De Watersnood. ADVERTENTIEN. blik is (hans niet geschikt om medc- deelingen te rloen over een confe rentie van neutrale staten. Spr. ge looft evenwel, dat liet thans beoogde doel daardoor niel zou worden be vorderd. De minister ontkent met beslisl- heid het bestaan van eeii'geheim ver drag. Een verbond, afspraak of over eenkomst niet Duitschland bestaat niet en heeft nooit bestaan, zelfs zijn nooit pogingen aangewend 0111 daar toe te komen. Op 3 Augustus 1914 heeft deDuit- sche gezant aan onze regeerihg mede gedeeld, dat, indien Nederland zijn onzijdigheid zou handhaven, Duitsch land zijnerzijds onze onzijdigheid zou eerbiedigen. Ook aan den Xederlandschcn gè- zant te Berlijn zijn zeer stellige ver klaringen gedaan De tnededeeling van Duitsche zijde aan Engeland „Wij hebben plechtig ons woord aan Nederland verpand", kan dus ook niet slaan op een overeenkomst maar slechts op deze eenzijdige plechtige en stellige verklaring, die door den Duitschen gezant aan ons is afgelegd. De Nederlandsche re geering heeft in geen enkel opzicht haar vrijheid van handelen prijsge geven Hoofdstuk Justitie. De heer Bosch van Oud-Amelis- weerd klaagt over overlading van de parketten met administratieve werk zaamheden. Spr. wenscht wijziging der rege ling van het deskundig bewijs in burgerlijke zaken en uitbreiding van het tuchtrecht voor de kamers van toezicht op het notariaat KERKNIEUWS. Ned. Herv. Kerk. BRUINI8SE. Vrijdag 3.15 ure huwe lijksinzegening. Qeref. Qem. Beroepen te Bruinisse ds. Q. Roelofeen te Zeist. Marine en I.eger. Bij beschikking van den Minister van Marine is D. H. de Jong, geboren te Zierikzee, luitenant ter zee 3e klasse, geplaatst aan boord van H. M. „Hertog Ilendrik". Militaire vliegtocht. Dinsdagochtend zjjn vliegtuigen, bemand met militaire vliegers en waar nemers van Soesterberg vertrokken. De tocht ging naar Gilze-Hjjen. Alles liep voorspoedig; alleen hadden de vliegtuigen op de heenreis met vrjj sterken tegen wind te kampen. Ongeveer kwart over drie werd de terugtooht naar Soesterberg aanvaard. Op verschillende plaatsen werden de vliegtuigen, die tegen de blauwe luoht een mooi gezicht opleverden, waarge nomen, meestal op vrjj aanzienljjke hoogte. Anna Paulownapolder: Dank /.ij den aanhoudenden Oostelyken wind blijft het water laag en heeft inen gelegenheid gehad den spoordijk tusschen Molenvaart en Kleiweg zóó te versterken, dat er geen onmiddellijk gevaar voor doorbraak meer bestaat. Ook aan het andere deel van den d(jk wordt steeds gewerkt. De overstroomde bloembollen- velden bij het Balgkauaal zijn weer droog geloopen. Waar dit niet het geval was, hebben sommige kweekers hun akkers door dijkjes omringd en leggen die met l>ehulp van stoompompen droog. Ze hebben goede hoop, dat de bollen, die niet zoo lang onder water hebben gestaan, weinig geleden zullen hebben. In den Oostpolder zya vele boerderijen en byna alle kleine huizen weggespoeld. Het dichten van de dijkbreuk vordert goed. Geregeld wordt met verschillende ploegen arbeiders van 's morgens 4 tot 's avonds 10 uur gewerkt. De zinkateen wordt langs het N.-H Kanaal tot bij den Helder aangevoerd. Zolderschuiten, door sleepbooten voortgetrokken, voeren het materiaal vervolgens door het Amsteldiep naar de plaats van besteraming. De aannemer hoopt roet 14 dagen de breuk voorloopig gedicht te'hebben. Indien zooveel mogelijk afgespuid wordt, komen aldus het Hdbl. met behulp van do bestaande gemalen eu tijdelijke, kleine gemalen hopelijk dj overstroomde polders in vier weken droog. Het vergaan van de „Mecklenburg". De passagiers en de bemanniDg van de Nederlandeche mailboot „Mecklenburg" zijn |te Deal aan wal gegaan. Ik had zon schrijft de Londensche correspondent van de Tel. onmiddellijk daarna een onderhoud met den Engelchen regee- ringskoerier, den