ZIERIKZEESCHE NIEUWSBODE Kin opgeno DINSDAG 26 MEI 1936 ZIERIKZEESCHE COURANT De Kern ABONNEMENT: Prijs per 3 maanden 11,50, buiten Zierikzee i 1,80 Voor het buitenl. p. jaar f 10,—, Alzonderlijke nummers 5 oent Verschijnt dagelijks. Tel. No. 32. Giro 137677 1797 - 1889 Directeur: A. J. DE LOOZE Uitgever-Redacteur: M J KOSTEN Uitgave: N.V. ZIERIKZEESCHE NIEUWSBODE, ZIERIKZEE 92STE JAARGANG No. 13128 ADVERTENTIENi ran 13 regela 60 oent, ran 4 regels en daarboven 20 oent per regel. Reclames 40 oent per regel. Bij oontraot belangrijke korting Inzending op den dag van uitgave vóór 10 uur De komende Fransche ministers Voor het eerst een „nieuw" kabinet in Frankrijk Vaklieden, arbeiders en een vrouw „Sinds 1877", zeide Clemenceau. eens, „heeft Frankrijk steeds hetzelfde mini sterie: als figuranten op het tqopeel ko men en gaan dezelfde oude politici". Intusschen zal Frankrijk over eenige dagen een nieuW' kabinet hebben, dat Werkelijk voor de eerste maal nieuw is: inplaats van de beroemde advocaten, die tot nog t|oe het land regeerden, betreedt een andere ploeg de politieke arena het zijn de afgevaardigden van de soci alistische partij. Intellectueelen en arbeiders Deze komende mannen kaïn men in twee grootte groepen verdeelen: het zijn ten eerste de socialistische deskumldóigen en intellectueelen en ten tw'eede de ar beiders. Onder de eersten neemt Vincent Au.riol, de vermoedelijke minister van Financiën een vooraanstaande plaats in. Na Leon Blum is hij de meest bekende leider van het Fransche socialisme. Gedeputeerde sinds 1914, werd hij al zeer spoedig spe cialist jn alle edonomi-sche en fin an. cieele vraagstukken. Een tijd lang was hij yo'Orzitter van de Finiandiëele Kamer commissie. Auriol 'is langen tijd „refor mist" geweest, maar sinds eenigen tijd schijnen zijn ideeën zidh wat veranderd te hebben: de Crisis van het kapitalisme heelt hem gedwongen, eenige illusies te laten varen. De redding van de Fransche j financiën ziet hij en hij maakt van deze opvatting werkelijk geen geheim i veel minder in een devaluate of een I deflatie, dan wel in een angzlamerhaind toepassen van de socialistische opiou- S singan. Een niet minder opmerkelijk iemand iis Charles Spinasse. Als 'zpojn van armie boeren gelukte het hem, dopr ongekende ontberingen zijn diploma ials ingenieur te halen. Hij ging naar Amerika en was j daar lals <eenv)oudig arbeider bij Ford! werkzaam. Naar Frankrijk teruggekeerd, publiceerde hij zijn eerste bbek over „Amerikaansche Techniek". Steeds leer gierig luisterde hij naiar de lezingen van Hendrik de Man en Norman Angel. Toien werd hij socialistisch afgevaardigde en begon, in het jaar 1926 de economische theorieën van de Sovjet-Unie te bec-rl- tiseeren. „Het socialisme", pliaidht Spi'- nass.; te zeggen, „is op het opgenblik geer. vraag van philosofie meer, doch van techniek'. „Spinasse is dus een aan hanger van. planeconomie en inden hij, Wat' te Verwachten is, deel gaiat uitm|a)ken' van het kabinet Blium, zal hij ongetwijfeld belangrijke economische hervormingen voorstellen. Als toekomstig mjnjister van Arbeid be schouwt men Lebas, op het oogenblik burgemeeter van de groote industriestad Roubaix. Als directeur van de „Popu laire" is hij politiek zeer tëmjperamlent- vol: hij is de leider van den oirthodoix- marxistischen vleugel va.n de partij. Naar alle waarschijnlijkheid zal het kabinet Blum nog een bijzondere sensatie brengen. Het i!s 'mjogelijik, ja ijiaarSchijh- lijk, dat voo.r de eerste