Zierikzeesche Nieuwsbode
Pnrol bij-Aowe eo Schrale fluid.
ABONNEMENT:
ADVERTENTIEN
Woensdag 17 Oct. 1928. zierikzeesche courant.
Inzending Advertentiën
BUITENLAND.
BINNENLAND.
Bieten rooien
Uit Stad en Provlnoie.
PrQi per 8 suuuiden f 1,50,
franco per poat ƒ1,80. Voor het
buitenland per jaar f 10,
Afzonderlijke nummers 5 eent.
Yeraehgnt Mnd., "Wnad. en Vrgd.
Pontohèqne- en Giron 187677.
18 regel» 80 ote., tab
regel» en daarboven 20 eta. per
regel. Reolame» 30 cta. p. regel.
Bjj eontraot belangrijke korting.
uiterlijk 10 uur op den dag v. uitgaaf
Gevonden voorwerpen
Een rozenkrans; een Ejngelsche sleutel;
een fietspomp; een damesbont; een dar
mes handschoen; een tril met étui; een
mes; een riempje; een dop van een vul
penhouder; koralen; een rijwiel.
Do Commissaris van Politie:
R. P. BRONS.
EEN HUWELIJKSKARAVAAN.
Een zekere miss Helen Davis te Was
hington, is op de origineel© gedachte ge
komen, een „huwelijks-karavaan" te or-
ganisearen, die door de Vereenigde Sta
ten trekt tot het vinden ven echtgeno
ten voor de deelneemsters. Alle ongehuw
de vrouwen, die zich eenzaam en verlaten
gevoelen, kunnen zich bij deze karavam
aansluiten, wanneer zij voldoende bewij
zen kunnen overleggen van de eerlijkheid
harer bedoelingen. Miss Davis is de tocht
begonnen in een groote automobiel in
gezelschap' van twee andere dames, twee
wediuwen, en zij verwacht, dat zich een
groot aantal eenzame vrouwen bij ha^r
zullen aansluiten. Miss Davis is 32 jaar
oud, haar metgezellen 38 en 50 jaar.
Met haar muzikale talenten en welspre
kendheid denkt miss Davis dat zij' de har
ten der begeerde mannen zal bereiken.
Intusschen heeft zij reeds van 600 zich
eenzaam gevoelende mannen bericht ont
vangen, dat zij haar onderneming v.sn
harte toejuichen. Miss Davis heeft echter
duidelijk te kennen gegeven dat de tocht
volstrekt niet een frivole expeditie is.
doch de reis van idealistische vrouwen,
die zich beschouwen als ernstige „home
makers". Alle mannen, die zich aenmel-
den, zullen worden geregistreerd en naar
hun financieele vermogen en andere kwa
liteiten zal een ernstig onderzoek worden
ingesteld. De karavaan trekt vaja Was
hington naar Los Angeles. De dames re
kenen er op, dat de heeren, die meenen
dat zij in de termen vallen voor een hu
welijk met een harer, haar te hunnen
huize zullen ontvangen. In het voorjaar
denkt de karavaan den tocht weer najair
Washington te aanvaarden.
HET SPOORWEGONGELUK IN
ENGELAND.
Omtrent het spoorwegongeluk, dait op
't laatst der vorige week bij' Charfield in
het Engelsche graafschap Gloucester heeft
plaats, gehad, deelen wij1 nog het volgende
mede:
Dei exprestrein, die (olh 10 u,u£r van. Leeds
naar Bristol vertrokken was, bevond zich
bijl dikken mist ongeveer halverwege tus-
schen Gloucester en Bristol op de hoofd
lijn. Een goederentrein was op het punt
j>mf van diie lijn een zijspoor op te rijden.
