ZIERIKZEESCHE
NIEUWSBODE
WOENSDAG 25 MEI 1938
OPGENOÏ
ZIERIKZEESCHE COURANT
BEKENDMAKING.
D© Kern e
ABONNEMENT:
1707 - 1880
Prijs p. 3 maanden f 1.50, buiten Zierikzee f 1.80
Voor het buitenland p. jaar f10. Afzonderlijke
nummers vijf cent. Verschijnt dagelijks.
Tel. No. 32. - Giro 137677
Directeur: A. J. DEiLOOZE Uitgever-Redacteur: M. J. KOSTEN
Uitgave: N.V. ZIERIKZEESCHE NIEUWSBODE - ZIERIKZEE
94STE JAARGANG No. 13736
ADVERTENTIEN
van 1—4 regels 80 cent, van 4 regels en'
daarboven 20 cent p. regel. Reclames 40 cent
p. regel. Bij contract belangrijke korting
Inzending op den dag van uitgave vóór 10 uur
DE K.L.M. IN 1937
Stijgend vervoer op alle lijnen
De post per luchtmail Het
bedrijf in de West breidt zich uit
Verschenen is het overzicht vian het
bedrijf der KX.M. voor Nederland en
Koloniën in het afgeloopen jaar. O'nidaniks
de politieke spanningen en de later in
zettende economische depressie, welke
alomi een redelijke ontplooiing van het
bedrijfsleven bemoeilijkten, vertoonde
over het geheel het vervoer op Vrijwel
al de lijnen eenigen vooruitgang!. De
be d r ij f s r esui t aten over het jaar
1937 wijzen een vermeerdering aan Van
6000 passagiers in vergelijking, mtet 1936
van ruim 150.000 K.G. vracht en bijna
200.000 k.g. post. De uiteindelijke cij
fers over 1937 zijn:
Passa
giers
Vracht
in K.G.
Posl
in K.G
Binnenl lijnen
Europeesch verkeer
A dam-Baiavia route
Wesi-lndie
19 079
101.702
3 897
5.899
161 276
1.414 086
60.083
40 621
2 306
519 732
137 624
3112
De DC III op de Indië'ijn
De Amsterd a m-B at a via dienst
mlaakte in 1937 een belangrijk jaar door,
waarvan het overzicht in drie feiten kaïn
worden neergelegd:
le. Afschaffing van het luchtrecht
op 5 Juni, waardoor vrijwel alle vopr
Nederland en Indië bestemde post thans
langs den luchtweg wordt ver
voerd.
2e. De Douglas DC-3 doet haar in
trede op de luchtverbinding miet Indië.
Hierdoor werd de DC-2, welke geduremcue
twee jaar tóet goede resultaten den dienst
had onderhouden, vervangen door een
grooter type, dat over m'eer laadver
mogen beschikt.
3e. Op 2 October werd de 3-mlaal
weke 1 ijksche dienst op Neder-
landsch 'Indië ingeluid, waardoor be
ter kon worden vhldaan aan de vraag
naar passagiers-, jpoist- en vrachtvervoer
19000 passagiers voor 't binnenland
In "November werd de 500ste Indië-
retourvlucht uitgevoerd en wel van. Am|-
stlerdiató naar Batavia op 13 November
en van Batavia naar Amsterdam op 27
November.
De vervoerresultaten op de Amster
dam—Batavia route mogen tot voldoe
ning stemmen. De grootste stijging ver
toonde het postvervoer miet 651/2 pQt.
ten opzichte van 1936, terwijl het passa
giersvervoer met 41.3 pet. toenam en het
goederenvervoer miet 44.3 pCt.
In het binnenl a|nidsclhe lucht
net werden diensten haar EindhoVep
en naar Texel opgenomen. De verbinding
met ons eerste Waddeneiland werd de
drukst bevlogen lijn in eigen lajnid. In
totaal werden op de biinnenlalnidsche
luchtlijnen 19.000 passagiers vervoerd, het
geen een vermeerdering van 30 pCt. be-
teekent in vergelijking met het vorigje
jaar.
