Zierikzeescbe Nieuwsbode TWEEDE BLAD Uit Stad en Provincie. behoorende bij da van Vrijdag 6 Juli 1928, no. 11718. BOND VAN BEDRIJFSAUTOHOUDERS IN NEDERLAND. [Woensdagnamiddag werd op de "bo venzaal vaai de sociëteit „Concordia" te Zierikzee een druk bezochte vergader ring ge houden, welke belegd was door !den Biond van Bedrijfsautohouders in Ne derland (RB. N.), en welke bijeenkomst werd geopend door den voorzitter van dezen tand, sdhr. A. J. ten Hope, te Rotterdam. Mede aanwezig waren 'be stuursleden van dien 'bond, de vertegen woordiger van den Minister van Water staat, ir. van Oordt, een vertegen woordiger van den A.N.W.Bi, verschil lende burgemeesters en leden van raden Op dit eiland, automobilisten, etc. N.a een welkom aan de aanwezigen te hebben toegeroepen, hield de voorzitter een lange openingsrede, Waaraan het volgend© is ontleend: De B. B.. N. is van meehing, 'dat, nu de autohouders wegenbelasting moeten betalen, Zij" daaruit het recht mogen putten, om te eischen, 'dat mlet den meesten spoed ons land in het bezit zal geraken van goede verbindingen voor de Iandverkeersmiddelen en dat dit al gemeen belang imiet veel mieer spoed dan voorheen het geval was, moet Worden bevorderd. I Öe snelle wijziging der economische fcoestanden door het optreden van ko ning „Motor" in het 'wegverkeer, eischt snel aanpassen, maar speciaal 'hier snelle voorzieningen: stilstand is achteruitgang. Laten wij hulde (brengen aan de velen, die iop dit aambeeld reeds hamerden en eens zien, wiat aizop naar voTen wier'^ gebracht. Allereerst dlan uit het rapport dier Com missie tot onderzoek ©ener reorganisar tie der verkeersmiddelen in Zeeland van 2 Juni 1922 (dit rapport verscheen bijna 3 jaar na het Statenbesluit tot haar in stelling). I BJz, 11. „Het automobiel ver ké,er tuS- „schen Zijpe en Ann ar-J acjob'a-Roldjer „Worde vergemakkelijkt en het tarief ■„verlaagd...." en verder waar zooveel klachten na ampel en „.objectief onderzoek worden aangetrof fen, daar moge stellig de verbinding „van Zeeland met het onmiddellijke „Noorden en een deel der Oostwaartseh „gerichte verbindingen gesignaleerd won- „den als te zijn aanzienlijk 'beneden jre- „delijkerwijZe te stellen eischen". De vraag is nu: „Is dit na de 6 jaren, welke doorop volgden, nog zon?" Is er nu een goede verbinding van Zeeland direct naar het Noorden? Er is 2 maal per dag een stoomboot van Zijp© naar Numansdorp (vaartijd 2 uur). Is dat een goede verbinding? Maar men zou na tuurlijk in de eerste plaats denken aan een verbinding Flakkee. Welnu, er vaart een motorbootje van Zijp© naar Her- kingenBattenoord voor voetgangers en rijwielen, Is dat een goede verbinding? Toch <is dit de kortste weg in aan sluiting pp ©en| goede verbinding van Goeree en OverfLakke© naar Voorne- PuttenBe ijer land. Is daar ■een goede verbinding? Is er een goed© verbinding Zijpe-Anna- Juciobia? j En is het tarief laag gtenoeg? Neen! 1. Waarom is deze toestand niet reeds verbeterd; 2. Welke belangen 'Zijn 'hier bij betrokken? 