ZIERIKZEESCHE NIEUWSBODE - MAANDAG 26 JULI 1937 Frans Murk, De Kern «•r- ABONNEMENTi Prijs per 3 maanden f 1,50, buiten Zierikzee fl,80 Voor het buitenl. p. jaar f 10,—. Afzonderlijke nummers 5 oent. Verschijnt dagelijks. Tel. No. 32. - Giro 137677 OPGENOl ZIERIKZEESCHE COURANT 1797 - 1889 Directeur i A. J. DE LOOZE Uitgever-Redacteur i M. JKOSTEN Uitgavei N.V. ZIERIKZEESCHE NIEUWSBODE, ZIERIKZEB 93STE JAARGANG No. 13481 ADVERTENTIES i van 1—4 regals 80 oent, van 4 regels en daarboven 20 oent per regel. Reclames 40 oent per regel. Bij oontraot belangrijke korting Inzending op den dag van uitgave vóór 10 uur Werkelijkheid en verbeelding Mussolini oefent critiek op de Volkenbond uit Onder bovenstaand opschrift publiceert het Italiaansche orgaan „Popolo d'Italia" een artikel blijkbaar uit de pen van den Duce gevloeid waarin de vraag wordt gesteld of Europa zal moeten ondergaan, bedolven orifaer de ficties, waartoe het reeds 20 jaar lang zijn toe vlucht zoekt, ten koste van den vrede en de algemeene samenwerking. Er zijn verschillende ficties uit den weg te ruimen, alduis het blad, zoo die van de o o r lo g s s eh u ld e n waarvan men nog steeds voorwendt te gelopven, dat zij 'betaald zullen worden, terwijl het materieel en vooral moreel onmoge lijk is te betalen. Het artikel verklaart, dat het orgaan, dat het stelsel der ficties schept en cultiveert, de Volkenbond is. De Volkenbond met de fictie van zijn universaliteit en vooral die van zijn pa cifisme. Na er aan herinnerd te hebben, dat het juist de Vereenigde Staten waren, die den Volkenbond hebben uitgevonden en er het principe der universaliteit van hebben geschonden door den, Bond het eerst te verlaten, vervolgt het artikel, dat het principe der gelijkheid van alle staten in den boezem van den Volkenbond een andere fictie is, daar degenen, die in feite den Volkenbond leiden, de mannen van het secretariaat zijn, d.w.zi. de mannen der groote mo gendheden, met name van Frankrijk, Engeland en Rusland. Hoe de Duce Spanje bekijkt Twee andere ficties van brandende ac tualiteit compliceeren den bujdigen, Euro- pees'ohen toestand. De eerste is die van de niet-erkenning van het voldongen feit der verovering van het rijk in Afrika door Italië. Da tweede fictie is die van de niet-toe- kenning van oorlogsrechten aan Franco, verhonden met de kwestie der vrijwil ligers. Eden heeft de absurditeit erkend van het feit, dat deze oorlogsrechten niet worden toegekend, toen hij in het La-, gerhuis bevestigde, dat achter Franco niet alleen aristocraten en priesters staan. Hij zou er aan hebben mloeten toevoegen, dat achter Franco het geheele beste deel van Spanje vandaag en morgen staat en dat men hier te doen heeft met een generaal, die twee derden van het Spaan- sche grondgebied en Spaansche koloniën bestuurt en beheerscht. Intusschen gaat mien voort te veinzen, dat Franco een opstandeling is, die een sol dat en op roer heeft georganiseerd en gaat mien voort te doen alsof men m|0|g steeds gelooft, dat de werkelijke re geering van Spanje, die van Valencia is, welke door Moskou wordt .geleid. Mussolini is gnoot en Franco is zijn profeet! De ramp van de „Van der Wijck" Open patrijspoorten veroorzaakten de ramp op de Javaansche kust Men herinnert zich ongetwijfeld de ramp aan de Noord Javaansche kust, in October van het vorige jaar, toen een groot schip van de K.P.M. door on bekende oorzaak kapseisde en zonk, bij welke ramp vele passagiers en