KNOTWILGEN
AANBESTEDINGEN
De Hoofd-Ingenieur van den Provin
cialen Waterstaat heeft heden naimiens
Gedeputeerde Staten van Zeeland aan
besteed: het verbeteren van ongejveer
3.3 K.M. wegvakken Haamstede—Vlieg
veld. Inschrijvers waren:
P. Broeke, Breda f 102.250; P. F. de
Waal, Kuitaard f 96.000; B. N. v. Noor-
denne, Gie$sendam> f 95.200; P. F. Voet,
Hontenisse f 95.100; A. M. Kuiper, Mid
delburg f 93.000; L. F. Goosimlan, Mid
delburg f 92.000; L. Soetemieijer, Brielle
f 91.800; J. v. d. Ven, Tilburg en A.
v. d. Ven, Made f 91.200; O. Linzen,
iSoestdijk f ,90.855; N. v. d. Linde, Sc ha-
Te pd ijk. e f 89-275; N.V. Mabuad, Wil
lemstad f 88.900; E. G. Lindenberg, Vlis-
singen f 97.100; I. Lagas&e" Zoon,
Koudekerke -f 86.500; A. Warrens, OSse-
nlsse f 86.300; H. Douw, Zier ik zee
f 85.400; P. Dekker, Veere f 85.080; N.V.
voorh. J. Heijimians, 's Hertogenbcisolf,
f 84.900; L. J. Dekker, Veere f 84.237;
G. M. Breas Zn., Goes f 84.000; A.
Mulders Zn., Elmpel f 83.100; J.
Haringman, Colijnsplaat f 82.450; Ge'br.
M. H. en H. J. Kievit, Colijnsplaat f82300;
M'. W. Knuist, Goes en Joh. Knullst',
's Heer Arendskerke f 82.100; P. Bi.
Hubregts, Nijmegen f 81.200; M. An-
driesen, S c h e r p e n i s s1 e en A. v. d'.
Werf, St.-M aartensd ij k f 81.1'00; A.
J. Verjaal, D rei schor f 80.900; J. D.
Jansen, Colijnsplaat f 79.900; W. v. VojS-
sen, St.-A nnal and f 79.600; C. v. d.
Klippe, Vlissingen f 78.892; J. H. v. d.
Ven, Vlissingen f 78.854; J. v. Vo)ssen,
St.-A nn al aind, J. de Oude, Zierik
zee en W. v. d. Bierg, Bruinis se
f 78.274W. en A. W. Wandel, Nieuw-
erkerk f 74.950; N.V. Koudasfalt.,
Utrecht f 74.600; N.V. Betuimteweg', Utrecht
f 74.404.
SPORT
VOETBAL.
Het progralmlmai vpor ia.s. Zondag 30 Jam.
luidt:
K.N.V.B,
Afdeeling IV.
2e klasse A.
Goes: Goösi—RBC.
Middelburg: Zeelandia—RCS.
VljisjsangenVlissingenHERO.
3e klasse B.
Middelburg: Zeelandia II-Goessche Boyisi I
Middelburg: Middelburg II—Goes II.
VlnsisjingenEMM I—Eiland Boys I.
3e klasse C.
ZierikzleeZSC ZierikzeeEKC (half drie,
scheidisir. J. Gilissen Sr.)
Burgh: Burgh—WVO: (2|u|ur, sdheidjsir. J. J.
van den Berge).
Roosendaal: Alliantie—GUDOK.
Tilburg: SETDdmtel. Boys.
Z.V.B.
le klasse D.
DireischjOir: DreiSchor I—ZSC Zierikzee II
(half driie, sciheidistr. G. C. Dusom).
Zonniemiaire: Zonnemaire I—Renesi&e I
(half drie, scheidsir. J. Th. Bouwer).
Rallye Monte-Carlo 1938
AMSTERDAM, 26-1, 11 uur. 7 en 19
■en 10 op tijidi Messina en Reggie. 11®
en 18 in R^ga en 9 in.' SallOfniki ^afgeko
men.
Aimlsterdam', 26.1, 12 uur 52, 11 pp tijd
in Osloi.
