Z.zeesche Nieuwsbode B IJ VOEGSEL Uit Stad en Provincie. l IA - a L O rj behoorende bij de van MAANDAG 8 OCTOBER 1917, no. 10067. ZIERIKZEE. Maandag j.l. kwamen ten huize van den Heer J. van der Vliet alhier bijeen twee leden van Gedeputeerde Staten van Zeeland, tevens leden der Commissie van Toezicht op den Stoombootdienst, de Heeren Mrs. Sprenger en Jhr. De Casembroot, ver gezeld van den Secretaris dier Com missie, den Heer Hartman en de Staten leden uit het hoofdkiesdistrict Zierikzee. In deze bijeenkomst werd uitvoerig besproken de tegenwoordige dienstrege ling der boot op de Ooster-Schelde en een daartoe betrekkelijk adres uit Zierikzee d.d. 11 September j.l. Op den voorgrond werd gesteld, dat de Provincie den dienst heeft moeten inkrimpen. Terwijl in gewone omstan digheden de Provincie voor al hare stoombootdiensten ongeveer 700 ton steenkolen per maand gebruikt, werden haar voor elk der maanden Augustus en September niet meer dan 400 ton toegewezen, paarbij komt, dat de qualiteit vaneen groot gedeelte der steenkolen veel minder is dan van de vroeger geleverde, zoodat er minder gemakkelijk stoom mede kan worden gehouden. De diensten moesten dus tot ongeveer de helft worden teruggebracht in plaats van twee reizen per dag Middelburg-Zierikzee v.v. kan maar ééne reis worden gemaakt. Er moest nu eene keus worden ge daan. Daarbij heeft de overweging gegolden, dat een groot deel der post van Holland en een deel van Zeeland naar Zierikzee wordt aangebracht met de boot, welke ongeveer half elf des voormiddags te Zierikzee aankomt. Wordt deze verbinding opgeheven, dan kan de post te Zierikzee niet anders komen dan per tram van Steenbergen-Zijpe, welke om 5.55 des na/middags te Zierikzee arriveert. Het adres vraagt verbinding van Zierikzee met Katsche Veer en Kortgene v.v. ter wille van het belang van de reizigers tusschen Zierikzee en Noord en Zuid-Bevelmd. De Commissie van toezicht op de Stoombootdiensten heeft de oplossing in die richting gezocht en eene dienst regeling ontworpen als volgt: I c. ff. SM al <d <r> J5 t> a d -rW CD _cj eg co o .2 o 11 Mü> a ci r» o ui sJ^<N CO_C^ ccTocT «T of <3-3 ><4 a eS .9 g" ES co. o r—i O Ï>PH 9 >M O O co^co_ cTo" X rCl N oj Mn O Zoodanige dienstregeling zou zeer zeker zijn in het belang van de bovenbedoélde reizigers. |Hoeveel zijn er dat? Over 1916 werden vervoerd W O CO Cl CO Ol 3 S O O -r< -r. a oo ÏO CO co th 'S C3 .2 rS .2 g g M n 3 0 N ft I W S Mn d 'o 1 I I S ».s^ HS g 33 Siiï 3—, t-< f-i M 03 2 H N M N M N Het ligt echter voor de hand, dat veranderingan in den dienst, die aan bezwaren eenerzijds tegemoet komen, bezwaren aan de andere zijde scheppen. Dit is ook hier zoo. Een bezwaar tegen het ontwerp is, dat de steenkolen tegenwoordig alleen uit Limburg worden aangevoerd per spoor naar Vlake en Vlissingen en dat geene kolen naar Zierikzee worden ver- Intusschen zou dit bezwaar zijn op te lossen, door de boot om de acht of negen dagen naar Vlissingen te zenden om te bunkeren. Er zijn echter andere bezwaren. Het eerste is, dat de geregelde ver binding van Middelburg met Zierikzee wordt verbroken. In het adres wordt wel beweerd, dat van Middelburg tot Zierikzee zeer weinig van de boot wordt gebruik gemaakt, maar deze bewering- is geheel onjuist. Over 1916 werden vervoerd: Middelburg-Zierikzee Ie klassa 2447 passagiers 2e klasse 3161 ZierikzeeMiddelburg le klasse 2418 2e klasse 3436 totaal 11462 passagiers d. i. ongeveer een derde van het totale getal passagiers op den geheelen dienst en meer dan het getal reizigers van Zie rikzee naar Katsche Veer, Cortgene en Wolphaartsdijk v. v. samen. In de tweede plaats zou de verbinding MiddelburgKortgene geheel worden op- Over 1916 werden vervoerd: Middelburg—Kortgene le klasse 514 passagiers 2e klasse 2066 KortgeneMiddelburg le klasse 615 2e klasse 2048 totaal 5253 passagiers dus meer dan het dubbele van het getal passagiers tusschen Zierikzee en Kortgene welke verbinding derhalve van minder gewicht is dan die tusschen Middelburg en Kortgene. Nu kan worden beweerd, dat de Noord-Bevelanders over Goes naar Mid delburg kunnen komen. Men weet, dat dit moeilijker, voor ouden van dagen zelfs bijna onmogelijk geworden is