wezigen het welkom toeriep, in het bij
zonder de verschillende autoriteiten van
bijna alle gemeenten van ons eiland,
benevens de beide aanwezige officieren,
Kapitein van der Riesen en Luit. ter
Zee Manters, waarna spr. het doel van
dezen avond uiteenzette, welke beoogx
het bevorderen van een burgerbelang
bij uitstek, n.l. hen die gevaren kunnen
loopen daartegen te trachten te bescher
men. De militairen, welke deze bescher
ming hebben voorbereid, trekken zich nu
terug en thans is het woord aan de
burgerautoriteiten en de burgerbevolking,
welke in eendrachtige samenwerking een
organisatie moeten vormen die practisch
naar middelen zal zoeken, om de ge-
heele bevolking een vertrouwen in eigen
kunnen te doen krijgen, welke organisa
tie zoo breed mogelijk dient te worden
opgezet. Deze „Burgerluchtbeschermings-
vereeniging", waarvan de minimumcon
tributie 25 cent per jaar zal bedragen
zal door middel van een of meer cur
sussen, tentoonstellingen en lezingen de
gevaren uit de lucht doen kennen, maar
ook de middelen om die te keeren.
Alvorens hierna de spreker voor de
zen avond, Kapitein v. d. Riesen, aan
het woord kwam, betrad Kolonel X het
spreekgestoelte, om eenige algemeene op
merkingen over de luchtbescherming te
maken. Spr. begon met er op te wijzen
datèr nog altijd menschen gevonden
worden die denken dat zij zich met de
luchtbescherming op militair terrein be
geven, maar hij wilde er hier den na
druk op leggen dat luchtbescherming,
in tegenstelling tot luchtverdediging, ge
heel ligt op het gebied van de burger
bevolking, daar het doel ervan uitsluitend
is zich zooveel mogelijk te dekken tegen
en te onttrekken aan de gevaren uit
de lucht. Waar nu de luchtbescherming
net best is voorbereid heeft de lucht-
aanvaller het minste kans van slagen,
wat vooral ook in verband met de mo-
reele gevolgen van een luchtaanval (het
stichten van verwarring en demoralisa
tie der burgerij) van het grootste be
lang is.
Wat is luchtbescherming
Na deze algemeene opmerkingen ving
Kapitein van der Riesen zijn lezing aan,
welke na een korte inleiding overging
tot beantwoording van de vraag: Wat
is luchtbescherming? Als uiterlijke defi
nitie ervan zette spreker uiteen, dat het
een stelsel van maatregelen is uitge
voerd, voorbereid en georganiseerd door
burgerbevolking en overheid gezamenlijk,
met het doel om aanvallen uit de lucht
te beperken en de kans op dergelijke
aanvallen te verkleinen. Een ander, en
niet minder belangrijk doel van de lucht
bescherming, is echter om de bevolking
in de grootste uren van gevaar, dat in
nerlijke weerstandsvermogen te geven en
dat uithoudingsvermogen bij te brengen,
dat het luchtgevaar niet tot een chaos
kan voeren met alle gevolgen van dien.
De bevolking dient dus als het ware dan
een afwachtende houding aan te nemen.
In aansluiting hierop behandelde spreker
uitvoerig de vragen:
Wat is luchtgevaar?
Welke zijn de mogelijkheden van den
aanvaller en welke zijn zijn beperkingen?
