De Watersnood.
ADVERTENTIEN.
blik is (hans niet geschikt om medc-
deelingen te rloen over een confe
rentie van neutrale staten. Spr. ge
looft evenwel, dat liet thans beoogde
doel daardoor niel zou worden be
vorderd.
De minister ontkent met beslisl-
heid het bestaan van eeii'geheim ver
drag. Een verbond, afspraak of over
eenkomst niet Duitschland bestaat
niet en heeft nooit bestaan, zelfs zijn
nooit pogingen aangewend 0111 daar
toe te komen.
Op 3 Augustus 1914 heeft deDuit-
sche gezant aan onze regeerihg mede
gedeeld, dat, indien Nederland zijn
onzijdigheid zou handhaven, Duitsch
land zijnerzijds onze onzijdigheid zou
eerbiedigen.
Ook aan den Xederlandschcn gè-
zant te Berlijn zijn zeer stellige ver
klaringen gedaan De tnededeeling
van Duitsche zijde aan Engeland
„Wij hebben plechtig ons woord
aan Nederland verpand", kan dus
ook niet slaan op een overeenkomst
maar slechts op deze eenzijdige
plechtige en stellige verklaring, die
door den Duitschen gezant aan ons
is afgelegd. De Nederlandsche re
geering heeft in geen enkel opzicht
haar vrijheid van handelen prijsge
geven
Hoofdstuk Justitie.
De heer Bosch van Oud-Amelis-
weerd klaagt over overlading van de
parketten met administratieve werk
zaamheden.
Spr. wenscht wijziging der rege
ling van het deskundig bewijs in
burgerlijke zaken en uitbreiding van
het tuchtrecht voor de kamers van
toezicht op het notariaat
KERKNIEUWS.
Ned. Herv. Kerk.
BRUINI8SE. Vrijdag 3.15 ure huwe
lijksinzegening.
Qeref. Qem.
Beroepen te Bruinisse ds. Q. Roelofeen
te Zeist.
Marine en I.eger.
Bij beschikking van den Minister van
Marine is D. H. de Jong, geboren te
Zierikzee, luitenant ter zee 3e klasse,
geplaatst aan boord van H. M. „Hertog
Ilendrik".
Militaire vliegtocht.
Dinsdagochtend zjjn vliegtuigen,
bemand met militaire vliegers en waar
nemers van Soesterberg vertrokken. De
tocht ging naar Gilze-Hjjen. Alles liep
voorspoedig; alleen hadden de vliegtuigen
op de heenreis met vrjj sterken tegen
wind te kampen.
Ongeveer kwart over drie werd de
terugtooht naar Soesterberg aanvaard.
Op verschillende plaatsen werden de
vliegtuigen, die tegen de blauwe luoht
een mooi gezicht opleverden, waarge
nomen, meestal op vrjj aanzienljjke
hoogte.
Anna Paulownapolder:
Dank /.ij den aanhoudenden Oostelyken
wind blijft het water laag en heeft inen
gelegenheid gehad den spoordijk tusschen
Molenvaart en Kleiweg zóó te versterken,
dat er geen onmiddellijk gevaar voor
doorbraak meer bestaat. Ook aan het
andere deel van den d(jk wordt steeds
gewerkt. De overstroomde bloembollen-
velden bij het Balgkauaal zijn weer droog
geloopen. Waar dit niet het geval was,
hebben sommige kweekers hun akkers
door dijkjes omringd en leggen die met
l>ehulp van stoompompen droog. Ze
hebben goede hoop, dat de bollen, die
niet zoo lang onder water hebben gestaan,
weinig geleden zullen hebben.
In den Oostpolder zya vele boerderijen
en byna alle kleine huizen weggespoeld.
Het dichten van de dijkbreuk vordert
goed. Geregeld wordt met verschillende
ploegen arbeiders van 's morgens 4 tot
's avonds 10 uur gewerkt. De zinkateen
wordt langs het N.-H Kanaal tot bij
den Helder aangevoerd. Zolderschuiten,
door sleepbooten voortgetrokken, voeren
het materiaal vervolgens door het
Amsteldiep naar de plaats van besteraming.
