Babygoederen
abonnement;
Woensdag 31 Oct. 1934. zierikzeesohe courant ialf0?egan£
No.
advertentien:
H.H. ADVERTEERDERS
De laatste Spellingronde.
buitenland.
binnenland.
Gebruikt In Uw soepen HONIG's BOUILLONBLOKJES - 6 voor 10 cent
Prijs p. 3 maanden ƒ1.50, franco
p. post ƒ1.80. Voor het buitenl.
per jaar 10.—. Afzonderlijke
nummers 5 cent. Verschijnt des
Maandags, Woensdags en Vrij
dags. Tel. No. 32. Postgiro 137677.
Zierikzeesche Nieuwsbode
van 1—S regels 60 ets., van 4
regels en daarboven 20 ets. per
regel. Reelames 30 ets. per regel.
Bij contract belangrijke korting.
12690 "nzenc"n8 °P den dag van uit-
Ultg.-Redicteur U. j. KOSTEN
gave vóór 10 ure
Niettegenstaande ons herhaald
verzoek de advertentiën ons zooveel
mogelijk daags te voren te doen
toekomen wordt hieraan door
enkelen slechts voldaan. Ook komt
het meermalen voor ons nk 10 uur
op den dag van uitgifte nog
advertentiën worden aangeboden.
Wij dringen er nogmaals op aan,
advertentiën bestemd voor de
nummers van Maandag, Woensdag
en Vrijdag, ons zooveel mogeljjk
ZATEttDAG, DINSDAG en DON
DERDAG te doen komen.
In verband met het vroeger ter
perse gaan van ons blad kunnen
van at heden NA 10 UUR op den
dag van uitgifte geen advertentiën
meer worden aangenomen.
Ter voorkoming van teleurstelling
is TIJDIGE inzending derhalve
noodzakelijk.
DE DIRECTEUR.
Minister Marchanfs
radiorede
Maandagavond heeft Minister Marchant
V|OjOiT de radio zijn aangekondigde redie
gehoiuden, die tot titel dxoieg: „De laatste
spellingsnocn.de". Aan deze vrij lange, maar
niettemin belangrijke nade ontleenen wij
het violgende:
Men houdt het correct schrijven van
De Vries en Te Winkel voor een kenmerk
van hooge geestelijke beschaving. Men
is bevreesd, dit kenmierk te verliezen en
dan zich zelf geestelijk giedeclasseerd te
zien. De vrees is ongegrond. De maatstaf
is lOndeugelijk. Op het gebiied van het
taalgebruik is maatstaf het juist, kort en
niet gemaniereierd weergeven van de ge
dachte, is maatstaf de rijkdom van woor
denschat, de krachtige, fonetisch ®n ryth-
misch aantrekkelijke stijl. Men moeit, al
schrijvende hooren wat men schrijft pre
cies als de tlomponist. De schrijfwijze
is hiervoor onverschillig.
De aanleiding voor de red®
De nieuwe spelling is erin gegaan.
Wij zijn aan de laatste ronde. De aan
leiding van mijn spreken is voor
namelijk het advies van professor Hui-
zinga. Begrijp ik het goed, dan is het
advies uitgebracht aan de regeering. Het
strekt iom toch maar bij het onderwijs tot
De Vries en Te Winkel terug te keeren.
Hij schrijft: Handhaaf indien terugkeer
nog mogelijk is. Hij bedoelt dus: Keier
terug.
Eensgezindheid in den
m i n i s t e r r a a d.
De geleerde openbriefschrijver verkee/rt
in de dwaling, dat de minister van .onder
wijs binnen zijn ambtskring van het on
derwijs zekere maatregelen heeft geno
men, die niet zijn te verantwoorden. Hij
doet hierbij een toeroep op den raad! van
ministers. Hij schrijft: „Gaan ministerraad
en groote dagbladen voor, dan zal het
pleit ten gunste van de ministerieele be
schikking beslecht zijn".
De geleerde schrijver maakt hier een
tegenstelling tusschen dien minister en
den ministerraad, idie niet bestaat. Hij1
had beter kunnen weten, want wat ge
schied is, is gepubliceerd. Er is geen
sprake van niet meer dan een „ministeri-
eele beschikking". Er is ook geen sprake
van „omgaan van den ministerraad". Als
Het is mor den schoenmaker gemak
kelijker dan mor den \o\puceder om ieder
kind een schoentje naar zijn voet te
geven.
