ZIERIKZEESCHE
NIEUWSBODE
S. D.
ZATERDAG 23 NOVEMBER 1935
m OPOENO
ZIERIKZEESCHE COURANT
OM EEN KIND
Sto o m was s ch e rij
Warme Wollen-
Win ter Idee ding
„VELO"-
De Kern
BINNENLAND
ABONNEMENT:
1797 - 1889
Prijs per 3 maanden 11,50, buiten Zierikzee f 1,80
Yoor het buitenl. p. jaar f10,Aizonderlijke
nummers 5 cent. Verschijnt voorloopig iederen
werkdag. Tel. No. 32, Giro 137677
Directeur: A. J. DE LOOZE Uitgever-Redacteur: M. J. KOSTEN
Uitgave: N.V. ZIERIKZEESCHE NIEUWSBjODE, ZIERIKZEE
92STE JAARGANG No. 12875
ADVERTENTIENi
van 13 regels 60 cent, van £4 regels en
daarboven 20 cent per regel. Reclames 30 cent
per regel. Bij contract belangrijke korting
Inzending op den dag van uitgave vóór 10 uur
Correspondent te Haamstede
In aansluiting tmlet het vqrig, bericht
betreffende zijn aanstelling als Correspon
dent te Haamstede-Burgh, verzoekt de
heer C. A. Hartpg, de vereenigingen en
corporaties, die prijs stellen op verslagen
in de Nieuwsbode, hem) van hun vergade
ringen een citatie te doen to©komien. Ver
der houdt hij zich aanbevolen voor ïhede-
deelingen van allerlei aard, die vermel
denswaardig zijn.
Oeververbinding in Rotterdam
Over of onder de Maas
Bij alle meeningsversthiilen omtrent de
beste wijze, waarop de beide Maas
oevers in Rotterdam ten tweeden male
verbonden moeten worden, staat het feit
voorop, dat er een tweede oeververbin
ding komt. Dit is op zichzelf reeds een
feit, dat de aandacht Verdient. Niet uit
Rotterdamsch standpunt bezien, maar uit
Nederlandsch standpunt. Wij ga,an vaak
prat erop, dat onze steden zoo uitste
kend ingericht zijn, dat Wij in stede-
bouwkundig opzicht aan vele landen t,ot
voorbeeld kunnen strekken, maar wat
onze groiOte brugverbindingem betreft is
dit toch istellig niet het geval. Dat een
stad als Rotterdam slechts één enkele
brugverbinding tusschen de beide Maas
oevers heeft, een verbinding, die natuur
lijk hopeloos overbelast moet zijn, is
op zichzelf reeds een bewijs, dat wij
in dit opzicht niet op de hoogte van on
zen tijd zijn.
Men bedenke eens, wat Londen zou
doen zonder zijn tallooze bruggen over
de Thames, hoe de toestand in New-
York zou Zijn met één enkele oeverver
binding. En om nu over de wereldste
den te zwijgen. Komt men in Keulen,
dan vindt men er een viertal Rijnbrug
gen voor het gewone verkeer. Dat een
stad met een inwonertal als Rotterdam
slechts één enkele brug heeft en dat
nog wel, terwijl het doorgaande Verkeer
van eii naar de Moerdijk door de stad
rnoet gaan en over deze brug verbinding
is in den tegenwbordigen tijd werke
lijk een anachronisme.
Nu zal er aan deze achterlijkheid dan
gelukkig finnen enikele jaren een einde
komen. Men gaat binnenkort over tot
de aanbesteding, waarbij' .plannen voor
een tweede brug of voor een tunnel
mogen woTden ingediend. Laat men dan
echter tenminste trachten de best mo
gelijke oplossing te vinden, ook voor de
toekomst, Opdat men dan (m'et één ruk
een eind voorwaarts komt en andere
steden minstens inhaalt.
Brug of tunnel
Wij vreezen voor een onbevredigende
oplossing waanneer, gelijk thans het jge-
val is, de nadruk Iwordt gelegd op de
fir.ancJieele zijde van de kwestie, en men
zich verdiept in de vraag, Wat op den
duur goedkooper uitkomt, brug of tun-
Iemands oordeel over de waarde van
het leven hangt af van zijn oordeel over
de menschen.