Aan het bedrijf in West-I 11 di moet
elk jaar meer plaatsruimte in dit' over
zicht worden ingeruimd. Het luchtnet in
deze streken breidt zich zoozeer uit,
dat Ourapao een belangrijk steunpunt
schijnt te worden voor een intensief
luchtverkeer tusschen de Antillen en de
Noordelijke Staten van Zuid-Amierikia.
Het verkeer in Europa was intensief
In den zomer van 1937 omvatte de
KLM met haar wijd verspreid1 net, niet
minder dan 11 landen. De drie graat©
luchtlijnen, n.l. die naar Italië, naar Zwe
den en naar de Danaulanden, welke in
het vorige jaar aanzienlijk verlengd wer
den, vonden in het dienstschema vah
1937 haar bevestiging. Naar Scandinavië
werden rond1 22000 passagiers vervoerd,
naar Italië 7000 en naar de Donaulandeh
bijna 8000. Het vervoer naar Londeni,
dat over 8 dagelijksche diensten werd
verdeeld, nam wederom het grootste aan
deel in het geheelie verkeer.
In het komende jaar zal de kern van
de geheele vloot bestaan uit 18 Dougi-
lasvliegtuigen van het type DC-3, 13
Douglas DC-2 en 6 Lockheed Super Elec-
tra. Met haar vloot van een dergelijke
homogeniteit in samenstelling, en met
haar ervaren vliegend personeel, kortom
met haar gansche organisatie, Zal de
KLM dan ook gereed - staan- om éenl
mogelijke gunstige ontwikkeling van het
verkeer op te vangen.
Het verkeer op de Zeeland-lijn
Op 26 Juni werd het terrein te Texel
geopend met eenig feestelijk vertoon en
iop' 1 Juli d.a.v. werd de luchtdienst voor
het eerst uitgevoerd. Deze verwachtin
gen voor deze lijn waren aanvankelijk
niet bijzonder |hoog gespannen, doch reeds
spoedig is gebleken, dat het vervoer
op deze lijn zoodanig Werd, dat het
dat op de drukke Zeelandlijn nabij kwam,
Van Amsterdam naar Zeeland werden
vervoerd 3879 en van Zeeland1 naar Amf-
sterdam 3906 passagiers; aan goederen
en bagage bedroegen resp. 59003 ©n 3052
k.g. De vloot der KLM bestond1 op 31
Dec. 1937 uit 44 vliegtuigen. De ontv.
van dit verslagjaar bedroegen rond
f 8.900.000, hetgeen ongeveer f 2.000.000
méér b'eteekent dan in het jaar 1936!,
terwijl ondanks de- belangrijke uitbrei
ding van het bedrijf het verlies, ge
dekt door subsidie, ongeveer even groot
bleef als in het jaar 1936, nl. f 547.800',
zoodat het jaar 1937 een belangrijken
vooruitgang beteekende op den wiegnaar
de rentabiliteit.
HODZA-HENLEIN
Het resultaat hunner eerste conferentie
Een basis voor een nieuw acqoord
Door tusschenkoimlst vam den minister
van buitenlandsdhe Zaken heeft HodZa het
resultaat van de besprekingen miet Hen-
l|ein ter kennis doen brengen vain de
gezanten van Frankrijk, en Engeland te
Praag, evenals van de gezanten1 der
Kleine Entente. Henlein is naar Asch ver
trokken om! te Eger aanwezig te tzlijn bij'
de teraardebestelling van de slachtoffers
van het incident van Zaterdag- De Tsje-
'choslowaaksclhie regeering en Hitier heb
ben ©lk ©en krans gezonden.
De onderhandelingen tusschen Hodza en
Henlein Wloirden voortgezet. In, politieke
kringen gelooft men al|giemleen, dat een
tweede onderhoud tegen het einde van
deze week plaats Zal vinden.
De diplomatieke medewerker van de
„Times" schrijft, dat in Londen wlordt
geloofd, dat de belangrijke Conferentie
tusschen Hodza .en Henlein een weinig
beter verliep dan verwacht koin Worden,
De heeren ontmoetten .elkaar in de slechtst
denkbare omstandigheden..
