ZIERIKZEESCHE
NIEUWSBODE
WOENSDAG 14 OCTOBER 1936
OPGENO]
ZIERIKZEESCHE COURANT
De Kern
ABONNEMENT.
1797 - 1889
Prijs per 3 Maanden i 1,50, buiten Zierikzee i 1,80
Voor het bnitenl. p. jaar f 10,—. Afzonderlijke
QQHuert 5 eent. Verschijnt dagelijks.
Tel. No. 32. Giro 137677
Directeur: A. J. DE LOOZE Uitgever-Redacteuri M. J. KOSTEB
Uitgave: N.V. ZIERIKZEESCHE NIEUWSBODE, ZIERIKZEE
93STE JAARGANG No. 13247
ADVERTENTIEN.
van 13 regels 60 eent, ran 4 regels ea
daarboven 20 eent per regel. Reclames 40 eent
per regel. BJj eontraet belangrijke korting
Inzending op den dag ran uitgave vóór 10 uur
De luchtvaart in 't Verre Oosten
Nederland's aandeel in de
groote luchtvaart
De wedstrijd der drie gestrooimlijrudle
toeristen uit Aimlerika om de snelste reis
om de Wereld met gewone verkeersmid
delen, heeft als toevallig bijproduct de
bespoedigde „goodWill-vlucht" der KN.I.
L.M., van Batavia najar Manilla, opgele
verd. Daarm'ede treedt het ganschie pro
bleem) van het Nederlandsche en Indische
aandeel in de groote luchtvaart in het
verre Oosten naar voren. Op 9 Oictober
k'wlam1, de „Kwak" in den göwtonen. dienst
uit Nederland te Batavia a!an. Een halt
uiur later vertrok de Douglas PKAFL
van de K.N.IL.M. via Soerabaja en Bialik-
papan naar de Philippijnen en landde te
Manilla in den namiddag van den lO'd'ejnJ
October. Op 16 October opent de trans-
oceanische passagiersdienst der Arn'eri-
kanen van Manilla naar San Fra|n|ciseo,
met de „China Clipper". Daarmede zijn
dan Weer nieuwe en uiterst belangrijke
schakels in het groote luchtverkeer inge
voegd. Andere zijn in voorbereiding. Aan
de techniek! of aan den jolndernehtfngsgeest
der beste verkeersmiaatschappijen ligt 't
niet. Waar en Manheer er vertraging
optreedt, im'oet de oorzaak daarvan veel
eer gezocht 'wlorden in remmende invloe
den van regeeringen, die oiml redenen vajnl
strategie of verkeersprotectionismle aar
zelen omi even hard vooruit te snellen
als de verkeerstechniek zelve.
Men gunt Nederland
den voorrang niet
Een interview! met den directeur van
de K.N.I.L.M., jhr. Rendorp, vertelt daar
van. Het is reeds tWIee jaar geleden,
dat de Nederlandsche regeering te Was
hington vergunning vroeg voior het ope
nen van een: luchtdienst tusschen Ned.-
Indië .en Manilla. Maar het laintW'loord
daarop mjoet nog komen. Dat de Philip-
pijnen sedert dien in een staaf van semi-
onafhankelijkheid zijn geraajkt, zpodlat men
niet precies Weet, wie nu over zulke
vergunningen ,'mloet beslissen, is een Wiel-
kom excuus. Wanneer Washington er een
groot eigen strategisch pf ecOn|o)m5sch be
lang in zag, zouden er vermjoiedelijk Wiel
middelen wlorden gevonden om sneller
uit deze onzekerheid te geraken. Op[kl
is er sprake van eventueele verleeni|ng|
der vergunning op basis va|n fwlederkeerig-
heid. Dat zou Wiel is waar kunnen leidein:
tot doublures en verspilling van krachten,
maar misschien toch o-ok tot een rede
lijke arbeidsverdeeling. In elk geval wlare
dit te verkiezen boven een toestand |wlaar-
in eenvoudig niets gebeuren kan, omdat
men ons, om Wtelke redenen dan ook,
dit primeur niet Zon gunnen..
