ZIERIKZEESCHE
NIEUWSBODE
JvdhTTutfwatcfoedó
VRIJDAG
MEI 1936
OPGENOt
ZIERIKZEESCHE COURANT
lm
EERSTE BLAD
PINKSTEREN.
De Kern
ABONNEMENT:
Prys per 3 maanden i 1,50, buiten Zierikxee 11,80
Voor het bnitenl. p. jaar f 10,—. Ationderlijke
nummers 5 cent Verschijnt dagelijks.
Tel. No. 32. Giro 137677
1797 - 1889
Directeur: A. J. DE LOOZE Uligever-RedacteurM J KOSTEN
Uitgave: N.V. ZIERIKZEESCHE NIEUWSBODE, ZIERIKZEE
92STE JAARGANG No. 13131
ADVERTENTIEN i
ran 1—3 regels 60 cent, ran 4 regels ea
daarboven 20 cent per regel. Reclames 40 oent
per regel. Bij oontraot belangrijke korting
Intending op den dag van uitgave vóór 10 uur
Dit nummer bestaat uit 2 bladen.
Wegens het Pinksterfeest zal
de Nieuwsbode a.s. Maandag
niet worden uitgegeven.
De Directeur.
Alle Christelijke feestdagen hebben iets
aanschouwelijks voor ieder mensch, be
halve het Pinksterfeest. Oudtijds waren er
w'el bepaalde gewoonten, zioioals ten
tijde van Karei den Groote het eten
van pinksterkoeken, later het zingen
van pinksterliederen, het kronen met
pinksterbloemen, welke men niet luit de
tuinen, van .anderen mocht plukken, maar
iets dat naar een. godsdienstige hande
ling terugwijst, is niet te vinden.
Wel wil men het pinksterfeest als de
voortzetting van den joodsdhen ritus,
daar, het feest der eersteling waarop
de garf' en broaden bewogen of' 'ge
offerd werden in Jeruzalems tempel,
maar toch het is moeilijk' dezie natuur
lijke handeling te vereenzelvigen met
het groote geestelijke van de pinkster-
gedachte.
Pinksteren heeft een bepaald eigendom!:
melijk' karakter, er is iets, of er moet
althans iets persoonlijks in z'ijm wil het
tot zijn recht komen.
Alle feestdagen kunt ge mee vieren
met de grooite schare. Ge klunt ,als in.
gedachten vertoeven in Epihr.ata's velden,
gij kunt gaan naar Bethlehems stal, ge
kunt vertoeven, op den kruisheuvel, ge
künt staren in het ledige graf maar
het pinksterfeest heeft niets da|t 1e aap-
schouwen is.
Of ge moet in een andere sfeer
kunnen komen, de stoffelijke zaken ach
ter U latende.
Want in dit feest is iets dat U bij de
beleving een bepaalde zelfstandigheid
geeft.
Wanneer ge hieromtrent niet bezit een
geheel eigen levensprincipe, dan is het
onmogelijk van dit feest ook miaiar eenige
kracht te ervaren.
Het moet den mensch kunnen opheffen
boven de Iwlereld der 'zienlijke dingen.
Wie dus te groote waarde aan de1 stof
toekent, kan dit feest niet wlaardiglijk
vieren.
Het is een herinneriinjg aan een totale
levensvernieuwing, die tot een geheel an
dere levens en wereldbeschouwing voert
en niet beperkt behoeft te zijn tolt hel
enge dogmiatische, maar vloert tjo|t een
universeele opvatting.
En juist daarom is het zoo moeilijk
dit onder woorden te brengen. Het per
soonlijke laat zich nju, eenmaal niet be
schrijven en iwlanineer wij. het doen, be
gaan wij vaak de grooite fout, het torfc
iets algemeens te willen maken, zo,adat
dan het persoonlijke geweken is. Daar
om kan het iook voor den n i e ti-verstaan-
der zelfs belachelijk Zijn.
Want gelijk de waarneming van elk
mensch bepaald is tot de eigenschappen
waarmede hij' waarneemt, zoo 'kian (hjj,
die niets dan stoffelijk is, onmogelijk
iets geestelijks (wlaarnemen.
