ZIERIKZEESCHE NIEUWSBODE PUROL WOENSDAG 13 JANUARI 1937 ÖPüENOl ZIERIKZEESCHE COURANT 1797 - 1889 Ruwe handen De Kern ABONNEMENT. Prijs per 3 maanden f 1,50, buiten Zierikzee f 1,80 Voor het buitenl. p. jaar f 10,Afzonderlijke nummers 5 oent. Verschijnt dagelijks. Tel. No. 32. - Giro 137677 DirecteurA. DE LOOZE Uitgever-Redacteur x M J. KOSTER Uitgave: N.V. ZIERIKZEESCHE NIEUWSBODE, ZIERIKZEE 93STE JAARGANG No. 13318 ADVERTENTIENi van 13 regels 60 oent, van 4 regels en daarboven 20 oent per regel. Reclames 40 oent per regel. Bij contract belangrijke korting Inzending op den dag van uitgave vóór 10 uur Het vliegtuig als vervoermiddel Onontkoombare natuurwetten Wanneer moet men landen Uit het steeds (wiser in het idiagelij'ksdh leven bewezen feit, dat van een nieuwe snelle verbinding een idriulk gebruik ivMordt gemaakt, ook al is die snellere verbinding dujurider dan de langzamere, volgt dat de luiaarde van het vervoer stijgt met de snelheid. Dat een snellere verbinding, in het algemeen duurder is dam een langzamere komt docrdat 'hij het verhjotogen van de snelheid vap elk vervoermiddel, het ver mogen, dat voor de votortbeiwtègimg noo- dig is, sterker toeneemt d,ain de snelheid zelf. De (wieerstand van een voertuig, (dat zidh dppr Idie lucht of (het fwjater voo r tb e- wieegt, neemt namelijk toe met het kwa draat van 'die snelheid. Dit twtil zeggen, dat, wanneer we een schip of een trein een ttateómaal zoo groiote snelheid geven, een viermaal groiotere iwleerstamd 'door de voortbewfêgen'de maclhiines moet wor den overtalopnen. Deze orwhtkoioimbare natuurtalet, die voor elke verhoioging va|n de snelheid zijn onevenredig groot offer aan benzine, stookblie of steenkool vraagt, geldt natuurlijk ,o,ok het vliegtuig. Toch verkeert het vliegtuig bij verhooging van de snelheid im een gunstiger positie dan de andere verkeersmiddelen. De draagkracht van Idlem vleugel van een vliegtuig wordt (namelijk ontleend aan de sinelle beu leging idioor de hifcht en, evenals de ulserstapd), neemt bij verhoio ging van de snelheid! de draagkracht met het kta|adraat van de snelheid toe. Dit Iwriil zeggen, dat, wanneer we van een vliegtuig ten koste van een hoo- ger motorvermogen de Snelheid' gaan op voeren, de lading, die taje met het vlieg tuig kunnen vervoeren, ook grooter Iwbrdt: Zoowel het motorvermogen als idte lading pemen met het Üdwlaid'raat van de snelheid toe. Natuurlijk komt niet alle wjinst aan snelheid tein goedie aan de betalende lading, u(ant diaar de motoren een hooi- ger vermogen mpet ontwikkelen, neemt het benzineverbruik toe en moet een groioter geiwjicht aan brandstof wordlen meegenomen. Door de groote re snelheid' inemen bo vendien de krachten op het vliegtuig toe, zo o dat dit sterker geboujwid rnjoet wor den, iw'at, niettegenstaande de hooge trap iwjaarop onze moderne metaalbouw reeds is gekomen, nog altijd1 met verhoo- ging va|ni het getaiiciht van het vliegtuig samengaat. Hoeta|el dus aan die winst in draag kracht nog jwjordt geknabbeld, dopr bij komende iinvloedjen die echter dojor de vooruitgang der techniek in hun na- deelige iwfërking zullen venminldlereoi ligt in de theoretische gronldlslagen van het verkeer per vliegtuig besloten, dat verhooging der snelheid' geen achteruit gang van het rendement beteekent. Uit het l$it, dat Idjötór onze imioderne verkeersvliegtuigen nog geen h-oogere snelheden ulord'en bereikt dan van onge veer 300 kilometer per uur (vijf maal zoo vlug als de trein) blijkt echter* dat er aan ide toepassing van deze gun stige eigenschap *van het vliegtuig nog moeilijkheden verfciomidlen zijn, die aan het opvoeren van de snelheid een grens stellen. De voornaamste daarvan is dfe eisch (j!m met een snel vliegtuig toch langzaam te kunnen landen. Word' van het vliegtuig bij de landing de snelheid' geleidelijk verminderd dan iwbrdt een punt 'bereikt waarop Idle lucht niet meer snel genoeg langs den vleugel stroomt om vioidpenid|e draagkracht te ontu'ikkeleni, het Vliegtuig zakt door en de landing is volbracht. De landing tabrdt dus uitgevoerd! 