ZIERIKZEESCHE NIEUWSBODE WOENSDAG 25 MEI 1938 OPGENOÏ ZIERIKZEESCHE COURANT BEKENDMAKING. D© Kern e ABONNEMENT: 1707 - 1880 Prijs p. 3 maanden f 1.50, buiten Zierikzee f 1.80 Voor het buitenland p. jaar f10. Afzonderlijke nummers vijf cent. Verschijnt dagelijks. Tel. No. 32. - Giro 137677 Directeur: A. J. DEiLOOZE Uitgever-Redacteur: M. J. KOSTEN Uitgave: N.V. ZIERIKZEESCHE NIEUWSBODE - ZIERIKZEE 94STE JAARGANG No. 13736 ADVERTENTIEN van 1—4 regels 80 cent, van 4 regels en' daarboven 20 cent p. regel. Reclames 40 cent p. regel. Bij contract belangrijke korting Inzending op den dag van uitgave vóór 10 uur DE K.L.M. IN 1937 Stijgend vervoer op alle lijnen De post per luchtmail Het bedrijf in de West breidt zich uit Verschenen is het overzicht vian het bedrijf der KX.M. voor Nederland en Koloniën in het afgeloopen jaar. O'nidaniks de politieke spanningen en de later in zettende economische depressie, welke alomi een redelijke ontplooiing van het bedrijfsleven bemoeilijkten, vertoonde over het geheel het vervoer op Vrijwel al de lijnen eenigen vooruitgang!. De be d r ij f s r esui t aten over het jaar 1937 wijzen een vermeerdering aan Van 6000 passagiers in vergelijking, mtet 1936 van ruim 150.000 K.G. vracht en bijna 200.000 k.g. post. De uiteindelijke cij fers over 1937 zijn: Passa giers Vracht in K.G. Posl in K.G Binnenl lijnen Europeesch verkeer A dam-Baiavia route Wesi-lndie 19 079 101.702 3 897 5.899 161 276 1.414 086 60.083 40 621 2 306 519 732 137 624 3112 De DC III op de Indië'ijn De Amsterd a m-B at a via dienst mlaakte in 1937 een belangrijk jaar door, waarvan het overzicht in drie feiten kaïn worden neergelegd: le. Afschaffing van het luchtrecht op 5 Juni, waardoor vrijwel alle vopr Nederland en Indië bestemde post thans langs den luchtweg wordt ver voerd. 2e. De Douglas DC-3 doet haar in trede op de luchtverbinding miet Indië. Hierdoor werd de DC-2, welke geduremcue twee jaar tóet goede resultaten den dienst had onderhouden, vervangen door een grooter type, dat over m'eer laadver mogen beschikt. 3e. Op 2 October werd de 3-mlaal weke 1 ijksche dienst op Neder- landsch 'Indië ingeluid, waardoor be ter kon worden vhldaan aan de vraag naar passagiers-, jpoist- en vrachtvervoer 19000 passagiers voor 't binnenland In "November werd de 500ste Indië- retourvlucht uitgevoerd en wel van. Am|- stlerdiató naar Batavia op 13 November en van Batavia naar Amsterdam op 27 November. De vervoerresultaten op de Amster dam—Batavia route mogen tot voldoe ning stemmen. De grootste stijging ver toonde het postvervoer miet 651/2 pQt. ten opzichte van 1936, terwijl het passa giersvervoer met 41.3 pet. toenam en het goederenvervoer miet 44.3 pCt. In het binnenl a|nidsclhe lucht net werden diensten haar EindhoVep en naar Texel opgenomen. De verbinding met ons eerste Waddeneiland werd de drukst bevlogen lijn in eigen lajnid. In totaal werden op de biinnenlalnidsche luchtlijnen 19.000 passagiers vervoerd, het geen een vermeerdering van 30 pCt. be- teekent in vergelijking met het vorigje jaar. Aan het bedrijf in West-I 11 di moet elk jaar meer plaatsruimte in dit' over zicht worden ingeruimd. Het luchtnet in deze streken breidt zich zoozeer uit, dat Ourapao een belangrijk steunpunt schijnt te worden voor een intensief luchtverkeer tusschen de Antillen en de Noordelijke Staten van Zuid-Amierikia. Het verkeer in Europa was intensief In den zomer van 1937 omvatte de KLM met haar wijd verspreid1 net, niet minder dan 11 landen. De drie graat© luchtlijnen, n.l. die naar Italië, naar Zwe den en naar de Danaulanden, welke in het vorige jaar aanzienlijk verlengd wer den, vonden in het dienstschema vah 1937 haar bevestiging. Naar Scandinavië werden rond1 22000 passagiers vervoerd, naar Italië 7000 en naar de Donaulandeh bijna 8000. Het vervoer naar Londeni, dat over 8 dagelijksche diensten werd verdeeld, nam wederom het grootste aan deel in het geheelie verkeer. In het komende jaar zal de kern van de geheele