ZIERIKZEESCHE
NIEUWSBODE
Kin opgeno
DINSDAG 26 MEI 1936
ZIERIKZEESCHE COURANT
De Kern
ABONNEMENT:
Prijs per 3 maanden 11,50, buiten Zierikzee i 1,80
Voor het buitenl. p. jaar f 10,—, Alzonderlijke
nummers 5 oent Verschijnt dagelijks.
Tel. No. 32. Giro 137677
1797 - 1889
Directeur: A. J. DE LOOZE Uitgever-Redacteur: M J KOSTEN
Uitgave: N.V. ZIERIKZEESCHE NIEUWSBODE, ZIERIKZEE
92STE JAARGANG No. 13128
ADVERTENTIENi
ran 13 regela 60 oent, ran 4 regels en
daarboven 20 oent per regel. Reclames 40 oent
per regel. Bij oontraot belangrijke korting
Inzending op den dag van uitgave vóór 10 uur
De komende Fransche ministers
Voor het eerst een „nieuw"
kabinet in Frankrijk
Vaklieden, arbeiders en
een vrouw
„Sinds 1877", zeide Clemenceau. eens,
„heeft Frankrijk steeds hetzelfde mini
sterie: als figuranten op het tqopeel ko
men en gaan dezelfde oude politici".
Intusschen zal Frankrijk over eenige
dagen een nieuW' kabinet hebben, dat
Werkelijk voor de eerste maal nieuw is:
inplaats van de beroemde advocaten, die
tot nog t|oe het land regeerden, betreedt
een andere ploeg de politieke arena
het zijn de afgevaardigden van de soci
alistische partij.
Intellectueelen en arbeiders
Deze komende mannen kaïn men in
twee grootte groepen verdeelen: het zijn
ten eerste de socialistische deskumldóigen
en intellectueelen en ten tw'eede de ar
beiders.
Onder de eersten neemt Vincent Au.riol,
de vermoedelijke minister van Financiën
een vooraanstaande plaats in. Na Leon
Blum is hij de meest bekende leider van
het Fransche socialisme. Gedeputeerde
sinds 1914, werd hij al zeer spoedig spe
cialist jn alle edonomi-sche en fin an.
cieele vraagstukken. Een tijd lang was
hij yo'Orzitter van de Finiandiëele Kamer
commissie. Auriol 'is langen tijd „refor
mist" geweest, maar sinds eenigen tijd
schijnen zijn ideeën zidh wat veranderd
te hebben: de Crisis van het kapitalisme
heelt hem gedwongen, eenige illusies te
laten varen. De redding van de Fransche j
financiën ziet hij en hij maakt van
deze opvatting werkelijk geen geheim i
veel minder in een devaluate of een I
deflatie, dan wel in een angzlamerhaind
toepassen van de socialistische opiou- S
singan.
Een niet minder opmerkelijk iemand iis
Charles Spinasse. Als 'zpojn van armie
boeren gelukte het hem, dopr ongekende
ontberingen zijn diploma ials ingenieur
te halen. Hij ging naar Amerika en was j
daar lals <eenv)oudig arbeider bij Ford!
werkzaam. Naar Frankrijk teruggekeerd,
publiceerde hij zijn eerste bbek over
„Amerikaansche Techniek". Steeds leer
gierig luisterde hij naiar de lezingen van
Hendrik de Man en Norman Angel. Toien
werd hij socialistisch afgevaardigde en
begon, in het jaar 1926 de economische
theorieën van de Sovjet-Unie te bec-rl-
tiseeren. „Het socialisme", pliaidht Spi'-
nass.; te zeggen, „is op het opgenblik
geer. vraag van philosofie meer, doch
van techniek'. „Spinasse is dus een aan
hanger van. planeconomie en inden hij,
Wat' te Verwachten is, deel gaiat uitm|a)ken'
van het kabinet Blium, zal hij ongetwijfeld
belangrijke economische hervormingen
voorstellen.
Als toekomstig mjnjister van Arbeid be
schouwt men Lebas, op het oogenblik
burgemeeter van de groote industriestad
Roubaix. Als directeur van de „Popu
laire" is hij politiek zeer tëmjperamlent-
vol: hij is de leider van den oirthodoix-
marxistischen vleugel va.n de partij.