heer Alfred. Deze vertelde, dat Zondagmorgen om tien minuten over elven er een hevige nnl- plolling plaats vond. Do „Meckleuburg" was midscheeps getrollen. Er lieerschte absoluut geen paniek. Alleen was er eenige zenuwachtigheid te bemerken onder de Belgische passagiers, De heer Naar was op 't oogenblik. dat Let scbip getroffen werd, beneden in zijn hut aan het lezen. Toen hij de ontploffing hoorde zeide hij dadelijk bij zichzelf: „dat moet een mijn zijn". Hij rende naar het dek, om te zien, wat er gebeurde. Het schip was reeds zinkende en een groote hoeveel heid water reeds binnengestroomd. Ik vond zoo vervolgde de heer Naar de paseagiers aan dek bijeen de be manning was bun behulpzaam bij het in de echeepsbooten gaan. Er waren ook passagiers in de „smoking room", toen de ontploffing plaats greep, en sommigen hunner waren door den hevigen schok tegen den vloer geworpen. Slechts enkelen bunnor liepen daarhy zeer lichte verwon dingen op. Dit was mijn twee honderd en vierde reis, zeide de heer Naar en de eerste keer, waarop een vaartuig waarmedo ik reisde, een ongeluk kreeg. De „Mecklenburg" verliet Londen op weg naar Vliesingen, met een totaal van honderd eu vier personen aan boord, waarvan veertig passagiers, waaronder veertien vrouwen en drie kinderen. Er zijn geen menschenlevens te betreuren. Het schip zonk in dertig minuten de meeste passagiers verloren al hun eigen dommen. Velen, die te Deal aan land gingen, moesten wachten, totdat zij kleeren hadden gekregen. Velen droegen reddingsgordels, die zij als souvenirs wilden bewaren. IJMUIDEN. Dinsdagavond is hier het stoomschip „Tubantia", van den Kon. Hollandschen Lloyd, aangekomen, aan boord van welk schip zich de be manning van de „Mecklenburg" bevond. Dinsdagmorgen werden 16 passagiers van de ..Mecklenburg" met een motor boot van Deal naar de „Tubantia" gebracht. Onder deze passagiers waren o. ra. de heer Nierstrasz, directeur vau de Kon. Holl. Stoombootray mr. Andrero, van Haarlem, en eenige passagiers van vreemde nationaliteit, ouder wie enkele Oostenrijkers. De geheele bemanning van de „Mecklenburg", met uitzondering van den administrateur, was den vorigen dag al met een gouyernemenlsvaartuig aan boord van het op de reede van Deal liggende stoomschip „Tubantia" gebracht, zoodat met dit stoomschip te IJmuiden aankwamen de geheele bemanning van de „Mecklenburg", totaal 63 man, en 16 passagiers. De overige passagiers van de „Mecklenburg" waren per spoor naar Londen teruggereisd. De kapitein Heedeker vertelt: ,.'l Was Zondagmorgen zoo onge veer legen half twaalf aldus de gezagvoerder „we waren vlak hij hel Galloper-lichtschip en stoomden langzaam op. toen het ongeval plants greep. Ik was op de brug, toen we plotseling een knal hoorden, en een schok jnc op liet dek van de com mandobrug neerkwakte. Of liet een mijn was, waar we mee in aanra king kwamen, dal mag ik niel zeggen want - niel waar? - ik heb 't niet gezicji. En wat ik 'niel gezien heb, dat vertel ik niet. Rij mij op de brug stonden de 2e officier en de Holland- sehe loods en met z'n drieën vielen we plat op '1 bruggedek neer. Toen ik weer opgekrabbeld was, zag ik. dal de stutten van onder opgewerkl waren en de luiken in gruizelemen ten op het dek lagen. M'n eerste opwelling was 't geven van een bevel, om de sloepen te strijken. Dc loods bracht liet bevel over en de 2e officier en ik bleven op de brirg. Toen keek ik 't voor schip reis aan. Ik zag wel, dal de kop al dadelijk onder water lag,, maar. m'n meening was al dadelijk „hel schip blijft drijven". In dien tijd waren de passagiers op hel slocpendek gekomen en ik gilig ér heen om m'n volk gerust te stellen. Mcnsclien, zei ik, houdt je kalm. Hel schip blijft drijven en iedereen zal gered worden". Onmid dellijk gingen de passagiers toen een