ZIERIKZEESCHE NIEUWSBODE VRIJDAG 10 APRIL 1936 OPGENOl ZIERIKZEESCHE COURANT EERSTE BLAD Kousenspaarkaartf De Kern ABONNEMENTi Prijs per 3 maanden 11,50, buiten Zierikzee 11,80 Voor het buitenl. p. jaar f 10,—Afzonderlijke nammers 5 oent Verschijnt dagelijks. Tel. No. 32. Giro 137677 1797 - 1889 Directeur: A. J. DE LOOZE Uitgever-Redacteur: M J. KOSTEN Uitgave: N.V. ZIERIKZEESCHE NIEUWSBODE, ZIERIKZEE 92STE JAARGANG No. 12991 ADVERTENTIEN i van 1—3 regel. 60 eent, van 4 regel, en daarboven 20 oent per regel. Reclame. 40 oent per regel. Bij oontraot belangrijke korting Inzending op den dag van uitgave vóór 10 uur Dit nummer bestaat uit 2 bladen. De Zeppelin heeft motorpech Het groote nieuwe Duitsche luchtschip „Hindenburg", dat Maandagmorgen in Rio de Janeiro (Brazilië) was gestart voor de thuisreis, heeft kort voor Europa in 't zicht kwam, met motorpech te kampen gekregen, waardoor het zijn route moest wijzigen. Donderdagmiddag vijf uur heeft het luchtschip draadloos aan de Franschie autoriteiten gevraagd de route naar Fried- richshafen over Frankrijk te mogen ne men, daar men den voorgenomen koers heeft moeten wijzigen door een defect aan een der motoren. De „Hindénburg" bevond zich toen in de buurt van Gibraltar, aan de Zuidkust van Spanje, kampend tegen den hevigen wind. De Fransche regeering heeft het ge vraagde verlof verleend, maar de com mandant van de Zepp heeft later haar koers weer gewijzigd en tracht over de Middellandsche Zee, via Italië en Oos tenrijk veilig in de loods aan 't Boden- meer te komen. Kapitein Lehmann heeft geseind dat een der motoren defect is. Niettemin heeft het luchtschip nog een vrij groote snelheid. De passagiers, aan boord van de „Hin denburg" weten, blijkens de mededeelin- gen van een journalist, die den tocht meemaakt, niets van de motorstoornis af, wat voor hun gemoedsrust zeker beter is. Herstel tijdens de vlucht Omtrent den aard van de moeilijkhe den met den motor kan met zekerheid nog niet veel worden medegedeeld, daar de Duitsche autoriteiten bericht hadden ontvangen, dat de bemanning het te druk nad om telefonische gesprekken te voe ren. Een vertegenwoordiger van de Zep pelin-maatschappij bevestigde aan den Reuter-correspondent te Berlijn, dat de moeillijkheden een gevolg waren van een defect aan een der motoren. Daar het luchtschip echter met groote snelheid blijft doorvliegen, kan deze storing vol gens den zegsman van Reuter niet van ernstigen aard zijn. Om 5 uur was het bericht ontvangen, dat de snelheid 53 zeemijlen per uur was, bij een tegen wind van 8 meter per seconde. Wanneer met zulk een snelheid bij een krachtigen tegenwind wordt gevlogen, zijn motorstoringen steeds mogelijk, doch de „Hindenburg" is zelfs in staat op één motor over de geheele breedte van den Atlantischen Oceaan te vliegen. Men hoopt echter het mankement aan den eenen motor tijdens, de vlucht te her stellen. Volgens andere berichten uit Parijs en Berlijn zou het defect ernstig zijn. Vol gens inlichtingen uit luchtvaartkringen zouden de zuigerstangen van den Diesel motor welke van een nieuwe lichte alu- miniumlegeering zijn vervaardigd, zijn ge broken; anderen spreken weer van een breuk in de krukas en van de vrees, dat de andere motoren eveneens averij eullen oploopen, daar er thans meer van hen wordt geëischt. De motoren van de Hindenburg De Hindenburg is uitgerust met Mer- cedes-Benz-dieselmotoren, die elk een maximum kracht van 1200 P.K. kunnen ontwikkelen. Voor de voorgeschreven kruissnelheid van het luchtschip heeft men evenwel aan 900 P.K. per motor voldoende. De constructie van deze motoren heeft aan de ingenieurs van de Daimler Benz Gesellschaft te Stuttgart veel hoofdbre kens gekost, omdat de techniek van den