ZIERIKZEESCHE
KIEUWSBODE
Mn opgenoi
DONDERDAG 26 MAART 1936
ZIERIKZEESCHE COURANT
De Kern
ABONNEMENT:
Prijs per 3 maanden i 1,50, buiten Zierikiee i 1,80
Voor het buitenl. p. jaar flO,—Alsonderlijke
nummers 5 cent Versohijnt dagelijks.
Tel. No. 32. Giro 137677
1797 - 1889
Directeur: A. J. DE LOOZE Uitgever-Redacteur: M J. KOSTEN
Uitgave: N.V. ZIERIKZEESCHE NIEUWSBODE, ZIERIKZEE
92STE JAARGANG No. 12977
ADVERTENTIEN:
▼an 13 regels 60 oent, van 4 regels en
daarboven 20 oent per regel. Reclames 40 oent
per regel. Bij oontraot belangrijke korting
Inzending op den dag van uitgave vóór 10 uur
De Nederlandsche bevolking
Elk jaar 100.000 menschen
meer te voeden
Het is een bekend feit, dat de bevol
king van ions land elk jaar met ruim
100.000 toeneemt, een toeneming, welke
relatief bijna de hooögste is van alle
anden van Europa, zoodat wij reeds
bijna de 8i/2 millioen hebben bereikt.
Wat is de ioorzaak van die snelle
toeneming? Een combinatie vain twee om
standigheden, waarin ons land uitmUtht:
aan de eene zijde onze nog altijd hocge
geboorte, aan de andere kant onze bij
zonder lage sterfte, gevolg van voor
treffelijke hygiënische maatregelen, waar
door o.a. de zuigelingensterfte tot de
laagste ter wereld behoort, van de goede
voeding en de verbetering, van de wo-
nnigtoestanden, waardoor de tuberculose-
sterfte b.v. z|oo sterk is afgenomen en
dergelijke.
Vestiging van personen uit het buiten
land in ons land, tegenover het ver
trek uit ons land naar het buitenland,
heeft op de grootte vtan ppze bevjojking
geen invloed.
Die beide wegen reeds sedert jaren
ongeveer tegen elkaar op.
De loop der bevolking hangt
van het geboorte-overschot af
Elk jaar 100.000 menschen meer te
voeden! Met dit feit wordt veel te Iwtei-
nig rekening gehouden bij de beoordee
ling van de omvang van de werkloosheid,
met het feit ml- dat er ieder jaar een
groot aantal menschen méér in het be
roeps- en het bedrijfsleven moeten wor
den opgenomen dan net vorige.
Het is wel mogelijk vast te stellen,
hoeveel er dat ongeveer zijn. Nemen
Wij iaan, schrijft een medewerker vian
„Het Kompas" dat het beroep beginit
te worden uitgeoefend op het 14e jaar,
dan kunnen wij berekenep, hoeveel van
de bijna 190.000 14 jaar geleden gebo
renen er thans nog over zijn (er z'ijlni
immers een aantal gestorven), maar een
voudiger is het uit te gaan van een
bekend aantal 14-jarigen, dat immers bij
de volkstelling van 31 December 1930
is bepaald. Daarbij moet een onderscheid
worden gemaakt tussehen jongens en
meisjes, omdat die ten opzichte vain hun
opname in het bedrijf niet gelijk staan.
De mannen
In 1931 nu waren er 75,266 jongens
van 14 jaar, een getal, dat zich sedert
dien niet sterk kan hebben gewijzigd
en waarvan w'ij dus kjuinnem uitgaan.
Daarvan zijn een gedeelte, en wel 24.000
nog leerlingen op de verschillende voor
hen bestemde scholen, die dus nog geen
beroep gaan uitoefenen. Daartegenover
echter komen in de loop van een jaar de
leerlingen van oudere leeftijd, die hun
studie voleindigen, gereed voor het be
roep. Er is geen reden, waarom dat
niet een zioowat even groot aantal zou
zijn; imian kan zich dus aam gejnioemde
75.000 houden.
