ZIEMKZEESCHE
KIEUWSBODE
DONDERDAG 9 JANUARI 1936
!IN OPGENO
ZIEMKZEESCHE COURANT
BUITENLAND
BINNENLAND
De Kern
ABONNEMENT:
Prijs per 3 maanden 11,50, buiten Zierikzee f 1,80
Voor het buitenl. p. jaar f10,Afzonderlijke
Dammers 5 oent. Verschijnt voorloopig iederen
werkdag. Tel. No. 32. Giro 137677
1797 - 1889
DirecteurA. J. DE LOOZE Uitgever-RedacteurM. J. KOSTEN
Uitgave: N.V. ZIERIKZEESCHE NIEUWSBODE, ZIERIKZEE
92STE JAARGANG No. 12912
ADVERTENTIEN'i
ran 1—-3 regels 60 oent, van 4 regels en
daarboven 20 oent per regel. Reclames 30 oent
per regel. Bij oontraot belangrijke korting
Inzending op den dag van uitgave vóór 10 uur
President Roosevelt,
het petroleum-embargo,
de oorlog
De Amerikaansche president krijgt van
het Congres 'uitgebreide volmiachton iryet
betrekking tolt de handhaving van de
neutraliteit der Vereenigde Staten.
Ofschoon deze vlotlmfachten oogenschijn-
lijk betrekking hebben op de neutraliteit
der Vereeniglde Staten zijn zij in werke
lijkheid noodig, p|m) den Anuerikaanschen
president, iwianneer hij zulks (mio'dht wen-
schen, de bevoegdheid te geven een pe-
troleumembargo af te kond:gen, waardiopr
Italië, tenminste uit de Vereenigde Staten,
deze voor den lopriog zloioi onontbeerlijke
brandstof niet imeer zal kunnen krijgen.
Het wiordt Ithans Voikjoimien duidelijk,
(wlaaroimJ de ViOilkenb|o|nd9qamlmissiej ter be
handeling van idie toepassing der sancties
tegen Italië de bespreking van het petro-
leusmJ nog even heeft uitgesteld. Zonder
tmiedewierking van de Vereenigde Staten
is dit verbod van verklc(o|p' van petroleum
en van petroleum1 producten naar Italië
zonder eenig nut. De Vereenigde Staten
zijn de grootste prlo.duöenï ter (wlereld
van petroleum), en brengen imleer dan1 de
helft v|a!n alle geproduceerde petroleum
VOlOiT.
FRANKLIN D. ROOSEVELT
Wanneer de Vereenigde Staten mieedoen
aan het embargo wiordt de ijoiestand heel
anders. Men mag aannemen, dat de Amle-
ritoaansehe maatschappijen, die in het bui
tenland Werken, tolt de naleving van de
embargo^ bepalingen te dwtingen. Gemak
kelijk zal dit niet gaan, pimidalt formeel
die maatschappijen niet Ajnerikaansch
zijn, miaar de nationaliteit van het lapd
hebben, fwlaar de petroleum) iwlotrdt ge-
Wonnen, al is het kapitaal dan |o|ok in
handen der Amerikaansche mloedermiaat-
schappij. Zoio Zoiu men vopr de moge
lijkheid kunnen staan, dat Mexiciaa|tisc!he
of Venoizelaansche maatschappijen Zich
van een embargo naar Italië niets laialn-
trekken. In dat geval heeflt het embargo
lOioik geen zin, lolmdat Mexico en Venezuela
zeer zeker in staat zijn geheel in de be
hoeften van Italië aan peftroleumproiduc-
ten te voldaan. Geleidelijk laan, stop- vlodr
stap, rwlordt ech'ter dit punt vjopirbiereid.
