ZIERIKZEESCHE KIEUWSBODE Mn opgenoi DONDERDAG 26 MAART 1936 ZIERIKZEESCHE COURANT De Kern ABONNEMENT: Prijs per 3 maanden i 1,50, buiten Zierikiee i 1,80 Voor het buitenl. p. jaar flO,—Alsonderlijke nummers 5 cent Versohijnt dagelijks. Tel. No. 32. Giro 137677 1797 - 1889 Directeur: A. J. DE LOOZE Uitgever-Redacteur: M J. KOSTEN Uitgave: N.V. ZIERIKZEESCHE NIEUWSBODE, ZIERIKZEE 92STE JAARGANG No. 12977 ADVERTENTIEN: ▼an 13 regels 60 oent, van 4 regels en daarboven 20 oent per regel. Reclames 40 oent per regel. Bij oontraot belangrijke korting Inzending op den dag van uitgave vóór 10 uur De Nederlandsche bevolking Elk jaar 100.000 menschen meer te voeden Het is een bekend feit, dat de bevol king van ions land elk jaar met ruim 100.000 toeneemt, een toeneming, welke relatief bijna de hooögste is van alle anden van Europa, zoodat wij reeds bijna de 8i/2 millioen hebben bereikt. Wat is de ioorzaak van die snelle toeneming? Een combinatie vain twee om standigheden, waarin ons land uitmUtht: aan de eene zijde onze nog altijd hocge geboorte, aan de andere kant onze bij zonder lage sterfte, gevolg van voor treffelijke hygiënische maatregelen, waar door o.a. de zuigelingensterfte tot de laagste ter wereld behoort, van de goede voeding en de verbetering, van de wo- nnigtoestanden, waardoor de tuberculose- sterfte b.v. z|oo sterk is afgenomen en dergelijke. Vestiging van personen uit het buiten land in ons land, tegenover het ver trek uit ons land naar het buitenland, heeft op de grootte vtan ppze bevjojking geen invloed. Die beide wegen reeds sedert jaren ongeveer tegen elkaar op. De loop der bevolking hangt van het geboorte-overschot af Elk jaar 100.000 menschen meer te voeden! Met dit feit wordt veel te Iwtei- nig rekening gehouden bij de beoordee ling van de omvang van de werkloosheid, met het feit ml- dat er ieder jaar een groot aantal menschen méér in het be roeps- en het bedrijfsleven moeten wor den opgenomen dan net vorige. Het is wel mogelijk vast te stellen, hoeveel er dat ongeveer zijn. Nemen Wij iaan, schrijft een medewerker vian „Het Kompas" dat het beroep beginit te worden uitgeoefend op het 14e jaar, dan kunnen wij berekenep, hoeveel van de bijna 190.000 14 jaar geleden gebo renen er thans nog over zijn (er z'ijlni immers een aantal gestorven), maar een voudiger is het uit te gaan van een bekend aantal 14-jarigen, dat immers bij de volkstelling van 31 December 1930 is bepaald. Daarbij moet een onderscheid worden gemaakt tussehen jongens en meisjes, omdat die ten opzichte vain hun opname in het bedrijf niet gelijk staan. De mannen In 1931 nu waren er 75,266 jongens van 14 jaar, een getal, dat zich sedert dien niet sterk kan hebben gewijzigd en waarvan w'ij dus kjuinnem uitgaan. Daarvan zijn een gedeelte, en wel 24.000 nog leerlingen op de verschillende voor hen bestemde scholen, die dus nog geen beroep gaan uitoefenen. Daartegenover echter komen in de loop van een jaar de leerlingen van oudere leeftijd, die hun studie voleindigen, gereed voor het be roep. Er is geen reden, waarom dat niet een zioowat even groot aantal zou zijn; imian kan zich dus aam gejnioemde 75.000 houden. Men kan die 75.000 in twee groepen verdeelen: hen, die de uit het bedrijfs leven tredenden vervangen, eln het sur plus, de nieuwkomers, die ook hun levens onderhoud (mioeten gaan verdieoep. Wat nu de eerste groep betreft, is er wel eenige kijk op te krijgen. hoe- velen elk jaar moeten worden vervangen. Dat zijn in de eerste plaats tzfijl, die overlijden, voordat het (wierk wegens ge vorderde leeftijd Iwlordt neergelegd, wel ke leeftijd wlij op 65 jaar kunnen stellen. In de leeftijden tussehen 14 en 65 jaar sterven er jaarlijks thans ongeveer 12.000- Uit de volkstelling van 1930 blijkt voorts, dat er toen 23.735 Imjannen van 64 jaar wiaren, die geacht kunnen wordefnl hun Werkzaamheid neer te leggen en wfër getal sedertdien niet veel zal z'ijn ver anderd. De werkeloosheid in ander licht Aangenomen