PHI LI PS' Nieuwe Symphonische Serie Nog grooter succes dan het vorige jaar! DE ROOS VAN DE YUKON OOG 1- N OOR! O N I E VOOR FEUILLETON Naar het Engelsch door Thea Bloemers 27 Nadruk verboden Allerlei plannen flitsten dojor Rosa lie's geest, mlaar geen ervan leek' Mitvosr- baar. Haar eerste optelling was, om! naar de school terug te hollen en te ver tellen 'w|at ze gehoord had. „Maar als Sadie binnen het «ur ont voerd wfordt, zoiu het te laat zijn vo(o|r o, ien ik' weet niet eens waar ze mlet Dick1 Bryoe heen is en Waait de chauffeur hen moet afhalen. Er is imlaar één moge lijkheid hemi te volgen tot ik wleet, waar ze haar heengebracht hebben, dan kfen ik daarna teruggaan". Ze voelde dat het een müsdaald! zo,u zijn Sadie in de macht van een indivi|dju als Dick' Bryoe te laten. Een binnenmondsche vloek! vaan den chauffeur, die probeerde den mlotor aan te slaan deed haar den a(diemi inhouden. Hij stapte (uit en begon bijl het licht vam ieen zaklantaarn den Walgen na te zien. „Ha!" Met dien luitroep liet (hij. zich pp den grond vallen en 'klro.opi |o|nder (die aiuto. Het vloog Rosalie do|o|r het hoofd, dat dit haar klans, Wias:. De gedachte, dat de chauffeur misschien maar enkele seconden Werk zou hebben, dreef haar tot snel handelen. Het Was een ruime zespersooms Wagen en ze z|au zich gemakkelijk achterin kunnen ver stoppen, als ze er maar ongemerktin kon glippen. De Wind deed de hoornen ritselen en de lichten van Chklago waren niet meer zichtbaar. De Wereldstad sliep. Bij!na wa|s Rosalie betrapt, Want terwijl ze zich ge- ruischloos in de autio liet glijden en zich onder de 'bank verborg, k|Wam de man |vlleer voor dein! dag en rekte zijn ledematen. „Klaar", bromde hij, stapte in en liet den motor ioopen. Al spcedig kreeg de Wagen vaart en toen de koude nachtwind om haarooren blies, deed de opIWinding van het avon tuur Rosalie's bloed sneller stnoomero en ze voelde geen spoor van angst toen de autO' door de leege straten suisde 1 Ten laatste draaiden ze een smalle straat in tusschen hooge, grauWe Ihuizen, spookachtig in demi nacht; hier en daar schemerde een licht, maar het Was niet daar, dat de auto stilhield en de chauf feur uitstapte; het huis Waarvoor hij stopte, zag eruit, alsof iedereen al lajng sliep. Maar toen, in antwoord op een bij'zbn- der floppen, dat cogetWijfel een sig naal Was, de deur 'Openging, stroomde een zee van licht naar buiten. Rosalie probeerde te verstaan Wat er gesproken Ward em haar, in 'bosch en bergen gescherpt gehoor kWam haar nrj go,ed te pas, Want ze kon alles opvatten. „De baas met het meisje hier?" hoorde ze den chauffeur vragen. „Al een poosje", Was het antwoord. „Wat doet hij nu?" De man, die tegen de deurpost leunde, liet een heesch lachen hooren. „Haar het hof maken in de danszaal", grinnikte hij. 'En er Was iets onbarm hartigs in zijn vro.olijkheid. „Zeg ik zou hem wel ,eens willen zien als hij aan den gang is. Zou ik niet naar binner. kunnen kijken?" vroeg de chauf feur, en Rosalie, stijf door haar gedwon gen houding en de koude, richtte zich „O ja, dat zal wel gaan, maat. De zaal heeft openslaande deuren, die op den tuin uitkomen. Loop maar om het huis heen, dan houd ik wel een oogje op je wagen". Rosalie kromde zich weer in haar on gemakkelijke positie. Haar voeten sliepen en ze trilde over al haar leden. Zou ze uitstappen, aan bellen aan een der andere huizen en hulp vragen? Maar de man in de cleur hield scherp wacht, dat kon Rosalie zien, toen ze voorzichtig over de bank heen glüurde. Opeens klonken haastige voetstappen en de' chauffeur stoof de stoep op. „Je bent gauw terug, maat",' merkte merkte de man in de deur op. „Ja, het meisje staat alleen voor het raam naar de maain te turen en ze schrok toen ze me zag; dus nam ik maar gauw de beenen". „Alleen voor het raam. Zoo, zoo!...'