Zierikzeescbe Nieuwsbode
TWEEDE BLAD
Uit Stad en Provincie.
behoorende bij da
van Vrijdag 6 Juli 1928, no. 11718.
BOND VAN BEDRIJFSAUTOHOUDERS
IN NEDERLAND.
[Woensdagnamiddag werd op de "bo
venzaal vaai de sociëteit „Concordia" te
Zierikzee een druk bezochte vergader
ring ge houden, welke belegd was door
!den Biond van Bedrijfsautohouders in Ne
derland (RB. N.), en welke bijeenkomst
werd geopend door den voorzitter van
dezen tand, sdhr. A. J. ten Hope, te
Rotterdam. Mede aanwezig waren 'be
stuursleden van dien 'bond, de vertegen
woordiger van den Minister van Water
staat, ir. van Oordt, een vertegen
woordiger van den A.N.W.Bi, verschil
lende burgemeesters en leden van raden
Op dit eiland, automobilisten, etc.
N.a een welkom aan de aanwezigen te
hebben toegeroepen, hield de voorzitter
een lange openingsrede, Waaraan het
volgend© is ontleend:
De B. B.. N. is van meehing, 'dat, nu
de autohouders wegenbelasting moeten
betalen, Zij" daaruit het recht mogen
putten, om te eischen, 'dat mlet den
meesten spoed ons land in het bezit zal
geraken van goede verbindingen voor
de Iandverkeersmiddelen en dat dit al
gemeen belang imiet veel mieer spoed dan
voorheen het geval was, moet Worden
bevorderd. I
Öe snelle wijziging der economische
fcoestanden door het optreden van ko
ning „Motor" in het 'wegverkeer, eischt
snel aanpassen, maar speciaal 'hier snelle
voorzieningen: stilstand is achteruitgang.
Laten wij hulde (brengen aan de velen,
die iop dit aambeeld reeds hamerden en
eens zien, wiat aizop naar voTen wier'^
gebracht.
Allereerst dlan uit het rapport dier Com
missie tot onderzoek ©ener reorganisar
tie der verkeersmiddelen in Zeeland van
2 Juni 1922 (dit rapport verscheen bijna
3 jaar na het Statenbesluit tot haar in
stelling). I
BJz, 11. „Het automobiel ver ké,er tuS-
„schen Zijpe en Ann ar-J acjob'a-Roldjer
„Worde vergemakkelijkt en het tarief
■„verlaagd...." en verder
waar zooveel klachten na ampel en
„.objectief onderzoek worden aangetrof
fen, daar moge stellig de verbinding
„van Zeeland met het onmiddellijke
„Noorden en een deel der Oostwaartseh
„gerichte verbindingen gesignaleerd won-
„den als te zijn aanzienlijk 'beneden jre-
„delijkerwijZe te stellen eischen".
De vraag is nu: „Is dit na de 6 jaren,
welke doorop volgden, nog zon?" Is er
nu een goede verbinding van Zeeland
direct naar het Noorden? Er is 2 maal
per dag een stoomboot van Zijp© naar
Numansdorp (vaartijd 2 uur). Is dat een
goede verbinding? Maar men zou na
tuurlijk in de eerste plaats denken aan
een verbinding Flakkee. Welnu, er vaart
een motorbootje van Zijp© naar Her-
kingenBattenoord voor voetgangers en
rijwielen, Is dat een goede verbinding?
Toch <is dit de kortste weg in aan
sluiting pp ©en| goede verbinding van
Goeree en OverfLakke© naar Voorne-
PuttenBe ijer land.
Is daar ■een goede verbinding?
Is er een goed© verbinding Zijpe-Anna-
Juciobia? j
En is het tarief laag gtenoeg?
Neen!
1. Waarom is deze toestand niet reeds
verbeterd; 2. Welke belangen 'Zijn 'hier
bij betrokken? 3. Welke zijfn thans onze
eischen en wat moet gedaan worden,
lom de spoedige inwilliging te bevorde
ren?
1. Waarom is deze toestand niet reeds
verbeterd?