Niemand zal betwisten dat den ether
vol van geluiden is, maar toich, zonder
een daarop berekend ontvangtoestel, kun
nen we die geluiden niet opvangen en.
dontroJeereni.
Zoo ook met deZe geestesgave.
Gok daarvoor hebben we een bepaald
toestel noodig, al wil dit dan niet zeggen,
dat zulk een apparaat in een daarvoor
speciaal ingerichte zaak te koop is.
Langzamerhand begint het tot de mert-
schen do,oir te dringen, dat er dingen kun
nen Zijn, die zij1 'persoonlijk w'el niet
kunnen verklaren, maar er toch wel kun
nen wezen.
Maar iwianneer Imidn Zjojo begint te den
ken is men toch niet zoo ver gevorderd,
dat men ten volle het Pinksterfeest kan
waard eeren.
Dit kan alleen het persoonlijke, als
Kvfijl zelf aanschouwers Zijn gewprdein vah
het groote geestesleven.
Dat alleen bewerkt in on.s het zelf
standige, datgene wat door niets en nie
mand meer weg te redeneereui is.
Dan krijgt het geestelijke een oneindig
veel grootere waarde dan het stoffelijke.
Dan beginnen we te zien dat het lidhaj-
melijke steeds meer' in ons afbreekt en
het geestelijke steeds meer opwast.
We bemerken dan pas, dat het waarl-
heid bevat wat in het aloude wetboek
der zeden geschreven staat: „Een natuur
lijk lichaaiml iwlordt er geZaiaid, maar een
geestelijk lichaam wordt er gemaaid".
En wanneer wij de Christelijke feest
dagen zóó bezien, dan kunnen wij ook
zien de Climax in deze feesten.
Ze hebben ons opgevloerd van dat
gene wat de oogen kunnen waarnemen
tot het stoffelijk o n waarneembare.
Ze leiden ons van den stoif tot den
Geest.
Daarom dan ook is het Pinksterfeest
de Kroon der feesten, omdat het otns
geeft een ongeëvenaard eln eeulwtig pers
pectief', dat alle levensdroefheid te niet
doet. Want w'ij weten, ons gesterkt door
den Geest die o.nze kracht is en zeggen:
„Met Uw' geleide zijn wij veilig",
„En gaan wij juichend in den dobid".
EDWARD VIII
Na een bijeenkomst van den Geheimen
Raad heeft de Engelsche Koning een be
sluit onderteekend waarbij de kroning
bepaald wordt op Woensdag 12 Mei
1937 in de Westminster Abdij.
Het Palestijnsche vraagstuk
De oorzaken van de bloedige
botsingen tusschen Joden en
Arabieren
In de laatste twintig jaren hebben de
Arabieren in de vijf lauden tusschen de
Middellandsche Zee en den Perzisdhen
Golf Syrië, Palestina, Tranisjioirdaniië,
Saoedi-Arabië en Irak meer iof minder
openlijk voor hun nationale .onafhanke
lijkheid gestreden. lm den tijd na den
wereldoorlog is er geen land in dit ge
bied geweest, waarin het niet tot opstan
den tegen, de Euro'peesChe mogendheden
die .hun invloed iep deze brug tusschen
Afrika en het Aziatische vasteland na de
ineenstorting van 't rijk der sultans ver
sterkt hadden, gekomen is. 't Meest bloe
dig zijn de opstanden m Syrië, 't Fransdie
en inj Palestina:, het Britsche mandaatsj-
gebied geweest. De laatste opstanden in
1 Palestina, die kort na het oproer in Syrië
J uitbraken, zijn er een duidelijk zichtbaar
j teeken voor, dat de dingen in de Ara(-
bische landen, waar drie machten tegem-
over elkaar staan Arabieren., Joden en
de Britsche mandjaatsregeerinig zidh
snel ontwikkelen.
