Damasten Tafelgoederen BINNENLAND Of ABONNEMENT: Prijs per 3 maanden 1 1,50, buiten Zierikzee f 1,80 Voor het buitenl. p. jaar f10,Afzonderlijke nummers 5 cent. Versohijnt des Maandags, Woensdags en Vrijdags. Tel. No. 32. Giro 137677 1797 - 1889 Directeur: A. J. DE LOOZE Uitgever-Redacteur M. J. KOSTEN Uitgave: N.V. ZIERIKZEESCHE NIEUWSBODE, ZIERIKZEE ADVERTENTIEN: van 13 regels 60 cent, van 4 regels en daarboven 20 cent per regel. ReolameB 30£oent per regel. Bij contract belangrijjke korting Inzending op den dag van uitgave vóór 10 ure die zich van af heden op I ons blad abonneeren, ont vangen de tot 1 October a.s. ver schijnende nnmmers gratis. Gevonden voorwerpen Een armband; kindermuts; 'rijwielplaatje koperen gewicht; das; badpak met hand doek; portemonnaie met inhoud; alpine muts; vulpen; bagageriem; portemiomnaie muts; kosteloos rijwielplaatje; zilveren halskettinkje; ceintuur; gymnastiekschoen kindertasdhje; pak megat; kinderparapluie tasc'hreddingsboei; dop' van een benzine tank sigarettenkoker; ring met sleutels; paar broekspijpen. De politieke constellatie in de wereld Het is te begrijpen dat men met bange vrees zich afvraagt: „Staan wij Weer aan het begin van een wereldoorlog, nu Italië een onwrikbare houding in het geschil met Abessinië aanneemt en En geland geen moeite ongedaan laat om Italië daarvan af te houden?" Een nieu we wereldoorlog biedt niet te peilen Consequenties en het zou niet onmoge lijk Zijn, dat de wereld aan een golf van bolsjewisme zal worden overgege ven. Terwijl het alsdan voor den Aziaat mogelijk zou worden om Epropa uit Azië te verdrijven.Want de tegen stelling Oost en West neemt in hevigheid toe. Wij gelo.oven niet aan een wereldoor log. Wij kunnen ons natuurlijk vergis sen, maar hij, die de symptomen nauw keurig bestudeert, kan bijna niet tot an dere gevolgtrekkingen komen. Wij kunnen enkele stellingen voor onze meening weergeven. Ten eerste: de volk'ren der aarde zijn voor het meerendeel nog oorlogsmoe en alles zal in het werk worden gesteld om den vrede te bewaren. Italië vormt hierop een uitzondering. Dit land is eerst kort geleden tot het besef van zijn macht gekomen; vroeger behoorde het tot de tweede-rangs mogendheden en zelfs nu is het neg niet ver voortge schreden op den weg naar den eersten rang. Mussolini wil de man zijn, 'die Ita lië leidt naar een groot Romeinsch Rijk en te dezen opzichte leeft hij in groot heidswaan. Deze waan zal Italië ver moedelijk duur te staan komen, want nagenoeg de geheele w erelid verzet zich tegen zijn aspiraties. Doordat Enge- 1 and's wereld;positie ernstig zou worden geschaad, indien Mussolini zijn doel zou bereiken, heeft Londen de lei ding genomen in den Volkenbond en algemeen wordt deze geste ook gewaar deerd1. Ook door Frankrijk. Indien Italië de geheele wereld tegen zich weet en indien Mussolini zljet, dat men het niet bij .gepraat" laat, maar dat men ook daden doet om de wen- schen der wereld te doen eerbiedigen, zal Italië's dictator zich dubbel bedep- ken, alvorens hij zich in een ongewenischt avontuur stort. Hij zal moeten terug krabbelen, wat tenslotte een der moei lijkste problemen moet worden genoemd, doch waarbij de andere mogendheden hem gaarne zullen helpen. Het afwijzen van het voorstel der Volkenbondcom missie met tegelijkertijd het openlaten van de gelegenheid' tot verdere discussie is een bewijs, dat Mussolini graag terugtwil. II'?' Men begrijpt, dat Engeland niet open lijk tot agressieve daden zou zijn over gegaan het zenden van nagenoeg de geheele Engelsche vlooit naar de Mid- dellandschc zee, de versterking van Gi braltar, Malta en van het Suezkanaal enz. wanneer dit land niet met de andere groote naties van gedachten heeft gewisseld en voldoends toezeggingen heeft ontvangen, dat niet