ZIERIKZEESCHE
NIEUWSBODE
KING
slagroompolonaise
PEPERMUNT
ZATERDAG 27 MAART 1937
OPGENOi
ZIERIKZEESCHE COURAHT
BERICHT.
PASCHEN
VO G E
LAAR
King houdt U
fris en monter!
Dt Kern
ABONNEMENT!
Prijs per 3 maanden f 1,50, buiten Zierikzee f 1,80
Voor het buitenl. p. jaar f 10,Afzonderlijke
nummers 5 oent. VersohijDt dagelijks.
Tel. No. 32. - Giro 137677
t797 - 1889
Directeur i A. J. DE LOOZE Oligavar-Redacteur i M J, KOSTEN
Uitgavet N.V. ZIERIKZEESCHE NIEUWSBODE. ZIERIKZEE
93STE JAARGANG No. 13381 l
ADVERTENTIENi
ran 13 regels 60 oent, van 4 regels en
daarboven 20 cent per regel. Reclames 40 oent
per regel. Bij oontraot belangrijke korting
Inzending op den dag van uitgave vóór 10 uur
Wegens het Paaschfeest zal
de Nieuwsbode as. Maandag
niet worden uitgegeven.
DE DIRECTEUR.
iiDe kruisweg, cle weg
naar het licht" j
Hat is gebruik om op Paschen te
denken aan de opstanding der natuur, i
Meer dan een geestelijk lied zingt vsin-
de leute, die ten leven verrijst, uit dein
doodslaap van de grauwe wintermaanden-
Maar men is ook gauw uitgekeken en
uitgedacht, wanneer het Paaschfeest, het
feest der Verrijzenis, alleen gedaehten- j
associaties vermag te wekken aan de
boltter.de boornen en ontluikende bloe
men.
En \tocb gaat er een machtige be
koring uit van het feestlied der natuur,
van den Slagen gang van het leven:
het ondergaan in den dood om tot nieuw
leven te verrijzen. De Paasehgedachten
mogen dan al eens vervlakken 'tot na
tuurbespiegelingen, de natuur zelf zorgt
ook voor verdieping van ons denken.
Omdat de lente ons daarom zloo ver
warmt, omdat de winter zoo kil en
grauw was, zoo boeit het Paaschfeest
ons zoo sterk, dat wij- het niet kunnpn
losmaken van den Goedein Vrijdag. De
heerlijkheid van de opstanding zien we
zoo heerlijk, omdat zij uitstraalt tegen
het folterend donker van het kruis.
Nooit is de vreugde Zuiverder dan
wannger z'ij oprijs't uit den smeltkroes
der smar'ten. Des te gelukkiger heft het
hoofd op, wie tevoren diep terneerge
bogen werd. Het lied van den Paasch-
morgen grijpt den .menseh die iniet langs
de levensdingen heengaat als een blinde;
de opstanding is de sleutel wan het
kruis 1 Ondanks den nooit verflauwden
sitrijd v:an het verzet, heeft het -evangelie
de rncnschheid met den adel zijner ge
dachten gestempeld! Zou het niet zijn
omdait die worsteling van het verzet
in die blijde boodschap zelf haar felste
realiteit heeft doorleefd
De lijdende Christus, die door het
kruis ingaa^ in de heerlijkheid, is geen
ergernis meer voor ieder, die hef kruis
voor zijn oog heeft zien opdoemen in
ziijn sfrakke dreiging, en eein kruisweg
heeft voelen schroeien onder z'ijln wan
kele schreden. Dit is geen zaak van
doglma of geloofsrichting, het is de bo
dem van alle gelouterde levenservaring.
De „weg der smar'ten" is de bedding,
waardoor het leven altijd w'eer zijn on-
verbiddelijken loop neemt
In bitteren strijd verzet zich het den
kend hoofd ten einde toe, tegejn- de'zen
wonderlijken doorgang, een neergang 'ten
opgang. Maar in de stilte, de heiliging
der rust, komt iedere imenschenziel r.og
altijd tot de erkenning, dat juist hier
haar kracht, haar vreugde, de adeldom
wordt geboren. Die kunnen nooit haar
wortels vinden in de oppervlakkigheid;
van een luchtige levensopvatting, maar
wel in den levensgang die den kruis
gang aanvaardt
Door de duisternis naar het Licht.
