J. M. Wagemaker,
Til. A.
Apenzeep
Vrouwenkiesrecht
Ingezonden Mededeelingen.
WEST-INDISCHE
B EEC NAM'S P1EEEN
Telegraftich Weerbericht
Officiéél Marktbericht.
ADVERTENTIEN.
«ISHiWMiMBiMaSMnKMOKl
AFD. ZIERIKZEE.
personen tiener zelfde natie welslagen
volgt. Laten zij ons overtuigen, dal uit
strijd tusschen naburen, tusschen stam
men, tusschen volkeren, iets nuttigs
volgt! Neen, zij kunnen dit niet.
Maar er is 'n \Vaar oud spreekwoord,
dat zegt: „De vrede bouwt op. de strijd
verwoest".
Het is waar, dal 't leven in den strijd
groeit, want, om te bestaan moet men
werkelijk strijden. Dit strijden is echter
niet hetzelfde als het strijden gebruikt
in de beteekenis van twisten of vechten.
Men bescliouwe het niet, dat men om
te bestaan een ander mensch beleedigen,
bedriegen, bedreigen, aanvallen, beroo-
ven en vermoorden moet. O neen! Men
leeft immers toch zelfs rustiger, wanneer
men niet beleedigt, nècli aanvalt, nóch
rooft, nöch een ander vermoordt. Dus
om te leven is die strijd niet noodig.
Zulk twisten en vechten houdt het voor
spoedig leven tegen door soms iedere
cultuur en beschaving, met lange en in
gespannen moeite tol stand gekomen,
te verwoesten.
Hebben wij dan te weinig verschillen
de ongelukken, door de naluur-elemcn-
ten veroorzaakt, zooals b.v. door bran
den, wolkbreuken en overstroomingen,
door hagel, bliksem, stormen en or
kanen, door vorst of overgroole warmte,
door droogte of langdurige regens, door
vulkanen of aardbevingen, verder: door
Ziekten of ongelukken ter zee, met spoor
wegen, in mijnen, arbeidsongevallen en
in den laatsten tijd ook luchtvaarlongc-
lukken; door verschillende roofdieren
of onberekenbaar schadelijke insecten,
enz., enz., die den vooruitgang niet steu
nen, maar integendeel bemoeilijken, zelfs
ontzettend veel het menschelijk bestaan
en de producten vernietigen. Wachten
de menschen zich niet hiervoor en ver
zekeren zij zich hier niet tegen? Zijn
wij nog van plan ze door oorlogen te
verveelvuldigen?Zoo dit alles vaak
een groote hinderpaal voor den voor
uitgang naar die volstrekte voorwaarts-
beweging des leven is, kunnen wij dan
zeggen, dat de oorlogen, die lallooze
dorpen, steden, zelfs geheele Staten met
hun cultuur verwoesten, dat oorlogen,
zooveel menschelijke wezens wegroovcn-
Ue, dat oorlogen de hospitalen met dui
zenden gewonden vullende, dat oorlogen
het geluk van zoovele familiën vernie
tigend door ze in ellende te brengen en
te berooven van de braafste vaders, zoons
en broeders, dat oorlogen duizenden mi
litairen verminkend en onbekwaam tot
verderen arbeid makend, inderdaad het
leven doet groeien en niet doet ophouden
Veroorzaken zij zelfs niet voor vele jaren
den achteruitgang der menschelijke pro
gressie, waarvoor wij de wegen op rati-
oneele en zorgvuldige wijze moeten
zoeken en niet roekeloos mogen vernie
tigen? Laten wij naar de nadeelen
van den oorlog vragen, laten wij aan de
betreffende overblijvende familieleden,
voornamelijk aan de weduwen, moeders
of weezen vragen, wij weten, hoeveel
klagen en schimpen, hoeveel vervloe
kingen wij zullen hooren! Laten wij ook
den oorlogschuldigen vragen of zij deze
verschrikkelijke gevolgen van den oor
log wenschen voor hun vaderland, voor
'hun volk of familie? Zeker niet. Die
dus zegt, dat oorlog t menschelijk leven
helpt, vergist zich zeer! Er blijft voor
pns een andere strijd, want om te be
staan moet men werkelijk strijden. De
aarde en het gansche heelal verbergt
alles in zich wat wij noodig hebben 0111
te bestaan en ons dit bestaan ook ge
makkelijker en genoeglijker te maken.
