ZIERIKZEESCHE NIEUWSBODE. Vrijdag 17 Juli 1914. PIANO EERSTE BLAD. RECLAMES. Plaatsing van kinderen op School A, AANGIFTE (Z ierikzeesche C o u r a n t ABONNEMENT. Pr\js per drie maandenf 1,30. Franco per post- 1,60. Voor het buitenland per jaar- 10, Afzonderlijke nummers- 0,05. Verschijnt Maandag, Woensdag en Vrijdag. 70ste JAARGANG. No. 9569. Directeur i A. i. DE LOOZE Jr. Uitgever-Hoofdredacteuri A. FRANKEL. ADVERTENTIE N. Van 13 regelsf 0,30. Elke regel meer- 0,10. Reclames per regel- 0,15. Bjj contract belangrijke korting. Inzending op den dag van uitgave vóór 2.SO ure. Dit nummer bestaat uit dri e bladen. 1-5 regels 75 ets. Elke regel meer 15 ets. Voer eerste' klis KUNSTSPELenELECTR: PIANO'S. VLEUGElSisHET ADRES <3BF"'KESSELS'KON.FABRIEK. TILBURG VRAAGT CATALOGUS - OOK TERM'JNBETAUNG De Gemeente- Ontvanger van Zie- rikzee verzoekt dringend betaling van de reeds verschenen termijnen van den Hoofdelijken Omslag 1914. op 1 September 1914. ZITTING VAN COMMISSARISSEN dier school in het schoollokaal in den Wevershoek (hoofd de heer J. van Ballegooijen), op Zaterdag 25 Julie.k., des avonds te 7 uur, tot het ontvangen en beoordeelen der aanzoeken om plaat sing van kinderen op die school. Om ala leerlingen op de school A te worden toegelatenmoeten de kinderen den leeftijd van vijf jaren en acht maanden hebben bereikt. tot plaatsing van kinderen als leer lingen na de zomarvacantie op de school voor lager en meer uitgebreid lager onderwijs, gelieve men te doen op Donderdag don 33 Juli des voormiddag» tnaachen 9 en 13 nar, bij het hoofd dier school, den heer S. de Graaf, in het gebouw der Ambachtsschool in het Vrije. De Voorzitter der Plaatselijke Schoolcommissie, J. A. DE BRUYNE. Uit Stad en Provincie. ZIERIKZEE. By Kon. besluit van 14 dezer is ingevolge de Pensioenwet voor de gemeent-ambtenaren 1913 en art. 1 van het Kon. besluit voor 1 Decenber 1913 (staatsbl. no. 420) pensioen verleend aan C. J. Bethe, gemeente secretaris en gemeente-ontvanger van Eikerzee en Ellemeet. Brieven uit de Hofstad. L.XII. Vrij onverwacht is dc residentie door |ben zóó scherp tot uiting komend con flict tusschen dc directie en 'l personeel onzer Haagsche Tramweg-Maatschappij verrast, dat de stad eenigen lijd meer van een in staal van beleg verkcerendc plaats dan van de „lachende" Hofstad heeft gehad. Nadat geruimen lijd het, uit ongeveer 800 man bestaand rijdend- personeel met zijn grieven tevergeefs bij de directie was aangekomen, teneinde lotsverbetering te erlangen, is het, des wachtens moede, tot het uiterste ver weermiddel in den strijd tusschen kapi taal en arbeid overgegaan: de staking werd geproclameerd. En sedert Zondag rijden, uitgezonderd een enkele wagen, waarin echter weinigen passagiers durf den plaats nemen, niet meer de bekende zware gele motorwagens met de groote geriefelijke aanhangwagens over de 14 lijnen van het Haagsche tramnet. Wat dit voor de bevolking van deze groote stad aan ongerief beteekenl, laat zich gemakkelijk denken, en hoeveel schade dc directie daardoor heeft kan men ge makkelijk nagaan, waar toch in deze warme zomerdagen het verkeer nog eens zoo druk als anders is. De schade der maatschappij bedraagt reeds ettelijke tienduizenden; maar ook dc stakers, het trampersoneel derven aanzienlijke be dragen aan loon. Wél moet dus de aanleiding tot zulk j een staat van zaken ernstig zijn. Dat is, zij dan ook. Jarenlang, aldus kunnen de grieven in het kort worden samengevat, I is te vergeefs op lotsverbetering door 't j personeel aangedrongen. Wal de be stuurders en conducteurs echter eischcn is niet zoo heel gering: loonsverhooging: een wekelijkschc rustdag, waarvan per jaar minstens 13 op Zondag; 7 