3. Welke zijfn thans onze eischen en wat moet gedaan worden, lom de spoedige inwilliging te bevorde ren? 1. Waarom is deze toestand niet reeds verbeterd? De Zeeuwsche commissie zegt veel oVer Noord-Beveland, daar is men even geïsoleerd' als op Schouwen en Duive- land eqi tocfh stelt Zij alléén voor verbetering van het veer van Noord- Beveland naar Zuid-Beveland..... Even noemt de Comlmissie de te verwachten toename met groote sprongen van het Verkeer met motorwagens, en zegt de Commissie: „er behoort aan hen, die voor Verkeersbehoeften motorkracht wenschen aan te 'wenden, de gelegenheid ruim- sichoots geboden te 'worden, om dat ook in Zeeland te doen", (blz. 44). Ook wil len wij nog even wijzen op den door 'de Commissie genoemden weg Stavenisse VlanenNieuwerkerkZ.zee, voor de verbinding Duiveland—Tholen. Op blz. 14 vian baar rapport zegt de Commissie daar van: „Waartoe een haventje of desnoods een steiger te Vianen noodig 'zou zijn". Zou het feit, dat deze punten in de con clusie van het rapport der Zeeuwsche commissie mankeeren, niet mede oorzaak zijn, dat het nog zoo treurig is? De voornaamste oorzaak is wel de R.T.M. en haar contract met dein Staat der Ne derlanden..... De Staatscommissie zegt: „Van de R.T.M. is niet te verwachten, „dat Zij uit eigen beweging tot de uit voering 'der besproken verkieersmaait- „regelen zal medewerken „De R.T.M. is het voorbeeld van een „onderneming, die ongeschreven plichten „niet erkent, haar gedragslijn is, om alleen datgene te doen, waartoe Zij „kan worden genoodzaakt". Daarnaast zou men onwillekeurig uit het Provinciaal Wegenplan van Noord- Brabant, waarop elke verblinding met Anna-Jaeoba ontbreekt en het RijkSWe- genplan slechts met een zwevend stuk weg Zierikzee—Zijpe concludeeren, dat alle autoriteiten zooveel aandacht heb ben besteed aan deze heusoh niet alleen Zeeuwsche belangen, als wij wel zouden wenschen, terwijl ook van Zuid-Holland- scho zijde, en evenmin cloor de Zeeuw sche Verkeerscommissie blijkbaar vol doende is begrepen, dat een vlugge ver binding voor goederen en andere vervoer onmogelijk is, indien men eerst 2 uur noodig heeft om van Zijpe over het wa ter naar Numansdorp te guan. Dit moet natuurlijk zijn een verbinding 'direct naar Flakkee en van daar direct naar een der eilanden van groep 1, Voor ne en Putten en IJselmonde, waardoor tevens Goeree en Overflakkee uit hun isolement worden verlost. Twee goede veren zullen daar zeker levensvatbaar heid blijken te bezitten! De voornaamste oorzaak, waarom' er nog geen voldoende verbetering is, moe ten wij' natuurlijk niet zoeken bij de me dewerking of tegenwerking van menschen, maar in algemeene toestanden. Wij1 zagen het aantal auto's in vier jaar verdubbelen en de bevolking toenemen...., behalve opi de geïsoleerde eilanden.... Men kan natuurlijk voor een eiland als Rottum niets eischen, maar op Schouwen en Dui veland woonde per 1 Januari 1927 ruim 24,000 menschen, op Tholen 10,080 en op Goeree en Overflakkee 28,941. Zij' kunnen elkaar wel zien... en niet bereiken. In Zijpe en Anna Jacoba heeft men, evenals in Numansdorp, Hellevoetsluis en Midaelharnis havens van het Rijk... waarin practisdh geen schip mag komen, behalve van de R.T.M- en door een aller-ongeluk- kigst contract met de R.T.M-, die niet mede wil werken, zouden dan heel© stre ken in hun ontwikkeling worden tegen gehouden. Dit mag nu zeker niet meer, nu juist de goede communicatiemiddelen met den dag belangrijker worden. 2. Welke belangen zijn hierbij betrokken? Laten wij' weer beginnen met 't Zeeuw sche rapport; op blz. 14 lezen we om. „Een spoorweg van Zierikzee over Briii- nisse, St.