'b;ij de minimum snelheid van het vliegtuig. ^Aƒanneer echter een vliegtuig wordt gebouiwld. dat bestemd is om hoogc snelheden te 'bereiken, idlan moet dat vliegtuig een 'betrekkelijk kleine vleu gel hebben, daar andiers de (wieerstand te groot talordt. Bij hooge snelheiden is van zoo'n kleine vleugel de draagkracht ruim voldoen/die. maar de minimum snelheid, tataarbij' de vleugel het vliegtuig nog juist kan dragen, ligt hooger, Zoofdiat ook de Ianidangssnelheid hooger Iwlordt. RacJe-vliegtuigen zullen dus altijd' een hooge Jandingssnelheiid' hebben en hun start en landing zal ook op gnop-te Vlieg velden nog zeer bezwaarlijk zijn; die snelste vliegtuigen zijn dan ook tot nog toe altijd watervliegtuigen geweest, daar hiervoor gemakkelijker een onbeperkte ruimte om te landen en te starten kan. iwlorden gevo-njdlen. Om echter op de hed-endaagsdhe vlieg velden met een verkeersvliegtuig veilig te kunnen landen, zijn tate gebomid'en aan een Landingssnelheidl, die niet bloven 100 k.m per (uur mag 'kjoméh. Hierin ligt het voornaamste b'ezjwlaar om met de ver- hoioging van de snelheid1 der vliegtuigen onbeperkt verder te gaan. Tocih zjjn in idle laatste jaren reeds middelen gevonden om oo|k met snelle vliegtuigen langzaam te landen. Een van de {wbrkzaamste 'daarvan zijn de remklappen Zooals 'die op de D|0|uglas iwlorden toegepast. Deze klappen zijn aan den achterkant van d'en vleugel aange- braclht en liggen tijdens d:e vlucht vlak tegen de onderzijde, zbodat ze de w(eer- stand niet vergrooten. Vóór d|e landing wbrden 'de remklappen door middel Van een hydraulische polmp, die ook het in trekbaar onderstel 'bedient, uitgepompt, 'wlaarna ze zooveel weerstand vero|0<rza- ken, dat die vooriwiaartsche snelheid van het vliegtuig belangrijk vermindert. Door dat (dfe klappen de strooming van de lucht langs den vleugel talijzigen, blijft echter bij deze lage snelheid- toch nog zooveel draagkracht bestaan, idlat het vliegtuig niet plotseling doorzakt, 'd(o)ch geleidelijk en o-n'dler een tamelijk stei- len hoek binnenizfwleeft. genezen vlug met Ioos30-60ct. Bij Apoth.en Drogisten Gisteren is Malaga gebombar deerd door twee kruisers en een aan tal vliegtuigen van (de nationalisten. Bij1 (dit bombardement zijn 300 dpoden en meer (dan 1000 gewonden gevallen. Het DeensChe s.s. „Signe" en het Nop-r- sche s.s. „Saga", Idie langls de kade ge meerd lagen, toen zes vliegtuigen der nationalisten met een groote snelheid •ruim 100 branldbomim'en over de geheele staid uitwierpen, terwijl gelijkertijd twee kruisers |der nationalisten uit zee 200 schoten op (de stad losten, stoomden in allerijl op naar Gibraltar om (daar de Wijk te nemen. Heeft Amerika weer hoop Het New York van heden New-York, Jan. 1937. Hoe meer ons trotsche schip het Ame- rikaansche continent tiadert, des te ster ker wordt de spanning. Welke indruk ken zal ik op Noord^Amerikaanschen bo- bem opdoen? Toen ik, aldus onzen bij- zonderen correspondent, in den zomer van 1932 na een verblijf van twee jaren het aan natuurlijke mogelijkheden zoo rijke Noord-Amerika verliet, bevonden de Vereenigde Staten zich in een zware economische crisis. Op de pier te New York wemelde het yan de bedelaars. Op den Times Square zag men in het schijn sel