ZIERIKZEESCHE
NIEUWSBODE
PUROL
WOENSDAG 13 JANUARI 1937
ÖPüENOl
ZIERIKZEESCHE COURANT
1797 - 1889
Ruwe
handen
De Kern
ABONNEMENT.
Prijs per 3 maanden f 1,50, buiten Zierikzee f 1,80
Voor het buitenl. p. jaar f 10,Afzonderlijke
nummers 5 oent. Verschijnt dagelijks.
Tel. No. 32. - Giro 137677
DirecteurA. DE LOOZE Uitgever-Redacteur x M J. KOSTER
Uitgave: N.V. ZIERIKZEESCHE NIEUWSBODE, ZIERIKZEE
93STE JAARGANG No. 13318
ADVERTENTIENi
van 13 regels 60 oent, van 4 regels en
daarboven 20 oent per regel. Reclames 40 oent
per regel. Bij contract belangrijke korting
Inzending op den dag van uitgave vóór 10 uur
Het vliegtuig als vervoermiddel
Onontkoombare natuurwetten
Wanneer moet men landen
Uit het steeds (wiser in het idiagelij'ksdh
leven bewezen feit, dat van een nieuwe
snelle verbinding een idriulk gebruik ivMordt
gemaakt, ook al is die snellere verbinding
dujurider dan de langzamere, volgt dat
de luiaarde van het vervoer stijgt met
de snelheid.
Dat een snellere verbinding, in het
algemeen duurder is dam een langzamere
komt docrdat 'hij het verhjotogen van de
snelheid vap elk vervoermiddel, het ver
mogen, dat voor de votortbeiwtègimg noo-
dig is, sterker toeneemt d,ain de snelheid
zelf.
De (wieerstand van een voertuig, (dat
zidh dppr Idie lucht of (het fwjater voo r tb e-
wieegt, neemt namelijk toe met het kwa
draat van 'die snelheid. Dit twtil zeggen,
dat, wanneer we een schip of een trein
een ttateómaal zoo groiote snelheid geven,
een viermaal groiotere iwleerstamd 'door
de voortbewfêgen'de maclhiines moet wor
den overtalopnen.
Deze orwhtkoioimbare natuurtalet, die
voor elke verhoioging va|n de snelheid
zijn onevenredig groot offer aan
benzine, stookblie of steenkool vraagt,
geldt natuurlijk ,o,ok het vliegtuig. Toch
verkeert het vliegtuig bij verhooging van
de snelheid im een gunstiger positie dan
de andere verkeersmiddelen.
De draagkracht van Idlem vleugel van
een vliegtuig wordt (namelijk ontleend
aan de sinelle beu leging idioor de hifcht en,
evenals de ulserstapd), neemt bij verhoio
ging van de snelheid! de draagkracht met
het kta|adraat van de snelheid toe.
Dit Iwriil zeggen, dat, wanneer we
van een vliegtuig ten koste van een hoo-
ger motorvermogen de Snelheid' gaan op
voeren, de lading, die taje met het vlieg
tuig kunnen vervoeren, ook grooter
Iwbrdt: Zoowel het motorvermogen als idte
lading pemen met het Üdwlaid'raat van de
snelheid toe.
Natuurlijk komt niet alle wjinst aan
snelheid tein goedie aan de betalende
lading, u(ant diaar de motoren een hooi-
ger vermogen mpet ontwikkelen, neemt
het benzineverbruik toe en moet een
groioter geiwjicht aan brandstof wordlen
meegenomen.
Door de groote re snelheid' inemen bo
vendien de krachten op het vliegtuig toe,
zo o dat dit sterker geboujwid rnjoet wor
den, iw'at, niettegenstaande de hooge
trap iwjaarop onze moderne metaalbouw
reeds is gekomen, nog altijd1 met verhoo-
ging va|ni het getaiiciht van het vliegtuig
samengaat.
Hoeta|el dus aan die winst in draag
kracht nog jwjordt geknabbeld, dopr bij
komende iinvloedjen die echter dojor
de vooruitgang der techniek in hun na-
deelige iwfërking zullen venminldlereoi
ligt in de theoretische gronldlslagen van
het verkeer per vliegtuig besloten, dat
verhooging der snelheid' geen achteruit
gang van het rendement beteekent.
