Zierikzeesche Nieuwsbode
FORD
BLUE BAND
abonnement:
iVrijdag 19 Aug. 1932. zierikzeesche courant. ®8astjedejla05ergarï£
advertentien
Inzending Advertentiën
hinderwet.
buitenland.
4-oyl. van af f 1970,-
8-cyl. van af f 2220,-
VICTORIA-WATER
HOLLAND'S
BESTE KWALITEIT
Versch gekarnd met
25°/o allerfijnste
Roomboter onder
Rijkscontrole.
binnenland.
Echt en goed
Prijs p. 3 maanden 'f 1.60, franco
p. post .ƒ1.80. Voor het buitenl.
per Jaar f 10.—. Afzonderlijke
nummers 5 cent. Verschijnt des
Maandags, Woensdags en Vrij
dags. Tel. No. 82. Postgiro 137677.
No, 12351
Ullt.-Rldll.tHr U. J, KOSTEN
van 1—8 regels «0 cis., van 4
regels en daarboven 20 ets. per
regel. Reclames 80 ets. per regel.
Bij contract belangrijke korting.
Inzending op den dag vas uit
gave vóór 10 ure.
UitarlIJk 10 «ar op daa dag r. uitgaaf
hinderwet.
BURGEMEESTER en WETHOUDERS
van Zierikl%£ maken bekenjd, dat het ver
zoek van de !&Yj»-5ATAAFSCHE IM-
PORT-MAATSCHAPPlJvte 's-Gravenhage
ami in/op de perceelein, kadastraal be
kend' in sectie A, nos. 2660—2661 een
benzine-installatie 'met een ondergrondsch
reservoir en een bovengron,dsche aftap
inrichting te mogen oprichten idoor hen
is INGEWILLIGD.
Zierikzee, 17 Augustus 1932.
Burgemeester en Wethouders
voornoemd,
A. TIMMERMAN Cz., wnd. Rurgem.
P. F. WITTERMANS, Secretaris.
BURGEMEESTER an WETHOUDERS
van Zierikzee maken bekenjd, dat het ver
zoek van P. J. COOMANS, bakker te
Zierikzee, om in perceel, kadastraal be-
kenldi in sectie A, no. 107, een 11/2 P-Kj-
lelectrömotor voor het aanidTijven van een
kneedmachine te mogen plaatsen, door
hen is INGEWILLIGD.
Zierikzee, 17 Augustus 1932.
Burgemeester en Wethouders
voornoemd,
A. TIMMERMAN Czl, wnd'. Burgern
P. F. WITTERMANS, Secretaris.
DE MIJNSTAKING IN BELGIË.
In de verschillende mijncentra in België
blijft de toestand rustig.
Er wordt niet onderhandeld, m'aar alles
toont aan, dat de {mijnwerkers voor werk
hervatting voelen, op den grondslag van
het bemiddelingsvoorstel van de regee
ring. In de Borinage zijn verscheidene
bonderden mijnwerkers opnieuw aan het
welk spek tevens voorzien moet zijn
van 'het duidelijk dagstempel van den
betreffenden keuringsdienst !de som'
van 9 ct. per tó.g., zijnde het geheven
bedrag, na uitvoer aan de exporteurs
zal terugbetalen. Ook nu gelieve imlen
met de Nederl. Varkens-Centrale over de
uitvoeriing van dezen maatregel nader
overleg te plegen.
DE RIJKSMIDDELEN OVER DE MAAND
JULI 1932.
Overzicht van die opbrengst der Mid
delen over de maand Juli 1932.
Benaming der
middelen.
