De geheele maand Juni gratis! ons Zij, die zich vanaf heden op blad abonneeren, ontvangen de courant de geheele maand Juni gratis De Directeur HET VLIEGTUIG EN DE MODERNE ZEEOORLOG Bijzonderheden omtrent de vlieg tuigen, welke in een zee oorlog gebruikt kunnen worden (Van onzen luclitvaart-medeiverker) Omtrent de rol, die het moderne vlieg tuig in een eventueele zeeoorlog te ver vullen heeft, is in het algemeen weinig bekend. In hoofdzaak zal het vliegtuig toegepast worden in samenwerking met de andere zeestrijdkrachten. Daarom zul len wij in dit artikel de grondbegrippen bespreken, zooals deze voor de marine van elk land gelden. Het belangrijkste vliegtuig voor de zee oorlog is ongetwijfeld het jachtvliegtuig, dat als gewoon, of als watervliegtuig gebouwd is. Een groote rol hierbij speelt het vliegtuigmoederschip. De wereld-oor log heeft de marine-aviatiek veel ge leerd. Nochtans is in de verschillende, landen de meening omtrent de rol van het vliegtuigmoederschip zeer verdeeld. De voornaamste taak van het vliegtuig, dat op het vliegtuigmoederschip opstijgt, is 'tdoen van verkenningsdiensten. Daar door wordt de vlootcommandant onafhan kelijk van de inlichtingen van de vlieg tuigen van de kustwacht, die 'n kleinere actie-radius hebben, dan de groote vlieg tuigen, welke op 't vliegtuigmoederschip gestationneerd zijn. Tijdens de wereld oorlog, toen de aviatiek eigenlijk nog in de kinderschoenen stond, was de actie radius der Duitsche vliegtuigen juist vol doende om ongeveer tot het midden van de Noordzee door te dringen. Voor groo- tere afstanden maakte men gebruik van de diensten der Zeppelins, die bij de tegenwoordige afweermiddelen bijna niet meer in aanmerking komen. De vliegtuigmoederschepen De tegenwoordige oorlogsschepen heb ben bijna alle een of meer vliegtuigen aan boord, doch voor een basis van oor logsvliegtuigen komen deze kruisers niet in aanmerking. Hiertoe kan men slechts gebruik van de vliegtuigmoederschepen. Dit zijn vaartuigen van middelbare groot te, die een aantal vliegtuigen aan boord kunnen herbergen, die, hetzij op de ge wone wijze, hetzij door middel van een katapult starten. De vliegtuigen landen na hun volbrachte taak op het water in de buurt van het schip en worden-, door middel van een kraan weer aan boord geheschen. Bij hooge zee bewijst het „landingsgestel" goede diensten. Wan neer een vliegtuig binnengehaald wordt, Snoet het schip stil liggen en is dit dan op dit oogenblik een gemakkelijk doelwit voor de vijandelijke kanonnen etc. Duidelijk is het ook, dat het vlieg tuigmoederschip in zijn bewegingsvrijheid sterk wordt belemmerd. Het is derhalve niet geschikt om een actief aandeel in de strijd te ffoebben, terwijlhet boven dien nog door andere oorlogsschepen be schermd moet worden. Deskundigen van verschillende landen hebben zich intensief bezig gehouden met het probleem hoe het nadeel van de tij delijke bewegingsvrijheid gedurende het oppikken van vliegtuigen te ondervangen. De slotsom van hun berekeningen is steeds de vlieg dekkruiser, een type oor logsschip, dat tot dusver nog niet ge bouwd is. Dit zou een snelvarend oorlogs schip moeten zijn, waarvan het voorste gedeelte tot de commandobrug gehouwd en bewapend als^een kruiser moet zijn, terwijl het achterste gedeelte katapult en landingsdek voor vliegtuigen bevat. Op deze wijze kunnen de vliegtuigen