ZIERIKZEESCHE NIEUWSBODE MAANDAG 14 FEBRUARI 1938 OPGENOl ZIERIKZEESCHE COURANT De Kern ABONNEMENT. Prijs per 3 Meenden f 1,50, buiten Zierikiee f 1,80 Voor het buitenl. p. jeer f 10,Afzonderlijke auMMers 5 eent. Verschijnt degelijks. Tel. No. 32. - Giro 137677 1797 - 1880 Directeur i A. J. DE LOOZB ÖK^aror-Redecteur M. J; KOSTEN UitgaveN.V. ZIERIKZEESCHE NIEUWSBODE, ZIERIKZEB 94STE JAARGANG No. 13651 ADVERTENTIES i van 1—4 r.g.1. 80 eent, vu 4 regel, en daarboven 20 a.at per regel. Reclames 40 oent per regel. Bij contraot belangrijke korting Intending op den dag van uitgave vóór 10 uur SCHUSSCHNIGG BIJ HITLER Succes voor von Papen Schusschnigg niet naar Canossa Vrijdagavond is de Oostenrijksche bondskanselier von Schusschnigg, na een zitting van den ministerraad, zeer onver wacht naar Salzburg vertrokken en van daar Zaterdagmorgen doorgereisd naar Berchtesgaden, in Beieren, waar Hitier dikwijls verblijf houdt en meermalen ver rassende overeenkomsten werden voor bereid en bevestigd. Deze bijeenkomst van vooraanstaande figuren uit Midden- Europa, schijnt het werk te zijn geweest van den Duitschen gezant von Papens te Weenen, die zeer onlangs, bij de zuivering in de hoogste regionen van de Duitsche regeering, te verstaan was gegeven, dat men hem niet langer op zijh post in de Oostenrijksche hoofdstad wenschte te handhaven, wegens te wei nig behaalde diplomatieke successen. Thans schijnt dezelfde gezant een goede beurt te hebben gemaakt door te be werkstelligen, dat Hitier en v. Schussch nigg in Duitschland samen kwamen om te spreken over een verbetering van het accoord van 11 Juli 1936. Het oogenblik daartoe was zeer gun stig gekozen. Op het moment, dat de Duitschers in Roemenië hun oorspronke lijk succes weer teloor zien gaan en Rome bezig is met Londen vrede te sluiten, moet er Duitschland veel aan gelegen zijn, in Midden-Europa geen ter rein te verliezen, het niet tot een breuk te laten komen met Oostenrijk. In Oostenrijk zag men met leedwezen de hernieuwde agitatie der Oostenrijk sche nation aal-socialisten, die het vreem delingenverkeer dreigde te schaden. Zoo was het moment zeker gunstig gekozen om te trachten een accoord te sluiten, dat betere garanties biedt voor de paci ficatie in Oostenrijk. Zaterdagavond tien uur verliet von Schusschnigg Berchtesgaden en kwam Zondagochtend vroeg per extratrein te Weenen aan. Hoewel het onderhoud geen concrete resultaten heeft opgeleverd, geven wel ingelichte kringen als hun indruk, dat geen sprake is van een mislukking der besprekingen. De draad is niet afgebro ken. De overeenkomst van Juli 1936 blijft voor de beide partijen bestaan als basis voor de Oostenrijksch-Duitsche betrekkin gen en de onderhandelingen, welke be oogen de atmosfeer tusschen de beide landen op te klaren, zullen worden voort gezet. Van één ding kan men zeker zijn: Schusschnigg ging niet naar Canossa. Als men geloofde, dat deze man in staat is voor de Duitsche eischen te buigen, zou men bewijzen hem slecht te kennen. Als waardig opvolger van Dollfuss zal hij zeker niets aanvaard hebben, dat de onafhankelijkheid van zijn land zou kun nen benadeelen. Maar Hitier zal in hem den man gevonden hebben, die er naar streeft, de moeilijkheden uit den weg te ruimen, zonder dat de belangen van Oostenrijk geschaad worden. Autoweg onder het Kanaal Geraamd op 90 millioen Het plan der Kanaaltunnel is thans in anderen