-Philipsland en Steenbergen naar „Roosendaal zal ongetwijfeld het nu on gunstig gelegen en van goede d.i. van groote verkeersmiddelen vrij'wel verst „ken eiland Schouwen en Duiveland, dat „op het gebied van land-, tuinbouw1 en in- „dustrie zich snel ontwikkelt, tot bloei brengen. Zierikzee is van oudsher ieen „centrum1 dier landstreek; het heeft niet „genoeg aan de thans bestaande, naar het Westen en Oosten zich richtende tranf- lijben en den Provincialen Stooimbopt- „dienst op de Oosterschelóe; deze ver voermiddelen moeten eeii veel te langen „weg afleggen alvorens de groote spoor weg bereikt wordt; zij1 dienen, hoe be langrijk dit doel op zich zelf moge zijn, ,voor niet veel meer dan zuiver binnem- provinciale belangen; handel en industrie „en landbouw verlangen meer dan dat. ,Een reis van Zierikzee naar Rotterdam1, „het grootste 'handelscentrum van heel „het Zuiden, is nog altoos een heel moei lijke aangelegenheid; daarom zal deze „streek vreest men, en niet ten onrechte, „steeds achter blijven zoolang niet defi nitieve communicatie van een der hoofd stations in Westelijk Brabant, b.v. Roor „sendaal tot stand is gebracht. „Het eiland Schouwen en Duiveland is „een streek, waarin den laatsten tijd een „zeer welvarende, ontwikkelde en voor uitstrevende landbouwersstand, die zoo- „wel de veeteelt als den eigenlijken land- „bouw beoefent, wordt aangetroffen; er „is voorts industrie (vlas, bloembollen), „tuinboulv is er in opkomst, aan kapitaal „en ondernemingsgeest ontbreekt het niet. „Er is beweerd, dat b.v. tuinbouw op Behouwen en Duiveland niet tot ontwik- „keling kan komen, maar deze meening „werd gegrond op de vrees, "dat men in „Rotterdam toch steeds te laat zou ko men; wanneer nu de snellere verbin ding tot stand zou komen, zou in dit „bezwaar voorzien zijn." De bevolkingsgroei is hier minder dan elders, de ontwikkeling wordt steeds meer tegengehouden, doordat men overal snel ler vervoermiddelen^ (auto's) kan gebrui ken, hier komen zij' slechts tot het Zijpe, do,oh dan...y.. In de notulen van de Zomerzitting van de Provinciale Staten van Zeeland van 6—20 Juli 1926, zegt de heer J. W. van Oeveren: „Want zoó een treurige toestand als in „Schouwen en Duiveland bestaat nergens, „uven kan in'beide richtingen maar enkele „keeren weg en voor een p,rijs zóó hoio.g, „dat m'en zich bijna niet verplaatsen lean. „Het is enorm', wat men betalen moet op „het veer Zijpe—Anna Jacobapolder. Mijln- „heer de Voorzitter: Wij weten hoe aller wegen het autovervoer ook dloor ex- „porthuizen en grossiers toeneemt- Welnu „ik heb laatst van iemand gehoord, die „met zijn auto verschillende streken af- „reist en op een gegeven oogenblik opk „hort bezoek aan Schouwen wilde maken „dat hem toen 'bleek, dat hiji geen geld „genoeg op zak had om' die reis te be- „talen". Gij zult (misschien zeggen: Zierikzee is een marktplaats van zijn omgeving en dus is er geen enkele .agketheid, dat er zooveel meer verkeer nSFf^komen". Welnu, iemand die eenmaal de schitte- trende duinstreek van Schouwen heeft ge zien en die dan weet, dat met de boot van Bireskens naar Vlissingen soms 2500 touristen op een gewonen werkdag op één overtocht meekomen om deze piiio- (reske streken te bezoeken, zal toch be grijpen, welke enorme touristische belan. gen hier schromelijk worden verwaar loosd. De boot Catsche veer—Zzee vraagt f 1,50 enkele reis eerste klas ©n f 1,20 tweede klasse. Dergelijke prijzen houden natuur, lijk alles tegen. Wat zegt gif van een auto met anderr ha]f ton manufacturen met den Provincia len stoombootdienst over de O.osterschel- de? Enkele reis f 16,90 eci f 1,20 p. per soon (40 min. varen) of A.J.