op het schip dalen, zonder dat dit behoeft te stoppen, waardoor vermeden wordt, dat het schip een gemakkelijk doelwit voor vijandelijke torpedo's wordt. Drijvende 'vliegvelden Een ander type, dat op het oogenblik bij de marine van verschillende landen in gebruik is, is de z.g.n. vliegtuigdrager. Dit is in feite niets anders dan een drijvend vliegveld. Het bovendek is vlak, zoodat de vliegtuigen kunnen starten en dalen als op een vliegveld. Onder het dek zijn hangars gebouwd, van waar uit de vliegtuigen per lift naar dek ge bracht worden. T)at deze schepen boven dien nog bergplaatsen voor munitie heb ben en tevens voorzien zijn van alle hulp middelen om aan de vliegtuigen de noo- dige herstellingen aan te brengen, be hoeft geen nader betoog. De Amerikaansche vliegtuigdragers zijn bovendien nog behoorlijk bewapend ook. Zij hebben eenige 20.3 c.M. kanonnen aan boord, alsmede het noodige lucht afweergeschut. Dit type is echter gebon den aan een minimum tonnage, daar deze, zelfs bij zware zee, een rustige landings- en startplaats voor de vliegtuigen moeten bieden. De gemiddelde tonnenmaat is dan ook 12.000, de modernste typen zijn evenwel nog belangrijk grooter. Tot op heden bestaan er slechts wei nig speciaal tot dit doel gebouwde oor logsschepen. Men heeft bestaande pant serkruisers of andere in aanbouw zijnde schepen tot vliegtuigdragers omgebouwd. De grootste zijn de Amerikaansche sche pen „Saratoga" en „Lexington". Deze schepen meten 86.000 ton en kunnen een snelheid van 32 knoopen ontwikkelen. Deze reuzen kunnen elk 135 vliegtuigen aan boord hebben, waarvan er 90 te allen tijde startklaar staan. De vliegtuigdragers kunnen de vloot overal volgen. Ze opereeren gezamenlijk met de slagschepen en kunnen met hun torpedo- en bombardementsvlietuigen be slissend in het gevecht ingrijpen. De vliegtuigdragers zijn onontbeerlijk voor iedere vloot, die buiten haar territorium, in volle zee oorlog moet voeren. Natuur lijk zijn er nadeelen ook aan verbonden. De vliegtuigen b.v. kunnen in geval van beschadiging niet op het water „landen". Weliswaar zijn ze voorzien van een soort zwemblaas, zoodat de bemanning in de meeste gevallen gered kan worden, doch opstijgen is niet meer mogelijk. Brieven uut Schouwen £iezó, eindeluk zü m'n dan tog de zomer noig kriege; Tc d'r zwaer oöd in aot, ok a ortida t'r in den aeg 'i< aop vinters an 'tpraeten ewist bin over de kouwe. M'n eden nog an toe, net of 't nie kouw:cl ,genogt was. Ma de netuur zurg aoltie voor evenwicht net as noe, M'n kunne 'taerebezem eten nie an. Ak te vrouwe erregens vo mot kan'k z'in 't of gae zoeke; dae zit ze op tlr uukjes in 'n aerebezembède; in ma plokke! 'nMens trek ok wè's graeg, want daer m'n 'tde leste jaeren noe nie zo druk ïnee oat. M'n zu zie da m'n d'r nog ma 'n bitje van heniete, want erreg leutig ziet 't t'r vor onze kinskinders nie uut. Oe zö, zu je zegge? Bè, eij'j dan nie eleeze van 'n geleerde vint, die uut-e- reekent eit, dat over 'n goeie tweë on- derd jaer eel de waerelt gek za weze?l Ie kan wè hliek ma ik glaove, mee hiien gewone verstand, dat 't nie zö lank za duure. Wa'j oort in leest is nie vee moois; je zouw dienke de mensen oore geregeld geleerder, vinde iederen dag wat niefs uut, nie om de zaek weer op beenen te zetten, bel neent, om de ?aek nog raddikaoler nae de flikker t'el- lepen. As ze noe aol