Zierikzeesche Nieuwsbode PUROL ABONNEMENT: ADVERTENTIEN Woensdao 10 Oct 1928 ZIERIKZEESCHE COURANT JAARGANG. - NO. 11759. Imendmg op den dag Ta* alt- Inzending Advertentiën Pijnloos Scheren. Pijnlijke Kloven tï#. per 3 maanden f 1,50, franco per post ƒ1,80. Yoor het buitenland per jaar 1 10,— Afionderlijke nummer» 5 eent. Venwhijnt Mnd., Wind. en Vrjjd. Poetchèque- en Siron. 137877. ,n 1—8 regel» 60 et»., n* 4 regel» en daarboyen 20 et», pu regel. Beolamea 30 et», p. regel. Bij eon tract belangrijke korting. WUCliaUdy lU UUI. la^O. UUUKANT. Mfi j. j. k l00ffi, Ulli.-Mtltlir M. J. mm gare vóór 10 ure. uiterlijk 10 uur op den dag v. uitgaaf Uit Stad en Provinoie. OpSTERLAND. Door de goede zorg van de jonge dames Leentje de Vin, Marie van den Berge, Adrj de Vos, Jans Trom- pér, Jans Breuk ink, Kaatje de Vin, Ca- trien Schoof, Jannetje Viergever, Betje Quist, Coba de Rijke, Aaltje Hanse en Jo Fluijt is alhier een collecte gehouden voor het Ropde Kruis. De opbrengst was te Qpsitérland f 29,23, Sirjansland f 10,58. Totaal f 39,76. BRUINISSE. Voor de betrekking van waterbou wfcundig ambtenaar aan 'het Cdl. Waterschap „Bruinisse" hebben zich 23 sollicitanten aangemeld. ST.-ANNALAND. Sedert eenigen tijd werden nogal eens een paar damhek- ken vernield zonder dat men de da ders kon vatten. Zondag gelukte het den gemeente-veldwachter echter een paar opgeschoten jongens te betrap pen. Een proces-verbaal wegens vernie ling zal wel 't gevolg zijn. Maandagmorgen zou de slager Jb'. Goedegebuure voor het afbranden van een varken gebruik maken van een ben zinelamp. Door de een of andere oorzaak spoot de benzine hem over de kleeren, die in een oogenblik in lichte laaie ston den. Zijn aanwezige collega Gunst wist door zijn doortastend optreden heel spjoe- dig de vlammen te blusschen, zoodat Goe- degetuure er met eenige lichte brand- wondjes afkwam. Ook hier zag men. weer dat haastige spoed zelden goed is. Men had waarschijnlijk geen geduld ,ge\hafd voojr voldoende voorverwarming. THOLEN. Donderdag 11 Oct. a.s. zal de heef C. J. Goedegebuure Jzt. zijln 25- jarig jubileum vieren als tmjonteur in de gfrosSierszaak van de firma M. M. G. Haadjér alhier. Hij heeft zich steeds als een accuraat en nauwgezet persoon, die sjtöedsi de belangen der firnta heeft voor gestaan, leeren kennen. VERKEERSTENTOONSTELLING THOLEN. Ddnsdagm'iddjaig te 4 pur had in tegen woordigheid van vele genobidigden, w.o. B. en W., de opening plaats van de ter gedegenheid van de opening der brug te houdeh verkeerstentoonstelling. De vpor- zittdr van het feestcomité, de heer A ra sing, véfkreeg het eerst het woord en sprak als voligt: iM.H. de burgemeester, dames en heeren! Het is imlij een groot genoegen, dajt ik U hier napiens de feest- coimlmissiö te Tholen, hartelijk welkom toeroep, temeer om'dait WSj hier bijleen zijln aan deh vooravond vap de" brug feesten, over welker igroote beteekenis ik thans niet Wensch te spreken, dlaar dit niet in de lijh ligt van deze samen komst. Toen eenige weken geleden onze cornJmissie tot stand Was gekomen, méén den wfijl, zoo (mogelijk aan de feeste lijkheden die wij voorbereid hebben, ook een tentoonstelling 'te (kupnien verbin den, die miet de brug als verheersofj(eCf verband houdt. Of we hierin igeheel zijn geslaagd, wenschen 'wij aan uw oordeel pver te laten. Dat wij1, indien die tijd' van Voorbereiding grojoter ware geweest, een meer afgewerkte tentoonstelling haddien kunnen organiseeren, is zeker, doqh wij méenen, dat hetgeen er in dien kortert tijd is bijeengebracht, toch uw aandacht wel wafa(rd mag zijn. En hetgeen strgfks uwe oogen zullen kunhen aanschouwen, is in hoofdzaak te dariken aan de wel willendheid van glroote firmja's in den lande, die ons izeifs kostbare voorwer pen hebben afgestaan, >en amdelren die gaajm® van onze uitnoodiging hebben ge bruik geraaakt omJ aanwezig te Zijn. Aan die allen onzen besten dahk. In het bijl- zonder