PEEMESSEN, eerste blad. bekendmaking. hinderwet. hinderwet. hinderwet. hinderwetT abonnement: Vrijdag 23 Sept. 1927. zierikzeesche courant. advertentien Inzending Advertentiën Politie-opleiding. i MELDT, Melkmarkt. buitenland. bi n n etntxnd7~ «JU Eerst alleen AKKER'S cfLr Uit Stad en Provincie. Naar de Zuiderzeewerken. Frg» per 3 maanden 1,50, franco per post ƒ1,80. Voor het buitenland per jaar 10, Afzonderlijke nummers 5 cent Verschijnt Maandag, Woensdag en Vrijdag. Zierikzeesche Nieuwsbode 83ste JAARGANG. - No. 11598. Bh, J BE WE. Ultg-flwlici»! M J, KOSTE* Tan 13 regels 60 ets., ?an 4 regels en daarboven 20 ots. per regel. Keolames 30 ets. p. regel. Bij contract belangrijke korting. Inzending op den dag van uit gave vóór 10 ure. Dit nummer bestaat uit 3 bladen. 4 uiterlijk 10 uur op den dag v. uitgaaf Zij, die zich van af heden op ons blad abonneeren, ontvangen de tot 1 Oct. a.s. verschijnende nummers GRATIS. Zij, die de aanstaande Cursus wen- 8chen te volgen wenden zioh spoedig tot ondergetekende. R. P. BRONS, Commissaris van Politie. BURGEMEESTER en WETHOUDERS van Zierikzeb maken bekend, dat de nieuwe btug buiten de Zuidhavenpoort in de eerste helft van October gemonteerd zal worden en dat het niet is uitgesloten, dat de scheep vaart, tgdens de monteering, nu en dan eenige belemmering ondervindt. Zisrikzee, den 22 September 1927. Burgemeester en Wethouders voornoemd, A. J. F. FOKKER VAN CRAYESTEYN VAN RENGERSKERKE, Burgem. P. F. WITTERMANS, Secretaris. BURGEMEESTER en WETHOUDERS van Zibrïkzeb maken bekend, dat bet verzoek van 3. E. TEN HAAF alhier, om vergunning tot bet plaatsen van twee Delco-aggregaten met accumulatorenbalterg in het perceel aan de Lange Nobelstraat, wijk A no. 16.1, door hen is ingewilligd. Zierikzbe, 22 September 1927. Burgemeester en Wethouders voornoemd, A. J. F. FOKKER VAN CRAYESTEYN VAN RENGERSKERKE, Burgem. P. F. WITTERMANS, Secretaris. BURGEMEESTER en WETHOUDERS van Zierikzee maken bekend, dat bet verzoek van JAC. BERREVOETS, timmerman alhier om vergunning tot het plaatsen van een benzinemotor van 5 P.K., voor het drijven van een cirkelzaagmachine en een schaaf machine, in het perceel aan de Nieuwe Haven, wijk D no. 5, kadastraal bekend in sectie B no 364, door hen is ingewilligd. Zierikzbe, 22 September 1927 Burgemeester en Wethouders voornoemd A. J. F. FOKKER VAN CRAYESTEYN VAN RENGERSKERKE Burgem. P. F. WITTERMANS, Secretaris. BURGEMEESTER en WETHOUDERS van Zierikzee maken bekend dat het verzoek van G. C. WA N S I N K, banketbakker te Zierikzee, om in het perceel, kadastraal bekend in Sectie A, no. 1554, een benzine motor van l3/i P-K., voor bet drijven van een eiwitmachine en een amandelmachine te mogen plaatsen, door hen is ingewilligd. Zierikzbe, 22 September 1927. Burgemeester en Wethouders voornoemd, A. J. F. FOKKER VAN CRAYESTEYN VAN RENGERSKERKE, Burgem. P. F. WITTERMANS, Secretaris BURGEMEESTER en WETHOUDERS van Zierikzee maken bekend, dat bet verzoek van R. P. HOGERHE1JDE, Winkelier, alhier, om vergunning tot plaatsen van een licht- aggregaat, bestaande uit een benzinemotor van 3 P K. en een dynamo van 32 volt, in het perceel aan de Melkmarkt, wjjk