Zierikzeesche Nieuwsbode Pnrol bij-Aowe eo Schrale fluid. ABONNEMENT: ADVERTENTIEN Woensdag 17 Oct. 1928. zierikzeesche courant. Inzending Advertentiën BUITENLAND. BINNENLAND. Bieten rooien Uit Stad en Provlnoie. PrQi per 8 suuuiden f 1,50, franco per poat ƒ1,80. Voor het buitenland per jaar f 10, Afzonderlijke nummers 5 eent. Yeraehgnt Mnd., "Wnad. en Vrgd. Pontohèqne- en Giron 187677. 18 regel» 80 ote., tab regel» en daarboven 20 eta. per regel. Reolame» 30 cta. p. regel. Bjj eontraot belangrijke korting. uiterlijk 10 uur op den dag v. uitgaaf Gevonden voorwerpen Een rozenkrans; een Ejngelsche sleutel; een fietspomp; een damesbont; een dar mes handschoen; een tril met étui; een mes; een riempje; een dop van een vul penhouder; koralen; een rijwiel. Do Commissaris van Politie: R. P. BRONS. EEN HUWELIJKSKARAVAAN. Een zekere miss Helen Davis te Was hington, is op de origineel© gedachte ge komen, een „huwelijks-karavaan" te or- ganisearen, die door de Vereenigde Sta ten trekt tot het vinden ven echtgeno ten voor de deelneemsters. Alle ongehuw de vrouwen, die zich eenzaam en verlaten gevoelen, kunnen zich bij deze karavam aansluiten, wanneer zij voldoende bewij zen kunnen overleggen van de eerlijkheid harer bedoelingen. Miss Davis is de tocht begonnen in een groote automobiel in gezelschap' van twee andere dames, twee wediuwen, en zij verwacht, dat zich een groot aantal eenzame vrouwen bij ha^r zullen aansluiten. Miss Davis is 32 jaar oud, haar metgezellen 38 en 50 jaar. Met haar muzikale talenten en welspre kendheid denkt miss Davis dat zij' de har ten der begeerde mannen zal bereiken. Intusschen heeft zij reeds van 600 zich eenzaam gevoelende mannen bericht ont vangen, dat zij haar onderneming v.sn harte toejuichen. Miss Davis heeft echter duidelijk te kennen gegeven dat de tocht volstrekt niet een frivole expeditie is. doch de reis van idealistische vrouwen, die zich beschouwen als ernstige „home makers". Alle mannen, die zich aenmel- den, zullen worden geregistreerd en naar hun financieele vermogen en andere kwa liteiten zal een ernstig onderzoek worden ingesteld. De karavaan trekt vaja Was hington naar Los Angeles. De dames re kenen er op, dat de heeren, die meenen dat zij in de termen vallen voor een hu welijk met een harer, haar te hunnen huize zullen ontvangen. In het voorjaar denkt de karavaan den tocht weer najair Washington te aanvaarden. HET SPOORWEGONGELUK IN ENGELAND. Omtrent het spoorwegongeluk, dait op 't laatst der vorige week bij' Charfield in het Engelsche graafschap Gloucester heeft plaats, gehad, deelen wij1 nog het volgende mede: Dei exprestrein, die (olh 10 u,u£r van. Leeds naar Bristol vertrokken was, bevond zich bijl dikken mist ongeveer halverwege tus- schen Gloucester en Bristol op de hoofd lijn. Een goederentrein was op het punt j>mf van diie lijn een zijspoor op te rijden. Nogt'voor dit gebeurd was, boogde men het gedender van den naderenden expres- trein. Er werden nog wanhopige pogingen gedaan om' den goederentrein bijtijds weg te krijlgen, maar de passagierstrein kwam onder den smallen doorgang onder een brug aan en trof de locomotief van den goederentrein met een slag, die slapende menschen in een omtrek van eenige kilo- mieters wekte. Hij' vloog van het spoor en tegelijk op een anderen goederentrein, die op de andere lijn in tegenovergestelde richting aankwam1. Toen volgden er uren van verschrikking. Men hoorde vrouwen en kinderen