een woord Van dank aan het dagei. bestuur onzer gemeente, dat zooi bereidwillig is gewe|est om cfeze loka len, w'aa(r de tentoonstelling wordt ge houden, ter onzer beschikking te stellen ein voor de medewerking, die Wijl van Üie Zijde,hebben ondervonden, terwijl wijl hartelijk danken onzelu burgemeester, die zich bereid heeft verklaard de verkeers tentoonstelling te openen. Hierna hield de burgemeester de volgende openings rede: Dames en heeren,! Toen tot (mij de uitnoodiging werd gericht de ver keerstentoonstelling, die in dit gebouw tér gelegenheid van de ingebruikneming! van de brug over de Eendracht is in gericht, te openen, heb ik mij daartoe Vol'g!a]a(rne bereid verklaard, en wel om de VoJigen/de redenen: In de eerste plaats omidajt1 wij tqgen'wöpirdig leven in een tijd, Waarin het verkeerswezen, door zijn ont zaglijke uitbreiding en schier onbegrens de mfogelijlkheden een brandend probleetm is, Waarvan mén zich niet zonder meer kan afkeuren, waarmede integémdieel een ieder zich, de een meer de ander min der, hééft bezig te houden. In de tweede pflaajts om'dat een tentoonstelling, als hier ial ingericht, den bezoeker bij al 't mooie, dat is tentoongesteld, nog iets afnido'ns bedoelt te laten zien, namelijk dit, dat het verkeerswezen in een streek in ze keren Zin een afspiegeling is Van den bloei Van nijverheid en handel, wiaaruift miultatis' mutandis voor ons eiland de cjohr dusie mag worden getrokken, dat, nu de mogelijkheid van verkeer |dpor die pfver- De Huisvrouwen in de mijnstreek weten wat vuil goed is. De onder vinding heeft hen gelukkig öbk geleerd hoe zij vuil goed op de beste en snelste wijze weer schoon krijgen. blrugging Zooveel grojpiter en intenser is geworden, aian landbouw, nijverheid en handel een totdusveir bestaande hindier- paal vopir uitgroei en ontwikkeling te meer is ontnomen. Van harte wensch ik het feestcomité, en in Zondeirheid den heer AmSingj hls zijn voorzitter, van wien 't loffelijk initiatief tpt deze ten toonstelling is uitgegaan, geluk mét de toepasselijke keuze Van het verkeer als object der tentoonstelling en ook m^t de keurige collectie, 'wélke hier den be zoeker ter beschouwing (wordt gebojdjen. Mét den wensch, idjat zeer vielen dezfe tentoonstelling Zullen 'bezioeken, verklaar ik deze Voor geopend, i 1 Daarna werd vanwege het persbureau van al de /aanwezige genood,!'gden ©en tfoto gemaakt, 'waalrna men in de ge legenheid werd ges(teljd ,een en ander in oogensChoiuw te nemlen. De verschillende inzendingen en standis waren werkelijk flraai, o. a. wiaren er inzendingen van de Rioittelrdam'sche Loyd! (W.o. de mhilbpof „Slaim'ait"), de Stoomv.-,Mijl „Zeeland'' met' ipracht diorama van Vlissingen's strand en badhotel; den Bond vian bedirijfsautohop- delrs, de Gebr. van Dort (oestervisisch'erij, scheepsmlodellen en (mosselbedlrij'f)van de Wegendom'missie A.N.W.B,. en K. N. A. G. van de N.V. „Nieuwe Rott. Courant (rnOt schitterende inzending foto's der (clraaldloozie telegrafie, en expjeditie van het kranteribedrijlf en hefbrug Rotterdam; de) K- L. M. (mét model vliegmachine, rou tekaarten en verkeersgegevens)voorts ©enige fraaie teekeningen van den heer A. Engeivaairt, alhier, voorstellende het oude veer, een model oud Zeeuwsche wagen, ingezonden door Ir. Wagtho- Ook de verkeersaigent Was gedemonstreerd'. DE THOOLSCHE BRUG. De datum Van Woensdag 10 October Zal in de geschiedenis van Tholen met gulden létters worden geboekt. Imfmiers 'dezen godenkw;aa|rdigen nag is de nieu wé bfug over 'de Eenjdraeht voor het ver- keér tusschen het eiland Tholen en dier| vasten wal van Noord-Brabant officiéél Opengesteld door den minister van Wa terstaat, mr. H. v. d. Vegte, wiaarbij tal van officiëeie personen tegenwoordig wa pen, o. a. de Commissaris der Koningin in Zeeland, jhir. rnT. J. W. Quarles van Uffoird en die Comimissaris der Koningin in Noppd-Brabian't, mr. <d,r. A. B. G. M. van Rijckevorsel. 