Zierikzeesche Nieuwsbode FORD BLUE BAND abonnement: iVrijdag 19 Aug. 1932. zierikzeesche courant. ®8astjedejla05ergarï£ advertentien Inzending Advertentiën hinderwet. buitenland. 4-oyl. van af f 1970,- 8-cyl. van af f 2220,- VICTORIA-WATER HOLLAND'S BESTE KWALITEIT Versch gekarnd met 25°/o allerfijnste Roomboter onder Rijkscontrole. binnenland. Echt en goed Prijs p. 3 maanden 'f 1.60, franco p. post .ƒ1.80. Voor het buitenl. per Jaar f 10.—. Afzonderlijke nummers 5 cent. Verschijnt des Maandags, Woensdags en Vrij dags. Tel. No. 82. Postgiro 137677. No, 12351 Ullt.-Rldll.tHr U. J, KOSTEN van 1—8 regels «0 cis., van 4 regels en daarboven 20 ets. per regel. Reclames 80 ets. per regel. Bij contract belangrijke korting. Inzending op den dag vas uit gave vóór 10 ure. UitarlIJk 10 «ar op daa dag r. uitgaaf hinderwet. BURGEMEESTER en WETHOUDERS van Zierikl%£ maken bekenjd, dat het ver zoek van de !&Yj»-5ATAAFSCHE IM- PORT-MAATSCHAPPlJvte 's-Gravenhage ami in/op de perceelein, kadastraal be kend' in sectie A, nos. 2660—2661 een benzine-installatie 'met een ondergrondsch reservoir en een bovengron,dsche aftap inrichting te mogen oprichten idoor hen is INGEWILLIGD. Zierikzee, 17 Augustus 1932. Burgemeester en Wethouders voornoemd, A. TIMMERMAN Cz., wnd. Rurgem. P. F. WITTERMANS, Secretaris. BURGEMEESTER an WETHOUDERS van Zierikzee maken bekenjd, dat het ver zoek van P. J. COOMANS, bakker te Zierikzee, om in perceel, kadastraal be- kenldi in sectie A, no. 107, een 11/2 P-Kj- lelectrömotor voor het aanidTijven van een kneedmachine te mogen plaatsen, door hen is INGEWILLIGD. Zierikzee, 17 Augustus 1932. Burgemeester en Wethouders voornoemd, A. TIMMERMAN Czl, wnd'. Burgern P. F. WITTERMANS, Secretaris. DE MIJNSTAKING IN BELGIË. In de verschillende mijncentra in België blijft de toestand rustig. Er wordt niet onderhandeld, m'aar alles toont aan, dat de {mijnwerkers voor werk hervatting voelen, op den grondslag van het bemiddelingsvoorstel van de regee ring. In de Borinage zijn verscheidene bonderden mijnwerkers opnieuw aan het welk spek tevens voorzien moet zijn van 'het duidelijk dagstempel van den betreffenden keuringsdienst !de som' van 9 ct. per tó.g., zijnde het geheven bedrag, na uitvoer aan de exporteurs zal terugbetalen. Ook nu gelieve imlen met de Nederl. Varkens-Centrale over de uitvoeriing van dezen maatregel nader overleg te plegen. DE RIJKSMIDDELEN OVER DE MAAND JULI 1932. Overzicht van die opbrengst der Mid delen over de maand Juli 1932. Benaming der middelen. Opbrengst Opbrengst Juli 19ü2. Juli 1931. f 448.329 f 769.710 14.321 - 701.147 - 2.898.608 - 3.761,848 Grondbelasting Pers. belasting Ink. belasting Verm. belasting - 501.805 - 599.023 Div. en tant. bel. - 1.764.718 - 5.284.535 Rechten o. d- inv. - 5.531.589 - 4.928.743 Stat. recht - 156.351 - 261.051 Accijns op zout - 60.690 - 162.130 ld. op geslacht - 471.987 - 708.573 Id. op wijn - 28.836 - 42.050 ld. opi h. gedist. - 2.511.845 - 3.217.551 ld. op bier - 1.194.630 - 1.182.708 ld. op, suiker - 3.337.902 - 4.678.942 ld. op tabak - 2.027.462 - 2.7181.659 Bel. op gouden ien zilv. werken - 43.153 - 69.560 Zegelr. en boeten - 1.292.579 - 2.384.614 Regr. en boeten - 783.100 - 1.177>605 Rechten en boeten van succ., overgl bij overlijden en sdhenking - 2.406.935 Domeinen, wegen 'en vaarten - 198.338 Opbr. Staatsloterij - 9.055 Opbr. loodsgelden - 256.429 Totaal-generaal f 25.910.018 f 36.694.282 Het 1/12 der 'raming bedraagt f34.850.714. Over Ide eerste 7 maanden in 1932 is ontvangen ruimj f234 millioen (over 1931 f 269i/2 miljoen), terwijl 7/12 van de ra ming f243.9 miljoen bedraagt. i Uit Stad en Provincie. j ZIERIKZEE. Naar