ZIERIKZEESCHE NIEUWSBODE DONDERDAG 25 MAART 1937 ^AA OPGENOl ZIERIKZEESCHE COURANT BEKENDMAKING. Firma P. KLOK. TENTOONSTELLING H. P. DE WRINGER ABONNEMENT! Prijs per 3 maanden f 1,50, buiten Zierikxee f 1,80 Voor het buitenl. p. jaar f 10,Afxonderlijke nummers 5 oent. Versohijnt dagelijks. Tel. No. 32. - Giro 137677 1797 - 1889 Directeur: A. J. DE LOOZË Uitgever-Redacteur i M J. KOSTEN Uitgave» N.V. ZIERIKZEESCHE NIEUWSBODE, ZIERIKZEE 93STE JAARGANG No. 13379 ADVERTENTIEN» ran 1—3 regels 60 oent, van 4 regels en daarboven 20 oent per regel. ReolameB 40 oent per regel. Bij oontraot belangrijke korting Inzending op den dag van uitgave vóór 10 uur Luchtschip en/of vliegtuig uHet vraagstuk luchtschip en [of vliegtuig is met het oog op de verbinding van Indië en belang" Het luchtschip als verkeersmiddel Indien wij ons afvragen hoe liet met het vraagstuk luchtschip en/of vliegtuig thans staat, moeten wij allereerst con- stateeren, dat de indrukwekkende wijze waarop het luchtschip „Hindenburg" der „Deutsche Zeppelin Reederei" haar op 10 Mei 1936 begonnen serie van 10 ex- perimenteele vluchten over het noorde lijk gedeelte van den Atlantischen Oceaan vice versa heeft volbracht, zonder twij fel heeft bewezen, dat een goed ge bouwd en bemand luchtschip als een veilig, betrouwbaar en snel middel van transocenasich passagierstransport kan worden beschouwd.' Volgens „Shell Aviation News" bedroeg de gemiddelde duur van deze luchtschip- reizen over het ongeveer 6000 km. lange traject tusschen Frankfurt a/d. Main en Lakehurst 63 uur 42 minuten en in om gekeerde richting 51 uur 46 minuten, waarbij een gemiddelde snelheid van 130 km. werd gehandhaafd. Duitschland-Amerika v.vj in één week De normaal beschikbare passagiers- accomodatie voor 50 personen, werd op deze reizen nagenoeg steeds volgeboekt, terwijl door de inrichting van extra ca bines het zelfs mogelijk bleek om op 17 September 1936 de reis naar Amerika te aanvaarden met totaal 72 passagiers en een bemanning van 55 personen. Zeker mag ook het feit niet onder schat worden, dat het mogelijk is ge bleken over het wat weersomstandig heden betreft moeilijkste gedeelte van den Atlantischen Oceaan een regelmu- tigen dienst volgens een te voren vast gestelde dienstregeling te onderhouden, waarbij gerekend wierd opf 2 a 3 (da'geh voor het traject Frankfort—Lakehurst en op! 2 a 21/2 dag voor de terugreis. Vanzelfsprekend berusten deze goede resultaten voor een groot deel op de ervaring, welke sinds 1931 met het Duit- sehe luchtschip „Graf Zeppelin" wierd verkregen bij de regelmatige vaarten over het Zuidelijke gedeelte van den Atlanti schen Oceaan voor de verbinding met Zuid-Amerika (Friedrichshaven—Pernam- buco), waarbij het te overbruggen Oce aan-traject (3050 k.mi.) korter is. De evolutie der vliegtuigen Anderzijds zien wij in de Vereenigde Staten een verbluffend snelle ontwikke ling der vliegtuigverbindingen, welke ge karakteriseerd wordt door het feit, dat de grootste 5 Amerikaansche luchtvaart maatschappijen in 1935 tezamen 48.4 mil- lioen vliegmijlen aflegden tegen totaal 25.8 millioen vliegmijlen door de groot ste vijf Europeesche luchtvaartmaatschap pijen. Met deze ontwikkeling ging een snelle evolutie op vliegtuiggebied gepaard, waarbij wij slechts behoeven te herin neren aan het feit, dat de K.L.M. het nuttig oordeelde in korten tijd nage noeg haar geheele vloot van Fokker- vliegtuigen te vervangen door