NIEUWSBODE
DINSDAG 19 MEI 1936
OPGENOl
ZIEMKZEESCHE COURANT
BERICHT.
Uit Stad en Provincie
De Kern
ABONNEMENT:
Prijs per 3 maanden i 1,50, buiten Zieriksee i 1,80
Voor het buiten!, p. jaar f 10,—. Afzonderlijke
nummers 5 cent Versohijnt dagelijks.
Tel. No. 32. Giro 137677
1797 - 1889
Directeur: A. J. DE LOOZE Uitgever-RedacteurM J KOSTEN
Uitgave: N.V. ZIERIKZEESCHE NIEUWSBODE, ZIERIKZEE
92STE JAARGANG No 13123
ADVERTENTIEN
ran 13 regels 60 cent, van 4 regels en
daarboven 20 cent per regel. Reclames 40 oent
per regel. Bij eontraot belangrijke korting
Inzending op den dag van uitgave vóór 10 uur
A.s. Donderdag, Hemelvaarts
dag, zal de Nieuwsbode niet
worden uitgegeven.
De Directeur.
BLUF OF WERKELIJKHEID
Hoe men in Engeland over
Abessinië denkt
De heerschappij over de
Middellandsche Zee
Nergens heerscht een grootere onze
kerheid over den toekomstigen koers van
de Engelsehe politiek dan in Engeland
zelf. Maar ondanks alle tegenstrijdige
opvattingen in de regeering, in de par-
lementspartijen en tenslotte in het volk
zelf, zou het toch zeer gevaarlijk zijn,
indien men thans tot de slotsom kwam,
dat Engeland uit het „bittere gevoel van
deemoediging" zoo noemde Baldwin
het resultaat van den Abessijnschen oor
lof geen consequenties zal trekken.
Deze consequenties behoeven niet van
vandaag of jmjorgen getrloikken te iw (orden;
maar Engeland, dat leert de wereldge
schiedenis, pleegt nederlagen of een ver
mindering van zijn prestige nimmer te
vergeten.
Wat kan er thans gebeuren
Maar wat kan er thans practisch in
den eersten tijd geschieden? Wat zal
Italië doen? Tusschen twee dingen moet
men een scherp onderscheid maken:
daar is ten eerste de nederlaag van
den negus en ten tweede de annexatie
van Abessinië door Italië. In den grond
van de zaak interesseert men zich in
Engeland niet in het minst voor het
lot van den Negus. Hij was slechts een
figuur, die (mén |op grtoind van zeer be
paalde overwegingen in het brandpunt
der belangstelling had geplaatst. De ver
overing van Abessinië echter en de stich
ting van een groot Oost-Afrikaansch ko
loniaal rijk door Italië is voor het Brit-
sche Empire een kiwtestie van de alle-
grootste beteekenis. De Italianen blokr
keeren daarmede den directen weg van
Noord- naar Zuid-Afrika, Egypte en de
Soedan zijn afgesneden en het is be
grijpelijk, dat de vertegenwoordigers van
de Unie van Zuid-Afrika, die dezer da
gen te Londen vertoefden, met allen na
druk op een voortzetten der sancties
aangedrongen hebben, om Italië dusdoen
de tenminste economisch op de knieën
te dwingen.
Overigens staan de economische gevol
gen van den oorlog in Engeland op den
voorgrond. De vraag is namelijk, of de
Italianen in staat zullen zijn, met hun
Oost-Afrikaansch rijk en met Abessinië
in het bijzonder economisch iets aan
te vangen, d.w.z. of Italië financieel
sterk genoeg is, om de aangekondigdq
koloniale ontsluiting van Abessinië ten
uitvoer te brengen. Kort na de bezetting
van Addis Abeba begaven zich eenige
Italiaansche economen naar Londen, ver
enden daar voorzichtig het terrein en
jelden tenslotte eenige voordrachten in
ie meest voorname clubs der Engelsehe
cooplieden en bankiers. De Italianen schil
lerden de toekomstmogelijkheden van
ithiopië in de schoonste kleuren af en
drongen er tenslotte bij hun Engelsehe
toehoorders op aan, zich financieel bij
de exploitatie van het land te interes-
Iseeren. Zulks zou zeker niet in hun
inadeel zijn!
