ZIERIKZEESCHE
NIEUWSBODE
- MAANDAG 26 JULI 1937
Frans Murk,
De Kern
«•r-
ABONNEMENTi
Prijs per 3 maanden f 1,50, buiten Zierikzee fl,80
Voor het buitenl. p. jaar f 10,—. Afzonderlijke
nummers 5 oent. Verschijnt dagelijks.
Tel. No. 32. - Giro 137677
OPGENOl
ZIERIKZEESCHE COURANT
1797 - 1889
Directeur i A. J. DE LOOZE Uitgever-Redacteur i M. JKOSTEN
Uitgavei N.V. ZIERIKZEESCHE NIEUWSBODE, ZIERIKZEB
93STE JAARGANG No. 13481
ADVERTENTIES i
van 1—4 regals 80 oent, van 4 regels en
daarboven 20 oent per regel. Reclames 40 oent
per regel. Bij oontraot belangrijke korting
Inzending op den dag van uitgave vóór 10 uur
Werkelijkheid en verbeelding
Mussolini oefent critiek op
de Volkenbond uit
Onder bovenstaand opschrift publiceert
het Italiaansche orgaan „Popolo d'Italia"
een artikel blijkbaar uit de pen van
den Duce gevloeid waarin de vraag
wordt gesteld of Europa zal moeten
ondergaan, bedolven orifaer de ficties,
waartoe het reeds 20 jaar lang zijn toe
vlucht zoekt, ten koste van den vrede
en de algemeene samenwerking.
Er zijn verschillende ficties uit den
weg te ruimen, alduis het blad, zoo die
van de o o r lo g s s eh u ld e n waarvan
men nog steeds voorwendt te gelopven,
dat zij 'betaald zullen worden, terwijl
het materieel en vooral moreel onmoge
lijk is te betalen.
Het artikel verklaart, dat het orgaan,
dat het stelsel der ficties schept en
cultiveert, de Volkenbond is.
De Volkenbond met de fictie van zijn
universaliteit en vooral die van zijn pa
cifisme.
Na er aan herinnerd te hebben, dat
het juist de Vereenigde Staten waren,
die den Volkenbond hebben uitgevonden
en er het principe der universaliteit van
hebben geschonden door den, Bond het
eerst te verlaten, vervolgt het artikel,
dat het principe der gelijkheid
van alle staten in den boezem van den
Volkenbond een andere fictie is, daar
degenen, die in feite den Volkenbond
leiden, de mannen van het secretariaat
zijn, d.w.zi. de mannen der groote mo
gendheden, met name van Frankrijk,
Engeland en Rusland.
Hoe de Duce Spanje bekijkt
Twee andere ficties van brandende ac
tualiteit compliceeren den bujdigen, Euro-
pees'ohen toestand.
De eerste is die van de niet-erkenning
van het voldongen feit der verovering
van het rijk in Afrika door Italië.
Da tweede fictie is die van de niet-toe-
kenning van oorlogsrechten aan Franco,
verhonden met de kwestie der vrijwil
ligers.
Eden heeft de absurditeit erkend van
het feit, dat deze oorlogsrechten niet
worden toegekend, toen hij in het La-,
gerhuis bevestigde, dat achter Franco
niet alleen aristocraten en priesters staan.
Hij zou er aan hebben mloeten toevoegen,
dat achter Franco het geheele beste deel
van Spanje vandaag en morgen staat
en dat men hier te doen heeft met een
generaal, die twee derden van het Spaan-
sche grondgebied en Spaansche koloniën
bestuurt en beheerscht.
Intusschen gaat mien voort te veinzen,
dat Franco een opstandeling is, die een
sol dat en op roer heeft georganiseerd en
gaat mien voort te doen alsof men m|0|g
steeds gelooft, dat de werkelijke re
geering van Spanje, die van Valencia
is, welke door Moskou wordt .geleid.
Mussolini is gnoot en Franco is zijn
profeet!
De ramp van de
„Van der Wijck"
Open patrijspoorten veroorzaakten
de ramp op de Javaansche kust
Men herinnert zich ongetwijfeld de
ramp aan de Noord Javaansche kust,
in October van het vorige jaar, toen
een groot schip van de K.P.M. door on
bekende oorzaak kapseisde en zonk, bij
welke ramp vele passagiers en leden
der bemanning om het leven kwamen.
