ZIERIKZEESCHE NIEUWSBODE S. D. ZATERDAG 23 NOVEMBER 1935 m OPOENO ZIERIKZEESCHE COURANT OM EEN KIND Sto o m was s ch e rij Warme Wollen- Win ter Idee ding „VELO"- De Kern BINNENLAND ABONNEMENT: 1797 - 1889 Prijs per 3 maanden 11,50, buiten Zierikzee f 1,80 Yoor het buitenl. p. jaar f10,Aizonderlijke nummers 5 cent. Verschijnt voorloopig iederen werkdag. Tel. No. 32, Giro 137677 Directeur: A. J. DE LOOZE Uitgever-Redacteur: M. J. KOSTEN Uitgave: N.V. ZIERIKZEESCHE NIEUWSBjODE, ZIERIKZEE 92STE JAARGANG No. 12875 ADVERTENTIENi van 13 regels 60 cent, van £4 regels en daarboven 20 cent per regel. Reclames 30 cent per regel. Bij contract belangrijke korting Inzending op den dag van uitgave vóór 10 uur Correspondent te Haamstede In aansluiting tmlet het vqrig, bericht betreffende zijn aanstelling als Correspon dent te Haamstede-Burgh, verzoekt de heer C. A. Hartpg, de vereenigingen en corporaties, die prijs stellen op verslagen in de Nieuwsbode, hem) van hun vergade ringen een citatie te doen to©komien. Ver der houdt hij zich aanbevolen voor ïhede- deelingen van allerlei aard, die vermel denswaardig zijn. Oeververbinding in Rotterdam Over of onder de Maas Bij alle meeningsversthiilen omtrent de beste wijze, waarop de beide Maas oevers in Rotterdam ten tweeden male verbonden moeten worden, staat het feit voorop, dat er een tweede oeververbin ding komt. Dit is op zichzelf reeds een feit, dat de aandacht Verdient. Niet uit Rotterdamsch standpunt bezien, maar uit Nederlandsch standpunt. Wij ga,an vaak prat erop, dat onze steden zoo uitste kend ingericht zijn, dat Wij in stede- bouwkundig opzicht aan vele landen t,ot voorbeeld kunnen strekken, maar wat onze groiOte brugverbindingem betreft is dit toch istellig niet het geval. Dat een stad als Rotterdam slechts één enkele brugverbinding tusschen de beide Maas oevers heeft, een verbinding, die natuur lijk hopeloos overbelast moet zijn, is op zichzelf reeds een bewijs, dat wij in dit opzicht niet op de hoogte van on zen tijd zijn. Men bedenke eens, wat Londen zou doen zonder zijn tallooze bruggen over de Thames, hoe de toestand in New- York zou Zijn met één enkele oeverver binding. En om nu over de wereldste den te zwijgen. Komt men in Keulen, dan vindt men er een viertal Rijnbrug gen voor het gewone verkeer. Dat een stad met een inwonertal als Rotterdam slechts één enkele brug heeft en dat nog wel, terwijl het doorgaande Verkeer van eii naar de Moerdijk door de stad rnoet gaan en over deze brug verbinding is in den tegenwbordigen tijd werke lijk een anachronisme. Nu zal er aan deze achterlijkheid dan gelukkig finnen enikele jaren een einde komen. Men gaat binnenkort over tot de aanbesteding, waarbij' .plannen voor een tweede brug of voor een tunnel mogen woTden ingediend. Laat men dan echter tenminste trachten de best mo gelijke oplossing te vinden, ook voor de toekomst, Opdat men dan (m'et één ruk een eind voorwaarts komt en andere steden minstens inhaalt. Brug of tunnel Wij vreezen voor een onbevredigende oplossing waanneer, gelijk thans het jge- val is, de nadruk Iwordt gelegd op de fir.ancJieele zijde van de kwestie, en men zich verdiept in de vraag, Wat op den duur goedkooper uitkomt, brug of tun- Iemands oordeel over de waarde van het leven hangt af van zijn oordeel over de