J. M. Wagemaker, Til. A. Apenzeep Vrouwenkiesrecht Ingezonden Mededeelingen. WEST-INDISCHE B EEC NAM'S P1EEEN Telegraftich Weerbericht Officiéél Marktbericht. ADVERTENTIEN. «ISHiWMiMBiMaSMnKMOKl AFD. ZIERIKZEE. personen tiener zelfde natie welslagen volgt. Laten zij ons overtuigen, dal uit strijd tusschen naburen, tusschen stam men, tusschen volkeren, iets nuttigs volgt! Neen, zij kunnen dit niet. Maar er is 'n \Vaar oud spreekwoord, dat zegt: „De vrede bouwt op. de strijd verwoest". Het is waar, dal 't leven in den strijd groeit, want, om te bestaan moet men werkelijk strijden. Dit strijden is echter niet hetzelfde als het strijden gebruikt in de beteekenis van twisten of vechten. Men bescliouwe het niet, dat men om te bestaan een ander mensch beleedigen, bedriegen, bedreigen, aanvallen, beroo- ven en vermoorden moet. O neen! Men leeft immers toch zelfs rustiger, wanneer men niet beleedigt, nècli aanvalt, nóch rooft, nöch een ander vermoordt. Dus om te leven is die strijd niet noodig. Zulk twisten en vechten houdt het voor spoedig leven tegen door soms iedere cultuur en beschaving, met lange en in gespannen moeite tol stand gekomen, te verwoesten. Hebben wij dan te weinig verschillen de ongelukken, door de naluur-elemcn- ten veroorzaakt, zooals b.v. door bran den, wolkbreuken en overstroomingen, door hagel, bliksem, stormen en or kanen, door vorst of overgroole warmte, door droogte of langdurige regens, door vulkanen of aardbevingen, verder: door Ziekten of ongelukken ter zee, met spoor wegen, in mijnen, arbeidsongevallen en in den laatsten tijd ook luchtvaarlongc- lukken; door verschillende roofdieren of onberekenbaar schadelijke insecten, enz., enz., die den vooruitgang niet steu nen, maar integendeel bemoeilijken, zelfs ontzettend veel het menschelijk bestaan en de producten vernietigen. Wachten de menschen zich niet hiervoor en ver zekeren zij zich hier niet tegen? Zijn wij nog van plan ze door oorlogen te verveelvuldigen?Zoo dit alles vaak een groote hinderpaal voor den voor uitgang naar die volstrekte voorwaarts- beweging des leven is, kunnen wij dan zeggen, dat de oorlogen, die lallooze dorpen, steden, zelfs geheele Staten met hun cultuur verwoesten, dat oorlogen, zooveel menschelijke wezens wegroovcn- Ue, dat oorlogen de hospitalen met dui zenden gewonden vullende, dat oorlogen het geluk van zoovele familiën vernie tigend door ze in ellende te brengen en te berooven van de braafste vaders, zoons en broeders, dat oorlogen duizenden mi litairen verminkend en onbekwaam tot verderen arbeid makend, inderdaad het leven doet groeien en niet doet ophouden Veroorzaken zij zelfs niet voor vele jaren den achteruitgang der menschelijke pro gressie, waarvoor wij de wegen op rati- oneele en zorgvuldige wijze moeten zoeken en niet roekeloos mogen vernie tigen? Laten wij naar de nadeelen van den oorlog vragen, laten wij aan de betreffende overblijvende familieleden, voornamelijk aan de weduwen, moeders of weezen vragen, wij weten, hoeveel klagen en schimpen, hoeveel vervloe kingen wij zullen hooren! Laten wij ook den oorlogschuldigen vragen of zij deze verschrikkelijke gevolgen van den