ZIERIKZEESCHE imni NIEUWSBODE ZATERDAG 28 NOVEMBER 1936 WAARI h OPCiENO ZIERIKZEESCHE COURANT EERSTE BLAD Oranje-Lippe Brandy en Oranje Bootz De Kern s ABONNEMENT i Prijs per 3 maauden f 1,50, buiten Zierikzee f 1,80 Voor het buiteul p. jaar f '10,Afzonderlijke nummers 5 oent. Verschijnt dagelijks. Tel. No. 32. - Giro 137677 1797 - 1889 DirecteurA. J. DE LOOZE Utlgevor-Redacteur i M J. KOSTEN Uitgave: N.V. ZIERIKZEESCHE NIEUWSBODE, ZIERIKZEE 93STE JAARGANG No. 13284 ADVERTENTIEN. 60 oent, van 4 regels en van 13 daarboven 20 oent per regel. Reclames ,40 oent per regel. Bij oontraot belangrijke korting Inzending op den dag van uitgave vóór 10 uur Dit nummer bestaat uit 2 blade n. Koelbloedig piloot redt 12 menschen Een spannend avontuur in de lucht Donderdagavond heeft Ihiet Deensdhe vliegtuig OY DAL met 12 passagiers aan boord, in Oldenburg (Duitsohland) een noodlanding gemaakt, waarbij de ma chine vernield werd. Persoonlijke onge lukken kwamen «iet voor. Enkele pas sagiers vertrokken verder per trein naar hun bestemming, terwijl de overigen naar Hamburg togen, vanwaar 2Üj' Vrijdag per vliegtuig van de Deensdhe lijn naar Am sterdam vertrokken. Op „Schiphol" heeft het „Hbl." met de _pas§agiers en piloot een onderhoud gehad over het ongeluk, id'at zich axS volgt heeft afgespeeld. Nadat (de OY DAL van Kopenhagen vertrokken was, zette de piloot, Bramsen, koers naar Hamburg. Boven Oldenburg gekomen is een deel van het propeller- blad ai gebroken. Hierd'ooc ontstopdem, ge weldige trillingen van 'd'em motor en door deze trillingen zlijn een. voor een die bouten, waarmede idle motor bevestigd is, gebroken. De motor is toen voorover gezakt en hing op het laatst alleen nog maar aan de veiligheidiskabels. De ben zineleidingen werden verbroken. Die benzine liep op id, en gloeiepidien motett en geraakte in brand. De piloot heeft getracht dezen brand te blusschen, maar nog was de pech niet lafgeloiopen. De ringen, welke om de motoren zitten, zijn losgeraakt en naar achteren geslingerd waar zij het hoogteroer van het vlieg tuig hebben geraakt en dit beschuldigden. Een noodlanding vol gevaren De machine wias toen bijna (niet meer te besturen en de piloot besloot een noodlanding te maken. Dit wias echter gemakkelijker gezegd idlan gedaan. Men vloog boven een boschachtige streek. Slechts een klein open veldje was vioor een noodlanding geschikt. Het vliegtuig! verloor steeds meer hoogte. Bramsen draaiidie het vliegtuig, vloog heel laag over een dorpje en kwam met Weinig snelheid boven het n-ood'lamdingsterreintje Plotseling botste het vliegtuig toe melt den rechtervleugel tegen een boom, waar door ideze vleugel werd afgerukt. Het toestel maakte een geheelen slag om. De snelheid was er echter geheel uit en Bramsen zette het vliegtuig op één wiel neer. Het landingsgestel is hierbij: geheel vernield, maar |die romp bleef in tact, hetgeen volgens Steinbeck te dan ken was aan de metaalconstructie van de OY DAL. De heer De Jong, verte genwoordiger ,d;er K.L.M. in Kopenhagen die ook aan boord was, heeft direct de cabinedeur opengegooid! en zoodoende konden de passagiers, die allen onge deerd waren, het vliegtuig zoo spoedig mogelijk verlaten. Hij is daarna; gaan te- lefoneeren, zoodat hulp gauw klwiam op- Sir Basil Zacharoff f De mysterieuze Europeaan, die wapens leverde aan vriend en vijand Te Monte Carlo is gisteren in [den onder- dom van 86 jaar overleden, Sir Basil Zacharoff, de sluwe Levantijn, die milli- oenem verdiende in dein