Zierikzeesche Nieuwsbode
PUROL
ABONNEMENT:
ADVERTENTIEN
Woensdao 10 Oct 1928 ZIERIKZEESCHE COURANT JAARGANG. - NO. 11759. Imendmg op den dag Ta* alt-
Inzending Advertentiën
Pijnloos Scheren.
Pijnlijke
Kloven
tï#. per 3 maanden f 1,50,
franco per post ƒ1,80. Yoor het
buitenland per jaar 1 10,—
Afionderlijke nummer» 5 eent.
Venwhijnt Mnd., Wind. en Vrjjd.
Poetchèque- en Siron. 137877.
,n 1—8 regel» 60 et»., n* 4
regel» en daarboyen 20 et», pu
regel. Beolamea 30 et», p. regel.
Bij eon tract belangrijke korting.
WUCliaUdy lU UUI. la^O. UUUKANT. Mfi j. j. k l00ffi, Ulli.-Mtltlir M. J. mm gare vóór 10 ure.
uiterlijk 10 uur op den dag v. uitgaaf
Uit Stad en Provinoie.
OpSTERLAND. Door de goede zorg
van de jonge dames Leentje de Vin, Marie
van den Berge, Adrj de Vos, Jans Trom-
pér, Jans Breuk ink, Kaatje de Vin, Ca-
trien Schoof, Jannetje Viergever, Betje
Quist, Coba de Rijke, Aaltje Hanse en Jo
Fluijt is alhier een collecte gehouden voor
het Ropde Kruis. De opbrengst was te
Qpsitérland f 29,23, Sirjansland f 10,58.
Totaal f 39,76.
BRUINISSE. Voor de betrekking van
waterbou wfcundig ambtenaar aan 'het Cdl.
Waterschap „Bruinisse" hebben zich 23
sollicitanten aangemeld.
ST.-ANNALAND. Sedert eenigen tijd
werden nogal eens een paar damhek-
ken vernield zonder dat men de da
ders kon vatten. Zondag gelukte het
den gemeente-veldwachter echter een
paar opgeschoten jongens te betrap
pen. Een proces-verbaal wegens vernie
ling zal wel 't gevolg zijn.
Maandagmorgen zou de slager Jb'.
Goedegebuure voor het afbranden van
een varken gebruik maken van een ben
zinelamp. Door de een of andere oorzaak
spoot de benzine hem over de kleeren,
die in een oogenblik in lichte laaie ston
den. Zijn aanwezige collega Gunst wist
door zijn doortastend optreden heel spjoe-
dig de vlammen te blusschen, zoodat Goe-
degetuure er met eenige lichte brand-
wondjes afkwam. Ook hier zag men. weer
dat haastige spoed zelden goed is. Men
had waarschijnlijk geen geduld ,ge\hafd voojr
voldoende voorverwarming.
THOLEN. Donderdag 11 Oct. a.s. zal
de heef C. J. Goedegebuure Jzt. zijln 25-
jarig jubileum vieren als tmjonteur in de
gfrosSierszaak van de firma M. M. G.
Haadjér alhier. Hij heeft zich steeds als
een accuraat en nauwgezet persoon, die
sjtöedsi de belangen der firnta heeft voor
gestaan, leeren kennen.
VERKEERSTENTOONSTELLING
THOLEN.
Ddnsdagm'iddjaig te 4 pur had in tegen
woordigheid van vele genobidigden, w.o.
