Z.zeesche Nieuwsbode
B IJ VOEGSEL
Uit Stad en Provincie.
l IA
- a
L O rj
behoorende bij de
van MAANDAG 8 OCTOBER 1917,
no. 10067.
ZIERIKZEE. Maandag j.l. kwamen
ten huize van den Heer J. van der
Vliet alhier bijeen twee leden van
Gedeputeerde Staten van Zeeland, tevens
leden der Commissie van Toezicht op
den Stoombootdienst, de Heeren Mrs.
Sprenger en Jhr. De Casembroot, ver
gezeld van den Secretaris dier Com
missie, den Heer Hartman en de Staten
leden uit het hoofdkiesdistrict Zierikzee.
In deze bijeenkomst werd uitvoerig
besproken de tegenwoordige dienstrege
ling der boot op de Ooster-Schelde en
een daartoe betrekkelijk adres uit
Zierikzee d.d. 11 September j.l.
Op den voorgrond werd gesteld, dat
de Provincie den dienst heeft moeten
inkrimpen. Terwijl in gewone omstan
digheden de Provincie voor al hare
stoombootdiensten ongeveer 700 ton
steenkolen per maand gebruikt, werden
haar voor elk der maanden Augustus
en September niet meer dan 400 ton
toegewezen, paarbij komt, dat de
qualiteit vaneen groot gedeelte der
steenkolen veel minder is dan van de
vroeger geleverde, zoodat er minder
gemakkelijk stoom mede kan worden
gehouden. De diensten moesten dus tot
ongeveer de helft worden teruggebracht
in plaats van twee reizen per dag
Middelburg-Zierikzee v.v. kan maar ééne
reis worden gemaakt.
Er moest nu eene keus worden ge
daan. Daarbij heeft de overweging
gegolden, dat een groot deel der post
van Holland en een deel van Zeeland
naar Zierikzee wordt aangebracht met
de boot, welke ongeveer half elf des
voormiddags te Zierikzee aankomt. Wordt
deze verbinding opgeheven, dan kan de
post te Zierikzee niet anders komen dan
per tram van Steenbergen-Zijpe, welke
om 5.55 des na/middags te Zierikzee
arriveert.
Het adres vraagt verbinding van
Zierikzee met Katsche Veer en Kortgene
v.v. ter wille van het belang van de
reizigers tusschen Zierikzee en Noord
en Zuid-Bevelmd.
De Commissie van toezicht op de
Stoombootdiensten heeft de oplossing
in die richting gezocht en eene dienst
regeling ontworpen als volgt:
I c. ff.
SM
al
<d <r> J5
t>
a d
-rW CD
_cj eg co
o .2 o
11
Mü> a
ci r» o ui
sJ^<N CO_C^
ccTocT «T of
<3-3 ><4
a eS
.9 g"
ES
co. o
r—i O
Ï>PH
9
>M
O O
co^co_
cTo"
X
rCl N
oj
Mn
O
Zoodanige dienstregeling zou zeer zeker
zijn in het belang van de bovenbedoélde
reizigers.
|Hoeveel zijn er dat? Over 1916 werden
vervoerd
W O CO Cl CO Ol
3 S O O -r< -r.
a oo ÏO CO co th
'S C3 .2 rS
.2 g g M n 3
0 N ft I
W S Mn d 'o
1 I I
S ».s^
HS g 33 Siiï
3—, t-< f-i M
03 2 H
N M N M N
Het ligt echter voor de hand, dat
veranderingan in den dienst, die aan
bezwaren eenerzijds tegemoet komen,
bezwaren aan de andere zijde scheppen.
Dit is ook hier zoo.
Een bezwaar tegen het ontwerp is,
dat de steenkolen tegenwoordig alleen
uit Limburg worden aangevoerd per
spoor naar Vlake en Vlissingen en dat
geene kolen naar Zierikzee worden ver-
Intusschen zou dit bezwaar
zijn op te lossen, door de boot om de
acht of negen dagen naar Vlissingen te
zenden om te bunkeren.
Er zijn echter andere bezwaren.
Het eerste is, dat de geregelde ver
binding van Middelburg met Zierikzee
wordt verbroken. In het adres wordt
wel beweerd, dat van Middelburg tot
Zierikzee zeer weinig van de boot wordt
gebruik gemaakt, maar deze bewering-
is geheel onjuist.
Over 1916 werden vervoerd:
Middelburg-Zierikzee
Ie klassa 2447 passagiers
2e klasse 3161
ZierikzeeMiddelburg
le klasse 2418
2e klasse 3436
totaal 11462 passagiers
d. i. ongeveer een derde van het totale
getal passagiers op den geheelen dienst
en meer dan het getal reizigers van Zie
rikzee naar Katsche Veer, Cortgene en
Wolphaartsdijk v. v. samen.
In de tweede plaats zou de verbinding
MiddelburgKortgene geheel worden op-
Over 1916 werden vervoerd:
Middelburg—Kortgene
le klasse 514 passagiers
2e klasse 2066
KortgeneMiddelburg
le klasse 615
2e klasse 2048
totaal 5253 passagiers
dus meer dan het dubbele van het getal
passagiers tusschen Zierikzee en Kortgene
welke verbinding derhalve van minder
gewicht is dan die tusschen Middelburg
en Kortgene.