vorm weer opgedoken. Een jong Fransch ingenieur, André Bas- devant, heeft volgens de „Petit Parisien" plannen ontworpen voor een autoweg onder het kanaal, welke in twee jaar zou kannen worden aangelegd. Deze autoweg zoui gelijk worden aan de route, die uitgedacht was voor een spoorlijn. Van Folkestone zou de weg loopen naar Sandgate, ten Westen van Calais, waar hij langzaam met een glooiing van, 1 op 50, naar de oppervlakte zou terugkeeren. De muren van de tunnel zullen circa 68 centimeter dik moeten zijn. In ieder geval biedt de kalksteen zelf genoeg weerstand tegen den druk van buiten. De bouw z<Jl volgens Basdevant weinig moeilijkheden opleveren. De kalksteen is veel gemakkelijker te bewerken dan het graniet van de jSlimplontunnel. Wel zal de ventilatie nog eenige moeilijkheden' met zich meebrengen. De kosten worden geraamd op 90 mil lioen gulden. Het denkbeeld is geopperd, dit bedrag aan beide zijden van het ka naal bijeen te brengen en de onderhouds kosten goed te maken met de passage gelden. GRETA GARBO i Haar dubbelgangster durft zich haast niet te vertoonen 1 j In een van de groote hotels van Ko- f penhagen werd dezer dagen op een avond Greta Gar bo ontdekt. Het hotel personeel en de gasten toonden dadelijk groote belangstelling en eenig|e buiten- j landers stuurden den kellner op haar af met het verzoek om een autograf ie De dame weigerde evenwel en ver- klaarde geprikkeld, dat zij Greta Garbo niet was. Tenslotte verliet zij de in- richting. i Het bleek later een Kopenhaagsche te zijn. De oorzaak van de verwisseling was deels haar groote gelijkenis met de Zweedsche filmster, deels de omstandig heid, dat de vriendin met wie zij aan tafel zat, Zweedsch sprak. Deze vriendin is een dame uit Stock holm. Zij vertelde aan de pers, dat de groote gelijkenis van haar D'eenslclhe vriendin met Greta Garbo herhaaldelijk aan beiden onaangenaamheden berokkent. Het is ook vaak in Stockholm gebeurd wanneer de twee vriendinnen elkaar daar ontmoetten en in Kopenhagen waagt de dubbelgangster het haast n^et zich biu;i- tenshuis te vertoonen, zoolang Greta niet in Amerika is. Eiken keer dat deze een bezoek aan Europa brengt en d,u,s ook te Kopenhagen kan verwacht wor den, legt de Kopenhaagsche, die zooveel op haar lijkt, zidh vrijwel huisarrest op. Of zij' heur haar ook al heel anders opmaakt dan Garbo, het baat niet; men wil in elk geval in haar de film-prima donna zien t I lw 70niiuf0n worden gekalmeerd UW zenuwen en gesterkt en Uw slaap wordt weer rustig door het gebruik van Mijnhardt's Zenuwtabletten Glazen Buisje 75 ot. Bij Apoth. en Drogisten Gezagvoerders op de Amsterdam Batavia-route Viruly de 19e luchtmillionnair Heden 14 Febr. heeft de KLM 26 gezag voerders op de AmsterdamBatavia-route in dienst. Op dezen datum; wordt de vliegtuigbesituluirder S. A. Steinbeck name lijk als gezagvoerder aangesteld. De KLM telt thans achttien luchtmil- lionnairs onder haar vliegtuigbestuurders, terwijl de heer A. Viruly zeer binnenkort als negentiende de gelederen van dit keurcorps komt versterken. Zooals wellicht bekend is wordt een piloot üfuchtmillionnair, wanneer hij' in vasten dienst 6000 vlieguren op zijln naam! heeft staan. Toen deze onofficieele onder scheiding jaren geleden werd vastgesteld, berekende men de gemiddelde snelheid van een verkeersvliegtuig op 167 K.M, per uur, zoodat een vlieger met 6000 uren juist een millioen