Diesel-motor nog niet zoo ver was ge vorderd, dat men in staat was om met een gerust geweten een motor te con- strueeren, welke 100 P.K. per cylinder kon leveren. De ervaring bij een anderen diesel motor vervaardigd door deze onderne ming, welke machine 12 cylinders had en 750 P.K. kon ontwikkelen, leidde er toe om voor de nieuwe motoren van de Hindenburg een type van 1 cylinder in V-vorm te kiezen in plaats van 12. Op deze wijze meende men de vereischte kracht te verkrijgen zonder overbelas ting of kans op vibratie en met eenige mate van soepelheid. De Doode Zee Veel dwaling en een sprankje waarheid Er is nauwelijks een gebied, waarvan men zich op grond van bekende geschrif ten, een verkeerder beeld schept, als van de Doode Zee. Een doode plaats, een stinkende zwavelpoel! Regende het hier niet eenmaal vuur en zlwiaiviel! En> werd Lot's huisvrouw geen zoutpilaar, die mén heden nolg1 ziern kan! Veel dwa ling en een sprankje waarheid geldt ook hier. Aan het Noordelijk einde van de Doode Zee is naast een groote kalizoutfabriek een nieuwe badplaats ontstaan, K a 11 i a, waar men, na het bad, de zoutkorsten door een douche met zoet water af dient te spoelen. Electrische lampen ver lichten over (w'ijden omtrek de Dioiode Zee en de omringende woestijn. Regel matig varen motorbootjes naar de heete JzWavelbrormen der Wadi Zerk a en naar de vallei van de Arnon, een geliefd Zondagsuitstapje voor de inwoners van Jeruzalem. En de zwavelstank? Aan het zoutmeer borrelen heete zwavelwater- stofbronnen, laatste getuigen van vulka nische werkzaamheid. Sommige zijn zo0 krachtig dat men ze voor drijfkracht van molens zou kunnen gebruiken. De lucht van zwavelwaterstof is ina,- tuiurlijlc niet aangenaia'm, maar de brcnj- neïii worden niettegenstaande dat toch druk bezocht. Reeds koning Herndes be zocht gjraag deze bronnen. En in de toe komst zullen ze wiel als 'badJpla,artsen aan bevolen worden. En de dood? Natuurlijk heerscht er wleinijg leven in de omgevliinig. In het water met een gehalte van 227 gram zout (per liter aan de oppervlakte en vfain 333 gram per liter op 300 meter diepte, is natuurlijk leven onmogelijk. Wel le ven in de bronhetrc en beken, die iin de Doode Zee uitmonden, krabben en vissc'hen. Wanneer we aaini den oever van het "meer 's-middag|s willen rusten, dan is die rust wegens de talrijke vlie den onmogelijk; [prachtige vlinders ziet men hier fladderen en vele slakken krui pen hier over den grond, waar enkele (plantensoorten groeien. Waar de bron nen borrelen heerscht trojpische planten groei en onder in de vlakte wordt het water naar de laanplantingen gevloerd, die midden in den winter tomaten, augur ken en aardappelen laa'n de inwoners van Jerusalem leveren. Wanneer echter de gloeiende woestijn wind uit het Zuiden komt aanzetten, dan heersdht er een hitte aan de kusten van de Roode Zee, als in een oy'en. Fijn bruin stof bedekt alles. Onver gelijkelijk schoon zijn echter de avonden aan de Doode Zee, wanneer het anders diejpblauwe iwiater in alle kleuren schit tert, wanneer de bergen, die tot 1200 M. uit de zee oprijzen, in biau'wl, violet en rood kleuren. En bij de kleurenpracht komt nog de grilligheid van de kusten Rond 800 M. boven den zeespiegel lig gen de hoogvlakten aan beide zijden en rond 400 meter onder den z'eespieg[el d,e Doode Zee. Slechts 16 K.M. is (het heele meer breed. Bestijgen der uit zee oprijzende kusten is niet mogelijk, daar dikwijls de randen afbrokkelen en in zee vallen. Het naar zee afvloeiende water heeft op sommige plaatsen diepe voren in het gesteente getrokken, scherp als waren ze met een zaag gesneden. En nu het zout. Hier moeten we scherp onderscheid maken tusschen het Zout der Doode Zee en dat van de zout- klippen aan