Maar zonder moeite, zonder zorgen geeft
het niets. Wij kunnen ai het noodige
zoeken en slechts door meer of minder
arbeid verkrijgen. Deze arbeid, als re
sultaat van een natuurlijke noodzake
lijkheid, is juist de strijd om het be
staan, dus de strijd niet legen de men
schen, maar tegen de natuur, waarvan
wij alles met kracht moeten „rooven"
tot ons nul. Deze arbeid is succesvoller
als de menschen bewust en niet doel
loos samen, in eendracht en behulp
zaamheid, door niemand bemoeilijk!,
beginnen en voortzetten. De mensch,
die den arbeid niet beschouwt als ge
geven door de natuurwet en daarom
in 't geheel niet of slechts zeer weinig
arbeidt, beantwoordt niet aan zijn be
stemming. En echter, deze twee ideeën
fnensch en arbeid zijn zoozeer met el
kaar verbonden, dat het een niet zonder
het ander kan beslaan. Ten onrechte
ineenen sommigen, dal arbeid een vloek
is; integendeel, het is een groote zegen,
want behalve de middelen tol levens
onderhoud geeft het tevredenheid, vreug
de en geluk op aarde. Waarlijk, de
oprechte vreugde vinden wij slechts bij
lien, die lust in den arbeid hebben. Op
rationeelen en juisten lijd een genoege-
lijke verstrooiing nemend, is voor den
mensch evenzeer noodig als de arbeid
zelf. Ieder behoeft en zoekt het: het
kind, de jongeling en het jonge meisje,
zelfs oudere personen.
Op maat gebruikt, is het geen tijd
verlies, het onderbreekt de schadelijke
eentoonigheid van een langdurig denken
en arbeiden, dat de bekwaamheden ver
zwakt. verfrischt, verlevendigt en ver-
(Onder verantwoordelijkheid van den inzender).
Van 15 regel» 75 Cts.elke regel ineer 16 Cts.
Rugpij 11 In nierpyn
Iemand met gezonde nieren zou haast ver
geten, dat hjj een rug beeft, maar zij die een
nieraundoening hebben, zjjn altijd lijdend. Zij
staan 's morgens steeds met pijn in den rug op.
Wanneer zij zich bukken of iets zwaars optillen,
trekt een scherpe pijn door de lendenen. Het
zelfde 's avonds en 's nachtsr hun rug gunt bun
geen rust.
Pijnlijkheid in den rug en de zijden moet onze
aandacht vestigen op de nieren. Zjj liggen onder
het smalle gedeelte van den rug, en wat als
rugpijn beschouwd wordt, is gewoonlijk nierpjjn.
Daarom wordt rugpijn spoedig gevolgd door
andere verschijnselen van een nieraandoening,
zooals waterzuchtige zwellingen onder de oogen
of der voeten, bewolktheid, brauderigheid van
het water, bezinksel. Nierzand, jicht, rheumatiek,
ontsteking dei blaas, niersteen (nierkoliek), zjjn
andere gevolgen van het verwaarloozen dei-
nieren.
Foster's Rugpijn Nieren Pillen dienen enkel
voor het genezen der nieren en blaas. Zjj her
stellen deze organen en bewerken, dat zjj het
bloed behoorlijk filtreeren en de onzuiverheden
daaruit afvoeren.
Te Zierikzee verkrjjgb. bjj M. S. Polak, en te
Tholen bjj .T. M. Schot, Hoogstraat. Toezending
geschiedt franco na ontv.
v. postwissel a f 1,75
voor één, of f 10,— voor
zes doozen. Eischt de
echte Foster's Rugpijn
Nieren Pillenweigert
elke doos, die niet voor
zien is van nevenstaand
masa. handelsmerk.
CHOCOLADE EN CACAO
met natuurlijKen CacaosmaaK
West -Indisclie Import Co
Heerengr 455 Amsterdam
Hoofdpijn bjj een vronw
I komt alleen door storingen, die alleen aan I
vrouwen eigen zijn. Zjj komen door een
eenvoudige oorzaak, maar deze wordt spoedig
verholpen door
sterkt en is de bron van nieuwe energie
cn lust tot verderen arbeid. De vreugde
als bewijs van inwendige tevredenheid,
is de vervulling van onze wenschen en
doet ons op deze wijze het leven en be
staan hoog waardeeren. Indien men
mij vroeg, wat te doen, om de natuur
lijke bestemming van den mensch in
de algemeene beteekenis te vervullen,
zou ik aanradèn: Arbeidt en verheugt
U! Voornamelijk: Arbeidt en verheugt
U samen!
