PEEMESSEN,
eerste blad.
bekendmaking.
hinderwet.
hinderwet.
hinderwet.
hinderwetT
abonnement:
Vrijdag 23 Sept. 1927. zierikzeesche courant.
advertentien
Inzending Advertentiën
Politie-opleiding.
i MELDT, Melkmarkt.
buitenland.
bi n n etntxnd7~
«JU
Eerst alleen
AKKER'S
cfLr
Uit Stad en Provincie.
Naar de Zuiderzeewerken.
Frg» per 3 maanden 1,50,
franco per post ƒ1,80. Voor het
buitenland per jaar 10,
Afzonderlijke nummers 5 cent
Verschijnt Maandag, Woensdag
en Vrijdag.
Zierikzeesche Nieuwsbode
83ste JAARGANG. - No. 11598.
Bh, J BE WE. Ultg-flwlici»! M J, KOSTE*
Tan 13 regels 60 ets., ?an 4
regels en daarboven 20 ots. per
regel. Keolames 30 ets. p. regel.
Bij contract belangrijke korting.
Inzending op den dag van uit
gave vóór 10 ure.
Dit nummer bestaat uit 3 bladen. 4
uiterlijk 10 uur op den dag v. uitgaaf
Zij, die zich van af heden op
ons blad abonneeren, ontvangen
de tot 1 Oct. a.s. verschijnende
nummers GRATIS.
Zij, die de aanstaande Cursus wen-
8chen te volgen wenden zioh spoedig
tot ondergetekende.
R. P. BRONS,
Commissaris van Politie.
BURGEMEESTER en WETHOUDERS van
Zierikzeb maken bekend, dat de nieuwe
btug buiten de Zuidhavenpoort in de eerste
helft van October gemonteerd zal worden
en dat het niet is uitgesloten, dat de scheep
vaart, tgdens de monteering, nu en dan
eenige belemmering ondervindt.
Zisrikzee, den 22 September 1927.
Burgemeester en Wethouders voornoemd,
A. J. F. FOKKER VAN CRAYESTEYN
VAN RENGERSKERKE, Burgem.
P. F. WITTERMANS, Secretaris.
BURGEMEESTER en WETHOUDERS van
Zibrïkzeb maken bekend, dat bet verzoek van
3. E. TEN HAAF alhier, om vergunning tot
bet plaatsen van twee Delco-aggregaten met
accumulatorenbalterg in het perceel aan de
Lange Nobelstraat, wijk A no. 16.1, door hen
is ingewilligd.
Zierikzbe, 22 September 1927.
Burgemeester en Wethouders voornoemd,
A. J. F. FOKKER VAN CRAYESTEYN
VAN RENGERSKERKE, Burgem.
P. F. WITTERMANS, Secretaris.
BURGEMEESTER en WETHOUDERS van
Zierikzee maken bekend, dat bet verzoek
van JAC. BERREVOETS, timmerman alhier
om vergunning tot het plaatsen van een
benzinemotor van 5 P.K., voor het drijven
van een cirkelzaagmachine en een schaaf
machine, in het perceel aan de Nieuwe Haven,
wijk D no. 5, kadastraal bekend in sectie B
no 364, door hen is ingewilligd.
Zierikzbe, 22 September 1927
Burgemeester en Wethouders voornoemd
A. J. F. FOKKER VAN CRAYESTEYN
VAN RENGERSKERKE Burgem.
P. F. WITTERMANS, Secretaris.
BURGEMEESTER en WETHOUDERS van
Zierikzee maken bekend dat het verzoek
van G. C. WA N S I N K, banketbakker te
Zierikzee, om in het perceel, kadastraal
bekend in Sectie A, no. 1554, een benzine
motor van l3/i P-K., voor bet drijven van
een eiwitmachine en een amandelmachine
te mogen plaatsen, door hen is ingewilligd.
Zierikzbe, 22 September 1927.
Burgemeester en Wethouders voornoemd,
A. J. F. FOKKER VAN CRAYESTEYN
VAN RENGERSKERKE, Burgem.