Naar alle waarschijnlijkheid zal het
kabinet Blum nog een bijzondere sensatie
brengen. Het i!s 'mjogelijik, ja ijiaarSchijh-
lijk, dat voo.r de eerste maal een vrouw
lid van het Fransche kabinet zal zijn
en w'el Madama Germaine Pieard-Moch.
Voor haar zal men een 'nieuw' departe
ment scheppen, dat van Moeder- en Kin
derbescherming. Mevrouw PicJard lis sinds
15 jaren advocate en een hartstochtelijk
verdedigster van de rechten van moeders
en kinderen.
De arbeiders-ministers
De lijst van arbeiders, die waarschijn
lijk binnen eenige dagen minister worden,
is njet minder interessant, hoew'el men
w'eten moet, dat de FraneChe socialis
tische partij heel wat minder proletarisch
is samengesteld dan b.v. de Nederland-
sche S.D.A.P. of zelfs de Engelsdhe La
bour Partij. Toch vindt men onder de
vermoedelijke ministers een groot aan
tal handarbeiders.
Daar is Salengro, die waarschijnlijk
Binnenlandsche Zaken Zal krijgen. Hij
was een eenvoudig mijnwerker in Noord;-
Frankrijk, werd daarna afgevaardigde en
is thans burgemeester van Rijsel. Ook
Bedouce wordt genoemd, die met zijn
72 jaren het oudste lid van de sobjaliiGtjL
sc'he fraCtie is Sin ^'inds 1906 kamerlid
is. Hij is tuinman in de omgeving van
Toiuloiuse.
Bijzonder merkwaardig is het geval
van Henri Passo, die naar alle waar
schijnlijkheid minister van Handelsmarine
zal worden. Tasso is namelijk in Napels
geboren, als zojotn Ivan Italiaainsche ouders.
Heel jong kwam hij maar Marseille, mm
da:ar zijn geluk te beproeven, en een
woordje Fransch te leeren.. Langen tijd
wias hij havenarbeider, daarna werd (hlij
genaturaliseerd en werd lid van de soj-
1 c'ialistjisdhe partij. Langzaam wist hij zich
op te werken: hij werd gemeenteraadslid,
kamerlid en op het oogenblik ais hij bur
gemeester van Marseille. Grooite verdien
sten heeft hij verworven dopr het be
strijden van de misd;aad. De gangstens
van Marseille wiaren en /zijn de gevaar! ijkj-
lijkste misdadigers van Europa. Tassq
heeft verklaard, dat de bijnaam van Mar
seille, 'het „Fransche Chicago", binnen
weinige jaren nog slechtes een herlnmei-
hing zal zijn. Zijn populariteit in en om
Marseille is zeer groot en nffet ten on-
rechte noemen velen hem den „ungé-
i kroonden koning van Marseille".
Slachtoffer van spoorweg
ongevallen
[Het allernieuwste beroep
In Frankrijk heeft impn een (nieu'wi be
roep ontdekt. Men )w(o|rdt het slachtoffer
Van een spoo<rlw!ego|ngevial en eiseht daar
voor schadevergoeding.
Dezer dagen beimlerkte de accountants
dienst van- .de staatsspopiriwlegon, dat een
Zekere Jpseph Guerrez gricpte sojmlrhen
vöior sohadeVeigloieding geïncasseerd had.
Dit |wlas reeds drie (m|alen gebeurd en
omgelukkigerwlij'ze iviojor Guerrez'!
eischte hij' juist vpior de vierde miaal
schadevergoeding. Eji nu, gaf de sp.c|0|r-
Wegdirectie er de voorkeur aian, de aanl-
gelegenheid niet doioir een civiele recht
bank, doch dopr den strafrechter te laten
behandelen. En dusdoende hoppjdle de Wie-
rel d alles piver het nieu)w|e beroep en de
Werkwijze ivtain den heer Guerrez.
Joseph GuerreZ, zlcjoj scheen het, had een;
systeem' uitgevonden, lOjm. te leVen ZPinder
tejhwierken. Hij izlocht zich in alle gempieds-
rust een locaaltrein uit (io|m!dat die gopd-
koioiper Zijn), |w!achtte tjo|t de trein een
vl0|0jr Zijn doel gunstige snelheid had be
reikt en sproing dan imiet een do|o|rdr^nl-
genden schreeujwi de coupédeur uit. Daar i
hij1 v|o,or deze gelegenheid mteestal geen
al te harden grond uitzocht, gebeurde j
he|ml iniet te weel. Een'maal brak 'hij' zich
denj arimi, een (aind-er Imiapl een been on bij'
da! derde keer ,]iep hij1 (slechts eenige kleine
verwondingen joip. DeZe drie „spoorweg-
ongevallen" brachten helm een |w6|nist vla|n,
23.000 frames, plm1 mog Miaar niet te spre
ken van 'de prettige Wieken in het zieken
huis pp kusten van de sppprW'eglm'aat-
Schapp'ij.