UIT VROEGER DAGEN
II
Men schrijft ons: Het is algemeen be
kend, dat de gewoonte bestaat op de
Paaschdagen eieren te eten en dat in
de landbouwstreken de boerin aan de
gezinnen der knechts en arbeiders een
aantal van deze kippenproducten cadeau
doet. Er schijnt een tijd geweest te zijn,
dat het eten van eieren door minder
gesitueerden zich haast uitsluitend tot
de Paaschdagen bepaalde. Het schenken
van chocolade-eieren op die dagen zal
van lateren datum zijn. Ook het eten
van krentenbrood op Paschen was een
eigenaardig gebruik en de toevoeging
van „kfrukels", alias alikruiken., bepaal
de zich wel tot de Zeeuwsche gemeen
ten, waar deze zeeslakken in de Schelde
en haar zeetakken in het voorjaar wor
den „geraapt".
2e Paaschdag een
Telefoon 191
Opmerkelijk is het, dat het uitdeelen
van Paiascheieren in somtmiige plaatsen bij
verordening werd verboden en zoo von
den wij als voorbeeld aangehaald Goes,
waar de Regeering der stad in 1623:
het uitdeelen verbood van St.-Nicolaas-
goed, kersweggen op kerssemisse en cran-
selingen met Paescheijeren op paaschen",
voorts het „zingen van 't nieuwe jaer
en verlengh", het rondgaan „met fluijten
en de trommelen, ruyspijpen, lulsacken,
rommelpotten enz., het spelen „met werp-
toppen, knickers op 'tstadhuys, mitsga
ders op de markt met loscolven ende
ello cappello", alles op de boete van 3
pond Zwarte en het verlies van het
goed. Er mag met deze Paasch-gebruiken
ook nog wel herinnerd worden aan een
bijzonder gebruik! in, ZierikZee, waar op
de Paaschdagen. een groote schare van
ingezetenen zich op de Zelke verza
melde en men zich vermaakte met het
laten afrollen van gekleurde hardgekook
te eieren en/of sinaasappelen.
Dat eiergebruik op Paschen wordt wel
eens toegeschreven als gevolg van her
inneringen aan de herleving der natuur
in het voorjaar door de menschen vóór
de invoering van het Christendom alge
meen gevierd en dat is misschien wel
van grooten invloed geweest op den
strijd daartegen in de dagen der Her
vorming. Afgezien nog van het feit, dat
men maar al te gauw er bij was te
denken aan paapschen grond en aard aan
superstitious en afgodisch, profaniteit en
goddeloosheid.
Er was evenwel behalve dat eten van
van Paascheieren en Paasch-
brood nog wel meer in zwang. In
sommige gemeenten in onze omgeving
kwamen nog bijzondere gebruiken voor.
Op zijn „Paasch-best" uitgedost versche
nen de kinderen in het publiek; nieuwe
japonnen waren aangeschaft, nieuwe hoe
den en mutsen aangekocht en de vrou
welijke jeugd, zelfs ouderen boven de
twintig, vermaakten zich op de pleinen
met het bekende t o u w t j e-s p r i n g e n,
terwijl men gezorgd had, dat de witte
onderrokjes, keurig netjes en stijf ge
streken, zich in al hun glorie konden
vertonnen, als het springtouw de japon
deed opwippen, en waarin de draai'sters
op hun toerbeurt erg ervaren wa,ren.
In onze woonplaats, méér dan een halve
eeuw geleden, was het ook algemeen ge
bruik op den tweeden en derden Paasch
dag de bedaagde mannen zich vermaak
ten met het knikkerspel, juist uitsluitend
op die dagen en ook wel het zoogenaam
de „stuken" of „pleien", dit is met cen
ten naar de „schreef" werpen, tot grijs
aards toe, in hooge eere werd gehouden,
In de dorpsherberg van onze geboorte
plaats werd op die dagen ook gelegen
heid gegeven tot het „kolven", met een
halven bol kegels omwerpen. Zoo zullen
er misschien nog wel enkele andere ver
makelijkheden aan toe te voegen zijn,
maar het is genoeg om onder de oudere
lezers van ons blad de herinnering op
te wekken en nog eens te denken en te
pralen over wat in „hun" dagen plaats
had.
Waarom 'n vroege Paschen
De afwisselende datum is zestien
honderd jaren geleden vastgesteld
Dit jaar vaJt Pasclhen wel bijzonder
vroeg. Vo|oc de vaststelling- ivaji den (datuml
van het Paaschfeest wioirdt gebruik1 ge-
imlaa,kt van deni volgenden regel: Paasdh-
Zondag is de eerste Zoinidag na v]o)lle
miaan iini de lente (begin 21 Maart). Deze
regelj i's vastgesteld op het eerste Concilie
van Niciaea, dat is gehouden in het jaar
325. Het besluit had tengevolge, dat ide
Paaisch-Zondag op zijn vroegst ziou en
zal kunnen vallen op 22 Maart en op
zijn laatst op 25 Apri.l.