Hieronder laten wijl vpor onzie lezers
na/mien, startplaats, bereden merk enz. ge-
miakshalve volgen:
Startno. 7, Dr. Sprenger van Eyck, met
„Lincoln-Zephyr, van Palermo, 4091 KM.
No. 9, Bakker Schut, „Ford", Athene,
3813 KM. No. 10, Mutsearts, „Ford", Pa
lermo, 4091 KM. No. 11, v. Strien, „Ford",
Stavanger, 3520 KM. No. 18, A. Buijze,
„Ford-junior", Tallin, 3792 KM. No. 19,
V. d. Hoek, „Packard", Palerimlo' 4091
KM. No. 112, v. d. Spek, „Hansa", Tal
linn, 3792 KM.
MARKTBERICHTEN
ROTTERDAM, 25 Jan. Rotterdaansche
Veiling, \yarmoezierstraat. Kippeneieren
f3 a 3.90 de 100 sftiks. Aanvoer 140.000
stuks.
GOES, 25 Jan. Graammtarkt. Gerst f8;
haver f6,50—7; erwten f9—10,25; schok
kers f 13—16; bruine boonen f7.25—10.50;
gedenatureerde paardpboonen f7 per 100
k.g. Ruime aanvoer.
GOES, 25 Januari. Kippeneieren f 2.80
per 100 stuks. Boerenboter f 1.30 p. k.g.
VPZ. Aanvoer 5681 eieren. Prijs f 3.50
per 100 stuks.
VLAS
KORTRIJK,- 24 Jan? - De gezwingelde
vlasssen gaan vlotter van de harid, zon
der dat wij van prijsverhooging mogen
spreken. De gemeene soorten vallen meer
in de gunst van de afnemers dan een
paar weken geleden,-terwijl de goede
kwaltieifen nog altijd graag opgenomen
worden door de buitenlanders, indien zij
maar voor wat sterkte en kleur betreft
aan de gestelde voorwaarden beantwoor
den. Frankrijk is op de markt gekomen
en neemt lage soorten, alsook kroten
in levering. Dit heeft er veel toe bij
gebracht onze markt een beter uitzicht
te geven. Veldteh nótèeren van 8.50 fr.
tot 11 fr. Kleine witte tot 11.50 fr. Mid
delsoorten van 12 tot 15.50 fr. en beste
vlassen van 16 tot 28 fr.
BOEKEN EN BROCHURES
NATUUR EN MENS,
„De Hofstad", Den Haag.
Iin de 58e jaargang: van bovenstaand
mlaandbliad, gewijd aan de natuurweten
schappen en haar toepassingen, behan
delt J. W. B. v. d. Stigchel „Onze Liim-
burgsche kolienmSjinen".
Het is ieen weinig algemeen bekend,
mlaar niettemin interessant feit, dat ons
land waarschijnlijk, kan bogen o,p de
oudste kolienointginning in Europa. Onze
staatsmijn „Maurits" is een der best ge
outilleerde van ons werelddeel.
Dr. A. Schierbeek bespreekt bij' foto's,
en kaarten de Chineesche wolhandkrab,
die in balllaisttankjs der schepen te zijn
overgebracht naar Europa, waar zij1 in
Nederland in 1931 voor het eerst werd
wiaaipgenoimlen.
HOOFDPRIJZEN STAATSLOTERIJ
Trekking van 26 Januari.
f15000: 18201 f1500: 13119 f1000:
1574, 3077, 20996 f400: 11237, 12204,
13719, 16629, 20043. f200: 2889, 3236, 5651,
11683, 15607, 20845 f100: 2529, 3028,
3221, 3732, 4300, 6552, 7929, 10883, 11682,
13236, 13287, 14104, 17118, 17267, 19204,
19597.
UIT VROEGER DAGEN.
De Kerk te Tholen
In het artikel, waarin een en ander
werd gemeld over de Ned. Hervormde
Kerk te Tholen, werd ook gesproken over
verdwenen wapenborden en^de gedenk
plaat vjooir J. Liens., waarop een vers
dat begon met: „Weent Musen" enz.";
Wij kunnen het nu geheel weergeven:
„Weent Musen, drimael drij, treurt Mjuisen
en Myaden. De eendrachtsvriendt en lust
is dood; hij leeft in daden Godsvrucntich,
miagtich, wijs welsprekend, hooggeleerd.