De Zeeuwsche commissie zegt veel oVer
Noord-Beveland, daar is men even
geïsoleerd' als op Schouwen en Duive-
land eqi tocfh stelt Zij alléén voor
verbetering van het veer van Noord-
Beveland naar Zuid-Beveland..... Even
noemt de Comlmissie de te verwachten
toename met groote sprongen van het
Verkeer met motorwagens, en zegt de
Commissie: „er behoort aan hen, die voor
Verkeersbehoeften motorkracht wenschen
aan te 'wenden, de gelegenheid ruim-
sichoots geboden te 'worden, om dat ook
in Zeeland te doen", (blz. 44). Ook wil
len wij nog even wijzen op den door
'de Commissie genoemden weg Stavenisse
VlanenNieuwerkerkZ.zee, voor de
verbinding Duiveland—Tholen. Op blz. 14
vian baar rapport zegt de Commissie daar
van: „Waartoe een haventje of desnoods
een steiger te Vianen noodig 'zou zijn".
Zou het feit, dat deze punten in de con
clusie van het rapport der Zeeuwsche
commissie mankeeren, niet mede oorzaak
zijn, dat het nog zoo treurig is? De
voornaamste oorzaak is wel de R.T.M.
en haar contract met dein Staat der Ne
derlanden..... De Staatscommissie zegt:
„Van de R.T.M. is niet te verwachten,
„dat Zij uit eigen beweging tot de uit
voering 'der besproken verkieersmaait-
„regelen zal medewerken
„De R.T.M. is het voorbeeld van een
„onderneming, die ongeschreven plichten
„niet erkent, haar gedragslijn is, om
alleen datgene te doen, waartoe Zij
„kan worden genoodzaakt".
Daarnaast zou men onwillekeurig uit
het Provinciaal Wegenplan van Noord-
Brabant, waarop elke verblinding met
Anna-Jaeoba ontbreekt en het RijkSWe-
genplan slechts met een zwevend stuk
weg Zierikzee—Zijpe concludeeren, dat
alle autoriteiten zooveel aandacht heb
ben besteed aan deze heusoh niet alleen
Zeeuwsche belangen, als wij wel zouden
wenschen, terwijl ook van Zuid-Holland-
scho zijde, en evenmin cloor de Zeeuw
sche Verkeerscommissie blijkbaar vol
doende is begrepen, dat een vlugge ver
binding voor goederen en andere vervoer
onmogelijk is, indien men eerst 2 uur
noodig heeft om van Zijpe over het wa
ter naar Numansdorp te guan.
Dit moet natuurlijk zijn een verbinding
'direct naar Flakkee en van daar direct
naar een der eilanden van groep 1, Voor
ne en Putten en IJselmonde, waardoor
tevens Goeree en Overflakkee uit hun
isolement worden verlost. Twee goede
veren zullen daar zeker levensvatbaar
heid blijken te bezitten!
De voornaamste oorzaak, waarom' er
nog geen voldoende verbetering is, moe
ten wij' natuurlijk niet zoeken bij de me
dewerking of tegenwerking van menschen,
maar in algemeene toestanden.
Wij1 zagen het aantal auto's in vier jaar
verdubbelen en de bevolking toenemen....,
behalve opi de geïsoleerde eilanden.... Men
kan natuurlijk voor een eiland als Rottum
niets eischen, maar op Schouwen en Dui
veland woonde per 1 Januari 1927 ruim
24,000 menschen, op Tholen 10,080 en op
Goeree en Overflakkee 28,941. Zij' kunnen
elkaar wel zien... en niet bereiken.
In Zijpe en Anna Jacoba heeft men,
evenals in Numansdorp, Hellevoetsluis en
Midaelharnis havens van het Rijk... waarin
practisdh geen schip mag komen, behalve
van de R.T.M- en door een aller-ongeluk-
kigst contract met de R.T.M-, die niet
mede wil werken, zouden dan heel© stre
ken in hun ontwikkeling worden tegen
gehouden. Dit mag nu zeker niet meer,
nu juist de goede communicatiemiddelen
met den dag belangrijker worden.
2. Welke belangen zijn hierbij betrokken?
Laten wij' weer beginnen met 't Zeeuw
sche rapport; op blz. 14 lezen we om.
