ZIERIKZEESCHE
KIEUWSBODE
DONDERDAG 29 JULI 1937
OPGENO
ZIERIKZEESCHE COURANT
1797 - 1889
De ramp van de «Flamingo»
De Kern
ABONNEMENT.
Prijs per 3 maanden fl,50, buiten Zierikzee f 1,80
Voor het buitenl. p. jaar f 10,Afzonderlijk©
nummers 5 oent, Versohijnt dagelijks
Tel. No. 32. - Giro 137677
DlrtcUur i A. J. DE LOOZE Oltg«T«r>Redaeteur i M. i. KOSTEN
Ultgav*i N.V. ZIERIKZEESCHE NIEUWSBODE, ZIERIKZEE
93STE JAARGANG No. 13484
ADVERTENTIES i
ran 1—4 ragals 80 cent, ran 4 regels en
daarboven 20 oent per regel. Reclames 40 oent
per regel. Bij oontraot belangrijke korting
Inzending op den dag ran uitgave vóór 10 uur
Tengevolge van een ontploffing in
brand gevlogen Alle opvarenden
gedood door de explosie in de lucht
Blikseminslag de vermoedelijke oorzaak
Het bericht van de ramp
Het onheilsbericht over net vergaan
van de Douglas DC II „Flamingo", na
bij Halle (België) dient aangevuld met
de volgende bijzonderheden over de
ramp, die de KLM heeft getroffen en
met haar ons volk, dat meeleeft met de
luchtvaart en haar wakkere bestuurders.
Die eerste berichten welke de KLM
bereikten waren afkomstig van' het radio
station Haren, van het vliegveld aldaar,
en bereikten Amsterdam omstreeks 12.10
uux.
Het eerste bericht maakte er melding
van, dat het een Framsch vliegtuig was
op weg van Amsterdam naar Parijs. Toen
men dit echter bij de KLM nazocht bleek
dat het Fransche vliegtuig van de Air
France pas om 12 45 uur vertrekken zou,
zoodat er nagenoeg geen twijfel meer
was of het moest de „Flamingo" zijn.
Direct daarna kwam1 het eerste teler-
gram1, binnen, "dat luidde: „Avion Hollan
dais tombait en feu PH-ALF".
Behalve de heeren van de KLM, welke
zich naar Brussel hebben begeven, heeft
ook de heer J. J. Hon dong, een der pud-
ste vliegers van de KLM, zich naar de
plaats van de ramp begeven.
Zij zullen na aankomst te Haren met
een doorreizen naar Halle en het eerste
onderzoek instellen.
Een ooggetuige vertelt j
dat hij het toestel, dat op Weg was
naar Parijs, op normale wijze uit de
richting Brussel zag naderen. Plotseling
sdhoten vlammen rondom uit het toe
stel en in een groot en boog stprtte het
vliegtuig omlaag. Met een zwiaren sla,g
kwam het neer pp een aardappelveld,
dat op ongeveer 500 imleter v'an het sta
tion van Beert gelegen is.
Met de overige getuigen van de vree-
selijke ramp snelde hij onmiddellijk toe,
maar slaagde er niet in bij het toestel
te komen, aangezien de hitte van den
brand noodzaakte op een afstand te blij
ven.
Men kpn niets doen. Machteloos mjoiest
men toedien, weiknde dat in het vlieg
tuig mensehen lagen.
Alle inzittenden moeten, daar kan geen
twijfel aan zijn, op slag dopd zijn
weest. Sommige lijken waren uit het
toestel geslingerd bij den val. Zij' waren
onherkenbaar
Reeds spoedig na het gebeurde arri
veerden gendarm'erie en imaréchaussée ter
plaatse
Het terrein werd onmiddellijk afgezet.
Zoodra de politie versdienen was,
stelde zij pogingen in het w'erk om het
vuur dat loeiend voortbrandde in de
overblijfselen van het totaal vernielde
toestel te blusscben.
Aangezien echter naar het schijnt een
behoorlijke voorraad benzine in de tanks
was meegenomen, kon men er niet in
slagen, de vlamlmen te dooven.
Slecht wéér boven Brussel en omgeving
Het vliegtuig was op weg van Brussel
naar Parijs en stond onder colmimando
van den heer C. Th. R. Steen'sinla.
Tweede bestuurder en tevens mecani
cien was de heer Ludekiuize, terwijl miej.
Van der Laan als stewardess op de
„Flamingo" dienst deed. Aan boord be
vond zich verder van de KLM nog de
heer Wapperomi van den technischer
dienst van de KLM. De heer Wapperom
had zich voor werkzaamheden naar Pa
rijs begeVen.