die uuvinders van die gekkigheid bie mekaore opsloote, in ma liete uuvinde, d'n eelen dag deur, dan oa m'n aollemaele ons zin, in gienge m'n temisten veruut. Ma da doe ze nie, ze geeve ze oösel op te kaop toe. Aaj' nie gries was, dan zouw je't wè oore. Saluut 1 LU J05S VAN JAONE. De A.N.W.B. in 1935 Ernstig protest tegen de Reisbelasting In de im'eer dan vijftig jaarverslagen, Iwlelke in de geschiedenis va|n den bo'nld nu ial mam de algemie ene Mergaderiinigeta 'z'ijm uitgebracht, (aldus het jiaiarverslag yan den A.N.W.B* over 1935 im|oest jliet Lands bestuur im'eeWrtalesn g'ewlaig miaiken vlam /m'aiaitregelen der overheid, Iwlelke belelmi- (móringen vloer dein tioierist ilnlhieldein. Toch gevóelt de bjoind het |als een 'mté- kenniing viain de beteekemis vlam het tüe- rislmle en het verkeer in het lalgemeen1, dit verslag, het drie en Vijftigsite, te imbe- ten laianviaingeinj fm|et de Verniel ditng (vajn cefn Wetsvoorstel, dat im'en t|o|cih niet verwacht had in dezie twintigste eeuw iqn |n)og ffriih- der in een- laiad, Welks [geschiedenis, be staan en volkskarakter zóózeer één z'ijim met de principes van ipterinatioinianl ver keer en vrijheid Wm beWjegipg vjojor een ieder. Er Zijn tal vlam largiLm^nteln |aiam te voeren tegen het donkbeeld eemer (Reis- betasting, het een tal kjldmlmenider idajm het andere; het bel(ainjg vlain |eeh beter begrijpen der vólken, |m|eerdere fw^ardee- ring vain .eigen v|aderlain|ds matuurschjOiom als mienl diat buiteln de |greinizie|ni óók kent» tegengaan van zeifgeinjoegzaa|m!heidver- frissohing vain dein geest ein Verruilmjnig van den blik, de behjoefte vlam het iolp- groeiend geslacht iaan goiedkiqope reizem in vreemde oimjgeVing, de verhqogisng vam de Zedelijke kracht vlam ons ivjO|lk enz. einlz. Daarnaast staan reeksen argumeinltemi van immer practischen iaard, vjoioral de dreb ging vam represailles vjain het gedupeerde buitenla|iid. 'li De bond heeft zich tegen de Reisbelas ting verzet, fnfiet alleen ontdalt zij' princi pieel opkomt; viopr een vrij, (onbelemmerd internatioinaial verkeer, miaar lojojk omdat bij de uitwerking vlam het denkbeeld, tat van groote en zeer gevaarlijke flouten 'Zijn begaan, iwlelke deze belasting maken tot een zóó onjuiste, onlogische en hin derlijke heffing, dat jhet ontwierp viojh ko'mlen lonaainviaaibaar is. INGEZONDEN STUKKEN Buiten verantwoordelijkheid der Redactie) Copie wordt niet teruggezonden Zierikzee, 15 Juni 1936. Aan (Mevrouw Tillema—Heijnem. U was dus oLo|k in 1920 aan de zijde der Spartakisten, .zooals uit Uw ver draaide voorstelling van het drama bij den Watertoren te Essen blijkt. Dit is voor mij' voldoende om verder aan de kwestie geen wooirden meer te verspillen en, U te 'hinderen bij Uw arbóid „de menscbheid te verheffen". Hetgeen U in het Saiargebied heeft vastgesteld is echter in tegenspraak' met de ervaringen die Uw Gomitélid oiliit Zie- rik'Zee, als voorzitter vain een stembureau daiar opdeed. Hij' vertelde het mij indertijd tenminste anders. HILDE ILCKEN. (Wegens uitstedigfoeid kjon ik eerst nu antwoorden). Mijnheer de Redacteur. U moge mij toestaan te antwoorden op1 het zeer sympathieke ingezonden van H. B. J. K„ [uit Vlissmgen, in het nummer van Vrijdag j.l. En. dit antwoord kan kort zijn. Want op geachte inzender is het woord toepasselijk (.en eveneens op ons allen), wat Jezlus sprak tot Petrus: „Gij Ikleingeloovige, waarom hebt gSj ge wankeld?" De hoofdzaak is teikens bij' iedereen, dat wij in ons geliopf te kort Schieten, en dat we dan igaan redeneeren. En da.t is onjuist. Wij leven in. een wereld van naijver en eigenbelang. Een wereld, iwlaarin tel kens het 'barbarisme schijnt te overwin nen.. Ik ben dat alles met iu; eens. Maar als w[ij! dian leven in een Christelijke staiat als een christelijk volk, met een christelijke 'beschaving, dan )is het naar mijn rnieening nooit, maar dan oók moo|i:t geoorloofd, om onze 'christelijke (cfuiltuur te verdedigen met wapens, die .do.or het christendom als ongeoorloofd worden be schouwd. Ik wil u bovendien, vragen, o.i' tu werkelijk denkt, dat z|o|oiets moge lijk is?! En herinner dan met (aan b.v. de-tachtigjarige oorlog; want deze histo rische situatie is wel geheel landers dan. de huidige. De moderne tojorlog 5s in elke vorm een 'belangen-oorlog, waarbij niet hoogste geestelijke igoederen op. het spel staan, maar louter stoffelijke be langen,. De Italiaansc'he Oioirlog is wel een zeer sterk bewijs, hoe men (het vjOjor de volksverblinding mojodiig heeft, om een wezenlijke rooftocht te kwalifkJeeren (als het brengen van beschaving. N.u zal een Nederlandsche verdedigings oorlog daarmee aanvankelijk niet te ver gelijken ziijn. Maar hoe denkt U, dat het christendom er zal uitzJim, dat wij na een eventueele „overwinning" gaan brengen a,am onze vijanden, na hen. eerst met granaten en gifgassen te hebben bestrooidMijnheer Knoop, wij wil len geen dictatuur Van de minderheid; het Nederlandsche volk zal zelf' hebben te beslissen, of het werkelijk den chris- telijken vrede wil. Maar boven alles staat vo(or mij' vast, dat wij in geen enkele vorm mede 'kunnen werken, om de gods- dienst-der-Liefde te verdedigen met de barbaarsclhe moordwerktuigen der haa:t. Ons standpunt is geen weerloosheid, Zooals U meent. Doch geestelijke weerbaarheid, waarvan ieder principieel—overtuigde voorstander ieder risico in geloof en Godsvertrouwen Zal durven dragen. (Met dank voor de opname, Uw dw1., Brouwershaven. Ds. G. J. DE NIE. TELEGRAMMEN Valsche aangifte Vrijdagavond werd bij de politie te Aalst ooder de gemeente Zaltbommel door den heer L. O. aangifte gedaan, dat uit de brandkast van zijn broer, staande in diens woning aan den dijk te Aalst, f1800 was gestolen. Het ontvreemde geld behoorde grootendeels toe aan de Kerk voogdij van de Ned. Herv. Gemeente, waarvan de broer administrateur-kerkvoogd is. Deze verblijft eenige maanden in Sommelsdijk. Eén der sleutels van de brandkast, in een verzegelde enveloppe in de schrijf bureau, eveneens staande te Aalst, weggeborgen, was verdwenen. Het vermoeden lag voor de hand dat hier bekenden aan het werk moesten zijn geweest. Na een ingesteld onderzoek, waarbij men gebruik maakte van de hulp van een politiehond, is L.O. hedennacht gearresteerd. Hij is ingesloten, verdacht van het doen van een valsohe aangifte. Hij wordt verdacht, de geheele zaak in soéne te hebben gezet. Verdronken Zatermorgen is de 27-jarige ongehuwde landbouwer H. Rooyakkers te Echt in een der putten van de N.V. Echter Steen fabrieken alhier verdronken. Dreigende slaking voorkomen De dreigende staking bij de eleotrisohe oentrale te Parijs heeft men kunnen voor komen. Ofschoon nog geen volledige over eenstemming bestaat tussohen werkgeefster en