De aannemer hoopt roet 14 dagen de
breuk voorloopig gedicht te'hebben.
Indien zooveel mogelijk afgespuid
wordt, komen aldus het Hdbl. met
behulp van do bestaande gemalen eu
tijdelijke, kleine gemalen hopelijk dj
overstroomde polders in vier weken droog.
Het vergaan van de „Mecklenburg".
De passagiers en de bemanniDg van
de Nederlandeche mailboot „Mecklenburg"
zijn |te Deal aan wal gegaan. Ik had zon
schrijft de Londensche correspondent
van de Tel. onmiddellijk daarna een
onderhoud met den Engelchen regee-
ringskoerier, den heer Alfred. Deze
vertelde, dat Zondagmorgen om tien
minuten over elven er een hevige nnl-
plolling plaats vond. Do „Meckleuburg"
was midscheeps getrollen. Er lieerschte
absoluut geen paniek. Alleen was er
eenige zenuwachtigheid te bemerken
onder de Belgische passagiers, De heer
Naar was op 't oogenblik. dat Let scbip
getroffen werd, beneden in zijn hut aan
het lezen. Toen hij de ontploffing hoorde
zeide hij dadelijk bij zichzelf: „dat moet
een mijn zijn". Hij rende naar het dek,
om te zien, wat er gebeurde. Het schip
was reeds zinkende en een groote hoeveel
heid water reeds binnengestroomd. Ik
vond zoo vervolgde de heer Naar
de paseagiers aan dek bijeen de be
manning was bun behulpzaam bij het
in de echeepsbooten gaan. Er waren ook
passagiers in de „smoking room", toen
de ontploffing plaats greep, en sommigen
hunner waren door den hevigen schok
tegen den vloer geworpen. Slechts enkelen
bunnor liepen daarhy zeer lichte verwon
dingen op. Dit was mijn twee honderd
en vierde reis, zeide de heer Naar
en de eerste keer, waarop een vaartuig
waarmedo ik reisde, een ongeluk kreeg.
De „Mecklenburg" verliet Londen op
weg naar Vliesingen, met een totaal van
honderd eu vier personen aan boord,
waarvan veertig passagiers, waaronder
veertien vrouwen en drie kinderen. Er
zijn geen menschenlevens te betreuren.
Het schip zonk in dertig minuten de
meeste passagiers verloren al hun eigen
dommen. Velen, die te Deal aan land
gingen, moesten wachten, totdat zij
kleeren hadden gekregen.
Velen droegen reddingsgordels, die zij
als souvenirs wilden bewaren.
IJMUIDEN. Dinsdagavond is hier het
stoomschip „Tubantia", van den Kon.
Hollandschen Lloyd, aangekomen, aan
boord van welk schip zich de be
manning van de „Mecklenburg" bevond.
Dinsdagmorgen werden 16 passagiers
van de ..Mecklenburg" met een motor
boot van Deal naar de „Tubantia"
gebracht. Onder deze passagiers waren
o. ra. de heer Nierstrasz, directeur vau
de Kon. Holl. Stoombootray mr.
Andrero, van Haarlem, en eenige
passagiers van vreemde nationaliteit,
ouder wie enkele Oostenrijkers.
De geheele bemanning van de
„Mecklenburg", met uitzondering van
den administrateur, was den vorigen
dag al met een gouyernemenlsvaartuig
aan boord van het op de reede van
Deal liggende stoomschip „Tubantia"
gebracht, zoodat met dit stoomschip
te IJmuiden aankwamen de geheele
bemanning van de „Mecklenburg", totaal
63 man, en 16 passagiers. De overige
passagiers van de „Mecklenburg" waren
per spoor naar Londen teruggereisd.
