ZIERIKZEESCHE
NIEUWSBODE
VRIJDAG 10 APRIL 1936
OPGENOl
ZIERIKZEESCHE COURANT
EERSTE BLAD
Kousenspaarkaartf
De Kern
ABONNEMENTi
Prijs per 3 maanden 11,50, buiten Zierikzee 11,80
Voor het buitenl. p. jaar f 10,—Afzonderlijke
nammers 5 oent Verschijnt dagelijks.
Tel. No. 32. Giro 137677
1797 - 1889
Directeur: A. J. DE LOOZE Uitgever-Redacteur: M J. KOSTEN
Uitgave: N.V. ZIERIKZEESCHE NIEUWSBODE, ZIERIKZEE
92STE JAARGANG No. 12991
ADVERTENTIEN i
van 1—3 regel. 60 eent, van 4 regel, en
daarboven 20 oent per regel. Reclame. 40 oent
per regel. Bij oontraot belangrijke korting
Inzending op den dag van uitgave vóór 10 uur
Dit nummer bestaat uit 2 bladen.
De Zeppelin heeft motorpech
Het groote nieuwe Duitsche luchtschip
„Hindenburg", dat Maandagmorgen in Rio
de Janeiro (Brazilië) was gestart voor
de thuisreis, heeft kort voor Europa in
't zicht kwam, met motorpech te kampen
gekregen, waardoor het zijn route moest
wijzigen.
Donderdagmiddag vijf uur heeft het
luchtschip draadloos aan de Franschie
autoriteiten gevraagd de route naar Fried-
richshafen over Frankrijk te mogen ne
men, daar men den voorgenomen koers
heeft moeten wijzigen door een defect
aan een der motoren.
De „Hindénburg" bevond zich toen in
de buurt van Gibraltar, aan de Zuidkust
van Spanje, kampend tegen den hevigen
wind.
De Fransche regeering heeft het ge
vraagde verlof verleend, maar de com
mandant van de Zepp heeft later haar
koers weer gewijzigd en tracht over de
Middellandsche Zee, via Italië en Oos
tenrijk veilig in de loods aan 't Boden-
meer te komen. Kapitein Lehmann heeft
geseind dat een der motoren defect is.
Niettemin heeft het luchtschip nog een
vrij groote snelheid.
De passagiers, aan boord van de „Hin
denburg" weten, blijkens de mededeelin-
gen van een journalist, die den tocht
meemaakt, niets van de motorstoornis
af, wat voor hun gemoedsrust zeker
beter is.
Herstel tijdens de vlucht
Omtrent den aard van de moeilijkhe
den met den motor kan met zekerheid
nog niet veel worden medegedeeld, daar
de Duitsche autoriteiten bericht hadden
ontvangen, dat de bemanning het te druk
nad om telefonische gesprekken te voe
ren. Een vertegenwoordiger van de Zep
pelin-maatschappij bevestigde aan den
Reuter-correspondent te Berlijn, dat de
moeillijkheden een gevolg waren van een
defect aan een der motoren. Daar het
luchtschip echter met groote snelheid
blijft doorvliegen, kan deze storing vol
gens den zegsman van Reuter niet van
ernstigen aard zijn. Om 5 uur was het
bericht ontvangen, dat de snelheid 53
zeemijlen per uur was, bij een tegen
wind van 8 meter per seconde.
Wanneer met zulk een snelheid bij een
krachtigen tegenwind wordt gevlogen, zijn
motorstoringen steeds mogelijk, doch de
„Hindenburg" is zelfs in staat op één
motor over de geheele breedte van den
Atlantischen Oceaan te vliegen. Men
hoopt echter het mankement aan den
eenen motor tijdens, de vlucht te her
stellen.
Volgens andere berichten uit Parijs en
Berlijn zou het defect ernstig zijn. Vol
gens inlichtingen uit luchtvaartkringen
zouden de zuigerstangen van den Diesel
motor welke van een nieuwe lichte alu-
miniumlegeering zijn vervaardigd, zijn ge
broken; anderen spreken weer van een
breuk in de krukas en van de vrees,
dat de andere motoren eveneens averij
eullen oploopen, daar er thans meer
van hen wordt geëischt.