maal een vrouw lid van het Fransche kabinet zal zijn en w'el Madama Germaine Pieard-Moch. Voor haar zal men een 'nieuw' departe ment scheppen, dat van Moeder- en Kin derbescherming. Mevrouw PicJard lis sinds 15 jaren advocate en een hartstochtelijk verdedigster van de rechten van moeders en kinderen. De arbeiders-ministers De lijst van arbeiders, die waarschijn lijk binnen eenige dagen minister worden, is njet minder interessant, hoew'el men w'eten moet, dat de FraneChe socialis tische partij heel wat minder proletarisch is samengesteld dan b.v. de Nederland- sche S.D.A.P. of zelfs de Engelsdhe La bour Partij. Toch vindt men onder de vermoedelijke ministers een groot aan tal handarbeiders. Daar is Salengro, die waarschijnlijk Binnenlandsche Zaken Zal krijgen. Hij was een eenvoudig mijnwerker in Noord;- Frankrijk, werd daarna afgevaardigde en is thans burgemeester van Rijsel. Ook Bedouce wordt genoemd, die met zijn 72 jaren het oudste lid van de sobjaliiGtjL sc'he fraCtie is Sin ^'inds 1906 kamerlid is. Hij is tuinman in de omgeving van Toiuloiuse. Bijzonder merkwaardig is het geval van Henri Passo, die naar alle waar schijnlijkheid minister van Handelsmarine zal worden. Tasso is namelijk in Napels geboren, als zojotn Ivan Italiaainsche ouders. Heel jong kwam hij maar Marseille, mm da:ar zijn geluk te beproeven, en een woordje Fransch te leeren.. Langen tijd wias hij havenarbeider, daarna werd (hlij genaturaliseerd en werd lid van de soj- 1 c'ialistjisdhe partij. Langzaam wist hij zich op te werken: hij werd gemeenteraadslid, kamerlid en op het oogenblik ais hij bur gemeester van Marseille. Grooite verdien sten heeft hij verworven dopr het be strijden van de misd;aad. De gangstens van Marseille wiaren en /zijn de gevaar! ijkj- lijkste misdadigers van Europa. Tassq heeft verklaard, dat de bijnaam van Mar seille, 'het „Fransche Chicago", binnen weinige jaren nog slechtes een herlnmei- hing zal zijn. Zijn populariteit in en om Marseille is zeer groot en nffet ten on- rechte noemen velen hem den „ungé- i kroonden koning van Marseille". Slachtoffer van spoorweg ongevallen [Het allernieuwste beroep In Frankrijk heeft impn een (nieu'wi be roep ontdekt. Men )w(o|rdt het slachtoffer Van een spoo<rlw!ego|ngevial en eiseht daar voor schadevergoeding. Dezer dagen beimlerkte de accountants dienst van- .de staatsspopiriwlegon, dat een Zekere Jpseph Guerrez gricpte sojmlrhen vöior sohadeVeigloieding geïncasseerd had. Dit |wlas reeds drie (m|alen gebeurd en omgelukkigerwlij'ze iviojor Guerrez'! eischte hij' juist vpior de vierde miaal schadevergoeding. Eji nu, gaf de sp.c|0|r- Wegdirectie er de voorkeur aian, de aanl- gelegenheid niet doioir een civiele recht bank, doch dopr den strafrechter te laten behandelen. En dusdoende hoppjdle de Wie- rel d alles piver het nieu)w|e beroep en de Werkwijze ivtain den heer Guerrez. Joseph GuerreZ, zlcjoj scheen het, had een; systeem' uitgevonden, lOjm. te leVen ZPinder tejhwierken. Hij izlocht zich in alle gempieds- rust een locaaltrein uit (io|m!dat die gopd- koioiper Zijn), |w!achtte tjo|t de trein een vl0|0jr Zijn doel gunstige snelheid had be reikt en sproing dan imiet een do|o|rdr^nl- genden schreeujwi de coupédeur uit. Daar i hij1 v|o,or deze gelegenheid mteestal geen al te harden grond uitzocht, gebeurde j he|ml iniet te weel. Een'maal brak 'hij' zich denj arimi, een (aind-er Imiapl een been on bij' da! derde keer ,]iep hij1 (slechts eenige kleine verwondingen joip. DeZe drie „spoorweg- ongevallen" brachten helm een |w6|nist vla|n, 23.000 frames, plm1 mog Miaar niet te spre ken van 'de prettige Wieken in het zieken huis pp kusten van de sppprW'eglm'aat- Schapp'ij. De „meester" en zijn 5 „leerlingen" De Vierde (mfa-al echter brak (mpmsieur Guerrez zich 'in zekeren zin den pek, juridisch gesprpken dan. De sppppwleg- j imlaatschiaippij begon laarn de toevalligheid van de ongevallen te twJijfèlen. Eejn dra- j derZoek Wierd ingesteld en daarbij stuitte jnlen pp een „Onderwijzer" en vijf „leer- 1 lingen". De onderwijzer was Guerrez, Zijn 'beste leerling Louis Birringer. Birringer had Veel aanleg: voor het 'beijolep, daar hij vroeger acrobaat gewpest was. Guerrez had helmi viopr een so|m' gelds in het nieuwle beroep ingewijd. Zijn ijive- rige leerling specialiseerde Zich in het klejmlmlen van Vingers tusschen zidh slui- tende epupédeuren. Zijn hoplfd bevanfd' Zich steeds p.nder vallende koffers en I Zijn voeten werden herhaaldelijk P/ver reden door transportkarren. De leerlingen, die (m'et Guerrez en Bir ringer Veroordeeld (wp|rden, oefenden niet hetzelfde beroep uit; Zij Wiaren jmjede- Wlerkers en gaven vervalschte gegevens over verschillende dingen af, daar de „verongelukten" anders vjejoir de recht bank impeilijk kolnden bewlijZen, waarmede Zij (wiel hun broio,d Verdienden, als Zij toeVallig (w'el eens toit werken in staat Wiaren. Een van deze „medewerkers" be vond iZich in het bezit Van een béw|ijsstuk tegen GuerreZ; een oVereentóoimfst pJVer del verdeeling Van de buit. De beWPoiidlin- gen, Waarin dit do'oujmient vervat was, Waren niet streng juridisch, doch de rechtbank benutte het belwlijlsstuk gaarne, ppil icjolk in de toekoimist GuerreZ en zijn mlakkers op staatskosten eenigen tijd van kost en in-wloning te vfoprzieln, naar Engeland zal brengen, waar hij 3 Juni te Southampton wordt verwacht. Gedurende zijn verblijf zal de negus geen enkele politieke of officieele acti viteit ten toon spreiden. In bevoegde kringen wordt er voorts op gewezen, dat er geen sprake zal zijn van gedachten- wisselingen van diplomatiek karakter tus schen den keizer en leidende Britsche persoonlijkheden. Het is moeilijk den kei zer van officieele zijde beperkingen op te leggen ten aanzien van zijn vrijheid om de Abessinische zaak in openbare bij eenkomsten of door middel van de pers te bepleiten, maar men heeft reden om aan te nemen, dat de negus zal ver mijden aan zijn verblijf het karakter te geven van een soort „kruistocht" bij de Britsche openbare meening. Ontkend wordt, dat de Britsche regeering den keizer officieel gastvrijheid zal verleenen. Zijn ontvangst zal geen officieel karak ter dragen mede ook als gevolg van het feit, dat de keizer besloten heeft in cognito te reizen hoewel men de mo gelijkheid aanneemt, dat het ministerie van buitenlandsche zaken zich bij de aankomst door een zijner leden zal la ten vertegenwoordigen. De reis van den Negus Incognito naar Engeland De kruiser „Kaapstad", aan boord waar van de Negus zich bevindt, zal Vrijdag 29 Mei te Gibraltar arriveeren. Daar zal hij tot Zondag in een 'hotel zijn intrek nemen, waarna hij aan boord gaat van. het mailschip „Oxford", dat hem verder De doodensprong van den militairen vlieger De linkerhand moest den gebroken rechterarm helpen bij de bevrijding De luitenant-vlieger Bodaan, die Zater dag op het vliegveld Soesterberg door een parachutesprong zich het leven red de. toen zijn toestel onklaar raakte, kreeg dien morgen van zijn