KNOTWILGEN AANBESTEDINGEN De Hoofd-Ingenieur van den Provin cialen Waterstaat heeft heden naimiens Gedeputeerde Staten van Zeeland aan besteed: het verbeteren van ongejveer 3.3 K.M. wegvakken Haamstede—Vlieg veld. Inschrijvers waren: P. Broeke, Breda f 102.250; P. F. de Waal, Kuitaard f 96.000; B. N. v. Noor- denne, Gie$sendam> f 95.200; P. F. Voet, Hontenisse f 95.100; A. M. Kuiper, Mid delburg f 93.000; L. F. Goosimlan, Mid delburg f 92.000; L. Soetemieijer, Brielle f 91.800; J. v. d. Ven, Tilburg en A. v. d. Ven, Made f 91.200; O. Linzen, iSoestdijk f ,90.855; N. v. d. Linde, Sc ha- Te pd ijk. e f 89-275; N.V. Mabuad, Wil lemstad f 88.900; E. G. Lindenberg, Vlis- singen f 97.100; I. Lagas&e" Zoon, Koudekerke -f 86.500; A. Warrens, OSse- nlsse f 86.300; H. Douw, Zier ik zee f 85.400; P. Dekker, Veere f 85.080; N.V. voorh. J. Heijimians, 's Hertogenbcisolf, f 84.900; L. J. Dekker, Veere f 84.237; G. M. Breas Zn., Goes f 84.000; A. Mulders Zn., Elmpel f 83.100; J. Haringman, Colijnsplaat f 82.450; Ge'br. M. H. en H. J. Kievit, Colijnsplaat f82300; M'. W. Knuist, Goes en Joh. Knullst', 's Heer Arendskerke f 82.100; P. Bi. Hubregts, Nijmegen f 81.200; M. An- driesen, S c h e r p e n i s s1 e en A. v. d'. Werf, St.-M aartensd ij k f 81.1'00; A. J. Verjaal, D rei schor f 80.900; J. D. Jansen, Colijnsplaat f 79.900; W. v. VojS- sen, St.-A nnal and f 79.600; C. v. d. Klippe, Vlissingen f 78.892; J. H. v. d. Ven, Vlissingen f 78.854; J. v. Vo)ssen, St.-A nn al aind, J. de Oude, Zierik zee en W. v. d. Bierg, Bruinis se f 78.274W. en A. W. Wandel, Nieuw- erkerk f 74.950; N.V. Koudasfalt., Utrecht f 74.600; N.V. Betuimteweg', Utrecht f 74.404. SPORT VOETBAL. Het progralmlmai vpor ia.s. Zondag 30 Jam. luidt: K.N.V.B, Afdeeling IV. 2e klasse A. Goes: Goösi—RBC. Middelburg: Zeelandia—RCS. VljisjsangenVlissingenHERO. 3e klasse B. Middelburg: Zeelandia II-Goessche Boyisi I Middelburg: Middelburg II—Goes II. VlnsisjingenEMM I—Eiland Boys I. 3e klasse C. ZierikzleeZSC ZierikzeeEKC (half drie, scheidisir. J. Gilissen Sr.) Burgh: Burgh—WVO: (2|u|ur, sdheidjsir. J. J. van den Berge). Roosendaal: Alliantie—GUDOK. Tilburg: SETDdmtel. Boys. Z.V.B. le klasse D. DireischjOir: DreiSchor I—ZSC Zierikzee II (half driie, sciheidistr. G. C. Dusom). Zonniemiaire: Zonnemaire I—Renesi&e I (half drie, scheidsir. J. Th. Bouwer). Rallye Monte-Carlo 1938 AMSTERDAM, 26-1, 11 uur. 7 en 19 ■en 10 op tijidi Messina en Reggie. 11® en 18 in R^ga en 9 in.' SallOfniki ^afgeko men. Aimlsterdam', 26.1, 12 uur 52, 11 pp tijd in Osloi. Hieronder laten wijl vpor onzie lezers na/mien, startplaats, bereden merk enz. ge- miakshalve volgen: Startno. 7, Dr. Sprenger van Eyck, met „Lincoln-Zephyr, van Palermo, 4091 KM. No. 9, Bakker Schut, „Ford", Athene, 3813 KM. No. 10, Mutsearts, „Ford", Pa lermo, 4091 KM. No. 11, v. Strien, „Ford", Stavanger, 3520 KM. No. 18, A. Buijze, „Ford-junior", Tallin, 3792 KM. No. 19, V. d. Hoek, „Packard", Palerimlo' 4091 KM. No. 112, v. d. Spek, „Hansa", Tal linn, 3792 KM. MARKTBERICHTEN ROTTERDAM, 25 Jan. Rotterdaansche Veiling, \yarmoezierstraat. Kippeneieren f3 a 3.90 de 100 sftiks. Aanvoer 140.000 stuks. GOES, 25 Jan. Graammtarkt. Gerst f8; haver f6,50—7; erwten f9—10,25; schok