VOOR
naar Firma RISCH.
i
de ministerraad zou omgaan, zou hij iraoe- I
ten omgaan van de vereenvoudiging tot
ide niet-vereenvoudiglde De Vries en Te
Winkel en Idat is uitgesloten.
Verandering van schrijf
wijze niet eenvoudig.
De bewering door sommigen gehou
den, als zou een veranderde schrijfwijze
alleen dan door Idle regeering worden
aanvaard, indien zij tegelijkertijd voor all©
takken van regeeringsdianst over de ge-
heeie lijn wordt ingevoerd, is onhoud
baar. De invoering van die schrijfwijze
voor de wetgeving grijpt veel dieper
in dan de invoering bij het lOfiderwijs.
Het is violkomen verklaarbaar, dat de
regeering dit niet doet voordat elk risico
in de algemeen® aanvaarding is uitgesloi-
ten.
Een verandering van schrijfwijze is telen
minder eenvoudig proces dan ld|e over
gang van zomertijd fat wintertijd. Dan
verzetten wi] alleen maar de klok! en
daarnaar regelt zich alles vanzelf. Er
zijn wel gemeentebesturen geweest, die
weigerden de klok te verzetten, maar
het heeft hun niet gebaat. De minister
raad heeft daarom geen biehpefte aan
bescherming, van wie ook, tegen den
minister van onderwijs.
Schrijftaal en sreektaal!
De drie stellingen van prof. Huizinga
zijn in strekking niet juist eo in het
geheel niet niieuw. Hij zegt dat de schrijf
taal even hooge rechten (heeft als de
spreektaal.
De taalwetenschap heiöft de laatste 40
jaren omgekeerd aangetoond, dat schrijf
taal en spreektaal onverbrekelijk ver
bonden zijn en dat idie afstand) niet te
groot moet worden. Dezelfde argumenten
werden gehoiord bij die invoering van De
Vries en Te Winkel.
Wie kan De Vries en Te Winkel aan
zien voor een instrument onzer nationale
cultuur? De Vries en Te Winkel is con
fectie.
Het vraagstuk van de schrijfwijze is
geenszins „wanhopig en schier onoplos
baar". Het wordt aldus genoemd, omdat
men de geboden oplossing niet wemscht.
De moeilijkheden komen voort uit het
verzet van hen, die van hielt dusver ge
bruikte woordbeeld moeilijk kunnien schei
den. Daaroim kan een wijziging ln|Opdt
radicaal zijn.
Er iis nog tegen de thans ingevoerde
me|tho|de het bezwaar giemaakt, dat zij
niet voldoende is doordacht, omdat er
gevallen van twijfel zijn gebleven.
Het bewijs is niet sterk. Zoodra mlen
verwijst naar het beschaafde1 taalgebruik,
zal er altijd op bepaalde punten twijfel
blijven. Maar daarmee is de m|eith;0|de
geenszins veroordeeld. Men kan in een
bepaald geval zeer wiel op twee wijzen
schrijven, die geen van b|eide fout zijn.
De laatste ronde; de strij:ld|
is ge woinne n
Ik maak mij niet de illusie, dat in deze
laatste roinde het verziet zal zijn gebro
ken. Het heeft 'de taaiheid van alle ciojn-
servatisme, daarom is het eiein gelukkig
verschijnsel, dat iO|Ok de voorstanders zich
tot propaganda hebben georganiseerd. De
leiding van de veerjeeniging, Spelling-
vrede heeft nu ®ens niet de scho|olmeejs-
ters en de taalkundigen in het bestuur
zitten, dp|ch menschen uit het maatschap
pelijk leven buiten hjeft onderwijs. Zij
laten zich deskundig voorlichten, maar
zij leveren hef bewijs, dat gewone, ver
standige, intelligente burgiers, met het
bedrijfsleven bekiend, het belang van Ide
hervorming inzien. Dit is de laatste
spellingronde. De strijd is gewonniem.
Het onderwijs is veroverd. In leen belang
rijk deel van den publieke® dienst is ide
nieuwe schrijfwijze ingevoerd. In het
maatschappelijk leven dringt zij verdier
door van dag tot idag.
DUITSCHLAND.
Politiek in den Kerkstrijd.
Hitier ontevreden.
De kerkelijke strijd in Duitschland,
welke door de officieiele kerkelijke re
geering als een strijd1 voor de noodzake
lijke organisatie en centralisatie der Duit-
evangelische kerk ie® door de oppositie
als een strijd voor de vrijheid ien zuive
ring van het geloof wordt voorgesteld,
neemt hqe langer hoe meer een politiek
karakter aan. De oorspronkelijke strijd
punten geraken allengs op dien achter
grond en naast den strijd lom het prim-
cipieele is leien strijd ontbrand Om de
macht en om het prestige.