De „Flamingo", welke reeds 20 min.
te laat van Amsterdam was vertrokken,
kreeg deze vertraging, omdat het vlieg
tuig uit Londen eerst om neger uur
30 werd Verwacht door het slechte Weer
boven de Noordzee.
Ook de weersomstandigheden boven
België schenen te wensdhe|ni piveri te laten.
Voor de route Amsterdam—Ropsendaal
luidden de berichten: Zicht ongeveer 4
tot 12 k.m1., wc lk en hoogte 300 tot 400
mieter, terw'ijl de windsterkte betrekke
lijk miniem1 was.
Het weer is 'echter in België slechter
geweest. Men spreekt van onweders en
mieent dat de „Flamingo" door bliksem
inslag is getroffen.
Als een brandende fakkel neergestort
Zpover mlen tot dusver heeft kunnen
vaststellen, is het vliegtuig door tot dus
ver onbekende oorzaak, welke wel nim
mer opgehelderd zal kunnen worden, daar
imkners alle leden der 'bemanning om
het leven zijn gekouTien, op circa 400
meter hoogte ontploft, wjaarbij de ge-
heele cabine uiteen is gerekt
Dit blijkt uit het feit, dat men op groo-
ten afstand in het rond Voorwerpen uit
de cabine, alsmlede afgerukte ledematen
en andere lichaamisdeelen Van de beman
ning en van ,de passagiers heeft terug
gevonden.
Ook de overblijfselen van het vlieg
tuig laten dienaangaande nauwelijks twij
fel: de cabine is geheel verdwenen. Op
den grond ligt, breed Uitgespreid, het
geraamte van de beide afgeknapte vleu
gels.
Letterlijk niets van het toestel is heel
geblevên Het geheele Vliegtuig is uit
eengerukt. Wat door de ontploffing in
de lucht gespaard was gebleven, is bij
het neerstorten op den grond aan stuk
ken gegaan en het laaiende Vuur heeft
de rest gedaan.
Het lijdt geen twijfel dat de slachtof
fers op slag gedood zijn.
Boerenvrouwen en landarbeiders, die
op het land aan het w'erk waren en de
ramp hébben zien geschieden, verklaar
den idat het vliegtuig als ie e m
brandende fakkel was neerge
stort. Door de snelheid die het-nog
bezat, is hel bij het neerslaan op het
aardappelveld over den kop geslagen. De
passagiers waren echter op dat oogènblik
vermoedelijk reeds allen gedood door
de ontploffing in de lucht.
De lijken, die imlen, in wijden kring
rondomi het verongelukte toestel in het
graan heeft gevonden, Zijn, ten mfinste
voor het mee rend eel, verkoold pf toch
tenmniste deerlijk verbrand.
Wat er op wijst, dat de ontploffing
en de daarop gevolgde brand reeds hun
vreeselijk werk hadden verricht vóór het
toestel neerviel.
£>e" De heer Plesman geeft inlichtingen
Woensdagmiddag olmi half vijf heeft
de directeur van de KLM, de heer A.
Plesmlan, in het gebouw1 van de KLM
in Den Haag een aiaptal vertegen
woordigers van de pers nadere 'bijzonder
heden m'edegedeeld over de ramp van de
Flamingo. De heer Plesman, die zeer
onder den indruk bleek van. het onge
luk, deelde allereerst nog eenige nadere
bijzonderheden mtede over de namen, van
de slachtoffers.
Even voordat de heer Plesman de jour
nalisten te woord stond, had hij opg
,m!et Brussel getelefoneerd De heer God
schalk, technisch directeur vpn |die Sabena
had hem» medegedeeld, dat op het oogèn
blik van het vertrek van het vliegtuig pit
Brussel er een „depresislipn" orageuisie) was
dus Weersomstandigheden met onweerS-
vorming.
Ooggetuigen hadden het toestel bij
Halle uit een donkere wolk zien komen,
en toen de linkCrmJotor in brand zien
stpan. Als deze waarneming juist W|as
dan was dat een zeer groote bijzonder
heid, die duidt op blikseminslag. Men
kan echter omtrent de oorzaak nog niets
zeggen, vpor de experts, ide Belgische en
de Nederlandsdie, hun meening kenbaar
hebben gem|aakt. Deze Zullen uiteraard
een grondig onderzoek1 instellen.
en viel het midden in het veld neer.
Nauwelijks was het op den grond of een
hevige ontploffing deed zich kopren.
De barograaf van het toestel w'ees aan
dat de grootste hoogte, welke het toe
stel sedert 'het Vertrek uit Brussel heeft
bereikt, 800 tot 1000 meter was.