P. F. WITTERMANS, Secretaris
BURGEMEESTER en WETHOUDERS van
Zierikzee maken bekend, dat bet verzoek
van R. P. HOGERHE1JDE, Winkelier, alhier,
om vergunning tot plaatsen van een licht-
aggregaat, bestaande uit een benzinemotor
van 3 P K. en een dynamo van 32 volt, in
het perceel aan de Melkmarkt, wjjk B, no. 95,
kadastraal bekend in sectie A, no. 323,
door ben is ingewilligd.
Zierikzeb, den 22 Sept. 1927.
Burgemeester en Wethouders
van Zierikzee,
A. J. F. FOKKER VAN CRAYESTEYN
VAN RENGERSKERKE, Burgem
P. F. WITTERMANS, Secretaris.
merk „BULDOG".
Het allerbeste f1,25.
Winkallers flinke korting.
TANNENBERG EN VERDUN.
Twee groote oorlogsmonumenten zijn
Zondag (onthuld: één te Hohenstein in
Oost-Pruisen, ter herinnering aan den slag
bij Tannenberg en één te Douaumont (N.-
Frankrijk), ter herinnering aan den "slag"
van Verdun. Men weet, dat Tannenberg,
onder van Hindenburg's leiding, beslis
send werd voor de verdediging van
Duitschland tegen het Russisch offensief
en dait het Duitsche offensief in Frank
rijk feitelijk gebroken is door de maan
denlange, steeds mislukkende stormloo-
pen der Duitschers op de vesting Verdun.
Bij Tannenberg sneuvelden duizenden
Duitschers. Alleen bij' Hohenstein liggen
60.000 Duitsche soldaten begraven. Bij
Verdun vielen alleen 400,000 Fransche sol
daten en van 300,000 hunner is nooit de
imdentiteit kunnen worden vastgesteld.
Duitschland en Frankrijk hebben op die
voor de beslissing van den groeiten oor
log belangrijke puntert een oorlogsmonu'
munt onthuld. In tegenwoordigheid van
President Von Hindenburg, den thans
bijna 80-/arigen volksheld, is nabij Ho
henstein een gedenkburcht onthuld. Het
gedenkteeken, dat nog niet geheel vol
tooid is, heeft den vorm van een burcht
met acht hooge torens, die een uitzicht
bieden over de wouden en meren van
Oost-Pruisem.De torens zullen twee een
voudige hotels bevatten. In de veertig
hallen nullen de vaandels der regimenten
woTden opgehangen, die aan den slag
hebben deelgenomen.
Het gedenkteeken ter herinnering aan
den slag bij Verdun, dat naast de over
blijfselen van het fort Douamont is op
gericht, werd eveneens met groote plech
tigheid in gebruik genomen. Frankrijk
bezit op het oogenblik nog geen natio
naal oorlogsgedenkteeken, doch het „Doo-
denhuis" van Douaumont zal die plaats
waarschijnlijk gaan innemen. Het „Doo-
denhuis" bestaat uit een kloostergang,
welke op het hoogste punt van een der
heuvels aan de Maas is gebouwd. De
gang is verdeeld in crypten, welke de
overblijfselen der gesneuvelden zullen be
vatten, die in elk der sectoren van het
slagveld zijn verzameld. Van de 400,000
in de verdediging van hun land gevalle*
nen wordt het nieuwe bouwwerk nu de
graftombe. In het midden rijst een groote
wachttoren op, op welks top steeds een
vlam brandend zal worden gehouden. Hier
zal ook 'de „Bourdon de Ia Victoire"'
worden geplaatst, de klok, die veertien
dagen geleden voor het eerst werd geluid
bij' 'den ,,Arc de Triomphe" te Parijs en
welke sindsdien met plechtig ceremonieel
naar Verdun is gebracht. De klok werd
Ook toen weer geluid.
Het „Doodenhuis" is nog slechts ge
deeltelijk gereed; van de 52 clrypten zijn
er pas twaalf voltooid. De toren is even
wel geheel gereed en maarschalk Pétain
ontstak Zondagavond de vlam, die nooit
meer zal worden gedoofd.
-RIJDEN MET, AANEENGEKOPPELDE
VOERTUIGEN.
De minister van Waterstaat heeft mach
tiging verleend aan de hoofdingenieurs-
directeuren van den Rijkswaterstaat in
de verschillende directies (uitgezonderd
Alg. Dienst) ieder vopr zjooveel zijn amb'ts-
kring aangaat., om van zijnentwege te be
schikken op aanvragen om vergunning
tot Ihet rijden, het doen of het laten rij
den over Rijkswegen met twee of meer
aaneengekoppelde voertuigen, op grond
van art. 11 van het Rijkswegenreglement.