Opbrengst Opbrengst
Juli 19ü2. Juli 1931.
f 448.329 f 769.710
14.321 - 701.147
- 2.898.608 - 3.761,848
Grondbelasting
Pers. belasting
Ink. belasting
Verm. belasting - 501.805 - 599.023
Div. en tant. bel. - 1.764.718 - 5.284.535
Rechten o. d- inv. - 5.531.589 - 4.928.743
Stat. recht - 156.351 - 261.051
Accijns op zout - 60.690 - 162.130
ld. op geslacht - 471.987 - 708.573
Id. op wijn - 28.836 - 42.050
ld. opi h. gedist. - 2.511.845 - 3.217.551
ld. op bier - 1.194.630 - 1.182.708
ld. op, suiker - 3.337.902 - 4.678.942
ld. op tabak - 2.027.462 - 2.7181.659
Bel. op gouden ien
zilv. werken - 43.153 - 69.560
Zegelr. en boeten - 1.292.579 - 2.384.614
Regr. en boeten - 783.100 - 1.177>605
Rechten en boeten
van succ., overgl
bij overlijden en
sdhenking - 2.406.935
Domeinen, wegen
'en vaarten - 198.338
Opbr. Staatsloterij - 9.055
Opbr. loodsgelden - 256.429
Totaal-generaal f 25.910.018 f 36.694.282
Het 1/12 der 'raming bedraagt f34.850.714.
Over Ide eerste 7 maanden in 1932 is
ontvangen ruimj f234 millioen (over 1931
f 269i/2 miljoen), terwijl 7/12 van de ra
ming f243.9 miljoen bedraagt.
i Uit Stad en Provincie.
j ZIERIKZEE. Naar men ons mededeelt
3.502.721
189.023
9.055
345.034
Luchtvaartcomité „Schouwen—Duiveland"
vergund, U als 1000ste passagier op onze
Zeeuwsche Luchtlijn, hartelijk welkom te
heeten. Het is een heugelijk feit, jdat
frnze eerste binnenlandsche Luchtlijn tot
heden een succes is geworden en dat
haar bestaansrecht volkomen is bewezen.
Vervoerde de K.L.M. vorig jaar in 3
(miaanden tijds 410 betalende passagiers
op het traject Rotterdam—Haamstede, dit
jaar "werden in een tijdsverloop van onge
veer 31/2 maand op het traject Rotterdam
—Haamstede—Vlissingen 1000 betalende
passagiers vervoerd. Dit aantal had nog
grooter kunnen zijn, indien van Walcheren
de animlo om! te vliegen nog intensiever
ware geweest, Waarbij niet vergeten mlag
worden, dat wij hier al jaren lang krach
tige propaganda voor onze vliegdienst
hebben gevoerd en Walcheren daarmee
pas is begonnen, zoodat verwacht kan
worden', dat ook daar de lust tot vliegen
zal toenemen. Het stemt tot dankbaar
heid, dat indezen tijd, waarin helaas
"schier alles bedroevend slecht gaat, onze
luchtlijn reden tot groote tevredenheid!
geeft en> ik voeg hieraan toe van harte
te hopen', dat Haamlstede ondier leiding
van zijn energieken burgemeester, Jhr.
Roëll, die zooveel gevoelt voor onze
Zeeuwsche Luchtlijn, in groei en bloei
moge toenemen- Wanneer de rampzalige
crisis, die de geheele wereld' teistert, zal
zijn voorbij' gegaan, zal zeer zeker |ook
deze geheele streek opleven en welvaart
en voorspoed haar deel wordlen. Namens
het Luchtvaart-Comité „Sehouwem—Diuive-
land" bied ik U thans een legpenning
met inscriptie „Zeeuwsche Luchtlijn 1932".
Aan ;de 1000ste passagier. Luchtvaart-Co
mité Schouwen—Duiveland", als een blij
vende herinnering aan bij dit voor U en
de Zeeuwsche Luchtlijn zoo gedenkwaar
dig moment.
Opk burg. Roëll vraagt nog een oogen-
blik de aandacht van die 1000ste passa-
Aidtri tljdan, andara prljzaal
20 ZAMBOS Sigarattan 25 ctt.
Geen cadeaux etc,
100 waarde voor Uw geld.
UITSLAB VAN DEN
INTERNATIONALEN ALPENRIT.
Indivïduaala winnaar» van dan
Alpan Cup
(Caupa dia Slaciars).
Oroep I (boven 2000 cM3.)