1 De burgemeester der gemteente Tholen, imjr. A. J. v. d. Hoéven, hield bij deze gewichtige gebeurtenis voor zijne ge- méente de volgende rede:* Dames en Heeren! 1 Het is mij een hoog© eer en tevens ©en gropt genoegen, U allen, namens hét Gemeentebestuur te deszfer plaatse har telijk- welkota te heeten. Een bijlzondjer wóórd van welkom aan U, Mijnheer van Téylingen, die hiér aanWzzig Zijt als ver tegenwoordiger van Hare Majesteit dé Koningin. Ik moge U verzoeken, wel aan Hare Majesteit de Koningin den oprech ten dank van het gemeentebestuur te 'willen overbrengen Voor de ©er, dat Haire Majesteit hare Koninklijke belangstelling in de overbrugging van de Eendracht op deze wijze heeft willen toonen. Ook U,' (Minister van der Vegte, begroet (ik mét een bijzonder Woord van Welkjoim. Ik geef U de verzekering, dat het Ge meentebestuur het op hoogien prijs stelt, dab Uwe Excellentie zich bereid heeft ver klaard, de openingsplechtigheid van de brug persoonlijk te willen verrichten. Het Gemeentebesluur waardeert het ten zeer ste, dat U, Mijnheer de Commissaris der Koningin in Zeeland en U, Mijnheer de Commissaris der Koningin in, No(otrd-Bra- bant, hier aanwezig wilt zijln, nu een nie,uwe verkeersschakei tusschen de pro vincies Zeeland en Noord-Brabant staat te wlorden in gebruik genomen. Hét ziï mijl verdund, een*"© oocenblik- Geen pijn of nasobrijnen en stukgaan der huid, indien men *<5ór het inzeepen de baardoppervlakte inwrijft met een wtioig Purol. Heeren die gewoon zijn na het soheren poeder te gebruiken, nemen de ver zachtende Purolpoeder daarvoor. Parol in doozen van 30 en 60 ct., tube 80 ct. Parol-poeder in bussen van 60 ot. en 1 gld. Verkrijgbaar bij Apoth. en Drogisten. ken uw aandacht te vragen voor een kort overzicht van de geschiedenis vfan het veer en de totstandkoming van de brug. Oorspronkelijk bezat de stad Tholen djri© veren: le het veer van Schakerloo op Reymerswiaal; 2e. het veer van den polder Biwodeioos op Bergen-pp-Zoom1? 3e het thans nog bestaande Veer vap de stad Tholen op Halsteren. Het veer v,an den polder Broodelbos op Bergen -op:-!Zcolm Jiield door de over- Strooming van dezen polder in 1570 (Allerheiligen vloed) op te bestaan. Bijl d© overstrooming van het land vlam Réymerswaal in 1530 verloor het veer van Schakerloo op ReymérsWaal goed deels züjln beteeken is to t 't bij de ove'r- sfcrooming van 1632 geheel verdween. Dé veeirrechten aan de veren Verbon den, kregen voor de stad meerdere be- téekenis, toen in 1462 Philips van Bou!r- gondië dé opbrengst van dé veren aan d© stad afstond', nadiat van te voren op 16' Meï 1452 de stad voor vijf zesde deel door brand; kvas verwöest. Het veer op Halsteren heette oorspron kelijk het veer oip' den Boudewijnspol- der. Dopr inundatie van dezén polder in 1553 om mifitaire redenen hield het veer feitelijk ,op te bestaan. In 1587 werd deze 'nolder echter her dijkt en kreeg hij verzacht en geneest men met den naam van Aiuvergnepolder, welken naam hij heden ten dage nog heeft, en werd het yeer wederom in eere hersteld. Tengevolge van de slikken en gorzen tusschen Eendracht en Halsteren, bleef de overtocht van Tholen naar Bergen op Zoom( zéér1 moeilijk. In 1684 verpachtte de stad het Veer aan een zekeren Pieter van Ofudheusden „voor de schade en de béte" onder conditie echter, dat de pachter ©en dam over de genoemde slikken zou leggen en onderhouden. Dezen dam die derhalve volgens een opstel van den heer A. Hollestelle de eerste aanleg van den thans fcestaanden Rijksweg is geweest, dankt zijln ontstaan indirect aan de ge meente Tholen. In de 18e eeuw heeft zich weinig belangwekkends in de geschiede nis van het veer voorgedaan. In den Ffan- schen tijd is het veer aan de stad ont nomen en ten bate van den staat ver pacht. In 1815 is Tholen echter bij Kon. decreet in den eigendom van het veer bevestigd, terwijl sedert dien het veer ongestoord in het bézit van de