Damasten Tafelgoederen
BINNENLAND
Of
ABONNEMENT:
Prijs per 3 maanden 1 1,50, buiten Zierikzee f 1,80
Voor het buitenl. p. jaar f10,Afzonderlijke
nummers 5 cent. Versohijnt des Maandags,
Woensdags en Vrijdags. Tel. No. 32. Giro 137677
1797 - 1889
Directeur: A. J. DE LOOZE Uitgever-Redacteur M. J. KOSTEN
Uitgave: N.V. ZIERIKZEESCHE NIEUWSBODE, ZIERIKZEE
ADVERTENTIEN:
van 13 regels 60 cent, van 4 regels en
daarboven 20 cent per regel. ReolameB 30£oent
per regel. Bij contract belangrijjke korting
Inzending op den dag van uitgave vóór 10 ure
die zich van af heden op
I ons blad abonneeren, ont
vangen de tot 1 October a.s. ver
schijnende nnmmers gratis.
Gevonden voorwerpen
Een armband; kindermuts; 'rijwielplaatje
koperen gewicht; das; badpak met hand
doek; portemonnaie met inhoud; alpine
muts; vulpen; bagageriem; portemiomnaie
muts; kosteloos rijwielplaatje; zilveren
halskettinkje; ceintuur; gymnastiekschoen
kindertasdhje; pak megat; kinderparapluie
tasc'hreddingsboei; dop' van een benzine
tank sigarettenkoker; ring met sleutels;
paar broekspijpen.
De politieke constellatie
in de wereld
Het is te begrijpen dat men met bange
vrees zich afvraagt: „Staan wij Weer
aan het begin van een wereldoorlog, nu
Italië een onwrikbare houding in het
geschil met Abessinië aanneemt en En
geland geen moeite ongedaan laat om
Italië daarvan af te houden?" Een nieu
we wereldoorlog biedt niet te peilen
Consequenties en het zou niet onmoge
lijk Zijn, dat de wereld aan een golf
van bolsjewisme zal worden overgege
ven. Terwijl het alsdan voor den Aziaat
mogelijk zou worden om Epropa uit
Azië te verdrijven.Want de tegen
stelling Oost en West neemt in
hevigheid toe.
Wij gelo.oven niet aan een wereldoor
log. Wij kunnen ons natuurlijk vergis
sen, maar hij, die de symptomen nauw
keurig bestudeert, kan bijna niet tot an
dere gevolgtrekkingen komen.
Wij kunnen enkele stellingen voor onze
meening weergeven.
Ten eerste: de volk'ren der aarde zijn
voor het meerendeel nog oorlogsmoe en
alles zal in het werk worden gesteld
om den vrede te bewaren. Italië vormt
hierop een uitzondering. Dit land is eerst
kort geleden tot het besef van zijn
macht gekomen; vroeger behoorde het
tot de tweede-rangs mogendheden en
zelfs nu is het neg niet ver voortge
schreden op den weg naar den eersten
rang. Mussolini wil de man zijn, 'die Ita
lië leidt naar een groot Romeinsch Rijk
en te dezen opzichte leeft hij in groot
heidswaan. Deze waan zal Italië ver
moedelijk duur te staan komen, want
nagenoeg de geheele w erelid verzet zich
tegen zijn aspiraties. Doordat Enge-
1 and's wereld;positie ernstig zou
worden geschaad, indien Mussolini zijn
doel zou bereiken, heeft Londen de lei
ding genomen in den Volkenbond en
algemeen wordt deze geste ook gewaar
deerd1. Ook door Frankrijk.