werknemers, hebben de arbeiders be sloten, den arbeid voort te zetten, in de hoop op een spoedige regeling. De knechts in de varkensslachterijen hebben voor heden (Zaterdag) de staking afgekondigd. In het algemeen neemt de stakingsgolf, zoowel in Parijs als in de provincies, verder af. De N«gus weigert afstand ta doen van dan Abessijn- schan troon In een onderhoud met de Daily Mail heeft de Negus opnieuw verklaard, dat hij den troon onmogelijk, nu en in de toekomst, kan opgeven. Dit zou een lafheid tegenover zijn vaderland zijn. Schaakrubriek Correspondentie-adres J. J. v. d. Ende, Notaris, Zierikzee. Oplossing no. 9. (Eindspelstudie Th. C. L. Kok) 1. Kc4 (dreigt Ta7f mat. Op. 1. Tfö volgt 2 Ta7f, Ta5. 3. Txa5, Kxa5. 4. e7, Tel. 5. Ld2f en op 1. Ka5 volgt direct 2. e7, Tel. 3. Ld2f enz.) Derhalve 1Ka3. 2. Th2 (nu dreigt 3. Le7f, Ka4. 4. Ta2j, Ta3 5. Txa3f mat, terwijl op 2. Tal volgt 3. el, Tel. 4. e8D, Txe8. 5. Lolf, Ka4. 6. Ta2f, Ta3. 7. Txa3f mat). Dus 2. Ka4. 3. e7, Tel. 4. Le3! (het offer op het kritieke veld). 4Tfxe3. 5. e8D, Txe8.6. Ta2f mat. Of 4. Texe3. 5. Ta2f, Ta3. 6. e8Df, Ka5. 7. Db5f mat. Oplossing no. 10. (Probleem H. G. M. Weenink). 1. Db3! Goede oplossingen ontvangen van S. v. d. Molen, Zierikzee (9 en 10), J. Barendregt, Nieuwerkerk (10), J. ten Haaf, Zierikzee (10). P a r t ij, gespeeld te Zierikzee op 10 Juni j.l. tussohen G. P. Seijn, J. J. v. d. Ende, Dreischor (wit). Zierikzee (zwart). Opening Sioiliaansohe verdediging. I. e4, c5. 2. Po3, e6. 3. Pge2, d5? (3 Pc6 was juist; zwart staat nu, na de 3e zet reeds slecht, hetgeen wit op krachtige en fraaie wijze aantoont). 4. exdö, exdö. 5. d4!, cxd4. 6. Pxd4, Le7 (verliest de roohade, maar behoudt tenminste pion d5 nog). 7. Lböf, Kf8. 8. 0-0, g6 om mogelijk langs een omweg nog tot de roohade te komen). 9. Df3!, Pf6. 10. LUbf, ^gö- II. Tel, Lg4. 12. De3, Lf8. 13. h3, Lxh6. 14. Dxh6, Lxd7. 15. TdlLxb5.16. Pxb5, a6 (16. Po6 bood langer weerstand). 17. Pxdö(iraai gespeeld), Pxdö. 18. Txdö, Df8. (Op Dxd5 volgt 19. Te8f mat). 19. DxfSf, zwart geeft op. Immers na Kxf8 volgt 20. Td8f, Kg7. 21. Txh8, Kxh8. 22. Te8f, Kg7. 23. Po7 en Pb8 gaat verloren. 11 Partijstelling Wit geeft in 5 zetten mat SPORT VOETBAL. Vriendschappelijk. 18 Juni. S.D.O.)—Di.S.0.: 2—3. IBurgh. Dank zij de bemoeiingen van haar ijverigen secretaris is de voetbal- vereeniging „Burgh" er in geslaagd wat afwisseling in het op dit eiland wat een tonige voetballeven te brengen. De Ver. Steenbergen,, Dirksland, Hansweertse Boys Veere, Ierseke en Bruinisse hebben toe gezegd naai' Burgh te zullen komen. A.s. Zondag komt Steenbergen met 2 elftallen. De 2e elftallen spelen om 2.15u. (n. t.),. de le elftallen om 3.30 u. (n.t.) Het le elftal van Steenbergen speelt het vol gende seizoen in de 3e klas K.N.V.B. Zierikzee, 19 Juni. Swivira I—MEVO I: 4-2. KORFBAL S.DvK.B. 18 Juni. Zierikzee: Excelsior II—Die Gouwe II: 4—5. 