Nu kan worden beweerd, dat de
Noord-Bevelanders over Goes naar Mid
delburg kunnen komen. Men weet, dat
dit moeilijker, voor ouden van dagen
zelfs bijna onmogelijk geworden is door
het stopzetten van den autodienst Wol-
phaartsdijksche VeerGoes. De Com
missie van toezicht heeft in het belang
van Noord-Bevëland reeds in het begin
van Juli j.l. bij het daarvoor aangewezen
Rijksbureau gevraagd, om voor dezen
dienst de noodige benzine beschikbaar
te stellen, maar zonder resultaat.
In de derde plaats zou de dienst
MiddelburgVeere vervallen.
Over 1916 werden vervoerd:
MiddelburgV eere
le klasse 683 passagiers
2e klasse 2728
V eereMiddelburg
le klasse 647
2e klasse 2919
totaal 6977 passagiers
Werd aan het verzoek gevolg gegeven,
dan zou dus de dienst minder geriefelijk
worden of geheel vervallen voor 11460
passagiers MiddelburgZierikzee v. v.
5250 MiddelburgKortgene v.v. en 7000
MiddelburgVeere v.v.samen 23710
En wie zouden er bij gebaat worden
7320 passagiers Zierikzee-Katsche Veer
v.v., 2500 Zierikzee-Kortgene v.v., en 560
passagiers Zierikzee-Wolphaartsdijk v.v.,
samen 10380.
10380 passagiers zouden dus winnen,
23710 zouden verliezen. Men voelt dat
dit alleen reeds een overwegend bezwaar is.
Maar aangenomen, dat men daarover
heen stapt, dan rijst de vraag, of de
aangegeven dienstregeling uitvoerbaar
zou zijn.
Zij zou gebaseerd zijn op het volbren
gen van de bootreis Zierikzee-Katsche
Veer in één uur en van den rit Katsche
Veer Goes in 55 minuten. Wie de reis
wel eens gemaakt heeft, weet, dat de
boot meermalen meer dan een uur
over gemeld traject doet en dat de
paarden bij modderige wegen, met een
bezetten en met koffers geladen omni
bus meer dan 55 minuten noodig hebben.
Daarmede verviel dus reeds het plan.
De Commissie heeft toen getracht, er
op andere wijze in te voorzien. Zij heeft
aan de Toewijzingscommissie alweder
gevraagd om benzine, om daarmede de
auto, die reed tusschen Wolphaartsdijk
en Goeseen paar ritten te laten doen
van Katsche Veer op Goes v.v. Zij heeft
er' op gewezen, dat er olie vrij kwam,
doordat eene motorboot, welke in den
zomer voor goederenvervoer op de
Wester-Sclielde was gebruikt, door eene
wijziging der dienstregeling aldaar kon
worden gemist, zoodat eene zekere
hoeveelheid olie elders zou kunnen
worden gebruikt. Het resultaat was
nul op het request.
En aangenomen nu al, dat de voor
genomen dienstregeling in October had
kunnen worden uitgevoerd, dan zou zij
in November zich zelf verbonden hebben.
Immers,v in verband met zonsopkomst
en mijnengevaar kan in den winter niet
vroeger van Zierikzee gevaren worden
dan op zijn allervroegst om 7 uur; men
is dan in station Goes, als alles mede-
loopt, om 8 uur, en de trein naar
Middelburg gaat om8.27. Men zou
dus in Middelburg niet kunnen komen
vóór den volgenden trein (11.43 van
Goes, 12.06 te Middelburgmaar dan zou
men uit Middelburg niet kunnen ver
trekken vóór 4.56, aankomst Goes 5.26,
aankomst Katsche Veer halfzeven, d.w.z.
pikdonker, dus geen uur om te varen.
De heeren van het adres, die beweren,
dat bij opvolging van hun wensch
„iedereen van weerszijden op één dag
heen en weer zich verplaatsen kan" in
Noord- en Zuid-Beveland, naar Middel
burg en zelfs naar Nemen, hebben ver
moedelijk de zaak niet op de keper
bekeken.
Is er dan niet een andere oplossing?
Men zou de eene week de boot van
Middelburg naar Zierikzee v.v. kunnen
laten varen en de andere week van
Zierikzee naar Middelburg v.v. Vergade
ringen, zaken doen enz. zouden dan ge
regeld kunnen worden, zooals dat het
beste uitkomt.
Ook daarover is gesproken. Maar
ook dat had bezwaar. De postambtenaren
in de treinen Weten al van Amsterdam
Utrecht, Arnhem af, dat de post eene
zekere vaste roete neemt (in dat geval
over Goes—Katsche Veeren rekenen
daarop bij de distributie der brieven.
Wordt de vaart der booten ongeregeld,
dan bestaat er alle kans, dat het be
stuur der Posterijen alleen de vaste route
over Steenbergen verkiest en van de boot
in het geheel geen gebruik meer maakt.
Dan krijgt Zierikzee dus. nog minder
postverbinding dan nu. Terwijl thans
overwogen wordt, bijv. door gebruik
making van de boot en met financieele
offers voor de posterijen eene snellere
verbinding te krijgen voor aangeteekende
brieven (welke thans alleen over Steern-
gaan), is men dan in Zierikzee van