leden der bemanning om het leven kwamen. De marconist bleef tot het laatst op zijn post om hulp op te roepen. Hij ging met het schip naar de diepte. Allerlei verhalen omtrent de oorzaken van deze droeve scheepsramp deden de ronde, talrijke malen werd een onder zoek ingesteld. Eerst thans heeft de Raad van Scheepvaart te Batavia uit spraak in deze geruchtmakende zaak ge- daan. De Raad was van oordeel, dat er ver band bestaat tusschen het openstaan van de patrijspoorten tusschendeks en het bin- j nenstroomen van groote hoeveelheden zeewater in ruim 2. De Raad meent, dat dit openstaan der poorten uitsluitend en alleen de oorzaak is geweest van het ^vergaan van de „Van der Wijck". De Raad was verder van meening, dat I de oorzaak van de scheepsramp uitslui tend ligt bij den eersten stuurman, die, zonder voorkennis van den gezagvoer der, in strijd met het regeeringsvoor- schrift, een gebrek aan zeemansschap toonde, door de patrijspoorten tusschen deks te laten openmaken. Verder heeft ALEXiS CARREL chef v'an het Rockefeller Instituut 'bij New York, verricht tegenwoordig met Charles Lindbergh op 't eiljainjdi St., Gildar bijl Bre- tjange wetenschappelijlkfe loinderzoekiingen o,a. imlet 'het „kjunsthqrt". hij zich geen rekenschap gegeven van vermoedelijken diepgang bij het vertrek •naar zee, terwijl hij, in zijn hoedanigheid van eersten stuurman had moeten be grijpen, dat het dieper gaan liggen van het schip in nauw verband stond met het openmaken van de poorten. Door deze nalatigheid is het aan zijn onachtzaamheid te wijten, dat het zee water eerst langzaam, later snel, in groote hoeveelheden in het ruim kwam, waardoor de „Van der Wijck" uiteinde lijk omsloeg en verloren ging. De tekortkoming van den stuurman Hermsen is van dusdanigen aard, dat tot toepassing van een tuchtmaatregel be hoort te worden overgegaan, welke in verband met het ernstig tekort aan verantwoordelijkheidsbesef geen an dere kan zijln dan schorsing. Het luchtverkeer neemt snel toe Ook het vrachtvervoer stijgt Het eerste halfjaar van 1937 heeft voor de K.L.M. alleszins gunstige bedrijfsre sultaten opgeleverd. Het binnen- en bui- tenlandsche vervoer beleeft een voort durende stijging. Sedert den ingang van den zomerdienst in de laatste week van Mei werden honderd passagiers per dag meer vervoerd, dan in de over eenkomstige periode van verleden jaar. In de eerste zes weken van het zo- mervervoer werden meer dan 16.000 pas sagiers op de K.L.M;.-verbindingen met het buitenland geboekt, terwijl de bin- nenlandsehe luchtlijnen ©en contingent van 3000 reizigers brachten, een totaal dus van bijna 20.000. Gemiddeld werden 475 passagiers per dag vervoerd tusschen 22 Mei en 10 Juli. Het binnenlandsche luchtnet Het vervoer op het binnenlandsche luchtnet heeft hiertoe in belangrijke mate bijgedragen In de tweede week van Juli werden alleen op de binnenlandsche lijinen een kleine 900 reizigers geboekt, tegen slechts 540 in de overeenkomstige week van 1936. Reden tot optimisme geeft voor al de luehtverbinding met Texel, het jongste lijntje van de K.L.M., dat eerst in deze maand werd opengesteld en waarvan elk vliegtuig sedert de indienst- stelling vol is, zoodat de K.L.M. over weegt, den dienst binnenkort uit te brei den. Het vervoer op de groote Europeesche lijnen der K.L.M. is dezen zomer steeds hooger geweest dan het vorige jaar. In de laatste week vlogen bijna driemaal zooveel passagiers naar Parijs, dan in de overeenkomstige