ZIEMKZEESCHE KIEUWSBODE DONDERDAG 9 JANUARI 1936 !IN OPGENO ZIEMKZEESCHE COURANT BUITENLAND BINNENLAND De Kern ABONNEMENT: Prijs per 3 maanden 11,50, buiten Zierikzee f 1,80 Voor het buitenl. p. jaar f10,Afzonderlijke Dammers 5 oent. Verschijnt voorloopig iederen werkdag. Tel. No. 32. Giro 137677 1797 - 1889 DirecteurA. J. DE LOOZE Uitgever-RedacteurM. J. KOSTEN Uitgave: N.V. ZIERIKZEESCHE NIEUWSBODE, ZIERIKZEE 92STE JAARGANG No. 12912 ADVERTENTIEN'i ran 1—-3 regels 60 oent, van 4 regels en daarboven 20 oent per regel. Reclames 30 oent per regel. Bij oontraot belangrijke korting Inzending op den dag van uitgave vóór 10 uur President Roosevelt, het petroleum-embargo, de oorlog De Amerikaansche president krijgt van het Congres 'uitgebreide volmiachton iryet betrekking tolt de handhaving van de neutraliteit der Vereenigde Staten. Ofschoon deze vlotlmfachten oogenschijn- lijk betrekking hebben op de neutraliteit der Vereeniglde Staten zijn zij in werke lijkheid noodig, p|m) den Anuerikaanschen president, iwianneer hij zulks (mio'dht wen- schen, de bevoegdheid te geven een pe- troleumembargo af te kond:gen, waardiopr Italië, tenminste uit de Vereenigde Staten, deze voor den lopriog zloioi onontbeerlijke brandstof niet imeer zal kunnen krijgen. Het wiordt Ithans Voikjoimien duidelijk, (wlaaroimJ de ViOilkenb|o|nd9qamlmissiej ter be handeling van idie toepassing der sancties tegen Italië de bespreking van het petro- leusmJ nog even heeft uitgesteld. Zonder tmiedewierking van de Vereenigde Staten is dit verbod van verklc(o|p' van petroleum en van petroleum1 producten naar Italië zonder eenig nut. De Vereenigde Staten zijn de grootste prlo.duöenï ter (wlereld van petroleum), en brengen imleer dan1 de helft v|a!n alle geproduceerde petroleum VOlOiT. FRANKLIN D. ROOSEVELT Wanneer de Vereenigde Staten mieedoen aan het embargo wiordt de ijoiestand heel anders. Men mag aannemen, dat de Amle- ritoaansehe maatschappijen, die in het bui tenland Werken, tolt de naleving van de embargo^ bepalingen te dwtingen. Gemak kelijk zal dit niet gaan, pimidalt formeel die maatschappijen niet Ajnerikaansch zijn, miaar de nationaliteit van het lapd hebben, fwlaar de petroleum) iwlotrdt ge- Wonnen, al is het kapitaal dan |o|ok in handen der Amerikaansche mloedermiaat- schappij. Zoio Zoiu men vopr de moge lijkheid kunnen staan, dat Mexiciaa|tisc!he of Venoizelaansche maatschappijen Zich van een embargo naar Italië niets laialn- trekken. In dat geval heeflt het embargo lOioik geen zin, lolmdat Mexico en Venezuela zeer zeker in staat zijn geheel in de be hoeften van Italië aan peftroleumproiduc- ten te voldaan. Geleidelijk laan, stop- vlodr stap, rwlordt ech'ter dit punt vjopirbiereid. Roosevelt bereid tegen Italië op te treden Thans is men zoiover, dat de president der Vereenigde Staten duidelijk heeft laten doiarschetmieren, dat hij bereid is tegen den aanvaller op te tréidein. Het spreekt vanzelf, dat de Atmlerikaanstehe president de imlaicht en de werkingssfeer Van zijn maatschappijen kent. Hij zal dus niet toit een embargo- i0|vergaan zonder de zekerheid, dat de Amerikaansche produ centen in andere landen zich ook daar aan zullen houden. Hetzelfde is het geval melt de Britslöhe oliemaatschappijen. Alleen is het daar voor aan geen twijfel onderhevig, dat I |op één twiqord van de regieering in Lclndein J de levering van| petroleum aan Italië ,d|0|o|r iade maatschappijen, die direct of inch- j reet met de Shell groep in verbinding staan, zal Worden stopgezelt. Er blijven dan noig eenige c|nafha|nkehj'- ke Roemeensche petroleumlprloiduc'enten over, en een paar maatschappijen in j Klein-Azië, die onder Franschen imvlojed staan, benevens de Sovjets. Helt is echter te verwachten, dat ook deze producenten zich bij een embargo- zo-uden aansluiten, zoiodat