ZIERIKZEESCHEI KIEUWSBODE i OPGENol ZIERIKZEESCHE COURANT STORM OP DE NOORDZEE De Kern liSË&lr T WOENSDAG 28 OCTOBER 1936 WAA ABONNEMENTi Prijs per 3 maanden 11,50, bniten Zierikxee i 1,80 Voor het buitenl. p. jaar f 10,—% Alxondcrlijko nammers 5 cent. Verschijnt dagelijks. Tel. No. 32. Giro 137677 1797 - 1889 DirecteurA. J. DE LOOZE Uitgever-Redacteur i M J. KOSTEN Uitgave: N.V. ZIERIKZEESCHE NIEUWSBODE, ZIERIKZEE 93STE JAARGANG No. 13258 ADVERTENTIENi ▼an 1—3 regels 60 eent, ran 4 regel» an daarboven 20 eent per regel. Reclames 40 eent per regel. By contract belangrijke korting Inxending op den dag ran uitgave vóór 10 uur Schepen en menschen in nood De reddingsdienst paraat De „Kurt Hartwig Siemers" binnen Drie mijlen Noordwestelijk van den Nieuwen Waterweg zond Dinsdag de blauwpijper „Kurt Hartwig Siemers" noodseinen uit, waarop de sleepboot „Witte Zee" en de reddingsboot „Wiers- ma" de kop in de hoog opbruisende, golven buitengaats stuwden, om hulp te gaan verleenen aan den Duitschen 'zee man. Om goed één uur was de boot bij het Duitsche schip. Dit bleek een defect aan het stuurgerei te hebben. Twee man nen stonden op het achterschip, teneinde het roer met de noodstuurinrichting te bedienen en de machines werkten op volle kracht, teneinde zooveel mogelijk drang op het roer, dat met de nood- inrichting slechts langzaam bewogen kon worden, uit te oefenen. Zoodoende lukte het den gezagvoerder zijn schuit met den kop op de golven te houden, maar de wind zette het hoe langer hoe dichter onder de kust. De kapitein van de Witte Zee trachtte dan ook zoo spoedig mogelijk een tros lover te krijgen, maar met die zware zee was het een bijna ondoenlijk werk. Eerst na veel moeite en groot beleid, gepaard aan zeemanschap, gelukte het den blauwpijper behouden binnen de pie ren te brengen. Vooral bij den ingang van den Nieuwen Waterweg was veel stuurmanskunst noodig, om vlak bij de veilige haven niet aan den grond te loopen. De „Alida" Sch. 8 bij IJmuiden vergaan Een telegram heeft gisteren reeds het vergaan gemeld aan den Scheveninger logger „Alida", bij IJmuiden, bij welk ongeluk 4 opvarenden zijn verdronken. Het Hdbl. heeft een onderhoud met de geredden gehad, waaraan het volgende is ontleend „Angstige oOgenblikkem heb ik door leefd zegt één hunmer toen wij reeds binnen de pieren waren, toen wij allen .in het water dreven. I'k had rniij, voordat th>et schip zonk, heelemiaal uit gekleed en kwam zop te water. Toen de Stentor naderbij gekomen was, had men mij van het schip af niet bemerkt; ik lag vlak tegen de hoioge voorplecht van dat sdhip in het water. Ik flopt ik gilde... men hoprde mij niet. To,eim dadht men aan boprd van de Stentor, dat men alle drenkelingen reeds hajd' opgenomen en het schip voer terug. Ik' waande mij reeds verloren..., ik gilde, maar wiat had mijn stem te beteekenem tegen die van de woedende golven. Toen kwam de Neeltje Jacbba, ik werd aan bo'oird van de reddingboot genomen". Hier bTeekt hij' abrupt zijn verhaal af en sluit zijn handen voor de oogen. Er valt een diepe stilte. Dan zegt er nog een: „De kapitein was dertig jaar, hij was een knap zeeman, hij had al acht jaar op deze schepen gevaren. Ojoik de kapi tein van de Stentor is een uitstekend zeevaarder. Hij heeft een zeer groiot aan deel gehad in onze shedding, want het was zeer moeilijk in de wpleste zee te manoeuvreeren en lofns te benaderen". Van de vier zeelieden warein er drie gehuwd, namelijk de schipper Jae. den Heyer, de stuurman Verbaan en de ma- troois Vink. De