De Joodsche immigratie
De steeds toenemende immigratie van
Joodsche landverhuizers heeft eigenlijk
den stoot gegeven tot de Arabische actie
tegen de zoogenaamd Joodsgezinde mam-
daaitsregeering. De Arabische nationalis-
j ten hebben met steeds toenemende oo-
rust de verandering in „hun Land"
de industrialiseering en de clommerciali-
seering opgemerkt. Reist men op het
oogenblik door het land, dan ziet men
daar, waar ongeveer tien jaren geleden
nog slechts Arabische dorpen en met
'primitieve hulpmiddelen bebouwde lan
derijen lagen., steden, die alle kenteeke-
nen van den vooruitgang, zuoials bios-
dopen, ziekenhuizen, scholen, trams en
autobussen, dragen. Deze nieuwe steden
zijn onderling verbonden doior autobusj-
lijnen. Op de wegen ziet men deze aiutol-
bussen overal de noode Zijn voor de
Arabieren, de groene voor die Joden 'be
stemd. Reeds dit onderscheid wijst er
qp, dat hoeveel zich ook in het land
veranderd: heeft het hoofdprobleem
hetzelfde gebleven is: die vijandige ge
zindheid van de Arabische poWitiCi tegen),
over de Joden.
Ook de Bedoeïnen in opstand
Politieke deskundigen meenen, dat de
leiders van de Arabische onafhankelijkl-
heidsbeweging met hun, propaganda tegen
den aankpop v(a|n huin land diojor Jodejnl,
thans obfc Bedoeïnen1, die tot wog toe
vrij onverschillig tegenover de politieke
gebeurtenissen stonden', toit hun aan
hangers kunnen maken. De opstand, los
gebroken niet slechts in de steden, doch
ook op het platteland, is niet slechts een
politieken strijd van de Arabieren tegen
de mandiaatsregeering, doch loioik een
strijd van de Arabische grondeigenaren
en boeren tegen de steeds scherper iwior-
dende concurrentie der Joden. Op, het
oogenblik is de toestand nog zoo, dat er
in Palestinia veel meer Arabieren dan
Joden wonen. De Arabieren willen n,u,
dat de Joden steeds iin de minderheid
Zullen blijven,, terwijl de Joden van de
mandaatsregeerinig eischen, diait de Balr
foiur-DeClarati'on van 1917 geheel zal wor
den nageleefd.
De Balfour-verklaring
Wat zegt nu deze Balfour-vier'klarimg,
waarop1 iook de rechten berusten, die de
Volkenbond a.an Groot-Brittanië voor het
bestuur van het mandaat Palestina heeft
overgedragen? Om de interpretatie van
de Balfour-verklaring ontbrandt na een
opstand steeds een scherpen woorden
strijd tusschen de drie fronten in het
mandaatsgebied, speciaal over die arti
kelen, waarin de verhouding tusschen
Joden en Arabieren geregeld wiordt. Zoo
was het na de opstanden Van 1921 en
1922 en zoo zal het oiolk na den huidigen
Opstand Zijn. Het ministerie vpn Koloniën
heeft reeds aaigekondigd, dat er een
co mmissie van lond er zo ek naar
Palestina: zal worden gezonden.
Het mandaat legt Engeland de verpilichj-
ting op, „zulke politieke, eco,n|amiisohe
en bestuiurs-technisChe voorwaarden te
scheppen, dat de instelling van een
Joiiodsoh natiiomaal viaderlaftd
gegarandeerd wordt en dat bovendien
ook! de burgerlijke en godsdienstige rech
ten van de iinwhiners van Palestina zonder
aianzien van het ras verzekerd blijven.
Dit artikel is bijna geheel en woordelijk
uit de Balfour-verklaring in de Vojken-
bondsovereenkomst overgenomen.
Het meest omstreden is wel artikel 6,
dat, nadat vastgesteld is, dat de Zionis
ten-organisatie het recht heeft, in lover-
overeenstemming met de mandiaatsregee
ring aan de ontwikkeling van het land
mede te werken, aan de Britsche autori
teiten de instructie geeft., de Joodsche
i mimigratie zoo mogelijk te maken en
de kolonisatie van Joden in alle deelen
van het land te bevorderen, zonder ech
ter „de rechten en de positie van de
andere bevolkingsdeelen te beïnvloeden".