Nogt'voor dit gebeurd was, boogde men
het gedender van den naderenden expres-
trein. Er werden nog wanhopige pogingen
gedaan om' den goederentrein bijtijds weg
te krijlgen, maar de passagierstrein kwam
onder den smallen doorgang onder een
brug aan en trof de locomotief van den
goederentrein met een slag, die slapende
menschen in een omtrek van eenige kilo-
mieters wekte. Hij' vloog van het spoor en
tegelijk op een anderen goederentrein, die
op de andere lijn in tegenovergestelde
richting aankwam1. Toen volgden er uren
van verschrikking. Men hoorde vrouwen
en kinderen gillen boven den sissenden
stoom uit. En toen sloegen de eerste
viamlmen uit de waggons van den goede
rentrein, die met benzine en olie geladen
waren. Er verliep tmeer dan een uur
vóór imten den passagiers de eerste hulp
kon verleenen. Brandweren uit den om
trek snelden toe, im'aar de eerste spuiten
konden geen water vinden en de brand
weer uit Gloucester Imloest 1600 M. var
gaan om) watervoorraad te halen. Midde
lerwijl droegen spoorwegbeambten, poli-
tie-agenten en burgers door pijnen ver
wezen en gewonde passagiers uit den
brandenden wrakhoop weg. Zoo lang er
echter nog geen water was, stonden hon
derden toegesnelde dorpelingen er wer
keloos bij', terwijl de slachtoffers hart
verscheurend Om) hulp riepen. Een passa
gier rende uit een brandend rijtuig weg,
en riep toen: „Ik ben mlijin bagage ver
geten". Hijf liep ijlings teruig en men heeft
hem niet meer teruggezien* Een sorteer
der van de post, die in den oorlog aan
giranaatschok geleden had, werd krank
zinnig en moest razend en tierend met
geweld weggebracht worden. Het aantal
slachtoffers bedraagt veertien, van wie
ier slechts 5 herkend konden worden;
andere lijken waren volkomen verkoold.
DE „GRAF ZEPPELIN" AANGEKOMEN.
Maandagavond tegen 11 uur Amster-
damsche tij'd is de „Graf Zepipelin" boven
het vliegveld van Lakehurst aangekomen.
De landing geschiedde vlot. Juist toen de
duisternis gevallen was (17,41 uur Amerji
kaansche tijd) daalde het schip tot op 150
voet. De Iandingstouwen werden neerge
laten, welke door enthousiaste mannen
gegrepen werden. Tevergeefs poogden de
soldaten de menigte tegen te houden, die
steeds weer in hoera-geroep uitbarstte,
vooral toen dr. Eckener zich aan der ven
sters der cabine vertoonde. Dr. Eckener
leidde zelf de landing. Het luchtschip was
voor de landing om de hal heengevlogen
om daarna precies voor de zeppelmloods
1e stoppen. Maandagsn^cht 12,18 uur werd
het luchtschip in de hrl getrokken, ter
wijl de commandant dr. Eckener half één
het luchtschip, als eerste verliet.
Donderdagmorgen 7,50 uur is het vlieg
tuig te FTieöriehshafen opgestegen en
Maandagnacht hap één wajs 't gevaarte
veilig en wel in de hal te Lakehurst
getorgen, waarmede deze glorieuze tocht,
die door heel de beschaafde wereld is
gevolgd, was geëindigd.
Luidruchtig waren de ovaties die het
luchtschip in ontvangst had te nemen bo
ven de groote Amerikaansohe steden Was
hington, Baltimore en New-York. Op het
oogenblik, dat het luchtschip boven de 1
stad New-York verscheen, brak éen groot
alarm los. 'De sirenes loeiden; de prteiders t
verlieten de fabrieken; de kantoren liepen
leeg en de straten vulden zich in «een mi
nimum vsn tijd met een groote menigte.
Het luchtschip werd luide toegejuicht. Op
de daken van de wolkenkrabbers h?,dden
zich vele duizenden opgesteld om 't lucht
schip gade te slaan. Het verkeer in de
straten stond letterlijk stil.
Nadat het luchtschip over het vlieg
veld van Washington was gevlogen, ver
scheen het tioven het Kapitool en het
Witte Huis. Van een hoogte van onge
veer 1000 voet groette de „Graf Zeppe
lin" tweemaal. President Coolidge begaf
zich onmiddellijk in den voortuin, waar
zijn echtgenoote zich reeds bevond, en
wuifde het luchtschip toe. Het weer was
helder, zoodat de passagiers met verre
kijkers waren te zien.
