ZIERIKZEESCHE
NIEUWSBODE
MAANDAG 21 DECEMBER 1936
m OPOENOl
ZIERIKZEESCHE COURANT
1797 - 1889
GEBOORTEFEEST
Die NACHT-HOEST
zal ophouden!
akker s Abdijsiroop
D@ Kern
ABONNEMENTi
Prijs per 3 maanden fl,50, buiten Zierikzee f 1,80
Voor het buitenl. p. jaar f 10,Afzonderlijke
nummers 5 cent. Versohijnt dagelijks.
Tel. No. 32. - Giro 137677
Directeurs A. J. DE LOOZB Uitgever-Redacteurt M J. KOSTER
Uitgaves N.V. ZIERIKZEESCHE NIEUWSBODE, ZIERIKZEE
93STE JAARGANG No. 13302
ADVERTENTIES i
van 13 regels 60 oent, van 4 'regels en
daarboven 20 cent per regel. Reclames ^40 oent
per regel. Bij contract belangrijke korting
Inzending op den dag van uitgave vóór 10 uur
Bijna de geheele Christenheid; begint
zich oip te maken om feest te vieren:
En alsof onze dagen miet idohker genoeg
zijn, hebben vele winkeliers hiuinins eta
lages gedompeld in een mat rood licht»
waardoor zelfs 1de kostelijkste lekker
nijen in de schaduw kom en te staan,
zoodat elke appelijtelijkheid weggenomen
wbrdt.
En dat dit alles zoo gehouden wordt
in de dagen voor Kerstfeest is begrijpe
lijk, mits met den Kerstdag het volle
licht moge stralen, w'ant geschiedt dit
niet, dan heeft dit alles een slechte
bediuidenis.
Immers toch: vanaf de oudste tijden,
die verre vóór Christus teruggaan, was
dit feest een feest vn licht.
De om-de Perzen kenden dit in de ge
boorte van Mithras, hunnen lichtgod. De
oude joden in het feest van de vernieu
wing des tempels, op welk feest alle
lichten moesten branded.
De Germanen in, het Joelfeest, waarin
zij vierden ide hernieuwde geboorte vjo
het licht als den kortsten en den lalnjgsten
__jiacht achter hen lagen ein wij viere'fl
het in de geboorte van JeziuS, die met
z'n geboorte een nieuw licht over de
aarde ideed glanzten.
En al deze feesten zij werden geboren
uit de behoefte.
De mensch heeft noodig iets dat hem
opheft uit dit nietige aar;dsehe bestaan
en dat hem kracht geeft iom zich een
beeld te scheppen, een ideaal te vormen.
Dit beeld, id-at ideaal is de alles over
treffende macht, de allesbeheerschende
kracht, tegen wien niemand of |niets zich
verzetten kan en dien wij God noemen.
Het baat ons ook niet of Wij het be
staan van deze macht willen loochsm<s|n,
wa^t God bestaat, omfdat wij er 'behoefte
aan hébben, kortom: wij hebben. God
noodig!
Alles maakt zich op om feest te vie
ren. Kerstkribben worden aangebracht,
stalletjes opgericht, kerstbommen opge
steld en versierd en allerwegen worden
kaarsen ontstoken. Kerstliederen 'w|orde|ni
gezongen en geschenken uitgedeeld.
Aan symboliek en vormen otntbreekt het
ons waarlijk niet met het Kerstfeest.
Men vertelt Kerstgeschiedenissen en de
Kerstgeschiedenis en tracht in Ide kinder
harten vast te leggen, de geboorte van
Jezius, die in zijn nederige geboorte ons
allen gelijk W!as en die het licht in ide
wereld ideed schijnen. Maarniet in
vormen en symbolen ligt de kracht. In
geest een wiaarheid moet ide mensch
zijn God (dienen.
Laten we bet niet vergeten, dat ide
meest ointroerend sdhoone vertolking vaini
een lied, een geschiedenis, valn het kindje
in de kribbe, van vréde op aarde en in
menschen een w'elbehageln, inlog niet de
door- en in levinig valn Ideze dingen is.
En wat baat het, zoo het mooi vertolkt
en.... niet doorleefid wordt? De mewsdh
kah vreeze in izfich voelen', kan met otnitzag
vervuld zijn, kan zich aangetrokkén ge
voelen tot symboliek en Godsdienstvorm,
zonder Idat het wezien van deze dingen
in hemzelf geboren is.
Want -geen kerk ter wereld wapt dit
is da uiting der vormen kan Gods
wezen uitdrukken. De kerken z|ij Idain-
ken hun (bestaan aa|n de oinistandjvastiglhsid
in het gemoed (dier menschen,.