." Een haastig afscheid, de deur werd gesloten en Dick Bryce's handlanger zette zich weer op de chauffeursplaats. „Alleen voor het raam, Zou ik...." Ro salie's snelle herseins meenden een uit weg te ontdekken, al was die niet von der gevaar. „Als ze er nog staat, kan ik haar misschien waarschuwen. Misschien zou ze wel ongemerkt kunnen ontsnappen". Blijde hoop deed haar hart fel kloppien en de maan scheen op een bleek ge zichtje, waarover plotseling een moedige glimlach lichtte. De man vóór haar blies op zijn vin gers. Rosalie hield de oogen strak op zijn rug gericht, terwijl ze overeind kwam. Eensklaps begon hij luid' te niezen en onder dekking van dat geluid liet Rosalie zich ijlings glijden en slipte als een haas het hek door, den tuin in. Het was een groote, goed onderhouden tuin, omzoomd door hooge populieren, die rhytmisch wuifden in den wind. De beweging maakte Rosalie duizelig: ze drukte de hand tegen haar hoofd, dat pijnlijk hamerde door de emotie en de onnatuurlijke houding en keek koorts achtig om heer heen. De openslaande vensters, waarvan de man aan de deur gesproken had, gingen bijna schuil achter den klimop. Als Sa- die nu buiten kwam, zou ze haar ge makkelijk iets kunnen toefluisteren. Met de uiterste behoedzaamheid sloop Rosalie naar de deuren en keek naar binnen. De danszaal, lang, laag en schit terend verlicht, was bijna geheel om geven door spiegels in vergulde lijsten en een mollig, mosgroen tapijt bedekte den vloer. Een twintigtal dames en beeren, som mige jong en knap, en anderen het te gendeel, waren of aan het dansen bij de muziek van een piano, bespeeld door een donkere jongedame met een roos in het haar, of zaten aan tafeltjes in een hoek te drinken en kaart te spelen. Rosalie was op het gebied van het groote-sladsleven volkomen onervaren, maar zelfs haar argelooze oogen ontging het niet, dat de vrouwen brutaal en schaamteloos en de mannen ruw en bruut leken. (Wordt imvolgd). KLANKEN LANGS DE LIJN Derde programma Z. R. C. Dinsdag 21 September. 8 Brus sel Vlaamis; 9.20 Luxemburg; 11.05 Lou don Regional; 12.50 Brussel Vlaams; 2.20 London Regional; 4.50 Droit'wich; 6.20 London Regional; 7.40 Brussel Vlaams; 8.2(L. Droit'wich; 9.10 London Regional; 9.35 Droitwich; 10 Diversen; 10.20 Brussel Vlaams; 10.30 London Regional. RADIO-PROGRAMMA Dinsdag 21 September HILVERSUM, r 1875 M. AVRO-uitzen- ding. 6.30—7 RVU,. 8 gram.; 10 morgen- Wijding; *0.15 gewijde muziek (gr.pl.); 10.30 Kovacs Lajos; 11 huish- wenken; 11.30 vervolg concert; 12.30 de Troon rede; 1.30 gram.; 1.45 omroeporkest; 3 gram.; 3.15 de Palladians; 4.15 gram.; 4.30 kinderkoorzang; 5.05 voor de kinde ren; 5.30 het Aeolian-orkest; 6.30 psy chologische Causerie; 7 kinderkoor „Zang- lust"; 7.30 AVRO-dansorketst; 8 berich ten ANP, mededeelingen; 8.10 herhaling Troonrede (lopn.); hierna gr.pl.;8.30tap toe; 9.10 gram.; 9.30 radiotooneel; 10.05 gram.; 10.15 „De Millioenennota"; 10.45 actualiteitsflitsen; 11 berichten ANP, hier na het Fanta-orkest; 11.30—12 het AVRO- dansorkest. HILVERSUM II 301 M. KRO-uitzending. 45.10 HIRO. 8—9.15 en 10 gram.muziek; 11.30 godsdienstig halfuur; 12 berichten; 12.15 gram.muziek; 12.30 De Troonrede; 2 Vrouwenuur; 3 gram.platen; 3.10 KRO- kamerorkest; 4 gram.muziek; 4.10 „Dei zegende"; 4.35 gram.muziek'; 4.45 „Het spiritisme"; 5.10 De KRO-medolisten; 5.45 felicitatiebezoelc; 6 gram.muziek. 6.10 de KRO-melodisten; 7 berichten; 7.15- De Ne- derlandsche opera; 7.35 sporthalfuur; 8 berichten ANP; mededeelingen; 8.10 her uitzending troonrede; 8.30 taptoe; 9 gr. muziek; 9.15 de milloenennota; 9.45 KRO- orkest; 10.30 berichten ANP; 10.40 de KRO-boys en solist; 11.15—12 gramofoon- muziek. j KORTE BERICHTEN I Drie torpedobootjagers van de Spaansche regeering hebben pp 30 mijl van de reede van Barcelona een gevecht geleverd met de Canarias. Een bericht uit Salamanca bevestigde het bovenstaan de in dien zin, dat Ide Canarias twiee koopvaardijschepen, de Sister en de Jaimie II, naar een nationalistische haven heeft opgebracht, na drie oorlogsschepen Welke het escorteerden, op de vlucht te hebben gejaagd. Mei Ling, de echtgenoote van