étage lager op hel promenadedek en in dien lijd hadden m'n jongens de sloepeii al gestreken. Dal was maar één oogenblik werk, want ze hingen allemaal in Wnlin's patent en dat is hel béste wal er op hel oogenblik te krijgen is Óp ons gemak hebben wc toén T 50 passagiers in t booten onder- gebrachl. En iedere boot kroeg eenige leden van de bemanning mee, om de booten Ie besturen. Nadat de passa giers waren weggevaren, ben ik mei tO man van de equipage aan boord gebleven. Ik heb toon alles gedaan wat in m'n vermogen was, om hel schip Je redden. Maar daar was geen houden meer aan. De ruimen had ik al laten nagaan, maar je kon d'r eenvoudig niet bijkomen. In eens voelde ik. dat de „Mecklenburg' die per kwam te liggen en naar bak boord overhelde. Heeft u destijds die kiekjes gezien van de „Titanic 'Mijn schip deed precies hetzelfde. 'I Was dwaasheid geweesl. lailgcr aan boord li blijven. Met m'n 10 jongens hen ik toen van boord gegaan, In Iwee booten vonden we een onderkomen. En ik verzeker u. dat het eën heelc moeite was. van boord te komen. Tol het laatste oogenblik hebben al m'n jongens hun plicht en meer dan dal gedaan. Ik was zelf natuurlijk al dien lijd in spanning geweest, blijf- jr drijven of gaal-ie naar beneden Toen de hooi dan begon over té hellen, voelde ik, dat I laatste oogen blik van m'n schip gekomen was. We gingen in de booten en we waren nog geen scheepslengte vande „Meck lenburg weggcroeid, of daar ging hij naar de diepte. Eerst overhellen aan bakboord, daarna zonk hij recht standig tot hij met de twee masten boven water bleef uitsteken. Dat is wel het vreeselijkslc mo ment. dat een kapitein beleven kan. Ik had al eenige jaren op de „Meck lenburg gevaren en iiaalde l schip destijds uil. Van seinen was na het ongeval geen sprake meer. De inrichting voor drnadlooze telegrafie was dooi* den marconist at.in gereedheid ge bracht, toen* we bij de ..Galloper' waren Maar onmiddellijk bij hel ongeval knapten de draden 't Was trouwens niel noodig, om te seinen. Want geen 2 minuten geleden waren wij den „Prins der Nederlanden' vlak bij gepasseerd. Ook dc „Sama- rinda" en de „Westerdijk" waren in de buurt.'Al die vaartuigen stopten onmiddellijk. Il< ging met 65 schipbreukelingen aan boord van de ..Weslerdijk' 33 werdén opgenomen door den „Prins der Nederlanden'' en 15 door de ..Samarinde". In den nacht van Zondag op Maan dag hebben wij. bij de Downs ge ankerd. En Maandagmorgen zijn wij allen van boord gehaald door een Engclsch patrouille-vaartuig, dal ons naar hel wachtschip bracht. Vandaar bracht een ander patrouille-vaartuig ons naar de pier van Deal. De passa giers kregen hevel om te landen, ter wijl men dc bemanning naar de ..Tubantia bracht, waar nog 19 pas sagiers bij kwamen. Ik kaji niet anders zeggen, dan dat we een aangename thuisreis heb ben gehad. Zoowel hier als aan boord van dc ..Wesfcrdijkzijn wij zoo vriendelijk ontvangen, dat al ons leed al gauw vergeten was. Alleen vanmorgen heb ik nog een onaangenaam oogenblik gehad. Dal was toen we voorbij de plek kwa men. waar de „Mecklenburg gezon ken was, en wc nog net de (oppen van den mast hoven l water zagen uitsteken... Enfin, al m'n menschen zijn gered en m'n scheepspapieren heb ik ook kunnen meenemen. 