De laatste gebeurtenissen, in het bij
zonder de meeningsvierschiilen tusschett
de leiding ider Duitsche Christenen en
het kerkelijke ministerie, alsmede de wei
gering van Hitier om de bisschoppen
en de kerkelijke regeering te ontvangen,
hebben de prestige van Rijksbisschop
Müller en zijn omgeving zonder twijfel
een zwaren slag toegebracht en betee-
kenen vojor de oppositionele belijdenis
partij een, zij het ook negatieve, over
winning.
In de kringen der (oppositie meent men
zelfs te weten, dat Hitler Zijn vertrou
wensman op zeer pnaaugenaraein tpiofn
de les heeft igiefezen en gedreigd heeft
hem te laten vallen, als hij ier niet' in zou
slagen den vrede in idj© Duitseh-Evan-
gelische kerk te herstellen.
Hitier zou niet in den kerkelijken strijd
willen ingrijpen; de kerkelijke leiders
moeten zelf het geschil trachten bij te
leggen.
Ontslag van de huwende
onderwijzeres?
Op 7 Juni van dit jaar heeft minister
Marchant een wetsontwerp ingediend,
strekkende om verplichtend voor te schrij
ven, wat thans een bevoegdheid is van
den gemeenteraad, n.l. het ontslag van
de onderwijzeres, die voor het bereiken
van den 45-jarigen leeftijd in het hu
welijk treedt, met ingang van den dag
van hel huwelijk. Voorts stelde hij nog
eenige hiermede verband houdende wijzi
gingen voor. Op de bij1 het afdeelings-
onderzoek in de Tweede Kamer gemaakte
opmerkingen heeft de minister om be
toogd dat elke (onderwijzeres die in haar
echtgenoot een kostwinner vindt voor het
gezin, een plaats bezet houdt, waarnaar
tallooze andere bevoegden zonder middel
van bestaan hunkeren. De vraag van het
kostwinnerschap heeft alleen beteekenis
voor wie kostwinner is, niet voor (Wjie
het door het (huwelijk z®u worden.
Welken invloed de ontwiorpen regeling
zal hebben ten gunste Van mannelijke
onderwijskrachten is moeilijk in cijfers uit
te drukken. Voor afzienbaren tijd zal vioor
elke door de invoering opengekomen
plaats als regel een mannelijke of vrou
welijke wachtgelder worden aangesteld.
Hier zullen de vrouwelijke meestal de
voorkeur hebben; daarna komen manne
lijke wachtgelders aan de beurt.
Plaats voor de jongeren
Door afvloeiing van de
ouderen.
Op de in November 1933 gehouden
algemeene vergadering van den Vrijz.
Democratisohen Bond werd een commis
sie ingesteld met de opdracht te onder-
zoeken op welke wijze in den toestand
op de arbeidsmarkt ten gunste van de
jongeren wijziging kan worden gebracht.
Deze commissie heeft thans rapport uit
gebracht. Zij meent, dat het een primor
diaal volksbelang is den jongeren een
plaats te verschaffen in het arbeidspro
ces. Om dit doel te bereiken zal men
niet mogen opzien tegen ingrijpende
maatregelen.
Een der conclusies van het rapport is
dat een rationeele oplossing van het pro-
bleem slechts mogelijk is, indien men
ruimte op de arbeidsmarkt voior
de jongeren baant door afvloeiing
van ouderen. T)e normale eindter- 1
mijn van den arbeid moet worden gesteld
op 55 jaar; daarvo,or is wettelijke rege
ling onontbeerlijk. A en de afvloeiende
ouderen worde een compensatie toege
kend, waartoe fondsen dienen te warden
gevormd.
Toekomstbespiegelingen van Fokker
Moderne luchtschepen; snel
en veilig, met het grootst
m o g e 1 ij k comfort.
