De geheele maand
Juni gratis!
ons
Zij, die zich vanaf heden op
blad abonneeren, ontvangen de courant
de geheele maand Juni gratis
De Directeur
HET VLIEGTUIG EN DE
MODERNE ZEEOORLOG
Bijzonderheden omtrent de vlieg
tuigen, welke in een zee
oorlog gebruikt kunnen
worden
(Van onzen luclitvaart-medeiverker)
Omtrent de rol, die het moderne vlieg
tuig in een eventueele zeeoorlog te ver
vullen heeft, is in het algemeen weinig
bekend. In hoofdzaak zal het vliegtuig
toegepast worden in samenwerking met
de andere zeestrijdkrachten. Daarom zul
len wij in dit artikel de grondbegrippen
bespreken, zooals deze voor de marine
van elk land gelden.
Het belangrijkste vliegtuig voor de zee
oorlog is ongetwijfeld het jachtvliegtuig,
dat als gewoon, of als watervliegtuig
gebouwd is. Een groote rol hierbij speelt
het vliegtuigmoederschip. De wereld-oor
log heeft de marine-aviatiek veel ge
leerd. Nochtans is in de verschillende,
landen de meening omtrent de rol van
het vliegtuigmoederschip zeer verdeeld.
De voornaamste taak van het vliegtuig,
dat op het vliegtuigmoederschip opstijgt,
is 'tdoen van verkenningsdiensten. Daar
door wordt de vlootcommandant onafhan
kelijk van de inlichtingen van de vlieg
tuigen van de kustwacht, die 'n kleinere
actie-radius hebben, dan de groote vlieg
tuigen, welke op 't vliegtuigmoederschip
gestationneerd zijn. Tijdens de wereld
oorlog, toen de aviatiek eigenlijk nog in
de kinderschoenen stond, was de actie
radius der Duitsche vliegtuigen juist vol
doende om ongeveer tot het midden van
de Noordzee door te dringen. Voor groo-
tere afstanden maakte men gebruik van
de diensten der Zeppelins, die bij de
tegenwoordige afweermiddelen bijna niet
meer in aanmerking komen.
De vliegtuigmoederschepen
De tegenwoordige oorlogsschepen heb
ben bijna alle een of meer vliegtuigen
aan boord, doch voor een basis van oor
logsvliegtuigen komen deze kruisers niet
in aanmerking. Hiertoe kan men slechts
gebruik van de vliegtuigmoederschepen.
Dit zijn vaartuigen van middelbare groot
te, die een aantal vliegtuigen aan boord
kunnen herbergen, die, hetzij op de ge
wone wijze, hetzij door middel van een
katapult starten. De vliegtuigen landen
na hun volbrachte taak op het water
in de buurt van het schip en worden-,
door middel van een kraan weer aan
boord geheschen. Bij hooge zee bewijst
het „landingsgestel" goede diensten. Wan
neer een vliegtuig binnengehaald wordt,
Snoet het schip stil liggen en is dit
dan op dit oogenblik een gemakkelijk
doelwit voor de vijandelijke kanonnen
etc. Duidelijk is het ook, dat het vlieg
tuigmoederschip in zijn bewegingsvrijheid
sterk wordt belemmerd. Het is derhalve
niet geschikt om een actief aandeel in
de strijd te ffoebben, terwijlhet boven
dien nog door andere oorlogsschepen be
schermd moet worden.
Deskundigen van verschillende landen
hebben zich intensief bezig gehouden met
het probleem hoe het nadeel van de tij
delijke bewegingsvrijheid gedurende het
oppikken van vliegtuigen te ondervangen.
De slotsom van hun berekeningen is
steeds de vlieg dekkruiser, een type oor
logsschip, dat tot dusver nog niet ge
bouwd is. Dit zou een snelvarend oorlogs
schip moeten zijn, waarvan het voorste
gedeelte tot de commandobrug gehouwd
en bewapend als^een kruiser moet zijn,
terwijl het achterste gedeelte katapult
en landingsdek voor vliegtuigen bevat.