vloot bestaan uit 18 Dougi- lasvliegtuigen van het type DC-3, 13 Douglas DC-2 en 6 Lockheed Super Elec- tra. Met haar vloot van een dergelijke homogeniteit in samenstelling, en met haar ervaren vliegend personeel, kortom met haar gansche organisatie, Zal de KLM dan ook gereed - staan- om éenl mogelijke gunstige ontwikkeling van het verkeer op te vangen. Het verkeer op de Zeeland-lijn Op 26 Juni werd het terrein te Texel geopend met eenig feestelijk vertoon en iop' 1 Juli d.a.v. werd de luchtdienst voor het eerst uitgevoerd. Deze verwachtin gen voor deze lijn waren aanvankelijk niet bijzonder |hoog gespannen, doch reeds spoedig is gebleken, dat het vervoer op deze lijn zoodanig Werd, dat het dat op de drukke Zeelandlijn nabij kwam, Van Amsterdam naar Zeeland werden vervoerd 3879 en van Zeeland1 naar Amf- sterdam 3906 passagiers; aan goederen en bagage bedroegen resp. 59003 ©n 3052 k.g. De vloot der KLM bestond1 op 31 Dec. 1937 uit 44 vliegtuigen. De ontv. van dit verslagjaar bedroegen rond f 8.900.000, hetgeen ongeveer f 2.000.000 méér b'eteekent dan in het jaar 1936!, terwijl ondanks de- belangrijke uitbrei ding van het bedrijf het verlies, ge dekt door subsidie, ongeveer even groot bleef als in het jaar 1936, nl. f 547.800', zoodat het jaar 1937 een belangrijken vooruitgang beteekende op den wiegnaar de rentabiliteit. HODZA-HENLEIN Het resultaat hunner eerste conferentie Een basis voor een nieuw acqoord Door tusschenkoimlst vam den minister van buitenlandsdhe Zaken heeft HodZa het resultaat van de besprekingen miet Hen- l|ein ter kennis doen brengen vain de gezanten van Frankrijk, en Engeland te Praag, evenals van de gezanten1 der Kleine Entente. Henlein is naar Asch ver trokken om! te Eger aanwezig te tzlijn bij' de teraardebestelling van de slachtoffers van het incident van Zaterdag- De Tsje- 'choslowaaksclhie regeering en Hitier heb ben ©lk ©en krans gezonden. De onderhandelingen tusschen Hodza en Henlein Wloirden voortgezet. In, politieke kringen gelooft men al|giemleen, dat een tweede onderhoud tegen het einde van deze week plaats Zal vinden. De diplomatieke medewerker van de „Times" schrijft, dat in Londen wlordt geloofd, dat de belangrijke Conferentie tusschen Hodza .en Henlein een weinig beter verliep dan verwacht koin Worden, De heeren ontmoetten .elkaar in de slechtst denkbare omstandigheden.. De Concessies welke minister-president Hodza in uitzicht stelde, gaain zeker ver, en het sdhijlnt dat Henlein erkend heeft dat zij een mloreele basis vormden wiaiair- op na onderhandeling een nieuiw aCc|0|ord gebouwd zou kunnen wloirden, maar het vraagstuk van de TsjechoslowiaakSche bUi- tenlandsche politiek is nog niet aange roerd. Waarnemers te Londen s'chrijven' de vermindering der spanning niet Zoo Zeer toe aan de houding van ééhi bepaaljde inlageriheid, als wiel aan de lalgemleene zellfbeheersching, die overal getoond is onder de beproevende omstandigheden, die licht tot een uitbarsting hadden kuirtr nen leiden. Duitschlamd, Frankrijk, Tsje- Choslowakije 'Zoowel als Polen en Hon- gairije hebben, volgens de mfeenimtg te Londen, hun bijdrage im deze richting gelfeverd en dopir deze kalmte en Zelf- beheers'dhing is de vermindering vam de spanning» welke van zop vitaal belang Wias Vppr het suCcCs van een regeling door onderhandeling, mlogelijk geworden. De Duitscbe bl,aden Zijln boos op Chamr berljaiin, Die heeft het verbruid, omdat hij! de heeren in de kaart gekeken heeft Is, Zoo vraagt het „Hamburger Fremlden- bljaitt", de positie van den Britschen pre- !m!ier wat de bininenliamdsche politiek be treft, Zoo in gevaar gebracht, dat hijl een „bljuff" mioiet ensceneeren .em met kunst- (mnddelen een oprlogsstemlminig im den geest van 1914 mioet wekken om1 zich vervolgens als vredesstichter te laten vie ren en in de rol vap sterken man in te groeien? Maar het ingrijpen vap EmigC- 1/amd heeft inmiddels geholpen! KINGSLEY WOOD Engelainds nieuwe minister voor lucht vaart, die