ZIERIKZEESCHE NIEUWSBODE WOENSDAG 14 OCTOBER 1936 OPGENO] ZIERIKZEESCHE COURANT De Kern ABONNEMENT. 1797 - 1889 Prijs per 3 Maanden i 1,50, buiten Zierikzee i 1,80 Voor het bnitenl. p. jaar f 10,—. Afzonderlijke QQHuert 5 eent. Verschijnt dagelijks. Tel. No. 32. Giro 137677 Directeur: A. J. DE LOOZE Uitgever-Redacteuri M. J. KOSTEB Uitgave: N.V. ZIERIKZEESCHE NIEUWSBODE, ZIERIKZEE 93STE JAARGANG No. 13247 ADVERTENTIEN. van 13 regels 60 eent, ran 4 regels ea daarboven 20 eent per regel. Reclames 40 eent per regel. BJj eontraet belangrijke korting Inzending op den dag ran uitgave vóór 10 uur De luchtvaart in 't Verre Oosten Nederland's aandeel in de groote luchtvaart De wedstrijd der drie gestrooimlijrudle toeristen uit Aimlerika om de snelste reis om de Wereld met gewone verkeersmid delen, heeft als toevallig bijproduct de bespoedigde „goodWill-vlucht" der KN.I. L.M., van Batavia najar Manilla, opgele verd. Daarm'ede treedt het ganschie pro bleem) van het Nederlandsche en Indische aandeel in de groote luchtvaart in het verre Oosten naar voren. Op 9 Oictober k'wlam1, de „Kwak" in den göwtonen. dienst uit Nederland te Batavia a!an. Een halt uiur later vertrok de Douglas PKAFL van de K.N.IL.M. via Soerabaja en Bialik- papan naar de Philippijnen en landde te Manilla in den namiddag van den lO'd'ejnJ October. Op 16 October opent de trans- oceanische passagiersdienst der Arn'eri- kanen van Manilla naar San Fra|n|ciseo, met de „China Clipper". Daarmede zijn dan Weer nieuwe en uiterst belangrijke schakels in het groote luchtverkeer inge voegd. Andere zijn in voorbereiding. Aan de techniek! of aan den jolndernehtfngsgeest der beste verkeersmiaatschappijen ligt 't niet. Waar en Manheer er vertraging optreedt, im'oet de oorzaak daarvan veel eer gezocht 'wlorden in remmende invloe den van regeeringen, die oiml redenen vajnl strategie of verkeersprotectionismle aar zelen omi even hard vooruit te snellen als de verkeerstechniek zelve. Men gunt Nederland den voorrang niet Een interview! met den directeur van de K.N.I.L.M., jhr. Rendorp, vertelt daar van. Het is reeds tWIee jaar geleden, dat de Nederlandsche regeering te Was hington vergunning vroeg voior het ope nen van een: luchtdienst tusschen Ned.- Indië .en Manilla. Maar het laintW'loord daarop mjoet nog komen. Dat de Philip- pijnen sedert dien in een staaf van semi- onafhankelijkheid zijn geraajkt, zpodlat men niet precies Weet, wie nu over zulke vergunningen ,'mloet beslissen, is een Wiel- kom excuus. Wanneer Washington er een groot eigen strategisch pf ecOn|o)m5sch be lang in zag, zouden er vermjoiedelijk Wiel middelen wlorden gevonden om sneller uit deze onzekerheid te geraken. Op[kl is er sprake van eventueele verleeni|ng| der vergunning op basis va|n fwlederkeerig- heid. Dat zou Wiel is waar kunnen leidein: tot doublures en verspilling van krachten, maar misschien toch o-ok tot een rede lijke arbeidsverdeeling. In elk geval wlare dit te verkiezen boven een toestand |wlaar- in eenvoudig niets gebeuren kan, omdat men ons, om Wtelke redenen dan ook, dit primeur niet Zon gunnen.. China werkt als magneet Ook met de verbinding Ned.-Indië-Au- straliè kan het, bij uitblijven van de reeds lang geleden gevraagde vergunning, niet vlotten., Australië onderhoudt nu zelf (met de Qantas) een verbinding op Singapore, waar de Engelsehen den dienst naar Eu ropa dan overnemen. Maar ook hier ZOjU, aangezien een deel der route over Ned.