menschen. FEUILLETON 43 ROMAN VAN NORBIERT GARAI. „Zoo, is dat alles Wat u van mr. Mitchell kunt vertellen, miss Osbprn?" In den toom, waarop hij dat vraagt, ligt duidelijk een Waarschuwing opgesloten. „Ja, dat is alles!" Benett verzoekt haar hem eenige mi nuten te willen exicuseeren.. Hij verlaat het vertrek, loopt de gang door en be geeft zich naar een andere afdeelinig, Waar hij opdracht geeft tegen miss Os- boirn een bevel tqt aanhouding uit te vaardigen. Van een en ander mag echter slechts gebruik Worden gemaakt, wianneer zi| een poging tot ontvluchten mlocbt on dernemen. Miss Osborn m)oet streng Wor den bewaakt, daar zij qngetwij'feld in verbinding staat Imlet Qoverley en men dus door haar achter diens verblijfplaats zal kunnen komen. Als hij Weer in Zijn kamler terugikjomt, deelt hij Niciojle zeer conventioneel mlee, dat de kwestie Van de /kleine Maud Gor don nog eens nauwkeurig zal worden onderzocht- Overigens zijn de daarvoor in aanmerking komende autoriteiten reeds pp de bijzondere omstandigheid, waaron nel. Natuurlijk mag men in de wöordige omstandigheden het |geld' niet Wegsmijten, en als de eene oplossing belangrijk duurder is dan de andere, zouden er wiel zeer gewichtige ai^umen- ten moeten zijn om toch de duurdere imlethode van oeververbinding te kiezen. Wonneer echter de kosten in beide ge vallen elkaar betrekkelijk weinig zullen ontloopen, en dit schijnt min of meer het geval te zullen zijn, dan mag men zeker alle Vragen, die Imlet deze ver binding samenhangen, nauwkeurig/ afwe gen, zonder zich blind te staren op het prijsverschil. Het nadeel van een brug ligt natuurlijk in het feit, dat op een druk bevaren rivier als de Maas iedere brug een belemmering voor de vaart vormt en deze hinderpalen toit een minimtijm moeten (Worden terug gebracht. Kan men echter een brug oon- strueeren met practtisch geen hinderpalen in het Vaanwlater, vooral in dat deel, dat door de grootere schepen wordt gebruikt, en kan men met de opritten goed uitkomen, dan heeft een brug be langrijke voordeelen. Technisch-economisch vraagstuk Alle tunnels zijh Vqor autoverkeer Zeer onaangenaam, in verband niet het Oorverdoovend laiwaai, dat de (auto's er imjoeten Veroorzaken- Het gaat piiet alleen om geruischlo,os loopende passa- gierWagens, maar ook om vrachtauto's. Wie wel eens door een Lomdemsche tun nel gereden heeft, achter een zWtare vrachtauto aan, wiaarbij passeeren on mogelijk is, die weet, dat deze toch een buitengewoon onaangenaam kwiartiertje met zich meebrengt. Bij deze questie Imjag: |men zich niet tot de tegenwoordige verhoudingen beper ken, maar dient men het oog op de toe komst gericht te houden. Wat zal de toekomst ons waarschijnlijk brengen aan autoverkeer en aan scheepsverkeer? Wat zullen de gevolgen zijn van de uitgebreide toepassing der dieselmotoren in auto's, waarheen wij zeer beslist gaan? Geluidloozer worden de vrachtwagens jer niet op! Zouden er technische mogelijk heden! bestaan qm de zeer krachtige echo» werking in dezee tunnels te doen ver minderen, hetgeen evenwel buitengewoon mOeilijk Zal zijh, om'dat toiuren en gewelf alle geluiden honderdvoudig weerkaat sen, dan kan misschien het bezwaar van het waarlijk oorverdoovende lawaai min der ernstig gelden. Voorziet men voior de Maas een sterk toenemend vJrkeer in 'de