-Polder—Zijpe 5 (minuten varen, voor dezelfde aultcn f 8,40 enkele reis en Zijpe—(Stavenisse f 15,30 enkele reis. Dan mag de auto niet langer zijn dan pl.m. 41/2 en kan er maar één op, welke hooger is dan 2 M... en als ©r veel ander goed is, kunnen zij niet mee..... Dezelfde auto betaalt aan het Moordijksehe veer f 1,50, wat ook nog te veel is. Een vergelijking. Goes is een markt plaats. Op Noord-Beveland woonden ruim 7700 zielen per 1 Jan. 1927. Met het veer Kortgene—Wolphaartsdijk gingen in 1925 over..- 76000 pers. Zierikzee is een markt plaats. Op Tholen en St.-Philip|sland woonden-ruim) 12000 zielen per 1 J;an. 1927. Met het veer Stavenisse—Zijpe, Anna Ja coba—Zijpe zullen in 1928 overgaan pl.m. 35000 personen. Iedereen zal inzien, welke belangen hier bij' zijn betrokken. Alleen reeds de' tuin bouw1 en het strandbezoek zouden e©n grootere bevolkingsdichtheid mede bren gen en deze weer een drukker verkeer, enz. l. Welke zijn thans onze eischen en wat imioet gedaan worden om de spoedige inwilliging te bevorderen? Gedep. Staten van Zeeland hebben zoo [juist f 500,000 uitgegeven voor de ferry- boot Koningin Wilhelmina, welke vaart van Bireskens naar Vlissingen, alleen om daar een boot te krijgen, geschikt voor 't vervoer van auto's, tevens f 20,000 om de steigers te Kortgene en Wolphaartsdijk te verbeteren (1925) en f 45,970 vopr een nieuwe veerboot (1925) aldaar. Gedep. Staten geven ooik! f 5000 aan de R.T.M- voor het veer met voor een auto ongeschikte boot Zijpe—Stavenisse (tarief jcleinste autoi f 5 e(n f 0,80 per persoon). En verder pl.mk f 2800 per jaar, gegeven aan dfe R.T.M- voor het veer met een voor auto's geschikte bopt (lagere tarie ven en 3 vaarten meer) 'Zijpe—Anna Ja coba (tarief kleinste autoi f 2 en f 0,40 per persoon) enz. ■Enkele gemeenten als Zierikzee en Sta venisse igeven eveneens te samep' f 1000 per jaar aan de R.T.M- voor het veer Zijpe—Stavenisse. De R.T.M- heeft van het Rijk een sub sidie van f 182,760 voor 1927. De Minister van Waterstaat keurt de tarieven goecL.*. Wel vergoedt het Rijk de provincie ZepL land 80 0/0 van het verlies op de stoom- bootdiensten op de Westerscheid© en de tram Vlake—Hansweert in 1925 ongeveer 150,000. Voor dit verkeersgebied zorgde het Rijk alleen door aanleg en onderhoud van havens te Hellevoetssluis, Miiddelharnis, Numansdorp', Zij'pe en Anna Jacoba. Van een steiger te Ooltgensplaat, met een gebruiksmonopolie voor de R.T.M- Dit was toen in 1917 misschien prach tig, maar wij meenen. nu voor dit ver keersgebied' met den meesten spoed te mogen eisöhen: 1. Ben regelmatig varend veer van Anaia-Jaooba naar Zijpe, met Voor autovervoer geschikte booten laiaid- en Losiinriöhtingen met 'een tarief van hoogstens f 0,50 voor een kleine auto tot f 1,50 per Zwaarste of grootste auto, hoogstens f0,10 per persoon en de rest naar evenredigheid. 