De motoren van de Hindenburg
De Hindenburg is uitgerust met Mer-
cedes-Benz-dieselmotoren, die elk een
maximum kracht van 1200 P.K. kunnen
ontwikkelen. Voor de voorgeschreven
kruissnelheid van het luchtschip heeft
men evenwel aan 900 P.K. per motor
voldoende.
De constructie van deze motoren heeft
aan de ingenieurs van de Daimler Benz
Gesellschaft te Stuttgart veel hoofdbre
kens gekost, omdat de techniek van den
Diesel-motor nog niet zoo ver was ge
vorderd, dat men in staat was om met
een gerust geweten een motor te con-
strueeren, welke 100 P.K. per cylinder
kon leveren.
De ervaring bij een anderen diesel
motor vervaardigd door deze onderne
ming, welke machine 12 cylinders had en
750 P.K. kon ontwikkelen, leidde er toe
om voor de nieuwe motoren van de
Hindenburg een type van 1 cylinder
in V-vorm te kiezen in plaats van 12.
Op deze wijze meende men de vereischte
kracht te verkrijgen zonder overbelas
ting of kans op vibratie en met eenige
mate van soepelheid.
De Doode Zee
Veel dwaling en een
sprankje waarheid
Er is nauwelijks een gebied, waarvan
men zich op grond van bekende geschrif
ten, een verkeerder beeld schept, als
van de Doode Zee. Een doode plaats,
een stinkende zwavelpoel! Regende het
hier niet eenmaal vuur en zlwiaiviel! En>
werd Lot's huisvrouw geen zoutpilaar,
die mén heden nolg1 ziern kan! Veel dwa
ling en een sprankje waarheid geldt ook
hier.
Aan het Noordelijk einde van de Doode
Zee is naast een groote kalizoutfabriek
een nieuwe badplaats ontstaan, K a 11 i a,
waar men, na het bad, de zoutkorsten
door een douche met zoet water af
dient te spoelen. Electrische lampen ver
lichten over (w'ijden omtrek de Dioiode
Zee en de omringende woestijn. Regel
matig varen motorbootjes naar de heete
JzWavelbrormen der Wadi Zerk a en
naar de vallei van de Arnon, een geliefd
Zondagsuitstapje voor de inwoners van
Jeruzalem.
En de zwavelstank? Aan het
zoutmeer borrelen heete zwavelwater-
stofbronnen, laatste getuigen van vulka
nische werkzaamheid. Sommige zijn zo0
krachtig dat men ze voor drijfkracht van
molens zou kunnen gebruiken.
De lucht van zwavelwaterstof is ina,-
tuiurlijlc niet aangenaia'm, maar de brcnj-
neïii worden niettegenstaande dat toch
druk bezocht. Reeds koning Herndes be
zocht gjraag deze bronnen. En in de toe
komst zullen ze wiel als 'badJpla,artsen aan
bevolen worden.
En de dood? Natuurlijk heerscht er
wleinijg leven in de omgevliinig. In
het water met een gehalte van 227 gram
zout (per liter aan de oppervlakte en vfain
333 gram per liter op 300 meter diepte,
is natuurlijk leven onmogelijk. Wel le
ven in de bronhetrc en beken, die iin
de Doode Zee uitmonden, krabben en
vissc'hen. Wanneer we aaini den oever
van het "meer 's-middag|s willen rusten,
dan is die rust wegens de talrijke vlie
den onmogelijk; [prachtige vlinders ziet
men hier fladderen en vele slakken krui
pen hier over den grond, waar enkele
(plantensoorten groeien. Waar de bron
nen borrelen heerscht trojpische planten
groei en onder in de vlakte wordt het
water naar de laanplantingen gevloerd,
die midden in den winter tomaten, augur
ken en aardappelen laa'n de inwoners van
Jerusalem leveren.