De kapitein Heedeker vertelt:
,.'l Was Zondagmorgen zoo onge
veer legen half twaalf aldus de
gezagvoerder „we waren vlak hij
hel Galloper-lichtschip en stoomden
langzaam op. toen het ongeval plants
greep. Ik was op de brug, toen we
plotseling een knal hoorden, en een
schok jnc op liet dek van de com
mandobrug neerkwakte. Of liet een
mijn was, waar we mee in aanra
king kwamen, dal mag ik niel zeggen
want - niel waar? - ik heb 't niet
gezicji. En wat ik 'niel gezien heb,
dat vertel ik niet. Rij mij op de brug
stonden de 2e officier en de Holland-
sehe loods en met z'n drieën vielen
we plat op '1 bruggedek neer. Toen
ik weer opgekrabbeld was, zag ik.
dal de stutten van onder opgewerkl
waren en de luiken in gruizelemen
ten op het dek lagen.
M'n eerste opwelling was 't geven
van een bevel, om de sloepen te
strijken. Dc loods bracht liet bevel
over en de 2e officier en ik bleven
op de brirg. Toen keek ik 't voor
schip reis aan. Ik zag wel, dal de
kop al dadelijk onder water lag,,
maar. m'n meening was al dadelijk
„hel schip blijft drijven".
In dien tijd waren de passagiers
op hel slocpendek gekomen en ik
gilig ér heen om m'n volk gerust te
stellen. Mcnsclien, zei ik, houdt je
kalm. Hel schip blijft drijven en
iedereen zal gered worden". Onmid
dellijk gingen de passagiers toen een
étage lager op hel promenadedek en
in dien lijd hadden m'n jongens de
sloepeii al gestreken. Dal was maar
één oogenblik werk, want ze hingen
allemaal in Wnlin's patent en dat is
hel béste wal er op hel oogenblik te
krijgen is
Óp ons gemak hebben wc toén
T 50 passagiers in t booten onder-
gebrachl. En iedere boot kroeg eenige
leden van de bemanning mee, om de
booten Ie besturen. Nadat de passa
giers waren weggevaren, ben ik mei
tO man van de equipage aan boord
gebleven. Ik heb toon alles gedaan
wat in m'n vermogen was, om hel
schip Je redden. Maar daar was geen
houden meer aan. De ruimen had ik
al laten nagaan, maar je kon d'r
eenvoudig niet bijkomen. In eens
voelde ik. dat de „Mecklenburg' die
per kwam te liggen en naar bak
boord overhelde. Heeft u destijds die
kiekjes gezien van de „Titanic 'Mijn
schip deed precies hetzelfde. 'I Was
dwaasheid geweesl. lailgcr aan boord
li blijven. Met m'n 10 jongens hen
ik toen van boord gegaan, In Iwee
booten vonden we een onderkomen.
En ik verzeker u. dat het eën heelc
moeite was. van boord te komen.
Tol het laatste oogenblik hebben al
m'n jongens hun plicht en meer dan
dal gedaan. Ik was zelf natuurlijk al
dien lijd in spanning geweest, blijf-
jr drijven of gaal-ie naar beneden
Toen de hooi dan begon over té
hellen, voelde ik, dat I laatste oogen
blik van m'n schip gekomen was.
We gingen in de booten en we waren
nog geen scheepslengte vande „Meck
lenburg weggcroeid, of daar ging hij
naar de diepte. Eerst overhellen aan
bakboord, daarna zonk hij recht
standig tot hij met de twee masten
boven water bleef uitsteken.
Dat is wel het vreeselijkslc mo
ment. dat een kapitein beleven kan.
Ik had al eenige jaren op de „Meck
lenburg gevaren en iiaalde l schip
destijds uil.
Van seinen was na het ongeval
geen sprake meer. De inrichting
voor drnadlooze telegrafie was dooi*
den marconist at.in gereedheid ge
bracht, toen* we bij de ..Galloper'
waren Maar onmiddellijk bij hel
ongeval knapten de draden 't Was
trouwens niel noodig, om te seinen.
Want geen 2 minuten geleden waren
wij den „Prins der Nederlanden'
vlak bij gepasseerd. Ook dc „Sama-
rinda" en de „Westerdijk" waren in
de buurt.'Al die vaartuigen stopten
onmiddellijk.