verlof dagen per jaar met behoud van salaris; pensionneering op GO-jarigcn leeftijd, met het recht om bij gebleken geschikt heid tot 65-jarigen leeftijd dienst te blij ven doen; het instellen van 'n scheids gerecht, waarop beroep is toegelaten voor alle straffen; voor overwerk 25 pCt. van het loon, voor nachtarbeid 50 pCt., voor Zondagsarbeid 100 pCt. Een heelc lijst dus, waarvan nog en kele eischen van ondergeschikt belang maar weggelaten zijn, Het spreekt, dat de directie maar niet, één-twee-drie, in dat alles kan toestemmen; maar ander zijds is het haar werkelijk euvel te dui den, dat zij op deze grieven, waarvan de meeste reedjs 4 a 5 jaar oud zijn, tot dusver zich nog tot geen enkel antwoord heeft verwaardigd. Van een erkenning der organisatie van het personeel is geen sprake geweest; bovendien werd een uiterst streng boetenstelsel gehandhaafd en waar het ook maar ergens kon, on barmhartig toegepast. Met een hooghar tigheid, die grievend en krenkend móést zijn, werd tegen elke poging tot lotsver betering front gemaakt; kortom de direc tie heeft schijnbaar niets gedaan of jhlthans te weinig om zich met het per soneel te verstaan. Vandlaar. dat hel con flict al aanstonds zulle 'n scherp karakter verkreeg. Toen Donderdag 9 dezer ten slotte het personeel zijn eischen lot 'n ultimatum formuleerde en reeds Zater dag daaraan volgend, antwoord verlang de, bleek het maar al te ras, dat de strijd zou uitbreken. Eenerzijds 'n vrijwel geheel solidair personeel, anderzijds 'n lot geen onderhandelingen bereid zijnde directie, die zelfs het aanbod tot be middeling door den burgemeester gedaan, afsloeg. Nadat in de nachtvergadering van Zaterdag op Zondag de staking was geproclameerd, lag dan ook Zondag morgen het geheele bedrijf stil. Even wel de gemoederen waren alles, behalve stil; een opgewondenheid, die bewees hoe de geheele beweging zich met de zaak bemoeide, was allerwege kenbaar. (En al dadelijk bleek, daf minstens negen tiende der ingezetenen geheel op de hand van het personeel waren. Want inderdaad het corps bestuurders en con ducteurs, alle 800 man, zijn een keur corps; ijverig, hulpvaardig, beleefd en vriendelijk jegens hel publiek, van des morgens 8 lot 's nachts 1 uur toe, aldus heeft de Hagenaar deze tram mannen in hun dienst loeren waardec- ren. En van die waardeering werd ten allen tijde blijk gegeven in den vorm van 'n gulle afrekening, met n fooitje toe. Het is dit fooitje nu, dat de directie wil aangemerkt zien als een vast inko men. Dót echter heeft de burgerij zeer tegen de directie ingenomen; men gaat van de meening uit, dal een fooitje iets extra's is,-waarvan wel de man, die het ontvangt, maar niet dc directie door een laag loon uit te keeren mag pro- fiteeren. En werkelijk zijn deze loonen voor verbetering zeer vatbaar; 'l losse conducteurspersoneel men blijft soms lange jaren „los" verdient te beginnen f 8 om tot f 12 op te klimmen. De loo nen der bestuurders zijn iets hooger, Nu lijkt op zich zelf een loon van f 12 nog wel iets; maar als men het dure leven in deze stad, met een woninghuur van 3 a 4 gulden voor deze categorie inenschcn in aanmerking neemt, en dan het huishouden met meestal niet zoo weinig kinderen enz. enz., dan ligt het voor de hand, dat een lotsverbetering waarlijk geen luxe is. Daarenboven is de maatschappij, hetgeen haar overigens van harte gegund wordt, rijk en keerde hooge dividenden uit; dc aandeelen, voor het grootste deel in handen van buiten landers, hebben indertijd een koers van 700 pCt. bereikt; kortom, aan den eenen kant weelde, aan den anderen te schriele bezoldiging. En thans is de strijd ontbrand. Van langen duur zal hij niet kunnen zijn, dan ten koste