Uit het l$it, dat Idjötór onze imioderne
verkeersvliegtuigen nog geen h-oogere
snelheden ulord'en bereikt dan van onge
veer 300 kilometer per uur (vijf maal
zoo vlug als de trein) blijkt echter*
dat er aan ide toepassing van deze gun
stige eigenschap *van het vliegtuig nog
moeilijkheden verfciomidlen zijn, die aan
het opvoeren van de snelheid een grens
stellen. De voornaamste daarvan is dfe
eisch (j!m met een snel vliegtuig toch
langzaam te kunnen landen.
Word' van het vliegtuig bij de landing
de snelheid' geleidelijk verminderd dan
iwbrdt een punt 'bereikt waarop Idle lucht
niet meer snel genoeg langs den vleugel
stroomt om vioidpenid|e draagkracht te
ontu'ikkeleni, het Vliegtuig zakt door en
de landing is volbracht. De landing tabrdt
dus uitgevoerd! 'b;ij de minimum snelheid
van het vliegtuig.
^Aƒanneer echter een vliegtuig wordt
gebouiwld. dat bestemd is om hoogc
snelheden te 'bereiken, idlan moet dat
vliegtuig een 'betrekkelijk kleine vleu
gel hebben, daar andiers de (wieerstand te
groot talordt. Bij hooge snelheiden is van
zoo'n kleine vleugel de draagkracht ruim
voldoen/die. maar de minimum snelheid,
tataarbij' de vleugel het vliegtuig nog
juist kan dragen, ligt hooger, Zoofdiat ook
de Ianidangssnelheid hooger Iwlordt.
RacJe-vliegtuigen zullen dus altijd' een
hooge Jandingssnelheiid' hebben en hun
start en landing zal ook op gnop-te Vlieg
velden nog zeer bezwaarlijk zijn; die
snelste vliegtuigen zijn dan ook tot nog
toe altijd watervliegtuigen geweest, daar
hiervoor gemakkelijker een onbeperkte
ruimte om te landen en te starten kan.
iwlorden gevo-njdlen.
Om echter op de hed-endaagsdhe vlieg
velden met een verkeersvliegtuig veilig
te kunnen landen, zijn tate gebomid'en aan
een Landingssnelheidl, die niet bloven 100
k.m per (uur mag 'kjoméh. Hierin ligt het
voornaamste b'ezjwlaar om met de ver-
hoioging van de snelheid1 der vliegtuigen
onbeperkt verder te gaan.
Tocih zjjn in idle laatste jaren reeds
middelen gevonden om oo|k met snelle
vliegtuigen langzaam te landen.
Een van de {wbrkzaamste 'daarvan zijn
de remklappen Zooals 'die op de D|0|uglas
iwlorden toegepast. Deze klappen zijn aan
den achterkant van d'en vleugel aange-
braclht en liggen tijdens d:e vlucht vlak
tegen de onderzijde, zbodat ze de w(eer-
stand niet vergrooten. Vóór d|e landing
wbrden 'de remklappen door middel Van
een hydraulische polmp, die ook het in
trekbaar onderstel 'bedient, uitgepompt,
'wlaarna ze zooveel weerstand vero|0<rza-
ken, dat die vooriwiaartsche snelheid van
het vliegtuig belangrijk vermindert. Door
dat (dfe klappen de strooming van de
lucht langs den vleugel talijzigen, blijft
echter bij deze lage snelheid- toch nog
zooveel draagkracht bestaan, idlat het
vliegtuig niet plotseling doorzakt, 'd(o)ch
geleidelijk en o-n'dler een tamelijk stei-
len hoek binnenizfwleeft.
genezen vlug met
Ioos30-60ct. Bij Apoth.en Drogisten
Gisteren is Malaga gebombar
deerd door twee kruisers en een aan
tal vliegtuigen van (de nationalisten. Bij1
(dit bombardement zijn 300 dpoden en
meer (dan 1000 gewonden gevallen.
Het DeensChe s.s. „Signe" en het Nop-r-
sche s.s. „Saga", Idie langls de kade ge
meerd lagen, toen zes vliegtuigen der
nationalisten met een groote snelheid
•ruim 100 branldbomim'en over de geheele
staid uitwierpen, terwijl gelijkertijd twee
kruisers |der nationalisten uit zee 200
schoten op (de stad losten, stoomden in
allerijl op naar Gibraltar om (daar de
Wijk te nemen.
Heeft Amerika weer hoop
Het New York van heden
New-York, Jan. 1937.