gillen boven den sissenden stoom uit. En toen sloegen de eerste viamlmen uit de waggons van den goede rentrein, die met benzine en olie geladen waren. Er verliep tmeer dan een uur vóór imten den passagiers de eerste hulp kon verleenen. Brandweren uit den om trek snelden toe, im'aar de eerste spuiten konden geen water vinden en de brand weer uit Gloucester Imloest 1600 M. var gaan om) watervoorraad te halen. Midde lerwijl droegen spoorwegbeambten, poli- tie-agenten en burgers door pijnen ver wezen en gewonde passagiers uit den brandenden wrakhoop weg. Zoo lang er echter nog geen water was, stonden hon derden toegesnelde dorpelingen er wer keloos bij', terwijl de slachtoffers hart verscheurend Om) hulp riepen. Een passa gier rende uit een brandend rijtuig weg, en riep toen: „Ik ben mlijin bagage ver geten". Hijf liep ijlings teruig en men heeft hem niet meer teruggezien* Een sorteer der van de post, die in den oorlog aan giranaatschok geleden had, werd krank zinnig en moest razend en tierend met geweld weggebracht worden. Het aantal slachtoffers bedraagt veertien, van wie ier slechts 5 herkend konden worden; andere lijken waren volkomen verkoold. DE „GRAF ZEPPELIN" AANGEKOMEN. Maandagavond tegen 11 uur Amster- damsche tij'd is de „Graf Zepipelin" boven het vliegveld van Lakehurst aangekomen. De landing geschiedde vlot. Juist toen de duisternis gevallen was (17,41 uur Amerji kaansche tijd) daalde het schip tot op 150 voet. De Iandingstouwen werden neerge laten, welke door enthousiaste mannen gegrepen werden. Tevergeefs poogden de soldaten de menigte tegen te houden, die steeds weer in hoera-geroep uitbarstte, vooral toen dr. Eckener zich aan der ven sters der cabine vertoonde. Dr. Eckener leidde zelf de landing. Het luchtschip was voor de landing om de hal heengevlogen om daarna precies voor de zeppelmloods 1e stoppen. Maandagsn^cht 12,18 uur werd het luchtschip in de hrl getrokken, ter wijl de commandant dr. Eckener half één het luchtschip, als eerste verliet. Donderdagmorgen 7,50 uur is het vlieg tuig te FTieöriehshafen opgestegen en Maandagnacht hap één wajs 't gevaarte veilig en wel in de hal te Lakehurst getorgen, waarmede deze glorieuze tocht, die door heel de beschaafde wereld is gevolgd, was geëindigd. Luidruchtig waren de ovaties die het luchtschip in ontvangst had te nemen bo ven de groote Amerikaansohe steden Was hington, Baltimore en New-York. Op het oogenblik, dat het luchtschip boven de 1 stad New-York verscheen, brak éen groot alarm los. 'De sirenes loeiden; de prteiders t verlieten de fabrieken; de kantoren liepen leeg en de straten vulden zich in «een mi nimum vsn tijd met een groote menigte. Het luchtschip werd luide toegejuicht. Op de daken van de wolkenkrabbers h?,dden zich vele duizenden opgesteld om 't lucht schip gade te slaan. Het verkeer in de straten stond letterlijk stil. Nadat het luchtschip over het vlieg veld van Washington was gevlogen, ver scheen het tioven het Kapitool en het Witte Huis. Van een hoogte van onge veer 1000 voet groette de „Graf Zeppe lin" tweemaal. President Coolidge begaf zich onmiddellijk in den voortuin, waar zijn echtgenoote zich reeds bevond, en wuifde het luchtschip toe. Het weer was helder, zoodat de passagiers met verre kijkers waren te zien. President Coolidge heeft naar aanlei ding van den gelukten tocht van de Graf Zeppelin over den Atlantischen Oceaan aan Rijkspresident Hindenburg een tele gram met