de verdediging uit de lucht krachtdadig ter hand neetót. Verhooging Defensie-begrooting 22 mlllioen voor den bouw van kazernes Biij: de Tweede Kaim'er is een wets ontwerp ingediend tot Iw'ijZigipg ©n ver hooging van het achtste hopfdstuk de:r Rijksbegropting (Defensie) vppr 't dienst jaar 1938. In de Memloirie van Toelichting Zegt de minister van Defensie: Met het opnemen van de kosten van uitbreiding van het contingent en ver- l(en>giing van dep eersten oefentijd in de defensiebegropting 1938 mloest uiteraard gewacht Iwlorden tot het wetsontwerp tpt wijziging van de Dienst plicht w©t tot wet zou zijn verheven. Behalve met de meerdere kosten van het groptere clontigent, dat in 1938 ofnder de wapenen komt, is in het Wetsontwerp tot wijziging der begroeting 1938 even eens rekening gehouden miet verschillende uitgaven, welke reeds in 1938 mloeten worden gedaan voor voorbereidende imlaatregeKen en aanschaffingen ten be hoeve van de groptere vepirjaarsplpeg '39* Op grond van het bovenstaande zou de gewone dienst verhoogd mjoeten Wor den met f9.427.644. Voor verhopging van den kapitaaldienst vopir kazernebouw is een bedrag van f22.000.000 opgebracht. DE „KARIMATA" KLAAR voor den aanval op het goudschip «Lutine» De „Karimiata" zal, mits de weersom standigheden dit toiel|aten, im den nacht ven Zaterdag pp Zondag zijn sleepreis naar Terschelling aanvaarden. Het ver trek is bepaald op twee uur 's nachts. Drie sleepbooten ivlan L. Sanit's inter nationalen sleepdienst zullen den miolen Van Hoek Vian Holland naar TerschdlLi'ng sleepen. Tpt Hoek Van Holjland Zullen eenige kleinere sleepbooten de „Kari- tóata trekken. De reis duurt tusschen de 24 en 48 uur. VoorLoopig zal de „Kari miata" dan op de reede van Terschelling Voor anker igaian en eerst ga,an werken, wanneer de toren van Beckers voldoende is gelicht. Deze toren wordt thans por der water miet dynamiet laf gebrand. De grond kan tot een miaximuim diepte van 30 m. worden opgebaggerd door den zoogenaamlden emlmerketting. Via eep BELA VON IMRÉDY d© nieuwe premier van Hongarije, fi- nanciëel expert, die de sterke man voor dit land schijnt te zullen worden. stortbak gapt de opgebaggerde grond naar een draaiende £eeftrommel, voor zien van platen met kleine gaatjes, waar door de tinhoudende grond naar een verdeelbak stroiomt, welke onder dezeef- trommel is aangebracht. De tinhouden de grond in den verdeelbak wordt door tien gootjes naar de jigs ter verdere verwassching en concentratie gevoerd,. Het principe Van. een jig berust op het afwisselend zuigen en persen vialn het water door de zeefplaat, waarover de te separeeren substantie stroomt. Bij het werken op het wrak van d,e „Lutine" laat de zeeftrotómel in hoofd zaak 'alleen het zeezand door en voor het in bedrijf stellen van de jigs is dan geen aanleiding1. De kostbaarheden, waarop men hoopt in den vprm v|an igouidièn en zilveren staven, blij vein daar entegen door hun grootte in de zeef- trommel o|ml vandaar hun weg te vin den naar een stegneln) goot. In deze stee- nen goot is echter Voor den -arbeid op de „Lutine een schuif geplaatst, zoo- dat de wrakstulkken en der gelijke hierin vastgehouden worden. TWEEDE KAMER Interpellatie-verzoek N S.B. over Oss afgewezen Het liberale voorstel komt ter tafel De Kamerleden kregen gisteren te be slissen over d© vraag of het interpel latie-verzoek van mr. Rost van Tonnin gen (NSB) naar aanleiding van de Os- sChe affaire, al dan niet moest worden toegestaan. De voorzitter adviseerde, aan dit verzoek niet te voldoen. Het lenquête- voorstel van mr. Wendelaar (Lib.), dat het geruchtmakende geval tot uitgangs punt heeft, was immers vroeger dan het interpellatie-verzoek ingediend. He den (Woensdag) ochtend wordt het voor- stel-Wendelaar in de afdeelingen der Kamer onderzocht. Na het uitbrengen- van het schriftelijk Voorloopig Verslag en de daarop volgende Memorie van Antwoord door den voorsteller, komt dan in ieder geval de openbare behandeling. Daartegenover