m|ag dus wjorden, dat van de 75.000 jaarlijks Voor het bedrijfsleven gereed komenden 35/ a 36.000 dienen Ivoor vervanging van uit het bedrijfsleven tre denden (alles natuurlijk de werkloosheid buiten beschpiulwling gelaten) en bijna 40.000 zich een nieulw bestaan mioeten veroveren. Als mlen op grond vian een en ander bedenkt, dat in de zes jaar, idat de crisis dufurt, 240.000 nieuiwe werkkrachten op de mannelijke arbeidsmarkt zijn ver schenen, en dit getal vergelijkt jn'et de 434.000 mannelijke werkzoekenden, die ei in December j-1- bij de arbeidsbeurzen Waren ingeschreven, en als, m'en daarbij bedenkt, dat de crisis toch in de eerste plaats veroorzaakt, dat reeds werkenden buiten wierk geraken of pit het bedrijfs- leven 'tredenden niet worden vervangen, dan kiomt de werkloosheid in een ander licht. Men zou dan imp eten aannemen, dat uit een .algemeen oogplu,nt gezien (voor het individu kan het natuurlijk an ders zijn) de Werkloosheid voor de helft w|ordt gevormd doior werkkrachten, |die anders hadden gediend voor vervanging van op natuurlijke wlijze uit het bedrijf I getredenen, en voor de andere helft (door uit de bevolkingsvermeerdering voortge- komlenen. Hieruit volgt, dat het tot djujs- verre gelukt is het bedrijfsleven zoover op te- houden, dat het nog niet méér dan de genoemkle van zelf uitgetreden Werk krachten behoeven los te laten. Maar ook zóó is de toestand al erg genoeg1. De vrouwen Dit betreffende de mannen. En hou is het met de vrouwen? Volgens de be roepstelling van 1930 bedroejgj toen het aantal in een berpep werkzame vrouwen een derde deel van dat der mannen; de overigen worden ,uit het inkomen vah den man ;onderhouuden of leven vain rente van ejgen vennoten. M-aiken wij voor de vrouwen eenzelfde berekening als voor de mannen, dan Zouden, wij gerechtigd zijin van de gevonden cijfers telkens 1/3 te he men. Van de 73.000 14-jarigen blijven, al dus berekend, uiteindelijk in een 'beroep 24.000, van dezen dienen dan ruim 12.000 voor vervanging) vian overledenen of we genis leeftijd uilgetredenen. Het aantal als werkloos bij de arbeidsbeurzen ingeschre ven vrouwen bedroeg in December j.I. 13.400, d.i. dus slechts de in één jaar uit de bevolkingsvermeerdering voorgekomen nieuwe werkkrachten. Hier staat de zaak dus veel gunstiger dan bij de mannen Hoe zal het in de naaste toekomst gaan Zeker is, dat het geboorte-overschot te rugloopt: in 1935 was het b.v. 96.000. Want al is de geboorte nog vrij: hooig, zij neemt af en wel in die mate, dat lange tijd het aantal geborenen, ondanks de toeneming der bevolking, toch elk jaar gelijk was, totdat het de laatste jaren werkelijk is gaan dalen en thans reeds van 190.000 in een jaar op 171.000 is gekomen. Daarnaast bleef 100k het aiainfal over ledenen ondapks het toe|niemien der be volking gelijk, n.l. 70 a 73,000, behoudens uitzonderingen, zoodat inderdaad: het overschot in zekeren zin verstard is. Maar er is alle reden om aan te nemen, dat het daarmee weldra uit is en een stijging! der sterfte zal intreden en wel Zoiodra de verbetering in de jonge leef tijden, die zeker nog mogelijk is, zal worden tenietgedaan door het afsterven der ouden van dagen, wier heengaan im mers door de betere hygiënische maat regelen was uitgesteld. Von Ribbentrop over Duitschland's opvattingen Wensch naar vrede Een zeer bekend Engelsch journalist heeft te Londen den Duitschen afgevaar digde von Ribbentrop een persverhoor afgenomen. In dit onderhoud verklaarde von Ribbentrop, dat hij zeer onder den indruk was gekomen van den oprechten wensch van het Britsche volk naar vrede en verzoening in Europa. Ik kan u verzekeren, aldus von Rib bentrop, dat die wensch door het ge- heele Duitsche volk wordt gedeeld. Ook het Fransehe volk, dat ik gedurende een kwart eeuw van nabij heb leeren kennen, is bezield door den gelijken wensch naar vrede en goede nabuur- betrekkingen met Duitschland. Voor de andere Europeesche volken zal dit eveneens gelden. Ik ben er