Roosevelt bereid tegen
Italië op te treden
Thans is men zoiover, dat de president
der Vereenigde Staten duidelijk heeft
laten doiarschetmieren, dat hij bereid is
tegen den aanvaller op te tréidein. Het
spreekt vanzelf, dat de Atmlerikaanstehe
president de imlaicht en de werkingssfeer
Van zijn maatschappijen kent. Hij zal dus
niet toit een embargo- i0|vergaan zonder de
zekerheid, dat de Amerikaansche produ
centen in andere landen zich ook daar
aan zullen houden.
Hetzelfde is het geval melt de Britslöhe
oliemaatschappijen. Alleen is het daar
voor aan geen twijfel onderhevig, dat I
|op één twiqord van de regieering in Lclndein J
de levering van| petroleum aan Italië ,d|0|o|r
iade maatschappijen, die direct of inch- j
reet met de Shell groep in verbinding
staan, zal Worden stopgezelt.
Er blijven dan noig eenige c|nafha|nkehj'-
ke Roemeensche petroleumlprloiduc'enten
over, en een paar maatschappijen in j
Klein-Azië, die onder Franschen imvlojed
staan, benevens de Sovjets. Helt is echter
te verwachten, dat ook deze producenten
zich bij een embargo- zo-uden aansluiten,
zoiodat dit v|olledig zou zijn pif pracltisch
volledig, Wanneer het -wprdt afg,ek|o)ndigd. I
Italië kijkt met spanning toe
Geen Wlonder, dat de beslissing in Italië 1
met spanning tegemloet w|ordt gezien, j
een petroleumembargoi Zoiu niet alleen 1
het gebruik van vliegmachines en tanks
binnenkort onmogelijk maken, maar bo
vendien het transport en de industrie
ten zeerste bemoeilijken in Italië Zelf.
Italië heeft zi^h dan ook van een
belangrijk pakket aandeelen van de Mos
sul Oilfields voorzien. Oiok hier is olie
genoeg v|c|or de behoeften van Italië,
maarde pijpleiding mondt in Haifa
in de Middellandsche Zee uit en Haifa
wordt krachtig beschermd do)or Britsche
oorlogsschepen, is feitelijk de sterkste
Engelsohe oioirliogshiaVen in de Oostelijke
helft van de MiiddelLankiscihe Zee.
De strijd om het petroleum! elmb:arg|oi
tegen Italië iwprd't v|o|oirtgezet, al spreekt
tmsen er het tqogenblik niet over in
Genève. De bovenvermelde iapsio|mlming
van enkele feiten, doiet zien, Iwielke |c|o|mipli-
iQaities aian een dergelijk embargo Ver
bonden zijn. Men begrijpt, diait he't 'g|oed
voorbereid dient te Zijn, |wül het effect
so-rteeren. En de voorbereiding v,ain eek'
dergelijke internationale maatregel, die
de belangen Van zoovele landen en groe
pen raakt, vereischt tijd tact en geduld.
De Italiaansche olievoorziening
^Blokkade beteekent oorlog l«
Olievoorraden voor acht maanden
Sinds weken en maanden houdt Id'e
wereld zich nu- al met het vraagstuk
van het embargo op petroleum bezigL
Hoe staat het nu eigenlijk met de voor
ziening van' Italië? In hoeveel tijd zou
Italië voor een plie-ombargo het 'hoofd
moeten buigen? Geen vap deze vragien
heeft men tot nog toe kunpien. beant
woorden.
Het Ital. volk zelf weet van 't geheele
olieprobleem zo-o goed als niets af. Wel
is de benzineprijs gestegfsn, ido-ch men
kan n-0|g benzine krijgen, zoo veel als
men maar wil en het autoverkeer rolt
nog onbeperkt door de straten van Italië.
In de havens komen dagelijks inieuwe
voorraden benzine e,n- petroleum binnen,.
Geen havenstad «die op het o-ogenblik
niet over reusachtige oliehouders be
schikt.
Toch gelooft in Italië eigenlijk nie
mand, Idlat Epgeland het zou idurvein; wa
gen de olietoevoer naar Italië te blok-
keeren en zoodoenldle deP' Europe es c'hen
vrede Tn gevaar te brengen. "Epi zou
Engeland Idlaar toch toe overgaan, d|a|nl
zou het geheele Italiaansche volk zplks
als een daa|d) van oorlog beschouwen.
