PHI LI PS' Nieuwe Symphonische Serie
Nog grooter succes
dan
het vorige jaar!
DE ROOS
VAN DE YUKON
OOG 1- N OOR!
O N I E
VOOR
FEUILLETON
Naar het Engelsch
door Thea Bloemers
27 Nadruk verboden
Allerlei plannen flitsten dojor Rosa
lie's geest, mlaar geen ervan leek' Mitvosr-
baar.
Haar eerste optelling was, om! naar
de school terug te hollen en te ver
tellen 'w|at ze gehoord had.
„Maar als Sadie binnen het «ur ont
voerd wfordt, zoiu het te laat zijn vo(o|r
o, ien ik' weet niet eens waar ze mlet
Dick1 Bryoe heen is en Waait de chauffeur
hen moet afhalen. Er is imlaar één moge
lijkheid hemi te volgen tot ik wleet,
waar ze haar heengebracht hebben, dan
kfen ik daarna teruggaan".
Ze voelde dat het een müsdaald! zo,u zijn
Sadie in de macht van een indivi|dju als
Dick' Bryoe te laten.
Een binnenmondsche vloek! vaan den
chauffeur, die probeerde den mlotor aan
te slaan deed haar den a(diemi inhouden.
Hij stapte (uit en begon bijl het licht vam
ieen zaklantaarn den Walgen na te zien.
„Ha!" Met dien luitroep liet (hij. zich
pp den grond vallen en 'klro.opi |o|nder (die
aiuto.
Het vloog Rosalie do|o|r het hoofd, dat
dit haar klans, Wias:.
De gedachte, dat de chauffeur misschien
maar enkele seconden Werk zou hebben,
dreef haar tot snel handelen. Het Was
een ruime zespersooms Wagen en ze z|au
zich gemakkelijk achterin kunnen ver
stoppen, als ze er maar ongemerktin
kon glippen.
De Wind deed de hoornen ritselen en
de lichten van Chklago waren niet meer
zichtbaar. De Wereldstad sliep. Bij!na wa|s
Rosalie betrapt, Want terwijl ze zich ge-
ruischloos in de autio liet glijden en
zich onder de 'bank verborg, k|Wam de
man |vlleer voor dein! dag en rekte zijn
ledematen.
„Klaar", bromde hij, stapte in en liet
den motor ioopen.
Al spcedig kreeg de Wagen vaart en
toen de koude nachtwind om haarooren
blies, deed de opIWinding van het avon
tuur Rosalie's bloed sneller stnoomero en
ze voelde geen spoor van angst toen de
autO' door de leege straten suisde 1
Ten laatste draaiden ze een smalle
straat in tusschen hooge, grauWe Ihuizen,
spookachtig in demi nacht; hier en daar
schemerde een licht, maar het Was niet
daar, dat de auto stilhield en de chauf
feur uitstapte; het huis Waarvoor hij
stopte, zag eruit, alsof iedereen al lajng
sliep.
Maar toen, in antwoord op een bij'zbn-
der floppen, dat cogetWijfel een sig
naal Was, de deur 'Openging, stroomde
een zee van licht naar buiten.
Rosalie probeerde te verstaan Wat er
gesproken Ward em haar, in 'bosch en
bergen gescherpt gehoor kWam haar nrj
go,ed te pas, Want ze kon alles opvatten.
„De baas met het meisje hier?" hoorde
ze den chauffeur vragen.
„Al een poosje", Was het antwoord.
„Wat doet hij nu?"
De man, die tegen de deurpost leunde,
liet een heesch lachen hooren.
„Haar het hof maken in de danszaal",
grinnikte hij. 'En er Was iets onbarm
hartigs in zijn vro.olijkheid.
„Zeg ik zou hem wel ,eens willen zien
als hij aan den gang is. Zou ik niet naar
binner. kunnen kijken?" vroeg de chauf
feur, en Rosalie, stijf door haar gedwon
gen houding en de koude, richtte zich
„O ja, dat zal wel gaan, maat. De
zaal heeft openslaande deuren, die op
den tuin uitkomen. Loop maar om het
huis heen, dan houd ik wel een oogje
op je wagen".
Rosalie kromde zich weer in haar on
gemakkelijke positie.
Haar voeten sliepen en ze trilde over
al haar leden. Zou ze uitstappen, aan
bellen aan een der andere huizen en
hulp vragen? Maar de man in de cleur
hield scherp wacht, dat kon Rosalie zien,
toen ze voorzichtig over de bank heen
glüurde.
Opeens klonken haastige voetstappen
en de' chauffeur stoof de stoep op.
„Je bent gauw terug, maat",' merkte
merkte de man in de deur op.
„Ja, het meisje staat alleen voor het
raam naar de maain te turen en ze
schrok toen ze me zag; dus nam ik
maar gauw de beenen".
„Alleen voor het raam. Zoo, zoo!...'."
Een haastig afscheid, de deur werd
gesloten en Dick Bryce's handlanger zette
zich weer op de chauffeursplaats.
„Alleen voor het raam, Zou ik...." Ro
salie's snelle herseins meenden een uit
weg te ontdekken, al was die niet von
der gevaar.