Indien Italië de geheele wereld tegen
zich weet en indien Mussolini zljet, dat
men het niet bij .gepraat" laat, maar
dat men ook daden doet om de wen-
schen der wereld te doen eerbiedigen,
zal Italië's dictator zich dubbel bedep-
ken, alvorens hij zich in een ongewenischt
avontuur stort. Hij zal moeten terug
krabbelen, wat tenslotte een der moei
lijkste problemen moet worden genoemd,
doch waarbij de andere mogendheden
hem gaarne zullen helpen. Het afwijzen
van het voorstel der Volkenbondcom
missie met tegelijkertijd het openlaten
van de gelegenheid' tot verdere discussie
is een bewijs, dat Mussolini graag
terugtwil. II'?'
Men begrijpt, dat Engeland niet open
lijk tot agressieve daden zou zijn over
gegaan het zenden van nagenoeg de
geheele Engelsche vlooit naar de Mid-
dellandschc zee, de versterking van Gi
braltar, Malta en van het Suezkanaal
enz. wanneer dit land niet met de
andere groote naties van gedachten heeft
gewisseld en voldoends toezeggingen
heeft ontvangen, dat niet tot het on-
ketenen van een wereldoorlog zal wor
den besloten.
De sleutel van het wereld
vraagstuk ligt hoofdzakelijk
bij Du its ah 1 a n d. Indien Duitschland
zich bij een eventueel Engelsch-Italiaansch
conflict rustig houdt, zijn handen niet
naar Oostenrijk zal uitsteken, dan is er
geen enkele aanleiding om bevreesd te
zijn. Het is derhalve zeer waarschijnlijk,
dat Duitschland inactiviteit heeft toege
zegd en dan verschijnt het actoord tus-
schen Engeland en Duitschland vap en
kele maanden geleden in een geheel an
der licht. Frankrijk zal natuurlijk even
eens volkomen op de hoogte zijn van
Duitschland's houding, want anders zon
Voor
in wit en gekleurd,
naar Firma RISCH.
Laval zich niet bij de Engelsche actie
hebben aangesloten.
Wanneer het Mi dden-Europee-
sohe vraagstuk in deze periode niet
wordt aangesneden, is het voor Frank
rijk een opluchting, indien Italië een
tlink pak slaag zou krijgen, niettegen
staande de jongste toenadering tusschen
Rome en Parijs. Want een machtig Italië
beteekent een dreiging in die Middellatnd-
sche Zee. Wat voor Frankrijk een groot
gevaar zou beteekenen.
Wordt het Italië duidelijk, dat in de
wereldaansluiting! tegen Rome geen en
kele bres is te slaan, dan moet Mus
solini retireeren. In dat geval zou een
oorlog tegen Abessinië zelfmoord be
teekenen en een mpodelooz'e offering van
de c'irca 200-000 Italianen in de Oost-
Afrikaansche Italiaansche Koloniën. Im
mers bij een sluiten van Gibraltar en
van het Suezkanaal, bij een gecombineer
de aanval van de Abessynen en. de En-
gelsch Somali-landers kunnen de Italia
nen in Erithrea en Italiaaln'sch Somali-
land niets uitrichten. Zij zullen oinimid,-
dellijk gebrek aan munitie en aan wa
ter hebben.
Hoe sterker de Europeesche mogend
heden zich tegen het Italiaansche dri
ven verzetten, hoe eerder zullen die
Europeesche spanningen verdwijinien. De
rust in de wereld zou 'wlellicht terugkee-
ren, indien de groote mogendheden ziC'i
bereid verklaren om - iden vrede van
Versailles in het geding te brengen
en daarin de noodige wijzigingen te
brengen. Om aan bvv. aan Duitschlajnld
en aan Italië koloniale mandaten te ge
ven én om bestaande mistoestanden uit
de wereld te ruimen. De kans hierop
echter is helaas nog zeer gering.