„Een spoorweg van Zierikzee over Briii-
nisse, St.-Philipsland en Steenbergen naar
„Roosendaal zal ongetwijfeld het nu on
gunstig gelegen en van goede d.i. van
groote verkeersmiddelen vrij'wel verst
„ken eiland Schouwen en Duiveland, dat
„op het gebied van land-, tuinbouw1 en in-
„dustrie zich snel ontwikkelt, tot bloei
brengen. Zierikzee is van oudsher ieen
„centrum1 dier landstreek; het heeft niet
„genoeg aan de thans bestaande, naar het
Westen en Oosten zich richtende tranf-
lijben en den Provincialen Stooimbopt-
„dienst op de Oosterschelóe; deze ver
voermiddelen moeten eeii veel te langen
„weg afleggen alvorens de groote spoor
weg bereikt wordt; zij1 dienen, hoe be
langrijk dit doel op zich zelf moge zijn,
,voor niet veel meer dan zuiver binnem-
provinciale belangen; handel en industrie
„en landbouw verlangen meer dan dat.
,Een reis van Zierikzee naar Rotterdam1,
„het grootste 'handelscentrum van heel
„het Zuiden, is nog altoos een heel moei
lijke aangelegenheid; daarom zal deze
„streek vreest men, en niet ten onrechte,
„steeds achter blijven zoolang niet defi
nitieve communicatie van een der hoofd
stations in Westelijk Brabant, b.v. Roor
„sendaal tot stand is gebracht.
„Het eiland Schouwen en Duiveland is
„een streek, waarin den laatsten tijd een
„zeer welvarende, ontwikkelde en voor
uitstrevende landbouwersstand, die zoo-
„wel de veeteelt als den eigenlijken land-
„bouw beoefent, wordt aangetroffen; er
„is voorts industrie (vlas, bloembollen),
„tuinboulv is er in opkomst, aan kapitaal
„en ondernemingsgeest ontbreekt het niet.
„Er is beweerd, dat b.v. tuinbouw op
Behouwen en Duiveland niet tot ontwik-
„keling kan komen, maar deze meening
„werd gegrond op de vrees, "dat men in
„Rotterdam toch steeds te laat zou ko
men; wanneer nu de snellere verbin
ding tot stand zou komen, zou in dit
„bezwaar voorzien zijn."
De bevolkingsgroei is hier minder dan
elders, de ontwikkeling wordt steeds meer
tegengehouden, doordat men overal snel
ler vervoermiddelen^ (auto's) kan gebrui
ken, hier komen zij' slechts tot het Zijpe,
do,oh dan...y..
In de notulen van de Zomerzitting van
de Provinciale Staten van Zeeland van
6—20 Juli 1926, zegt de heer J. W. van
Oeveren:
„Want zoó een treurige toestand als in
„Schouwen en Duiveland bestaat nergens,
„uven kan in'beide richtingen maar enkele
„keeren weg en voor een p,rijs zóó hoio.g,
„dat m'en zich bijna niet verplaatsen lean.
„Het is enorm', wat men betalen moet op
„het veer Zijpe—Anna Jacobapolder. Mijln-
„heer de Voorzitter: Wij weten hoe aller
wegen het autovervoer ook dloor ex-
„porthuizen en grossiers toeneemt- Welnu
„ik heb laatst van iemand gehoord, die
„met zijn auto verschillende streken af-
„reist en op een gegeven oogenblik opk
„hort bezoek aan Schouwen wilde maken
„dat hem toen 'bleek, dat hiji geen geld
„genoeg op zak had om' die reis te be-
„talen".
Gij zult (misschien zeggen: Zierikzee is
een marktplaats van zijn omgeving en
dus is er geen enkele .agketheid, dat er
zooveel meer verkeer nSFf^komen".
Welnu, iemand die eenmaal de schitte-
trende duinstreek van Schouwen heeft ge
zien en die dan weet, dat met de boot
van Bireskens naar Vlissingen soms 2500
touristen op een gewonen werkdag op
één overtocht meekomen om deze piiio-
(reske streken te bezoeken, zal toch be
grijpen, welke enorme touristische belan.
gen hier schromelijk worden verwaar
loosd.
