Zierikzeesche 0 nieuwsbode
prima 3 d. BEDSTELLEN
De luchtrace naar Australië.
szsszs&szszszsz.
ABONNEMENT:
Woensdag 24 Oct. 1934. zierikzeesohe couraht, «ft f^GAN£,i,2V?S
ADVERTENTIEN
H.H. ADVERTEERDERS
HONIG's BOUILLONBLOKJES - 6 voor 10 cent voor Ragout'
BINNENLAND.
Prijs p. 3 maanden 7; 1.50, franco
p. post ƒ1.80. Voior het buitenl.
per jaar 10.—. Afzonderlijke
nummers 5 cent. Verschijnt des
Maandags, Woensdags en Vrij
dags. Tel. No. 32. Postgiro 137677.
van 1—3 regels 60 ets., van 4
regels en daarboven 20 ets. per
regel. Reclames 30 ets. per regel.
Bij contract belangrijke korting»
Inzending op den dag van uit
gave vóór 10 ure.
Niettegenstaande ons herhaald
verzoet de advertentiën ons zooveel
mogelijk daags te voren te doen
toekomen wordt hieraan door
enkelen slechts voldaan. Ook komt
het meermalen voor ons nh 10 uur
op den dag van uitgifte nog
advertentiën worden aangeboden.
Wij dringen [er nogmaals op aan,
advertentiën bestemd voor de
nummers van Maandag, Woensdag
en Vrjjdag, ons zooveel mogeljjk
ZATERDAG, DINSDAG en DON-
DEBDAG te doen komen.
In verband met het vroeger ter
perse gaan van ons blad kunnen
van at heden NA 10 UUB op den
dag van uitgifte geen advertentiën
meer worden aangenomen.
Ter voorkoming van teleurstelling
is TIJDIGE inzending derhalve
noodzakelijk.
DE DIRECTEUR
VOOR
naar Firma RISCH.
Buslichtingen Postkantoor Zierikzee
Op Werkdagen: voor Duiveland, Hol
land en buitenland: 4.10, 12.50, 17.50.
Schouwen en Dreischior: 5.50, 11.50.
Kerkwerve: 7.25, 16,50.
VojOir stadsbestelling: 8, 13,40, 20.35.
Voor buitenbestelling: 8.
Zondags: viqor Duiveland, Holland en
Buitenland: 9.07.
VojOir Schouwen en Dreiscihor: 10.30,
DE SPRONG
NAAR INDIË
Tien minuten voor elf, Nederlandsche
tijd, Maandagmorgen, kwam de radio
stem uit Batavia vertellen, dat de „Uiver"
op het vliegveld Tjililitan veilig: (w'as
geland. En kwart over elf roept de om
roeper daarginds, door een laaiend „Wil
helmus" heen, dat Parmentier en zijn
mannen weer „los" zijn, op w'eg naar
het einddoel, voorbij Indië, ver voorbij,
naar een ander werelddeel: Australië.
Iets meer dan 52 uur nadat de K.L.M.-
lijner uit Mildenhall opsteeg, is hij in
het hart van den Nederlandsclh-Indischen
grond neergestreken. Een nieuwe sprong
is volbracht, die, los van het resultaat
van de race naar Melbourne, een nieuw)
hoofdstuk opent in het luchtverkeer tus
sehen Nederland en Indië. Een lijntoe-
stel met passagiers en lading, en toege
rust met alles dat vlqor den normalen
dienst vereisdht is, heeft in 2 etmalen
en 4 uren den recordtijd van de „Pe
likaan" gehalveerd.
Voor de toekjoimst van onze igroiote
luchtvaart kan dit van veel grooter be-
teekenis worden dan het ïeit, dat een
prachtig Engelsch race-toestel den sprong
nqg sneller heeft gemaakt. Want 'n lijn
dienst heeft met duurzame, eqmfortabieile
lijntoestellen en niet mjest vlolor één' beperkt
speciaal doel gebouwde race-mac'hines te
rekenen. En nu bewijzen Parmentier en
zijn mannen hoeveel uit een lijndienst
te halen valt, wianneer alle krachten tot
het uiterste worden ingespannen.