B, no. 95, kadastraal bekend in sectie A, no. 323, door ben is ingewilligd. Zierikzeb, den 22 Sept. 1927. Burgemeester en Wethouders van Zierikzee, A. J. F. FOKKER VAN CRAYESTEYN VAN RENGERSKERKE, Burgem P. F. WITTERMANS, Secretaris. merk „BULDOG". Het allerbeste f1,25. Winkallers flinke korting. TANNENBERG EN VERDUN. Twee groote oorlogsmonumenten zijn Zondag (onthuld: één te Hohenstein in Oost-Pruisen, ter herinnering aan den slag bij Tannenberg en één te Douaumont (N.- Frankrijk), ter herinnering aan den "slag" van Verdun. Men weet, dat Tannenberg, onder van Hindenburg's leiding, beslis send werd voor de verdediging van Duitschland tegen het Russisch offensief en dait het Duitsche offensief in Frank rijk feitelijk gebroken is door de maan denlange, steeds mislukkende stormloo- pen der Duitschers op de vesting Verdun. Bij Tannenberg sneuvelden duizenden Duitschers. Alleen bij' Hohenstein liggen 60.000 Duitsche soldaten begraven. Bij Verdun vielen alleen 400,000 Fransche sol daten en van 300,000 hunner is nooit de imdentiteit kunnen worden vastgesteld. Duitschland en Frankrijk hebben op die voor de beslissing van den groeiten oor log belangrijke puntert een oorlogsmonu' munt onthuld. In tegenwoordigheid van President Von Hindenburg, den thans bijna 80-/arigen volksheld, is nabij Ho henstein een gedenkburcht onthuld. Het gedenkteeken, dat nog niet geheel vol tooid is, heeft den vorm van een burcht met acht hooge torens, die een uitzicht bieden over de wouden en meren van Oost-Pruisem.De torens zullen twee een voudige hotels bevatten. In de veertig hallen nullen de vaandels der regimenten woTden opgehangen, die aan den slag hebben deelgenomen. Het gedenkteeken ter herinnering aan den slag bij Verdun, dat naast de over blijfselen van het fort Douamont is op gericht, werd eveneens met groote plech tigheid in gebruik genomen. Frankrijk bezit op het oogenblik nog geen natio naal oorlogsgedenkteeken, doch het „Doo- denhuis" van Douaumont zal die plaats waarschijnlijk gaan innemen. Het „Doo- denhuis" bestaat uit een kloostergang, welke op het hoogste punt van een der heuvels aan de Maas is gebouwd. De gang is verdeeld in crypten, welke de overblijfselen der gesneuvelden zullen be vatten, die in elk der sectoren van het slagveld zijn verzameld. Van de 400,000 in de verdediging van hun land gevalle* nen wordt het nieuwe bouwwerk nu de graftombe. In het midden rijst een groote wachttoren op, op welks top steeds een vlam brandend zal worden gehouden. Hier zal ook 'de „Bourdon de Ia Victoire"' worden geplaatst, de klok, die veertien dagen geleden voor het eerst werd geluid bij' 'den ,,Arc de Triomphe" te Parijs en welke sindsdien met plechtig ceremonieel naar Verdun is gebracht. De klok werd Ook toen weer geluid. Het „Doodenhuis" is nog slechts ge deeltelijk gereed; van de 52 clrypten zijn er pas twaalf voltooid. De toren is even wel geheel gereed en maarschalk Pétain ontstak Zondagavond de vlam, die nooit meer zal worden gedoofd. -RIJDEN MET, AANEENGEKOPPELDE VOERTUIGEN. De minister van Waterstaat heeft mach tiging verleend aan de hoofdingenieurs- directeuren van den Rijkswaterstaat in de verschillende