kilometer door het luchtruim zou hebben afgelegd. De snelheid van het moderne vliegtuig, waaruit de KLM-vloot is samengesteld, ligt evenwel aanmerkelijk hooger, zoodat een piloot, die 6000 uren heeft gevlogen, tegenwoordig veel meer dan een millioen kilometer aflegde. Het luchtmillionnair- schap is dus met den nog steeds gelden den waardemeter van 6000 vliegturen zeer in beteekenis gestegen. Verscheidene gezagvoerders op de Am- sterdam-Batavia -route hebben reeds meer dan 30 Indië-vludhtein gemaakt en wel de heeren Smirnoff, Frijbs, Tepas en Hon- dong. Meer dan 10.000 vlieguren hebben, behalve het genoemde viertal, de gezag voerders Sillevis, Duimelaar, Geysen- dorffer, Scholte en Van Dijk. VERSCHILLENDE 5 BERICHTEN Haariman met een!dolkmes bewerkt] In de Bergschelaan te Rotterdam woont sedert eenigen tijd een 43-jarige koopman, die uit 's-Gravenhage afkom stig is. Zijn vrouw is echter in de Residentie blijven wonen en herhaalde rralen heeft Ziji al, zij het tevergeefs, getracht haar man te bewegen in de echtelijke woning terug te keeren. Vrij dagavond is zaj opnieuw naar Rotterdam rfisd Ksc man was niel op het adres aan de Bergschelaan. Zij1 heeft hem toen buiten staan opwachten. Omstreeks half twee is de echtgenoot thuis gekomen. Tusschen het echtpaar ontstond de zoo- veelste twist en daarbij heeft de vrouw plotseling een dolkmes, uit haar tasch te voorschijn gehaald. Zij bracht haar man een paar steken toe in het hoofd en in den rug. De man is in het zieken huis aan den Bergweg opgenomen. De vrouw is aangehouden en opgesloten. Schip verliest zijn schroef Het Amerikaansohe stoomschip „Wa- costa", groot 5432 ton, heeft even na het uitvaren van 'den Nieuwen Waterweg door het hevig stampen wegens het slechte weer zijn schroef verloren. Het schip, dat op weg was van Rotterdam via Antwerpen naar Mobile (V.S.) ging voor (je monding van den Waterwag ten anker en verzocht sleepboothullp De sleepboot „Noordzee" stoomde Za terdagavond naar het hevig op zijn twee ankers draaiend schip. Voor één sleep boot was 't te machtig een schip van 5000 ton op sleeptouw te nemen. De sleepbooten „Blankenburg" en „Maas" hielpen een handje mèe en zoo gelukte het den Amerikaan Zondagochtend den Waterweg binnen te sleepen en verder naar Rotterdam, waar het schip een nieuwe schroef krijgt aangemeten. Molen door onweer getroffen Tijdens een kort doch hevig onweer is Zaterdagnacht de bliksem ingeslagen in de bekende oude molen te Kekerdom in Gelderland. Er ontstond brand en de molen, die een sieraad van de streek; was, werd geheel vernield. De familie Huls, die de molen be woonde, kon zich tijdig in veiligheid stellen. Verzekering dekt de sIChade. KORTE,1 BERICHTEN Wegens het a.s. 20-jarig jubileum der onafhankelijkheid van Litauen, heeft de president der republiek ojp groote schaal atonestie verleend. Hiervan profiteert o.a. de viroegere LitausChe minister-president professor W p 1 d e im a r a s, die wegenis den militairen opstand van 1934 tot 12 jaren opsluiting was veroordeeld. Hiji wordt onvoorwaardelijk in vrijheid ge steld. Onze jeugdbewegingen zijn minder streng georganiseerd dan elders, ver klaarde minister Eden in een EngelsChe Jeugdclub, maar hoewel zij geheel vel schillend zijn van die in de totalitaire staten hebben zij geen minder belangrijke taak. De d e to o Cr a t i e heeft haar e i g e in do> el stellingen en moet die- op haar