toekomst, dan worden Ide bezwaren tegen een brug natuurlijk grooter. Dit alles motet ter dege worden nagejgaan en het heeft ons getroffen, da.t tot nu toie ide strijd zich heeft afgespeeld tusschen de bouwtech niek Het is echter geen kwestie van b.ou- Iwien op de goedkoopst mogelijke manier alleen, het is een tec|hnisch-economisch vraagstuk, Waarbij ook anderen hun mee ning naar voren dienen te breingen. Z I E R I K Z E E Chemisch Reinigen Verven hhm 20 pCt. Korting Depot: Fijne strijkgoederen Agentschap MANUFACTUREN! Extra Winkelweek aanbieding ZIE DE ETALAGES Economisch optimisme in .Amerika In- en uitvoer meer in overeenstemming De verhoudingen in industrie, land bouw, bankwezen, binnen- en buitenland- sche handel van Ide Verëenigde Staten hebben in den laatste® tijjd een derge lijke verbetering ondergaan, dat het op het oogenblik geoorloofd is te zeggen, dat Ameirika op iden besten wieg is, om de economische crisis te overwinnen. Het volksinkomen is reeds in 1934 tegen over 1933 met 10 o/o gestegen; de nog. niet gepubliceerde cijfers over 1935 zul len een verdere aanzienlijke stijging ver- toonen. Faillissementen van banket® be- hooxen tot het verleden en daarmede is het vertrouwen in financieele instel lingen weer teruggekeerd. In veirigelij- king met het vorige jaar is het bedrag, der bankdeposito's met 7 o/0 gestegen. Het inkomen uit den landbouw1 was in 1935 ui vergelijking met de eerste negen maanden van 1934 met 4 o/0 ge stegen; tegenover hetzelfde tijidsverloop in 1933 beteekent zulks een stijging van 25 o/o ,en tegenover 1932 zelfs van 35 o/o. De staalprodudtie in dezelfde pe riode Wlas 18 o/0 honger idan in 1934, 40 o/o hpoger dan in 1933 en niet min der Idan 133 o/0 hooger dan in 1932. De autoniobieprodiu/ctie wijst een stijging aan van resp. 23, 78 en 154 o/0 tegen- n „VELO" TAFELBILJART i J brengt gezelligheid in huis, is van hoogst» kwaliteit, belastingvrij en ongelooflij k goedkoopl j Verkrijgbaar in om* 100 filialen In Nederland' Contant* battling gaan Taralaohtal der deze adoptie heeft plaats gehad, |qp- mlerkzaanr gemlaakt. Tenslotte moest |aan hen de beslissing Wprden gelaten, Wat er mlet da kleine Maud Gordon zal g(e« beuren. En hij beJiqqft NicOlle haar direct Van een en ander pp de h/opgte te zullen stellen, zlqqdra hij Wat Verneemlt. Als Niclqlle het Vertrek heeft verlaten, geeft Benett |opdracht jo|m BigS Voor te geleiden. Zijn splinternieuw blauW' pak en fraaie zijden das ten spijt, [maakt BigS hu een eenigszins verfomfaaiden iinidruk. De (lichte, waterige qogen hebben hun vrioolijken blik er bij ingeboet en kijlken dein inspec teur nu !miin tof (mieer neerslachtig aan. „Meneer de inspecteur", zegt hij op huilerigen toon, „wat voert u toch met me uit? Wie tmqet er nu vjopr het eten van de arbeiders zorgen? Het is tqch bijna twaalf uur...." „Wij! hebben ontdekt", zei Benett droog, „dat u een microfoon hebt aangelegd, Iwaardqor het u (mjogelijk [was in de pro visiekamer van uw cantine alle gesprek ken af te luisteren, die in hiet privé-k'ani- tqoid van de directie (werden gevoerd. Wat Was de reden, dat zich ztqoi bijzonder vio|0r de interne aan gelegenheden van de Estna-fabrieken interesseerde?" Bigs doet zichtbaar zijn best tüjld te Winnen om) |ma te denken. O/ogenschijnlijk kost het hem nqgal Wat