dit v|olledig zou zijn pif pracltisch volledig, Wanneer het -wprdt afg,ek|o)ndigd. I Italië kijkt met spanning toe Geen Wlonder, dat de beslissing in Italië 1 met spanning tegemloet w|ordt gezien, j een petroleumembargoi Zoiu niet alleen 1 het gebruik van vliegmachines en tanks binnenkort onmogelijk maken, maar bo vendien het transport en de industrie ten zeerste bemoeilijken in Italië Zelf. Italië heeft zi^h dan ook van een belangrijk pakket aandeelen van de Mos sul Oilfields voorzien. Oiok hier is olie genoeg v|c|or de behoeften van Italië, maarde pijpleiding mondt in Haifa in de Middellandsche Zee uit en Haifa wordt krachtig beschermd do)or Britsche oorlogsschepen, is feitelijk de sterkste Engelsohe oioirliogshiaVen in de Oostelijke helft van de MiiddelLankiscihe Zee. De strijd om het petroleum! elmb:arg|oi tegen Italië iwprd't v|o|oirtgezet, al spreekt tmsen er het tqogenblik niet over in Genève. De bovenvermelde iapsio|mlming van enkele feiten, doiet zien, Iwielke |c|o|mipli- iQaities aian een dergelijk embargo Ver bonden zijn. Men begrijpt, diait he't 'g|oed voorbereid dient te Zijn, |wül het effect so-rteeren. En de voorbereiding v,ain eek' dergelijke internationale maatregel, die de belangen Van zoovele landen en groe pen raakt, vereischt tijd tact en geduld. De Italiaansche olievoorziening ^Blokkade beteekent oorlog l« Olievoorraden voor acht maanden Sinds weken en maanden houdt Id'e wereld zich nu- al met het vraagstuk van het embargo op petroleum bezigL Hoe staat het nu eigenlijk met de voor ziening van' Italië? In hoeveel tijd zou Italië voor een plie-ombargo het 'hoofd moeten buigen? Geen vap deze vragien heeft men tot nog toe kunpien. beant woorden. Het Ital. volk zelf weet van 't geheele olieprobleem zo-o goed als niets af. Wel is de benzineprijs gestegfsn, ido-ch men kan n-0|g benzine krijgen, zoo veel als men maar wil en het autoverkeer rolt nog onbeperkt door de straten van Italië. In de havens komen dagelijks inieuwe voorraden benzine e,n- petroleum binnen,. Geen havenstad «die op het o-ogenblik niet over reusachtige oliehouders be schikt. Toch gelooft in Italië eigenlijk nie mand, Idlat Epgeland het zou idurvein; wa gen de olietoevoer naar Italië te blok- keeren en zoodoenldle deP' Europe es c'hen vrede Tn gevaar te brengen. "Epi zou Engeland Idlaar toch toe overgaan, d|a|nl zou het geheele Italiaansche volk zplks als een daa|d) van oorlog beschouwen. De Staatspetroleumm.ij A.G.I.P. De AGIP zorgt voor de olievoorZie- ning van leger, marine ep luchtvloot. Deze maatschappij' heeft aandeelen in bui- tenlandsche bronnen, b'.v. in Jrak, Roe- menië en Albanië. Ep juist van de olie winning i'n. Albanië, die lang(s |dC|ni kort- sten weg na,ar Italië kan wordep |gje- trapsporteerd, belooft men zich bijzon dere voprideelen. Bovendien -controleert |die AGIP de beide particuliere olie-maatschappijen, Ide Italiaansche doidhter-onldernemiinigen yam het Amerikaansche Standard en flipt Engelsche Shell concern, die beijd'e üni Genua gevestigd Zijn. De voornaamste van deze maatschappijen is voor Italië de Standard-, Id'ie bijna een derde vapj den gezamenlijken Italiaapsc'hen invoer voor ha,ar rekening neemt. Mejn- vindt dan ook over het geheele land verspreid' meer dan 10,000 Stanidiard:-tanks;tatio|n(3), terwijl het Concern in Harms eigen raffi naderijen bezit. Geheimzinnige olie-overeenkomst De Engelsche Shell-maatschappij is idolor de politieke gebeurtenissen van het laat ste ja-a,r wat op, den achtergrond' geraakt. Uit deze constelllatie ontstjpirudi ,opk het gerucht, dat indertijd Idoor de internati onale pers de ronlde deeldl en olnidatnlks talrijke dementi's niet wil vers^jmm-en, dat id'e Standard' Oil Gompiany of New Jersey een monopiolie-overeenkomst vopir dertig "jaar met Italië zou hebben afge sloten