C. M. Needham (Inviota).
A. C. Laoe (Inviota).
D. M Hoaley (Inviota).
E. A. H. Soholten (Laneia-Dilambda).
Dr. Armand Lettich (Fiat).
J. H. M v. d. Meulen (Ford)
J. J. Sprenger van Eijk (Ford).
C. D. Siddeley (Armetrong-Siddoley).
H. E. Symone (Armstrong-Biddeley).
W. F. Bradley (Armstrong-Biddeley).
Hans Joachim Bernet (Wanderer).
Carl Kappler (Wanderer).
R Sauerwein (Bugatti).
Dr. Adolf Noll (Anstro-Daimler).
Walter Delmar (Bugatti)
0 strafpnnten.
Het is opmerkelijk dat de rijders
y. d. Menlen en Dr. Sprenger van Eyk
met hun 8-oyl. Fords zulk een goed
resultaat hebben weten te bereiken,
terwijl zij waren ingedeeld in de zwaarste
klasse van de zwaarste en sterkste wagens
die mededongen en waarin zooals uit
bovenstaand staatje blijkt, vrijwel uit
sluitend zeer dure merken mededongen
Terder valt het ten zeerste op dat bij
zware wedstrijden zooals 'de Ballye naar
Monte-Carlo, de Dumonoeau bekerrit,
de 10.000 K M. rit door Enropa en nu
QBERLAHN STEIN
NATUURLIJK BRONWATER.
Bij lunch en diner, op rtit en thuis.
PRRRIKBEURTKN. i
Zondag 21 Augustus te Zierikzee.
Ned. Herw Kerk.
Nieuwe Kerk. 10 ure, ds. Voors.
Kleine Kerk. 10 ure, ds. Barnouw.
Luth. Kerk;
Geen dienst.
Geref. Kerk.
10.30, Leesdienst en 6.30 ure, ds. Meestei
van Brouwershaven.
Chr. Geref. Kerk.
9.30, 2 en 6 ure, Preeklezen (oude tijd).
Evangelisatie Jeruël.
7.30 ure, Samenkomst.
Oud-Geref. Gem.
9.30, 2 en 6 nre, Leeskerk (oude tgd).
Geref. Gem.
9.30, 2 en 5 nre, Preeklezen (oude tgd).
feit een zoodanige befeekenis, dat haar
bestuur besloot den man te huldigen,
aan wiens onvermoeid streven het in de
eerste plaats te danken is, dat de voor
ons eiland) zoo belangrijke luchtlijn, thans
uitgebreid- tot Vlissingen, tot stand kwam1.
Immers, het was (dhr. Cock, die reeds
vójór ongeveer 7 jaar 'het initiatief nam
voor bet totstanldi brengen van genoem
de luchtlijn. Dhr. Cock, daarbij dapper
ter zijde gestaan door dhr. v. d. Broek
;en het Luchtvaartcömïté, waarvan hij
voorzitter werd1, stelide zich in verbin
ding met de K.L.M., en later met de
N.V. „Nieuw-HaamStede", die het vlieg
veld beschikbaar stelde. Aan de krach
tige pogingen en Ide onvermoeide door
zettingskracht van dhr. Cock is het voor
namelijk te danken, dat de plannen voor
onze luchtvaartverbinding met Rotterdam
en thans uitgebreid tot Vlissingen wer
kelijkheid werden. Het bestuur der K.L.M.
besloot dhr. Cock ;als erkenning zijner
groote verdienste en als herinnering aan
per pond
twferk jgegaan. In het Centrum gingen
Woensdag wieer 449 mijnwerkers meer
aan het werk dan Dinsdag en in Limburg
zijn, volgens een mededeeling van het
ministerie van binnenl. zaken, Woensdag
1.792 (mijnwerkers meer aan den arbeid
gegaan. Te Beeringen evenwel telt mien
1.137 stakers. Ook in het Luiksche bekken
is er een lichte werkhervatting.
BOLIVIA-PARAGUAY.