Waarschijnlijk heeft de piloot gepro
beerd door de wolken been te dringen
o.mi zoodoende boven de heerschende
regenbuien te geraken.
Een der employé's Van de Sabena
'heeft medegedeeld, dat het Nederland-
sche vliegtuig vioor het vertrek uit Brus
sel grondig door den 'mecanicien w'as ge
controleerd en geheel in' orde was be
vonden.
JAPAN-CHINA
Katsoeki wil de Chineezen
over de Joengting jagen'
Een rookende staart
De stationchef van Brages, de plaats
waar de „Flamingo" is neegestprt, ver
klaarde, dat hij zich in het station be
vond, toen het geluid van motoren van
een betrekkelijk laag vliegend vliegtuig»
zijn aandacht trok. Op korten afstand
zag hii toen een machine, waarvan, „de
staart rookt e'". Hij' daldht een
oogènblik met een reclamevliegtuig, dat
met rook een woord tegen den hemd
schrijft, te doen te hebben, maar u1
spoedig ging het toestel dalen. Plotseling
stond het geheele vliegtuig in vlammen
KATSOEKi
De Britsche en de Aimerikfaiansohe am
bassadeur te Tokfio hebben een bezoek
gebrjajcht aan Hirotia, den minister van
buitetnljaindsche zaken, olm' uitiinjg te geven
iajan de bezorgdheid van hun regeer logen
o.Ver de situjajtie in Noo'ijd1-China,
Hi rota zeide, jdiat alles in het werk
werd gesteljd' pim| de buitenlanders te be
schermen en hij vfoegde (djaaruan toe, dat,
oifsdhopn de (zjaak thans in |die kanlden
v|an het Japamsche leger w.as, hij. npig
steedis iniet falie hoop1 ba|d opgegeven, dat
het incident igelocjaliseeijd zou kiun|n|en
worden.
Het optimisme vfan Hiroia wordt ge
deeld' door minister-president Konioje en
dat wijist er op, |diat genera,al Kat
soeki, de Jfapansche opperbevelhebber
in Noord-Chin'a, (die in de (n|a|u|wste sa.*
menwerking Imet Tokio, optreedt, zich er
wellicht imlede tevredlen z'al stellen het
29ste ChineeSdhe leger nfaar den over
kant van de rivier |de Joengtinig te jagen
en dlan (de vijandelijkheden Zal staken
Oim de veijdere ontwikkeling v'an zaken
faf te waldhten. j
De Ghineescfhe troepen hebben, vpiïgcnls
de Jjapanners, beliopjf|d zich achter de ri
vier de Joengting te zullen terugtrekken,
imjaar nu Zij! dat niet (doen, wil Japan
hén dpartoe (dwingen. De vraag is Uu
tmjaar of Nanking bereid is een plaatse
lijke O'vereenkojmlst te (aanvaarden, (die
met geweld tot uitvoering is gebrfacht.
Het Jjapansche departement van buiten-
l'andsiche zaken .verklaart, (dat de steeds
vijandiger hofding van (het Ohineestcbë 29e
leger den Jjaipanschen opperbevelhebber
er toe ,heeft gedwongen Zijn streven, nfaar
een vreedzaunle regeling op' te geven.
Een verzoening van het gewezen
Spaansche koninklijke paar?
Men hoort den l|aatsten tijjdi het eeini en
en jander over een verzoening van het
gewezen Spfaansdhe (koninklijk paar. Ex-
ko.ning Alfons en zijn gemfalin hebben
elkander tiO|t voor kort, naar imOn ver-
Zekert, niet jmieer gezien sedert 1931. Dis
koningin weigerde (de hjulwtel ijken bij' te
wjooien v|an Dof" Jaime, van de Infante
Bejatricte en van Don Juap, den prins van
Asturië. De koning w(as bij: die plechtig
heden, Idie (alle te R|Omle plaats vonden,
falleen tegenwoordig.
De koningin bracht wel geregelde be
zoeken aan Rolmle, tmfaar steeds wanneer
de koning er niet wlas. Diesonidanks wfoon-
den idie IkOning eni de^ koningin gezlame^ii^
het veel imiinder belangrijke huwelijik bij
vlan prins Al Vara van Orleans-Bourbon,
een vlieger-officier in het leger Van Fran
co, Imlet een imleisje uit de hooge (kringen
der Itlaüaansche burgerij. Onlangs heb
ben de gewezen koning en koningen) ge-
zJaimlenlijk aan een elegajat diner te Rome
deelgenomen, waarbij! Idje koningin den
koning bijl haar vertrek demfonstratief) om
helsde.