Belanghebbenden wordt derhalve geraden
aanvragen om vergunning als bovenbe
doeld spoedshalve rechtstreeks te zenden
aan den betrokken hoofdingenieur-direc
teur van den Rijkswaterstaat.
REGELING VAN DEN RADIO-OMROEP.
Het Voorloopig Verslag der Tweede
Kaïner is thans verschenen over het wets
ontwerp tot aanvulling en wijziging van
de Telegraaf- en Telefoonwet 1904 (re
geling radio-omroep, enz.)
Algemeen werd de indiening van een
wetsontwerp tot regeling van de in dit
wetsvoorstel behandelde materie met in
stemming gezien. Het stelsel, waarop de
voorgestelde regeling is gebouwd, vond
evenwel bij een aantal leden bestrijding.
Ten aanzien van de gedachtenuitingen
der burgers zou de overheid niet genoeg
objectiviteit kunnen betrachten. De hier
aan het woord zijnde leden hadden er
daarom bezwaar tegen, dat bij algemee-
nen maatregel van bestuur regelen zullen
worden gesteld omtrent den inhoud van
deze gedachtenuitingen en een controle
der regeering daarop zal worden inge
steld. 'Dit zal in ons volksleven, aldus
wordt gezegd, een nieuw en in het ge
heel niet onschuldig element doen in
treden, dat niet strookt met het beginsel
van vrije meeningsuiting, dat aan onze
constitutie ten grondslag ligt.
Vele leden meenden, dat de regeering
moeilijk een ander stelsel kan volgen dan
in dit wetsontwerp is neergelegd. Het
radioverkeer bevindt zich nog in een
stadium van snelle ontwikkeling. De tech
niek verandert voortdurend en omtrent
het tempo waarin het gebruik zich zal
uitbreiden, zöu weinig met zekerheid te
voorspellen zijn. Onder die pmlstandiighe-
'den moet de wet zich wel tot het aan
geven van de groote lijnen bepalen %n
veel overlaten aan de uitvoerende macht.
Volgens sommige dezer leden is de door
het wetsontwerp geopende mogelijkheid
van preventief optreden inzake het radio
verkeer onvermijdelijk. Immers per ra
dio kan alles plotseling door de geheel©
wereld uitgezonden worden, zonder dat
het meer te achterhalen is. I
Men vroeg, wat de bedoeling van de
regeering is ten aanzien van de retributie
heffing. Vernomen is, dat de regeering
Juist omdat verkoudheid zich zoo
onschuldig voordoet, is zij zoo gevaar
lijk. Vergeten wij toch nooit, dat zij
een ontsteking der slijmvliezen is en
dat reeds een simpele verplaatsing
dier ontsteking b.v. naar de stem
banden, de bronches of naar het slijm
vlies van de longen - en hoe gauw
gebeurt dat niet - haar veel ernstiger
maakt. Acute en chronische bronchi
tis, asthma, borstbenauwdheid zijn de
terecht gevreesde gevolgen van een
verwaarloosde verkoudheid. Maak de
genezing niet moeilijker en duurder
door met de juiste behandeling te
wachten. Begin bij het begin en verzorg
een eenvoudige verkoudheid dadelijk
met de versterkende, onschadelijke,
maar krachtig slijmoplossende
Per koker: f 1.50, f 2.75, f 4.50
theodoous
MieMEIJER
QRomrioEtt
In de sterrekunde onderscheidt men de sterren naar hare licht
sterkte in sterren van de „eerste, tweede, derde grootte" enz.
De sterren van de eerste grootte zijn het, die ons des avonds
het eerst opvallen en door hare schittering tot bewonderend
opzien dwingen.
Wanneer wij de „ROODE-STER" hiermede in verband brengen,
dan is het, omdat ook deze „ster" waarlijk van de eerste grootte
genoemd mag worden.