Op deze wijze kunnen de vliegtuigen op
het schip dalen, zonder dat dit behoeft
te stoppen, waardoor vermeden wordt,
dat het schip een gemakkelijk doelwit
voor vijandelijke torpedo's wordt.
Drijvende 'vliegvelden
Een ander type, dat op het oogenblik
bij de marine van verschillende landen
in gebruik is, is de z.g.n. vliegtuigdrager.
Dit is in feite niets anders dan een
drijvend vliegveld. Het bovendek is vlak,
zoodat de vliegtuigen kunnen starten en
dalen als op een vliegveld. Onder het
dek zijn hangars gebouwd, van waar
uit de vliegtuigen per lift naar dek ge
bracht worden. T)at deze schepen boven
dien nog bergplaatsen voor munitie heb
ben en tevens voorzien zijn van alle hulp
middelen om aan de vliegtuigen de noo-
dige herstellingen aan te brengen, be
hoeft geen nader betoog.
De Amerikaansche vliegtuigdragers zijn
bovendien nog behoorlijk bewapend ook.
Zij hebben eenige 20.3 c.M. kanonnen
aan boord, alsmede het noodige lucht
afweergeschut. Dit type is echter gebon
den aan een minimum tonnage, daar deze,
zelfs bij zware zee, een rustige landings-
en startplaats voor de vliegtuigen moeten
bieden. De gemiddelde tonnenmaat is dan
ook 12.000, de modernste typen zijn
evenwel nog belangrijk grooter.
Tot op heden bestaan er slechts wei
nig speciaal tot dit doel gebouwde oor
logsschepen. Men heeft bestaande pant
serkruisers of andere in aanbouw zijnde
schepen tot vliegtuigdragers omgebouwd.
De grootste zijn de Amerikaansche sche
pen „Saratoga" en „Lexington". Deze
schepen meten 86.000 ton en kunnen een
snelheid van 32 knoopen ontwikkelen.
Deze reuzen kunnen elk 135 vliegtuigen
aan boord hebben, waarvan er 90 te
allen tijde startklaar staan.
De vliegtuigdragers kunnen de vloot
overal volgen. Ze opereeren gezamenlijk
met de slagschepen en kunnen met hun
torpedo- en bombardementsvlietuigen be
slissend in het gevecht ingrijpen. De
vliegtuigdragers zijn onontbeerlijk voor
iedere vloot, die buiten haar territorium,
in volle zee oorlog moet voeren. Natuur
lijk zijn er nadeelen ook aan verbonden.
De vliegtuigen b.v. kunnen in geval van
beschadiging niet op het water „landen".
Weliswaar zijn ze voorzien van een soort
zwemblaas, zoodat de bemanning in de
meeste gevallen gered kan worden, doch
opstijgen is niet meer mogelijk.
Brieven uut Schouwen
£iezó, eindeluk zü m'n dan tog de
zomer noig kriege; Tc d'r zwaer oöd
in aot, ok a ortida t'r in den aeg 'i<
aop vinters an 'tpraeten ewist bin over
de kouwe. M'n eden nog an toe, net
of 't nie kouw:cl ,genogt was. Ma de netuur
zurg aoltie voor evenwicht net as noe,
M'n kunne 'taerebezem eten nie an. Ak
te vrouwe erregens vo mot kan'k
z'in 't of gae zoeke; dae zit ze op tlr
uukjes in 'n aerebezembède; in ma plokke!
'nMens trek ok wè's graeg, want daer
m'n 'tde leste jaeren noe nie zo druk
ïnee oat. M'n zu zie da m'n d'r nog ma
'n bitje van heniete, want erreg leutig
ziet 't t'r vor onze kinskinders nie uut.