men ons mededeelt 3.502.721 189.023 9.055 345.034 Luchtvaartcomité „Schouwen—Duiveland" vergund, U als 1000ste passagier op onze Zeeuwsche Luchtlijn, hartelijk welkom te heeten. Het is een heugelijk feit, jdat frnze eerste binnenlandsche Luchtlijn tot heden een succes is geworden en dat haar bestaansrecht volkomen is bewezen. Vervoerde de K.L.M. vorig jaar in 3 (miaanden tijds 410 betalende passagiers op het traject Rotterdam—Haamstede, dit jaar "werden in een tijdsverloop van onge veer 31/2 maand op het traject Rotterdam —Haamstede—Vlissingen 1000 betalende passagiers vervoerd. Dit aantal had nog grooter kunnen zijn, indien van Walcheren de animlo om! te vliegen nog intensiever ware geweest, Waarbij niet vergeten mlag worden, dat wij hier al jaren lang krach tige propaganda voor onze vliegdienst hebben gevoerd en Walcheren daarmee pas is begonnen, zoodat verwacht kan worden', dat ook daar de lust tot vliegen zal toenemen. Het stemt tot dankbaar heid, dat indezen tijd, waarin helaas "schier alles bedroevend slecht gaat, onze luchtlijn reden tot groote tevredenheid! geeft en> ik voeg hieraan toe van harte te hopen', dat Haamlstede ondier leiding van zijn energieken burgemeester, Jhr. Roëll, die zooveel gevoelt voor onze Zeeuwsche Luchtlijn, in groei en bloei moge toenemen- Wanneer de rampzalige crisis, die de geheele wereld' teistert, zal zijn voorbij' gegaan, zal zeer zeker |ook deze geheele streek opleven en welvaart en voorspoed haar deel wordlen. Namens het Luchtvaart-Comité „Sehouwem—Diuive- land" bied ik U thans een legpenning met inscriptie „Zeeuwsche Luchtlijn 1932". Aan ;de 1000ste passagier. Luchtvaart-Co mité Schouwen—Duiveland", als een blij vende herinnering aan bij dit voor U en de Zeeuwsche Luchtlijn zoo gedenkwaar dig moment. Opk burg. Roëll vraagt nog een oogen- blik de aandacht van die 1000ste passa- Aidtri tljdan, andara prljzaal 20 ZAMBOS Sigarattan 25 ctt. Geen cadeaux etc, 100 waarde voor Uw geld. UITSLAB VAN DEN INTERNATIONALEN ALPENRIT. Indivïduaala winnaar» van dan Alpan Cup (Caupa dia Slaciars). Oroep I (boven 2000 cM3.) C. M. Needham (Inviota). A. C. Laoe (Inviota). D. M Hoaley (Inviota). E. A. H. Soholten (Laneia-Dilambda). Dr. Armand Lettich (Fiat). J. H. M v. d. Meulen (Ford) J. J. Sprenger van Eijk (Ford). C. D. Siddeley (Armetrong-Siddoley). H. E. Symone (Armstrong-Biddeley). W. F. Bradley (Armstrong-Biddeley). Hans Joachim Bernet (Wanderer). Carl Kappler (Wanderer). R Sauerwein (Bugatti). Dr. Adolf Noll (Anstro-Daimler). Walter Delmar (Bugatti) 0 strafpnnten. Het is opmerkelijk dat de rijders y. d. Menlen en Dr. Sprenger van Eyk met hun 8-oyl. Fords zulk een goed resultaat hebben weten te bereiken, terwijl zij waren ingedeeld in de zwaarste klasse van de zwaarste en sterkste wagens die mededongen en waarin zooals uit bovenstaand staatje blijkt, vrijwel uit sluitend zeer dure merken mededongen Terder valt het ten zeerste op dat bij zware wedstrijden zooals 'de Ballye naar Monte-Carlo, de Dumonoeau bekerrit, de 10.000 K M. rit door Enropa en nu QBERLAHN STEIN NATUURLIJK BRONWATER. Bij lunch en diner, op rtit en thuis. PRRRIKBEURTKN. i Zondag 21 Augustus te Zierikzee. Ned. Herw Kerk. Nieuwe Kerk. 10 ure, ds. Voors. Kleine Kerk. 10 ure, ds. Barnouw. Luth. Kerk; Geen dienst. Geref. Kerk. 10.30, Leesdienst en 6.30 ure, ds. Meestei van Brouwershaven. Chr. Geref. Kerk. 9.30, 2 en 6 ure, Preeklezen (oude tijd). Evangelisatie Jeruël. 