Men heeft zich te Nicaea gericht naar
het Joodscihe Paschen, dat gedurende ze
ven dagen, werd gevierd, te beginnen op
den 14den idag der maand Cibib (later
Nisan), d.w.z. op den eersten dag in de
lente, waarop het volle mlaan was. Het
conciliebesluit stelde, afgaande op ide
Evangelie-verhalen,, dein Opstandingsidag
va&t op dén Zondag, vfoilgend op dien
datujmi. j
Hervormingsplannen
Het valt te begrijpen, dat pogingen
om te breken met den bewegelijken
Paasclhdatuim, die in een zooi |o|u|d verleden
al iis aanvaard én daarvoor een vlasten
dag iin April in de plaats te stellen, nog
al wat oppositie io|nfcmloeten/. Het plan.
olm! Paséhen en dus oioik Pinksteren aan
een vasten datuml -te binden, houjdt ge
woonlijk1 vérband met het plan |o|mi in
het algeméén regelmaat te scheppen in
het kalenderjaar. Een dezer ontwierpen
gaat uit van het denkbeeld jde jaargetij
den even lang te imlaklen en ze dus, te
laten bestaan uit iméanden, telkens van
31, 30 en 29 dagen. De overblijvende
365ste dag Imloet dan, evenals de schrik
keldag, die thans oiml de 4 j,aar op 29
Februari valt, aan het einde van het jaar
(of in het midden1) £iaamllo|o|3, zijn plaats
krijgen. Het genormaliseerde jaair zou. men
voiortsi'steeds met een iZ|o|ndag willen laten
beginnen.
CONCERTZAAL
Concert „Amicitia'
op Dinsdag 13 April
Houdt Uw avond vrij
Kunsten en Wetenschappen
Schilderijententoonstelling
in de Ambachtsschool
In de bestuurskamer van de Ambachts
school h|0iudt de heer H. P. jde Wringer,
gedurende ide beide Paaschdiagen, een
expositie van verschillende zijner schilde
rijen! en pastels.
Gisteren waren we in de gelegenheid
op deze tentoonstelling eelnis rustig te
kunnen rondschouwen,, een beZoek, waar
van wij geen spijt hébhen, |nu een onzier
inwoners eens voor 't fiorum ko,mt met
de voortbrengselen van zijin 'kunst.
Het werk staat op eeh hoog peil;
resultaat var. aanleg, goede studie (de
schilder is oud-leerling van de Haag-
sche .adademie) hard werken en vol
houden. De Wringer voelt zich sterk
aangetrokken tot landschappen, dikwijls
ar;tistiek verlevendigd door typische oude
boerderijen, omgeven door mooie boioim-
groepen. Trouwens het schilderen van,
hoornen is den artist wel toevertrouwd.
Dit bewijzen zijn boschgezichten, die
knap weergegeven zijn.
De landschappen vooral zijn goede
stemmingsbeelden. Er zit in ieder schil
derij' een zekere sfeer, die vrede en
rust uitstraalt. Soms bekoort een doek
op het eerste gezicht niet. Als we dan
echter de moeite nemen om er langer
naar :te kijken, gaan we het werk aajn|-
vo.elen. Dit is vooral sterk bij' „de Gel-
dersche boerderij". Het stoffelijke is hier
verlaten; het geestelijke benaderd. Dit
schilderij zou een droom kunnen zijn!
Bijzonder beeft ons getroffen, de tech
niek. Alles trilt en vervaagd. We zien
dat gioed in |de heidelandschappen.
Juist dal trillen en vervagen is het,
da;b aan het werk van de Wringer eejni
bijzonder cachet geeft en waardoor zijn
werk uit elk ander 'w'erk te herkennejn
is. Niet alleen in de techniek ziefo, we
he;t persoonlijke van den schilder, maar
OQk' in de kleuren. Alles is licht van
toon. Het is een blonde kleurenmenge
ling imet.een fijn soort paars als boven
toon. Geen enkele kleur is do,odgewre
ven; alle kleuren leven.
Van de tentoongestelde pastels getui
gen enkele van groote liefde Voor bloe
men, we" zien dit b.v. bij de bloeiende
azalea in het zonnige vensterkozijn. „Het
Sas" is een knap stukje Ipastelwerk, een
echt stemmingsbeeld met een prachtig
geweekende sneeuwlucht. „Op de Schelde",
ludhit, water en een scheepje. Het is
rustig en wijd. „De Zuidhavenpoort" met
op de voorgrond schepen en eein meeuw,
mooi van compositie.