Zijn treur-blijeij ende blijft denk waar dig
en begeerd". Cor Liens.
Indertijd werd in Zeeland van 1852
door Dr. Callenfels vermeld, dat hij ter
'bezichtiging bekwami een boek in folio
in het bezit van een particulier te Zuid-
Zande, bevattende al de afteekeningen
van de wapens, die vroeger in de hier
boven vernielde kerk hingen. Wij mee-
nen, wel eens gehoord te hebben, dat
zoo'n boek ook in Tholen zelf aanwezig
was; of er dus sprake is van een copie, j
kunnen wij niet uitmaken en doet troui- i
wens voor onze vermelding weinig ter
zJake. Op het titelblad staat: „De wapens
hangende in de preek-, wandel- en choor-
kerk Tholen; uitgeteikend en de gemaakt
door Mij ondergeschrevene, Geadmit
teerde Landmeter; afgezet met couleuren,
als dezelve hebben vercierd. Tholen 1
Juli 1785. K. Bestebroer". Het bevat
60 wapens, met de kwartieren; daarvan
bevonden zich *26 in de preekkerk; 6 in
de wandelkerk en 28 in de koorkerk. Het
oudste van 1578, het jongste van 1774.
De geslachten Vrijberghe, De Vager, De
Hubert, enz.
Wij vragen ons af, waar zijn deze ge-
bleyen? Vernietigd? Geen antwoord kan
volgen van onze zijde, en Dr. Callenfels
zegt er niets van, dan dat, voor de histo-
waarde bezittende, hun vernietiging een
verlies - is. Dat woord vernietiging zegt
wel iets, omdat hij spreekt over het
groot aantal der wapenschilden in de
afgebrande St.-Janskerk te Sluis, die nè
de omwenteling daar nog gevonden wer
den. In een aanteekening wordt er aan
toegevoegd: Te Sluis was de omwenteling
niet door de bevolking teweeg gebracht,
het was door de Franschen ingenomen
en bezet. Deze schijnen zich die wapens
niet sterk aangetrokken te hebben en het
nieuw burgerllijk bewind heeft het den
kelijk best geacht dit alles in denzelfden
staat te laten, tot er een beschikking
zou komen. Naar mijn geheugenis was
het misschien wel 1796 eer de wapens
weggenomen werden. Zij werden in eene
bergplaats aan den Noordkant des torens
opeengestapeld en zijn eerst in het be
gin dezer eeuw (19e) voor brandhout
verkocht. Slechts enkele wapens zijn toen
het eigendom geworden van personen,
die er betrekking op hadden en worden
nog door hen bewaard".
Overal in ons vaderland werden die
wapenschilden aangetroffen; zouden ze
overal verdwenen zijn? Dr. Callenfels
zegt, dat naar zijn meening bijna alle
waren uit het tijdvak na de Reformatie.
Het schijnt, dat men de naakte wanden
der kolossale, voorvaderlijke gebouwen,
die nu van hun overoude versierselen
de beelden, de schilderijten en het schil
derwerk ontdaan waren, weder op een
andere wijze heeft willen bedekken en
voegt daaraan nog toe, betreffende de
zich noemende vrijzinnigen dezer eeuw,
een heele beschouwing over wat genoemd
werd in die dagen van Revolutie, ijdele
trots van den adel en van de aristo
cratie", „ongepaste praal van aardsche
grootheid in de plaatsen van godsdien
stige samenkomsten" enz., terwijl verge
ten werd, dat zij krachtig predikten:
„Mensch - wie zijt gij? Stof zijt gij, en
tot stof zult gij1 wederkeeren", enz. En
kele voorbeelden worden uit de Thool-
sche kerk beschreven: Jan de Haan, Jo-
han Dullens, Elias Beekman, de eer van
Aardenburg en zooals reeds boven ge
meld Joachim Liens, die 18 Maart 1626
overleed. Johan Dullens stierf 19 Juni
1666 buitenslands op 22-jarigen leeftijd,
acht dagen na den vierdaagschen zee
slag op 11 Juni 1666 onder De Ruijter,
Wij meenden, dat een en ander wel
de belangstelling kon trekken. Wij zou
den nog kunnen vermelden, dat Joachim
Liens pensionaris was van Tholen en
dat deze familie voornamelijk voorkomt
in de geschiedenis van St.-Maartensdijk
o.a. Cor Liens hierboven ook genoemd.
