ZIERIKZEESCHE KIEUWSBODE DONDERDAG 29 JULI 1937 OPGENO ZIERIKZEESCHE COURANT 1797 - 1889 De ramp van de «Flamingo» De Kern ABONNEMENT. Prijs per 3 maanden fl,50, buiten Zierikzee f 1,80 Voor het buitenl. p. jaar f 10,Afzonderlijk© nummers 5 oent, Versohijnt dagelijks Tel. No. 32. - Giro 137677 DlrtcUur i A. J. DE LOOZE Oltg«T«r>Redaeteur i M. i. KOSTEN Ultgav*i N.V. ZIERIKZEESCHE NIEUWSBODE, ZIERIKZEE 93STE JAARGANG No. 13484 ADVERTENTIES i ran 1—4 ragals 80 cent, ran 4 regels en daarboven 20 oent per regel. Reclames 40 oent per regel. Bij oontraot belangrijke korting Inzending op den dag ran uitgave vóór 10 uur Tengevolge van een ontploffing in brand gevlogen Alle opvarenden gedood door de explosie in de lucht Blikseminslag de vermoedelijke oorzaak Het bericht van de ramp Het onheilsbericht over net vergaan van de Douglas DC II „Flamingo", na bij Halle (België) dient aangevuld met de volgende bijzonderheden over de ramp, die de KLM heeft getroffen en met haar ons volk, dat meeleeft met de luchtvaart en haar wakkere bestuurders. Die eerste berichten welke de KLM bereikten waren afkomstig van' het radio station Haren, van het vliegveld aldaar, en bereikten Amsterdam omstreeks 12.10 uux. Het eerste bericht maakte er melding van, dat het een Framsch vliegtuig was op weg van Amsterdam naar Parijs. Toen men dit echter bij de KLM nazocht bleek dat het Fransche vliegtuig van de Air France pas om 12 45 uur vertrekken zou, zoodat er nagenoeg geen twijfel meer was of het moest de „Flamingo" zijn. Direct daarna kwam1 het eerste teler- gram1, binnen, "dat luidde: „Avion Hollan dais tombait en feu PH-ALF". Behalve de heeren van de KLM, welke zich naar Brussel hebben begeven, heeft ook de heer J. J. Hon dong, een der pud- ste vliegers van de KLM, zich naar de plaats van de ramp begeven. Zij zullen na aankomst te Haren met een doorreizen naar Halle en het eerste onderzoek instellen. Een ooggetuige vertelt j dat hij het toestel, dat op Weg was naar Parijs, op normale wijze uit de richting Brussel zag naderen. Plotseling sdhoten vlammen rondom uit het toe stel en in een groot en boog stprtte het vliegtuig omlaag. Met een zwiaren sla,g kwam het neer pp een aardappelveld, dat op ongeveer 500 imleter v'an het sta tion van Beert gelegen is. Met de overige getuigen van de vree- selijke ramp snelde hij onmiddellijk toe, maar slaagde er niet in bij het toestel te komen, aangezien de hitte van den brand noodzaakte op een afstand te blij ven. Men kpn niets doen. Machteloos mjoiest men toedien, weiknde dat in het vlieg tuig mensehen lagen. Alle inzittenden moeten, daar kan geen twijfel aan zijn, op slag dopd zijn weest. Sommige lijken waren uit het toestel geslingerd bij den val. Zij' waren onherkenbaar Reeds spoedig na het gebeurde arri veerden gendarm'erie en imaréchaussée ter plaatse Het terrein werd onmiddellijk afgezet. Zoodra de politie versdienen was, stelde zij pogingen in het w'erk om het vuur dat loeiend voortbrandde in de overblijfselen van het totaal vernielde toestel te blusscben. Aangezien echter naar het schijnt een behoorlijke voorraad benzine in de tanks was meegenomen, kon men er niet in slagen, de vlamlmen te dooven. Slecht wéér boven Brussel en omgeving Het vliegtuig was op weg van Brussel naar Parijs en stond onder colmimando van den heer C. Th. R. Steen'sinla. Tweede bestuurder en tevens mecani cien was de heer Ludekiuize, terwijl miej. Van der Laan als stewardess op de „Flamingo" dienst deed. Aan boord be vond zich verder van de KLM nog de heer Wapperomi van den technischer dienst van de KLM. De heer Wapperom had zich voor werkzaamheden naar Pa rijs begeVen. De „Flamingo", welke reeds 20 min. te laat van Amsterdam