De Staatspetroleumm.ij A.G.I.P.
De AGIP zorgt voor de olievoorZie-
ning van leger, marine ep luchtvloot.
Deze maatschappij' heeft aandeelen in bui-
tenlandsche bronnen, b'.v. in Jrak, Roe-
menië en Albanië. Ep juist van de olie
winning i'n. Albanië, die lang(s |dC|ni kort-
sten weg na,ar Italië kan wordep |gje-
trapsporteerd, belooft men zich bijzon
dere voprideelen.
Bovendien -controleert |die AGIP de
beide particuliere olie-maatschappijen, Ide
Italiaansche doidhter-onldernemiinigen yam
het Amerikaansche Standard en flipt
Engelsche Shell concern, die beijd'e üni
Genua gevestigd Zijn. De voornaamste
van deze maatschappijen is voor Italië
de Standard-, Id'ie bijna een derde vapj
den gezamenlijken Italiaapsc'hen invoer
voor ha,ar rekening neemt. Mejn- vindt
dan ook over het geheele land verspreid'
meer dan 10,000 Stanidiard:-tanks;tatio|n(3),
terwijl het Concern in Harms eigen raffi
naderijen bezit.
Geheimzinnige olie-overeenkomst
De Engelsche Shell-maatschappij is idolor
de politieke gebeurtenissen van het laat
ste ja-a,r wat op, den achtergrond' geraakt.
Uit deze constelllatie ontstjpirudi ,opk het
gerucht, dat indertijd Idoor de internati
onale pers de ronlde deeldl en olnidatnlks
talrijke dementi's niet wil vers^jmm-en,
dat id'e Standard' Oil Gompiany of New
Jersey een monopiolie-overeenkomst vopir
dertig "jaar met Italië zou hebben afge
sloten ander Ide uitdrukkelijke voorwaar
de, idht de Standard ook in geval vain
een embargo op petroleum aan Italië
zou blijven leveren. Het verdrag zou in
werking treden op- d'en eerstein dag va-n
een eventueel embargo, en de Stalnldarid-
vertcgenwoord'ger, Mr. W. F. Hawkins
te Genève, zou de Italiaansche regeering
zelfs een c'rediet van 1 milliarjd goud-lire
hebben toegezegd.
„Er is geen woord van waar", zegt
Italië: „Wij clenken er niet ualn", ver
klaart de Standard! Oil. Mussotini zelf,
die het precies kan weten, (heeft zich er
echter nog niet over uitgelaten
Hoe lang kan Italië het uithouden
De meest belangrijke vraag bij dit alles
is: Hoe lang kan Italië een embargo op
petroleum verdragen? En |de beantwoor
ding van deze vraag is dus belangrijker
daar zonder olie en benzipe geen vlieg
tuig, fëieen tank, geen- oorgogsschip en geen
auto meer van hun plaats zouden ku|nin.en
komen en een groot deel vafn de wapen
fabrieken hun poorten zoudeln moeten
sluiten. Volgens eenige -goed op ide hoog
te zijnde Italianen, z'ou hun1 lamid acht
maanden van Idem invoer van petroleum
verstoken kunne'n- zijini. zonder daarvan
al te veel hinder, behoudens in de ci
viele voorziening, te ondervinden, zoo-
dat (de Abessijosche oorlog dan ook nog)
een flinken tijd zou kunnen wordiejn!
voortgezet.
Gevaar bestaat er slechts voor de Ita
liaansche vloot, daar 1de voorziening vain
ruwe olie, d,ie b'ijlna geheel uit Rusland
komt, in geval van een olieblokkade
absoluut niet veilig is. En dus vreest
men veeleer voor -een lamlegjgen valm de
vloot dan een vrpegtjjldigj einde vam Iden
Afrikiaanschen (oorlog.