President Coolidge heeft naar aanlei
ding van den gelukten tocht van de Graf
Zeppelin over den Atlantischen Oceaan
aan Rijkspresident Hindenburg een tele
gram met gelukwens'chen verzonden,
waarin hij erop wees, dat deze vlucht
het Amerikaansehe volk met bewonde
ring heeft vervuld en een mijlpaal vormt
in cfe geschiedenis van de ontwikkeling
van hel luchtverkeer tusschen Amerika
en Europa.
Dr. Eckener seinde aan Coolidge:
Op het oogenblik, dat het luchtschip
Graf Zeppelin na een avontuurlijke en aan
afwisseling rijke luchtreis zich voor het
eerst boven het Amerikaansehe vasteland
bevindt, het vaderland van onzen geëer-
den commandant Rosendahl, zenden wij,
commandant, passagiers en b'emajnnjng
van de Graf Zeppelin, u onze eerbiedige
groeten.
De Amerikaansehe bladen geven uit
voerige beschrijvingen van de aankomst
der „Graf Zeppelin", die verscheidene
bladzijden beslaan. Vele bladen in New-
Yoxk, Washington en Philadelphia geven
zeven bladzijden nieuws over de aan-,
komst van het luchtschip en photo's van
de reis. De in de pers gepubliceerde uitin
gen-wan de passagiers schetsen den tocht
als aangenaaim, niettegenstaande de kleine
opwinding van Zaterdag, toen boven den
Oceaan door de kracht van den storm
een der stabiliseeringsvlakken werd be
schadigd.
De Fransche ochtendbladen (bevatten uit-1
voerige beschouwingen over den geslaag-i
deni tocht. Ook de Matin noeimit de vlucht
een groote daad van de Duitsche lucht
vaart. Ondanks de moeilijkheden bij de
Bermuda-eilanden is de tocht goed ge
lukt. Het blad acht den tocht van het
luchtschip echter nog geen bewijs voor
de mogelijkheid van een zeker en vlug
overbrengen van passagiers en mail vap
Europa naar Amerika. Het luchtschip' is
hiervoor nog niet volmaakt genoeg.
De Daily Telegraph merkt op', dat de
Graf Zeppelin weliswaar nog niet sterk
jrjenoeg is (gebleken om doicr slechte weers
omstandigheden heen te dringen, doch
tot nu toe is er geen luchtschip' 'geweest,
dat met zooveel succes tegen het slechte
weer gestreden heeft. Dit is geen slecht
begin voor een passagiersdienst over den
Atlantjschen Oceaan, ,als welks stichter,
dr. Eckener steeds m herinnering zal
blijven.
De „Wiener Neusste Nachrichten" noemt
de tocht een overwinning op de natuur
elementen, een triomf voor de Duitsche
techniek. De Oostenrijkers verheugen zich
met de Du'tschers over dit succes en
brengen hulde aan dr. Eckener.
De Duitsche pers is begrijpelijkerwijzle
geestdriftig gestemd over het welslagen)
varf de reis en huldigt dr. Eckener en zijin
bemanning voor hun beleid.
De geheele tocht van Friedrichsfhafen
naar Lakehurst heeft 1111/2 uur, d. i. 4
dagen en 151/2 uur, geduurd.
TWEEDE KAMER.
Zitting van Dinsdag 10 October.
Na de installatie van ir. Feber wojrdit
aan den heer Drop een interpellatie toe
gestaan over de toestanden in de mijn
industrie.
O pi verzloek'van den minister van ondier-
wijs wordt het ontwerp betreffende de
schioolgeidregeling voorloopig van de
agenda afgevoerd, waarna het ontwerp in
zake de financiëeie betrekking tusschen
rijk en gemeenten naar de commissie
van voorbereiding wordt gezonden,.
De heer L. de Visser vraagt een inter
pellatie} aan .over de toestanden in het ge
bied van den Bpven-Digoel, waarover
morgen beslist zal worden.
Da heer de Visser protesteert tegen de
imededeeling van den voorzitter, dat de
interpellatie over het verblijf van Kurt
Vogel niet (meer op de agenda zal worden
geplaatst. Spr. (keert zich tegen het beleid
van den voorzitter en betoogt, dat deze
partijdig is. Hij dreigt met obstructie als
tdu voorzitter zijh interpellatie niet aan de
orde stelt. Hij is bereid opi deze wijze
imet den voorzitter te gaan „knokken".