was vertrokken, kreeg deze vertraging, omdat het vlieg tuig uit Londen eerst om neger uur 30 werd Verwacht door het slechte Weer boven de Noordzee. Ook de weersomstandigheden boven België schenen te wensdhe|ni piveri te laten. Voor de route Amsterdam—Ropsendaal luidden de berichten: Zicht ongeveer 4 tot 12 k.m1., wc lk en hoogte 300 tot 400 mieter, terw'ijl de windsterkte betrekke lijk miniem1 was. Het weer is 'echter in België slechter geweest. Men spreekt van onweders en mieent dat de „Flamingo" door bliksem inslag is getroffen. Als een brandende fakkel neergestort Zpover mlen tot dusver heeft kunnen vaststellen, is het vliegtuig door tot dus ver onbekende oorzaak, welke wel nim mer opgehelderd zal kunnen worden, daar imkners alle leden der 'bemanning om het leven zijn gekouTien, op circa 400 meter hoogte ontploft, wjaarbij de ge- heele cabine uiteen is gerekt Dit blijkt uit het feit, dat men op groo- ten afstand in het rond Voorwerpen uit de cabine, alsmlede afgerukte ledematen en andere lichaamisdeelen Van de beman ning en van ,de passagiers heeft terug gevonden. Ook de overblijfselen van het vlieg tuig laten dienaangaande nauwelijks twij fel: de cabine is geheel verdwenen. Op den grond ligt, breed Uitgespreid, het geraamte van de beide afgeknapte vleu gels. Letterlijk niets van het toestel is heel geblevên Het geheele Vliegtuig is uit eengerukt. Wat door de ontploffing in de lucht gespaard was gebleven, is bij het neerstorten op den grond aan stuk ken gegaan en het laaiende Vuur heeft de rest gedaan. Het lijdt geen twijfel dat de slachtof fers op slag gedood zijn. Boerenvrouwen en landarbeiders, die op het land aan het w'erk waren en de ramp hébben zien geschieden, verklaar den idat het vliegtuig als ie e m brandende fakkel was neerge stort. Door de snelheid die het-nog bezat, is hel bij het neerslaan op het aardappelveld over den kop geslagen. De passagiers waren echter op dat oogènblik vermoedelijk reeds allen gedood door de ontploffing in de lucht. De lijken, die imlen, in wijden kring rondomi het verongelukte toestel in het graan heeft gevonden, Zijn, ten mfinste voor het mee rend eel, verkoold pf toch tenmniste deerlijk verbrand. Wat er op wijst, dat de ontploffing en de daarop gevolgde brand reeds hun vreeselijk werk hadden verricht vóór het toestel neerviel. £>e" De heer Plesman geeft inlichtingen Woensdagmiddag olmi half vijf heeft de directeur van de KLM, de heer A. Plesmlan, in het gebouw1 van de KLM in Den Haag een aiaptal vertegen woordigers van de pers nadere 'bijzonder heden m'edegedeeld over de ramp van de Flamingo. De heer Plesman, die zeer onder den indruk bleek van. het onge luk, deelde allereerst nog eenige nadere bijzonderheden mtede over de namen, van de slachtoffers. Even voordat de heer Plesman de jour nalisten te woord stond, had hij opg ,m!et Brussel getelefoneerd De heer God schalk, technisch directeur vpn |die Sabena had hem» medegedeeld, dat op het oogèn blik van het vertrek van het vliegtuig pit Brussel er een „depresislipn" orageuisie) was dus Weersomstandigheden met onweerS- vorming. Ooggetuigen hadden het toestel bij Halle uit een donkere wolk zien komen, en toen de linkCrmJotor in brand zien stpan. Als deze waarneming juist W|as dan was dat een zeer groote bijzonder heid, die duidt op blikseminslag. Men kan echter omtrent de oorzaak nog niets zeggen, vpor de experts, ide Belgische en de Nederlandsdie, hun meening kenbaar hebben gem|aakt. Deze Zullen uiteraard een grondig onderzoek1 instellen. en viel het midden in het veld neer. Nauwelijks was het op den grond of een hevige ontploffing deed zich kopren. De barograaf van het toestel w'ees aan dat de grootste hoogte, welke