Wanneer echter de gloeiende woestijn
wind uit het Zuiden komt aanzetten, dan
heersdht er een hitte aan de kusten
van de Roode Zee, als in een oy'en.
Fijn bruin stof bedekt alles. Onver
gelijkelijk schoon zijn echter de avonden
aan de Doode Zee, wanneer het anders
diejpblauwe iwiater in alle kleuren schit
tert, wanneer de bergen, die tot 1200 M.
uit de zee oprijzen, in biau'wl, violet
en rood kleuren. En bij de kleurenpracht
komt nog de grilligheid van de kusten
Rond 800 M. boven den zeespiegel lig
gen de hoogvlakten aan beide zijden en
rond 400 meter onder den z'eespieg[el
d,e Doode Zee.
Slechts 16 K.M. is (het heele meer breed.
Bestijgen der uit zee oprijzende kusten
is niet mogelijk, daar dikwijls de randen
afbrokkelen en in zee vallen. Het naar
zee afvloeiende water heeft op sommige
plaatsen diepe voren in het gesteente
getrokken, scherp als waren ze met een
zaag gesneden.
En nu het zout. Hier moeten we
scherp onderscheid maken tusschen het
Zout der Doode Zee en dat van de zout-
klippen aan het Zuid-Westeinde, waar
een rotspunt staat, Lot's vrouw genaamd.
Het is geen zoutpilaar, maar de naald
of punt, bestaat uit dunne, gipshouden-
de mergellagen. Overal vormen zich zulke
zuilen, die hoogstens een levensduur van
eenige honderden jaren hebben. Hoe kon
men nu een mergelblok als zoutpilaar
beschrijven. Aan de zuidwestzijde stijgen
die steenzoutklippen ongeveer 30 M. lood
recht op. En op die zoutklippen staat
het mergelblok. Vandaar die verwisseling.
De boterprijs
Verlaging van de heffing,
alsmede van den steun
De heffing pp. boter is dezle Iwleek ioip
fl in pjlaiaits van op f 1,10 per kilogralrrn
vastgesteld. Dit beteekent een Verlaging
van) den boterprijis Imlet 10 cents.
DeZe verlaging van de heffing, (w'elke
piolk in de ko|m|ende Wieken zjajl blijvert
gelden, (mjaiakt een hiermee oveneenko-
Imiende verlaging van de steuniuitkeeringi
lajan de boeren noodzakelijk. Deze kan
worden verwacht tegen den tijd, waarop
het1 vee in de (wiedde gaiat.
Hebt U reeds een
Een belangrijke ^besparing ■->
T* extra
Vraagt inlichtingen.
Ziet etalages«gtó
1 MANUFACTUREN!
De Ned. Ambulance in Abessinië
H,et hoofdbestuur Van (het Nedei\lan|d9che
Roiode Kruis deelt imiede, bericht te heb
ben omtviahgein, dart Jhr. dr. J. N. van
der Does, chirurg bij: de Ne/deylamidsche
Roode Kruisamb,uilanee in Abessinië op
4 April van Addis Abeba naar Djihoeti
is) vertrokken omi Zich daar in te schepen
tenj einde nSfar Nederland terug te kejereia
Voiorts is aan het ho|oifdbestuiuir vlan
het Nederlamdsche Roode Kruis gebleken,
dat/ de Nederlanldlsche ambulance zich no|g
te Dessie bevindt, iaangeziien de beieren
jr. J. J. W. de Vries en dr. G. M. Hi.
VeenekJLaias op 5 April van Addis Abeba
naar Dessie iz'ijln teruggekeerd.
Financieele steun aan
kleine middenstanders
Commissie inzake borgstellings
fondsen ingesteld
Zooals men weet, heeft de Staten-Ge-
neraal goedgekeurd een 'voorstel van de
Regeering om een memorie-post te bren
gen op de Rijksbegrooting van Handel,
Nijverheid en Scheepvaart voor 1936, ten
einde een gedeeltelijke garantie door het
Rijk te doen geven voor verliezen op
rentegevende voorschotten aan kleine
middenstanders, welke voorschotten onder
borgstelling van daartoe op te richten
Fondsen door bestaande soliede voor
schotbanken kunnen worden verleend.
