IZIERIKZEESCHE KIEUWSBODE MAANDAG 2 MEI 1938 OPüENO] Z1ER1KZEESCKE COURANT LUCHTBESCHERMINGSOEFENING De Kern ABONNEMENT i Prijs per 3 Maanden f 1,50, buiten Zierikiee f 1,80 Voor het buitenl. p. jeer f 10,Afzonderlijke ■uasBeera 5 cent. Verschijnt dagelijks. Tel. No. 32. - Giro 137677 t7O7-1880 Directeur i A. J. DE L0028 Uitgever-Redacteur t H Jj KOSTEN ültgavei B.V. ZIERIKZEESCHE NIEUWSBODE, ZIERIKZES 94STE JAARGANG No. 13716 ADVERTENTIES1! ?en 14 regels 80 eent, ren 4 regels en deurboren 20 eent per regel. Reclames 40 oent per regel. Bij contract belangrijke korting Inzending op den dng ran uitgara vóór 10 uur ONZE NIEUWE WEGEN De alleroudste, de eerste en de j nieuwste verkeerswegen Zeven nieuwe betonnen bruggen over spannen de vaarten 1 In die vroegste geschiedenis van ons eiland vpflid teen naast (de vliedbergen en/of terpen, naar de kusten em plaat sen, die in idea loop der tijden ontston den, talirijke schen-gen of kreeken, waar over of waarlangs, de toenmalige be woners zich per vaartuig of te voet voortbewogen. Dat waren de eerste vaair- en wandelwegen! Dooir ditóhtslibbing ver dwenen ide kreeken en hum bodem werd de weg waarop ide bewoners dezer lage landen het verkeer onderhielden. „Men" is het over het ontstaan dier eerste wegen niet precies eens. Volgens somlmigen werd de bedding van de kre-k de vastgetrapte weg, voljgens anderen, i vofmlden de langs de kreeken gelegen voetpaden, de eerste wegen. In grillige bochten strootelde het water bij, d'e wisse ling der getijden, door en over het land, zoodat de wegen over of langs de bed dingen hun tallooze bochten behielden toen het water langs .andere wegen weg vloeide. De eerste wegen waren alzooi kleiwe gen, teet derrie als slappe onderlaag, waarmede ide wegenbouwer onzer dagen ter dege heeft rekening te houden. Hoe veel krachten van mensdh en dier zijn er niet aangewend om de wagens door die wegen te krijgen, vooral in het na jaar wanneer de onvoldoende wateraf voer toenmaals die wegen in modder poelen deed verkeeren; of in den zomer wanneer de paarden moeizaam de kar ren door het mulle zand! Imioiesten trek ken. De wensch naar verharde wegen, deed zich reeds spoedig gevoelen. Men ver harde stukjes eigen weg niet puin of brikken em eindelijk met .grint, het door de rivieren afgeslepen gesteente uit de gebergten van naburige landen». De pol ders gingen er een halve eeuw geleden zij het schoorvoetend, toe over de wegen te verharden. Schouwen vormde in de eerste decennia dezer eeuw d'e commis si e voior de grindwegen ote salmlen met de gemeenten betere en verharde wegen te verkrijgen. Steenslag (macadam), g'e- moernd naar den Schot John Loudon Mac Adam' van 1756—1836 inspecteur der we gen in Engeland), hier aangevoerd uit Duitsehe steengroeven, nam al spoedig de plaats in van .grint. Te voren had de Provincie enkele klinkerwegen aangelegd (ZijpeZierikzeeBrouwershaven) Zie rikzeeBrouwershaven was tot 1 Jan. 1929 een Comjmissieweg, daarna Prov.- weg), zoodat het aantal verharde wegen in gemeenten en polders in den loop der jaren aanmerkelijk toenajrm Het opkomend snelverkeer, zoowel van buiten als uit het eiland, ging andere emi hoogere eischen aan de wegen steljen, welke het door de automobiel en en mJo- torische vrachtwagens hard te ver duren kregen. De bochtige ligging van de bestaande wiegen, een erfenis omzer verre voorzaten, voldeed al evenmin aan de eischen van het snelverkeer, Idat steeds dringender eischen ging stellen. Schou- wen's waterschap de gemeenten Zierik zee, Haamstede en Burgh en de