Oe zö, zu je zegge? Bè, eij'j dan nie
eleeze van 'n geleerde vint, die uut-e-
reekent eit, dat over 'n goeie tweë on-
derd jaer eel de waerelt gek za weze?l
Ie kan wè hliek ma ik glaove, mee
hiien gewone verstand, dat 't nie zö
lank za duure. Wa'j oort in leest is nie
vee moois; je zouw dienke de mensen
oore geregeld geleerder, vinde iederen
dag wat niefs uut, nie om de zaek weer
op beenen te zetten, bel neent, om de
?aek nog raddikaoler nae de flikker t'el-
lepen. As ze noe aol die uuvinders van
die gekkigheid bie mekaore opsloote, in
ma liete uuvinde, d'n eelen dag deur,
dan oa m'n aollemaele ons zin, in gienge
m'n temisten veruut. Ma da doe ze nie,
ze geeve ze oösel op te kaop toe. Aaj'
nie gries was, dan zouw je't wè oore.
Saluut 1
LU
J05S VAN JAONE.
De A.N.W.B. in 1935
Ernstig protest tegen de
Reisbelasting
In de im'eer dan vijftig jaarverslagen,
Iwlelke in de geschiedenis va|n den bo'nld
nu ial mam de algemie ene Mergaderiinigeta
'z'ijm uitgebracht, (aldus het jiaiarverslag yan
den A.N.W.B* over 1935 im|oest jliet Lands
bestuur im'eeWrtalesn g'ewlaig miaiken vlam
/m'aiaitregelen der overheid, Iwlelke belelmi-
(móringen vloer dein tioierist ilnlhieldein.
Toch gevóelt de bjoind het |als een 'mté-
kenniing viain de beteekemis vlam het tüe-
rislmle en het verkeer in het lalgemeen1,
dit verslag, het drie en Vijftigsite, te imbe-
ten laianviaingeinj fm|et de Verniel ditng (vajn cefn
Wetsvoorstel, dat im'en t|o|cih niet verwacht
had in dezie twintigste eeuw iqn |n)og ffriih-
der in een- laiad, Welks [geschiedenis, be
staan en volkskarakter zóózeer één z'ijim
met de principes van ipterinatioinianl ver
keer en vrijheid Wm beWjegipg vjojor een
ieder.
Er Zijn tal vlam largiLm^nteln |aiam te
voeren tegen het donkbeeld eemer (Reis-
betasting, het een tal kjldmlmenider idajm
het andere; het bel(ainjg vlain |eeh beter
begrijpen der vólken, |m|eerdere fw^ardee-
ring vain .eigen v|aderlain|ds matuurschjOiom
als mienl diat buiteln de |greinizie|ni óók kent»
tegengaan van zeifgeinjoegzaa|m!heidver-
frissohing vain dein geest ein Verruilmjnig
van den blik, de behjoefte vlam het iolp-
groeiend geslacht iaan goiedkiqope reizem
in vreemde oimjgeVing, de verhqogisng vam
de Zedelijke kracht vlam ons ivjO|lk enz. einlz.
Daarnaast staan reeksen argumeinltemi van
immer practischen iaard, vjoioral de dreb
ging vam represailles vjain het gedupeerde
buitenla|iid. 'li
De bond heeft zich tegen de Reisbelas
ting verzet, fnfiet alleen ontdalt zij' princi
pieel opkomt; viopr een vrij, (onbelemmerd
internatioinaial verkeer, miaar lojojk omdat
bij de uitwerking vlam het denkbeeld, tat
van groote en zeer gevaarlijke flouten
'Zijn begaan, iwlelke deze belasting maken
tot een zóó onjuiste, onlogische en hin
derlijke heffing, dat jhet ontwierp viojh
ko'mlen lonaainviaaibaar is.
INGEZONDEN STUKKEN
Buiten verantwoordelijkheid der Redactie)
Copie wordt niet teruggezonden
Zierikzee, 15 Juni 1936.
Aan
(Mevrouw Tillema—Heijnem.
U was dus oLo|k in 1920 aan de zijde
der Spartakisten, .zooals uit Uw ver
draaide voorstelling van het drama bij
den Watertoren te Essen blijkt.