chef de opdracht eenige oefeningen te maken op een hoog te van 20Ö0 meter. Deze opdracht ver liep vlot, toen van„ het jachtvliegtuig, dat een snelheid had van 250 K.M., op, onverklaarbare wzije, de bovenvleugel af knapte. De vlieger kreeg van dien vleu gel een gevoeligen „tik" op zijn rechter arm. Tegelijkertijd bemerkte de officier dat zijn machine onbestuurbaar werd en tegen den zin van den bestuurder, naar de aarde terug wilde. Jachtvliegers moeten zich met riemen vast maken. Een handgreep is echter voldoende om deze boeien te slaken, miaiar dat imioet met. een rechtsdheil handgreep gebeuren. De rechterhand wei gerde door den opgeloopen tik en de linkerhand moest te hulp komen. Toen de lederen boeien waren losge maakt, sprong de vlieger uit zijn toe stel. Maar nu viel de officier naar zijn, meening te snel. Hij behield niettemin zijn tegenwoordigheid van geest en her innerde zich, dat hij een valscherm be zat. Om dat in werking te stellen, moest ook de rechterhand worden gebruikt. Weer kwam de linkerhand den rechter te hulp, en met succes! De parachute ontplooide zich en de officier kwam met een harden smak en gebroken rechtervleugel op de vliegheide terecht. Hulp was zeer spoedig ter plaatse In het Diaconessenhuis te Utrecht hoopt men hem spoedig op te knappen, opdat hij binnen afzienbaren tijd zijn vlieg- helm weer zal kunnen opzetten. I Prijzen der steenkolen Zaterdag 1.1. vergaderde te Goes het bestuur der Zeeuwsche Federatie van Coöperaties en kolenbonden. Bevreemding werd uitgesproken over het feit, dat door de prijzencommissie uit de Zeeuwsche kolenhandelaren, aan de Coöperaties en kolenbonden te Goes, Middelburg, Vlissingen en randgemeenten de leveringsvoorwaarden in een circu laire izJijm Medegedeeld, Imiet die daarin vastgestelde verkoopprijzen, terwijl hier over het bestuur der Zeeuwsche Fede ratie geen enkele mededeeling ontving. Temeer wekte deze houding bevreemding omdat èn de Zeeuwsche handel èn het bestuur der Zeeuwsche Federatie reeds een drietal conferenties hebben gehou den om tot een bevredigende oplossing te komen. In de laatste conferentie, welke 4 April 1.1. plaats vond werd n.l. besloten, dat; de resultaten der besprekingen in ge formuleerde voorstellen zouden worden omgezet. Het bestuur der Zeeuwsche Fe deratie heeft geduldig gewacht, doch ont ving sindsdien geen enkele mededeeling, totdat op 15 Mei 1.1. aan de besturen van Coöperaties en Kolenbonden werd medegedeeld, dat de prijzen waren vast gesteld, met daaraan verbonden, allerlei dwingende bepalingen. Zonder dat het bestuur der Zeeuwsche Federatie daar kennis van droeg en ook maar eenige medezeggenschap heeft plaats gevonden. Terwijl de Zeeuwsche handel met het bestuur der Zeeuwsche Federatie dus aan het onderhandelen is, óm tot een op lossing te k|0im|en', gaan de hamdelarelni heen en leggen achter de rug van het bestuur der Zeeuwsche Federatie, hun dwingende bepalingen op. Deze houding wordt scherp gelaakt. De hier tegenover aan te nemen hou ding werd door het bestuur vastgesteld en zal hierover aan de aangesloten ver- eenigingen worden geadviseerd. Verder werd besloten zich over deze kwestie te wenden tot de Kolenconven- tie en den Minister van Economische Zaken, Een kerk gesloten Kansel naar het gemeentehuis In de buurtschap Westerhoeve onder de Overijsselsche gemeente Vriezenveen, iwlerd (liet |v|origie jaar een kerkelijke gemeente gesticht, bekend onder den naam „Maranatha". Aldaar werden zeer gere geld godsdienstoefeningen