ZIERIKZEESCHE
imni
NIEUWSBODE
ZATERDAG 28 NOVEMBER 1936 WAARI
h OPCiENO
ZIERIKZEESCHE COURANT
EERSTE BLAD
Oranje-Lippe Brandy
en Oranje Bootz
De Kern s
ABONNEMENT i
Prijs per 3 maauden f 1,50, buiten Zierikzee f 1,80
Voor het buiteul p. jaar f '10,Afzonderlijke
nummers 5 oent. Verschijnt dagelijks.
Tel. No. 32. - Giro 137677
1797 - 1889
DirecteurA. J. DE LOOZE Utlgevor-Redacteur i M J. KOSTEN
Uitgave: N.V. ZIERIKZEESCHE NIEUWSBODE, ZIERIKZEE
93STE JAARGANG No. 13284
ADVERTENTIEN.
60 oent, van 4 regels en
van 13
daarboven 20 oent per regel. Reclames ,40 oent
per regel. Bij oontraot belangrijke korting
Inzending op den dag van uitgave vóór 10 uur
Dit nummer bestaat uit 2 blade n.
Koelbloedig piloot redt
12 menschen
Een spannend avontuur in de lucht
Donderdagavond heeft Ihiet Deensdhe
vliegtuig OY DAL met 12 passagiers
aan boord, in Oldenburg (Duitsohland) een
noodlanding gemaakt, waarbij de ma
chine vernield werd. Persoonlijke onge
lukken kwamen «iet voor. Enkele pas
sagiers vertrokken verder per trein naar
hun bestemming, terwijl de overigen naar
Hamburg togen, vanwaar 2Üj' Vrijdag per
vliegtuig van de Deensdhe lijn naar Am
sterdam vertrokken.
Op „Schiphol" heeft het „Hbl." met
de _pas§agiers en piloot een onderhoud
gehad over het ongeluk, id'at zich axS
volgt heeft afgespeeld.
Nadat (de OY DAL van Kopenhagen
vertrokken was, zette de piloot, Bramsen,
koers naar Hamburg. Boven Oldenburg
gekomen is een deel van het propeller-
blad ai gebroken. Hierd'ooc ontstopdem, ge
weldige trillingen van 'd'em motor en door
deze trillingen zlijn een. voor een die
bouten, waarmede idle motor bevestigd
is, gebroken. De motor is toen voorover
gezakt en hing op het laatst alleen nog
maar aan de veiligheidiskabels. De ben
zineleidingen werden verbroken. Die
benzine liep op id, en gloeiepidien motett
en geraakte in brand. De piloot heeft
getracht dezen brand te blusschen, maar
nog was de pech niet lafgeloiopen. De
ringen, welke om de motoren zitten, zijn
losgeraakt en naar achteren geslingerd
waar zij het hoogteroer van het vlieg
tuig hebben geraakt en dit beschuldigden.
Een noodlanding vol gevaren
De machine wias toen bijna (niet meer
te besturen en de piloot besloot een
noodlanding te maken. Dit wias echter
gemakkelijker gezegd idlan gedaan. Men
vloog boven een boschachtige streek.
Slechts een klein open veldje was vioor
een noodlanding geschikt. Het vliegtuig!
verloor steeds meer hoogte. Bramsen
draaiidie het vliegtuig, vloog heel laag
over een dorpje en kwam met Weinig
snelheid boven het n-ood'lamdingsterreintje
Plotseling botste het vliegtuig toe melt
den rechtervleugel tegen een boom, waar
door ideze vleugel werd afgerukt. Het
toestel maakte een geheelen slag om.
De snelheid was er echter geheel uit
en Bramsen zette het vliegtuig op één
wiel neer. Het landingsgestel is hierbij:
geheel vernield, maar |die romp bleef in
tact, hetgeen volgens Steinbeck te dan
ken was aan de metaalconstructie van
de OY DAL. De heer De Jong, verte
genwoordiger ,d;er K.L.M. in Kopenhagen
die ook aan boord was, heeft direct de
cabinedeur opengegooid! en zoodoende
konden de passagiers, die allen onge
deerd waren, het vliegtuig zoo spoedig
mogelijk verlaten. Hij is daarna; gaan te-
lefoneeren, zoodat hulp gauw klwiam op-
Sir Basil Zacharoff f
De mysterieuze Europeaan,
die wapens leverde aan
vriend en vijand
Te Monte Carlo is gisteren in [den onder-
dom van 86 jaar overleden, Sir Basil
Zacharoff, de sluwe Levantijn, die milli-
oenem verdiende in dein particulieren wa
penhandel, van wien eens een. Elngelsche
krantenkoning heeft gezegd: „Het lot Van
Volken is zijn sport en de plannen va|ni
regeeringen Zijn zijn geheim".
