BIJVOEGSEL Zierikzeesche Nieuwsbode 1 FEUILLETON DE I NKTVISCH I behoorende bij de van Vrijdag 3 Juli 1936, No. 13160 De oorlogsvloot en de gevaren der lucht Groote slagschepen hebben afgedaan De Engelsche admiraal Mack Kerr, die tegelijkertijd een er varen vlieger is, behandelt het probleem: Is de oorlogsvloot te genover aanvallen van de lucht macht geheel maidhtèloois Zijn machtige oorlogsvloten in onzen tijd militair te rechtvaardigen? Het ant woord op deze elementaire vraag luidt ook heden nog, dat het schip de eenige mogelijkheid biedt tot het transport van groote troepen en legervoorraden. Het vliegtuig zal nimmer het sdhtip ails trans portmiddel kunnen vervangen. Slechts de aanleg van onder den zeebodem ge legen tunnels zou de oorlogsvloten kun nen overblpfdïg maken. De geografische ligging van een land is beslissend voor afijn viootpolitiiek. Men moet daarbij onderscheid maken tusschen staten, die in de voorziening van levens middelen en brandstoffen onafhankelijk van het buitenland zijn, staten, die deze behoeften langs den landweg 'kjunnen dek ken en eenige staten, konfails b.v. Engeland die vojor wat deze voorziening betreft, geheel van het zeetransport afhangen. VoiOr een land zooals Engeland is het bezit van een voldoend aantal lichte krui sers noodzakelijk, olm de haoidelsanarine legen aanvallen op open zee te bescher men, terwijl oiolk een aantal vliegtuigen en torpedojagers niet gemist kan wor den, om de koopvaardijschepen tegen d;u iktoo, taan vallen te verdedigen. Het slagschip heeft afgedaan Sinds het verschijnen van het vliegtuig de duikbO|Oit en de torpedo's is het slag schip, in plaats van het meest gevreesde zeewapen te zijn, tot het meest be dreigde zeetype geworden. Een bliakkade met behulp van slagkruisers schijnt op het opgenblik onmogelijk. Het zou daar om van groot belang zijn tot den boyw van kleine scheepstypen over te gaan. De statistieken van den. laatsten oprLog hebben bewezen, dat lichte kruisers, duik- bonten ©n kaperschepen de meeste scha de aan den handel hebben tpegebradht. Dezelfde statistieken hebben pplk de beteekenis van het lucht wapen bewezen. Gedurende den geheelen oprlog is geen enkel handelsschip, dat door vliegtuigen begeleid werd, tot zinken gebradht. Speeiaaii de duikboot vreest het vlieg tuig, omdat slechts van het vliegtuig u|i.t het V-vormige sppor van den perisdoop, zopdra deze aan de oppervlakte van het water versdhijnt, valt w:a.ar te nemen en het vliegtuig" slechts wem'jge seconden later zijn bommen-, ppi de duikboot kan laten vallen. De moeilijkheden van den bomaanval Intussdhen zijn de vooruitzichten gering, dat het een lycht-eskader -gelukken Zou een oioirlogsvloot te vernielen, zoplang men verhfmderen kan, dat het aanvallende eskader op geringe hoogte vliegt. Het is bijna onmogelijk1, van een groote hoogte uit een in beweging zijnd doel met bommen te treffen. Speciaal pp groote hoogte zijn de Juchtstroomingen zoo- ver schillend, dat de bom meestal luit zijn loodrechte richting wordt geslagen. Voor de bommenwerpers bestaan, er dan pok onpverkiomenlijke moeilijkheden. De er varingen in den wereldoorlog opgedaan, hebben deze meening o-verigens geheel bevestigd. Sindsdien heeft men n/ieuwe luchtdoelgeschut uitgevonden, waardoor 'de vliegtuigen gedwongen zijn, nog hoo- ger te vliegen dan vroeger. Daarbij komt, dat de beun ontploft, zooidra het scheepsdek wordt aangeraakt De pantserplaat wordt daarbij niet door boord, zoodat