NIEUWSBODE DINSDAG 19 MEI 1936 OPGENOl ZIEMKZEESCHE COURANT BERICHT. Uit Stad en Provincie De Kern ABONNEMENT: Prijs per 3 maanden i 1,50, buiten Zieriksee i 1,80 Voor het buiten!, p. jaar f 10,—. Afzonderlijke nummers 5 cent Versohijnt dagelijks. Tel. No. 32. Giro 137677 1797 - 1889 Directeur: A. J. DE LOOZE Uitgever-RedacteurM J KOSTEN Uitgave: N.V. ZIERIKZEESCHE NIEUWSBODE, ZIERIKZEE 92STE JAARGANG No 13123 ADVERTENTIEN ran 13 regels 60 cent, van 4 regels en daarboven 20 cent per regel. Reclames 40 oent per regel. Bij eontraot belangrijke korting Inzending op den dag van uitgave vóór 10 uur A.s. Donderdag, Hemelvaarts dag, zal de Nieuwsbode niet worden uitgegeven. De Directeur. BLUF OF WERKELIJKHEID Hoe men in Engeland over Abessinië denkt De heerschappij over de Middellandsche Zee Nergens heerscht een grootere onze kerheid over den toekomstigen koers van de Engelsehe politiek dan in Engeland zelf. Maar ondanks alle tegenstrijdige opvattingen in de regeering, in de par- lementspartijen en tenslotte in het volk zelf, zou het toch zeer gevaarlijk zijn, indien men thans tot de slotsom kwam, dat Engeland uit het „bittere gevoel van deemoediging" zoo noemde Baldwin het resultaat van den Abessijnschen oor lof geen consequenties zal trekken. Deze consequenties behoeven niet van vandaag of jmjorgen getrloikken te iw (orden; maar Engeland, dat leert de wereldge schiedenis, pleegt nederlagen of een ver mindering van zijn prestige nimmer te vergeten. Wat kan er thans gebeuren Maar wat kan er thans practisch in den eersten tijd geschieden? Wat zal Italië doen? Tusschen twee dingen moet men een scherp onderscheid maken: daar is ten eerste de nederlaag van den negus en ten tweede de annexatie van Abessinië door Italië. In den grond van de zaak interesseert men zich in Engeland niet in het minst voor het lot van den Negus. Hij was slechts een figuur, die (mén |op grtoind van zeer be paalde overwegingen in het brandpunt der belangstelling had geplaatst. De ver overing van Abessinië echter en de stich ting van een groot Oost-Afrikaansch ko loniaal rijk door Italië is voor het Brit- sche Empire een kiwtestie van de alle- grootste beteekenis. De Italianen blokr keeren daarmede den directen weg van Noord- naar Zuid-Afrika, Egypte en de Soedan zijn afgesneden en het is be grijpelijk, dat de vertegenwoordigers van de Unie van Zuid-Afrika, die dezer da gen te Londen vertoefden, met allen na druk op een voortzetten der sancties aangedrongen hebben, om Italië dusdoen de tenminste economisch op de knieën te dwingen. Overigens staan de economische gevol gen van den oorlog in Engeland op den voorgrond. De vraag is namelijk, of de Italianen in staat zullen zijn, met hun Oost-Afrikaansch rijk en met Abessinië in het bijzonder economisch iets aan te vangen, d.w.z. of Italië financieel sterk genoeg is, om de aangekondigdq koloniale ontsluiting van Abessinië ten uitvoer te brengen. Kort na de bezetting van Addis Abeba begaven zich eenige Italiaansche economen naar Londen, ver enden daar voorzichtig het terrein en jelden tenslotte eenige voordrachten in ie meest voorname clubs der Engelsehe cooplieden en bankiers. De Italianen schil lerden de toekomstmogelijkheden van ithiopië in de schoonste kleuren af en drongen er tenslotte bij hun Engelsehe toehoorders op aan, zich financieel bij de exploitatie van het land te interes- Iseeren. Zulks zou zeker niet in hun inadeel zijn! Inderdaad schenen eenige bankiers be reid, op eventueele leeningen in te tee- fjkenen. Zeer spoedig kwam er echter een wenk van de regeering, waarop de groote banken hoffelijk maar beslist de aanbiedingen der Italianen van de hand wezen. Indien werkelijk vast zou staan, lat Abessinië nog groote schatten her bergt, dan zou misschien de wenk van Be regeering minder resultaat hebben opgeleverd, want zaken zijn zaken. De «deskundigen van het Britsche ministerie