MUZIEK EN OPVOEDING Geref. kerk. 10.30, 3 en 7 ure, Leeskerk. Geref. gem. 10.30, 3 en 7 ure, Leeskerk. Scherpenisse. 10.30, ds. de Bres en 3 ure, Leeskerk. Geref. gem. 10.30, 3 en 7 ure, Leeskerk. Stavenisse. 10.30, ds. Bus (Doopsbed.) en 3 ure, Leeskerk Oud-Geref. kerk. 10.30, 3 en 6.30 ure, Leeskerk. St.-Annaland. 10.30 en 3 ure, ds. Kraay. Geref. gem. 10.30, 3 en 6.30 ure, Leeskerk. Voor de Huisvrouw Met zout verricht men wonderen 1. Met >een sterke oplossing van zout in koud water maakt men alle mogelijke rietwerk schoon* ook rieten tuinmeubelen. 2. door het zoo: nu en 'dan afschuieren met zout f'rissschen de kleuren van vloer kleden en tapijten aanmerkelijk op. 3. Zout, opgelost in ammoniak of spi- iritus, is :een middel om vetvlekken te verwijderen. 4. Door bonte of zwarte weefsels eerst door zoutwater te halen, blijven ze mooier in de wlasch. 5. Bedakt men een versche inktvlek da delijk met een laagje zout, dan kan teen gedeelte van den inkt daarin trekked. 6. Zoutwater is een goed reinigings middel voor tandenborstels. 7. Ren brij, gemaakt van Zout en wa ter, is, naar men ons (mededeelt, een uit stekend middel tegen pijnlijke insecten- steken. 8. Een beetje Zout in een emmier koud water doet 'wonderen bij het glazen lapp;en. 9. Elank metaal kan men als nieuw krijgen door biet te schuren met azijn ten zout, het daarna af te spoelen en met warme doeken cp te w(rijven. 10. Een wijde kom (mot gewoon keu kenzout neemt de onaangename verflucht wieg uit een pas geschilderd vertrek. WEET GIJ Wat liefde is? Een Zak amandelen, waarin oneer bit tere dan zoete Zijn. Wat moederliefde is? Een drieklank in mineur: Goedheid zelfopoffering verblindheid. Wat het huwelijk is? Een vliegmachine, die uit de wlolken naar beneden stort, als er een schroef losraakt. Wat een luiaard is? Iemand, idie den tijd zoolang doofd- slaat, totdat hij' door den tijd w|ordt idood KINDERKLEEDING. HUISHOUDELIJKE WENKEN Gepolitoerde meubelen, worden ;op de volgende wijze behandeldeerst afstof fen met een borsteltje of een droge, zach te doek. Daarna inwrijven met een wol len lapje met eèn beetje dunne was in de kleur, die het meest overeenkomt met het hout. Uitwrijven met zachte doe ken. Is het hout bewerkt, dan verdunne men de wtas met heet water (niet op vuur.'!). Dikwijls wrijven houdt het ge- politoerde hout zeer mooi!! Om tuinparasols te wasschen zet men de parasol open, geheel strak dus en zeept het linnen dakje flink iin met be hulp van ieen borstel. Een eenvoudige nagelborstel kan hier dienst 'doen, Zoo men geen ander geschikt materiaal heeft. Als de parasol op die manier is behan deld, laat men er met behulp van een tuinslang een koud waterstraal over loe pen en herhaalt deze bewiesrking eenigle malen. Wie geen tuinslang heeft, kan het er met een gieter over hepn laten loopen. Liefst in de schaduw' laten dro gen om noodeloos verschieten te voor men. Om >een lek in de gaspijp te vinden, moet (m'en langs de pijp met zeepsop smeren. De belletjes, die zich dan vor- mjen verraden dadelijk de plaats van het lek en de omvang er van. Een aangename verfrisschende etti te vens desinfecteerenlde uitwlerking heieft kunstmatige dennenlucht iin de huiska mer. Daarvoor giet mien oen theelepeltje terpentijnolie in een liter kokónid water en plaatst dat in de kamer in een opent schaal. i i I Wat het goed onderhouden van een mangel betreft, heeft de ervaring geleerd, dat het uitstekende resultaten geeft, na wie het hebben. Er is eeh nieuw soort luilers, Waarin