De (neutrale) Aimlerikaansche landen
hebben een verzoenend gestelde nota doen
toekomen aan Bolivia, Zij betuigen daarin
dat het hun eenige doel is een recht
vaardige oplossing van het geschil te
verkrijgen, n.l. een oplossing die bevre
digend is zoowel voor Bolivia als voor
Paraguay, en welke ook de blijvende
belangen van het Zuid-Aimlerikaansche
halfrond onaangetast laat. In de nota
wordt van Bolivia verlangd, dat het Zal
komen met een concreet voorstel, opdat
er teen overeenstemming door arbitrage
zal kunnen worden bereikt.
In een officiëele verklaring maakt het
Boliviaansche gezantschap te Londen
bekend, dat Bolivia idle suzereiiniteit eischt
over heit geheele Gran Chaco-gebied, be
grensd i|n het Oosten door de rivier de
Paraguay en in het Zuiden door dje Pil-
com'ayo. Deze aanspraak wordt volken
rechtelijk gemotiveerd door te Wijzen op
de oorspronkelijke door die Spaamsche
Kroon ten tijde der kolonisatie verleend^
privileges.
Gezien deZe mlotiveeriing weigert Pa,-
raguay dezen eisch van Bolivia aan een
scheidsgerecht voor te leggen.
RUG- EN BUIKSPEK VAN VARKENS.
Het bestuur ider Nederlandsohe Var
kens Centrale (deelt biede, dat het voor
het rug- en buikspek van varkens ,met
een slaóhtgewicht van 190 k.g. of mieer,
geslacht in de week van 22 t/m. 27
Augustus en uitgevoerd1 uiterlijk 15 Oct.
1932 welk rug- en buikspek gewaair-
markt moet zijn voor het gewicht van
190 k.g. of tm'eer van het betreffende
varken Idoor den keuringsdienst, onder
wiens toezicht het varken is geslacht en
zijn Poeders alleen, wanneer zij de
handteekening dragen van fabrikant
A. Mijnhardt. Maagpoeders, Hoofdpijn-
poeders, Kiespijnpoeders, Hoestpoeders.
Woimpoeders, enz.
Per poeder 8 ot. Per doos 45 ot.
Bij uw drogist.
belooft ld!e a.s. tentoonstelling van fruit,
groenten en bloemen, welke georgani
seerd wordt idloor ide Ver. van1 Oud-Leerl.
der Tuinbouwwintercursus alhier, ter ge
legenheid' van haar 10-jarig bestaan en
welke zal plaats vinden in die N.V. Con-
qertzaal op 22 en 23 September a.s.
een succes te worden. Het aantal deel
nemers bedraagt 24 met totaal 75 in
zendingen. De zaal en 'het tooneel zul
len Idloor 'de verschillende stands geheel
in beslag genomen worden. O.m. zijn
beschikbaar gesteld een zilveren beker
en dito lauwertak en verder 14 verg.
zilveren- en 17 zilveren medaiilles.
KERKWERVE. Donderdagmiddag arri
veerden aan Flaauwers 3 Zierikzeesche
zwemmers, welke vandaar van de z.g.n.
punt van Casboek (waren vertrokken. Hoe
wel zij gevaar liepen door den stroom
te worden medegesleurd, hebben zij toch
allen veilig Flaauwers bereikt. Alleen
kreeg een van hen onderweg last van
kramp en moest hij zich eenige oogen-
blikken aan land (begeven. Toen de kra
nige zwemtners, na zich van hun kleeren,
'die 'hun per fiets achterna werden ge
bracht, te hebben voorzien, in café Hart
een stevigen maaltijd' hadden gebruikt,
keerden zij per fiets huiswaarts.