gehouden en velen voelden zich daartoe aangetrokken. In harmonie werd het werk voortgezet en al heel spoedig deed zich de be hoefte aan een eigen kerkgebiowiwl ge voelen. Een der broeders beschikte over de noodige contanten en met behulp, van de gratis werkkrachten der anderen verrees in genoemde buurtschap aan den weg naar Daarlerveen al heel spoedig een aardig kerkgebouw en door de of fervaardigheid der leden kwam ook spoe dig het vereischte meubilair voor het kerkgebouw bijeen. Voor het eerst, sinds 1877, een nieuw Fransch Ministerie De strijd om den „blauwen wimpel" van den Oceaan De Negus denkt 3 Juni in Engeland aan te komen In Palestina blijft het onrustig Incident bij de zanghulde te Amsterdam Maar in de eensgezindheid kwam den laalsten tijd een bedenkelijke gaping. De eigenaar van den grond en het kerkge bouw, de heer Bloemendal, gedoogde niet meer dat de godsdienstoefeningen aldaar plaats vonden en zeer kordaat en af doende was zijn handeling door de kerk deuren op slot te doen. Maar de inven taris? Het bestuur en de leden vafl deze kerkelijke gemeente namen daar geen genoegen mee en transporteerden het een en ander naar buiten. 'De politie stelde zich op de hoogte en zoo kon men Zaterdag de gelukkig niet alledaagsche gebeurtenis aanschou wen, dat op een aantal wagens een kerk-inventaris, als kansel, orgel, stoe len, banken enz. onder geleide van de rijkspolitie naar het gemeentehuis te Vriezenveen werd vervoerd om aldaar te worden opgeborgen, totdat hoogere instanties hebben uitgemaakt wie recht hebbende is. Wat kost de blauwe wimpel „Queen Mary" en »Normandië« rendabel Ter gelegenheid van de eerste tocht van de „Queen Mary" op Woensdag 27 Mei, d|0or W. I. Yiurkewitsj, ontwerper van de „Normandië". De nieuwe Engelsdhe pceaanreus Queen Mary" strijdt met de „Normandië" om i den blauwe" wimpel! De blauwe wim pel is op het icö'genbliik nog slechts een j symboiOil; het initiatief' van Halls heeft er den vorm van een jonge vrouw aan gegeven. De Engelschen noemen deze tro fee „nice girl", de Italianen „bella pici- cola" en de Fransdhen „la jolie poulette". Ongekende sommen worden uitgegeven, om zich iijn het bezit van dit vrouw'eni- figuurtje te stellen en lieden, die alles becritiseeren, hebben beweerd, dat de strijd om den blauwen wimpel een zuiver sportieve aangelegenheid van het natio nale prtsigc is, een even kostbare als onzinnige wedren oyer den oceaan. Zooi- genaamde deskundigen hebben zelfs ge tracht, te bewijzen, dat oce a an reu zen nimmer en bouw- en andere onkosten kunnen dekken. Ik' ken alle geheimen va,n de oceaan- reuzen, ik ken de losten van hun bouw1 en hun bedrijf en daarom juist waag ik het, het tegendeel te beweren. Luxe trekt aan De bouw van de „Normandië" heeft 800 milliard frauds geklost. Dolor die deva luatie van het pond liggen de bouwkosten van de „Queen Mary" 40 pdt. lager. Men zal zfeggen, diat Zijn astronomische getallen. Zeker, maar men moet reke ning houden met de luxe, de ideale omgeving, en het comfort, dat de passa giers op bc-jlde schepen genieten. Deze luxe trekt de menigte aian en de passa giers verdringen zich, pm ,een hut te bemachtigen. Toen de Diuitsche schepen „Bremen" en „Europa" in dienst gesteld werden, wias de geheele wereld het er over eens, dat hun bedrijf een defid'et zou ople veren, alleen reeds, omdat de kracht van hun machines twee maal zoto. groot Wias tals die hunner voorgangers en zij daianorn plok veel mieer brandstof' gebruik ten. Maar