het Zuid-Westeinde, waar een rotspunt staat, Lot's vrouw genaamd. Het is geen zoutpilaar, maar de naald of punt, bestaat uit dunne, gipshouden- de mergellagen. Overal vormen zich zulke zuilen, die hoogstens een levensduur van eenige honderden jaren hebben. Hoe kon men nu een mergelblok als zoutpilaar beschrijven. Aan de zuidwestzijde stijgen die steenzoutklippen ongeveer 30 M. lood recht op. En op die zoutklippen staat het mergelblok. Vandaar die verwisseling. De boterprijs Verlaging van de heffing, alsmede van den steun De heffing pp. boter is dezle Iwleek ioip fl in pjlaiaits van op f 1,10 per kilogralrrn vastgesteld. Dit beteekent een Verlaging van) den boterprijis Imlet 10 cents. DeZe verlaging van de heffing, (w'elke piolk in de ko|m|ende Wieken zjajl blijvert gelden, (mjaiakt een hiermee oveneenko- Imiende verlaging van de steuniuitkeeringi lajan de boeren noodzakelijk. Deze kan worden verwacht tegen den tijd, waarop het1 vee in de (wiedde gaiat. Hebt U reeds een Een belangrijke ^besparing ■-> T* extra Vraagt inlichtingen. Ziet etalages«gtó 1 MANUFACTUREN! De Ned. Ambulance in Abessinië H,et hoofdbestuur Van (het Nedei\lan|d9che Roiode Kruis deelt imiede, bericht te heb ben omtviahgein, dart Jhr. dr. J. N. van der Does, chirurg bij: de Ne/deylamidsche Roode Kruisamb,uilanee in Abessinië op 4 April van Addis Abeba naar Djihoeti is) vertrokken omi Zich daar in te schepen tenj einde nSfar Nederland terug te kejereia Voiorts is aan het ho|oifdbestuiuir vlan het Nederlamdsche Roode Kruis gebleken, dat/ de Nederlanldlsche ambulance zich no|g te Dessie bevindt, iaangeziien de beieren jr. J. J. W. de Vries en dr. G. M. Hi. VeenekJLaias op 5 April van Addis Abeba naar Dessie iz'ijln teruggekeerd. Financieele steun aan kleine middenstanders Commissie inzake borgstellings fondsen ingesteld Zooals men weet, heeft de Staten-Ge- neraal goedgekeurd een 'voorstel van de Regeering om een memorie-post te bren gen op de Rijksbegrooting van Handel, Nijverheid en Scheepvaart voor 1936, ten einde een gedeeltelijke garantie door het Rijk te doen geven voor verliezen op rentegevende voorschotten aan kleine middenstanders, welke voorschotten onder borgstelling van daartoe op te richten Fondsen door bestaande soliede voor schotbanken kunnen worden verleend. Nu zijn in verschillende streken des lands borgstellingsfondsen opgericht of in voorbereiding, zoodat binnen afzien- baren tijd deze financieele hulp aan kleine zelfstandigen effect zal kunnen sorteeren. Teneinde een regelmatig contact met het middenstandsbedrijf te bewerkstelli gen is onlangs door den Minister van Handel, Nijverheid en Scheepvaart een Commissie van Advies ingesteld, waarin zitting hebben de heeren Mr. M. J. Wolff, Drs. H. L. Jansen, W. G. Scheeres en M. Kropveld. Koelhuis eieren voor werkloozen In de herfst- en wintermaanden Het ligt in het voornemen van de re geering, in de komende herfst- en iwliiniter- miaianden een aantal koelhuiseiereini tegen goedkpiOipen prijs verkrijgbaar te stellen Vopr de gemeentebesturen ten behoieve van de iwierkloiozen. Dei eieren znjjllen in het voorjaar vierden gekocht van ae handelaren, die ze Idlan in koelhuizen kluinnem plaatsen olm! ze op afroep in najaar en iwlinter te kunnen leveren. Bij het koopenzal de geldend/s marktprijs ials baisis dienen. Vóór de aflevering 'Zullen de eieren ivian oen stem'pel iwprden voorzien, ante do olm! het (mioge^ijik te miaken, dat de ge beenten de distributie indien fdlaar- tegen overigens geen bezlwlaren bestaan Imlet inschakeling van den (mjdjdieinstanld', kunnen doen plaats hebben. Ernstig verkeersongeluk Botsing tusschen stoomtram en vrachtauto Gistermiddag,, is onder de gemeente Barendreeht (Z|u,id-Holla,nd) een