We herinneren uit onze jeugd een aar
dig boek, dat tot titel droeg „Het jaar
2000", waarin allerlei soorten vliegtui
gen de lucht doorkruisen in alle c ...k-
bare richtingen en de menschheid, als
een vogel zich naar welgevallen in het
luchtruim verheft. Fantasie? Toen. Maar
wanneer men nu leest hoe de bekende
vliegtuigbouwer de ontwikkeling van het
luchtverkeer in de eerst volgende twintig
jaar ziet, dan schijnt veel, wat men naar
het Rijk der fantasie verwees, werkelijk
heid te zullen worden. Fokker voorziet
steeds grootere vliegmachines met lOinge-
kend comfort en veiligheid, vliegend met
de regelmaat van een spoortrein. Deze
machines zullen vier en meer motoren
hebben. Zij zullen op dezelfde wijze wor
den geëxploiteerd als Pullman-treinen, die
de landenen oceaanstoomers, die we-
rclddeelen met elkaar verbinden.
Tegelijkertijd ziet 'hij de ontwikkeling
van de kleinere twee-motorige geheeil
metalen vliegmachines van het Douglas-
type, die meer het verkeer tusschen de
steden onderling zulleneverzorgen. Daar
door zullen d|Oor uurdiensten alle voor
name steden aangesloten zijn aan het
wereldverkeer.
Eilanden zullen niet langer igeïsoleerd
zijn, uitgestrekte landstreken zullen voor
handel en verkeer bereikbaar zijn.
De millioenen in de Oceaanstomers ge
stoken beschouwt Fokker als verloren.
Wat wij noodig hebben, zijn grootere en
snellere vliegmachines, die zoo veilig zijn
als een modern passagiersschip. Want
wat ik in de toekomst zie en wat ik
zelf van plan ben uit te voeren, dat
is het bouwen van vloten van moderne
„airliners", ieder in staat minstens 100
passagiers te vervoeren, snel, veilig en
met het grootst mogelijke comfort.
Mijn toekomstige machines yoor 100
passagiers zullen dag en nacht doorvlie
gen op groote hoogte met een gemiddel
de snelheid van 320 kilometer per uur,
wat de, meest economische snelheid is
voor een dergelijke machine. Het heeft
geen nut een te groote snelheid te ,ont-
wikkelen, ook al lomdat de vooruitgang
geleidelijk moet komen.
Toekomstmuziek zult ge misschien zee
gen. Goed. Maar durven we tegenwoor
dig nog zeggen, dat het onmogelijk is?
Winterdienst der K.L.M.
Voortaan alléén zomer- en
winterdienst.
Den lsten November gaat bij de K.L.M.
en overige Europeesche luchtvaartmaat
schappijen de winterdienst in. Deze
dienstregeling za lgeldig zijn tot en met
31 Maart. Het herstel der dienstregelin
gen van de luchtvaartmaatschappijen
heeft namelijk een vereenvoudiging on-
Het 's-Gravensteen
te Zierikzee.
Toen tengevolge van de opheffing der
arrondissements-rechtbank alhier in 1923,
ook het 's-Gravensteen buiten gebruik (ge
raakte, bleef dit ioude gebouw meestal
ledig staan of werd het tijdelijk ge
bezigd voior belastingkantoor, toonkamer
van schilderijen, oudheden ienz.
In den loop van 1930 kwam het aan
de beurt |om gerestaureerd te worden
en in December van dat jaar werd ide
sehultting geplaatst en de daarbij be-
hioiorende hooge stelling, w|elke beide nu
in het begin van October j.l. zijn wegge
ruimd.
Voor restauratie van dat aan het Rijk
behioiorende gebouw was wiel aanleiding,
want uit- en inwendig was het in den
Iqop der 19e eeuw lieelijk bedorven. Op
een teeklening van omstreeks 1833 ziet j
men op een hooger© verdieping van den
voorgevel nog de beidie vensters en jdie
daartusschen aanwezige houten die|ur,
welke sedert wapen weggebroken en
dichtgemetseld, maar nu wcdier hersteld)
zijn. De |onderramen waren gemoderni
seerd en vergroot, om een vlag te kun
nen uithangen, was er in den voorgevel
een groot vierkant gat gebroken, hou
ten bakken onder de traliën wapeju aan
gebracht om vpjor de gevanigenieh het
uitzicht te benemen; d© trapgevel aan
den achterkant werd omstreeks 1880 af
gebroken, enz.
Nu de uitwendige restauratie bijna is
voltooid (een groote voordeur len een
kelderdeur moe tien noig aangebracht wor-
idien) en aan het inwendige noig heel
wat werk te verrichten is, maar dit aan
het uiterlijk beeld gieen verandering meer
brengen kan, willen wij nog e©ns de
geschiedenis van het oude 's-Gravensteen
ophalen, welke jaren geleden reeds idiqor
ons was beschreven.