de aangerichte schade nooit zeer gpoot kan zijn. De moeilijkheden van een luchtbom bardement zijn mij eerst goed dyidelijk geworden, tpen mijn vlaggeschip in de 1 Adriatisehe Zee meer dan een half uur I lang door watervliegtuigen, die op een hoogte van slechts B00 meter vlogen, werd gebombardeerd en hefniet gelukte, meer dan een treffer te rnakqn, hoe- wel onze snelheid slechts zes knoo-pen bedroeg. De machinale Sherlock Holmes Het electrische oog beter dan het natuurlijke De idéé voor vervaardiging van een 1 automaat is reeds zeer oud. In 'tjaar 280 voor Christus werd, tij dens een feest, dat de Ptolemaeër Phila- delphos ter eere van Bachus gaf, een vijf meter hoog beeld getoond, dat zon der hulp van zijn zetel opstond, melk in een gouden beker schonk en dan weer ging zitten. Heron van Alexandrië die een beroemd verzamelaar was, be- j zat bij het begin van onze jaartelling een aantal automaten, die bedriegelijk j op menschen geleken. Zij werden of j door de druk Van water of door die 1 van de lucht in beweging gezet. In de middeleeuwen construeerden - voornamelijk de klokkenmakers bewegen de poppen. Deze figuren verrichtten de een of andere handeling wanneer de klok een bepaald uur sloeg. De eerste mees terwerken van deze robotconstructie tref fen wij in de achttiende eeuw aan. Daar is bijvoorbeeld de beroemde „ealligraaf", gecontrueerd door Pierre JacquetDroz, die zich tegenwoordig in het museum te Neuchatel in Zwitserland bevindt, en die indertijd met een ganzenveer sierlijke letters schreef. In het „Museum des Arts et Métiers" te Parijs is een automatische eend. Dc constructeur ervan, de heer Vaucanson, heeft er in een onderdeel verwerkt, dat zeer veel tot de ontwik keling van de automaten heeft bijge dragen het automatische geheugen. De eend kon op bepaalde tijden zwemmen, vliegen.... en een liedje zingen. Deze schepping leidde later tot de constructie der eerste automatische orgels en piano's. De moderne techniek gebruikt de ro bot voor zeer nuchtere doeleinden en hecht er geen groote waarde aan, dat hij sprekend op een mensch gelijkt. Wel loopen er bij „Barrister Ltd." te New- York, de grootste robot-fabriek ter we reld, opdrachten binnen, die op een zoo groot mogelijke gelijkenis met de mensch aandringen. Meestal worden deze auto matische menschen voor bioscopen of voor reclamedoeleinden gebruikt. De prestaties der robots grenzen aan het wonderbaarlijke. Men vindt in Ame- rikaansche banken exemplaren, die tege lijkertijd dertig verschillende berekenin gen kunnen verrichten. Zulk een ma chine heeft dus als het ware dertig ver schillende geheugen. Bij de constructie* maakt men gebruik van gramofoonpla- (ten en films, de verbazingwekkendste combinaties worden tot stand gebracht. Maar al konden de robots zeer veel,, zij waren toch niet in staat te zien. Het waakzaam electrisch oog Nu verrast de genoemde fabriek de wereld met de mededeeling, dat ook dit probleem opgelost is. De robot van het jaar 1936 heeft oogen, die scher per en beter zijn, dan die van zijn con structeur, Het electrische oog berust op een soortgelijk principe als de televisie. Het bestaat uit de electrische cel, die men voor het „telegrafeeren" van foto's ook gebruikt. Een met gas gevulde glazen kogel is bedekt met een laagje foto- actief metaal. In het centrum bevindt zich een eenvoudige metaalachtige draad. Wanneer men dit „oog" nu blootstelt aan het licht, dan ontstaat een geringe electrische