van overtuigd, gezien het algemeene verlan gen naar vrede der volken in Europa, dat het den Europeeschen staatslieden gemakkelijk moet vallen, het 25-jarige vredesplan van den Führer in daden om te zetten. Volgens mijn meening staat Europa thans op een kruispunt. Willen de vol ken den vrede, of willen zij hem niet? Wat Duitschland's vredeswil betreft, zal in elk geval het resultaat der verkiezin gen van Zondag a.s. de geheele we reld bewijzen, dat het Duitsche volk op die vraag slechts één antwoord heeft te geven. Defensiedebatten in de Eerste Kamer Bij de voortgezette behandeling van de begrooting van defensie in de Eerste Kamer constateerde de heer van Emb- den (v.d.), dat er een streven naar ver dere bewapening over de wereld gaat uit angst voor een aanval. Voor een groot deel moet de vraag of de v.-d. door de tijdsomstandigheden tot een an der standpunt zijn gekomen volgens spre kers inzicht bevestigend worden beant woord. Spreker zette uiteen, dat de Vol kenbond zich in andere richting ontwik keld heeft dan spreker verwacht had. Voor doelstelling van onze defensie wordt thans aangevoerd deelneming aan Vol kenbondsacties, handhaven van de neu traliteit en nationale verdediging. Spr. constateert ten deze tweeslachtigheid. De regeering .moge haar standpunt ten opzichte van de doelstelling van de de fensie herzien. Het blijft voorts van be lang dat de Volkenbond den aanvaller in West-Europa als zoodanig blijft signa- leeren. In 1914 en volgende jareW heeft het odium van onrecht Duitschland sterk benadeeld. De principes van het defensie-beleid zijn van overwegend belang voor ons volksbestaan. Ten aanzien van het de fensiefonds betoogde spr., dat kwaad geld wordt gegooid naar goed geld. Spr. is tegen defensie-begrooting en defensie fonds. Mevr. Pothuis—Smit (s.-d.) bepleitte de pensioen-belangen van oud-gepensionneer- den en inzonderheid van gepasporteerde marinemannen. Spr. betoogde dat de par ticuliere wapenindustrie ook hier te lande niet moet worden onderschat. Waar op sociale voorzieningen en onderwijs zoo bezuinigd wordt, zullen de soc.-dem. te gen defensie-begrooting en defensie-fonds stemmen. Persoonlijk is spr. van meening dat aan de nationale ontwapening moet worden vastgehouden. Eens en ergens zal de cirkel moeten worden verbroken: bewapening oor logsvoorbereiding oorlog! De heer De Marchant et d'Ansembourg (n.s.b.) betoogde, dat de dienstplicht al gemeen moet zijn, maar dat daarnaast ,de geoefendheid, om met wapenen om te gaan, één der eerste rechten van den burger is. Geheel onvoldoende, betoogde spr., is een eerste oefentijd van 51/2! maand. De regeering moest de winter- ploeg onder de wapenen houden en toen dit bekend werd, drong plotseling tot ons volksbewustzijn door, dat ons land een groot deel des jaars weerloos is. Onze legermacht bestaat uit een veel te kleine kern. Spr. wenschte een lich ting van 70.000 man, wat in oorlogstijd een leger van 1 millioen zal geven. Daar bij een oefentijd van 15 maanden. Be ter lw|are één van 18 imtaaaidew, (maar 15 maanden is eerder bereikbaar. De overheid zorge, dat het aanzien van het leger worde hersteld en dat ieder dé faitisme worden geweerd. Bij de heropening van de zitting van hedenmorgen is Minister Colijn aan het woord. Het onder de wapenen houden van dienstplichtigen Niet van toepassing voor de artil lerie en cavalerie; deze gaan 28 Maart gewoon met groot verlof De minister van staiat, minister van defensie a.i. heeft èen circulaire aan de burgemeesters doen toekomen 'betreffen de het gr opt verlof aan dienstplichtigen. De minister deelt daarin mede, dat de maatregel van het langer in werkelijken dienst hoiuden, bedoeld in art. 1 van hat Koin. besluit van 11 Maart j.I. niet zal iwlorden toegepast op dienstplichtigen van de artillerie en de clavalerie, vopr wie de eerste oefening op 28 Maart eindigt. Deze dienstplichtigen ztullen der halve op laatstgenoemden datu|m in het genot van groot verlof worden gesteld, j voor zoover zij niet om een andere bij- j zoindere reden in werkelijken dienst moe- ten blijven. Treinontsporing Vrij groote materieele schade; geen persoonlijke ongelukken Een treinontsporing bij Biarepdrecht (Z.