gelukwens'chen verzonden, waarin hij erop wees, dat deze vlucht het Amerikaansehe volk met bewonde ring heeft vervuld en een mijlpaal vormt in cfe geschiedenis van de ontwikkeling van hel luchtverkeer tusschen Amerika en Europa. Dr. Eckener seinde aan Coolidge: Op het oogenblik, dat het luchtschip Graf Zeppelin na een avontuurlijke en aan afwisseling rijke luchtreis zich voor het eerst boven het Amerikaansehe vasteland bevindt, het vaderland van onzen geëer- den commandant Rosendahl, zenden wij, commandant, passagiers en b'emajnnjng van de Graf Zeppelin, u onze eerbiedige groeten. De Amerikaansehe bladen geven uit voerige beschrijvingen van de aankomst der „Graf Zeppelin", die verscheidene bladzijden beslaan. Vele bladen in New- Yoxk, Washington en Philadelphia geven zeven bladzijden nieuws over de aan-, komst van het luchtschip en photo's van de reis. De in de pers gepubliceerde uitin gen-wan de passagiers schetsen den tocht als aangenaaim, niettegenstaande de kleine opwinding van Zaterdag, toen boven den Oceaan door de kracht van den storm een der stabiliseeringsvlakken werd be schadigd. De Fransche ochtendbladen (bevatten uit-1 voerige beschouwingen over den geslaag-i deni tocht. Ook de Matin noeimit de vlucht een groote daad van de Duitsche lucht vaart. Ondanks de moeilijkheden bij de Bermuda-eilanden is de tocht goed ge lukt. Het blad acht den tocht van het luchtschip echter nog geen bewijs voor de mogelijkheid van een zeker en vlug overbrengen van passagiers en mail vap Europa naar Amerika. Het luchtschip' is hiervoor nog niet volmaakt genoeg. De Daily Telegraph merkt op', dat de Graf Zeppelin weliswaar nog niet sterk jrjenoeg is (gebleken om doicr slechte weers omstandigheden heen te dringen, doch tot nu toe is er geen luchtschip' 'geweest, dat met zooveel succes tegen het slechte weer gestreden heeft. Dit is geen slecht begin voor een passagiersdienst over den Atlantjschen Oceaan, ,als welks stichter, dr. Eckener steeds m herinnering zal blijven. De „Wiener Neusste Nachrichten" noemt de tocht een overwinning op de natuur elementen, een triomf voor de Duitsche techniek. De Oostenrijkers verheugen zich met de Du'tschers over dit succes en brengen hulde aan dr. Eckener. De Duitsche pers is begrijpelijkerwijzle geestdriftig gestemd over het welslagen) varf de reis en huldigt dr. Eckener en zijin bemanning voor hun beleid. De geheele tocht van Friedrichsfhafen naar Lakehurst heeft 1111/2 uur, d. i. 4 dagen en 151/2 uur, geduurd. TWEEDE KAMER. Zitting van Dinsdag 10 October. Na de installatie van ir. Feber wojrdit aan den heer Drop een interpellatie toe gestaan over de toestanden in de mijn industrie. O pi verzloek'van den minister van ondier- wijs wordt het ontwerp betreffende de schioolgeidregeling voorloopig van de agenda afgevoerd, waarna het ontwerp in zake de financiëeie betrekking tusschen rijk en gemeenten naar de commissie van voorbereiding wordt gezonden,. De heer L. de Visser vraagt een inter pellatie} aan .over de toestanden in het ge bied van den Bpven-Digoel, waarover morgen beslist zal worden. Da heer de Visser protesteert tegen de imededeeling van den voorzitter, dat de interpellatie over het verblijf van Kurt Vogel niet (meer op de agenda zal worden geplaatst. Spr. (keert zich tegen het beleid van den voorzitter en betoogt, dat deze partijdig is. Hij dreigt met obstructie als tdu voorzitter zijh interpellatie niet aan de orde stelt. Hij is bereid opi deze wijze imet den voorzitter te gaan „knokken". De voorzitter meent, dat vlak vóór de begroo ting'deze interpellatie niet kan wor den behandeld, doch is bereid, die nader aan da orde te stellen in de eerste verga dering na Kerstmis. 