MUZIEK EN OPVOEDING
Geref. kerk. 10.30, 3 en 7 ure, Leeskerk.
Geref. gem. 10.30, 3 en 7 ure, Leeskerk.
Scherpenisse. 10.30, ds. de Bres en 3
ure, Leeskerk. Geref. gem. 10.30, 3 en 7
ure, Leeskerk.
Stavenisse. 10.30, ds. Bus (Doopsbed.)
en 3 ure, Leeskerk Oud-Geref. kerk.
10.30, 3 en 6.30 ure, Leeskerk.
St.-Annaland. 10.30 en 3 ure, ds. Kraay.
Geref. gem. 10.30, 3 en 6.30 ure, Leeskerk.
Voor de Huisvrouw
Met zout verricht men wonderen
1. Met >een sterke oplossing van zout
in koud water maakt men alle mogelijke
rietwerk schoon* ook rieten tuinmeubelen.
2. door het zoo: nu en 'dan afschuieren
met zout f'rissschen de kleuren van vloer
kleden en tapijten aanmerkelijk op.
3. Zout, opgelost in ammoniak of spi-
iritus, is :een middel om vetvlekken te
verwijderen.
4. Door bonte of zwarte weefsels eerst
door zoutwater te halen, blijven ze mooier
in de wlasch.
5. Bedakt men een versche inktvlek da
delijk met een laagje zout, dan kan
teen gedeelte van den inkt daarin trekked.
6. Zoutwater is een goed reinigings
middel voor tandenborstels.
7. Ren brij, gemaakt van Zout en wa
ter, is, naar men ons (mededeelt, een uit
stekend middel tegen pijnlijke insecten-
steken.
8. Een beetje Zout in een emmier koud
water doet 'wonderen bij het glazen
lapp;en.
9. Elank metaal kan men als nieuw
krijgen door biet te schuren met azijn
ten zout, het daarna af te spoelen en met
warme doeken cp te w(rijven.
10. Een wijde kom (mot gewoon keu
kenzout neemt de onaangename verflucht
wieg uit een pas geschilderd vertrek.
WEET GIJ
Wat liefde is?
Een Zak amandelen, waarin oneer bit
tere dan zoete Zijn.
Wat moederliefde is?
Een drieklank in mineur: Goedheid
zelfopoffering verblindheid.
Wat het huwelijk is?
Een vliegmachine, die uit de wlolken
naar beneden stort, als er een schroef
losraakt.
Wat een luiaard is?
Iemand, idie den tijd zoolang doofd-
slaat, totdat hij' door den tijd w|ordt idood
KINDERKLEEDING.
HUISHOUDELIJKE WENKEN
Gepolitoerde meubelen, worden ;op de
volgende wijze behandeldeerst afstof
fen met een borsteltje of een droge, zach
te doek. Daarna inwrijven met een wol
len lapje met eèn beetje dunne was in
de kleur, die het meest overeenkomt
met het hout. Uitwrijven met zachte doe
ken. Is het hout bewerkt, dan verdunne
men de wtas met heet water (niet op
vuur.'!). Dikwijls wrijven houdt het ge-
politoerde hout zeer mooi!!
Om tuinparasols te wasschen zet men
de parasol open, geheel strak dus en
zeept het linnen dakje flink iin met be
hulp van ieen borstel. Een eenvoudige
nagelborstel kan hier dienst 'doen, Zoo
men geen ander geschikt materiaal heeft.
Als de parasol op die manier is behan
deld, laat men er met behulp van een
tuinslang een koud waterstraal over loe
pen en herhaalt deze bewiesrking eenigle
malen. Wie geen tuinslang heeft, kan
het er met een gieter over hepn laten
loopen. Liefst in de schaduw' laten dro
gen om noodeloos verschieten te voor
men.
Om >een lek in de gaspijp te vinden,
moet (m'en langs de pijp met zeepsop
smeren. De belletjes, die zich dan vor-
mjen verraden dadelijk de plaats van
het lek en de omvang er van.