Inderdaad schenen eenige bankiers be
reid, op eventueele leeningen in te tee-
fjkenen. Zeer spoedig kwam er echter
een wenk van de regeering, waarop de
groote banken hoffelijk maar beslist de
aanbiedingen der Italianen van de hand
wezen. Indien werkelijk vast zou staan,
lat Abessinië nog groote schatten her
bergt, dan zou misschien de wenk van
Be regeering minder resultaat hebben
opgeleverd, want zaken zijn zaken. De
«deskundigen van het Britsche ministerie
Van Koloniën meenen echter, dat Mus-
;olini's aankondiging van de exploita-
ie van Abessinië slechts bluf is. Abes-
:oië zou in het geheel geen groote bo-
-nrijkdommen bezitten en in geen ge-
zouden de geïnvesteerde sommen in
j juiste verhouding tot het resultaab
an, want alleen reeds voor het aan-
;gen van de noodzakelijke spoor- en
towegen zouden er milliarden noodig
'aarom het gaat!
Blijft dus nog de politieke winst der
Italiaansche overwinning. Hoewel men er
te Londen niet aan twijfelt, dat Musso
lini op het oogenblik veel troeven in
de hand heeft en kennelijk ook van
plan is, deze zoo spoedig mogelijk uit
te spelen, (z(olOi is jmlen t\oph wan imeeniing,
dat de duce ook hier bluft. Locarno
en Stresa zijn weliswaar dood, doch de
groote vraag is, of Mussolini werkelijk
van plan is, een anti-Volkenbondsfront
te vormen.
'Het gevaar van een dergelijke front
vorming bestaat daarover is men het
ook te Londen eens. Maar een derge
lijk front is nog steeds niet tot stand,
gekomen en DuitschJand b.v. twijfelt nog
steeds zich openlijk aan Italiaansche zijde
te scharen, daar Berlijn in de eerste
plaats wil trachten met Engeland op
goeden voet te komen.
Wat men in Engeland vreest, is niet
een verhoogde activiteit van Mussolini
in Europa, doch in Afrika. Daar, en
niet in ons werelddeel, ligt het critieke
punt van de Engelsch-Italiaansche be
trekkingen. Het gaat om de heerschap
pij over de Middellandsche Zee en het
Suezkanaal, om hel in stand houden van
de directe verbinding tusschen Noord
en Zuid-Afrika. Slechts daarom is Abes
sinië voor Engeland van de - allergroot
ste beteekenis
»Queen Mary«
de «zwemmende stad«
De Tiavplgende bijztopderfteden :over dep
Engelschen oceaanreus, waarop de Brit
ten (rclsther zij'n dan io|p eenig ,ander
schip van hun de wereldzeeën beheer-
sc'hende vloot, geven een zeer aanstnou
welijk beeld van de „gigantische koning".
De Queen Mary is 11 meter langer,
dan de Eiffel toren hoog is; drie moderne
sn el t re in locoimö t i even kunnen elkaar in
een van haar machtige rujmen passeeren;
zou men den oiceaanreus overeind kun
nen zetten, dan zou zijn boeg tot de
86ste verdieping: van den toogsten w|ofl-
kenkrab'ber ter (wereld, het 103 verdie
pingen homage Empire State Building,
reikten.
De machtige rfornlp van de Queen Mary
zou de „Times Square" te New York
geheel kunnen vullen.
Het schip meet 80.773 br,uitioi-register-
tonnen en 'wordt aangedreven door 4
reusachtige turbines van tezamen 200.000
p.k. Zij zullen hel schip een gemiddelde
snelheid van dertig knoppen geven. Voor
de aandrijving'wordt verder gezorgd door
4 schroeven, die ieder 35 tpm gewicht
hebben.