De marconist bleef tot het laatst op
zijn post om hulp op te roepen. Hij
ging met het schip naar de diepte.
Allerlei verhalen omtrent de oorzaken
van deze droeve scheepsramp deden de
ronde, talrijke malen werd een onder
zoek ingesteld. Eerst thans heeft de
Raad van Scheepvaart te Batavia uit
spraak in deze geruchtmakende zaak ge-
daan.
De Raad was van oordeel, dat er ver
band bestaat tusschen het openstaan van
de patrijspoorten tusschendeks en het bin- j
nenstroomen van groote hoeveelheden
zeewater in ruim 2. De Raad meent, dat
dit openstaan der poorten uitsluitend en
alleen de oorzaak is geweest van het
^vergaan van de „Van der Wijck".
De Raad was verder van meening, dat I
de oorzaak van de scheepsramp uitslui
tend ligt bij den eersten stuurman, die,
zonder voorkennis van den gezagvoer
der, in strijd met het regeeringsvoor-
schrift, een gebrek aan zeemansschap
toonde, door de patrijspoorten tusschen
deks te laten openmaken. Verder heeft
ALEXiS CARREL
chef v'an het Rockefeller Instituut 'bij New
York, verricht tegenwoordig met Charles
Lindbergh op 't eiljainjdi St., Gildar bijl Bre-
tjange wetenschappelijlkfe loinderzoekiingen
o,a. imlet 'het „kjunsthqrt".
hij zich geen rekenschap gegeven van
vermoedelijken diepgang bij het vertrek
•naar zee, terwijl hij, in zijn hoedanigheid
van eersten stuurman had moeten be
grijpen, dat het dieper gaan liggen van
het schip in nauw verband stond met
het openmaken van de poorten.
Door deze nalatigheid is het aan zijn
onachtzaamheid te wijten, dat het zee
water eerst langzaam, later snel, in
groote hoeveelheden in het ruim kwam,
waardoor de „Van der Wijck" uiteinde
lijk omsloeg en verloren ging.
De tekortkoming van den stuurman
Hermsen is van dusdanigen aard, dat tot
toepassing van een tuchtmaatregel be
hoort te worden overgegaan, welke
in verband met het ernstig tekort aan
verantwoordelijkheidsbesef geen an
dere kan zijln dan schorsing.
Het luchtverkeer neemt snel toe
Ook het vrachtvervoer stijgt
Het eerste halfjaar van 1937 heeft voor
de K.L.M. alleszins gunstige bedrijfsre
sultaten opgeleverd. Het binnen- en bui-
tenlandsche vervoer beleeft een voort
durende stijging. Sedert den ingang van
den zomerdienst in de laatste week
van Mei werden honderd passagiers
per dag meer vervoerd, dan in de over
eenkomstige periode van verleden jaar.
In de eerste zes weken van het zo-
mervervoer werden meer dan 16.000 pas
sagiers op de K.L.M;.-verbindingen met
het buitenland geboekt, terwijl de bin-
nenlandsehe luchtlijnen ©en contingent van
3000 reizigers brachten, een totaal dus
van bijna 20.000.
Gemiddeld werden 475 passagiers per
dag vervoerd tusschen 22 Mei en 10 Juli.
Het binnenlandsche luchtnet
Het vervoer op het binnenlandsche
luchtnet heeft hiertoe in belangrijke mate
bijgedragen In de tweede week van Juli
werden alleen op de binnenlandsche lijinen
een kleine 900 reizigers geboekt, tegen
slechts 540 in de overeenkomstige week
van 1936. Reden tot optimisme geeft voor
al de luehtverbinding met Texel, het
jongste lijntje van de K.L.M., dat eerst
in deze maand werd opengesteld en
waarvan elk vliegtuig sedert de indienst-
stelling vol is, zoodat de K.L.M. over
weegt, den dienst binnenkort uit te brei
den.
Het vervoer op de groote Europeesche
lijnen der K.L.M. is dezen zomer steeds
hooger geweest dan het vorige jaar. In
de laatste week vlogen bijna driemaal
zooveel passagiers naar Parijs, dan in
de overeenkomstige week van 1936, het
geen vooral aan de wereldtentoonstelling
moet worden toegeschreven.