7.30 ure, Samenkomst. Oud-Geref. Gem. 9.30, 2 en 6 nre, Leeskerk (oude tgd). Geref. Gem. 9.30, 2 en 5 nre, Preeklezen (oude tgd). feit een zoodanige befeekenis, dat haar bestuur besloot den man te huldigen, aan wiens onvermoeid streven het in de eerste plaats te danken is, dat de voor ons eiland) zoo belangrijke luchtlijn, thans uitgebreid- tot Vlissingen, tot stand kwam1. Immers, het was (dhr. Cock, die reeds vójór ongeveer 7 jaar 'het initiatief nam voor bet totstanldi brengen van genoem de luchtlijn. Dhr. Cock, daarbij dapper ter zijde gestaan door dhr. v. d. Broek ;en het Luchtvaartcömïté, waarvan hij voorzitter werd1, stelide zich in verbin ding met de K.L.M., en later met de N.V. „Nieuw-HaamStede", die het vlieg veld beschikbaar stelde. Aan de krach tige pogingen en Ide onvermoeide door zettingskracht van dhr. Cock is het voor namelijk te danken, dat de plannen voor onze luchtvaartverbinding met Rotterdam en thans uitgebreid tot Vlissingen wer kelijkheid werden. Het bestuur der K.L.M. besloot dhr. Cock ;als erkenning zijner groote verdienste en als herinnering aan per pond twferk jgegaan. In het Centrum gingen Woensdag wieer 449 mijnwerkers meer aan het werk dan Dinsdag en in Limburg zijn, volgens een mededeeling van het ministerie van binnenl. zaken, Woensdag 1.792 (mijnwerkers meer aan den arbeid gegaan. Te Beeringen evenwel telt mien 1.137 stakers. Ook in het Luiksche bekken is er een lichte werkhervatting. BOLIVIA-PARAGUAY. De (neutrale) Aimlerikaansche landen hebben een verzoenend gestelde nota doen toekomen aan Bolivia, Zij betuigen daarin dat het hun eenige doel is een recht vaardige oplossing van het geschil te verkrijgen, n.l. een oplossing die bevre digend is zoowel voor Bolivia als voor Paraguay, en welke ook de blijvende belangen van het Zuid-Aimlerikaansche halfrond onaangetast laat. In de nota wordt van Bolivia verlangd, dat het Zal komen met een concreet voorstel, opdat er teen overeenstemming door arbitrage zal kunnen worden bereikt. In een officiëele verklaring maakt het Boliviaansche gezantschap te Londen bekend, dat Bolivia idle suzereiiniteit eischt over heit geheele Gran Chaco-gebied, be grensd i|n het Oosten door de rivier de Paraguay en in het Zuiden door dje Pil- com'ayo. Deze aanspraak wordt volken rechtelijk gemotiveerd door te Wijzen op de oorspronkelijke door die Spaamsche Kroon ten tijde der kolonisatie verleend^ privileges. Gezien deZe mlotiveeriing weigert Pa,- raguay dezen eisch van Bolivia aan een scheidsgerecht voor te leggen. RUG- EN BUIKSPEK VAN VARKENS. Het bestuur ider Nederlandsohe Var kens Centrale (deelt biede, dat het voor het rug- en buikspek van varkens ,met een slaóhtgewicht van 190 k.g. of mieer, geslacht in de week van 22 t/m. 27 Augustus en uitgevoerd1 uiterlijk 15 Oct. 1932 welk rug- en buikspek gewaair- markt moet zijn voor het gewicht van 190 k.g. of tm'eer van het betreffende varken Idoor den keuringsdienst, onder wiens toezicht het varken is geslacht en zijn Poeders alleen, wanneer zij de handteekening dragen van fabrikant A. Mijnhardt. Maagpoeders, Hoofdpijn- poeders, Kiespijnpoeders, Hoestpoeders. Woimpoeders, enz. Per poeder 8 ot. Per doos 45 ot. Bij uw drogist. belooft ld!e a.s. tentoonstelling van fruit, groenten en bloemen, welke georgani seerd wordt idloor ide Ver. van1 Oud-Leerl. der Tuinbouwwintercursus alhier, ter ge legenheid' van haar 10-jarig bestaan en welke zal plaats vinden in die N.V. Con- qertzaal op 22 en 23 September a.s. een succes te worden. Het aantal deel nemers bedraagt 24 met totaal 75 in zendingen. De zaal en 'het tooneel zul len Idloor 'de verschillende stands geheel in beslag genomen worden. O.m. zijn beschikbaar gesteld een zilveren beker en dito lauwertak en verder 14 verg. zilveren- en 17 zilveren medaiilles. KERKWERVE. Donderdagmiddag arri veerden aan Flaauwers 3 Zierikzeesche zwemmers, welke vandaar van