Een aangename verfrisschende etti te
vens desinfecteerenlde uitwlerking heieft
kunstmatige dennenlucht iin de huiska
mer. Daarvoor giet mien oen theelepeltje
terpentijnolie in een liter kokónid water
en plaatst dat in de kamer in een opent
schaal. i i I
Wat het goed onderhouden van een
mangel betreft, heeft de ervaring geleerd,
dat het uitstekende resultaten geeft, na
wie het hebben. Er is eeh nieuw soort
luilers, Waarin men een driehoek van
gummi kan knoopen, als men uitgaat.
(Het gebruik van igumimii-iwlaren is nooit
erg aan te bevelen, omdat zie de na
tuurlijke uitwlaseming van de huid be-
lemmleren!) Een andere nieuwigheid is
het nachthempje, dat van onderen dicht
geknoopt kan Worden, z|oo!dat het klein
tje zich niet heelemaal bloot kan Wóe-
Natuurlijk heeft het kind
wenschen en de vervulling
ervan is een van de aan
genaamste dingen voor moe
der. Het kleine mollige li
chaampje is er nu eenmaal
niet voor .om te worden ver
fraaid met allerlei vodden en
kantjes. Ook knoopen zijn
niet geschikt om de kleer
tjes #en de kleine prul dicht
te maken. Dat doet men met
banden en strikjes.
Het manteltje, dat alleen
maar voor Zondagen blijft,
omdat het dragen ervan hee
lemaal gaan igenoe|g)en betee-
,s. kent voor het kleine jongetje
of meisje, is met languetten
versierd en verder met een
klein borduurseltje op de
hoeken van de kraag- Het
speelpakje heeft als garnee
ring een grof kantje, waar
aan met spelen en over de
grond kruipen niets bedor-
s ven kan worden.
I Ook over de intieme kle
dingstukken, die misschien wel
de gewichtigste Zijp, zullen
len. Ook een badcape'je van badstof ver
vaardigd kan goede diensten bewijzen
na het dagelijksch bad. De kleine peuter
wordt er heelemaal ingerold, zoodat
geen koude luchtstroom het hinderen kan
en dan goed droog gewreven. Al deze
eenvoudige kleedingstukken kan moeder
gemakkelijk Zelf maken. Geduld is een
eerste vereischte.
VOOR ONS HUIS
Practische meubels zijn
het ideaal van iedere
huisvrouw. Ze mogen
niet te veel plaats in
nemen en moeten bo
vendien zooveel moge
lijk kunnen bergen. De
beste oplossing hiervoor
is een kastje, zooals
onZe illustratie laat
zien, dat van voren met
een gordijn afgesloten
Wordt. Dit gordijn moet
van Zeer dun materiaal
zijn, daar het de warm
te door moet laten.
Deze kastjes hebben het
voordeel, idat men er
iets óp kan plaatsen.
Maar dok de on'derruimte kan prachtig
als bergplaats gebruikt worden.
TWee koperen stangen op niet te groe
ten afstand van 'elkaar vormen schoenem-
jrekjies. Op deze wijze kan men meer
schoenen bergen, dan op de gebruike
lijke, manier onder in 'de kast.
Op de planken kan men boeken plaat
sen en tijdschriften, die men graag bij
de hand heeft. Hebben wtij een zit-slaapi-
kamer, dan kunnen deze kastjes prach
tig dienst doen als bergplaats voer din
gen, die we liever niet in het gezicht
Zetten. Onder deze dringen verstaan we
tioiletbeniojodigdhefdeti', die in 'een zitkamer
nooit 'Zoo- aardig staan: borstels, schoe-
nenwas enz. Het gordijntje blijft dan
gesloten, terwijl we het voor de boe
kenplanken open kunnen schuiven.
Er boven op komt tenslotte een mandje
fruit, een plastiek je of iets dergelijks.
Geschilderd in een mooi tintje verhoogt
het 't gezellig aanzien van onze kamer.
het gebruik de schroeven los te draaien
©n de rollen te wikkelen in fliinlk natte
doeken.