tot het on- ketenen van een wereldoorlog zal wor den besloten. De sleutel van het wereld vraagstuk ligt hoofdzakelijk bij Du its ah 1 a n d. Indien Duitschland zich bij een eventueel Engelsch-Italiaansch conflict rustig houdt, zijn handen niet naar Oostenrijk zal uitsteken, dan is er geen enkele aanleiding om bevreesd te zijn. Het is derhalve zeer waarschijnlijk, dat Duitschland inactiviteit heeft toege zegd en dan verschijnt het actoord tus- schen Engeland en Duitschland vap en kele maanden geleden in een geheel an der licht. Frankrijk zal natuurlijk even eens volkomen op de hoogte zijn van Duitschland's houding, want anders zon Voor in wit en gekleurd, naar Firma RISCH. Laval zich niet bij de Engelsche actie hebben aangesloten. Wanneer het Mi dden-Europee- sohe vraagstuk in deze periode niet wordt aangesneden, is het voor Frank rijk een opluchting, indien Italië een tlink pak slaag zou krijgen, niettegen staande de jongste toenadering tusschen Rome en Parijs. Want een machtig Italië beteekent een dreiging in die Middellatnd- sche Zee. Wat voor Frankrijk een groot gevaar zou beteekenen. Wordt het Italië duidelijk, dat in de wereldaansluiting! tegen Rome geen en kele bres is te slaan, dan moet Mus solini retireeren. In dat geval zou een oorlog tegen Abessinië zelfmoord be teekenen en een mpodelooz'e offering van de c'irca 200-000 Italianen in de Oost- Afrikaansche Italiaansche Koloniën. Im mers bij een sluiten van Gibraltar en van het Suezkanaal, bij een gecombineer de aanval van de Abessynen en. de En- gelsch Somali-landers kunnen de Italia nen in Erithrea en Italiaaln'sch Somali- land niets uitrichten. Zij zullen oinimid,- dellijk gebrek aan munitie en aan wa ter hebben. Hoe sterker de Europeesche mogend heden zich tegen het Italiaansche dri ven verzetten, hoe eerder zullen die Europeesche spanningen verdwijinien. De rust in de wereld zou 'wlellicht terugkee- ren, indien de groote mogendheden ziC'i bereid verklaren om - iden vrede van Versailles in het geding te brengen en daarin de noodige wijzigingen te brengen. Om aan bvv. aan Duitschlajnld en aan Italië koloniale mandaten te ge ven én om bestaande mistoestanden uit de wereld te ruimen. De kans hierop echter is helaas nog zeer gering. TWEEDE KAMER Rust en klaarheid gewenscht Dilnsdagl heeft de minister-president in ide Twieede Kamer, vóór den aanvang der 'debatten over het beZuinigingsionfWerp een réde gehouden, waarin hij tegenover 'dejn heer Aalberse bestreed, dait de re- geeriJnig geprikkeld ziou zijn geweest over de uitgesproken Iklritidk met nahte van R.-K. zijldie. Hiier is sprake valn een ernstig misverstand, biefojogde dr. Galijn. De re- igeeringf is niet afkeerig van' eritielk! VoloTts herinnerde de premier aan de vraag van !dhr. Aalbersic of de regeeriing meent vpl- 'doelndei gedaan te hebben om devaluatie te vpprkomen? Vaste Wil om dit té bereiken ïmbet bij allejn vooropstaan, doch de regeering, hoe vast bie|s!ote|n ook, staat vrijwel mach teloos, wa'nneier het publiek blijft vluch- te|m in buitienlandschie valuta. Blijft men rustig, don, kan devaluatie), altijd onvoor ziene omstandigheden voorbehouden, uit blijven. Dit is die1 Vaste overtuiging der regleiarimg. Met diö doelstelling en uitgangspunten inesfrgelegd in de zes stellingen van prof. Aalbejrsie, is Ide regeering het eens: voor evelnlwicht in Ide begjrop.ting is het nop- dig, dejnj 'wieg Vopir het bedrijfsleven vri) te maken omj op readable basis aan het ecpfn'. veirkeer deel te nemen. Dr. H. COLIJN. Dei reig'eeTinig 'wil Zooveel mogelijk rekP- Een ivaarheid, die schaadt, is meer waard dan een leugen, die aangenaam is. miing blijven ho,u)die|n met de uiteenlpopende toestalnldiem in het bedrijfsleven en met d>e inidividueetle Veihoudingen. Op dit pu|nt moet