Nu zijn in verschillende streken des
lands borgstellingsfondsen opgericht of
in voorbereiding, zoodat binnen afzien-
baren tijd deze financieele hulp aan
kleine zelfstandigen effect zal kunnen
sorteeren.
Teneinde een regelmatig contact met
het middenstandsbedrijf te bewerkstelli
gen is onlangs door den Minister van
Handel, Nijverheid en Scheepvaart een
Commissie van Advies ingesteld, waarin
zitting hebben de heeren Mr. M. J. Wolff,
Drs. H. L. Jansen, W. G. Scheeres en
M. Kropveld.
Koelhuis eieren voor werkloozen
In de herfst- en wintermaanden
Het ligt in het voornemen van de re
geering, in de komende herfst- en iwliiniter-
miaianden een aantal koelhuiseiereini tegen
goedkpiOipen prijs verkrijgbaar te stellen
Vopr de gemeentebesturen ten behoieve
van de iwierkloiozen.
Dei eieren znjjllen in het voorjaar vierden
gekocht van ae handelaren, die ze Idlan
in koelhuizen kluinnem plaatsen olm! ze op
afroep in najaar en iwlinter te kunnen
leveren. Bij het koopenzal de geldend/s
marktprijs ials baisis dienen.
Vóór de aflevering 'Zullen de eieren
ivian oen stem'pel iwprden voorzien, ante do
olm! het (mioge^ijik te miaken, dat de ge
beenten de distributie indien fdlaar-
tegen overigens geen bezlwlaren bestaan
Imlet inschakeling van den (mjdjdieinstanld',
kunnen doen plaats hebben.
Ernstig verkeersongeluk
Botsing tusschen stoomtram en
vrachtauto
Gistermiddag,, is onder de gemeente
Barendreeht (Z|u,id-Holla,nd) een er|n|-
stigj verkeersongeluk gebeurd. Een vracht
auto, komende uit de richting Rotter
dam, is in volle vaart tcjgien een per
sonentrein van) de R'.T^M. giebotst. De
locomotief Iwlerd luit de rails gelicht;.,
Ul,aardoor het tramverkeer ernstige stag
natie heeft onderv,onde|n. De a«t|oi is ge
heel vernield. De beide manneln, die irt
de cabine van de vrachtauto zalen zijiw
zlwlaar gewond naiar het ziekenhuis Eudo-
tc Rotterdam vervoerd.
Omstreeks kWIart voor v'ijf kwam uit de
richting Rotterdam een groote vracht
auto een Chevrolettruc'k met open
laadbak en gesloten cabine bestuurd
door zekeren Biijl uit Westmaas. Naast
Biijl zat zekere M-> eveneens pjit West
maas.
Uit de richting Zvóijndredht naderde eeto
personentram, bestaande uit eein locomo
tief, een post- tevens bagagewagen dni
een eerste - en tweede klasse personen-
Wogen. Hoewel, naar getuigen verkla
ren, de machinist van de stoomtram her
haaldelijk signalen heeft gegeven, zoow'el
met de stoomfluit als met de bel, heeft
Bijl de tram niet opgemerkt.
Naar uit de remsporen viel af te lei
den, heeft hij de tram pas giezien op
een afstand van ongeveer 20 meter vóór
de rails. Op, id at moment kwam hij dus
al de dijkhelling afrijden. Zijn snelheid
moet grooit zijn geWieest, want de auto
is ondanks Zijn sterke remmein, met zulk
een klap tegen de locomotief gebotst, dat
deze uit de rails werd gelicht en een
eind verder naast de baan iin het zand
terecht kwam te staan. De postwagen
en het personenrijtuig Zijn op de rails
gebleven. De vrachtauto wlerd njver een
afstand van ongeveer 15 meter meege
sleurd. De voorzijde is geheel vernield.