De boot Catsche veer—Zzee vraagt f 1,50
enkele reis eerste klas ©n f 1,20 tweede
klasse. Dergelijke prijzen houden natuur,
lijk alles tegen.
Wat zegt gif van een auto met anderr
ha]f ton manufacturen met den Provincia
len stoombootdienst over de O.osterschel-
de? Enkele reis f 16,90 eci f 1,20 p. per
soon (40 min. varen) of A.J.-Polder—Zijpe
5 (minuten varen, voor dezelfde aultcn f 8,40
enkele reis en Zijpe—(Stavenisse f 15,30
enkele reis. Dan mag de auto niet langer
zijn dan pl.m. 41/2 en kan er maar
één op, welke hooger is dan 2 M... en
als ©r veel ander goed is, kunnen zij niet
mee..... Dezelfde auto betaalt aan het
Moordijksehe veer f 1,50, wat ook nog te
veel is.
Een vergelijking. Goes is een markt
plaats. Op Noord-Beveland woonden ruim
7700 zielen per 1 Jan. 1927. Met het veer
Kortgene—Wolphaartsdijk gingen in 1925
over..- 76000 pers. Zierikzee is een markt
plaats. Op Tholen en St.-Philip|sland
woonden-ruim) 12000 zielen per 1 J;an. 1927.
Met het veer Stavenisse—Zijpe, Anna Ja
coba—Zijpe zullen in 1928 overgaan pl.m.
35000 personen.
Iedereen zal inzien, welke belangen hier
bij' zijn betrokken. Alleen reeds de' tuin
bouw1 en het strandbezoek zouden e©n
grootere bevolkingsdichtheid mede bren
gen en deze weer een drukker verkeer,
enz.
l. Welke zijn thans onze eischen en wat
imioet gedaan worden om de spoedige
inwilliging te bevorderen?
Gedep. Staten van Zeeland hebben zoo
[juist f 500,000 uitgegeven voor de ferry-
boot Koningin Wilhelmina, welke vaart
van Bireskens naar Vlissingen, alleen om
daar een boot te krijgen, geschikt voor 't
vervoer van auto's, tevens f 20,000 om de
steigers te Kortgene en Wolphaartsdijk te
verbeteren (1925) en f 45,970 vopr een
nieuwe veerboot (1925) aldaar.
Gedep. Staten geven ooik! f 5000 aan de
R.T.M- voor het veer met voor een auto
ongeschikte boot Zijpe—Stavenisse (tarief
jcleinste autoi f 5 e(n f 0,80 per persoon).
En verder pl.mk f 2800 per jaar, gegeven
aan dfe R.T.M- voor het veer met een
voor auto's geschikte bopt (lagere tarie
ven en 3 vaarten meer) 'Zijpe—Anna Ja
coba (tarief kleinste autoi f 2 en f 0,40
per persoon) enz.
■Enkele gemeenten als Zierikzee en Sta
venisse igeven eveneens te samep' f 1000
per jaar aan de R.T.M- voor het veer
Zijpe—Stavenisse.
De R.T.M- heeft van het Rijk een sub
sidie van f 182,760 voor 1927.
De Minister van Waterstaat keurt de
tarieven goecL.*.
Wel vergoedt het Rijk de provincie ZepL
land 80 0/0 van het verlies op de stoom-
bootdiensten op de Westerscheid© en de
tram Vlake—Hansweert in 1925 ongeveer
150,000.
Voor dit verkeersgebied zorgde het Rijk
alleen door aanleg en onderhoud van
havens te Hellevoetssluis, Miiddelharnis,
Numansdorp', Zij'pe en Anna Jacoba. Van
een steiger te Ooltgensplaat, met een
gebruiksmonopolie voor de R.T.M-
Dit was toen in 1917 misschien prach
tig, maar wij meenen. nu voor dit ver
keersgebied' met den meesten spoed te
mogen eisöhen: 1. Ben regelmatig varend
veer van Anaia-Jaooba naar Zijpe, met
Voor autovervoer geschikte booten
laiaid- en Losiinriöhtingen met 'een tarief
van hoogstens f 0,50 voor een kleine auto
tot f 1,50 per Zwaarste of grootste auto,
hoogstens f0,10 per persoon en de rest
naar evenredigheid. 2. a, Een wegverbin
ding, om het nu Zwevende stuk Zierik
zeeZijpe van het Rijkswegenplan in ver
binding te brengen met de wegen in
Brabant van het Rijkswegenplan, liefst
uitgebreid met een weg Bergen-op-Zoom'
—Willemstad; l). Opnam© van het Pïov.