Ingezonden stukken.
(Van ingezonden stukken, geplaatst of
pmgeplaatst, wordt de kopij niet terug,
gegeven. Op anoniemi of zonder duide
lijk geschreven handteekening toegezon
den stukken wordt geen acht geslagen.
De redactie behoudt zich het recht voor,
ingezonden stukken te verkorten, of te
veranderen op een wijze, die naar haar
mieening ze geschikt imaakt voor opne
ming, zonder dat de bedoeling gewijzigd
wordt).
RICHTING ZEELAND
Zeeland is ookSchouwen
Zeeland is voor vele auto-toeristen lou
ter Zuid-Beveland, met Goes, Walcheren
met Middelburg, Veere, Domburg, Zoute-
lande en Vlissingen. Het land is er mooi,
ge ziet er nog het gele goud van da
groote sieraden glinsteren, ge ziet er
nog de pittoreske kleeding.
Maar er is nog een ander interessant
deel. Er is Schouwen en Duiveland, er
is Zierikzee. Er zijn de duinen van Re-
nesse en Haamstede.
De automobilisten kwamen er niet.
Neen... Want wie éénmaal van Steen
gen over St.-Philipsland naai* het veer
Anna-Jacoba—Zljpe gedenderd had, wie
éénmaal jusit te laat kwam voor-de veer
boot en één of anderhalf uur te wachten
had op het hoofd voor een strook wa
ter, welke in een halve minuut over te
rijden zou zijn, die waagde zich niet
licht een tweeden keer. Tenzij' de plicht
hem dreef.
Ja, die weg van Steenbergen naar Dui
veland! Onmogelijk om een hooger ge
middelde dan 25 k.m. te halen. En dan
moest je nog „kunnen rijden". Ideaal-
weg.... voor een betrouwbaarlieidsrit met
hoog gemiddelde.
Zooals die weg was. Inderdaad, ook
in dit deel Brabant-Zeeland komt de
wegverbetering als een uitkomst. De tal-
looze bochten (er was er een die 3 k.m.
omliep, terwijl de „koorde" van dezen
boog, nog niet 1 k.m. was) worden af
gesneden. Rijwielpaden komen langs de
wegen en maken den weg veiliger. De
verbetering is zoover dat het nu een
rijgenot geworden is om van Steenber
gen tot aan den Slaakdam te rijden.
Nieuwe wegen in aanleg
Maar die Sla akd am zelf is nog autio-
praehistorisiclh. Gelukkig dat hij slechts
een paar kilpimieter lang is. En dat ie^
een nieuwe verbinding geprojecteerd
wordt, een weg waarbij (mlen dan niet
achter het dijkje rijdt dat het gezicht
beneemit op de prachtige riviermonding
en op het verschiet van Tholen. Een weg
die niet meer langs het zeer bijzondere
(Molentje van St. Philip sland leiden
zal, zooals het tracé reeds aangeeft. Ver
derop is die weg al in aanleg. Nu imioet
ge nog enkele kilometers kronkelen, langs
groote boerenwoningen, d|0|or vruchtbaar
bouwland, over grind- 'en kei- en klinker
wegen. En dan in Anna Jac'oba even
opletten voor den weg naar het veer.
Die autoimlobiljist die er voor het eerst
koimlt, rijdt subiet alis hij: uit het lage
J(and op den dijk gekpimen is en' de verte
van licht ien water voor zich heeft, rechts
naar het „vioetvieer". Hij' kan er edhter-
ruiiml draaien en een weggetje met diepe,
afgeronde sporen als goten, brengt hem'
naar het „echte veer".
En dan, na den overtocht, komt
S'clhouwen en Duiveland, komlt op
14 kim! Zierikzee met de atmosfeer van
ioud verleden, ja oude grootheid. Zie
rikzee is écht een „eigen" stad ge
bleven, imlet Zijin mooie poorten, zijn zeer
bijZonderen, stperen toren, zijn patriciër^"
huizen!