FEUILLETON
43
ROMAN VAN NORBIERT GARAI.
„Zoo, is dat alles Wat u van mr.
Mitchell kunt vertellen, miss Osbprn?"
In den toom, waarop hij dat vraagt, ligt
duidelijk een Waarschuwing opgesloten.
„Ja, dat is alles!"
Benett verzoekt haar hem eenige mi
nuten te willen exicuseeren.. Hij verlaat
het vertrek, loopt de gang door en be
geeft zich naar een andere afdeelinig,
Waar hij opdracht geeft tegen miss Os-
boirn een bevel tqt aanhouding uit te
vaardigen. Van een en ander mag echter
slechts gebruik Worden gemaakt, wianneer
zi| een poging tot ontvluchten mlocbt on
dernemen. Miss Osborn m)oet streng Wor
den bewaakt, daar zij qngetwij'feld in
verbinding staat Imlet Qoverley en men
dus door haar achter diens verblijfplaats
zal kunnen komen.
Als hij Weer in Zijn kamler terugikjomt,
deelt hij Niciojle zeer conventioneel mlee,
dat de kwestie Van de /kleine Maud Gor
don nog eens nauwkeurig zal worden
onderzocht- Overigens zijn de daarvoor
in aanmerking komende autoriteiten reeds
pp de bijzondere omstandigheid, waaron
nel. Natuurlijk mag men in de
wöordige omstandigheden het |geld' niet
Wegsmijten, en als de eene oplossing
belangrijk duurder is dan de andere,
zouden er wiel zeer gewichtige ai^umen-
ten moeten zijn om toch de duurdere
imlethode van oeververbinding te kiezen.
Wonneer echter de kosten in beide ge
vallen elkaar betrekkelijk weinig zullen
ontloopen, en dit schijnt min of meer
het geval te zullen zijn, dan mag men
zeker alle Vragen, die Imlet deze ver
binding samenhangen, nauwkeurig/ afwe
gen, zonder zich blind te staren op het
prijsverschil.
Het nadeel van een brug ligt natuurlijk
in het feit, dat op een druk bevaren rivier
als de Maas iedere brug een belemmering
voor de vaart vormt en deze hinderpalen
toit een minimtijm moeten (Worden terug
gebracht. Kan men echter een brug oon-
strueeren met practtisch geen hinderpalen
in het Vaanwlater, vooral in dat deel,
dat door de grootere schepen wordt
gebruikt, en kan men met de opritten
goed uitkomen, dan heeft een brug be
langrijke voordeelen.
Technisch-economisch vraagstuk
Alle tunnels zijh Vqor autoverkeer
Zeer onaangenaam, in verband niet het
Oorverdoovend laiwaai, dat de (auto's
er imjoeten Veroorzaken- Het gaat piiet
alleen om geruischlo,os loopende passa-
gierWagens, maar ook om vrachtauto's.
Wie wel eens door een Lomdemsche tun
nel gereden heeft, achter een zWtare
vrachtauto aan, wiaarbij passeeren on
mogelijk is, die weet, dat deze toch een
buitengewoon onaangenaam kwiartiertje
met zich meebrengt.
Bij deze questie Imjag: |men zich niet tot
de tegenwoordige verhoudingen beper
ken, maar dient men het oog op de toe
komst gericht te houden. Wat zal de
toekomst ons waarschijnlijk brengen aan
autoverkeer en aan scheepsverkeer?
Wat zullen de gevolgen zijn van de
uitgebreide toepassing der dieselmotoren
in auto's, waarheen wij zeer beslist gaan?
Geluidloozer worden de vrachtwagens jer
niet op! Zouden er technische mogelijk
heden! bestaan qm de zeer krachtige echo»
werking in dezee tunnels te doen ver
minderen, hetgeen evenwel buitengewoon
mOeilijk Zal zijh, om'dat toiuren en gewelf
alle geluiden honderdvoudig weerkaat
sen, dan kan misschien het bezwaar van
het waarlijk oorverdoovende lawaai min
der ernstig gelden.