„Als ze er nog staat, kan ik haar
misschien waarschuwen. Misschien zou ze
wel ongemerkt kunnen ontsnappen".
Blijde hoop deed haar hart fel kloppien
en de maan scheen op een bleek ge
zichtje, waarover plotseling een moedige
glimlach lichtte.
De man vóór haar blies op zijn vin
gers. Rosalie hield de oogen strak op
zijn rug gericht, terwijl ze overeind
kwam.
Eensklaps begon hij luid' te niezen en
onder dekking van dat geluid liet Rosalie
zich ijlings glijden en slipte als een
haas het hek door, den tuin in.
Het was een groote, goed onderhouden
tuin, omzoomd door hooge populieren,
die rhytmisch wuifden in den wind. De
beweging maakte Rosalie duizelig: ze
drukte de hand tegen haar hoofd, dat
pijnlijk hamerde door de emotie en de
onnatuurlijke houding en keek koorts
achtig om heer heen.
De openslaande vensters, waarvan de
man aan de deur gesproken had, gingen
bijna schuil achter den klimop. Als Sa-
die nu buiten kwam, zou ze haar ge
makkelijk iets kunnen toefluisteren.
Met de uiterste behoedzaamheid sloop
Rosalie naar de deuren en keek naar
binnen. De danszaal, lang, laag en schit
terend verlicht, was bijna geheel om
geven door spiegels in vergulde lijsten
en een mollig, mosgroen tapijt bedekte
den vloer.
Een twintigtal dames en beeren, som
mige jong en knap, en anderen het te
gendeel, waren of aan het dansen bij
de muziek van een piano, bespeeld door
een donkere jongedame met een roos
in het haar, of zaten aan tafeltjes in een
hoek te drinken en kaart te spelen.
Rosalie was op het gebied van het
groote-sladsleven volkomen onervaren,
maar zelfs haar argelooze oogen ontging
het niet, dat de vrouwen brutaal en
schaamteloos en de mannen ruw en
bruut leken.
(Wordt imvolgd).
KLANKEN LANGS DE LIJN
Derde programma Z. R. C.
Dinsdag 21 September. 8 Brus
sel Vlaamis; 9.20 Luxemburg; 11.05 Lou
don Regional; 12.50 Brussel Vlaams; 2.20
London Regional; 4.50 Droit'wich; 6.20
London Regional; 7.40 Brussel Vlaams;
8.2(L. Droit'wich; 9.10 London Regional;
9.35 Droitwich; 10 Diversen; 10.20 Brussel
Vlaams; 10.30 London Regional.
RADIO-PROGRAMMA
Dinsdag 21 September
HILVERSUM, r 1875 M. AVRO-uitzen-
ding. 6.30—7 RVU,. 8 gram.; 10 morgen-
Wijding; *0.15 gewijde muziek (gr.pl.);
10.30 Kovacs Lajos; 11 huish- wenken;
11.30 vervolg concert; 12.30 de Troon
rede; 1.30 gram.; 1.45 omroeporkest; 3
gram.; 3.15 de Palladians; 4.15 gram.;
4.30 kinderkoorzang; 5.05 voor de kinde
ren; 5.30 het Aeolian-orkest; 6.30 psy
chologische Causerie; 7 kinderkoor „Zang-
lust"; 7.30 AVRO-dansorketst; 8 berich
ten ANP, mededeelingen; 8.10 herhaling
Troonrede (lopn.); hierna gr.pl.;8.30tap
toe; 9.10 gram.; 9.30 radiotooneel; 10.05
gram.; 10.15 „De Millioenennota"; 10.45
actualiteitsflitsen; 11 berichten ANP, hier
na het Fanta-orkest; 11.30—12 het AVRO-
dansorkest.
HILVERSUM II 301 M. KRO-uitzending.
45.10 HIRO. 8—9.15 en 10 gram.muziek;
11.30 godsdienstig halfuur; 12 berichten;
12.15 gram.muziek; 12.30 De Troonrede;
2 Vrouwenuur; 3 gram.platen; 3.10 KRO-
kamerorkest; 4 gram.muziek; 4.10 „Dei
zegende"; 4.35 gram.muziek'; 4.45 „Het
spiritisme"; 5.10 De KRO-medolisten; 5.45
felicitatiebezoelc; 6 gram.muziek. 6.10 de
KRO-melodisten; 7 berichten; 7.15- De Ne-
derlandsche opera; 7.35 sporthalfuur; 8
berichten ANP; mededeelingen; 8.10 her
uitzending troonrede; 8.30 taptoe; 9 gr.
muziek; 9.15 de milloenennota; 9.45 KRO-
orkest; 10.30 berichten ANP; 10.40 de
KRO-boys en solist; 11.15—12 gramofoon-
muziek. j
KORTE BERICHTEN I
Drie torpedobootjagers van de
Spaansche regeering hebben pp 30 mijl
van de reede van Barcelona een gevecht
geleverd met de Canarias. Een bericht
uit Salamanca bevestigde het bovenstaan
de in dien zin, dat Ide Canarias twiee
koopvaardijschepen, de Sister en de
Jaimie II, naar een nationalistische haven
heeft opgebracht, na drie oorlogsschepen
Welke het escorteerden, op de vlucht te
hebben gejaagd.