- Indië loopt, het Wlederkeerigheids-begin- sel op den duur (Wellicht tot een voor ons bevredigender oplossing kuinnen lei den. Bij de „opening" vain het onimletelijke verre Oosten voor het moderne luchtver keer,, is er ongetwijfeld ruimte voor velen en veler samenwlerking. Vain twee kanten uit Europa en uit Amerika, wlorden nu de luchtlijnen op Oost-Azië gericht. Het enorme Chineesche gebied, dat op ver keersgebied in menig opzicht nog braak ligt, wlerkt als een sterke magneet, zoo wel voor de luchtvaart der Engelsehen, Amerikanen, Fransc'hen, Japanners als Nederlanders. Londen Parijs zonder over te stappen Twaalf slaapwagens op de pont Maandag is de postdienst, welke het mogelijk maakt een treindienst zonder overstappen te onderhouden tpsschen Pa rijs en Londen, geopehd. Gorbin, de Fran sche ambassadeur te Londen, heeft met de groene vlag, welke bij1 de Engelscbe wissellwUchters in gebruik is, het sein gegeven, dat de trein imlet de slaaprij- tuigen de point kon oprijden. De ponten, er zijn er drie, zJijn iets zwaarder ge bouwd dan die, Welke indertijld dienst deden op het veer Enkhuizen—Stavoren Voor de goederentreinen, pilaar zij zijn volgens hetzelfde principe ingericht. Het, zfijln betrekkeiijlki korte, 'breede vaar tuigen rnlet twee schoprsteenen, die aan de breede zijden naiast elkaar Zijn ge plaatst. De achtersteven is recht en daar leiden twee sporen de pont op, die zich elkj op de pont weer in tweeën vertakken. Tusschen de sporen zijn perrons aange bracht, vanwaar trappen leiden haar de salons op het oampagnedek. j De pont kan twaalf slaaprijtuigen bev|a|t- I ten en is ingericht Voor 500 passagiers. Tevens bevat het schip een garage voor auto's, vpior lieden, die niet per spO0|r. doch per auto reizen. De schepen pintwik- kelen een normale snelheid vian 15 knoo- pen, welke in geval van hopid tot I61/2 kan worden verhoogd. Daar het station te Dover evenwijdig loopt aan de haven, mloest er een dwars- spoor worden gemlaakt om het im|ogelijk te mlaken de rijtuigen op de pont te rah- geeren. Er is een speciale haven gemOakt voor de ponton, waiar(0|ver de rijtuigen de pont oprijden. De beide eindpunten Vajn het veer zijh Dover op den Engelsehen en Duinkerken op den Franschen oever. De nachttrein Van Londen vertrekt 'siav|o|n)ds om 10 uiur Van het Victoriiastatiion en is döu vol genden imlorgen pm vijf tmlifni. voor negen te Parijls. I De salarieering van het overheidspersoneel De reeds vastgestelde en de nog in gedeelten uit te voeren ver lagingen, moeten doorgaan Een deputatie uit het comité van zes, gevormd uit de moderne, christelijke en katholieke algemeene bonden van ambte naren en werklieden in overheidsdienst, is door den minister van binnenlandsche zaken in buitengewone audiëntie ont vangen Zij kreeg in ruime mate gelegenheid te bepleiten, dat, in verband met de door de regeering getroffen monetaire maatregelen, alle nog loopende onderhan delingen terzake van verdere salarisver lagingen voor het personeel der lqgere organen zouden worden opgeschort en dat de minister medewerking zou ver- leenen om die verlagingen, waarvan een gedeelte nog op een lateren datum m werking zal treden, eveneens te doen uitstellen. Ondanks de toelichting en de argu menten door de deputatie aangevoerd, bleek, dat de minister niet bereid was aan deze verzoeken te voldoen. De mi nister stelde zich n.l. op het standpunt, dat de verlagingen moeten doorgaan. Bij dr. Colijn op bezoek Een straf rooker, die van detective verhalen houdt De Haagsche Post van deze week be vat een aardige beschrijving van een bezoek van den heer D. Haps aan mi nister Golijn, peen aan d»\ Coiijn, privé Het blijft 'buiten de politiek, .maar twee dingen er in troffen ons niettemin of juist daarom. De