van reusachtige kapitalen aan derving van winst voor dc maat schappij en derving van loon voor het personeel. Wel heeft de directeur ge tracht hel bedrijf met een aantal Duit- sche „onderkruipers" v<.ort te zetten, doch dit heeft juist de publieke opinie nog meer tegen haar ingenomen. Van alle zijden, tot zelfs uit de hoogste krin gen, ontvangt het personeel steun, zoo wel moreel als materieel. Dc ernstige ongeregeldheden, die er hier en daar in de stad voorvielen zijn louter het werk van een zeker slag volk, dat op relletjes belust is, maar waartoe geen enkele staker behoort. Inmiddels snakt elk hier naar het einde van den strijd, want de enkele dagen, dat wij reeds zonder tram ge weest zijn, zullen ons heugen. Scheve- ningen, dat het juist van deze zomer-- sche dagen hebben moet, krijgt een geduchte knauw; de Hagenaar, die familie of vrienden over heeft, weet geen weg met zijn logé's, en de man van zaken is hoogelijk gedupeerd en moet van de dure auto's of van een rijtuig gebruik maken, waar hij anders met een dubbeltje klaar was. En niet het minst heerschl ondanks het feit, dal de slaking er „zoo mooi" voor slaat, zorg en kommer in de gezinnen der mannen, wier lot voor de toekomst, ook van vrouw en kinderen, geheel afhangt van den uitslag: overwinning of neder laag. Moge een schikking, een oplossing, beide partijen bevredigen, spoedig wor den gevonden! woonte van kaliroovcnde verbouwing (bieten, aardappelen, enz.) ook deze voorraad op dc meeste gronden uitge put wordt. Op lichte kleigronden kan men voor de groenbemesting van wikken, erwten, enz. volstaan met 300 K.G. kaï niet; op zwaardere gronden geve men 100 h 150 K.G. 40 o/o kalizout. OuodkvvpD uojuoHllDg. Daarmede bedoel ik de groenbemes ting. En wel het zaaien van vlinder bloemige gewassen op het stoppelland. Illet is over de kalibemesting bij som mige vlinderbloemige gewassen, dat ik ditmaal een enkel woord wil zeggen. Verondierstel, dat gij een zandgrond hebt, waarop gij lupine wilt zaaien als stoppelvrucht, dan moet gij de lupine boontjes maar niet zoo op het omge ploegde stoppelland zaaien, zonder dal dit bemest is. Om een rijken oogst aan lupine te hebben is het noodig, dat het land 400 h 500 K.G. kaïniet per II.A krijgt. Deze kalimest wordt onmiddel lijk na het maaien van het koren uit gezaaid. Wanneer dit niet gebeurt is alle moeite te vergeefs en zijn alle an dere gebruikte meststoffen als het ware weggeworpen. Wij moeten om dit le verklaren, wijzen op dc reeds door talrijke proeven be wezen zoogenaamde minimum-wet, vol gens welke de oogst zich schikt, maar die stoffen, welke in de geringste hoe veelheid in den grond zijn. Veronderstel dus, dat de grond overvloedig voorzien is van stikstof en phosphorus, maar de kali is afwezig, dan komt de stikstof en phosphorusmest niet tot haar recht. Alleen dus door hel aanwenden van kali, worden de andere meststoffen in werking gebracht. Men bedenke daarbij ook, dat, wanneer dc lupine onderge ploegd wordt, en er dus niets van het land verwijderd wordt, men al deze meststoffen in den grond behoudt en dat deze dus alle ten goede komen aan liet volgende gewas. Het kan gebeuren dat de transportkosten voor kaïniet nogal groot zijn; men neme dan in plaats van kaïriiet 200 K.G. gezuiverde kali magnesia (in den handel onder den naam van patentkali bekend). Deze bc vat pl. m. 26 pCt. zuivere kali. Verder hebt gij bij het gebruik van kaïniet (tevens te zorgen voor een ruime hoeveel hcid kalk in den grond. „Wat de lupine is voor de zandgronden". Op lichtere kleigronden vermenge men 100 K.G. erwten en 100 K.G. zaad. Ook op deze gronden, op zwaardere kleigronden, op leemachtig zand, enz. is een voorafgaan