particulieren wa penhandel, van wien eens een. Elngelsche krantenkoning heeft gezegd: „Het lot Van Volken is zijn sport en de plannen va|ni regeeringen Zijn zijn geheim". In het midden der Vorige eeuw werd hij in een klein bergdorp in Anatolië geboren. Hij vluchtte met zijn ouders bij een progrom naar Odessa, wajar hij zijn jeugdjaren doorbracht. Volwassen keerde hij naar Turkije te rug, waar hij Van alles aanpakte en met echt Levantijnsch zak en ins timet snel voor uitkwam. Na tal van wederwaardigheden kwam hij bij een Engelsch—ZKveedsche munitiefirma. Zijn eerste groote order was de leve ring van een onderzeeboot aaln de Griek- sche regeering. Dat was de eerste onder zeeboot, die verkocht werd, spoedig daar op volgde de Turksche marine het Griek- sche voorbeeld en kocht twee onderzee- booten aan. De bewapeningswedstrijd valn het laatst der vorige en het begin dezer eeuw werd door Zacharoff danig aange vuurd. Drinkt nu reeds De spelleider op 't Europeesche veld Met internationiale treinen reisde hij' door Europa en bereidde mede den we reldoorlog vojo|r- Zijn beste afnemer was Rusland; diaar sloot hij1 in 1913 een con tract, voorn het inrichten van een geweldig arsenaal te Isaritsyn (het tegenwoordige Stalingrad), aan de Wolga. Zijn gemakke lijk optreden, zijn charme, 'zijn talenkennis en zijn scherp zakeninzidht gaven hem een geweldigen Voorsprong- Daarbij' kwam dat hij' prachtige relaties had aan de hoven en kanselarijen vain Europa1. Zijn inkomen steeg tijdens de SpaaMsch- Amerikaansche en de Balkan-oorlogen tot hoogten, die slechts vermoed konden w|ofr- den, en zijn invloed steeg naar evenre digheid, doordat hij zijn kapitaal belegde in kranten en nieuwsbureaiux. Lord Bea- verbrook, de Engelsche krantenmagnaat, heeft eens van hem gezegd: „Hjet lot van volken is zijn sport, en de plannen vajnl regeeringen zijn zijn geheim". Geheimen Basil Zalharoff kende er vele. Misschien had 'hij er zelf nog méér, omdat de kennis van regeeringisgeheim'ein hem nieuwe plannen deed uitwerken, die hij met groot beleid achter de schermen uitvoerde. De man, die vian het lot dei- volken zijn sport maakte, was echter een onbekende in de wereld, totdat Frankrijk hem het Legioen van Eer verleende en Engeland hem in den ridderstand opnam1. Gelukkig in het spel ongelukkig in de liefde Er is ook een roman bekend uit het leven van den speler met het lot vani volken: op reis door Zwitserland ont moette hij in den trein de 17-jarige Ma ria del Pilar Antonia Patrocino Somona de Muquiro y Beruete, vrouw van den hertog de Villafranca de los Caballrros. j Dat was in 1882; ze vatten liefde voor elkaar op, de Spaansche aristocrate en de Griek van duistere afkomst, maar ze kregen elkaar eerst.... in 1925, toen de hertog De Villafranca gestorven was. Door haar relaties aan het Spaansche hof wist de hertogin het pad voor den jongen Vickers-agent te effenen door dc enorme orders die hij in Spanje wist te plaatsen, werd hij bevorderd tot di- recteur van de Vickersfabrieken. I Twee jaar na hun huwelijk overleed de hertogin en Sir Basil sleet de rest van zijn jaren teruggetrokken op het slot Balincourt in het groote huis op Avenue Hoche 53 te Parijs of in zijn villa in Monte Carlo, waar hij thans op 86-jarigen leeftijd is overleden. I Een fantastisch plan Bouw van vlieghaven in den Atlantischen Oceaan Een vliegveld op zee, miidden in dein Atlantischen Oceaan, is ontworpen dotor 1 een Australisch ingenieur, die Va|n imee- ning is, dat het met sudces