ZIERIKZEESCHEI
KIEUWSBODE
i OPGENol
ZIERIKZEESCHE COURANT
STORM OP DE NOORDZEE
De Kern
liSË&lr
T
WOENSDAG 28 OCTOBER 1936 WAA
ABONNEMENTi
Prijs per 3 maanden 11,50, bniten Zierikxee i 1,80
Voor het buitenl. p. jaar f 10,—% Alxondcrlijko
nammers 5 cent. Verschijnt dagelijks.
Tel. No. 32. Giro 137677
1797 - 1889
DirecteurA. J. DE LOOZE Uitgever-Redacteur i M J. KOSTEN
Uitgave: N.V. ZIERIKZEESCHE NIEUWSBODE, ZIERIKZEE
93STE JAARGANG No. 13258
ADVERTENTIENi
▼an 1—3 regels 60 eent, ran 4 regel» an
daarboven 20 eent per regel. Reclames 40 eent
per regel. By contract belangrijke korting
Inxending op den dag ran uitgave vóór 10 uur
Schepen en menschen in nood
De reddingsdienst paraat
De „Kurt Hartwig Siemers" binnen
Drie mijlen Noordwestelijk van den
Nieuwen Waterweg zond Dinsdag de
blauwpijper „Kurt Hartwig Siemers"
noodseinen uit, waarop de sleepboot
„Witte Zee" en de reddingsboot „Wiers-
ma" de kop in de hoog opbruisende,
golven buitengaats stuwden, om hulp te
gaan verleenen aan den Duitschen 'zee
man.
Om goed één uur was de boot bij
het Duitsche schip. Dit bleek een defect
aan het stuurgerei te hebben. Twee man
nen stonden op het achterschip, teneinde
het roer met de noodstuurinrichting te
bedienen en de machines werkten op
volle kracht, teneinde zooveel mogelijk
drang op het roer, dat met de nood-
inrichting slechts langzaam bewogen kon
worden, uit te oefenen. Zoodoende lukte
het den gezagvoerder zijn schuit met
den kop op de golven te houden, maar
de wind zette het hoe langer hoe dichter
onder de kust.
De kapitein van de Witte Zee trachtte
dan ook zoo spoedig mogelijk een tros
lover te krijgen, maar met die zware
zee was het een bijna ondoenlijk werk.
Eerst na veel moeite en groot beleid,
gepaard aan zeemanschap, gelukte het
den blauwpijper behouden binnen de pie
ren te brengen. Vooral bij den ingang
van den Nieuwen Waterweg was veel
stuurmanskunst noodig, om vlak bij de
veilige haven niet aan den grond te
loopen.
De „Alida" Sch. 8 bij IJmuiden vergaan
Een telegram heeft gisteren reeds het
vergaan gemeld aan den Scheveninger
logger „Alida", bij IJmuiden, bij welk
ongeluk 4 opvarenden zijn verdronken.
Het Hdbl. heeft een onderhoud met de
geredden gehad, waaraan het volgende
is ontleend
„Angstige oOgenblikkem heb ik door
leefd zegt één hunmer toen wij
reeds binnen de pieren waren, toen wij
allen .in het water dreven. I'k had rniij,
voordat th>et schip zonk, heelemiaal uit
gekleed en kwam zop te water. Toen
de Stentor naderbij gekomen was, had
men mij van het schip af niet bemerkt;
ik lag vlak tegen de hoioge voorplecht
van dat sdhip in het water. Ik flopt
ik gilde... men hoprde mij niet. To,eim
dadht men aan boprd van de Stentor,
dat men alle drenkelingen reeds hajd'
opgenomen en het schip voer terug. Ik'
waande mij reeds verloren..., ik gilde,
maar wiat had mijn stem te beteekenem
tegen die van de woedende golven. Toen
kwam de Neeltje Jacbba, ik werd aan
bo'oird van de reddingboot genomen".
Hier bTeekt hij' abrupt zijn verhaal af
en sluit zijn handen voor de oogen. Er
valt een diepe stilte. Dan zegt er nog
een:
„De kapitein was dertig jaar, hij was
een knap zeeman, hij had al acht jaar
op deze schepen gevaren. Ojoik de kapi
tein van de Stentor is een uitstekend
zeevaarder. Hij heeft een zeer groiot aan
deel gehad in onze shedding, want het
was zeer moeilijk in de wpleste zee te
manoeuvreeren en lofns te benaderen".