kers f 13—16; bruine boonen f7.25—10.50; gedenatureerde paardpboonen f7 per 100 k.g. Ruime aanvoer. GOES, 25 Januari. Kippeneieren f 2.80 per 100 stuks. Boerenboter f 1.30 p. k.g. VPZ. Aanvoer 5681 eieren. Prijs f 3.50 per 100 stuks. VLAS KORTRIJK,- 24 Jan? - De gezwingelde vlasssen gaan vlotter van de harid, zon der dat wij van prijsverhooging mogen spreken. De gemeene soorten vallen meer in de gunst van de afnemers dan een paar weken geleden,-terwijl de goede kwaltieifen nog altijd graag opgenomen worden door de buitenlanders, indien zij maar voor wat sterkte en kleur betreft aan de gestelde voorwaarden beantwoor den. Frankrijk is op de markt gekomen en neemt lage soorten, alsook kroten in levering. Dit heeft er veel toe bij gebracht onze markt een beter uitzicht te geven. Veldteh nótèeren van 8.50 fr. tot 11 fr. Kleine witte tot 11.50 fr. Mid delsoorten van 12 tot 15.50 fr. en beste vlassen van 16 tot 28 fr. BOEKEN EN BROCHURES NATUUR EN MENS, „De Hofstad", Den Haag. Iin de 58e jaargang: van bovenstaand mlaandbliad, gewijd aan de natuurweten schappen en haar toepassingen, behan delt J. W. B. v. d. Stigchel „Onze Liim- burgsche kolienmSjinen". Het is ieen weinig algemeen bekend, mlaar niettemin interessant feit, dat ons land waarschijnlijk, kan bogen o,p de oudste kolienointginning in Europa. Onze staatsmijn „Maurits" is een der best ge outilleerde van ons werelddeel. Dr. A. Schierbeek bespreekt bij' foto's, en kaarten de Chineesche wolhandkrab, die in balllaisttankjs der schepen te zijn overgebracht naar Europa, waar zij1 in Nederland in 1931 voor het eerst werd wiaaipgenoimlen. HOOFDPRIJZEN STAATSLOTERIJ Trekking van 26 Januari. f15000: 18201 f1500: 13119 f1000: 1574, 3077, 20996 f400: 11237, 12204, 13719, 16629, 20043. f200: 2889, 3236, 5651, 11683, 15607, 20845 f100: 2529, 3028, 3221, 3732, 4300, 6552, 7929, 10883, 11682, 13236, 13287, 14104, 17118, 17267, 19204, 19597. UIT VROEGER DAGEN. De Kerk te Tholen In het artikel, waarin een en ander werd gemeld over de Ned. Hervormde Kerk te Tholen, werd ook gesproken over verdwenen wapenborden en^de gedenk plaat vjooir J. Liens., waarop een vers dat begon met: „Weent Musen" enz."; Wij kunnen het nu geheel weergeven: „Weent Musen, drimael drij, treurt Mjuisen en Myaden. De eendrachtsvriendt en lust is dood; hij leeft in daden Godsvrucntich, miagtich, wijs welsprekend, hooggeleerd. Zijn treur-blijeij ende blijft denk waar dig en begeerd". Cor Liens. Indertijd werd in Zeeland van 1852 door Dr. Callenfels vermeld, dat hij ter 'bezichtiging bekwami een boek in folio in het bezit van een particulier te Zuid- Zande, bevattende al de afteekeningen van de wapens, die vroeger in de hier boven vernielde kerk hingen. Wij mee- nen, wel eens gehoord te hebben, dat zoo'n boek ook in Tholen zelf aanwezig was; of er dus sprake is van een copie, j kunnen wij niet uitmaken en doet troui- i wens voor onze vermelding weinig ter zJake. Op het titelblad staat: „De wapens hangende in de preek-, wandel- en choor- kerk Tholen; uitgeteikend en de gemaakt door Mij ondergeschrevene, Geadmit teerde Landmeter; afgezet met couleuren, als dezelve hebben vercierd. Tholen 1 Juli 1785. K. Bestebroer". Het bevat 60 wapens, met de kwartieren; daarvan