PROFITEERT VAN ONZE OPRUIMING FIRMA R. BOLIJN A BEDTIME STORY Firma W. J. WELTEVREOEN, BEGIN TOCH UW B0EKH0U0ING J. HOGERHEIJDE J. I. COUMOU, Niiuwstr. „De NoordzeeDan. j S Filiaal SMSSÏRMI. CONCERTZAAL-BIOSCOOP MAURICE CHEVALIER Krentenbrood DE FEESTDAGEN eisen FEESTGEBAK1 WEIHNACHTSSTOLLEN BAKKERIJ J. A. v. d. ZANDE, TWEEDE BLAD SIMMERS Co Heelsumstraat 62, LO,> s-GRAVENHAGE. Prijs f145 -- VISCHHANDEL, MOL - TEL. 157 versch gerookte dikke en dunne Paling. BESTELT bij P. DUSON, Bakkerij I Zoute Bollen. Stengels. Weesper Moppen. Vanille Batons. Wellingtons. Bitterkoekjes. Kerstkransjes. 1 St.-Estèphe i 1,25 per ilosch. Medoc -1,10 f Bergerac - Samos i Linares - Medina j DAMESMANTELS - KINDER MANTELS - HEEREN PALETOTS - ULSTERS SPORTJEKKERS EN KINDERJASSEN BUITENGEWOON LAAG GESTELD POSTSTRAAT - NiEUWERKERK (Z) - TELEFOON 4 I RAVENSTRAAT. HELEN TWELVETREES en het beroemde filmkindje baby LEROY Verder een uitgebreid bijprogrammal bdisorend* bl] it Vrijdag 21 Die. 1934, Ho. 12713 kersttijd Bij een Kerstdag behoort een winter landschap. Kersttijd1 zonder ijs ©n sneeuw toiekt maar half de stemming die deze dagen brengen, als ze vallen in een pe riode van vriezend weder met een doo: tolt dons overdekte aarde. Een Kerstdag met oudervfetsdhe sneeuw en ijs wekt stemming, maakt indruk. De daken der huizen, der kerken en to rens steken in hun sneeuw bedekking dan zoo r ustig af tegen den zwaar bewolkten grauwten hemel; het geluid van het straat verkeer klinkt gedempt en wie eenig ge voel heeft voor plechtige stilte van een winterlandschap, beseft het gemis van ijs en sneeuwi op de dagen, die vele eeuwfen reeds achtereen in menschenzie- len hebben tewfeeg gebracht een onver klaarde opgewektheid nevens gevoel van mystieken eerbied. Geen diepgevoelend teekenaar of schil der zal een Kerstbeeld leveren, zonder bij den beschouwer te hebben opgewekt de tegenstelling tusschen koude, winter en dood en licht, warmte en leven. Wij allen kennen de platen of schilder stukken waarop zoo'n echt wintersche Kerstdag is afgebeeld. Een besneeuwd voetpad slingert naar hiet beld|éhuis, uit Welks vensters een warme roode gloed van het licht daarbinnen straalt; het kerkhof met zijn kaal geboomte omgeeft in aangrijpende ernst het Godsgebouw; kruizen op de graven z!ijn met sneeu'w bedekt en figuurtjes van menschen die zich naar het hel verlichte kerkportaal begeven stoffeeren het tooneel. Daar buiten (wintersche koude, duister nis, dw'&rreiende sneeuwvlokken op de graven van (wie sedert korter of langer jaren den doodslaap zijn ingegaan; bin nen in het Warm-verlichte kerkgebouw vreugdevolle liederen ter eere van den heiligen eeuwen-ouden Kerstnacht, opge- wlekte mensch engezich ten, iwloorden van leven, opstandig en onsterfelijkheid. En als dan, zo o als wel hier en Idaar in Duitschland gezien en gehoord wierd, te middernacht van den witbesnaéuwdejn to rentrans gewijde muziek uit koperen !mlon- den wordt voortgebracht en klokgelai dien „Kerstnacht, schooner dan de da gen" inwijdt, dan ervaart het gevoelende menschenkind in dien stillen plechtigen stond, dat er ©ogenblikken kunnen voor komen, die een voorgevoelen en tevens een belofte zijn van eeuwigen zomertijd in het betere land