rhans klaarheid (kp- men. Politieke pnirust houdt het land ge vangen, remt |die regeering in haar ver dere; maatregelen, tipu'dt consolidatie tegon eln) maakt gefd onnpiodig du,ur. Stuuirlopisi idreijgt hiet lajnd ta worden ge dreven in een richting, welke de regee- ring, het landsbelang in meer ruimlte van tijd Igeziein, schadelijk acht, de regeering weeit wat zij W1il, zijl wil met stelligheid de mulntparitieiit handhaven en Vpor het bedrijfslievani medewerken tot vOrd'dre aan passing). |l' j! Na dr. Colijin kwam minister Oud aan 't Wöprd. Verdere lastenverzwaring moet zooveel mpgfelijk WOrdein vertnleden, aldus de mi nister, Want zij Wierkt hlerstelj in jd(e vpllks- welvaart licht tegejni- BelastingVerZwaring is op het po|ge|riblik alleen vporgestel'dt omldlat het (niét anders kan. Hier is weer ejelni uitvloeisel vhn het ddalisme, dat der regeieriinigspolitiek soms eigen mbet zijn. Ook op het gebied der landb'Ouw- p o 1 i t i e k? is lef zullk ee|n| idlualisme; men streeift paar verlaging Van het kostenpeil, ,maa'r (mjoet ,a|ndeirzijds zekere prijzen vepir laindbouWproducten handhaven, omdat (die boeren anders niet kunnen bestaan. De regeering Ziet in devaluatie piet hieit mild del tot oplossing van het vaste laste|npimbleem. Alleen een reeks afzonlderlijlkie maatreg]elen kan den druk op de vaste lasten Verlichten. De minister Ideed een beroep op da medewerking der Kamer om de BieZuini- iginiglswdt tot stand' te: birengen, die noodig is pm Ide beigippting. in evenwicht te blrengein. Verschil van inzicht is onvermij delijk, maalr genteen overleg kan tot een verbetering van bet voorgestelde leiden. De regeering heeft bij Ide voorbereiding van het Wetsontwerp reeds gjetpond tot overleg, alleszins bereid te zijn. De spelling Eenheid gewenscht Het bestuur van den Nederlandschen Journalisten Kring beeft aan den raad van ministers een brief gericht inzake 'die spelling. Strekking van (dit adr.es is, er bij de regaering pp aan te dringen zpoi spoedig mogelijk tot eenheid op het gebied van de spelling te komen. Het kringbestuur is' vani oprdeel, dat er op het ©ogenblik ejep toestand van verwarring heerscht, w'elkei bevorderd wordt door het feit, )d|at de iniewwe spelling alleen is voorgeschre ven voor bet onderwijs, terwijl aan den anderen kant voor andere organen dep Overheid jnpg de spelling' de Vries en te Winkel mpet wp,rden gevolgd. Deze ver- wtarrinigl veroorzaakt moeilijkheden op ver schil lend1 gebied, pok op dat der journa listiek len niet minder in het gezinsleven. Hiet kringbestuur idringt er daarpm bij de regeering op aan, zioo- spoedig moge lijk regieliingen te treffen, welkfe de nood zakelijke 'Cn gewenschte eenheid van spel ling, in welke richting idan pok, kunnen bevorderen. De K.L.M. en Ned. Indië Vijf jaar naar en van Indië 180 maal rond den aardbol Wij leven snel! Wij lezdn van den luchtdienst op Indië en vinden het al weer iets heel gewoons, dat twfee zoo ver van elkaar verwijderd liggende dee- len van de werelid als Nederland en Indië door middel van het vliegtuig hos langer hoe dichter bij elkaar worden gebracht. Dit toonde de heer Plesman, de directeur van de K.L.M., op de de zer dagen gehouden persconferentie wel zeer duidelijk aan, aan de hand van uiterst suggestieve grafische voorstellin gen. Op aanschouwelijke wijze werd het .tijdsverloop voorgesteld, Waarin men een brief naar Indië verzenden en het ant woord per zelfde vliegmachine terug ontvangen kan, inkrimpe|n van 24 tot 13 dagen en zoo noodig kan het nog vlugger! En dat alles is bereikt in een spanne van slechts vijf jaar tijd! Heden, den 25en September a.s. is het precies vijf jaar geleden, dat van Dijk met de „Rei ger" den veertiendaagsehen dienst op Indië opende. Dat inmiddels het Com fort, hetwelk den