directies (uitgezonderd Alg. Dienst) ieder vopr zjooveel zijn amb'ts- kring aangaat., om van zijnentwege te be schikken op aanvragen om vergunning tot Ihet rijden, het doen of het laten rij den over Rijkswegen met twee of meer aaneengekoppelde voertuigen, op grond van art. 11 van het Rijkswegenreglement. Belanghebbenden wordt derhalve geraden aanvragen om vergunning als bovenbe doeld spoedshalve rechtstreeks te zenden aan den betrokken hoofdingenieur-direc teur van den Rijkswaterstaat. REGELING VAN DEN RADIO-OMROEP. Het Voorloopig Verslag der Tweede Kaïner is thans verschenen over het wets ontwerp tot aanvulling en wijziging van de Telegraaf- en Telefoonwet 1904 (re geling radio-omroep, enz.) Algemeen werd de indiening van een wetsontwerp tot regeling van de in dit wetsvoorstel behandelde materie met in stemming gezien. Het stelsel, waarop de voorgestelde regeling is gebouwd, vond evenwel bij een aantal leden bestrijding. Ten aanzien van de gedachtenuitingen der burgers zou de overheid niet genoeg objectiviteit kunnen betrachten. De hier aan het woord zijnde leden hadden er daarom bezwaar tegen, dat bij algemee- nen maatregel van bestuur regelen zullen worden gesteld omtrent den inhoud van deze gedachtenuitingen en een controle der regeering daarop zal worden inge steld. 'Dit zal in ons volksleven, aldus wordt gezegd, een nieuw en in het ge heel niet onschuldig element doen in treden, dat niet strookt met het beginsel van vrije meeningsuiting, dat aan onze constitutie ten grondslag ligt. Vele leden meenden, dat de regeering moeilijk een ander stelsel kan volgen dan in dit wetsontwerp is neergelegd. Het radioverkeer bevindt zich nog in een stadium van snelle ontwikkeling. De tech niek verandert voortdurend en omtrent het tempo waarin het gebruik zich zal uitbreiden, zöu weinig met zekerheid te voorspellen zijn. Onder die pmlstandiighe- 'den moet de wet zich wel tot het aan geven van de groote lijnen bepalen %n veel overlaten aan de uitvoerende macht. Volgens sommige dezer leden is de door het wetsontwerp geopende mogelijkheid van preventief optreden inzake het radio verkeer onvermijdelijk. Immers per ra dio kan alles plotseling door de geheel© wereld uitgezonden worden, zonder dat het meer te achterhalen is. I Men vroeg, wat de bedoeling van de regeering is ten aanzien van de retributie heffing. Vernomen is, dat de regeering Juist omdat verkoudheid zich zoo onschuldig voordoet, is zij zoo gevaar lijk. Vergeten wij toch nooit, dat zij een ontsteking der slijmvliezen is en dat reeds een simpele verplaatsing dier ontsteking b.v. naar de stem banden, de bronches of naar het slijm vlies van de longen - en hoe gauw gebeurt dat niet - haar veel ernstiger maakt. Acute en chronische bronchi tis, asthma, borstbenauwdheid zijn de terecht gevreesde gevolgen van een verwaarloosde verkoudheid. Maak de genezing niet moeilijker en duurder door met de juiste behandeling te wachten. Begin bij het begin en verzorg een eenvoudige verkoudheid dadelijk met de versterkende, onschadelijke, maar krachtig slijmoplossende Per koker: f 1.50, f 2.75, f 4.50 theodoous MieMEIJER QRomrioEtt In de sterrekunde onderscheidt men