Van de vier zeelieden warein er drie
gehuwd, namelijk de schipper Jae. den
Heyer, de stuurman Verbaan en de ma-
troois Vink. De matroos Kuiper was on
gehuwd.
Het lichtschip Elbe omgeslagen
en gezonken
Het lichtschip Elbe I is gistermiddag
tijdens den hevigen storm omgeslagen.
Volgens een ooggetuige, den kapitein
van een Engelsch schip, werd het schip
door een grondzee gegrepen. Men heeft
van het vaartuig niets meer vernomen.
Aan boord bevonden zich 15 man, die
naar men moet aannemen, om het leven
gekomen zijn. Het bergingsvaartuig Her
mes, dal van Cuxhaven, aan de mond
van de Elbe en voorhaven van Hamburg,
uitvoer, moest onverrichterzake terugkee-
ren, daar het tegen de hooge zee niets
kon uitrichten.
Op de Wadden was het woelig
Na een moeizamen tocht is de motor
reddingboot Jhr. C. A. den Tex, gesta-
tionneerd te Harlingen, er in geslaagd
de bemanning van de motorsleepboot
„Harlingen", welke met de Rijnaak Ma
rie van Roosendaal, op sleeptouw, in
de Waddenzee ter hoogte van St. Jacobi
Parochie in nood verkeerde, te redden.
's Morgens om negen uur was de red
dingboot uitgevaren en na een zwaren
tocht keerde zij des middags om vier
uur in de haven van Harlingen terug
met zes geredde personen aan boord,
n.l. den schipper-eigenaar van de sleep
boot, G. Attema, zijn vrouw, twee kin
deren van 21/2 jaar en van elf maanden,
den sleepbootknecht K. Wijkstra, bene
vens den knecht A. Hartstra van den
Rijnaak „Marie". De schipper van den
aak, Rademakers, wenschte zijn schip
niet te verlaten en bleef alleen aan
boord. De geredden vonden bij familie
leden te Harlingen huisvesting. De sleep
boot Trio is het gelukt, verbinding te
krijgen met de verlaten motorsleepboot.
Harlingen. Zij heeft haar om half acht
de haven van Harlingen binnengebracht.
Op de Wester- en Oosterschelde
Het Nederl. schip „Anna", schipper
Loosvelder, is gisteren tijdens den storm
op de Westerschelde van zijn sleepboot
losgebroken. De sleepboot Haringvliet is
uitgeloopen en heeft de „Anna" veilig
op de haven van Hansweert gebracht
Het Belgische s.s. „Francisca", schip
per Peeters, is tegen het remmingswerk
van de brug te Hansweert gevaren efi
heeft dit vrij ernstig beschadigd. Het
schip bekwam een groot gat en moeij
repareeren alvorens te kunnen laden.
Bij het verlaten van de Wemelding-
sche Vlei is het Nederlandsche stoom
schip „Maria", schipper Vermeulen, ge
laden met bieten van Breskens naar
Dinteloord gezonken. De bemanning is
gered en te Bruinisse aan wal gebracht.
De K.L.M in den storm
Toen Maandag de Zuid-Westerstorm
zich boven ons land deed gelden, waren
de meeste vliegtuigen van de K.L.M. al
thuisgekeerd of in veilige haven buitens-
lands gekomen. Het laatste toestel, dat
I naar Londen moest vertrekken, is ech
ter op Schiphol gebleven, doch de nach
telijke postdienst naar Keulen werd, zoo
als eiken avond, uitgevoerd.
Op enkele lijnen ondervond de K.L.M-
gisteren vertraging, zooals in den dienst
van Scandinavië, waarbij de Douglas-
vliegluigen tegen den onstuimigen Zuid
wester in met een vertraging van bij
kans een uur te Amsterdam landden. De
dienst wan Parijs kwam binnen den
normalen tijd op Schiphol. Voor de naar
Londen en Parijs vertrekkende vlieg
tuigen was gisteren veel belangstelling.
Ook het nachtpostvliegtuig heeft van
Amsterdam's luchthaven koers naar Keu
len gezet.