oor log wenschen voor hun vaderland, voor 'hun volk of familie? Zeker niet. Die dus zegt, dat oorlog t menschelijk leven helpt, vergist zich zeer! Er blijft voor pns een andere strijd, want om te be staan moet men werkelijk strijden. De aarde en het gansche heelal verbergt alles in zich wat wij noodig hebben 0111 te bestaan en ons dit bestaan ook ge makkelijker en genoeglijker te maken. Maar zonder moeite, zonder zorgen geeft het niets. Wij kunnen ai het noodige zoeken en slechts door meer of minder arbeid verkrijgen. Deze arbeid, als re sultaat van een natuurlijke noodzake lijkheid, is juist de strijd om het be staan, dus de strijd niet legen de men schen, maar tegen de natuur, waarvan wij alles met kracht moeten „rooven" tot ons nul. Deze arbeid is succesvoller als de menschen bewust en niet doel loos samen, in eendracht en behulp zaamheid, door niemand bemoeilijk!, beginnen en voortzetten. De mensch, die den arbeid niet beschouwt als ge geven door de natuurwet en daarom in 't geheel niet of slechts zeer weinig arbeidt, beantwoordt niet aan zijn be stemming. En echter, deze twee ideeën fnensch en arbeid zijn zoozeer met el kaar verbonden, dat het een niet zonder het ander kan beslaan. Ten onrechte ineenen sommigen, dal arbeid een vloek is; integendeel, het is een groote zegen, want behalve de middelen tol levens onderhoud geeft het tevredenheid, vreug de en geluk op aarde. Waarlijk, de oprechte vreugde vinden wij slechts bij lien, die lust in den arbeid hebben. Op rationeelen en juisten lijd een genoege- lijke verstrooiing nemend, is voor den mensch evenzeer noodig als de arbeid zelf. Ieder behoeft en zoekt het: het kind, de jongeling en het jonge meisje, zelfs oudere personen. Op maat gebruikt, is het geen tijd verlies, het onderbreekt de schadelijke eentoonigheid van een langdurig denken en arbeiden, dat de bekwaamheden ver zwakt. verfrischt, verlevendigt en ver- (Onder verantwoordelijkheid van den inzender). Van 15 regel» 75 Cts.elke regel ineer 16 Cts. Rugpij 11 In nierpyn Iemand met gezonde nieren zou haast ver geten, dat hjj een rug beeft, maar zij die een nieraundoening hebben, zjjn altijd lijdend. Zij staan 's morgens steeds met pijn in den rug op. Wanneer zij zich bukken of iets zwaars optillen, trekt een scherpe pijn door de lendenen. Het zelfde 's avonds en 's nachtsr hun rug gunt bun geen rust. Pijnlijkheid in den rug en de zijden moet onze aandacht vestigen op de nieren. Zjj liggen onder het smalle gedeelte van den rug, en wat als rugpijn beschouwd wordt, is gewoonlijk nierpjjn. Daarom wordt rugpijn spoedig gevolgd door andere verschijnselen van een nieraandoening, zooals waterzuchtige zwellingen onder de oogen of der voeten, bewolktheid, brauderigheid van het water, bezinksel. Nierzand, jicht, rheumatiek, ontsteking dei blaas, niersteen (nierkoliek), zjjn andere gevolgen van het verwaarloozen dei- nieren. Foster's Rugpijn Nieren Pillen dienen enkel voor het genezen der nieren en blaas. Zjj her stellen deze organen en bewerken, dat zjj het bloed behoorlijk filtreeren en de onzuiverheden daaruit afvoeren. Te Zierikzee verkrjjgb. bjj M. S. Polak, en te Tholen bjj .T. M. Schot, Hoogstraat. Toezending geschiedt franco na ontv. v. postwissel a f 1,75 voor één, of f 10,— voor zes doozen. Eischt de echte Foster's Rugpijn Nieren Pillenweigert elke doos, die niet voor zien is van nevenstaand masa. handelsmerk. CHOCOLADE EN CACAO met natuurlijKen CacaosmaaK West -Indisclie Import Co Heerengr 455 Amsterdam Hoofdpijn bjj een vronw I komt alleen door storingen, die alleen aan I vrouwen eigen zijn. Zjj komen door een eenvoudige oorzaak, maar deze wordt spoedig verholpen door sterkt en is de bron van nieuwe energie cn lust tot verderen arbeid. De vreugde als bewijs van inwendige tevredenheid, is de vervulling van onze wenschen en doet ons op deze wijze het leven en be staan hoog waardeeren. Indien men mij vroeg, wat te doen, om de natuur lijke bestemming van den mensch in de algemeene beteekenis te vervullen, zou ik aanradèn: Arbeidt en verheugt U! Voornamelijk: Arbeidt en verheugt U samen! Het is slechts jammer, dat vele per sonen niet de juiste verstrooiingen vin den, die hun krachten en gezondheid uitputte, in plaats van te verlevendigen en energie te geven. De luiheid en traagheid, de onbe kwaamheid of domheid zijn de oor sprong van nijd, begeerte, haat en vele dierlijke neigingen in de menschelijke natuur. Zij veroorzaken, dat sommige individuën, die er niet van houden te arbeiden, maar toch de middelen noodig hebben 0111 te leven en zich te vermaken, er de voorkeur aan geven onbeschaamd het goed van vreemden voor zich zeiven te gebruiken. Hieruit volgen bedriege rijen, hinderlagen, aanvallen, diefstallen, fraudeplegingen en beroovingen, waar lijk een dierlijke levenswijze. Indien men zulk een gedrag van een individueel persoon een ondeugd of '11 zeer groote ondeugd noemt, heeft men dan het recht het een deugd te noemen van een geheel volk, zooals men de oorlogsoverwinningen samen niet de dief stallen, beroovingen, moorden, slachtin gen en verwoestingen gewoon is te noemen?.,. Waar is de logica? Indien men het door een aanvallingsoorlog ver worvene als geheel rechtvaardig ver kregen beoordeelt, vergist men zich, want de vreugde hierover is vaak slechts van korten duur. Om den arbeid te vergemakkelijken, 0111 meer cn meer te volmaken en le verbeteren, verder, om het bereiken van meerder voordeel mogelijk te maken, is nog een ander soorl van strijd noodig. Men weet. dat in iedere richting van arbeidsbetraehting de wetenschap vol strekt noodzakelijk is. Wij menschen echter worden niet als wetenschappe- lijken geboren. De wetenschap kan men slechts in het bezit krijgen door bizon deren arbeid: door leeren. studeerencn navorschen. Dezen geestelijken arbeid kan men met recht ook „een strijd" noemen!" liet verkrijgen der wetenschap biedt ons een uitgestrekt arbeidsveld. Voor ieder beroep heeft men een speciale vakkennis noodig. Niemand van een of ander beroep beschikt over te veel tijd, om de oneindige uitgebreidheid er van geheel uit te pu,tten, oneindig, wanl. verkregen hebbende, wat verkrijgbaar was, nam men dadelijk den verderen. nieuwen horizon waar, die ook bereikt kan wjorden. E11 dit duurt eindeloos voort. Op deze wijze gaan we geestelijk altijd