De elec'trische stroom wordt geleverd
door 528 elec'tromiotpren, die een totale
capaciteit van 13.500 p.k. bezitten. Deze
strpnim wordt diopr kabels van 750 K.M.
lengte naar de (plaatsen van bestemming
geleid.
Het schip heeft vier van elk ander ge
scheiden draadloiOze zend- en ontvang
stations aan hc(oird.
25 groote zalen voior verschillende doel
einden hebben hun plaats op de Queen
Mary gevonden.
2500 passagiers z:u,llen de eerste tocht
van den o cea an reus m edem aken.
Het schip heeft een bezetting van 1000
man. De commodore is kapitein sir Ed
gar Britton.
Gaat de Negus
in Zwitserland wonen
Het heeft te Gènève de aandacht ge
trokken, dat de vertegenwoordiger van
Abessinië Wolde Mariaim, zich eenigen
tijd geleden naar Montreux 'heeft bege
ven oim. daar een villa te bezichtigen,
iwfölke jaren geleden dpopp den negus valni
Abessinië is gekocht. Men gelojoift, in dit
verband te kunnen iaa|nlnemen, dat kei zier
Haile Selassie van 'plan is in deze villa
izlijtn intrek te nemén. Een bevestiging
hiervan kpn echter niet Morden verkre
gen.
Het betreft hier een villa, Welke de
laatste jaren gerui|mlen tijd te ko.o'p heeft
gestaan. Het is een fraai gebouw/, to/m"
geven dolor uitgestrekte terrassen. Tipt
inu toe fwlas aan de ivilla een bloird aan
geslagen imiet ials joipsdhrift: „Te k'ppp".
Na het bezloek ivtain Wolde Mariaim! is
het hord Verwijderd. Thans wordt de
villa door arbeiders gerestaureerd.
Vrouwen Vredesgang
Duizenden vrouwen demonstreeren
voor den vrede
In Amsterdam hebben Maandag 18 Mei,
de Volkenbondsdag, duizenden vrouwen
doior de straten der hoofdstad gefdlamion-
streerd in een trouwen-vredesgang". In
rijen van vier trokken de vro|uiwlen inlet
Witte bloemlen getc|pid op met witte ban
den (ojnry de (mjojujw1 d/ojor de stafdl. Langs
den iwleg was veel belangstelling en ook
syimlpathie v(0|0|r dezlen st|o,et, wlaarin ook
verpleegsters meeliepen. Een deputatie
ging naar het stadhuis, W|apr zij' doiojr een
der Wethouders iqntvangen werd. Een lid
der deputatie 'zétte de bedoeling vlan dien
vrouiwlenvredesgang uiteen.
„Dei vrede izfal komlen dcjOir den iwp. der
vToulwIen".
Een andere deputatie trp,k naar Den
Haaig, naar het Penm(anente Hof van Uni
term, Justitie, (waar een der 'afgevaar
digden, tegenover den viojojrzlitter, Sir Ce
cil Hurst, betoogde, dat mlilliioenen vrou-
Iwlen vertrouwen schenken in den Vol
kenbond.
De Wereld heeft (met groote en zleer
imloeillj'ke projbleimen te kampen, mlaar de
duizenden vroulWen, uit wier naam' de
Wbcirdvperster sprak, aanvaarden niet
(nneer, dat Imien door (oorlog te voeren, [het
leven schendt. Door alle eeu|wen heen tipt
jopi heden, Wjerdt de vno(uw door id'en man
geëerd en bemind; iviopr joins VrouWlen,
aldusl spreekster, heeft dez'e eer en liefdie
wlaarde, als de |m|annen eerbied to,one]n
voor 'wat dipor de Vrouwen aan de we
reld gegeven livfordt: het leven.
VERSCHILLENDE BERICHTEN
Op automobilist geschoten?