polders Wiesteren Ban van Schouwen en Burgh en Westland, gingen een. overeenkomst aan met de Provincie tot verbetering en overneming van diverse wegein. op dit eiland, idie gereed zijn, verbeterd worden of in aanleg verkeeren. Deze nieuwe wegen hebben de algemeene be langstelling, Van Zierikzee, langs een gedeelte vnn de brakke gracht, van den watertoren, begint een prachtweg, .door rijwiel- en voetpad .geflankeerd. Over het voetpad (1.50 M.) teiag dit ter waarschuwing niet imlet rijwielen worden gereden. De borden geven zulks overigens voldoende aan. Tot de Klerksw'eg nabij de tweede brug, *kote't ook een wandelpad, want aan het uiitstervïend ras der voetgangers is ook gedacht. Van deze brugi tot on geveer aan de Prom'melsluis, wordt thans de nieuwe weg herlegd, omdat de straat daar door den slechten ondergrond over een deel aan het schuiven is geejaan. Voor verbetering glpbruikt oven daartras- kalk, teneinde de verschuiving in het zandbed tegen te gfaan, terwijl op enkele andere plaatsen, hoekijzers in de voegen zijn geplaatst, voor hetzelfde doel. Langs de w'egien vindt «ben op korte afstanden palen «bet z/wiarte koppen, schuin daarop geschilderd. Deze 'ber«b- planken dienen als orientatieteekens en grensiberken voor den automobilist, wan neer sneeuw den bodem' bedekt, of mist den weg «binder zichtbaar maakt, Zoo- dat dan de chauffeur niet in de Langs den weg liggende vaart behoeft te rijden Die rijbaan is Lien 5 M. breed en het daar langs li,ggend rijwielpad 1.80 ,M. Zeven nieuwe bruggpn, uitgevoerd in gewapend beton, waarvian de grootste bij Moriaanshoofd, twee overspanningen heeft van toitaal 14 M., dienen als mo derne loopplank in deze weg, welke bui ten de kotnmen der dorpen Serooskerke en No.ordwelle is aangelegid, of in uit- vloering is. Achter Serooskerke wloirdt de jyiolenwieg verbeterd, terwijl de weg ten Oosten vian Noordwelle bij de tram halte de rails kruist en 'vervolgens tot nabij Renesse geheel aangelegd, wlordt buiten ide bestaanden weg. Ter 'weerszijden van Renesse, en in de bom Via»n deze gemeente, welke in den herfst vian dit jaar zal wiorden verbeterd, verkrijgt de 'bestrating van klinkerkleien een breedte van 5.5 M., terwijl dan geen fietspad wordt aangelegd. Van nabij de tramkruising in den Hooien Zoom wel ke weg niet wordt verbeterd volgt het nieuwe tracee de trambaan tot aan den Breedste we.g, waar op het ©ogenblik, dat dit artikel ontstond, een dieseltrein over .§en smlalspoor tufte voor zandiaan- voer, in deze «maagdelijke omgjeving. Tot het vliegveld Haamstede wordt deze pl.m. 5 K.M. lange weg, die een breedte krijlgt van 5 M., plus een rij wielpad, geasfalteerd. Op het eerste ge deelte tot den Breedste weg wordt een paklaag van natuursteen gestort en ge walst, waarover een slijtlaag van goud- alite, basaltsheet wordt aangebracht; op het volgende deel tot het Vliegveld be staat de fundeering uit een klinkerbe- strating, waarop teerslakken worden ge walst en verder een slijtlaag van goiud- alite grindbeton wordt gemaakt. Het ge heel wordt opgesloten tusscben hoek- banden van gewapend' beton. Met pijln- lijke nauwkeurigheid is overal aan het natuurschoon in deze omgeving gedacht. Zoo is de weinig voorkomende b'rem langs den weg gespaard en het rijWieli- pad daaromheen geleid. Aan den Kloosterweg komt, voor de woning van den heer Landegent,. een driesprong, daar waar de wegen samen komen van Renesse, van Haamstede en van het Vliegveld. Op dit punt van sa menkomst is een driekantig vijvertje uit gespaard ter markeering van het mo