2. a, Een wegverbin ding, om het nu Zwevende stuk Zierik zeeZijpe van het Rijkswegenplan in ver binding te brengen met de wegen in Brabant van het Rijkswegenplan, liefst uitgebreid met een weg Bergen-op-Zoom' —Willemstad; l). Opnam© van het Pïov. Wegenpla® yam Noord-Brabant van een weg, verblinding gevend van Anna-Jaeoba naar Steenbergen en naar Dimt loord (in dien de Rijksweg deze verbinding niét brengt). 3. Een regelmatig varende, voor auto's geschikte blootverbinding Van Zie rikzee naar het Catsche Veer met voor auto's geschikte laad- en ïosinrichting, met een tarief van fl voor de kleinste auto, tot f3 voor de grootste of Zwaar ste (auto, lailes inbegrepen, en f0,20 per persoon en dfe rest naar evenredigheid* 4. Een behoorlijke verbinding met Tho len, met ook voor auto's geschikte laadL en losplaatsen, met een tarief als onder bedoeld. 5. Een behoorlijke verbinding met Goeree en Overflakkee met behoor lijke aansluiting verder naar Rotterdam'. Wij vertrouwen, aldus de voorzitter, (dat de overheidslichamen het onhoud bare van 'deze tegenwoordige toestanden zuilen inzien, 't Is toch ontoelaatbaar, dfat ©en contract met een R.T.M. hier de ontwikkeling nog langer zou tegen houden. Deze overheidslichamen zullen thans zeker iets weten te vinden om1 hier in verandering te brengen, evenals zij iets vonden voor het verdwijnen der tollen* I Het particulier initiatief, dat b.v. de ontwikkeling van 'het autobusweZen zoo schitterend' tot stand bracht, zal zeker ook gaarne de mogelijkheden van go veren met goede exploitatie' tooneii. De veerlieden Maas en Westbroek uit Zijpe vroegen 't need's in 1925 ;aan Gedep. Staten van Zeeland'. Wellicht gedwongen door 't beruchte R.T.M. contract, gaf men hun nul op 't request. Nu 'hebben we havens, Waar alléén de R.T.M. mag komen. Laten we thans alleen 'havens 'en aanlegsteigers en pon tons krijgen, waar de R.T.M- óók mag komen. Hiervoor moet onmiddellijk een gedeelte van de thans ruimer vloeiende geldmiddelen worden aangewend. Deze gel dien zullen zeker een igoede rente afwerpen, Zij t dan ook willidht niet in geld; maar in economische, voor- uitgang 'der streek! Hierna gaf de voorzitter 't woord aan de aanwezige toehoorders, w«Jk debat we wegens de beperktheid (Ojizer ruimte veel moeten bekorten,. De eerste spr. was de hees* J. S. L. Korteweg, die den voorz. namens de aan wezigen dank zegde voor het initiatief in 'deze belangrijk© zaak en wees op de stiefmoederlijke bedeeling van ons eiland wat het verkeer betreft. Speciaal vestig de hij er de aandacht op, hoe het des Zondags niet mogelijk is een tocht naar of van Brabant te maken, omdat alleen des middags half twee gelegenheid be staat over te varen. Men kan niet meer terug. Gunstig steken daarbij de veer diensten op Voorne en Putten, noord waarts hierbij af. Bij de R.T.M. zijn nogal eens klachten aangebracht of 'wenken ge geven iom toestanden te verbeteren, maar deze Mij. schijnt alleen te vinden voor subsidies en extra-toelagen* Nu tworden de veerschippers te A.-J -Polder weer be moeilijkt in de uitoefening van hun be drijf, doordat Ze niet meer aan 't stei ger mogen aanleggen. Wanneer de R.T- M. een bestuur had; dat ©enigszins mee leefde met den tijd, dan zou ze trachten daar ter plaatse het bedrijf productief te maken. Spr. hoopt, dat alle eilandbe woners hier aiam het request adhesie zul len betuigen, opdat een betere en snellere verbinding met den vasten wal tot stand komt. Waar de prov. Zeeland bezig is met verbetering van wegen, Zal eenigs zins moedeloos werk verricht worden wanneer (de veerdienst te Zijpe niet wordt veiheterd, opdait hiet (autoverkeer zal kun nen toenemen- De heer J. Wiss© te A.