Wegenpla® yam Noord-Brabant van een
weg, verblinding gevend van Anna-Jaeoba
naar Steenbergen en naar Dimt loord (in
dien de Rijksweg deze verbinding niét
brengt). 3. Een regelmatig varende, voor
auto's geschikte blootverbinding Van Zie
rikzee naar het Catsche Veer met voor
auto's geschikte laad- en ïosinrichting,
met een tarief van fl voor de kleinste
auto, tot f3 voor de grootste of Zwaar
ste (auto, lailes inbegrepen, en f0,20 per
persoon en dfe rest naar evenredigheid*
4. Een behoorlijke verbinding met Tho
len, met ook voor auto's geschikte laadL
en losplaatsen, met een tarief als onder
bedoeld. 5. Een behoorlijke verbinding
met Goeree en Overflakkee met behoor
lijke aansluiting verder naar Rotterdam'.
Wij vertrouwen, aldus de voorzitter,
(dat de overheidslichamen het onhoud
bare van 'deze tegenwoordige toestanden
zuilen inzien, 't Is toch ontoelaatbaar,
dfat ©en contract met een R.T.M. hier
de ontwikkeling nog langer zou tegen
houden. Deze overheidslichamen zullen
thans zeker iets weten te vinden om1 hier
in verandering te brengen, evenals zij
iets vonden voor het verdwijnen der
tollen* I
Het particulier initiatief, dat b.v. de
ontwikkeling van 'het autobusweZen zoo
schitterend' tot stand bracht, zal zeker
ook gaarne de mogelijkheden van go
veren met goede exploitatie' tooneii.
De veerlieden Maas en Westbroek uit
Zijpe vroegen 't need's in 1925 ;aan Gedep.
Staten van Zeeland'. Wellicht gedwongen
door 't beruchte R.T.M. contract, gaf
men hun nul op 't request.
Nu 'hebben we havens, Waar alléén
de R.T.M. mag komen. Laten we thans
alleen 'havens 'en aanlegsteigers en pon
tons krijgen, waar de R.T.M- óók mag
komen. Hiervoor moet onmiddellijk een
gedeelte van de thans ruimer vloeiende
geldmiddelen worden aangewend.
Deze gel dien zullen zeker een igoede
rente afwerpen, Zij t dan ook willidht
niet in geld; maar in economische, voor-
uitgang 'der streek!
Hierna gaf de voorzitter 't woord aan
de aanwezige toehoorders, w«Jk debat
we wegens de beperktheid (Ojizer ruimte
veel moeten bekorten,.
De eerste spr. was de hees* J. S. L.