Spanje in den Burgeroorlog
Wil men blijven leven,
dan moet men zwijgen
De oningewijde bezoeker merkt op 't
oogenblik in Barcelona wellicht slechts
op, dat in tegenstelling met vroeger,
toen na 11 uur 's avonds een levens
lustige menigte op de boulevards fla
neerde, thans op dat uur alles uitge
storven is, alsof een ieder voor een
onzichtbaar gevaar vlucht in onverlichte
kamers, achter gesloten ramen en ge
grendelde deuren. Over dag stokt het
leven echter slechts, indien er een mi-
litiecolonne uitrukt. Vroeger werden deze
stormachtig toegejuicht, maar thans blijft
de menigte stom en. de gezichten schij
nen uit steen gehouwen te zijn. Toch
hoort men geen klachten, geen uitlatin
gen van ontevredenheid. Slechts in de
arbeiderswijken en voorsteden waagt men
het tegen de een of andere maatregel
van de regeering of een van de revo->
lutionaire comité's te protesteeren. De be
ter gesitueerde lagen der bevolking ver
bergen hun gedachten echter achter het
masker der tevredenheid... want een pro
test kan hun het leven kosten...
HINDERWET
BURGEMEESTER en WETHOUDERS
van Z i e r i k z e e brengen ter openbare
kennis, dat ter gemeentesecretarie ter
inzage ligt een verzeek toet bijlagen van
de Firma A. TIMMERMAN Cz., Ijzer
handel te Zierikzee. om vergunning
tot het hebben van een bergplaats voor
patronen in het gebouw aan den Dairn,
wijk B nos. 82 en 83 te Zierikzee},,
kadastraal bekend in sectie A, no. 2772.
Op Dinsdag 10 November a.s., des
namiddags 2.15 u. zal ten Stadhuize ge*
tegenheid bestaan om bezwaren tegen
de inwilliging van dit verzoek in te bren
gen en deze mondelin'g} en schriftelijk
toe te lichten.
Zoowel de verzoeker als zij, die be
zwaren hebben, kunnen gedurende drie
dagen, vóór het bovengemelde tijdstip,
ter secretarie der gemeente kennis nemen
van de ter zake ingekomen schrifturen.
De aandacht van belanghebbenden wordt
er op gevestigd, dat volgens de bestaan
de jurisprudentie niet tot bemep ge
rechtigd zijn dij, die niet overeenNontstig
Art. 7 der Hinderwet OP DEN BOVEN-
BEPAALDEN DAG VOOR HET GE5M-
BESTUUR ZIJN VERSCHENEN, TEN
EINDE HUN BEZWAREN MONDE
LING TOE TE LICHTEN.
Zierikzee, 27 October 1986.
Burgemeester en Wethouders voornoemd,
J. SCHUURBEQUE BOEIJE, Burgemeester
P. F. WITTERMANS, Secretaris.
Men spreekt over koetjes en kalfjes
In een bureau zit tegenover mij, wach
tend als ik, een al wat ouder heer,,
een stereotiep, vriendelijk glimlachje op
de lippen, dat mij tot de conclusie brengt,
dat 'zijn zoon het minstens tot de waar
digheid van volkscommissaris hééft ge
bracht. Een man treedt binnen, begroet
den heer: „Hoe gaat het met U?" „Gra-
cias, dank U, zeer goed". „En Uw fa
milie?" „Helaas geen goede berichten",
antwoordt mijn overbuurman en spreekt
glimlachend en onverschillig door: „In
Terrasa zijn twee neven van mij ge
dood en in Sabadell mijn schoonzoon."
De andere laat een hoflijk „ah... aha"
hooren en de bloedverwant van de ver
stoorden vertelt er nog bij, als ware
het in het geheel geen ernstige zaak:
„U weet mijn neven bezaten grond in
de nabijheid van Barcelona en mijn
schoonzoon een fabriek in Sabadell". Ik
kijk den man verschrikt aan, hij bemerkt
mijn blik en ziet mij met een uitdruk
king van onrust, ja vijandigheid aan.
Ik dwing mij nu ook tot een glimlachje;
de beiden zijn gerustgesteld en spreken
verder, nu over onbelangrijke dingen.
„Bij Rabassade gevonden"
La Rabassada, Casa Antunez, Coll
de Moncada vroeger het doel van
alle Zondagsche uitstapjes in de nabij
heid van Barcelona hebben op het
oogenblik een andere, treurige beroemd
heid gekregen. Wanneer men de woor
den hoort spreken: „Weet u reeds, dat
X bij Rabassada gevonden is", weet een
ieder, wat dit te beteekenen heeft en
men neemt de mededeeling zonder com
mentaar voor kennisgeving aan. Men
weet dan, dat een van de revolutionaire
comité's een politiek-anderdesdenkende
's nachts uit zijn woning heeft gelicht....
en het doodsbericht luidt: „Gevonden bij
Rabassada".