stelde de heer Rost v. Tonningen, dat de interpellatie urgent was en wel in zulke termen, dat hij' in conflict met den voorzitter geraakte. Tegenover het standpunt van den voor- ziter afwijzing op dit moment van die interpellatie is de opvatting van mr. Oud (VD) juister. De vroegere minister van Financiën wilde de beslissing over het interpellatie-verzoek op dit moment aanhouden en met een al dan niet toe staan van de interpellatie wachten, tot dat het lot van het enquêtei-voorstélj bezegeld zou zijn. Als zoo dikwijls in deze Kamer sloeg jhr. de Geer (GH) met een scherpe for muleering den spijker op den kop. Sinds de vroeger gehouden interpellatie-Drop Zijn over de Ossche zaak nieuwe vraw gen gerezen. Regeering en parlement hebben er beide recht op, dat die vra gen tot klaarheid Worden gebracht. Daar voor staan twiee wegen open: Zoowel de enquête als het richten van vragen door middel van interpellatie. Geen van beide wegen moet worden afgesneden. Over het al dan niet houden der in terpellatie zou dus kunnen worden ble slist, als is uitgemaakt of tot de en quête zal warden overgegaan. In feite waren dus mr. Oud en jhr. De Geen het volledig eens. De Kamer heeft ech ter met 64 tegen 23 stemmen het voor stel van m!r. Oud verworpen. Daarna; kwam het voorstel van den voorzitter de interpellatie in verband met het enquête-initiatief niet te houden in stemming. Met 79 tegen 7 stemmen heeft de Kamer dit voorstel aanvaard. Wil men uit dit alles conclusies, dan Zou het slechts deze kunnen zijn, dat, ge zien de houding van de heeren De Geer en Oud, het enquête-voorstel bij open bare behandeling beter kansen zal ma ken dan men aanvankelijk heeft ver-- wacht. PREDIKBEURTEN Hemelvaartsdag. Serooskerke. 8 ure, oand. Visser uit Utrecht. Onwerkerk. 3 ure, ds. Heijboer. Zonnemalre. 10.30 ure, ds. Ruijsoh v. Dugteren. Geref. kerk. 10.30 ure, ds. v. Sluijs. St.-MaartensdUk. 10 30 en 3 ure, ds. de Bres. Ned Geref. gem 7 ure, Lees- dienst. Oud-Geref. gem. 7 ure, Leesdienst. We egens den Hemelvaartsdag zal de Nieuwsbode a.s. Donder dag niet worden uitgegeven. DE DIRECTEUR De BURGEMEESTER van Zierikzee maakt bekend, dat de Grachtweg van af de Nobelpoort tot bij de Gasfabriek, behalve vo.or toegang naar het tram station, van af 27 Mei 1938 tot nader© aankondiging voor alle rij- en voertuigen is GESLOTEN. Zierikzee, 25 Mei 1938. De wnd. Burgemeester van ZierikZee, W. DEN BOER. Het resultaat der besprekingen tusschen Hodza en Henlein Het passagiers-, post- en goede renvervoer der K.L M. in 1937 De „Karimata" gereed voor den aanval op de verzonken schatten 22 millioen vraagt de minister voor den bouw van kazernes Het interpellatie-verzoek der N.S.B. inzake Oss, verworpen Eenige regen Barometerstand van hedenmiddag 2 uur. WEERBERICHT Hoogste barometerst. 767.3 te Biarritz Laagste 749.9 te Skudesnaes Verwacht tot den avond van 26 Mei: Zwakke tot matige wind uit Westelijke richtingen, meest zwaar bewolkt, waar schijnlijk eenig© regen, weinig verande ring in temperatuur. Zon op: Zon onder: 26 Mei 3,53 8,02 27 Mei 3,51 8,04 Maan op: Maan onder: 26 Mei 1,56 4,18 27 Mei 2,24 5,37 Hoog- en laagwater te Zierikzee Hoogwater: Laagwater: 26 Mei 12,04 5,20 17,47 27 Mei 0,23 13,01 6,11 18,34 Uit Sjanghai wordt gemeld, dat duizenden Ohineesche vluchtelingen, die zich te Sjanghai bevinden, pogen hun ellende te vergeten door hun toevlucht te nemen tot opium. De handel in verdoovende middelen heieft te Sjang hai thans ongekende proporties aange nomen. Gedurende de eerste 4 maanden van dit jaar is ©r voor 400.000 pond! sterling aan narcotica meest onbe werkte opium Sjanghai binnen ge komen. Het officieel bezoek van den Koning idor Belgen aam de Koningin is thans be paald op 14 November. Koning Leopold zal dien dag in de hoofdstad aankonnen. De Koniing zal ©enige dagen ten Paleize op den Daim vertoeven. De duur van het bezoek staat nog niet vast.

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1938 | | pagina 1