Men kan die 75.000 in twee groepen
verdeelen: hen, die de uit het bedrijfs
leven tredenden vervangen, eln het sur
plus, de nieuwkomers, die ook hun levens
onderhoud (mioeten gaan verdieoep.
Wat nu de eerste groep betreft, is
er wel eenige kijk op te krijgen. hoe-
velen elk jaar moeten worden vervangen.
Dat zijn in de eerste plaats tzfijl, die
overlijden, voordat het (wierk wegens ge
vorderde leeftijd Iwlordt neergelegd, wel
ke leeftijd wlij op 65 jaar kunnen stellen.
In de leeftijden tussehen 14 en 65 jaar
sterven er jaarlijks thans ongeveer 12.000-
Uit de volkstelling van 1930 blijkt voorts,
dat er toen 23.735 Imjannen van 64 jaar
wiaren, die geacht kunnen wordefnl hun
Werkzaamheid neer te leggen en wfër
getal sedertdien niet veel zal z'ijn ver
anderd.
De werkeloosheid in ander licht
Aangenomen m|ag dus wjorden, dat van
de 75.000 jaarlijks Voor het bedrijfsleven
gereed komenden 35/ a 36.000 dienen Ivoor
vervanging van uit het bedrijfsleven tre
denden (alles natuurlijk de werkloosheid
buiten beschpiulwling gelaten) en bijna
40.000 zich een nieulw bestaan mioeten
veroveren.
Als mlen op grond vian een en ander
bedenkt, dat in de zes jaar, idat de
crisis dufurt, 240.000 nieuiwe werkkrachten
op de mannelijke arbeidsmarkt zijn ver
schenen, en dit getal vergelijkt jn'et de
434.000 mannelijke werkzoekenden, die ei
in December j-1- bij de arbeidsbeurzen
Waren ingeschreven, en als, m'en daarbij
bedenkt, dat de crisis toch in de eerste
plaats veroorzaakt, dat reeds werkenden
buiten wierk geraken of pit het bedrijfs-
leven 'tredenden niet worden vervangen,
dan kiomt de werkloosheid in een ander
licht. Men zou dan imp eten aannemen,
dat uit een .algemeen oogplu,nt gezien
(voor het individu kan het natuurlijk an
ders zijn) de Werkloosheid voor de helft
w|ordt gevormd doior werkkrachten, |die
anders hadden gediend voor vervanging
van op natuurlijke wlijze uit het bedrijf
I getredenen, en voor de andere helft (door
uit de bevolkingsvermeerdering voortge-
komlenen. Hieruit volgt, dat het tot djujs-
verre gelukt is het bedrijfsleven zoover
op te- houden, dat het nog niet méér dan
de genoemkle van zelf uitgetreden Werk
krachten behoeven los te laten. Maar
ook zóó is de toestand al erg genoeg1.
De vrouwen
Dit betreffende de mannen. En hou
is het met de vrouwen? Volgens de be
roepstelling van 1930 bedroejgj toen het
aantal in een berpep werkzame vrouwen
een derde deel van dat der mannen;
de overigen worden ,uit het inkomen vah
den man ;onderhouuden of leven vain rente
van ejgen vennoten. M-aiken wij voor de
vrouwen eenzelfde berekening als voor de
mannen, dan Zouden, wij gerechtigd zijin
van de gevonden cijfers telkens 1/3 te he
men. Van de 73.000 14-jarigen blijven, al
dus berekend, uiteindelijk in een 'beroep
24.000, van dezen dienen dan ruim 12.000
voor vervanging) vian overledenen of we
genis leeftijd uilgetredenen. Het aantal als
werkloos bij de arbeidsbeurzen ingeschre
ven vrouwen bedroeg in December j.I.
13.400, d.i. dus slechts de in één jaar uit
de bevolkingsvermeerdering voorgekomen
nieuwe werkkrachten. Hier staat de zaak
dus veel gunstiger dan bij de mannen
Hoe zal het in de naaste
toekomst gaan
Zeker is, dat het geboorte-overschot te
rugloopt: in 1935 was het b.v. 96.000.