men een driehoek van gummi kan knoopen, als men uitgaat. (Het gebruik van igumimii-iwlaren is nooit erg aan te bevelen, omdat zie de na tuurlijke uitwlaseming van de huid be- lemmleren!) Een andere nieuwigheid is het nachthempje, dat van onderen dicht geknoopt kan Worden, z|oo!dat het klein tje zich niet heelemaal bloot kan Wóe- Natuurlijk heeft het kind wenschen en de vervulling ervan is een van de aan genaamste dingen voor moe der. Het kleine mollige li chaampje is er nu eenmaal niet voor .om te worden ver fraaid met allerlei vodden en kantjes. Ook knoopen zijn niet geschikt om de kleer tjes #en de kleine prul dicht te maken. Dat doet men met banden en strikjes. Het manteltje, dat alleen maar voor Zondagen blijft, omdat het dragen ervan hee lemaal gaan igenoe|g)en betee- ,s. kent voor het kleine jongetje of meisje, is met languetten versierd en verder met een klein borduurseltje op de hoeken van de kraag- Het speelpakje heeft als garnee ring een grof kantje, waar aan met spelen en over de grond kruipen niets bedor- s ven kan worden. I Ook over de intieme kle dingstukken, die misschien wel de gewichtigste Zijp, zullen len. Ook een badcape'je van badstof ver vaardigd kan goede diensten bewijzen na het dagelijksch bad. De kleine peuter wordt er heelemaal ingerold, zoodat geen koude luchtstroom het hinderen kan en dan goed droog gewreven. Al deze eenvoudige kleedingstukken kan moeder gemakkelijk Zelf maken. Geduld is een eerste vereischte. VOOR ONS HUIS Practische meubels zijn het ideaal van iedere huisvrouw. Ze mogen niet te veel plaats in nemen en moeten bo vendien zooveel moge lijk kunnen bergen. De beste oplossing hiervoor is een kastje, zooals onZe illustratie laat zien, dat van voren met een gordijn afgesloten Wordt. Dit gordijn moet van Zeer dun materiaal zijn, daar het de warm te door moet laten. Deze kastjes hebben het voordeel, idat men er iets óp kan plaatsen. Maar dok de on'derruimte kan prachtig als bergplaats gebruikt worden. TWee koperen stangen op niet te groe ten afstand van 'elkaar vormen schoenem- jrekjies. Op deze wijze kan men meer schoenen bergen, dan op de gebruike lijke, manier onder in 'de kast. Op de planken kan men boeken plaat sen en tijdschriften, die men graag bij de hand heeft. Hebben wtij een zit-slaapi- kamer, dan kunnen deze kastjes prach tig dienst doen als bergplaats voer din gen, die we liever niet in het gezicht Zetten. Onder deze dringen verstaan we tioiletbeniojodigdhefdeti', die in 'een zitkamer nooit 'Zoo- aardig staan: borstels, schoe- nenwas enz. Het gordijntje blijft dan gesloten, terwijl we het voor de boe kenplanken open kunnen schuiven. Er boven op komt tenslotte een mandje fruit, een plastiek je of iets dergelijks. Geschilderd in een mooi tintje verhoogt het 't gezellig aanzien van onze kamer. het gebruik de schroeven los te draaien ©n de rollen te wikkelen in fliinlk natte doeken. Wie vuil geworden olieverf-schilderij en wil schoonmaklen, moet voorzichtig te wjerk gaan. Het eenige, wat een leek eraan kan en mag doen, is, de schilde rijen te „wasschen" met een Zacht pen seel, gedoopt in gezuiverde terpentijn. Die bewerking moet zoo vlug mogelijk geschieden, in een deel van eön minuut, niet langer. Dan veegt men het schil derstuk met een zacht doekje schoon, uiterst voorzichtig te w'erk gaande bij die subtiele arbeid'. Als op deze ma nier stof en vuil verwijderd zijn, kan het schilderij een nieuw vernis-laagje krijgen. Recepten van de Keukenprinses Champignonsoep. Bereiding50 