Van Koloniën meenen echter, dat Mus- ;olini's aankondiging van de exploita- ie van Abessinië slechts bluf is. Abes- :oië zou in het geheel geen groote bo- -nrijkdommen bezitten en in geen ge- zouden de geïnvesteerde sommen in j juiste verhouding tot het resultaab an, want alleen reeds voor het aan- ;gen van de noodzakelijke spoor- en towegen zouden er milliarden noodig 'aarom het gaat! Blijft dus nog de politieke winst der Italiaansche overwinning. Hoewel men er te Londen niet aan twijfelt, dat Musso lini op het oogenblik veel troeven in de hand heeft en kennelijk ook van plan is, deze zoo spoedig mogelijk uit te spelen, (z(olOi is jmlen t\oph wan imeeniing, dat de duce ook hier bluft. Locarno en Stresa zijn weliswaar dood, doch de groote vraag is, of Mussolini werkelijk van plan is, een anti-Volkenbondsfront te vormen. 'Het gevaar van een dergelijke front vorming bestaat daarover is men het ook te Londen eens. Maar een derge lijk front is nog steeds niet tot stand, gekomen en DuitschJand b.v. twijfelt nog steeds zich openlijk aan Italiaansche zijde te scharen, daar Berlijn in de eerste plaats wil trachten met Engeland op goeden voet te komen. Wat men in Engeland vreest, is niet een verhoogde activiteit van Mussolini in Europa, doch in Afrika. Daar, en niet in ons werelddeel, ligt het critieke punt van de Engelsch-Italiaansche be trekkingen. Het gaat om de heerschap pij over de Middellandsche Zee en het Suezkanaal, om hel in stand houden van de directe verbinding tusschen Noord en Zuid-Afrika. Slechts daarom is Abes sinië voor Engeland van de - allergroot ste beteekenis »Queen Mary« de «zwemmende stad« De Tiavplgende bijztopderfteden :over dep Engelschen oceaanreus, waarop de Brit ten (rclsther zij'n dan io|p eenig ,ander schip van hun de wereldzeeën beheer- sc'hende vloot, geven een zeer aanstnou welijk beeld van de „gigantische koning". De Queen Mary is 11 meter langer, dan de Eiffel toren hoog is; drie moderne sn el t re in locoimö t i even kunnen elkaar in een van haar machtige rujmen passeeren; zou men den oiceaanreus overeind kun nen zetten, dan zou zijn boeg tot de 86ste verdieping: van den toogsten w|ofl- kenkrab'ber ter (wereld, het 103 verdie pingen homage Empire State Building, reikten. De machtige rfornlp van de Queen Mary zou de „Times Square" te New York geheel kunnen vullen. Het schip meet 80.773 br,uitioi-register- tonnen en 'wordt aangedreven door 4 reusachtige turbines van tezamen 200.000 p.k. Zij zullen hel schip een gemiddelde snelheid van dertig knoppen geven. Voor de aandrijving'wordt verder gezorgd door 4 schroeven, die ieder 35 tpm gewicht hebben. De elec'trische stroom wordt geleverd door 528 elec'tromiotpren, die een totale capaciteit van 13.500 p.k. bezitten. Deze strpnim wordt diopr kabels van 750 K.M. lengte naar de (plaatsen van bestemming geleid. Het schip heeft vier van elk ander ge scheiden draadloiOze zend- en ontvang stations aan hc(oird. 25 groote zalen voior verschillende doel einden hebben hun plaats op de Queen Mary gevonden. 2500 passagiers z:u,llen de eerste tocht van den o cea an reus m edem aken. Het schip heeft een bezetting van 1000 man. De commodore is kapitein sir Ed gar Britton. Gaat de Negus in Zwitserland wonen Het heeft te Gènève de aandacht ge trokken, dat de vertegenwoordiger van Abessinië Wolde Mariaim, zich eenigen tijd geleden naar Montreux 'heeft bege ven oim. daar een villa te bezichtigen, iwfölke jaren geleden dpopp den negus valni Abessinië is gekocht. Men gelojoift, in dit verband te kunnen iaa|nlnemen, dat kei zier Haile Selassie van 'plan is in deze villa izlijtn intrek te nemén. Een bevestiging hiervan kpn echter niet Morden verkre gen. Het betreft hier een villa, Welke de laatste jaren gerui|mlen tijd te ko.o'p heeft gestaan. Het is een fraai gebouw/, to/m" geven dolor uitgestrekte terrassen. Tipt inu toe fwlas aan de ivilla een bloird