Het is slechts jammer, dat vele per
sonen niet de juiste verstrooiingen vin
den, die hun krachten en gezondheid
uitputte, in plaats van te verlevendigen
en energie te geven.
De luiheid en traagheid, de onbe
kwaamheid of domheid zijn de oor
sprong van nijd, begeerte, haat en vele
dierlijke neigingen in de menschelijke
natuur. Zij veroorzaken, dat sommige
individuën, die er niet van houden te
arbeiden, maar toch de middelen noodig
hebben 0111 te leven en zich te vermaken,
er de voorkeur aan geven onbeschaamd
het goed van vreemden voor zich zeiven
te gebruiken. Hieruit volgen bedriege
rijen, hinderlagen, aanvallen, diefstallen,
fraudeplegingen en beroovingen, waar
lijk een dierlijke levenswijze.
Indien men zulk een gedrag van een
individueel persoon een ondeugd of '11
zeer groote ondeugd noemt, heeft men
dan het recht het een deugd te noemen
van een geheel volk, zooals men de
oorlogsoverwinningen samen niet de dief
stallen, beroovingen, moorden, slachtin
gen en verwoestingen gewoon is te
noemen?.,. Waar is de logica? Indien
men het door een aanvallingsoorlog ver
worvene als geheel rechtvaardig ver
kregen beoordeelt, vergist men zich, want
de vreugde hierover is vaak slechts van
korten duur.
Om den arbeid te vergemakkelijken,
0111 meer cn meer te volmaken en le
verbeteren, verder, om het bereiken van
meerder voordeel mogelijk te maken,
is nog een ander soorl van strijd noodig.
Men weet. dat in iedere richting van
arbeidsbetraehting de wetenschap vol
strekt noodzakelijk is. Wij menschen
echter worden niet als wetenschappe-
lijken geboren. De wetenschap kan men
slechts in het bezit krijgen door bizon
deren arbeid: door leeren. studeerencn
navorschen. Dezen geestelijken arbeid
kan men met recht ook „een strijd"
noemen!"
liet verkrijgen der wetenschap biedt
ons een uitgestrekt arbeidsveld. Voor
ieder beroep heeft men een speciale
vakkennis noodig. Niemand van een of
ander beroep beschikt over te veel tijd,
om de oneindige uitgebreidheid er van
geheel uit te pu,tten, oneindig, wanl.
verkregen hebbende, wat verkrijgbaar
was, nam men dadelijk den verderen.
nieuwen horizon waar, die ook bereikt
kan wjorden. E11 dit duurt eindeloos
voort. Op deze wijze gaan we geestelijk
altijd hooger, altijd verder, altijd dieper.
Hierin bestaat de altijddurende voor
uitgang en de sociale evolutie als een
noodzakelijk gevolg. Zonder vooruitgang
o]) dit gebied kan liet volk zich niet
gepast ontwikkelen. Iedere strijd en
twist tusschen de menschen belemmert
volgens vaste, natuurlijke wetten een
onophoudelijk voorwaarts gaan van den
naar handeling strevenden geest, den
vooruitgang. Dit door oorlog op le hou
den is onvergefelijk cn heeft nadeclige
internationale betrekkingen tot resul
taat. De vcrwonnenen verbergen een
sluimerenden wraak in zich, die hen
altijd en altijd aanspoort lol versterking,
wblke hen mogelijk zal maken, datgene
terug te nemen wat hun door geweld
ontnomen is. Dan komt dc lijd, dat de
Wraak zijn uilgang vindt en een nieuwe
strijd met wederkcerige rulnatie wordt
Weer begonnen. Dit herhaalt zich verder
en mankt meer en meer in dc war.
Zeker: „Die met het zwaard omgaat
zal door het zwaard vergaan". Wij zien,
dat de gunstige meeningen over ruzie,
strijden en oorlogen in hel geheel niet
in overeenstemming zijn met de be
stemming der menschheid. Zij ontnemen
haar den zoeten vrede, waarnaar ieder
yerlangt cn waarheen ieder streeft Maar
zoo men dit bereiken wil, ontneme men
het niet aan anderen, bij voorkeur helpe
men den zwakke. Het voortdurende
twisten en bloedvergieten zijn overblijf
selen uit oude lijden, van nog onvol
doende ontwikkeld intellect, dat tegen
woordig de wereld anders beschouwt
dan voorheen.