-J.-Polder wijst er op, dat de veerschipper Westbroek met 1 Juli de (mededeeling kreeg, dat de rijkshavens te Zijpe en A.-J.-Pold r voor hem verboden Zijn. Ook de veer schippers van Battenoord en Herkingen kregen datzelfde „voorrecht". Daarbij komt nog, dat wanneer Westbroek des avondis jm de haven .aanlegt, hij er niet voor den volgenden morgen uit mag; des nachts ligt het veerschip aan de ketting. Spr. wensCht, uit deze vergadering een telegram te zienden aan den betrokken minister, teneinde verbetering in dezen 'toestand! te krijgen, t De voorz. antwoordt, dat de vertegen woordiger Van den minister hier aam toeziig is en aanteekening houdt van het gesprokene, om dat ter 'kennis vlan Z.Ex. te brengen. 1 De heer de Nijs deelt mede, djat nien in Flakkee in 1909 de gelegenheid had 5 maal per dag dn betrekkelijk korten tijd in Rotterdam te komen. Deze dienst deed er 21/4 a 21/2 uur over. W© Zijn 20 jiaajr verder en. tot voor korten tijd Zijn de diensten met 1 ingekrompen. Voorheen kon men 'siaVondls nog om 8 uur uit Rotterdam, thans imoet (mien er pm 5 uur ai uit. f Door een contract met een stojoimlboot- rnipij., die er uitgewerkt is, heeft men nu een snellere verbinding heen en weer, maar de reis duur nog 3 uur. Spr. be toogt dat Flakkee snakt naar een goede verbinding [met Brabant, waarop het is aangewezen. De heer Vlielander kan .niet begrijpen waarom de R.T.M- er niet toe overgaat het veer Numansdorp—Willemstad te ver beteren. Het komt hem voor dat het kop pigheid is. Voor het rijk zal het niet veel kosten medebrengen. Het rijk heeft de veren aan de R.T.M- gegeven en spr, meent dat het rijk het in handen heeft de tarieven eenigszins vast te stellen. Spr. dringt op de veerverbetering en verla ging der tarieven aan. De heer L. Koopman stemt in met het (rapport van de B. B<. N-, maar hiji wijst vooral opi de dure weg die men van Zie rikzee naar Zijpe wil aanleggen en waar aan nul niet zoo'n groote behoefte bestaat. Beter was het z.i. de groote sommen te besteden aan verbetering der veerdiensten te Zijpe, A.J.-Polder, Katsehe veer ©n "N-~ Beveland. Ir. Ilckeni herinnert er aan dat er inden, tijd onderhandelingen zijn gevoerd met de tram) over meerdere vaarten, maar dat de betrokken autoriteiten geen prijs stel den op meerder vaarten op Zondag. De heer Burger memoreert, dat in 1925 de K.N.A.C. van de tram medewerking werd verkregen bij' uitbreiding der dien sten en meerdere vaarten over het be wuste veer. Deze proef loopt binnenkort i! af. (Ze wordt verlengd tot 1 Jan- 1929 - Red.) De secretaris van de B. B- N. wijst er op, dat het er om gaat deze eilanden, d.w.z- de Znid-Hollandsche en Zeeuwsche, een betere verbinding te geven met den. vasten wal en onderling. Ir. Ilcken 'betoogt, dat teen -rijksweg Zijpe—Steenbergen meer noodig is dlan een weg ZierikzeeZijp© De heer S. Hage merkt op, dat hoewel hij de activiteit van den B* B. N- prij'st, men hier al 20 jaar bezig is op het witte stuk van de kaart aan de Noordzee