Bij de beantwoording van de eerste vraag
wees spreker op het snelle, verschrikke
lijke, machtige en verrassende karakter
van een luchtaanval, welke factoren hij
in den breede onder de loupe nam, hier
aan een beschouwing van de demorali-
seerende uitwerking vastknoopende, zoo
als dit in Abessinië is gebleken. Dieper
ingaande op de luchtbescherming zelve
noemde spreker twee groote groepen van
maatregelen, n.l. die, welke van over
heidswege worden genomen en die welke
de burgerbevolking zelf neemt. Bescher
ming van het gezin, de cel van de maat
schappij, staat hierbij voorop. Van de
eerste soort maatregelen besprak spr.
de verschillende diensten als de alar-
meeringsdienst, de hulpverleening, de ver
duistering, het geven van voorlichting
aan de burgerij; van de tweede belichtte
spr. o.a. het inrichting van een instor-
tingsvrije kelder of een vertrek, het be
schermen tegen brandbommen, het me
dewerken aan de verduistering, het ver-
leenen van eerste hulp binnenshuis en
het toepassen van alle maatregelen welke
kunnen dienen om chaos en demoralisa
tie te voorkomen.
Gezamenlijk optreden in het gezamen
lijk belang van overheid en burgerij is
evenwel in de eerste plaats noodig.
Tenslotte wees Kapitein van der Riesen
nog op de positie van Nederland en op
het nut van het stichten van een luch't-
beschermingsvereeniging, waarbij vooral
voor de jeugd en voor de vrouw een
taak is weggelegd.
Nadat Burgemeester Boeije beide spre
kers had dank gezegd voor hun uiteen
zetting werd gepauzeerd, in welke pauze
er gelegenheid bestond zich als lid van
de Luchtbeschermingsver. op te geven,
hetgeen door velen der aanwezigen ge
schiedde.
Na de pauze werd een serie duide
lijke lichtbeelden vertoond, welke meeren-
deels voor zich zelf spraken, doch waar
bij Kapitein v. d. Riesen nog verschil
lende uitleggingen gaf en raadgevingen
lanceerde.
Burgemeester Boeije sloot vervolgens
dezen propaganda-avond met een woord
van dank voor de opkomst.
LANDBOUW EN VEETEELT
Invoer van aardappelen in Engeland
Naar aanleiding vian een berioht, dat
de invper van aardappelen in EjnigelanteJ
vrij zal kunnen geschieden, vergenten iwüj,
dat de Engelsche autoriteiten zich tot
dezen maatregel genoopt hebben gezien
wiegens een t ekort aan aardappelen daar
te lande. De oorzaak van het tekort is
misoogst en daarom heeft men eerst de
contingenteeriinig verruimd en thans ook
het invoerrecht opgeheven. Een en ander
zal ongetwijfeld onzen export stimuleeren.
De nieuwe aardappelen vallen weliswaar
buiten deze regeling, doch aangezien het
nog eenigen tijd zal duren, eer dat deze
aan de markt komen, is de verruiming
vian onzen export paar EJngeland niet
zonder beteekenis.
RECHTZAKEN
Mag een huisvrouw margarine voor eigen
gebruik maken
De Hiaarlemsche kantonrechter -heeft
uitspraak gedaan in een proefproces te
gen de 39-jarige daime uit Heemstejdfe,
die 14 dagen geleden terecht haldi gestaan
oimldat ziji voor huishoiuidelijk gebruik mar
garine had vervaardigd en daardoor de
landbouwcrisiswet zoiu hebben overtreden.
De kantonrechter achtte het ten laste
gelegde bewiezen, daar de lantdbouwcrL-
sisiwiet geen uitzondering toelaat en mar
garine alleen mag gemaakt worden door
erkende fabrieken etc. Hij heeft een boete
v|an f 0,50 Sub 1 dag hechtenis opgelegd.
Deze zaak zal vermoedelijk tot in hoog
ste instantie uitgevochten wprdep.
NIJVERHEID EN TECHNIEK
Vijftig jaren Dieselmotor
Lucht als brandstof
In het jaar 1886 vond de Duit
sche ingenieur Rudolf Diesel den
naar hem genoemden motor uit,
die sinds dien dag een jgiroot-
sche triomftocht om de geheele
wereld heeft gemaakt.