1 Aanj de prde komt het ontwerp tot wljl- éiging van enkele artikelen van de Indi sche staatsregeling. De| hear Cramer betoogt, dat 'deze kwes tie in Indië groote beroering wekte en juichte het toe, dat de regeering de Ver gissing van da Kamer weder ongedaan! wil maken. Hij laat zich kritisch uit over da oppositie hier te lande tegen het ont- 'werp. Da regeéring tnloet niet danken, zegt spr., dat z)ij ar is met dit ontwerp, dat slechts de eerste stap is naar medezeg genschap voor de inlandsche bevolking. Spr. betoogt, dat er een andere oplos sing mogelijk is, dan die, welke de heer Qolijh in zijn boek aangeeft. In het stelsel-Colij'n krijgt de Volks raad zulk een onbeteekenende rol te spe len, dat hij gerust kan verdwijnen. De haer Cofijtn geeft een verkeerd beeld van den Volksraad'. De debatten staan er op hoog peil. Het streven van den heer Co lij'n zou in Indië op den grootsten tegen stand! stuiten en leiden tot hoogst ernstige conflicten. De heer Colijh en de zijnen willen een staatscommissie, die de grond slagen moet herzien van het Indische re- geeringsbeleid. Ookj spr. en de zijhen willen een staats* commissie. Maar terwijl sp^. en de zijnen vooruit willen, wil men van andere Zijde achteruit. De heer Beumler kan aan dat ontwerp, dat in staatsrechtelijke ongerechtigheid is geboren, Zijh stern niet geven. Hij kam niet bukken voor den drang, door den' G. G. en den minister op de Kamer uit geoefend. Het behoort niet tot spr.s ge woonte, een wetsontwerp te aanvaarden, dat hij! niet goed acht. De heer v. Boetselaer betoogt, dat het parlement hier voor een voldongen feit wordt gesteld en op Zijin invloed wordt een bedenkelijke inbreuk gemaakt. Spr. is het eens met den heer Colijh in diens bezorgdheid of 'wijl met Indië wel op den goeden weg zïjh. Het tijdstip voor de instelling van een Staatscommissie is thans wel minder gunstig dan bij de tot standkoming der Indische staatsregeling. De heer Feber is van meening, dat dit ontwerp niet van richting gevenden in vloed! zal zijh op de toekomstige staatsin richting van Indië; uit vrees, dat het daarop zou vooruit loopen, behoeft dus tegen dit wetsvoorstel geen bezwaar te worden gemaakt. VERLIQHTING TE, OUD-VOSMEER. Op een desbetreffend verzoekschrift is bij Sohuttevaer bericht ingekomen, dat binnenkort door de Gommiss?rissen der Ambachtsheerlijkheid een verlichting op den Westelijken Veer dam van de haven te Oud-Vosmeer zal worden aangebracht. Verlichting van den Oostelij'ken veerdam zal voorhands nog in overweging worden gehouden. Van de gemeente werd be richt ontvangen, dat ook de verlichting op de haven zal worden verbeterd. Kloven, ontvellingen, sohrammen en andere huidverwondingen ver- zaoht en geneest mQn «nel mei Doos 30 en 60 ot. PUROL ZIERIKZEE. Donderdag houdt de afd. Zierikzee van het Roode Kruis haar ge wone jaarlijksche collecte, speciaal voor vredesdoeleinden, welke collecte wij gaar ne aanbevelen, omdat uit de ontvangen bijdragen steun wordt verleend aan in stellingen en personen, die niets met het oorspronkelijke idéé, waarvoor het Rojdc Kruis is opgericht, hebben uit te staan. Het vredeswerk van 'het Roode Kruis dient gesteund! Bij Kon. besluit van 13 