ZIERIKZEESCHE NIEUWSBODE KING ZATERDAG 27 FEBRUARI 1937 OPGENOI ZIERIKZEESCHE COURANT King houdt U fris en monter! FtFtRMUNT De Kern ABONNEMENT. Prijs per 3 maanden f 1,50, buiten Zierikzee f 1,80 1797 - 1889 Voor het buitenl. p. jaar f 10,Afzonderlijke nummers 5 oent. Verschijnt dagelijks. Tel. No. 32. - Giro 137677 Directeur A. i. DE LOOZE Uitgever-Redacteuri ML J. KOST EU Uitgave: N.V. ZIERIKZEESCHE NIEUWSBODE. ZIERIKZEE 93STE JAARGANG No. 13357 ADVERTENTIENi ran 13 regels 60 oent, ran 4 regels en daarboven 20 oent per regel. Reclames 40 oent per regel. Bij oontraot belangrijke korting Inzending op den dag van uitgave vóór 10 uur De groote trek over de Oceanen Het verkeersmiddel der toekomst I Sedert de jonge Lindbergh op 20 Mei 1927 in de „Spirit of St. Louis" den Atlantis<'hen Oceaan overvloog ein zonder tussc'henlanding ijn. Parijs neerkwam, is het Otcaanvliegen als het ware in de mode gekomen. Tevoren hadden Alciock j en Brown in Juni 1919 reeds een *non- I stop vlucht van New' Foundland inaar Ierland gemaakt, en een paar bestuurbare luchtschepen hadden den overtocht vol bracht. Maar de groote „trek" over den odeaan zou voor de luchtvaart pas later komen. En cok nog heel wat slachtoffers eisohen. Nu, in 1937, vieren wij reeds vergevor derde Oceaan-vliegers-lustra. Zoo heeft men kunnen lezen dat de Frainsche ver keersvlieger Guillaiunet van de „Air Franoe" gehuldigd is, omdat hij voor de vijftigste maal het Oceaan-traject tus- schen Natal en Dakar heeft afgelegd op den geregelden wekelijksdhen dienst op Zuid-Amerika. En 09k bestaat er al se dert eenige jaren een internationale ver- eeniging van Oceaainvliegers. De Zeppelin-dienst op Noord-Amerika functioneert des zomensmet de regelmaat van gen klok en in-a den AtlantiscJhen Oceaan oie, zuidelijk, in 1934 ook door onze „Snip", op w:eg naar Curasao jwferd overgestoken is met de „China Clip per" c.s. ook de Stille Zuidzee over wonnen £tm ontwikkelt zich ook daar reeds een verkeers-net 'ïn de lucht, met zijlijnen van de Hawaï-eilaiaden naar Nieuw' Zeeland en Australië en straks wanneer de heeren Plesman en Rendorp in Washington, waarheen zij op wieg zijn, slagen met aansluitingslijmen tusdhem Batavia en Manilla. De vlucht rondom de wereld komt op die wijze meer en meer binnen het Inprmale kader van nuchtere „spoorboekjes-mentaliteit". Men spreekt van „zoo vrij als een vogel in'de lucht". En inderdaad lijkt het logisch dat de luchtruim'te w4aar geen natuurlijke obstakels, behalve het weer, het vrije verkeer steeds volmaakter tech niek, een vrije vlucht de ontwikkeling van het luchttransport zou moeten waar borgen. I11 bet Februari-nummer van het tijdschrift van de Int. Kamer van Koop handel, dat geheel aan commercieele luchtvaart is gewijd, hebben verschillende gezaghebbende schrijvers die onwikke- ling nog eens herdacht. De voorzitter der tbmimissie vo,or lucht verkeer van de Kamer, dr. Kurt Weigeit, herinnert eraan dat het wereldluchtver- keer thans bijna alle steden vain boven de 500.000 inwoners en bijba alle landen omspant; behalve Instanboel, Toronto, drie Chineesche en alle zes de groote Japanschs steden en 'wat de landen be treft, behalve Turkije, Arabië, Afgha nistan, Japan e'n Perzië, die niet zijn aan gesloten bij het eigenlijke wereldlucht- verkeer. Maar deze opsomming bewijst slechts hoeveel er wel bij het internatio nale net is aangesloten. De wintertijd van de vrijheid Critiek werkt heilzaam De Vrijz. Chr. Jongeren-Bond heeft in de Remonstrantsche Kerk te Den Haag een „geluigenisavond vcor geestelijke vrij heid" gehouden. Als voorzitter der ver gadering fungeerde ds. D. Drijver, Evang. Lutersdh predikant te Den Haag, die