De ervaring van de „Uiver" zal straks
ongetwijfeld nauwkeurig worden bestu
deerd om na te gaan in hoeverre deze
buitengewone prestatie kan wlorden
dienstbaar gemaakt aan het normale ver
keer. Wanneer één machine met één be
manning dit vermag te doen, dan zal
bij een andere organisatie met meer ma
chines en meer bemanningen de norma
lisatie van deze uiterste krachtproef op
den duur 'wellicht tot de goed verant-
Iwloorde mogelijkheden gaan behooren. In
het kader van de toekomstplannen der
KtL.M., die zich met de gedachte van
een tweemaal in de Weekschen dienst
op Indië bezighouden, zou een zoodanige
ontwikkeling voorzeker passen,
Voor het dogen blik zijn w'ij als Ne
derlanders dankbaar en trotsch om wat
metterdaad volbracht is cloor de „Uiver"
en zijn opvarenden, en om het feit dat
hier door onstuimige energie de verbin-
dingssehakel tussehen Nederland en Indië,
tussehen deze 2 vitale deelen van hst
Rijk, weer is verstevigd doordat Oost
en West physiek opnieuw dichter naar
elkander zijn toegehaald in den greep
van dit vooruitstrevende verkeer.
Deze daad van de vliegende Hollten
ders staat als een afzonderlijke verrich
ting van de* eerste orde bovenaan. De
frissche moed waarmede zij is uitgevoerd
vindt w'eerklank in de gespannen harten
van millioenen Nederlanders. Daarvpor
oogsten de „Uiver", haar bemanning en
haar maatschappij, die deze fiere po
ging ^mojgelijk maakte, de spontane erken
telijkheid van heel ons volk.
Scott en Black te Melbourne
De „Uiver" met Parmentier en Mol als tweede geland
Roscoe Turner bezet de derde plaats
Scott's pech opgeheven
Ons laatste telegram in het nummer
van Maandag bevatte de mededeelinig van
de motorpec'h van de „Oomet", die te
Port Darwin bleef steken. Dit oponthoud
heeft evenwel kort geduurd. Men heeft
te Port Darwiin de motor z0|0t goed mo
gelijk gerepareerd, wlaarna Scot .13.55
Maandag, (A.T.) startte.
Scott en Black hadden een slechte
vlucht gehad naar Allahabad. Het mistte
sterk en het stormde en zelfs met dub
bele pilotenbezetting w!as het niet moge
lijk het toestel in bedwang te houden.
Tenslotte vonden zij het einde van het
schiereiland Malakka aan den verkeerden
kant, doordat de storm hen uit den
koers had gedreven. Na Singapore maak
ten zij de langste vlucht over zee, aan
gezien dit de kortste wieg naar het doel
wias, doch toen een motor [weigerde,
vroegen zij zich af, wat het einde zou
zijn. De piloten wiaren zeer verheugd,
Port Darwiin te zien en te weten, dat
zij veilig wlaren. Scott was zeer vermoeid
en kon het toestel bijna niet verlaten.
De „Comet" in Melbourne
Scott en Black zijn Dinsdag
morgen 5.5 5 te' Melbourne ge
land. Zij hebben dus de snelheidsrac'e
gewtonnen! Scott en Black, die Zaterdag
ochtend 6.50 (A.T.) van Mildenhall (En
geland) waren vertrokken, hebben de
snelheidsrace over 15100 KJVI. afgelegd in
71 uur en 5 minuten, wiaarmede alle
bestaande records voor vluchten naar
Australië worden gebroken.
Zij maakten op hun vlucht tusschen-
landingen te Bagdad, Karachi, Allahabad,
Singapore, Port Darwiin en Charleville.
De aankomst
Reeds vele uren voor de aankomst van
de „Cornet" met Scott en Black, stond
een menigte van vele duizenden op en
nabij het vliegveld in spanning in den
regen te Wachten. Na de berichten uit
Port Darwin, dat Scott daar motorpech
had gehad, wlas de spanning over het
verdere verloop van de vlucht nog ge
stegen. Na de landing te Charleville wlas
da hoop, dat de beide Engelsche vlie
gers er in zouden slagen de race te win
nen, weer grooter ge wlorden.
Het vliegveld wias bij aankomst van
de „Cornet" geheel afgezet, en eerst toen
het toestel wias geland, w'erden de auto
riteiten toegelaten. De eerstedie de vlie
gers geluk wtensc'hte, wias de Nieuw-
ZeeLandsche aviatrice Jeanne Batten.
Scott en Black wlaren zoo dolqf bij 'hun
aankomst, dat zij de toejuichingen van
de mensc'henmenigte niet konden hoore'n.
Beiden wlaren uiterst vermoeid en heb
ben sedert hun vertrek uit Mildenhall
niet geslapen. Ruim 30.000 mensc'hen wa
ren, ondanks den regen op de racebaan
van Flemington bijeen en bereidden den
vliegers een geestdriftige ontvangst.
Als officieele tijd Wordt medegedeeld,
dat Scott en Black den afstand Milden
hall—Melbourne hebben afgelegd in 70
uur en 58 minuten. De beide vliegers
'wiaren bij hun aankomst doodelïjk ver
moeid.