-H.) heeft gisterenavond het spoor,- Wegverkeer )m)et het Zuiden v)ajn het j land, ernstig in de war gestiuiurd. Door 1 de ontsporing van een electrischen trein vlak bij het station Barendrecht, wer den beide spoorbanen versperd en over een grooten afstand zwaar beschadigd, zoodat onmiddellijk overal (maatregelen genotinlen moesten fatorden om1 het trein verkeer uit Rotterdam en den Haag via de Betuwe miaar het Zuiden te voeren en de treinen uit Amsterdam via Utrecht. Hetzelfde geschiedde miatuprlijk oiok in omgekeerde richting. Tal van tremen had den, groote vertraging. lui zooverre is de ontsporing nog: gloed afgeloopen, dat geen der passagiers van den trein, noch iemand van het persolneel gewoind is. De. ontsporing De electrisclhe trein, welke ontspoord is, verliet pim 2minjuten over half acht het station) Dordrecht met eindbestem ming Amsterdam. De trein stopte te Barendrecht en zeer klort daarop is het ongeluk, even ten noorden vain het sta tion, gebeurd. Na den overweg, die vlak ten noorden van het station loiopt, is eeh wissel vopr de verbindingsbaan tussehen de twee lijnen van den spoorweg Rotter dam—Dicwdrecht. De trein, op weg naar Rotterdam reed over de recJhterlijn; op den wissel echter zijn, nadat twee wa gens op deze lijh iwjaren gebleven, de andere wagens op de verbindingslijn ge- raakt en1 later op de linkerlijn. Hier door derailleerden vijf van de zes wa gons, waaruit de electrisdhe trein was samengesteld. Alleen het voorste rijtuig bleef in. de rails. Van de gederailleerde Wagens is er gelukkig geen omgeslagen. Geen paniek In de wago-ns, waarin ongpVeer een honderd passagiers vervoerd werden, ont stond groote consternatie. Het rustige optreden van het treinpersoneel (heeft een begin van paniekstemming, jdadelijk den k|op ingedrukt. Toen de passagiers van hun eersten schrik bekomen waren, heeft men hen laten uitstappen, nadat het al onmiddellijk ingestelde onderzoek had uitgewezen, dat niemand gewond was. Wel hadden eenigen v,ain hen builen iop- geloopen, toen zij' bij den cakewalk der wagoins door elkaar werden geschud of omver geworpen en ook had een enkele een lichte schram gekregen. Geneeskun dige hulp was echter vo,or niemand noo- dig. De uitgestapte passagiers wandelden oinder leiding van het treinpersoneel vap het station naar het vlakbij' gelegen sta tion Barendrecht. De K.L.M. in 1935 Toenemend verkeer Nu de definitieve vervoerc'ijfers (over 1935 van de KLM. bekend Zijn, blijkt, dat de K.LjM. op de door haar alleen of in samenwerking met andere maat schappijen geëxjploiteerde lijnen in Euro pa, lolp de Amsterdam—Batavia-route en in West-Indië in totaal 105.506 betalende passagiers vjorvoerd heeft, teg:enover85,969 in 1934, een toeneming dus met bijna 20.000 passagiers. Bovendien steeg het Onze bevolking neemt jaarlijks met 100.000 toe Het 25-jarenplan van Hitier De Defensie debatten in de Eerste Kamer De Nederlandsche ambulance in Abessinië Luchtbeschermingsproblemen toegelicht De K.L.M. in 1935 Toenemend vervoer Krankzinnige ontvlucht en neergeschoten Marktberichten totale goederenvervoer, ondanks steeds talrijker wordende hain delsbelemmeringen en valuta-onzekerheden, van 1.081.853 k.g. in 1934 tot 1.353.431 k.g. in 1935, een toeneming met ruim een kwart millioen kilogram. Van buitengewoon gewicht is het be sluit der P.T.T. geweest, om alle Euro peesche briefpost per vliegtuig te doen vervoeren, voor zoover dit tijdwinst gaf in vergelijking met andere verkeersmid delen. Het postvervoer op de Europeesche lijnen vermeerderde daardoor van 193,373 k.g. ia 1934 tot 312.065 kg. in J.935, een toeneming van 61 pet. Het totale postvervoer was dit jaar 378,154 k.g. tegenover 243.187 kg. in 1934. KORTE BERICHTEN De vlootovereenkomst geteekend In het St.