Een breede weg naar de duinen van
Renesf&e en Haaimjfst ede nadertziijln
voltooiing. Maar oio|k als die weg er i$
en u noodt tot het bereiken varn de zee,
van het strand, ook dan zou ik u radeh:
rijdt óók eens den zeedijk met zijn uit
stekend rijvlak, jslmial, doch met breeden
harden berm1, op. Rechts hebt ge dan het
prachtige, wijde water, waarop de zon
zoo tintelen kan - (links hebt ge 't wijde
land. En telkens rijdt ge langs vogelkolo
nies. Hier ptndergaat ge de eindelppjslheid
van Gods wijde wereld
Richting Zeeland Zijl is, nu de Moer
dijk-hindernis verdween voor den auto-
im|obilist een auto-toeriistiisch genot v|o|l
fijine nuancJeering.
In de Midd. Courant konden we dezer
dagen het volgende bericht uit Groede
lezen onder den titel: „Een strijd om
Tronkboomen". Men meldt ons, dat ir.
de Meiverga dering van het waterschap
Groede en Baanst, op voorstel van den
heer A. de Hullu—Leenhouts en anderen
met 50 tegen 14 stemmen werd besloten
dat eigenaren en grondgebruikers, die
tronkboomen (knotwilligen), eigendom van
den polder Groede en Baanst, langs hun
ne landerijen hadden staan, deze kunnein
opruimen tegen betaling van 10 cent
per tronkboom.
Dit besluit is genomen met het oog
op het groote landbouwbelang, dat ligt
opgesloten is een opruiming van ver
melde tronkboomen staande langs bouw
land. Niettegenstaande het feit, dat bo
vengenoemd besluit zoo vervolgt deze
van voorstanderskant der opruiming af
komstige mededeeling is genomen met
50 tegen 14 stemmen, heeft de dijkgraaf
van het voornoemd Waterschap, de heer
Lambaard, tegen genoemd besluit gepro
testeerd bij' Ged. Staten van Zeeland, aan
voerende dat door uitvoering te geven
aan voornoemd besluit het Waterschap
als zoodanig groot nadeel zou lijden en
tevens een stukje natuurschoon zou wor
den verwoest. Alvorens in deze een be
slissing te nemen hebben Ged. Staten
eenige weken terug te Groede een con
ferentie gehouden met het bestuur van
voornoemd Waterschap, met één der
voorstellers van het voorstel tot oprui
men van de tronkboomen. Bij gelegen
heid van deze conferentie bleek, al
dus meldt men ons dat het eerste
argument van den dijkgraaf schade toe
brengen aan het Waterschap, precies an
dersom was, dat n.l. opruimen der tronk
boomen een, weliswaar klein, voordeel
voor het Waterschap zou beteekenen,
doch in geen geval een nadeel zooals
door den dijkgraaf als hoofd-argument
was aangevoerd, terwijl de aanwezigen
op bedoelde conferentie er op wezen, dat
het natuurschoon, dat bedoelde tronk
boomen te zien geeft, in geen geval
opweegt tegenover het zeer groot land
bouwbelang dat opruimen zou veroorza
ken. Tevens wezen de voorstanders van
opruimen der tronkboomen er nog op,
dat in de Aprilvergadering van het Wa
terschap Cadzand van 1936 een dergelijk
besluit genomen is, hetwelk door Ged.
Staten is goedgekeurd.
Eveneens* werd er op gewezen, dat on
der leiding van den dijkgraaf Lombaard
vroeger zeer veel tronkboomen Zijn op
geruimd omdat de heer Lombaard dus
toen zelve ook natuurschoon heeft ver
woei j|t|.
Thans is evenwel bij het bestuur van
het Waterschap bericht ingekomen van
Ged. Staten van Zeeland, dat het besluit
de tronkboomen op te ruimen is ver
nietigd en dus de dijkgraaf in het gelijk
is gesteld".
Tot zoover het stukje in de Middellb.
Courant.