Rudolf Diesel werd in Maart 1858 te
Parijs als zoon van Duitsche ouders ge
boren. Zijn eerste opleiding genoot hij
dap ook in de Fruinscihe hoofdstad. Biij het
uitbreken van den oor tog in het jaar
1870 stuurde de naar Londen verhui
zende vader Zijn kinderen naar bloed
verwanten in Augsburg, waar Rudolf de
industrieschool bezocht. Na deze voor
opleiding vertrok de jeugdige Diesel
daampt naar de Technische HoogesehiO)ol
te Muncihen, waar hij een van de meest
ijverige leerlingen van den bekenden prof.
C. vop Linde werd. In het jaar 1879
beëindigde hij zijn universitaire studie
en werd assistent van von Linde. Na
een koirte werkzaamheid bij de gebroe
ders Sulzer, in Winterthur, keerde hij
weer naar professor von Linde terug,
die hem eenige malen omdroeg zijn be
langen in Parijs en Berlijn waar te ne
men. Daarnaast hield de jionge eerzuch
tige ingenieur zich bezig met verbete
ring van den verbrandingsmotor. Nadat
hij zich reeds een patent verschaft had,
kwam Diesel in 1893 met zijln Opzien
barend geschrift „Theorie en constructie
van den rationeelen warmtemotor" voor
den dag. Twee jaren later ging hij na,ar
Munchen, om zidh (geheel aan zijn [uit
vinding te kunnen wijden.
Een geniale gedachte
Na vele teleurstellingen gelukte he|t
Diesel tenslotte in samenwerking met de
Machinefabriek AugsburgNumb erg en
Friedrich Krupp te Esschen Zijn ideeën
te verwezenlijken. Tiot aan zijn dood hield
de kundige ingenieur zich met de ver
betering van den Dieselmotor bezig. De
karakteristieke kenteekenen van den Die
selmotor zijn: hioioge oojmpressie en zelf-
ontsteking. De motor kan slechts als
twee- lof viertactmottor gebouwd worden.
Een 'op zichzelf eenvoudige en daarbij
toch hoogst geniale gedachte heeft in
deze uitvinding de overwinning Wegge
dragen.
Een reusachtige machine
Tegenover andere machines heeft de
Dieselmotor een groot aantal voordeelen.
Het zijn de bedrijfszekerheid, de geringe
klosten voor onderhoud, een veilig be
drijf, geen brandstofverliezen bij langere
bedrijfspauzes en niet in de laatste plaaits
een aanzienlijke personeel-, ruimte- en
gewichtsbesparing. Een P.K. heeft bij een
Dieselmotor niet meer dan 60—100 K.G.
noodig. Wegens het voortdurend voor
het bedrijf in gereedheid zijn, wordt de
Dieselmotor vooral gebruikt in eledtrische
centrales. De gnootste machine van deze
soort, een tweelacitsmo'tor van niet min
der dan 150.009 P.K., staat in de electri-
sc'he jcen.lrale te Hamburg. Ook in den
scheepsbouw, 'waar het reeds mogelijk
is, 12000 P.K. in een motor te vereenigen,
wordt de Dieselmotor meer en meer ge
bruikt. Bovendien is het in de laa.tsite
jaren zelfs gelukt den Dieselmotor in
dienst van de luchtvaart te stellen.
Ondank is 's werelds loon
Men zou nu aannemen, dat Rudolf
Diesel met eerbetuigingen zoiu z'ijn over
laden en dat hij zijn leven als bezitter
van een reusachtig industrieclomoem zou
hebben kunnen besluiten. Maar dain heeft
men het mis! Diesel had zich nauwelijks
met Zijn uitvinding tolt het publiek ge
wend of reeds melden zich talrijke con
structeurs aan, die hem Zijn recht pp
de uitvinding betwistten.
Ook in economisch opzicht heeft de
groote uitvinding; Diesel lang niet het
verwachte succes gebracht. De eerste pa
tenten iop den Dieselmotor, stammen reeds
uit het jaar 1892 en vervielen dus reeds
in het jaar 1907. In alle industrielanden
ter wereld staan io,p het oogenblik mo-
torenf abrieken, die den naam Diesel
dragen.