October is bènoemd tot griffier bij 't kantongerecht te Tholen, mr. J. C. Dros, wnd. griffier bij 't kantongerecht te Leiden. ELKEjRZEE. In de Vrijdag gehouden openbare raadsvergadering werd ajajn den heer C. van Gorsel, assistent aan de O.L. school, voor het jaar 1929 een salaris- Verhooging van f 50 toegekend. BRUINISSE, Zaterdagavond jJ. verga derdie de ver. Algemeen Schippers- en Visschersbelang in „Hel Veerhuis". De voorzitter, de heer M. Vijverberg, opende deze vergadering waarbij hij mededeelde dat deze was belegd op verzoek van een 10-tal leden. Den verzoekers weTd de gelegenheid geboden hun verzoek te mo- tiveeren. Uit de vergadering werd mede gedeeld, dat het verzoek was gedaan om door middel van „Algemeen Schippers en Vissensbelang" te ageeren tegen de plannen die door den Min. van Binncnl. Zaken en Landblouw zijn ontworpen om de distributie van Zuiderzeesch mossel zaad te doen geschieden door den Zeeuw>- schen Bond van Mosselkweekers, daar de voorgestelde regeling praktisch onuitvoer baar is. Men keurde het af, dat in een onlangs in de nieuwsbladen opgenomen bericht betreffende de gehouden vergade ring te Roosendaal, de indruk werd geves tigd als zouden alle Zeeuwsche vissohers de voorgestelde regeling toejuichen, daar niet een enkele vergadering van dé afi. Bruinisse" va.11 dein Bond van Mossel- kweekers is gehouden, waarin deze kwestie werd besproken. De voorz- en meerdere bestuursleden achtten deze kwestie niet thuis in deze vereeniging en gaven den raad een vergadering a?n te vra(gen van de Bondsafdeeling. Door een der leden werd evenwel opgemerkt, dat deze ver. ook niet-leden van den Bond onder zijn leden telt. en men dezen dan toch ter wille dient te zijn. Over een en ander werd vrij druk gediscussieerd, tot men een voorstel aanhield, hetwelk behelsde, dat een request aan den Minister zal worden gezonden behelzende gemotiveer de bezwaren tegen de practische onuit voerbaarheid der voorgestelde regeling. Daar het bekend is. dat ook opi andere visschersplaatsen bezwaren tegen de re geling bestaan, zal het requsst aan de visschersvereenigingen ter onderteekening worden gezonden. ST-ANNALAND. Dhr. J. Ilmer, die op enkele maanden [na, onze gemeente 25 jiaatr heeft gediend, als gemeenteveldwachter, havenmeester, ontvanger van kaafi- en hai- vengeld. enz., en nu Zijn pensioen heeft gevraagd en gekregen, heeft Dinsdag St- Annaland verlaten om zich te Bergen-opH Zoom te vestigen. Het gemeentebestuur, de oud-burgemeester (dhr. A. J. Bierens) en de o.ucLseeretaris (dhr. Joh. Polder man) namen Zaterdag in den familiekring afscheid van hem en boden hem een fraai schoorsteengairniluur aain, als dank voor zijn bewezen diensten aan de ge meente. Zijn opvolger, dhr. Chr. Schipper, is reeds sedert 1 Oetobter in functie. PROV. STATEN VAN ZEELAND- Verschenen zijn eenige stukken voor de as. vergadering van de Prov. Staten vatn Zeelend, o.a. voor het aanstellen va)n distriets- SCHOOLARTSEN. N2ar aanleiding vaja het in hun hapden om advies gestelde verzoek van de Prov. Zeeuwsche Vereen. „Het Groene Kruis" om 50 0/0 subsidie voor het aanstellen van districts-schoolartsen, hebben Ged. Star ten een schrijven gericht tot de gemeente besturen. om te weten te komen of en in hoeverre op medewerking zoowel van hen als van de besturen der bijz- scholen te rekenen valt. Uit de ingekomen ant iwoorden blijkt dat men vrij algemeen iwei- nig voor dit instrument, gevoelt en men in