HAAMSTEDE. Onder groote belangstel
ling Idaalde Donderdagnamiddag met de
P.H.O.T.O., piloot dhr. Sefferdt, de dui
zendste betalende passagier 'der Zeeuw
sche luchtlijn, rnlej. G. Schoenmaker van
Soerabaja, op het vliegveld. Medepassa
giers waren burgemeester Bainnink, echt
genoot© en zoon, dhr. Schoenmaker, dhr.
en imej. Okkerse en dhr. Bouwman en
echtgenoote. Dhr. Cock, voorzitter van
het Luchtvaartcoanité „Schouwen en Dui
veland", sprak mej. Schoenmaker als volgt
tQe: „Het zij imlij als voorzitter van het
giere. Dikwijls lezen we van Ide J00.000ste
of 50.000e inwoner eener gemeente, steeds
fa passagier van 'den ooievaar, welke dan
overladen wordt imlet geschenken, zeidié
ZE-A. o.m.: Doch ook voor de gemeente
Haamstede, die zooveel belang heeft bij
de luchtlijn Rotterdam—Haamstede—Vlis-
simlgen, is deze 1000ste (passagier van
(groote waaide. Het is daarom, (dat jk
namens het gemeentebestuur van Haam
stede mej. Schoenmaker als herinnering
aan haar luchtreis een bouquet aanbied.
Moge ideze 1000ste passagiere noig door
meerdere veelvouden van 1000 wordlen
gevolgd en op deze wijze idje luchtlijn
Rotterdam—Haamstede—Vlissingen voort
durend in groei en bloed toenemlen.
D|hr. Bouwwtmlan sprak o.a. 't volgende:
„Het was mij een groote eer, toen dhr.
P'lesmlan, die door een reis naar jhet
buitenland verhinderd is hier tegenwoor
dig te zijn, m'ij1 verzocht de Directie dier
K.L.M. te vertegenwoordigen bij dit (ge
denkwaardig mometnt. Zoo is dian nu,
eerder nog dan ide grootste optimisten
hadden idiurven hopen, de 1000ste passa
gier der Zeeuwsche Luchtlijn op dit vlieg
veld gedaald. Deze huldiging betreft niet
alleen de persoon, rnlaar symboliseert een
uiting van groote dankbaarheid ider K. L.
M. t en opzichte van ons reizend publiek,
dat zich aan onze zorgen heeft willen
toevertrouwen iep daardoor het be
staansrecht van deze luchtverbinding heeft
bewezen. Alle inspanning on toewijding,
alle financiëele tegemoetkoming, alle
medewerking en hulp, alle propaganda
en 'enthousiasme, zoowel van de zijde
der autoriteiten, van de N.V. „Nieuw.
Haamstede, van het Luchtvaart-Comité,
van 'de Vereeiniging tot bevordering der
Luchtvaart op Schouwen, van de K.L.M.
in al haar geledingen, zou voor niets zijn
geweest, indien niet het publiek daad
werkelijk van deze luchtvaartverbinding
gebruik had gemaakt. Wij kunnen werke
lijk spreken van een luchtverkeer in |den
besten zin des woords, dat zich .in korten
ongelooflijken tijd heeft ontwikkeld tot
een vervoer, dat niet meer ontbeerd kan
worden. De gunstige resultaten op de
Zeeuwsche lijn stemmen de K.L.M. hoop
vol en ik mag U wel verklappen, dat} niet
alleen dezen herfst vrijwel zeker tot No
vember een week-end-dienst zal worden
weer de Internationale Alpenrit (2600
K.M. uitsluitend door de bergen met
zeer hooge snelheid) door de mededingers
in de zwaarste klasse vrijwel nooit ern
der merken uit de goedkoope prijsklasse
nemen behalve dan de Ford welke
hierop een gunstige uitzondering maakt
Dat de onafhankelijke wedstrijdrijders
wel dikwijls Ford kiezen en sleohts
als sporadisohe uitzondering een van
zijn naaste concurrenten, pleit wel voor
het vertrouwen dat in deze wagen wordt
gesteld indien het erop aankomt dat
extra zwaar werk met de grootst moge
lijke zekerheid verricht moet worden.
onderhouden, maar dat het plan bestaat
gedurende idle drukste maanden van het
zomerseizoen 1933 die dienst zelfs in plaats
van 3 (dagen per week tweemaal daags
alle 'dagen van de week dubbel uit te
voeren; reeds worden onderhandelingen
'gevoerd oml de lijn door te trekken naar
ide Belgische badplaats Kinocke. Slaagt
een1 en ander, dan wordt een toename
van toeristenbezoek aan het mooie Zee
land vrijwel verzekerd. Was die K.LM.