Te Parijs beschouwt |m)en deze open
bare verzoening in verband tmlet 'de toe
nemende kanseni van een Candida tuur vafni
Doin J|u|an, den |derde|ni Zoon van Alfons
XIII, voior den Splaanschen troon. Tijldens
Zijn laatste verblijf te Rome, zou Alfons
Zich imiet het Volgende plan hebben ver-
eeniigd:
Alfons zöiu opnieuw1 tot den tro|o|ni Wtor-
den geroepen, fmlaar onlmliddellijk daarna
Zou hijl (afstand (doen ten beboieve vahi
Doin Ju(aln. Bezwaren yaia Garlistiechej zijde
zouden niet meer te vreezen^ izijn, idioprdfat
de prins vfan Boiurböin zieh< terugigetrojkkemi
had.
VERSCHILLENDE BERICHTEN
In het hol van den leeuw
Sedert geruimfen tijd werden in het
paleis van 'justitie te Arnhem kleine
diefstallen gepleegd, die vooral voor het
personeel van griffie en parket zeer on
aangenaam waren, daar zij' aamvankelijk
in de imleenimg verkeerden, dat telkens
hun kas niet klopte.
Toen de tekorten echter voort bleven
gaan, begreep men, dat vermoedelijk'een'
dief aan het werk was en wiel iemand,
die van de omstandigheden volkomen»
op de hoogte mioest zijn.
Hoewel men nauwkeurig toezicht hield
en verschillende malen een val uitzette,
gelukte het niet, den dader te pakken te
krijgen, omdat juist, wanneer een val
was uitgezet, er geen tekorten waren.
Men bleef echter waakzaam! en tenslotte
kreeg men verdenking tegen een werk
vrouw', die dezer dagen, toen men wee'*
een val had uitgezet, gesnapt werd.
De vrouw is naar het huis van 'be
waring overgebracht.
Motorfiets botst tegen wielrijdster
Dinsdagavond is de heer S. uit Box
meer op den provincialen weg aldaar
met zijn motorfiets geslipt, met het ge-
Volg, dat hij de (macht over het stuur ver
loor, o'p het fietspad terecht kwam' en
een wielrijdster aanreed Beiden bleven
bewusteloos en hevig bloedend liggen.
Nadat ter plaatse eerste hulp was ver
leend, zijn ztij naar het ziekenhuis te
Boxmeer (NB.) Vervloerd. De motor
rijder liep ernstige hoofdwonden en in
wendige kneuzingen, benevens een ge
breken ar.ml opgeloppen. Beider toestand
is levensgevaarlijk. Zoowel motorrijwiel
als fiets werden geheel vernield.
Nadere bizonderheden over de
ramp van de «Flamingo»»
De strijd in Noord China woedt
onverminderd voort
Prins Bernhard bezoekt de Vier-
daagsche te Nijmegen
Een verzoening tusschen het ge
wezen Spaansche Koningspaar?
Dr. Eeuwe wint in Beieren den
vierkamp schaken
Weinig of geen regen
WEERBERICHT
Hoogste harometenst. 763,6 te Stornoway
en Aberdeen
Laagste 750,8 te Isafjprd
Verwacht tot den avonJd van 30 Jtuli:
Meest zwlakke, in het Noorden Noord
westelijke tot Noordelijke, in het Zjudden
Noordelijke tot Oostelijke winid, betrok
ken tot zwjaar- of halfbeWlolkt, weinig
of geen regen, weinig» verandering) in tem-
perfatuur.
30 Juli
Zoo op: Zoin onder:
4,19 7,54
Hoog- on laagwater ka Zlarlkzaa
HoogwaterLaagwater
30 Juli 6,58 19,11 0,10 12,31
Deze uren zijn genoteerd volgens zonnetijd
WELKOM VREEMDELINGEN
Welkom, welkom jonge menschen
In ons gastvrij Nederland,
Met Uw viele duizendtallen
Saamgestroomd van alten kant.
Welkom, welkom vreemdelingen,
Hier vereend in vriendenkring,
Op het groote wereldfeest van
Vrede en Verbroedering!
Laat langs onze velden schallen
't Vrije onbezorgde lied!
En geniet met volle teugen
Van al wat dit feesst U biedt.
Laat Uw leuzein hier weerklinken
Zoo verschillend in Uw taal,
Maar igezia)m!enlijk (getuigend
Van eenzelfde ideaal 1
Jeugd uit alle werelddeelen
Tracht de nnenschheid voor te gaan
In de meinschelijke deugden
Die veel „grooten" niet verstaan.
Hier op Nederlandschen bodem
Vindt ge daarvoor sympathie,
Wij zijn in gedachten bij U
Op Uw Wereld - Jamboree. J. S.