Wie vuil geworden olieverf-schilderij en
wil schoonmaklen, moet voorzichtig te
wjerk gaan. Het eenige, wat een leek
eraan kan en mag doen, is, de schilde
rijen te „wasschen" met een Zacht pen
seel, gedoopt in gezuiverde terpentijn.
Die bewerking moet zoo vlug mogelijk
geschieden, in een deel van eön minuut,
niet langer. Dan veegt men het schil
derstuk met een zacht doekje schoon,
uiterst voorzichtig te w'erk gaande bij
die subtiele arbeid'. Als op deze ma
nier stof en vuil verwijderd zijn, kan
het schilderij een nieuw vernis-laagje
krijgen.
Recepten van de Keukenprinses
Champignonsoep. Bereiding50
gram boter en 60 gram bloem op het
vuur vermengen; daar bijvoegen 2 L.
kalfsbouillon van 400 a 500 gr. vleesch,
wlat peper, zout en noot. De soep even,
roerend laten 'doorkoken, en dan aan
toevoegen een stuk o* f vier gehakte
champignons en de soep verder afmaken
met een paar eierdooiers, Wat citroen
sap en tya dJL. witte wijn. Ook wel
'öen stukjes gesneden champignons na
het w'asschen met azijn en het over
gieten met kokend water, gaar koken
in ieen weinig versch kokend water; 'dit
aanleggen met boonenpat, waarin zoo
gewenscht een stuk of acht bouillon
blokjes Zijn opgelost. De soep binden
met rijst of griesmeel.
T o u r n e d o's. BereidingToyrnedo's
'zijn kleine biefstukjes, die in een wieMig
botter gebakken wórden en opgediend
met imaderasaus.
Varkenscarbonaden op Indi
sche wijze. Bereiding: De lapjes in
wrijven met peper, zout en gemalen gem-
berwórtel. Ze dan opb'raden en de sto
ven in een sausje van boterbloem, bouil
lon of jus, citroensap en soja. Ze ook
wiel met de kruiden en de saus da
delijk te stoven zetten in een perke-
menten zak op het rooster.
I taliaansche sla. Bereiding: Ge
kookte worteltjes, doppers of capue'ij-
ners, sla en snijboontjes met bloemkool
ien reepjes selderij in vakjes op een
schotel schikken en omringen door eeini
dikke mayonnaise, versierd met gehakte
peterselie.
Sinaasapppei rijst. Bereiding: 150
gram rijst pet wlat zout en 2 maal
haar hoeveelheid aan Water zachtjes aan
door beklemmende benauwdheid
leken 40 treden 40 k.m.
„Als ik begon te hoesten duurde het
wel een kwartier voor ik tot bedaren
kwam. Ik was zoo vermoeid en afgemat,
dat ik niet heen of weer kon. Toen ik
echter met Abdijsiroop begon, ging ik met
den dag vooruit en na het gebruik van
een flescli ben ik weer geheel de oude
geworden in 4 dagen tijd. Ik klim bij ons
de trap op van 40 treden zonder hoest of
benauwdheid. Voor mijn zoontje, waar
voor ik verschillende middelen heb ge
bruikt zonder succes, heb ik altjjd een
flesch Abdijsiroop in huis, welke hem
direct helpt". Zoo schrijft ons de heer
d. D. v. E. te A., wiens origineel© brief
voor iedereen ter inzage ligt.
Akker's Abdijsiroop bevrijdt de adem-
aalingsorganen van slijm en andere ziekte
verwekkende stoffen. Abdijsiroop verruimt
de ademhaling, verdrijft benauwdheden,
heelt de aangedane en ontstoken plekken.
Onovertroffen bij Hoest, Bronchitis, In
fluenza, Asthma. Alom verkrijgbaar.
Thans per flesch ƒ1—, ƒ1.50 en ƒ2.75.