de drukbezochte bijeenkomst met een woord Van hartelijk welkom en een korte uiteen zetting van het doel van dezein avond het getuigen voor het vrijzinnige geloof en voor de geestelijke vrijheid opende. In deze vergadering heeft o.m. minister P. J. Oud het woord gevoerd. Niet zoo- tveel behoeven wij terug te gaan, aldus spr., om een tijd te vinden, waarijn het ondenkbaar was, dal 'wlij vcor de geeste lijke vrijheid zouden moeten vechten, doch zooals het zoo 'vaak gaat, eenmaal (verkregen goed kan licht in gevaar ko- (men. Doch dit beeft ook een goede zijde. Het leert ons dat dierbare goed de geestelijke vrijheid naar waarde schat ten; de verhouding van den menstlh tot de gemeenschap is door alle tijden heen een onderwerp van bespreking gew'leest. Persoonlijke belangen komein vaak in botsing met gemeenschapsbelangen, maar, aldus mr. Oud, het gemeenschapsbelang staat niet in Scherpe tegenstelling tot het persoonlijk belang. Het welzijn van den mensch is het uiteindellijk doel van alle regelingen. Verdraagzaamheid zou spr. een beteren steun vinden tegenover vrij heid, dan het veel gebruikte woord: ge bondenheid. Het is het respet'teeren vain een anders vrijheid. Het fjezag van de ic|verheid houdt bij het persoonlijk gew'e- ten van den melnisch op. Gestreefd m'oet worden naar een zoodanige verhouding van gezag tot vrijheid, dat deze geen tegenstellingen meer zijn1- Een zekere m!a- te van stoffelijke en geestelijke welvaart moet de mensch in de eerste plaaits be zitten om in volle mate de geestelijke vrijheid deelachtig te worden. Mr. Oud besprak vervolgen? de idee van de vrijheid op internationaal en po litiek terrein. Nog te veel leeft slechts hij in de vrijheid, die macht over een ander heeft, z;oo krijgt men groepeeringein, vian landen tegenover elkaar en van groe pen in een land, alleen uit overwegingen, óm de m'acht te verkrijgen. En zoo: heeft men in spmhiige landen de overtuiging gekregen, dat het daarom beter is, dat besluiten door een Leider moeten wordeim genomen en kritiekloos inbeten Worden opgelvolgd. Maar het mooie van de geestelijke Vrijheid is nu juist die critiek. De cri tiek, die zich Vrij' kan uiten, haar heilzame werking kan hebben ein zich niet behoeft pp te hoopen, totdat zij als een geweldige 'bom losbarst. Dezen tijd noem'de spr. den Wintertijd van de vrijheid. Maar op den winter zal weer de lente volgen, waarin onze idealen zullen opbloeiein,- Wij'moeten hel geloof in onszelf blijven behoudelni en gezamenlijk naar eeinl beteren tijd streken. De Zeeuwsche Luchtlijn De dienst naar Haamstede wordt weer doorgetrokken tot Vlissingen Behoudens, goedkeuring door den mi nister van waterstaat zal de K.L.M. den thans bestaanden luchtdienst (Amsterdam) —Rotterdam—Haamstede v.v. welke op Maandag, Woensdag en Zaterdag wordt uitgevoerd, weer doortrekken tot Vlis singen; de dienst zal dan tevens' tot een dagelijkschen (2 maal per dag in beide richtingen) worden uitgebreid. Deze verlenging en uitbreiding van den dienst zal ingaan op Maandag 22 Maarü. Bij 't afscheid van Dr. Vermet Men schrijft ons: De heer Vermet, arts te Oud-VASseimeer, heeft gemeend uit zijn betrekking ontslag te moeten nemen ma het bereiken van den 65-jarigen leeftijd. Het zou te veel ruimte vragen om' alles te membreeren, wat hij in den loop vam bijna 40 jaren in deze gemeente als •medibus heeft verricht, maar een-woord van hulde en waardeering voor alles wat bij, als zoodanig presteerde, mag zeker in £et openbaar vermeld worden. Een reeks van dankbare patiënten zal ongetwijfeld daarmede instemmen. Ge durende al die jaren heeft hij zich te Oud-Vossemeer in den waren z'in des wioords aan velen leeren kennen als