ZIERIKZEESCHE
NIEUWSBODE
DONDERDAG 25 MAART 1937 ^AA
OPGENOl
ZIERIKZEESCHE COURANT
BEKENDMAKING.
Firma P. KLOK.
TENTOONSTELLING
H. P. DE WRINGER
ABONNEMENT!
Prijs per 3 maanden f 1,50, buiten Zierikxee f 1,80
Voor het buitenl. p. jaar f 10,Afxonderlijke
nummers 5 oent. Versohijnt dagelijks.
Tel. No. 32. - Giro 137677
1797 - 1889
Directeur: A. J. DE LOOZË Uitgever-Redacteur i M J. KOSTEN
Uitgave» N.V. ZIERIKZEESCHE NIEUWSBODE, ZIERIKZEE
93STE JAARGANG No. 13379
ADVERTENTIEN»
ran 1—3 regels 60 oent, van 4 regels en
daarboven 20 oent per regel. ReolameB 40 oent
per regel. Bij oontraot belangrijke korting
Inzending op den dag van uitgave vóór 10 uur
Luchtschip en/of vliegtuig
uHet vraagstuk luchtschip en [of
vliegtuig is met het oog op de
verbinding van Indië en belang"
Het luchtschip als verkeersmiddel
Indien wij ons afvragen hoe liet met
het vraagstuk luchtschip en/of vliegtuig
thans staat, moeten wij allereerst con-
stateeren, dat de indrukwekkende wijze
waarop het luchtschip „Hindenburg" der
„Deutsche Zeppelin Reederei" haar op
10 Mei 1936 begonnen serie van 10 ex-
perimenteele vluchten over het noorde
lijk gedeelte van den Atlantischen Oceaan
vice versa heeft volbracht, zonder twij
fel heeft bewezen, dat een goed ge
bouwd en bemand luchtschip als een
veilig, betrouwbaar en snel middel van
transocenasich passagierstransport kan
worden beschouwd.'
Volgens „Shell Aviation News" bedroeg
de gemiddelde duur van deze luchtschip-
reizen over het ongeveer 6000 km. lange
traject tusschen Frankfurt a/d. Main en
Lakehurst 63 uur 42 minuten en in om
gekeerde richting 51 uur 46 minuten,
waarbij een gemiddelde snelheid van 130
km. werd gehandhaafd.
Duitschland-Amerika v.vj
in één week
De normaal beschikbare passagiers-
accomodatie voor 50 personen, werd op
deze reizen nagenoeg steeds volgeboekt,
terwijl door de inrichting van extra ca
bines het zelfs mogelijk bleek om op
17 September 1936 de reis naar Amerika
te aanvaarden met totaal 72 passagiers
en een bemanning van 55 personen.
Zeker mag ook het feit niet onder
schat worden, dat het mogelijk is ge
bleken over het wat weersomstandig
heden betreft moeilijkste gedeelte van
den Atlantischen Oceaan een regelmu-
tigen dienst volgens een te voren vast
gestelde dienstregeling te onderhouden,
waarbij gerekend wierd opf 2 a 3 (da'geh
voor het traject Frankfort—Lakehurst en
op! 2 a 21/2 dag voor de terugreis.
Vanzelfsprekend berusten deze goede
resultaten voor een groot deel op de
ervaring, welke sinds 1931 met het Duit-
sehe luchtschip „Graf Zeppelin" wierd
verkregen bij de regelmatige vaarten over
het Zuidelijke gedeelte van den Atlanti
schen Oceaan voor de verbinding met
Zuid-Amerika (Friedrichshaven—Pernam-
buco), waarbij het te overbruggen Oce
aan-traject (3050 k.mi.) korter is.
De evolutie der vliegtuigen
Anderzijds zien wij in de Vereenigde
Staten een verbluffend snelle ontwikke
ling der vliegtuigverbindingen, welke ge
karakteriseerd wordt door het feit, dat
de grootste 5 Amerikaansche luchtvaart
maatschappijen in 1935 tezamen 48.4 mil-
lioen vliegmijlen aflegden tegen totaal
25.8 millioen vliegmijlen door de groot
ste vijf Europeesche luchtvaartmaatschap
pijen.