Vraagt voor gebruik buitenshuis Abdij
siroop-Bonbons („gestolde" Abdijsiroop)
pven geneeskrachtig! 35 en 60 ct. p. doos,
Uo. 1306
Denken en Oplossen
Een zeer bekend spreekwoord (ge
zegde) is het, dat in deze WOORD-
PUZZLE ligt verborgen. Tracht u alle
maal het er eens uit te halen!
1, 2, 3, 4: getal beneden tien.
12, 9, 33, 6, 34, 15 is ieen soort ge
steente.
9, 33, 31, 12!, 29, 6 is ieen ander 'wóórd
voor „dapper".
31, 24, 36, 30 voornaam van ieen zeer
bekend vlieger van ide KLM.
Doiet men, als het erg koud is: 18,
23, 27, 19.
Verbuiging van een synolniem van
„hinderen": 7, 8, 22, 6, 32, 13.
Geestelijke bij de R.K. Kerk: 21, 22,
31, 5, 14.
26, 5, 32, 36: verZoek.
27, 25, 31, 22, 11: lichaamsdeel.
28, 10, 37: een ander wóórd vopr
„dwaas".
17, 5; 20: lidwóord.
25, 16, 2: bekend lichaam in Nederland
(afkorting).
35: de 23e letter van het alphabet.
De oplossing van deze puzzle zónde
men vóór of op 23 Augustus a.s. aan
de Redactie van de „Zierikz. Niieuiwls-
bode", Zierikzee. Met het oog ioip vele
andere correspondentie, wórdt men ver
zocht, in den linkerbovenhoek vain en
veloppe of briefkaart het wóórd p'-iz'zle
te schrijven.
Voor goede oplossingen jdeZer puzzle,
hebben we een zeer fraaien prijs be
schikbaar, bij loting onder 'de goede in
zendingen toe te keninen.
De oplossing en de uitslag wórden
geplaatst in ons blad van 26 Aug. a.s.
geheel ojnderdirukt. Ve©I beter werkt een
bemesting met kalizout vóór den winter
en een flinke gift patentkali bij ^(hjet
plainten. Niet spoedig geeft an'en te Veel.
De aardappel neemt maar móeilijik 'dó
kali pp. Veel slechter dan ide biet. Ik
zag ón, ho|orde nog een typisch voorbealldl
van bovenstaande. B'ij een landbouwer,
waar 'kaligebrek werd opgemerkt, ver
namen wij, dat hij bemest had met 200
K.G. 40 pCt. kalizput per gemlet.
Vorige jaren had h'ij gegeven, 100 K.G.
kalizout en 150 K.G. patentkali en geen
verschijnselen van 'kaligebrek oiojit ge
zien. Eii| nu voijOip.
Hót is zóó moeilijk! te begrijpen waar
óm- iO{nze boeren met zoo'n royale hand
ijn stikstof- en fiqsfprzuurzak grijpen. En
zóó traag zijlui om) eens goed kali te
strooien. Zeker, het is veel verbeterd,
maar w'ij zijln er nog niet.
Tot aopver artikeltje. En dan wil
len wij er alleen dit aan toevoegen,
dat het niet alleen in dó .kring Hulst
zool igesteld is. Indien, men in Idle ge
legenheid is zó|Q) hier en idiaar eens een
kijkje te nemen en ©|og voor ideze din
gen heeft, kprnt men IjOft de conclusie,
dat dó wet van het minimum' veel, Zeer
veel wordt overtreden. Het is of Alle
gewassen dppr 'de typische verschjjinsje/-
lón, 'welke ze gaan Vertonnen, ons ,toe-
rpópeju: „Geeft ons m|eer kali!"
FEUILLEFON
II b.
„Onze schoofp'~ dagiogiek omt te nt veel
te veel door te hard X. e oor.ide i .ziühtie.i.
De kunst zou veel voorjeJhrifttr die niet
onderhouden wopdien, ovcrfcod'g 'kunnen
mó'ken, en door tucht en daaldl pjp
kunst ge bi ed aan het go de ge-
we no en".
„Ware k.ulnst hingt saam' met die
godsdienst, Idle ware kunstenaar Voelt zich
als prielster; wie hemi begTijpón lejefrt,
ontvangt van 'hem de zegen!".'