een serieus plichtbetrachtend geneeskundige, terwijl hij ook gedurende vele jaren te Nieuw'-Vosmeer als gemeente-geneesheer werkzaam 'wlas en daar in hoog aanzien stond. Ook guiten zijn betrekking was hij steeds een ijverig medewerkend persoon om de belangen der ingezetenen te hel pen bevorderen. Als raadslid en tevens eenigen tijd wëthouder, wlas hij bereid zijn krachten ten beste te geven; in het Kerkbestuur der Ned. Herv, Gemeente al eveneens. In verschillende besturen en commissies was hij een trouwl voor ganger, het Grpene Kruis kwam op zijn initiatief tot stand, waarbij hij' onafgebro ken als bestuurslid en adviseer optrad. De aanstelling van een, wijkverpleegster volgde later en cok daarin was hij mede werkzaam. In de commissie van leerplicht had Ihij lang zitting; het Fonds Huijsseini van Kattendijke, dat door persoonlijk op treden van zijn vriend wijlen Burgemees ter De Graaf tot stand kwam en tot doel heeft aan behoeftigen versterkende mid delen te verschaffen, heeft voortdurend zijn medewerking ondervonden. Het hou den van lange redevoeringen in de ver gaderingen lag niet in zijn lijn; kort en zakelijk; een rake zet, een vroolijke kwinkslag, zonder eenig sarcasme, bracht daar vaak een opgewekte stemming. Wars van grootdoenerij zou verder gaan dan hel hierboven vermelde, hem' zeker niet welgevallig zijn. Laten wij ho pen, dat T\ij, met zijn echtgenoote, die steeds met hem meeleefde, wat zijn pa tiënten aangaat, nog een reeks van jaren in Zijn geboorteplaats 's Heer Arendskerke waar hij' zich gaat vestigen, zijn 'welver diende rust zal genieten. Het Stoomgemaal „Schouwen" werkt 60 jaar 1 Maart 1877 draaiden de schepraderen De Bilt voorspelt: „Zwaar beW|olkt, re gen of hagelbuien". En wij zeggeirn: „nog meer regen?" „Nog meer regen", zegt de melkboer, die c"J straat op .moet en „nog meer regen" zegt de moeder, als zij haar kinderen door de regen maar school zendt. En „nog meer regem", zegt de boer, en hij kijkt naar zijn lamd. Ja, dat land is de laatste maanden wel dikwijls nat geregend. Maar de Sdhouiwi- sdhe hoer (niet die van het vliegveld) weet ook dat al dit w|ater weer kan af vloeien in watergangem en sloot en, om dat daar aan Flaauwers een Stoomge maal staat., dat dit waiter als. door een magische kracht naar zich toe trekt. En in een regenperiode als deze lijkt het mij voor vele lezers interessant eens te beschrijven wat er alzoo gebeurt in dat gebouw, dat daar zoo, eenzaam als mid den in het water staat. Voor een dergelijke beschrijving 'is er nog een reden. Maalndagi 1 Maart zal het juist 60 jaar geleden zijn, dat het stoom gemaal in werking trad. In dit verband is het aardig eens na te gaan, de stem men van het voor en tegem uit dien tijd. Verschillende ingezonden, stukken in de Nieuwsbode van die dagen, getuigen vam de oppositie, die de toenmalige voor zitter van het Waterschap Schouwen, mr. 'Bi. P. C a u en de Waterbouw'kjU|ndig Amb tenaar P. L a b r ij n Dz. hadden te over winnen. En toen- iri cfe algemeene ver gadering van 21 September 1875 met 16 tegen 6 stemimien tol Stichting vam een Stoomgemaal was 'besloten, was men er nog niet. De bezwaarde ingelanden legden in het toenmalige hötel „De Weert" een request ter teehening, waarmede men maar Mid delburg toog. De beztaaren Wfaren drieër lei. Ten eerste kostte het 'te veel. Ten tweede was men bang dat door de lage waterstand de .slooten zouden volslib- ben en het vee in andersmans weiden zou gaan. En tenslotte voorzag mejni dat de drinkputten doorloopend zouden droog staan. Gedeputeerde Staten echter keur den het besluit van het Waterschap goed en op 13 October 1876 werd door Mr. Cau de eerste steen gelegd, waarna