ZIERIKZEESCHE
NIEUWSBODE
MAANDAG 14 FEBRUARI 1938
OPGENOl
ZIERIKZEESCHE COURANT
De Kern
ABONNEMENT.
Prijs per 3 Meenden f 1,50, buiten Zierikiee f 1,80
Voor het buitenl. p. jeer f 10,Afzonderlijke
auMMers 5 eent. Verschijnt degelijks.
Tel. No. 32. - Giro 137677
1797 - 1880
Directeur i A. J. DE LOOZB ÖK^aror-Redecteur M. J; KOSTEN
UitgaveN.V. ZIERIKZEESCHE NIEUWSBODE, ZIERIKZEB
94STE JAARGANG No. 13651
ADVERTENTIES i
van 1—4 r.g.1. 80 eent, vu 4 regel, en
daarboven 20 a.at per regel. Reclames 40 oent
per regel. Bij contraot belangrijke korting
Intending op den dag van uitgave vóór 10 uur
SCHUSSCHNIGG BIJ HITLER
Succes voor von Papen
Schusschnigg niet naar Canossa
Vrijdagavond is de Oostenrijksche
bondskanselier von Schusschnigg, na een
zitting van den ministerraad, zeer onver
wacht naar Salzburg vertrokken en van
daar Zaterdagmorgen doorgereisd naar
Berchtesgaden, in Beieren, waar Hitier
dikwijls verblijf houdt en meermalen ver
rassende overeenkomsten werden voor
bereid en bevestigd. Deze bijeenkomst
van vooraanstaande figuren uit Midden-
Europa, schijnt het werk te zijn geweest
van den Duitschen gezant von Papens
te Weenen, die zeer onlangs, bij de
zuivering in de hoogste regionen van
de Duitsche regeering, te verstaan was
gegeven, dat men hem niet langer op
zijh post in de Oostenrijksche hoofdstad
wenschte te handhaven, wegens te wei
nig behaalde diplomatieke successen.
Thans schijnt dezelfde gezant een goede
beurt te hebben gemaakt door te be
werkstelligen, dat Hitier en v. Schussch
nigg in Duitschland samen kwamen om
te spreken over een verbetering van
het accoord van 11 Juli 1936.
Het oogenblik daartoe was zeer gun
stig gekozen. Op het moment, dat de
Duitschers in Roemenië hun oorspronke
lijk succes weer teloor zien gaan en
Rome bezig is met Londen vrede te
sluiten, moet er Duitschland veel aan
gelegen zijn, in Midden-Europa geen ter
rein te verliezen, het niet tot een breuk
te laten komen met Oostenrijk.
In Oostenrijk zag men met leedwezen
de hernieuwde agitatie der Oostenrijk
sche nation aal-socialisten, die het vreem
delingenverkeer dreigde te schaden. Zoo
was het moment zeker gunstig gekozen
om te trachten een accoord te sluiten,
dat betere garanties biedt voor de paci
ficatie in Oostenrijk.
Zaterdagavond tien uur verliet von
Schusschnigg Berchtesgaden en kwam
Zondagochtend vroeg per extratrein te
Weenen aan.
Hoewel het onderhoud geen concrete
resultaten heeft opgeleverd, geven wel
ingelichte kringen als hun indruk, dat
geen sprake is van een mislukking der
besprekingen. De draad is niet afgebro
ken. De overeenkomst van Juli 1936 blijft
voor de beide partijen bestaan als basis
voor de Oostenrijksch-Duitsche betrekkin
gen en de onderhandelingen, welke be
oogen de atmosfeer tusschen de beide
landen op te klaren, zullen worden voort
gezet. Van één ding kan men zeker zijn:
Schusschnigg ging niet naar Canossa. Als
men geloofde, dat deze man in staat
is voor de Duitsche eischen te buigen,
zou men bewijzen hem slecht te kennen.
Als waardig opvolger van Dollfuss zal
hij zeker niets aanvaard hebben, dat de
onafhankelijkheid van zijn land zou kun
nen benadeelen. Maar Hitier zal in hem
den man gevonden hebben, die er naar
streeft, de moeilijkheden uit den weg
te ruimen, zonder dat de belangen van
Oostenrijk geschaad worden.