19 Juni. Schuddebeurs: Die Gouwe III—DSS II: 1-0. „De Brouwsche Doffer" Wedvlucht uit Qoim|piègine (Frankrijk). Afstand 300 K.M. De duiven iwierden te 7 uur gelost. Aanko|m|st le duif ll-9.25i/2 uur. De prij'zten taterden behaald als vplgt: le, 2e, 5e, J. M. Wftet; 3e J. Dalebont en 4e J. Olree. - »De Luchtpost* Tholen Wedvlucht Pont St. Maxense. Afstand 280 K.M. Prijizten: 1, 3, 7, 8, A. Rijnberg; 2, 4, 5, P. v. Beers; 6, M. Schot; 7, M' v. NOiOrt; B:. W. Schjot, ovierduif. Gelost 6.35. Aankjo'mlst le duif 10.45^3 Lppitste 11.38.18. KLANKEN LANGS DE LIJN Derde programme Z. R. C. Zon diagl 21 Juni. 8,30 Brussel VI.; 2,20 Droitwttdh; 4,50 London Regional; 5,50 PiaTijs; 7,20 Brussel Vlaams8,10 Luxem burg; 8,20 Brussel Frans; 9,20 Brussel Vlaa'mk. j j Maandag 22 Juni. 11,05 Londen Regional; 12,35 Brussel Viaalmls; 2,20 Lon don Regional; 4,35 Keulen; 5,10 Droit- 'vvüdh; 6,20 Keulen; 7,20 Brussel Vlaamls 8,10 London Regional; 8,20 Droit|w5c(h; 9,50 Brussel Vlaaimjs; 11,20 DrpitwILch. RADIO-PROGRAMMA Zondag 21 Juni t HILVERSUM (301,5 M.) 8,55 VARA (or gelspel 9,03 tuinboulwhalfuiuirtje; 9,31 or gelspel; 9,45 Van Staait en Maatschappij'"; 10 VPRO godsdienstige verzen; 10,30 'kerkdienst; 12 AVRO filmpraatje12,30 omlroepjoirkest; 1,15 lezing; 1.35 graimö- foonhiiu'z'iek; 2 boekenhalfuur; 2,30 mm- inenkjour; 3 Kurhausqojnicert; 4,30 het .Olyimi- 'pisch front; 4,45 sport; 5 VARA gramjoi- foon; 5,30 spjortpruatje; ,5,50 reporbage uit filtajstad; 6,15 artis-festivél; 7 (pjapulair program(m|a; 8 AVRO nieulwfe; pLm.. 8,15 Goncertgeboiuiwl; pLlml. 9,20 gra#n(0^o(Ott; 9,30 (oimroepoirkest; 10,25 radiojournaal; 10,40 Kovacs; 11 nieulwb; 11,10 Koviacs. HILVERSUM (1875 M.) 8,30 NCRV |mK>r- genwüjding; 9,30 KRO kerkdienst; 11,15 gramlofo|o|n11,45 causerie; 12,15 granio- foon; 12,20 LiszJt-herdenking; 1,20 de KJol- ninklijke Har,m|oinie 's-Hertogqnbosdh2 vragenhialfuurtje; 2,30 gramjofo|Ofn; 2,45 vervólg concert; 3,30 clauserie; 3,45 (orgel spel 5 NCRV grajmjofojon; 6,20 Jeugd dienst; 7,45 KRO voetbal; 7,50 lezing; 8,10 tnieuwte; 8,20 gramlofQ|on; 8,30 Tholen en Van Lier; 9,20 gramófqon; 9,30 het KRO- prfcest; 9,50 gramlofo|on; 10 soiistenconcert; 10,30 nieuwls; 10,35 gram|af0|0|n; 10,40 Epi- Ipiog. Burgerlijke Stand van Zierikzee Geboren: 11. Hans Herman, z. van H. Schuurman en C. H. de Vries; 15. Janna Pieternella, d. v. J. C. van Felius en A. Quist; 14. Piet Johannes, z. van J. J. van den Berge en J. S. in den Bosch; 16. Christina Wilhelmina, d. van J. Schot en C. J. Stoutjesdijk. OvvilCUCU. XI. uliuuua «lv.ua«., O» ongehuwd. MARKTBERICHTEN. Coöp. Veiling Zierikzee Veiling van 19 Juni. Aardbeien 10—20; Doperwten 11—13; Peulen 10—12; Princesseboonen 37—40; Tuinboonen 5; Snijboonen 41; per k.g. Kropsla f 0.50—1.10; Andijvie f 0.50—1.50 Bloemkool f2.60—8.10; per 100 krop. Wortels f6.10—7.30; Asperges f 1928; per 100 bos. Blauwput aardappelen fl— 13; id. Poters f6.10; per 100 Kilogram, Veilingsvereen. »De Eendracht*, Tholen Veiling van Vrijdag 19 Jiuni Eerstelingen f 5,205,38Poters f 3,01 —3,07; Krielen fl,06, per 100 kg. Aard beien 18—20 cent per kg. RoiOimboiter f 0,80, Boerenbpter f 0,75 per pond. Eieren f3 per 100 stuks. WEERBERICHT Hoogste barometerst 768.3 te Hernösand Laagste 749.8 te Isafjord. Verwacht tot den avond van 21 Juni: Zwakke tot matige wind uit Oostelijke tot Zuidelijke richting, toenemende be wolking, droog, behoudens kans op on weer in het Noorden, in het Zuiden waarschijnlijk regen of onweer, warm. Zjon ipp: Zom onder: 21 Juni 3.39 8.24 22 340 8.24 APOTHEKEN. Zondag 21 Juni is de apotheek-Gasille na des middags twee uur geopend. JUNI 1936 ZOD. 7 14 2t 28 M». 8 15 22 29 Di. 2 9 16 23 30 Wc. 3 10 17 24 Do. 4 11 18 25 Vr. 6 12 19 26 yl Z>. 6 13 20 27 tll

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1936 | | pagina 3