In de middeleeuwen, toen houten ge
bouwen regel en stieenen uitzondering
waren, werden laatstgenoemde steeds uit
drukkelijk „steenhuijsen" of „stieenen" ge-
heeten. Een zoodanig gebouw, dat aan
een Graaf behoorde ien voors diens admi
nistratie en rechtspraak werd gelbruikt,
werd daarom ,,'s-Gravensteen" genoemd.
In den lOudsten tijidl onzer stadl zal
ongetwijfeld in het kasteel van den
Graaf, het ,,'s-Gravenhof", dat ten Westen
van het aloude marktveld, nu idie Balie,
lag en dat reeds in idie llie eeuw moet
gesticht zijn, de hooge vierschaar ge
houden zijn geworden en in of nabij
die sterkte zal e©n grafelijke gevangenis
hebben gestaan. Dat dez© in de eerste
helft der 14e eeuw reeds van steen was
Opgetrokken, blijkt uit de omstandigheid,
dat toen „steenwaerdiers" of wat men
later cipiers noemde, wordien vermelidj.
j Teen Zierikzee omstreeks 1325 in Oös-
j lelijke richting werd uitgeliegd en idle
in bloei en bevolking toenemende stad
ook een grooter gevangienhuis noodig had,
werd in dat nieuwe stadsgedeelte een
„steen" opgetrokken, waarin later opk
de vierschaar gevestigd w©rd.
In de rekening van den rentmeester»-
generaal be-Oosten Schjelde, Jan Palmier,
Over 1358, loopende van St.-Nicolaasdag
1357 tot St.-Dionysiusdag 1358, leest men:
„Dit es dat tghevangenhuys tot Zierixe
„ghecost heeft te maken, dat de rent-
„meyster bestede te .maken ende tebeghin-
„nen XII daghen in Julio anno LVIII".
Omsftreeks 165 jaren was dat „steien"
in gebruik geweest, toien het, wellicht
door onvoldoend! onidlerhoud, in zopdainig
vervallen (tqestand verkeerde, dat met
het bouwen van een nieuw gevangenhuis
en zetel voor de rechtspraak niet langer
kon gewacht worden.
De rekening van den rentmeester-gene
raal be-Oosten Schelde Hendrik van der
Werve geeft daaromtrent zekerheid en
het noodige licht. We willen daaruit een
en ander mededeelen.
Het gebouw dan, zooals wij het nt'
kennen, werd in de jaren 1524 tot 1526
opgetrokken op de plaats van het oude
's-Gravensteen en kostte, in onze tegen-
Woordige munt uitgedrukt, f 3036.85.
Gebruikt werden 242.500 HolLandsche
steenen, 425 plavuizen, 8000 „eoppelstee-
nen", arduinsteen en witte Brusselsche
steen voor den voorgevel. Meester Har
man van Aeken, steenhouwer te Antwer
pen, kwam naar Zierikzee, bezichtigde de
plaats waar het gebouw opgetrokken
moest worden en leverde bestek en tee-
kening voor den voorgevel. Hij kreelg
voor zijn moeite, reizen en arbeid f 111.
De totale kosten van koop en vracht
van steen, benevens de genoemde beloo-
ning van den Antwerpschen steenhouwer
enz., beliepen f 521.05.
Voor kalk en tras met de vracht werd
f 259.40 betaald, voor houtwerk f 586.75.
Zoo kostten 10 groote Wezelsc'he balken
samen f 115.85. Uit Dordrecht kwamen
8 groote balken, Jan Boeije te Zierik
zee leverde 3 Luiksc'he balken van mid
delbare grootte yoor f 8.10, Adriaen
Weyns alhier verschafte 1100 voet eiken
planken, enz.
Voor ijzerwerk werd aan drie smeden
f 321.87 betaald, terwijl f 255.30 werd
uitgegeven voor latten, lood, tichelstee-
nen, reiskosten en andere kleine onkosten.
Aan glazenmakers en schilderwerk
werd f 27.37 betaald. Het glas in lood
werd geleverd tegen 4 5 cent per
voet; het schilderen van denr" arend op
den top van den voorgevel (later, mis-
1
Barometerstand hedenmiddag 2 uur.
dergaan, zoodat er niet meer, zooals
vroeger, afzonderlijke voorjaars-, zomer-,
herfst- en winterdienstregelingen zullen
zijn, doch uitsluitend een zomerdienst,
geldig van 1 April t/m. 31 October en
een winterdienst van 1 November t/m.