stroom. Deze stroom wordt eenige millioenen malen versterkt. De nieuwe „oogenautomaat" heeft de naam „Oculus 37" gekregen. De eerste man, die zich van Oculus beidende is een New-Yorksch juwelier, die veel onder inbraken te lijden had. Hij had zijn robot zoo boven de kas aangebracht, dat niemand hem zien kon. De machine bestaat uit een met tan den voorziene stalen stok. Wanneer de robot de hand ziet, die in de kas wil grijpen, dan komt onmiddellijk de stalen stok in actie. Het robotoog kan zelfs ultra-violette stralen waarnemen, nog sterker: ook de warmte uitstralingen van het menschelijke lichaam. De ingenieurs van Barrister Ltd. be weren, dat het volgende absoluut te ver wezenlijken is. Men kan een robotwach ter bouwen, die nog beter over de schat ten waakt dan een mensch. Deze robot, uitgerust met een automatisch pistool, beweegt zich met behulp van zijn oog naar ieder levend wezen, dat hem na dert, stopt drie passen voor zijn slacht offer en begint dan op den indringer te schieten. Het schieten wordt pas be ëindigd, wanneer de lichaamstemperatuur van den getroffene daalt. De kosten voor zulk een wachter zijn vrij hoog. Men schat deze op 10.000 guïden. BOEKEN EN BROCHURES „NAAR EN DOOR ZEELAND", Uitg. fa. G. W. den Boer, Middelburg. De Provinciale Zeeuwsche Vereeniging voor vreemdelingenverkeer, heeft een nieuwe, korte gids het licht dioieu zlnen, onder den titel: „Naar en door Zee land", samengesteld door Dirk L. Broe der. Naast een kaartje van de provincie bevat het werkje verschillende flot-a's uit alle deelen van Zeeland. De tekst is een opsomming hoe men de verschil lende deelen van onze provincie kan bereiken en welke bezienswaardigheden in die deelen zijn te vinden. „HISTORlA", Broekhof N.V., - Utrecht. In het Juninummer van dit tijdschrift, vo.oir geschiedenis, -vervolgt Sinouücaert mn Schauburg, zijn artikel over een reis van de gemalin van Willem I naar Ber lijn in 1836. Prof. Kernkamp schrijft over builenlandsche studenten aan de Utreeht- sche Academie in vroeger eeuwen, ter wijl prof. van Hamel vertelt over een droom van den vermaarden zeeschilder Willem van der Velde. Woekerplanten in Neerlands financieele tuinen Vain deze bekende uitgave van het Fi- n|antieel Weekblad vfonr den Fnndseira- handel te Amlsterdiaim, (vt|aiarin op een uit voerige en v|o|oï earn 'ieder duidelijke iWijZe faiain de haak V, ford en gesteld |die«(praiktijik|eh, vlam wlelke lallerïei „financiers", „ban kiers" enz. van fmlihi of meer twijfelachtig laliooi Zich bedienen, ten einde hetj publiek ovier te halen, effectemZakeh en aindere transacties op. financieel gebied Imlet hen te dp.en, Zijn de Deelen II en III ver schenen. Het eerste deel is in duizenden exemplaren verkocht ein heeft velen voiOjr verdere VerlieZen behoed, terlwfijil tmjenjge Z.g. „ha.uk" ten val is gekjoimleïn. Deze beide nieuiwje deeltjes bev;atten Weer vele interessante bij'zjohderheden, lalarnede een lange lijst imiet namen. Ze verdienen ten Zeerste de nardacht van iedereen, die (wiel eenjs (mlet geldzaken heeft te [mlakén. j 1 „Men zegt" heeft reeds veel kwaad gesticht, „Men zegt" heeft menigeen beticht Van «al wat slecht en leelijk is! „Men Zegt" werkt iru de duisternis, De laster gaat van mond t;ot mond En is weldra de wereid rond Vanwaar het kwam, uit Welken hoek? De bron ervan is meestal zjOiek. Ook de minister-president, Te goeder naiaui en faam bekend, Verging het als ons allemaal: Ook hem besloop de lastertaal En weefde