B.ij het passeeren vah een vrachtauto
op den wieg Philippine—IJ z e n d ij k e
hoorde de bestuurder van een persloinen-
autoi, de heer V., een 'kjprten knal en te
gelijkertijd een VloiarW'erp langs zijn hjolofd
suizen, dat tegen de ivjoprruit ketste. De
bestuurder, die Zijln tegenW(o|ordigheid van
geest 'béhield, stppte lopmiiddellij'k en hield
een anderen lautotmlofbilist aam, (w|ie(ni hij
verzbcht den Vraohtw'|agen achterop te
rijden. De ,autoim|olb'iLiist g,aif v(o|l gas en
slaagde er 5m het niu,m|m;,er eh den (nlaam,
die op den (wfagen stonden, welke via(n
Belgische nationaliteit iwjas, ,oip te nem'en.
Biij' de politie is van een en ander aan
gifte gedaan.
Verduisterings-aanrijding
Zaterdagavond te ruijm; 11 uur is te
's-H eer Hendrikskinderen b'xj
Goes, een noodlottig pngeluk gebeurd.
Een ordonnans bij' den ludhtbeschenmimgs-
dienst, reed op (zlijn fiets .m'et gedempt
licht, tegen den 63-jarigen J. Kaniistëker
aan. De oude imlan sloeg aidhteijojvier en
kwam zoo ongelukkig terecht, dat hij'
vrijwiel opi slag do|o|d was. (M.C.)
genomen, waarop de voorzitter antwoord
de dat zulks nog nader zal worden
bezien. De bedoeling is het havenpla
teau achter en naast „Het Veerhuis" zoo
veel mogelijk te verbreeden. Met alge-
meene stemmen werden B. en W. ge
machtigd voorbereidende maatregelen te
treffen tot uitvoering van de bedoelde
werken.
[ZIERIKZEE. De heer A. de Later te
Nieuwerkerk deelt ons mede, dat hij
niet heeft ingeschreven voor het metsel
werk aan Kort Beraad te Noordgouwe,
zooals in een bericht in ons nummeri
van Woensdag 13 Mei onder aanbeste
dingen vermeld stond.
Naar aanleiding van het ingezonden
stuk va,n gisteravond hebben we ops la
ten voorlichten hoe zich deze gerucStt;-
makende kwestie heeft toegedragen. Men
weet wien het hier betreft.
De man wercl dooir hel Burgerlijk Arml-
bestum uitbesteed bjij. een particulier,
waai' hij Zaterdag (plotseling is oven-
leden. Het gemeentebestiuiur kreeg van
het' overlijden kennis en gaf olpdracht
het lijk naar het lijkewhiuisje op de be
graafplaats te vervoeren. De wijze waar
op dit is geschied had niet de goiedj-
k'euring van het gemeentebestuur en de
ze heeft aan het armbestuur geschreven,
dat overbrenging als nlu geschied, d.w.z.
zonde" de lijkkoets te gebruiken, niet
in orde is ge'weest en Zoodanig vervoer
nietl meer mag voorkomen.
(NIEUWERKERK. Zaterdagmiddag en
-avond werden alhier de voorgeschre
ven oefeningen gehouden voor Luchtbe
scherming. Door sirenegeloei werd me-
dedeeling aan de bevolking gedaan at
Hoe Engeland de Abessijnsche
kwestie ziet
De grootste bruggenbouw ter
wereld
Gaat de Negus in Zwitserland
wonen
De Queen Mary",
de zwemmende stad
De roem van Schouwen
luchtgevaar dreigde. De uitkijkpost op
den toren meldde, nog voor de Radio
de komst van vliegtuigen, welke beide
oefeningen dicht langs het dorp passeer
den. Nadat het werpen van brandbom
men was verondersteld, braken op eenige
plaatsen in de Gemeente branden uit,
welke door de brandweer werden ge-
bJuseht. De verduistering kan als vol
komen geslaagd worden beschouwd, dank
zij de nauwgezette controle op den to
ren. Alle diensten hebben zich uitste
kend geweerd. Ook de medewerking van
de gemeentenaren verdient alle lof.