bevonden zich *26 in de preekkerk; 6 in de wandelkerk en 28 in de koorkerk. Het oudste van 1578, het jongste van 1774. De geslachten Vrijberghe, De Vager, De Hubert, enz. Wij vragen ons af, waar zijn deze ge- bleyen? Vernietigd? Geen antwoord kan volgen van onze zijde, en Dr. Callenfels zegt er niets van, dan dat, voor de histo- waarde bezittende, hun vernietiging een verlies - is. Dat woord vernietiging zegt wel iets, omdat hij spreekt over het groot aantal der wapenschilden in de afgebrande St.-Janskerk te Sluis, die nè de omwenteling daar nog gevonden wer den. In een aanteekening wordt er aan toegevoegd: Te Sluis was de omwenteling niet door de bevolking teweeg gebracht, het was door de Franschen ingenomen en bezet. Deze schijnen zich die wapens niet sterk aangetrokken te hebben en het nieuw burgerllijk bewind heeft het den kelijk best geacht dit alles in denzelfden staat te laten, tot er een beschikking zou komen. Naar mijn geheugenis was het misschien wel 1796 eer de wapens weggenomen werden. Zij werden in eene bergplaats aan den Noordkant des torens opeengestapeld en zijn eerst in het be gin dezer eeuw (19e) voor brandhout verkocht. Slechts enkele wapens zijn toen het eigendom geworden van personen, die er betrekking op hadden en worden nog door hen bewaard". Overal in ons vaderland werden die wapenschilden aangetroffen; zouden ze overal verdwenen zijn? Dr. Callenfels zegt, dat naar zijn meening bijna alle waren uit het tijdvak na de Reformatie. Het schijnt, dat men de naakte wanden der kolossale, voorvaderlijke gebouwen, die nu van hun overoude versierselen de beelden, de schilderijten en het schil derwerk ontdaan waren, weder op een andere wijze heeft willen bedekken en voegt daaraan nog toe, betreffende de zich noemende vrijzinnigen dezer eeuw, een heele beschouwing over wat genoemd werd in die dagen van Revolutie, ijdele trots van den adel en van de aristo cratie", „ongepaste praal van aardsche grootheid in de plaatsen van godsdien stige samenkomsten" enz., terwijl verge ten werd, dat zij krachtig predikten: „Mensch - wie zijt gij? Stof zijt gij, en tot stof zult gij1 wederkeeren", enz. En kele voorbeelden worden uit de Thool- sche kerk beschreven: Jan de Haan, Jo- han Dullens, Elias Beekman, de eer van Aardenburg en zooals reeds boven ge meld Joachim Liens, die 18 Maart 1626 overleed. Johan Dullens stierf 19 Juni 1666 buitenslands op 22-jarigen leeftijd, acht dagen na den vierdaagschen zee slag op 11 Juni 1666 onder De Ruijter, Wij meenden, dat een en ander wel de belangstelling kon trekken. Wij zou den nog kunnen vermelden, dat Joachim Liens pensionaris was van Tholen en dat deze familie voornamelijk voorkomt in de geschiedenis van St.-Maartensdijk o.a. Cor Liens hierboven ook genoemd. Ingezonden stukken. (Van ingezonden stukken, geplaatst of pmgeplaatst, wordt de kopij niet terug, gegeven. Op anoniemi of zonder duide lijk geschreven handteekening toegezon den stukken wordt geen acht geslagen. De redactie behoudt zich het recht voor, ingezonden stukken te verkorten, of te veranderen op een wijze, die naar haar mieening ze geschikt imaakt voor opne ming, zonder dat de bedoeling gewijzigd wordt). RICHTING ZEELAND Zeeland is ookSchouwen Zeeland is voor vele auto-toeristen lou ter Zuid-Beveland, met Goes, Walcheren met Middelburg, Veere, Domburg, Zoute- lande en Vlissingen. Het land is er mooi, ge ziet er nog het gele goud van da groote sieraden glinsteren, ge ziet er nog de pittoreske kleeding. Maar er is nog een ander interessant deel. Er is Schouwen en Duiveland, er is Zierikzee. Er zijn de duinen van Re- nesse en Haamstede. De automobilisten kwamen er niet. Neen... Want wie éénmaal van Steen gen over St.