Om deze omstandigheid te doen ver
dwijnen en om te zétten i|ni een levens
daad;, zoodat de mensch een bepaalde
keuze doet, (daarom zijn er kerken.
Daar wil men aan al deze igemoödjs-
vaaigheden stevigheid, geven en heft men
door gezamenlijk gezlang en gebéd1 de
harten op.
Daar kan geboren worden, een waar
achtig geloof, dat schept idien wil en
de kracht tot een Zedelijke Zelfstandig
heid.
Zullen ook wij ons op maken om
het geboortefeest te vieren?
JeZus heeft eens gezegd'— en hij was
een mensch van zeer groote geestelijke
ervaring, iemand Idle mei gezag spreken
kon „wént het koninkrijk Gods is
binnen in uliedem".
Zij dus, idie dit geZagswoord hebben
ervaren, wier begrip niet alleen naar
buiten is gekeerd geweest, maar idieook
een oogenblik bij zichzelf naar binnen
hebben gezien, zij hebben daar iets ont
dekt. Zij hebben daar doorleefd het
grootste oogenblik van hun levein, toen
bun ziel aanschouwde idat God in hen
w;as.
Zij hebben ervaren, dal Hij, idien zij
in de oneindige hemelen dachten, bin
nen in hen was eh in hen g e b oren
•w e r d.
En sindsdien hunkert hujn ziel steeds
meer maar God, waarom Idien mensch
dan ook steeds honger moet (Opstijgen.
Nu is het bij dezulken geen gewioonte-
dw'ang meer die hen dwingt tot feest
viering, maar wiordt het in hen een
spontane gedachte, Id'ie edeler is, omdat
hij in vrijheid groeide.
Nu, Wfordt het ook waarlijk een ge
boorte feest en geen ijdel vertoon. De
Waarde (der geestelijke dingen kumnetni
wij alleen meten aan hare uitwerking
en daarom zal naar buiten gezien wor
den, w'at in het (diepst der z'iel verborgen
is.
Nu moet naar buiten ujfstraleo den
vrede id'ie van binnen heerscht. Zoo zal
tot uiting komen niet haat eh (njijd, maar
„in menschen een Welbehagen'; dus
w'aarachtige broederliefde.
Wanneer dan straks in idiejn zaligen
Kerstnacht de herdenking van de ge-
bioorte des nieuwen lidhts hond-acht
wordt, laten (wie (dlan hopen dat in veler
Zielen God moge geboren world-fern, dat
zij hem mogen ontdekken in zk|h)aelf.
Dan Zal ook de vréde op aarde meer
en meer bestendigd: worden,.
De strijd in Spanje
Geen interventie
1 toch inmenging
De burgeroorlog in Spanje würdt, on
danks alle diplomatieke en politieke voor
zorgsmaatregelen, steeds meer een inter
nationale kwestie.
Duizenden buitenlaridkche fascisten,
vooral D'uitschers, Italianen, en Ieren,
komen Spanje bimüieh om aan de zijldie
van de nationalisten te strijidieh, terwijl
duizenden amti-fascdstische buitenlanders
vooral Franschen en, Russen, zich aa)n< de
zijde van |d,e roode regeering scharen.
In het Fransche blad „L'Ami (du Peu-
ple" Wijst M. Mohtelart op het voort
durend ontschepen van Duitsche soldaten,
in Spanje. Indien dit |njo;g een tijd voort
duurt, Volgens schrijver, zal Frankrijik
niet alleen meer aan dein Rijn maar ook
aan de Pyreneeën- (de wacht moeten op
trekken: er Zullen twee Duitsche gren
zen zijn. Dat is, bluiten alle voorkeur
voor deze of gene va;n de partijen in
Spanje, de harde werkelijkheid."
Wederom hebben 800 Iersche .mannen
zich aangemeld om- ingelijfd te wlordeo in
de Iersche brigaidie, die in de gelederen
van generaal Franco strijden. De vrij
willigers kwamen bijeen in, Galway en
zijn van daaruit vertrokken.
Ondanks ide goede bedoelingen Vain1 ge
neraal Oi'Diuffey en Zijn manuien, waren
velen bezorgd voor !de ernstige gevolgen
die Ideze indienstneming' 'zon, kuinnen
brengen. De eerste reactie heeft zich
thans geopenbaard.
Frank Ryan, een leider ld.er republikei
nen heeft ew stoottroep Vajn 400 mah
opgericht, die (dienst zal nemen in het
roode leger te Spanje. Behalve het be
treurenswaardig feit, (dat lundgfeniooten
elkander nu Zullen gaan bastrij(dé|n, be
staat tevens het ghoote gevaar, d-aft wan
neer de oorlog teneinde zal zijn, deze
krijg in bet eigen land Zal woéden voort
gezet.