Want al is de geboorte nog vrij: hooig, zij
neemt af en wel in die mate, dat lange
tijd het aantal geborenen, ondanks de
toeneming der bevolking, toch elk jaar
gelijk was, totdat het de laatste jaren
werkelijk is gaan dalen en thans reeds
van 190.000 in een jaar op 171.000 is
gekomen.
Daarnaast bleef 100k het aiainfal over
ledenen ondapks het toe|niemien der be
volking gelijk, n.l. 70 a 73,000, behoudens
uitzonderingen, zoodat inderdaad: het
overschot in zekeren zin verstard is.
Maar er is alle reden om aan te nemen,
dat het daarmee weldra uit is en een
stijging! der sterfte zal intreden en wel
Zoiodra de verbetering in de jonge leef
tijden, die zeker nog mogelijk is, zal
worden tenietgedaan door het afsterven
der ouden van dagen, wier heengaan im
mers door de betere hygiënische maat
regelen was uitgesteld.
Von Ribbentrop over
Duitschland's opvattingen
Wensch naar vrede
Een zeer bekend Engelsch journalist
heeft te Londen den Duitschen afgevaar
digde von Ribbentrop een persverhoor
afgenomen. In dit onderhoud verklaarde
von Ribbentrop, dat hij zeer onder den
indruk was gekomen van den oprechten
wensch van het Britsche volk naar vrede
en verzoening in Europa.
Ik kan u verzekeren, aldus von Rib
bentrop, dat die wensch door het ge-
heele Duitsche volk wordt gedeeld. Ook
het Fransehe volk, dat ik gedurende
een kwart eeuw van nabij heb leeren
kennen, is bezield door den gelijken
wensch naar vrede en goede nabuur-
betrekkingen met Duitschland.
Voor de andere Europeesche volken
zal dit eveneens gelden. Ik ben er van
overtuigd, gezien het algemeene verlan
gen naar vrede der volken in Europa,
dat het den Europeeschen staatslieden
gemakkelijk moet vallen, het 25-jarige
vredesplan van den Führer in daden om
te zetten.
Volgens mijn meening staat Europa
thans op een kruispunt. Willen de vol
ken den vrede, of willen zij hem niet?
Wat Duitschland's vredeswil betreft, zal
in elk geval het resultaat der verkiezin
gen van Zondag a.s. de geheele we
reld bewijzen, dat het Duitsche volk op
die vraag slechts één antwoord heeft
te geven.
Defensiedebatten in de
Eerste Kamer
Bij de voortgezette behandeling van de
begrooting van defensie in de Eerste
Kamer constateerde de heer van Emb-
den (v.d.), dat er een streven naar ver
dere bewapening over de wereld gaat
uit angst voor een aanval. Voor een
groot deel moet de vraag of de v.-d.
door de tijdsomstandigheden tot een an
der standpunt zijn gekomen volgens spre
kers inzicht bevestigend worden beant
woord. Spreker zette uiteen, dat de Vol
kenbond zich in andere richting ontwik
keld heeft dan spreker verwacht had.
Voor doelstelling van onze defensie wordt
thans aangevoerd deelneming aan Vol
kenbondsacties, handhaven van de neu
traliteit en nationale verdediging. Spr.
constateert ten deze tweeslachtigheid.
De regeering .moge haar standpunt ten
opzichte van de doelstelling van de de
fensie herzien. Het blijft voorts van be
lang dat de Volkenbond den aanvaller
in West-Europa als zoodanig blijft signa-
leeren. In 1914 en volgende jareW heeft
het odium van onrecht Duitschland sterk
benadeeld.
De principes van het defensie-beleid
zijn van overwegend belang voor ons
volksbestaan. Ten aanzien van het de
fensiefonds betoogde spr., dat kwaad
geld wordt gegooid naar goed geld. Spr.
is tegen defensie-begrooting en defensie
fonds.