Voorziet men voior de Maas een sterk
toenemend vJrkeer in 'de toekomst, dan
worden Ide bezwaren tegen een brug
natuurlijk grooter. Dit alles motet ter
dege worden nagejgaan en het heeft ons
getroffen, da.t tot nu toie ide strijd zich
heeft afgespeeld tusschen de bouwtech
niek Het is echter geen kwestie van b.ou-
Iwien op de goedkoopst mogelijke manier
alleen, het is een tec|hnisch-economisch
vraagstuk, Waarbij ook anderen hun mee
ning naar voren dienen te breingen.
Z I E R I K Z E E
Chemisch Reinigen
Verven hhm
20 pCt. Korting
Depot: Fijne strijkgoederen
Agentschap
MANUFACTUREN!
Extra Winkelweek
aanbieding
ZIE DE ETALAGES
Economisch optimisme
in .Amerika
In- en uitvoer meer in
overeenstemming
De verhoudingen in industrie, land
bouw, bankwezen, binnen- en buitenland-
sche handel van Ide Verëenigde Staten
hebben in den laatste® tijjd een derge
lijke verbetering ondergaan, dat het op
het oogenblik geoorloofd is te zeggen,
dat Ameirika op iden besten wieg is, om
de economische crisis te overwinnen. Het
volksinkomen is reeds in 1934 tegen
over 1933 met 10 o/o gestegen; de nog.
niet gepubliceerde cijfers over 1935 zul
len een verdere aanzienlijke stijging ver-
toonen. Faillissementen van banket® be-
hooxen tot het verleden en daarmede
is het vertrouwen in financieele instel
lingen weer teruggekeerd. In veirigelij-
king met het vorige jaar is het bedrag,
der bankdeposito's met 7 o/0 gestegen.
Het inkomen uit den landbouw1 was
in 1935 ui vergelijking met de eerste
negen maanden van 1934 met 4 o/0 ge
stegen; tegenover hetzelfde tijidsverloop
in 1933 beteekent zulks een stijging van
25 o/o ,en tegenover 1932 zelfs van 35
o/o. De staalprodudtie in dezelfde pe
riode Wlas 18 o/0 honger idan in 1934,
40 o/o hpoger dan in 1933 en niet min
der Idan 133 o/0 hooger dan in 1932.
De autoniobieprodiu/ctie wijst een stijging
aan van resp. 23, 78 en 154 o/0 tegen-
n „VELO" TAFELBILJART i
J brengt gezelligheid in huis, is van hoogst»
kwaliteit, belastingvrij en ongelooflij k goedkoopl j
Verkrijgbaar in om* 100 filialen In Nederland'
Contant* battling gaan Taralaohtal
der deze adoptie heeft plaats gehad, |qp-
mlerkzaanr gemlaakt. Tenslotte moest |aan
hen de beslissing Wprden gelaten, Wat
er mlet da kleine Maud Gordon zal g(e«
beuren. En hij beJiqqft NicOlle haar direct
Van een en ander pp de h/opgte te zullen
stellen, zlqqdra hij Wat Verneemlt.
Als Niclqlle het Vertrek heeft verlaten,
geeft Benett |opdracht jo|m BigS Voor te
geleiden.
Zijn splinternieuw blauW' pak en fraaie
zijden das ten spijt, [maakt BigS hu een
eenigszins verfomfaaiden iinidruk. De (lichte,
waterige qogen hebben hun vrioolijken
blik er bij ingeboet en kijlken dein inspec
teur nu !miin tof (mieer neerslachtig aan.
„Meneer de inspecteur", zegt hij op
huilerigen toon, „wat voert u toch met
me uit? Wie tmqet er nu vjopr het eten
van de arbeiders zorgen? Het is tqch
bijna twaalf uur...."
„Wij! hebben ontdekt", zei Benett droog,
„dat u een microfoon hebt aangelegd,
Iwaardqor het u (mjogelijk [was in de pro
visiekamer van uw cantine alle gesprek
ken af te luisteren, die in hiet privé-k'ani-
tqoid van de directie (werden gevoerd. Wat
Was de reden, dat zich ztqoi bijzonder
vio|0r de interne aan gelegenheden van de
Estna-fabrieken interesseerde?"