Dit is voor mij' voldoende om verder
aan de kwestie geen wooirden meer te
verspillen en, U te 'hinderen bij Uw arbóid
„de menscbheid te verheffen".
Hetgeen U in het Saiargebied heeft
vastgesteld is echter in tegenspraak' met
de ervaringen die Uw Gomitélid oiliit Zie-
rik'Zee, als voorzitter vain een stembureau
daiar opdeed.
Hij' vertelde het mij indertijd tenminste
anders.
HILDE ILCKEN.
(Wegens uitstedigfoeid kjon ik eerst nu
antwoorden).
Mijnheer de Redacteur.
U moge mij toestaan te antwoorden
op1 het zeer sympathieke ingezonden van
H. B. J. K„ [uit Vlissmgen, in het nummer
van Vrijdag j.l. En. dit antwoord kan
kort zijn. Want op geachte inzender is
het woord toepasselijk (.en eveneens op
ons allen), wat Jezlus sprak tot Petrus:
„Gij Ikleingeloovige, waarom hebt gSj ge
wankeld?" De hoofdzaak is teikens bij'
iedereen, dat wij in ons geliopf te kort
Schieten, en dat we dan igaan redeneeren.
En da.t is onjuist.
Wij leven in. een wereld van naijver
en eigenbelang. Een wereld, iwlaarin tel
kens het 'barbarisme schijnt te overwin
nen.. Ik ben dat alles met iu; eens. Maar
als w[ij! dian leven in een Christelijke
staiat als een christelijk volk, met een
christelijke 'beschaving, dan )is het naar
mijn rnieening nooit, maar dan oók moo|i:t
geoorloofd, om onze 'christelijke (cfuiltuur
te verdedigen met wapens, die .do.or het
christendom als ongeoorloofd worden be
schouwd. Ik wil u bovendien, vragen,
o.i' tu werkelijk denkt, dat z|o|oiets moge
lijk is?! En herinner dan met (aan b.v.
de-tachtigjarige oorlog; want deze histo
rische situatie is wel geheel landers dan.
de huidige. De moderne tojorlog 5s in
elke vorm een 'belangen-oorlog, waarbij
niet hoogste geestelijke igoederen op. het
spel staan, maar louter stoffelijke be
langen,. De Italiaansc'he Oioirlog is wel
een zeer sterk bewijs, hoe men (het vjOjor
de volksverblinding mojodiig heeft, om een
wezenlijke rooftocht te kwalifkJeeren (als
het brengen van beschaving.
N.u zal een Nederlandsche verdedigings
oorlog daarmee aanvankelijk niet te ver
gelijken ziijn. Maar hoe denkt U, dat
het christendom er zal uitzJim, dat wij
na een eventueele „overwinning" gaan
brengen a,am onze vijanden, na hen. eerst
met granaten en gifgassen te hebben
bestrooidMijnheer Knoop, wij wil
len geen dictatuur Van de minderheid; het
Nederlandsche volk zal zelf' hebben te
beslissen, of het werkelijk den chris-
telijken vrede wil. Maar boven alles staat
vo(or mij' vast, dat wij in geen enkele
vorm mede 'kunnen werken, om de gods-
dienst-der-Liefde te verdedigen met de
barbaarsclhe moordwerktuigen der haa:t.
Ons standpunt is geen weerloosheid, Zooals
U meent. Doch geestelijke weerbaarheid,
waarvan ieder principieel—overtuigde
voorstander ieder risico in geloof en
Godsvertrouwen Zal durven dragen.
(Met dank voor de opname,
Uw dw1.,
Brouwershaven. Ds. G. J. DE NIE.
TELEGRAMMEN
Valsche aangifte
Vrijdagavond werd bij de politie te
Aalst ooder de gemeente Zaltbommel
door den heer L. O. aangifte gedaan, dat
uit de brandkast van zijn broer, staande
in diens woning aan den dijk te Aalst,
f1800 was gestolen. Het ontvreemde geld
behoorde grootendeels toe aan de Kerk
voogdij van de Ned. Herv. Gemeente,
waarvan de broer administrateur-kerkvoogd
is. Deze verblijft eenige maanden in
Sommelsdijk. Eén der sleutels van de
brandkast, in een verzegelde enveloppe in
de schrijf bureau, eveneens staande te
Aalst, weggeborgen, was verdwenen.