gram boter en 60 gram bloem op het vuur vermengen; daar bijvoegen 2 L. kalfsbouillon van 400 a 500 gr. vleesch, wlat peper, zout en noot. De soep even, roerend laten 'doorkoken, en dan aan toevoegen een stuk o* f vier gehakte champignons en de soep verder afmaken met een paar eierdooiers, Wat citroen sap en tya dJL. witte wijn. Ook wel 'öen stukjes gesneden champignons na het w'asschen met azijn en het over gieten met kokend water, gaar koken in ieen weinig versch kokend water; 'dit aanleggen met boonenpat, waarin zoo gewenscht een stuk of acht bouillon blokjes Zijn opgelost. De soep binden met rijst of griesmeel. T o u r n e d o's. BereidingToyrnedo's 'zijn kleine biefstukjes, die in een wieMig botter gebakken wórden en opgediend met imaderasaus. Varkenscarbonaden op Indi sche wijze. Bereiding: De lapjes in wrijven met peper, zout en gemalen gem- berwórtel. Ze dan opb'raden en de sto ven in een sausje van boterbloem, bouil lon of jus, citroensap en soja. Ze ook wiel met de kruiden en de saus da delijk te stoven zetten in een perke- menten zak op het rooster. I taliaansche sla. Bereiding: Ge kookte worteltjes, doppers of capue'ij- ners, sla en snijboontjes met bloemkool ien reepjes selderij in vakjes op een schotel schikken en omringen door eeini dikke mayonnaise, versierd met gehakte peterselie. Sinaasapppei rijst. Bereiding: 150 gram rijst pet wlat zout en 2 maal haar hoeveelheid aan Water zachtjes aan door beklemmende benauwdheid leken 40 treden 40 k.m. „Als ik begon te hoesten duurde het wel een kwartier voor ik tot bedaren kwam. Ik was zoo vermoeid en afgemat, dat ik niet heen of weer kon. Toen ik echter met Abdijsiroop begon, ging ik met den dag vooruit en na het gebruik van een flescli ben ik weer geheel de oude geworden in 4 dagen tijd. Ik klim bij ons de trap op van 40 treden zonder hoest of benauwdheid. Voor mijn zoontje, waar voor ik verschillende middelen heb ge bruikt zonder succes, heb ik altjjd een flesch Abdijsiroop in huis, welke hem direct helpt". Zoo schrijft ons de heer d. D. v. E. te A., wiens origineel© brief voor iedereen ter inzage ligt. Akker's Abdijsiroop bevrijdt de adem- aalingsorganen van slijm en andere ziekte verwekkende stoffen. Abdijsiroop verruimt de ademhaling, verdrijft benauwdheden, heelt de aangedane en ontstoken plekken. Onovertroffen bij Hoest, Bronchitis, In fluenza, Asthma. Alom verkrijgbaar. Thans per flesch ƒ1—, ƒ1.50 en ƒ2.75. Vraagt voor gebruik buitenshuis Abdij siroop-Bonbons („gestolde" Abdijsiroop) pven geneeskrachtig! 35 en 60 ct. p. doos, Uo. 1306 Denken en Oplossen Een zeer bekend spreekwoord (ge zegde) is het, dat in deze WOORD- PUZZLE ligt verborgen. Tracht u alle maal het er eens uit te halen! 1, 2, 3, 4: getal beneden tien. 12, 9, 33, 6, 34, 15 is ieen soort ge steente. 9, 33, 31, 12!, 29, 6 is ieen ander 'wóórd voor „dapper". 31, 24, 36, 30 voornaam van ieen zeer bekend vlieger van ide KLM. Doiet men, als het erg koud is: 18, 23, 27, 19. Verbuiging van een synolniem van „hinderen": 7, 8, 22, 6, 32, 13. Geestelijke bij de R.K. Kerk: 21, 22, 31, 5, 14. 26, 5, 32, 36: verZoek. 27, 25, 31, 22, 11: lichaamsdeel. 28, 10, 37: een ander wóórd vopr „dwaas". 17, 5; 20: lidwóord. 25, 16, 2: bekend lichaam in Nederland (afkorting). 