Mevr. Pothuis—Smit (s.-d.) bepleitte de
pensioen-belangen van oud-gepensionneer-
den en inzonderheid van gepasporteerde
marinemannen. Spr. betoogde dat de par
ticuliere wapenindustrie ook hier te lande
niet moet worden onderschat. Waar op
sociale voorzieningen en onderwijs zoo
bezuinigd wordt, zullen de soc.-dem. te
gen defensie-begrooting en defensie-fonds
stemmen. Persoonlijk is spr. van meening
dat aan de nationale ontwapening moet
worden vastgehouden.
Eens en ergens zal de cirkel moeten
worden verbroken: bewapening oor
logsvoorbereiding oorlog!
De heer De Marchant et d'Ansembourg
(n.s.b.) betoogde, dat de dienstplicht al
gemeen moet zijn, maar dat daarnaast
,de geoefendheid, om met wapenen om
te gaan, één der eerste rechten van den
burger is. Geheel onvoldoende, betoogde
spr., is een eerste oefentijd van 51/2!
maand. De regeering moest de winter-
ploeg onder de wapenen houden en toen
dit bekend werd, drong plotseling tot
ons volksbewustzijn door, dat ons land
een groot deel des jaars weerloos is.
Onze legermacht bestaat uit een veel
te kleine kern. Spr. wenschte een lich
ting van 70.000 man, wat in oorlogstijd
een leger van 1 millioen zal geven. Daar
bij een oefentijd van 15 maanden. Be
ter lw|are één van 18 imtaaaidew, (maar
15 maanden is eerder bereikbaar. De
overheid zorge, dat het aanzien van het
leger worde hersteld en dat ieder dé
faitisme worden geweerd.
Bij de heropening van de zitting van
hedenmorgen is Minister Colijn aan het
woord.
Het onder de wapenen houden
van dienstplichtigen
Niet van toepassing voor de artil
lerie en cavalerie; deze gaan 28
Maart gewoon met groot verlof
De minister van staiat, minister van
defensie a.i. heeft èen circulaire aan de
burgemeesters doen toekomen 'betreffen
de het gr opt verlof aan dienstplichtigen.
De minister deelt daarin mede, dat de
maatregel van het langer in werkelijken
dienst hoiuden, bedoeld in art. 1 van
hat Koin. besluit van 11 Maart j.I. niet
zal iwlorden toegepast op dienstplichtigen
van de artillerie en de clavalerie, vopr
wie de eerste oefening op 28 Maart
eindigt. Deze dienstplichtigen ztullen der
halve op laatstgenoemden datu|m in het
genot van groot verlof worden gesteld, j
voor zoover zij niet om een andere bij- j
zoindere reden in werkelijken dienst moe-
ten blijven.
Treinontsporing
Vrij groote materieele schade;
geen persoonlijke ongelukken
Een treinontsporing bij Biarepdrecht
(Z.-H.) heeft gisterenavond het spoor,-
Wegverkeer )m)et het Zuiden v)ajn het j
land, ernstig in de war gestiuiurd. Door 1
de ontsporing van een electrischen trein
vlak bij het station Barendrecht, wer
den beide spoorbanen versperd en over
een grooten afstand zwaar beschadigd,
zoodat onmiddellijk overal (maatregelen
genotinlen moesten fatorden om1 het trein
verkeer uit Rotterdam en den Haag via
de Betuwe miaar het Zuiden te voeren
en de treinen uit Amsterdam via Utrecht.
Hetzelfde geschiedde miatuprlijk oiok in
omgekeerde richting. Tal van tremen had
den, groote vertraging.
lui zooverre is de ontsporing nog: gloed
afgeloopen, dat geen der passagiers van
den trein, noch iemand van het persolneel
gewoind is.