De „meester" en zijn 5 „leerlingen"
De Vierde (mfa-al echter brak (mpmsieur
Guerrez zich 'in zekeren zin den pek,
juridisch gesprpken dan. De sppppwleg- j
imlaatschiaippij begon laarn de toevalligheid
van de ongevallen te twJijfèlen. Eejn dra- j
derZoek Wierd ingesteld en daarbij stuitte
jnlen pp een „Onderwijzer" en vijf „leer- 1
lingen". De onderwijzer was Guerrez, Zijn
'beste leerling Louis Birringer. Birringer
had Veel aanleg: voor het 'beijolep, daar
hij vroeger acrobaat gewpest was.
Guerrez had helmi viopr een so|m' gelds
in het nieuwle beroep ingewijd. Zijn ijive-
rige leerling specialiseerde Zich in het
klejmlmlen van Vingers tusschen zidh slui-
tende epupédeuren. Zijn hoplfd bevanfd'
Zich steeds p.nder vallende koffers en I
Zijn voeten werden herhaaldelijk P/ver
reden door transportkarren.
De leerlingen, die (m'et Guerrez en Bir
ringer Veroordeeld (wp|rden, oefenden niet
hetzelfde beroep uit; Zij Wiaren jmjede-
Wlerkers en gaven vervalschte gegevens
over verschillende dingen af, daar de
„verongelukten" anders vjejoir de recht
bank impeilijk kolnden bewlijZen, waarmede
Zij (wiel hun broio,d Verdienden, als Zij
toeVallig (w'el eens toit werken in staat
Wiaren. Een van deze „medewerkers" be
vond iZich in het bezit Van een béw|ijsstuk
tegen GuerreZ; een oVereentóoimfst pJVer
del verdeeling Van de buit. De beWPoiidlin-
gen, Waarin dit do'oujmient vervat was,
Waren niet streng juridisch, doch de
rechtbank benutte het belwlijlsstuk gaarne,
ppil icjolk in de toekoimist GuerreZ en zijn
mlakkers op staatskosten eenigen tijd van
kost en in-wloning te vfoprzieln,
naar Engeland zal brengen, waar hij 3
Juni te Southampton wordt verwacht.
Gedurende zijn verblijf zal de negus
geen enkele politieke of officieele acti
viteit ten toon spreiden. In bevoegde
kringen wordt er voorts op gewezen, dat
er geen sprake zal zijn van gedachten-
wisselingen van diplomatiek karakter tus
schen den keizer en leidende Britsche
persoonlijkheden. Het is moeilijk den kei
zer van officieele zijde beperkingen op
te leggen ten aanzien van zijn vrijheid
om de Abessinische zaak in openbare bij
eenkomsten of door middel van de pers
te bepleiten, maar men heeft reden om
aan te nemen, dat de negus zal ver
mijden aan zijn verblijf het karakter te
geven van een soort „kruistocht" bij de
Britsche openbare meening. Ontkend
wordt, dat de Britsche regeering den
keizer officieel gastvrijheid zal verleenen.
Zijn ontvangst zal geen officieel karak
ter dragen mede ook als gevolg van
het feit, dat de keizer besloten heeft in
cognito te reizen hoewel men de mo
gelijkheid aanneemt, dat het ministerie
van buitenlandsche zaken zich bij de
aankomst door een zijner leden zal la
ten vertegenwoordigen.