Trekken haar schitterende eigenschappen niet terstond de aan
dacht? Stemt ook de ROODE-STER niet tot nadenken, tot
erkenning, dat even onveranderlijk als jaar na jaar de sterren
aan den hemel staan, de ROODE-STER haar eerste plaats
blijft innemen onder de pijptabakken
^Onovertroffen van kwaliteit, volmaakt van samenstelling
is het wonder, dat heel Nederland STER-TABAK rookt?
ROODE-STER - VAN DE EERSTE GROOTTE t
N.V, oJï, THEODORUS NIEMEIJER, Groningen en Rollerdam.
voornemens is van ieder radiobezitter
f 10,retributie te heffen, onverschillig
hoe sterk het toestel is. Dit achtten vele
leden ontoelaatbaar.
STAVENISSE. De raad verwierp met
algem. stemmen het voorstel der P.Z.E.M.
tot ©tectrificatie.
ST.-ANNALAND. Mej. Brasser, onder
wijzeres alhier aan de bijz. school,
met ingang van 1 Januari 1928 benoemd
aan (de Bijiz. school te Kapelle—tBieze-
linge.
OUD-VOSMEER. Het lot van de „Oude
Vos", onze karakteristieke melen, is be
slist; ^arTs reeds door den eigenaar in
gevolge cle bepalingen van de Hinder
wet een aanvrage gedaan tot het plaat
sen van een motor op de molenwerf tot
uitoefening van het maalbedrijf.
TERK0ÓP1N6LRN, ENZ.
Sept. 27. Verk. Zzee, deurw. De Regt;.
Sept. 28. Verk. Renesse, not. Daleboutj,
Seipt. 29. Verk. Oud-Vosmeer, not. D!.
v. |d. Velde.
Sept. 29. Verk. Zierikzee not. Daleb'outu
Sept. 30. Verk. Serooskerke, not. Dale
bout.
Oct. 4. Verk. te Haamstede, not. Dale-
bbut.
Oct. 12. Verk. Zzee, not. Korteweg;.
Zondag 25 September.
Kcrkworr». 3 ure, ds. Kuipers (Doopsbed.)
5arooek«rk«. 10.30 ure, ds. Kuipers (Doops-
bediening).
9argte. 930 ure, ds. Boogaard.
Rflaeeae. Geen dienst.
Noeriwalle. 3 ure, ds. v. Griethuijsen.
nasmgtode. 10.30 ure, ds. v. Binsbergen
Geref. Kerk. 10.30 en 3 ure, Leesdienst. Dnd-
Geref. Kerk. 10.30 en 3 ure, Leeokerk.
BlfcerBtQ. 9.30 en 2.30 uro, cand. Keldert
van Amsterdam. Geref. Kerfei 9 30, I eeskerk
en 2 ure, ds. de Boet van Brouwershaven.
Br*«warflbav«N. Geen dienst. Geref. Kerk.
10.30 en 3 ure, da. J. de Boer.
Zanaasiafrfl. 3 ure, ds. v. Binsbergen.
Geref. Kerk. 10.30 en 3 ure, ds. Hoek.
Keardftaicws. 10-30 ure, ds. v. Griethugsen.
10.30 ute, ds. v. d. Griend.
0*w«rk«r!k. 3 ure, dr. Weeda.
Nlaawarkerk. 10.30, geen dienst en 3 ure,
ds. Wn.ardenburg van Zierikzee in „Rehoboth".
Gevof. Kerk. 9.30, Leesdienst, 2 ds. J. W. v.
Tol van Scharendijke en 5 30 ure, Leesdienst.
Geref. Gero. 10, 3 en 6.30 ure,'Leesdienst.
@«gter!a«i. 9.30, dr. Weeda en 2 ure,
geen dienst. Geref. Kerb. 9.H0 en 2 ure,
Leesdienst. Geref. Gei». 9.30, 2 en 5.30 ure,
dhr. Romgn.
0trlaaal»«d. 3 ure, ds. Waardenburg van
Bruinlsse (Orgelcollecte).
Slmlfllasa. 9.30 en 5.30 ure, ds. Waarden
burg. Geraf. Kerk 10, Leeskerk en 5 ure,
ds. BremmeT. Geref. Gem. 9.30, 2 en 6 ure,
ds. Vreugdenhil. Oud-GereL Berk. 10, 3 en
6 ure, Leeskerk,
A.-J.-Poldar. Geref. Kerk. 9.30 en 2 ure,
cand, Warmenhoven van Middelburg.