China werkt als magneet
Ook met de verbinding Ned.-Indië-Au-
straliè kan het, bij uitblijven van de reeds
lang geleden gevraagde vergunning, niet
vlotten., Australië onderhoudt nu zelf (met
de Qantas) een verbinding op Singapore,
waar de Engelsehen den dienst naar Eu
ropa dan overnemen. Maar ook hier ZOjU,
aangezien een deel der route over Ned.-
Indië loopt, het Wlederkeerigheids-begin-
sel op den duur (Wellicht tot een voor
ons bevredigender oplossing kuinnen lei
den. Bij de „opening" vain het onimletelijke
verre Oosten voor het moderne luchtver
keer,, is er ongetwijfeld ruimte voor velen
en veler samenwlerking. Vain twee kanten
uit Europa en uit Amerika, wlorden nu
de luchtlijnen op Oost-Azië gericht. Het
enorme Chineesche gebied, dat op ver
keersgebied in menig opzicht nog braak
ligt, wlerkt als een sterke magneet, zoo
wel voor de luchtvaart der Engelsehen,
Amerikanen, Fransc'hen, Japanners als
Nederlanders.
Londen Parijs zonder
over te stappen
Twaalf slaapwagens op de pont
Maandag is de postdienst, welke het
mogelijk maakt een treindienst zonder
overstappen te onderhouden tpsschen Pa
rijs en Londen, geopehd. Gorbin, de Fran
sche ambassadeur te Londen, heeft met
de groene vlag, welke bij1 de Engelscbe
wissellwUchters in gebruik is, het sein
gegeven, dat de trein imlet de slaaprij-
tuigen de point kon oprijden. De ponten,
er zijn er drie, zJijn iets zwaarder ge
bouwd dan die, Welke indertijld dienst
deden op het veer Enkhuizen—Stavoren
Voor de goederentreinen, pilaar zij zijn
volgens hetzelfde principe ingericht.
Het, zfijln betrekkeiijlki korte, 'breede vaar
tuigen rnlet twee schoprsteenen, die aan
de breede zijden naiast elkaar Zijn ge
plaatst. De achtersteven is recht en daar
leiden twee sporen de pont op, die zich
elkj op de pont weer in tweeën vertakken.
Tusschen de sporen zijn perrons aange
bracht, vanwaar trappen leiden haar de
salons op het oampagnedek.
j De pont kan twaalf slaaprijtuigen bev|a|t-
I ten en is ingericht Voor 500 passagiers.
Tevens bevat het schip een garage voor
auto's, vpior lieden, die niet per spO0|r.
doch per auto reizen. De schepen pintwik-
kelen een normale snelheid vian 15 knoo-
pen, welke in geval van hopid tot I61/2
kan worden verhoogd.
Daar het station te Dover evenwijdig
loopt aan de haven, mloest er een dwars-
spoor worden gemlaakt om het im|ogelijk
te mlaken de rijtuigen op de pont te rah-
geeren. Er is een speciale haven gemOakt
voor de ponton, waiar(0|ver de rijtuigen
de pont oprijden.
De beide eindpunten Vajn het veer zijh
Dover op den Engelsehen en Duinkerken
op den Franschen oever. De nachttrein
Van Londen vertrekt 'siav|o|n)ds om 10 uiur
Van het Victoriiastatiion en is döu vol
genden imlorgen pm vijf tmlifni. voor negen
te Parijls. I
De salarieering van het
overheidspersoneel
De reeds vastgestelde en de nog
in gedeelten uit te voeren ver
lagingen, moeten doorgaan
Een deputatie uit het comité van zes,
gevormd uit de moderne, christelijke en
katholieke algemeene bonden van ambte
naren en werklieden in overheidsdienst,
is door den minister van binnenlandsche
zaken in buitengewone audiëntie ont
vangen
Zij kreeg in ruime mate gelegenheid
te bepleiten, dat, in verband met de
door de regeering getroffen monetaire
maatregelen, alle nog loopende onderhan
delingen terzake van verdere salarisver
lagingen voor het personeel der lqgere
organen zouden worden opgeschort en
dat de minister medewerking zou ver-
leenen om die verlagingen, waarvan een
gedeelte nog op een lateren datum m
werking zal treden, eveneens te doen
uitstellen.
Ondanks de toelichting en de argu
menten door de deputatie aangevoerd,
bleek, dat de minister niet bereid was
aan deze verzoeken te voldoen. De mi
nister stelde zich n.l. op het standpunt,
dat de verlagingen moeten doorgaan.
Bij dr. Colijn op bezoek
Een straf rooker, die van
detective verhalen houdt
De Haagsche Post van deze week be
vat een aardige beschrijving van een
bezoek van den heer D. Haps aan mi
nister Golijn, peen aan d»\ Coiijn, privé
Het blijft 'buiten de politiek, .maar twee
dingen er in troffen ons niettemin of
juist daarom.