er|n|- stigj verkeersongeluk gebeurd. Een vracht auto, komende uit de richting Rotter dam, is in volle vaart tcjgien een per sonentrein van) de R'.T^M. giebotst. De locomotief Iwlerd luit de rails gelicht;., Ul,aardoor het tramverkeer ernstige stag natie heeft onderv,onde|n. De a«t|oi is ge heel vernield. De beide manneln, die irt de cabine van de vrachtauto zalen zijiw zlwlaar gewond naiar het ziekenhuis Eudo- tc Rotterdam vervoerd. Omstreeks kWIart voor v'ijf kwam uit de richting Rotterdam een groote vracht auto een Chevrolettruc'k met open laadbak en gesloten cabine bestuurd door zekeren Biijl uit Westmaas. Naast Biijl zat zekere M-> eveneens pjit West maas. Uit de richting Zvóijndredht naderde eeto personentram, bestaande uit eein locomo tief, een post- tevens bagagewagen dni een eerste - en tweede klasse personen- Wogen. Hoewel, naar getuigen verkla ren, de machinist van de stoomtram her haaldelijk signalen heeft gegeven, zoow'el met de stoomfluit als met de bel, heeft Bijl de tram niet opgemerkt. Naar uit de remsporen viel af te lei den, heeft hij de tram pas giezien op een afstand van ongeveer 20 meter vóór de rails. Op, id at moment kwam hij dus al de dijkhelling afrijden. Zijn snelheid moet grooit zijn geWieest, want de auto is ondanks Zijn sterke remmein, met zulk een klap tegen de locomotief gebotst, dat deze uit de rails werd gelicht en een eind verder naast de baan iin het zand terecht kwam te staan. De postwagen en het personenrijtuig Zijn op de rails gebleven. De vrachtauto wlerd njver een afstand van ongeveer 15 meter meege sleurd. De voorzijde is geheel vernield. O.a. is er het onderstel geheel onder- uitgerukt. De linkerdeur van de cabine is afgerukt en meters verder terecht ge komen. Biijl heeft bij' de 'botsing een schedel- basisfradtuur, een gebroken rechter been en een .hoofdwond opgeloopen. M. heeft den linkerarm gebroken. Een vereen, van a.r. gemeentebestuurders In een te Goes gehouden vergadering is een 'Zeeutwlsche Vereeniging vian a.r" gelmieenteb estiïurders opgericht. In JZijn openingsrede iwiees de voor zitter,, Im'r. Goedbloed, iw'ethoudier vlam Goes Opf het bestaan viain de vereeniging Groelm vian Prinsterer, die in Zeejland echter geen lafdeejling heeft. In dezen tijld is het, lajldus spr., moodig dat twle in prin cipieel opzicht één lijn trekken. HiervOiOO' is moiodig dat im'en in georganiseerd ver band overleg met elkaar pleegt. Het is de bedoeling dat |men tvdee miaal per jiaiar zal vergaderen. Alle laaniwiezigen traden als lid toie. Tot bestuursleden Zijn gekozen de hee ren tmr. Goedbloed (voorzitter)Veenen- daal te Ierseke, P. G. Laernoes te Vlis- singen, Geuze te Wissekerke, mr. A- J. Vian der Hoeven te Thojlen, Fanioy te Axel, Gaitsimian te Aardenburg en A. A1 Vian Eethen te Nieuwierkerk. Tenslotte heeft ,<mr. G- A. Diepenhorst te Zeist ee#i rede gehouden over: Anti revolutionaire gemeente-politiek in crisis tijd. i RECHTZAKEN Kantongerecht Bergen-op-Zoom Vorige week werden, voor wat het eilland Tholen betreft, slechts een 2-tal zaken, krachtens de Kinderwetten, be handeld. A. D. te Ou d-Vosseipeer had op verboden grond geloopen en werd des wege beboet m-et f 1 of 1 week t.s. C. S. te Poortvliet had zich schul dig gemaakt aan straatschenderij (alsof dat daar ter plaatse aanstekelijk werkt) en werd bevolen tot teruggave aan de ouders, hetgeen wel met een hartig woordje van de zijde van den Kanton rechter zal gepaard zijn gegaan. AANBESTEDINGEN Uitstag van de laanbesteding verbete ring kliinkerbestrating in de geimieente Burgh. Ingeschreven door: Y. de Haan, Del- den, vöor f2222; M. v- d. Velde, Brui- nisse, voor f1872; L. V. Poperimg, Brui- nisse, voor 1857; H. Douw, Zierikzee, vlopr f 1842; M'. de