de meeste gemeenten daarvoor geen geld wenscht beschikbaar te 'stellen. Bo vendien zijn Ged. St. van meening. dat het tniet op den weg der Prov. ligt deze zaak financieel te steunen en stellen dan ook voor 'het verzoek af te wijzen. PROVINCIALE WATERSTAAT. Ged. Staten herinneren aan het besluit van 18 Juli 1922. waalbij inzake den Prov. Weterstaatsdienst werd bepaald, d,a£ er ten hoogste 3 ingenieurs zullen werkzaam zijh. en dat hun standplaatsen door Ged. Slaton worden aangewezen. Deze .arbeids regeling is niet zonder goede gevo'^en gebleven. Thans neemt het werk van den Waterstaat zeer toe en achten Ged. Stai- ton het gewerascht een derden ingenieur aan te stellen, waarom zij vragen het he. moodigde gelden op de (fegnooting 1929 toe te staan, welke standplaatsen zullen wor den aangewezen en welke ingenieursdis tricten in verband daarmede zullen wor den in het leven geroepen staat nog niet vast, zeer waarsChij'nlijk zei, ondergeschik te punten daargelaten, de regeling van vóór 1922 worden gevolgd. WERKLOOSHEID. In verband met de vraag door den heer Overhoff gedaan naar ajanleiding van het Prov. Verslag 1927 over de uitlating van de werkloosheid, zijh door Ged. Staten aan de besturen der gemeenten inlichtin gen gevraagd omtrent de werkloosheid in bet tijdvak! 1 (Mei 1927—1 Mei 1928, in het bijzonder omtrent duur en oorzaak der werkloosheid, waarbij buiten beschouwing werden gelaten de z.g. habitueel werkton. zen. De resultaten van dit onderzoek ko men in het algemeen overeen met hetgeen in het Prov. verslag werd medegedeeld!. Blijkens de ingekomen berichten is de werkloosheid hoofdzakelijk te zoeken on der de landbouwende bevolking, de land arbeiders daaronder begrepen. Diaajnaast ook onder de bouwvakarbeiders. Afgezien van bijzondere omstandigheden wordt als oorzaak der werkloosheid over het alge meen seizoenslapte in het Landbouwbedrijf ongunstige weersgesteldheid in landbbuw- en bouwvakbedrijf en het toenemend .ge bruik van machines zoowel in den land bouw als in de industrie genoemd. Als tijdvak waarin de werkloosheid het groot ste is. wordt in het algemeen genoemd de periode December—Maart. Enkele gem- besturen nemen daar nog bij de ma?alen November en April. Ged. Staten nemen het standpunt jn dat het op hun weg ligt. om zooveel mogelijk de uitvoering van productief werk te bevorderen, doch dat voor eenige verdere bemoeiing voor de Prov. hier geen plaats is. WERKEjN VOOR BOOT- EN VEEjRDlEN STEN. iHet wordt gewenscht geacht door Ged. Staten, dal ten behoeve van den Prov. Stoombootdienst op de Ooster-Schelde in 1929 buitengewone werken worden uitge voerd. Aanlegplaats Prov. boot te Zierik zee. Gezien de bekende bezwaren aan de aanlegplaats ata'n hel Luitje te Zierikzee verlondei^ stellen Ged. Staten voor eene drijvende aanlegplaats v<^n bescheiden, doch voldoende afmetingen aan te schaf fen, waarvan de kosten geraamd worden t>P f 60,000 globaal. REGLEJMENT OP DE WEGEN EN VOETPADEN. Naar aanleiding va(n opmerkingen van den Minister van Waterstaat stellen Ged. Staten voor in art, 84 van het Reglement op de wegen en voetpaden, alsnog eene wijziging aan te brengen. Daardoor wordt blepaald, dat het geoorloofd is, twee aa|n- eengekoppelde landbouwwerktuigen of een landbouwwerktuig geko.ppeltl aan een voerluig over 'de wegen te vervoeren. Aan_ vankelijk volgde hierop „onverschillig hoe de voortbeweging geschiedt". Thans wordt voorgesteld te lezen: „onverminderd