Autoweg onder het Kanaal
Geraamd op 90 millioen
Het plan der Kanaaltunnel is thans
in anderen vorm weer opgedoken. Een
jong Fransch ingenieur, André Bas-
devant, heeft volgens de „Petit Parisien"
plannen ontworpen voor een autoweg
onder het kanaal, welke in twee jaar
zou kannen worden aangelegd. Deze
autoweg zoui gelijk worden aan de route,
die uitgedacht was voor een spoorlijn.
Van Folkestone zou de weg loopen naar
Sandgate, ten Westen van Calais, waar
hij langzaam met een glooiing van, 1 op
50, naar de oppervlakte zou terugkeeren.
De muren van de tunnel zullen circa
68 centimeter dik moeten zijn. In ieder
geval biedt de kalksteen zelf genoeg
weerstand tegen den druk van buiten.
De bouw z<Jl volgens Basdevant weinig
moeilijkheden opleveren. De kalksteen is
veel gemakkelijker te bewerken dan het
graniet van de jSlimplontunnel. Wel zal
de ventilatie nog eenige moeilijkheden'
met zich meebrengen.
De kosten worden geraamd op 90 mil
lioen gulden. Het denkbeeld is geopperd,
dit bedrag aan beide zijden van het ka
naal bijeen te brengen en de onderhouds
kosten goed te maken met de passage
gelden.
GRETA GARBO
i Haar dubbelgangster durft zich haast
niet te vertoonen 1
j In een van de groote hotels van Ko-
f penhagen werd dezer dagen op een
avond Greta Gar bo ontdekt. Het hotel
personeel en de gasten toonden dadelijk
groote belangstelling en eenig|e buiten-
j landers stuurden den kellner op haar
af met het verzoek om een autograf ie
De dame weigerde evenwel en ver-
klaarde geprikkeld, dat zij Greta Garbo
niet was. Tenslotte verliet zij de in-
richting.
i Het bleek later een Kopenhaagsche te
zijn. De oorzaak van de verwisseling was
deels haar groote gelijkenis met de
Zweedsche filmster, deels de omstandig
heid, dat de vriendin met wie zij aan
tafel zat, Zweedsch sprak.
Deze vriendin is een dame uit Stock
holm. Zij vertelde aan de pers, dat de
groote gelijkenis van haar D'eenslclhe
vriendin met Greta Garbo herhaaldelijk
aan beiden onaangenaamheden berokkent.
Het is ook vaak in Stockholm gebeurd
wanneer de twee vriendinnen elkaar daar
ontmoetten en in Kopenhagen waagt de
dubbelgangster het haast n^et zich biu;i-
tenshuis te vertoonen, zoolang Greta
niet in Amerika is. Eiken keer dat deze
een bezoek aan Europa brengt en d,u,s
ook te Kopenhagen kan verwacht wor
den, legt de Kopenhaagsche, die zooveel
op haar lijkt, zidh vrijwel huisarrest
op. Of zij' heur haar ook al heel anders
opmaakt dan Garbo, het baat niet; men
wil in elk geval in haar de film-prima
donna zien t
I lw 70niiuf0n worden gekalmeerd
UW zenuwen en gesterkt en Uw
slaap wordt weer rustig door het gebruik van
Mijnhardt's Zenuwtabletten
Glazen Buisje 75 ot. Bij Apoth. en Drogisten
Gezagvoerders
op de Amsterdam Batavia-route
Viruly de 19e luchtmillionnair
Heden 14 Febr. heeft de KLM 26 gezag
voerders op de AmsterdamBatavia-route
in dienst. Op dezen datum; wordt de
vliegtuigbesituluirder S. A. Steinbeck name
lijk als gezagvoerder aangesteld.
De KLM telt thans achttien luchtmil-
lionnairs onder haar vliegtuigbestuurders,
terwijl de heer A. Viruly zeer binnenkort
als negentiende de gelederen van dit
keurcorps komt versterken.