de z.g.n. punt van Casboek (waren vertrokken. Hoe wel zij gevaar liepen door den stroom te worden medegesleurd, hebben zij toch allen veilig Flaauwers bereikt. Alleen kreeg een van hen onderweg last van kramp en moest hij zich eenige oogen- blikken aan land (begeven. Toen de kra nige zwemtners, na zich van hun kleeren, 'die 'hun per fiets achterna werden ge bracht, te hebben voorzien, in café Hart een stevigen maaltijd' hadden gebruikt, keerden zij per fiets huiswaarts. HAAMSTEDE. Onder groote belangstel ling Idaalde Donderdagnamiddag met de P.H.O.T.O., piloot dhr. Sefferdt, de dui zendste betalende passagier 'der Zeeuw sche luchtlijn, rnlej. G. Schoenmaker van Soerabaja, op het vliegveld. Medepassa giers waren burgemeester Bainnink, echt genoot© en zoon, dhr. Schoenmaker, dhr. en imej. Okkerse en dhr. Bouwman en echtgenoote. Dhr. Cock, voorzitter van het Luchtvaartcoanité „Schouwen en Dui veland", sprak mej. Schoenmaker als volgt tQe: „Het zij imlij als voorzitter van het giere. Dikwijls lezen we van Ide J00.000ste of 50.000e inwoner eener gemeente, steeds fa passagier van 'den ooievaar, welke dan overladen wordt imlet geschenken, zeidié ZE-A. o.m.: Doch ook voor de gemeente Haamstede, die zooveel belang heeft bij de luchtlijn Rotterdam—Haamstede—Vlis- simlgen, is deze 1000ste (passagier van (groote waaide. Het is daarom, (dat jk namens het gemeentebestuur van Haam stede mej. Schoenmaker als herinnering aan haar luchtreis een bouquet aanbied. Moge ideze 1000ste passagiere noig door meerdere veelvouden van 1000 wordlen gevolgd en op deze wijze idje luchtlijn Rotterdam—Haamstede—Vlissingen voort durend in groei en bloed toenemlen. D|hr. Bouwwtmlan sprak o.a. 't volgende: „Het was mij een groote eer, toen dhr. P'lesmlan, die door een reis naar jhet buitenland verhinderd is hier tegenwoor dig te zijn, m'ij1 verzocht de Directie dier K.L.M. te vertegenwoordigen bij dit (ge denkwaardig mometnt. Zoo is dian nu, eerder nog dan ide grootste optimisten hadden idiurven hopen, de 1000ste passa gier der Zeeuwsche Luchtlijn op dit vlieg veld gedaald. Deze huldiging betreft niet alleen de persoon, rnlaar symboliseert een uiting van groote dankbaarheid ider K. L. M. t en opzichte van ons reizend publiek, dat zich aan onze zorgen heeft willen toevertrouwen iep daardoor het be staansrecht van deze luchtverbinding heeft bewezen. Alle inspanning on toewijding, alle financiëele tegemoetkoming, alle medewerking en hulp, alle propaganda en 'enthousiasme, zoowel van de zijde der autoriteiten, van de N.V. „Nieuw. Haamstede, van het Luchtvaart-Comité, van 'de Vereeiniging tot bevordering der Luchtvaart op Schouwen, van de K.L.M. in al haar geledingen, zou voor niets zijn geweest, indien niet het publiek daad werkelijk van deze luchtvaartverbinding gebruik had gemaakt. Wij kunnen werke lijk spreken van een luchtverkeer in |den besten zin des woords, dat zich .in korten ongelooflijken tijd heeft ontwikkeld tot een vervoer, dat niet meer ontbeerd kan worden. De gunstige resultaten op de Zeeuwsche lijn stemmen de K.L.M. hoop vol en ik mag U wel verklappen, dat} niet alleen dezen herfst vrijwel zeker tot No vember een week-end-dienst zal worden weer de Internationale Alpenrit (2600 K.M. uitsluitend door de bergen met zeer hooge snelheid) door de mededingers in de zwaarste klasse vrijwel nooit ern der merken uit de goedkoope prijsklasse nemen behalve dan de Ford welke hierop een gunstige uitzondering maakt Dat de onafhankelijke wedstrijdrijders wel dikwijls Ford kiezen en sleohts als sporadisohe uitzondering een van zijn naaste concurrenten, pleit wel voor het vertrouwen dat in deze wagen wordt gesteld indien