de desbetreffende bepalingen van de Motor en Rijwielwet en van het Motor- en rij- wielreglement". Nog wordt voorgesteld als laatste paragraaf toe te-voegen: Waar in dit artikel van landbouwwerktuigen sprake is worden daaronder geene in den landbouw gebruikte motorrijtuigen verstaan". VERBETERING VAN WEGEN. Nu op een groot aantal wegen ter oorsake van hun plaatsing op Rijks- ^f Provinciaal wegenplan bijzondere en blij vende aandacht is gevestigd, is bij' Ge Staten de vraag gerezen of de zorg der wagenverteteriiig door de Prov. daar mede ten einde toe is vervuld, m.a.w. i'of de taak om de in belangrijkheid op de tweede categorie volgende wegen, door Ged. Staten tertiaire wegen genoemd te verteteren, al dan niet uitsluitend aan de betrokken streek moet worden over gelaten. Er z'ijn vele van die wegen die niet of stellig niet tijdig genoeg zullen worden verbeterd zonder hulp van de Provincie. Ged. Staten meenen dat voor eene landt touwende, eene plattelandspnn vinc-ie als Zeeland goede wegen een vi taal belang zijn, een belang, da|t men niet straffeloos verwaarloost. In het midden der vorige eeuw zijn door de Staten, overtuigd dat goede we gen voor de algemeene welvaart onmis baar zijn" en, zooals het elders luidt, ,d,at goede middelen van gemeenschap voor de volkswelvaart eenen machtigen hef boom uitmaken", met 2eer gunstig ge volg fondsen voiox wegsverbetering be schikbaar gesteld, zul les in den vorm van xentelooze voorschotten, de uitkomsten waren zelfs van dien aard, dajt 4e maat regel in de jaren 1863, 1868> 1869 en 1882 m&t gelijke resultaten werd herhaald. Ged. Staten zouden ook thans dezen steun- vorm voor de tertiaire wegen willen kie zen, omdat er tusschen den toestand in de tweede helft der vorige eeuw en den tegenwoordigen, bij alle formeele ver schillen, in wezen veel overeenkomstigs is. Bepaald moet worden, dat de weg noch op he it Rijks-, noch op het Pro v. wegenplm mag voorkomen en een hoofd- veAlnding moet voir men van twee of meer kommen in één gemeente, hetzij van twe-i of meer kommen in twee of meer gemeenten. De verschillende steun- systemen, welke de Staten tot nu toe somtijds volgden, zouden daarmede dan, indien noodig met zoovele woorden, al geheel ingetrokken worden, zoodat de Prov. lusschenkomst voor vvegenverbete- ring dan uitsluitend zal zijn, neergelegd in de bepalingen der wegenbelastingver- ordening en in het lesluit, dat Ged. Sta ten thans met hun voorstel béoogen. De vroeger verleende steun komt dan daar bij niet meer in aanmerking en ieder geval zal op zich zelf moeten worden bezien, zoodat de verbeteringswij'ze o.a. steeds zal kunnen afhangen van de be hoeften en de ligging van de streek, welke de weg doorsnijdt, en van de financieele draagkracht ven hen, die de wegsverbe tering nastreven. Vaste regeling voor de verbetering kunnen hier niet worden ge steld. Het komt Ged. Staten niet ge wenscht voor een bepaald totaal b|drajg voor die voorschotten te noemen, al zal niet ongelimiteerd kunnen worden voorge. schoten. Elke aanvraag z3(l zoowel naar haar eigen beteekenis als in verband met den stand der Prov. geldmiddelen wor den beoordeeld. BEGROOTING 1929. Ged, Staten bieden ter vaststelling aan de begrooting voor 1929 met een eind bedrag in ontv. en uitg. vlan f 2,824,500,13 en een onvoorzien ad f 42,567,18. EECHT2 A KEK» Voor den politierechter der MjiddeJr

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1928 | | pagina 1