Hoe meer ons trotsche schip het Ame-
rikaansche continent tiadert, des te ster
ker wordt de spanning. Welke indruk
ken zal ik op Noord^Amerikaanschen bo-
bem opdoen? Toen ik, aldus onzen bij-
zonderen correspondent, in den zomer
van 1932 na een verblijf van twee jaren
het aan natuurlijke mogelijkheden zoo
rijke Noord-Amerika verliet, bevonden de
Vereenigde Staten zich in een zware
economische crisis. Op de pier te New
York wemelde het yan de bedelaars. Op
den Times Square zag men in het schijn
sel van de schitterende lichtreclames een
lange rij werkloozen, die hier gespijsd
werden. Ook de derde klasse van ons
schip weerspiegelde de Amerikaansche
economische crisis. Een aanzienlijk deéi
van de passagiers bestond uit menschen,
die jaren geleden vol hoop naar Amerika
waren geëmigreerd en die thans, nadat
zij werkloos waren geworden, met hun
laatste geld naar het vaderland terug
keerden. Onwillekeurig moest ik aan deze
belevenissen terugdenken.
Op het oogenblik heeft onze Ameri
kaansche reis vooral de besfudeering van
het agrarische vragstuk ten doel.
Roosevelt heeft in zijn eerste ambtspe
riode bijzondere aandacht aan den land
bouw geschonken. Zooals bekend zijn
z'n maatregelen i-ntusschen niet zonder
bitteren bijsmaak gebleven. De belang
rijkste agrarische wet, de „Agricultural
Adjustment Act" werd in het begin van
1936 door het Hooge Federale Gerechts
hof met een beroep op de grondwet
van het jaar 1787 onwettig verklaard. Ont
de politiek op dezelfde wijze verder té
voeren moest men dus naar nieuwe we
gen zoeken. Maar niet slechts de voet
angels en klemmen van de politiek be
reidden den president moeilijkheden, ook
de natuurrampen, droogte, overstroo
mingen en zandstormen wierpen don
kere schaduwen over Noord-Amerika.
Zal men naar een zekere ordening blij
ven streven, of de beslissing overlaten
aan het vrije spel der krachten?
De polsader van New York
In New-York krijgen wij intusschen
geen bevredigend antwoord op deze
vraag. Wij moeten de nauwe straten
en de lichtreclames achter ons laten.
Eerst een reis over het uitgestrekte Ame
rikaansche continent zal ons dit pro
bleem doen begrijpen en een antwoord
op de brandende vraag geven. Doch
voor wij New' York verlaten, willen wij
nog eens den hartslag van deze unieke
stad voelen. Dit kan het best geschie
den op de drukste uren van den dag
en in den laten avond. Nergens treden
de Amerikaansche tegenstellingen zoo
duidelijk te voorschijn als in New-
York. Met weinige stappen komt men
uit een omgeving van de allergrootste
luxe "in wijken, waar de bitterste armoede
heerscht. Menschen van alle rassen en
talen loopen ons voorbij. In de voor
stad Harlem hebben de negers, die sinds
den oorlog uit de zuidelijke staten naar
het industrieele noorden getrokken zijn,
een woonplaats gevonden.
Men wordt in New-York overweldigd
door het enorme menschelijke prestatie
vermogen. Ook dringt zich de vraag op
waar al deze menschen van de meest
verschillende rassen en volken, die aan
ons voorbijstroomen, vandaan komen?
Velen van hen zijn op het platteland
van Amerika of Europa geboren. Anderen
weer in New-York wonen ongeveer
1.8 millioen Joden stammen uit de
steden van Zuid-Oost-Europa. Aangeloat
door den glans van de groote stad zijn
zij naar hier gekomen, om den strijd:
om het bestaan te voeren. In de scha
duw van de wolkenkrabbers met hun
pracht en praal woont ook de nood
en de ellende. Hier gaan waardevolle
menschen ten gronde, zonder dat iemand
er zich om bekommert. Maar wij willen
hierop niet verder door gaan, ons roept
het platteland van Amerika. Daarom ver
laten wij New-York, dat ons door zijn
schreeuwende tegenstellingen vele ern
stige gedachten mee op weg geeft.
Gisterenmiddag, even 12 juur, is de
nieuwste aan-wtinst -van ide Nederlalnidsdh-e
vloot en grojojtste -kriyser „De Ruijter"
onjder bevel van den k'apitein ter zee,
A. C. v. d. Sande Lacoste, uit Den Hel
der voor een dienstreis van meer dan
2 ja;ar naar Ned.-Indië vertrokken.
EDEN OVER SPANJE
Vreemde inmenging ongewenscht
Spanje zal zelf zijn regeering vormen
De Engelsche minister van buitenlainld-
sche zaken Elden, heeft 'aan een bain(k;et
v'an ide buitenlandsche pers te Londen
een) relde gehouden over den internationa
len toestand.