de bemesting met kali en phosphorzuur noodig. Het is een verkeerd denkbeeld, dat de planten op de klei geen kali ge bruiken. Even goed als op andere gron den. Wel beval de klei naar evenredig hcid meer kali, maar het is toch vrij duidelijk, dat bij de heerschende ge Ongeval. Er was Zondagmiddag een groole opschudding in de Busken-Huetlaan te midden der aangenaam bedrijvige Zondagsvreugd. Een 14-jarige jongen, D. G„ uit Amsterdam, was door links uit te wijken, met zijn fiets onder 'n rijtuig geraakt. Hij werd döodelijk gewond en overleed na een kwartier in liet huis van den heer Lindeman. Men kan niet voorzichtig genoeg zijn, vooral des Zondags, wanneer het verkeer drukker en dus sneller van tempo is. Wilt daaraan denken, vrienden en vriendinnen. Provinciale Staten van Zeeland. Zomerzitting. Vergadering van Vrijdag 17 Juli, des vóórmiddags te tien uur. Voorzitter de heer II. J. Dijckmeester, Commissaris der Koningin. Aanwezig 40 leden, afwezig de heeren Vogelaar en Hollestelle. Na opening der vergadering wordt overgegaan tot de behandeling der voor- Stellen van Gedep. Staten, en de daar over uitgebrachte algenieene verslagen. Ten eerste, dat lot wijziging van het ™>giemanf on de wegen en voetpaden. Blijkens het algemeen versrag in alle afdeelingen verschillende bezwa ren tegen de voorgestelde wijzigingen gemaakt, die echter alle door andere leden werden weerlegd, o. a. ontkenden deze laatste gedeeltelijk uit eigen erva ring, dat de landbouwers last zouden hebben van de bepalingen betreffende het werpen of neerleggen van mest, on kruid, enz. op weg of voetpad. De heer Van Teylingen dankt voor de op zijn initiatief ontworpen bepalingen in zake het werpen van vuil op de we gen, doch betreurt liet, dat niet mei meer kracht wordt bevolen 't snoeien van het struikgewas op gevaarlijke bochten en kunstwegen. Ook achl hij 'l wenschelijk le bepalen, dat de voetpaden alleen door ter plaatse praktiseerende geneesheeren worden bereden per rij wiel. Hij doet een voorstel betreffende deze twee zaken. De heer Hombach had verwacht, dal er meer stemmen legen dit voorstel uit dc landbouwkringen zouden zijn opgc gaan. Dat zij dit niet deden is volgens hem, omdat zij genoeg vertrouwen heb ben in het gezond verstand van de leden der Stalen. Hij meent, dat 'l verwijderen van klei van de wagens onmogelijk is. Men kan toch geen bepaling maken, waarvan men vooruit weet, dat zij on uitvoerbaar is, en waarbij men maar vertrouwt op het beleid der politie. Het vrij maken der hoeken acht spreker niet noodig. Men moet rijden op een weg in een snelheid, die de toestand noodzakelijk maakt. Als 'l uitzicht vrij is, zou veeleer te hard worden gereden, en dan juist ongelukken -in de hand werken. De heer Gerlach van St.-Joosland sloot zich bij den heer Hombach aan wat be treft 't verwijderen van klei enz., doch bij den lreer Van Teylingen wal aangaat het vrijmaken van dc hoeken, omdat de veiligheid van hel verkeer voor moet gaan bij het natuurschoon. De heer Kakebeeke bestrijdt de mee ning van den heer Hombach. Hij wijst er op, dat in Rilland en Krabbendijke reeds jaren beperkende bepalingen be treffende het vervuilen van wegen be staan, en dal deze goed voldoen. Spreker bepleit ten krachtigste de aanneming van bet voorstel van Gedep. Staten. De heer Van Oeveren is het met den heer Kakebeeke niet eens. Hij verwacht van die bepalingen groote moeilijkheden De heer De Veer wijst er op, dat in tegendeel met wat de heer Gerlach zeide, er ook landbouwers op Walcheren zijn, die voor de bepalingen zijn, gezien het met algenieene stemmen instellen van dergelijke bepalingen door den raad van Arnemuiden. De heer Van der Vliet is het volkomen met den