St.-lMltpslaiad, 9.30 en 2 ure, ds. Van
Doorn. Oud-Geref. Kerk. 9, 2 en 5.30 ure,
ds. Boone (Oogstpreek en Doopsbed.), alles
oude tgd.
Tfcolea* 10 en 2.30 ure, ds. Datema. Geref.
Kerk. 10 en 6 ure, Leeskerk. Geref Gosd. 10,
2.30 en 6.30 ure, Leeskerk.
6t.-i?iaairte«*(iJMS!e. 10 30 en 7 ure, ds.
Leen mans uit Delft (Oogstpreek Oud-Geref,
Geis. 10.30, 3 en 6.30 ure, Leesdienst.
Öad-Vessanaeer. 10.30, ds. de Gidts en 3
ure, idem (Doopsbed.) Geref. Kerk. 10.30, 3
en 7 ure, ds. Vesseur te Namansdorp. Oud-
Geref. Gem. 10.30, 3 en 7 ure, Leesdienst.
10.30 en 3 nre, ds. Verschoor
(In beide diensten oogstcollecte). Geref. Kerk.
10.30, 3 en 7 ure, Leeskerk.
10 30, Leeskerk en 8 ure,
ds. Wijnbergen van Westmaas. Geref. Gem.
10.30, 3 en 7 ure, Leeskerk.
SfaveaSaee. 10 30, ds. Moerman en 3 ure,
Leeskerk. Oud-Geref, Kerk, 10.30, 3 en 6.30
ure, Leeskerk.
10.30, ds. Los (Coll zieken
fonds) en 3 ure, Leeskerk. Geeef. Kerk. 10 30,
3 en 6 ure, Leeskerk.
III
Ons gezelschap was 's morgens al ta
melijk vroeg, present en allen waren vol
belangstelling voor de reis) naar* Wie-
ringen. De auto's zouden vandaag niet
gebruikt worden. Met den trein Alkmaar
Anna.Paulowna gingen wij' mede. Een
landstreek w'aar aan tuinbouw ook nogal
veel gedaan wordt.. Een aardig gezicht
is het, als mien itn de verte een veld
met roode ltool ziet schitteren. Te Anna-
Paulownjpt We>rd uitgestapt en stonden
eienj paatr autobussen gereed om' fonsl
verder te brengen.
Weldra hadden wij1 den nieuw aange-
legden idlij'k, die Wieringen aan N.-Hol-
land verbindt, 'bbreikt Een flink aange-
legden straatweg van klinker, geeft een
goeden rijweg. Langs Westland-Hippply-
'tus 'hoef ging het door naar den Oever.
Wijl 'gïmgsn te voet naar de werken, langs
allemaal basaltsteen, hrikkfen en Ijzer, die
hier liggen opgestapeld 'op de voorraad
opslagplaats, welke iederen dag maar
steeds aangroeit. Reusachtig zal de mas
sa worden, Hier en daar staan houten ge
brouwen opgetrokken en een ervan was
de zetel der directe. Daar moesten wi}
zijln. Wij werden door een ingenieur ont
vangen en binnen de c'irectiezaal genoo-
djgd. Ben groote ruimte, waar stoelen
en tafels wel voor meer dan 100 metv-
schen plaats boden. De teekeningén der
in uitvoering zijinde werken hingen, er
aan den wand. Toen Wij' gezeten waren
begon de ingenieur, op aangename wijfee
zijn College les te geven, om ons vooraf
iets op de hoogte te brengen van het
groote werk, dat wijl strakts in zijn be
gin van uitvoering zouden zien.
Eerst gaf de spreker een stuk'js ge
schiedenis over het ontstaan der Zuider
zee. Daar is weinig of niets van bekend.
Al wat daar van vertelt wordt berust
grootendeels op onderstellingen.
Door afneming der ho,og gelegen gron
den aan het zeestrand, bij stormen en
hooge vloeden, schijnt het zeewater zich
baan 'gebroken te hébben naar 't lagere
daarachter gelegen gedeelte en als resten
van het oorspronkelijk1 kustgebied zijn
de Noordzee.t ilanden blijven 'bestaan.