der toekomst. De Kerstttijd is de tijd van de langste nachten en van de kortste dagen. De duisternis is de grenzen van haar rijk genaderd, de dagen zullen w'eer beginnen te lengen, het licht gaat toederkeeren; de mensch weet dat, wist het reeds eeuw'en geleden bij dezen laagsten zonne stand. En ook reeds vóór duizenden ja ren juichte hij bij het vooruitzicht dat, hoewel langzaam, het licht weer ging Winnen op de duisternis; en de bespie gelende mensch uit de voortijd zag daar in een beeld van den strijd tusschen goed en kwdad, ;of, zoo hij' niet wijsgeerig was aangelegd, wiaren voor hem die tegen stellingen levende personen, halfgoden en goden, vertegenwoordigers van ,wat in eigen gemoed 'wloelde en bruiste en streed om den voorrang. Vóór den aanvang onzer jaartelling huldigde de Noorsc'he godenleer de op vatting van den strijd tusschen licht en duisternis en als de kortste dag voorbij Was begon, ter eere van het licht, een feest, het joelfeest, dat duurde tot 'den zesden dag der Januaxi-maand. Op dien ouden stam zijn kennelijk onze Christelijke feestdagen in dit deel des jaars geënt en het zal aan de eerste ge- loofspredikers hun zwfare taak in die lang vervlogen eeuwen vergemakkelijkt (heb ben, dat de verhevenste feestdag van het Christelijk geloof den aanhangers der Heidfenschie leerbegrippen kon wonden ge geven ter vervanging voor w'at als n,a tuurdienst moest ondergaan. Kersttijd) naldlert. Vóór iceuwieto sprak deze periode luide tot onz'e natuurvolken. Later vergeestelijkte, om zoo' te zeggen, de Christelijke Kerk deze dagen en wijd de ze tot tijden van de hoogstgestemde verwachtingen ten d'e vtdrhevenste blijd schap. Wat eens onzen voorouders, in het grauwe verleden vah idlen oertijd, tot vreugde stemde en onze nader liggenlde voorgeslachten brom was van godsldiien- stigen eerbied, dat blijve ook ons, kin deren der twintigste eeuw, aanleiding tot zedelijke vreugde. Want zinnebeelden en Symbolen hebben we noodig om de diep ste waarheden uit te drukken. En w'at is er hooger, heiliger, verhe vener, goddelijker waarheid, dan dat het Licht eenmaal de duisternissen zal over winnen vielen zij nedier en aanbaden hem. Bij het zien van dit kind, liggende in een kribbe, dat geen andiere wooing. had' dan een stal, geloofdien zij, aanvaardden hef wonder ien prezen God. De wij zie, waarop het Kerstverhaal ons dit ontwaken van het geloof schildert, is prachtig. Zij wilden heengaan en zich overtuigen, deze eenvoudige herders. Ze hadiden volgens 'de woorden der Engelen een openbaring van die hemelsche macht kunnen verwachten en ongetwijfeld heb ben zij ook zooiets verwacht. Maar tioien zij deze absolute armoede en hulpeloos heid! zagen, werden ze door de macht van hun gevoel overweldigd; zij oordeel den. niet iruet het verstand, maar gaven zich over aan de macht 'def genade en ge loofden. De kracht dies geloofs is niet alleen te vinden bij die wijze menschen,1 en even min alleen bij de Herders. DeZe arme lieden, die zonder onderdak den nacht op het veld doorbrachten, aanbaden, ter wijl de Koning Herodes met zijn priesters en hoogpriesters bieval het kindeke te 'dooiden. Duisternis en nacht, nood leln ellende stellen het geloof op de proef, maar ze zijn