een zwarte lijn t© krij gen. In 1900 kwam1 de tram; maar die is bezig te verstarren. Na den aanleg der lijn is er niet veel meer voor ons eiland gedaan. Hiji juicht het toe dat koning mo tor een massale actie gaat voeren. Het gaat niet om een beetje ntieer vaarteln of een beetje goedkooper tarief, maar om' opheffing van ons isolement. Het be treft verbetering van verkeer over een streep water van 400 M., biet Zij'pe. Het contract tussChen de R.T.M- en het Rijk moet weg en wanneer dat niet gebeilrt helpt er niets. De heer Hoogenboom wij; >t er op, dat de verbinding met den vasten wal no. 1 is, maar dat men de verbin dingen onder ling niet mag verwaarfcoozen- De heer S. J. Gast betoogt, dat men goed zal doen bij' de autoriteiten niet otnnoodig veel tegen de tram te ageeren, daar wij de •tram niet kunnen missen. I)e heer J. W- van Oeveren onderschrijft -zulks. Bij het vervoer van materialen is dfe tram al veel soepeler geworden. In 1900 was men blij dat de train kwam, hetgeen, voor de mpi). een heel© onderneming was. Tpch ?5al de tram de eischen van den tijd niet tegen kunnen houden. De fout zit in het con tract. De heer Kochius informeert of de Bu B. N. ook contact heeft gezocht met de R.T.M.? De voorzitter antwoordt ont kennend. Er is al veel aanraking gezocht m'et deze mipij., maar dikwijls met nega tief resultaat. Toch zal de B. B-N. con tact met haar zoeken- De heer Ilcken be toogt altijd de meest mogelijke medewer king van de tram' te hebben ondervonden. Dhr. Korteweg ziet in de meerdere mede werking het bewijs dat de tram' dan zeker nattigheid gaat voelen en beducht wordt voor concurrentie! Dhr. Hage betoogt, dat an'en aan 't Zijpe een nieuwe veerboot noo dig heeft; een zooals er vaart tuuschen Kortgene en Wolphaartsdijk. De verg. vereenigde er zich tenslotte mede, dat deze wenschen met spoed aan (den Raad van Ministers en in het bijzon der aian de Ministers van Waterstaat en Financiën, alle Kamerleden, Gedep. Sta ten en Prov. Staten van Zuid-Holland, Zeeland en Noord-Brabant worden ge bracht. Met dank voor de flinke opkomst en aan de diverse sprekers, sloot de heer ten Hope deze vergadering. NOORDWELLE. Vergadering van den gemeenteraad, gehouden op Dinsdag 3 Juli. Afwezig dhr. Steur. .Ter vergadering is medte 'aanwezig dhr. Joh. Hoogenboom, architect. De voprzitter opent de verga dering en stelt terstond de aanbesteding en gunning vain den s chopJverbouw aan ld© orde. In verband met het besloten© in de vorige vergadering deelt hij mede, dlat 'hij met den architect is overeenge komen, dat de twee bestaande lokalen gebruiksklaar (gemaakt kunnen worden op 1 November en het (nieuwe lokaal op 1 ApriL De (architect heeft zich toen met d© in Noordwelle wonende ambachtslie- verstaan. Deze 'hébben voor het werk ingesChrreven en zijn de inschrij- vingsbiljetten Zaterdag j.l. geopend. Daaruit Ibleek dat het metsel- en tim merwerk bloven de raming en het schil der- en smidswerk beneden de raming was. Met de metselaar en den timaner- toeni onderhandeld. Met de met selaar kon overeenstemming verkregen 'worden, maar zelfs na een later onder houd met den timmerm'an bleef een ver schil 'bestaan van f74. De architect licht een en ander nog toe en Zet uiteen waar om ook hij later nog veranderingen in ziijn naming heeft aangebracht. Na