Even tragis als zijn pionierslot was
ook het einr van Rudolf Diesel. In
den nacht v? m September 1913 ver
dronk hij bij overtocht over het Ka
naal. Zijn nat is echter door de uit
vinding van Dieselmotor onsterfe
lijk! geworden
SrÖRT
VOETBAL.
Het prognamlmia vjoor a.s; Zondag 29
Maiart luidt:
Internationaal.
Amlsterdata:: Nederland— België.
K.N.V.B., le klasse.
Geen Wedstrijden vastgesteld.
Afdeeling IV.
2e klasse A.
Bre diaHE5( ROTeriiéuzen
3e klasse B'.
Geen Wiedstrijden vastgesteld.
Z. V. B.
Geen Wiedstrijden vastgesteld.
ONZE VOETBALPRIJSVRAAG
Diaiar er voor a.s. Zondag geen le klas-
Wiedstrijden zijn vlastgesteld kunnen opza
VioietbalpuZz'elaars(ters) deze keer huln
krachten eens beproeven op den Inter
landwedstrijd Nederland—België. De uit
slag mpet ditmiaal in cijfers worden ge
lgeven en Wiel'oponderstaiajnd formuliertje.
Dus inviuillen b.vy 0—0, 8—3, 2—7 of zooials
Imlen het vpor zich Zelf gedacht heeft.
We hopen Wleer op veel inzendingen!
Mijne Heeren!
De door iinliji gedachten uitslag vian den
ia.s. Zondag 29 Maart te Amsterdam te
spelen interl,and-wiedstrijd Nederland—
Bielgië luidt als vplgt:
Nederland doelpunten.
Bielgië doelpunten.
Niaiam):
Straiat:
Woonplaats:
INZENDEN VOOR A.S. ZONDAG N.M.
2 UUR.
TELEGRAMMEN
Ernstige aanrijding
Domderdagmoigen heeft te Oegst-
geest een ernstige aanrijding plaats ge
had. De 19-jsrige mej. A. Kniest, die
met de fiets vam het erf van haar wo
ning den weg, opreed, botste tegen een
autobus van de firma Maarse en Kroon
komende uit de richting Leiden. De
chauffeur van de bus trachtte nog door
sterk naar links uit te halen, een aan
rijding te voorkomen, hetgeen ihem even
wel niet gelukte. Het meisje bleef met
een ernstige hersenschudding, iop den weg
liggen. De autobus kantelde in de links
van den weg loopende stoot. De in
zittende passagiers kwamen met den
schrik vrij. De autobus is zwaar bescha
digd. Het gewonde meisje is naar het
Academisch Ziekenhuis te Leiden ver
vloei'd. Haar toestand is ernstig.
Vrachtschip vergaan
Volgens bij de rederij ontvangen be
richten, is het Fransche stoomschip
„Bioirée", in den nacht, van Woensdag
op Donderdag, tijdens mist, in de nabij
heid vain Huil, gezonken, waarschijnlijk
na- met een ander vaartuig in aanvaring
te zijin, geweest. Wat het lot van de be
manning, welke vermoedelijk uit 20 per
sonen bestond betreft, beschikt men al
leen over de mededeeling, dat 6 der
opvarenden Zijn opgepikt door een Spaan-
sche boot. Omtrent de overigen is neg
niets bekend. Het schip, dat een laad
vermogen heeft van 3000 ton, schijnt
oip weg te zijn gelw'eest naar Frankrijk.
Oude man overreden
Woensdagavond heeft op de Loolaan
te Apeldoorn een ernstige aanrijding
plaats gehad. Bij het oversteken van den
rijweg ter hoogte van de -Groote Kerk
is de 70-jarige J. Feit door een auto,
bestuurd door van H. uit Apeldoorn, ge
grepen. Ernstig gewond werd F., die
onder den invloed van sterken drank
verkeerde, naar het ziekenhuis overge
bracht, waar hij Donderdagmorgen zon
der bij kennis te zijn gekomen, aan de
bekomen verwondingen is overleden.