het gemaal, het eerste Stoomgemaal in Zee land, op 1 Maart 1877 in werking kon worden gesteld. De waterstanden met 1 M. verlaagd Kwamen vogr de stichting van het Stoomgemaal in den winter waterstanden ■voor van 70 a 75 e.M. boven Zomerpeil, nu beheerscht men het v^ater tolt op 25 a 30 C.M. beneuen Zomerpeil. Een ver schil dus, van 1 M. Stellen we ons eeinis voor dat Schouwen op dit oogenblik np» geen 'Stoomgemaal kende, dan komden wij ons Wielli'dht gemakkelijker per boo tj e dan per autoi over de wegen verplaat sen. Bij' de ingebruikneming, van het ge maal bediende men zklh van 2 motoren met schepraderen met een wa.terverplaat- sing van maximaal 24000 M3 p. uur. De schepradbemaling werd, de eerste in 1904, de tweede in 1920, vervangen door cJe|ni- trifugaal-pompbem'aling, waardoor de Ca paciteit w'erd opgevoerd tot maximaal 40.000 M3. per uur. Aan de bedrijfszekerheid der beide ma chines wiorden vanzelfsprekend hooge eischen gesteld. Wanneer da|n ook in den zomer voor de machines de rust is aangebroken, wordt alles aan eqn nauW!- keurige controle onderworpen e|n onder- deelen vernieuwd of bijgesteld w|aar noo- dig. En het is de chef-machinist, de heer P. G.. van Dijk, die over alles zij'n waakzaam oog laat gaan. Want hier zijn we in het Rijk Iwlaar de heer van Dijk in Augustus' a.s. reeds 25 jaar den scepter zwaait. En men zou meer dan schrijver dezes onderlegd moeten zijn in de geheimen der machinekamer, om ten volle te kunnejni beschrijven, wat daar Zoo al aan vast zit. Ik, als gewone be zoeker, misschien wat nieuwsgieriger dan anderen word door hem' roimdgle" leid. Doch ik zie niets dan blinkende schijven (wat blinkt hier alles je tegen) krukassen, vluohtwielen, manometers, ko len en olie. En "Slles draait, wentelt en bew'eegt. Maar waarom alles draat, 'w|entelt en be weegt, ik Iw'eet het niet. Alleen weet ik, dat alles wat voor mij zoo onbegrijpelijk is, voo mijn geleider is als een open boek. Dat hij' begrijpt den zin van bet kleinste schroefje en ieder boutje. En ik ben vol bewondering voor dit vak, dat de techniek van deze 300 P.K. machines tot in alle onderdeelen omvat. Abnormale regelval eischt veel maaluren Bij deze rondgang zegt mijn geleider, dat niet alleen dit stoomgem'aal de eerste in onze provincie Was, ook nog pp een ander gebied had „Schouwen" de primeur. 1 Het was in 1904 toen voor 't eerst hier in Schouwen—Duiveland eeini electrische installatie werd opgesteld, wlaardoor de bedrijfsgebouwen alle Iwlerden verlicht. En tot op dezen dag vervult noig dezelfde installatie steeds zijn lichtende plicht. i De regenval der laatste weken is a.aai- mlerkelijk groio.tër dan (normaal. Volgens de b'iji het gemlaal geplaatste regenmeter j bedroeg de neerslag dezen winter vam 1 Jan. tot 23 Febr. 174 m.M. In 1935 was dit 95 mf.M., in 1934 59 m.M. en in 1983 slechts 55 mi.M. Men begrijpt dus wel dat deze 174 mM. 'neerslag menige nacht .dr,aaien het gevplg heeft gehad, j Voor hen die van getallen hojudem wpirdt het dan aardig eens ma te gaan hoeveel water er dan eigenlijk gevallen is. Santen, met de op het Waterschap Sdhoiuwen sueerende polders, bedraagt'de bemalingsoppervlakte 13,000 H,A. Er viel dus in deze waterrijke dagen niet min der dan ruimi 22,6 millioen M.3 water op deze polders. Z|0|o als de regenval uit elkaar loiopt, zpo schommelt ook net aantal maialuren. Deze iviarieeren van minstens 1500 toit faOiOjgsten 3000 per jaar. Vanaf 1 Jian. heeft men dit jaar reeds 1100 'mhalpren geboekt. Maaluren wil in dit verband zeggengedraafde |urein' per 'machine. Draait men dus een etmaal mtet beide machines, dan boekt men hier- v|oor 48 maaluren. Het Osse gemaal ontlastte Noord-Schouwen