Voogjd, Scharendijke, voor f1824; A. J- Verjaart, Dreischor, voor f1746; J. de Oude, Zierikzee, voor f1635; A. W. Wiaaidel, Nieulwierkerk, voor f1600. Gegund laan de laagste inschrijver. VERKOOPINGEN ZIERIKZEE, 8 April. Ten overstaan van notaris M. C. van den Bout te Renesse werd heden alhier voor de N.V. Drogerij en Malerij „De Kapel" te Nieuwerkerk in het openbaar verkocht: het fabrieks gebouw met inventaris, directeurswoning, erf, terrein en zijkantweg, aan den Prov, straatweg te Kapelle onder Nieuwerkerk, samen groot 66 a. 63 c.a. Kooper werd de heer J. Tanis te Kapelle voor f4000 de massa. De Zeppelin kampt op haar thuisreis met motorpech De Nederlandsche ambulance in Abessynië Koelhuiseieren voor werke- loozen Ernstige tram- en autobotsing bij Barendreeht Predikbeurten te Zierikzee Zondag 12 - en Maandag 13 April (le en 2e Paaschdag). Ned. Herv. Kerk. Nieuwe kerk. le Paaschdag. 10 ure, ds Pijnaoker Hordijk. Kleine kerk. le Paaschdag. 10 ure, ds. Gerritsen. Luth. Kerk. Geen dienst. Geref. Kerk. le Paaschdag. 10 en 6 ure, oand. W. Vis van Haamstede. 2e geen dienst. Chr. Geref. Kerk. le Paaschdag. 9.30, ds. Hoogendoom, 2 Leesdienst en 6-ure, ds. Hoogendoorn. 2e 9.30 ure, idem. Leger des Heils (Poststraat) le Paaschdag. 10 Heiligingsdienst, 3.30 Verblijding8samenk. en 7.30 ure, Paasoh- boodschap. Alle samenkomsten onder lei ding van kapt. v. Dalen uit Den Haag. Geref. Gem. (St.-Domusstraat) le Paaschdag. 9.30, 2 en 6 ure, Leeskerk. Oud-Geref. Gem. le Paaschdag. 9.30, 2 en 6 ure, Leeskerk. LANDBOUW~ENVEETEELT= De Zeeuwsche Landbouw-Onderlinge Op| Donderdag, 9 April j l- vriend in „de Prins van O nan je" te Goes onder leiding vian den heer H. A. Banken te Wi|lhel- im'inadorp de Jiaarlijksche Algemeene Le denvergadering gehouden van de Zeeiu|w-. sche Landbouw-Onderlinge, afdeeling va|n de Vereeniging „De Centrale Landbouyvl- Onderlinge". Uit het Jaarverslag, loopende over het boek jaar? 1 November 1934 toit en met 31 October 1935 blijkt, dat de Zeeuwsche Landbouw-Onderlinge bij het einde viaM het boekj,aar 2987 leden had, iwet een jaarloon van f 5.350^290. Het ledenaantal v,an de Centrale Landbouw-Ondierliimgë be liep! bij het sluiten van het boekjaar 32003 miet een jaarloon van bijlnia 50 millioen gulden. In het verslagjaar werden bij' de Zeeuwlsche Landbouw-Onderlinge aange geven 1086 ongevallen, van welke 4 ge vallen een doo del ijken afloop hajdjden; 2 dezer gevallen gaven aanleiding tot het toekennen van 2 blijvende renten aafn nagelaten betrekkingen, van. welke renten de contante wiaarde is te stellen op na genoeg f8000. Het totaal aantal ongevallen v!o|oir reke ning van „De Centrale Landbouwi-Onder- linge" bedroeg 8376. VISSCHERIJBERICHTEN Raad van de visscherij ;Bij Kon. besluit van 30 Maart zijn met ingang van 31 Maart voor den tijd van drie jaar in den raad voor de vis scherij benoemd, tot lid van de afdeeling voor de kustvisscherij de heeren W. v. d. Berg Dz. te B r u i n i s s e, W. Bout te Tholen. LUCHTVAART Zweefvliegen op Waalhaven De eerste Paaschdag belooft voor de zweefvliegerij te Rotterdam interessant te worden. Voor den eersten keer zal op Waalhaven een zweefvliegtuig landen, dat gesleept wordt door een motorvliegtuig. Dit zweef vliegtuig, bestuiurd door den be kenden zweefvlieger-instructeur v. Nijen- hof, zal van Schiphol naar Waalhaven worden gesleept door een Pander-sport- Vliegtuig. bestiuiurd doior den vlieger Hoek stra. Het sleepen van het zweefvliegtuig geschiedt aan een kabel van ongeveer 80 meter lengte. Zoowel de zweefvlieger als dc bestuurder van het motorvlieg tuig kunnen „loskoppelen". In Rusland is men met deze wijze van vliegen ver gevorderd.

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1936 | | pagina 1