Met deze ontwikkeling ging een snelle
evolutie op vliegtuiggebied gepaard,
waarbij wij slechts behoeven te herin
neren aan het feit, dat de K.L.M. het
nuttig oordeelde in korten tijd nage
noeg haar geheele vloot van Fokker-
vliegtuigen te vervangen door Amerb j
kaansche Douglas DC 2-toestellen, welke
laatste op de Indië-lijn weer spoe-
dig zullen worden verwisseld door de
in exploitatie weer belangrijk gunstiger 1
Douglas DC 3-vliegtuigen.
De »clippers« van de Zuidzee
Bedenken wij verder, dat sinds 24 No
vember 1936 door de Pan American Air
ways een regelmatige dienst werd ge
opend tusschen San Francisco en Ma
nilla, waarbij 15 passagiers per vlieg,-
boot „China-Clipper" over den Pacific
werden vervoerd, dan kunnen wij, mede
op grond van het vergevorderd stadium
der beproeving van de in Emgeland bij
Short Bros, in aanbouw zijnde serie van
28 z.g. „Empire-flying boats", met reden
verwachten, dat een regelmatige en be-
drijfszekere overbrugging van den Noord-
Atlantischen Oceaan tusschen Ierland en
New-Foundland door groote vliegbooten,
ingericht voor passagiersvervoer, in de
naaste toekomst mogelijk zal blijken.
Of het luchtschip zich nog zal kunnen
blijven handhaven, indien het ongetwijfeld
zeer veel sneller blijvende vliegtuig naast
een veilige navigatie ook belangrijk meer
comfort over zeer groote trajecten gaat
bieden (ook slaapgelegenheid), is aan ge
rechten twijfel onderhevig.
De BURGEMEESTER der gemeente Zie
rikzee maakt bekend, dat op 2 6 Maart
a. s. (Goeden Vrijdag),
geen huisvuil aan de woningen
der ingezetenen zal worden
opgehaald.
Zierikzee, den 24 Maart 1937.
De Burgemeester voornoemd,
J. SCHUURBEQUE BOEIJE.
Voor een uitgebreide keuze
Tafellakens, Servetten, Lakens,
Sloopen, Handdoeken en Thee
doeken naar£
Luchtramp bij Lyon
Engelsch verkeersvliegtuig
door sneeuwstorm verongelukt
Een van de nieuwste viermotorige 18-
tons-vliegbooten van de Imperial Air
ways, „de Capricornus", behoorende tot
de serie van 28, welke door de firma
Short te Rochester worden vervaardigd
en waarvan er reeds verscheidene i[ti
gebruik zijn tusschen Southampton en
Alexandrië, is gistermiddag in Frankrijk
verongelukt.
De vliegboot, die gistermorgen van
Hythe, bij Southampton, was vertrokken
naar Alexandrië met vijf man equipage
en één passagier, is 30 K.M. van Ville-
franche in een hevigen sneeuwstorm te-
rechjt gekomen. Het zicht was buiten
gewoon slecht en de bestuurder zou te
gen een boschje pijnboomen zijn gevlo
gen, waardoor de vliegboot is veron
gelukt.
Een boer uit de buurt heeft de eerste
telefonische boodschap doorgegeven en
spoedig was er hulp uit Villefranche en
later zelfs uit Lyon aanwezig.
Van de zes inzittenden zijn vier leden
van de bemanning op slag gedood. De
marconist bekwam geen 'letsel, terwijl
de eenige passagiere, Betty Paterson, on
gedeerd bleef.
Het ongeluk met de „Capricornus" is
het eerste dat de Imperial Airways heeft
getroffen met haar Short Empire-vlieg-
booten, de bekende groote viermotorige
vliegbooten.
Er zijn verscheidene van deze vlieg
booten in gebruik genomen op het tra
ject tusschen Hythe (Southampton) en
Alexandrië, dat loopt via Caudebec aan
de Seine, Macon ten noorden van Lyon,
Marse'lle, Rome, Brindisi, Athene naar
Alexandrië. De namen van deze vliegboe-
ten beginnen met een C, zooals Centau-
rus, Canopus, Cambria, Cavalier, Capella'„
Cassiopeia enz.
De vliegbooten, die f 360.000 per stuk
kosten, zijn voorzien van vier Bristol Pe-
gasus-motoren. Zij zijn met de modern
ste navigatie-middelen uitgerust en, wat
inrichting van het interieur betreft, zeer
comfortabel.