Amerb j kaansche Douglas DC 2-toestellen, welke laatste op de Indië-lijn weer spoe- dig zullen worden verwisseld door de in exploitatie weer belangrijk gunstiger 1 Douglas DC 3-vliegtuigen. De »clippers« van de Zuidzee Bedenken wij verder, dat sinds 24 No vember 1936 door de Pan American Air ways een regelmatige dienst werd ge opend tusschen San Francisco en Ma nilla, waarbij 15 passagiers per vlieg,- boot „China-Clipper" over den Pacific werden vervoerd, dan kunnen wij, mede op grond van het vergevorderd stadium der beproeving van de in Emgeland bij Short Bros, in aanbouw zijnde serie van 28 z.g. „Empire-flying boats", met reden verwachten, dat een regelmatige en be- drijfszekere overbrugging van den Noord- Atlantischen Oceaan tusschen Ierland en New-Foundland door groote vliegbooten, ingericht voor passagiersvervoer, in de naaste toekomst mogelijk zal blijken. Of het luchtschip zich nog zal kunnen blijven handhaven, indien het ongetwijfeld zeer veel sneller blijvende vliegtuig naast een veilige navigatie ook belangrijk meer comfort over zeer groote trajecten gaat bieden (ook slaapgelegenheid), is aan ge rechten twijfel onderhevig. De BURGEMEESTER der gemeente Zie rikzee maakt bekend, dat op 2 6 Maart a. s. (Goeden Vrijdag), geen huisvuil aan de woningen der ingezetenen zal worden opgehaald. Zierikzee, den 24 Maart 1937. De Burgemeester voornoemd, J. SCHUURBEQUE BOEIJE. Voor een uitgebreide keuze Tafellakens, Servetten, Lakens, Sloopen, Handdoeken en Thee doeken naar£ Luchtramp bij Lyon Engelsch verkeersvliegtuig door sneeuwstorm verongelukt Een van de nieuwste viermotorige 18- tons-vliegbooten van de Imperial Air ways, „de Capricornus", behoorende tot de serie van 28, welke door de firma Short te Rochester worden vervaardigd en waarvan er reeds verscheidene i[ti gebruik zijn tusschen Southampton en Alexandrië, is gistermiddag in Frankrijk verongelukt. De vliegboot, die gistermorgen van Hythe, bij Southampton, was vertrokken naar Alexandrië met vijf man equipage en één passagier, is 30 K.M. van Ville- franche in een hevigen sneeuwstorm te- rechjt gekomen. Het zicht was buiten gewoon slecht en de bestuurder zou te gen een boschje pijnboomen zijn gevlo gen, waardoor de vliegboot is veron gelukt. Een boer uit de buurt heeft de eerste telefonische boodschap doorgegeven en spoedig was er hulp uit Villefranche en later zelfs uit Lyon aanwezig. Van de zes inzittenden zijn vier leden van de bemanning op slag gedood. De marconist bekwam geen 'letsel, terwijl de eenige passagiere, Betty Paterson, on gedeerd bleef. Het ongeluk met de „Capricornus" is het eerste dat de Imperial Airways heeft getroffen met haar Short Empire-vlieg- booten, de bekende groote viermotorige vliegbooten. Er zijn verscheidene van deze vlieg booten in gebruik genomen op het tra ject tusschen Hythe (Southampton) en Alexandrië, dat loopt via Caudebec aan de Seine, Macon ten noorden van Lyon, Marse'lle, Rome, Brindisi, Athene naar Alexandrië. De namen van deze vliegboe- ten beginnen met een C, zooals Centau- rus, Canopus, Cambria, Cavalier, Capella'„ Cassiopeia enz. De vliegbooten, die f 360.000 per stuk kosten, zijn voorzien van vier Bristol Pe- gasus-motoren. Zij zijn met de modern ste navigatie-middelen uitgerust en, wat inrichting van het interieur betreft, zeer comfortabel. De vliegbooten hebben twee verdiepin gen. Zij kunnen normaal 24 passagiers vervoeren en 1500 kilo vracht (post)* Voor nachtvluchten bezitten zij accomo date voor 16 passagiers. De vliegbooten zijn z.g.n. hoogdekkers en bezitten vleu gel-drijvers. De vleugelspanning bedraagt 34 meter. De lengte 26 meter. De kruis snelheid bedraagt ruim 250 kilometer per uur. Spaansche vluchtelingen naar ons land Zij zullen te Eindhoven worden gehuisvest De Spaansche vluchtelingen die tot nu hoe asyl hadden gevonden in het gebouw van de Nederlandsche legatie te Madrid, zijn thans van daar vertrokken en aan boord van de „Ajax" van de KNSM ge bracht, welk scjiip reeds op weg is naar Nederland. Het transport omvat 50 vreemdelingen, die, zooals bekend, een veilig onderdak hebben gezocht in het Nederlandsch legatiegebouw, zooals an deren dit hebben gedaan in de gezant schapsgebouwen van andere landen. Dit toevlucht zoeken van Spanjaarden in buitenlandsche legatiegebouwen berust op een „oud gebruik" dat niet slechts, in Spanje bestaat, doch ook in de Zuid- Amerikaansche Staten. Wanneer vreem delingen daar zich in levensgevaar be vinden, kunnen zij n.l. asyl zoeken in een buitenlandsche legatie. Zulks is dan ook tijdens den burgeroorlog, welke thans in Spanje heerscht, geschied. De vijftig Spanjaarden, die hun toe vlucht in het Nederlandsche legatiege bouw hebben gezocht, worden dezer da gen met de „Ajax" hier te lande ver wacht. Het is de bedoeling der Nederlandsche autoriteiten hen onmiddellijk over te brengen naar Eindhoven, waar zij in een leegstaand gebouw verblijf zullen houden. De Spaansche vluchtelingen zullen daar wel bewegingsvrijheid hebben, doch deze zal uiteraard aan eenige voorwaarden worden gebonden. Nieuwe binnenlandsche luchtlijn Ook Texel krijgt dezen zomer een K.L.M.-dienst ssÉkS Op het uitbreidingsplan der KLM staat thans een nieuwe binnenlandsche lijh, n.l. |p|p Texel. Hiervoor hebben eenige KLM-deskundigen een bezoek aan het eiland gebracht, om een daartoe uitge kozen stuk grond te onderwerpen aan een onderzoek betreffende voor een lan dingsterrein vereischte geschiktheid. In dien alle moeilijkheden worden over wonnen zal deze dienst waarschijnlijk nog dezen zomer met een F VII A, wel ke thans in de KLM-hangar wordt ver bouwd, worden geopend. Het is nog niet bekend, of deze dienst eenmaal daags is of driemaal per week, maar in ieder geval zal het voor de eiland bewoners een grootere mogelijkheid tot vervoer naar het vasteland scheppen. Het is niet waarschijnlijk, dat deze dienst nog met de opening van het zomer- programma zal worden begonnen, maar dat ongeveer Juni deze lijn geregeld zal warden gevlogen mag wel aange nomen worden. Benzineprijs verhoogd Met één cent. per liter De benzinemaatschappijen Shell, Stan dard, Texaco en Sinfina maken bekend, dat de in Nederland geldende benzine prijzen (met inbegrip van bijna 8 cent per liter belasting) als gevolg van de voortgaande sterke stijging van de we reldmarkt en van de zee-tankvruchten, onmogelijk langer op het huidige zeer lage niveau te handhaven zijn. Genoem de maatschappijen hebben dan otok met ingang van heden, 25 Maart, de prijzen algemeen miet 1 pent per liter verhoogd. van SCHILDERIJEN en PASTELS van IN DE AMBACHTSSCHOOL De tentoonstelling ia geopend: Zaterdag a.s. van 2 tot 5 uur le Paasdag van 2 tot 5 uur 2e Paasdag van 10 tot 12 en 2 tot 5 uur TOEGANG VRIJ J Na de pauzie werd de zaak tegen den wethouder van sociale Zaken, P. G. L., behandeld, dien de rechtbank (had ver oordeeld (tot 6 maanden gevangenisstraf. In dit geval achtte de adwoaaat-ge- neraal helt uitlokken van het make|n van j de vervalschlbe specificatie geen straf- j baar feilt. Zoo bleef alleen de heling) als strafbaar feit. Spr. nam in aanmer king, dait verdachte zich met het geld uit de collectebussen niet heeft willen verrijken. Ook wees hij op de zaak, w'elke 'thans nog tegen verdachte loopt e|ni welke ook mét een veroordeeling tot gevangenisstraf is geëindigd. 