Dat alles zijln gezichtspunten, die bij
'de hervofmliing van het Onderwijs moe
ten geldien.
Hoofdzaak is, het mlu z ika 1 e Waar
nemingsvermogen der leerlingen
te onttwikkelen, waardóór ze opgeveegd
worden Om a k t i e f em iprudu. ktief
cLeel te nemen aan het tot stand 'kjqmein
van het kunstwerk en de muzikale vorm'.
De brug bij de Moerdijk
Nabij de spoorbrug over den Moerdijk)
zijlni belangrijke werken aangevangen.
Deze Werken houden verband rnlet tdjen
bouw van de nieuwe verkeersbrug naast
de bestaande spoorwegbrug. De pnld|ei|k(ant
van de bestaande spoorwegbrug ligt op
ruim 5,90 meter bpve|n N.A.P.; de nieuwe
verkeersbrug kjoim't op 9 meter boven N.
A. P. Deze laatste hoogte is vol do ónde
om de scheepvaart gelegenheid te geven
Onder de brug d(opi* te varen.
De scheepvaart bij de bestaande brug
wordt aaln de Zuiidlz'ijlde geleid' diopr .een
kleine draaibrug, welke in verband rnlet
het drukke spoorwegverkeer slechts oip
weiinjg tijdstippen per etmaal vo|0|r de
scheepvaart 'kaïn worden geopend. De
thans begopinen: Werklen dienen in de eer
ste plaat§ vo|o|r het otnhoog brengen van
een gedeelte der overspanningen van Jdle
spo|orw'egbrug en voor het opheffen van
de bestaande idraaibrug.
De spoorbrug bestaat uit Veertien1 over
spanningen, eik Va|n 100 meter lengte. D'e
vier inoóirdelijkste van deze overspannin
gen blijven op het tegenlwlo|ordigie peil
liggen. De) overige joverspanningeh W|ojrd-n
met een geleidelijke helling tp.t negen
rneter boven N.A.P. (omhoog gebracht, z'o|o|-
dat de scheepvaart, Welke steeldls het zui
delijk deel van het vaarWlater hp,ujd|t, idaar
voldoende hoogte ondier de brug 'krijgt.
PREDIKBEURTEN
Zondag 18 Augustus.
Kêrkwerve. 10.30 ure, ds. Post.
Serooskerke. 3 ure, ds. A. C. Diederiks
van Hilversum.
Burgh. 10.30 ure„ ds. Saraber.
Renesse. 11.30 ure, ds. Klaar. Geen
Zondagschool.
Evangelisatie. 8 ure, cand. Goudzwaard
van Bruinisse.
Noordwelle. 10 ure, ds. Klaar. Geen
Zondagschool.
Haamstede. 9.30, ds. Kentie en 6.30
ure, idem (Voorber. H. Av.) Ver. v. Vrijz.
8 ure, ds. Klaar, in het clublokaal. Geref.
kerk. 9.30 en 2.30 ure, ds. Mulder. Geref.
gem. 9.30 en 2 ure, Leesdienst.
Eikerzee. 10.30 ure, ds. Jansen Schoon
hoven van Oegstgeest (Doopsbed) Geref,
kerk. 10.30* en 3.30 ure, ds. Groen uit
Venlo.
Brouwershaven. 11 ure, ds. de Nie.
Geref. kerk. 10.30 en 3.30 ure, ds. Meester.
Zonnemaire. 3 ure, ds. Ruijsch van
Dugteren. Geref. kerk. 10.30 en 3 ure,
Leeskerk.
Noordgouwe. 10.30 ure, ds. v. Griet-
huijsen.
Dreischor. 10.30 ure, ds. v. d. Griend
Ouwerkerk. 10.30 ure, ds. Heijboer.