De regeering te Barcelona heeft niets
ongedaan gelaten, om dergelijke gebeur
tenissen te verhinderen. Er werd ver
ordend, dat de „vigilantos" nacht-
Wakers, die in Spanje den huisbewo
ners, die over het algemeen geen huis
sleutel met zich nemen, de deur ope
nen de sleutels bij hun vakvereeni-
ging moesten afgeven en onmiddellijk
de politie waarschuwen, indien er een
revolutionaire groep een huis wilde bin
nendringen. Deze maatregel had slechts
weinig succes.
De langste brug ter wereld
Eeri brug over de baai van
San Francisco
Een bouwwerk, dat 78 mil-
lioen dollar kostte
Dezer dagen kan Amerika aam zijn
lange recprdlijst een nieuwe trioimf toe
voegen: iop 11 November zal de brug
over den Baai van Sam Framcisooi, die
deze stad met Oakland verbindt, gereed
zijn eh officieel geopemd worden. Het
is een reusachtig bouwwerk, dat niet
slechts de langste brug van de we
reld vormt, maar bovendien eem wonder
Uw Zmuwoii komen tot rust, kal-
uw ienuwen meeren en worden
dnnrbij tevens gesterkt door het gebruik van
Mijnhardt's Zenuwtabletten
Glazen Buisje 75 ot., bij Apoth. en Drogisten
van ingemieurskumist is en een eeuwen
ouden driooim in werkelijkheid omzet.
Acht mijlen lang I
Na b'ijma 3 jaren arbeid, waarbij gcoiote
moeilijkheden te lotverwinmem waren, is
de bouw' van deze toeer dam acht mijlen
lange brugaomstrue'tie eeinige .itoaanden ge
reed gekomen. Eigenlijk bestaat de brug
uit twee deelen, die elkaar in bet (midden
van den Baai vam San FramciscOi, '°P
het eiland Yerba Buena, rakejü en doior
een ongeveer 150 meter lamgen tunnel
verbonden z'ijm.
Het ongeveer 3,2 kil|0|meter lange brug-
gedeelte, dat San Frameisdo tobt Yerba
Buena verbindt em over het breedste ge
deelte van den baai leidt, bestaat uit
twee geweldige hangbruigbelften, die op
een pijler in li'et toiddein van den baai
en pp twee eniojraie torens aan de beide
uiteinden rusten. Deze torens verheffen
zich 156 meter boven den -
van den baai em staan op vasten rots
grond 70 meter onder den aardoppervlak.
De stalen 'kabels, die den brug dragen,
bezitten een doorsnee van 70 centimeter
en zijln uit 128000 'kilometer staaldraad
vervaardigd.
De verbinding tuisschem Verba Buena
en Oakland vormt 'het tweede deel vam
de brug, dat in tegenstelling met het
eerste gedeelte geen hangbrug, toaar eem
spanbruig is. De 420 meter lange bogen
z'ijh de langste vam Amerika. Slechts 2
spanbruggen in de wereld bezitten der
gelijke 'lange 'bpgen; in.L de 'bru|g Over de
St. Law'rence-rivier b'iji QuebieO, die bo
gen heeft van 540 meter lengte en die
over de Firth of' Forth in Schotland
met bogen vam 513 meter.
Groote oceaanschepen varen
er onder door
Beide brugdeelen van (het emorme bouw-
Spanje in den Burgeroorlog
Een nieuwe brug overspant de
haven van San Francisco
Hoe de Westerstorm aan onze
kust loeide
Landbouw en Maatschappij ver
dedigd en gelaakt
Branden door bliksem-inslag
Vier Staatshoofden voor de
microfoon
Nog regen en hagelbuien
Barometerstand vam hedenmiddag 2 uur.
werk bezitten een hoogte vam 65,1 meter
en dat is voMpende, om' aain de aller
grootste pecaansdhepen tologelijk te ma
ken onder de brug door te varen. Beide
brugdeelen hebben eem dubbeldek, dat
wil zeggen, zij bezitten twee étages, waar
van de hoogste slechts voor het auto-
ALS DE NOORDWESTER LOEIT
op de Nederlandsche kust, slaan de golven hoog op bij Scheveningen-Haven