Korteweg, die den voorz. namens de aan
wezigen dank zegde voor het initiatief
in 'deze belangrijk© zaak en wees op de
stiefmoederlijke bedeeling van ons eiland
wat het verkeer betreft. Speciaal vestig
de hij er de aandacht op, hoe het des
Zondags niet mogelijk is een tocht naar
of van Brabant te maken, omdat alleen
des middags half twee gelegenheid be
staat over te varen. Men kan niet meer
terug. Gunstig steken daarbij de veer
diensten op Voorne en Putten, noord
waarts hierbij af. Bij de R.T.M. zijn nogal
eens klachten aangebracht of 'wenken ge
geven iom toestanden te verbeteren, maar
deze Mij. schijnt alleen te vinden voor
subsidies en extra-toelagen* Nu tworden
de veerschippers te A.-J -Polder weer be
moeilijkt in de uitoefening van hun be
drijf, doordat Ze niet meer aan 't stei
ger mogen aanleggen. Wanneer de R.T-
M. een bestuur had; dat ©enigszins mee
leefde met den tijd, dan zou ze trachten
daar ter plaatse het bedrijf productief
te maken. Spr. hoopt, dat alle eilandbe
woners hier aiam het request adhesie zul
len betuigen, opdat een betere en snellere
verbinding met den vasten wal tot stand
komt. Waar de prov. Zeeland bezig is
met verbetering van wegen, Zal eenigs
zins moedeloos werk verricht worden
wanneer (de veerdienst te Zijpe niet wordt
veiheterd, opdait hiet (autoverkeer zal kun
nen toenemen-
De heer J. Wiss© te A.-J.-Polder wijst
er op, dat de veerschipper Westbroek
met 1 Juli de (mededeeling kreeg, dat
de rijkshavens te Zijpe en A.-J.-Pold r
voor hem verboden Zijn. Ook de veer
schippers van Battenoord en Herkingen
kregen datzelfde „voorrecht". Daarbij
komt nog, dat wanneer Westbroek des
avondis jm de haven .aanlegt, hij er niet
voor den volgenden morgen uit mag; des
nachts ligt het veerschip aan de ketting.
Spr. wensCht, uit deze vergadering een
telegram te zienden aan den betrokken
minister, teneinde verbetering in dezen
'toestand! te krijgen, t
De voorz. antwoordt, dat de vertegen
woordiger Van den minister hier aam
toeziig is en aanteekening houdt van het
gesprokene, om dat ter 'kennis vlan Z.Ex.
te brengen. 1
De heer de Nijs deelt mede, djat nien
in Flakkee in 1909 de gelegenheid had
5 maal per dag dn betrekkelijk korten
tijd in Rotterdam te komen. Deze dienst
deed er 21/4 a 21/2 uur over. W© Zijn
20 jiaajr verder en. tot voor korten tijd
Zijn de diensten met 1 ingekrompen.
Voorheen kon men 'siaVondls nog om 8
uur uit Rotterdam, thans imoet (mien er
pm 5 uur ai uit. f
Door een contract met een stojoimlboot-
rnipij., die er uitgewerkt is, heeft men nu
een snellere verbinding heen en weer,
maar de reis duur nog 3 uur. Spr. be
toogt dat Flakkee snakt naar een goede
verbinding [met Brabant, waarop het is
aangewezen.
De heer Vlielander kan .niet begrijpen
waarom de R.T.M- er niet toe overgaat
het veer Numansdorp—Willemstad te ver
beteren. Het komt hem voor dat het kop
pigheid is. Voor het rijk zal het niet veel
kosten medebrengen. Het rijk heeft de
veren aan de R.T.M- gegeven en spr,
meent dat het rijk het in handen heeft
de tarieven eenigszins vast te stellen. Spr.
dringt op de veerverbetering en verla
ging der tarieven aan.
De heer L. Koopman stemt in met het
(rapport van de B. B<. N-, maar hiji wijst
vooral opi de dure weg die men van Zie
rikzee naar Zijpe wil aanleggen en waar
aan nul niet zoo'n groote behoefte bestaat.
Beter was het z.i. de groote sommen te
besteden aan verbetering der veerdiensten
te Zijpe, A.J.-Polder, Katsehe veer ©n "N-~
Beveland.
Ir. Ilckeni herinnert er aan dat er inden,
tijd onderhandelingen zijn gevoerd met
de tram) over meerdere vaarten, maar dat
de betrokken autoriteiten geen prijs stel
den op meerder vaarten op Zondag.
De heer Burger memoreert, dat in 1925
de K.N.A.C. van de tram medewerking
werd verkregen bij' uitbreiding der dien
sten en meerdere vaarten over het be
wuste veer. Deze proef loopt binnenkort i!
af. (Ze wordt verlengd tot 1 Jan- 1929 -
Red.) De secretaris van de B. B- N. wijst
er op, dat het er om gaat deze eilanden,
d.w.z- de Znid-Hollandsche en Zeeuwsche,
een betere verbinding te geven met den.
vasten wal en onderling.