TWEEDE KAMER
Rust en klaarheid gewenscht
Dilnsdagl heeft de minister-president in
ide Twieede Kamer, vóór den aanvang der
'debatten over het beZuinigingsionfWerp
een réde gehouden, waarin hij tegenover
'dejn heer Aalberse bestreed, dait de re-
geeriJnig geprikkeld ziou zijn geweest over
de uitgesproken Iklritidk met nahte van
R.-K. zijldie. Hiier is sprake valn een ernstig
misverstand, biefojogde dr. Galijn. De re-
igeeringf is niet afkeerig van' eritielk! VoloTts
herinnerde de premier aan de vraag van
!dhr. Aalbersic of de regeeriing meent vpl-
'doelndei gedaan te hebben om devaluatie
te vpprkomen?
Vaste Wil om dit té bereiken ïmbet
bij allejn vooropstaan, doch de regeering,
hoe vast bie|s!ote|n ook, staat vrijwel mach
teloos, wa'nneier het publiek blijft vluch-
te|m in buitienlandschie valuta. Blijft men
rustig, don, kan devaluatie), altijd onvoor
ziene omstandigheden voorbehouden, uit
blijven. Dit is die1 Vaste overtuiging der
regleiarimg.
Met diö doelstelling en uitgangspunten
inesfrgelegd in de zes stellingen van prof.
Aalbejrsie, is Ide regeering het eens: voor
evelnlwicht in Ide begjrop.ting is het nop-
dig, dejnj 'wieg Vopir het bedrijfsleven vri)
te maken omj op readable basis aan het
ecpfn'. veirkeer deel te nemen.
Dr. H. COLIJN.
Dei reig'eeTinig 'wil Zooveel mogelijk rekP-
Een ivaarheid, die schaadt, is meer
waard dan een leugen, die aangenaam is.
miing blijven ho,u)die|n met de uiteenlpopende
toestalnldiem in het bedrijfsleven en met d>e
inidividueetle Veihoudingen.
Op dit pu|nt moet rhans klaarheid (kp-
men. Politieke pnirust houdt het land ge
vangen, remt |die regeering in haar ver
dere; maatregelen, tipu'dt consolidatie tegon
eln) maakt gefd onnpiodig du,ur.
Stuuirlopisi idreijgt hiet lajnd ta worden ge
dreven in een richting, welke de regee-
ring, het landsbelang in meer ruimlte van
tijd Igeziein, schadelijk acht, de regeering
weeit wat zij W1il, zijl wil met stelligheid
de mulntparitieiit handhaven en Vpor het
bedrijfslievani medewerken tot vOrd'dre aan
passing). |l' j!
Na dr. Colijin kwam minister Oud aan
't Wöprd.
Verdere lastenverzwaring moet zooveel
mpgfelijk WOrdein vertnleden, aldus de mi
nister, Want zij Wierkt hlerstelj in jd(e vpllks-
welvaart licht tegejni- BelastingVerZwaring
is op het po|ge|riblik alleen vporgestel'dt
omldlat het (niét anders kan. Hier is weer
ejelni uitvloeisel vhn het ddalisme, dat der
regeieriinigspolitiek soms eigen mbet zijn.
Ook op het gebied der landb'Ouw-
p o 1 i t i e k? is lef zullk ee|n| idlualisme; men
streeift paar verlaging Van het kostenpeil,
,maa'r (mjoet ,a|ndeirzijds zekere prijzen vepir
laindbouWproducten handhaven, omdat (die
boeren anders niet kunnen bestaan.
De regeering Ziet in devaluatie
piet hieit mild del tot oplossing van
het vaste laste|npimbleem. Alleen een
reeks afzonlderlijlkie maatreg]elen kan den
druk op de vaste lasten Verlichten.
De minister Ideed een beroep op da
medewerking der Kamer om de BieZuini-
iginiglswdt tot stand' te: birengen, die noodig
is pm Ide beigippting. in evenwicht te
blrengein. Verschil van inzicht is onvermij
delijk, maalr genteen overleg kan tot een
verbetering van bet voorgestelde leiden.
De regeering heeft bij Ide voorbereiding
van het Wetsontwerp reeds gjetpond tot
overleg, alleszins bereid te zijn.