ander Ide uitdrukkelijke voorwaar de, idht de Standard ook in geval vain een embargo op petroleum aan Italië zou blijven leveren. Het verdrag zou in werking treden op- d'en eerstein dag va-n een eventueel embargo, en de Stalnldarid- vertcgenwoord'ger, Mr. W. F. Hawkins te Genève, zou de Italiaansche regeering zelfs een c'rediet van 1 milliarjd goud-lire hebben toegezegd. „Er is geen woord van waar", zegt Italië: „Wij clenken er niet ualn", ver klaart de Standard! Oil. Mussotini zelf, die het precies kan weten, (heeft zich er echter nog niet over uitgelaten Hoe lang kan Italië het uithouden De meest belangrijke vraag bij dit alles is: Hoe lang kan Italië een embargo op petroleum verdragen? En |de beantwoor ding van deze vraag is dus belangrijker daar zonder olie en benzipe geen vlieg tuig, fëieen tank, geen- oorgogsschip en geen auto meer van hun plaats zouden ku|nin.en komen en een groot deel vafn de wapen fabrieken hun poorten zoudeln moeten sluiten. Volgens eenige -goed op ide hoog te zijnde Italianen, z'ou hun1 lamid acht maanden van Idem invoer van petroleum verstoken kunne'n- zijini. zonder daarvan al te veel hinder, behoudens in de ci viele voorziening, te ondervinden, zoo- dat (de Abessijosche oorlog dan ook nog) een flinken tijd zou kunnen wordiejn! voortgezet. Gevaar bestaat er slechts voor de Ita liaansche vloot, daar 1de voorziening vain ruwe olie, d,ie b'ijlna geheel uit Rusland komt, in geval van een olieblokkade absoluut niet veilig is. En dus vreest men veeleer voor -een lamlegjgen valm de vloot dan een vrpegtjjldigj einde vam Iden Afrikiaanschen (oorlog. 'n Tweede Suezkanaal In deze tijden doen talrijke fantas tische geruchten de ronde. Natuurlijk zijn hier en daar weer opgedoken de berich ten omtrent een tunnel onder de Middel landsche Zee, over, de nieuwe verbin ding, die Japan in Siam wil maken ten einde de Straat Singapore te vermijden en nu schrijft men Engeland het plan toe om een ander Suezkanaal te doen graven. Het oude Suezkanaal zou voor den Brit te gevaarlijk geworden zijn door de houding van het nationalistische Egyptische element. Het zou loopen van het verste Zuid-Westen van de Middel landsche Zee naar de Golf van Aakaba, Wij gelooven daarvan geen woord. Een nieuw kanaal zou wellicht voor Enge land grootere moeilijkheden opleveren dan het bestaande. De Engelsche politiek is altijd soepel geweest, wanneer zulks noo dig bleek. Moet de Éritsche Regeering in Egypte van koers veranderen om de vitale Britsche belangen te dienen, welnu, dan doet Engeland dat. Trouwens de symptonen zijn al aanwezig om een nieuwe Egyptische politiek binnenkort te gemoet te mogen zien. Tembien heroverd Uit Addis Abeba wordt geseind dat de Abbessijnen Dinsdag geheel Tembien, ten W- van Makalle hebben heroverd. Volgens de Abessinische lezing zijn de Italianen zonder tegenstand te bieden op de vlucht geslagen met achterlating van .een tank en een vrachtauto. Op hun terugtocht zouden zij een dorp in brand hebben gestoken. In de Abessinische hoofdstad doet ver der het gerucht de ronde, dat aan het Noordelijk en het Zuidelijk front groote gevechten zouden worden geleverd. In het Noorden zouden de troepen van Ras Kassa en Ras Seijoem, gebruikma kende van den plotseling ingetreden regentijd, met sterke afdeelingen den op- marsch naar Aksoem voortzetten. Zij zou den daarbij op krachtig verzet der Itali anen stuiten, die zich in blokhuizen en machinegeweer-stellingen hebben ver schanst. In het Zuiden van Ras Desta in drie richtingen oprukken naar Yet (aan de grens van Italiaansch Somaliland), Lugh Ferrandi (in Somaliland aan de Joeba) en langs de grens van Kenya. Hij heeft de beschikking over 60.000 man, welke troepenmacht hij in drieën heeft ge splitst, om beschermd te zijn tegen ver rassende vleugelaanvallen. Italie's weerstand