De vliegbooten hebben twee verdiepin
gen. Zij kunnen normaal 24 passagiers
vervoeren en 1500 kilo vracht (post)*
Voor nachtvluchten bezitten zij accomo
date voor 16 passagiers. De vliegbooten
zijn z.g.n. hoogdekkers en bezitten vleu
gel-drijvers. De vleugelspanning bedraagt
34 meter. De lengte 26 meter. De kruis
snelheid bedraagt ruim 250 kilometer per
uur.
Spaansche vluchtelingen
naar ons land
Zij zullen te Eindhoven
worden gehuisvest
De Spaansche vluchtelingen die tot nu
hoe asyl hadden gevonden in het gebouw
van de Nederlandsche legatie te Madrid,
zijn thans van daar vertrokken en aan
boord van de „Ajax" van de KNSM ge
bracht, welk scjiip reeds op weg is
naar Nederland. Het transport omvat 50
vreemdelingen, die, zooals bekend, een
veilig onderdak hebben gezocht in het
Nederlandsch legatiegebouw, zooals an
deren dit hebben gedaan in de gezant
schapsgebouwen van andere landen.
Dit toevlucht zoeken van Spanjaarden
in buitenlandsche legatiegebouwen berust
op een „oud gebruik" dat niet slechts,
in Spanje bestaat, doch ook in de Zuid-
Amerikaansche Staten. Wanneer vreem
delingen daar zich in levensgevaar be
vinden, kunnen zij n.l. asyl zoeken in
een buitenlandsche legatie. Zulks is dan
ook tijdens den burgeroorlog, welke thans
in Spanje heerscht, geschied.
De vijftig Spanjaarden, die hun toe
vlucht in het Nederlandsche legatiege
bouw hebben gezocht, worden dezer da
gen met de „Ajax" hier te lande ver
wacht.
Het is de bedoeling der Nederlandsche
autoriteiten hen onmiddellijk over te
brengen naar Eindhoven, waar zij in een
leegstaand gebouw verblijf zullen houden.
De Spaansche vluchtelingen zullen daar
wel bewegingsvrijheid hebben, doch deze
zal uiteraard aan eenige voorwaarden
worden gebonden.
Nieuwe binnenlandsche luchtlijn
Ook Texel krijgt dezen zomer
een K.L.M.-dienst ssÉkS
Op het uitbreidingsplan der KLM staat
thans een nieuwe binnenlandsche lijh,
n.l. |p|p Texel. Hiervoor hebben eenige
KLM-deskundigen een bezoek aan het
eiland gebracht, om een daartoe uitge
kozen stuk grond te onderwerpen aan
een onderzoek betreffende voor een lan
dingsterrein vereischte geschiktheid. In
dien alle moeilijkheden worden over
wonnen zal deze dienst waarschijnlijk
nog dezen zomer met een F VII A, wel
ke thans in de KLM-hangar wordt ver
bouwd, worden geopend. Het is nog
niet bekend, of deze dienst eenmaal
daags is of driemaal per week, maar
in ieder geval zal het voor de eiland
bewoners een grootere mogelijkheid tot
vervoer naar het vasteland scheppen. Het
is niet waarschijnlijk, dat deze dienst
nog met de opening van het zomer-
programma zal worden begonnen, maar
dat ongeveer Juni deze lijn geregeld
zal warden gevlogen mag wel aange
nomen worden.
Benzineprijs verhoogd
Met één cent. per liter
De benzinemaatschappijen Shell, Stan
dard, Texaco en Sinfina maken bekend,
dat de in Nederland geldende benzine
prijzen (met inbegrip van bijna 8 cent
per liter belasting) als gevolg van de
voortgaande sterke stijging van de we
reldmarkt en van de zee-tankvruchten,
onmogelijk langer op het huidige zeer
lage niveau te handhaven zijn. Genoem
de maatschappijen hebben dan otok met
ingang van heden, 25 Maart, de prijzen
algemeen miet 1 pent per liter verhoogd.
van
SCHILDERIJEN
en
PASTELS
van
IN DE AMBACHTSSCHOOL
De tentoonstelling ia geopend:
Zaterdag a.s. van 2 tot 5 uur
le Paasdag van 2 tot 5 uur
2e Paasdag van 10 tot 12 en 2 tot 5 uur
TOEGANG VRIJ
J Na de pauzie werd de zaak tegen den
wethouder van sociale Zaken, P. G. L.,
behandeld, dien de rechtbank (had ver
oordeeld (tot 6 maanden gevangenisstraf.