-Philipsland naai* het veer Anna-Jacoba—Zljpe gedenderd had, wie éénmaal jusit te laat kwam voor-de veer boot en één of anderhalf uur te wachten had op het hoofd voor een strook wa ter, welke in een halve minuut over te rijden zou zijn, die waagde zich niet licht een tweeden keer. Tenzij' de plicht hem dreef. Ja, die weg van Steenbergen naar Dui veland! Onmogelijk om een hooger ge middelde dan 25 k.m. te halen. En dan moest je nog „kunnen rijden". Ideaal- weg.... voor een betrouwbaarlieidsrit met hoog gemiddelde. Zooals die weg was. Inderdaad, ook in dit deel Brabant-Zeeland komt de wegverbetering als een uitkomst. De tal- looze bochten (er was er een die 3 k.m. omliep, terwijl de „koorde" van dezen boog, nog niet 1 k.m. was) worden af gesneden. Rijwielpaden komen langs de wegen en maken den weg veiliger. De verbetering is zoover dat het nu een rijgenot geworden is om van Steenber gen tot aan den Slaakdam te rijden. Nieuwe wegen in aanleg Maar die Sla akd am zelf is nog autio- praehistorisiclh. Gelukkig dat hij slechts een paar kilpimieter lang is. En dat ie^ een nieuwe verbinding geprojecteerd wordt, een weg waarbij (mlen dan niet achter het dijkje rijdt dat het gezicht beneemit op de prachtige riviermonding en op het verschiet van Tholen. Een weg die niet meer langs het zeer bijzondere (Molentje van St. Philip sland leiden zal, zooals het tracé reeds aangeeft. Ver derop is die weg al in aanleg. Nu imioet ge nog enkele kilometers kronkelen, langs groote boerenwoningen, d|0|or vruchtbaar bouwland, over grind- 'en kei- en klinker wegen. En dan in Anna Jac'oba even opletten voor den weg naar het veer. Die autoimlobiljist die er voor het eerst koimlt, rijdt subiet alis hij: uit het lage J(and op den dijk gekpimen is en' de verte van licht ien water voor zich heeft, rechts naar het „vioetvieer". Hij' kan er edhter- ruiiml draaien en een weggetje met diepe, afgeronde sporen als goten, brengt hem' naar het „echte veer". En dan, na den overtocht, komt S'clhouwen en Duiveland, komlt op 14 kim! Zierikzee met de atmosfeer van ioud verleden, ja oude grootheid. Zie rikzee is écht een „eigen" stad ge bleven, imlet Zijin mooie poorten, zijn zeer bijZonderen, stperen toren, zijn patriciër^" huizen! Een breede weg naar de duinen van Renesf&e en Haaimjfst ede nadertziijln voltooiing. Maar oio|k als die weg er i$ en u noodt tot het bereiken varn de zee, van het strand, ook dan zou ik u radeh: rijdt óók eens den zeedijk met zijn uit stekend rijvlak, jslmial, doch met breeden harden berm1, op. Rechts hebt ge dan het prachtige, wijde water, waarop de zon zoo tintelen kan - (links hebt ge 't wijde land. En telkens rijdt ge langs vogelkolo nies. Hier ptndergaat ge de eindelppjslheid van Gods wijde wereld