Zooals wellicht bekend is wordt een
piloot üfuchtmillionnair, wanneer hij' in
vasten dienst 6000 vlieguren op zijln naam!
heeft staan. Toen deze onofficieele onder
scheiding jaren geleden werd vastgesteld,
berekende men de gemiddelde snelheid
van een verkeersvliegtuig op 167 K.M,
per uur, zoodat een vlieger met 6000
uren juist een millioen kilometer door
het luchtruim zou hebben afgelegd.
De snelheid van het moderne vliegtuig,
waaruit de KLM-vloot is samengesteld,
ligt evenwel aanmerkelijk hooger, zoodat
een piloot, die 6000 uren heeft gevlogen,
tegenwoordig veel meer dan een millioen
kilometer aflegde. Het luchtmillionnair-
schap is dus met den nog steeds gelden
den waardemeter van 6000 vliegturen zeer
in beteekenis gestegen.
Verscheidene gezagvoerders op de Am-
sterdam-Batavia -route hebben reeds meer
dan 30 Indië-vludhtein gemaakt en wel
de heeren Smirnoff, Frijbs, Tepas en Hon-
dong. Meer dan 10.000 vlieguren hebben,
behalve het genoemde viertal, de gezag
voerders Sillevis, Duimelaar, Geysen-
dorffer, Scholte en Van Dijk.
VERSCHILLENDE 5 BERICHTEN
Haariman met een!dolkmes bewerkt]
In de Bergschelaan te Rotterdam
woont sedert eenigen tijd een 43-jarige
koopman, die uit 's-Gravenhage afkom
stig is. Zijn vrouw is echter in de
Residentie blijven wonen en herhaalde
rralen heeft Ziji al, zij het tevergeefs,
getracht haar man te bewegen in de
echtelijke woning terug te keeren. Vrij
dagavond is zaj opnieuw naar Rotterdam
rfisd Ksc man was niel op het adres
aan de Bergschelaan. Zij1 heeft hem toen
buiten staan opwachten. Omstreeks half
twee is de echtgenoot thuis gekomen.
Tusschen het echtpaar ontstond de zoo-
veelste twist en daarbij heeft de vrouw
plotseling een dolkmes, uit haar tasch
te voorschijn gehaald. Zij bracht haar
man een paar steken toe in het hoofd
en in den rug. De man is in het zieken
huis aan den Bergweg opgenomen. De
vrouw is aangehouden en opgesloten.
Schip verliest zijn schroef
Het Amerikaansohe stoomschip „Wa-
costa", groot 5432 ton, heeft even na
het uitvaren van 'den Nieuwen Waterweg
door het hevig stampen wegens het
slechte weer zijn schroef verloren. Het
schip, dat op weg was van Rotterdam
via Antwerpen naar Mobile (V.S.) ging
voor (je monding van den Waterwag
ten anker en verzocht sleepboothullp
De sleepboot „Noordzee" stoomde Za
terdagavond naar het hevig op zijn twee
ankers draaiend schip. Voor één sleep
boot was 't te machtig een schip van
5000 ton op sleeptouw te nemen. De
sleepbooten „Blankenburg" en „Maas"
hielpen een handje mèe en zoo gelukte
het den Amerikaan Zondagochtend den
Waterweg binnen te sleepen en verder
naar Rotterdam, waar het schip een
nieuwe schroef krijgt aangemeten.
Molen door onweer getroffen
Tijdens een kort doch hevig onweer
is Zaterdagnacht de bliksem ingeslagen
in de bekende oude molen te Kekerdom
in Gelderland. Er ontstond brand en de
molen, die een sieraad van de streek;
was, werd geheel vernield.
De familie Huls, die de molen be
woonde, kon zich tijdig in veiligheid
stellen. Verzekering dekt de sIChade.
KORTE,1 BERICHTEN
Wegens het a.s. 20-jarig jubileum der
onafhankelijkheid van Litauen, heeft de
president der republiek ojp groote schaal
atonestie verleend. Hiervan profiteert o.a.
de viroegere LitausChe minister-president
professor W p 1 d e im a r a s, die wegenis
den militairen opstand van 1934 tot 12
jaren opsluiting was veroordeeld. Hiji
wordt onvoorwaardelijk in vrijheid ge
steld.