tegen sancties De sancties worden in Italië meer ge voeld dan in de pers tot uiting koint. Het land doet alle mogelijke moeite om de noodige grondstoffen in grootere hoe veelheden in eigen land te winnen of producten, die niet in het land voor komen door Ersatz-artikelen te vervan gen. De bedrijvigheid is alom toegeno men en het zou voor het economische leven een debacle zijn, indien de veld tocht in Abessinië zijn einde zou nemen. Dit is het tragische van Mussolini's drij ven: gaat de oonog door, dan zakt Italië ineen en beëindigt de strijd, dan kan de debacle evenmin uitblijven. Het land is erg bang voor olie-sancties. Het haalt zijn petroleum nu uit Albanië; de pijp leiding, 75 K.M. lang, van de Albaneesche bronnen te Kucova naar de zeehaven Va- lona, is onlangs in gebruik genomen. De capaciteit van deze leiding wordt ge schat op 1000 ton per dag. Men zal in Albanië met den bouw van rafinnaderijen beginnen en ook in Italië zullen dergelijke installaties verrijzen. Voor Albanië ongetwijfeld een schitte rende bron van inkomsten in deze moei lijke tijden. Voor Italië echter een zor genkind, wanneer op een gegeven moment den oorlog tegen Engeland eens zou uit breken. Want Albanië ligt vrij kwetsbaar. Aartshertog Otto van Habsburg Doctor in de rechten De 23-jarige .aartshertog) Otto vam Habs burg, de Oostenrijksdhe troonpretendent, is -aan de katholieke uniyersiteit te Leuven gepromoveerd tot (doctor in de rechten. Hij had een -proefschrift geschreven over de landbouw wetten in het Dpnau- bekken. Na het overlijden van haar gemaal keizer Karei heeft de ex-keizerin Zita zich met haar aclht kinderen tenslotte in België iO;p het kasteel te Steenoekerzeel gevestigd. Korten tijd later begon aartshertog Ottoi met 2?ijn studies te Leuven, welke thans met succes rijn bekroond. Zijn oudste zuster, aartshertogin Ade laide, stuid'eert te Leuven in de philo- soiphie. Het regent in Abassynië In ons kikkerlandje zijn wij blij, als #.het eens niet regent, de Negus ziet in het neerplassende hemelwater een tee lten, dat het land niet alleen wordt ge laten. Het wakkert de energie der Abes- sijnen aan, want gewoonlijk beginnen de eerste flinke regens in Maart of April te vallen en nu reeds Januari. Als het maar eenigszins mogelijk is, maken de Italiaansche vliegers van gun stig weer gebruik om hun bommen te laten vallen. Geschiedt dit om hun af tocht zoo goed mogelijk te dekken? Men zegt, dat Ogaden nagenoeg door de Itali anen moet zijn losgelaten; zij schijnen te liggen op de lijn van Oeal-Oeal, Gor- gulubi tot Dolo, dus feitelijk vlak bij de grens. Het moet er voor de Italianen niet fraai utziiien, al geeft Mussolini dt na tuurlijk nog niet toe. De voorspellingen van bekende zieners (met of zonder kof fiedik) zijn eenstemmig, wat het beëindi gen van den oorlog in het komende voor jaar betreft. Moeilijk is dit niet, want zoodra de regentijd flink doorkomt, kan men niet doorvechten. Dan heeft men tot het einde van het jaar te wachten. De maansverduistering De -alge-mieen en overal ,aiangekio|ndig- de (maansverduistering; op Woensdag avond is pp een mislukking uitgielloiopen voiar hen, die zich er (op hadden gewa pend de Verduistering! te volgen. De grau we regenwolken schoven voor de plaats iwlaar zich het proces afspeelde, Z|o|o|da.t de verduistering verduisterd wierd. Hier was 't tenminste oinimlogelijk p(ok imiaar één glimp van imaian pf eclips te zien. f Snelle auto's voor de kommiezen In verband miet het s'teeds toenemen Van den sluikhandel aan de Belgische grens, zijn per 1 Januari 1936 een aan tal belangrijke douanestations voiorzien van snelloiopende auto's. Te Tilburg, Bre da, Roosendaal en |opk te Rioenmiond en Maastricht zijn per plaats twee auto's Sgestationneerd, die een opensdiuifbaar dak hebben, tenWijl in de iwagens zelf