S1RJANSLAND. Zaterdag 1.1. had ihier
de luthtbestherming£©.efemng .plaats. In
de namiddag" te 2,45 uur wérd mem bij
het dreigen van 'het luchtgevaar door een
sirene gewaarschuwd, waardoor ieder op
Zijn quivive jmJoest Zijln.
Het Luister- en uitkijkpersoueel betrok
ken hun posten., terwijl later een brandje
door een vermeende bom ontstaan, d|oor
een slang öp de (waterleiding werd ge-
bluischt.
Na een ipaar uur was het voorgestelde
GEMEENTERAAD TE BRUINISSE
Vernieuwing havenbeschoeiing
en gedeelte „langen dam"
Raming f 25000
Vergadering van den gemeenteraad op
Maandagavond j.l. Aanwezig alle leden.
Voorzitter de burgemmeester. De agenda
vermeldde bespreking vernieuwingsw,er
ken aan de gemeentehaven. De voorzit
ter deelde mede, dat door B. en W„
een plan is opgemaakt om over te gaan
tot vernieuwing van de havenbeschoeiïng
bij' „Het Veerhuis", het veruieuwlen van
180 a 190 meter lengte van den langen
dam, waarbij de glooiing moet worden
opgebroken, het nog bruikbare materiaal
zooveel mogelijk gebruikt en het ontbre
kende aangevuld met betonblokken en
verder het plaatsen van nieuwe meer
palen in de haven zooveel als B. en
W. noodig oordeelen.
De werken zullen publiek worden aan
besteed, daar het, naar het inzicht van
Bi. en W., [niet [mjogelijk is het in ,w|erk- -
verschaffing of onderzoek te laten uit
voeren. Te zijner tijd zal ten behoeve
van deze werken een geldleening moeten
worden aangegaan. Naar het inzicht van
B. en W. mag het bedrag van f25000
niet worden overschreden.
Verder is het voorstel van B. en W.
om den gemeente-opzichter op te dra
gen een ontwerp te maken, en dat ont
werp door eer. deskundige te laten na
zien. De onkosten daaruit voortvloeiende
komen ten laste van de gemeente, ter
wijl het honorarium door B. en W. in
overleg met de betrokken personen wordt
vastgesteld.
Bij de hesprekimgien die nu ivlolgden in
formeerde de heer van Vessem of de
kans bestaat dat het plan zooals B. en
W. dit nu voorstellen door het college
van Ged. Staten zal worden goedgekeurd
waarop de voorzitter een bevestigend
antwoord gaf. De heer Boone informeer
de nog of de bocht bij de ligplaats van
'Schilperoort ook uit de beschoeiing wordt
De grootste bruggenbouw
ter wereld
Seeland Fünen en Kopenhagen
Malmö In 10 jaar tijd Daar
kan zelfs Amerika niet tegen op
Records van de bruggenbouwkunde
Ongeveer 20 jaar geleden Zaten te
Stockholm eenige architecten en inge
nieurs tezamen. Zij spraken over plan
nen, welke na den wereldoorlog begon
nen moesten worden. Er waagden zich
een paar van hen onder meer Pro
fessor Linton aan zeer interessante
„fantasie-plannen", welke echter door de
oudere collega's met een sceptisch hoofd
schudden en een glimlachje pntbajald
werden.
Neen, deze jonge ingenieurs en tech
nici jof verschatten toch wel wat te sterk
de mogelijkheden van de staalbouw-
kunst, wanneer ze zoo maar van brugr
genbouw over zeeën en zeestraten „fan
taseerden". Welnu, een van deze „jonge
heeren" heeft deze fantastische toekomst-
droomen in zijn dagboek opgeteekend.
Nu kan hij het grootste deel dezer uit*
gelachen „hersenschimmen" als verwe
zenlijkingen doorstrepen.
De kortste weg is niet altijd
de beste
Nauwelijks een jaar geleden werd de
brug over de kleine Belt geopend en
tot op heden is deze verbinding een
buitengewoon succes. Een zoo groot suc
ces, dat het een aanleiding gaf tot het
uitwerken van de volgende étappe, welke
nu begonnen wordt.