hooger, altijd verder, altijd dieper. Hierin bestaat de altijddurende voor uitgang en de sociale evolutie als een noodzakelijk gevolg. Zonder vooruitgang o]) dit gebied kan liet volk zich niet gepast ontwikkelen. Iedere strijd en twist tusschen de menschen belemmert volgens vaste, natuurlijke wetten een onophoudelijk voorwaarts gaan van den naar handeling strevenden geest, den vooruitgang. Dit door oorlog op le hou den is onvergefelijk cn heeft nadeclige internationale betrekkingen tot resul taat. De vcrwonnenen verbergen een sluimerenden wraak in zich, die hen altijd en altijd aanspoort lol versterking, wblke hen mogelijk zal maken, datgene terug te nemen wat hun door geweld ontnomen is. Dan komt dc lijd, dat de Wraak zijn uilgang vindt en een nieuwe strijd met wederkcerige rulnatie wordt Weer begonnen. Dit herhaalt zich verder en mankt meer en meer in dc war. Zeker: „Die met het zwaard omgaat zal door het zwaard vergaan". Wij zien, dat de gunstige meeningen over ruzie, strijden en oorlogen in hel geheel niet in overeenstemming zijn met de be stemming der menschheid. Zij ontnemen haar den zoeten vrede, waarnaar ieder yerlangt cn waarheen ieder streeft Maar zoo men dit bereiken wil, ontneme men het niet aan anderen, bij voorkeur helpe men den zwakke. Het voortdurende twisten en bloedvergieten zijn overblijf selen uit oude lijden, van nog onvol doende ontwikkeld intellect, dat tegen woordig de wereld anders beschouwt dan voorheen. Zeker zal het oogenblik komen, dat allen het eigen voordeel zullen begrij pen en op zullen houden met horlogen. diet voegt niethet past niethet is zelfs niet mogelijk de menschheid altijd op den trap der middeleeuwen le houden want zij moet haar gidshaar leider, {ten geestvolgen cn achter deze steeds fioogcr cn hooger gaan. Wenschen wij dit gelukkige oogenblik te beleven om de zoetheid van het vredeleven te ge nieten?.... Laten \Vij het na aan onze voorzichtiger kleinzonen, achterkleinzo nen en verdere nakomelingen? Zou het ons niet geneeren door hen betreurd en ongunstig beoordeeld le worden wegens onze twisten en broederstrijd?... Ant woordt zelf' Wien zou niet de broeder lijke liefde der volken verheugen, maar hel gedonder der kanonnen en hel zuch ten van gewonden en stervenden, die het hartebloed op het verschrikkelijk slagveld vergieten; wie verheugt zicli pver de verwoesting van het menschelijk streven, Wie is niet bewogen over dc tranen der verlaten en ongelukkige we duwen en weezen van welke nalie ook, die ver achter den tegenwoordigen voor uitgang achterbleef? Hij bewijst in het geheel niet de mannelijke rijpheid, maar gelijkt op een bloeddorstig, onervaren jongeling, die, zich de schoolbanken her innerende, behagelijk droomt over ge hoorde veldslagen der ridders cn nun „dappere" Kain-broedermoord. Voor lie den geen sclioone zedeleer. Laten wij de oude theoriën verlaten, maar de vol ken voorwaarts doen gaan, samen, in overeenstemming en eendracht naar 'n anderen vreedzamen strijd: naar weten schap en arbeid, 0111 de onuitputtelijke geestelijke schatten en verborgen rijk dommen en krachten der natuur te ver krijgen. Ieder beproeve een dapper, ar