Toen ik dit had igelezen, dacht ik on
willekeurig aan mijn vroegeren dorps
genoot, den heer Griep, met wie ik
zoovele jaren zoo aangenaam heb mogen
samenwerken in het belang van Westelijk
Schouwen. De heer Griep toch schreef
den afgeloopen zomer in Schouwen's
Badeourant van 8 Juli 1937 zulk een
aardig stukje over „De Oude Knotwilg".
De heer Griep schreef: „Toen ik hemi
ruim! .veertig jaar geleden voor het eerst
zag was hij reeds bejaard. Westen-Schou
wenaars op gevorderden leeftijd vertel
den mij wel eens, dat zij in hun jongens-
leeftijd gerust hadden op zijn breeden
kop. Hij stond in den hoek tusschen den
inlaagdijk en Krauwersweg en had het,
al stond hij daar ^lleen niet zoo eenz'aami
als men wel zou denken. Behalve jon
gens en groote mtensöhen passeerden hem
dikwijls paarden en koeien. De vogels
bez* chlen heml menigmaal en lieten soms
hun zaadjes vallen in zijn griiligen kop,
die in het verzamelde stof ontkiemden
en een vegetatie deden ontstaan; mos be
kleedde zijn schors. Hij leek in veler oog
niet mooi, maar ik mocht hem1 gaarne lij
den, evenals alle boonven, want wat is
een landschap zonder boomien? Hij groei
de steeds, want hij kon het.
Ieder voorjaar vertoonden ziclh Zijn
smteïle, zachtgroene, viltacihtige bladeren
zijn takken werden grooter. Ook hij had
groot kunnen worden, evenals zijn broe
der, den SChotwilg, die zijn kruin in
hot hemelruim verheft. Maar hij moejht
niet, evenals zijn soortgenooten.
Na zes of zeven jaren kwam' de ge
vreesde snoeier en ontroofde den boom
zijn takken. Zijn kop werd knoestig
breed en stom'p. Arme boom! Werdt gij
zoo vernederd, omidat gij groot wildet
worden? Was het eigenbelang van den
eigenaar of gewoonte?
Miaar hij wilde doorgroeien, tegen de
verdrukking in; weer ontsproot hij en
kreeg nieuwe takjes; de takjes werden
takken en wederom kon hij' trotsch
zijn. 't Duurde eöhter niet lang; opnieuw
gevoelde hij de ruwe hand, ontving hij
dezelfde straf. Zoo sukkelde hij jaren
lang. Geregeld verschroeide hem de felle
zomerzon of geeselden hem ruwe vcor-
en najaarsstormen, regen, hagel en
sneeuw.
„Sic transit gloria mundi" (De glans
der wereld gaat voorbij); het viel ook
hemi ten deel. Hij verteerde zichzelf;
zijn zwakke wortels konden geen vol
doend voedsel meer uit den bodem op
halen. De pit was er uit, hij begon lang
zamerhand te vermolmen en leefde ten
slotte slechts op den bast. Op een dag
moest ik hem voorbij'; uitgestrekt lag
hij in het omringende gras. Een ruwe
windvlaag had den zwakke gebroken.
Het speet mij, want ik hield van hem".
Tot zoover de heer Griep.
Inderdaad, alle oudere West-Schouwe
naars zullen zich den eenzamen, ouden
„kopboom" herinneren, destijds staande
in den hoek van Krauwersweg en den in-
TELEGRAMMEN
Alle Icathollelre jeugdorganisaties
In Beieren ontbonden
Naar een bericht uit München meldt,
zijn alle katholieke jeugdorganisaties in
Beieren ontbonden en verboden. De auto
riteiten deelen naar aanleiding hiervan
mede dat deze organisaties vijandig je
gens den staat zijn opgetreden. De leden
zouden n.l. belast zijn geweest met het
overbrengen van berichten van politie-
ken aard en het maken van lasterlijke
propaganda tegen den Staat.
Engelsch schip in nood
Het Engelsche vrachtschip „Pencarrow"
heeft noodseinen uitgezonden en mede
gedeeld, dat het averij heeft aan zijn
schroef. Hel schip bevindt zich in een
storm, 50 mijlen buiten Halifax (Noord-
Amerika) en is op drift geslagen. Een
vaartuig van de Amerikaansche kust
wacht is uitgevaren om hulp te verleenen.