'n Tweede Suezkanaal
In deze tijden doen talrijke fantas
tische geruchten de ronde. Natuurlijk zijn
hier en daar weer opgedoken de berich
ten omtrent een tunnel onder de Middel
landsche Zee, over, de nieuwe verbin
ding, die Japan in Siam wil maken ten
einde de Straat Singapore te vermijden
en nu schrijft men Engeland het plan
toe om een ander Suezkanaal te doen
graven. Het oude Suezkanaal zou voor
den Brit te gevaarlijk geworden zijn
door de houding van het nationalistische
Egyptische element. Het zou loopen van
het verste Zuid-Westen van de Middel
landsche Zee naar de Golf van Aakaba,
Wij gelooven daarvan geen woord. Een
nieuw kanaal zou wellicht voor Enge
land grootere moeilijkheden opleveren dan
het bestaande. De Engelsche politiek is
altijd soepel geweest, wanneer zulks noo
dig bleek. Moet de Éritsche Regeering in
Egypte van koers veranderen om de
vitale Britsche belangen te dienen, welnu,
dan doet Engeland dat. Trouwens de
symptonen zijn al aanwezig om een
nieuwe Egyptische politiek binnenkort te
gemoet te mogen zien.
Tembien heroverd
Uit Addis Abeba wordt geseind dat de
Abbessijnen Dinsdag geheel Tembien, ten
W- van Makalle hebben heroverd.
Volgens de Abessinische lezing zijn de
Italianen zonder tegenstand te bieden op
de vlucht geslagen met achterlating van
.een tank en een vrachtauto. Op hun
terugtocht zouden zij een dorp in brand
hebben gestoken.
In de Abessinische hoofdstad doet ver
der het gerucht de ronde, dat aan het
Noordelijk en het Zuidelijk front groote
gevechten zouden worden geleverd.
In het Noorden zouden de troepen van
Ras Kassa en Ras Seijoem, gebruikma
kende van den plotseling ingetreden
regentijd, met sterke afdeelingen den op-
marsch naar Aksoem voortzetten. Zij zou
den daarbij op krachtig verzet der Itali
anen stuiten, die zich in blokhuizen en
machinegeweer-stellingen hebben ver
schanst.
In het Zuiden van Ras Desta in drie
richtingen oprukken naar Yet (aan de
grens van Italiaansch Somaliland), Lugh
Ferrandi (in Somaliland aan de Joeba)
en langs de grens van Kenya. Hij heeft
de beschikking over 60.000 man, welke
troepenmacht hij in drieën heeft ge
splitst, om beschermd te zijn tegen ver
rassende vleugelaanvallen.
Italie's weerstand tegen sancties
De sancties worden in Italië meer ge
voeld dan in de pers tot uiting koint.
Het land doet alle mogelijke moeite om
de noodige grondstoffen in grootere hoe
veelheden in eigen land te winnen of
producten, die niet in het land voor
komen door Ersatz-artikelen te vervan
gen. De bedrijvigheid is alom toegeno
men en het zou voor het economische
leven een debacle zijn, indien de veld
tocht in Abessinië zijn einde zou nemen.
Dit is het tragische van Mussolini's drij
ven: gaat de oonog door, dan zakt Italië
ineen en beëindigt de strijd, dan kan de
debacle evenmin uitblijven. Het land is
erg bang voor olie-sancties. Het haalt
zijn petroleum nu uit Albanië; de pijp
leiding, 75 K.M. lang, van de Albaneesche
bronnen te Kucova naar de zeehaven Va-
lona, is onlangs in gebruik genomen. De
capaciteit van deze leiding wordt ge
schat op 1000 ton per dag.
Men zal in Albanië met den bouw van
rafinnaderijen beginnen en ook in Italië
zullen dergelijke installaties verrijzen.