van de schitterende lichtreclames een lange rij werkloozen, die hier gespijsd werden. Ook de derde klasse van ons schip weerspiegelde de Amerikaansche economische crisis. Een aanzienlijk deéi van de passagiers bestond uit menschen, die jaren geleden vol hoop naar Amerika waren geëmigreerd en die thans, nadat zij werkloos waren geworden, met hun laatste geld naar het vaderland terug keerden. Onwillekeurig moest ik aan deze belevenissen terugdenken. Op het oogenblik heeft onze Ameri kaansche reis vooral de besfudeering van het agrarische vragstuk ten doel. Roosevelt heeft in zijn eerste ambtspe riode bijzondere aandacht aan den land bouw geschonken. Zooals bekend zijn z'n maatregelen i-ntusschen niet zonder bitteren bijsmaak gebleven. De belang rijkste agrarische wet, de „Agricultural Adjustment Act" werd in het begin van 1936 door het Hooge Federale Gerechts hof met een beroep op de grondwet van het jaar 1787 onwettig verklaard. Ont de politiek op dezelfde wijze verder té voeren moest men dus naar nieuwe we gen zoeken. Maar niet slechts de voet angels en klemmen van de politiek be reidden den president moeilijkheden, ook de natuurrampen, droogte, overstroo mingen en zandstormen wierpen don kere schaduwen over Noord-Amerika. Zal men naar een zekere ordening blij ven streven, of de beslissing overlaten aan het vrije spel der krachten? De polsader van New York In New-York krijgen wij intusschen geen bevredigend antwoord op deze vraag. Wij moeten de nauwe straten en de lichtreclames achter ons laten. Eerst een reis over het uitgestrekte Ame rikaansche continent zal ons dit pro bleem doen begrijpen en een antwoord op de brandende vraag geven. Doch voor wij New' York verlaten, willen wij nog eens den hartslag van deze unieke stad voelen. Dit kan het best geschie den op de drukste uren van den dag en in den laten avond. Nergens treden de Amerikaansche tegenstellingen zoo duidelijk te voorschijn als in New- York. Met weinige stappen komt men uit een omgeving van de allergrootste luxe "in wijken, waar de bitterste armoede heerscht. Menschen van alle rassen en talen loopen ons voorbij. In de voor stad Harlem hebben de negers, die sinds den oorlog uit de zuidelijke staten naar het industrieele noorden getrokken zijn, een woonplaats gevonden. Men wordt in New-York overweldigd door het enorme menschelijke prestatie vermogen. Ook dringt zich de vraag op waar al deze menschen van de meest verschillende rassen en volken, die aan ons voorbijstroomen, vandaan komen? Velen van hen zijn op het platteland van Amerika of Europa geboren. Anderen weer in New-York wonen ongeveer 1.8 millioen Joden stammen uit de steden van Zuid-Oost-Europa. Aangeloat door den glans van de groote stad zijn zij naar hier gekomen, om den strijd: om het bestaan te voeren. In de scha duw van de wolkenkrabbers met hun pracht en praal woont ook de nood en de ellende. Hier gaan waardevolle menschen ten gronde, zonder dat iemand er zich om bekommert. Maar wij willen hierop niet verder door gaan, ons roept het platteland van Amerika. Daarom ver laten wij New-York, dat ons door zijn schreeuwende tegenstellingen vele ern stige gedachten mee op weg geeft. Gisterenmiddag, even 12 juur, is de nieuwste aan-wtinst -van ide Nederlalnidsdh-e vloot en grojojtste -kriyser „De Ruijter" onjder bevel van den k'apitein ter zee, A. C. v. d. Sande Lacoste, uit Den Hel der voor een dienstreis van meer dan 2 ja;ar naar Ned.