KLEINE KAMERS EN GROOTE BEDDEN. Hoe deze tegenstelling op te lossen JOXG 2 LEEREN SPELLEN MET VLAGGEN DE KLEINE MAARTWIND. Een heerlijk recept. I- Alles is mogelijk, als men het absoluut wil. Het probleem, dat wij hier op het oog hebben is U ongetwijfeld bekend. Het gaat om een groot bed, een comfor tabel bed, waarin men goed slaapt, in een kamer, waar het amper staan kan. De kamer moet U overdag als zit- of werkkamer dienen. Wat moeten we doen? Men kan dit vraagstuk oplossen door het bed in tweeën te verdeelen. In tweeën verdeeld ziet het er uit als twee dikke, comfortabele poeffen, bijna vierkant, 90 bij 100 c.M. We kunnen ze aanschaffen by een matrassenfabrikant, het zijn een soort korte divans met hetzelfde opvul sel van veeren, vastgeschroefde pooten, vastgehecht door een leeren riem, om een splitsing te verhinderen, vormen des avonds een goed bed. Bovendien kan men, in 't zelfde ve lours als de overtrekken, twee groote, platte kussens maken, waar overdag la kens, dekens, kussens, enz. in weggebor gen kunnen worden. Een ander zgn. „verdeeld" bed is een bed, in ongelijke stukken verdeeld. Dit kan gemakkelijk een plaats vinden in een hoek van een kamer. Voor dit doel wordt gebruik gemaakt van een onge veer 1.50 M. lange matras, die geflan keerd wordt door een kleine poef. Wordt nu de matras voor slaapgelegenheid ge bruikt, dan wordt de poef er tegenaan gezet en het bed heeft-een normale lengte van 2 M. Overdag zien de bezoekers een aardige hoek-divan, waarop bonte kus sens smaakvol gearangeerd een sfeer van gezelligheid te voorschijn roepen. Er bestaat natuurlijk nog een ander middel om een bed overdag aan het ge- zifcht te onttrekken en dat is een z.g. op- klapbed te gebruiken. Het eenige be zwaar, dat hieraan verbonden is, dat het nogal kostbaar is in verhouding tot de hierboven aangegeven oplossingen. Dit opklapbed komt vooral in aanmerking voor kleine kamers, waar de groote poeffen wat lomp zouden aandoen. Deze opklapbedden zijn zooals bekend toegerust met een spiraalmatras, welke door middel van scharnieren tegen den muur geklapt kan worden, en nemen zeer weinig ruimte in. Er zijn opklapbedden, die zeer luxu eus zijn toegerust en den indruk wekken een dressoir te zijn of een boekenkast. Maar ook kan men volstaan met een gordijn, dat het opklapbed aan het ge zicht onttrekt. Het beweegbare onderstel van het bed rust op vier opvouwbare pooten, terwijl het beddegoed door mid del van een paar breede singels aan de matras bevestigd, vast blijft zitten als het bed wordt opgeklapt. Het bed is dus altijd klaar om beslapen te worden, be houdens natuurlijk het noodzakelijke luchten, dat in de ochtenduren kan ge schieden, als geen visite verwacht wordt. Het canapè-bed, dat hier in Nederland zelden gebruikt wordt, doch in Frank rijk een bekende verschijning is bij de klein-behuisde gezinnen en het fau teuil-bed zijn ook zeer practische midde len om een bed aan hel gezicht te ont trekken. Toch zijn al deze bedden, die voor twee doeleinden gebruikt kunnen worden, heerlijke rustplaatsen en behoe ven in niets onder te doen voor de ge wone bedden. Verven van veeren. Om witte veeren te verven kan men het best houtbeits gebruiken, dat in alle mogelijke tinten te krijgen is bij de dro gist. Men koopt een klein pakje en lost den inhoud op in heet water of brand spiritus en daarna worden de goed ge- wasschen en gedroogde veeren in de op lossing gedompeld en op perkamentpa pier te drogen gelegd. Indien men dit wenscht kunnen de veeren b.v. donker en licht getint worden door de eene helft in een sterke oplossing en de andere in een verdunde te dompelen. Lange dunne koperen gordijnroeden buigen in het midden vaak door, zoodat de glasgordijnen ongelijk komen te han gen. Men kan dit voorkomen door in de eerste plaats in het midden een steun te plaatsen, doch eveneens door in een ijzerwinkel een stuk ijzerdraad te koo- pen, dat iets langer is dan de roede. Men klopt het draad goed recht en voert het door de roede en bevestigt 't aan de be gin- en eindsteunen. MODERNE BLOUSE EN ROK. 799 Deze moderne blouse met klei- oe raglan-inouw, is gedacht van kunstzijde met 'n moesje en kan met 'n vest van hetzelfde weefsel, dooh ook met een garneering in de tint van de zijde of het motief go- maakt worden. Wil men iets bijzonders ma ken van deze blouse, dan neme men de mode kleur brique, 'n zeer bijzondere tint steenrood van dunne wol len- of zijden stof, die vooral bij een zwarte, doch ook bij een donker bruine rok past. De sluiting is mid den voor, hier is 'n split gemaakt met nessel-gaten aan