Nieuwerkerk. 10.30, ds. Westerhof en
3 ure, idem (H. Doop). Geref. kerk. 10.30,
3 en 7 ure, Leesdienst. Geref. gem. 10, 3
en 6.30 ure, Leesdienst, Dinsdagavond 7
ure, ds. Lamain van Rotterdam (ingebruik
nemen vergroot kerkgebouw).
Oosterland. 10.30 en 3 ure, dr. Weeda.
Geref. kerk. 10 30, ds. Hoek van Zierikzee
(Bed. H. Av.) en 3 ure, idem (Nabetr.)
Geref. gem. 10.30, 3 en 6.30 ure, Leesdienst.
Sirjansland. 3 ure, ds. Heijboer.
Bruinisse. 9.30, Leeskerk en 2 ure,
ds. v. d. Griend (Nabetr. H. Av.) Geref.
kerk. 10 en 5 ure, Leeskerk. Geref. gem.
9.30, 2 en 6 ure, Leeskerk. Oud-Geref,
kerk. 10, 3 en 6 ure, Leeskerk.
A.-J.-Polder. Geref. kerk. 10.30 en 3
ure, Leesdienst.
St.-Filipsland. 10.30 en 3 ure, ds. Ver
schoor. Oud-Geref. kerk. 10, 3 en 6.30
ure, ds. Blaak. Geref. gem. 10.30, 3 en 7
ure, Leesdienst.
Tholen. 10 en 6.30 ure, ds. den Hartog.
Geref. kerk. 10 en 6.30 ure, dr. Veltenaar.
Geref. gem. 10, 2.30 en 6.30 ure, Lees
dienst. Vrije geref. gem. 10, 2.30 en 6.30
ure, Leesdienst.
Prot. bond. 5 ure, ds. Zuurdeeg, in de
zaal van mej. de wed. Hoek.
St.-Maartensdüh. 10.30, Leesdienst en
3 ure, ds. de Bres. Ned. Geref. gem. 10.30,
3 en 7 ure, Leesdienst.
Oud-Vossemeer. 10.30 en 3 ure, ds.
v. Eist. Geref. kerk. 10 30 en 3 ure, ds.
Versluijs van Zegwaard. Oud-Geref. gem.
10.30, 3 en 7 ure, Leesdienst.
Poortvliet. 10,20 en 2.50 ure, ds. Bus.
Daartoe zal echter het iutilitaTism'e, diat
ip oózö sdhfoCiein gedrongiejni is, er uit móe
ten verdlwijóien, zooi niet zal het :k!u)nstl-
óndierwijls er als (minidierwaaildliig en over
bodig valk bl'ijlvieln bescCno)Jw'd wofldleui.
Het (private rn u zieko.\nder-
ric'ht is .geroeplqn1, ÓM |het in c'e schopl
genoten m|uziók|o|ndiarWrij:s vjoprt te izletnen
óti oiolk instrumentaal pindiórridht te Ve|r-
stre)k)ke)n. Maar d;sn Zal er piaal en perk
tnóetefu gesteld wóirdea aan (d'e v ,e)ir -
k!no ei iog van de j ©u gd |d)|ojoir onr
be vo eg d ein. Hei is ïi0|lstrékt óódigj,
dat de Staat i|ngrijpe, oiml idle ongehoorde
^oestalnideoi in het private muzielk|0)ndier-
richt te do'Em lophpuideidoorals
voóir ;alndiore valtólc'en een bekw'aamheidjs-*
diploma Valn de priVate muziekleraars te
eise|n.
Dit alles is Jn.'et (helemlaal loekpnistmii-
ziek, wiaint willco We in afzienbare tijd
iets bereiken', d'an is helt hoolg tijd', idle
handen aan het Werk te slaan.
We heb'be|n dus gezien, dat tot nu tioie
de jeug'd, ld', i. het t o>ekómls t i ge
volk, h'c|egóna-md niet opgeleid Wlortdt
om deel te h ebbe|m aan 't kun,st -
levepi, om| m ed,e t e schep(pen\ aan
het ku|nstWierk.