Het vermoeden lag voor de hand dat
hier bekenden aan het werk moesten zijn
geweest. Na een ingesteld onderzoek,
waarbij men gebruik maakte van de hulp
van een politiehond, is L.O. hedennacht
gearresteerd. Hij is ingesloten, verdacht
van het doen van een valsohe aangifte.
Hij wordt verdacht, de geheele zaak in
soéne te hebben gezet.
Verdronken
Zatermorgen is de 27-jarige ongehuwde
landbouwer H. Rooyakkers te Echt in
een der putten van de N.V. Echter Steen
fabrieken alhier verdronken.
Dreigende slaking voorkomen
De dreigende staking bij de eleotrisohe
oentrale te Parijs heeft men kunnen voor
komen. Ofschoon nog geen volledige over
eenstemming bestaat tussohen werkgeefster
en werknemers, hebben de arbeiders be
sloten, den arbeid voort te zetten, in de
hoop op een spoedige regeling. De knechts
in de varkensslachterijen hebben voor heden
(Zaterdag) de staking afgekondigd. In het
algemeen neemt de stakingsgolf, zoowel
in Parijs als in de provincies, verder af.
De N«gus weigert afstand
ta doen van dan Abessijn-
schan troon
In een onderhoud met de Daily Mail
heeft de Negus opnieuw verklaard, dat hij
den troon onmogelijk, nu en in de toekomst,
kan opgeven. Dit zou een lafheid tegenover
zijn vaderland zijn.
Schaakrubriek
Correspondentie-adres
J. J. v. d. Ende, Notaris, Zierikzee.
Oplossing no. 9.
(Eindspelstudie Th. C. L. Kok)
1. Kc4 (dreigt Ta7f mat. Op. 1. Tfö
volgt 2 Ta7f, Ta5. 3. Txa5, Kxa5.
4. e7, Tel. 5. Ld2f en op 1. Ka5
volgt direct 2. e7, Tel. 3. Ld2f enz.)
Derhalve 1Ka3. 2. Th2 (nu dreigt
3. Le7f, Ka4. 4. Ta2j, Ta3 5. Txa3f mat,
terwijl op 2. Tal volgt 3. el, Tel.
4. e8D, Txe8. 5. Lolf, Ka4. 6. Ta2f, Ta3.
7. Txa3f mat). Dus 2. Ka4. 3. e7,
Tel. 4. Le3! (het offer op het kritieke
veld). 4Tfxe3. 5. e8D, Txe8.6. Ta2f
mat. Of 4. Texe3. 5. Ta2f, Ta3.
6. e8Df, Ka5. 7. Db5f mat.
Oplossing no. 10.
(Probleem H. G. M. Weenink).
1. Db3!
Goede oplossingen ontvangen van S. v. d.
Molen, Zierikzee (9 en 10), J. Barendregt,
Nieuwerkerk (10), J. ten Haaf, Zierikzee
(10).
P a r t ij,
gespeeld te Zierikzee op 10 Juni j.l.
tussohen
G. P. Seijn, J. J. v. d. Ende,
Dreischor (wit). Zierikzee (zwart).
Opening Sioiliaansohe verdediging.
I. e4, c5. 2. Po3, e6. 3. Pge2, d5? (3
Pc6 was juist; zwart staat nu, na de 3e
zet reeds slecht, hetgeen wit op krachtige
en fraaie wijze aantoont). 4. exdö, exdö.