Ir. Ilcken 'betoogt, dat teen -rijksweg
Zijpe—Steenbergen meer noodig is dlan
een weg ZierikzeeZijp© De heer S. Hage
merkt op, dat hoewel hij de activiteit van
den B* B. N- prij'st, men hier al 20 jaar
bezig is op het witte stuk van de kaart
aan de Noordzee een zwarte lijn t© krij
gen. In 1900 kwam1 de tram; maar die is
bezig te verstarren. Na den aanleg der
lijn is er niet veel meer voor ons eiland
gedaan. Hiji juicht het toe dat koning mo
tor een massale actie gaat voeren. Het
gaat niet om een beetje ntieer vaarteln
of een beetje goedkooper tarief, maar
om' opheffing van ons isolement. Het be
treft verbetering van verkeer over een
streep water van 400 M., biet Zij'pe. Het
contract tussChen de R.T.M- en het Rijk
moet weg en wanneer dat niet gebeilrt
helpt er niets.
De heer Hoogenboom wij; >t er op, dat
de verbinding met den vasten wal no. 1
is, maar dat men de verbin dingen onder
ling niet mag verwaarfcoozen- De heer S.
J. Gast betoogt, dat men goed zal doen
bij' de autoriteiten niet otnnoodig veel
tegen de tram te ageeren, daar wij de
•tram niet kunnen missen. I)e heer J. W-
van Oeveren onderschrijft -zulks. Bij het
vervoer van materialen is dfe tram al veel
soepeler geworden. In 1900 was men blij
dat de train kwam, hetgeen, voor de mpi).
een heel© onderneming was. Tpch ?5al de
tram de eischen van den tijd niet tegen
kunnen houden. De fout zit in het con
tract. De heer Kochius informeert of de
Bu B. N. ook contact heeft gezocht met
de R.T.M.? De voorzitter antwoordt ont
kennend. Er is al veel aanraking gezocht
m'et deze mipij., maar dikwijls met nega
tief resultaat. Toch zal de B. B-N. con
tact met haar zoeken- De heer Ilcken be
toogt altijd de meest mogelijke medewer
king van de tram' te hebben ondervonden.
Dhr. Korteweg ziet in de meerdere mede
werking het bewijs dat de tram' dan zeker
nattigheid gaat voelen en beducht wordt
voor concurrentie! Dhr. Hage betoogt, dat
an'en aan 't Zijpe een nieuwe veerboot noo
dig heeft; een zooals er vaart tuuschen
Kortgene en Wolphaartsdijk.
De verg. vereenigde er zich tenslotte
mede, dat deze wenschen met spoed aan
(den Raad van Ministers en in het bijzon
der aian de Ministers van Waterstaat en
Financiën, alle Kamerleden, Gedep. Sta
ten en Prov. Staten van Zuid-Holland,
Zeeland en Noord-Brabant worden ge
bracht. Met dank voor de flinke opkomst
en aan de diverse sprekers, sloot de heer
ten Hope deze vergadering.
NOORDWELLE. Vergadering van den
gemeenteraad, gehouden op Dinsdag 3
Juli. Afwezig dhr. Steur. .Ter vergadering
is medte 'aanwezig dhr. Joh. Hoogenboom,
architect. De voprzitter opent de verga
dering en stelt terstond de aanbesteding
en gunning vain den s chopJverbouw aan
ld© orde. In verband met het besloten©
in de vorige vergadering deelt hij mede,
dlat 'hij met den architect is overeenge
komen, dat de twee bestaande lokalen
gebruiksklaar (gemaakt kunnen worden op
1 November en het (nieuwe lokaal op
1 ApriL De (architect heeft zich toen met
d© in Noordwelle wonende ambachtslie-
verstaan. Deze 'hébben voor het
werk ingesChrreven en zijn de inschrij-
vingsbiljetten Zaterdag j.l. geopend.