kan werken en eclo-noimisch zal ziijn. Het ontwerp Iwlordt thans in Londen ernstig bestudeerd,1 en is in handen ge steld der autoriteiten. De vlieghaven zai niet aan den zeebodem worden verankerd omdat .,jnen thans gelooft, idiat de kabels de geweldige spanning niet kunnen Ivt(eer- staan. De geheele structuur moet gestabili seerd worden door enorme boeien, die 150 tot 200 voet boven de oppervlakte uitsteken. Deze boeien zouden een ca paciteit moeten hebben van 70.090.000 gallons (een gallon/ is pl.m. 4.5 Liter) olie en benzine. Deze boeien worden gemaakt van dikke stalen platen en tra- gen 72 pilaren van- staal, die op hum beurt "weer het dek torsen. Dit is ont worpen in den vorm vam 'de letter U, 117 vo-et boven den waterspiegel. Golven in den Atlantischen Oceaan bereiken in den hevigsten storm een Sroogte vam 50 Vioet, elk been vam de U heeft een ópper- Vlakte van '2(T0025b0 voet. Eén been 2tou de landingsplaat- worden voor vlieg tuigen en het andere, met eem waterbas sin van 10 Voet diep voor watervlieg!- tuigen. In drie sprongen over den Oceaan Tussthen deZe twee „beenen" bestaat er gelegenheid tot „'dokken" en aam' de „hiel" van 'de U zö.u hangar-acldomioidlatie kunnen komen voor personeel en boven dien ben hotel. Boven Id'e Siamigars vindt men een oatapultdek, uoiold'ig voor z'ware machines met veel passagiers. De vlieghaven is dusidlanig ontworpen, dat ze ;met Idlen kop in den witad kan drijven. Voor idle manoevreer-gelegenheid heeft de 'constructeur haar voorzien van 12 propellers en twee groote roeren. „Het boluwen van zulk een- vil iegha vein, beteekent een minder 'groote olnid'erne- ming dan het in elkaar zetteln van 'd(e brug, die juist te San Frandisclo- is open gesteld, zei Idie ingenieur. Ik hoop, dat er spoedig twee geboulwld' zullen worden: een in Noord-Ierlanid' eln een in Wales. „Twee van mijn vlieghavenis zouden kunnen worden geplaatst o'p Id/en Atlan tischen Oceaan tussthen Ierland en Ca nada en |die V.S. en kosten naar schatting 7.000.000 .pond sterling. Het Zou Idle vlucht van een luchtreis over den Odeaaln in drie etappes Verdjeelen van 600 mijlen elk. De tribunes langs den bruidsweg Een bod van meer dan f 80,000 In de oude raadszaal ten stadhuize van den Haag zijn Vrijdag de biljetten geopend met de inschrijvingen voor het pachten van grond voor den bouw van tribunes langs den weg, welken de Prin selijke bruidsstoet op 7 Januari zal vol gen. De belangstelling hiervoor was enorm groot en reeds lang voor tweeën was er geen zitplaats meer te krijgen en even later wa-ren ook -alle staanplaatsen in genomen. Men wachtte in spanning op de opening van de beide bussen, welke geheel met enveloppen gevuld bleken. Bij de opening van 'teerste biljet, waar in voor één kavel f 1100 geboden werd, bleef het nog rustig, maar toen daaropj de Kon. Ned. Automobielclub met een bod van f 10.500 voor 1 kavel uit de bus kwam', leek het wel of er een boni barstte. Hilariteit ontstond, toen het vol- gende biljet voor dezelfde kavel f 355 I bood. Rumoer ontstond er ook bij een bod van f 75.000 voor alle kavels tezamen. Maar ook dit werd nog weer overtrof fen, bij het direct volgende biljet nog wel, toen een totaal bedrag van f82.800 Werd genoteerd, dat later zou blijken het hoogste te zijn. Wordt dit toegewezen de gunning geschiedt binnen enkele dagen door B. en W. dan beteekent dit een prachtige versterking van de kas van verschillende liefdadige vereenigingen. KORTE BERICHTEN j i In een der ziekenhuizen vam