matroos Kuiper was on gehuwd. Het lichtschip Elbe omgeslagen en gezonken Het lichtschip Elbe I is gistermiddag tijdens den hevigen storm omgeslagen. Volgens een ooggetuige, den kapitein van een Engelsch schip, werd het schip door een grondzee gegrepen. Men heeft van het vaartuig niets meer vernomen. Aan boord bevonden zich 15 man, die naar men moet aannemen, om het leven gekomen zijn. Het bergingsvaartuig Her mes, dal van Cuxhaven, aan de mond van de Elbe en voorhaven van Hamburg, uitvoer, moest onverrichterzake terugkee- ren, daar het tegen de hooge zee niets kon uitrichten. Op de Wadden was het woelig Na een moeizamen tocht is de motor reddingboot Jhr. C. A. den Tex, gesta- tionneerd te Harlingen, er in geslaagd de bemanning van de motorsleepboot „Harlingen", welke met de Rijnaak Ma rie van Roosendaal, op sleeptouw, in de Waddenzee ter hoogte van St. Jacobi Parochie in nood verkeerde, te redden. 's Morgens om negen uur was de red dingboot uitgevaren en na een zwaren tocht keerde zij des middags om vier uur in de haven van Harlingen terug met zes geredde personen aan boord, n.l. den schipper-eigenaar van de sleep boot, G. Attema, zijn vrouw, twee kin deren van 21/2 jaar en van elf maanden, den sleepbootknecht K. Wijkstra, bene vens den knecht A. Hartstra van den Rijnaak „Marie". De schipper van den aak, Rademakers, wenschte zijn schip niet te verlaten en bleef alleen aan boord. De geredden vonden bij familie leden te Harlingen huisvesting. De sleep boot Trio is het gelukt, verbinding te krijgen met de verlaten motorsleepboot. Harlingen. Zij heeft haar om half acht de haven van Harlingen binnengebracht. Op de Wester- en Oosterschelde Het Nederl. schip „Anna", schipper Loosvelder, is gisteren tijdens den storm op de Westerschelde van zijn sleepboot losgebroken. De sleepboot Haringvliet is uitgeloopen en heeft de „Anna" veilig op de haven van Hansweert gebracht Het Belgische s.s. „Francisca", schip per Peeters, is tegen het remmingswerk van de brug te Hansweert gevaren efi heeft dit vrij ernstig beschadigd. Het schip bekwam een groot gat en moeij repareeren alvorens te kunnen laden. Bij het verlaten van de Wemelding- sche Vlei is het Nederlandsche stoom schip „Maria", schipper Vermeulen, ge laden met bieten van Breskens naar Dinteloord gezonken. De bemanning is gered en te Bruinisse aan wal gebracht. De K.L.M in den storm Toen Maandag de Zuid-Westerstorm zich boven ons land deed gelden, waren de meeste vliegtuigen van de K.L.M. al thuisgekeerd of in veilige haven buitens- lands gekomen. Het laatste toestel, dat I naar Londen moest vertrekken, is ech ter op Schiphol gebleven, doch de nach telijke postdienst naar Keulen werd, zoo als eiken avond, uitgevoerd. Op enkele lijnen ondervond de K.L.M- gisteren vertraging, zooals in den dienst van Scandinavië, waarbij de Douglas- vliegluigen tegen den onstuimigen Zuid wester in met een vertraging van bij kans een uur te Amsterdam landden. De dienst wan Parijs kwam binnen den normalen tijd op Schiphol. Voor de naar Londen en Parijs vertrekkende vlieg tuigen was gisteren veel belangstelling. Ook het nachtpostvliegtuig heeft van Amsterdam's luchthaven koers naar Keu len gezet. Spanje in den Burgeroorlog Wil men blijven leven, dan moet men zwijgen De oningewijde bezoeker merkt op 't oogenblik in Barcelona wellicht slechts op, dat in tegenstelling met vroeger, toen na 11 uur 's avonds een levens lustige menigte op de boulevards fla neerde, thans op dat uur alles uitge storven is, alsof een ieder