week van 1936, het geen vooral aan de wereldtentoonstelling moet worden toegeschreven. Stijgend vrachtvervoer Naast het passagiersvervoer ontwikkelt de verzending van vracht en post per vliegtuig zich snel. Gemiddeld vervoert de K.L.M. op haar lijnen en die, welke zij in samenwerking met buitenl. lucht- verkeersmaatschappijen vliegt, 32.000 kg. vracht per wleek en 11 a 12.000 kg. post. Sediert de opening van den zomerdienst is irond 22.000 kg. post en 21.000 kg, vracht meer vervoerd, dan in de over eenkomstige periode van het vorige jaar. Het totale vrachtvervoer waaronder ook de post bedroeg over de laatste zeven weken meer dan 300.000 kg., het geen neerkomt op ruim 6000 kg. per A De heffing op het gebouwd De verhoogde lasten voor Schouwen In 1939 zal actie kunnen worden gevoerd De Algemeene Vergadering van de Vereeniging van Verhpuprders vian ge bouwde eigendommen „Zier.kzee", Vrij dagavond in de groote bovenzaal van het „Huis van Nassafp", gedeeltelijk voor iedere 'belangstellende vrij toegankelijk, gehouden, was niet zo;o driu(k bezioicht als, gezien de agenda, die o.m'. een uiteen zetting over belastingen op het gebouwde eigendomi bevatte, wel te verwachten iwlas geweest, een "feit, waarover de vopr- zitter, de heer M. Berrevoets dan pek zijn verwondering uitsprak. De voorzat ter deelde verder nog 'roede, da,t het 'be- stuiujr n.a.v. de door het Waterschap „Schouwen" verhpogde heffing pp' het gebouwd een request na,ar Ged. Staten ha|d gezonden, inhoudende het Verz|pek deze verhooging ongedaan te m'akeii, waarop evenwel een afwijzend antwoord was ontvangen. Spr. richtte zich. ten slotte tot den heer Gerritsen, wien' hij dankte voor zijn bereidwilligheid hier een uiteenzetting te komien geven over de belastingen op het gebouwd. Toen de secretaris, de heer M. J. Padmos, vervolgens het aan G. S. verzon den request en het antwoord daarop had voorgelezen, kwam; de heer Gerritsen aan het woord. Nadat spr. had verklaard ■het een genoegen Te vinden, op deze vergadering te tmlogen spreken1, omdat de eigenaren van gebouwd eigendom: up, ook eens konden hoioren wat hun ver tegenwoordigers in de Algemeene Ver gadering van het Waterschap in hun belang verrichten, voerde hij zijn ge hoor terug naar het jaar 1Q29, toen men wat de 'belastingen betreft, er hier nbg niet zoo onprettig vloloirStobck Daarna zijn gekomten: waterleiding, straatbelasting en den aanslag op het ge bouwd van „Schouwen", dit laatste n.a.v. een wijziging in' het bijzondere reglement vanhet Waterschap, die toeliet dat deze heffing voor buitengewone uitgaven (1/6) van het totaal) ko,n plaats vinden (w'at buitengewone uitgaven zijn is in de Wa- terstaatswet omschreven). Niemand acht te deze heffing échter onbillijk daar ook Zierikzee belang heeft bij goede dijken e.d Dit ging, zoloi door tot 1933 toen het Algemeene Polderreglement ge wijzigd werd, in dier voege, dat nu opk door de waterschappen enz. voor alle uitgaven een aanslag van. het gebouwd geheven kon worden, een enkele keer of voor een reeks Van jaren. „Schouwen", 'dat hiervan ook wilde pro- fiteeren (wat spr. niet afkeurde) mOest dus zijn bij'zonder reglement aanvullen, wat in de Algemeene Vergadering var* 24 September 1934 geschiedde en wel op die wijze, dat deze heffing niet voor een enkele keer, of voor een reeks van jaren zou geschieden, doch Voor een onafzienbaar tijdvak. Spr. en de 2 andere Hoofdingelanden Voor het gebouwd, hebben zich direct daarna