New- York is Woensdag "d-e Siameesche twee ling Godina; geopereerd' nadat de eene broer Liueioi aan acute longontsteking was overleden. De tweeling Godina was 28 jaar oud en verdiende haar levensonder houd in varieté's en circussen. Toien Luüio Ziek werd en 'de kooirts van uur tot uiur steeg is Simplicio volkomen normaal en koortsvrij1 gebleven, wat den behamdelen- den geneesheer deed besluiten, de hulp j derl chirurgen in te roepen om 'de levende helft Van de doode te scheiden. Het eerste I rapport na de gelukte operatie luidt: j Simplicio houdt zich kranig. De burgemeester van is-Gnavenhage, j j mr. S. J. R. de Monchy, heeft gisteren- middag in den gemeenteraad m'ededeelin- i gen gedaan over 'den voortgang iin de voorbereidende werkzaamheden voor den bouw van een nieuW stadhuis op het I Alexanderveld. J Wanneer er niets tusschen komt, kan 1 in de laatste maanden -v!an 1937 'miet den J bouw van het stadhuis een aanvang 'wor- den gemaakt. Te 's-Gravenhage zal rechtstreeks on geveer anderhalf millioen aan den stad huisbouw wprden verdiend. Barometerstand van hedenmiddag 12 uur. Nu Prins Bernhard tot Nederlander is genaturaliseerd -en Zijn huwelijk met H.K-H. Prinses Juliana aanstaande is, doet Zich de vraag voor welke rang Z.D.H. zal moeten worden verleend bij de ko ninklijke landmacht, en of hem' -eventueel ook een rang zal w-orden toegekend bij H.M.'s Marine. Een beslissing ten deze is nog: niet genomen, doch de mogelijkheid schijnt nietj uitgesloten te zijn dat Prins Bomhard tq zijner tijd, in elk geval vóór zijn huwe lijk, officier zal worden bij: den zgn. Groe ten Staf' vam het leger. Vandaag herdenkt mr. P. H. Ie Clercq, advocaat en procureur te Nijmegen, den dag, waarop hij voor 55 jaar te Utrecht promoveerde tot Doctor in de Rechts wetenschap. Dit feit is te meer opmer kelijk daar mr, P. H. Ie Clercq, die in Maart 1937 zijn tachtigsten verjaardag hoopt te vieren, nog steeds zijn practijic uitoefent en daardoor tot de oudste prac- tiseerende advocaten in Nederland be hoort. Als jong advocaat maakte hij hier te lande kennis met bijlen Paul Kruger, in wiens gezelschap hij naar Transvaal vertrok, alwaar hij actief aan den Boe renoorlog deelnam. De afschuwelijke oorlogstoerus ting der mogendheden Sir Basil Zacharoff te Monte Carlo overleden De tribunes langs den bruidsweg in Den Haag De belangstelling voor en de klachten over het varken Een spannend luchtavontuur dat goed afliep Den Haag krijgt een nieuw stadhuis Temperatuur om het vriespunt WEERBERICHT Hoogste barometerst. 772.1 te Valentia. Laagste 738.0 te Isafjord. Verwacht tot den avond van 29 Nov.: Zwakke tot matige wind uit uiteenloo- pende richtingen, nevelig tot zwaar be wolkt. weinig of geen neerslag, in het Westen lichte dooi, temperatuur om het vriespunt in het Oosten. Zon op: Zon onder: 29 November 7.46 15.51 30 November 7.48 15.50 Hoog- en laagwater te Zierikzee HoogwaterLaagwater 29 November 2,40 14,57 7,57 20,23 80 November 8,29 15,46 8,48 21,10 De gezondheidstoestand van mevr. De Boer—Van Rijk, die 'de vorige week met goed gevolg is geopereerd, is naa-r omstandigheden zeer bevredigend. Naar alle waarschijnlijkheid zal mevrouwi De Boer in het begin van de volgende week het bed mogen verlaten. Overal worden voorbereidingen getroffen voor St.-Nicolaas. In de speelgoed- afdeeling is Werkspoor in aktie. Dit jaar zal de goede Bisschop zich van Nederlandsch fabrikaat bedienen S

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1936 | | pagina 1