Stijgend vrachtvervoer
Naast het passagiersvervoer ontwikkelt
de verzending van vracht en post per
vliegtuig zich snel. Gemiddeld vervoert
de K.L.M. op haar lijnen en die, welke
zij in samenwerking met buitenl. lucht-
verkeersmaatschappijen vliegt, 32.000 kg.
vracht per wleek en 11 a 12.000 kg. post.
Sediert de opening van den zomerdienst
is irond 22.000 kg. post en 21.000 kg,
vracht meer vervoerd, dan in de over
eenkomstige periode van het vorige jaar.
Het totale vrachtvervoer waaronder
ook de post bedroeg over de laatste
zeven weken meer dan 300.000 kg., het
geen neerkomt op ruim 6000 kg. per
A
De heffing op het gebouwd
De verhoogde lasten voor
Schouwen In 1939 zal
actie kunnen worden gevoerd
De Algemeene Vergadering van de
Vereeniging van Verhpuprders vian ge
bouwde eigendommen „Zier.kzee", Vrij
dagavond in de groote bovenzaal van
het „Huis van Nassafp", gedeeltelijk voor
iedere 'belangstellende vrij toegankelijk,
gehouden, was niet zo;o driu(k bezioicht als,
gezien de agenda, die o.m'. een uiteen
zetting over belastingen op het gebouwde
eigendomi bevatte, wel te verwachten iwlas
geweest, een "feit, waarover de vopr-
zitter, de heer M. Berrevoets dan pek
zijn verwondering uitsprak. De voorzat
ter deelde verder nog 'roede, da,t het 'be-
stuiujr n.a.v. de door het Waterschap
„Schouwen" verhpogde heffing pp' het
gebouwd een request na,ar Ged. Staten
ha|d gezonden, inhoudende het Verz|pek
deze verhooging ongedaan te m'akeii,
waarop evenwel een afwijzend antwoord
was ontvangen. Spr. richtte zich. ten
slotte tot den heer Gerritsen, wien' hij
dankte voor zijn bereidwilligheid hier
een uiteenzetting te komien geven over
de belastingen op het gebouwd.
Toen de secretaris, de heer M. J.
Padmos, vervolgens het aan G. S. verzon
den request en het antwoord daarop
had voorgelezen, kwam; de heer Gerritsen
aan het woord. Nadat spr. had verklaard
■het een genoegen Te vinden, op deze
vergadering te tmlogen spreken1, omdat
de eigenaren van gebouwd eigendom: up,
ook eens konden hoioren wat hun ver
tegenwoordigers in de Algemeene Ver
gadering van het Waterschap in hun
belang verrichten, voerde hij zijn ge
hoor terug naar het jaar 1Q29, toen men
wat de 'belastingen betreft, er hier nbg
niet zoo onprettig vloloirStobck
Daarna zijn gekomten: waterleiding,
straatbelasting en den aanslag op het ge
bouwd van „Schouwen", dit laatste n.a.v.
een wijziging in' het bijzondere reglement
vanhet Waterschap, die toeliet dat deze
heffing voor buitengewone uitgaven (1/6)
van het totaal) ko,n plaats vinden (w'at
buitengewone uitgaven zijn is in de Wa-
terstaatswet omschreven). Niemand acht
te deze heffing échter onbillijk daar ook
Zierikzee belang heeft bij goede dijken
e.d Dit ging, zoloi door tot 1933 toen
het Algemeene Polderreglement ge
wijzigd werd, in dier voege, dat nu opk
door de waterschappen enz. voor alle
uitgaven een aanslag van. het gebouwd
geheven kon worden, een enkele keer
of voor een reeks Van jaren.
„Schouwen", 'dat hiervan ook wilde pro-
fiteeren (wat spr. niet afkeurde) mOest
dus zijn bij'zonder reglement aanvullen,
wat in de Algemeene Vergadering var*
24 September 1934 geschiedde en wel
op die wijze, dat deze heffing niet voor
een enkele keer, of voor een reeks
van jaren zou geschieden, doch Voor
een onafzienbaar tijdvak.