steeds wapens voorhanden zullen zijn. Deze iwiagens worden bemand met dub bele ploegen en zullen mtet alleen ge- President Roosevelt De Italiaaansche olievoorziening Otto van Habsburg Snelle douane-auto's 'n Tweede Suezkanaal? Ned. Legervliegtuig beschadigd bezigd Wlorden als achtervolgingsautq's, (miaar oiok fopn aan de grens in beslag genomen smiokkelwiaar te vervjoieren. Duitschland heeft te weinig eieren Op verschillend gebied heerscht in Duitschland voedselnood. Van vetten wis ten wij dit en het nieuwe handelsver drag met Nederland heeft bepaald, dat, alhoewel hetzelfde bedrag voor den in voer van .agrarische producten, hoofdzake lijk zuivelproducten en groenten beschik baar zal worden gesteld, de prijzen zoo danig zullen worden verlaagd, dat een grooter kwantum de grenzen zal pas- seeren. Nu is er ook een eiergebrek. De Duitsche kippen leggen over het alge meen slecht. Het gebrek aan eieren is weliswaar niet zoo nijpend, doch nu ook vleesch moeilijker te krijgen is, wordt het onvoldoende koopen van eieren als een inconvenient gevoeld. Sommige zaken van middelmatigen omvang hebben in de af- geloopen week slechts vijf a vijftig eieren ontvangen, welke voorraad vanzelfspre kend in een luttel moment is uitverkocht. Ook in de koelhuizen bevinden zich slechts weinig eieren. De Duitsche auto riteiten wijzen erop, dat over een maand de goede leg weer begint en dat dan het leed zal zijn geleden! Misschien dat ons land van dezen eiernood nog zal profi- teeren door een extra-contingent. Tot dusver is hiervan echter nog niets bekend. Wegenverlichting Hij, die autorijdt, weet, hoe naar en gevaarlijk het rijden 's avonds is. Men mag dit met een enthousiasme ontken nen om met woorden te toonen, hoe goed men het stuur meester is, in werke lijkheid zijn er zeer weinigen, die zich safe voelen b ijihet telkens tegemoetrijden van verblindende lichten, hoe gedimd deze ook mogen zijn. De eenige oplossing is een prima wegverlichteng. Sommige dee» len van de hoofdverbindingswegen zijn dan ook met natriumlichten of andere moderne lampen voorzien, die het ver keer sterk vergemakkelijken. Men wil ook den weg Amsterdam—Haarlem gaan ver lichten en de hoofdingenieur-directeur van de Rijkswaterstaat deelt aan de K.N.A.C. mede, dat de technische zijde van de verlichting van open wegen ge em moeilijkheden biedt. Het Rijk heeft ech ter g een eigen exploitatie van lichtnetten, zoo dat overeenkomsten gemaakt moeten worden met stroomleverings-lichamen bin nen wier ressort de te verlichten wegen liggen. Het is de vraag, of de finan- cieele zijde van het vraagstuk niet in deze tijden te zwaar weegt om geleide lijk het geheele primaire automobielnet van Nederland van een goede verlichting te voorzien. Het zou echter een uitkomst zijn! KORTE BERICHTEN Om een sigarenbandje De jacht op sigarenbandjes dopir de jeugd heeft te Nieuwveen (Z.-H,) tjbt een vrij ernstig' ongeluk geleid. Eenige jongens zagen ander een Zw&ar rooster een sigarenbandje liggen. Niets Iwlas de jongens echter te zwaar ,ami het begeerde voionwierp in hun bezit (te krijgen en wiet vereende krachten wierd derhalve het rooster (Opgetild. De jeugdige G. V. d. B. zou het er Wiel even uithalen; miaar voor hij 't handje op den beganen gnofnd had, lieten de anderen het rooster vallen, met het ge volg, dat den jiongen eefnige vipgertjoppen Wierden afgekneld. Vermindering bietengaranti® met vijf procent De tmlmister van Landbouw! zoiu besllotcn hebben een vermindering van de totale bietengarantie met 5 pet. ten bate van de Veenkoloniale fabrieksaardappeltelers 1936 uit te voeren, ten einde eenigszins tegemoet te karnen iaan de zeer sterke beperking, wfelke ten aanzien van de teelt van fabrieksaardappelen noiodig zal rijn.

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1936 | | pagina 1