D-e afgeloopen Week (Werd gekénimerkt
door talrijke gevechten die er op wijzen
dat binnenkort de besliss ende aanval
moet komen.
De tactiek van de nationalisten 'do-et
veronderstellen, dat voor het einde van
het jaar de beslissende aanVal oip IMadrid
Zal 'wiorden gédiaan. De nationalist,e|n don-
clentreeren rond Mafdrid aanzienlijke Ver
sterkingen.
De generale staf v'an de rooden is
over deze tactiek niet verbaasd en de
arbeid aan (de verdediging®werken(v|ordt
krachtig voortgezet.
De strijd tegen tradities
Hoe laat mag een jong
meisje thuis komen
Edith Maxwell was een jonge onder
wijzeres te Wise in den Amerikaanschen
Staat Virginia waar mag aartsvaderlijke
instellingen bestaan, o.a. het verbod voor
jonge meisjes om na acht uur 's avonds
thuis te komen. Edith was verloofd en
wenschte zich niet langer aan deze zede
te storen en bleef op zekeren avond
tot ruim 10 uur met haar verloofde
buiten.
Haar vader Trigg Maxwell wachtte haar
met een zweep in de hand op en na
een stormachtige scène, waarbij Edith
geen beterschap wilde beloven, deed va
der Maxwell de zweep op zijn volwas
sen dochter neerkomen. Edith, die niets
anders had om zich te verdedigen, trok
haar schoen uif, en sloeg haar vader
met de hooge hak op het achterhoofd,,
waarop deze tot haar eigen ontzetting
als een gevelde boom omviel en aan
haar voeten dood bleef liggen.
In eerste instantie vorig jaar Novem
ber heeft de dochter 25 jaar gevangenis
straf gekregen, thans heeft de rechtbank
haar tot 20 jaar veroordeeld, maar tegen
borgstelling van 15.000 dollar op vrije
voeten gelaten, omdat haar advocaat da-
lijk appèl bij het Hooggerechtshof te
Washington heeft aangeteekend.
Het standpunt van de verdediging is,
dat Edith Maxwell zich in de eerste
plaats in wettigen staat van zelfverde
diging bevond, maar voorts dat het meer
waarschijnlijk is dat vader Maxwell over
leden is tengevolge van hartverlamming
na de woorden waartoe hij zich had
opgewerkt, dan tengevolge van den niet
eens harden slag met de hak van zijn
dochters schoen.
De zaak trekt in geheel Amerika de
aandacht, omdat men er tevens de be
slissing in ziet van een strijd van Jong
Amerika tegen de verouderde tradities
die nog in enkele verafgelegen streken
blijken te heerschen.
Provinciale Staten van Zeeland
Restauratie kerkgebouw te
Haamstede
Bij de behandeling van het voorstel
om aan de Kerkvoogdij der Ned. Herv.
Kerk te Haamstede voor de restauratie
kosten, in plaats van ten hoogste f 2300,
toe te kennen ten hoogste f3000, vroeg
in een der afdeelingen van de Prov.
Staten van Zeeland een lid, of er geen
gevaar bestaat dat het restauratiewerk
•zal stranden, nu er, inplaats van het ge
vraagde subsidie van f 4500, maar f 3000
wordt toegestaan. Van de zijde van Ged.
Staten werd geantwoord, dat de oude
regeling van 10 pet. der totale herstel
lingskosten dient te worden aangehou
den. Een ander lid vroeg naar de reden
waarom in 1931 niet tot de herstelling
der kerk is overgegaan, terwijl een an
der lid opmerkte, dat nu door een Rijks
architect een plan en begrooting is op
gemaakt en Rijksarchitecten altijd duur
der zijn dan particuliere architecten. Een
lid van Ged. Staten zeide, dat er geen
vrees behoeft te bestaan, dat het werk
niet zal doorgaan. Het Rijk zal de zaak
niet loslaten, In een andere afdeeling
kwamen ten deele dezelfde vragen naar
voren en ook of Ged. Staten niet van
meening zijn, dat de onderhoudsplichti
gen al te zeer nalatig zijn gebleven met
het onderhoud van het gebouw. Op dit
laatste antwoordde een lid van Gedep.
Staten, dat er tijden zijn geweest, dat
meerdere monumentale gebouwen hadden
te lijden van het niet tijdig aanbrengen
der noodige herstellingen. Er is een hoo-
ger bedrag dan in 1931 voorgesteld, om
dat de raming ook hooger is. In de derde
afdeeling acht een lid over -het alge
meen 10 pet. veel voor de Provincie.