Spr. en de 2 andere Hoofdingelanden
Voor het gebouwd, hebben zich direct
daarna tot G.S. gewend met het verzoek
het door de Algemeene Vergadering aaai-
genomene niet te aanvaarden, doch dit
heeft niet mogen baten. Alleen werd
in het tijdvak een kleine wijziging ge
bracht, n.l. werden 5 jaren vastgesteld
Voor den duuir van de heffing. Toen nu
op de begrooting vcpir 1937 hlervppr een
post van f 25.600 was uitgetrokken (voor
1936: f 12080,36) kto'amien de 3 Hoofdinge
landen weer in beroep bij G.S- en wel
op formeele gronden, daar niet binnen
een maand, nadat het betreffende K.B,
was afgekondigd, het heffingspercentagp
was vastgesteld, zopals het Reglemtenit
Vorderde.
Zij .mieenden, dat voor 1937 niets ge
lieven kon worden, doch opk hier vónden
G.S. geen termen aan'wézig om het be
sluit der Algemeene Vergadering niet
goed te keuren en niet in dien vjorim;
aan Prov. Staten Voor te stellen. .Daar
er geen beroep meer mogelijk is, kan men
er vóór het verstrijken v'an het tijdvak
van 5 jaar iniets aan doen, doch als
het zPover is, zal er een krachtigfe
actie gevoerd dienen te WO r tien om een
gunstiger verhouding te verkrijgen. Dan'
is de vereeniging van verhuurders de
aangewezene o'mi zulks te doen, reden
waarom1 spr. een krachtige opwekking
deed om zich hierbij1 aan te sluiten.
Na deze, door applaus gevolgde uiteen
zetting, werd gepauzeerd, waarna er ge
legenheid was tot Vragen stellen. Hier
van werd vrjj ruim! gebruik gemaakt.
Zoo wérd o.a. het idee geopperd, ge
zien het recht van petitie, dat ieder,
die persoonlijke bezw'aren had, zich tot
Maarschalk BALBO
slbjdhpiu|dier v,an Libië, Zal in October de
lluphtpostverbinding imlet Buenos Aires ia
gebrpiW stellen, dppr persoonlijk in'et een
Imjacbine naai* de Argentijiasche hoofdstad
te vliegen.
de Koningin zou wenden, doch dhr. Ger
ritsen antwoordde hierop, dat ook dit
niets zal helpen. Op een andere vraag
antwoordde spr., dat de 3 Hoofdingelan
den ook de verhouding tusschen het ge
bouwd en ongebouwd niet juist achten,
daar tusschen grond en gebouwen een
groot verschil ligt. Een andere vragen
steller merkte op, dat er toch controle
is op de uitgaven van het Waterschap
en vroeg of een nieuw' gebbuw van
f30.000 nu wel 1100dig was? De heer
Gerritsen antwoordde hierop, dat aan
het oude gebouw1 verschillende herstel
lingen noodzakelijk waren, die meer kós
ten zouden hebben gevorderd dan dit
nieuwe gebouw, dat bovendien ruimer is,
wjat goed is, daar bij G.S. plannen be
staan om! verschillende polders in Schou
wen samien te Voegen. Bovendien drukken
de kosten voor dit gebouw niet op de
gebouwde eigendom|men.
Verder werd nog uitvo.erig gediscus
sieerd over wat gebeuren zal als men
niet betaalt, waarbij uitkwam', dat deze
aanslag een zakelijke belasting is, die
Verhaalbaar is op vast goed en zelfs
nog boven hypotheek gaat. Bij niet-beta-
ling volgt dus inbeslagname en verkoop,
waarbij' het Waterschap preferent is. Ook
kwam nog de Vraag naar voren, of het
bedrag van den aanslag stijgt, als in
een bepaald jaar de uitgaven van Schou
wen hooger worden (b'.v. ijoioir groote
kosten aan dijken e.dj De heer Gerritsen,
antwoordde, dat dit inderdjaad zoo is en
al is spr. Voor zuinigheid, deze mlag de
wijsheid niet bedriegen en zeker niet
in gevallen v|an dijkherstel e.d. Daartégen
zullen de 3 vertegenwoordigers zich niet
verzetten, al is mén hier afhankelijk van
de technische voorlichting en al Zullen
hun stemmen in gevallen dat de verte
genwoordigers van het ongebouwd een
uitgave noodzakelijk achten en zij' niet,
veel gewicht in de schaal leggen. De
heer Panny, mede ter Vergadering aan
wezig, lichtte hier nog toe, dat, hoe
hoog "de uitgavén ook zullen stijgen, het
bedrag van den aanslag gedurende de
eerste 5 jaren niet hooger zal worden
De voorzitter w'as aan het einde der
vergadering de tolk van alle aan'wezigen
toen hij den heer Gerritsen dank zegde
voor zijn duidelijke uiteenzettingen. Meit
een opwekkend woord en de toezegging
dat in de toekomst wellicht ook huiseige
naren, niet-verhuu.rders, lid viam de ver
eeniging kun'nen worden, sloot hij hier
op de vergadering.