De reis van den Negus
Incognito naar Engeland
De kruiser „Kaapstad", aan boord waar
van de Negus zich bevindt, zal Vrijdag
29 Mei te Gibraltar arriveeren. Daar zal
hij tot Zondag in een 'hotel zijn intrek
nemen, waarna hij aan boord gaat van.
het mailschip „Oxford", dat hem verder
De doodensprong van den
militairen vlieger
De linkerhand moest den
gebroken rechterarm helpen
bij de bevrijding
De luitenant-vlieger Bodaan, die Zater
dag op het vliegveld Soesterberg door
een parachutesprong zich het leven red
de. toen zijn toestel onklaar raakte, kreeg
dien morgen van zijn chef de opdracht
eenige oefeningen te maken op een hoog
te van 20Ö0 meter. Deze opdracht ver
liep vlot, toen van„ het jachtvliegtuig,
dat een snelheid had van 250 K.M., op,
onverklaarbare wzije, de bovenvleugel af
knapte. De vlieger kreeg van dien vleu
gel een gevoeligen „tik" op zijn rechter
arm. Tegelijkertijd bemerkte de officier
dat zijn machine onbestuurbaar werd en
tegen den zin van den bestuurder, naar
de aarde terug wilde.
Jachtvliegers moeten zich met riemen
vast maken. Een handgreep is echter
voldoende om deze boeien te slaken,
miaiar dat imioet met. een rechtsdheil
handgreep gebeuren. De rechterhand wei
gerde door den opgeloopen tik en de
linkerhand moest te hulp komen.
Toen de lederen boeien waren losge
maakt, sprong de vlieger uit zijn toe
stel. Maar nu viel de officier naar zijn,
meening te snel. Hij behield niettemin
zijn tegenwoordigheid van geest en her
innerde zich, dat hij een valscherm be
zat. Om dat in werking te stellen, moest
ook de rechterhand worden gebruikt.
Weer kwam de linkerhand den rechter
te hulp, en met succes!
De parachute ontplooide zich en de
officier kwam met een harden smak en
gebroken rechtervleugel op de vliegheide
terecht. Hulp was zeer spoedig ter plaatse
In het Diaconessenhuis te Utrecht hoopt
men hem spoedig op te knappen, opdat
hij binnen afzienbaren tijd zijn vlieg-
helm weer zal kunnen opzetten. I
Prijzen der steenkolen
Zaterdag 1.1. vergaderde te Goes het
bestuur der Zeeuwsche Federatie van
Coöperaties en kolenbonden.
Bevreemding werd uitgesproken over
het feit, dat door de prijzencommissie
uit de Zeeuwsche kolenhandelaren, aan
de Coöperaties en kolenbonden te Goes,
Middelburg, Vlissingen en randgemeenten
de leveringsvoorwaarden in een circu
laire izJijm Medegedeeld, Imiet die daarin
vastgestelde verkoopprijzen, terwijl hier
over het bestuur der Zeeuwsche Fede
ratie geen enkele mededeeling ontving.
Temeer wekte deze houding bevreemding
omdat èn de Zeeuwsche handel èn het
bestuur der Zeeuwsche Federatie reeds
een drietal conferenties hebben gehou
den om tot een bevredigende oplossing
te komen.
In de laatste conferentie, welke 4 April
1.1. plaats vond werd n.l. besloten, dat;
de resultaten der besprekingen in ge
formuleerde voorstellen zouden worden
omgezet. Het bestuur der Zeeuwsche Fe
deratie heeft geduldig gewacht, doch ont
ving sindsdien geen enkele mededeeling,
totdat op 15 Mei 1.1. aan de besturen
van Coöperaties en Kolenbonden werd
medegedeeld, dat de prijzen waren vast
gesteld, met daaraan verbonden, allerlei
dwingende bepalingen. Zonder dat het
bestuur der Zeeuwsche Federatie daar
kennis van droeg en ook maar eenige
medezeggenschap heeft plaats gevonden.
Terwijl de Zeeuwsche handel met het
bestuur der Zeeuwsche Federatie dus aan
het onderhandelen is, óm tot een op
lossing te k|0im|en', gaan de hamdelarelni
heen en leggen achter de rug van het
bestuur der Zeeuwsche Federatie, hun
dwingende bepalingen op.
Deze houding wordt scherp gelaakt.
De hier tegenover aan te nemen hou
ding werd door het bestuur vastgesteld
en zal hierover aan de aangesloten ver-
eenigingen worden geadviseerd.
Verder werd besloten zich over deze
kwestie te wenden tot de Kolenconven-
tie en den Minister van Economische
Zaken,
Een kerk gesloten
Kansel naar het gemeentehuis
In de buurtschap Westerhoeve onder
de Overijsselsche gemeente Vriezenveen,
iwlerd (liet |v|origie jaar een kerkelijke
gemeente gesticht, bekend onder den naam
„Maranatha". Aldaar werden zeer gere
geld godsdienstoefeningen gehouden en
velen voelden zich daartoe aangetrokken.