luchtreizigers geboden wordt, steeds is toegenomen, behoeft geen betoog. Ook van overmatige ver moeienis kan geen sprake inteer zijn, daar het vliegtuig gemiddeld niet meer dan 10 uur in de lucht is en den reiziger dus 14 uur per dag overblijft om te rusten, te eten, zijn rooklust te bevredigen en zich op andere wijze te verpao zen. Daar de afstand van 14.500 kilometer in 20 etappes wordt afjgelegd, brengt men dus tusschen start en landing! gemid deld' niet langer dan 2 uur en 3 kwar tier in de lucht door. Een belangrijke factor is iook bij deze luchtreizen, dat het bezWaar van het hinderlijke geluid der motoren goeddeels is ondervangen. In de Douglas-machines is het geluidsvolume reeds teruggebracht tot 71 decibel, zopdat men geen watjes meer in de ooren behoeft te stoppen. Men streeft naar verdere vermindering van het geluid), en wel tot 62 decibel. Het gaat alles met de regelmaat van een uurwerk1. Vroeger wlerd den bestuur ders meer d'e vrije hand gelaten om „in te vliegen'", als zij door kans toe Zagen, zopdat een reis soms in 1 of 2 dagen minder werd volbracht, dan de reis-tabel aangaf. Dit is thans ech ter niet meer geoorloofd, tenzij bijzon dere omstandigheden het noodzakelijk maken. Men reist naar en van Indië in den vastgestelden tijd van 5V2 dag. Het moet den reiziger een gevoel van zekerheid geven, te weten, dat de pi loten iop deze route gemiddeld een eer biedwaardig aantal vluchten heen en weer op hun naam hebben staan. Im mers, in die vijf jaar maakte 'de K.L.M. niet minder d'an 251 Indië-vludhten i|n beide richtingen, waarbij een afstand werd afgelegd! van 7.250.000 kilometer, d.w.z. niet minder dan 180 maal de om trek van de aarde. Wij Willen onze lezers niet verder met CijfeTS vermoeien, doch alleen nog even mededeel en, dat het aantal vervoerde passagiers 3130 be droeg; en het totale gewicht van het aantal vervoerde poststukken per brief post 190.000 kilogram. Hoeveel brieven en kaarten dit zijn geweest, bij1 een ge middeld gewicht van 8 gram per stuk, moet men tbaar eens uitrekenen! Als sprekend voorbeeld' van de prach tige organisatie, waarvoor onze K.L.M. zoowel in binnen- als buitenlalnjd be kend staat, mag hier w'el vermeld wor den, dat van de 50 heen- en terugvluch ten sinds het in werkingtreden va|n' den h2lfwekelijksehen dienst op Indië, er 40 precies in 51/2 dag' zijln uitgevoerd. Dit is een buitengewoon gunstig 'resultaat, wanneer, men de moeilijkheden in aan merking neemt, verbonden aan den over gang van een wekelijkschen naar een halfwekeiijkschen dienst, 'het in gebruik nemen van geheel nieuw materiaal en het feit, dat deze verandering plaats vond in een buitengewoon zwaar moes- sonseizoen. En vergeten wij vooral ook niet, dat het verkeer door de lucht aan geheel andere wetten is onderworpen dan het Verkeer op den vasten grond, welk laatste zich uiteraard in dat op zicht in vastere banen laat leiden. VERSCHILLENDE BERICHTEN Minnenijd Te Pieize zijp Aangehouden de beide neven G. K,. en J. K., die iri den nacht van Zondag pp Maandag zekeren W. K., toen die in gezelschap van zijn meisje naar hun woonplaats fietsten, onverhoeds hebben overvallen en mishandeld. De aangevallen jongeman kreeg eein mes steek in den rug. G. K. is ter beschik king van de justitie gesteld en J. K. is na proces-verba al op vrije voeten ge laten. Vermoedelijk is minnenijd oorzaak van deze aanranding. De reddende parachute Een sprong met een parachute heeft een vliegenier, uit Soesterberg het le ven gered. Toen de bestuurder van het militaire vliegtuig D XVI Maandagmid dag de macht over Zijn machine kwijt raakte, sprong hij! met zijn parachute omlaag. Terwijl onder hem het vliegtuig Ineprstortte en totaal versplinterd© dooft den hevigen slag, bereikte hij ongedeerd den grond. Het ongeluk