Tsjiang Kai-sjek, de imlachtigste vriouWi van de wereld, en imlede-opperbev'elhebi- ber met haar Imlan, den dictator van Chi na's vierhonderd millioen tmenschen, be zoekt incognito Sjanghai, na ongedeerd aan een Japansch boimbairdemlent te zijn ontkomen, op haar weg naar de stad in een bemodderden auto. Van een lijfgarde van drie man vergezeld, inspecteerde zij' de Chineesche frontlinies bij Sjanghai op het oogenblik, dat de Japanners die linie aan een artillerievuur onderwierpen. Niet minder dan 46 imlarinevlieg- tuigen hebben Zondag Nanking gje- b o rb b a r d e e r der werden boimlmen geworpen op het vliegveld ien andere •militaire belangrijke punten. Volgens de Chineesche berichten hebben echter slechts elf vliegtuigen de stad kunnen! be- reiken en dit elftal richtte slechts weinig schade aan. Het Japansche m'arineüoiml- t mando deelde echter Melde, dat twintig Chineesche toestellen wiaren neergescho ten en de vliegvelden vernield ware®]. I Er is een nauw verband tusschen on- Zen omgang met boeken en met m\en? schen. In de keuze van onze lectuiu\ en onze vrienden drukt zich ons eigen.- aardig karakter duidelijk uit. Niettegenstaande de gestegen kostprijzen door de verhooging der materiaalkosten, is het door de sterk opgevoerde productie mogelijk geweest, de prijzen aanzienlijk te reduceeren. BERCEUSE (typ: 667 A) Drie-dioden-schakeling met geperfectionneerde l.f. tegen- koppeling. Onmiddellijke, juiste afstemming met den kathodescraai-indicator. Bedie ningsknop met iweewegs-af- stemming. PRIJS Fl. 137.» POLONAISE (Batterij-ontvanger typ: 697B) Voeding uit 2 volts accu en een anode-batterij van 135 i 150 v. PIUJS Fl. 145.. (excl. batterijen). OUVERTURE (type 461A) Een zeer selectieve su per-heterodyne met 4 1 lampea in een bij- zonder smaakvolle kast van „Philite". 3 golf- bandenkort, middel en lang. PRIJS Fl. 98.50 -iiar.X Met de Nieuwe „Symphonische Serie" brengt Philips een reeks apparaten, die zelfs voor den meest veeleischenden luisteraar een open baring zijn. Deze apparatenserie is het resultaat van het onvermoeid stre ven naar de volmaakte weergave, de hoogst denkbare geluidskwaliteit. 'de kenmerkende eigenschappen van PHILIPS' NIEUWE „SYMPHONISCHE SERIE": „Denkende" monoknop, een unicum in de radiotechniek; Automatische afstemming, waarmede feilloos op een sta- don wordt afgestemd Contrast-expansie, waardoor de klankverhoudingen van de oorspronkelijke muziekuitvoering worden bewaard; Drie-dioden-schakeling, die de hoogst bereikbare geluids kwaliteit verwezenlijkt; Automatische toonbalans, die het juiste evenwicht tusschen hooge en lage tonen bewerkstelligt; Klankverstrooier, waardoor het storende richteffect der luidsprekers wordt opgeheven; Geperfectionneerde opklapschaal met kathodestraal-indi- catie en verlichtingspijlen voor de verschillende golf bereiken; Economische lampen van groote capaciteit; Uiterlijke en acoustische harmonie; elk apparaat gebouwd als een kleine concertzaal; Tallooze andere verfijningen. CONCERTO (typt 890 A) PRIJS FL. 249.- Een magistrale ontvanger. Elke verfijning, die de radio-techniek te bieden heeft, is in dit apparaat te vinden. Contrast-expansie en automatische afstemming, ook bij kortegolfontvangst. 18 Watt eindtrap met twee penthoden In parallelschakeling. Concertluidspreker met klankverstrooier ARABESQUE (typt 802 AJ Ontvanggedeelte nis dat van de Symphonic, doch met grooten concertluid spreker. Prachtige kast. PRIJS Fl. 249- SYMPHONIE (typt 7SOA) Een technisch meesterwerk„den kende" monoknop, drie-dioden- schakeling, variabele selectiviteit met automatische toonbalans, klankverstrooier. PRIJS Fl. 175.» -- Wie een Thjlips' apparaat uit de Nieuwe „Symphonische Serie" bezit; heeft het beste wat de radiotechniek te bieden heeft. FANTASIA (typt 803 A) Radiogramofoon. Ontvanggedeel te als dat van de Arabesque. Machtige en kristalheldere weer gave. prijs FL 345-

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1937 | | pagina 2