De toestanld in Spanje blij'ft ernstig on
rust in ide geheele wereld -wiekken. Eden
heihaaJide, dat (het 't recht der Spanjiaar-
Iden was en Vap hen alleein; te beslissen
over het regeeringsstelsel, -dat zij wen-
schen. Daarom liebben wij tegen te gaan
en ziullen wij in -de toekomst Zojoi veel
mogelijk) blijven tegen gia'an, iedere vneem-
jde inmenging in de Spaainlsche aanglele-
genhejden.
Er z'ij'n er (die meenen, dat de burger
oorlog in Spanje -o|nvermij|delijk tot een
fascistisch, hetzij tot een üo-mlmluinistisch
regime moet leiden, wij daarentegen ge-
looven in het eene, uodh ia het anider-e
regime, (dat niet ,uit Spanje Voorkiojm't en
er niet kan voortduren. Mettertijd zal
Spanje zijn eigen iregeeringisvorm ont
wikkelen.
Er zijn er, (die meenen, dat de burger
oorlog in Spanje (o|nvermijidelijk -mioet lei-
Iden, hetzij tot een fascistische, hetzij tot
een commlunistische regeering, maar wij
gelooven noch in ,het eene, n|o|clh in het
andere van deze stelsels. Wij' gelooven
niet in een conflict, maar wij gelooven
in samenwerking en ,wij wemöchen gieen
enkele natie builen ideze samenwerking
te hou|den. Met genoegen heb ik kennis
genomen van Hitler's verklaring tegiein-
overhet (diplomatieke corps te Berlijn. Van
Zijn kant gaf E|den .uitdrukking vain soort
gelijke gevoelens, als Hitler in Zijn ver
klaring omtrent samenwerking elm verzoe
ning naar voren gebracht ha)d.
Liever boter dan kanonnen
Wat betreft het ontwapeningsvraagstuk
verklaarde Eden, dat het Britsche pro
gramma 'n groote krachtinspanning verg-
ANTHONY EDEN
(de en dat er een oogenblik zou koimen,
waarop het uiterste gevergd zal iwlorden
van (de nationale finamciën en de ratio
nale welvaart, gelijk zulks ree'ds elders
geschied is. In een wereld, die snel be
wapent, kluinnen JwJij geen -anidere politiek
volgen, maar het is niet de weg, dien wij
verkiezen.
Wij verkiezen boter boven kanonnen
en zijn bereid -het onze te doen dO|0|r
oeconomische sa-mlenwerking en -d|0p,r te
werken aan den |vrede van Europa om te
verzekeren (dat ook anderen boter heb
ben in een wereld, die geen behoefte
heeft a.an kanonnen. -Eden wees iwiegen
aan, (die zich jvoo-r de naties openden.
Door verbetering vap jde vrije internatio
nale samenwerking tusschen (de volkein,
-door wegruiming van de belemPiieringien,
welke aan den (handel en de i-niternatio-
nale betrekkingen in (den weg staan en
(door een ernstige poging onze gevoelens
ten gunste van ide een of andere ideologie
te onderdrukken, (kunnen rrfij den inter
nationalen toestanld verbeterepi en het
welzijn en het .geluk van de wereld ver-
hoogen.
Grootmoeder en kleindochter
Een daad van piëteit
In het late middaguur van den 7en
Januari j.l. heeft Prinses Juliana een daad
van piëteit verricht, welke eerst thans
bekend is geworden. Op een oogenblik,
dat allen zich in gissingen omtrent het
uur van vertrek voor de huwelijksreis
verdiepten, heeft Prinses Juliana het pa
leis Noordeinde verlaten. Voor het ge-
denkteeken van de Koningin-Moeder in
het rosarium op het Jozef Israëlpleini
heeft zij bij het invallen van de duis
ternis een ruiker van blauwe tulpen en
aronskelken, bijeeji gehouden door een
wit lint, neergelegd en enkele oogenblik
ken in gedachten verzonken voor het
monument gestaan. Uit deze daad kan
blijken, dat de gedachten van de bruid
ook dezen dag ook uitgingen naar haar,
die gedurende haar leven door geheel
Nederland bemind en geëerd was en
wier nagedachtenis ook thans nog in
dankbare herinnering bij het Nederland-
sche volk voorleeft.