Richting Zeeland Zijl is, nu de Moer dijk-hindernis verdween voor den auto- im|obilist een auto-toeriistiisch genot v|o|l fijine nuancJeering. In de Midd. Courant konden we dezer dagen het volgende bericht uit Groede lezen onder den titel: „Een strijd om Tronkboomen". Men meldt ons, dat ir. de Meiverga dering van het waterschap Groede en Baanst, op voorstel van den heer A. de Hullu—Leenhouts en anderen met 50 tegen 14 stemmen werd besloten dat eigenaren en grondgebruikers, die tronkboomen (knotwilligen), eigendom van den polder Groede en Baanst, langs hun ne landerijen hadden staan, deze kunnein opruimen tegen betaling van 10 cent per tronkboom. Dit besluit is genomen met het oog op het groote landbouwbelang, dat ligt opgesloten is een opruiming van ver melde tronkboomen staande langs bouw land. Niettegenstaande het feit, dat bo vengenoemd besluit zoo vervolgt deze van voorstanderskant der opruiming af komstige mededeeling is genomen met 50 tegen 14 stemmen, heeft de dijkgraaf van het voornoemd Waterschap, de heer Lambaard, tegen genoemd besluit gepro testeerd bij' Ged. Staten van Zeeland, aan voerende dat door uitvoering te geven aan voornoemd besluit het Waterschap als zoodanig groot nadeel zou lijden en tevens een stukje natuurschoon zou wor den verwoest. Alvorens in deze een be slissing te nemen hebben Ged. Staten eenige weken terug te Groede een con ferentie gehouden met het bestuur van voornoemd Waterschap, met één der voorstellers van het voorstel tot oprui men van de tronkboomen. Bij gelegen heid van deze conferentie bleek, al dus meldt men ons dat het eerste argument van den dijkgraaf schade toe brengen aan het Waterschap, precies an dersom was, dat n.l. opruimen der tronk boomen een, weliswaar klein, voordeel voor het Waterschap zou beteekenen, doch in geen geval een nadeel zooals door den dijkgraaf als hoofd-argument was aangevoerd, terwijl de aanwezigen op bedoelde conferentie er op wezen, dat het natuurschoon, dat bedoelde tronk boomen te zien geeft, in geen geval opweegt tegenover het zeer groot land bouwbelang dat opruimen zou veroorza ken. Tevens wezen de voorstanders van opruimen der tronkboomen er nog op, dat in de Aprilvergadering van het Wa terschap Cadzand van 1936 een dergelijk besluit genomen is, hetwelk door Ged. Staten is goedgekeurd. Eveneens* werd er op gewezen, dat on der leiding van den dijkgraaf Lombaard vroeger zeer veel tronkboomen Zijn op geruimd omdat de heer Lombaard dus toen zelve ook natuurschoon heeft ver woei j|t|. Thans is evenwel bij het bestuur van het Waterschap bericht ingekomen van Ged. Staten van Zeeland, dat het besluit de tronkboomen op te ruimen is ver nietigd en dus de dijkgraaf in het gelijk is gesteld". Tot zoover het stukje in de Middellb. Courant. Toen ik dit had igelezen, dacht ik on willekeurig aan mijn vroegeren dorps genoot, den heer Griep, met wie ik zoovele jaren zoo aangenaam heb mogen samenwerken in het belang van Westelijk Schouwen. De heer Griep toch schreef den afgeloopen zomer in Schouwen's Badeourant van 8 Juli 1937 zulk een aardig stukje over „De Oude Knotwilg". De heer Griep schreef: „Toen ik hemi ruim! .veertig jaar geleden voor het eerst zag was hij reeds bejaard. Westen-Schou wenaars op