Met vestvork doodgestoken
Terwijl Woensdagmiddag de beide on
gehuwde broeders H. en J. Haze, die
een boerderij bewonen te Hulshorst
(Veluwe) bezig waren den stal uit te
mesten had J. Haze het ongeluk zijn
68-jarigen broeder met een mestvork in
het hoofd te steken. De verwondingen
welke deze tengevolge daarvan opliep
bleken zoo ernstig te zijn dat de man,
hoewel terstond geneeskundige hulp was
ingeroepen Woensdagavond aan de gevol
gen is overleden.
Arresten tegen Volk en
Vaderland-Redacteuren
Het Gerechtshof te Amsterdam wees
heden, arrest in de strafzaak tegen de 3
redacteuren van „Volk en Vaderland" en
Dr. E. Verviers, redacteur van „Nieuw
Nederland",die in h^oger beroep terecht
hebben gestaan wegens beleediging van
de regeering en van regeeringspersonen.
Het Gerechtshof bevestigde bij verstek
het vonnis van de rechtbank te Utrecht,
waarbij verdachte Verviers is veroordeeld
tot f 100 boete subs 50 dagen hechtenis,
wegens beleediging van Minister Golijm
en van den Ministerraad. De Procureur-
generaal had 3 maanden geëisdht. Voorts
bevestigde het Hof de vrijsprekende von
nissen t.a.v. de verdachten J. Hollander
en, Mr. S. A. Lanteren. De Procureur-
Generaal had tegen hen respi. f 100 boete
en 1 maand gevangenisstraf gevorderd.
Het Gerechtshof veroordeelde verder Mr.
H. Reydon tegen wien het O.Mh 4 maan
den had geëischt f 100 boete subs 25
dagen hechtenis. De rechtbank had f 200
boete subs 50 dagen hechtenis opgelegd.
Wonderdokter gearresteerd
Naar aanleiding van een open brief
van Dr. ZubTi te Dedemsvaart aan de
marechaussee te Harden,berg is de zgi.
I^uitsche dokter, FriCk, gearrésteerd, daar
hij volgens den medicus den dood van 2
zijner patiënten (vader en moeder van
één gezin) op zijn geweten heeft. Friok
had in, Noordoost-Overijsel waar hij gere
geld zittingsdagen hield een zeer drukke
practijik. Hij gaf zijn patieten medicamen
ten, in den vorm van genummerde fleseh-
jes, nadat hij hun kwalen uit de oogen
gelezen had. In beide gevallen, die aan
leiding gaven tot zijn arrestatie schijnt
het dat de patieten in het leven te
houden waren geweest, indierr zij zich
aan de voorschriften van hun arts had
den gehouden. Door FricJk te consulteeren
hebben, zliji zich hieraan geruimen tijd
onttrokken en toen zij tot den hu is a hbs
terugkeerden) was het te laat.
Correctie in het Nederl. elftal
Van de zijde van den K.N.V.B. wordt
vernomen dat een kleine onjuistheid is
geslopen in de opgave van het Neder*
landsehe Elftal voor a.s. Zondag. Ge
publiceerd is dat Caldenhove rechtsback
en Weber linksback speelt. Dit moet ech
ter juist omgekeerd zijn, wat ook bij
de laatste landen wedstrijd te Dublin en
te Parijs het geval is geweest.
Begrafenis van de
»Uiver« slachtoffers
Naar wij vernemen zal Woensdagmid
dag a.s. om 2 uur de begrafenis plaats
hebben van de slachtoffers van de Uiver-
ramp, W. M. A. O. Beekman, J. van
Steenbergen, G. van Zadelhoff en H.