De voorzitter meent, dat vlak vóór de
begroo ting'deze interpellatie niet kan wor
den behandeld, doch is bereid, die nader
aan da orde te stellen in de eerste verga
dering na Kerstmis.
1 Aanj de prde komt het ontwerp tot wljl-
éiging van enkele artikelen van de Indi
sche staatsregeling.
De| hear Cramer betoogt, dat 'deze kwes
tie in Indië groote beroering wekte en
juichte het toe, dat de regeering de Ver
gissing van da Kamer weder ongedaan!
wil maken. Hij laat zich kritisch uit over
da oppositie hier te lande tegen het ont-
'werp.
Da regeéring tnloet niet danken, zegt
spr., dat z)ij ar is met dit ontwerp, dat
slechts de eerste stap is naar medezeg
genschap voor de inlandsche bevolking.
Spr. betoogt, dat er een andere oplos
sing mogelijk is, dan die, welke de heer
Qolijh in zijn boek aangeeft.
In het stelsel-Colij'n krijgt de Volks
raad zulk een onbeteekenende rol te spe
len, dat hij gerust kan verdwijnen. De
haer Cofijtn geeft een verkeerd beeld van
den Volksraad'. De debatten staan er op
hoog peil. Het streven van den heer Co
lij'n zou in Indië op den grootsten tegen
stand! stuiten en leiden tot hoogst ernstige
conflicten. De heer Colijh en de zijnen
willen een staatscommissie, die de grond
slagen moet herzien van het Indische re-
geeringsbeleid.
Ookj spr. en de zijhen willen een staats*
commissie. Maar terwijl sp^. en de zijnen
vooruit willen, wil men van andere Zijde
achteruit.
De heer Beumler kan aan dat ontwerp,
dat in staatsrechtelijke ongerechtigheid is
geboren, Zijh stern niet geven. Hij kam
niet bukken voor den drang, door den'
G. G. en den minister op de Kamer uit
geoefend. Het behoort niet tot spr.s ge
woonte, een wetsontwerp te aanvaarden,
dat hij! niet goed acht.
De heer v. Boetselaer betoogt, dat het
parlement hier voor een voldongen feit
wordt gesteld en op Zijin invloed wordt
een bedenkelijke inbreuk gemaakt. Spr.
is het eens met den heer Colijh in diens
bezorgdheid of 'wijl met Indië wel op
den goeden weg zïjh. Het tijdstip voor
de instelling van een Staatscommissie is
thans wel minder gunstig dan bij de tot
standkoming der Indische staatsregeling.
De heer Feber is van meening, dat dit
ontwerp niet van richting gevenden in
vloed! zal zijh op de toekomstige staatsin
richting van Indië; uit vrees, dat het
daarop zou vooruit loopen, behoeft dus
tegen dit wetsvoorstel geen bezwaar te
worden gemaakt.
VERLIQHTING TE, OUD-VOSMEER.
Op een desbetreffend verzoekschrift is
bij Sohuttevaer bericht ingekomen, dat
binnenkort door de Gommiss?rissen der
Ambachtsheerlijkheid een verlichting op
den Westelijken Veer dam van de haven
te Oud-Vosmeer zal worden aangebracht.
Verlichting van den Oostelij'ken veerdam
zal voorhands nog in overweging worden
gehouden. Van de gemeente werd be
richt ontvangen, dat ook de verlichting
op de haven zal worden verbeterd.
Kloven, ontvellingen, sohrammen
en andere huidverwondingen ver-
zaoht en geneest mQn «nel mei
Doos 30 en 60 ot. PUROL
ZIERIKZEE. Donderdag houdt de afd.
Zierikzee van het Roode Kruis haar ge
wone jaarlijksche collecte, speciaal voor
vredesdoeleinden, welke collecte wij gaar
ne aanbevelen, omdat uit de ontvangen
bijdragen steun wordt verleend aan in
stellingen en personen, die niets met het
oorspronkelijke idéé, waarvoor het Rojdc
Kruis is opgericht, hebben uit te staan.
Het vredeswerk van 'het Roode Kruis
dient gesteund!