De heer Colijn is een groot rooker.
Wij' weten njet hoelang het onderhond
duurde, doch het was minstens drie si
garen lang. Honderd sigaren in vier da
gen zet des staatsimlans mond iin rook
om; dezelfde mond die in de Kamer
debatten al zoo vaak viurige doch fan
tastische voorstellen in roO;k deed vervlie
gen. Djt z'ware rooken heeft hij gemeen
met Bismarck, die zelf verklaarde bij
z'ijn honderdduizendste sigaar te hebben
opgehouden o,m over te gaan naar
de pijp welke hom. tot zijn laatsten
levensdag pp Friedrichsruh gezelschap
hield.
Ook met Joseph Chamberlain, den En
gelsehen imperialist, van droeve Boeren
oorlog-reputatie, dien men in het zoio
sportieve Engeland eens vroeg of hij
z'jch werkelijk onthield Ivan elke lichaams
beweging, „neen", zeide hij, ,:ik rook
ittimers zeer zware sigaren". In de verre
toekomst zullen physiologen en psycho
logen misschien kunnen uitmaken of het
Toiebacksuyghen heeft bij'gedraglen dan wel
gehinderd aan de grootheid van dezen
grooten Neder,ander. Zeker is het, dat
het iets afneemt van de stijve deftigheid
welke anders het hooge laimbt soms tot
een zoo, ,m|Cieiiijke sfeer schept voor .on
gedwongen besprekingen.
Moar er zit oimi deze sigaren van on
zen premier een speciaai onzichtbaar na
tionaal bandje. Ons sigaren roiOiken is
een nationale liefhebberij1, die nergens
op aarde wOrdt geëvenaard. Alleen Ne
derland heeft lichte goede sigaren, id'ie
tegelijk goedkoop Zijn. Waren ze Zwaar
der dan zon geen menschel ijk gestel het
uithouden, waren ze duurder, dan
zojUi geen tmënschelijke beurs het kun
nen betalen. Een vookprestatie als deze
kan dus alleen ongestraft in Nederland
geschieden.
Een tweede mérkiwlaardigheid is, idlat
dr. Colijn ronduit bekent verzp;t te zijn
op detective-verhalen. Wie Chesterton's
„Defence of the threepenny thriller" ge
lezen heeft, zal beamen, dat een slecht
miensch geen vreugde kan scheppen in
verhalen, wiaarin steeds de deugd uit
eindelijk triomfeert, ondanks alle hinder
palen. Bovendien, zegt Chesterton, blijkt
de liefhebber nog iets overgehouden te
hebben van den avontuurlijken geest, die
ieder onbedorven kind 'bezielt; wat Moe
der de Gans wias voor den kleuter, Idlat
zijn Gonan Doyle c.s. voor de ouderen.
Het is dus een bewijs dat al de staats
zorgen het gemoed van dezen lezlerniet
verdord hebben.
Werkverschaffing in Zeeland
De samenstelling van de rijks
commissie van advies
De rijkscomm. van advies voor werk
verschaffing in de provincie Zeeland,
welke dezer dagen haar arbeid heeft
aangevangen is als volgt samengesteld:
Voorzitter: mr. P. Dieleman, lid van
Gedep. Staten; leden de heeren: mr. J.
H. M. Stieger, lid van Ged. Staten; ir.
J. J. van Leeuwen, hoofd-ingenieur-direc-
teur van den rijkswaterstaat; ir. A. J.
Marktvoort, rijksinspecteur voor de werk
verschaffing in Zeeland; J. van Tuinen,
hoofd van de 1ste afdeeling ter provin
ciale griffie; J. F. Magendans, hoofd van
de 2de afdeeling ter provinciale griffie;
Secretaris: mr. J. M. Pilaar, commies ter
provinciale griffie.
De overbrugging van de Zandkreek
Te Wissenkerke vergaderden Maandag
elf polders uit Noord-Beveland, over de
plannen tot overbrugging vian de Zand
kreek. Alle polders besloten )Onvo|oirwaar
del ijk toe te treden tot de vereeniging
„De Noord-Bevelandsche B,rug".
Ook te Golijnsplaat werd een soortge
lijke vergadering (gehouden van het wa
terschap Oud- en Nieuw- Noord-Bove-
land. Ook deze polders besloten tot (on
voorwaardelijke toetreding.
Dit houdt dus in, dat de finaueieele
kant vian het brugplqn iin orde gekomen
is, en dat ma verloop van tijd de brug
gelegd zal worden, tenzij er een anderen
kink in de kabel imlocht kbmen. (M.C.)