'Hierdoor is verdachte al voldoende gestraft, zloiodjiit spr. 'thans een voorwaardelijke gevan genisstraf eischte van 6 maandefn! met een proeftijd van 3 jaar. RECHTZAKEN Kantongerecht Bergen-op-Zoom Donderdag j.l. werden de volgende za ken behandeld S. v. L. te T h o 1 e n, had de plaatse lijke algemeene politieverordening over treden, f 3 b. of 3 d. h. M. S. te S t.-P h i 1 i p s la n d, rijdend over een speciaal voetpad, f 0.50 boete (of 1 d. h. B. K. te O u d-V ossemeer, rijdend met een rijwiel zonder licht, f 0.50 b. jOjf 1 id. h. a. C. de K. te Ou d-V ossemeer had, rijdend op den openbaren weg, links aangehouden, fl.50 b. of 1 d. h. P. d. K. te St.-Philipsland over trad de Spoorwegwet, door over de verboden trambaan te loopen, f 1 b. of 1 d. h. M. M. aldaar, wegens het loopen zon der toestemming over een anders grond, f2 b. off 2 id. h. M. v. d. M. te.Poortvliet, wegens het rijden met een niet verlicht voer tuig, een boete van f5 of 5 d. h., en een van f 1.50 of 1 d. h. C. G. te Ou d-V ossemeer, rijdend over een verkeersweg, verboden zijnde voor rijwielen, f 2 b. off 2 d. h. Malversaties te Vlissingen Hét gerechtshof te 's Gravenhage heeft gisteren in hooger beroep de imalversa- .ties bij het plaatselijk crisisoomité en den diens?! vhn maatschappelijk hulpb'e- (boon te Vlissingen behandeld. De zaak tegen den secretaris-penlning- Sijeesiter, W. de W., van den genoemde^ diensil, werd het eerst behandeld. Na een uijtvioerig getuigenverhoor verklaar de de advocaat-generaal de straf van de rechtbank te Middelburg, Zijnde 4 maanden gevangenisstraf, te hoog. Hij' eischte 4 maanden voorwaardelijk met een proeftijd van 3 jaar, benevens een j geldboete van 40 gulden, subsidiair 20 j dagen hechtenis. Uitspraak 7 April. ONDERWIJS Rijkslandbouwwinterschool Goes Heden werden bevorderd van Ide eer ste naar de tweede kljajsise: J. Blok, Ril land; P. De'Wker, Boirsjs-ele; H>. J. Diriedijk, Wolf aartsdijk; A. de Groene, Wemeldin- ige; J. P. van Hoeve, Axel; P. Ho|o|g|en>- booim', N|0|or dweil e (herex.); J. de Jonge, Kloetinge; H. A. Luij'k, Kamper land; W. Priester, Kats; L. J. Rijk, Wol- faartsdijk; J. van der Slikke, Poort vliet; H. Versdhuure, Wolf aartsdijk; J. Vogelaar, Krabbendijke en J. J. Voge laar, Kortgene. Drie leerlingen werden niet bevorderd. Kk0l*H 9 ffi Engelsche vliegboot .Capricor nus" bij Lyon gevallen. Spaansche vluchtelingen komen naar ons land. Met ingang van heden is de benzineprijs met 1 ct. verhoogd. De malversaties te Vlissingen in hooger beroep berecht. Het Kroonprinselijk Paar komt 5 April in ons land. Weinig verandering. VERSCHILLENDE BERICHTEN Arbeider uit lichtmast gevallen De technische arbeider M. Vliegen te Gulpen (Limburg), die bezig was met de aansluiting van een nieuwe woning aan het eleetrische net, kwam in aan raking met een der draden, met het volg dat hij door een hevigen schok uit een pl.m'. 