beide zijden, waardoor krui selings een dun koordje wordt gehaald. De rok bestaat uit twee deelen, een gladde achterbaan en een voorbaan met plooien en knoopgarneering. Naar verkiezing kan deze blouse ook geleverd worden met lange raglan mou wen en een langer model, dat boven den rok gedragen kan worden, waardoor het ook geschikt is voor gezette figuren. Patronen kan men aanvragen in alle malen onder no. 799. HET AANVRAGEN VAN KNIP PATRONEN. Om het onze leveressen gemakkelijk te ma ken kunnen patronen voortaan ook per brief onder bijsluiting van f 0.58 in postzegels vom japonnen en f 0.30 voor breipatronen worder. aangevraagd bij dë moderedactrice van dit blad, Muzenstraat 5 b, 's-Gravenhagc. Patronen worden ook toegezonden na over schrijving van het bedrag op postrekening 191919 ten name van den knippatronendienst te 's-G-ravenhage. De maat en het nummer van het patroon met uw volledig adres vooral duidelyk ver melden. Willie was met zijn vader achter in 'den tuin bezig met het bijharken van de bladeren, want het was herfst en overal in het rond lagen de afgevallen bladeren. Terwijl zij zoo druk bezig waren, keek Willie naar de school, die vlak bij zijn huis was en zei: „Ik vind spellen en le zen akelig." Zijn vader keek hem eens aan en zei: En rekenen?" „Bekenen vind ik ook niet erg prettig, maar geschiedenis wel en aarrlrijksknn ook, want dan maken wij groote rei zen in een boek, net als U op de boot." Willie's vader lachte eens. Hij was kok op een van de groote booten en vond hot Srettig, dat zijn zoon zich voor zijn rei zen interesseerde. Opeens zette zijn vader de hark neer en liep naar huis. Willie die niet begreep nat zijn vader ineens ging doen, harkte kalm verder, tot hij de bladeren op een groote hoop bij elkaar bad. Daar kwam zijn vader weer naar buiten met in zijn I nkerhand twee gele en in zich rechter band twee roode vlaggen. Hij gaf de twee oile vlaggen aan .Williy en zei,- „dan zal ik je leeren spellen met vlaggen, mis schien krijg je er dan wel plezier in." Hij vertelde nu, dat verschillende men- schen, die elkaar op grooten afstand wat te zeggen hadden, geen krijt maar vlag gen gebruikten, en inplaats van het zwarte bord de mooie blauwe hemel ge bruikten om de vlaggen goed tegen te laten uitkomen. „Om nu te beginnen", zei hij, „breng je je armen naar boven en houdt de vlaggen kruiselings boven je hoofd, dat is voor iemand die seinen kan een tee- ken, dat je hem wat te vertellen hebt." Willie deed precies wat zijn vader hem voordeed. Daarna begon hij hep het alfabet te leeren. „Dit is de A", zei hij, terwijl hij met de linkervlag zijn knie bedekte en de rechter recht omhoog stak. „En dat is de B en de G, en zoo ging het voort. „Als je nu een woord geseind hebt, moet je laten weten, dat het woord klaar is', vervolgde zijn vader, „daarvoor doe je je beide armen naar beneden en laat de vlaggen bij je knie over elkaar vallen. Dan begrijpt ieder, dat er een nieuwe woord komt." Terwijl Willie ingespannen leerde, stond zijn zusje Lily bij de keukendeur te kijken en luisterde mee. Opeens kwam zij naar hen toe en zei: „Vader, ik kan een woord spellen" en zij wilde de vlag gen van Willie uit diens handen trekken. Maar Willie zei: „Meisjes kunnen nooit seinofficieren worden". Vader lachte en gaf haar zijn twee gele vlaggen. Daar begon zij, na het be- ginteeken geseind te hebben te zwaaien, naar boven, naar beneden, naar links cn rechts. Toen zij het stopteeken maak te, wist Willie niet wat zij had geseind, maar vader riep: „Bravo, dat heb je gauw geleerd". „Wat heb je geseind?" vroeg Willie. „Jouw naam", lachte Lily. En zoo oefenden zij zich nu samen tot zij het alfabet vlug achter elkaar konden zwaaien. Toen nam vader de vlaggen over en seinde, een beetje langzaam, zoodat de kinderen het goed konden volgen: „Men kan geen woorden schrijven met roode of gele vlaggen tegen een blauwe lucht inplaats van met krijt op een schoolbord als men niet geleerd heeft hoe men de woorden moet spellen." Daar was Willie het mee eens en hij deed op school goed zijn best om vlug te leeren hoe elk woord gespeld moest wor den, dat hij vanuit het schoolplein naar zijn zusje wilde seinen tot groot vermaak van de andere jongens op school, die ook allemaal met vlaggen wilden leeren spreken. De oude dame, die om den hoek woon de, het derde huis in de Weerstraat was uit haar humeur. En wel, omdat zij kwaad had hooren spreken van haar lievelingskind, van den kleinen Maart- wind. Ja, eigenlijk had zij geen lieveling, want zy hield van al haar kinderen even veel, maar Maartwind had toch