KORTE BERICHTEN
Amerikaansche economie
De vereenigde ziekenhuisdienst van New-
York, die 197 ziekenhuizen omvat, toon
de hoe men geld kan besparen, 3 dol
larcent per dag, door krachtige patiën
ten te ruilen, heeft nu uitgerekend hoe
men bezuinigen kan op kost en inwoning.
Voortaan kan een man (of vrouw)
wiens patroon de premies van zijn loon
wil aftrekken, zich zelf a 5 dollarcent
per dag verzekeren tegen groote zieken
huisrekeningen: echtgenoote en kinderen
onder de 19 jaar voor 7 cent per dag,.
De economische formule is eenvoudig.
Verzekeringsstatistieken en maandenlange
onderzoekingen in 60 andere Amerikaan
sche steden hebben aangetoond, dat per
sonen in dienstbetrekking, evenals hun
familie, gezonder zijn dan de rest van
de bevolking.
Ze zijn zoo zelden ziek, dat ze aan
jaarlijksche verzekeringspremies voor hun
familie, meer dan genoeg betalen voor
ziekenhuisrekeningen dan de heele groep.
De New-Yorksche vereeniging tot steun
bij ziekenhuisverpleging met 129.716 le
den heeft 1.050.700 dollar aan loon uit
betaald.
De taifoen in de Philippijnen
De taifoen, die de Philippijnen heeft
geteisterd, is een ,van de verschrikke
lijkste geweest in de geschiedenis van
de eilandengroep. Er Zijn ontzaglijke ver
woestingen aangericht en de l,aatste, laag
gehouden ramingen geven het .aantal don-
den op als tenm'inste 400. Van officieele
zijde wordt er in dit verbanfd! echter
op gewezen, dat het niet mogelijk is
een juist aamtal slachtoff ers vast te Snel
len, aangezien de plotseling gezwollen
rivieren buiten de oevers gelreden zijn
en tientallen wrakke huisjes, iw|aarin hon
derden personen woonden, hebben mee
gesleurd. De noodtoestand, w'aarin ide tai
foen het gebied gebracht heeft, wordt
nog verergerd doolr de omstandigheid,
dat nven vreest voor een tekjoirt aan
levensmiddelen en dientengevolge vo|0!r
het uitbreken van hangers noted.
Regeling goudafgifte
Bij navraag te bevoegder plaatse is
het A.N.P. gebleken, dat de Nederland
sehe regeering nog geen mededeeling
van de tusschen Amerika, Frankrijk en
Groot-Brittannië getroffen overeenkomst,
waarbij de goudafgifte tusschen de wis-
selkoersfondsen dezer drie landen gere-
i geld wordt, ontvangen heeft, en dus
op het oogenblik zelfs geen gelegenheid
i voor haar aanwezig is, om te overwe-
j gen, of er aanleiding zou bestaan om
j zich bij een dergelijke regeling aan te
sluiten.
Het feest van het Spaansche ras
Gisteren heeft heel Spanje het feest
van de Virgo del Pilaz en het feest van
het ras gevierd. Het laatste feest, inge
steld voor alle volken van Spaansche
afkomst en Spaanschen tongval, wordt
altijd gelijk met het eerste gevierd'.
Vanwege den ernstigen toestand
de vijand staat op 30 K.M. van de stad;
droegen de feesten een zeer bijzon
der karakter. Saragossa was overstroomd
met pelgrims uit alle oorden des lands,
Overal woei de oude Spaansche vlag,
maar men zag ook Italiaansche, Portu-
geesche en Duitsche vlaggen.
Wegens het slechte weer moesten de
meeste feestelijkheden worden afgelast.
De menigte verdrong zich in de kerken
en op de straten.
Een mislukte reis van Degrelle
Dinsdagochtend) 9 ujur vertrok Léon De
grelle, in gezelschap vian een Frauisoh
journalist, imiet den gewpineU sneltrein luaar
Parijs. Te Quévy, iaian de Fransühe grens,
werden de passen uagezieln en ook de
papieren vian den Rex-leider vermoede
lijk in orde bevonden. De reis giinig dus
verder, op Fransch grpndgebied, tot Aul-
noye. Op het oo g enblik dat de snelt rein.
na een kort oponthoud, weer ging ver
trekken, Ikw.arhi een inspecteur van de
Fransche „süreté" Degrelle verzoeken uit
te stappen, ia<an welk verzoek w'erd vol
daan. Vervolgens deelde de inspecteur
den leider van Rex mede, dat Idi'en toe
gang tot het Fransche giebied hem' (ont
zegd was.
