Zierikzeesche 0 nieuwsbode prima 3 d. BEDSTELLEN De luchtrace naar Australië. szsszs&szszszsz. ABONNEMENT: Woensdag 24 Oct. 1934. zierikzeesohe couraht, «ft f^GAN£,i,2V?S ADVERTENTIEN H.H. ADVERTEERDERS HONIG's BOUILLONBLOKJES - 6 voor 10 cent voor Ragout' BINNENLAND. Prijs p. 3 maanden 7; 1.50, franco p. post ƒ1.80. Voior het buitenl. per jaar 10.—. Afzonderlijke nummers 5 cent. Verschijnt des Maandags, Woensdags en Vrij dags. Tel. No. 32. Postgiro 137677. van 1—3 regels 60 ets., van 4 regels en daarboven 20 ets. per regel. Reclames 30 ets. per regel. Bij contract belangrijke korting» Inzending op den dag van uit gave vóór 10 ure. Niettegenstaande ons herhaald verzoet de advertentiën ons zooveel mogelijk daags te voren te doen toekomen wordt hieraan door enkelen slechts voldaan. Ook komt het meermalen voor ons nh 10 uur op den dag van uitgifte nog advertentiën worden aangeboden. Wij dringen [er nogmaals op aan, advertentiën bestemd voor de nummers van Maandag, Woensdag en Vrjjdag, ons zooveel mogeljjk ZATERDAG, DINSDAG en DON- DEBDAG te doen komen. In verband met het vroeger ter perse gaan van ons blad kunnen van at heden NA 10 UUB op den dag van uitgifte geen advertentiën meer worden aangenomen. Ter voorkoming van teleurstelling is TIJDIGE inzending derhalve noodzakelijk. DE DIRECTEUR VOOR naar Firma RISCH. Buslichtingen Postkantoor Zierikzee Op Werkdagen: voor Duiveland, Hol land en buitenland: 4.10, 12.50, 17.50. Schouwen en Dreischior: 5.50, 11.50. Kerkwerve: 7.25, 16,50. VojOir stadsbestelling: 8, 13,40, 20.35. Voor buitenbestelling: 8. Zondags: viqor Duiveland, Holland en Buitenland: 9.07. VojOir Schouwen en Dreiscihor: 10.30, DE SPRONG NAAR INDIË Tien minuten voor elf, Nederlandsche tijd, Maandagmorgen, kwam de radio stem uit Batavia vertellen, dat de „Uiver" op het vliegveld Tjililitan veilig: (w'as geland. En kwart over elf roept de om roeper daarginds, door een laaiend „Wil helmus" heen, dat Parmentier en zijn mannen weer „los" zijn, op w'eg naar het einddoel, voorbij Indië, ver voorbij, naar een ander werelddeel: Australië. Iets meer dan 52 uur nadat de K.L.M.- lijner uit Mildenhall opsteeg, is hij in het hart van den Nederlandsclh-Indischen grond neergestreken. Een nieuwe sprong is volbracht, die, los van het resultaat van de race naar Melbourne, een nieuw) hoofdstuk opent in het luchtverkeer tus sehen Nederland en Indië. Een lijntoe- stel met passagiers en lading, en toege rust met alles dat vlqor den normalen dienst vereisdht is, heeft in 2 etmalen en 4 uren den recordtijd van de „Pe likaan" gehalveerd. Voor de toekjoimst van onze igroiote luchtvaart kan dit van veel grooter be- teekenis worden dan het ïeit, dat een prachtig Engelsch race-toestel den sprong nqg sneller heeft gemaakt. Want 'n lijn dienst heeft met duurzame, eqmfortabieile lijntoestellen en niet mjest vlolor één' beperkt speciaal doel gebouwde race-mac'hines te rekenen. En nu bewijzen Parmentier en zijn mannen hoeveel uit een lijndienst te halen valt, wianneer alle krachten tot het uiterste worden ingespannen. De ervaring van de „Uiver" zal straks ongetwijfeld nauwkeurig worden bestu deerd om na te gaan in hoeverre deze buitengewone prestatie kan wlorden dienstbaar gemaakt aan het normale ver keer. Wanneer één machine met één be manning dit vermag te doen, dan zal bij een andere organisatie met meer ma chines en meer bemanningen de norma lisatie van deze uiterste krachtproef op den duur 'wellicht tot de goed verant- Iwloorde mogelijkheden gaan behooren. In het kader van de toekomstplannen der KtL.M., die zich met de gedachte van een tweemaal in de Weekschen dienst op Indië bezighouden, zou een zoodanige ontwikkeling voorzeker passen, Voor