De Concessies welke minister-president
Hodza in uitzicht stelde, gaain zeker ver,
en het sdhijlnt dat Henlein erkend heeft
dat zij een mloreele basis vormden wiaiair-
op na onderhandeling een nieuiw aCc|0|ord
gebouwd zou kunnen wloirden, maar het
vraagstuk van de TsjechoslowiaakSche bUi-
tenlandsche politiek is nog niet aange
roerd.
Waarnemers te Londen s'chrijven' de
vermindering der spanning niet Zoo Zeer
toe aan de houding van ééhi bepaaljde
inlageriheid, als wiel aan de lalgemleene
zellfbeheersching, die overal getoond is
onder de beproevende omstandigheden,
die licht tot een uitbarsting hadden kuirtr
nen leiden. Duitschlamd, Frankrijk, Tsje-
Choslowakije 'Zoowel als Polen en Hon-
gairije hebben, volgens de mfeenimtg te
Londen, hun bijdrage im deze richting
gelfeverd en dopir deze kalmte en Zelf-
beheers'dhing is de vermindering vam de
spanning» welke van zop vitaal belang
Wias Vppr het suCcCs van een regeling
door onderhandeling, mlogelijk geworden.
De Duitscbe bl,aden Zijln boos op Chamr
berljaiin, Die heeft het verbruid, omdat
hij! de heeren in de kaart gekeken heeft
Is, Zoo vraagt het „Hamburger Fremlden-
bljaitt", de positie van den Britschen pre-
!m!ier wat de bininenliamdsche politiek be
treft, Zoo in gevaar gebracht, dat hijl een
„bljuff" mioiet ensceneeren .em met kunst-
(mnddelen een oprlogsstemlminig im den
geest van 1914 mioet wekken om1 zich
vervolgens als vredesstichter te laten vie
ren en in de rol vap sterken man in te
groeien? Maar het ingrijpen vap EmigC-
1/amd heeft inmiddels geholpen!
KINGSLEY WOOD
Engelainds nieuwe minister voor lucht
vaart, die de verdediging uit de lucht
krachtdadig ter hand neetót.
Verhooging Defensie-begrooting
22 mlllioen voor den bouw
van kazernes
Biij: de Tweede Kaim'er is een wets
ontwerp ingediend tot Iw'ijZigipg ©n ver
hooging van het achtste hopfdstuk de:r
Rijksbegropting (Defensie) vppr 't dienst
jaar 1938.
In de Memloirie van Toelichting Zegt de
minister van Defensie:
Met het opnemen van de kosten van
uitbreiding van het contingent en ver-
l(en>giing van dep eersten oefentijd in de
defensiebegropting 1938 mloest uiteraard
gewacht Iwlorden tot het wetsontwerp tpt
wijziging van de Dienst plicht w©t tot wet
zou zijn verheven.
Behalve met de meerdere kosten van
het groptere clontigent, dat in 1938 ofnder
de wapenen komt, is in het Wetsontwerp
tot wijziging der begroeting 1938 even
eens rekening gehouden miet verschillende
uitgaven, welke reeds in 1938 mloeten
worden gedaan voor voorbereidende
imlaatregeKen en aanschaffingen ten be
hoeve van de groptere vepirjaarsplpeg '39*
Op grond van het bovenstaande zou
de gewone dienst verhoogd mjoeten Wor
den met f9.427.644. Voor verhopging van
den kapitaaldienst vopir kazernebouw is
een bedrag van f22.000.000 opgebracht.
DE „KARIMATA" KLAAR
voor den aanval op het
goudschip «Lutine»
De „Karimiata" zal, mits de weersom
standigheden dit toiel|aten, im den nacht
ven Zaterdag pp Zondag zijn sleepreis
naar Terschelling aanvaarden. Het ver
trek is bepaald op twee uur 's nachts.