5. d4!, cxd4. 6. Pxd4, Le7 (verliest de
roohade, maar behoudt tenminste pion d5
nog). 7. Lböf, Kf8. 8. 0-0, g6 om mogelijk
langs een omweg nog tot de roohade te
komen). 9. Df3!, Pf6. 10. LUbf, ^gö-
II. Tel, Lg4. 12. De3, Lf8. 13. h3, Lxh6.
14. Dxh6, Lxd7. 15. TdlLxb5.16. Pxb5,
a6 (16. Po6 bood langer weerstand).
17. Pxdö(iraai gespeeld), Pxdö. 18. Txdö,
Df8. (Op Dxd5 volgt 19. Te8f mat). 19.
DxfSf, zwart geeft op. Immers na Kxf8
volgt 20. Td8f, Kg7. 21. Txh8, Kxh8. 22.
Te8f, Kg7. 23. Po7 en Pb8 gaat verloren.
11 Partijstelling
Wit geeft in 5 zetten mat
SPORT
VOETBAL.
Vriendschappelijk.
18 Juni. S.D.O.)—Di.S.0.: 2—3.
IBurgh. Dank zij de bemoeiingen van
haar ijverigen secretaris is de voetbal-
vereeniging „Burgh" er in geslaagd wat
afwisseling in het op dit eiland wat een
tonige voetballeven te brengen. De Ver.
Steenbergen,, Dirksland, Hansweertse Boys
Veere, Ierseke en Bruinisse hebben toe
gezegd naai' Burgh te zullen komen. A.s.
Zondag komt Steenbergen met 2 elftallen.
De 2e elftallen spelen om 2.15u. (n. t.),.
de le elftallen om 3.30 u. (n.t.) Het le
elftal van Steenbergen speelt het vol
gende seizoen in de 3e klas K.N.V.B.
Zierikzee, 19 Juni. Swivira I—MEVO
I: 4-2.
KORFBAL S.DvK.B.
18 Juni.
Zierikzee: Excelsior II—Die Gouwe II:
4—5.
19 Juni.
Schuddebeurs: Die Gouwe III—DSS II:
1-0.
„De Brouwsche Doffer"
Wedvlucht uit Qoim|piègine (Frankrijk).
Afstand 300 K.M. De duiven iwierden te
7 uur gelost. Aanko|m|st le duif ll-9.25i/2
uur. De prij'zten taterden behaald als vplgt:
le, 2e, 5e, J. M. Wftet; 3e J. Dalebont
en 4e J. Olree. -
»De Luchtpost* Tholen
Wedvlucht Pont St. Maxense. Afstand
280 K.M. Prijizten: 1, 3, 7, 8, A. Rijnberg;
2, 4, 5, P. v. Beers; 6, M. Schot; 7, M'
v. NOiOrt; B:. W. Schjot, ovierduif. Gelost
6.35. Aankjo'mlst le duif 10.45^3 Lppitste
11.38.18.
KLANKEN LANGS DE LIJN
Derde programme Z. R. C.
Zon diagl 21 Juni. 8,30 Brussel VI.;
2,20 Droitwttdh; 4,50 London Regional; 5,50
PiaTijs; 7,20 Brussel Vlaams8,10 Luxem
burg; 8,20 Brussel Frans; 9,20 Brussel
Vlaa'mk. j j
Maandag 22 Juni. 11,05 Londen
Regional; 12,35 Brussel Viaalmls; 2,20 Lon
don Regional; 4,35 Keulen; 5,10 Droit-
'vvüdh; 6,20 Keulen; 7,20 Brussel Vlaamls
8,10 London Regional; 8,20 Droit|w5c(h; 9,50
Brussel Vlaaimjs; 11,20 DrpitwILch.