In dit geval achtte de adwoaaat-ge-
neraal helt uitlokken van het make|n van
j de vervalschlbe specificatie geen straf-
j baar feilt. Zoo bleef alleen de heling)
als strafbaar feit. Spr. nam in aanmer
king, dait verdachte zich met het geld
uit de collectebussen niet heeft willen
verrijken. Ook wees hij op de zaak, w'elke
'thans nog tegen verdachte loopt e|ni
welke ook mét een veroordeeling tot
gevangenisstraf is geëindigd. 'Hierdoor is
verdachte al voldoende gestraft, zloiodjiit
spr. 'thans een voorwaardelijke gevan
genisstraf eischte van 6 maandefn! met
een proeftijd van 3 jaar.
RECHTZAKEN
Kantongerecht Bergen-op-Zoom
Donderdag j.l. werden de volgende za
ken behandeld
S. v. L. te T h o 1 e n, had de plaatse
lijke algemeene politieverordening over
treden, f 3 b. of 3 d. h.
M. S. te S t.-P h i 1 i p s la n d, rijdend
over een speciaal voetpad, f 0.50 boete
(of 1 d. h.
B. K. te O u d-V ossemeer, rijdend
met een rijwiel zonder licht, f 0.50 b.
jOjf 1 id. h. a.
C. de K. te Ou d-V ossemeer had,
rijdend op den openbaren weg, links
aangehouden, fl.50 b. of 1 d. h.
P. d. K. te St.-Philipsland over
trad de Spoorwegwet, door over de
verboden trambaan te loopen, f 1 b. of
1 d. h.
M. M. aldaar, wegens het loopen zon
der toestemming over een anders grond,
f2 b. off 2 id. h.
M. v. d. M. te.Poortvliet, wegens
het rijden met een niet verlicht voer
tuig, een boete van f5 of 5 d. h., en
een van f 1.50 of 1 d. h.
C. G. te Ou d-V ossemeer, rijdend
over een verkeersweg, verboden zijnde
voor rijwielen, f 2 b. off 2 d. h.
Malversaties te Vlissingen
Hét gerechtshof te 's Gravenhage heeft
gisteren in hooger beroep de imalversa-
.ties bij het plaatselijk crisisoomité en
den diens?! vhn maatschappelijk hulpb'e-
(boon te Vlissingen behandeld.
De zaak tegen den secretaris-penlning-
Sijeesiter, W. de W., van den genoemde^
diensil, werd het eerst behandeld. Na
een uijtvioerig getuigenverhoor verklaar
de de advocaat-generaal de straf van
de rechtbank te Middelburg, Zijnde 4
maanden gevangenisstraf, te hoog. Hij'
eischte 4 maanden voorwaardelijk met
een proeftijd van 3 jaar, benevens een j
geldboete van 40 gulden, subsidiair 20 j
dagen hechtenis. Uitspraak 7 April.
ONDERWIJS
Rijkslandbouwwinterschool Goes
Heden werden bevorderd van Ide eer
ste naar de tweede kljajsise: J. Blok, Ril
land; P. De'Wker, Boirsjs-ele; H>. J. Diriedijk,
Wolf aartsdijk; A. de Groene, Wemeldin-
ige; J. P. van Hoeve, Axel; P. Ho|o|g|en>-
booim', N|0|or dweil e (herex.); J. de
Jonge, Kloetinge; H. A. Luij'k, Kamper
land; W. Priester, Kats; L. J. Rijk, Wol-
faartsdijk; J. van der Slikke, Poort
vliet; H. Versdhuure, Wolf aartsdijk; J.
Vogelaar, Krabbendijke en J. J. Voge
laar, Kortgene.
Drie leerlingen werden niet bevorderd.
Kk0l*H 9 ffi
Engelsche vliegboot .Capricor
nus" bij Lyon gevallen.
Spaansche vluchtelingen komen
naar ons land.
Met ingang van heden is de
benzineprijs met 1 ct. verhoogd.
De malversaties te Vlissingen in
hooger beroep berecht.
Het Kroonprinselijk Paar komt
5 April in ons land.
Weinig verandering.
VERSCHILLENDE BERICHTEN
Arbeider uit lichtmast gevallen
De technische arbeider M. Vliegen te
Gulpen (Limburg), die bezig was met
de aansluiting van een nieuwe woning
aan het eleetrische net, kwam in aan
raking met een der draden, met het
volg dat hij door een hevigen schok
uit een pl.m'. 10 meter hoogen ijzeren
mast viel. De man was op slag dood.