Zeker zal het oogenblik komen, dat
allen het eigen voordeel zullen begrij
pen en op zullen houden met horlogen.
diet voegt niethet past niethet is zelfs
niet mogelijk de menschheid altijd op
den trap der middeleeuwen le houden
want zij moet haar gidshaar leider,
{ten geestvolgen cn achter deze steeds
fioogcr cn hooger gaan. Wenschen wij
dit gelukkige oogenblik te beleven om
de zoetheid van het vredeleven te ge
nieten?.... Laten \Vij het na aan onze
voorzichtiger kleinzonen, achterkleinzo
nen en verdere nakomelingen? Zou het
ons niet geneeren door hen betreurd en
ongunstig beoordeeld le worden wegens
onze twisten en broederstrijd?... Ant
woordt zelf' Wien zou niet de broeder
lijke liefde der volken verheugen, maar
hel gedonder der kanonnen en hel zuch
ten van gewonden en stervenden, die
het hartebloed op het verschrikkelijk
slagveld vergieten; wie verheugt zicli
pver de verwoesting van het menschelijk
streven, Wie is niet bewogen over dc
tranen der verlaten en ongelukkige we
duwen en weezen van welke nalie ook,
die ver achter den tegenwoordigen voor
uitgang achterbleef? Hij bewijst in het
geheel niet de mannelijke rijpheid, maar
gelijkt op een bloeddorstig, onervaren
jongeling, die, zich de schoolbanken her
innerende, behagelijk droomt over ge
hoorde veldslagen der ridders cn nun
„dappere" Kain-broedermoord. Voor lie
den geen sclioone zedeleer. Laten wij
de oude theoriën verlaten, maar de vol
ken voorwaarts doen gaan, samen, in
overeenstemming en eendracht naar 'n
anderen vreedzamen strijd: naar weten
schap en arbeid, 0111 de onuitputtelijke
geestelijke schatten en verborgen rijk
dommen en krachten der natuur te ver
krijgen. Ieder beproeve een dapper, ar
beidzaam en vooruitstrevend strijder te
zijn, een moedig, bekwaam, raenschlie-
vend en grootzielig ridder in hel strijd
perk van zijn werkkring, zoo mogelijk
een ijverig, onvermoeid zaaier en ver
dediger van nobele ideeën, en dan zal
de poort geopend worden van den ge
lukkigen vrede voor de broederen op
de gèheele aarde.
Vertaald uit Internacia Pedagoyia Revuo,
Orgaan van de Internationale-Esperantistische-
Onderwijzersvereeniging, door
PACO.
PREDIKBEURTEN.
Zondag 3 Mei.
Zierikzee. Geref. Kerk. 's Voorm. tien ure en
's avonds zes ure, ds. Sybesma.
Chr. Geref. Kerk. Voorm. half tien ure,
ds. Wisse, 's nam. twee ure, Lee.skerk en 's avonds
zes ure. ds. Wisse.
Oud-Geref. Gemeente. Breostraat. s Voorm.
half tien ure, 's nam. twee ure en 's avonds
zes ure, Leeskerk.
Lokaal voor Evangelisatie, Nobelstr. 's Avonds
half zeven ure, ds. Peter van Sirjansland.
Evangelisatie Jernöl. 's Voorm. half tien ure
en 's avonds half acht ure, Gewone dienst.
Kerkwerve. Herv. Kerk. 'u Nam. twee ure,
ds. Van Maanen
Seroosberke. Herv. Kerk. 's Voorin half tien
ure, ds. Adriani.
Burgh. Herv. Kerk. 's Voorm. lialf tien ure,
ds. Van Maanen.
Keuesse. Herv. Kerk. 's Nam. twee u e, ds. De 1
Jongh van Zierikzee.
Noordwelle. Herv. Kerk. Voorm. half tien
ure, Geen dienst.
Haamstede. Herv. Kerk. 's Nam. twee ure,
ds. Adriani van Serooskerke.
Geref. Kerk. 's voorm. half tien ure en 'snam.
twee ure, ds. Brouwer.
Oud-Geref. Kerk. 's Voorm. half tien ure
en 's nam. twee ure, Leeskerk.
Eikerzee. llorr. Kerk. 's Voorm. half tien ure,
ds. Keus.vim Westkapello.
Gerei. Kerk. 's Voorm. huif tien ure en 's uam.
twee ure, ds. Kok.
Brouwer-sluiven. Herv. Kerk. 's Voorm. hall
tien ure, dr. Proost.
Geref. Kerk. 's Voorm. half tien ure en 'snam.
twee ure, Leesdienst.