het dogen blik zijn w'ij als Ne derlanders dankbaar en trotsch om wat metterdaad volbracht is cloor de „Uiver" en zijn opvarenden, en om het feit dat hier door onstuimige energie de verbin- dingssehakel tussehen Nederland en Indië, tussehen deze 2 vitale deelen van hst Rijk, weer is verstevigd doordat Oost en West physiek opnieuw dichter naar elkander zijn toegehaald in den greep van dit vooruitstrevende verkeer. Deze daad van de vliegende Hollten ders staat als een afzonderlijke verrich ting van de* eerste orde bovenaan. De frissche moed waarmede zij is uitgevoerd vindt w'eerklank in de gespannen harten van millioenen Nederlanders. Daarvpor oogsten de „Uiver", haar bemanning en haar maatschappij, die deze fiere po ging ^mojgelijk maakte, de spontane erken telijkheid van heel ons volk. Scott en Black te Melbourne De „Uiver" met Parmentier en Mol als tweede geland Roscoe Turner bezet de derde plaats Scott's pech opgeheven Ons laatste telegram in het nummer van Maandag bevatte de mededeelinig van de motorpec'h van de „Oomet", die te Port Darwin bleef steken. Dit oponthoud heeft evenwel kort geduurd. Men heeft te Port Darwiin de motor z0|0t goed mo gelijk gerepareerd, wlaarna Scot .13.55 Maandag, (A.T.) startte. Scott en Black hadden een slechte vlucht gehad naar Allahabad. Het mistte sterk en het stormde en zelfs met dub bele pilotenbezetting w!as het niet moge lijk het toestel in bedwang te houden. Tenslotte vonden zij het einde van het schiereiland Malakka aan den verkeerden kant, doordat de storm hen uit den koers had gedreven. Na Singapore maak ten zij de langste vlucht over zee, aan gezien dit de kortste wieg naar het doel wias, doch toen een motor [weigerde, vroegen zij zich af, wat het einde zou zijn. De piloten wiaren zeer verheugd, Port Darwiin te zien en te weten, dat zij veilig wlaren. Scott was zeer vermoeid en kon het toestel bijna niet verlaten. De „Comet" in Melbourne Scott en Black zijn Dinsdag morgen 5.5 5 te' Melbourne ge land. Zij hebben dus de snelheidsrac'e gewtonnen! Scott en Black, die Zaterdag ochtend 6.50 (A.T.) van Mildenhall (En geland) waren vertrokken, hebben de snelheidsrace over 15100 KJVI. afgelegd in 71 uur en 5 minuten, wiaarmede alle bestaande records voor vluchten naar Australië worden gebroken. Zij maakten op hun vlucht tusschen- landingen te Bagdad, Karachi, Allahabad, Singapore, Port Darwiin en Charleville. De aankomst Reeds vele uren voor de aankomst van de „Cornet" met Scott en Black, stond een menigte van vele duizenden op en nabij het vliegveld in spanning in den regen te Wachten. Na de berichten uit Port Darwin, dat Scott daar motorpech had gehad, wlas de spanning over het verdere verloop van de vlucht nog ge stegen. Na de landing te Charleville wlas da hoop, dat de beide Engelsche vlie gers er in zouden slagen de race te win nen, weer grooter ge wlorden. Het vliegveld wias bij aankomst van de „Cornet" geheel afgezet, en eerst toen het toestel wias geland, w'erden de auto riteiten toegelaten. De eerstedie de vlie gers geluk wtensc'hte, wias de Nieuw- ZeeLandsche aviatrice Jeanne Batten. Scott en Black wlaren zoo dolqf bij 'hun aankomst, dat zij de toejuichingen van de mensc'henmenigte niet konden hoore'n. Beiden wlaren uiterst vermoeid en heb ben sedert hun vertrek uit Mildenhall niet geslapen. Ruim 30.000 mensc'hen wa ren, ondanks den regen op de racebaan van Flemington bijeen en bereidden den vliegers een geestdriftige ontvangst. Als officieele tijd Wordt medegedeeld, dat Scott en Black den afstand Milden hall—Melbourne hebben afgelegd in 70 uur en 58 minuten. De beide vliegers 'wiaren bij hun aankomst doodelïjk ver moeid. Zichtbaar verrast Wlaren Scott en Black toen, na