Hij was ongeveer 35 jaar oud en laat
een vrouw en twee kinderen achter
De oorzaak van het ongeval moet ge
zocht worden in het feit, dat hij den,'
stroom verkeerd had uitgeschakeld.
Boerderij afgebrand
Gistermorgen is een hevige brand uit
gebroken in de boerderij, bewoond door
den landbouwer J. ter Aa, te Best
(N.-B.) Het vuur greep zoo snel om j
zich heen, dat het woonhuis direct in
lichter laaie stond. Aan blusschen viel j
niet te denken. De landbouwer was naar
de markt te 's-Hertogenbosch, zoodat al- j
leen de vrouw, die ziek was, en zed
kleine kinderen, thuis waren. Buren, die
te hulp snelden, slaagden er in de vrouw j
en kinderen in veiligheid te brengen. Het
huis brandde tot den grond toe af. De
inboedel ging verloren. Huis en inboedel
waren slechts laag verzekerd.
KORTE BERICHTEN
Niettegenstaande alle pogingen van
pioniers, de geweldige ijsmassa's in 1
heft) stroomgebied van de Duna te doen
springen, waarbij o.a. van zware artillerie
gebruik gemaakt wordt, is men hierin
nog niet geslaagd. De waterstand is thains
ongeveer 9 meiter hooger dan normaal.
De stukgeslagen ijsmassa's hebben zich
op sommige plaatsen tot een hoogte
van 5 'tot 6 meter opgehoopt.
Men maakt zich ongerust over het
lat van 5 0 zeehonden-jagers uit
N. W. Finland, wier moltorbboten 14
dagen geleden in het pakijs blek roe ld
raakten en die naar de Oostzee zijjnl
WEERBERICHT
Hoogste barioimieterst. 771,3 te Akjureyri
Laagste 749,5 te Skudes-
naes
Verwacht tot den avopd van 26 Maart:
Matige tot zwakke No|oirdwestelijke tot
Westelijke wind, meest zwaarbewolkt,
kans op regen- of natte sneeuwbuitjes,
lichte nachtvorst, overdag weinig veran
dering in temperatuur.
Zon op: Zon ooder:
26 Maart 5,51 6,23
Hoog- en laagwater te Zierikzee
HoogwaterLaagwater
26 Maart 0,32 15,00 8,06 20,17
afgedreven. Een der jagers heeft een
vuurtoren weten te bereiken; hij deelde
mede dat verscheidene Zijner kameraden
ziek zijn door de ko,ude. Dikke misit
belet het vinden van de jagers.
Op een ten Zuiden van Hoenan
(China) gelegen meer is tijdens een he
vigen storm1 een stojO|mlboiot met 134 per
spoen aan bojord vergaan. Slechts twee
kinderen, konden gered worden. Tegen
den reeder is een instructie geopend,
daar hij verantwoordelijk gesteld w;ordt
voor |0(verbelasting van het vaartuig.
Achttien personen werden gedooid
en vijf ernstig gewond bij een autobus-
oingeluk in de bu|u|rt van Salem' (Illinois
V.S.) De wagen, een groote t|0|uring-
öar, botste tegen een brugleuning en viel
oim', waarna onmiddellijk brand ontstond
Im'et ihet genoemde noodlottige gevolg.
Men verwacht in Hofkringen, aldus
meldt de „N. R. Ct", Prinses Juliana en
Prins Bernhard omstreeks 5 April van
hun huwelijksreis hier te lande terjug.
474e STAATSLOTERIJ
(Niet officieel)
lste klasse, 3de lijst
Trekking van Woensdag 24 Maart 193T
Hooge Prijzen
2000.— 2939
1000.— 11891 14923
Prijzen van 20.—
215 328 683 770 959 1190 1606 1728
1874 3040 2283 2338 2399 2409 2427 2489
3021 3160 3416 4132 4541 4844 4889 5102
5288 5473 5477 5580 5634 5760 5809 5840
5890 6136 6399 6462 6611 6852 7016 7027
7197 7492 7409 7664 7760 8620 8743 8910
9242 9410 9465 9516 9858 10036 10138 10480
11011 11398 11496 11512 11541 12153 12690 12788
13194 13275 13291 13915 14254 14312 14499 14517
14780 14805 14867 14914 15475 16210 16557 16709
16974 17069 17548 17745 17983 18703 18849 10094
19481 19707 19966 20157 20192 20304 20428 10614