O.a. is er het onderstel geheel onder-
uitgerukt. De linkerdeur van de cabine
is afgerukt en meters verder terecht ge
komen.
Biijl heeft bij' de 'botsing een schedel-
basisfradtuur, een gebroken rechter been
en een .hoofdwond opgeloopen. M. heeft
den linkerarm gebroken.
Een vereen, van a.r. gemeentebestuurders
In een te Goes gehouden vergadering
is een 'Zeeutwlsche Vereeniging vian a.r"
gelmieenteb estiïurders opgericht.
In JZijn openingsrede iwiees de voor
zitter,, Im'r. Goedbloed, iw'ethoudier vlam Goes
Opf het bestaan viain de vereeniging Groelm
vian Prinsterer, die in Zeejland echter
geen lafdeejling heeft. In dezen tijld is
het, lajldus spr., moodig dat twle in prin
cipieel opzicht één lijn trekken. HiervOiOO'
is moiodig dat im'en in georganiseerd ver
band overleg met elkaar pleegt. Het is
de bedoeling dat |men tvdee miaal per
jiaiar zal vergaderen.
Alle laaniwiezigen traden als lid toie.
Tot bestuursleden Zijn gekozen de hee
ren tmr. Goedbloed (voorzitter)Veenen-
daal te Ierseke, P. G. Laernoes te Vlis-
singen, Geuze te Wissekerke, mr. A- J.
Vian der Hoeven te Thojlen, Fanioy te
Axel, Gaitsimian te Aardenburg en A. A1
Vian Eethen te Nieuwierkerk.
Tenslotte heeft ,<mr. G- A. Diepenhorst
te Zeist ee#i rede gehouden over: Anti
revolutionaire gemeente-politiek in crisis
tijd. i
RECHTZAKEN
Kantongerecht Bergen-op-Zoom
Vorige week werden, voor wat het
eilland Tholen betreft, slechts een 2-tal
zaken, krachtens de Kinderwetten, be
handeld.
A. D. te Ou d-Vosseipeer had op
verboden grond geloopen en werd des
wege beboet m-et f 1 of 1 week t.s.
C. S. te Poortvliet had zich schul
dig gemaakt aan straatschenderij (alsof
dat daar ter plaatse aanstekelijk werkt)
en werd bevolen tot teruggave aan de
ouders, hetgeen wel met een hartig
woordje van de zijde van den Kanton
rechter zal gepaard zijn gegaan.
AANBESTEDINGEN
Uitstag van de laanbesteding verbete
ring kliinkerbestrating in de geimieente
Burgh.
Ingeschreven door: Y. de Haan, Del-
den, vöor f2222; M. v- d. Velde, Brui-
nisse, voor f1872; L. V. Poperimg, Brui-
nisse, voor 1857; H. Douw, Zierikzee, vlopr
f 1842; M'. de Voogjd, Scharendijke, voor
f1824; A. J- Verjaart, Dreischor, voor
f1746; J. de Oude, Zierikzee, voor f1635;
A. W. Wiaaidel, Nieulwierkerk, voor f1600.
Gegund laan de laagste inschrijver.
VERKOOPINGEN
ZIERIKZEE, 8 April. Ten overstaan van
notaris M. C. van den Bout te Renesse
werd heden alhier voor de N.V. Drogerij
en Malerij „De Kapel" te Nieuwerkerk
in het openbaar verkocht: het fabrieks
gebouw met inventaris, directeurswoning,
erf, terrein en zijkantweg, aan den Prov,
straatweg te Kapelle onder Nieuwerkerk,
samen groot 66 a. 63 c.a. Kooper werd
de heer J. Tanis te Kapelle voor f4000
de massa.
De Zeppelin kampt op haar
thuisreis met motorpech
De Nederlandsche ambulance
in Abessynië
Koelhuiseieren voor werke-
loozen
Ernstige tram- en autobotsing
bij Barendreeht
Predikbeurten te Zierikzee
Zondag 12 - en Maandag 13 April
(le en 2e Paaschdag).