Granaten ontploft
Heden hebben zich twee ontploffingen
yoorgedaain iin het gemeentelijk laborato-
riiuiml van Viliieneuf, waar de directeur
die handgranaten en bommen, die bij de
huiszoekingen, in verband imet de C.S.A.R.
in beslag Zijn gemoimien, onderzocht. Al
degenen, een' tiental personen, die bezig
waren imiet de behandeling van de grana
ten, Zijin phnl het leven gekomen.
De burgeroorlog In Spanje
Lfnksche vliegtulgactie
Naar uit Barcelona wordt gemeld heb
ben vliegtuigen der Spaansc'he regeering.
heden Oeuta waar 500 Mooren op ver
scheping wachten gebombardeerd. Hier
bij werden 165 personen gedood of ge-
gewond.
HET VERRE OOSTEN
Als zeelui op stap gaan...
Uit Tokio wordt bevestigd dat 2 opva
renden van het Engelsche stoomlschip „Se-
venlieigh" door de politie gearresteerd zijn
Het Japanneesche ministerie van Bicnen-
liandsche Zaken imaakt melding van een
politierapport uit Nagoya volgens hetwelk
de beide zeelieden een Japanneesche vlag
die van een huis woei hebben neergehaald
Een hunner is een Engelsch onderdaan,
de andere is een Nederlander. Het on
derzoek door de Japanneesche autoritei
ten zal waarschijnlijk eenige dagen in
beslag nemen. Ook de Engelsche autori
teiten onderzoeken de kwestie.
Nader wordt nog gemeld, dat de beide
zeelieden door de rechtbank te Nagoya
veroordeeld zijn tot het betalen van 200
yen boete wegens het vernielen van
eigendom.
Buitenlandsch Weeroverzicht
Het gebied van hoogen druk over het
vasteland van Europa nam in beteekenis
af. Het centrum trok verder Noordoost-
waarts. In het hoögedrukgebied over
Frankrijk en Midden-Europa heerscht be
trokken tot nevelig weer. Overigens staat
het heele waarnemingsgebied onder den
invloed van de depressie, met krachtige,
soms stormachtige Westelijke winden,
zware bewolking tot betrokken met regen
of hagel. In Zuid-Frankrijk en midden-
Europa is de temperatuur gestegen. De
temperatuur daalde op de Britsche eilan
den en in onze omgeving. Toch is ze nog
iets boven normaal. Voor onze omgeving
wordt matige Westelijke, tijdelijk tot
krachtig toenemende, wind verwacht, ge
paard gaand met regen of hagelbuien.
De temperatuur zal vermoedelijk weinig
veranderen.
laagdijk. Ook wel oudere Zierikzeeënaars
zullen zich den ouden boom herinneren,
wanneer zij1 lang geleden gingen spele
rijden naar de duinen en het strand
van Westen-Schouwen, en een glaasje
dronken in de schaduw van den ouden
stam.
Dit praatje moge ik besluiten met het
aanhalen van een „Articul" uit een oud
„reglement op de dijkagien binnende Pro-
vintie van Zeeland, gearresteerd den 20
January 1791". Krachtens het Reglement
„zullen Dijkgraaven en Gezwoorens mo
gen doen kappen en uitroeijen alle boo
mten, else en willige kanten, staande aan
of op de Heeren-wegen, welke zij oor-
deelen, aan het opdroogen, het gebruik
van de Wegen, of anderzints, hinderlijk
te zijn: waar andere niet begreepen zijn
de Plantagien, staande over de Duiven,
aan- of op het Land".
Het woord „Duiven" heb ik in of-
ficieele stukken nog niet dikwijls ont
moet; uit de aanhaling van dit woord
in het tweede „hoofddeel" van het boven
vermelde Reglement (Van de Wegen, Wa
tergangen en Duiven), blijkt wel, dat
in Zeeland in oude tijden het woord,
„Duiven" algemeen gebruikt werd als de
benaming voor onze „s 1 o o t e n", waar
van het Reglement op de Wegen en
Voetpaden in Zeeland nu spreekt.
B. W. G. B.