-Jamespaleis te Londen is gisteren het vlootverdrag 1936 geteekend. Het verdrag verschilt van zijn voorgan gers, aangezien het geen enkele bepaling bevat inzake rechtstreeksche quantitatieve vlootbeperking, hetgeen buitengewoon be treurenswaardig is. Als alle groote zee mogendheden tot het thans onderteeken- de verdrag toetreden, zal gedurende een zeker aantal jaren het gevaar van een bewapeningswedloop ten eenenmale zijn gekeerd. Gaat de wereld economisch vooruit? In economisch opricht bewteegt de we reld zich op het o,ogenblik in de goede richting, zoo begoin jnr. L. Trip, president van de Nederlandesche Bank, een inter view!, dat voq£komt i!n het Aimerikaansche tijdschrift „Europa". In de Vereenigde, Staten is een verbete ring 'wfaar te nemlen, die'reeds een scherpe tegenstelling vormt met de situatie, welke in de diepte-p erioiden vian (dte crisis be stond. We zien, dat de activiteit van den Achter de coulissen van den veldslag Wat den Italianen een veldslag kost De oorlog maakt hongerig en dorstig Indien het 'woord van Napoleon juist is, itiajt een leger met de maag marcheert, dan, speelt deze maag in den veldslag niog een (girootere rol. Want volgens de door het hopfdkwlar- tier gepubliceerde cijfers hebben de Ita- liaainisehe troepen gedurende den zes- daagscheo bloedigen strijd, die eindigde met de bestorming van den Amba Ara- dam, veel meer levensmiddelen gebruikt dan op normale dagen. Zij1 veroverden/ zich bijna letterlijk iedere duim groods van dit bergland, dat tot de moeilijkste gebieden van de 'wiereld behoort em verorberden tegelijkertijd tien ton marmelade en 22 ton spaghetti meer dan in het gemoedelijke bivak het geval ge'wieesl zou zijn. Bovendien vonden zij tussehen bajionetaanvallen en s|nelvuur in, den tijd, om boven hun gewone rant soen 352.000 liter tafelwlijn, 40.000 fles- schen betere (w'ijn en 44.000 liter cognac naar binnen te gieten. Het meervertmiik aan andere dranken bedroeg 150.000 fles- schen mineraalwater, 160.000 blikken ge condenseerde melk en 5 ton olijfolie. Een veldslag schijnt dus een dorstige aangelegenheid te zijn. Meer dan 700.000 citroenen, het beste middel tegen scheurbuik, wierden boven het gewone rantsoen uitgedeeld en om de zenuwen in het vijandelijk vuur te kunnen bedwingen, kregefn de soldaten 15 millioen pakjes cigaretten en pijptabak extra. 900 vrachtwagens Maar de slag bij den Amba Aradaim veroorzaakte inog andere uitgaven. 30.000 uniflormen, 30.000 paar laarzen en 30.000 hemden moesten speciaal Worden uitge reikt, veldlazaretten met niet minder dan 2000 bedden moesten wbrden ingericht en voor transport van munitie en pro viand alleen had men 900 vrachtauto's noodig. Een recordprestatie w'erd gele verd door driehonderd vrachtauto's, die binnen den tijd van 24 urdn 8000 man naar een bepaalde frontsector overbrach ten. Verder werd een geheele divisie in den tijd van 28 uren van Massaoea, de Italiaansche haven aan de Rjoode Zee naar Makalle een afstand van 420 kilometer getransporteerd. Een colonne van 650 vrachtauto's volbracht dit kunst stuk. En 4000 muilezels Waar het terrein te onbegaanbaar Wlas om met auto's te kunnen bereiden, loste men het transportprobleem op door 4000 muilezels en 6000 kameelen te gebruiken. Overigens 'wlas de 1 ijst va,n het meeige- bruik der troepen' in den veldslag nog geenszins bij de reeds vermelde levens middelen en dranken ten eipide. Buiten de voorgeschreven rantsoenen Wierden In de zes dagen die de veldslag duurde, npg verdeeld: 50 ton vijgen, en gedroogde pruimen, 1 tojii boter, i/2 ton biscuits, 20.000 blikken geconserveerde vruchten, 21/2 ton visch, 500.000 blikken vleescJhcon- serven, 15 toin brood en 300 ton 'bevroren vleesch. Deze cijfers geven een klein beeld van de taak ©n de prestaties van de leger leiding -- en toornen tegelijkertijd aan, faielke lichamelijke eisdhen er aan de troepen gesteld iwlorden.

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1936 | | pagina 1