RADIO-PROGRAMMA
Zondag 21 Juni t
HILVERSUM (301,5 M.) 8,55 VARA (or
gelspel 9,03 tuinboulwhalfuiuirtje; 9,31 or
gelspel; 9,45 Van Staait en Maatschappij'";
10 VPRO godsdienstige verzen; 10,30
'kerkdienst; 12 AVRO filmpraatje12,30
omlroepjoirkest; 1,15 lezing; 1.35 graimö-
foonhiiu'z'iek; 2 boekenhalfuur; 2,30 mm-
inenkjour; 3 Kurhausqojnicert; 4,30 het .Olyimi-
'pisch front; 4,45 sport; 5 VARA gramjoi-
foon; 5,30 spjortpruatje; ,5,50 reporbage
uit filtajstad; 6,15 artis-festivél; 7 (pjapulair
program(m|a; 8 AVRO nieulwfe; pLm.. 8,15
Goncertgeboiuiwl; pLlml. 9,20 gra#n(0^o(Ott;
9,30 (oimroepoirkest; 10,25 radiojournaal;
10,40 Kovacs; 11 nieulwb; 11,10 Koviacs.
HILVERSUM (1875 M.) 8,30 NCRV |mK>r-
genwüjding; 9,30 KRO kerkdienst; 11,15
gramlofo|o|n11,45 causerie; 12,15 granio-
foon; 12,20 LiszJt-herdenking; 1,20 de KJol-
ninklijke Har,m|oinie 's-Hertogqnbosdh2
vragenhialfuurtje; 2,30 gramjofo|Ofn; 2,45
vervólg concert; 3,30 clauserie; 3,45 (orgel
spel 5 NCRV grajmjofojon; 6,20 Jeugd
dienst; 7,45 KRO voetbal; 7,50 lezing; 8,10
tnieuwte; 8,20 gramlofQ|on; 8,30 Tholen en
Van Lier; 9,20 gramófqon; 9,30 het KRO-
prfcest; 9,50 gramlofo|on; 10 soiistenconcert;
10,30 nieuwls; 10,35 gram|af0|0|n; 10,40 Epi-
Ipiog.
Burgerlijke Stand van Zierikzee
Geboren: 11. Hans Herman, z. van H.
Schuurman en C. H. de Vries; 15. Janna
Pieternella, d. v. J. C. van Felius en
A. Quist; 14. Piet Johannes, z. van J.
J. van den Berge en J. S. in den Bosch;
16. Christina Wilhelmina, d. van J. Schot
en C. J. Stoutjesdijk.
OvvilCUCU. XI. uliuuua «lv.ua«., O»
ongehuwd.
MARKTBERICHTEN.
Coöp. Veiling Zierikzee
Veiling van 19 Juni.
Aardbeien 10—20; Doperwten 11—13;
Peulen 10—12; Princesseboonen 37—40;
Tuinboonen 5; Snijboonen 41; per k.g.
Kropsla f 0.50—1.10; Andijvie f 0.50—1.50
Bloemkool f2.60—8.10; per 100 krop.
Wortels f6.10—7.30; Asperges f 1928;
per 100 bos. Blauwput aardappelen fl—
13; id. Poters f6.10; per 100 Kilogram,
Veilingsvereen. »De Eendracht*, Tholen
Veiling van Vrijdag 19 Jiuni
Eerstelingen f 5,205,38Poters f 3,01
—3,07; Krielen fl,06, per 100 kg. Aard
beien 18—20 cent per kg.
RoiOimboiter f 0,80, Boerenbpter f 0,75 per
pond. Eieren f3 per 100 stuks.
WEERBERICHT
Hoogste barometerst 768.3 te Hernösand
Laagste 749.8 te Isafjord.
Verwacht tot den avond van 21 Juni:
Zwakke tot matige wind uit Oostelijke
tot Zuidelijke richting, toenemende be
wolking, droog, behoudens kans op on
weer in het Noorden, in het Zuiden
waarschijnlijk regen of onweer, warm.
Zjon ipp: Zom onder:
21 Juni 3.39 8.24
22 340 8.24
APOTHEKEN.
Zondag 21 Juni is de apotheek-Gasille
na des middags twee uur geopend.
JUNI
1936
ZOD.
7 14 2t
28
M».
8 15 22
29
Di.
2
9 16 23
30
Wc.
3
10 17 24
Do.
4
11 18 25
Vr.
6
12 19 26
yl
Z>.
6
13 20 27
tll