Zichtbaar verrast Wlaren Scott en Black
toen, na aankomst op het vliegveld Mel
bourne en na de eerste begroetingsrede
voeringen en bloemen, hun een groote
krans Werd aangeboden, voorzien van een
lint in de Ned. kleuren, die de Ned.
consul te Melbourne deze kranige vlie
gers, in opdracht van de directie van
de K.L.M., overhandigde met een Woord
van hulde voor hun prachtige prestatie.
De „Uiver" te Albury
Op het laatste gedeeltje) van het traject
is de „Uiv|er" in idle duisternis id|e kjqqrs
kwijt geraakt en m/ojest Parmantier dalen
iqm zich te kunnen oriënteereli. Hij zjeitrte
de kist fraai meer pp de renbaan van
Albury, 167 mijl N.O. van Melbourne.
Vqqr het vertrek uit Charleville, waar
de laatste maal getankt werd, had Mjofll
njojg verklaard, (dat men t)ot nu toe door
buitengewoon gunstige atmosferische om
standigheden was begunstigd. Daarna zijim
toeven de uitgestrekte wildiernis, Waar
in de duisternis elk oriëntatiepunt |0fmt-
brak en [qofk weinig of geen radioverbin
ding met grondstations mogelijk was, de
moeilijkheden begonnen.
H|o(og boven de bergen woed)© een he
vig onweer met regen- |en hagelstormen,
die hun t,0|t keeren en dalleln dwqnigen.
De „Uiver" kwam ,oip een hejejl zac|ht
gedeelte van de renbaan in de m,o(d|dier
terecht, maar met behulp van planken
gelukte het de machine naar een hard'
gedeielte der baan te rollen, ojm zich
daar gereed te maken vo|or die start.
De Uiver" te Melbourne
HET DOOR MILLIOENEN IN GEDACH
TE GEVOLGDE TOESTEL, DOUGLAS D- C
II, „DE UIVER", IS OM 1.12 NA MIDDER
NACHT (AMSTERDAMSCHE TIJD) OP
HET VLIEGVELD MELBOURNE AANGE
KOMEN!
Op het aerojdrome was o.m. aanwezig
de consul der Nederlanden, Idje heer T.
H. Wright, die in [Opdracht der regee
ring mededeelde, idlat h|öt H.M. Idie Konin
gin behaagd had alle 4 leden der be
manning K. D. Parmantier, J. J. Miqll,
B. Prins (mecanicien) en C. v. Brugge
(marconist), te benoemen tot ridder in
d© Orde van Oranje Nassau.
De D|0|ugias is 90 uur en 22 minuten
na het vertrek van Mildenhall ,olP zijn
bestemming .aangiekjolmien.
Turner derde
De „B;o|eïng Transput" met cOlonel Tur
ner ten Clyde Pangborn zijn hödenmiOfrgjeln
3.56 uur (A.T.) t© Melbourne geland,
dus 2 uur en 44 minuten later dan de
„Uiver".
De KLM. en Nederland
Onze LuchtVaart-Mpij., de K.L.M., idie
wij', bewqners yan Schoiuwën-Duiveland,
van zoo heel nabij: kennen, mag over dia
prestatie van het vliegkwartet, dat de
D;o|uglas veilig met zijn passagiers pip
het vliegveld to Melbourne neerzette, te
vreden Zijn.
In een persgesprek m|e|t den heer Ples-
man, bracht dezie in herinnering, dat
de K.L.M. van het begin, de leuziff: vei
ligheid v ]0||or r oe mop: den voor
grond heeft gesteld. Het publiek is tijdens
den wedstrijd meer en meer in een s,o|art
van race-stemming gekomen en v^leti
hoopten zelfs grondig, dat Scott vast zou
Ijqqpen, opdat de Uiver maar als eerstp
ko)n aankomen. Deze opwinding is ook
tjo|en de Uiver meer iesn meer vooraan
kwam te zitten, de K.L.M. vreemd ge
bleven. Haar instructie aan de pifqben
van de Uiver waren in de eerste plaats
jo)p veiligheid van passagiers en beman
ning en behouden overkomst van het
foiestel ingesteld.
Dat Parmentier het toestel op de ren
baan te Albury zoo goed heeft neerge
zet heeft ieder bij' de K.L.M. met stomme
bewlondering vervuld. En Nederland? Ze
ker 90 0/0 van heel ons volk heeft
deze luchtrace in gedachten met span
ning gevolgd. Vooral Dinsdagavond en
-nacht toen de „Uiver" het nest niet
kon vinden en rondcirkelde in dikke duis-
terins boven het randgebergte ten N. van
Melbourne, in onw'eers- en regenbuien.