B. en W., de opening plaats van de ter
gedegenheid van de opening der brug te
houdeh verkeerstentoonstelling. De vpor-
zittdr van het feestcomité, de heer A ra
sing, véfkreeg het eerst het woord en
sprak als voligt: iM.H. de burgemeester,
dames en heeren! Het is imlij een groot
genoegen, dajt ik U hier napiens de feest-
coimlmissiö te Tholen, hartelijk welkom
toeroep, temeer om'dait WSj hier bijleen
zijln aan deh vooravond vap de" brug
feesten, over welker igroote beteekenis
ik thans niet Wensch te spreken, dlaar
dit niet in de lijh ligt van deze samen
komst. Toen eenige weken geleden onze
cornJmissie tot stand Was gekomen, méén
den wfijl, zoo (mogelijk aan de feeste
lijkheden die wij voorbereid hebben, ook
een tentoonstelling 'te (kupnien verbin
den, die miet de brug als verheersofj(eCf
verband houdt. Of we hierin igeheel zijn
geslaagd, wenschen 'wij aan uw oordeel
pver te laten. Dat wij1, indien die tijd' van
Voorbereiding grojoter ware geweest, een
meer afgewerkte tentoonstelling haddien
kunnen organiseeren, is zeker, doqh wij
méenen, dat hetgeen er in dien kortert
tijd is bijeengebracht, toch uw aandacht
wel wafa(rd mag zijn. En hetgeen strgfks
uwe oogen zullen kunhen aanschouwen,
is in hoofdzaak te dariken aan de wel
willendheid van glroote firmja's in den
lande, die ons izeifs kostbare voorwer
pen hebben afgestaan, >en amdelren die
gaajm® van onze uitnoodiging hebben ge
bruik geraaakt omJ aanwezig te Zijn. Aan
die allen onzen besten dahk. In het bijl-
zonder een woord Van dank aan het
dagei. bestuur onzer gemeente, dat zooi
bereidwillig is gewe|est om cfeze loka
len, w'aa(r de tentoonstelling wordt ge
houden, ter onzer beschikking te stellen
ein voor de medewerking, die Wijl van
Üie Zijde,hebben ondervonden, terwijl wijl
hartelijk danken onzelu burgemeester, die
zich bereid heeft verklaard de verkeers
tentoonstelling te openen. Hierna hield
de burgemeester de volgende openings
rede: Dames en heeren,! Toen tot (mij
de uitnoodiging werd gericht de ver
keerstentoonstelling, die in dit gebouw
tér gelegenheid van de ingebruikneming!
van de brug over de Eendracht is in
gericht, te openen, heb ik mij daartoe
Vol'g!a]a(rne bereid verklaard, en wel om
de VoJigen/de redenen: In de eerste plaats
omidajt1 wij tqgen'wöpirdig leven in een tijd,
Waarin het verkeerswezen, door zijn ont
zaglijke uitbreiding en schier onbegrens
de mfogelijlkheden een brandend probleetm
is, Waarvan mén zich niet zonder meer
kan afkeuren, waarmede integémdieel een
ieder zich, de een meer de ander min
der, hééft bezig te houden. In de tweede
pflaajts om'dat een tentoonstelling, als hier
ial ingericht, den bezoeker bij al 't mooie,
dat is tentoongesteld, nog iets afnido'ns
bedoelt te laten zien, namelijk dit, dat
het verkeerswezen in een streek in ze
keren Zin een afspiegeling is Van den
bloei Van nijverheid en handel, wiaaruift
miultatis' mutandis voor ons eiland de cjohr
dusie mag worden getrokken, dat, nu
de mogelijkheid van verkeer |dpor die pfver-
De Huisvrouwen in de mijnstreek weten wat vuil goed is. De onder
vinding heeft hen gelukkig öbk geleerd hoe zij vuil goed op de beste en
snelste wijze weer schoon krijgen.
blrugging Zooveel grojpiter en intenser is
geworden, aian landbouw, nijverheid en
handel een totdusveir bestaande hindier-
paal vopir uitgroei en ontwikkeling te
meer is ontnomen. Van harte wensch ik
het feestcomité, en in Zondeirheid den
heer AmSingj hls zijn voorzitter, van
wien 't loffelijk initiatief tpt deze ten
toonstelling is uitgegaan, geluk mét de
toepasselijke keuze Van het verkeer als
object der tentoonstelling en ook m^t
de keurige collectie, 'wélke hier den be
zoeker ter beschouwing (wordt gebojdjen.