leugens, laag gemeen, In dichte netten om hem heen Totdat hij tolt Zijn spijt vernam Hoezeer zijn naia;m in opspraak kwam. Inmiddels ging de storm voorbij; 's Ministers naam, van smelten vrij, Bleek tegen lastertaal bestand En draagt nog steeds bij volk en land Het stempel van onkreukbia,arlieid Diat 'hij ooik in den felsten strijd Wist te bewaren, troulwl en sterk Tot heil van zijin regeeringswerk. J.S. Ballonsport in Nederland Een van de mooiste vormen van lucht vaart, de 150 jaar oude, maar nog; steeds bekoorlijke ballonsport wias in Nederland in den laatsten tijd geheel pp den achter grond geraakt. Maar -in Mei 1936 hebben de gas-luc!ht- vaart-liefhebbers, pp initiatief van den heer J. Bpesman, zich vereenigd in de Haaigsche Ballonclub, de eerste plaatse lijke ballonsportc'lub in Nederland. De Haagscihe Ballonclub zal direct de ppleiding van bailonciommandanten ter hand te nemen. Die leden kunnen zich nu reeds pp de hoogte brengen met de geheimen van de gas-luchtvaart, doior bij de voorbereidingen bij de door de club te organiseeren opstijgingen mede te hel pen. Daar de dub deze opstijgingen ge heel belangeloos organiseert voor V.V.V. ep. andere feesten, wordt miu reeds een druk gebruik gemaiakt van de gelegen heid pin aian plaatselijke feesten de groo te attractie van een 'baHonopstjjging te verbinden. Zoo is voor Juli een interessant pro gramma; van opstijgingen samengesteld: 5 Juli :Hilversum; Internationale af- standsviaart. 12 Juli: Venlo, deelname van twee Bel gische ballons, met een inh|0|u,d van 625 cfufb. hiêter. Starttijd 16 uur. Tegelijkertijd Zal een ballon opstijgen met va,n den Bemden pis bailpncloimman- dant. 18 Juli :Denekamp: Deelniapno 1 bal lon met waterstofvuiling. 28 Juli: Voorschoten. Hier stijgt van den Bemden pp met een kleine Bel gische ballon. De opstijging te Hilversum is twel de belangrijkste; hier gaan drie 'ballons de lucht in met dezelfde bemanning, als welke heeft deelgenomen, aiajn de Gor- don-Bemnett-rac-e, de jaarlijksche interna tionale halLonwedstrijd. Aan deze wed vaart neemt Frankrijk deel met een bal lon met 1200 club. meter inhoud en wa- lerstofgas-viuUing. Aan boord is een om roeper van de AVRO, die verslag zal uitbrengen van de vaart. Verder is er de Poplsche ballon, de Torun, die verleden jaar heeft gevaren in de Gordon Bennett-rac-e met ials be manning Burzynski en Wysodk. Zij1 bezitten het hoogtereoord voor bal lons met oipen mandde Polen maken de grootste kans te winnen, maar een bal lon met waterstofgas, Zoo als de Fran- schen hebben heeft groot draagvermogen en kan het ver brengen. Aam de vaart neemt nog deel de bekende zweefvlieger de heer de Lange en ook is weer een verslaggever aan boord. De derde deelnemende ballon is de Zwitsersche „Victor de Beauolair", die een inhoud heeft van 2200 pub. meter en met lichtgas wordt gevuld. De bemanning besta.ait bij deze balion uit de heeren (allen Nederlanders) M. ten Bosch (bat- lonooimmaindant), E. J. van Tijen en J. Boesman (voorzitter Haagsche Ballonclub) Het wordt een onbegrensde afstand vaart; alleen waterlandingen worden niet toegelaten. Verwacht kam wiorden dat de ballons tot Maandag in de lucht zullen blijven als er een gunstige westen wind staat, kunnen de gaszakken tót bij de Poolsche grens komen. De zeer ervaren Pooilsche ballonva&rders Zullen w'el hun best doen om hum faam ook in deze wedstrijd hoog te houden. Voor hen, die belangstelling hebben vopr deze avon tuurlijke