De spelling
Eenheid gewenscht
Het bestuur van den Nederlandschen
Journalisten Kring beeft aan den raad
van ministers een brief gericht inzake
'die spelling.
Strekking van (dit adr.es is, er bij de
regaering pp aan te dringen zpoi spoedig
mogelijk tot eenheid op het gebied van
de spelling te komen. Het kringbestuur
is' vani oprdeel, dat er op het ©ogenblik
ejep toestand van verwarring heerscht,
w'elkei bevorderd wordt door het feit, )d|at
de iniewwe spelling alleen is voorgeschre
ven voor bet onderwijs, terwijl aan den
anderen kant voor andere organen dep
Overheid jnpg de spelling' de Vries en te
Winkel mpet wp,rden gevolgd. Deze ver-
wtarrinigl veroorzaakt moeilijkheden op ver
schil lend1 gebied, pok op dat der journa
listiek len niet minder in het gezinsleven.
Hiet kringbestuur idringt er daarpm bij
de regeering op aan, zioo- spoedig moge
lijk regieliingen te treffen, welkfe de nood
zakelijke 'Cn gewenschte eenheid van spel
ling, in welke richting idan pok, kunnen
bevorderen.
De K.L.M. en Ned. Indië
Vijf jaar naar en van Indië
180 maal rond den aardbol
Wij leven snel! Wij lezdn van den
luchtdienst op Indië en vinden het al
weer iets heel gewoons, dat twfee zoo
ver van elkaar verwijderd liggende dee-
len van de werelid als Nederland en
Indië door middel van het vliegtuig hos
langer hoe dichter bij elkaar worden
gebracht. Dit toonde de heer Plesman,
de directeur van de K.L.M., op de de
zer dagen gehouden persconferentie wel
zeer duidelijk aan, aan de hand van
uiterst suggestieve grafische voorstellin
gen. Op aanschouwelijke wijze werd het
.tijdsverloop voorgesteld, Waarin men een
brief naar Indië verzenden en het ant
woord per zelfde vliegmachine terug
ontvangen kan, inkrimpe|n van 24 tot 13
dagen en zoo noodig kan het nog
vlugger!
En dat alles is bereikt in een spanne
van slechts vijf jaar tijd! Heden, den
25en September a.s. is het precies vijf
jaar geleden, dat van Dijk met de „Rei
ger" den veertiendaagsehen dienst op
Indië opende. Dat inmiddels het Com
fort, hetwelk den luchtreizigers geboden
wordt, steeds is toegenomen, behoeft
geen betoog. Ook van overmatige ver
moeienis kan geen sprake inteer zijn, daar
het vliegtuig gemiddeld niet meer dan
10 uur in de lucht is en den reiziger
dus 14 uur per dag overblijft om te
rusten, te eten, zijn rooklust te bevredigen
en zich op andere wijze te verpao zen.
Daar de afstand van 14.500 kilometer in
20 etappes wordt afjgelegd, brengt men
dus tusschen start en landing! gemid
deld' niet langer dan 2 uur en 3 kwar
tier in de lucht door.
Een belangrijke factor is iook bij deze
luchtreizen, dat het bezWaar van het
hinderlijke geluid der motoren goeddeels
is ondervangen. In de Douglas-machines
is het geluidsvolume reeds teruggebracht
tot 71 decibel, zopdat men geen watjes
meer in de ooren behoeft te stoppen.
Men streeft naar verdere vermindering
van het geluid), en wel tot 62 decibel.
Het gaat alles met de regelmaat van
een uurwerk1. Vroeger wlerd den bestuur
ders meer d'e vrije hand gelaten om
„in te vliegen'", als zij door kans toe
Zagen, zopdat een reis soms in 1 of
2 dagen minder werd volbracht, dan
de reis-tabel aangaf. Dit is thans ech
ter niet meer geoorloofd, tenzij bijzon
dere omstandigheden het noodzakelijk
maken. Men reist naar en van Indië
in den vastgestelden tijd van 5V2 dag.