Volk en; k'uinsten'aars beVindcjn izicjhl
mlaari {ni éédkflajnk W|aiar hót g]aat phi
lichte, overgewaaide muziek, in café-coix-
cert, tingel-tangel en operette, t.t.z'. „jenj-
seits van alle kuituur".
Eejni Wfesel'weilkinig; iinl kultuirelle 'zin,
tussen volk en kunstenaars heeft ten oini-
zent maar in zeer geringe mate plaats.
Daar verandering in te brengen is zaak
èn van het volksonderwijs èn van de
kunstenaarsopleiding.
Wajnt o|o|k dezle l'aatstei heieft g|rpttie|
schuld aan de bestaande wantoestanden
op kunst- en kultuurgebied.
De huidige muziekopleiding streeft er
naar, uitvoerende kunstenaars, „arties
ten" te vormen, die een zekere behen
digheid) bezittep. op het een Óf ainjd'er
speeltuig en als hoogste doel nastreven
de gróoitst mógelijke tech|nisóh« Vaardiig-
heid om te geraken tot persoonlijke be
roemdheid' en rijkdom. Daarbij komt, dat
de uitvoerende kunstenaar in de regel
afhankelijk wordt van de agenten en
agentschappen, die als tussenpersonen
voor het inrichten van koncerten optre
den en Ide kunst verlagen tot eeln)
ijmd us trio, toft gjeljidlige'wiin. Depió-
dergeschikte sociale toestand
van de uitvoerende artiest in
het algemeen is zeker een grote hinder
paal voor een betere kunstbfeoefeningi,
en die sociale toestand te ver
beteren is een dringende taak der
toekomst.
De scheppende kunstenaar ontvalngt
eveneens een veel te (eenzijdige forma
listische opleiding, (otml in het volle levón
te Wortelen en daaruit de sappen tó
zuigen van een levende, sociale kuimst.
Scheppende, als uitvoerende kunstenaars
dienen niet alleen opgeleid' te Worden tot
sterlkó óm onafhankelijke pórsófmlijkhe-
den, maar ook tot bewuste leden der
gemeenschap, doordrongen van de
sociale aard en roeping der
kunst.
Edvard! Grieg heeft geschüeVe|nl, (dla,t
hij: bij het verlaten van het overigens
beroemde Leipziger konservatorium niets
kende. Daarmee bedoelde hij natuurlijk
niet dat hij' geen technische kenmis al
daar had opgedaan, malar wiel, dat hij
als m'ensch en kunstenaar, van móet af
aan beginnen moest, nadat hij volgens
de bestaande opvatting een volledige op
leiding genoten had.
Om de eenz'ij'dige opleiding van in-
strumentisten en komponistein te keer te
gaan, Zijn »er in Duitschland mu-
ziek hogescholen van de Staat en
van de steden opgericht. Zo heeft de
Bierlijlnse MuZielkihoigeschioiol het er to»
gebracht, een algemene imiuzikale oplei
ding aan haar bezoekers te verstrekken,
door Veelzijdig aahsclhöulwólijlk oójderwiijs,
en planmatige uitbreiding van de gees
telijke gezichtskring met bijvoeging van
algemene o)nfwikkeling. - Hetzóffd© gfer
schiedt op nog groter schaal in Sovjet-
Rusland. Ook te Amsterdam is er een
VollksmtuZieksdhloól', «Velmals te Parjjs
Nochtans heerst daar ook nog de op-
va tting van de absolute muzikale vorm
en is de erkenning valn, de maa tschap-
pejike muzikale vorm er nog niet doov-
(gjódro|ngien. Stil aani diemt het aJkaldtimlsche
karakter dier instellingen te vercfwlijnein
om plaats te m'aken voor de Opvatting
van het sociale kunstenaarschap.
De Staat zal bij de hervorming van
het ganse onderwijs, 'de tekenen va|n de
lijd niet mogen miskennön. Zij die be
last Zijn met het inleiden van het vher-
vormingswerk, zullen beslist de wegen
moeten opgaan, aangewezen door de na
tionale en sociale eisen van de inieuue
tijd.
E. VAN BERGEN.
-k. u