Drie sleepbooten ivlan L. Sanit's inter
nationalen sleepdienst zullen den miolen
Van Hoek Vian Holland naar TerschdlLi'ng
sleepen. Tpt Hoek Van Holjland Zullen
eenige kleinere sleepbooten de „Kari-
tóata trekken. De reis duurt tusschen de
24 en 48 uur. VoorLoopig zal de „Kari
miata" dan op de reede van Terschelling
Voor anker igaian en eerst ga,an werken,
wanneer de toren van Beckers voldoende
is gelicht. Deze toren wordt thans por
der water miet dynamiet laf gebrand.
De grond kan tot een miaximuim diepte
van 30 m. worden opgebaggerd door
den zoogenaamlden emlmerketting. Via eep
BELA VON IMRÉDY
d© nieuwe premier van Hongarije, fi-
nanciëel expert, die de sterke man voor
dit land schijnt te zullen worden.
stortbak gapt de opgebaggerde grond
naar een draaiende £eeftrommel, voor
zien van platen met kleine gaatjes, waar
door de tinhoudende grond naar een
verdeelbak stroiomt, welke onder dezeef-
trommel is aangebracht. De tinhouden
de grond in den verdeelbak wordt door
tien gootjes naar de jigs ter verdere
verwassching en concentratie gevoerd,.
Het principe Van. een jig berust op het
afwisselend zuigen en persen vialn het
water door de zeefplaat, waarover de te
separeeren substantie stroomt.
Bij het werken op het wrak van d,e
„Lutine" laat de zeeftrotómel in hoofd
zaak 'alleen het zeezand door en voor
het in bedrijf stellen van de jigs is
dan geen aanleiding1. De kostbaarheden,
waarop men hoopt in den vprm v|an
igouidièn en zilveren staven, blij vein daar
entegen door hun grootte in de zeef-
trommel o|ml vandaar hun weg te vin
den naar een stegneln) goot. In deze stee-
nen goot is echter Voor den -arbeid op
de „Lutine een schuif geplaatst, zoo-
dat de wrakstulkken en der gelijke hierin
vastgehouden worden.
TWEEDE KAMER
Interpellatie-verzoek N S.B.
over Oss afgewezen
Het liberale voorstel komt
ter tafel
De Kamerleden kregen gisteren te be
slissen over d© vraag of het interpel
latie-verzoek van mr. Rost van Tonnin
gen (NSB) naar aanleiding van de Os-
sChe affaire, al dan niet moest worden
toegestaan. De voorzitter adviseerde, aan
dit verzoek niet te voldoen. Het lenquête-
voorstel van mr. Wendelaar (Lib.), dat
het geruchtmakende geval tot uitgangs
punt heeft, was immers vroeger dan
het interpellatie-verzoek ingediend. He
den (Woensdag) ochtend wordt het voor-
stel-Wendelaar in de afdeelingen der
Kamer onderzocht. Na het uitbrengen-
van het schriftelijk Voorloopig Verslag
en de daarop volgende Memorie van
Antwoord door den voorsteller, komt dan
in ieder geval de openbare behandeling.
Daartegenover stelde de heer Rost v.
Tonningen, dat de interpellatie urgent
was en wel in zulke termen, dat hij'
in conflict met den voorzitter geraakte.
Tegenover het standpunt van den voor-
ziter afwijzing op dit moment van
die interpellatie is de opvatting van mr.
Oud (VD) juister. De vroegere minister
van Financiën wilde de beslissing over
het interpellatie-verzoek op dit moment
aanhouden en met een al dan niet toe
staan van de interpellatie wachten, tot
dat het lot van het enquêtei-voorstélj
bezegeld zou zijn.
Als zoo dikwijls in deze Kamer sloeg
jhr. de Geer (GH) met een scherpe for
muleering den spijker op den kop. Sinds
de vroeger gehouden interpellatie-Drop
Zijn over de Ossche zaak nieuwe vraw
gen gerezen. Regeering en parlement
hebben er beide recht op, dat die vra
gen tot klaarheid Worden gebracht. Daar
voor staan twiee wegen open: Zoowel
de enquête als het richten van vragen
door middel van interpellatie. Geen van
beide wegen moet worden afgesneden.