eigen wijze trachten te bereiken. Dit beteekent echter niet, dat er daaroto! Vijandschap tooet bestaan tusSchen demo cratische en totalitaire staten. Wij wen- isChen geen blijvende kloof. Het is aan de jeugd om! te zoeken naar hetgieen de toogendheden bindt De diplomatie heeft ons geleerd dat op den langen duur alles tologelijk is. Zaterdagmiddag heeft Prins Bern hard toet een Engel,schen vriend een bezoek gebracht aan de Willgogarage te Amlersfoort, waar de vriend een Ford heeft gekocht Het bezoek duurde onge veer een half uur. De Prins bestuurde bij' het kotolen en gaan zelf zijn wagen. De telexkamier in het. Badhotel te Baar n, waarin de officieren, verte genwoordigers van den minister van de fensie en de redactie van het A.N.P. zoo veel weken hebben gewerkt, zal als hi storische kamler worden ingericht, ter herinnering aan de dagen voorafgaande aan de blijde gebeurtenis. D e .s amlen werken de NederlandsCne bakkerspatroonsorganisaties hebben zich telegrafisch gewend tot den minister van sociale zaken toet het verzoek, spoedig wijziging van de bakkerspara graaf in de arbeidsw et te willen bevorderen, Vooral ter verkrijging van een vroeger beginnen op Zaterdag en eer( verbod van bakker,sarbeid op Christe lijke feestdagen. GERALDINE APPONYI de 22-jarige dochter van graaf Julius Nagy Apponyi en Gladys Virginia Ste wart heeft zich met de 42-jarige Koning Zogoe van Albanië verloofd. In antwoord op de nota's Van Enge land, Atoerika en Frankrijk,, betreffende de bewapening ter zee, verklaart d e J a- panlSiChe iregeering niet het voor- namlen te hebben zich een bewapening aan te schaffen, die een bedreiging voor de andere landen zou voranien. en geeft zij' als/ haar toeening te kennen, dat het verstrekken van inlichtingen betreffende den vlootbouw niet tot een ontwapening, zal bijdragen, aangezien 'een kwantitatieve beperking der bewapening ontbreekt. Federaties van Coöperaties en kolenbonden Onder voorzitterschap van den heer J. Jobse uit Aagtekerke heeft de Zeeuw - sche federatie van coöperaties en kolen- bonden Zaterdag te Goes vergaderd. Nadat de jaarverslagen waren vastge steld werd een voorstel aangenomen om zes kringen in te stellen, waarvan de kosten door de federatie worden betaald, die ten minste eenmaal per jaar ver gaderen en die het bestuur van de fe deratie samenstellen. Daar voorz. en (of) secr. de kringver gaderingen moeten bijwonen wordt de organisatie steviger. De kringen blijven echter autonoom. De afgevaardigde van den kring, die bestuurslid der federatie is, moet tevens secretaris van zijn kring zijn. Het bestuur vroeg voorts mach tiging om zitting te nemen in de prijzen- commissie Zeeland indien de huisbrand- commissie er in toestemt, dat zoowel de coöperaties als de handel met een gelijk aantal personen in de prijzencom- missie vertegenwoordigd zijn. De secretaris, de heer L. P. van Oor schot te Vlissingen, herinnerde er aan dat de huisbrandcommissie, nu de kolen- bonden A. en B. heeft gelijkgesteld met den handel. Tot de federatie kwam het verzoek tot de prijzencommissie toe te treden. De federatie is dankbaar dat zij verschillende aanslagen op de kolenbon den heeft kunnen afweren en wil ook wel in de prijzencommissie zitting nemen, maar dan op voet van gelijkheid met den handel, wat billijk is, omdat de helft van de brandstoffen in Zeeland wordt geleverd door de coöp. vereenigingen. Straks