Bij Kon. besluit van 13 October is
bènoemd tot griffier bij 't kantongerecht
te Tholen, mr. J. C. Dros, wnd. griffier
bij 't kantongerecht te Leiden.
ELKEjRZEE. In de Vrijdag gehouden
openbare raadsvergadering werd ajajn den
heer C. van Gorsel, assistent aan de O.L.
school, voor het jaar 1929 een salaris-
Verhooging van f 50 toegekend.
BRUINISSE, Zaterdagavond jJ. verga
derdie de ver. Algemeen Schippers- en
Visschersbelang in „Hel Veerhuis". De
voorzitter, de heer M. Vijverberg, opende
deze vergadering waarbij hij mededeelde
dat deze was belegd op verzoek van een
10-tal leden. Den verzoekers weTd de
gelegenheid geboden hun verzoek te mo-
tiveeren. Uit de vergadering werd mede
gedeeld, dat het verzoek was gedaan om
door middel van „Algemeen Schippers
en Vissensbelang" te ageeren tegen de
plannen die door den Min. van Binncnl.
Zaken en Landblouw zijn ontworpen om
de distributie van Zuiderzeesch mossel
zaad te doen geschieden door den Zeeuw>-
schen Bond van Mosselkweekers, daar de
voorgestelde regeling praktisch onuitvoer
baar is. Men keurde het af, dat in een
onlangs in de nieuwsbladen opgenomen
bericht betreffende de gehouden vergade
ring te Roosendaal, de indruk werd geves
tigd als zouden alle Zeeuwsche vissohers
de voorgestelde regeling toejuichen, daar
niet een enkele vergadering van dé afi.
Bruinisse" va.11 dein Bond van Mossel-
kweekers is gehouden, waarin deze kwestie
werd besproken. De voorz- en meerdere
bestuursleden achtten deze kwestie niet
thuis in deze vereeniging en gaven den
raad een vergadering a?n te vra(gen van
de Bondsafdeeling. Door een der leden
werd evenwel opgemerkt, dat deze ver.
ook niet-leden van den Bond onder zijn
leden telt. en men dezen dan toch ter
wille dient te zijn. Over een en ander
werd vrij druk gediscussieerd, tot men
een voorstel aanhield, hetwelk behelsde,
dat een request aan den Minister zal
worden gezonden behelzende gemotiveer
de bezwaren tegen de practische onuit
voerbaarheid der voorgestelde regeling.
Daar het bekend is. dat ook opi andere
visschersplaatsen bezwaren tegen de re
geling bestaan, zal het requsst aan de
visschersvereenigingen ter onderteekening
worden gezonden.
ST-ANNALAND. Dhr. J. Ilmer, die op
enkele maanden [na, onze gemeente 25 jiaatr
heeft gediend, als gemeenteveldwachter,
havenmeester, ontvanger van kaafi- en hai-
vengeld. enz., en nu Zijn pensioen heeft
gevraagd en gekregen, heeft Dinsdag St-
Annaland verlaten om zich te Bergen-opH
Zoom te vestigen. Het gemeentebestuur,
de oud-burgemeester (dhr. A. J. Bierens)
en de o.ucLseeretaris (dhr. Joh. Polder
man) namen Zaterdag in den familiekring
afscheid van hem en boden hem een
fraai schoorsteengairniluur aain, als dank
voor zijn bewezen diensten aan de ge
meente. Zijn opvolger, dhr. Chr. Schipper,
is reeds sedert 1 Oetobter in functie.
PROV. STATEN VAN ZEELAND-
Verschenen zijn eenige stukken voor de
as. vergadering van de Prov. Staten vatn
Zeelend, o.a. voor het aanstellen va)n
distriets-
SCHOOLARTSEN.
N2ar aanleiding vaja het in hun hapden
om advies gestelde verzoek van de Prov.
Zeeuwsche Vereen. „Het Groene Kruis"
om 50 0/0 subsidie voor het aanstellen van
districts-schoolartsen, hebben Ged. Star
ten een schrijven gericht tot de gemeente
besturen. om te weten te komen of en
in hoeverre op medewerking zoowel van
hen als van de besturen der bijz- scholen
te rekenen valt. Uit de ingekomen ant
iwoorden blijkt dat men vrij algemeen iwei-
nig voor dit instrument, gevoelt en men
in de meeste gemeenten daarvoor geen
geld wenscht beschikbaar te 'stellen. Bo
vendien zijn Ged. St. van meening. dat het
tniet op den weg der Prov. ligt deze zaak
financieel te steunen en stellen dan ook
voor 'het verzoek af te wijzen.