Over het al dan niet houden der in
terpellatie zou dus kunnen worden ble
slist, als is uitgemaakt of tot de en
quête zal warden overgegaan. In feite
waren dus mr. Oud en jhr. De Geen
het volledig eens. De Kamer heeft ech
ter met 64 tegen 23 stemmen het voor
stel van m!r. Oud verworpen. Daarna;
kwam het voorstel van den voorzitter
de interpellatie in verband met het
enquête-initiatief niet te houden in
stemming. Met 79 tegen 7 stemmen heeft
de Kamer dit voorstel aanvaard. Wil
men uit dit alles conclusies, dan Zou
het slechts deze kunnen zijn, dat, ge
zien de houding van de heeren De Geer
en Oud, het enquête-voorstel bij open
bare behandeling beter kansen zal ma
ken dan men aanvankelijk heeft ver--
wacht.
PREDIKBEURTEN
Hemelvaartsdag.
Serooskerke. 8 ure, oand. Visser uit
Utrecht.
Onwerkerk. 3 ure, ds. Heijboer.
Zonnemalre. 10.30 ure, ds. Ruijsoh v.
Dugteren. Geref. kerk. 10.30 ure, ds.
v. Sluijs.
St.-MaartensdUk. 10 30 en 3 ure, ds.
de Bres. Ned Geref. gem 7 ure, Lees-
dienst. Oud-Geref. gem. 7 ure, Leesdienst.
We
egens den Hemelvaartsdag
zal de Nieuwsbode a.s. Donder
dag niet worden uitgegeven.
DE DIRECTEUR
De BURGEMEESTER van Zierikzee
maakt bekend, dat de Grachtweg van
af de Nobelpoort tot bij de Gasfabriek,
behalve vo.or toegang naar het tram
station, van af 27 Mei 1938 tot
nader© aankondiging voor alle
rij- en voertuigen is
GESLOTEN.
Zierikzee, 25 Mei 1938.
De wnd. Burgemeester van ZierikZee,
W. DEN BOER.
Het resultaat der besprekingen
tusschen Hodza en Henlein
Het passagiers-, post- en goede
renvervoer der K.L M. in 1937
De „Karimata" gereed voor den
aanval op de verzonken schatten
22 millioen vraagt de minister
voor den bouw van kazernes
Het interpellatie-verzoek der
N.S.B. inzake Oss, verworpen
Eenige regen
Barometerstand van hedenmiddag 2 uur.
WEERBERICHT
Hoogste barometerst. 767.3 te Biarritz
Laagste 749.9 te Skudesnaes
Verwacht tot den avond van 26 Mei:
Zwakke tot matige wind uit Westelijke
richtingen, meest zwaar bewolkt, waar
schijnlijk eenig© regen, weinig verande
ring in temperatuur.
Zon op: Zon onder:
26 Mei 3,53 8,02
27 Mei 3,51 8,04
Maan op: Maan onder:
26 Mei 1,56 4,18
27 Mei 2,24 5,37
Hoog- en laagwater te Zierikzee
Hoogwater: Laagwater:
26 Mei 12,04 5,20 17,47
27 Mei 0,23 13,01 6,11 18,34
Uit Sjanghai wordt gemeld, dat
duizenden Ohineesche vluchtelingen, die
zich te Sjanghai bevinden, pogen hun
ellende te vergeten door hun toevlucht
te nemen tot opium. De handel in
verdoovende middelen heieft te Sjang
hai thans ongekende proporties aange
nomen. Gedurende de eerste 4 maanden
van dit jaar is ©r voor 400.000 pond!
sterling aan narcotica meest onbe
werkte opium Sjanghai binnen ge
komen.
Het officieel bezoek van den Koning
idor Belgen aam de Koningin is thans be
paald op 14 November. Koning Leopold
zal dien dag in de hoofdstad aankonnen.
De Koniing zal ©enige dagen ten Paleize
op den Daim vertoeven. De duur van het
bezoek staat nog niet vast.