Mét den wensch, idjat zeer vielen dezfe
tentoonstelling Zullen 'bezioeken, verklaar
ik deze Voor geopend, i 1
Daarna werd vanwege het persbureau
van al de /aanwezige genood,!'gden ©en
tfoto gemaakt, 'waalrna men in de ge
legenheid werd ges(teljd ,een en ander in
oogensChoiuw te nemlen. De verschillende
inzendingen en standis waren werkelijk
flraai, o. a. wiaren er inzendingen van de
Rioittelrdam'sche Loyd! (W.o. de mhilbpof
„Slaim'ait"), de Stoomv.-,Mijl „Zeeland'' met'
ipracht diorama van Vlissingen's strand en
badhotel; den Bond vian bedirijfsautohop-
delrs, de Gebr. van Dort (oestervisisch'erij,
scheepsmlodellen en (mosselbedlrij'f)van
de Wegendom'missie A.N.W.B,. en K. N.
A. G. van de N.V. „Nieuwe Rott. Courant
(rnOt schitterende inzending foto's der
(clraaldloozie telegrafie, en expjeditie van
het kranteribedrijlf en hefbrug Rotterdam;
de) K- L. M. (mét model vliegmachine, rou
tekaarten en verkeersgegevens)voorts
©enige fraaie teekeningen van den heer
A. Engeivaairt, alhier, voorstellende het
oude veer, een model oud Zeeuwsche
wagen, ingezonden door Ir. Wagtho- Ook
de verkeersaigent Was gedemonstreerd'.
DE THOOLSCHE BRUG.
De datum Van Woensdag 10 October
Zal in de geschiedenis van Tholen met
gulden létters worden geboekt. Imfmiers
'dezen godenkw;aa|rdigen nag is de nieu wé
bfug over 'de Eenjdraeht voor het ver-
keér tusschen het eiland Tholen en dier|
vasten wal van Noord-Brabant officiéél
Opengesteld door den minister van Wa
terstaat, mr. H. v. d. Vegte, wiaarbij tal
van officiëeie personen tegenwoordig wa
pen, o. a. de Commissaris der Koningin
in Zeeland, jhir. rnT. J. W. Quarles van
Uffoird en die Comimissaris der Koningin
in Noppd-Brabian't, mr. <d,r. A. B. G. M.
van Rijckevorsel. 1
De burgemeester der gemteente Tholen,
imjr. A. J. v. d. Hoéven, hield bij deze
gewichtige gebeurtenis voor zijne ge-
méente de volgende rede:*
Dames en Heeren!
1 Het is mij een hoog© eer en tevens
©en gropt genoegen, U allen, namens hét
Gemeentebestuur te deszfer plaatse har
telijk- welkota te heeten. Een bijlzondjer
wóórd van welkom aan U, Mijnheer van
Téylingen, die hiér aanWzzig Zijt als ver
tegenwoordiger van Hare Majesteit dé
Koningin. Ik moge U verzoeken, wel aan
Hare Majesteit de Koningin den oprech
ten dank van het gemeentebestuur te
'willen overbrengen Voor de ©er, dat Haire
Majesteit hare Koninklijke belangstelling
in de overbrugging van de Eendracht op
deze wijze heeft willen toonen.
Ook U,' (Minister van der Vegte, begroet
(ik mét een bijzonder Woord van Welkjoim.
Ik geef U de verzekering, dat het Ge
meentebestuur het op hoogien prijs stelt,
dab Uwe Excellentie zich bereid heeft ver
klaard, de openingsplechtigheid van de
brug persoonlijk te willen verrichten. Het
Gemeentebesluur waardeert het ten zeer
ste, dat U, Mijnheer de Commissaris der
Koningin in Zeeland en U, Mijnheer de
Commissaris der Koningin in, No(otrd-Bra-
bant, hier aanwezig wilt zijln, nu een
nie,uwe verkeersschakei tusschen de pro
vincies Zeeland en Noord-Brabant staat
te wlorden in gebruik genomen.