aankomst op het vliegveld Mel bourne en na de eerste begroetingsrede voeringen en bloemen, hun een groote krans Werd aangeboden, voorzien van een lint in de Ned. kleuren, die de Ned. consul te Melbourne deze kranige vlie gers, in opdracht van de directie van de K.L.M., overhandigde met een Woord van hulde voor hun prachtige prestatie. De „Uiver" te Albury Op het laatste gedeeltje) van het traject is de „Uiv|er" in idle duisternis id|e kjqqrs kwijt geraakt en m/ojest Parmantier dalen iqm zich te kunnen oriënteereli. Hij zjeitrte de kist fraai meer pp de renbaan van Albury, 167 mijl N.O. van Melbourne. Vqqr het vertrek uit Charleville, waar de laatste maal getankt werd, had Mjofll njojg verklaard, (dat men t)ot nu toe door buitengewoon gunstige atmosferische om standigheden was begunstigd. Daarna zijim toeven de uitgestrekte wildiernis, Waar in de duisternis elk oriëntatiepunt |0fmt- brak en [qofk weinig of geen radioverbin ding met grondstations mogelijk was, de moeilijkheden begonnen. H|o(og boven de bergen woed)© een he vig onweer met regen- |en hagelstormen, die hun t,0|t keeren en dalleln dwqnigen. De „Uiver" kwam ,oip een hejejl zac|ht gedeelte van de renbaan in de m,o(d|dier terecht, maar met behulp van planken gelukte het de machine naar een hard' gedeielte der baan te rollen, ojm zich daar gereed te maken vo|or die start. De Uiver" te Melbourne HET DOOR MILLIOENEN IN GEDACH TE GEVOLGDE TOESTEL, DOUGLAS D- C II, „DE UIVER", IS OM 1.12 NA MIDDER NACHT (AMSTERDAMSCHE TIJD) OP HET VLIEGVELD MELBOURNE AANGE KOMEN! Op het aerojdrome was o.m. aanwezig de consul der Nederlanden, Idje heer T. H. Wright, die in [Opdracht der regee ring mededeelde, idlat h|öt H.M. Idie Konin gin behaagd had alle 4 leden der be manning K. D. Parmantier, J. J. Miqll, B. Prins (mecanicien) en C. v. Brugge (marconist), te benoemen tot ridder in d© Orde van Oranje Nassau. De D|0|ugias is 90 uur en 22 minuten na het vertrek van Mildenhall ,olP zijn bestemming .aangiekjolmien. Turner derde De „B;o|eïng Transput" met cOlonel Tur ner ten Clyde Pangborn zijn hödenmiOfrgjeln 3.56 uur (A.T.) t© Melbourne geland, dus 2 uur en 44 minuten later dan de „Uiver". De KLM. en Nederland Onze LuchtVaart-Mpij., de K.L.M., idie wij', bewqners yan Schoiuwën-Duiveland, van zoo heel nabij: kennen, mag over dia prestatie van het vliegkwartet, dat de D;o|uglas veilig met zijn passagiers pip het vliegveld to Melbourne neerzette, te vreden Zijn. In een persgesprek m|e|t den heer Ples- man, bracht dezie in herinnering, dat de K.L.M. van het begin, de leuziff: vei ligheid v ]0||or r oe mop: den voor grond heeft gesteld. Het publiek is tijdens den wedstrijd meer en meer in een s,o|art van race-stemming gekomen en v^leti hoopten zelfs grondig, dat Scott vast zou Ijqqpen, opdat de Uiver maar als eerstp ko)n aankomen. Deze opwinding is ook tjo|en de Uiver meer iesn meer vooraan kwam te zitten, de K.L.M. vreemd ge bleven. Haar instructie aan de pifqben van de Uiver waren in de eerste plaats jo)p veiligheid van passagiers en beman ning en behouden overkomst van het foiestel ingesteld. Dat Parmentier het toestel op de ren baan te Albury zoo goed heeft neerge zet heeft ieder bij' de K.L.M. met stomme bewlondering vervuld. En Nederland? Ze ker 90 0/0 van heel ons volk heeft deze luchtrace in gedachten met span ning gevolgd. Vooral Dinsdagavond en -nacht toen de „Uiver" het nest niet kon vinden en rondcirkelde in dikke duis- terins boven het randgebergte ten N. van Melbourne, in onw'eers- en regenbuien. Maar.... het geluk diende den wlakke- ren piloten. Zij vonden een terrein om zich opnieuw' te kunnen orienteeren. En dande allerlaatste ronde in dezen grooten lucht Wedstrijd, totdat te 1.12 Woensdagnacht te Melbourne w'erd ge land en Nederland tweed!