Il< ging met 65 schipbreukelingen
aan boord van de ..Weslerdijk' 33
werdén opgenomen door den „Prins
der Nederlanden'' en 15 door de
..Samarinde".
In den nacht van Zondag op Maan
dag hebben wij. bij de Downs ge
ankerd. En Maandagmorgen zijn wij
allen van boord gehaald door een
Engclsch patrouille-vaartuig, dal ons
naar hel wachtschip bracht. Vandaar
bracht een ander patrouille-vaartuig
ons naar de pier van Deal. De passa
giers kregen hevel om te landen, ter
wijl men dc bemanning naar de
..Tubantia bracht, waar nog 19 pas
sagiers bij kwamen.
Ik kaji niet anders zeggen, dan
dat we een aangename thuisreis heb
ben gehad. Zoowel hier als aan boord
van dc ..Wesfcrdijkzijn wij zoo
vriendelijk ontvangen, dat al ons leed
al gauw vergeten was.
Alleen vanmorgen heb ik nog een
onaangenaam oogenblik gehad. Dal
was toen we voorbij de plek kwa
men. waar de „Mecklenburg gezon
ken was, en wc nog net de (oppen
van den mast hoven l water zagen
uitsteken...
Enfin, al m'n menschen zijn gered
en m'n scheepspapieren heb ik ook
kunnen meenemen.
'I Had erger kunnen zijn.
Mr. M. W. F. Trenb.
Bij Kon. besluit van 25 dezer, is met
ingang van dien datum, benoemd tot
K' ninklijk commissaris bij de Neder
landsche Bank, mr. M. \V. P. Treub,
oud-minister van financiën.
Mr. P. J. Troelstra.
Het Volk geeft het volgende citaat
uit een brief van mr. Troelstra:
Vanmorgen lees ik in de N. 11. Ct.
van j.l. Maandag een bericht, dat zeer
voorbarig is en dan ook niet berust op
eenige mededeeling van mij zelf.
Er staat n.l. in, dat ik van plan zou
zijn in het laatst van April terug te
keeren en al mijn functies weer op mij
te nemen.
Nu is bet waar, dat ik van plan ben
half April terug te keeren, maar over
de vraag in hoeverre mijn weerstands
vermogen genoegzaam is hersteld om al
mijn functies weer te aanvaarden, kau
eerst worden beslist, nadat ik door myn
geneesheeren ben onderzocht en nadat
ik in Holland weer wat aan het werk
ben geweest.
Wel kan ik tot mijn groot genoegen
meedeelon, dat ik vooral de laatste zea
weken enorm vooruit ga en dat van
tijdelijke» terugval geen sprake meer is.
Ik heb zoo bet gevoel van er weer
geheel bovenop te zyn en heb er alle
hoop op in elk geval mijn aandeel te
kunnen nemen in de openbare behande
ling der Grondwetsherziening ook als dio
nog vóór het zomer-reces mocht plaats
vinden.
Uitroer ran aardappelen.
De minister van landbouw, nijverheid
en handel brengt ter algemeene kennis,
dat een beperkte hoeveelheid aard
appelen van soorten, welke voor ge
bruik hier te lande minder geschikt zyn,
ten uitvoer zal worden toegelaten. Voor
het verkrijgen van de benoodigde
consenten kunnen dezen zioh wenden
tot don heer P. Lindenbergh, te
Wemeldingeaangewezen voor de
Zeeuwiche commissie.
Kamerrorklealog Apeldoorn.
Bij de gisteren in het district Apel
doorn gehouden stemming ter verkiezing
van een lid van de Tweede Kamer
(vacature-Van By landt) zyn 10 296
geldige stemmen uitgebracht, waarvan
op den heer Esmeyer vryz-dero.) 4005,
op den heer Snoeck Henkemans ichr.-
hist) 5737, en op den heez Van Trigt
soc.-deraocr554, zoodat is gebozen de
heer Snoeck Henkemans.
Een vliegtuig beschoten.