tot G.S. gewend met het verzoek het door de Algemeene Vergadering aaai- genomene niet te aanvaarden, doch dit heeft niet mogen baten. Alleen werd in het tijdvak een kleine wijziging ge bracht, n.l. werden 5 jaren vastgesteld Voor den duuir van de heffing. Toen nu op de begrooting vcpir 1937 hlervppr een post van f 25.600 was uitgetrokken (voor 1936: f 12080,36) kto'amien de 3 Hoofdinge landen weer in beroep bij G.S- en wel op formeele gronden, daar niet binnen een maand, nadat het betreffende K.B, was afgekondigd, het heffingspercentagp was vastgesteld, zopals het Reglemtenit Vorderde. Zij .mieenden, dat voor 1937 niets ge lieven kon worden, doch opk hier vónden G.S. geen termen aan'wézig om het be sluit der Algemeene Vergadering niet goed te keuren en niet in dien vjorim; aan Prov. Staten Voor te stellen. .Daar er geen beroep meer mogelijk is, kan men er vóór het verstrijken v'an het tijdvak van 5 jaar iniets aan doen, doch als het zPover is, zal er een krachtigfe actie gevoerd dienen te WO r tien om een gunstiger verhouding te verkrijgen. Dan' is de vereeniging van verhuurders de aangewezene o'mi zulks te doen, reden waarom1 spr. een krachtige opwekking deed om zich hierbij1 aan te sluiten. Na deze, door applaus gevolgde uiteen zetting, werd gepauzeerd, waarna er ge legenheid was tot Vragen stellen. Hier van werd vrjj ruim! gebruik gemaakt. Zoo wérd o.a. het idee geopperd, ge zien het recht van petitie, dat ieder, die persoonlijke bezw'aren had, zich tot Maarschalk BALBO slbjdhpiu|dier v,an Libië, Zal in October de lluphtpostverbinding imlet Buenos Aires ia gebrpiW stellen, dppr persoonlijk in'et een Imjacbine naai* de Argentijiasche hoofdstad te vliegen. de Koningin zou wenden, doch dhr. Ger ritsen antwoordde hierop, dat ook dit niets zal helpen. Op een andere vraag antwoordde spr., dat de 3 Hoofdingelan den ook de verhouding tusschen het ge bouwd en ongebouwd niet juist achten, daar tusschen grond en gebouwen een groot verschil ligt. Een andere vragen steller merkte op, dat er toch controle is op de uitgaven van het Waterschap en vroeg of een nieuw' gebbuw van f30.000 nu wel 1100dig was? De heer Gerritsen antwoordde hierop, dat aan het oude gebouw1 verschillende herstel lingen noodzakelijk waren, die meer kós ten zouden hebben gevorderd dan dit nieuwe gebouw, dat bovendien ruimer is, wjat goed is, daar bij G.S. plannen be staan om! verschillende polders in Schou wen samien te Voegen. Bovendien drukken de kosten voor dit gebouw niet op de gebouwde eigendom|men. Verder werd nog uitvo.erig gediscus sieerd over wat gebeuren zal als men niet betaalt, waarbij uitkwam', dat deze aanslag een zakelijke belasting is, die Verhaalbaar is op vast goed en zelfs nog boven hypotheek gaat. Bij niet-beta- ling volgt dus inbeslagname en verkoop, waarbij' het Waterschap preferent is. Ook kwam nog de Vraag naar voren, of het bedrag van den aanslag stijgt, als in een bepaald jaar de uitgaven van Schou wen hooger worden (b'.v. ijoioir groote kosten aan dijken e.dj De heer Gerritsen, antwoordde, dat dit inderdjaad zoo is en al is spr. Voor zuinigheid, deze mlag de wijsheid niet bedriegen en zeker niet in gevallen v|an dijkherstel e.d. Daartégen zullen de 3 vertegenwoordigers zich niet verzetten, al is mén hier afhankelijk van de technische voorlichting en al Zullen hun stemmen in gevallen dat de verte genwoordigers van het ongebouwd een uitgave noodzakelijk achten en zij' niet, veel gewicht in