Onze jeugdbewegingen zijn minder
streng georganiseerd dan elders, ver
klaarde minister Eden in een EngelsChe
Jeugdclub, maar hoewel zij geheel vel
schillend zijn van die in de totalitaire
staten hebben zij geen minder belangrijke
taak. De d e to o Cr a t i e heeft haar
e i g e in do> el stellingen en moet die-
op haar eigen wijze trachten te bereiken.
Dit beteekent echter niet, dat er daaroto!
Vijandschap tooet bestaan tusSchen demo
cratische en totalitaire staten. Wij wen-
isChen geen blijvende kloof. Het is aan de
jeugd om! te zoeken naar hetgieen de
toogendheden bindt De diplomatie heeft
ons geleerd dat op den langen duur alles
tologelijk is.
Zaterdagmiddag heeft Prins
Bern hard toet een Engel,schen vriend
een bezoek gebracht aan de Willgogarage
te Amlersfoort, waar de vriend een Ford
heeft gekocht Het bezoek duurde onge
veer een half uur. De Prins bestuurde
bij' het kotolen en gaan zelf zijn wagen.
De telexkamier in het. Badhotel
te Baar n, waarin de officieren, verte
genwoordigers van den minister van de
fensie en de redactie van het A.N.P. zoo
veel weken hebben gewerkt, zal als hi
storische kamler worden ingericht, ter
herinnering aan de dagen voorafgaande
aan de blijde gebeurtenis.
D e .s amlen werken de NederlandsCne
bakkerspatroonsorganisaties hebben zich
telegrafisch gewend tot den minister van
sociale zaken toet het verzoek, spoedig
wijziging van de bakkerspara
graaf in de arbeidsw et te willen
bevorderen, Vooral ter verkrijging van een
vroeger beginnen op Zaterdag en eer(
verbod van bakker,sarbeid op Christe
lijke feestdagen.
GERALDINE APPONYI
de 22-jarige dochter van graaf Julius
Nagy Apponyi en Gladys Virginia Ste
wart heeft zich met de 42-jarige Koning
Zogoe van Albanië verloofd.
In antwoord op de nota's Van Enge
land, Atoerika en Frankrijk,, betreffende
de bewapening ter zee, verklaart d e J a-
panlSiChe iregeering niet het voor-
namlen te hebben zich een bewapening
aan te schaffen, die een bedreiging voor
de andere landen zou voranien. en geeft
zij' als/ haar toeening te kennen, dat het
verstrekken van inlichtingen betreffende
den vlootbouw niet tot een ontwapening,
zal bijdragen, aangezien 'een kwantitatieve
beperking der bewapening ontbreekt.
Federaties van Coöperaties
en kolenbonden
Onder voorzitterschap van den heer
J. Jobse uit Aagtekerke heeft de Zeeuw -
sche federatie van coöperaties en kolen-
bonden Zaterdag te Goes vergaderd.
Nadat de jaarverslagen waren vastge
steld werd een voorstel aangenomen om
zes kringen in te stellen, waarvan de
kosten door de federatie worden betaald,
die ten minste eenmaal per jaar ver
gaderen en die het bestuur van de fe
deratie samenstellen.
Daar voorz. en (of) secr. de kringver
gaderingen moeten bijwonen wordt de
organisatie steviger. De kringen blijven
echter autonoom. De afgevaardigde van
den kring, die bestuurslid der federatie
is, moet tevens secretaris van zijn kring
zijn. Het bestuur vroeg voorts mach
tiging om zitting te nemen in de prijzen-
commissie Zeeland indien de huisbrand-
commissie er in toestemt, dat zoowel
de coöperaties als de handel met een
gelijk aantal personen in de prijzencom-
missie vertegenwoordigd zijn.
De secretaris, de heer L. P. van Oor
schot te Vlissingen, herinnerde er aan
dat de huisbrandcommissie, nu de kolen-
bonden A. en B. heeft gelijkgesteld met
den handel. Tot de federatie kwam het
verzoek tot de prijzencommissie toe te
treden. De federatie is dankbaar dat zij
verschillende aanslagen op de kolenbon
den heeft kunnen afweren en wil ook
wel in de prijzencommissie zitting nemen,
maar dan op voet van gelijkheid met
den handel, wat billijk is, omdat de helft
van de brandstoffen in Zeeland wordt
geleverd door de coöp. vereenigingen.