derne wegennet. De ingenieur van den den Prov. Waterstaat, de heer Swaters, was zoo welwillend ons op de nieuwe iof langs de in aanleg zijfnde wegen; rond te leiden en die technische gegevens te verstrekken, die de lezer in boven staand relaas gelieve aan te treffen. Schouwen krijgt een wegennet waarop het trotsch kan Zij|n. Betere wegen heb ben, sla het boek der historie open, steeds meer welvaart gebracht. Mogen ze ook nu binnen onZe dijken leidien tot meer deren bloei van ons schoone Schouwsche land! Op| 4 [Mei Zal te Dooirn de kerkelijke inzegening vian het huwelijk tusschen Prins Louis Ferdinand van Pruisen en Groot vorstin Kyra vain Rusland plaats vinden. De bruid is een nicht van tsaar Niooljaas II en een .achterklleindoiclhter van Komihgin Victoria. De bruidegom is de tw'eede. zoen van ex-krooinpriins Wlilbeltai von Pruisen, dus een kleim!zoio|n van den ex-Keizer. De politie te Allmieloi heeft drie jeug dige 'boefjes aangehouden, idie een heele reeks diefstallen pp hun geweten hebben. Het zijn jongens van 17, 18 en 18 jaar. Zij hebben op verscheidene plaatsen inbraken gepleegd en ook pogingen daartoe onder nomen. De buit is echter «ijergens gno,ot geweest; postzegels, klein geld en wat eetwaren zijn den. veelheloivenden jongelui in handen gevallen. Zaterdagmorgen is te Parijs 'n dpiold^ voinnis voltrokken,. De veroordeelde, Moysse genaamd, is schuldig 'gebleken zijn buitenechtelijk kind gemarteld en ten slotte gedood te hebben. Hij had het lijkje achtergelaten in de nabijheid van den grooiten weg te Versailles. Het kind Was vijf jaar, Benesj heeft gisteren bij een. bezoek aan de nieuwie beurs te Praag een toe spraak gehouden, waarin hiji ote- zeide: „Het doet imiiji genoegen vast te stelleni, da/t uw1 activiteit, evenals de bouw van dit nieuwe huis, het resultaat zijn van sa menwerking tusschen Tsjechen en Duit- schers, Ik blijf herhalen, dat er oneindig tmieer dingen zijd, die oins verblndefll dan dingen, die ons scheiden". De BURGEMEESTER der gemeente Zie rikzee maakt bekend, dat op Maandag 2 Mei 1 938, des avonds van 9—10 uur een Luchtbeschermingsoefening in deze gemeente zal worden gehouden tot controle op het volledig DONKER MAKEN DER GEMEENTE. Hij roept daartoe de medewerking der burgerij in voor de volgende regelingen: 1. dat tusschen 9 en 10 uur niemand! zich buiten noodzaak buiten 'shuis bevindt; 2. dat auto's, fietsen en andere voer tuigen uitsluitend met afgeschermde lichten en niet sneller dan 10 K.M. per uur rijden; 3. dat het doorgaand verkeer om de stad heen wordt geleid volgens ter plaatse aangegeven aanduidingen; 4. dat geen enkel lichtschijnsel uit woonhuizen en gebouwen naar buiten straalt, zoodat alle ramen, w.o. dak vensters, zolderramen, gang-, trap en keukenramen enz. volledig wor den. afgeschermd, alsook deurportie ken en andere büiteningangen; 5. dat étalage- en andere buitenverlich ting wordt gedoofd; 6. dat aan alle verzoeken van de met de controle op de verduistering be laste leden van den luchtbescher mingsdienst (welke voorzien zijn van legitimatiepapier) nauwkeurig gevolg wordt gegeven; 7. dat nadere inlichtingen omtrent de wijze van wegwerking van lichtschijn sels door persberichten en door de daarmede belaste werkcommissie van de plaatselijke afdeeling der Ned. Ver. v. Luchtbescherming worden verstrekt. Zierikzee, 26 April 1938. De Burgemeester voornoemd, SCHUURBEQUE BOEIJE. Vliegtuig te pletter geslagen Negentien dooden Een vliegtuig; vian de lijn Tirano,—Rornle is bij Moranola, tusschen Rome en Na pels, tegen een