A. Walewijn, die met het stoomschip
„Radenfels" te Rotterdam uit Basra zul
len worden aangevoerd. Dinsdag worden
de kisten in de aula van de begraafplaats
„Zorgvlied" te Amsterdam opgebaard. De
aula zal dan alleen toegankelijk zijn voor
de familie. Het stoffelijk overschot van
gezagvoerder Beekman zal Woensdagmor
gen 11 uur op de familiebegraafplaats
te Muiderberg ter aarde worden besteld.
De begraafplaats „Zorgvlied" zal Woens
dagmiddag na half 2 voor het publiek
gesloten zijn.
Duitsche Zeppelins op reis
Donderdagmorgen om 6 uur zijn de
Duitsche luchtschepen L.Z. 129 en „Graf
Zeppelin" opgestegen van Friedrichsha-
fen voor hun vlucht over Duitschland.
De L.Z. 129 heeft zijn vlucht boven
Stuttgart moeten onderbreken en is naar
Friedrichshafen teruggekeerd, waar een
technische wijziging zal worden aange
bracht. Daarna zal het luchtschip weer
opstijgen en zich bij de „Graf Zeppe
lin" voegen.
Koninklijke scheiding
De Graaf vlam Gavadongia, zoom vam
ex-Koning Alfonsioi vain Spapje, zal ziieh
lai.s- Ziaterdag van Havanna naar Europa
inschepen. De gravin verklaarde hemi „o,m
speciale redenen" niet te zullen verge
zellen. Ziji Iwlaigerde een nadere uiteen
zetting te geven. De scheiding zou het
gevolg zijn vam oneemigheid tussehein de
beide echtelieden.
De »Queen Mary« naar het dok
De „Queen Mary" is Woensdagnacht om
2 uiur 12 vian Gourock naar Southampton
vertrokken. Het schip zal daar in het
droogdok worden opgenomen voor een
nieuw onderzoek waarna de officieele
proeftocht zal plaats vinden.
Italiaansche Prinses naar
Oost-Afrika
De Prinses vian Piemiont vertrekt heden,
(Donderdag) mei het hospitaalschip „Ce
sara" naar Oost Afrika. De Koningin, van,
Italië zal heden te Napels aankomen om
de prinses uitgeleide te doen.
De overstroomingen in Amerika
Tengevolge vian nieuwe zware regenval
is het water in de Monongehele en ip
andere rivieren in Noord Amerika weer
gestegen. In Pennsylvania en in West
Virginia zijn weer uitgestrekte gebieden
overstroomd. De laangerichte schade is
groot en de herstelarbeid wordt ernstig
belemmerd. Te Pittsburgh staan sommige
straten iwieer blank. Het totaal aantal
dooden in de geteisterde gebieden is tot
mieer dan 200 gestegen.
Wagon met dynamiet in
de lucht gevlogen
in het kleine spoorwegstation Tulte-
nango, in het mijndistrict van den staat
Mexico, is een wagon dynamiet tijdens
het rangeeren, doordat een aindere wagon
er tegenaan botste, ontploft. Het stations
gebouw werd grootendeels vernield, ter-
Wijl door een, braind, die op Ide ontploffing
volgde, nog een 20-tal gebouwen en, 10
wpglons van den treip ijro de asch werdjen
gelegd. 20 personen zijn bij deze ont
ploffing om het leven gekomen, terwijl
60 personen werden gewond. Mep acht
het niet uitgesloten dat het gebaarde aan
kwaadwilligheid is te wijten. Des nachts
stond de trein wtaarvan de w,agop deel
uitmaakte nog in brand.
MARKTBERICHTEN.
Z1ERIKZEE, 26 Maart. Chevaliergerst
f5.20—5.40; Erwten (schokkers) f9.50;
Aardappelen, bonte f2,60—2.90; Blauwe
f2.50—2.90; Bevelanders f2; per 100 k.g.
Stroo, ongeperst f6; per 1000 k.g. Wéinig
aanvoer en vraag.
Coöp. Veiling Zierikzee
Groote Velling.:
Kipeieren f 1,90.