gevorderden leeftijd vertel den mij wel eens, dat zij in hun jongens- leeftijd gerust hadden op zijn breeden kop. Hij stond in den hoek tusschen den inlaagdijk en Krauwersweg en had het, al stond hij daar ^lleen niet zoo eenz'aami als men wel zou denken. Behalve jon gens en groote mtensöhen passeerden hem dikwijls paarden en koeien. De vogels bez* chlen heml menigmaal en lieten soms hun zaadjes vallen in zijn griiligen kop, die in het verzamelde stof ontkiemden en een vegetatie deden ontstaan; mos be kleedde zijn schors. Hij leek in veler oog niet mooi, maar ik mocht hem1 gaarne lij den, evenals alle boonven, want wat is een landschap zonder boomien? Hij groei de steeds, want hij kon het. Ieder voorjaar vertoonden ziclh Zijn smteïle, zachtgroene, viltacihtige bladeren zijn takken werden grooter. Ook hij had groot kunnen worden, evenals zijn broe der, den SChotwilg, die zijn kruin in hot hemelruim verheft. Maar hij moejht niet, evenals zijn soortgenooten. Na zes of zeven jaren kwam' de ge vreesde snoeier en ontroofde den boom zijn takken. Zijn kop werd knoestig breed en stom'p. Arme boom! Werdt gij zoo vernederd, omidat gij groot wildet worden? Was het eigenbelang van den eigenaar of gewoonte? Miaar hij wilde doorgroeien, tegen de verdrukking in; weer ontsproot hij en kreeg nieuwe takjes; de takjes werden takken en wederom kon hij' trotsch zijn. 't Duurde eöhter niet lang; opnieuw gevoelde hij de ruwe hand, ontving hij dezelfde straf. Zoo sukkelde hij jaren lang. Geregeld verschroeide hem de felle zomerzon of geeselden hem ruwe vcor- en najaarsstormen, regen, hagel en sneeuw. „Sic transit gloria mundi" (De glans der wereld gaat voorbij); het viel ook hemi ten deel. Hij verteerde zichzelf; zijn zwakke wortels konden geen vol doend voedsel meer uit den bodem op halen. De pit was er uit, hij begon lang zamerhand te vermolmen en leefde ten slotte slechts op den bast. Op een dag moest ik hem voorbij'; uitgestrekt lag hij in het omringende gras. Een ruwe windvlaag had den zwakke gebroken. Het speet mij, want ik hield van hem". Tot zoover de heer Griep. Inderdaad, alle oudere West-Schouwe naars zullen zich den eenzamen, ouden „kopboom" herinneren, destijds staande in den hoek van Krauwersweg en den in- TELEGRAMMEN Alle Icathollelre jeugdorganisaties In Beieren ontbonden Naar een bericht uit München meldt, zijn alle katholieke jeugdorganisaties in Beieren ontbonden en verboden. De auto riteiten deelen naar aanleiding hiervan mede dat deze organisaties vijandig je gens den staat zijn opgetreden. De leden zouden n.l. belast zijn geweest met het overbrengen van berichten van politie- ken aard en het maken van lasterlijke propaganda tegen den Staat. Engelsch schip in nood Het Engelsche vrachtschip „Pencarrow" heeft noodseinen uitgezonden en mede gedeeld, dat het averij heeft aan zijn schroef. Hel schip bevindt zich in een storm, 50 mijlen buiten Halifax (Noord- Amerika) en is op drift geslagen. Een vaartuig van de Amerikaansche kust wacht is uitgevaren om hulp te verleenen. Granaten ontploft Heden hebben zich twee ontploffingen yoorgedaain iin het gemeentelijk laborato- riiuiml van Viliieneuf, waar de directeur die handgranaten en bommen, die bij de huiszoekingen, in