Ged. Staten deelen in hun antwoord
op het algemeen verslag mede, dat hen
namens de Kerkvoogdij is bericht, dat
in 1931 niet tot uitvoering van het toen,
bestaande restauratieplan is overgegaan,
omdat het toenmalig College van Kerk
voogden en Notabelen geen goede finan-
cieele basis heeft kunnen vinden voor
het deel der kosten, waarvoor het Col
lege aansprakelijk was gebleven, terwijl
'zoodanige basis thans wel is gevonden
en de goedkeuring van het Provinciaal
College van Toezicht heeft verworven.
In 1931 was f23000 uitgetrokken alleen
voor het deel der kerk, waar de gods
dienstoefeningen worden gehouden, en nu
f 30.000 voor het geheele gebouw, met
inbegrip van het torentje.
Verlaagd tarief voor feestverlichting
Inzake de tarieven der PZEM deelden
Ged. Staten mede, dat voor de aanstaan
de feesten reeds een verlaagd tarief is
toegestaan, terwijl ook overigens maat
regelen zijn genomen om de verlichting
zoo goed mogelijk te doen slagen. De
electriciteitstarieven te plattenlande heb
ben bij voortduring de aandacht van het
Bestuur der PZEM. Voor zoover dat
mogelijk is, zullen Ged. Staten er gaarne
toe medewerken, die tarieven nog meer
te verlagen,
NEDERLAND'S BRUIDSPAAR
De afkondiging
Vreugde overal
De Prins en de Prinses staan sindfs
Zaterdag „onder de geboden", zooals de
volksmond zegt, van welke plechtigheid
we ipeeds dienzelfden dag een vrij uit
voerig resumé konden geven. In Den
Haag hebben herauten te paard den volke
kond gedaan van het heugelijk feit' ter
wijl aan het stadhuis de afkondiging
van het voorgenomen huwelijk van Prin
ses Juliana en Prins Bernhard is aange
plakt. Deze afkondiging luidt als volgt:
„De ambtenaar van den burgerlijken
stand der gemeente 's-Gravenhage ver
klaart, dat door aanplakking van dit ge
schrift aan het huis der gemeente op
heden, Zaterdag den 19en December 1936,
des middags te 12 uur, afkondiging ge
schiedt van het voorgenomen huwelijk
van Z.D.H. Prins Bernhard Leopold Fre-
derik Everhard Julius Curt Carel God
fried Pieter van Lippe—Biesterfeld, oud
25 jaren en H.K.H. Prinses Juliana Louise
Emma Marie Wilhelmina der Nederlan
den, Prinses van Oranje-Nassau, Hertogin
van Mecklenburg, enz. enz., oud 27 ja
ren, beiden wonende alhier.
De ambtenaar van den burgerlijken
stand voornoemd:
De Monchy"..
In alle landsdeelen is Zaterdag dien
eersten officieelen stap voor de huwe
lijksvoltrekking gevierd met optochten,
defilé's, enz. Natuurlijk heeft men in
Den Haag de primeur, omdat het vor
stelijk br|U|idspalar daar vertoeft.
De zanghulde voor het Paleis
Zoo, brachten 500 Haagsche schoolkin
deren voor het Paleis een zanghulde,
waarop een groot sche vaandelbul de volg
de, waaraan delegaties van vrijwel alle
Haagsche vereenigingen deelnamen.
Tien minuten vóór half twaalf werd
door het publiek, dat op het breede
trottoir achter het standbeeld van Prins
Willem I plaatsen had weten te bemach
tigen, een luide jubel aangeheven. De
balcondeuren waren opengegaan en daar
verscheen het bruidspaar.
De jubel ging over in gejuich en daar
na begon de menigte het Weihelmus te
zingen. Maar dat was niet volgens het
programma en men staakte 'het gezang
dan ook onmiddellijk, toen de dirigent
van het zangkoor den dirigeerstok op
hief.
Toen zongen de kinderen de ingestu
deerde liederen, o.a.: „Aan Holland's
Bruidspaar:
„Dat ge saam!, elkaar ten zegen
Heel gelukkig steeds moogt zijn".
Dat zijn de slotwoorden van het laat
ste lied en als die gezongen z^jn weer
klink; weer een gejuich, waaraan geen
einde schijnt te zullen komen.
Plotseling valt er een stilte in, en vol
komen buiten het programma om, ge
beurt er iets, idat wel bijzonder duide
lijk maakt de groote genegenheid en
iden diepen godsdienstzin vap het Ne-
derlandsche volk.