Voor Albanië ongetwijfeld een schitte
rende bron van inkomsten in deze moei
lijke tijden. Voor Italië echter een zor
genkind, wanneer op een gegeven moment
den oorlog tegen Engeland eens zou uit
breken. Want Albanië ligt vrij kwetsbaar.
Aartshertog
Otto van Habsburg
Doctor in de rechten
De 23-jarige .aartshertog) Otto vam Habs
burg, de Oostenrijksdhe troonpretendent,
is -aan de katholieke uniyersiteit te Leuven
gepromoveerd tot (doctor in de rechten.
Hij had een -proefschrift geschreven
over de landbouw wetten in het Dpnau-
bekken.
Na het overlijden van haar gemaal
keizer Karei heeft de ex-keizerin Zita
zich met haar aclht kinderen tenslotte
in België iO;p het kasteel te Steenoekerzeel
gevestigd.
Korten tijd later begon aartshertog
Ottoi met 2?ijn studies te Leuven, welke
thans met succes rijn bekroond.
Zijn oudste zuster, aartshertogin Ade
laide, stuid'eert te Leuven in de philo-
soiphie.
Het regent in Abassynië
In ons kikkerlandje zijn wij blij, als
#.het eens niet regent, de Negus ziet in
het neerplassende hemelwater een tee
lten, dat het land niet alleen wordt ge
laten. Het wakkert de energie der Abes-
sijnen aan, want gewoonlijk beginnen de
eerste flinke regens in Maart of April te
vallen en nu reeds Januari.
Als het maar eenigszins mogelijk is,
maken de Italiaansche vliegers van gun
stig weer gebruik om hun bommen te
laten vallen. Geschiedt dit om hun af
tocht zoo goed mogelijk te dekken? Men
zegt, dat Ogaden nagenoeg door de Itali
anen moet zijn losgelaten; zij schijnen
te liggen op de lijn van Oeal-Oeal, Gor-
gulubi tot Dolo, dus feitelijk vlak bij de
grens. Het moet er voor de Italianen niet
fraai utziiien, al geeft Mussolini dt na
tuurlijk nog niet toe. De voorspellingen
van bekende zieners (met of zonder kof
fiedik) zijn eenstemmig, wat het beëindi
gen van den oorlog in het komende voor
jaar betreft. Moeilijk is dit niet, want
zoodra de regentijd flink doorkomt, kan
men niet doorvechten. Dan heeft men tot
het einde van het jaar te wachten.
De maansverduistering
De -alge-mieen en overal ,aiangekio|ndig-
de (maansverduistering; op Woensdag
avond is pp een mislukking uitgielloiopen
voiar hen, die zich er (op hadden gewa
pend de Verduistering! te volgen. De grau
we regenwolken schoven voor de plaats
iwlaar zich het proces afspeelde, Z|o|o|da.t
de verduistering verduisterd wierd.
Hier was 't tenminste oinimlogelijk p(ok
imiaar één glimp van imaian pf eclips te
zien. f
Snelle auto's voor de kommiezen
In verband miet het s'teeds toenemen
Van den sluikhandel aan de Belgische
grens, zijn per 1 Januari 1936 een aan
tal belangrijke douanestations voiorzien
van snelloiopende auto's. Te Tilburg, Bre
da, Roosendaal en |opk te Rioenmiond en
Maastricht zijn per plaats twee auto's
Sgestationneerd, die een opensdiuifbaar
dak hebben, tenWijl in de iwagens zelf
steeds wapens voorhanden zullen zijn.
Deze iwiagens worden bemand met dub
bele ploegen en zullen mtet alleen ge-
President Roosevelt
De Italiaaansche olievoorziening
Otto van Habsburg
Snelle douane-auto's
'n Tweede Suezkanaal?
Ned. Legervliegtuig beschadigd
bezigd Wlorden als achtervolgingsautq's,
(miaar oiok fopn aan de grens in beslag
genomen smiokkelwiaar te vervjoieren.