de sterren naar hare licht sterkte in sterren van de „eerste, tweede, derde grootte" enz. De sterren van de eerste grootte zijn het, die ons des avonds het eerst opvallen en door hare schittering tot bewonderend opzien dwingen. Wanneer wij de „ROODE-STER" hiermede in verband brengen, dan is het, omdat ook deze „ster" waarlijk van de eerste grootte genoemd mag worden. Trekken haar schitterende eigenschappen niet terstond de aan dacht? Stemt ook de ROODE-STER niet tot nadenken, tot erkenning, dat even onveranderlijk als jaar na jaar de sterren aan den hemel staan, de ROODE-STER haar eerste plaats blijft innemen onder de pijptabakken ^Onovertroffen van kwaliteit, volmaakt van samenstelling is het wonder, dat heel Nederland STER-TABAK rookt? ROODE-STER - VAN DE EERSTE GROOTTE t N.V, oJï, THEODORUS NIEMEIJER, Groningen en Rollerdam. voornemens is van ieder radiobezitter f 10,retributie te heffen, onverschillig hoe sterk het toestel is. Dit achtten vele leden ontoelaatbaar. STAVENISSE. De raad verwierp met algem. stemmen het voorstel der P.Z.E.M. tot ©tectrificatie. ST.-ANNALAND. Mej. Brasser, onder wijzeres alhier aan de bijz. school, met ingang van 1 Januari 1928 benoemd aan (de Bijiz. school te Kapelle—tBieze- linge. OUD-VOSMEER. Het lot van de „Oude Vos", onze karakteristieke melen, is be slist; ^arTs reeds door den eigenaar in gevolge cle bepalingen van de Hinder wet een aanvrage gedaan tot het plaat sen van een motor op de molenwerf tot uitoefening van het maalbedrijf. TERK0ÓP1N6LRN, ENZ. Sept. 27. Verk. Zzee, deurw. De Regt;. Sept. 28. Verk. Renesse, not. Daleboutj, Seipt. 29. Verk. Oud-Vosmeer, not. D!. v. |d. Velde. Sept. 29. Verk. Zierikzee not. Daleb'outu Sept. 30. Verk. Serooskerke, not. Dale bout. Oct. 4. Verk. te Haamstede, not. Dale- bbut. Oct. 12. Verk. Zzee, not. Korteweg;. Zondag 25 September. Kcrkworr». 3 ure, ds. Kuipers (Doopsbed.) 5arooek«rk«. 10.30 ure, ds. Kuipers (Doops- bediening). 9argte. 930 ure, ds. Boogaard. Rflaeeae. Geen dienst. Noeriwalle. 3 ure, ds. v. Griethuijsen. nasmgtode. 10.30 ure, ds. v. Binsbergen Geref. Kerk. 10.30 en 3 ure, Leesdienst. Dnd- Geref. Kerk. 10.30 en 3 ure, Leeokerk. BlfcerBtQ. 9.30 en 2.30 uro, cand. Keldert van Amsterdam. Geref. Kerfei 9 30, I eeskerk en 2 ure, ds. de Boet van Brouwershaven. Br*«warflbav«N. Geen dienst. Geref. Kerk. 10.30 en 3 ure, da. J. de Boer. Zanaasiafrfl. 3 ure, ds. v. Binsbergen. Geref. Kerk. 10.30 en 3 ure, ds. Hoek. Keardftaicws. 10-30 ure, ds. v. Griethugsen. 10.30 ute, ds. v. d. Griend. 0*w«rk«r!k. 3 ure, dr. Weeda. Nlaawarkerk. 10.30, geen dienst en 3 ure, ds. Wn.ardenburg van Zierikzee in „Rehoboth". Gevof. Kerk. 9.30, Leesdienst, 2 ds. J. W. v. Tol van Scharendijke en 5 30 ure, Leesdienst. Geref. Gero. 10, 3 en 6.30 ure,'Leesdienst. @«gter!a«i. 9.30, dr. Weeda en 2 ure, geen dienst. Geref. Kerb. 9.H0 en 2 ure, Leesdienst. Geref. Gei». 9.30, 2 en 5.30 ure, dhr. Romgn. 0trlaaal»«d. 3 ure, ds. Waardenburg van Bruinlsse (Orgelcollecte). Slmlfllasa. 9.30 en 5.30 ure, ds. Waarden burg. Geraf. Kerk 10, Leeskerk en 5 ure, ds. BremmeT. Geref. Gem. 9.30, 2 en 6 ure, ds. Vreugdenhil. Oud-GereL Berk. 10, 3 en 6 ure, Leeskerk, A.