Zonneiuuire. Herv. Kork. 's Voorm. half tien
ure, ds. De Léur.
Protestantenbond, 's Voorin, tien ure, ds. De
Roode, in de school.
Geref. Kork. 's Voorm. half tien ure en 's nam.
twee ure, ds. Hoek.
Noordgouwe. Herv. Kork. 's Nam. half drie
ure, dr. Proost van Brouwershaven.
Dreischor. Herv. Kerk. 's Voorm. half tien
ure, ds. v. d. Griend.
Oowerkerk. Herv. Kerk. 's Voorm. half tien
ure, ds. Snethlage.
Nieuvrerkerk. Herv. Kerk. 's Voorm. half tien
ure en 's nam. twee ure, ds. v. d. Linden.
Geref. Kerk. *s Voorm. half tien ure, 's nam.
twee ure en 's avonds half zes ure, Leeskerk.
Oud-Geref. Kerk. 's Voorm. negen ure, 's nam.
twee ure en 's avonds 5.15 ure, Leeskerk.
Oosterland. Herv. Kerk. 's Voorm. half tien
ure en 'snam. twee ure, dr. Weeda.
Geref. Kerk. 's Voorm. half tien ure, 's nam.
twee ure en 's avonds zes ure, ds. Staal.
Sirjansland. Herv. Kerk. 's Voorm. half tien
ure, ds. Peter (Collecte Orgel).
Bruinisse. Herv. Kerk. 's Voorm. half tien ure
en 's nam. twee ure, ds. Waardenburg (Doops-
bediening).
Geref. Kerk. 's Voorm. half tien ure en
's avonds vjjf ure, ds. Taal.
Geref. Gemeente, 's Voorm. negen ure, 's nam.
twee ure en 's avonds half zes ure, ds. Mackenze.
Oud-Geref. Kerk. 'h Voorm. negen ure. 's nam.
twee ure en 's avonds vjjf ure, Leeskerk.
Evangelisatie. \s Voorm. half tien ure en
'snam. twee ure, Gewone dienst.
St.-Filipsland en Tholen.
St.-Flllpsland. Herv. Kerk. 's Voorm. half tien
ure en 's avonds zes ure, ds. Loran.
Oud-Geref. Kerk. 's voorm. negen ure, 's nam.
twee nre en 's avonds vjjf ure, Leeskerk.
Tholen. Herv. Kerk. 's Voorm. half tien ure,
ds. Van Asch van Oud-Vossemeer en 's uam.
twee ure, ds. Loran van St -Filipsland.
Geref. Kerk. 's Voorm. half tien ure, ds. ban
ting; 'snam. twee ure, Leeskerk en 's avonds
zes ure. ds. Lanting.
Geref. Gemeente, 's Voorm. half tien ure, 's nam.
twee ure en 's avonds zes ure, Leeskerk.
St.-Maartensdijk. Herv. Kerk. 's Voorm. half
tien ure, ds. Lans van St.-Annaland en 's nam.
twee ure, Leeskerk.
Oud-Geref. Gemeente, 's Voorm. half tien ure,
's nam. twee ure én 's avonds half zes ure,
Leeskerk.
Poortvliet. Herv. Kerk. 's Voorm. half tien
ure, Leeskerk en 's nam. twee ure, ds. Klomp.
Geref. Kerk. 's Voorm. half tien ure en 's nam.
twee ure. de heer De Graaft'; 's avonds zes ure,
Leeskerk,
Oud-Yossemeer. Herv. Kerk. \s Voorm. half
tien ure, Leeskerk en 's nam. twee ure, ds.
Van Asch.
Geref. Kerk. 's Voorm half tien ure en 'snam.
twee ure, ds. De Brujjn*s avonds half zes ure,
Leeskerk.
8eherpenis86. Heiv. Kerk. 's Voorm. half tien
ure, ds Klomp en 'snam. twee ure. Geen dienst.
Oud-Geref. Kerk. 's Voorm. half tien ure,
's nam. twee ure en 's avonds half zes ure,
Leeskerk.
Stavenlsse. Ilerv. Kerk. 's Voorm. half tien
ure en 'snam. twee ure, ds. Kamsteeg.
Oud-Geref. Kerk. 's Voorm. half tien ure,
's nam. twee ure en 's avonds half zes ure,
Leeskerk.
St.-Auualund. Herv. Kerk. 's Voorm. hall' tien
ure, Leeskerk en 's nam. twee ure, ds. Lans
(Doopsbediening).