Naar wij vernemen, is Dinsdag door
een torpedoboot te Nieuwediep gepchoten
op een vliegtuig (vermoedelijk een Duilsch
vliegtuig), dat zich boven de territoriale
wateren aldaar bewoog.
TELEGRAMMEN.
DEN HAAG, 1 Maart, liet gerechtshof
veroordeelde J. B. Jz., arbei3er teSt.-Maar-
tensdijk, dio door de rechtbank te Zie
rikzee was veroordeeld tot 2 jaar gevan
genisstraf ter zake van brandstichting,
tot 4 jaar gevangenisstraf.
Eerste Kamer. Justitiebegrooting.
De heer Bosch van Oud Amelisweerd
wenscht overbrenging van de begrafenis
wet van Binnenlandsclie Zaken naar
justitie en wijziging dier wet in overeen
stemming met 't arrest vau den Hoogcn
Raaddie z. i. lijkverbranding onge
oorloofd acht.
De beer Lucasse sluit zich bierbij san.
De beer Bsrgsma keurt de vervolging
van de onderteekenaars van bet dienst-
weigeiings manifest af. De onderteekenaars
handelden uit ernstige overtuiging.
De heer vau der Feltz acht het stand
punt van de regeering inzake de lijk
verbranding juist. Het arrest van den
Hoogen Raad beteekent geen verbod
van lijkverbranding.
Minister Ort verdedigt zijn beleid eu
is het ten aanzien van de lijkverbranding
eens met v. d. Feltz.
Een algemeene regeling van de be
taling van getuigeDgeld is onmogelijk
gebleken. In zake toepassing vau de
de straf van berisping zal een onderzoek
worden ingesteld. Aansporing tot dienst
weigering is een hoogst afkeurens
waardige daad. Het wetboek van straf
recht beschouwt het als een zeer ernstig
misdrijf. Het was de plicht der overheid
daartegen op te treden. De justitiebe-
grooting werd zonder stemming aan
genomen.
VGISSINGEN, 1 Maart. Nadat te
Middelburg reeds enkele leden der be
manning van de .,Meoklsnburg", die
aldaar woonden, den trein hadden ver
laten, kwamen met den sneltrein van
12 uur de nog overige leden der be
manning alhier aan, opgewacht door
een zeer groot aantal familieleden,
vrienden en bekenden. Meerdere aan
doenlijke ontmoetingen hadden plaats.
MIDDELBURG, 1 Maart. De gewonde
stoker verliet alhier den trein terwijl de
stewarddie aau de pols gewond is,
alhier .woonachtig is. De bemanning
moest zich beden raiddag aan het kantoor
van de Maatschappij vervoegen voor het
afleggen derscheei>sverklariug. In menig
gezin is thans na de spannende dagen,
groote vreugde.
PARIJS, 1 Maart (Officieel). In de
streek van Verdun heeft op het Noorde
lijk front het bombardement met minder
hevigheid dan vorige dagen voort
geduurd. Gedurende den loop van den
dag is geen werkzaamheid van de in-
fauterie gemeld. De Duitschers graven
zich in op de Noordelijke hellingen van
den Peperheuvel, waarvan de voorste top
door onze troepen wordt bezet gehouden.
Wy hebben Saraogneux onder hevig
vuur genomen, waar zich vijandelijke
bataljons hadden samengetrokken. Op
verscheidene punten in Woevre heeft
onze artillerie aanvallen tot staau ge
bracht. Na voorbereiding door groote
bedrijvigheid van de artillerie heeft
een tegenaanval der Franschen de
Duitschers uit een deel der loop
graven gedreven, die zij des ochtends
in de buurt van Seppois hadden bezet.
Tusschen Soissons en Reitns heeft onze
artillerie belangrijke punten achter het
vyandelyk front beschoten en de Duit
sche loopgraven nabjj heuvel 193 ver
nield.
Telegrafisch Weerbericht
medegedeeld door het Kon. Ned Ueteor.
Instituut te De Bilt, naar waarnemingen
verricht in den morgen van 1 Maart 1916.