Bigs doet zichtbaar zijn best tüjld te
Winnen om) |ma te denken. O/ogenschijnlijk
kost het hem nqgal Wat moeite het stuk!
kauwgom) in zijn mond een z)ooidanige
plaats te geven, dat het hem niet bij het
spreken hindert.
„Meneer de inspecteur, ik zou u graag
alles willen vertellen, maar heusch, het
gaat niet. Ik kan het niet. U Zou de
heele zaak Verknoeien".
„Wat vio|or zaak?"
Bigs staart naar het plafond, kauwt
wanhopend |op zijn gu,m', imaar zegt geen
Wqord.
„Zoioi, Imlr. Bigs, dan zal ik u eens
vertellen, wat dat v,qqr een zaakje is*
U hebt uzelf tot den handlanger gemlaak't,
Van een sinds lang (door de politie gezoch-
ten' misdadiger- Gonrad Qoverley (heeft zijn
informlaties over den gang van zaken
bij de Estna-fabrieken vlan u opt van gen!"
„M'n hemel!" steunt Bigs. „Wat mpet
ik nu doen?"
Heftig gestieuleerend buigt hij zi'ch tot
Benett over. „Als ik (maar spreken mbcht!
Ik zoiu u imlmers z|oo graag alles willen
Vertellen. Geloof imle, u zou groot© oo,g©n
opzetten, als u alles Wist. Maar ik mag
niets zeggen. U zou alles bederven, dat
is het 'm) juist!"
„Hoprt u eens even!" Benett begint hu
zijn geduld te Verliezen. „Ik kan ojok
zeer /ongezellig wiorden. In uw' eigen be
lang raad ik u (alles eerlijk pip te biechten!
Waarom! mlag u niet spreken?"
„Juist dat kan ik u niet zeggen", klinkt
het stamelend van Bigs dunne lippen'
„Als ik u in 's hemelsnaam; maar alles
Met de laatste betonstorting voor het Noordelijk landhoofd van de nieuwe
Moerdijkbrug is men Woensdag begonnen, bij welke gelegenheid in het bijzijn
van de burgemeesters der omliggende gemeenten de vlag op het werk werd
geplaatst
over de jaren 1934, 1933 on 1932. De
elecftro-industrie produceerde eveneens
veel meer dan in vorige jaren.
Voortschrijdende opleving
Het aantal van de in ide industrie te-
Iwlerkgestelden is 10 o/0 hooger dan in
het vorige jaar; tegelijkertijd zijn Ide
loonen met 24 o/0 gestegen. Deze op
leving deed zich vooral in de machine-
industrie gelden^ Ook bij de spoorwe
gen is een-~z€Èfde ontwikkeling vast te
stellen. Deze gunstige tendenizen brach
ten met zich, dat de handelsonderne
mingen in de eerste negen maanden van
dit jaar 25 o/0 meer winst konden ma
ken dan in (dezelfde periode in 1934.
Ook in 1934 was reeds een stijging vap
het Winstcijfer tegenover 1933 te bespeu
ren. Deze opleving is dus niet tijdelijk,
doch aanhoudend.
DO nationale schuld van Amerika is
geenszins te hoog, zooals dikwijls aan
genomen wlordt. De leffecitieve stijging
van de schuld beloopt slecjhts 2 mil
liard 274 millioen dollar, wielk bedrag
door belastingen moiet wonden opge
bracht. Het genoemde bedrag is minder
(dan 5 o/o van het volksinkomen en nog
niet 1 o/0 yain "het nationale vermogen.
De in- en uitvoer van de Vereenigdis
Staten z'ijh op het ^ogenblik meer met
elkaar in overeenstemming dan in het
jaar 1926. Op het oogenblik wiordt al
gemeen ingezien, dat de Amerikaansche
invoer zich in dezelildie mate ontwikke
len moet als de uitvoer. Daarom streeft
de regeering van de Vereenigde Staten
er naar, om met het buitenland in nau
were handelsbetrekkingen te treden. Zij
is er zich volkomen van bewust, dat een
uitsluitend autarchiseh programma niet
in staat is om de normale economische
verhoudingen te herstellen.