Uit duizenden kelen, jonge en oude,
klinkt de oude bede op uit psalm 134
3: „Dat 's-Heeren zegen op u daal".-
Dat is het schoone einde van de zang
hulde en den vaandelgroet. Gejuich en
gejubel. Het bruidspaar trekt zich in het
paleis terug.
Ir. den laten namiddag heeft op het
Juliana van Stolbergplein nog een plech
tigheid plaats gevonden, m.l. de ontsteking
van het vreugdevuur, op het mo
nument, dat in 1909 is opgericht ter her
innering aan cie geboorte der Prinses.
Na een korte toespraak heeft Prins
Bernhard met een feestelijk versierde
toorts een gas-vreugdevuur ontstoken, om
gedurende den geheelen bruidstijd te ge
tuigen van de vreugde, die over dit huwe
lijk in den lande heerscht.
KORTE BERICHTEN
Vergeten krijgsgevangenen
Op het Oosterstation te Boedapest
zijn 32 krijgsgevangenen pit Siberië te
ruggekeerd, die meer dan 21 jaar ver van
hun geboortegrond in krijgsgevanlgensch
moesten doorbrengen. Zij vertelden dat
in andere gebieden van Rusland zicih nog
ongeveer 40.000 Hongaars'dhe krijgsgevan
genen bevinden; de meesten hunner heb
ben ziclh met hun lot verzoend en zijln:
in Rusland achtergebleven, omdat züj in
hun vaderland toch niets anders dam
vreemde gezichten zouden ontmioeten. Vajn
'de 32 teruggekeerde krijgsgevangenen
was er slechts één die nog dopr zijn
vrouw verwacht werd.
Nauwelijks hebt Ge U ter ruste begeven,
of die kwellende nachthoest begint weer I
Neem daarvoor nu de vanouds beproefde
Akkers Abdijsiroop, welke door een nieuwe
toevoeging van Apotheker Dumont thans
nog sneller en nog krachtiger werkt.
Begin vandaag nog en vannacht reeds zult
Ge rustig kunnen slapen door de bekende
het beproefde hoest-geneesmiddel I
Verladgde prijzen f 0.75, f 1.25, f 2.- per flacon
e
De vrijwilligers in den burger
oorlog in Spanje
Een strijd tegen verouderde
Amerikaansche tradities
Holland's Bruidspaar
te Den Haag toegejuicht en toe
gezongen
De Radioprijsvraag
Verlaging tarief voor electrische
feestverlichting
Sport- en Marktberichten
Weinig of geen neerslag
Barometerstand van hedenmiddag 2 uur.
WEERBERICHT
Hoogste barometerst. 776,3 te Weenen
Laagste 725,9 te Abisko
Verwacht tot den avond van 22 Deé.:
Matige Zuidelijke tot Zuidwestelijke wind,
nevelig tot zwaarbewolkt, 'weinig of geen
neerslag, weinig verandering iw tempe
ratuur.
Zon op: Zm onder:
22 December 8.10 15.47
Hoog- en laagwater Ie Zierikzee
HoogwaterLaagwater
22 December 8,02 0,46 1,37 14,05
Stijgend aantal millionnairs
De berichten omtrent de opleving
van het welvaartspeil in 'de Vereenigde
Staten worden in zooiverre do|oir de Ame
rikaansche belastingkantoren bevestigd,
dat volgens de voorloop ige opgaven over
het jaar 1935 het aantal millionairs in de
Vereenigde Staten, dat wil zeggen, de
personen wier belastbaar inkomen uiteer
'da,n 1 millioen dollar bedraagt, gestegen
is tot 54, tegenover 33 in het jaar 1934
en 20 in het jaar 1932. Dit cijfer blijft
echter nog ver beneden het record van
het jaar 1929, toen 513 personen een
jaarlijksch inkomen (hajdden van m'eer dan
1' millioen 'dollar.
Uitlevering van gijzelaars
Uit Bilbao wordt gemeld, dat de Bas-
kiscjhe regeering besloten heeft tot de
benoeming van een commissie, die belast
zal zijn met 'de bestudeering van den voinn
en de omstandigheden, waaronder 4000
personen in vrijheid gesteld kuninen war
den, die vastgehouden worden als gijze
laars in de verschillende gevangenisseflj.
De 'commissie omivat vertegenwoordigers
van alle politieke partijen, 'de Baskisehe
regeering en een gedelegeerde van den
minister-president. De invrijheidstelling,
zou aan den vooravond van Kerstdag ge"
schieden.