voor een onzichtbaar gevaar vlucht in onverlichte kamers, achter gesloten ramen en ge grendelde deuren. Over dag stokt het leven echter slechts, indien er een mi- litiecolonne uitrukt. Vroeger werden deze stormachtig toegejuicht, maar thans blijft de menigte stom en. de gezichten schij nen uit steen gehouwen te zijn. Toch hoort men geen klachten, geen uitlatin gen van ontevredenheid. Slechts in de arbeiderswijken en voorsteden waagt men het tegen de een of andere maatregel van de regeering of een van de revo-> lutionaire comité's te protesteeren. De be ter gesitueerde lagen der bevolking ver bergen hun gedachten echter achter het masker der tevredenheid... want een pro test kan hun het leven kosten... HINDERWET BURGEMEESTER en WETHOUDERS van Z i e r i k z e e brengen ter openbare kennis, dat ter gemeentesecretarie ter inzage ligt een verzeek toet bijlagen van de Firma A. TIMMERMAN Cz., Ijzer handel te Zierikzee. om vergunning tot het hebben van een bergplaats voor patronen in het gebouw aan den Dairn, wijk B nos. 82 en 83 te Zierikzee},, kadastraal bekend in sectie A, no. 2772. Op Dinsdag 10 November a.s., des namiddags 2.15 u. zal ten Stadhuize ge* tegenheid bestaan om bezwaren tegen de inwilliging van dit verzoek in te bren gen en deze mondelin'g} en schriftelijk toe te lichten. Zoowel de verzoeker als zij, die be zwaren hebben, kunnen gedurende drie dagen, vóór het bovengemelde tijdstip, ter secretarie der gemeente kennis nemen van de ter zake ingekomen schrifturen. De aandacht van belanghebbenden wordt er op gevestigd, dat volgens de bestaan de jurisprudentie niet tot bemep ge rechtigd zijn dij, die niet overeenNontstig Art. 7 der Hinderwet OP DEN BOVEN- BEPAALDEN DAG VOOR HET GE5M- BESTUUR ZIJN VERSCHENEN, TEN EINDE HUN BEZWAREN MONDE LING TOE TE LICHTEN. Zierikzee, 27 October 1986. Burgemeester en Wethouders voornoemd, J. SCHUURBEQUE BOEIJE, Burgemeester P. F. WITTERMANS, Secretaris. Men spreekt over koetjes en kalfjes In een bureau zit tegenover mij, wach tend als ik, een al wat ouder heer,, een stereotiep, vriendelijk glimlachje op de lippen, dat mij tot de conclusie brengt, dat 'zijn zoon het minstens tot de waar digheid van volkscommissaris hééft ge bracht. Een man treedt binnen, begroet den heer: „Hoe gaat het met U?" „Gra- cias, dank U, zeer goed". „En Uw fa milie?" „Helaas geen goede berichten", antwoordt mijn overbuurman en spreekt glimlachend en onverschillig door: „In Terrasa zijn twee neven van mij ge dood en in Sabadell mijn schoonzoon." De andere laat een hoflijk „ah... aha" hooren en de bloedverwant van de ver stoorden vertelt er nog bij, als ware het in het geheel geen ernstige zaak: „U weet mijn neven bezaten grond in de nabijheid van Barcelona en mijn schoonzoon een fabriek in Sabadell". Ik kijk den man verschrikt aan, hij bemerkt mijn blik en ziet mij met een uitdruk king van onrust, ja vijandigheid aan. Ik dwing mij nu ook tot een glimlachje; de beiden zijn gerustgesteld en spreken verder, nu over onbelangrijke dingen. „Bij Rabassade gevonden" La Rabassada, Casa Antunez, Coll de Moncada vroeger het doel van alle Zondagsche uitstapjes in de nabij heid van Barcelona hebben op het oogenblik een andere, treurige beroemd heid gekregen. Wanneer men de woor den hoort spreken: „Weet u reeds, dat X bij Rabassada gevonden is", weet een ieder, wat dit te beteekenen heeft en men neemt de mededeeling zonder com mentaar voor kennisgeving aan. Men weet dan, dat een van de revolutionaire comité's een politiek-anderdesdenkende 