er ook de bron van. Hier ligt stil en grootsch de Kracht, die be reid is, op te staan en zich over te geven, zonder te vragen naar waar schijnlijkheden en mogelijkheden en die eerste menschelijke vrees dadelijk overwon, toen Zij de Boiddlschap hiqoirde. Altijd zal 'de tijd' van de menschjen ge loof aan het Wonder blijven vragen. Ge lukkig het volk, idiat sterk is in zichzelf en de kracht bezit te gelooven in zijn toekomst. Wee 'diegenen, (die niet anders kennen idian vreies en twijfel, (dde met alle geweld overtuigd willen worden en het succieis slechts als leen rijpe vrucht van den boom willen plukken. Iedere periode in de wereldg!eschied|efnis bewijst altijd opnieuw, 'dat wij er niet komen met de nadeneeringen van het menschelijk verstand'. Het onwaarschijn lijke, 't onverwachte, het wonderbaar lijke, heeft op idle meest beslissende oogenblikken steeidfcs de ommekeer te weeg gebracht. En het geloof aan Idït wonderbaarlijke, dat de eenvoudigen en zwakken ertoe bracht, zich geheel aan een zaak te geven, was steeds Idle grond, waarop nieuwe, grooite tijden Zijn ge bouwd'. KUNSTTANDEN, f 2,- per stek. BOVEN- ef 0NDER8EBIT f 26,-. VOLLEOIO OEBIT f 60,-. Vjjf jaar garantie. Behandeling pjjnlooa. Dr. R. P. OFFRINQA, Arts-Taidsrts, Statlaaawag 25. Rattardaa Spreekuren SIS en 18 imr. Telefoon 50111. Het Geloof aan het Wonder ...Ein zij vreesden zeer...." Toen den menschen de blijde bood schap werd) verkondigd, waren ze, zoo als van menschep' te verwachten was, zeer bevreesd. En daarop overlegden zij te zOmern, om zich te overtuigen, wat er waar was van de woorden, die die Ep- gelen tot hen gesproken hadiden. En toén zij het Kindieke met zijn Móéder zagen, De 12 Heilige nachten De nachten van 25 December tojt 6 Ja nuari worden de twaalf heilige nachten genoemd. Reeds in de igrij'ze oudheid werd de fantasie van het volk geprikkeld gödlu •rende deze dagen, hetgeen aanleiding giaf tot allerlei zeden en gebruiken. Men geloofde, Idiat de droomen, die men gedurende deze nachten had, de toekomst zoudiem voorspellen, terwijl het weer gedurende den dag van grpptën invloed zou zijn op bet nieuwe jaar. Iedere :dag vertegenwoordigde een ka lendermaand en het weer, idat men pp den oviereienkomstigen (dag had, zou te vens idle voorspelling voor de maand zijn, die betrekking hierop ha|d. De gebruiken, die thans nog met |deze twaalf heilig© dagen verband' houiden', vinden ongetwijfeld hun oorsprong in de oud-Germaansche zeden. Immers voor hen golden de dagen' en nachten van het Joelfeest als heilige tijd. Wodan en Berchta waren golden, die volgens id© Germanen gedurende dezen tijd! gaarne op het aardrijk ronddwaalden. Na de invoering van het Christendom besprenkelde men woningen én stallen! gedurende deze dagen met wijwater om de boo ze -geleste n te verdrijven en wer den de stallen uitgerookt. Men mocht in den tijd, die tusschen Kerstmis en 6 Januari lag, niet spinnen, wasschen, vegen, geen tafel verzetten, noch deuren toeslaan, niets uitleenén, ter wijl -er streng tegen gewaakt werd, dat niet de eien of ander het ongeluk beging, •drie deuren achtier elkander open te laten staan. Men ging zelfs zoover, dat vermeden moest worden den naam van enkele die ren uit te