De verjaardag van de
Dionne-vijflingen
Geen familie-aangelegenheid,
doch zaak van heel Canada
TeUwfijll de verjaardag vlan een gewoiotti
jmlemschenkimd uitsluitend een aangelegen
heid van de famülie en de vrienden is,
beiw'ijst de pracht en praal, waarmede
de geboiortedag vain de benoemde Cana-
deesche vijflingen wiordt gevierd, dat men
bij1 de kinderen van het echtpaar Di'oinme
(wiel irnet izeer bijzondere exemplaren van
het im'enschengeslacht te doen heeft. De
verjaardag vam het „Dionfoequimtet" is een
aangelegenheid van de geheele natie.
Op initiatief van minister Cro.ll zullen
de vijflingen doior Dr. Dafjoe, reoliter Va-
lin en huh' kilnidermleisjes door de radio
aan de luistervinken vlan de geheele wie-
reid worden voorgesteld. De Canadeesche
omiroepfmiaatschappij, die een „Half uur
Diomne-Vijfliingeni'' brengt, heeft alle o|m!-
roepstations ter Wereld aangeboden deze
Wiel Zeer bijzondere voordracht in huin
pTogramlmia's op te nemen, iwiat geheel
kosteloos kan geschieden. Het hoogtepunt
v,an deze uitzending ter gelegenheid van
hun twieeden verjaiardag zal zijn, indien
Dr. Dafoe de vijflingen zelf vo|or de imli-
crofqoin brengt, opdat zij de paar Fr,an-
sche w(oorden, die hij (hun reeds heeft
kunmeh bijbrengen, uitspreken.
Het verjaardagsfeest bij hen thuis is
■een Werkelijk groote partij. Vertegenwoor
digers van de autoriteiten en de pers
zullen verschijnen, olm' de vijflingen i|n hun
tm(0'0ia verjaardagskleeren te kjofmen geluk-
wienschen.
Aan het diner (Zal (natuurlijk een enorlme
verjaardagstaart imiet de gebruikelijke
kaarsjes niet ontbreken, helaas mogen
de vijflingen oog niets van deze -lekkeiimij
gebruiken. Honderden felicitaties stroiqmlein
reeds uit alle deelen vlan de wiereflid bin
nen-. De vij'fliingen iZuIlen zoo enorm* veel
geschenken ontvangen, dat iZij er Werke
lijk geen raad imfee Zullen |w|eteh.
dat is noodzakelijk
voor hel behoud
van gezonde landen.
Poets dus mei
De Nederlandsche tandpasta
Poos 20ct.Tube 40en 60ct.
TWEEDE KAMER
Gewapende weerkorpsen Het
ontwerp na levendig debat goed
gekeurd
Donderdag heeft de Kamer in behan
deling genomen het wetsontwerp, hou
dende voorzieningen omtrent weerkorp
sen.
De heer Duijmaer van Twist (a.r.) is
voorstander van dit wetsontwerp, even
als spreker het uniformverbod toejuicht
Spr. vraagt, of de regeering voldoende
weet, wat er te dezer zake omgaat, en
of machtsvorming voldoende wordt te
gengegaan. De regeering acht geen on
middellijk gevaar aanwezig, doch zonder
de S.A. en S.S. zouden de nationaal-
socialisten in Duitschland nooit zoover
zijn gekomen als nu. Zijn in ons land
nog niet alle vrijcorpen geliquideerd?
De heer. Tilanus (c.h.) zegt, dat we
staan tegenover oeroude instincten, wei-
leer weggeregeerd, thans herlevend. Het
buitenland leert dat we met weercorp-
sen en uniformen voorzichtig moeten
zijn. Spr. acht dit wetsontwerp noodig,
Reeds van de invoering is invloed ten
goede uitgegaan. Overigens hecht spre
ker meer aan terugkeer van gezonde
denkbeelden dan aan toepassing dezer
wet.
De heer Albarda (s.d.) zegt, dat het
qntwbrp de instemlmtog Zijnier fractie
heeft. De weerafdeelingen heeten opge
heven te zijn met 31 December 1935, maar
te Amsterdam wordt nu een strooibiljet
van de N.S.B. verspreid, waarin een ver-
Het Arabisch-Joodsche vraag
stuk in Palestina
.1 Engeland's Koning Eduard VIII
wordt 12 Mei 1937 in West-
minster gekroond
Het wetsontontwerp, „verbod
weerkorpsen", aanvaard
•2. Het Haagsche zedenschandaal
Nog geen warm weer op komst
Predikbeurten te Zlerlkzee
Zondag SI Mei en Maandag 1 Juni
(le en 2e Pinksterdag).