beidzaam en vooruitstrevend strijder te zijn, een moedig, bekwaam, raenschlie- vend en grootzielig ridder in hel strijd perk van zijn werkkring, zoo mogelijk een ijverig, onvermoeid zaaier en ver dediger van nobele ideeën, en dan zal de poort geopend worden van den ge lukkigen vrede voor de broederen op de gèheele aarde. Vertaald uit Internacia Pedagoyia Revuo, Orgaan van de Internationale-Esperantistische- Onderwijzersvereeniging, door PACO. PREDIKBEURTEN. Zondag 3 Mei. Zierikzee. Geref. Kerk. 's Voorm. tien ure en 's avonds zes ure, ds. Sybesma. Chr. Geref. Kerk. Voorm. half tien ure, ds. Wisse, 's nam. twee ure, Lee.skerk en 's avonds zes ure. ds. Wisse. Oud-Geref. Gemeente. Breostraat. s Voorm. half tien ure, 's nam. twee ure en 's avonds zes ure, Leeskerk. Lokaal voor Evangelisatie, Nobelstr. 's Avonds half zeven ure, ds. Peter van Sirjansland. Evangelisatie Jernöl. 's Voorm. half tien ure en 's avonds half acht ure, Gewone dienst. Kerkwerve. Herv. Kerk. 'u Nam. twee ure, ds. Van Maanen Seroosberke. Herv. Kerk. 's Voorin half tien ure, ds. Adriani. Burgh. Herv. Kerk. 's Voorm. lialf tien ure, ds. Van Maanen. Keuesse. Herv. Kerk. 's Nam. twee u e, ds. De 1 Jongh van Zierikzee. Noordwelle. Herv. Kerk. Voorm. half tien ure, Geen dienst. Haamstede. Herv. Kerk. 's Nam. twee ure, ds. Adriani van Serooskerke. Geref. Kerk. 's voorm. half tien ure en 'snam. twee ure, ds. Brouwer. Oud-Geref. Kerk. 's Voorm. half tien ure en 's nam. twee ure, Leeskerk. Eikerzee. llorr. Kerk. 's Voorm. half tien ure, ds. Keus.vim Westkapello. Gerei. Kerk. 's Voorm. huif tien ure en 's uam. twee ure, ds. Kok. Brouwer-sluiven. Herv. Kerk. 's Voorm. hall tien ure, dr. Proost. Geref. Kerk. 's Voorm. half tien ure en 'snam. twee ure, Leesdienst. Zonneiuuire. Herv. Kork. 's Voorm. half tien ure, ds. De Léur. Protestantenbond, 's Voorin, tien ure, ds. De Roode, in de school. Geref. Kork. 's Voorm. half tien ure en 's nam. twee ure, ds. Hoek. Noordgouwe. Herv. Kork. 's Nam. half drie ure, dr. Proost van Brouwershaven. Dreischor. Herv. Kerk. 's Voorm. half tien ure, ds. v. d. Griend. Oowerkerk. Herv. Kerk. 's Voorm. half tien ure, ds. Snethlage. Nieuvrerkerk. Herv. Kerk. 's Voorm. half tien ure en 's nam. twee ure, ds. v. d. Linden. Geref. Kerk. *s Voorm. half tien ure, 's nam. twee ure en 's avonds half zes ure, Leeskerk. Oud-Geref. Kerk. 's Voorm. negen ure, 's nam. twee ure en 's avonds 5.15 ure, Leeskerk. Oosterland. Herv. Kerk. 's Voorm. half tien ure en 'snam. twee ure, dr. Weeda. Geref. Kerk. 's Voorm. half tien ure, 's nam. twee ure en 's avonds zes ure, ds. Staal. Sirjansland. Herv. Kerk. 's Voorm. half tien ure, ds. Peter (Collecte Orgel). Bruinisse. Herv. Kerk. 's Voorm. half tien ure en 's nam. twee ure, ds. Waardenburg (Doops- bediening). Geref. Kerk. 's Voorm. half tien ure en 's avonds vjjf ure, ds. Taal. Geref. Gemeente, 's Voorm. negen ure, 's nam. twee ure en 's avonds half zes ure, ds. Mackenze. Oud-Geref. Kerk. 'h Voorm. negen ure. 's nam. twee ure en 's avonds vjjf ure, Leeskerk. Evangelisatie. \s Voorm. half tien ure en 'snam. twee ure, Gewone dienst. St.-Filipsland en Tholen. St.