10 meter hoogen ijzeren mast viel. De man was op slag dood. Hij was ongeveer 35 jaar oud en laat een vrouw en twee kinderen achter De oorzaak van het ongeval moet ge zocht worden in het feit, dat hij den,' stroom verkeerd had uitgeschakeld. Boerderij afgebrand Gistermorgen is een hevige brand uit gebroken in de boerderij, bewoond door den landbouwer J. ter Aa, te Best (N.-B.) Het vuur greep zoo snel om j zich heen, dat het woonhuis direct in lichter laaie stond. Aan blusschen viel j niet te denken. De landbouwer was naar de markt te 's-Hertogenbosch, zoodat al- j leen de vrouw, die ziek was, en zed kleine kinderen, thuis waren. Buren, die te hulp snelden, slaagden er in de vrouw j en kinderen in veiligheid te brengen. Het huis brandde tot den grond toe af. De inboedel ging verloren. Huis en inboedel waren slechts laag verzekerd. KORTE BERICHTEN Niettegenstaande alle pogingen van pioniers, de geweldige ijsmassa's in 1 heft) stroomgebied van de Duna te doen springen, waarbij o.a. van zware artillerie gebruik gemaakt wordt, is men hierin nog niet geslaagd. De waterstand is thains ongeveer 9 meiter hooger dan normaal. De stukgeslagen ijsmassa's hebben zich op sommige plaatsen tot een hoogte van 5 'tot 6 meter opgehoopt. Men maakt zich ongerust over het lat van 5 0 zeehonden-jagers uit N. W. Finland, wier moltorbboten 14 dagen geleden in het pakijs blek roe ld raakten en die naar de Oostzee zijjnl WEERBERICHT Hoogste barioimieterst. 771,3 te Akjureyri Laagste 749,5 te Skudes- naes Verwacht tot den avopd van 26 Maart: Matige tot zwakke No|oirdwestelijke tot Westelijke wind, meest zwaarbewolkt, kans op regen- of natte sneeuwbuitjes, lichte nachtvorst, overdag weinig veran dering in temperatuur. Zon op: Zon ooder: 26 Maart 5,51 6,23 Hoog- en laagwater te Zierikzee HoogwaterLaagwater 26 Maart 0,32 15,00 8,06 20,17 afgedreven. Een der jagers heeft een vuurtoren weten te bereiken; hij deelde mede dat verscheidene Zijner kameraden ziek zijn door de ko,ude. Dikke misit belet het vinden van de jagers. Op een ten Zuiden van Hoenan (China) gelegen meer is tijdens een he vigen storm1 een stojO|mlboiot met 134 per spoen aan bojord vergaan. Slechts twee kinderen, konden gered worden. Tegen den reeder is een instructie geopend, daar hij verantwoordelijk gesteld w;ordt voor |0(verbelasting van het vaartuig. Achttien personen werden gedooid en vijf ernstig gewond bij een autobus- oingeluk in de bu|u|rt van Salem' (Illinois V.S.) De wagen, een groote t|0|uring- öar, botste tegen een brugleuning en viel oim', waarna onmiddellijk brand ontstond Im'et ihet genoemde noodlottige gevolg. Men verwacht in Hofkringen, aldus meldt de „N. R. Ct", Prinses Juliana en Prins Bernhard omstreeks 5 April van hun huwelijksreis hier te lande terjug. 474e STAATSLOTERIJ (Niet officieel) lste klasse, 3de lijst Trekking van Woensdag 24 Maart 193T Hooge Prijzen 2000.— 2939 1000.— 11891 14923 Prijzen van 20.— 215 328 683 770 959 1190 1606 1728 1874 3040 2283 2338 2399 2409 2427 2489 3021 3160 3416 4132 4541 4844 4889 5102 5288 5473 5477 5580 5634 5760 5809 5840 5890 6136 6399 6462 6611 6852 7016 7027 7197 7492 7409 7664 7760 8620 8743 8910 9242 9410 9465 9516 9858 10036 10138 10480 11011 11398 11496 11512 11541 12153 12690 12788 13194 13275 13291 13915 14254 14312 14499 14517 14780 14805 14867 14914 15475 16210 16557 16709 16974 17069 17548 17745 17983 18703 18849 10094 19481 19707 19966 20157 20192 20304 20428 10614

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1937 | | pagina 1