Mei Ling, de echtgenoote van
Tsjiang Kai-sjek, de imlachtigste vriouWi
van de wereld, en imlede-opperbev'elhebi-
ber met haar Imlan, den dictator van Chi
na's vierhonderd millioen tmenschen, be
zoekt incognito Sjanghai, na ongedeerd
aan een Japansch boimbairdemlent te zijn
ontkomen, op haar weg naar de stad in
een bemodderden auto. Van een lijfgarde
van drie man vergezeld, inspecteerde zij'
de Chineesche frontlinies bij Sjanghai op
het oogenblik, dat de Japanners die linie
aan een artillerievuur onderwierpen.
Niet minder dan 46 imlarinevlieg-
tuigen hebben Zondag Nanking gje-
b o rb b a r d e e r der werden boimlmen
geworpen op het vliegveld ien andere
•militaire belangrijke punten. Volgens de
Chineesche berichten hebben echter
slechts elf vliegtuigen de stad kunnen! be-
reiken en dit elftal richtte slechts weinig
schade aan. Het Japansche m'arineüoiml- t
mando deelde echter Melde, dat twintig
Chineesche toestellen wiaren neergescho
ten en de vliegvelden vernield ware®]. I
Er is een nauw verband tusschen on-
Zen omgang met boeken en met m\en?
schen. In de keuze van onze lectuiu\
en onze vrienden drukt zich ons eigen.-
aardig karakter duidelijk uit.
Niettegenstaande de gestegen kostprijzen door
de verhooging der materiaalkosten, is het
door de sterk opgevoerde productie mogelijk
geweest, de prijzen aanzienlijk te reduceeren.
BERCEUSE
(typ: 667 A)
Drie-dioden-schakeling met
geperfectionneerde l.f. tegen-
koppeling. Onmiddellijke,
juiste afstemming met den
kathodescraai-indicator. Bedie
ningsknop met iweewegs-af-
stemming. PRIJS Fl. 137.»
POLONAISE
(Batterij-ontvanger
typ: 697B)
Voeding uit 2 volts accu
en een anode-batterij van
135 i 150 v.
PIUJS Fl. 145..
(excl. batterijen).
OUVERTURE
(type 461A)
Een zeer selectieve su
per-heterodyne met 4
1 lampea in een bij-
zonder smaakvolle kast
van „Philite". 3 golf-
bandenkort, middel en
lang. PRIJS Fl. 98.50
-iiar.X
Met de Nieuwe „Symphonische
Serie" brengt Philips een reeks
apparaten, die zelfs voor den meest
veeleischenden luisteraar een open
baring zijn. Deze apparatenserie is
het resultaat van het onvermoeid stre
ven naar de volmaakte weergave, de
hoogst denkbare geluidskwaliteit.
'de kenmerkende eigenschappen van
PHILIPS'
NIEUWE „SYMPHONISCHE SERIE":
„Denkende" monoknop, een unicum in de radiotechniek;
Automatische afstemming, waarmede feilloos op een sta-
don wordt afgestemd
Contrast-expansie, waardoor de klankverhoudingen van
de oorspronkelijke muziekuitvoering worden bewaard;
Drie-dioden-schakeling, die de hoogst bereikbare geluids
kwaliteit verwezenlijkt;
Automatische toonbalans, die het juiste evenwicht tusschen
hooge en lage tonen bewerkstelligt;
Klankverstrooier, waardoor het storende richteffect der
luidsprekers wordt opgeheven;
Geperfectionneerde opklapschaal met kathodestraal-indi-
catie en verlichtingspijlen voor de verschillende golf bereiken;
Economische lampen van groote capaciteit;
Uiterlijke en acoustische harmonie; elk apparaat gebouwd
als een kleine concertzaal;
Tallooze andere verfijningen.
CONCERTO (typt 890 A) PRIJS FL. 249.-
Een magistrale ontvanger. Elke verfijning, die de radio-techniek
te bieden heeft, is in dit apparaat te vinden. Contrast-expansie
en automatische afstemming, ook bij kortegolfontvangst.
18 Watt eindtrap met twee penthoden In parallelschakeling.
Concertluidspreker met klankverstrooier
ARABESQUE
(typt 802 AJ
Ontvanggedeelte nis dat van de
Symphonic, doch met grooten
concertluid spreker. Prachtige kast.
PRIJS Fl. 249-
SYMPHONIE
(typt 7SOA)
Een technisch meesterwerk„den
kende" monoknop, drie-dioden-
schakeling, variabele selectiviteit
met automatische toonbalans,
klankverstrooier.
PRIJS Fl. 175.»
--
Wie een Thjlips' apparaat uit de Nieuwe „Symphonische
Serie" bezit; heeft het beste wat de radiotechniek te bieden heeft.
FANTASIA
(typt 803 A)
Radiogramofoon. Ontvanggedeel
te als dat van de Arabesque.
Machtige en kristalheldere weer
gave.
prijs FL 345-