Neemt men een gemiddelde aam vlam 18000 M3. per imlaaluur, dan komt men aan een totale waterverplaatsing in 1100 uur, v,an 19,8 millioen M3. Het peil in watergangen en sloptejn is |0|p dit oogen blik vrijwei hetzelfde als pp 1 Jan. En waar ook in deze tijd de verdamping van het water geen rpl speelt, volgjt daaruit dat de resteerende 2,8 millioen M3. water werd iverwierk't doior het Osse- gernaal. Want ook hier heeft het Wa terschap Schouwen in 1928 een gehi'aal gesticht, waarin bij1 eb een sühroefpomp werkt met een capaciteit van 6000 MB. per uur. Voor het Noordelijk gedeelte van Schouwen beteekemt ojojk dit eeln ontlasting'. Diank Zij: dus fvjopr een grpiot deel heb nu 60-jarige w,atergem!aal te Fla|a|uwers, heeft Belhouwen, o.ndamks de talrijke regeias der laatste weken geen last vlam :het over tollige water. De stokers vlullen maar de hongerige 'mlagen der vluirn. Meer dan 5000 kilo: kolen per uur verteren zij1, als alles draait. Het technisch personeel waakt voor iedere loinregelmlatigheid der machi nes, en geeft olie wa,ar em waintaaer dit noodig is. En ziojoi draait alles geregeld door, en zal dit 'blijven dpiem, Zoo laing de waterstand in SchoiUiwen dit hoioldig mlaakt. Met een hartelijk woord van dank nam de bezoeker afscheid, en reed weg ,...i..„door den regen!" En een zwarte rookpluim uit de hooge schoorsteen deed hem uitgeleide, als 'een belofte dat „Schouwen" paraat blijft. „SCHOUWENAAR". lederen morgen hevige hoofd pijnen 1 Nu is zij een ander mensch „Zeven jaren leed ik aan hoofdpijnen, die in den morgen zoo hevig waren, dat ik bijna niet op kon staan. Ik probeerde alle mogelijke middelen, doch niets hielp afdoende. Sinds ik echter Kruschen Salts nam, waren de pijnen verdwenen) en ben ik op het oogenblik al zevea weken vrij van pijn". Mevr. J. A. Chronische hoofdpijnen, rheumatische pijnen etc. ontstaan meestal wanneer Uw organisme verontreinigd wordt door op gehoopte afvalstoffen. Kruschen Salts spoort de afvoerorganen aan tot actie* vere werking, waardoor alle afvalstoffen snel en volkomen worden verwijderd* zoodat de oorzaak van Uw klachten) wordt weggenomen en de pijnen dan ook weldra geheel verdwenen zullen zijn. De „kleine dagelijksche dosis" zorgt er voor, dat deze niet meer kunnen optre den en houdt U frisch, jong en gezond. Kruschen Salts is uitsluitend verkrijg baar bij alle apothekers en erkende dro gisten a 0.40, 0.75 en 1.60 per flacon. Let op, dat op het etiket op da flesch zoowei als op de buitenverpak king de naam Rowntree Handels Maat schappij, Amsterdam voorkomt. Een natuurlijke verkwikking' TQNöÉMA CIE. FA&B..VAN KING PEPERMUNT 5NEEK Deze tijd is de wintertijd van de vrijheid Het luchtverkeer omspant bijna alle landen der wereld Het Stoomgemaal Schouwen draait Maandag 60 jaar De Zeeuwsche luchtlijn wordt doorgetrokken tot Vlissingen Inspecteur Stoopman nam afscheid van ons eiland Dr. Vermet herdacht Later iets kouder Barometerstand van hedehmiddag 12 uur. WEERBERICHT Hoogste barometers!. 772.3 te Isafjord. Laagste 731.3 te Holyhead. Verwacht tot den avond van 28 Febr.: Matige tot krachtige, tijdelijk stormach tige Zuidelijke tot Zuidwestelijke of Wes telijke wind, zwaar bewolkt met tijde lijke opklaringen, aanvankelijk regen, la ter hagelbuien, aanvankelijk weinig ver andering, later iets kouder. Zon op: Zm ottder: 28 Februari 6,50 5,36 1 Maart 6,48 5,39 Hoog* en laagwater Ie Zferfkzea HoogwaterLaagwater 28 Februari 4,36 17,01 10,10 22,13 l Maart 5,08 17,31 10,45 22,45 Zich geheel geven is de eenige tueg oni alles te ontvangen: rust, vrede, le venslust, vertrouwen in het leven4

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1937 | | pagina 1