Hoogste barometerstand ondor 760
Oost-Duitachland. Laagste 744,1 te
Vlissingen.
Verwachting van den avond van 1
Maart tot den avond van 2 Maart 1916:
Zwakke tot matigen, Zuidoostelijken tot
Zuid westelijken wind, veranderlijke be
wolking waarschijnlijk cenigo regen
/.elfde temperatuur.
STOOM BOOTDIENST
en iusschengelegen plaatsen.
MAART 1916.
Van
Vlissingen
naar
Rotterdam.
Van
Middelburg
naar
Rotterdam.
Van
Rotterdam
naar
Middelb. en
VlisaingöD.
Donderd. 2
Vrijdag 3
Zaterdag 4
Maandag fi
Dinsdag 7
Woensd. 8
Donderd. 9
'a m. 6,20
I 6/20
6,20
6,20
6^20
's m. 8,-i-
i:~
8,-
8,-
i-
's m. 8,
8,i
8,-
e:-
De Heef en Mevrouw DE LOOZE
Hookk geven kennis van de geboorte
van hunnen Zoon
WILLEM ADB1AAN.
Ambtbruam, 26 Februari 1916.
Lomaustraat 5.
GETROUWD.:
•H. HEMT,
Opz. r. Schouwen
en
K. v. i) HOUTEN.
Tevens onzen harteltykon dank, ook
namens wederzydsche Familie, voor de
betoonde belangstelling op dien dag.
Skroosorkh, 29 Februari 1916.
j Op Zondag 5 Maart a.s. hopen
gï onze geliefde Onder», Behuwd-
.iff en Grootouders:
K PIKTER HOeERHKIDE W.
JOHANNA MOEI,KEK,
'AS hunne 25-Jtrlge Echtvoreenlglog *|2
|H te herdenken.
«I Sebooskbrkb (Schouwen). -A
Hunne dankbare Kinderen, fijf
fcji Behuwd- en Kleinkinderen.
lieden overleed plotseling te Sas
van Gent, onze gelietde Zuster en
Behuwdzuster,
Mevrouw Euiuia Pauwels,
Kehtgenoote rau ileu lieer F. J WAUTER8,
in den ouderdom van bijna 48 jaar.
ZinRiKZEH, 28 Februari 1916.
A. M. P. VAN DER VLIET—
Pauwhls
J. VAN DER VLIET Cz.
Heden overleed onze geliefde
Echtgenoot, Vader, Zoon en Broeder,
JANUS ZIJTA,
in den ouderdom van 41 jaar en
9 maanden.
Haamstbdb, 28 Februari 11116.
Wed. JANUS ZIJTA—
vljverbbrd.
CORNELIS ZIJTA.
WILHELMUS ZIJTA.
Heden overleed tot mijne diepe
droeiheid, zacht en kalm, myn
geliefde Zoon,
Jacob Jan Hogerland,
in den ouderdom vau ruim 53 jaar.
Rbnhssb, 1 Maart 1916.
Wed. L. HOGERLAND—Stilb.
Bjj deze vervullen wy den
treurigeu plicht U het overlijden
mede te deelen van onzen geliefden
Vader, Behuwd- en Grootvader,
den Heer Frans Cornells Geense,
in den ouderdom van byna 70 jaar.
St.-Philipsland, 1 Maart 1916.
Namens allen:
C. J. GEENSE.
V HartslQk dank aan den WelEd.
Geh. Heer Jhr. Mr. J. W. D. SCHUUR-
BEOUE BOE1JE te 's-Gravenhage
voor de dezen winter verstrekte Steen
kolen.
De bewoners der Koenegershuisjes
te Noor dg ouwe.
Voor de blijken van belangstelling
en deelneming, tijdens dc ziekte en na
het overlijden vau onze geliefde Moeder,
Behuwd-, Groot- en Overgrootmoeder
betuigen wij onzen hartelijke» dank.
Di ivkndmkk, 1 Maart 191G.
M. LEENDERTSE
en Familie.
Ken Vaarskalf te koop,
by A. FLIKWEEUT, Vrye, Zierikwre.