mjo/cht vertellen. U zjqu dingen te hoeren
krijgen, mteneer de inspecteur, /dingen-.,
Gelqqf mie, vandaag aan den dag kunt u
geen imensch meer vertrouwenMaar ik
will niks gezegd hebben. Ik 'mlajg nilks zeg
gen...." l
Mr. Reeves treedt weer op
De blauwe cabriolet glijdt nu reeds
v|qor de derde mtaal geruischloos langs
het imposante fabrieksgebouw, aa;n welks
gevel' in geweldige mietalen letters het (op
schrift „Estna Fabrieken" prijkt Bestraald
dqoir den zilveren glans van het helle
qm! daarna weer terug te keeren naar
zonlicht buigt de Wia'gen een zijstraat in
het stille, keurig onderhouden park, dat
geen vijfhonderd passen van de Estna-
fabrieken verwijderd ligt. Een (kleine, ele
gante blondine neemt de blauwe oabripjet
scherp in z ich qp, wenkt pl(o,tseling, haast
zich naar den remimenden Wagen en
vraagt fluisterend /aan den |m!an achter het
stuur; „Bent u mr. Goverley?"
De aangesprqkene kijkt het vl|o/tte jonge
mieisje glimlachend aan en knikt- „Miss
Devine, nietwaar?" H,ij verzqekt haar een
qogenblik te iwaChten en rijdt zijn wagen
naar een links van1 den weg liggend par
keerterrein.
Als hij terugkeert vraagt hij Kitty on
middellijk, met ernstige ongerustheid (in
zijn stent, |0tf Zij (oqk weet, waarom Bigs
niet gekqmen is. Zij hadden totch gisteren
Brug of Tunnel
Optimisme in Amerika
Wereldtentoonstelling
te Amsterdam in 1939
Tweede Kamer
Regeling verkoop mosselen
De oorlog in Abessinië
Telegrammen
TWEEDE KAMER
Regeling werktijden voor
chauffeurs
Fabrieksmeisjes naar de
huisgezinnen
Verschillende Kamerleden hebben Vrij»
dag een lans gebroken voor het tegen
gaan van overmlatig lange werktijden op
kantoren, in hotels en van chauffeurs.
De regeling van den Werktijd voor
chauffeurs verkeert in een dergelijk sta
dium', dat minister Slingenberg zich iede
ren dag weer verbaast, dat er nog (ntèts
in de kranten staat.
Verdere tqepassing van de Arbeidswet
wordt door de economische (omstandig
heden vertraagd, hetgeen niet wegneemt,
dat kantoor- en hotelpersoneel er zoq
zoo spoedig ;m|qgelijk onder gebracht zal
worden.
Overwerkvergunningen worden (niet
lichtvaardig gegeven. Een motief is veelal
het voorkomen, dat orders verloren gaap-
Van principieele verandering ten aam-
afgesproken, dat zij elkaar (hier in dit
park zquden qntmloeten! Kitty kan zijn
vraag niet beantwqorden. Na eein lang,
vruChteliqots onderhqud miiet de leidster vpp
het Jeugdinstituut, heeft zij zich naar
het park gespoed, waar Niqoille op haar
zon wachten. Zij wist, dat (ook Goverley
hier zou k|oim!en. Diens gebruind gelaat,
het licht blonde haar, ;maar vóór alles de
blauwe cabriolet, heblben haar onmiddiel-
dioen vermloeden, dat de (man aan het
stuur niemand anders is dan Goverley-
Zij nemien plaats qp een der vele ban
ken. Het is op dit middaguur zeer stijl
in het park.
„Nicqlle heeft tmiij v*eel van verteld",
zegt Kitty, terwijl zij! den man, die de
laatste dagen haar gedachten geheel in
beslag heeft 'genomen, qnderzoekend aan
ziet.
„Goeds?" i
„Goeds en slechts", geeft (Kitty qpea-
hartig ten antwqord. „Ziet (u, mr. Gover
ley, ik zou het (Zoq prettig hebben /ge
vonden, als Maud's vader iemand bleek
te zijn, wien ik 'in elk opzicht achting
zou kunnen toedragen".
„Ohq", tracht (hij schertsend te prote
steeren. „U schijnt in hetzelfde schuitje
te Varen als miiss Osborn. Dan had ik
beter direct nlaar het Leger des Heils
kunnen gaan".
(Wordt vervolgdj