In het midden der Vorige eeuw werd
hij in een klein bergdorp in Anatolië
geboren. Hij vluchtte met zijn ouders bij
een progrom naar Odessa, wajar hij zijn
jeugdjaren doorbracht.
Volwassen keerde hij naar Turkije te
rug, waar hij Van alles aanpakte en met
echt Levantijnsch zak en ins timet snel voor
uitkwam. Na tal van wederwaardigheden
kwam hij bij een Engelsch—ZKveedsche
munitiefirma.
Zijn eerste groote order was de leve
ring van een onderzeeboot aaln de Griek-
sche regeering. Dat was de eerste onder
zeeboot, die verkocht werd, spoedig daar
op volgde de Turksche marine het Griek-
sche voorbeeld en kocht twee onderzee-
booten aan. De bewapeningswedstrijd valn
het laatst der vorige en het begin dezer
eeuw werd door Zacharoff danig aange
vuurd.
Drinkt nu reeds
De spelleider op 't Europeesche veld
Met internationiale treinen reisde hij'
door Europa en bereidde mede den we
reldoorlog vojo|r- Zijn beste afnemer was
Rusland; diaar sloot hij1 in 1913 een con
tract, voorn het inrichten van een geweldig
arsenaal te Isaritsyn (het tegenwoordige
Stalingrad), aan de Wolga. Zijn gemakke
lijk optreden, zijn charme, 'zijn talenkennis
en zijn scherp zakeninzidht gaven hem
een geweldigen Voorsprong- Daarbij' kwam
dat hij' prachtige relaties had aan de
hoven en kanselarijen vain Europa1.
Zijn inkomen steeg tijdens de SpaaMsch-
Amerikaansche en de Balkan-oorlogen tot
hoogten, die slechts vermoed konden w|ofr-
den, en zijn invloed steeg naar evenre
digheid, doordat hij zijn kapitaal belegde
in kranten en nieuwsbureaiux. Lord Bea-
verbrook, de Engelsche krantenmagnaat,
heeft eens van hem gezegd: „Hjet lot van
volken is zijn sport, en de plannen vajnl
regeeringen zijn zijn geheim".
Geheimen Basil Zalharoff kende er
vele. Misschien had 'hij er zelf nog méér,
omdat de kennis van regeeringisgeheim'ein
hem nieuwe plannen deed uitwerken, die
hij met groot beleid achter de schermen
uitvoerde. De man, die vian het lot dei-
volken zijn sport maakte, was echter een
onbekende in de wereld, totdat Frankrijk
hem het Legioen van Eer verleende en
Engeland hem in den ridderstand opnam1.
Gelukkig in het spel
ongelukkig in de liefde
Er is ook een roman bekend uit het
leven van den speler met het lot vani
volken: op reis door Zwitserland ont
moette hij in den trein de 17-jarige Ma
ria del Pilar Antonia Patrocino Somona
de Muquiro y Beruete, vrouw van den
hertog de Villafranca de los Caballrros.
j Dat was in 1882; ze vatten liefde voor
elkaar op, de Spaansche aristocrate en
de Griek van duistere afkomst, maar ze
kregen elkaar eerst.... in 1925, toen de
hertog De Villafranca gestorven was.
Door haar relaties aan het Spaansche
hof wist de hertogin het pad voor den
jongen Vickers-agent te effenen door
dc enorme orders die hij in Spanje wist
te plaatsen, werd hij bevorderd tot di-
recteur van de Vickersfabrieken.
I Twee jaar na hun huwelijk overleed
de hertogin en Sir Basil sleet de rest
van zijn jaren teruggetrokken op het
slot Balincourt in het groote huis op
Avenue Hoche 53 te Parijs of in zijn
villa in Monte Carlo, waar hij thans op
86-jarigen leeftijd is overleden.
I
Een fantastisch plan
Bouw van vlieghaven in den
Atlantischen Oceaan
Een vliegveld op zee, miidden in dein
Atlantischen Oceaan, is ontworpen dotor
1 een Australisch ingenieur, die Va|n imee-
ning is, dat het met sudces kan werken
en eclo-noimisch zal ziijn.