de ervaringen hebben bewezen, dat deze voorstelling geheel fout was. De beide schepen hebben, hun bouwkosten iin vijf of Zes jaren volkomen geamortiseerd en dit enkel en alleen, omdat het publiek hun direct de voorkeur scjhonk boven de gewone passagiersschepen. Predies hetzelfde dis het geval gew'eest bij de Italiaansche schepen „Rex" en „Gontc di SaviOiiia". Ook hier een groiof sucdes na pessimistische voorspellingen. Al deze reuken werden het laatste jaar door de „Normandië" overtroffen. On danks de crisis, die laan beide kusten van den Atlamtisehen Oc'eaan Iheersdhl, wilden allen <aau bojo.rd van het luxe schip reizen. Terwijl andere schepen den Oceaan half leeg overstaken, verdrongen de mensohen zich voor de loketten van de Compagnie Transatlatique in Parijs e'n New1 York. Rationeel bedrijf Dit is de eerste cjoinelusie, die Imlen uit de ervaringen kan trekken. Maiar ;m!e!nl kan uit (hen (oiok n|og een ajndere leer trekken en de practijk heeft uitgewezen, hoe Men het scheepvaartbedrijf rationeel kan vprmlen. Er bestaat daarv|o|o)r een bijna wiskundige formule: Het in dienst zijnde aantal schepen moet in een bepaalde verhouding' tojt hun snelheid staan. D.wuz. 'hoe sneller de loueaiamsche- pen varen, des te (minder heeft mien er noOidig vlojor het regelmatig verkeer. Voor het verkeer pp het nqoirdelijk gedeeite van den Atlantischen Oceaan Zijln vier schepen imiet een gemiddelde snelheid van 23 knoopen v(o|ïdoende. Bij een snelheid .van 27 knjoppen is het reeds voldoende, indien er drie schepen in dieinist tzfijln en wanneer de sdhepeti zelfs een snelheid van 30 knoopen bereiken, dan Zijp twfee schepen ruimschoots voldoende. Dit is de reden, iwiaaipm' de Engelschen reeds een 'Zusterschip van de „Queen Mary" pp sta pel gezet hebben. En hier lcoimlt eerst het prestigevraagstuk om! den hoek kijken. Want de nieu'wle schepen „Nonmandië" e|n „Queen, Mary" Zijn tezamien vplko|men toe reikend, indien imlen hmim reisschema's met elkaar in pvereepstemiming zpu brenge(p!. De eerste balans van de Normandië Wat kostte de blaujwle wimpel, die ipp het oogenblik iniog de „Normandië" siert enJ Iwlat brengt hij op? Voior im'ij ligt de balans (ofver het eerste 'bedrijfsjaar vain het reusachtige schip. Op iedere reis had de „Nonmlamdië" inkom sten' Van 7 (t|0ft 8 (mlilliqen francs. Per jaar kan (men rekenen op 15 16 reizew, izPiodat de inklqmlsten; per jiaar 120 nfillioeii francs zou?!en bedragen (in het eerste jaar kon de „Normandië" dit aantal rei zen niet (maken, omdat eenige technische veranderingen noodzakelijk w(arejni ge bleken). Daartegenover staat een uitgave van ruim 6 imtLllioen frarids voor de heen- enj terugreis. De jaariijksdhe (Zuivere ■whist kan dus gemlakkelijlk een bedrag Vam 30 Mlillioen francs belqopen. Maar, Zelfs in dien] ImJen iden diensttijd va|ru eqni Idtergelijk schip op loingeveer '20 jaren; stelt, kan een ambrtisatie van de bpujwjkpisten niet be reikt Wbrden. Desondanks is ihet bedrijf van een der gelijk enorm schip vqoir de maatschappij en de bouwt voqr de constructeurs geen onvoiardeelige zaak, |w|ant men mlag een ding niet over het hiqqfd izien: dat is de bij de berekening zeer Zwlaar wegende factor van de ondersteuning Va|n staafs- twiege. Deze ondersteuning wordt in bijina alle staten gegeven, zij het om redenen van politiek prestige, Zij' het pm' de indu strie nieuwle imfogelij'kheden en een aan sporing te geven.

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1936 | | pagina 1