-J.-Poldar. Geref. Kerk. 9.30 en 2 ure, cand, Warmenhoven van Middelburg. St.-lMltpslaiad, 9.30 en 2 ure, ds. Van Doorn. Oud-Geref. Kerk. 9, 2 en 5.30 ure, ds. Boone (Oogstpreek en Doopsbed.), alles oude tgd. Tfcolea* 10 en 2.30 ure, ds. Datema. Geref. Kerk. 10 en 6 ure, Leeskerk. Geref Gosd. 10, 2.30 en 6.30 ure, Leeskerk. 6t.-i?iaairte«*(iJMS!e. 10 30 en 7 ure, ds. Leen mans uit Delft (Oogstpreek Oud-Geref, Geis. 10.30, 3 en 6.30 ure, Leesdienst. Öad-Vessanaeer. 10.30, ds. de Gidts en 3 ure, idem (Doopsbed.) Geref. Kerk. 10.30, 3 en 7 ure, ds. Vesseur te Namansdorp. Oud- Geref. Gem. 10.30, 3 en 7 ure, Leesdienst. 10.30 en 3 nre, ds. Verschoor (In beide diensten oogstcollecte). Geref. Kerk. 10.30, 3 en 7 ure, Leeskerk. 10 30, Leeskerk en 8 ure, ds. Wijnbergen van Westmaas. Geref. Gem. 10.30, 3 en 7 ure, Leeskerk. SfaveaSaee. 10 30, ds. Moerman en 3 ure, Leeskerk. Oud-Geref, Kerk, 10.30, 3 en 6.30 ure, Leeskerk. 10.30, ds. Los (Coll zieken fonds) en 3 ure, Leeskerk. Geeef. Kerk. 10 30, 3 en 6 ure, Leeskerk. III Ons gezelschap was 's morgens al ta melijk vroeg, present en allen waren vol belangstelling voor de reis) naar* Wie- ringen. De auto's zouden vandaag niet gebruikt worden. Met den trein Alkmaar Anna.Paulowna gingen wij' mede. Een landstreek w'aar aan tuinbouw ook nogal veel gedaan wordt.. Een aardig gezicht is het, als mien itn de verte een veld met roode ltool ziet schitteren. Te Anna- Paulownjpt We>rd uitgestapt en stonden eienj paatr autobussen gereed om' fonsl verder te brengen. Weldra hadden wij1 den nieuw aange- legden idlij'k, die Wieringen aan N.-Hol- land verbindt, 'bbreikt Een flink aange- legden straatweg van klinker, geeft een goeden rijweg. Langs Westland-Hippply- 'tus 'hoef ging het door naar den Oever. Wijl 'gïmgsn te voet naar de werken, langs allemaal basaltsteen, hrikkfen en Ijzer, die hier liggen opgestapeld 'op de voorraad opslagplaats, welke iederen dag maar steeds aangroeit. Reusachtig zal de mas sa worden, Hier en daar staan houten ge brouwen opgetrokken en een ervan was de zetel der directe. Daar moesten wi} zijln. Wij werden door een ingenieur ont vangen en binnen de c'irectiezaal genoo- djgd. Ben groote ruimte, waar stoelen en tafels wel voor meer dan 100 metv- schen plaats boden. De teekeningén der in uitvoering zijinde werken hingen, er aan den wand. Toen Wij' gezeten waren begon de ingenieur, op aangename wijfee zijn College les te geven, om ons vooraf iets op de hoogte te brengen van het groote werk, dat wijl strakts in zijn be gin van uitvoering zouden zien. Eerst gaf de spreker een stuk'js ge schiedenis over het ontstaan der Zuider zee. Daar is weinig of niets van bekend. Al wat daar van vertelt wordt berust grootendeels op onderstellingen. Door afneming der ho,og gelegen gron den aan het zeestrand, bij stormen en hooge vloeden, schijnt het zeewater zich baan 'gebroken te hébben naar 't lagere daarachter gelegen gedeelte en als resten van het oorspronkelijk1 kustgebied zijn de Noordzee.t ilanden blijven 'bestaan. Reeds in 1849 kwam 'de gedachte vain afdamming der Zuiderzee naar voren door ir. van Diggelen. Doch de groote kosten waren het bezwaar. In 