heer Hombach eens. Ook in Schouwen achl men de bepalingen on uitvoerbaar. De heer Dieleman achl geen afzonder lijke bepalingen voor boomen noodig, omdat de provinciale wet dit van zelf voorschrijft, maar ook omdat hij groole moeilijkheden verwacht. Hij stelt voor te bepalen, dal het verboden is te rij den met wagens, die niet zoodanig van klei, modder of andere sloffen zijn ont daan, dat de weg vernieling of stoornis in hel verkeer worden voorkomen. De heer Van Niftrik verdedigde het voorstel van Gedeputeerde Staten. Hij brengt dank aan den heer Kakebeeke voor zijn verdediging, en sloot zich daar bij aan. Het voorstel van den heer Die leman doet spreker de vraag stellen, wie moet constateercn, dal er sprake is van wegvernieling of stoornis in hel verkeer. Zeker, dezelfde politieman, dien de heer Dieleman niet geschikt acht om over het voldoende schoon zijn der wielen te oordeelen. Wat betreft de boo men, zegt spreker, dat Gedep. Staten voorzichtig zullen zijn met de toepas sing dier bepalingen, en het geenszins de bedoeling is alle boomen en al het houtgewas op te ruimen. De heer Hombach wees er op, dal in Krabbendijke en Rilland ondanks de bepalingen de wegen in den bietentijd toch ook modderig zijn, en geeft aan de hand oni, evenals in Zeeuwsch-Vlaande- ren, de grintwegen in keiwegen te ver anderen. Dc heer Kakebeeke antwoordt hierop, dat de klei op die wegen niet komt van dc wielen, doch onder het rijden van de De heer Elenbaas deelde als oud-bur- gemeester van Krabbendijke mede, dat het handhaven der betrokken bepaling nooit lot moeilijkheden aanleiding gaf. Nadat nog door den heer Van Niftrik was geantwoord, werd met de artikels- gewijze behandeling aangevangen. Bij art. 70 werd door den heer Bleiker voorgesteld weg te laten vallen de zin snede, waar bij het vervoer van mest enz. maatregelen moeten worden getrof fen, welke het afvallen van deze stoffen van het voertuig beletten. Dit amendement werd aangenomen met 23 tegen 16 stemmen. Bij art. 75 herhaalde de heer Van Tey lingen met een wijziging zijn voorstel, betreffende het verwijderen van beplan tingen bij bochten van wegen. Hel werd verworpen met 23 tegen 16 stemmen. Bij art. 86 stelde de heer Tichelman voor te laten vervallen de bepaling, dat hel verboden is met een voertuig te rijden, indien de wielen niet van klei en modder zijn ontdaan, omdat dit bij plaatselijke verordening kan worden ge regeld. De heer Dieleman wil de bepaling handhaven, maar lezen, „indien de wie len niet behoorlijk van klei en modder zijn ontdaan". Hel amendement Tichelman werd aan genomen met 24 tegen 16 stemmen. Betreffende het voorstel tot wijziging van het reglement voor de calamiteuzc polders of waterschappen, inhoudende de verplichting tot pensionnecring van secretarissen-ontvangers, werd in twee afdeelingen de opmerking gemaakt, dat hel verleenen van pensioen aan secre tarissen-ontvangers minder noodig was, omdat de betrekking 'n zeer geambieerd bijbaantje is, waaruit ze bijna nooit ont slagen worden, terwijl in een afdeeling een lid meer gevoelde voor dc pension- neering van voorzitters, ofschoon hij er geen voorstel van maakt, omdat die vol gens dc wet op 70-jarigen leeftijd niet meer in aanmerking kunnen komen. In één der afdeelingen zou een lid ook de overige bestuursleden willen pensi- onneeren, welk idee evenwel geen bijval vond, zoodat hij er geen voorstel van maakte. In twee afdeelingen vereenigden zich allen leden niet hel voorstel, terwijl in dc derde afdeeling slechts één lid er zich tegen verklaarde. De heer Fruytier bestreed 't voorstel, als er gepensionneerd moet worden, dan

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1914 | | pagina 1