Ho: zou te ver voeren elk schilderij
apart te beschrijven, ."^aar al het ten
toongestelde werk is waard om aan de
binnenkamer des schilders ojnitrukt te
worden. We hopen dat jde groote werk
kracht waarmee de schilder, vooral de
laatste jaren, bezield is, nog zeer veel
werk te, voorschijn zal brengen. Als het
dan met dezelfde ernst en liefde voor
de natuur uitgevoerd wordt als dit, Zal
het Zeker steeds meer aan schoonheid
winnen.
Bij het einde van het Japansche
academische schooljaar op 31 Maart a.s.
zal de 84-jarige Sjinto,-priester Seijoesji
Takai zijn doctoraal examen doen aan
de Nippan-universiteit te Tokio. Hij heeft
dan den gewonen theologischen cursus,
welke vier jaar duurt, afgeloopen.
Uit een lijst van inkomsten, welke
gisteren aan de Wetgevende Vergade
ring van de Canadeesche provincie On
tario: te Toronto is voorgelegd, blijkt, dat
de beroemde v ij f 1 i n g van Dionne in
de drie jaren na de geboorte, een be
drag van meer dan een half millioen
dollar heeft „verdiend".
Gisterochtend heeft een vliegtuig
van de Deutsche Luft Hansa nabij Han
nover een noodlanding moeten maken
tengevolge van een motorstoring. Het
vliegtuig liep daarbij schade op. Eén
der inzittenden, een monteur, kwam om
het leven. De 4 anderen werden zwaar
gewond.
PASCHEN
't Paaschfeest komt langs de aarde gegaan,
Langs de ontwakende, feest'lijke landen,
't Daalt uit de luchten langs stralender baan,
Nu breekt natuur weer haar knellende banden-
't Kiemt en het spruit uit den donkeren grond,
Zoekend het licht, dat opnieuw ons gegeven,
't Leven weer wekt tot een stralender leven,
Dat in zijn Schepper zijn oorsprong hervond!
't Paaschleest komt door de wereld gegaan,
Ook in den tijd van het wank'lend vertrouwen,
Nu alle volk'ren vereenzaamd staan,
En hun geluk in de schaduwen bouwen!
Hoog hoven alles wenkt immer het licht,
Ook boven 't geen, in zich zelve verloren,
Slechts van de macht in de wereld wil hooren,
En op Zichzelve het oog houdt gericht!
't Paaschfeest komt door ons denken gegéan,
Juist in de dagen van zofni en van kleuren,
Imimer weer zien we zi'jn zegening aan,
't Rijke besef van dit schoone gebeuren.
Daar is zooveel, wat ons kracht heeft en hoop.
Wat voor geen tijd'lijke moeiten doet vreeZen,
Weer is het 'licht aan de kimmlei^ verrezen,
Dat ons omvat in Zijn eeuwigen loop!
Paaschfeest, komt door ons leven gegaan,
Laat ons niet weif'len of zoeken of vragen,
Leidt onzen geest langs Uw lichtende paan,
Leert ons de moeiten van 't leven te dragen!
Sitlccds rijst Uw zon, na den donkeren nacht,
Steeds streeft Uw grootheid het graf zelfs te boven,
Daar is geen duistere, wereldsohe macht,
Die ooit U w licht in de harten kan dooven I
Een natuurlij ke verkwikking
IfiNüEtóAJLClE. i FA6& VAN KING PEPERMUNT 5NEEK
Waarom een vroege Paschen
De eeuwenlange datumwisseling
Schilderijententoonstelling in de
Ambachtsschool
Militair vliegtuig verongelukt
Paaschgebruiken in vroeger
dagen
Het Belgische elftal voor de
match op 4 April geformeerd
Buiig weer
Barometerstand van hedenmiddag 12 uur.
WEERBERICHT
Hoogste barometers!. 766,0 te Vesbmlanöer
Laagste 744,6 te Kopenhagen
Verwacht tot den avond vajn 28 Ma£rt:
Meest matige Westelijke tot Noordelijke
wind, half- tot zwaarbewolkt |0jf betrok
ken, buiig weder, weinig verandering in
temperatuur.
Zon op: Zon onder:
28 Maart 5,44 6,28
29 Maart 5,41 6,31
30 Maart 5,39 6,38
Hoog- en iaagwater (e Zlerikzee
HoogwaterLaagwater
28 Maart 3,39 16,05 9,14 21,45
29 Maart 4,10 16,33 9,45 21,46
30 Maart 4,39 17,05 10,17 22,19
Naar wij vernemen heeft Prins Bern-
hard aan de N.V. Neiderlandsclhe Fiord-
automobi elf abriek de levering opgedragen
van twee Foird V 8 'dabriolets, iatj0|mlobie-
len dus van hetzelfde type als waarmee
Z.K.H. zijn entrée in ons land maakte.
De twee öabiolets zijn dezler dagen, in
Den Haag afgeleverd.