door het stopzetten van den autodienst Wol- phaartsdijksche VeerGoes. De Com missie van toezicht heeft in het belang van Noord-Bevëland reeds in het begin van Juli j.l. bij het daarvoor aangewezen Rijksbureau gevraagd, om voor dezen dienst de noodige benzine beschikbaar te stellen, maar zonder resultaat. In de derde plaats zou de dienst MiddelburgVeere vervallen. Over 1916 werden vervoerd: MiddelburgV eere le klasse 683 passagiers 2e klasse 2728 V eereMiddelburg le klasse 647 2e klasse 2919 totaal 6977 passagiers Werd aan het verzoek gevolg gegeven, dan zou dus de dienst minder geriefelijk worden of geheel vervallen voor 11460 passagiers MiddelburgZierikzee v. v. 5250 MiddelburgKortgene v.v. en 7000 MiddelburgVeere v.v.samen 23710 En wie zouden er bij gebaat worden 7320 passagiers Zierikzee-Katsche Veer v.v., 2500 Zierikzee-Kortgene v.v., en 560 passagiers Zierikzee-Wolphaartsdijk v.v., samen 10380. 10380 passagiers zouden dus winnen, 23710 zouden verliezen. Men voelt dat dit alleen reeds een overwegend bezwaar is. Maar aangenomen, dat men daarover heen stapt, dan rijst de vraag, of de aangegeven dienstregeling uitvoerbaar zou zijn. Zij zou gebaseerd zijn op het volbren gen van de bootreis Zierikzee-Katsche Veer in één uur en van den rit Katsche Veer Goes in 55 minuten. Wie de reis wel eens gemaakt heeft, weet, dat de boot meermalen meer dan een uur over gemeld traject doet en dat de paarden bij modderige wegen, met een bezetten en met koffers geladen omni bus meer dan 55 minuten noodig hebben. Daarmede verviel dus reeds het plan. De Commissie heeft toen getracht, er op andere wijze in te voorzien. Zij heeft aan de Toewijzingscommissie alweder gevraagd om benzine, om daarmede de auto, die reed tusschen Wolphaartsdijk en Goeseen paar ritten te laten doen van Katsche Veer op Goes v.v. Zij heeft er' op gewezen, dat er olie vrij kwam, doordat eene motorboot, welke in den zomer voor goederenvervoer op de Wester-Sclielde was gebruikt, door eene wijziging der dienstregeling aldaar kon worden gemist, zoodat eene zekere hoeveelheid olie elders zou kunnen worden gebruikt. Het resultaat was nul op het request. En aangenomen nu al, dat de voor genomen dienstregeling in October had kunnen worden uitgevoerd, dan zou zij in November zich zelf verbonden hebben. Immers,v in verband met zonsopkomst en mijnengevaar kan in den winter niet vroeger van Zierikzee gevaren worden dan op zijn allervroegst om 7 uur; men is dan in station Goes, als alles mede- loopt, om 8 uur, en de trein naar Middelburg gaat om8.27. Men zou dus in Middelburg niet kunnen komen vóór den volgenden trein (11.43 van Goes, 12.06 te Middelburgmaar dan zou men uit Middelburg niet kunnen ver trekken vóór 4.56, aankomst Goes 5.26, aankomst Katsche Veer halfzeven, d.w.z. pikdonker, dus geen uur om te varen. De heeren van het adres, die beweren, dat bij opvolging van hun wensch „iedereen van weerszijden op één dag heen en weer zich verplaatsen kan" in Noord- en Zuid-Beveland, naar Middel burg en zelfs naar Nemen, hebben ver moedelijk de zaak niet op de keper bekeken. Is er dan niet een andere oplossing? Men zou de eene week de boot van Middelburg naar Zierikzee v.v. kunnen laten varen en de andere week van Zierikzee naar Middelburg v.v. Vergade ringen, zaken doen enz. zouden dan ge regeld kunnen worden, zooals dat het beste uitkomt. Ook daarover is gesproken. Maar ook dat had bezwaar. De postambtenaren in de treinen Weten al van Amsterdam Utrecht, Arnhem af, dat de post eene zekere vaste roete neemt (in dat geval over Goes—Katsche Veeren rekenen daarop bij de distributie der brieven. Wordt de vaart der booten ongeregeld, dan bestaat er alle kans, dat het be stuur der Posterijen alleen de vaste route over Steenbergen verkiest en van de boot in het geheel geen gebruik meer maakt. Dan krijgt Zierikzee dus. nog minder postverbinding dan nu. Terwijl thans overwogen wordt, bijv. door gebruik making van de boot en met financieele offers voor de posterijen eene snellere verbinding te krijgen voor aangeteekende brieven (welke thans alleen over Steern- gaan), is men dan in Zierikzee van

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1917 | | pagina 6