Het moet den reiziger een gevoel van
zekerheid geven, te weten, dat de pi
loten iop deze route gemiddeld een eer
biedwaardig aantal vluchten heen en
weer op hun naam hebben staan. Im
mers, in die vijf jaar maakte 'de K.L.M.
niet minder d'an 251 Indië-vludhten i|n
beide richtingen, waarbij een afstand
werd afgelegd! van 7.250.000 kilometer,
d.w.z. niet minder dan 180 maal de om
trek van de aarde. Wij Willen onze
lezers niet verder met CijfeTS vermoeien,
doch alleen nog even mededeel en, dat
het aantal vervoerde passagiers 3130 be
droeg; en het totale gewicht van het
aantal vervoerde poststukken per brief
post 190.000 kilogram. Hoeveel brieven
en kaarten dit zijn geweest, bij1 een ge
middeld gewicht van 8 gram per stuk,
moet men tbaar eens uitrekenen!
Als sprekend voorbeeld' van de prach
tige organisatie, waarvoor onze K.L.M.
zoowel in binnen- als buitenlalnjd be
kend staat, mag hier w'el vermeld wor
den, dat van de 50 heen- en terugvluch
ten sinds het in werkingtreden va|n' den
h2lfwekelijksehen dienst op Indië, er 40
precies in 51/2 dag' zijln uitgevoerd. Dit
is een buitengewoon gunstig 'resultaat,
wanneer, men de moeilijkheden in aan
merking neemt, verbonden aan den over
gang van een wekelijkschen naar een
halfwekeiijkschen dienst, 'het in gebruik
nemen van geheel nieuw materiaal en
het feit, dat deze verandering plaats
vond in een buitengewoon zwaar moes-
sonseizoen. En vergeten wij vooral ook
niet, dat het verkeer door de lucht aan
geheel andere wetten is onderworpen
dan het Verkeer op den vasten grond,
welk laatste zich uiteraard in dat op
zicht in vastere banen laat leiden.
VERSCHILLENDE BERICHTEN
Minnenijd
Te Pieize zijp Aangehouden de beide
neven G. K,. en J. K., die iri den nacht
van Zondag pp Maandag zekeren W. K.,
toen die in gezelschap van zijn meisje
naar hun woonplaats fietsten, onverhoeds
hebben overvallen en mishandeld. De
aangevallen jongeman kreeg eein mes
steek in den rug. G. K. is ter beschik
king van de justitie gesteld en J. K.
is na proces-verba al op vrije voeten ge
laten. Vermoedelijk is minnenijd oorzaak
van deze aanranding.
De reddende parachute
Een sprong met een parachute heeft
een vliegenier, uit Soesterberg het le
ven gered. Toen de bestuurder van het
militaire vliegtuig D XVI Maandagmid
dag de macht over Zijn machine kwijt
raakte, sprong hij! met zijn parachute
omlaag. Terwijl onder hem het vliegtuig
Ineprstortte en totaal versplinterd© dooft
den hevigen slag, bereikte hij ongedeerd
den grond. Het ongeluk gebeurde bij
een oefening escadrillevliegen. Hieraajn
deed o.m'. de D XVI, bestuurd door 'den
sergeant-vlieger Steensma mee. Niet ver
van het vliegveld Soesterberg raakte zijn
toestel even de vleugels van een ander
vliegtuig. Beide machines kregen een
hevigen schok. De eene wist zich te
herstellen. Steensma trachtte nog te da
len met aflgezetten motor, maar het toe
stel bleek volkomen onbestuurbaar te
zijn geworden en derhalve besloot de
vlieger, die een Rdbur-paraohute aan
Barometerstand van hedenmiddag 2 uur.
had, er uit te springen. Hetgleen hij
deed op omstreeks 5 600 M» hoogte
boven de Leusderheide. Het valscherm
opende zich praChtig én sergeant Steens
ma k'w'am behouden neer.