© werid/ in de snelheidsrace en eerste in ide handicap- wedstrijd. Hulde aan idle wakkere man nen, die Neer land's naam hqog hqudeu in de werelldj De radio en de pers De monopoliepositie van de Omroepverenigingen» Het vraagstuk der reportage door mid del van de radio, en dat van de ver houding tussühen radio en pers heeft ook de belangstelling der Tweede Kamer leden. Blijkens het voorloopig verslag over de begrooting van P.T.T. van 1935 vestigen sommige leden de aandacht van minister De Wilde op de verstoring, wel ke dreigt te ontstaan in de goede ver houding tussehen de radio-omroepver- eenigingen en de pers. Zij1 meenen, dat de radio het terrein, der pers behoort te eerbiedigen, en zich van berichtgeving, in den vollen omvang van het w'oord behoort te onthouden. Qqk behlqqren naar Zou het er niet vrij u\ut beter uitzien in de \wereld, ids de menschen de vier wanden van hun huiskamer wat meer waardeerden de meening dezer leden de omroepver- eenigingen een monopoliepositie, [vy'elkie zijzelf en haar radiogidsen innemen op grond van de door de regeering! verleen de zendvergunning niet te gebruiken, om op advertentiegebied aan de pers con currentie aan te doen. Het schijnt ver der, dat na 1 Januari de pers geen uit voerige programma's meer zal mogen publiceer en. Op deze wijze wordt de monopoliepositie der radi,qgidsen nog ver sterkt. Boter en margarine Omzetbelasting. Het Kon. Nederlandsche Landbouwl-Co- mité, de R.K. Ned. Boerenond en de Chr. Boeren- en Tuindersbond in Nederland hebben gezamenlijk een adres aan den minister van financiën gericht, Waarin wjordt opgemerkt, dat de margarine is vrijgesteld van omzetbelasting, en de bo ter, die buiten de crisisheffing een zeer lagen prijs opbrengt, wiel belast Wlordt. „Naar onze meening", zoo schrijven de 3 centrale landbouworganisaties, „schuilt hierin een onbillijkheid. Boter moet c|on- curreeren met de margarine en onder de tegenwoordige omstandigheden is het laatste artikel reeds belangrijk in het voordeel, als gevolg van de tussehen boter en margarine bestaande prijsver houding. hetgeen door de omzetbelas ting nog Wlordt geaccentueerd". bemoeilijken in vergelijking met het rei zen op andere dagen. Sommige leden drongen aan op strafbaarstelling van lijkverbranding. Andere leden zou den in de wiet willen vastleggen, dat lijkverbranding geoorloofd is. Sommige leden meenden, dat ©en cen trale, Wettelijke regeling tot het tegen gaan van zedenverwildering de voorkeur verdient boven het thans ge volgde systeem. Andere leden waarschuw den met overdrijving op dit gebied. Verscheidene leden brachten nu reeds ernstig bezwiaar in tegen 'de voorgeno men korting op de pensioenep. door middel van doorlappende betaling der gezins- en pensioenspremie. 'Van verschillende zijden werd ernstig© critiek geoefend op de wtijze, waarop de minister optreedt tegenover de lagere or ganen. Vele leden wiaren van oordeel, dat de regeering bij haar bemoeienissen her haaldelijk de grens van het noodzakelijke overschreed. Van andere zijde werd hier tegenover gesteld, dat het Rijk wiel ge noodzaakt is, krachtig in te grijpen, daar in vele gemeentebesturen nog niet vol doende het besef is doorgedrongen, dat de publieke lichamen hun gezamenlijke lasten moeten verminderen. Begrooting der P.T.T. voor 1935 Aan het voorloopig verslag w|qrdt het volgende ontleend: Vele leden spraken hun wtaardeering uit voor de leiding van het bedrijf, dat zich ook in deze crisistijd 2J00 gqzlqnd ontwlikkelt en commercieel zulke goede uitkomsten oplevert. Enkele leden konden den lof, wielke aan de leiding van het bedrijf Werd toe gezwaaid, wegens het behalen