berg gevlogen en in brand geraakt. De 19 inzittenden, 14 pas sagiers en 5 leden der bemanning zijn allen om het leven gekomen. Tot de passagiers behoorden de gezant van Al banië te Rome, 4 Duitschers, een En,- gelsdhman, een Amerikaan, een Griek en- een burger vain Danzig. Alle passagiers hadden de huwelijksfeesten van Koning Zogoe van Albanië bijgewoond en keer den uit Tirana naar Italië terug. Het on geluk is vermoedelijk veroorzaakt door den mist, die het uitzicht belemmerde. Herders uit de omgeving vonden het wrak van het vliegtuig. De Italiaansche autoriteiten laten over deze vliegramp nog weinig los. DE AVRO IN 1937 Ledental tot 198.033 gestegen Verschenen is [het jaarverslag vialni de Aviro over 1937. De directeur, de heer W|. Viogt, wijst in zijn overzicht op de dia-lende beweging ih det gemiddelde vriju willige bijdragen der luisteraars. Overigens is de toon van het jaar verslag over 1937 alleszins gunstig de Avroi blijkt er wederoim zeer goed vioor te staan, hetgeen o.a. gedemonstreerd Wordt door het bedrijfsresultaat van ruim vijf ton (in 1936: f434.000), terwijl op de balans studio, kantoorgebouw en. inven tarissen voor f 1 paraisseeren en deson- danks de post kapitaal een bedrag van f 2.833.000 aangeeft. Het aantal leden is gestegen en de verwachting wordt uitgesproken, dat in 1938 het getal van 200.000 weer zal wor den overschreden. De vjooruitgiamig bedroeg in 1936: 2.036; het ledental bedraagt thans 198.033; aan bijdragen werd (inclusief de betalingen der centrales) f709.886 ont vangen. Uit de exploitatie van de „Raidaof- Bode" werd f452.240 ontvangen. De pro grammakosten hebben f844.457 bedragen, de administratieve kosten vormden een totaal van f318.445. De totale persomeel- sterkte was eind 1936: 260 personen. Aan „ernstige muziek" werden 495.43 uren gewijd, aan „populaire muziek" 1306.02 uren, aan jazz 216.50 en aan het gesproken Woord 666.20 (tooneel 43.50); er werden 9.677 grammofoonplaten ge draald (inbegrepen bij bovenstaande eijL fers). BENITO MUSSOLINI slaat de eerste houweel in den nieuwen wegdie den naam krygt van Via Imperiale Provinciale Zeeuwsche Archaeologische Commissie Aan 't jaarverslag Van de Prpv. Zeeuwu sche Airtdhaeologische Goimmissie ontlee- nein Wij, dat de vacature als icorrespon dent voor Tolen onvervuld bleef- De 'doimmissj-e adviseerde te voldoen aan de aanvrage oim subsidie Voior de restau ratie van het kerkgebouw' te Tolen, de bij'zonder belangrijke 0,L. V-rouwekerk, welk verzoek was ingekomen van de Kerkvoogdij der Nedierl. Herv. gemeente Ten aanzien van de Zeeuwsche molens vermeldt het verslag, dat de molen te Sir Jamslaud door dien' ambachtsheer werd aangekocht en voor verval bewaard bleef. Evenals het vorige jaar (hield de secre taris, dr. W. S. Unger, het handexemplaar bijl vpn de vooriioopige lijst der monumen ten en vari de genealogisch en heraldi sche (merkwaardigheden van mr. Prins. Ten behoeve van 'het eerstgenoemde werk werden nuttige mededeelingen omtva!n|gtem van den Schouwsclbemi correspondent in- Vliegramp in Italië eischt negen tien menschenlevens Vestigingswet zal vrije onder nemingsgeest niet breidelen Het ledental van de A.V.R.O. steeg in 1937 tot 198033 De alleroudste en de allernieuw ste wegen op Schouwen Weinig of geen regen WEERBERICHT Hoogste barolmieterst. 