-Indië vertrokken. EDEN OVER SPANJE Vreemde inmenging ongewenscht Spanje zal zelf zijn regeering vormen De Engelsche minister van buitenlainld- sche zaken Elden, heeft 'aan een bain(k;et v'an ide buitenlandsche pers te Londen een) relde gehouden over den internationa len toestand. De toestanld in Spanje blij'ft ernstig on rust in ide geheele wereld -wiekken. Eden heihaaJide, dat (het 't recht der Spanjiaar- Iden was en Vap hen alleein; te beslissen over het regeeringsstelsel, -dat zij wen- schen. Daarom liebben wij tegen te gaan en ziullen wij in -de toekomst Zojoi veel mogelijk) blijven tegen gia'an, iedere vneem- jde inmenging in de Spaainlsche aanglele- genhejden. Er z'ij'n er (die meenen, dat de burger oorlog in Spanje -o|nvermij|delijk tot een fascistisch, hetzij tot een üo-mlmluinistisch regime moet leiden, wij daarentegen ge- looven in het eene, uodh ia het anider-e regime, (dat niet ,uit Spanje Voorkiojm't en er niet kan voortduren. Mettertijd zal Spanje zijn eigen iregeeringisvorm ont wikkelen. Er zijn er, (die meenen, dat de burger oorlog in Spanje (o|nvermijidelijk -mioet lei- Iden, hetzij tot een fascistische, hetzij tot een commlunistische regeering, maar wij gelooven noch in ,het eene, n|o|clh in het andere van deze stelsels. Wij' gelooven niet in een conflict, maar wij gelooven in samenwerking en ,wij wemöchen gieen enkele natie builen ideze samenwerking te hou|den. Met genoegen heb ik kennis genomen van Hitler's verklaring tegiein- overhet (diplomatieke corps te Berlijn. Van Zijn kant gaf E|den .uitdrukking vain soort gelijke gevoelens, als Hitler in Zijn ver klaring omtrent samenwerking elm verzoe ning naar voren gebracht ha)d. Liever boter dan kanonnen Wat betreft het ontwapeningsvraagstuk verklaarde Eden, dat het Britsche pro gramma 'n groote krachtinspanning verg- ANTHONY EDEN (de en dat er een oogenblik zou koimen, waarop het uiterste gevergd zal iwlorden van (de nationale finamciën en de ratio nale welvaart, gelijk zulks ree'ds elders geschied is. In een wereld, die snel be wapent, kluinnen JwJij geen -anidere politiek volgen, maar het is niet de weg, dien wij verkiezen. Wij verkiezen boter boven kanonnen en zijn bereid -het onze te doen dO|0|r oeconomische sa-mlenwerking en -d|0p,r te werken aan den |vrede van Europa om te verzekeren (dat ook anderen boter heb ben in een wereld, die geen behoefte heeft a.an kanonnen. -Eden wees iwiegen aan, (die zich jvoo-r de naties openden. Door verbetering vap jde vrije internatio nale samenwerking tusschen (de volkein, -door wegruiming van de belemPiieringien, welke aan den (handel en de i-niternatio- nale betrekkingen in (den weg staan en (door een ernstige poging onze gevoelens ten gunste van ide een of andere ideologie te onderdrukken, (kunnen rrfij den inter nationalen toestanld verbeterepi en het welzijn en het .geluk van de wereld ver- hoogen. Grootmoeder en kleindochter Een daad van piëteit In het late middaguur van den 7en Januari j.l. heeft Prinses Juliana een daad van piëteit verricht, welke eerst thans bekend is geworden. Op een oogenblik, dat allen zich in gissingen omtrent het uur van vertrek voor de huwelijksreis verdiepten, heeft Prinses Juliana het pa leis Noordeinde verlaten. Voor het ge- denkteeken van de Koningin-Moeder in het rosarium op het Jozef Israëlpleini heeft zij bij het invallen van de duis ternis een ruiker van blauwe tulpen en aronskelken, bijeeji gehouden door een wit lint, neergelegd en enkele oogenblik ken in gedachten verzonken voor het monument gestaan. Uit deze daad kan blijken, dat de gedachten van de bruid ook dezen dag ook uitgingen naar haar, die gedurende haar leven door geheel Nederland bemind en geëerd was en wier nagedachtenis ook thans nog in dankbare herinnering bij het Nederland- sche volk voorleeft. Coöperatieve Suikerfabriek en Raffinaderij »Dinteloord« Wat meer