heer Colijn is een groot rooker. Wij' weten njet hoelang het onderhond duurde, doch het was minstens drie si garen lang. Honderd sigaren in vier da gen zet des staatsimlans mond iin rook om; dezelfde mond die in de Kamer debatten al zoo vaak viurige doch fan tastische voorstellen in roO;k deed vervlie gen. Djt z'ware rooken heeft hij gemeen met Bismarck, die zelf verklaarde bij z'ijn honderdduizendste sigaar te hebben opgehouden o,m over te gaan naar de pijp welke hom. tot zijn laatsten levensdag pp Friedrichsruh gezelschap hield. Ook met Joseph Chamberlain, den En gelsehen imperialist, van droeve Boeren oorlog-reputatie, dien men in het zoio sportieve Engeland eens vroeg of hij z'jch werkelijk onthield Ivan elke lichaams beweging, „neen", zeide hij, ,:ik rook ittimers zeer zware sigaren". In de verre toekomst zullen physiologen en psycho logen misschien kunnen uitmaken of het Toiebacksuyghen heeft bij'gedraglen dan wel gehinderd aan de grootheid van dezen grooten Neder,ander. Zeker is het, dat het iets afneemt van de stijve deftigheid welke anders het hooge laimbt soms tot een zoo, ,m|Cieiiijke sfeer schept voor .on gedwongen besprekingen. Moar er zit oimi deze sigaren van on zen premier een speciaai onzichtbaar na tionaal bandje. Ons sigaren roiOiken is een nationale liefhebberij1, die nergens op aarde wOrdt geëvenaard. Alleen Ne derland heeft lichte goede sigaren, id'ie tegelijk goedkoop Zijn. Waren ze Zwaar der dan zon geen menschel ijk gestel het uithouden, waren ze duurder, dan zojUi geen tmënschelijke beurs het kun nen betalen. Een vookprestatie als deze kan dus alleen ongestraft in Nederland geschieden. Een tweede mérkiwlaardigheid is, idlat dr. Colijn ronduit bekent verzp;t te zijn op detective-verhalen. Wie Chesterton's „Defence of the threepenny thriller" ge lezen heeft, zal beamen, dat een slecht miensch geen vreugde kan scheppen in verhalen, wiaarin steeds de deugd uit eindelijk triomfeert, ondanks alle hinder palen. Bovendien, zegt Chesterton, blijkt de liefhebber nog iets overgehouden te hebben van den avontuurlijken geest, die ieder onbedorven kind 'bezielt; wat Moe der de Gans wias voor den kleuter, Idlat zijn Gonan Doyle c.s. voor de ouderen. Het is dus een bewijs dat al de staats zorgen het gemoed van dezen lezlerniet verdord hebben. Werkverschaffing in Zeeland De samenstelling van de rijks commissie van advies De rijkscomm. van advies voor werk verschaffing in de provincie Zeeland, welke dezer dagen haar arbeid heeft aangevangen is als volgt samengesteld: Voorzitter: mr. P. Dieleman, lid van Gedep. Staten; leden de heeren: mr. J. H. M. Stieger, lid van Ged. Staten; ir. J. J. van Leeuwen, hoofd-ingenieur-direc- teur van den rijkswaterstaat; ir. A. J. Marktvoort, rijksinspecteur voor de werk verschaffing in Zeeland; J. van Tuinen, hoofd van de 1ste afdeeling ter provin ciale griffie; J. F. Magendans, hoofd van de 2de afdeeling ter provinciale griffie; Secretaris: mr. J. M. Pilaar, commies ter provinciale griffie. De overbrugging van de Zandkreek Te Wissenkerke vergaderden Maandag elf polders uit Noord-Beveland, over de plannen tot overbrugging vian de Zand kreek. Alle polders besloten )Onvo|oirwaar del ijk toe te treden tot de vereeniging „De Noord-Bevelandsche B,rug". Ook te Golijnsplaat werd een soortge lijke vergadering (gehouden van het wa terschap Oud- en Nieuw- Noord-Bove- land. Ook deze polders besloten tot (on voorwaardelijke toetreding. Dit houdt dus in, dat de finaueieele kant vian het brugplqn iin orde gekomen is, en dat ma verloop van tijd de brug gelegd zal worden, tenzij er een