en romantische sport, 'bestaat te Venlo en Veen dam nog gelegenheid als passagier mee te varen. Inlichtingen verschaft het secretariaat (Waissenaiarsdhe weg 98, Den Haag) alwaar men ook ver zoeken kan indienen voor te organiseeren opstijgingen. de van ouds bekende IP AmMmmspumme pakjes 5»$*3FJP'S «Zes onzer ledige buitenverpakkingen kunt U bij Uwen winkelier inruilen met bijbetaling van 15 ets, tegeneen afbeelding van beroemde schilderijen in dlopgestempelde gouddruk. Roman van Peter Baron 4 (Nadruk verboden) Politie-fluitjes snerpten en plotseling verscheen er een agent, die liep wat hij kon lot aan het huis. Op hetzelfde oogenblik werd de deur daarvan geopend en Fenton verscheen, schreeuwend zoo hard als hij maar kon. Hij rende naar het hek en kwam daar tegelijk aan met een kleine grijze auto. De bestuurder, een jonge man, wiens ge laat de butler niet kon zien, boog zich voorover en sprak vlug. „Heeft hij hem gekregen „Gekregen Wie Ik snap niet. Fenton's van schrik verwilderd gezicht vertrok zenuwachtig. „Geef antwoord," snauwde de ander, „wat is er gebeurd met John Richmond? Vlug, voordat die agent hier is „Mijn meester en mijnheer Richmond zijn alle twee gewond of dood. Ik weefi 'tnog niet." stamelde de butler, zijn han den wringend. „Groote God, dat is ver schrikkelijk.,.. Een man met een groot hoofd.... heelemaal in 't zwart.. 1, schoot'^ !Maar hij sprak in de lucht. Ver weg haastte zich de grijze auto achter de taxi en de ontstelde butler keek recht in 't gezicht van een politieagent. Met een zucht van verlichting greep Fenton hem bij den arm. j I „Kom mee", riep hij uit, „haast t(, anders is 'tte laat.... mijn arme mees- j ter...." Hij' snelde dein Wieg terug, die|n Ihij1 gb- 1 kolmijn (wlas, |o|p den. |v|o>et gevolgd dpor (diem agent. Er verschemetti nog Hwlee |m|a(nine|n| j in blaüwI umlifiorm', ééira ervfain vjojgde Zijn ciolleg.a mvet Fentoin, de ia|nider Ihleld dc Iml&nseheini terug, die allemaal de|n tuin Iwlildem b'iinlmenlioiopeln. TWEEDE HOOFDSTUK. De Squid en B 29 De taxi ivjajm dein. Squild Verdlwleenj in Bel- 1 gralve Street en' slioeg dein (hojek jojin', op twlee wielen. Eeini politie-agiemit deed 'Zijin plicht en noteerde ihet |niujm|mler. j Het geluk fwfas im'et den Squid. Toen de faxi het open pleiin, v|a|ni Hyde Park Corner bereikte, (mlacht de verkeersstrioonn i viqn Grosvemcw Square juist dio|or en dc Squid rende liin de richting van Picfc|a|d!ilLy Cl/reus verder, j HalVerWjege Eindell Street sprong de Squid iult de ia,ul|a, sialic Ihet ftnoftiolir over j ein Iverdlwleeni in eem Verva,lle|n kjajzJsrne- huis. Toen (hij cle deur ervan, bereikt had, haiastte de taxi Zich naar Oxford Street. Gedekt djoor de dmisternjis stapte de chauffeur eruit en veranderde vlug het n|U|mlmier, (wlaar de helft van de Lojiden- Sdhe politiemlaidht naar liep te Zoeken. De Squid Iliad de 'dieur (achter Zich ge- slöiten elni rehde, unlet drie treden tegelijk de tr,aip jop. Hij1 liep t|0|t' io|p (de deride ver dieping. De |o'verlo|op iw|ais hier klein en tall een verlicht do;qr Wjat binmenstnojojmielnd (miaiainlicht. Er kwlaimien Imlaar twee deurein op uit en de Squid giing clofoir diet lajafn (Zijn lijnker- h|a|nd. Hij1 haalde eein tvleeden sleutel te vöjO;r- sdh'ijin eini ging de donkere kaïmler lachte r de eerste bininien, niad,at hij dei deur Zacht jes achter Zich gesloten h|ad. Een oogenblik bleef hij in het diojnker staian. Toeni liep hij' io|p de iw lank el de tafel