moeite het stuk! kauwgom) in zijn mond een z)ooidanige plaats te geven, dat het hem niet bij het spreken hindert. „Meneer de inspecteur, ik zou u graag alles willen vertellen, maar heusch, het gaat niet. Ik kan het niet. U Zou de heele zaak Verknoeien". „Wat vio|or zaak?" Bigs staart naar het plafond, kauwt wanhopend |op zijn gu,m', imaar zegt geen Wqord. „Zoioi, Imlr. Bigs, dan zal ik u eens vertellen, wat dat v,qqr een zaakje is* U hebt uzelf tot den handlanger gemlaak't, Van een sinds lang (door de politie gezoch- ten' misdadiger- Gonrad Qoverley (heeft zijn informlaties over den gang van zaken bij de Estna-fabrieken vlan u opt van gen!" „M'n hemel!" steunt Bigs. „Wat mpet ik nu doen?" Heftig gestieuleerend buigt hij zi'ch tot Benett over. „Als ik (maar spreken mbcht! Ik zoiu u imlmers z|oo graag alles willen Vertellen. Geloof imle, u zou groot© oo,g©n opzetten, als u alles Wist. Maar ik mag niets zeggen. U zou alles bederven, dat is het 'm) juist!" „Hoprt u eens even!" Benett begint hu zijn geduld te Verliezen. „Ik kan ojok zeer /ongezellig wiorden. In uw' eigen be lang raad ik u (alles eerlijk pip te biechten! Waarom! mlag u niet spreken?" „Juist dat kan ik u niet zeggen", klinkt het stamelend van Bigs dunne lippen' „Als ik u in 's hemelsnaam; maar alles Met de laatste betonstorting voor het Noordelijk landhoofd van de nieuwe Moerdijkbrug is men Woensdag begonnen, bij welke gelegenheid in het bijzijn van de burgemeesters der omliggende gemeenten de vlag op het werk werd geplaatst over de jaren 1934, 1933 on 1932. De elecftro-industrie produceerde eveneens veel meer dan in vorige jaren. Voortschrijdende opleving Het aantal van de in ide industrie te- Iwlerkgestelden is 10 o/0 hooger dan in het vorige jaar; tegelijkertijd zijn Ide loonen met 24 o/0 gestegen. Deze op leving deed zich vooral in de machine- industrie gelden^ Ook bij de spoorwe gen is een-~z€Èfde ontwikkeling vast te stellen. Deze gunstige tendenizen brach ten met zich, dat de handelsonderne mingen in de eerste negen maanden van dit jaar 25 o/0 meer winst konden ma ken dan in (dezelfde periode in 1934. Ook in 1934 was reeds een stijging vap het Winstcijfer tegenover 1933 te bespeu ren. Deze opleving is dus niet tijdelijk, doch aanhoudend. DO nationale schuld van Amerika is geenszins te hoog, zooals dikwijls aan genomen wlordt. De leffecitieve stijging van de schuld beloopt slecjhts 2 mil liard 274 millioen dollar, wielk bedrag door belastingen moiet wonden opge bracht. Het genoemde bedrag is minder (dan 5 o/o van het volksinkomen en nog niet 1 o/0 yain "het nationale vermogen. De in- en uitvoer van de Vereenigdis Staten z'ijh op het ^ogenblik meer met elkaar in overeenstemming dan in het jaar 1926. Op het oogenblik wiordt al gemeen ingezien, dat de Amerikaansche invoer zich in dezelildie mate ontwikke len moet als de uitvoer. Daarom streeft de regeering van de Vereenigde Staten er naar, om met het buitenland in nau were handelsbetrekkingen te treden. Zij is er zich volkomen van bewust, dat een uitsluitend autarchiseh programma niet in staat is om de normale economische verhoudingen te herstellen. mjo/cht vertellen. U zjqu dingen te hoeren krijgen, mteneer de inspecteur, /dingen-., Gelqqf mie, vandaag aan den dag kunt u geen imensch meer vertrouwenMaar ik