vrij langdurige beraadslagingenwordt de timmerman nog even gepolst en 'wordt verschil gedeeld. De naad besluit daarop z.h.s. het werk te gunnen voor de ingeschrevletn of later overeengeko men prijs aan de in Noordwelle wonende ambachtslui. In totaal voor f 9740,93. Een en ander behoudens 'goedkeuring van Ge dep. Staten. Daarna wordt z.'hs. beslot ten aan te gaan eene geldleening, groot 9700, tegen maximum 5 pCt. en aflos sing 1® 30 jaren. Met eenige bankinstel lingen zal over de plaatsing der leening worden onderhandeld. De architect ver- daarop de vergadering- De notulen der vorige (vergadering worden behou dens klein© opmerkingen goedgekeurd. Op een desbetreffende vraag deelt de voorzitter mede, dat de koopovereen komsten inzaike het land voor den Smids- weg zijn gesloten en betaling heeft plaats igehad. J.L Maandag is het grind •voor de weg aangekomen, en tot spreker's groote voldoening en dank, zeer vlug en vlot door de landbouwers ter plaat se «=©rvoerd!. Zoo dra de wals Van. de grindwegencommissie w'eer in orde is, aal het grind er in gewalst worden. De weg is mi voor het gebruik opengesteld. Onder de ingekomen stukken bevindt zich een verzoek om advies pp' 'het rekwest van den secretaris-ontvanger aan H.M. de Koningin, om ontheffing van de ver plichting in Noordwelle Zijn woonplaats te hebben en deze te mogen vestigen in de gemeente Zierikzee, daar deze voor namelijk tengevolge van het alleen pen sion .verschaffen aan badgasten ook in Renesse geen onderdak kon behouden, terwijl 1 adressant met het oog op züjlrt geringe werkzaamheden te Noordwelle, meent, (meer vooruitzichten in Zierikzee te hébben bij ïhaét vinden Van bijwerk. De voorzitter vraagt het gevoelen van de leden over dit verdoek. De heer Boogerd verzoekt den voorzitter zijn meening te zeggen, daar hij hét mieeste met den secretaris te maken heeft De voorzitter zegt, dat hij het wonen in Zierikzee ten zeerste ongewenscht acht, daar de secre taris dan zeer dikwijls slecht te berei ken. Zal zijn en id© afstand toch te groot is om voor kleine spoedgevallen eVen over te komen. De secretaris, naar zijn meening -gevraagd' Zijnde, zegt dat ook hij het wonen in Zierikzee niet gewenscht acht, maar (dat het hier noodzaak is. Hij heeft d© '.afgeloopen twee jiaar dermate in Renesse en Noordwelle getobd, met behoorlijke pensions, (<f'at het verder daar zoeken en verblijven voor hem hoogst onaangenaam en veel te kostbaar is. Wiat het werk betreft, bij slecht weer is er een goede autobus verb inding en is het in de afgeloopen jaren toch ook wel voldoende gébleken, dat hij er niet tegen opzag om als het noodig was, ook des avonds naar Noordwelle te komen. Dit zal ook bij het wonen in Zierikzee het geval blijven en zal hij' zoo noodig daar extra, kosten voor maken. Maar het is ook gebleken, dat hij op de zituren zelden publiek komt en dat hij vrijwel nooit in Renesse is opgezodht. Hij meent derhalve, dia.t het belang van het publiek er niet mede in gedrang, komit. En wat het uit oefenen van bijbetrekkingen betreft, hij weet dat het werk in Noordwelle zijn hoofdberoep is en dat dit niet onder ander werk mag lijden. Dhr. Boogerd stelt voor dlat de Raad de Kroon advi seert het verzoek noodgedwongen toe te

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1928 | | pagina 5