een teer plekje in haar hart. Zuidenwind was een lief kind, warm en vriendelijk met een zachte stem en iedereen hield van hem. Noordenwind was heel anders. Die had zulke koude en hooghartige manie ren en ging voor niets en niemand uit den weg. Maar zij hield van hem, want hij was toch ook haar kind. Westen en Oostenwind waren gehoorzame en pret tige kinderen, die precies deden wat hen werd opgedragen. Maar Maartwindje, dat was me er nog eens een. Hij had den heelen maand Maart vacantie en dan mocht hij vrij doen en laten wat hij wil de. Maar de oude dame, de moeder van Maartwind was uit haar humeur omdat OPLOSSING. Recepl-puzzle: De naam van de lekkere pudding is Vanille. zij van haar lieveling kwaad hadden ge spróken. Zy hadden haar verteld, dat Maartwind zoo woest was, en zoo ru moerig en wild en veel te luidruchtig. En omdat zij zichzelf er van wilde overtuigen of het waar was, wat de men- schen vertelden, kleedde zij zich aan en ging, toen haar vier andere kinderen al weg waren, de deur uit op zoek naar Maartwind om te zien, wat hij deed. Zij behoefde niet heel lang te zoeken, want al spoedig zag zij hem aan het eind van een straat met een courant spelen. Hij vloog er mee de lucht in, liet hem door de straat cirkelen en had de grpot- ste pret. Toen liet hij de courant ineens in de steek en begon de drooge bladeren voor zich uit te jagen. Juist toen zijn moeder er om moest lachen, vloog hij een portiek binnen, nam een kleedje, dat daar hing op en vloog er mee de straat op om het weer neer te smijten en er gens anders te gaan hangen aan een uit hangbord, dat aan zijn hengsels piepte. De eigenares van het kleedje kwam met een gefronsd voorhoofd naar buiten loo- pen om haar eigendom op te rapen, toen juist een buurvrouw passeerde. „Zoo," sprak deze, „hadden zij Uw kleedje weg genomen?" „Neen," lachte zij, „maar die ondeugende Maartwind was er mee aan het spelen. Ik ben blij, dat hij dat heeft gedaan, want nu zie ik pas wat een heer lijk weer het is", en terwijl de buurvrouw haar weg vervolgde, bleef zij nog even van het lenteweer genieten. „Dat is een vrouw met een gevoelig hart", dacht de moeder van Maartwind en ging verder haar zoon achterna, die juist in de wol ken was gevlogen en de verschillende wolken over en door elkaar heen gooide. Zelf had hij de grootste pret. Toen sprong hij met een sprong naar beneden in een ouden eik, waarvan hij met een zucht alle blaadjes afritste, die er nog van het vorige jaar aanhingen. Toen zag Hier vinden jullie een pudding, die. ik weet het zeker, jullie allemaal even lekker vinden. Als jullie het zooveelste deel van ieder woord opzoeken, daf er voor staat aangegeven, en natuurlijk het EEN NIEUW GEZICHTSBEDROG. ls de afstand van A naar B op het plaatje hiernaast grooter of kleiner dan die van G naar D? Is EF lan ger of korter dan GH? Is IK langer of korter dan .M? Geeft eerst de act oorden, die ontstaan uit ie schatting zonder hulp middelen en meet dan eens na, wie er gelijk heeft. VAm. yêcc-scA l l S rc^y, t'h /ytrré- l /b VOn bM-rCSi* JL'/tP atv twsm,e.ca££i, //b va™ goede deel, want daar komt 't op aan, en verbindt je later al die deelen met el kaar, dan kun je den naam lezen van die verrukkelijke pudding. Dus nu maar aan bet zoekenl Ergens anders op deze pagina vinden jullie de oplossing. bij een paar kleine meisjes aankomen, die naar school gingen. Een er van had lange blonde krullen. „Als hij die meis jes maar niets doet," dacht moeder, maar natuurlijk nam hij juist het muisje van dat blonde meisje en holde er mee naar het eind van de straat. De meisjes holden hem achterna en toen zij het mutsje eindelijk badden, Jachten zij en vertelden, dat zij van den Maartwind hielden. Tenslotte, het begon al te sche meren en de moeder werd moe, want zij was hem den heelen dag gevolgd, kwam hij boven op een kleinen heuvel, waar jongens aan het vliegeren waren, doch dat mislukte, omdat er heelemaal geen wind was. Vlug ging Maartwind er naar toe en liet de vliegers de lucht in gaan, hooger en hooger, tot de jongens er ge noeg van hadden en naar huis gingen. Toen begreep de oude dame, dat haar zoon ook naar huis zou gaan en omdat zij niet wilde, dat hij zou weten, dat zij hem den heelen dag nagegaan was, haastte zij zich naar haar huis, om den hoek, het derde huis in de Weerstraat. Spoedig kwam hij thuis, opgewonden en moe van het spelen. Zijn moeder gaf hem een heerlijke versnapering, waarna hij heerlijk sliep tot den volgenden morgen en de pret weer opnieuw begon.

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1933 | | pagina 2