verband imet de C.S.A.R. in beslag Zijn gemoimien, onderzocht. Al degenen, een' tiental personen, die bezig waren imiet de behandeling van de grana ten, Zijin phnl het leven gekomen. De burgeroorlog In Spanje Lfnksche vliegtulgactie Naar uit Barcelona wordt gemeld heb ben vliegtuigen der Spaansc'he regeering. heden Oeuta waar 500 Mooren op ver scheping wachten gebombardeerd. Hier bij werden 165 personen gedood of ge- gewond. HET VERRE OOSTEN Als zeelui op stap gaan... Uit Tokio wordt bevestigd dat 2 opva renden van het Engelsche stoomlschip „Se- venlieigh" door de politie gearresteerd zijn Het Japanneesche ministerie van Bicnen- liandsche Zaken imaakt melding van een politierapport uit Nagoya volgens hetwelk de beide zeelieden een Japanneesche vlag die van een huis woei hebben neergehaald Een hunner is een Engelsch onderdaan, de andere is een Nederlander. Het on derzoek door de Japanneesche autoritei ten zal waarschijnlijk eenige dagen in beslag nemen. Ook de Engelsche autori teiten onderzoeken de kwestie. Nader wordt nog gemeld, dat de beide zeelieden door de rechtbank te Nagoya veroordeeld zijn tot het betalen van 200 yen boete wegens het vernielen van eigendom. Buitenlandsch Weeroverzicht Het gebied van hoogen druk over het vasteland van Europa nam in beteekenis af. Het centrum trok verder Noordoost- waarts. In het hoögedrukgebied over Frankrijk en Midden-Europa heerscht be trokken tot nevelig weer. Overigens staat het heele waarnemingsgebied onder den invloed van de depressie, met krachtige, soms stormachtige Westelijke winden, zware bewolking tot betrokken met regen of hagel. In Zuid-Frankrijk en midden- Europa is de temperatuur gestegen. De temperatuur daalde op de Britsche eilan den en in onze omgeving. Toch is ze nog iets boven normaal. Voor onze omgeving wordt matige Westelijke, tijdelijk tot krachtig toenemende, wind verwacht, ge paard gaand met regen of hagelbuien. De temperatuur zal vermoedelijk weinig veranderen. laagdijk. Ook wel oudere Zierikzeeënaars zullen zich den ouden boom herinneren, wanneer zij1 lang geleden gingen spele rijden naar de duinen en het strand van Westen-Schouwen, en een glaasje dronken in de schaduw van den ouden stam. Dit praatje moge ik besluiten met het aanhalen van een „Articul" uit een oud „reglement op de dijkagien binnende Pro- vintie van Zeeland, gearresteerd den 20 January 1791". Krachtens het Reglement „zullen Dijkgraaven en Gezwoorens mo gen doen kappen en uitroeijen alle boo mten, else en willige kanten, staande aan of op de Heeren-wegen, welke zij oor- deelen, aan het opdroogen, het gebruik van de Wegen, of anderzints, hinderlijk te zijn: waar andere niet begreepen zijn de Plantagien, staande over de Duiven, aan- of op het Land". Het woord „Duiven" heb ik in of- ficieele stukken nog niet dikwijls ont moet; uit de aanhaling van dit woord in het tweede „hoofddeel" van het boven vermelde Reglement (Van de Wegen, Wa tergangen en Duiven), blijkt wel, dat in Zeeland in oude tijden het woord, „Duiven" algemeen gebruikt werd als de benaming voor onze „s 1 o o t e n", waar van het Reglement op de Wegen en Voetpaden in Zeeland nu spreekt. B. W. G. B.

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1938 | | pagina 3