PROVINCIALE WATERSTAAT.
Ged. Staten herinneren aan het besluit
van 18 Juli 1922. waalbij inzake den Prov.
Weterstaatsdienst werd bepaald, d,a£ er
ten hoogste 3 ingenieurs zullen werkzaam
zijh. en dat hun standplaatsen door Ged.
Slaton worden aangewezen. Deze .arbeids
regeling is niet zonder goede gevo'^en
gebleven. Thans neemt het werk van den
Waterstaat zeer toe en achten Ged. Stai-
ton het gewerascht een derden ingenieur
aan te stellen, waarom zij vragen het he.
moodigde gelden op de (fegnooting 1929 toe
te staan, welke standplaatsen zullen wor
den aangewezen en welke ingenieursdis
tricten in verband daarmede zullen wor
den in het leven geroepen staat nog niet
vast, zeer waarsChij'nlijk zei, ondergeschik
te punten daargelaten, de regeling van
vóór 1922 worden gevolgd.
WERKLOOSHEID.
In verband met de vraag door den heer
Overhoff gedaan naar ajanleiding van het
Prov. Verslag 1927 over de uitlating van
de werkloosheid, zijh door Ged. Staten
aan de besturen der gemeenten inlichtin
gen gevraagd omtrent de werkloosheid in
bet tijdvak! 1 (Mei 1927—1 Mei 1928, in het
bijzonder omtrent duur en oorzaak der
werkloosheid, waarbij buiten beschouwing
werden gelaten de z.g. habitueel werkton.
zen. De resultaten van dit onderzoek ko
men in het algemeen overeen met hetgeen
in het Prov. verslag werd medegedeeld!.
Blijkens de ingekomen berichten is de
werkloosheid hoofdzakelijk te zoeken on
der de landbouwende bevolking, de land
arbeiders daaronder begrepen. Diaajnaast
ook onder de bouwvakarbeiders. Afgezien
van bijzondere omstandigheden wordt als
oorzaak der werkloosheid over het alge
meen seizoenslapte in het Landbouwbedrijf
ongunstige weersgesteldheid in landbbuw-
en bouwvakbedrijf en het toenemend .ge
bruik van machines zoowel in den land
bouw als in de industrie genoemd. Als
tijdvak waarin de werkloosheid het groot
ste is. wordt in het algemeen genoemd de
periode December—Maart. Enkele gem-
besturen nemen daar nog bij de ma?alen
November en April. Ged. Staten nemen het
standpunt jn dat het op hun weg ligt.
om zooveel mogelijk de uitvoering van
productief werk te bevorderen, doch dat
voor eenige verdere bemoeiing voor de
Prov. hier geen plaats is.
WERKEjN VOOR BOOT- EN
VEEjRDlEN STEN.
iHet wordt gewenscht geacht door Ged.
Staten, dal ten behoeve van den Prov.
Stoombootdienst op de Ooster-Schelde in
1929 buitengewone werken worden uitge
voerd. Aanlegplaats Prov. boot te Zierik
zee. Gezien de bekende bezwaren aan de
aanlegplaats ata'n hel Luitje te Zierikzee
verlondei^ stellen Ged. Staten voor eene
drijvende aanlegplaats v<^n bescheiden,
doch voldoende afmetingen aan te schaf
fen, waarvan de kosten geraamd worden
t>P f 60,000 globaal.
REGLEJMENT OP DE WEGEN
EN VOETPADEN.
Naar aanleiding va(n opmerkingen van
den Minister van Waterstaat stellen Ged.