Waarom „Der Querschnitt"
werd verboden
Op last van minister Gö'bbels is het tijd
schrift „Der Querschnitt", uitgegeven door
E. F. von Gordon, verboden wegdns zij'n
staatsgevaairlijken inhoud.
Het Septembernummer bevatte n.l. on
der het opschrift „Frem'dwörterbuch" een
reeks vreemide worden met hun definitie
daarachter.
De „Westdeutscher Beobachter" welke
den imlaatregel der regeering volkomen
billijkt, heeft de volgende voorbeelden
genoemd:
Absurd: wanneer iemland op betere tij
den hoopt.
Karakter: een hindernis voor carrière.
Feuilleton: dat, wiat vian de krant nog
wordt gelezen.
Hjocus-pocUs: zie Politiek.
Journalistiek: koprddaiiserij' tuiSSc'hen de
regels.
Optimist: een ongeneeslijke ziekte.
Universiteit: exerceerterrein vopir toe
komstige Staatsambtenlaren. j
De „Timles" haalt behalve deze uitdruk-
kingen nog de voligeinde aan: j
Financiën: een kruiswoordraadsel voor
den Staat.
Ideaal: speelgoed vioor kleine kinderen.
Politiek: een mUderne uitdrukking voor
„zwarte kunst".
De luchtvaart in het Verre
Oosten
Per nachttrein van Londen naar
Parijs zonder over te stappen
Op 12 Dec. wordt de nieuwe
Moerdijkbrug geopend
Op bezoek bij minister Colijn
De overbrugging van de Zand
kreek verzekerd
Volksonderwijs vraagt verbete
ring van schooltoestanden
Zwaar bewolkt met regenbuien
VERSCHILLENDE BERICHTEN
Na de kermis
In den uecht van Maandag op Dins
dag 12 uur is een auto bestuurd dopr
H. Uit Hulsberg imët volle vaart gereden j
tegen een der verkeerszUilem, die bij de
staatsmijn Emlma te Heerlen op de
Akerstraat is geplaatst ten behoeve van i
het verkeer. De a^toi reed de zuil pul
ver en sloeg over den koip voor de
winkel van dein slager T. Een der pas- j
sagiers G. uit Nuth, werd ernstig ge
wond naar het ziekenhuis te Heerlen
gebracht. De bestuurder en het echt
paar G., die in den auto zaten, kregen
minder ernstige wouden. Alle inzitten
den van den auto hadidfen de kenmiis
te Amlstenrade bezocht. De bestuurder
is voorliOiopig in vrijheid gesteld.
Gered door een kat
Door verzakking van den grond in
de stationstraat te Schiedam' w'erd
een gasleiding lek ten huize van D'.
De 21-jarige H. D. werd géwlekt door
Zijn kat, dje aan het voeteneind v'an
Barometerstand van hedenmiddag 12 uur.
WEERBERICHT
Hoogste barometerst. 767.4 te Brest.
Laagste 737.8 te Vardö.
Verwacht tot den avond van 15 Oct.:
Zwakke tot matige, later toenemende,
Zuidelijke tot Westelijke wind, zwaar be
wolkt tot betrokken met regenbuien, aan
vankelijk zachter.
Zon op: ZUm onder:
15 October 6.26 5.05
Nieuwe Maan 10.40
Tijd van hoogwater en laagwater
HoogwaterLaagwater
15 October 2,42 14,48 8,03 20,28
z'ijn bed slaapt en klagelijk miaiuwde.
Oogenblikkeiijk ropik hij gas en waar
schuwde zijn ouders, van wlie zijn moe
der reeds half bedwelmd [wias.
De politie heeft de omfwoinendem ge-
waarschiujwld, maar niemand van de bu
ren had gaslucht waargenomen. De
nachtploeg j/an de gasfabriek heeft voor
loopig de gestoevoer afjgesloten.
Twee personen vergiftigd
In den nacht van Maandag op Dins
dag Zijn tw'ee bewoners van Spekhol-
z er he ide (Limburg) onder verdachte
omstandigheden plotseling lOiverleden. Het
zijn de caféhouder Lemlmens en de heer
Fisschers. Het vermloeden bestaat, dat
beiden 'het slachtoffer zijn geworden van
vergiftiging. Dit zou geschied zijn door
iemand, met wien hel UWeetal Maandag-