aan geslagen imiet ials joipsdhrift: „Te k'ppp". Na het bezloek ivtain Wolde Mariaim! is het hord Verwijderd. Thans wordt de villa door arbeiders gerestaureerd. Vrouwen Vredesgang Duizenden vrouwen demonstreeren voor den vrede In Amsterdam hebben Maandag 18 Mei, de Volkenbondsdag, duizenden vrouwen doior de straten der hoofdstad gefdlamion- streerd in een trouwen-vredesgang". In rijen van vier trokken de vro|uiwlen inlet Witte bloemlen getc|pid op met witte ban den (ojnry de (mjojujw1 d/ojor de stafdl. Langs den iwleg was veel belangstelling en ook syimlpathie v(0|0|r dezlen st|o,et, wlaarin ook verpleegsters meeliepen. Een deputatie ging naar het stadhuis, W|apr zij' doiojr een der Wethouders iqntvangen werd. Een lid der deputatie 'zétte de bedoeling vlan dien vrouiwlenvredesgang uiteen. „Dei vrede izfal komlen dcjOir den iwp. der vToulwIen". Een andere deputatie trp,k naar Den Haaig, naar het Penm(anente Hof van Uni term, Justitie, (waar een der 'afgevaar digden, tegenover den viojojrzlitter, Sir Ce cil Hurst, betoogde, dat mlilliioenen vrou- Iwlen vertrouwen schenken in den Vol kenbond. De Wereld heeft (met groote en zleer imloeillj'ke projbleimen te kampen, mlaar de duizenden vroulWen, uit wier naam' de Wbcirdvperster sprak, aanvaarden niet (nneer, dat Imien door (oorlog te voeren, [het leven schendt. Door alle eeu|wen heen tipt jopi heden, Wjerdt de vno(uw door id'en man geëerd en bemind; iviopr joins VrouWlen, aldusl spreekster, heeft dez'e eer en liefdie wlaarde, als de |m|annen eerbied to,one]n voor 'wat dipor de Vrouwen aan de we reld gegeven livfordt: het leven. VERSCHILLENDE BERICHTEN Op automobilist geschoten? B.ij het passeeren vah een vrachtauto op den wieg Philippine—IJ z e n d ij k e hoorde de bestuurder van een persloinen- autoi, de heer V., een 'kjprten knal en te gelijkertijd een VloiarW'erp langs zijn hjolofd suizen, dat tegen de ivjoprruit ketste. De bestuurder, die Zijln tegenW(o|ordigheid van geest 'béhield, stppte lopmiiddellij'k en hield een anderen lautotmlofbilist aam, (w|ie(ni hij verzbcht den Vraohtw'|agen achterop te rijden. De ,autoim|olb'iLiist g,aif v(o|l gas en slaagde er 5m het niu,m|m;,er eh den (nlaam, die op den (wfagen stonden, welke via(n Belgische nationaliteit iwjas, ,oip te nem'en. Biij' de politie is van een en ander aan gifte gedaan. Verduisterings-aanrijding Zaterdagavond te ruijm; 11 uur is te 's-H eer Hendrikskinderen b'xj Goes, een noodlottig pngeluk gebeurd. Een ordonnans bij' den ludhtbeschenmimgs- dienst, reed op (zlijn fiets .m'et gedempt licht, tegen den 63-jarigen J. Kaniistëker aan. De oude imlan sloeg aidhteijojvier en kwam zoo ongelukkig terecht, dat hij' vrijwiel opi slag do|o|d was. (M.C.) genomen, waarop de voorzitter antwoord de dat zulks nog nader zal worden bezien. De bedoeling is het havenpla teau achter en naast „Het Veerhuis" zoo veel mogelijk te verbreeden. Met alge- meene stemmen werden B. en W. ge machtigd voorbereidende maatregelen te treffen tot uitvoering van de bedoelde werken. [ZIERIKZEE. De heer A. de Later te Nieuwerkerk deelt ons mede, dat hij niet heeft ingeschreven voor het metsel werk aan Kort Beraad te Noordgouwe, zooals in een bericht in ons nummeri van Woensdag 13 Mei onder aanbeste dingen vermeld stond. Naar aanleiding van het ingezonden stuk va,n gisteravond hebben we ops la ten voorlichten hoe zich deze gerucStt;- makende kwestie heeft toegedragen. Men weet wien het hier betreft. De man wercl dooir hel Burgerlijk Arml- bestum uitbesteed bjij. een particulier, waai' hij Zaterdag (plotseling is oven- leden. Het gemeentebestiuiur kreeg van het' overlijden kennis en gaf olpdracht het lijk naar het lijkewhiuisje op de be graafplaats te vervoeren. De wijze waar op dit is geschied had niet de goiedj- k'euring van het gemeentebestuur en de ze heeft aan het armbestuur geschreven, dat overbrenging als nlu