Staten voor in art, 84 van het Reglement
op de wegen en voetpaden, alsnog eene
wijziging aan te brengen. Daardoor wordt
blepaald, dat het geoorloofd is, twee aa|n-
eengekoppelde landbouwwerktuigen of een
landbouwwerktuig geko.ppeltl aan een
voerluig over 'de wegen te vervoeren. Aan_
vankelijk volgde hierop „onverschillig hoe
de voortbeweging geschiedt". Thans wordt
voorgesteld te lezen: „onverminderd de
desbetreffende bepalingen van de Motor
en Rijwielwet en van het Motor- en rij-
wielreglement". Nog wordt voorgesteld
als laatste paragraaf toe te-voegen: Waar
in dit artikel van landbouwwerktuigen
sprake is worden daaronder geene in
den landbouw gebruikte motorrijtuigen
verstaan".
VERBETERING VAN WEGEN.
Nu op een groot aantal wegen ter
oorsake van hun plaatsing op Rijks- ^f
Provinciaal wegenplan bijzondere en blij
vende aandacht is gevestigd, is bij' Ge
Staten de vraag gerezen of de zorg der
wagenverteteriiig door de Prov. daar
mede ten einde toe is vervuld, m.a.w.
i'of de taak om de in belangrijkheid op de
tweede categorie volgende wegen, door
Ged. Staten tertiaire wegen genoemd
te verteteren, al dan niet uitsluitend aan
de betrokken streek moet worden over
gelaten. Er z'ijn vele van die wegen die
niet of stellig niet tijdig genoeg zullen
worden verbeterd zonder hulp van de
Provincie. Ged. Staten meenen dat voor
eene landt touwende, eene plattelandspnn
vinc-ie als Zeeland goede wegen een vi
taal belang zijn, een belang, da|t men
niet straffeloos verwaarloost.
In het midden der vorige eeuw zijn
door de Staten, overtuigd dat goede we
gen voor de algemeene welvaart onmis
baar zijn" en, zooals het elders luidt, ,d,at
goede middelen van gemeenschap voor
de volkswelvaart eenen machtigen hef
boom uitmaken", met 2eer gunstig ge
volg fondsen voiox wegsverbetering be
schikbaar gesteld, zul les in den vorm van
xentelooze voorschotten, de uitkomsten
waren zelfs van dien aard, dajt 4e maat
regel in de jaren 1863, 1868> 1869 en 1882
m&t gelijke resultaten werd herhaald. Ged.
Staten zouden ook thans dezen steun-
vorm voor de tertiaire wegen willen kie
zen, omdat er tusschen den toestand in
de tweede helft der vorige eeuw en den
tegenwoordigen, bij alle formeele ver
schillen, in wezen veel overeenkomstigs
is. Bepaald moet worden, dat de weg
noch op he it Rijks-, noch op het Pro v.
wegenplm mag voorkomen en een hoofd-
veAlnding moet voir men van twee of
meer kommen in één gemeente, hetzij
van twe-i of meer kommen in twee of
meer gemeenten. De verschillende steun-
systemen, welke de Staten tot nu toe
somtijds volgden, zouden daarmede dan,
indien noodig met zoovele woorden, al
geheel ingetrokken worden, zoodat de
Prov. lusschenkomst voor vvegenverbete-
ring dan uitsluitend zal zijn, neergelegd
in de bepalingen der wegenbelastingver-
ordening en in het lesluit, dat Ged. Sta
ten thans met hun voorstel béoogen. De
vroeger verleende steun komt dan daar
bij niet meer in aanmerking en ieder
geval zal op zich zelf moeten worden
bezien, zoodat de verbeteringswij'ze o.a.
steeds zal kunnen afhangen van de be
hoeften en de ligging van de streek, welke
de weg doorsnijdt, en van de financieele
draagkracht ven hen, die de wegsverbe
tering nastreven. Vaste regeling voor de
verbetering kunnen hier niet worden ge
steld. Het komt Ged. Staten niet ge
wenscht voor een bepaald totaal b|drajg
voor die voorschotten te noemen, al zal
niet ongelimiteerd kunnen worden voorge.
schoten. Elke aanvraag z3(l zoowel naar
haar eigen beteekenis als in verband met
den stand der Prov. geldmiddelen wor
den beoordeeld.
BEGROOTING 1929.
Ged, Staten bieden ter vaststelling aan
de begrooting voor 1929 met een eind
bedrag in ontv. en uitg. vlan f 2,824,500,13
en een onvoorzien ad f 42,567,18.
EECHT2 A KEK»
Voor den politierechter der MjiddeJr