De. ontsporing
De electrisclhe trein, welke ontspoord
is, verliet pim 2minjuten over half acht
het station) Dordrecht met eindbestem
ming Amsterdam. De trein stopte te
Barendrecht en zeer klort daarop is het
ongeluk, even ten noorden vain het sta
tion, gebeurd. Na den overweg, die vlak
ten noorden van het station loiopt, is eeh
wissel vopr de verbindingsbaan tussehen
de twee lijnen van den spoorweg Rotter
dam—Dicwdrecht. De trein, op weg naar
Rotterdam reed over de recJhterlijn; op
den wissel echter zijn, nadat twee wa
gens op deze lijh iwjaren gebleven, de
andere wagens op de verbindingslijn ge-
raakt en1 later op de linkerlijn. Hier
door derailleerden vijf van de zes wa
gons, waaruit de electrisdhe trein was
samengesteld. Alleen het voorste rijtuig
bleef in. de rails. Van de gederailleerde
Wagens is er gelukkig geen omgeslagen.
Geen paniek
In de wago-ns, waarin ongpVeer een
honderd passagiers vervoerd werden, ont
stond groote consternatie. Het rustige
optreden van het treinpersoneel (heeft
een begin van paniekstemming, jdadelijk
den k|op ingedrukt. Toen de passagiers
van hun eersten schrik bekomen waren,
heeft men hen laten uitstappen, nadat het
al onmiddellijk ingestelde onderzoek had
uitgewezen, dat niemand gewond was.
Wel hadden eenigen v,ain hen builen iop-
geloopen, toen zij' bij den cakewalk der
wagoins door elkaar werden geschud of
omver geworpen en ook had een enkele
een lichte schram gekregen. Geneeskun
dige hulp was echter vo,or niemand noo-
dig. De uitgestapte passagiers wandelden
oinder leiding van het treinpersoneel vap
het station naar het vlakbij' gelegen sta
tion Barendrecht.
De K.L.M. in 1935
Toenemend verkeer
Nu de definitieve vervoerc'ijfers (over
1935 van de KLM. bekend Zijn, blijkt,
dat de K.LjM. op de door haar alleen
of in samenwerking met andere maat
schappijen geëxjploiteerde lijnen in Euro
pa, lolp de Amsterdam—Batavia-route en
in West-Indië in totaal 105.506 betalende
passagiers vjorvoerd heeft, teg:enover85,969
in 1934, een toeneming dus met bijna
20.000 passagiers. Bovendien steeg het
Onze bevolking neemt jaarlijks
met 100.000 toe
Het 25-jarenplan van Hitier
De Defensie debatten in de
Eerste Kamer
De Nederlandsche ambulance in
Abessinië
Luchtbeschermingsproblemen
toegelicht
De K.L.M. in 1935 Toenemend
vervoer
Krankzinnige ontvlucht en
neergeschoten
Marktberichten
totale goederenvervoer, ondanks steeds
talrijker wordende hain delsbelemmeringen
en valuta-onzekerheden, van 1.081.853 k.g.
in 1934 tot 1.353.431 k.g. in 1935, een
toeneming met ruim een kwart millioen
kilogram.
Van buitengewoon gewicht is het be
sluit der P.T.T. geweest, om alle Euro
peesche briefpost per vliegtuig te doen
vervoeren, voor zoover dit tijdwinst gaf
in vergelijking met andere verkeersmid
delen. Het postvervoer op de Europeesche
lijnen vermeerderde daardoor van 193,373
k.g. ia 1934 tot 312.065 kg. in J.935,
een toeneming van 61 pet. Het totale
postvervoer was dit jaar 378,154 k.g.
tegenover 243.187 kg. in 1934.
KORTE BERICHTEN
De vlootovereenkomst geteekend
In het St.-Jamespaleis te Londen is
gisteren het vlootverdrag 1936 geteekend.
Het verdrag verschilt van zijn voorgan
gers, aangezien het geen enkele bepaling
bevat inzake rechtstreeksche quantitatieve
vlootbeperking, hetgeen buitengewoon be
treurenswaardig is. Als alle groote zee
mogendheden tot het thans onderteeken-
de verdrag toetreden, zal gedurende een
zeker aantal jaren het gevaar van een
bewapeningswedloop ten eenenmale zijn
gekeerd.
Gaat de wereld economisch vooruit?
In economisch opricht bewteegt de we
reld zich op het o,ogenblik in de goede
richting, zoo begoin jnr. L. Trip, president
van de Nederlandesche Bank, een inter
view!, dat voq£komt i!n het Aimerikaansche
tijdschrift „Europa".