In harmonie werd het werk voortgezet
en al heel spoedig deed zich de be
hoefte aan een eigen kerkgebiowiwl ge
voelen. Een der broeders beschikte over
de noodige contanten en met behulp,
van de gratis werkkrachten der anderen
verrees in genoemde buurtschap aan den
weg naar Daarlerveen al heel spoedig
een aardig kerkgebouw en door de of
fervaardigheid der leden kwam ook spoe
dig het vereischte meubilair voor het
kerkgebouw bijeen.
Voor het eerst, sinds 1877, een
nieuw Fransch Ministerie
De strijd om den „blauwen
wimpel" van den Oceaan
De Negus denkt 3 Juni in
Engeland aan te komen
In Palestina blijft het onrustig
Incident bij de zanghulde te
Amsterdam
Maar in de eensgezindheid kwam den
laalsten tijd een bedenkelijke gaping. De
eigenaar van den grond en het kerkge
bouw, de heer Bloemendal, gedoogde niet
meer dat de godsdienstoefeningen aldaar
plaats vonden en zeer kordaat en af
doende was zijn handeling door de kerk
deuren op slot te doen. Maar de inven
taris? Het bestuur en de leden vafl
deze kerkelijke gemeente namen daar
geen genoegen mee en transporteerden
het een en ander naar buiten.
'De politie stelde zich op de hoogte
en zoo kon men Zaterdag de gelukkig
niet alledaagsche gebeurtenis aanschou
wen, dat op een aantal wagens een
kerk-inventaris, als kansel, orgel, stoe
len, banken enz. onder geleide van de
rijkspolitie naar het gemeentehuis te
Vriezenveen werd vervoerd om aldaar
te worden opgeborgen, totdat hoogere
instanties hebben uitgemaakt wie recht
hebbende is.
Wat kost de blauwe wimpel
„Queen Mary" en
»Normandië« rendabel
Ter gelegenheid van de eerste
tocht van de „Queen Mary" op
Woensdag 27 Mei, d|0or W. I.
Yiurkewitsj, ontwerper van de
„Normandië".
De nieuwe Engelsdhe pceaanreus Queen
Mary" strijdt met de „Normandië" om
i den blauwe" wimpel! De blauwe wim
pel is op het icö'genbliik nog slechts een
j symboiOil; het initiatief' van Halls heeft
er den vorm van een jonge vrouw aan
gegeven. De Engelschen noemen deze tro
fee „nice girl", de Italianen „bella pici-
cola" en de Fransdhen „la jolie poulette".
Ongekende sommen worden uitgegeven,
om zich iijn het bezit van dit vrouw'eni-
figuurtje te stellen en lieden, die alles
becritiseeren, hebben beweerd, dat de
strijd om den blauwen wimpel een zuiver
sportieve aangelegenheid van het natio
nale prtsigc is, een even kostbare als
onzinnige wedren oyer den oceaan. Zooi-
genaamde deskundigen hebben zelfs ge
tracht, te bewijzen, dat oce a an reu zen
nimmer en bouw- en andere onkosten
kunnen dekken.
Ik' ken alle geheimen va,n de oceaan-
reuzen, ik ken de losten van hun bouw1
en hun bedrijf en daarom juist waag
ik het, het tegendeel te beweren.
Luxe trekt aan
De bouw van de „Normandië" heeft
800 milliard frauds geklost. Dolor die deva
luatie van het pond liggen de bouwkosten
van de „Queen Mary" 40 pdt. lager.
Men zal zfeggen, diat Zijn astronomische
getallen. Zeker, maar men moet reke
ning houden met de luxe, de ideale
omgeving, en het comfort, dat de passa
giers op bc-jlde schepen genieten. Deze
luxe trekt de menigte aian en de passa
giers verdringen zich, pm ,een hut te
bemachtigen.
Toen de Diuitsche schepen „Bremen"
en „Europa" in dienst gesteld werden,
wias de geheele wereld het er over eens,
dat hun bedrijf een defid'et zou ople
veren, alleen reeds, omdat de kracht
van hun machines twee maal zoto. groot
Wias tals die hunner voorgangers en zij
daianorn plok veel mieer brandstof' gebruik
ten. Maar de ervaringen hebben bewezen,
dat deze voorstelling geheel fout was. De
beide schepen hebben, hun bouwkosten iin
vijf of Zes jaren volkomen geamortiseerd
en dit enkel en alleen, omdat het publiek
hun direct de voorkeur scjhonk boven
de gewone passagiersschepen.