toe, die hij i'n het Imlidden vian de kaïmler te staian iwlist. LangZaiami v0|0|rtschuifelend, ku-lajmi hij' in ,aannakiing jmiel een sijoel e/n, iwbest vloekend, schopte hij' diein uit den Iwleg. Bij' de tiafel gekonilen, legde hij er den ebbeniiioutem sfoik ioip en Zoioht in Zijin zjakkein naiar licifers. Hij streek er een iaian eln, ging |nja8r de gasliaimlp, 'naast den schpofsteen. Een paar seconden later st(o|nd de kiaimier in eeln. Z|w'ak, ongezellig lidht. Er stonden (mlaar tiw|ee stoielem in de ka|mler, een tafel eln een gropte kast. De zójldering iw(a?s v|o|dlitig en. Verkleurd en het eenige venster, diat gebarsten (Was, gaf uitzicht op een roiestige brandladder, vian In laar ,af imtein een kijkje kon Jnanten op daken en schoioirsteenen, die er erg aan toe Waren, en sjmlerige achteruitjes. De Squid ging naar Ihet raalml, opende het, onder luid" protest v|ani ial de schar nieren, klolm er toiöni uit en lotnderziociht ïmlet scherpen blik de vier heele trappen vian de ladder. Blijkbaar gerustgesteld, klp|ml hij de ka- iniler Vileer in en giing op de jkast toe. Hij opende die mlet eein anderen sleutel ivia,n: Zijin bos e(it linaalde er een bruipi pak uit, d|at hij Op tafel legde. Hij legde Zijin wapeims e|n iiantiaaijn af unlet dezelfde ongeforceerde kalmlte eini vlugheid ials hij tot nu toe steeds vedtloioinid had. Vlug ontkleedde hh fóidh, e» ,ViO|ujw(de lalles^netjes op. Eiven Ivvfierp hij' een blik pp 'Zijin p,ois- hörlioge en triojk toen. hel bruine ipiak aian. De aindere kleerein iwlerden ijnf de kast gehangen, alleen het afschulwlelijke mas ker hield Ihij o;p het h|0|0|fd. Toen hij irnlet dezle ivierainidering klaar wias, ging Ih'ij miaiar de tafel' en onderzoicht aiandachtig den stpk, dien io|m en |o|m draiaiend en |mlet Zijn Iviingers er laings tastend, alsof hij op de gladde ijoipper- vlakte iets Verwachtte, dal heini helpen zpu, te vinden. Wat hij zocht. Een kleine gleuf verried, dat de dop j erat Icon geschroefd iw|Oirdeni, 'en, een ,piaar (mjiniUteini later l;ag die in Zijn haind. Een 'Zucht vfa|n vjoldoiening, lopitsnapile hem, toen hij' be}mterkte, dat de stO|k uit gehold wias. i j§l Hij tastte in Zijin zak en haalde er een lang en dun potlo|0|d uil. Hij stak dit in de uitholling en trok het tjqefti, (tegen den Zijkant 'drukkend, terug, Maiar er klonk geen piapier-geritsel, dat Jhieim! ver ried, beet te hebben. Hij' vloekte en pro beerde nog eens. Het resultaat ;wlas bet- Zelfde. Hij hield de opening opk1 nog eens vlak onder het gaslicht. Er w|as iniels te zien. Met een, vloek slingerde hij den stok vian zich iaf, die Wegrolde en in een hoek van de kaïmler bleef liggen. 'Gedu rende een paai- seconden schitterden die oogen in het reusachtige (mlas'ker van Woede. Tioien was het, latspif hem plotse ling een andere gedachte te binnen, schoot en de Squid liep dpor de^ kaïmler ten ïiaiapte den stok iwieer op. Hij najin helm: bij de tw'ee uiteinden en legde hem dwars ovier Zijn ldnie, alsof hij probeereai w|o|u, 'hem Imi'd dendoor te breken. De stok was ste rlc en cle Zweetdruppeltjes stonden den Squid op het voorhoofd, voordat de stok, 'mlet een plotseling knappend geluid brak ctn den Squid bijin,a deed struikelen. Koortsachtig londerzocht hij de twlee stukken. De stok wias juist dopngebnolkten op het eind vian de uithoilliing| en dus Was één stuk ifti ieder geval massief hout. (Wordt vervolgd).

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1936 | | pagina 5