Hét ziï mijl verdund, een*"© oocenblik-
Geen pijn of nasobrijnen en stukgaan
der huid, indien men *<5ór het inzeepen
de baardoppervlakte inwrijft met een
wtioig Purol.
Heeren die gewoon zijn na het soheren
poeder te gebruiken, nemen de ver
zachtende Purolpoeder daarvoor.
Parol in doozen van 30 en 60 ct., tube
80 ct. Parol-poeder in bussen van
60 ot. en 1 gld.
Verkrijgbaar bij Apoth. en Drogisten.
ken uw aandacht te vragen voor een kort
overzicht van de geschiedenis vfan het
veer en de totstandkoming van de brug.
Oorspronkelijk bezat de stad Tholen
djri© veren: le het veer van Schakerloo
op Reymerswiaal; 2e. het veer van den
polder Biwodeioos op Bergen-pp-Zoom1?
3e het thans nog bestaande Veer vap de
stad Tholen op Halsteren.
Het veer v,an den polder Broodelbos
op Bergen -op:-!Zcolm Jiield door de over-
Strooming van dezen polder in 1570
(Allerheiligen vloed) op te bestaan.
Bijl d© overstrooming van het land vlam
Réymerswaal in 1530 verloor het veer
van Schakerloo op ReymérsWaal goed
deels züjln beteeken is to t 't bij de ove'r-
sfcrooming van 1632 geheel verdween.
Dé veeirrechten aan de veren Verbon
den, kregen voor de stad meerdere be-
téekenis, toen in 1462 Philips van Bou!r-
gondië dé opbrengst van dé veren aan
d© stad afstond', nadiat van te voren op
16' Meï 1452 de stad voor vijf zesde deel
door brand; kvas verwöest.
Het veer op Halsteren heette oorspron
kelijk het veer oip' den Boudewijnspol-
der. Dopr inundatie van dezén polder
in 1553 om mifitaire redenen hield het
veer feitelijk ,op te bestaan. In 1587 werd
deze 'nolder echter her dijkt en kreeg hij
verzacht en geneest
men met
den naam van Aiuvergnepolder, welken
naam hij heden ten dage nog heeft, en
werd het yeer wederom in eere hersteld.
Tengevolge van de slikken en gorzen
tusschen Eendracht en Halsteren, bleef
de overtocht van Tholen naar Bergen op
Zoom( zéér1 moeilijk. In 1684 verpachtte de
stad het Veer aan een zekeren Pieter van
Ofudheusden „voor de schade en de béte"
onder conditie echter, dat de pachter
©en dam over de genoemde slikken zou
leggen en onderhouden. Dezen dam die
derhalve volgens een opstel van den heer
A. Hollestelle de eerste aanleg van den
thans fcestaanden Rijksweg is geweest,
dankt zijln ontstaan indirect aan de ge
meente Tholen. In de 18e eeuw heeft zich
weinig belangwekkends in de geschiede
nis van het veer voorgedaan. In den Ffan-
schen tijd is het veer aan de stad ont
nomen en ten bate van den staat ver
pacht. In 1815 is Tholen echter bij Kon.
decreet in den eigendom van het veer
bevestigd, terwijl sedert dien het veer
ongestoord in het bézit van de gemeente
is geweest.
Het overal toenemende verkeer, waarin
begrijpelijkerwijs ook het veer deelde,
deden in het midfden der vorige eeuw
treeds de (tézlwaren, aan het bestaande (yeer
verbonden, al levendiger gevoelen. De Ka
mer van Koophandel te Bergen op Zopm
komt de eer toe als eerste het belang
van een betere verbinding van Brabant
met het eiland Tholen te hebben inge
zien en pogingen hebben aangewend om
in het bestaande verandering te brengen.