Maar.... het geluk diende den wlakke-
ren piloten. Zij vonden een terrein om
zich opnieuw' te kunnen orienteeren. En
dande allerlaatste ronde in dezen
grooten lucht Wedstrijd, totdat te 1.12
Woensdagnacht te Melbourne w'erd ge
land en Nederland tweed!© werid/ in de
snelheidsrace en eerste in ide handicap-
wedstrijd. Hulde aan idle wakkere man
nen, die Neer land's naam hqog hqudeu
in de werelldj
De radio en de pers
De monopoliepositie van de
Omroepverenigingen»
Het vraagstuk der reportage door mid
del van de radio, en dat van de ver
houding tussühen radio en pers heeft
ook de belangstelling der Tweede Kamer
leden. Blijkens het voorloopig verslag
over de begrooting van P.T.T. van 1935
vestigen sommige leden de aandacht van
minister De Wilde op de verstoring, wel
ke dreigt te ontstaan in de goede ver
houding tussehen de radio-omroepver-
eenigingen en de pers. Zij1 meenen, dat
de radio het terrein, der pers behoort
te eerbiedigen, en zich van berichtgeving,
in den vollen omvang van het w'oord
behoort te onthouden. Qqk behlqqren naar
Zou het er niet vrij u\ut beter uitzien
in de \wereld, ids de menschen de vier
wanden van hun huiskamer wat meer
waardeerden
de meening dezer leden de omroepver-
eenigingen een monopoliepositie, [vy'elkie
zijzelf en haar radiogidsen innemen op
grond van de door de regeering! verleen
de zendvergunning niet te gebruiken, om
op advertentiegebied aan de pers con
currentie aan te doen. Het schijnt ver
der, dat na 1 Januari de pers geen uit
voerige programma's meer zal mogen
publiceer en. Op deze wijze wordt de
monopoliepositie der radi,qgidsen nog ver
sterkt.
Boter en margarine
Omzetbelasting.
Het Kon. Nederlandsche Landbouwl-Co-
mité, de R.K. Ned. Boerenond en de Chr.
Boeren- en Tuindersbond in Nederland
hebben gezamenlijk een adres aan den
minister van financiën gericht, Waarin
wjordt opgemerkt, dat de margarine is
vrijgesteld van omzetbelasting, en de bo
ter, die buiten de crisisheffing een zeer
lagen prijs opbrengt, wiel belast Wlordt.
„Naar onze meening", zoo schrijven de
3 centrale landbouworganisaties, „schuilt
hierin een onbillijkheid. Boter moet c|on-
curreeren met de margarine en onder
de tegenwoordige omstandigheden is het
laatste artikel reeds belangrijk in het
voordeel, als gevolg van de tussehen
boter en margarine bestaande prijsver
houding. hetgeen door de omzetbelas
ting nog Wlordt geaccentueerd".
bemoeilijken in vergelijking met het rei
zen op andere dagen. Sommige leden
drongen aan op strafbaarstelling van
lijkverbranding. Andere leden zou
den in de wiet willen vastleggen, dat
lijkverbranding geoorloofd is.
Sommige leden meenden, dat ©en cen
trale, Wettelijke regeling tot het tegen
gaan van zedenverwildering de
voorkeur verdient boven het thans ge
volgde systeem. Andere leden waarschuw
den met overdrijving op dit gebied.
Verscheidene leden brachten nu reeds
ernstig bezwiaar in tegen 'de voorgeno
men korting op de pensioenep.
door middel van doorlappende betaling
der gezins- en pensioenspremie.
'Van verschillende zijden werd ernstig©
critiek geoefend op de wtijze, waarop de
minister optreedt tegenover de lagere or
ganen. Vele leden wiaren van oordeel, dat
de regeering bij haar bemoeienissen her
haaldelijk de grens van het noodzakelijke
overschreed. Van andere zijde werd hier
tegenover gesteld, dat het Rijk wiel ge
noodzaakt is, krachtig in te grijpen, daar
in vele gemeentebesturen nog niet vol
doende het besef is doorgedrongen, dat
de publieke lichamen hun gezamenlijke
lasten moeten verminderen.
Begrooting der P.T.T. voor 1935
Aan het voorloopig verslag w|qrdt het
volgende ontleend:
Vele leden spraken hun wtaardeering
uit voor de leiding van het bedrijf, dat
zich ook in deze crisistijd 2J00 gqzlqnd
ontwlikkelt en commercieel zulke goede
uitkomsten oplevert.