anderen kink in de kabel imlocht kbmen. (M.C.) KORTE BERICHTEN Amerikaansche economie De vereenigde ziekenhuisdienst van New- York, die 197 ziekenhuizen omvat, toon de hoe men geld kan besparen, 3 dol larcent per dag, door krachtige patiën ten te ruilen, heeft nu uitgerekend hoe men bezuinigen kan op kost en inwoning. Voortaan kan een man (of vrouw) wiens patroon de premies van zijn loon wil aftrekken, zich zelf a 5 dollarcent per dag verzekeren tegen groote zieken huisrekeningen: echtgenoote en kinderen onder de 19 jaar voor 7 cent per dag,. De economische formule is eenvoudig. Verzekeringsstatistieken en maandenlange onderzoekingen in 60 andere Amerikaan sche steden hebben aangetoond, dat per sonen in dienstbetrekking, evenals hun familie, gezonder zijn dan de rest van de bevolking. Ze zijn zoo zelden ziek, dat ze aan jaarlijksche verzekeringspremies voor hun familie, meer dan genoeg betalen voor ziekenhuisrekeningen dan de heele groep. De New-Yorksche vereeniging tot steun bij ziekenhuisverpleging met 129.716 le den heeft 1.050.700 dollar aan loon uit betaald. De taifoen in de Philippijnen De taifoen, die de Philippijnen heeft geteisterd, is een ,van de verschrikke lijkste geweest in de geschiedenis van de eilandengroep. Er Zijn ontzaglijke ver woestingen aangericht en de l,aatste, laag gehouden ramingen geven het .aantal don- den op als tenm'inste 400. Van officieele zijde wordt er in dit verbanfd! echter op gewezen, dat het niet mogelijk is een juist aamtal slachtoff ers vast te Snel len, aangezien de plotseling gezwollen rivieren buiten de oevers gelreden zijn en tientallen wrakke huisjes, iw|aarin hon derden personen woonden, hebben mee gesleurd. De noodtoestand, w'aarin ide tai foen het gebied gebracht heeft, wordt nog verergerd doolr de omstandigheid, dat nven vreest voor een tekjoirt aan levensmiddelen en dientengevolge vo|0!r het uitbreken van hangers noted. Regeling goudafgifte Bij navraag te bevoegder plaatse is het A.N.P. gebleken, dat de Nederland sehe regeering nog geen mededeeling van de tusschen Amerika, Frankrijk en Groot-Brittannië getroffen overeenkomst, waarbij de goudafgifte tusschen de wis- selkoersfondsen dezer drie landen gere- i geld wordt, ontvangen heeft, en dus op het oogenblik zelfs geen gelegenheid i voor haar aanwezig is, om te overwe- j gen, of er aanleiding zou bestaan om j zich bij een dergelijke regeling aan te sluiten. Het feest van het Spaansche ras Gisteren heeft heel Spanje het feest van de Virgo del Pilaz en het feest van het ras gevierd. Het laatste feest, inge steld voor alle volken van Spaansche afkomst en Spaanschen tongval, wordt altijd gelijk met het eerste gevierd'. Vanwege den ernstigen toestand de vijand staat op 30 K.M. van de stad; droegen de feesten een zeer bijzon der karakter. Saragossa was overstroomd met pelgrims uit alle oorden des lands, Overal woei de oude Spaansche vlag, maar men zag ook Italiaansche, Portu- geesche en Duitsche vlaggen. Wegens het slechte weer moesten de meeste feestelijkheden worden afgelast. De menigte verdrong zich in de kerken en op de straten. Een mislukte reis van Degrelle Dinsdagochtend) 9 ujur vertrok Léon De grelle, in gezelschap vian een Frauisoh journalist, imiet den gewpineU sneltrein luaar Parijs. Te Quévy, iaian de Fransühe grens, werden de passen uagezieln en ook de papieren vian den Rex-leider vermoede lijk in orde bevonden. De reis giinig dus verder, op Fransch grpndgebied, tot Aul- noye. Op het oo g enblik dat de snelt rein. na een kort oponthoud, weer ging ver trekken, Ikw.arhi een inspecteur van de Fransche „süreté" Degrelle verzoeken uit te stappen, ia<an welk verzoek w'erd vol daan. Vervolgens deelde de inspecteur den leider van Rex mede, dat Idi'en toe gang tot het Fransche giebied hem' (ont zegd was. Waarom „Der Querschnitt" werd verboden Op last van minister Gö'bbels is het tijd schrift „Der Querschnitt", uitgegeven door E. F. von Gordon, verboden wegdns zij'n staatsgevaairlijken inhoud. Het Septembernummer bevatte n.l. on der het opschrift „Frem'dwörterbuch" een reeks vreemide worden met hun definitie daarachter. De „Westdeutscher Beobachter" welke den imlaatregel der regeering volkomen billijkt, heeft de volgende voorbeelden genoemd: Absurd: wanneer iemland op betere tij den hoopt. Karakter: een hindernis voor carrière. Feuilleton: dat, wiat vian de krant nog wordt gelezen. Hjocus-pocUs: zie Politiek. Journalistiek: koprddaiiserij' tuiSSc'hen de regels. Optimist: een ongeneeslijke ziekte. Universiteit: exerceerterrein vopir toe komstige Staatsambtenlaren. j De „Timles" haalt behalve deze uitdruk- kingen nog de voligeinde aan: j Financiën: een kruiswoordraadsel voor den Staat. Ideaal: speelgoed vioor kleine kinderen. Politiek: een mUderne uitdrukking voor „zwarte kunst". De luchtvaart in het Verre Oosten Per nachttrein van Londen naar Parijs zonder over te stappen Op 12 Dec. wordt de nieuwe Moerdijkbrug geopend Op bezoek bij minister Colijn De overbrugging van de Zand kreek verzekerd Volksonderwijs vraagt verbete ring van schooltoestanden Zwaar bewolkt met regenbuien VERSCHILLENDE BERICHTEN Na de kermis In den uecht van Maandag op Dins dag 12 uur is een auto bestuurd dopr H. Uit Hulsberg imët volle vaart gereden j tegen een der verkeerszUilem, die bij de staatsmijn Emlma te Heerlen op de Akerstraat is geplaatst ten behoeve van i het verkeer. De a^toi reed de zuil pul ver en sloeg over den koip voor de winkel van dein slager T. Een der pas- j sagiers G. uit Nuth, werd ernstig ge wond naar het ziekenhuis te Heerlen gebracht. De bestuurder en het echt paar G., die in den auto zaten, kregen minder ernstige wouden. Alle inzitten den van den auto hadidfen de kenmiis te Amlstenrade bezocht. De bestuurder is voorliOiopig in vrijheid gesteld. Gered door een kat Door verzakking van den grond in de stationstraat te Schiedam' w'erd een gasleiding lek ten huize van D'. De 21-jarige H. D. werd géwlekt door Zijn kat, dje aan het voeteneind v'an Barometerstand van hedenmiddag 12 uur. WEERBERICHT Hoogste barometerst. 767.4 te Brest. Laagste 737.8 te Vardö. Verwacht tot den avond van 15 Oct.: Zwakke tot matige, later toenemende, Zuidelijke tot Westelijke wind, zwaar be wolkt tot betrokken met regenbuien, aan vankelijk zachter. Zon op: ZUm onder: 15 October 6.26 5.05 Nieuwe Maan 10.40 Tijd van hoogwater en laagwater HoogwaterLaagwater 15 October 2,42 14,48 8,03 20,28 z'ijn bed slaapt en klagelijk miaiuwde. Oogenblikkeiijk ropik hij gas en waar schuwde zijn ouders, van wlie zijn moe der reeds half bedwelmd [wias. De politie heeft de omfwoinendem ge- waarschiujwld, maar niemand van de bu ren had gaslucht waargenomen. De nachtploeg j/an de gasfabriek heeft voor loopig de gestoevoer afjgesloten. Twee personen vergiftigd In den nacht van Maandag op Dins dag Zijn tw'ee bewoners van Spekhol- z er he ide (Limburg) onder verdachte omstandigheden plotseling lOiverleden. Het zijn de caféhouder Lemlmens en de heer Fisschers. Het vermloeden bestaat, dat beiden 'het slachtoffer zijn geworden van vergiftiging. Dit zou geschied zijn door iemand, met wien hel UWeetal Maandag-

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1936 | | pagina 1