1880 kfwary het voorstel Buma. Ook dit 'kwam niet tot uiting. Eerst in 1916 Werd door minis ter Dr. C, Lely een ontwerp ingediend dat de Kamers in 1918 tot wet verheven hebben. PREDIKBEURTEN, Zondag 25 September te Zierikzee. Ned. Her?. Kerk. Nieuvre Kerk. 10 ure, ds. H. de Jonge van Bergen-op-Zoom. Kleine Kerk. 10 ure, ds. Waardenburg. Luth. Kerk. 10 ure, ds. Hoevers van Den Haag. Geref. Kerk. 10.30 en 6.30 ure, ds. v. Tol van Scharen dijke (Bed. H. Av,) Ghr. Geref. Kerk. 9.30, 2 en 6 ure, Leeskerk (oude tgd). Evangelisatie Jernël II. 10 en 7 ure, Gewone dienst. Oud-Geref. Gem. 9«30, 2 en 6 ure, Leeskerk (oude tgd). In 1920 'werd met de Werkzaamheden begonnen. Er moest naast andere werkejf allereerst komen een werkhaven, uitwa- teringsluizen en schutsluizen. Die wer ken, om het dorpje den Oever te behou den moesten in volle zee worden uitge voerd. Na nog vele inlichtingen te hébben gegeven en op de kaart aangewezen», noodigdie de spreker ons uit op, dé wier ken in de onmiddellijke nabijheid gelegen af te dalen, om met eigen oog nu in werkelijkheid te gaan zien wat hij ons op de kaart had aangewezen. W;at een bedrijvigheid ontplooide zich voor ons ooig. In 'de haviein losjsjen van steen, stukkien van 40 a 50 K.G., Wörden met grijptangen direc't oip de plaats gebracht van opslag. Groote massa's rijlshout voor zinkwerk en Oever verdediging. Balen ce ment in opslagplaatsen in grooten ge tale. Langzaam daalden wij: af naar de diepte in dien put. Een vtolledigen spoor weg reed hier om materialen aan te vloeren, bieinoodigd voor de fun dee ring der op te bouwien sluizen. Hier zullen 3 groepen vian vijf uitwateringssluizen wor den gebouwd, elk Wijd 12 M., dus een uitwéteringsvermbgan gevende van 180 Meter, om het wlater uit het IJselmeer in de Waddenzee af te voeren. In dien zelfden put kwlam <ui't een andere Tidh- ting Weer ©aai (anderen trein met grond of kiezel aanvoer. Al wat machinaal kan wforden uitgevoerd, wordt hier in toe passing gebracht. Het trof ons allen, dat zoo Weinig menschen noodig feijh voor dit reuzenw(erk. Over dezte sluizen zal juist de afsluitdijk Worden gelegd, die van de Friesche kust 'komt. Vol bewon dering ©n danklbiaar voor het genotene en 'geziene zijn Wij door doelmatige trapL pen wieder op den beganen grond ge komen en in de directiezaal hadden wij het groot genoegen hoofd-ingenieur Pan- nekoek, geboren te Brouwershaven, te ontmjoetein en die 't overige deel van den dag ons zou geleiden. Om een uur, na eerst in het directiegébouw koffie te hebben geb'ruikt, gingen w'ijl aan boord! van 'die Rijks-motorboot „Flevo". 't Was prachtig zonnig wéér en westelijke tame lijke wind. Gedurende den overtocht naar de Friesche kust, hadden wijl gelegen heid om te luisteren en te vragen aan onzen geleider. Wij' voeren juist in reeh- teliju over de 'plaats, waar de afsluitdijk komen zal. De dijk, die een lengte zall hebbén van 30 K M. zal eerst over 8 jaar gereed kunnen zijn. De hoogfe van dezen dijk zal 7.25 4- N.A.P. bedragen, terwijl aan 'de' bmnenfeijlde ©en bérm van 30 M. wordt gemaakt, die voor rijweg en dub1-

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1927 | | pagina 1