het erop aankomt dat extra zwaar werk met de grootst moge lijke zekerheid verricht moet worden. onderhouden, maar dat het plan bestaat gedurende idle drukste maanden van het zomerseizoen 1933 die dienst zelfs in plaats van 3 (dagen per week tweemaal daags alle 'dagen van de week dubbel uit te voeren; reeds worden onderhandelingen 'gevoerd oml de lijn door te trekken naar ide Belgische badplaats Kinocke. Slaagt een1 en ander, dan wordt een toename van toeristenbezoek aan het mooie Zee land vrijwel verzekerd. Was die K.LM. bij de opening der diensten zeer erkente lijk voor de medewerking van vele emi nente personen uit Luchtvaart-Comité „Schouwen—Duivelanid", Vereeniging tot bevordering van 't Luchtvaartjverkeer enz., zij wil thans ook het reizend publiek dank zeggen- De K.L.M. heeft gemeend, dat deze 1000ste passagier zelf diezen )dag niet moet vergeten (biedt een sigaretten koker met de embleemen der Maatschap pij, met inliggend vrijbiljet, en verkleind moldel 3-motorig K.L-M.-vliegtuig aan). Ook de vereeniging tot bevordering van het Luchtvaartverkeer wordt voor haar clublokaal dergelijk model toegezegd1. Na een algemeen woord van dank door dhr. Bouwman, herneemt burgem. Roëll het woord als volgt: „In de annalen van het Luchtvaart-Comité „Schouwen—Duiveland mag deze 13 Augsutus als een grooten en beteekenisvollen dag worden geken merkt. Immers is heden de 1000ste passa giere in 1932 op de luchtlijn Rotterdam1—» Haamstede—Vlissingen vervoerd. Doch ook (de Kon. Ned. Luchtvaart- Mpij. 'hecht zeer terecht aan dit heuglijk dezen dag een souvenir, (prachtige siga rettendoos) aan te bieden, terwijl het mij in mijn hoedanigheid van burgemeester verzocht u Idit geschenk ter hand te stel len. Mij van deze opdracht kwijtende, stel ik U allen voor een driewerf hoera! uit te brengen op dhr. Cock, den wak keren voorzitter van het Luchtvaartco mité voor SChouwen en Duiveland (Le vendige hoera's en toejuichingen van het publiek). Dhr. Cock dankt hartelijk voor het ge sprokene en het geschenk. Tenslotte zij opgemerkt, (dat bij' de plechtigheid ook tegenwoordig was dhr. Bolken ider afdeeling Luchtvaart van de Shell-maatschappij, ide groote benzine-le- verancierster, ook voor (de vliegtuigen en door wier toedoen ook de minder goejde plekken van het vliegveld door 'groote 2 bij 1 M. Shell-borden worden aangeduid. In de P.H.—O.T.O. werd de eerste bloemenzending voor Parijs ge- lalden, geleverd door de firma Joh. Ver ton Zoon, van ld1® kweekerij „Flora''' alhier. BROUWERSHAVEN. In deze gemeente zijn de eerste automaten geplaatst, n.l. voor sigaren, cigaretten en chocolajd'e bij den kruidenier M. L. Hendrikse. DRE1SCHOR. Woensdagmiddag* tus- schen 1 en 2 uur had op het dorp een ernstig ongeval plaats. De ongeveer 20- jarige landbouwersknecbt C. S. kwami van zijn werk per fiets huiswaarts ge reden om1 het middagmaal te gebruiken, en hoorde onderweg op den hoek van de straat bij de timmermanswerkplaats van dhr. Padmos een draaiorgel spelen. Zijn aandacht was op dit orgel geves tigd, waardoor hij niet hoorde dat van tegenovergestelde richting een auto na derde, die signalen gaf. Vermeerderd met het feit, dat het orgel het uitzicht geheel belemmerde, was een aanrijding van fiets en auto onvermijdelijk, en dit gesdhiedde op zoodanige wijze, dat de fiets met de berijder onder de auto schoof. Dechauf- feuse, mej. v. td. G. van hier, stopte ge lukkig nogal spoedig, en in een mini mum van tijd was een aantal omwonen den aanwezig, om met vereende krach ten de auto opi te tillen en de getroffene van onder de auto te halen. Dr. van dep

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1932 | | pagina 1