's nachts uit zijn woning heeft gelicht.... en het doodsbericht luidt: „Gevonden bij Rabassada". De regeering te Barcelona heeft niets ongedaan gelaten, om dergelijke gebeur tenissen te verhinderen. Er werd ver ordend, dat de „vigilantos" nacht- Wakers, die in Spanje den huisbewo ners, die over het algemeen geen huis sleutel met zich nemen, de deur ope nen de sleutels bij hun vakvereeni- ging moesten afgeven en onmiddellijk de politie waarschuwen, indien er een revolutionaire groep een huis wilde bin nendringen. Deze maatregel had slechts weinig succes. De langste brug ter wereld Eeri brug over de baai van San Francisco Een bouwwerk, dat 78 mil- lioen dollar kostte Dezer dagen kan Amerika aam zijn lange recprdlijst een nieuwe trioimf toe voegen: iop 11 November zal de brug over den Baai van Sam Framcisooi, die deze stad met Oakland verbindt, gereed zijn eh officieel geopemd worden. Het is een reusachtig bouwwerk, dat niet slechts de langste brug van de we reld vormt, maar bovendien eem wonder Uw Zmuwoii komen tot rust, kal- uw ienuwen meeren en worden dnnrbij tevens gesterkt door het gebruik van Mijnhardt's Zenuwtabletten Glazen Buisje 75 ot., bij Apoth. en Drogisten van ingemieurskumist is en een eeuwen ouden driooim in werkelijkheid omzet. Acht mijlen lang I Na b'ijma 3 jaren arbeid, waarbij gcoiote moeilijkheden te lotverwinmem waren, is de bouw' van deze toeer dam acht mijlen lange brugaomstrue'tie eeinige .itoaanden ge reed gekomen. Eigenlijk bestaat de brug uit twee deelen, die elkaar in bet (midden van den Baai vam San FramciscOi, '°P het eiland Yerba Buena, rakejü en doior een ongeveer 150 meter lamgen tunnel verbonden z'ijm. Het ongeveer 3,2 kil|0|meter lange brug- gedeelte, dat San Frameisdo tobt Yerba Buena verbindt em over het breedste ge deelte van den baai leidt, bestaat uit twee geweldige hangbruigbelften, die op een pijler in li'et toiddein van den baai en pp twee eniojraie torens aan de beide uiteinden rusten. Deze torens verheffen zich 156 meter boven den - van den baai em staan op vasten rots grond 70 meter onder den aardoppervlak. De stalen 'kabels, die den brug dragen, bezitten een doorsnee van 70 centimeter en zijln uit 128000 'kilometer staaldraad vervaardigd. De verbinding tuisschem Verba Buena en Oakland vormt 'het tweede deel vam de brug, dat in tegenstelling met het eerste gedeelte geen hangbrug, toaar eem spanbruig is. De 420 meter lange bogen z'ijh de langste vam Amerika. Slechts 2 spanbruggen in de wereld bezitten der gelijke 'lange 'bpgen; in.L de 'bru|g Over de St. Law'rence-rivier b'iji QuebieO, die bo gen heeft van 540 meter lengte en die over de Firth of' Forth in Schotland met bogen vam 513 meter. Groote oceaanschepen varen er onder door Beide brugdeelen van (het emorme bouw- Spanje in den Burgeroorlog Een nieuwe brug overspant de haven van San Francisco Hoe de Westerstorm aan onze kust loeide Landbouw en Maatschappij ver dedigd en gelaakt Branden door bliksem-inslag Vier Staatshoofden voor de microfoon Nog regen en hagelbuien Barometerstand vam hedenmiddag 2 uur. werk bezitten een hoogte vam 65,1 meter en dat is voMpende, om' aain de aller grootste pecaansdhepen tologelijk te ma ken onder de brug door te varen. Beide brugdeelen hebben eem dubbeldek, dat wil zeggen, zij bezitten twee étages, waar van de hoogste slechts voor het auto- ALS DE NOORDWESTER LOEIT op de Nederlandsche kust, slaan de golven hoog op bij Scheveningen-Haven

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1936 | | pagina 1