Predies hetzelfde dis het geval gew'eest
bij de Italiaansche schepen „Rex" en
„Gontc di SaviOiiia". Ook hier een groiof
sucdes na pessimistische voorspellingen.
Al deze reuken werden het laatste jaar
door de „Normandië" overtroffen. On
danks de crisis, die laan beide kusten
van den Atlamtisehen Oc'eaan Iheersdhl,
wilden allen <aau bojo.rd van het luxe
schip reizen.
Terwijl andere schepen den Oceaan half
leeg overstaken, verdrongen de mensohen
zich voor de loketten van de Compagnie
Transatlatique in Parijs e'n New1 York.
Rationeel bedrijf
Dit is de eerste cjoinelusie, die Imlen uit
de ervaringen kan trekken. Maiar ;m!e!nl
kan uit (hen (oiok n|og een ajndere leer
trekken en de practijk heeft uitgewezen,
hoe Men het scheepvaartbedrijf rationeel
kan vprmlen. Er bestaat daarv|o|o)r een
bijna wiskundige formule: Het in
dienst zijnde aantal schepen moet in een
bepaalde verhouding' tojt hun snelheid
staan. D.wuz. 'hoe sneller de loueaiamsche-
pen varen, des te (minder heeft mien er
noOidig vlojor het regelmatig verkeer. Voor
het verkeer pp het nqoirdelijk gedeeite
van den Atlantischen Oceaan Zijln vier
schepen imiet een gemiddelde snelheid van
23 knoopen v(o|ïdoende. Bij een snelheid
.van 27 knjoppen is het reeds voldoende,
indien er drie schepen in dieinist tzfijln
en wanneer de sdhepeti zelfs een snelheid
van 30 knoopen bereiken, dan Zijp twfee
schepen ruimschoots voldoende. Dit is de
reden, iwiaaipm' de Engelschen reeds een
'Zusterschip van de „Queen Mary" pp sta
pel gezet hebben. En hier lcoimlt eerst het
prestigevraagstuk om! den hoek kijken.
Want de nieu'wle schepen „Nonmandië" e|n
„Queen, Mary" Zijn tezamien vplko|men toe
reikend, indien imlen hmim reisschema's met
elkaar in pvereepstemiming zpu brenge(p!.
De eerste balans van de Normandië
Wat kostte de blaujwle wimpel, die ipp
het oogenblik iniog de „Normandië" siert
enJ Iwlat brengt hij op?
Voior im'ij ligt de balans (ofver het eerste
'bedrijfsjaar vain het reusachtige schip. Op
iedere reis had de „Nonmlamdië" inkom
sten' Van 7 (t|0ft 8 (mlilliqen francs. Per jaar
kan (men rekenen op 15 16 reizew,
izPiodat de inklqmlsten; per jiaar 120 nfillioeii
francs zou?!en bedragen (in het eerste
jaar kon de „Normandië" dit aantal rei
zen niet (maken, omdat eenige technische
veranderingen noodzakelijk w(arejni ge
bleken).
Daartegenover staat een uitgave van
ruim 6 imtLllioen frarids voor de heen-
enj terugreis. De jaariijksdhe (Zuivere ■whist
kan dus gemlakkelijlk een bedrag Vam 30
Mlillioen francs belqopen. Maar, Zelfs in
dien] ImJen iden diensttijd va|ru eqni Idtergelijk
schip op loingeveer '20 jaren; stelt, kan een
ambrtisatie van de bpujwjkpisten niet be
reikt Wbrden.
Desondanks is ihet bedrijf van een der
gelijk enorm schip vqoir de maatschappij
en de bouwt voqr de constructeurs geen
onvoiardeelige zaak, |w|ant men mlag een
ding niet over het hiqqfd izien: dat is de
bij de berekening zeer Zwlaar wegende
factor van de ondersteuning Va|n staafs-
twiege. Deze ondersteuning wordt in bijina
alle staten gegeven, zij het om redenen
van politiek prestige, Zij' het pm' de indu
strie nieuwle imfogelij'kheden en een aan
sporing te geven.