geschied, d.w.z. zonde" de lijkkoets te gebruiken, niet in orde is ge'weest en Zoodanig vervoer nietl meer mag voorkomen. (NIEUWERKERK. Zaterdagmiddag en -avond werden alhier de voorgeschre ven oefeningen gehouden voor Luchtbe scherming. Door sirenegeloei werd me- dedeeling aan de bevolking gedaan at Hoe Engeland de Abessijnsche kwestie ziet De grootste bruggenbouw ter wereld Gaat de Negus in Zwitserland wonen De Queen Mary", de zwemmende stad De roem van Schouwen luchtgevaar dreigde. De uitkijkpost op den toren meldde, nog voor de Radio de komst van vliegtuigen, welke beide oefeningen dicht langs het dorp passeer den. Nadat het werpen van brandbom men was verondersteld, braken op eenige plaatsen in de Gemeente branden uit, welke door de brandweer werden ge- bJuseht. De verduistering kan als vol komen geslaagd worden beschouwd, dank zij de nauwgezette controle op den to ren. Alle diensten hebben zich uitste kend geweerd. Ook de medewerking van de gemeentenaren verdient alle lof. S1RJANSLAND. Zaterdag 1.1. had ihier de luthtbestherming£©.efemng .plaats. In de namiddag" te 2,45 uur wérd mem bij het dreigen van 'het luchtgevaar door een sirene gewaarschuwd, waardoor ieder op Zijn quivive jmJoest Zijln. Het Luister- en uitkijkpersoueel betrok ken hun posten., terwijl later een brandje door een vermeende bom ontstaan, d|oor een slang öp de (waterleiding werd ge- bluischt. Na een ipaar uur was het voorgestelde GEMEENTERAAD TE BRUINISSE Vernieuwing havenbeschoeiing en gedeelte „langen dam" Raming f 25000 Vergadering van den gemeenteraad op Maandagavond j.l. Aanwezig alle leden. Voorzitter de burgemmeester. De agenda vermeldde bespreking vernieuwingsw,er ken aan de gemeentehaven. De voorzit ter deelde mede, dat door B. en W„ een plan is opgemaakt om over te gaan tot vernieuwing van de havenbeschoeiïng bij' „Het Veerhuis", het veruieuwlen van 180 a 190 meter lengte van den langen dam, waarbij de glooiing moet worden opgebroken, het nog bruikbare materiaal zooveel mogelijk gebruikt en het ontbre kende aangevuld met betonblokken en verder het plaatsen van nieuwe meer palen in de haven zooveel als B. en W. noodig oordeelen. De werken zullen publiek worden aan besteed, daar het, naar het inzicht van Bi. en W., [niet [mjogelijk is het in ,w|erk- - verschaffing of onderzoek te laten uit voeren. Te zijner tijd zal ten behoeve van deze werken een geldleening moeten worden aangegaan. Naar het inzicht van B. en W. mag het bedrag van f25000 niet worden overschreden. Verder is het voorstel van B. en W. om den gemeente-opzichter op te dra gen een ontwerp te maken, en dat ont werp door eer. deskundige te laten na zien. De onkosten daaruit voortvloeiende komen ten laste van de gemeente, ter wijl het honorarium door B. en W. in overleg met de betrokken personen wordt vastgesteld. Bij de hesprekimgien die nu ivlolgden in formeerde de heer van Vessem of de kans bestaat dat het plan zooals B. en W. dit nu voorstellen door het college van Ged. Staten zal worden goedgekeurd waarop de voorzitter een bevestigend antwoord gaf. De heer Boone informeer de nog of de bocht bij de ligplaats van 'Schilperoort ook uit de beschoeiing wordt De grootste bruggenbouw ter wereld Seeland Fünen en Kopenhagen Malmö In 10 jaar tijd Daar kan zelfs Amerika niet tegen op Records van de bruggenbouwkunde Ongeveer 20 jaar geleden Zaten te Stockholm eenige architecten en inge nieurs tezamen. Zij spraken over plan nen, welke na den wereldoorlog begon nen moesten worden. Er waagden zich een paar van hen onder meer Pro fessor Linton aan zeer interessante „fantasie-plannen", welke echter door de oudere collega's met een sceptisch hoofd schudden en een glimlachje pntbajald werden. Neen, deze jonge ingenieurs en tech nici jof verschatten toch wel wat te sterk de mogelijkheden van de staalbouw- kunst, wanneer ze zoo maar van brugr genbouw over zeeën en zeestraten „fan