Het ontwerp Iwlordt thans in Londen
ernstig bestudeerd,1 en is in handen ge
steld der autoriteiten. De vlieghaven zai
niet aan den zeebodem worden verankerd
omdat .,jnen thans gelooft, idiat de kabels
de geweldige spanning niet kunnen Ivt(eer-
staan.
De geheele structuur moet gestabili
seerd worden door enorme boeien, die
150 tot 200 voet boven de oppervlakte
uitsteken. Deze boeien zouden een ca
paciteit moeten hebben van 70.090.000
gallons (een gallon/ is pl.m. 4.5 Liter)
olie en benzine. Deze boeien worden
gemaakt van dikke stalen platen en tra-
gen 72 pilaren van- staal, die op hum
beurt "weer het dek torsen. Dit is ont
worpen in den vorm vam 'de letter U,
117 vo-et boven den waterspiegel. Golven
in den Atlantischen Oceaan bereiken in
den hevigsten storm een Sroogte vam 50
Vioet, elk been vam de U heeft een ópper-
Vlakte van '2(T0025b0 voet. Eén been
2tou de landingsplaat- worden voor vlieg
tuigen en het andere, met eem waterbas
sin van 10 Voet diep voor watervlieg!-
tuigen.
In drie sprongen over den Oceaan
Tussthen deZe twee „beenen" bestaat
er gelegenheid tot „'dokken" en aam' de
„hiel" van 'de U zö.u hangar-acldomioidlatie
kunnen komen voor personeel en boven
dien ben hotel. Boven Id'e Siamigars vindt
men een oatapultdek, uoiold'ig voor z'ware
machines met veel passagiers.
De vlieghaven is dusidlanig ontworpen,
dat ze ;met Idlen kop in den witad kan
drijven. Voor idle manoevreer-gelegenheid
heeft de 'constructeur haar voorzien van
12 propellers en twee groote roeren.
„Het boluwen van zulk een- vil iegha vein,
beteekent een minder 'groote olnid'erne-
ming dan het in elkaar zetteln van 'd(e
brug, die juist te San Frandisclo- is open
gesteld, zei Idie ingenieur. Ik hoop, dat
er spoedig twee geboulwld' zullen worden:
een in Noord-Ierlanid' eln een in Wales.
„Twee van mijn vlieghavenis zouden
kunnen worden geplaatst o'p Id/en Atlan
tischen Oceaan tussthen Ierland en Ca
nada en |die V.S. en kosten naar schatting
7.000.000 .pond sterling. Het Zou Idle vlucht
van een luchtreis over den Odeaaln in
drie etappes Verdjeelen van 600 mijlen elk.
De tribunes langs den bruidsweg
Een bod van meer dan f 80,000
In de oude raadszaal ten stadhuize
van den Haag zijn Vrijdag de biljetten
geopend met de inschrijvingen voor het
pachten van grond voor den bouw van
tribunes langs den weg, welken de Prin
selijke bruidsstoet op 7 Januari zal vol
gen. De belangstelling hiervoor was enorm
groot en reeds lang voor tweeën was
er geen zitplaats meer te krijgen en even
later wa-ren ook -alle staanplaatsen in
genomen. Men wachtte in spanning op
de opening van de beide bussen, welke
geheel met enveloppen gevuld bleken.
Bij de opening van 'teerste biljet, waar
in voor één kavel f 1100 geboden werd,
bleef het nog rustig, maar toen daaropj
de Kon. Ned. Automobielclub met een
bod van f 10.500 voor 1 kavel uit de
bus kwam', leek het wel of er een boni
barstte. Hilariteit ontstond, toen het vol-
gende biljet voor dezelfde kavel f 355 I
bood.
Rumoer ontstond er ook bij een bod
van f 75.000 voor alle kavels tezamen.
Maar ook dit werd nog weer overtrof
fen, bij het direct volgende biljet nog
wel, toen een totaal bedrag van f82.800
Werd genoteerd, dat later zou blijken
het hoogste te zijn.
Wordt dit toegewezen de gunning
geschiedt binnen enkele dagen door B.
en W. dan beteekent dit een prachtige
versterking van de kas van verschillende
liefdadige vereenigingen.