Ned. Herv. Kerk.
Nieuwe kerk. le Paaschdag. 10 ure, ds
Pijnaoker Hordijk.
Kleine kerk. le Paaschdag. 10 ure, ds.
Gerritsen.
Luth. Kerk.
Geen dienst.
Geref. Kerk.
le Paaschdag. 10 en 6 ure, oand. W.
Vis van Haamstede. 2e geen dienst.
Chr. Geref. Kerk.
le Paaschdag. 9.30, ds. Hoogendoom, 2
Leesdienst en 6-ure, ds. Hoogendoorn. 2e
9.30 ure, idem.
Leger des Heils (Poststraat)
le Paaschdag. 10 Heiligingsdienst, 3.30
Verblijding8samenk. en 7.30 ure, Paasoh-
boodschap. Alle samenkomsten onder lei
ding van kapt. v. Dalen uit Den Haag.
Geref. Gem. (St.-Domusstraat)
le Paaschdag. 9.30, 2 en 6 ure, Leeskerk.
Oud-Geref. Gem.
le Paaschdag. 9.30, 2 en 6 ure, Leeskerk.
LANDBOUW~ENVEETEELT=
De Zeeuwsche Landbouw-Onderlinge
Op| Donderdag, 9 April j l- vriend in „de
Prins van O nan je" te Goes onder leiding
vian den heer H. A. Banken te Wi|lhel-
im'inadorp de Jiaarlijksche Algemeene Le
denvergadering gehouden van de Zeeiu|w-.
sche Landbouw-Onderlinge, afdeeling va|n
de Vereeniging „De Centrale Landbouyvl-
Onderlinge".
Uit het Jaarverslag, loopende over het
boek jaar? 1 November 1934 toit en met 31
October 1935 blijkt, dat de Zeeuwsche
Landbouw-Onderlinge bij het einde viaM
het boekj,aar 2987 leden had, iwet een
jaarloon van f 5.350^290. Het ledenaantal
v,an de Centrale Landbouw-Ondierliimgë be
liep! bij het sluiten van het boekjaar 32003
miet een jaarloon van bijlnia 50 millioen
gulden. In het verslagjaar werden bij' de
Zeeuwlsche Landbouw-Onderlinge aange
geven 1086 ongevallen, van welke 4 ge
vallen een doo del ijken afloop hajdjden;
2 dezer gevallen gaven aanleiding tot het
toekennen van 2 blijvende renten aafn
nagelaten betrekkingen, van. welke renten
de contante wiaarde is te stellen op na
genoeg f8000.
Het totaal aantal ongevallen v!o|oir reke
ning van „De Centrale Landbouwi-Onder-
linge" bedroeg 8376.
VISSCHERIJBERICHTEN
Raad van de visscherij
;Bij Kon. besluit van 30 Maart zijn
met ingang van 31 Maart voor den tijd
van drie jaar in den raad voor de vis
scherij benoemd, tot lid van de afdeeling
voor de kustvisscherij de heeren W. v.
d. Berg Dz. te B r u i n i s s e, W. Bout
te Tholen.
LUCHTVAART
Zweefvliegen op Waalhaven
De eerste Paaschdag belooft voor de
zweefvliegerij te Rotterdam interessant
te worden. Voor den eersten keer zal op
Waalhaven een zweefvliegtuig landen, dat
gesleept wordt door een motorvliegtuig.
Dit zweef vliegtuig, bestuiurd door den be
kenden zweefvlieger-instructeur v. Nijen-
hof, zal van Schiphol naar Waalhaven
worden gesleept door een Pander-sport-
Vliegtuig. bestiuiurd doior den vlieger Hoek
stra. Het sleepen van het zweefvliegtuig
geschiedt aan een kabel van ongeveer
80 meter lengte. Zoowel de zweefvlieger
als dc bestuurder van het motorvlieg
tuig kunnen „loskoppelen". In Rusland is
men met deze wijze van vliegen ver
gevorderd.