35: de 23e letter van het alphabet. De oplossing van deze puzzle zónde men vóór of op 23 Augustus a.s. aan de Redactie van de „Zierikz. Niieuiwls- bode", Zierikzee. Met het oog ioip vele andere correspondentie, wórdt men ver zocht, in den linkerbovenhoek vain en veloppe of briefkaart het wóórd p'-iz'zle te schrijven. Voor goede oplossingen jdeZer puzzle, hebben we een zeer fraaien prijs be schikbaar, bij loting onder 'de goede in zendingen toe te keninen. De oplossing en de uitslag wórden geplaatst in ons blad van 26 Aug. a.s. geheel ojnderdirukt. Ve©I beter werkt een bemesting met kalizout vóór den winter en een flinke gift patentkali bij ^(hjet plainten. Niet spoedig geeft an'en te Veel. De aardappel neemt maar móeilijik 'dó kali pp. Veel slechter dan ide biet. Ik zag ón, ho|orde nog een typisch voorbealldl van bovenstaande. B'ij een landbouwer, waar 'kaligebrek werd opgemerkt, ver namen wij, dat hij bemest had met 200 K.G. 40 pCt. kalizput per gemlet. Vorige jaren had h'ij gegeven, 100 K.G. kalizout en 150 K.G. patentkali en geen verschijnselen van 'kaligebrek oiojit ge zien. Eii| nu voijOip. Hót is zóó moeilijk! te begrijpen waar óm- iO{nze boeren met zoo'n royale hand ijn stikstof- en fiqsfprzuurzak grijpen. En zóó traag zijlui om) eens goed kali te strooien. Zeker, het is veel verbeterd, maar w'ij zijln er nog niet. Tot aopver artikeltje. En dan wil len wij er alleen dit aan toevoegen, dat het niet alleen in dó .kring Hulst zool igesteld is. Indien, men in Idle ge legenheid is zó|Q) hier en idiaar eens een kijkje te nemen en ©|og voor ideze din gen heeft, kprnt men IjOft de conclusie, dat dó wet van het minimum' veel, Zeer veel wordt overtreden. Het is of Alle gewassen dppr 'de typische verschjjinsje/- lón, 'welke ze gaan Vertonnen, ons ,toe- rpópeju: „Geeft ons m|eer kali!" FEUILLEFON II b. „Onze schoofp'~ dagiogiek omt te nt veel te veel door te hard X. e oor.ide i .ziühtie.i. De kunst zou veel voorjeJhrifttr die niet onderhouden wopdien, ovcrfcod'g 'kunnen mó'ken, en door tucht en daaldl pjp kunst ge bi ed aan het go de ge- we no en". „Ware k.ulnst hingt saam' met die godsdienst, Idle ware kunstenaar Voelt zich als prielster; wie hemi begTijpón lejefrt, ontvangt van 'hem de zegen!".' Dat alles zijln gezichtspunten, die bij 'de hervofmliing van het Onderwijs moe ten geldien. Hoofdzaak is, het mlu z ika 1 e Waar nemingsvermogen der leerlingen te onttwikkelen, waardóór ze opgeveegd worden Om a k t i e f em iprudu. ktief cLeel te nemen aan het tot stand 'kjqmein van het kunstwerk en de muzikale vorm'. De brug bij de Moerdijk Nabij de spoorbrug over den Moerdijk) zijlni belangrijke werken aangevangen. Deze Werken houden verband rnlet tdjen bouw van de nieuwe verkeersbrug naast de bestaande spoorwegbrug. De pnld|ei|k(ant van de bestaande spoorwegbrug ligt op ruim 5,90 meter bpve|n N.A.P.; de nieuwe verkeersbrug kjoim't op 9 meter boven N. A. P. Deze laatste hoogte is vol do ónde om de scheepvaart gelegenheid te geven Onder de brug d(opi* te varen. De scheepvaart bij de bestaande brug wordt aaln de Zuiidlz'ijlde geleid' diopr .een kleine draaibrug, welke in verband rnlet het drukke spoorwegverkeer slechts oip weiinjg tijdstippen per etmaal vo|0|r de scheepvaart 'kaïn worden geopend. De thans begopinen: Werklen dienen in de eer ste plaat§ vo|o|r het otnhoog brengen van een gedeelte der overspanningen van Jdle spo|orw'egbrug en voor het opheffen van de bestaande idraaibrug. De spoorbrug bestaat uit Veertien1 over spanningen, eik Va|n 100 meter lengte. D'e vier inoóirdelijkste van deze overspannin gen blijven op het tegenlwlo|ordigie peil liggen. De) overige joverspanningeh W|ojrd-n met een geleidelijke helling tp.t negen rneter boven N.A.P. (omhoog gebracht, z'o|o|- dat de scheepvaart, Welke steeldls het zui delijk deel van het vaarWlater hp,ujd|t, idaar voldoende hoogte ondier de brug 'krijgt. PREDIKBEURTEN Zondag 18 Augustus. Kêrkwerve. 