31 Maart. Het winterverkeer op de bin-
nenlandsche lijnen is uitgebreider dan
vorig jaar. De dienst naar Zeeland blijft
evenals in 1933, gehandhaafd en wordt
dit jaar uitgebreid tot een dubbeldaag-
schen dienst in beide richtingen.
Onze zuivel- en vleeschposite
Minister Steenberghje wil
150000 stuks rundvee laten
(Opruimen. De steun aan
de melk w'qrdt ingekrom
pen met 10 pCt. De hef
fing |0(p het rundvleesch
wqrdt teruggebracht van
2 0 |op 10 procent.
De minister van economische zaken
heeft een b|eslissing genomen inzake de
maatregelen, welk® ten behoeve van (on
ze zuivel- en vleieschpiositie noodig ge
acht 'worden. De exportvooruitzidhten van
jdie Nederlandlsche zuiviél zijn van idien
aard geworden, jdlat het nemien van in
grijpende maatregelon noodzakelijk is.
Terwijl onze veestapel niet grooter mag
zijn Idan ongeveer 1.250.000 stuks melk
vee, ZOiuden, zonder maatregelen, naar
normale berekening, op 1 Juli 1935
1.670.000 stuks melkvee aanwezig zijn,
een aantal, waarvan de melk nooit ver
bruikt z|ou kunnen worden. De minister
heeft tqt een d r i ie t a 1 middelen
besloten. In de eierste plaats tot het in
de toekomst steunen van sliechts een ge
deelte van de mielk, waarmede echter
gepaard zal moeten gaan in de twieede
plaits een verdere teeltbeperking en in
de< derdie plaats afslachting.
Slechts doior toepassing van deze tdTiie
maatregelen meient de minister een vol
doende verbetering dier piositie te kunnen
bereiken. Verwacht mag wordien, datdioor
den .gedeeltelijken melksteun bij dén boter
een sterke drang zal ontstaan, om zijn
productie in te krimpen.
De regeering verwacht, dat (Op deze
wijze 150.000 stuks melkvee opgeruimd
zullen kunnen wiorden, terwijl voorts vopr
1935 (opnieuw 50.000 stuks kalveren min
der zullen worden tpeglewezen.
Het goede vleiesch zal iopnieuw worden
ingeblikt. Daarnaast heeft de minister
het besluit genomen, die heffing op het
rundvleesch met ingang van 1 Novemb®r
a.s. van 20 pCt. op 10 pCt. te verlagen,
waardoor aan een herhaaldelijk, vooral
qok van slagerszijde kenbaar gemaakt
verlangen, wojrdt tegemoiet gekomen.
VAff HEINDE EN TEIL
De burgemeester van New-York
voert een feilen strijd tegen de kans
spelen en hij heeft een groot aantal
roulette's tot een gezamenlijke waarde
van 150-000 dollar in zee laten gooien.
Vergezeld van den hoofdcommissaris
van politie heeft de burgemeester op het
vaartuig, Waarin de roulettes waren ge
laden, verscheidene hiervan met een ha-
sc'hien omstreeks 1600, werd daar een
leeuw met wapenschild op gezet, iwelke
nu o.i. ten onrechte is weggelaten) kost
te f 2.
In de drie jarefi tijds dat men met
den bouw van 's-Gravensteen bezig was,
werd aan arbeidsloon en kosten van toe
zicht f 932.22 uitbetaald. Metselaars ver
dienden toen, naar gelang de dagen kor
ter of langer waren, 20 a 30 cent per
dag, oppermans 10 a 15 et.; timmerlieden
So, 25 en 30 cent; houtzagers 25 a 271/2
cent. Het toezicht op den bouw werd
uitgeoefend door meester Albrec'ht Go-
linsz., die daarmede f 76.80 verdiende.
Aan twee meestermetselaars en een
meester timmerman uit Zierikzee, die vóór
de afbraak het oude gebouwi bezichtig
den om een raming van kosten voor
het nieuwe gebouw te maken, w^rd f3.35
voor hun drieën tezamen betaald.
Voorts vindt men nog gesproken van
de gijzelkamer, waar een portaal, een
afsluiting en vier bedsteden gemaakt
werden, en van „der Heeren Camere'*,
waarvoor een tafel geleverd moest wor
den. Uit den kelder werd aarde gehaald,
op de plaats uitgespreid en daarmede
de grond effen gemaakt.
Toen dan nu het 's-Gravensteen vol
tooid was, werd de hooge vierschaar,
voor het geval die gehouden moest wor
den, uit 's-^ravenhof derwaarts over-