Immers in 1865 wendde zij zich met een
adres tot den Min. van Binnenlandsche
Zaken met 'het verzoek den bioiiw van
een birug over de Eendracht te bevorde1-
ren. De minister achtte overbrugging van
de Eendracht van niet voldoenjde alge
meen bélang om aan het verdoek te vol
doen. De Kamer van Koophandel hield
aan, doch zionder succes. Een opgemaakt
plan, dat de kosten raamde op) f 234,000
kon de goedkeuring der regeering n)iet
verwerven; zelf werd in overweging ge
geven van de blrugbouw geheel af te zien.
Zes jaar later neemt de Raad van Tholen
de zaak ter hand door een Commissie te
ténoemen. die de mogelijkheid van brug-
fcoiuw had te onderzoeken.
De commissie komt tot de conelusiie,
dat een brug behoorde te worden ge
bouwd door de provincie Zeeland met
steun van Brst'ant. De gemeenteraad, die
met deze conclusie instemt richt een daar
toe strekkend verzoek aan Ged. Staten
van Zeeland, en als dit college van anf
dere meening t'lijkt, tot Prov. Staten,
echter eveneens zonder succes. Wel ver
klaren Prov. Staten zich béreid tot het
geven van een subsidie. In 1872 richt de
raad zich tot den minister van Bfinnenl.
Zaken om subsidie en tegelijkertijd tot
Ged. Staten van Brabiant en tot het ger
meentebestuur van Bergen op Zoom. Ber
gen op Zoom deed toezegging van een
subsidie van f 10,000, welke later bleek
bédoeld te zijn als een gewone geldlee-
ning. De minster wenschte eerst te we
ten wat het eiland voor overbrugging
over had. Toen daarop geantwoord moest
worden, dat de andere gemeenten gaarne
een brug wenschten, maar feitelijk niet
béreid zouden worden gevonden finan-
cieelen steun te verleenen, vond de Min.
onder die omstandigheden geen vrijheid
het verleenen van Rijkshulp te bevorde
ren. Ged. Staten van Noord-Brabant von
den evenmin termen voor steunverleening
aanwezig. De commissie bleef niets over
dan ontbinding te vragen en te verkrij
gen. Tevens trok de raad zijn eenmaal
gedane toezegging om zelf f 50,000 te
zullen verstrekken in, en het scheen of
daarmede de overbrugging van de Een
dracht voor goed van de b'aan was. In-
tussc'hen had een commissie van particu
lieren bij belangstellenden gelden verza
meld en aan Ir. Roupe van der Voort te
Rotterdam opgedragen een plain van over
brugging te ontwerpen. De kosten wer
den bégroot op f 140,000. Het is dez©
comm. echter niet gelukt het gewenséhtc
resultaat te verwerven en in 1879 werd
zij ontbonden.
Vanaf 1879 tot 1908 hoort men niet
van serieuze pogingen. In het laatste jaar
komjt ér 'weer actie. 23 Oct. 1908 benoeimtt.
de gemeenteraad een voprloopige commis)-
sie tot overbrugging van de Eendracht,
Waarin ook andéren .dofn Thoplsche in
gezetenen werden opgenomen. De con
clusie van het door dez1© commissie op
gemaakte rapport was, dat pogingen tot
overbrugging behoorden uit te gaan van
het eiland Tholen, met behulp van Rijk
en Prov. Het definitief comité dat thans
gevormd werd en waarvan o.m. lid wa
ren de hier aanwezige heeren Jhr. J. v.
Vredenburch, D'. v. d. Velde en H. P. M.
Verlinden droeg aan de firma Kloos te
Kinderdijk op, het maken van een a.V3ntr
piroject met raming van kosten. De Min.
van Waterstaat berichtte desgevraagd, dajt
vanwege den Waterstaat geen bedenkin
gen bestonden tegen een vaste brug met
een vrije doprvaainthopigte van 5,22 M. -}-
N.A.P. Toen de commissie echter ver
nam, dat de kosten dioor Ir. Schptel wer
den begroot op 3 a 31/2 ton zonder de