de schaal leggen. De heer Panny, mede ter Vergadering aan wezig, lichtte hier nog toe, dat, hoe hoog "de uitgavén ook zullen stijgen, het bedrag van den aanslag gedurende de eerste 5 jaren niet hooger zal worden De voorzitter w'as aan het einde der vergadering de tolk van alle aan'wezigen toen hij den heer Gerritsen dank zegde voor zijn duidelijke uiteenzettingen. Meit een opwekkend woord en de toezegging dat in de toekomst wellicht ook huiseige naren, niet-verhuu.rders, lid viam de ver eeniging kun'nen worden, sloot hij hier op de vergadering. VERSCHILLENDE BERICHTEN Drift leidde tot ongeluk Op den nieuwen rijksweg tusschen Delft en O v e r s O h i e werd een Wielrijder uit Den H]aag aangereden Jdpor de kar vajni een landbouwer. De aanrijding tolas zon der ©enige beteekjenis, (doch de wielrijder maakte zich over het gebeurde zop 'drif tig, dat hij. den voermlan achterna ging en probeerde hem' v'an den wagen te trekken. Bij dit pogen raakte de driftige Hagenaar imiet een been tussehèju de spa ken v'an ©en wiel va|n den rijdenden Wa gen, .met het noodlottig gevolg, djat het been totaal werd versplinterd. De m'an werd naar het St. Joris-,gasthjuis te Delft overgebracht, waar hiji ter verpleging is pipgenpumen. i Dames en Heren Hebt U last van pijnlijke voeten dan naar Pedicure, Havenpleio D 378 Tel. 235 09 Werkelijkheid en verbeelding in het huidige Europa De verhoogde gebouwde lasten van het Waterschap Schouwen Het luchtverkeer nam in eerste helft van 1937 snel toe Uitspraak in de ramp van de „Van der Wijck" te Batavia Marktberichten en Sport resultaten der „Tour da France" Weinig verandering Barometerstand van hedenmiddag 2 uur. WEERBERICHT Hoogste barometers!. 766,5 te Valentia 749,7 te Karlstadt VierWacht tot den avond van 27 Juli Meest imlutige Westelijke tot Noordwes telijke wind, betrokken to,t Zw'aar- of hjalfbewolkt, afnemende kans oip regen buien, weinig verandering in temlperatiu[ijLr Zo® op: Zon onder: 27 Juli 4,13 7,59 Hoog- en laag water te Zierikzee HoogwaterLaagwater 27 Juli 5,04 17,12 10,26 22,50 Deze uren zijn genoteerd volgens zonnetijd Bedrijfschef door arbeider aangevallen Or.der de gemeente Vreeland (Utrecht) heeft een 30-jarige fabrieksarbeider den technischen bedrijfschef van de Van Vereenigde Blikfabrieken te V reel an aangevallen. Genoemde arbeider was reeds eenigen tijd werkzaam op genoem de fabriek doCh werd verschillende ma len op zijn .gedrag gewezen, daar hij' de hem' opgedragen werkzaamheden niet be hoorlijk vervulde en andere arbeiders in hun werk belette. De m'an scheen zich hiervan echter niet veel aan te trekken en Woensdag j.l- werd hem dien tengevolge op staanden vloet ontslag aan gezegd. Zaterdagmiddag 'k'wiaim de man den technischen bedrijfschef tegen. Met de Woorden van „Nu heb ik je" s'prong •hij Van z'ijh fiets en smeet zijn rijwiel op 'den weg. Hij snelde op den bedrijlfs- chef toe ©11 een worsteling ontstond, D© man omknelde met zijn handen de keel van den aangevallene met het ken nelijk doel hem te worgen. Deze wist echter zijn aanvaller van zich af te trap pen. Maar de woesteling sprong weer op en wierp den bedrijfschef toen in langs den weg loopenden sloot. Spoedig was hulp aanwezig en de be drijfsleider kwam weer spoedig bij' zijn positieven en legde bijden burgemeester van Vreeland zijn verklaring af. Eenigen tijd later werd de woesteling .gear resteerd.

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1937 | | pagina 1