KORTE BERICHTEN j
i
In een der ziekenhuizen vam New-
York is Woensdag "d-e Siameesche twee
ling Godina; geopereerd' nadat de eene
broer Liueioi aan acute longontsteking was
overleden. De tweeling Godina was 28
jaar oud en verdiende haar levensonder
houd in varieté's en circussen. Toien Luüio
Ziek werd en 'de kooirts van uur tot uiur
steeg is Simplicio volkomen normaal en
koortsvrij1 gebleven, wat den behamdelen-
den geneesheer deed besluiten, de hulp
j derl chirurgen in te roepen om 'de levende
helft Van de doode te scheiden. Het eerste
I rapport na de gelukte operatie luidt:
j Simplicio houdt zich kranig.
De burgemeester van is-Gnavenhage, j
j mr. S. J. R. de Monchy, heeft gisteren-
middag in den gemeenteraad m'ededeelin- i
gen gedaan over 'den voortgang iin de
voorbereidende werkzaamheden voor den
bouw van een nieuW stadhuis op het
I Alexanderveld.
J Wanneer er niets tusschen komt, kan 1
in de laatste maanden -v!an 1937 'miet den J
bouw van het stadhuis een aanvang 'wor-
den gemaakt.
Te 's-Gravenhage zal rechtstreeks on
geveer anderhalf millioen aan den stad
huisbouw wprden verdiend.
Barometerstand van hedenmiddag 12 uur.
Nu Prins Bernhard tot Nederlander
is genaturaliseerd -en Zijn huwelijk met
H.K-H. Prinses Juliana aanstaande is, doet
Zich de vraag voor welke rang Z.D.H.
zal moeten worden verleend bij de ko
ninklijke landmacht, en of hem' -eventueel
ook een rang zal w-orden toegekend bij
H.M.'s Marine.
Een beslissing ten deze is nog: niet
genomen, doch de mogelijkheid schijnt
nietj uitgesloten te zijn dat Prins Bomhard
tq zijner tijd, in elk geval vóór zijn huwe
lijk, officier zal worden bij: den zgn. Groe
ten Staf' vam het leger.
Vandaag herdenkt mr. P. H. Ie Clercq,
advocaat en procureur te Nijmegen, den
dag, waarop hij voor 55 jaar te Utrecht
promoveerde tot Doctor in de Rechts
wetenschap. Dit feit is te meer opmer
kelijk daar mr, P. H. Ie Clercq, die in
Maart 1937 zijn tachtigsten verjaardag
hoopt te vieren, nog steeds zijn practijic
uitoefent en daardoor tot de oudste prac-
tiseerende advocaten in Nederland be
hoort. Als jong advocaat maakte hij hier
te lande kennis met bijlen Paul Kruger,
in wiens gezelschap hij naar Transvaal
vertrok, alwaar hij actief aan den Boe
renoorlog deelnam.
De afschuwelijke oorlogstoerus
ting der mogendheden
Sir Basil Zacharoff te Monte
Carlo overleden
De tribunes langs den bruidsweg
in Den Haag
De belangstelling voor en de
klachten over het varken
Een spannend luchtavontuur dat
goed afliep
Den Haag krijgt een nieuw
stadhuis
Temperatuur om het vriespunt
WEERBERICHT
Hoogste barometerst. 772.1 te Valentia.
Laagste 738.0 te Isafjord.
Verwacht tot den avond van 29 Nov.:
Zwakke tot matige wind uit uiteenloo-
pende richtingen, nevelig tot zwaar be
wolkt. weinig of geen neerslag, in het
Westen lichte dooi, temperatuur om het
vriespunt in het Oosten.
Zon op: Zon onder:
29 November 7.46 15.51
30 November 7.48 15.50
Hoog- en laagwater te Zierikzee
HoogwaterLaagwater
29 November 2,40 14,57 7,57 20,23
80 November 8,29 15,46 8,48 21,10
De gezondheidstoestand van mevr.
De Boer—Van Rijk, die 'de vorige week
met goed gevolg is geopereerd, is naa-r
omstandigheden zeer bevredigend. Naar
alle waarschijnlijkheid zal mevrouwi De
Boer in het begin van de volgende week
het bed mogen verlaten.
Overal worden voorbereidingen getroffen voor St.-Nicolaas. In de speelgoed-
afdeeling is Werkspoor in aktie. Dit jaar zal de goede Bisschop zich van
Nederlandsch fabrikaat bedienen
S