will niks gezegd hebben. Ik 'mlajg nilks zeg gen...." l Mr. Reeves treedt weer op De blauwe cabriolet glijdt nu reeds v|qor de derde mtaal geruischloos langs het imposante fabrieksgebouw, aa;n welks gevel' in geweldige mietalen letters het (op schrift „Estna Fabrieken" prijkt Bestraald dqoir den zilveren glans van het helle qm! daarna weer terug te keeren naar zonlicht buigt de Wia'gen een zijstraat in het stille, keurig onderhouden park, dat geen vijfhonderd passen van de Estna- fabrieken verwijderd ligt. Een (kleine, ele gante blondine neemt de blauwe oabripjet scherp in z ich qp, wenkt pl(o,tseling, haast zich naar den remimenden Wagen en vraagt fluisterend /aan den |m!an achter het stuur; „Bent u mr. Goverley?" De aangesprqkene kijkt het vl|o/tte jonge mieisje glimlachend aan en knikt- „Miss Devine, nietwaar?" H,ij verzqekt haar een qogenblik te iwaChten en rijdt zijn wagen naar een links van1 den weg liggend par keerterrein. Als hij terugkeert vraagt hij Kitty on middellijk, met ernstige ongerustheid (in zijn stent, |0tf Zij (oqk weet, waarom Bigs niet gekqmen is. Zij hadden totch gisteren Brug of Tunnel Optimisme in Amerika Wereldtentoonstelling te Amsterdam in 1939 Tweede Kamer Regeling verkoop mosselen De oorlog in Abessinië Telegrammen TWEEDE KAMER Regeling werktijden voor chauffeurs Fabrieksmeisjes naar de huisgezinnen Verschillende Kamerleden hebben Vrij» dag een lans gebroken voor het tegen gaan van overmlatig lange werktijden op kantoren, in hotels en van chauffeurs. De regeling van den Werktijd voor chauffeurs verkeert in een dergelijk sta dium', dat minister Slingenberg zich iede ren dag weer verbaast, dat er nog (ntèts in de kranten staat. Verdere tqepassing van de Arbeidswet wordt door de economische (omstandig heden vertraagd, hetgeen niet wegneemt, dat kantoor- en hotelpersoneel er zoq zoo spoedig ;m|qgelijk onder gebracht zal worden. Overwerkvergunningen worden (niet lichtvaardig gegeven. Een motief is veelal het voorkomen, dat orders verloren gaap- Van principieele verandering ten aam- afgesproken, dat zij elkaar (hier in dit park zquden qntmloeten! Kitty kan zijn vraag niet beantwqorden. Na eein lang, vruChteliqots onderhqud miiet de leidster vpp het Jeugdinstituut, heeft zij zich naar het park gespoed, waar Niqoille op haar zon wachten. Zij wist, dat (ook Goverley hier zou k|oim!en. Diens gebruind gelaat, het licht blonde haar, ;maar vóór alles de blauwe cabriolet, heblben haar onmiddiel- dioen vermloeden, dat de (man aan het stuur niemand anders is dan Goverley- Zij nemien plaats qp een der vele ban ken. Het is op dit middaguur zeer stijl in het park. „Nicqlle heeft tmiij v*eel van verteld", zegt Kitty, terwijl zij! den man, die de laatste dagen haar gedachten geheel in beslag heeft 'genomen, qnderzoekend aan ziet. „Goeds?" i „Goeds en slechts", geeft (Kitty qpea- hartig ten antwqord. „Ziet (u, mr. Gover ley, ik zou het (Zoq prettig hebben /ge vonden, als Maud's vader iemand bleek te zijn, wien ik 'in elk opzicht achting zou kunnen toedragen". „Ohq", tracht (hij schertsend te prote steeren. „U schijnt in hetzelfde schuitje te Varen als miiss Osborn. Dan had ik beter direct nlaar het Leger des Heils kunnen gaan". (Wordt vervolgdj

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1935 | | pagina 1