Enkele leden konden den lof, wielke
aan de leiding van het bedrijf Werd toe
gezwaaid, wegens het behalen van hooge
winsten niet deelen. Hun inziens worden
deze winsten verkregen ten koste van
personeelde arbeidsvoorwiaarden laten
^Wijziging Suikerwet 1924
Accijns basterdsuiker.
Bij' de Twleede Kamer is ingediend
een wetsontwerp tot wijziging van de
suikerw'et-1924, ter toelichting waarvan de
minister van financiën erop wijst, dat
de ac'cijns van basterd-suiker wordt ge
heven naar het getal polarisatie-percen
ten, hetwelk bij' polarimetrisch onderzoek
wlordt verkregen en dal men zich den
laatslen tijd in toenemende mate toelegt
op de bereiding van kunstbasterd, welke
aantal polarisatiepercenten als grondslag
voor de ac'c'ijnsheffing aanmerkelijk lager
is dan bij het natuurlijke product.
Op deze wijze wlordt voor een opzet
telijk uit geraffineerde suiker en invert-
suiker samengesteld product belangrijk
minder a dei jus betaald dan overeenkom
stig de bedoeling! van de wiet zou moeten
wlorden geheven. Bovendien wlordt, indien
de kunstbasterd wordt gebezigd voor de
bereiding van suikerhoudende goederen
en deze laatste met teruggaaf van suiker-
actijns wordt uitgevoerd, voor de uitge
voerde suiker meer accijns teruggegeven
dan daarvoor wlas ontvangen.
De voorgestelde Wits wijziging nu strekt
ertoe, ten aanzien van basterd als grond
slag voor de aCdijnsheffing het wierkelij'k
gehalte aan saccharose en ifivertsuiker
(het laatste verminderd met 5 pet.) te
nemen.
TWEEDE KAMER
Binneniandsche zaken
Verschenen is het voorloopig verslag
over de begrooting van binnenl. zaken!.
Eenige leden drongen opnieuw aan op
afschaffing van den z o m e r t ij d. Eenige
leden bepleitten w'eder de totstandkoming
van een nieuwe Zondags wi e t, die de
Zondagsheiliging! beter z;u moeten w'aar-
borgen dan de thans bestaande. Andere
leden zouden van een nieuw© w©t juist
verlangen, dat zij minder streng zou zijn
dan de tegenwoordige. Eenfgle leden vroe
gen den minister, in overleg te willen
treden met zijn ambtgenoot van water
staat teneinde tegen te gaan, dat de
spoorwegen op Zondag reizigers vervie
ren tegen verlaagd tarief. Tejgen dit laat
ste werd opgemerkt dat er igeen reden
is, het reizen per trein op Zondag te
naar hun meening veel te wenschen over.
Verbetering daarvan achtten zij dan ojk
allereerst noodzakelijk.
Andere leden onderschreven dezen aan
drang niet. Zij! zouden in de eerste plaats
een verdere tariefsverlaging wtensc'hen.
Sommige leden klaagden over de stief
moederlijke behandeling van het platte
land en zij vroegen of een gedeeltje
van de winst niet zou kunnen wiorden,
besteed om daarin verandering te 'aren-
gen. Men bracht bezwaren in tegen d©
omzetting van hulpkantoren in poststa
tions.
/fqeipnmgmhanm
VERSCHILLENDE BERICHTEN.
Met een dolkmes gestoken.
In den nacht van Zondag op Maandag
is de 40-jarig© P. P. te Den Haag,
na een woordenwisseling in een café
op het Spui, wielke twist op straat werd
voortgezet, vermoedelijk met ©en dolk
mes in de linkerzijde gestoken. De daar
door ontstane wlonde, hoewel niet ern
stig, maakte toch zijn overbrenging! naar
het ziekenhuis aan den Zuidw'al noodza
kelijk. De dader heeft zich na het ge
beurde uit de voeten gemaakt.
Gemeentesecretaris aange*
h|oiu d©n. De rijlcsrechercjhe hieeft t©
Sohaesberg (Limburg) aangehouden
en gearresteerd dien gemeente-secrqtaris
aldaar, die verdacht wqridlt in zijn func
tie van secret ar is-penningmeiast er van het
burgerlijk armbestuur gelden te hieibben
verduisterd, vermoedelijk tot «en bcdlrag
van f5000. De loimvang der verduistering
wqrdt nog nader onderzocht In een
spiqedieischende raadsvergadering is Idert
secretaris iqntslag uit zijn functie gegeven.
Verdacht© is Dinsdagmorgen (otvergebr&Cht