bij de opening der diensten zeer erkente
lijk voor de medewerking van vele emi
nente personen uit Luchtvaart-Comité
„Schouwen—Duivelanid", Vereeniging tot
bevordering van 't Luchtvaartjverkeer
enz., zij wil thans ook het reizend publiek
dank zeggen- De K.L.M. heeft gemeend,
dat deze 1000ste passagier zelf diezen )dag
niet moet vergeten (biedt een sigaretten
koker met de embleemen der Maatschap
pij, met inliggend vrijbiljet, en verkleind
moldel 3-motorig K.L-M.-vliegtuig aan).
Ook de vereeniging tot bevordering van
het Luchtvaartverkeer wordt voor haar
clublokaal dergelijk model toegezegd1. Na
een algemeen woord van dank door dhr.
Bouwman, herneemt burgem. Roëll het
woord als volgt: „In de annalen van het
Luchtvaart-Comité „Schouwen—Duiveland
mag deze 13 Augsutus als een grooten
en beteekenisvollen dag worden geken
merkt. Immers is heden de 1000ste passa
giere in 1932 op de luchtlijn Rotterdam1—»
Haamstede—Vlissingen vervoerd.
Doch ook (de Kon. Ned. Luchtvaart-
Mpij. 'hecht zeer terecht aan dit heuglijk
dezen dag een souvenir, (prachtige siga
rettendoos) aan te bieden, terwijl het mij
in mijn hoedanigheid van burgemeester
verzocht u Idit geschenk ter hand te stel
len. Mij van deze opdracht kwijtende,
stel ik U allen voor een driewerf hoera!
uit te brengen op dhr. Cock, den wak
keren voorzitter van het Luchtvaartco
mité voor SChouwen en Duiveland (Le
vendige hoera's en toejuichingen van het
publiek).
Dhr. Cock dankt hartelijk voor het ge
sprokene en het geschenk.
Tenslotte zij opgemerkt, (dat bij' de
plechtigheid ook tegenwoordig was dhr.
Bolken ider afdeeling Luchtvaart van de
Shell-maatschappij, ide groote benzine-le-
verancierster, ook voor (de vliegtuigen
en door wier toedoen ook de minder
goejde plekken van het vliegveld door
'groote 2 bij 1 M. Shell-borden worden
aangeduid. In de P.H.—O.T.O. werd de
eerste bloemenzending voor Parijs ge-
lalden, geleverd door de firma Joh. Ver
ton Zoon, van ld1® kweekerij „Flora'''
alhier.
BROUWERSHAVEN. In deze gemeente
zijn de eerste automaten geplaatst, n.l.
voor sigaren, cigaretten en chocolajd'e bij
den kruidenier M. L. Hendrikse.
DRE1SCHOR. Woensdagmiddag* tus-
schen 1 en 2 uur had op het dorp een
ernstig ongeval plaats. De ongeveer 20-
jarige landbouwersknecbt C. S. kwami
van zijn werk per fiets huiswaarts ge
reden om1 het middagmaal te gebruiken,
en hoorde onderweg op den hoek van
de straat bij de timmermanswerkplaats
van dhr. Padmos een draaiorgel spelen.
Zijn aandacht was op dit orgel geves
tigd, waardoor hij niet hoorde dat van
tegenovergestelde richting een auto na
derde, die signalen gaf. Vermeerderd met
het feit, dat het orgel het uitzicht geheel
belemmerde, was een aanrijding van fiets
en auto onvermijdelijk, en dit gesdhiedde
op zoodanige wijze, dat de fiets met de
berijder onder de auto schoof. Dechauf-
feuse, mej. v. td. G. van hier, stopte ge
lukkig nogal spoedig, en in een mini
mum van tijd was een aantal omwonen
den aanwezig, om met vereende krach
ten de auto opi te tillen en de getroffene
van onder de auto te halen. Dr. van dep