Kleine Veiling:
Kipeieren f 1,70—2,10.
Eendeieren f 1,70—2.
Ganseieren f 6,206,40.
Boter 63—69 cent.
Boterprijs Commissie f 0,75, plus omzet
belasting.
ST.-MAARTENSDIJK, 26 Maart. Bruine
0oonen f 9,10; Schokkers f 8—9,25; Maan
zaad f 14—15. Aardappelen, Zeeuwsche
Bioin.te f 2,—; idem blauwe) f 1,85 per 70
k.g.; groote Uien, geen noteering; Stroo,
opgeperst f 5,—, geperst f 7,50 per 1000
k.g.
471ste STAATSLOTERIJ
(Niet officieel)
lste klasse, 3de lijst
Trekking van Woensdag 25 Maart 1936
Hooge Prijzen
400.— 20336
100.— 19560
Prijzen van 20.
131 220 321 338 405 724 861 1168
1260 1408 1608 1755 1782 1818 1959 2403
2738 2829 2912 3015 3080 3087 3115 3164
3218 3637 4459 4742 4836 4886 5228 5813
5346 6254 6295 6418 6779 6791 6978 6992
7048 7546 75S9 7690 8112 8142 8447 8801
8054 9302 9307 9806 9838 9900 10135 10234
10319 10351 10679 10956 11549 11814 12101 12734
12818 12889 13362 13676 13347 14321 14823 15349
15355 15486 15725 15896 16008 16017 16101 16485
16944 17199 17606 17662 17768 17791 17929 17934
17974 18201 18474 18541 18573 18592 18981 20619
20791 20989
Verbeteringen lste kl., 2de lijst: 7103 n». z.
9103; 20472 m. z. 20474.
WEERBERICHT
Hoogste baroimleterst.: 768,1 te Haparanda
Laagste 746,7 te Brest.
Verwacht tot den laviond van 27 Maart:
Matige tot zwiakke Oostelijke tot Zuide
lijke wind, betrokken tot zwaar- of half-
bewlolkt, in het Zuiden mogelijk eenige
regen, in het Noorden iwieimig of geep
regen, des nachts iets zachter, overdag
wieinig verandering in temperatuur.
Zon op: Zon onder:
27 Maiart 5.48 6.jS>3
BUITENLANDSCH WEEROVERZICHT
Het hoogedmkgebied over Scandinavië
en omgeving) is onder invloed van de
pressies in, de Pioolzee in beteekenis af
genomen. De barometerd,alingien zullen
vooral in het Noorden over Lapland nog
wel doorgaan. Largs de 'kust van midden-
Noiorwegen treedt echter reeds weer lich
te stijging) op. De temperatuur blijft bijna
over geheel Zweden en Noorwegen nog
vrij ver beneden haar normale waarde.
Het vriest over Lapland nog buitenge
woon streng, in Midden-Zweden matig.
Zelfs kwam hier en daar nog vrij zware
sneeuwval vppr. De depressie in het
Zuidwesten vulde op. Over Spanje en
Zuid-Frankrijk is de barometer stijgen
de. Als gevoeg; hiervan trad aldaar Zuid
westelijke tot Westelijke winden op, het
geen wieer zware regenval medebracht
(Lyom 19 en Rennes 17 m.M.). Het weer
is ook thans nog over gieheel Frankrijk
regenachtig), evenals over Zuid-Engeland.
Behalve over Zuid-Frankrijk is over het
vasteland de temperatuur gestegen. De
weerstoestand vertoont voor het Zuiden
van ons land eenige neiging tot verslech
tering. De bewolking zal daar toenemen
en met de mogelijkheid van regenval
moet reken in g worden gehouden. In het
Noorden zijn de regenkansen imcg klein.
Toenemende bewolking zal ons hoe ge
nachltemperatuur geven. Overdag blijft
de temperatuur waarschijnlijk gelijk aan
die van heden.