Duitschland heeft te weinig eieren
Op verschillend gebied heerscht in
Duitschland voedselnood. Van vetten wis
ten wij dit en het nieuwe handelsver
drag met Nederland heeft bepaald, dat,
alhoewel hetzelfde bedrag voor den in
voer van .agrarische producten, hoofdzake
lijk zuivelproducten en groenten beschik
baar zal worden gesteld, de prijzen zoo
danig zullen worden verlaagd, dat een
grooter kwantum de grenzen zal pas-
seeren. Nu is er ook een eiergebrek.
De Duitsche kippen leggen over het alge
meen slecht. Het gebrek aan eieren is
weliswaar niet zoo nijpend, doch nu ook
vleesch moeilijker te krijgen is, wordt het
onvoldoende koopen van eieren als een
inconvenient gevoeld. Sommige zaken van
middelmatigen omvang hebben in de af-
geloopen week slechts vijf a vijftig eieren
ontvangen, welke voorraad vanzelfspre
kend in een luttel moment is uitverkocht.
Ook in de koelhuizen bevinden zich
slechts weinig eieren. De Duitsche auto
riteiten wijzen erop, dat over een maand
de goede leg weer begint en dat dan het
leed zal zijn geleden! Misschien dat ons
land van dezen eiernood nog zal profi-
teeren door een extra-contingent. Tot
dusver is hiervan echter nog niets bekend.
Wegenverlichting
Hij, die autorijdt, weet, hoe naar en
gevaarlijk het rijden 's avonds is. Men
mag dit met een enthousiasme ontken
nen om met woorden te toonen, hoe
goed men het stuur meester is, in werke
lijkheid zijn er zeer weinigen, die zich
safe voelen b ijihet telkens tegemoetrijden
van verblindende lichten, hoe gedimd deze
ook mogen zijn. De eenige oplossing is
een prima wegverlichteng. Sommige dee»
len van de hoofdverbindingswegen zijn
dan ook met natriumlichten of andere
moderne lampen voorzien, die het ver
keer sterk vergemakkelijken. Men wil ook
den weg Amsterdam—Haarlem gaan ver
lichten en de hoofdingenieur-directeur
van de Rijkswaterstaat deelt aan de
K.N.A.C. mede, dat de technische zijde
van de verlichting van open wegen ge em
moeilijkheden biedt. Het Rijk heeft ech
ter g een eigen exploitatie van lichtnetten,
zoo dat overeenkomsten gemaakt moeten
worden met stroomleverings-lichamen bin
nen wier ressort de te verlichten wegen
liggen. Het is de vraag, of de finan-
cieele zijde van het vraagstuk niet in
deze tijden te zwaar weegt om geleide
lijk het geheele primaire automobielnet
van Nederland van een goede verlichting
te voorzien. Het zou echter een uitkomst
zijn!
KORTE BERICHTEN
Om een sigarenbandje
De jacht op sigarenbandjes dopir de
jeugd heeft te Nieuwveen (Z.-H,) tjbt
een vrij ernstig' ongeluk geleid.
Eenige jongens zagen ander een Zw&ar
rooster een sigarenbandje liggen. Niets
Iwlas de jongens echter te zwaar ,ami
het begeerde voionwierp in hun bezit (te
krijgen en wiet vereende krachten wierd
derhalve het rooster (Opgetild.
De jeugdige G. V. d. B. zou het er
Wiel even uithalen; miaar voor hij 't handje
op den beganen gnofnd had, lieten de
anderen het rooster vallen, met het ge
volg, dat den jiongen eefnige vipgertjoppen
Wierden afgekneld.
Vermindering bietengaranti®
met vijf procent
De tmlmister van Landbouw! zoiu besllotcn
hebben een vermindering van de totale
bietengarantie met 5 pet. ten bate van
de Veenkoloniale fabrieksaardappeltelers
1936 uit te voeren, ten einde eenigszins
tegemoet te karnen iaan de zeer sterke
beperking, wfelke ten aanzien van de teelt
van fabrieksaardappelen noiodig zal rijn.