'I Had erger kunnen zijn. Mr. M. W. F. Trenb. Bij Kon. besluit van 25 dezer, is met ingang van dien datum, benoemd tot K' ninklijk commissaris bij de Neder landsche Bank, mr. M. \V. P. Treub, oud-minister van financiën. Mr. P. J. Troelstra. Het Volk geeft het volgende citaat uit een brief van mr. Troelstra: Vanmorgen lees ik in de N. 11. Ct. van j.l. Maandag een bericht, dat zeer voorbarig is en dan ook niet berust op eenige mededeeling van mij zelf. Er staat n.l. in, dat ik van plan zou zijn in het laatst van April terug te keeren en al mijn functies weer op mij te nemen. Nu is bet waar, dat ik van plan ben half April terug te keeren, maar over de vraag in hoeverre mijn weerstands vermogen genoegzaam is hersteld om al mijn functies weer te aanvaarden, kau eerst worden beslist, nadat ik door myn geneesheeren ben onderzocht en nadat ik in Holland weer wat aan het werk ben geweest. Wel kan ik tot mijn groot genoegen meedeelon, dat ik vooral de laatste zea weken enorm vooruit ga en dat van tijdelijke» terugval geen sprake meer is. Ik heb zoo bet gevoel van er weer geheel bovenop te zyn en heb er alle hoop op in elk geval mijn aandeel te kunnen nemen in de openbare behande ling der Grondwetsherziening ook als dio nog vóór het zomer-reces mocht plaats vinden. Uitroer ran aardappelen. De minister van landbouw, nijverheid en handel brengt ter algemeene kennis, dat een beperkte hoeveelheid aard appelen van soorten, welke voor ge bruik hier te lande minder geschikt zyn, ten uitvoer zal worden toegelaten. Voor het verkrijgen van de benoodigde consenten kunnen dezen zioh wenden tot don heer P. Lindenbergh, te Wemeldingeaangewezen voor de Zeeuwiche commissie. Kamerrorklealog Apeldoorn. Bij de gisteren in het district Apel doorn gehouden stemming ter verkiezing van een lid van de Tweede Kamer (vacature-Van By landt) zyn 10 296 geldige stemmen uitgebracht, waarvan op den heer Esmeyer vryz-dero.) 4005, op den heer Snoeck Henkemans ichr.- hist) 5737, en op den heez Van Trigt soc.-deraocr554, zoodat is gebozen de heer Snoeck Henkemans. Een vliegtuig beschoten. Naar wij vernemen, is Dinsdag door een torpedoboot te Nieuwediep gepchoten op een vliegtuig (vermoedelijk een Duilsch vliegtuig), dat zich boven de territoriale wateren aldaar bewoog. TELEGRAMMEN. DEN HAAG, 1 Maart, liet gerechtshof veroordeelde J. B. Jz., arbei3er teSt.-Maar- tensdijk, dio door de rechtbank te Zie rikzee was veroordeeld tot 2 jaar gevan genisstraf ter zake van brandstichting, tot 4 jaar gevangenisstraf. Eerste Kamer. Justitiebegrooting. De heer Bosch van Oud Amelisweerd wenscht overbrenging van de begrafenis wet van Binnenlandsclie Zaken naar justitie en wijziging dier wet in overeen stemming met 't arrest vau den Hoogcn Raaddie z. i. lijkverbranding onge oorloofd acht. De beer Lucasse sluit zich bierbij san. De beer Bsrgsma keurt de vervolging van de onderteekenaars van bet dienst- weigeiings manifest af. De onderteekenaars handelden uit ernstige overtuiging. De heer vau der Feltz acht het stand punt van de regeering inzake de lijk verbranding juist. Het arrest van den Hoogen Raad beteekent geen verbod van lijkverbranding. Minister Ort verdedigt zijn beleid eu is het ten aanzien van de lijkverbranding eens met v. d. Feltz. Een algemeene regeling van de be taling van getuigeDgeld is onmogelijk gebleken. In zake toepassing vau de de straf van berisping zal een onderzoek worden ingesteld. Aansporing tot dienst weigering is een hoogst afkeurens waardige daad. Het wetboek van straf recht beschouwt het als een zeer ernstig misdrijf. Het was de plicht der overheid daartegen op te treden. De justitiebe- grooting werd zonder stemming aan genomen. VGISSINGEN, 1 Maart. Nadat te Middelburg reeds enkele leden der be manning van de .,Meoklsnburg", die aldaar woonden, den trein hadden ver laten, kwamen met den sneltrein van 12 uur de nog overige leden der be manning alhier aan, opgewacht door een zeer groot aantal familieleden, vrienden en bekenden. Meerdere aan doenlijke ontmoetingen hadden plaats. MIDDELBURG, 1 Maart. De gewonde stoker verliet alhier den trein terwijl de stewarddie aau de pols gewond is, alhier .woonachtig is. De bemanning moest zich beden raiddag aan het kantoor van de Maatschappij vervoegen voor het afleggen derscheei>sverklariug. In menig gezin is thans na de spannende dagen, groote