VERSCHILLENDE BERICHTEN
Drift leidde tot ongeluk
Op den nieuwen rijksweg tusschen Delft
en O v e r s O h i e werd een Wielrijder uit
Den H]aag aangereden Jdpor de kar vajni
een landbouwer. De aanrijding tolas zon
der ©enige beteekjenis, (doch de wielrijder
maakte zich over het gebeurde zop 'drif
tig, dat hij. den voermlan achterna ging
en probeerde hem' v'an den wagen te
trekken. Bij dit pogen raakte de driftige
Hagenaar imiet een been tussehèju de spa
ken v'an ©en wiel va|n den rijdenden Wa
gen, .met het noodlottig gevolg, djat het
been totaal werd versplinterd. De m'an
werd naar het St. Joris-,gasthjuis te Delft
overgebracht, waar hiji ter verpleging is
pipgenpumen. i
Dames en Heren
Hebt U last van pijnlijke voeten
dan naar
Pedicure,
Havenpleio D 378 Tel. 235
09
Werkelijkheid en verbeelding
in het huidige Europa
De verhoogde gebouwde lasten
van het Waterschap Schouwen
Het luchtverkeer nam in eerste
helft van 1937 snel toe
Uitspraak in de ramp van de
„Van der Wijck" te Batavia
Marktberichten en Sport
resultaten der „Tour da France"
Weinig verandering
Barometerstand van hedenmiddag 2 uur.
WEERBERICHT
Hoogste barometers!. 766,5 te Valentia
749,7 te Karlstadt
VierWacht tot den avond van 27 Juli
Meest imlutige Westelijke tot Noordwes
telijke wind, betrokken to,t Zw'aar- of
hjalfbewolkt, afnemende kans oip regen
buien, weinig verandering in temlperatiu[ijLr
Zo® op: Zon onder:
27 Juli 4,13 7,59
Hoog- en laag water te Zierikzee
HoogwaterLaagwater
27 Juli 5,04 17,12 10,26 22,50
Deze uren zijn genoteerd volgens zonnetijd
Bedrijfschef door arbeider aangevallen
Or.der de gemeente Vreeland (Utrecht)
heeft een 30-jarige fabrieksarbeider den
technischen bedrijfschef van de Van
Vereenigde Blikfabrieken te V reel an
aangevallen. Genoemde arbeider was
reeds eenigen tijd werkzaam op genoem
de fabriek doCh werd verschillende ma
len op zijn .gedrag gewezen, daar hij' de
hem' opgedragen werkzaamheden niet be
hoorlijk vervulde en andere arbeiders
in hun werk belette. De m'an scheen
zich hiervan echter niet veel aan te
trekken en Woensdag j.l- werd hem dien
tengevolge op staanden vloet ontslag aan
gezegd.
Zaterdagmiddag 'k'wiaim de man den
technischen bedrijfschef tegen. Met de
Woorden van „Nu heb ik je" s'prong
•hij Van z'ijh fiets en smeet zijn rijwiel
op 'den weg. Hij snelde op den bedrijlfs-
chef toe ©11 een worsteling ontstond,
D© man omknelde met zijn handen de
keel van den aangevallene met het ken
nelijk doel hem te worgen. Deze wist
echter zijn aanvaller van zich af te trap
pen. Maar de woesteling sprong weer
op en wierp den bedrijfschef toen in
langs den weg loopenden sloot.
Spoedig was hulp aanwezig en de be
drijfsleider kwam weer spoedig bij' zijn
positieven en legde bijden burgemeester
van Vreeland zijn verklaring af. Eenigen
tijd later werd de woesteling .gear
resteerd.