In de Vereenigde, Staten is een verbete
ring 'wfaar te nemlen, die'reeds een scherpe
tegenstelling vormt met de situatie, welke
in de diepte-p erioiden vian (dte crisis be
stond. We zien, dat de activiteit van den
Achter de coulissen
van den veldslag
Wat den Italianen een veldslag kost
De oorlog maakt hongerig en dorstig
Indien het 'woord van Napoleon juist
is, itiajt een leger met de maag marcheert,
dan, speelt deze maag in den veldslag
niog een (girootere rol.
Want volgens de door het hopfdkwlar-
tier gepubliceerde cijfers hebben de Ita-
liaainisehe troepen gedurende den zes-
daagscheo bloedigen strijd, die eindigde
met de bestorming van den Amba Ara-
dam, veel meer levensmiddelen gebruikt
dan op normale dagen.
Zij1 veroverden/ zich bijna letterlijk iedere
duim groods van dit bergland, dat tot
de moeilijkste gebieden van de 'wiereld
behoort em verorberden tegelijkertijd
tien ton marmelade en 22 ton spaghetti
meer dan in het gemoedelijke bivak het
geval ge'wieesl zou zijn. Bovendien vonden
zij tussehen bajionetaanvallen en s|nelvuur
in, den tijd, om boven hun gewone rant
soen 352.000 liter tafelwlijn, 40.000 fles-
schen betere (w'ijn en 44.000 liter cognac
naar binnen te gieten. Het meervertmiik
aan andere dranken bedroeg 150.000 fles-
schen mineraalwater, 160.000 blikken ge
condenseerde melk en 5 ton olijfolie.
Een veldslag schijnt dus een dorstige
aangelegenheid te zijn.
Meer dan 700.000 citroenen, het beste
middel tegen scheurbuik, wierden boven
het gewone rantsoen uitgedeeld en om
de zenuwen in het vijandelijk vuur te
kunnen bedwingen, kregefn de soldaten
15 millioen pakjes cigaretten en pijptabak
extra.
900 vrachtwagens
Maar de slag bij den Amba Aradaim
veroorzaakte inog andere uitgaven. 30.000
uniflormen, 30.000 paar laarzen en 30.000
hemden moesten speciaal Worden uitge
reikt, veldlazaretten met niet minder dan
2000 bedden moesten wbrden ingericht
en voor transport van munitie en pro
viand alleen had men 900 vrachtauto's
noodig. Een recordprestatie w'erd gele
verd door driehonderd vrachtauto's, die
binnen den tijd van 24 urdn 8000 man
naar een bepaalde frontsector overbrach
ten. Verder werd een geheele divisie
in den tijd van 28 uren van Massaoea,
de Italiaansche haven aan de Rjoode Zee
naar Makalle een afstand van 420
kilometer getransporteerd. Een colonne
van 650 vrachtauto's volbracht dit kunst
stuk.
En 4000 muilezels
Waar het terrein te onbegaanbaar Wlas
om met auto's te kunnen bereiden, loste
men het transportprobleem op door 4000
muilezels en 6000 kameelen te gebruiken.
Overigens 'wlas de 1 ijst va,n het meeige-
bruik der troepen' in den veldslag nog
geenszins bij de reeds vermelde levens
middelen en dranken ten eipide. Buiten
de voorgeschreven rantsoenen Wierden In
de zes dagen die de veldslag duurde,
npg verdeeld: 50 ton vijgen, en gedroogde
pruimen, 1 tojii boter, i/2 ton biscuits,
20.000 blikken geconserveerde vruchten,
21/2 ton visch, 500.000 blikken vleescJhcon-
serven, 15 toin brood en 300 ton 'bevroren
vleesch.
Deze cijfers geven een klein beeld van
de taak ©n de prestaties van de leger
leiding -- en toornen tegelijkertijd aan,
faielke lichamelijke eisdhen er aan de
troepen gesteld iwlorden.