Daaruit Ibleek dat het metsel- en tim
merwerk bloven de raming en het schil
der- en smidswerk beneden de raming
was. Met de metselaar en den timaner-
toeni onderhandeld. Met de met
selaar kon overeenstemming verkregen
'worden, maar zelfs na een later onder
houd met den timmerm'an bleef een ver
schil 'bestaan van f74. De architect licht
een en ander nog toe en Zet uiteen waar
om ook hij later nog veranderingen in
ziijn naming heeft aangebracht. Na vrij
langdurige beraadslagingenwordt de
timmerman nog even gepolst en 'wordt
verschil gedeeld. De naad besluit
daarop z.h.s. het werk te gunnen voor
de ingeschrevletn of later overeengeko
men prijs aan de in Noordwelle wonende
ambachtslui. In totaal voor f 9740,93. Een
en ander behoudens 'goedkeuring van Ge
dep. Staten. Daarna wordt z.'hs. beslot
ten aan te gaan eene geldleening, groot
9700, tegen maximum 5 pCt. en aflos
sing 1® 30 jaren. Met eenige bankinstel
lingen zal over de plaatsing der leening
worden onderhandeld. De architect ver-
daarop de vergadering- De notulen
der vorige (vergadering worden behou
dens klein© opmerkingen goedgekeurd.
Op een desbetreffende vraag deelt de
voorzitter mede, dat de koopovereen
komsten inzaike het land voor den Smids-
weg zijn gesloten en betaling heeft
plaats igehad. J.L Maandag is het grind
•voor de weg aangekomen, en tot spreker's
groote voldoening en dank, zeer vlug
en vlot door de landbouwers ter plaat
se «=©rvoerd!. Zoo dra de wals Van. de
grindwegencommissie w'eer in orde is,
aal het grind er in gewalst worden. De
weg is mi voor het gebruik opengesteld.
Onder de ingekomen stukken bevindt zich
een verzoek om advies pp' 'het rekwest
van den secretaris-ontvanger aan H.M.
de Koningin, om ontheffing van de ver
plichting in Noordwelle Zijn woonplaats
te hebben en deze te mogen vestigen in
de gemeente Zierikzee, daar deze voor
namelijk tengevolge van het alleen pen
sion .verschaffen aan badgasten ook in
Renesse geen onderdak kon behouden,
terwijl 1 adressant met het oog op züjlrt
geringe werkzaamheden te Noordwelle,
meent, (meer vooruitzichten in Zierikzee
te hébben bij ïhaét vinden Van bijwerk. De
voorzitter vraagt het gevoelen van de
leden over dit verdoek. De heer Boogerd
verzoekt den voorzitter zijn meening te
zeggen, daar hij hét mieeste met den
secretaris te maken heeft De voorzitter
zegt, dat hij het wonen in Zierikzee ten
zeerste ongewenscht acht, daar de secre
taris dan zeer dikwijls slecht te berei
ken. Zal zijn en id© afstand toch te groot
is om voor kleine spoedgevallen eVen
over te komen. De secretaris, naar zijn
meening -gevraagd' Zijnde, zegt dat ook
hij het wonen in Zierikzee niet gewenscht
acht, maar (dat het hier noodzaak is. Hij
heeft d© '.afgeloopen twee jiaar dermate
in Renesse en Noordwelle getobd, met
behoorlijke pensions, (<f'at het verder daar
zoeken en verblijven voor hem hoogst
onaangenaam en veel te kostbaar is.
Wiat het werk betreft, bij slecht weer
is er een goede autobus verb inding en is
het in de afgeloopen jaren toch ook wel
voldoende gébleken, dat hij er niet tegen
opzag om als het noodig was, ook des
avonds naar Noordwelle te komen. Dit
zal ook bij het wonen in Zierikzee het
geval blijven en zal hij' zoo noodig daar
extra, kosten voor maken. Maar het is
ook gebleken, dat hij op de zituren zelden
publiek komt en dat hij vrijwel nooit in
Renesse is opgezodht. Hij meent derhalve,
dia.t het belang van het publiek er niet
mede in gedrang, komit. En wat het uit
oefenen van bijbetrekkingen betreft, hij
weet dat het werk in Noordwelle zijn
hoofdberoep is en dat dit niet onder
ander werk mag lijden. Dhr. Boogerd
stelt voor dlat de Raad de Kroon advi
seert het verzoek noodgedwongen toe te