Reeds in 1849 kwam 'de gedachte vain
afdamming der Zuiderzee naar voren
door ir. van Diggelen. Doch de groote
kosten waren het bezwaar. In 1880 kfwary
het voorstel Buma. Ook dit 'kwam niet
tot uiting. Eerst in 1916 Werd door minis
ter Dr. C, Lely een ontwerp ingediend
dat de Kamers in 1918 tot wet verheven
hebben.
PREDIKBEURTEN,
Zondag 25 September te Zierikzee.
Ned. Her?. Kerk.
Nieuvre Kerk. 10 ure, ds. H. de Jonge van
Bergen-op-Zoom.
Kleine Kerk. 10 ure, ds. Waardenburg.
Luth. Kerk.
10 ure, ds. Hoevers van Den Haag.
Geref. Kerk.
10.30 en 6.30 ure, ds. v. Tol van Scharen
dijke (Bed. H. Av,)
Ghr. Geref. Kerk.
9.30, 2 en 6 ure, Leeskerk (oude tgd).
Evangelisatie Jernël II.
10 en 7 ure, Gewone dienst.
Oud-Geref. Gem.
9«30, 2 en 6 ure, Leeskerk (oude tgd).
In 1920 'werd met de Werkzaamheden
begonnen. Er moest naast andere werkejf
allereerst komen een werkhaven, uitwa-
teringsluizen en schutsluizen. Die wer
ken, om het dorpje den Oever te behou
den moesten in volle zee worden uitge
voerd.
Na nog vele inlichtingen te hébben
gegeven en op de kaart aangewezen»,
noodigdie de spreker ons uit op, dé wier
ken in de onmiddellijke nabijheid gelegen
af te dalen, om met eigen oog nu in
werkelijkheid te gaan zien wat hij ons
op de kaart had aangewezen. W;at een
bedrijvigheid ontplooide zich voor ons
ooig. In 'de haviein losjsjen van steen,
stukkien van 40 a 50 K.G., Wörden met
grijptangen direc't oip de plaats gebracht
van opslag. Groote massa's rijlshout voor
zinkwerk en Oever verdediging. Balen ce
ment in opslagplaatsen in grooten ge
tale. Langzaam daalden wij: af naar de
diepte in dien put. Een vtolledigen spoor
weg reed hier om materialen aan te
vloeren, bieinoodigd voor de fun dee ring
der op te bouwien sluizen. Hier zullen 3
groepen vian vijf uitwateringssluizen wor
den gebouwd, elk Wijd 12 M., dus een
uitwéteringsvermbgan gevende van 180
Meter, om het wlater uit het IJselmeer
in de Waddenzee af te voeren. In dien
zelfden put kwlam <ui't een andere Tidh-
ting Weer ©aai (anderen trein met grond
of kiezel aanvoer. Al wat machinaal kan
wforden uitgevoerd, wordt hier in toe
passing gebracht. Het trof ons allen, dat
zoo Weinig menschen noodig feijh voor
dit reuzenw(erk. Over dezte sluizen zal
juist de afsluitdijk Worden gelegd, die
van de Friesche kust 'komt. Vol bewon
dering ©n danklbiaar voor het genotene
en 'geziene zijn Wij door doelmatige trapL
pen wieder op den beganen grond ge
komen en in de directiezaal hadden wij
het groot genoegen hoofd-ingenieur Pan-
nekoek, geboren te Brouwershaven, te
ontmjoetein en die 't overige deel van den
dag ons zou geleiden. Om een uur, na
eerst in het directiegébouw koffie te
hebben geb'ruikt, gingen w'ijl aan boord!
van 'die Rijks-motorboot „Flevo". 't Was
prachtig zonnig wéér en westelijke tame
lijke wind. Gedurende den overtocht naar
de Friesche kust, hadden wijl gelegen
heid om te luisteren en te vragen aan
onzen geleider. Wij' voeren juist in reeh-
teliju over de 'plaats, waar de afsluitdijk
komen zal. De dijk, die een lengte zall
hebbén van 30 K M. zal eerst over 8 jaar
gereed kunnen zijn. De hoogfe van dezen
dijk zal 7.25 4- N.A.P. bedragen, terwijl
aan 'de' bmnenfeijlde ©en bérm van 30 M.
wordt gemaakt, die voor rijweg en dub1-