spreken. Zpo sprak men van een langoor in plaats van konijn, lang staart in plaats van rat, -enz. Lang behoort de tijid reeds tot het verleden, dat men aan dergelijk bijge loof' hechtte. Zeker is echter, dat van den Kersttijd eied groote bekoring uitgaat. Geen wonder dan ooik, niet waar, want de Kersttijd brengt ons weer terug naar het licht. Licht, dat wij in 'deze donkere tijden zjoo nooldig, hebben. Licht, dat onze harten verwarmt iCn ons zoo ontvankelijk maakt victor hetj goede en mooie, dat het leven ondanks alles nog biedt, indien wij het slechts willen zien. Is het dlan nog te verwonderen, dat men in dezen tijd als symbool van deze heilige nachten die groote kransen nog in de woonkamers ziet hangen, waarin 12 kaarsen bevestigd Zijn, waarvan ©Ik één der heilige nachten voorstelt? DE MISTLETOE De Germanen noemden haar „all heal' daar zij als talisman van groote betee kenis geacht Werd te zijn. Daarom werd onder dit geluksteeken niet zeiden door den priester een huwelijk gesloten; van daar het EngelscJhe gebruik „kissing un der the mistletoe", yo-Jgens hetwelk iedere jonkman, die tijdens de Kerstfeestviering een meisje onfcw'aart onder de aan de zoldering opgehangen mistletoe, het recht heeft haar te kussen. In het jaar 1925 kwiam uit Washington het voor jongelui van beiderlei kunne ontstellende bericht, dat het Departement van Landbouw het besluit in het voor- per 1 Januari 1935. U weet dan ook eens waar U aan toe is en U voorkomt moeilijk heden met den Inspecteur, die dan niet naar Uw inkomen behoeft te raden. Toon hem uit een eenvoudige boekhouding wat U verdiend of verloren heeft. Bijkantoor ZIERIKZEE - St-Domusstraat D 252. Komt vooral de nieuwe Philipi-apparaten zien I „Superïnductie", van 2- krings af tot 4-krings toe. Nooit konden wij U zoo veel waarde voor een be scheiden bedrag bieden. Een demonstratie ver plicht U tot niets! TELEFOON 199 ZIERIKZEE Voor de feestdagen Paling, Mosselen en Garnalen in gelei. Haring in 't zuuf, Ook ver krijgbaar in flesschen h 4 en 6 stuks. Rolmops. Gebakken Schol, Sehelvisch en Tongetjes, gestoomde Makreel, gerookte Zalm en Heilbot, machinaal gesneden. Fijne sappige Kroonsinaasappelen, Citroenen en Mandarijnen. voor de Kerstdagen Uw Beleefd aanbevelend. Speciaal voor warme Wijnen: f Voor 't gebruik gereed 2 fl.OO per flesch. 2 J enz. enz. J Aanbevelend. J Want wij hebben de prjjzen van onze zwarte blauwe en gekleurde Bezoekt dus onze zaak of laat ons ontbieden De resteerende zwarte, blauwe en gekleurde Heerencostuums worden eveneens tegen extra lage prijzen aangeboden ZIE ETALAGES I 2e Kerstdag en Nieuwjaarsdag den gebeelen dag geopend uit prima grondstoffen bereid en niet duur Ze zijn het aangewezen gebak voor de Kerstdagen! Bestelt tijdig zo'n fijne Weihnachtsstol bij Ujis van een goede kwaliteit en een stipte levering verzekerd. Zierikzee vertoont a.s. Zaterdag 22- en Zondag 23 Dec., in Maurice en z'n baby Wat begint een vrijgezel met een baby? De melodieuze avon turen van een Don Juan, een baby en de mooiste vrouwen van Parijs. Toegang boven 14 jaar Verwacht: Anny Ondrainde Regimentsdochter en De Bewaarschool (La Maternelle)

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1934 | | pagina 4