10.30 ure, ds. Post. Serooskerke. 3 ure, ds. A. C. Diederiks van Hilversum. Burgh. 10.30 ure„ ds. Saraber. Renesse. 11.30 ure, ds. Klaar. Geen Zondagschool. Evangelisatie. 8 ure, cand. Goudzwaard van Bruinisse. Noordwelle. 10 ure, ds. Klaar. Geen Zondagschool. Haamstede. 9.30, ds. Kentie en 6.30 ure, idem (Voorber. H. Av.) Ver. v. Vrijz. 8 ure, ds. Klaar, in het clublokaal. Geref. kerk. 9.30 en 2.30 ure, ds. Mulder. Geref. gem. 9.30 en 2 ure, Leesdienst. Eikerzee. 10.30 ure, ds. Jansen Schoon hoven van Oegstgeest (Doopsbed) Geref, kerk. 10.30* en 3.30 ure, ds. Groen uit Venlo. Brouwershaven. 11 ure, ds. de Nie. Geref. kerk. 10.30 en 3.30 ure, ds. Meester. Zonnemaire. 3 ure, ds. Ruijsch van Dugteren. Geref. kerk. 10.30 en 3 ure, Leeskerk. Noordgouwe. 10.30 ure, ds. v. Griet- huijsen. Dreischor. 10.30 ure, ds. v. d. Griend Ouwerkerk. 10.30 ure, ds. Heijboer. Nieuwerkerk. 10.30, ds. Westerhof en 3 ure, idem (H. Doop). Geref. kerk. 10.30, 3 en 7 ure, Leesdienst. Geref. gem. 10, 3 en 6.30 ure, Leesdienst, Dinsdagavond 7 ure, ds. Lamain van Rotterdam (ingebruik nemen vergroot kerkgebouw). Oosterland. 10.30 en 3 ure, dr. Weeda. Geref. kerk. 10 30, ds. Hoek van Zierikzee (Bed. H. Av.) en 3 ure, idem (Nabetr.) Geref. gem. 10.30, 3 en 6.30 ure, Leesdienst. Sirjansland. 3 ure, ds. Heijboer. Bruinisse. 9.30, Leeskerk en 2 ure, ds. v. d. Griend (Nabetr. H. Av.) Geref. kerk. 10 en 5 ure, Leeskerk. Geref. gem. 9.30, 2 en 6 ure, Leeskerk. Oud-Geref, kerk. 10, 3 en 6 ure, Leeskerk. A.-J.-Polder. Geref. kerk. 10.30 en 3 ure, Leesdienst. St.-Filipsland. 10.30 en 3 ure, ds. Ver schoor. Oud-Geref. kerk. 10, 3 en 6.30 ure, ds. Blaak. Geref. gem. 10.30, 3 en 7 ure, Leesdienst. Tholen. 10 en 6.30 ure, ds. den Hartog. Geref. kerk. 10 en 6.30 ure, dr. Veltenaar. Geref. gem. 10, 2.30 en 6.30 ure, Lees dienst. Vrije geref. gem. 10, 2.30 en 6.30 ure, Leesdienst. Prot. bond. 5 ure, ds. Zuurdeeg, in de zaal van mej. de wed. Hoek. St.-Maartensdüh. 10.30, Leesdienst en 3 ure, ds. de Bres. Ned. Geref. gem. 10.30, 3 en 7 ure, Leesdienst. Oud-Vossemeer. 10.30 en 3 ure, ds. v. Eist. Geref. kerk. 10 30 en 3 ure, ds. Versluijs van Zegwaard. Oud-Geref. gem. 10.30, 3 en 7 ure, Leesdienst. Poortvliet. 10,20 en 2.50 ure, ds. Bus. Daartoe zal echter het iutilitaTism'e, diat ip oózö sdhfoCiein gedrongiejni is, er uit móe ten verdlwijóien, zooi niet zal het :k!u)nstl- óndierwijls er als (minidierwaaildliig en over bodig valk bl'ijlvieln bescCno)Jw'd wofldleui. Het (private rn u zieko.\nder- ric'ht is .geroeplqn1, ÓM |het in c'e schopl genoten m|uziók|o|ndiarWrij:s vjoprt te izletnen óti oiolk instrumentaal pindiórridht te Ve|r- stre)k)ke)n. Maar d;sn Zal er piaal en perk tnóetefu gesteld wóirdea aan (d'e v ,e)ir - k!no ei iog van de j ©u gd |d)|ojoir onr be vo eg d ein. Hei is ïi0|lstrékt óódigj, dat de Staat i|ngrijpe, oiml idle ongehoorde ^oestalnideoi in het private muzielk|0)ndier- richt te do'Em lophpuideidoorals voóir ;alndiore valtólc'en een bekw'aamheidjs-* diploma Valn de priVate muziekleraars te eise|n. Dit alles is Jn.'et (helemlaal loekpnistmii- ziek, wiaint willco We in afzienbare tijd iets bereiken', d'an is helt hoolg tijd', idle handen aan het Werk te slaan. We heb'be|n dus gezien, dat tot nu tioie de jeug'd, ld', i. het t o>ekómls t i ge volk, h'c|egóna-md niet opgeleid