taseerden". Welnu, een van deze „jonge heeren" heeft deze fantastische toekomst- droomen in zijn dagboek opgeteekend. Nu kan hij het grootste deel dezer uit* gelachen „hersenschimmen" als verwe zenlijkingen doorstrepen. De kortste weg is niet altijd de beste Nauwelijks een jaar geleden werd de brug over de kleine Belt geopend en tot op heden is deze verbinding een buitengewoon succes. Een zoo groot suc ces, dat het een aanleiding gaf tot het uitwerken van de volgende étappe, welke nu begonnen wordt. Ja, zoo ver is men gekomen, dat men begonnen is met den bouw van de spoor- en autobrug van Kopenhagen naar Mal mö, dus naar Zweden. Alle mogelijke wiegen heeft imien vpioir de'ze brug in overweging genomen, want er bestaan vluggere verbindingen, dan deze, waaraan men thans begonnen is. Maar met het oog op de zeevaart en zeestroomingen, besloot men toch tot het bouwen van deze brug over te gaan, die begint op het eiland Amager in het Zuidoosten van Kopenhagen en vandaar over het eiland Salthioln (in den Oresujnd) Iniapr Zweden leidt. Had men n.l. de brug op een andere plaats gebouwd, b.v. tus schen Helsingör en Helsingborg, dan had men weliswaar eenige kilometers brug gespaard, maar des te meer geld had men voor den onderbouw moeten uit geven. Bovendien was een sterke ver hooging noodzakelijk geweest, teneinde de scheepvaart onder de brug niet te hinderen. 14 en 17 Kilometer door de zee Met haar 14 Kilometer lengte zal deze brug een fwlare recfordbrug zijn. Maiax lang zial Zij de „zege" der bruggen bouw niet behouden. Want reeds bin nen zeer korten tijd zal de zusterbrug gebouwd worden, die over de Groote Belt voert, Seeland en Fünen verbindt en een lengte van 17 Kilometer zal heb ben. Tegenover zulke bouwcijfers staan zelfs de Amerikanen machteloos. Want hier gaat het niet p|m een oointructie, die zoo maar door duinen en zandvlak ten gaat, maar midden door de zee. Een record maken ook de arbeidsge- tallein. In ongeveer 10 jaren w|il mieh deze contructie volbracht hebben en ge durende deze 10 jaren zullen niet min der dan 12.000 menschen ononderbroken daaraan bezig zijn. De totaal-kosten heeft men op 630 millioen Deensche kronen geschat, waar Zweden aan deel neemt voor een bedrag van 65 millioen. Alleen de veerschippers treuren Reeds thans zwelt de borst van iederen Deen en Zweed van vreugde, bij de gedachte aan het geweldige verkeer, dat uit deze recordbruggen zal voortvloeien. Slechts één beroep is zeer bedrukt: dat der veerschippers, kapiteins en beman ning der traject-booten, die de auto's en goederen sinds jaar en dag over deze zeeëngten brachten en daarvan heelemaal niet kwaad leefden. Zij zullen naar een andere bezigheid moeten uitzien, want na de voltooiing van deze bruggen zal zeker geen enkele automobilist zijn tijd meer verknoeinen met wachten op het veer, geen goederen zullen meer over zee vervoerd worden, wanneer ze met vrachtwagens snel naar Zw'eden gebracht kunnen wordeln. De geweldige autoweg De technische fantasten van 20 jaren geleden hebben gelijk gehad: over 10 jaren zal men gemakkelijk van de zui delijke punt van Italië per auto of per vrachtauto tot den noordelijksten uit hoek van Noorwegen of Zweden kun nen rijden. Want tegelijk met deze re- cord-bruggenbouw, begint men ook met het aanleggen van prachtige autowegen. Duitschland heeft op dit gebied het groote voorbeeld gegeven, en nu zijn deze we gen niet alleen in Centraal Europa, maar ook in Noorwegen en Zweden een der gewichtigste punten van het programma der toekomst. De bouw der grootste bruggen ter wereld vangt aan! Met droge voeten zal men binnenkort van Kopenhagen naar Malmö en van Seeland naar Fünen kun nen reizen. Maar welke nieuwe moge lijkheden zullen de „fantasten" onder de architecten en ingenieurs al weer niet uitgedacht hebben, eer wij zoo ver zijn

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1936 | | pagina 1