van hooge winsten niet deelen. Hun inziens worden deze winsten verkregen ten koste van personeelde arbeidsvoorwiaarden laten ^Wijziging Suikerwet 1924 Accijns basterdsuiker. Bij' de Twleede Kamer is ingediend een wetsontwerp tot wijziging van de suikerw'et-1924, ter toelichting waarvan de minister van financiën erop wijst, dat de ac'cijns van basterd-suiker wordt ge heven naar het getal polarisatie-percen ten, hetwelk bij' polarimetrisch onderzoek wlordt verkregen en dal men zich den laatslen tijd in toenemende mate toelegt op de bereiding van kunstbasterd, welke aantal polarisatiepercenten als grondslag voor de ac'c'ijnsheffing aanmerkelijk lager is dan bij het natuurlijke product. Op deze wijze wlordt voor een opzet telijk uit geraffineerde suiker en invert- suiker samengesteld product belangrijk minder a dei jus betaald dan overeenkom stig de bedoeling! van de wiet zou moeten wlorden geheven. Bovendien wlordt, indien de kunstbasterd wordt gebezigd voor de bereiding van suikerhoudende goederen en deze laatste met teruggaaf van suiker- actijns wordt uitgevoerd, voor de uitge voerde suiker meer accijns teruggegeven dan daarvoor wlas ontvangen. De voorgestelde Wits wijziging nu strekt ertoe, ten aanzien van basterd als grond slag voor de aCdijnsheffing het wierkelij'k gehalte aan saccharose en ifivertsuiker (het laatste verminderd met 5 pet.) te nemen. TWEEDE KAMER Binneniandsche zaken Verschenen is het voorloopig verslag over de begrooting van binnenl. zaken!. Eenige leden drongen opnieuw aan op afschaffing van den z o m e r t ij d. Eenige leden bepleitten w'eder de totstandkoming van een nieuwe Zondags wi e t, die de Zondagsheiliging! beter z;u moeten w'aar- borgen dan de thans bestaande. Andere leden zouden van een nieuw© w©t juist verlangen, dat zij minder streng zou zijn dan de tegenwoordige. Eenfgle leden vroe gen den minister, in overleg te willen treden met zijn ambtgenoot van water staat teneinde tegen te gaan, dat de spoorwegen op Zondag reizigers vervie ren tegen verlaagd tarief. Tejgen dit laat ste werd opgemerkt dat er igeen reden is, het reizen per trein op Zondag te naar hun meening veel te wenschen over. Verbetering daarvan achtten zij dan ojk allereerst noodzakelijk. Andere leden onderschreven dezen aan drang niet. Zij! zouden in de eerste plaats een verdere tariefsverlaging wtensc'hen. Sommige leden klaagden over de stief moederlijke behandeling van het platte land en zij vroegen of een gedeeltje van de winst niet zou kunnen wiorden, besteed om daarin verandering te 'aren- gen. Men bracht bezwaren in tegen d© omzetting van hulpkantoren in poststa tions. /fqeipnmgmhanm VERSCHILLENDE BERICHTEN. Met een dolkmes gestoken. In den nacht van Zondag op Maandag is de 40-jarig© P. P. te Den Haag, na een woordenwisseling in een café op het Spui, wielke twist op straat werd voortgezet, vermoedelijk met ©en dolk mes in de linkerzijde gestoken. De daar door ontstane wlonde, hoewel niet ern stig, maakte toch zijn overbrenging! naar het ziekenhuis aan den Zuidw'al noodza kelijk. De dader heeft zich na het ge beurde uit de voeten gemaakt. Gemeentesecretaris aange* h|oiu d©n. De rijlcsrechercjhe hieeft t© Sohaesberg (Limburg) aangehouden en gearresteerd dien gemeente-secrqtaris aldaar, die verdacht wqridlt in zijn func tie van secret ar is-penningmeiast er van het burgerlijk armbestuur gelden te hieibben verduisterd, vermoedelijk tot «en bcdlrag van f5000. De loimvang der verduistering wqrdt nog nader onderzocht In een spiqedieischende raadsvergadering is Idert secretaris iqntslag uit zijn functie gegeven. Verdacht© is Dinsdagmorgen (otvergebr&Cht

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1934 | | pagina 1