Coöperatieve Suikerfabriek en
Raffinaderij »Dinteloord«
Wat meer reden voor optimisme
Het jaarverslag, uit te brengen in de
jaarlijksche algemeene vergadering van
de vereeniging Coöperatieve Suikerfabriek
en Raffinaderij „Dinteloord", geeft o.m.
de volgende bijzonderheden:
De hoeveelheid verwerkte bieten was
ongeveer 14 millioen k.g. minder dan
vorig jaar. De tamelijk groote hoeveelheid
garantielooze bieten werd later nog door
vrijkomende garantie gedekt, zoodat daar
voor nog een bevredigende prijs kon
woTden betaald in tegenstelling met het
voorafgaande jaar. De opbrengst per H.A.
was ook dit jaar weer goed, terwijl ook
het suikergehalte (gemiddeld 17.444 pet.)
hoewel iets lager dan in 1934-'35 (18.03
pet.) zeer bevredigend is.
Wat de opbrengst der producten be
treft, zijn er in dit boekjaar nog vrij
wel geen lichtpunten aan te wijzen. De
veevoederprijzen en in verband daar
mede de prijzen van natte en gedroog
de pulp stegen iets, doch de suikerprij
zen bleven op een zeer laag niveau.
Gelukkig is er dienaangaande momenteel
wat meer reden tot optimisme. Gestadig
zijn de laatste maanden de suikerprijzen
Eden over den internationalen
toestand
Malaga door vliegtuigen en
kanonnen bestookt
Een geregelde luchtverbinding
Engeland Amerika op komst
Nieuwe 3 Staatsleening ter
conversie van twee 47a le
ningen
De suikerfabricatie geeft betere
vooruitzichten)
Deterding's plan becritiseerd en
geprezen
Regen- of hagelbuien
Barometerstand van hedenmiddag 2 uur.
WEERBERICHT
Hoogste barometerst. 786,6 te Libaiui.
Laagste 733,3 te Isafjord.
Ver|w|ac(ht tot den aVorad- van 14 Jan.
meest matige zuidelijke .tot z-uidjw<este-
lijke of jwlestelijke wind, aanvankelijk be
trokken tot zwiaarbewolkt met tijdelijk
regen, later opklarend met jwtellidht re
gen- of 'hagelbuien, aanvankelijk zach
ter, later kojuider, Vooral heiden in het
Noordoosten en Oiosten kans op gladde
talegen door lidhte ij'zel.
Zon op: Ziom onder:
14 Januari 8.07 4.10
Hoog- en laagwaler te Zierikzee
HoogwaterLaagwater
14 Januari 3,49 16,10 9,29 21,31
opgeloopen, terwijl ook de pulpprijzen
nogal wat zijn gestegen. Hoewel een
en ander de vereeniging nog lang niet
in staat stelt de exploitatie zonder re-
geeringssteun sluitend te maken, is het
toch hoopgevend voor de toekomst.
De toestand der vereeniging is, zoo
als uit de balanscijfers voldoende blijkt,
zeer sterk en stelt de vereeniging in
staat om, zoodra de prijzen der proi
ducten daartoe aanleiding geven, zelf
standig haar taak te vervullen.
Dalende werkeloosheid
De directeur van den rijksdienst der
werkloosheidsverzekering en arbeidsbe
middeling deelt mede, dat in d-e week
van 21 tot en met 26 Dec. 1936 het(
aantal leden van ingevolge het werk
loosheidsbesluit 1917 gesubsidieerde ver-
eenigingen bedroeg 531.900 (waarvan
74.100 landarbeiders).
Van de verzekerden, niet behoorende
tot cle landarbeiders, waren de geheele
week werkloos 31.1 pet.; in de over
eenkomstige week 1935 34.9 pet.
Bij 1058 organen der openbare arbeids
bemiddeling stonden op 26 Dec. 1936
in totaal 467.043 werkzoekenden inge
schreven, onder wie 443.479 mannen. Van
deze werkzoekenden waren er 451.392
werkloos, onder wie 432.806 mannen.
- In (de Pentland Firth (tusseF.ien
Schotland en de Orkney-ei lian don) is het
32231 ton meten-de Finsche -mlotorsdhip „Jo
hanna Thor-dan" op Zijh eerste reis viain
New York naiar Helsingfors tijdens den
storm gestrand. Men vreest, dian 32 per
sonen bij deze scheepsramp olm het
leven Zijn gekomen. Een reddingsboot m'et
22 mannen, twee vrouiwen en twee kin
deren is niet teruggevonden. Men- vreest,
Idat de boot gezonken is en dat alle (Op
varenden jtfijh verdronken-.