Straks zal wellicht het geheele platte
land van Zeeland tot gesaneerd gebied
worden verklaard. Dan zullen ook de
dorpsvereenigingen den vastgesteldien
prijs moeten berekenen al mogen zij la
ter de winst onder de leden verdoelen.
De federatie wil echter in de prijzen
commissie niet overstemd worden door
den handel.
Daarom moeten groot- en detailhan
del samen evenveel stemmen hebben als
de coöperaties, terwijl beide partijen een
onpartij'digen voorzitter hebben te kiezen.
Dan is machtsmisbruik uitgesloten.
De huisbrandcommissie heeft medege
deeld geen principieel bezwaar te heb
ben tegen een ongeveer gelijke vertegen
woordiging, maar hiermee kan, aldus
spr., geen genoegen worden genomen.
Spr. vertrouwt dat de regeering nooit
een overeenkomst bindend zal verklaren
waarbij1 de coöperaties buitengesloten zul
len zijn. De gevraagde machtiging werd
z.h.st. verleend.
Hitleren Schusschnigg confereer
den Zaterdag te Berchtesgaden
Viruly, de bekende schrijver
piloot, de 19e luchtmillionnair
Een Fransch ingenieur wil een
auto-weg onder 't Kanaal maken
Prins Bernhard zit zelf weer
achter 't stuurrad
Het ongemak om dubbelgangster
van Greta Garbo te zijn
Lichte vorst
Barometerstand van hedenmiddag 2 u,ur.
WEERBERICHT
Hoogste barotoeterst. 778,6 te Skudesnaes
Laagste 751,0 te Marseille.
Verwacht tot den avond van 15 Febr.:
Matige tot krachtige, later afnemende,
Noordoostelijke tot Oostelijke wind, af
nemende bewolking, weinig of geen neer
slag, des nachts lichte vorst, overdag!
temlperatuur om' het vriesptupt
Zon op: Zon onder:
15 Febr. 7,19 5,11
Maan pin der: Maan op:
15 Febr. 7,02 6,47
Hoog- en laagwater te Zierikzee
Hoogwater: Laagwater:
15 Febr. 3,07 15,34 8,39 20,48
Toestand in de bakkerij
De toestand in de bakkerij is nog altijd
ongunstig, al treedt dan ook hier en daar
een lichte verbetering in. Na de afwij
zing van het verzoek tot het verbindend
verklaren van de ondememiers-overeen-
kotolst in het bakkersbedrijf, beeft de
regeering toch getracht door enkele maat
regelen de helpende hand te bieden. In
hoeverre het vestigingsverbod voor het
bakkersbedrijf in bet geheele land, dat
een uitvloeisel is van de nieuwe vesti
gingswet kleinbedrijf 1937, verbetering zal
brengen, moet nog worden afgewacht.
Wel gelooft de directie van Meelfabrie
ken der Nederlandsche Bakkerij, dat een
strenge en juiste toepassing aan de bak
kerij op den duur ten goede zal komen.
Intusschen tracht de bakkerij in ver
schillende plaatsen zelf maatregelen te
nemen om de concurrentie zoo mogelijk
binnen redelijke perken te houden.
Deze zullen echter alleen succes heb
ben bij $en eensgezind en organisato
risch optreden, in samenwerking met de
Nederlandsche Bakkerij Stichting.
Overigens heeft de verlaging van de
monopolie-winst op huitenlandsehe tarwe
alsmede de verlaging van den Vita-prijs
al zijn deze verlagingen dan ook door
de sterke stijging van cl en prijs der
buitenlandsche tarwe gedeeltelijk weder
verloren gegaan tenslotte toch ook
wel een 'kleine verlichting voor de bak
kerij gebracht. In elk geval zijn de
tarwebloemprijzen op het oogenblik la
ger dan zij vbbr eenigen tijd waren.
Worden de crisis]asten op bjoem en
meel door de regeering afgeschaft, dan
zal de bakkerij zich, al is het dan met
de grootste krachtsinspanning, waar
schijnlijk aan de veranderde toestanden
weten aan te passen.