reden voor optimisme Het jaarverslag, uit te brengen in de jaarlijksche algemeene vergadering van de vereeniging Coöperatieve Suikerfabriek en Raffinaderij „Dinteloord", geeft o.m. de volgende bijzonderheden: De hoeveelheid verwerkte bieten was ongeveer 14 millioen k.g. minder dan vorig jaar. De tamelijk groote hoeveelheid garantielooze bieten werd later nog door vrijkomende garantie gedekt, zoodat daar voor nog een bevredigende prijs kon woTden betaald in tegenstelling met het voorafgaande jaar. De opbrengst per H.A. was ook dit jaar weer goed, terwijl ook het suikergehalte (gemiddeld 17.444 pet.) hoewel iets lager dan in 1934-'35 (18.03 pet.) zeer bevredigend is. Wat de opbrengst der producten be treft, zijn er in dit boekjaar nog vrij wel geen lichtpunten aan te wijzen. De veevoederprijzen en in verband daar mede de prijzen van natte en gedroog de pulp stegen iets, doch de suikerprij zen bleven op een zeer laag niveau. Gelukkig is er dienaangaande momenteel wat meer reden tot optimisme. Gestadig zijn de laatste maanden de suikerprijzen Eden over den internationalen toestand Malaga door vliegtuigen en kanonnen bestookt Een geregelde luchtverbinding Engeland Amerika op komst Nieuwe 3 Staatsleening ter conversie van twee 47a le ningen De suikerfabricatie geeft betere vooruitzichten) Deterding's plan becritiseerd en geprezen Regen- of hagelbuien Barometerstand van hedenmiddag 2 uur. WEERBERICHT Hoogste barometerst. 786,6 te Libaiui. Laagste 733,3 te Isafjord. Ver|w|ac(ht tot den aVorad- van 14 Jan. meest matige zuidelijke .tot z-uidjw<este- lijke of jwlestelijke wind, aanvankelijk be trokken tot zwiaarbewolkt met tijdelijk regen, later opklarend met jwtellidht re gen- of 'hagelbuien, aanvankelijk zach ter, later kojuider, Vooral heiden in het Noordoosten en Oiosten kans op gladde talegen door lidhte ij'zel. Zon op: Ziom onder: 14 Januari 8.07 4.10 Hoog- en laagwaler te Zierikzee HoogwaterLaagwater 14 Januari 3,49 16,10 9,29 21,31 opgeloopen, terwijl ook de pulpprijzen nogal wat zijn gestegen. Hoewel een en ander de vereeniging nog lang niet in staat stelt de exploitatie zonder re- geeringssteun sluitend te maken, is het toch hoopgevend voor de toekomst. De toestand der vereeniging is, zoo als uit de balanscijfers voldoende blijkt, zeer sterk en stelt de vereeniging in staat om, zoodra de prijzen der proi ducten daartoe aanleiding geven, zelf standig haar taak te vervullen. Dalende werkeloosheid De directeur van den rijksdienst der werkloosheidsverzekering en arbeidsbe middeling deelt mede, dat in d-e week van 21 tot en met 26 Dec. 1936 het( aantal leden van ingevolge het werk loosheidsbesluit 1917 gesubsidieerde ver- eenigingen bedroeg 531.900 (waarvan 74.100 landarbeiders). Van de verzekerden, niet behoorende tot cle landarbeiders, waren de geheele week werkloos 31.1 pet.; in de over eenkomstige week 1935 34.9 pet. Bij 1058 organen der openbare arbeids bemiddeling stonden op 26 Dec. 1936 in totaal 467.043 werkzoekenden inge schreven, onder wie 443.479 mannen. Van deze werkzoekenden waren er 451.392 werkloos, onder wie 432.806 mannen. - In (de Pentland Firth (tusseF.ien Schotland en de Orkney-ei lian don) is het 32231 ton meten-de Finsche -mlotorsdhip „Jo hanna Thor-dan" op Zijh eerste reis viain New York naiar Helsingfors tijdens den storm gestrand. Men vreest, dian 32 per sonen bij deze scheepsramp olm het leven Zijn gekomen. Een reddingsboot m'et 22 mannen, twee vrouiwen en twee kin deren is niet teruggevonden. Men- vreest, Idat de boot gezonken is en dat alle (Op varenden jtfijh verdronken-.

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1937 | | pagina 1