vreugde. PARIJS, 1 Maart (Officieel). In de streek van Verdun heeft op het Noorde lijk front het bombardement met minder hevigheid dan vorige dagen voort geduurd. Gedurende den loop van den dag is geen werkzaamheid van de in- fauterie gemeld. De Duitschers graven zich in op de Noordelijke hellingen van den Peperheuvel, waarvan de voorste top door onze troepen wordt bezet gehouden. Wy hebben Saraogneux onder hevig vuur genomen, waar zich vijandelijke bataljons hadden samengetrokken. Op verscheidene punten in Woevre heeft onze artillerie aanvallen tot staau ge bracht. Na voorbereiding door groote bedrijvigheid van de artillerie heeft een tegenaanval der Franschen de Duitschers uit een deel der loop graven gedreven, die zij des ochtends in de buurt van Seppois hadden bezet. Tusschen Soissons en Reitns heeft onze artillerie belangrijke punten achter het vyandelyk front beschoten en de Duit sche loopgraven nabjj heuvel 193 ver nield. Telegrafisch Weerbericht medegedeeld door het Kon. Ned Ueteor. Instituut te De Bilt, naar waarnemingen verricht in den morgen van 1 Maart 1916. Hoogste barometerstand ondor 760 Oost-Duitachland. Laagste 744,1 te Vlissingen. Verwachting van den avond van 1 Maart tot den avond van 2 Maart 1916: Zwakke tot matigen, Zuidoostelijken tot Zuid westelijken wind, veranderlijke be wolking waarschijnlijk cenigo regen /.elfde temperatuur. STOOM BOOTDIENST en iusschengelegen plaatsen. MAART 1916. Van Vlissingen naar Rotterdam. Van Middelburg naar Rotterdam. Van Rotterdam naar Middelb. en VlisaingöD. Donderd. 2 Vrijdag 3 Zaterdag 4 Maandag fi Dinsdag 7 Woensd. 8 Donderd. 9 'a m. 6,20 I 6/20 6,20 6,20 6^20 's m. 8,-i- i:~ 8,- 8,- i- 's m. 8, 8,i 8,- e:- De Heef en Mevrouw DE LOOZE Hookk geven kennis van de geboorte van hunnen Zoon WILLEM ADB1AAN. Ambtbruam, 26 Februari 1916. Lomaustraat 5. GETROUWD.: •H. HEMT, Opz. r. Schouwen en K. v. i) HOUTEN. Tevens onzen harteltykon dank, ook namens wederzydsche Familie, voor de betoonde belangstelling op dien dag. Skroosorkh, 29 Februari 1916. j Op Zondag 5 Maart a.s. hopen gï onze geliefde Onder», Behuwd- .iff en Grootouders: K PIKTER HOeERHKIDE W. JOHANNA MOEI,KEK, 'AS hunne 25-Jtrlge Echtvoreenlglog *|2 |H te herdenken. «I Sebooskbrkb (Schouwen). -A Hunne dankbare Kinderen, fijf fcji Behuwd- en Kleinkinderen. lieden overleed plotseling te Sas van Gent, onze gelietde Zuster en Behuwdzuster, Mevrouw Euiuia Pauwels, Kehtgenoote rau ileu lieer F. J WAUTER8, in den ouderdom van bijna 48 jaar. ZinRiKZEH, 28 Februari 1916. A. M. P. VAN DER VLIET— Pauwhls J. VAN DER VLIET Cz. Heden overleed onze geliefde Echtgenoot, Vader, Zoon en Broeder, JANUS ZIJTA, in den ouderdom van 41 jaar en 9 maanden. Haamstbdb, 28 Februari 11116. Wed. JANUS ZIJTA— vljverbbrd. CORNELIS ZIJTA. WILHELMUS ZIJTA. Heden overleed tot mijne diepe droeiheid, zacht en kalm, myn geliefde Zoon, Jacob Jan Hogerland, in den ouderdom vau ruim 53 jaar. Rbnhssb, 1 Maart 1916. Wed. L. HOGERLAND—Stilb. Bjj deze vervullen wy den treurigeu plicht U het overlijden mede te deelen van onzen geliefden Vader, Behuwd- en Grootvader, den Heer Frans Cornells Geense, in den ouderdom van byna 70 jaar. St.-Philipsland, 1 Maart 1916. Namens allen: C. J. GEENSE. V HartslQk dank aan den WelEd. Geh. Heer Jhr. Mr. J. W. D. SCHUUR- BEOUE BOE1JE te 's-Gravenhage voor de dezen winter verstrekte Steen kolen. De bewoners der Koenegershuisjes te Noor dg ouwe. Voor de blijken van belangstelling en deelneming, tijdens dc ziekte en na het overlijden vau onze geliefde Moeder, Behuwd-, Groot- en Overgrootmoeder betuigen wij onzen hartelijke» dank. Di ivkndmkk, 1 Maart 191G. M. LEENDERTSE en Familie. Ken Vaarskalf te koop, by A. FLIKWEEUT, Vrye, Zierikwre.

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1916 | | pagina 2