Bange oogenblikken
Dé bemanning van hiet aanvankelijk) ver
miste vliegtuig, 'doel uitmak einde Van het
djrietal toestellen, dat op weg is naar
Néd.-Indië, om Nieuw'-Guinea in kaart te
brenglen, is thans te Rangoon aangeko
men.
Zij' zijp volgens Idle verhalen aan grpote
gevaren blootgesteld geweest. Zij sliepen
in het vliegtuig, waaromheen Zijl d'e wil
de die r©|n hoorden sluipen en werden
bovendien bijna door de moesson-
regiems weggespoeld'.
Dem| volgenden dag ging Vonk) er op pit
om1 hulp t e Zoieken en bereikte een dorp,
dat im het o r wpud verscholen la®.
De inboorlingen Waren in den beginne
vijandig, maar Vonk Wist hen m|et beleid
en geduld gunstiger te stemmen.
Na eönigen tijld kreeg hiji een rivier-
stoomboot te pakkan, die op weg was
maar Bassein, iem daar kon hij zich met
Rajnigpon in verbinding stellen, vanwaar
Oen vliegtuig naar het eiland werd ge-
Zegden. Tojem het vliegtuig daar aankwam),
waren kap. Fulford len Cppe vrijwel uit
geput. Zij hadden moeten leven van visch
en b;rak water en een van hen had de on
aangename ondervinding gehad door
een krokodil nagejaagd te wor
den. De eenzaamheid en de noodzakelijk
heid om voortdurend op hun hoede te
zijn voor Wilde dieren en slangen, had
verder op hun Zenuwen gewerkt.
Verkeersongelukken
Te A piel do pirn is de bejaarde v. B.,
die op z'n rijwiel zat, aangereden door
een Vrachtauto, beladen met grint. De
wielrijder Was vrij(w)el opslag dood.
Opl den Zuidelijken oprit van de Willems
brug te Rotterdam is de 22-jarige
mej. P. J. W. door een vrachtwagen ge
grepen. Zij werd' een eindweegs méde-
gesleurd en kreeg een der wielen over
het lichaam. Overgebracht maar het Zie
kenhuis aan dein Coplsingel is zij daar
kort daarop overleden. Op de Wouw
schel Baan te; R10 p s e n d( a a 1 is 't 4-jarige
zoontje van dei familie M. K. al spelend
;tegiem een vrachtauto van de T.N.E.M,,
dié daar. passeerde, geloppem. Het kind
•werd) in zeer ernstigen toestand naar het
R.K. ziekenhuis Charitas gebracht en is
eein half uur later overleden.
KORTE BERICHTEN
Bij Kon. besluit van 14 Septemebr
zijn aangewezen de perceelen, w'elke ten
behoeve van verbetering en gedeeltelijke
verlegging van het gedeelte Steenbergem-
Slaakdant van Rijksweg no. 18 (Rijkswe
genplan 1932), Rotterdam—Oud Gastel-—
Sint-Philipsland) 'Zijpe Zierikzee, ont
eigend zullen moeten worden.
Op grond van gegevens, in eene
bepaalde streek van Java vrekregen, mee-
nen insiders, dat niet minder dan 20
procent der inwoners van Java en Ma-
doera aan trachoom lijdt, ofacht mil-
lioen trachoomlijders. Talrijke gevallen
leiden tot jarenlang tobben én tenslotte
tot blindheid. Het aantal blinden op Java
en Madoera wordt op 100.000 geschat.
De Tilbuigsche staking nadert haar
einde, nu met o vergroot e meerderheid
van stemmer de stakers besloten het be
middelingsvoorstel van den burgemees
ter aan te nemen.
Volgens de voorloopige gegevens
betreffende de bevolking der strafgevan
genissen, huizen van bewaring en Rijks
werkinrichtingen in 1934, welke door de