zal wellicht het geheele platte land van Zeeland tot gesaneerd gebied worden verklaard. Dan zullen ook de dorpsvereenigingen den vastgesteldien prijs moeten berekenen al mogen zij la ter de winst onder de leden verdoelen. De federatie wil echter in de prijzen commissie niet overstemd worden door den handel. Daarom moeten groot- en detailhan del samen evenveel stemmen hebben als de coöperaties, terwijl beide partijen een onpartij'digen voorzitter hebben te kiezen. Dan is machtsmisbruik uitgesloten. De huisbrandcommissie heeft medege deeld geen principieel bezwaar te heb ben tegen een ongeveer gelijke vertegen woordiging, maar hiermee kan, aldus spr., geen genoegen worden genomen. Spr. vertrouwt dat de regeering nooit een overeenkomst bindend zal verklaren waarbij1 de coöperaties buitengesloten zul len zijn. De gevraagde machtiging werd z.h.st. verleend. Hitleren Schusschnigg confereer den Zaterdag te Berchtesgaden Viruly, de bekende schrijver piloot, de 19e luchtmillionnair Een Fransch ingenieur wil een auto-weg onder 't Kanaal maken Prins Bernhard zit zelf weer achter 't stuurrad Het ongemak om dubbelgangster van Greta Garbo te zijn Lichte vorst Barometerstand van hedenmiddag 2 u,ur. WEERBERICHT Hoogste barotoeterst. 778,6 te Skudesnaes Laagste 751,0 te Marseille. Verwacht tot den avond van 15 Febr.: Matige tot krachtige, later afnemende, Noordoostelijke tot Oostelijke wind, af nemende bewolking, weinig of geen neer slag, des nachts lichte vorst, overdag! temlperatuur om' het vriesptupt Zon op: Zon onder: 15 Febr. 7,19 5,11 Maan pin der: Maan op: 15 Febr. 7,02 6,47 Hoog- en laagwater te Zierikzee Hoogwater: Laagwater: 15 Febr. 3,07 15,34 8,39 20,48 Toestand in de bakkerij De toestand in de bakkerij is nog altijd ongunstig, al treedt dan ook hier en daar een lichte verbetering in. Na de afwij zing van het verzoek tot het verbindend verklaren van de ondememiers-overeen- kotolst in het bakkersbedrijf, beeft de regeering toch getracht door enkele maat regelen de helpende hand te bieden. In hoeverre het vestigingsverbod voor het bakkersbedrijf in bet geheele land, dat een uitvloeisel is van de nieuwe vesti gingswet kleinbedrijf 1937, verbetering zal brengen, moet nog worden afgewacht. Wel gelooft de directie van Meelfabrie ken der Nederlandsche Bakkerij, dat een strenge en juiste toepassing aan de bak kerij op den duur ten goede zal komen. Intusschen tracht de bakkerij in ver schillende plaatsen zelf maatregelen te nemen om de concurrentie zoo mogelijk binnen redelijke perken te houden. Deze zullen echter alleen succes heb ben bij $en eensgezind en organisato risch optreden, in samenwerking met de Nederlandsche Bakkerij Stichting. Overigens heeft de verlaging van de monopolie-winst op huitenlandsehe tarwe alsmede de verlaging van den Vita-prijs al zijn deze verlagingen dan ook door de sterke stijging van cl en prijs der buitenlandsche tarwe gedeeltelijk weder verloren gegaan tenslotte toch ook wel een 'kleine verlichting voor de bak kerij gebracht. In elk geval zijn de tarwebloemprijzen op het oogenblik la ger dan zij vbbr eenigen tijd waren. Worden de crisis]asten op bjoem en meel door de regeering afgeschaft, dan zal de bakkerij zich, al is het dan met de grootste krachtsinspanning, waar schijnlijk aan de veranderde toestanden weten aan te passen.

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1938 | | pagina 1