Ja, zoo ver is men gekomen, dat men
begonnen is met den bouw van de spoor-
en autobrug van Kopenhagen naar Mal
mö, dus naar Zweden. Alle mogelijke
wiegen heeft imien vpioir de'ze brug in
overweging genomen, want er bestaan
vluggere verbindingen, dan deze, waaraan
men thans begonnen is. Maar met het
oog op de zeevaart en zeestroomingen,
besloot men toch tot het bouwen van
deze brug over te gaan, die begint op
het eiland Amager in het Zuidoosten
van Kopenhagen en vandaar over het
eiland Salthioln (in den Oresujnd) Iniapr
Zweden leidt. Had men n.l. de brug
op een andere plaats gebouwd, b.v. tus
schen Helsingör en Helsingborg, dan had
men weliswaar eenige kilometers brug
gespaard, maar des te meer geld had
men voor den onderbouw moeten uit
geven. Bovendien was een sterke ver
hooging noodzakelijk geweest, teneinde
de scheepvaart onder de brug niet te
hinderen.
14 en 17 Kilometer door de zee
Met haar 14 Kilometer lengte zal deze
brug een fwlare recfordbrug zijn. Maiax
lang zial Zij de „zege" der bruggen
bouw niet behouden. Want reeds bin
nen zeer korten tijd zal de zusterbrug
gebouwd worden, die over de Groote
Belt voert, Seeland en Fünen verbindt
en een lengte van 17 Kilometer zal heb
ben. Tegenover zulke bouwcijfers staan
zelfs de Amerikanen machteloos. Want
hier gaat het niet p|m een oointructie,
die zoo maar door duinen en zandvlak
ten gaat, maar midden door de zee.
Een record maken ook de arbeidsge-
tallein. In ongeveer 10 jaren w|il mieh
deze contructie volbracht hebben en ge
durende deze 10 jaren zullen niet min
der dan 12.000 menschen ononderbroken
daaraan bezig zijn. De totaal-kosten heeft
men op 630 millioen Deensche kronen
geschat, waar Zweden aan deel neemt
voor een bedrag van 65 millioen.
Alleen de veerschippers treuren
Reeds thans zwelt de borst van iederen
Deen en Zweed van vreugde, bij de
gedachte aan het geweldige verkeer, dat
uit deze recordbruggen zal voortvloeien.
Slechts één beroep is zeer bedrukt: dat
der veerschippers, kapiteins en beman
ning der traject-booten, die de auto's en
goederen sinds jaar en dag over deze
zeeëngten brachten en daarvan heelemaal
niet kwaad leefden.
Zij zullen naar een andere bezigheid
moeten uitzien, want na de voltooiing
van deze bruggen zal zeker geen enkele
automobilist zijn tijd meer verknoeinen
met wachten op het veer, geen goederen
zullen meer over zee vervoerd worden,
wanneer ze met vrachtwagens snel naar
Zw'eden gebracht kunnen wordeln.
De geweldige autoweg
De technische fantasten van 20 jaren
geleden hebben gelijk gehad: over 10
jaren zal men gemakkelijk van de zui
delijke punt van Italië per auto of per
vrachtauto tot den noordelijksten uit
hoek van Noorwegen of Zweden kun
nen rijden. Want tegelijk met deze re-
cord-bruggenbouw, begint men ook met
het aanleggen van prachtige autowegen.
Duitschland heeft op dit gebied het groote
voorbeeld gegeven, en nu zijn deze we
gen niet alleen in Centraal Europa, maar
ook in Noorwegen en Zweden een der
gewichtigste punten van het programma
der toekomst.
De bouw der grootste bruggen ter
wereld vangt aan! Met droge voeten
zal men binnenkort van Kopenhagen naar
Malmö en van Seeland naar Fünen kun
nen reizen. Maar welke nieuwe moge
lijkheden zullen de „fantasten" onder de
architecten en ingenieurs al weer niet
uitgedacht hebben, eer wij zoo ver
zijn