het toe stel sedert 'het Vertrek uit Brussel heeft bereikt, 800 tot 1000 meter was. Waarschijnlijk heeft de piloot gepro beerd door de wolken been te dringen o.mi zoodoende boven de heerschende regenbuien te geraken. Een der employé's Van de Sabena 'heeft medegedeeld, dat het Nederland- sche vliegtuig vioor het vertrek uit Brus sel grondig door den 'mecanicien w'as ge controleerd en geheel in' orde was be vonden. JAPAN-CHINA Katsoeki wil de Chineezen over de Joengting jagen' Een rookende staart De stationchef van Brages, de plaats waar de „Flamingo" is neegestprt, ver klaarde, dat hij zich in het station be vond, toen het geluid van motoren van een betrekkelijk laag vliegend vliegtuig» zijn aandacht trok. Op korten afstand zag hii toen een machine, waarvan, „de staart rookt e'". Hij' daldht een oogènblik met een reclamevliegtuig, dat met rook een woord tegen den hemd schrijft, te doen te hebben, maar u1 spoedig ging het toestel dalen. Plotseling stond het geheele vliegtuig in vlammen KATSOEKi De Britsche en de Aimerikfaiansohe am bassadeur te Tokfio hebben een bezoek gebrjajcht aan Hirotia, den minister van buitetnljaindsche zaken, olm' uitiinjg te geven iajan de bezorgdheid van hun regeer logen o.Ver de situjajtie in Noo'ijd1-China, Hi rota zeide, jdiat alles in het werk werd gesteljd' pim| de buitenlanders te be schermen en hij vfoegde (djaaruan toe, dat, oifsdhopn de (zjaak thans in |die kanlden v|an het Japamsche leger w.as, hij. npig steedis iniet falie hoop1 ba|d opgegeven, dat het incident igelocjaliseeijd zou kiun|n|en worden. Het optimisme vfan Hiroia wordt ge deeld' door minister-president Konioje en dat wijist er op, |diat genera,al Kat soeki, de Jfapansche opperbevelhebber in Noord-Chin'a, (die in de (n|a|u|wste sa.* menwerking Imet Tokio, optreedt, zich er wellicht imlede tevredlen z'al stellen het 29ste ChineeSdhe leger nfaar den over kant van de rivier |de Joengtinig te jagen en dlan (de vijandelijkheden Zal staken Oim de veijdere ontwikkeling v'an zaken faf te waldhten. j De Ghineescfhe troepen hebben, vpiïgcnls de Jjapanners, beliopjf|d zich achter de ri vier de Joengting te zullen terugtrekken, imjaar nu Zij! dat niet (doen, wil Japan hén dpartoe (dwingen. De vraag is Uu tmjaar of Nanking bereid is een plaatse lijke O'vereenkojmlst te (aanvaarden, (die met geweld tot uitvoering is gebrfacht. Het Jjapansche departement van buiten- l'andsiche zaken .verklaart, (dat de steeds vijandiger hofding van (het Ohineestcbë 29e leger den Jjaipanschen opperbevelhebber er toe ,heeft gedwongen Zijn streven, nfaar een vreedzaunle regeling op' te geven. Een verzoening van het gewezen Spaansche koninklijke paar? Men hoort den l|aatsten tijjdi het eeini en en jander over een verzoening van het gewezen Spfaansdhe (koninklijk paar. Ex- ko.ning Alfons en zijn gemfalin hebben elkander tiO|t voor kort, naar imOn ver- Zekert, niet jmieer gezien sedert 1931. Dis koningin weigerde (de hjulwtel ijken bij' te wjooien v|an Dof" Jaime, van de Infante Bejatricte en van Don Juap, den prins van Asturië. De koning w(as bij: die plechtig heden, Idie (alle te R|Omle plaats vonden, falleen tegenwoordig. De koningin bracht wel geregelde be zoeken aan Rolmle, tmfaar steeds wanneer de koning er niet wlas. Diesonidanks wfoon- den idie IkOning eni de^ koningin gezlame^ii^ het veel imiinder belangrijke huwelijik bij vlan prins Al Vara van Orleans-Bourbon, een vlieger-officier in het leger Van Fran co, Imlet een imleisje uit de hooge (kringen der Itlaüaansche burgerij. Onlangs heb ben de gewezen koning en koningen) ge- zJaimlenlijk aan een elegajat diner te Rome deelgenomen, waarbij! Idje koningin den koning bijl haar vertrek