773,4 te Thorshavn Laagste 753,1 te Boedapest Verwacht tot den avond van 3 Mei: Meest matige, Oostelijke tof Noordelijke wind, in het Noorden gedeeltelijk be wolkt, waarschijnlijk droog wieer niet een koude en. heldere nacht. In het Zuiden half- of 'Zwaarbewolkt tot betrokken, wei nig of geen regen, weinig verandering in temperatuur. Zon op: Zon onder: 3 Mei 4,28 7,27 3 Mei Maan onder: Maan op: 11,23 6,55 Hoog- en laagwater te Zierikzee Hoogwater: Laagwater: 3 Mei 4,49 17,15 10,12 22,33 zake den gerestaureerden toren van Kou- dekerke onder Haamstede, »en van de oude en nieuwe keimier 's lands van Schouwen te Zierikzee. Vestigingswet zal vrijen onder nemingsgeest niet breidelen Slechts het tegengaan van in het algemeen belang ongewenschte uitbreiding beoogd Aan de Memorie vian Antwoord op het Voorloopig verslag] der Eerste Ka mer, inzake het wetsontwerp, houdende regeling betreffende het beperken van de vestiging en van de uitbreiding van bedrijven, waarin eenige tak van nijver heid wiordt uitgeoefend, is het volgende ontleend Het wil den minister voorkomen, dajt uit «de om'standigheden, welke aanleiding, vb renden tot het aanhangig maken v,an dit ontw'erjp vian wet, de noodzakelijkheid Voortvloeit daaraan een duurzaam' karak ter te ver leen en. Deze omstandigheden immers zijn gele,g|en in de noodzakelijk heid van aanpassing aan de ingrijpende Veranderingen in de structuur van hef economisch levien. Een vian de belangrijkste verschijnselen, welke gedurende de laatste decennia hun stempel pp het voortbrengingjsproces heb ben jgedrukt, is het steeds sterker gepro nonceerde kapitaal-intensieve karakter van de ivtoorbrenging. De vervaardiging vian een aanzienlijk deel der .nijlvfirheids- produtten gaait gepaard mat enorme ka- pitaalsinvesteeringen in technische instal laties, waardoor het aandeel van de vaste kosten i'n den kostprijs dezer producten zeer aanzienlijk is. Deze o«nfetandiigheid houdt in zich een steeds aanwezige tendenz tot overmatige Uitzetting van de productie boven ae be hoefte van de markt. Een prijsdaling, welke in het algemeen reeds wijst op een oververzadiging van de «harkt, Zal voor de onderne«n)ers ©en prikkel vormen niet om de productie in te krimpen, doch deze nog verder uit te breiden, aangezien hierdoor de kostprijs wordt verlaagd. Het prijsmechanisme heeft hier zijn correctieve werking verloren, met als gevoeg ontwrichting van de bedrijfs- fcallen, groote kapitaalverliezen, dus na deel voor die bedrijfsgroepen en v|opr de gemeenschap. Doch niet slechts op het gebied van de voortbrenging, ook op dat van de af- zetverhoudingen hebben zich uitenmia/te ingrijpende Veranderingen voorgedaan. Dez'e Veranderingen doen zich in hoofd zaak gelden op internationaal terrein en zijn daardoor Voor ons land, dat hier zoo uiterst kwetsbaar is van groot gewicht. Terugkeer toT een vrij inter- n/at ion a a 1 ruilverkeer is bin nen a»f zienb aren tijd niet te Ve rw'öi'C hten. Hoezeer de regeering een wending in deze richting ook zou toejuichen en on dersteunen, de vooruitzichten daarop zijln Uiterst gering. Het proces van indus trialisatie van tot dusverre agrarische landen, van agrarisatie van tot dusverre in hoofdzaak industrieele landen, het autarkische streven van tal van naties met de daaraan verbonden belemmerin gen van het internationale ruilverkeer, vindt onverminderd voortgang en het Iaat zich geenszins aanzien, dat een ken tering hier is te verwachten. Dat door hanteering van de door de regeering gevraagde bevoegdheid de ves tiging van ondernemingen, welke de wel vaart van (het land zouden kunnen be vorderen, belemmerd dreigt te worden, behoeft naar het gevoelen van den mi nister, niet te worden gevreesd.

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1938 | | pagina 1