Wlortdt om deel te h ebbe|m aan 't kun,st - levepi, om| m ed,e t e schep(pen\ aan het ku|nstWierk. Volk en; k'uinsten'aars beVindcjn izicjhl mlaari {ni éédkflajnk W|aiar hót g]aat phi lichte, overgewaaide muziek, in café-coix- cert, tingel-tangel en operette, t.t.z'. „jenj- seits van alle kuituur". Eejni Wfesel'weilkinig; iinl kultuirelle 'zin, tussen volk en kunstenaars heeft ten oini- zent maar in zeer geringe mate plaats. Daar verandering in te brengen is zaak èn van het volksonderwijs èn van de kunstenaarsopleiding. Wajnt o|o|k dezle l'aatstei heieft g|rpttie| schuld aan de bestaande wantoestanden op kunst- en kultuurgebied. De huidige muziekopleiding streeft er naar, uitvoerende kunstenaars, „arties ten" te vormen, die een zekere behen digheid) bezittep. op het een Óf ainjd'er speeltuig en als hoogste doel nastreven de gróoitst mógelijke tech|nisóh« Vaardiig- heid om te geraken tot persoonlijke be roemdheid' en rijkdom. Daarbij komt, dat de uitvoerende kunstenaar in de regel afhankelijk wordt van de agenten en agentschappen, die als tussenpersonen voor het inrichten van koncerten optre den en Ide kunst verlagen tot eeln) ijmd us trio, toft gjeljidlige'wiin. Depió- dergeschikte sociale toestand van de uitvoerende artiest in het algemeen is zeker een grote hinder paal voor een betere kunstbfeoefeningi, en die sociale toestand te ver beteren is een dringende taak der toekomst. De scheppende kunstenaar ontvalngt eveneens een veel te (eenzijdige forma listische opleiding, (otml in het volle levón te Wortelen en daaruit de sappen tó zuigen van een levende, sociale kuimst. Scheppende, als uitvoerende kunstenaars dienen niet alleen opgeleid' te Worden tot sterlkó óm onafhankelijke pórsófmlijkhe- den, maar ook tot bewuste leden der gemeenschap, doordrongen van de sociale aard en roeping der kunst. Edvard! Grieg heeft geschüeVe|nl, (dla,t hij: bij het verlaten van het overigens beroemde Leipziger konservatorium niets kende. Daarmee bedoelde hij natuurlijk niet dat hij' geen technische kenmis al daar had opgedaan, malar wiel, dat hij als m'ensch en kunstenaar, van móet af aan beginnen moest, nadat hij volgens de bestaande opvatting een volledige op leiding genoten had. Om de eenz'ij'dige opleiding van in- strumentisten en komponistein te keer te gaan, Zijn »er in Duitschland mu- ziek hogescholen van de Staat en van de steden opgericht. Zo heeft de Bierlijlnse MuZielkihoigeschioiol het er to» gebracht, een algemene imiuzikale oplei ding aan haar bezoekers te verstrekken, door Veelzijdig aahsclhöulwólijlk oójderwiijs, en planmatige uitbreiding van de gees telijke gezichtskring met bijvoeging van algemene o)nfwikkeling. - Hetzóffd© gfer schiedt op nog groter schaal in Sovjet- Rusland. Ook te Amsterdam is er een VollksmtuZieksdhloól', «Velmals te Parjjs Nochtans heerst daar ook nog de op- va tting van de absolute muzikale vorm en is de erkenning valn, de maa tschap- pejike muzikale vorm er nog niet doov- (gjódro|ngien. Stil aani diemt het aJkaldtimlsche karakter dier instellingen te vercfwlijnein om plaats te m'aken voor de Opvatting van het sociale kunstenaarschap. De Staat zal bij de hervorming van het ganse onderwijs, 'de tekenen va|n de lijd niet mogen miskennön. Zij die be last Zijn met het inleiden van het vher- vormingswerk, zullen beslist de wegen moeten opgaan, aangewezen door de na tionale en sociale eisen van de inieuue tijd. E. VAN BERGEN. -k. u

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1935 | | pagina 6