Ned. Berv. Kerk.
Nieuwe kerk. le Pinksterdag. 10 ure,
ds. Mulder van Westwoud, Bevest. van
ds. Reddingius (Coll. Simavi) en 3 ure,
ds. Reddingius, Intrede (Collecte voor de
Herv. kerk alhier).
Kleine kerk. le Pinksterdag. 7 ure,
ds. Gerritsen.
Lutb. Kerk.
Geen dienst.
Geref. Kerk.
le Pinksterdag. 10.30, dr. v". Lonkhuijzen
en 6.30 ure, Leesdienst.
Chr. Geref. Kerk.
le Pinksterdag. 9.30, ds. Hoogendoorn,
2 Leesdienst en 6 ure, ds. Hoogendoorn.
2e 9.30 ure, idem (oude tijd).
Leger des Heils (Poststraat)
le Pinksterdag. 10 Heiligingsdienst, 3.30
Openluohtsamenkomst (Nobelpoort) en 7.30
ure, Verlossingssamenkomst.
Geref. Gem. (St.-Domusstraat)
le Pinksterdag. 9.30, 2 en 6 ure, Lees-
kerk (oude tijd).
Oud-Geref. Gem.
le Pinksterdag. 9.30, 2 en 6 ure, Lees-
kerk (oude tijd).
gadering wordt aangekondigd, waarin zal
spreken kameraad jhr. van der Goes
van Naters, hoofd van den afweerdienst
van de N.S.B., van den afweerdienst,
die...... niet meer bestaat. Spr. citeert
voorts voorschriften W.A., waarin staat,
dat het weercorps militair en hiërar
chisch is georganiseerd, dat de verschil
lende eenheden worden gecommandeerd
door wachtmeesters, luitenants, hoplieden,
enz., onder een inspecteur, die verant
woording schuldig is aan den almachti-
gen leider. Het voornaamste doel, zeg
gen de voorschriften, is de overwinning
van de idée. Om de idéé te doen over
winnen, moet men 1.65 meter lang zijn,
moét men drie maandén geoefend zijn,
enz. Wat doet een particuliere organi
satie met zoo'n weer-afdeeling? Er moet
aan deze dingen een eind worden, ge
maakt. Eindelijk is de regeering tot dit
inzicht gekomen. Aan de rechterlijke
macht wordt de toepassing opgedragen.
De heer Westerman (n.h.?) zegt, dat,
als de overvallen op N.S.B.-'ers nu te
Amsterdam afnemen, dit komt, omdat
de getalsterkte der N.S.B. zoodanig is
toegenomen, dat er voor de tegenstan
ders eenig risico aan verbonden is.
De minister-president zeide in functie,
de N.S.B. tot zijn dood toe te zullen be
strijden en heeft zes motiveeringen voor
het ambtenarenverbod gegeven. Spr. is
er niet gerust op, dat deze regeering
onpartijdig zal te werk gaan.
De heer Boon (lib.) ontveinst zich niet
dat ook na de wijziging van het wets-
werp listige ontduikingen mogelijk zullen
zijn. De Bijzondere Vrijwillige Landstorm
valt volgens de regeering onder de wet,
maar spr. beschouwt hem als een on
derdeel van de weermacht.
De N.S.B. is een getrouwe copie van
de DuitsChe natiqinaail-socialistische bewte-
ging. Te Berlijn was er in 1931 een pro
ces, waarin de leden der beweging in
Duitschland verklaarden, dat de S.A.-af-
deelingen geen stormafdeelingen waren,
maar sport- en Saalschutzafdeelingen.
Wij hebben een les gehad door de slap
heid der Duitsche regeering.
De heer Joekes (v.d.) veroordeelt vol
strekt elke geweldpleging jegens anders
denkenden en voor zoover dit gebeurd
is jegens de N.S.B., veroordeelt hij het
evenzeer als jegens anderen. Maar dat
speciaal de N.S.B. eraan bloot zou staan*
is geenszins gebleken.