demfonstratief) om helsde. Te Parijs beschouwt |m)en deze open bare verzoening in verband tmlet 'de toe nemende kanseni van een Candida tuur vafni Doin J|u|an, den |derde|ni Zoon van Alfons XIII, voior den Splaanschen troon. Tijldens Zijn laatste verblijf te Rome, zou Alfons Zich imiet het Volgende plan hebben ver- eeniigd: Alfons zöiu opnieuw1 tot den tro|o|ni Wtor- den geroepen, fmlaar onlmliddellijk daarna Zou hijl (afstand (doen ten beboieve vahi Doin Ju(aln. Bezwaren yaia Garlistiechej zijde zouden niet meer te vreezen^ izijn, idioprdfat de prins vfan Boiurböin zieh< terugigetrojkkemi had. VERSCHILLENDE BERICHTEN In het hol van den leeuw Sedert geruimfen tijd werden in het paleis van 'justitie te Arnhem kleine diefstallen gepleegd, die vooral voor het personeel van griffie en parket zeer on aangenaam waren, daar zij' aamvankelijk in de imleenimg verkeerden, dat telkens hun kas niet klopte. Toen de tekorten echter voort bleven gaan, begreep men, dat vermoedelijk'een' dief aan het werk was en wiel iemand, die van de omstandigheden volkomen» op de hoogte mioest zijn. Hoewel men nauwkeurig toezicht hield en verschillende malen een val uitzette, gelukte het niet, den dader te pakken te krijgen, omdat juist, wanneer een val was uitgezet, er geen tekorten waren. Men bleef echter waakzaam! en tenslotte kreeg men verdenking tegen een werk vrouw', die dezer dagen, toen men wee'* een val had uitgezet, gesnapt werd. De vrouw is naar het huis van 'be waring overgebracht. Motorfiets botst tegen wielrijdster Dinsdagavond is de heer S. uit Box meer op den provincialen weg aldaar met zijn motorfiets geslipt, met het ge- Volg, dat hij de (macht over het stuur ver loor, o'p het fietspad terecht kwam' en een wielrijdster aanreed Beiden bleven bewusteloos en hevig bloedend liggen. Nadat ter plaatse eerste hulp was ver leend, zijn ztij naar het ziekenhuis te Boxmeer (NB.) Vervloerd. De motor rijder liep ernstige hoofdwonden en in wendige kneuzingen, benevens een ge breken ar.ml opgeloppen. Beider toestand is levensgevaarlijk. Zoowel motorrijwiel als fiets werden geheel vernield. Nadere bizonderheden over de ramp van de «Flamingo»» De strijd in Noord China woedt onverminderd voort Prins Bernhard bezoekt de Vier- daagsche te Nijmegen Een verzoening tusschen het ge wezen Spaansche Koningspaar? Dr. Eeuwe wint in Beieren den vierkamp schaken Weinig of geen regen WEERBERICHT Hoogste harometenst. 763,6 te Stornoway en Aberdeen Laagste 750,8 te Isafjprd Verwacht tot den avonJd van 30 Jtuli: Meest zwlakke, in het Noorden Noord westelijke tot Noordelijke, in het Zjudden Noordelijke tot Oostelijke winid, betrok ken tot zwjaar- of halfbeWlolkt, weinig of geen regen, weinig» verandering) in tem- perfatuur. 30 Juli Zoo op: Zoin onder: 4,19 7,54 Hoog- on laagwater ka Zlarlkzaa HoogwaterLaagwater 30 Juli 6,58 19,11 0,10 12,31 Deze uren zijn genoteerd volgens zonnetijd WELKOM VREEMDELINGEN Welkom, welkom jonge menschen In ons gastvrij Nederland, Met Uw viele duizendtallen Saamgestroomd van alten kant. Welkom, welkom vreemdelingen, Hier vereend in vriendenkring, Op het groote wereldfeest van Vrede en Verbroedering! Laat langs onze velden schallen 't Vrije onbezorgde lied! En geniet met volle teugen Van al wat dit feesst U biedt. Laat Uw leuzein hier weerklinken Zoo verschillend in Uw taal, Maar igezia)m!enlijk (getuigend Van eenzelfde ideaal 1 Jeugd uit alle werelddeelen Tracht de nnenschheid voor te gaan In de meinschelijke deugden Die veel „grooten" niet verstaan. Hier op Nederlandschen bodem Vindt ge daarvoor sympathie, Wij zijn in gedachten bij U Op Uw Wereld - Jamboree. J. S.

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1937 | | pagina 1