Geref. Kerk. 's Voorm. half tien ure, 's nam.
twee ure en 's avonds vijt' ure, Lee.skerk.
medegedeeld door het Koninklijk Nederl
Meteorologisch Instituut te De Bilt,
naar waarnemingen verricht in den
morgen van 1 Mei 1914
Hoogste barometerstand 771,8 te
Storno way.
Laagste barometerstand 749,6 te
Horta.
Verwachting van den avond van den
1 Mei tot den avond van 2 Mei
matige, Noord-Oostelijke tot Noord-
Westelijken wind, gedeeltelik bewolkt,
weinig of geen regen, later iets zachter.
BOTER 0,57' en /O,()76 pet 5 H.G.
KIP-EIEREN 0,76 en/0,90 per 26 st
EEND-EIEREN 1,125 per 26 stuks.
Zibrikzbb, 30 April 1914.
De Marktopneraer,
J. J. VAN DUN BOET.
GETROUWD:
ADRIAAN DE GLOPPER Jonsz.
en
REINTJE SPEELMAN Hu.
BuRCiH, 29 April 1914.
Üf Zoo de Heero wil en zij l*ven, §j|
ffiji hopen onze gel'n-fdeOom en TanteV$t
H JOH». VAN BUKt» >1
M SI
ELIZABETH v. d. HORST, jjg
on 4 Mei a s. hunne 55-jarige
te herdenken. fk
Ecbtreroenlging
Brouwershaven, Mei 1914.
J. VAN FELIUS
en Echtgenoöte.
Zoo de Hcere wil en zij leefL,
zal het op 3 Mei 40 jaar geleden zijn
dat .JANNA DE KONING baar diensttijd
aanving bij de Familie GABR. DE WAAL
Johz. en verder by haar Kinderen, die
zij tot op heden met de meeste trouw
heeft gediend.
Bhi inissh, 1 Mei 1914.
Heden overleed, in de Zieken
verpleging alhier, in den ouderdom
van 63 jaren, onze beste Zwager,
de heer J. A. G. ROBIJN,
Weduwnaar rati J. M. DE BRUIJNF.,
inleven Ry kshavenmeester te
Nieuwediep.
Amsterdam, 30 April 1914.
Prinsengracht 852.
Familie DE BRUIJNE.
Benige en algemeene kennisgeving
V J- VAN BEZOOIJEN en Echi-
eeuoote betuigen hunnen liartelQkon
dank voor de vele bewijzen van belang
stelling, ondervonden by de herdenking
hunner 25-jarige Echtvereeniging.
St-Maartensdijk, 30 April 1914,
MONKEY BRAND.
TRADE
MARK
APEN-ZEEP.
Maakt de koekepan als een spiegel.
Slijpt de messen zonder krassen
blank en scherp.
Verwijdert vlekken uit hout en
marmer.
Maakt potten en pannen dadelijk
schoon.
Zal uw glas- en vaatwerk doen
glinsteren.
Maakt uw vloerzeil weder nieuw.
XZXXXXXXXXXZXXXXXXXZXXXXXX
COIFFEUR COIFFEUSE.
G. BLOM-SENS.
HAVENPLEIN ZIERIKZEE,
Atelier voor het maken,
vermaken en repareeren van
Dames- Haarwerken.
Vertegenwoordiger van den Heer
HENRI SCHIPPERS, Rotterdam.
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
LEDENVERGADERING op
Dinsdag 5 IHei 1914, 's avonds
8 uur, „Huis van Nassai
ONDERWERP
Volkspetitionnement voor grond
wettelijke gelijkstelling van Man en
Vrouw.
HET BESTUUR.
Ingelanden van
„De Vrye Polders onder Tholen".
Daar de Heer M. CHRIST1AANSE,
wegens vergevorderden leeftijd niet kan
herbenoemd worden als Gezworene,
hebben wy wederom een overtuiging
gekregen wat een man met wilskracht
en volharding doen kan. Wederom is
het zaak de opengevallen betrekking
met een dusdanig persoon aan te vullen.
Daarom op de vergadering van Maandag
a.s. onze stemmen uitgebracht op den Heer
die als groot belanghebbende tevens de
noodiue kennis in lich sluit tot vervul
ling dier gewichtige betrekking.
VELE INGELANDEN.
Als CANDIDAAT
voor Gezworene van
het Waterschap „De Vrije
Polders onder Tholen" worth
aanbevolen
IT
VELE INGELANDEN.