gebeurde bij een oefening escadrillevliegen. Hieraajn deed o.m'. de D XVI, bestuurd door 'den sergeant-vlieger Steensma mee. Niet ver van het vliegveld Soesterberg raakte zijn toestel even de vleugels van een ander vliegtuig. Beide machines kregen een hevigen schok. De eene wist zich te herstellen. Steensma trachtte nog te da len met aflgezetten motor, maar het toe stel bleek volkomen onbestuurbaar te zijn geworden en derhalve besloot de vlieger, die een Rdbur-paraohute aan Barometerstand van hedenmiddag 2 uur. had, er uit te springen. Hetgleen hij deed op omstreeks 5 600 M» hoogte boven de Leusderheide. Het valscherm opende zich praChtig én sergeant Steens ma k'w'am behouden neer. Bange oogenblikken Dé bemanning van hiet aanvankelijk) ver miste vliegtuig, 'doel uitmak einde Van het djrietal toestellen, dat op weg is naar Néd.-Indië, om Nieuw'-Guinea in kaart te brenglen, is thans te Rangoon aangeko men. Zij' zijp volgens Idle verhalen aan grpote gevaren blootgesteld geweest. Zij sliepen in het vliegtuig, waaromheen Zijl d'e wil de die r©|n hoorden sluipen en werden bovendien bijna door de moesson- regiems weggespoeld'. Dem| volgenden dag ging Vonk) er op pit om1 hulp t e Zoieken en bereikte een dorp, dat im het o r wpud verscholen la®. De inboorlingen Waren in den beginne vijandig, maar Vonk Wist hen m|et beleid en geduld gunstiger te stemmen. Na eönigen tijld kreeg hiji een rivier- stoomboot te pakkan, die op weg was maar Bassein, iem daar kon hij zich met Rajnigpon in verbinding stellen, vanwaar Oen vliegtuig naar het eiland werd ge- Zegden. Tojem het vliegtuig daar aankwam), waren kap. Fulford len Cppe vrijwel uit geput. Zij hadden moeten leven van visch en b;rak water en een van hen had de on aangename ondervinding gehad door een krokodil nagejaagd te wor den. De eenzaamheid en de noodzakelijk heid om voortdurend op hun hoede te zijn voor Wilde dieren en slangen, had verder op hun Zenuwen gewerkt. Verkeersongelukken Te A piel do pirn is de bejaarde v. B., die op z'n rijwiel zat, aangereden door een Vrachtauto, beladen met grint. De wielrijder Was vrij(w)el opslag dood. Opl den Zuidelijken oprit van de Willems brug te Rotterdam is de 22-jarige mej. P. J. W. door een vrachtwagen ge grepen. Zij werd' een eindweegs méde- gesleurd en kreeg een der wielen over het lichaam. Overgebracht maar het Zie kenhuis aan dein Coplsingel is zij daar kort daarop overleden. Op de Wouw schel Baan te; R10 p s e n d( a a 1 is 't 4-jarige zoontje van dei familie M. K. al spelend ;tegiem een vrachtauto van de T.N.E.M,, dié daar. passeerde, geloppem. Het kind •werd) in zeer ernstigen toestand naar het R.K. ziekenhuis Charitas gebracht en is eein half uur later overleden. KORTE BERICHTEN Bij Kon. besluit van 14 Septemebr zijn aangewezen de perceelen, w'elke ten behoeve van verbetering en gedeeltelijke verlegging van het gedeelte Steenbergem- Slaakdant van Rijksweg no. 18 (Rijkswe genplan 1932), Rotterdam—Oud Gastel-— Sint-Philipsland) 'Zijpe Zierikzee, ont eigend zullen moeten worden. Op grond van gegevens, in eene bepaalde streek van Java vrekregen, mee- nen insiders, dat niet minder dan 20 procent der inwoners van Java en Ma- doera aan trachoom lijdt, ofacht mil- lioen trachoomlijders. Talrijke gevallen leiden tot jarenlang tobben én tenslotte tot blindheid. Het aantal blinden op Java en Madoera wordt op 100.000 geschat. De Tilbuigsche staking nadert haar einde, nu met o vergroot e meerderheid van stemmer de stakers besloten het be middelingsvoorstel van den burgemees ter aan te nemen. Volgens de voorloopige gegevens betreffende de bevolking der strafgevan genissen, huizen van bewaring en Rijks werkinrichtingen in 1934, welke door de

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1935 | | pagina 1