gemeente is geweest. Het overal toenemende verkeer, waarin begrijpelijkerwijs ook het veer deelde, deden in het midfden der vorige eeuw treeds de (tézlwaren, aan het bestaande (yeer verbonden, al levendiger gevoelen. De Ka mer van Koophandel te Bergen op Zopm komt de eer toe als eerste het belang van een betere verbinding van Brabant met het eiland Tholen te hebben inge zien en pogingen hebben aangewend om in het bestaande verandering te brengen. Immers in 1865 wendde zij zich met een adres tot den Min. van Binnenlandsche Zaken met 'het verzoek den bioiiw van een birug over de Eendracht te bevorde1- ren. De minister achtte overbrugging van de Eendracht van niet voldoenjde alge meen bélang om aan het verdoek te vol doen. De Kamer van Koophandel hield aan, doch zionder succes. Een opgemaakt plan, dat de kosten raamde op) f 234,000 kon de goedkeuring der regeering n)iet verwerven; zelf werd in overweging ge geven van de blrugbouw geheel af te zien. Zes jaar later neemt de Raad van Tholen de zaak ter hand door een Commissie te ténoemen. die de mogelijkheid van brug- fcoiuw had te onderzoeken. De commissie komt tot de conelusiie, dat een brug behoorde te worden ge bouwd door de provincie Zeeland met steun van Brst'ant. De gemeenteraad, die met deze conclusie instemt richt een daar toe strekkend verzoek aan Ged. Staten van Zeeland, en als dit college van anf dere meening t'lijkt, tot Prov. Staten, echter eveneens zonder succes. Wel ver klaren Prov. Staten zich béreid tot het geven van een subsidie. In 1872 richt de raad zich tot den minister van Bfinnenl. Zaken om subsidie en tegelijkertijd tot Ged. Staten van Brabiant en tot het ger meentebestuur van Bergen op Zoom. Ber gen op Zoom deed toezegging van een subsidie van f 10,000, welke later bleek bédoeld te zijn als een gewone geldlee- ning. De minster wenschte eerst te we ten wat het eiland voor overbrugging over had. Toen daarop geantwoord moest worden, dat de andere gemeenten gaarne een brug wenschten, maar feitelijk niet béreid zouden worden gevonden finan- cieelen steun te verleenen, vond de Min. onder die omstandigheden geen vrijheid het verleenen van Rijkshulp te bevorde ren. Ged. Staten van Noord-Brabant von den evenmin termen voor steunverleening aanwezig. De commissie bleef niets over dan ontbinding te vragen en te verkrij gen. Tevens trok de raad zijn eenmaal gedane toezegging om zelf f 50,000 te zullen verstrekken in, en het scheen of daarmede de overbrugging van de Een dracht voor goed van de b'aan was. In- tussc'hen had een commissie van particu lieren bij belangstellenden gelden verza meld en aan Ir. Roupe van der Voort te Rotterdam opgedragen een plain van over brugging te ontwerpen. De kosten wer den bégroot op f 140,000. Het is dez© comm. echter niet gelukt het gewenséhtc resultaat te verwerven en in 1879 werd zij ontbonden. Vanaf 1879 tot 1908 hoort men niet van serieuze pogingen. In het laatste jaar komjt ér 'weer actie. 23 Oct. 1908 benoeimtt. de gemeenteraad een voprloopige commis)- sie tot overbrugging van de Eendracht, Waarin ook andéren .dofn Thoplsche in gezetenen werden opgenomen. De con clusie van het door dez1© commissie op gemaakte rapport was, dat pogingen tot overbrugging behoorden uit te gaan van het eiland Tholen, met behulp van Rijk en Prov. Het definitief comité dat thans gevormd werd en waarvan o.m. lid wa ren de hier aanwezige heeren Jhr. J. v. Vredenburch, D'. v. d. Velde en H. P. M. Verlinden droeg aan de firma Kloos te Kinderdijk op, het maken van een a.V3ntr piroject met raming van kosten. De Min. van Waterstaat berichtte desgevraagd, dajt vanwege den Waterstaat geen bedenkin gen bestonden tegen een vaste brug met een vrije doprvaainthopigte van 5,22 M. -}- N.A.P. Toen de commissie echter ver nam, dat de kosten dioor Ir. Schptel wer den begroot op 3 a 31/2 ton zonder de

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1928 | | pagina 1