-Flllpsland. Herv. Kerk. 's Voorm. half tien ure en 's avonds zes ure, ds. Loran. Oud-Geref. Kerk. 's voorm. negen ure, 's nam. twee nre en 's avonds vjjf ure, Leeskerk. Tholen. Herv. Kerk. 's Voorm. half tien ure, ds. Van Asch van Oud-Vossemeer en 's uam. twee ure, ds. Loran van St -Filipsland. Geref. Kerk. 's Voorm. half tien ure, ds. ban ting; 'snam. twee ure, Leeskerk en 's avonds zes ure. ds. Lanting. Geref. Gemeente, 's Voorm. half tien ure, 's nam. twee ure en 's avonds zes ure, Leeskerk. St.-Maartensdijk. Herv. Kerk. 's Voorm. half tien ure, ds. Lans van St.-Annaland en 's nam. twee ure, Leeskerk. Oud-Geref. Gemeente, 's Voorm. half tien ure, 's nam. twee ure én 's avonds half zes ure, Leeskerk. Poortvliet. Herv. Kerk. 's Voorm. half tien ure, Leeskerk en 's nam. twee ure, ds. Klomp. Geref. Kerk. 's Voorm. half tien ure en 's nam. twee ure. de heer De Graaft'; 's avonds zes ure, Leeskerk, Oud-Yossemeer. Herv. Kerk. \s Voorm. half tien ure, Leeskerk en 's nam. twee ure, ds. Van Asch. Geref. Kerk. 's Voorm half tien ure en 'snam. twee ure, ds. De Brujjn*s avonds half zes ure, Leeskerk. 8eherpenis86. Heiv. Kerk. 's Voorm. half tien ure, ds Klomp en 'snam. twee ure. Geen dienst. Oud-Geref. Kerk. 's Voorm. half tien ure, 's nam. twee ure en 's avonds half zes ure, Leeskerk. Stavenlsse. Ilerv. Kerk. 's Voorm. half tien ure en 'snam. twee ure, ds. Kamsteeg. Oud-Geref. Kerk. 's Voorm. half tien ure, 's nam. twee ure en 's avonds half zes ure, Leeskerk. St.-Auualund. Herv. Kerk. 's Voorm. hall' tien ure, Leeskerk en 's nam. twee ure, ds. Lans (Doopsbediening). Geref. Kerk. 's Voorm. half tien ure, 's nam. twee ure en 's avonds vijt' ure, Lee.skerk. medegedeeld door het Koninklijk Nederl Meteorologisch Instituut te De Bilt, naar waarnemingen verricht in den morgen van 1 Mei 1914 Hoogste barometerstand 771,8 te Storno way. Laagste barometerstand 749,6 te Horta. Verwachting van den avond van den 1 Mei tot den avond van 2 Mei matige, Noord-Oostelijke tot Noord- Westelijken wind, gedeeltelik bewolkt, weinig of geen regen, later iets zachter. BOTER 0,57' en /O,()76 pet 5 H.G. KIP-EIEREN 0,76 en/0,90 per 26 st EEND-EIEREN 1,125 per 26 stuks. Zibrikzbb, 30 April 1914. De Marktopneraer, J. J. VAN DUN BOET. GETROUWD: ADRIAAN DE GLOPPER Jonsz. en REINTJE SPEELMAN Hu. BuRCiH, 29 April 1914. Üf Zoo de Heero wil en zij l*ven, §j| ffiji hopen onze gel'n-fdeOom en TanteV$t H JOH». VAN BUKt» >1 M SI ELIZABETH v. d. HORST, jjg on 4 Mei a s. hunne 55-jarige te herdenken. fk Ecbtreroenlging Brouwershaven, Mei 1914. J. VAN FELIUS en Echtgenoöte. Zoo de Hcere wil en zij leefL, zal het op 3 Mei 40 jaar geleden zijn dat .JANNA DE KONING baar diensttijd aanving bij de Familie GABR. DE WAAL Johz. en verder by haar Kinderen, die zij tot op heden met de meeste trouw heeft gediend. Bhi inissh, 1 Mei 1914. Heden overleed, in de Zieken verpleging alhier, in den ouderdom van 63 jaren, onze beste Zwager, de heer J. A. G. ROBIJN, Weduwnaar rati J. M. DE BRUIJNF., inleven Ry kshavenmeester te Nieuwediep. Amsterdam, 30 April 1914. Prinsengracht 852. Familie DE BRUIJNE. Benige en algemeene kennisgeving V J- VAN BEZOOIJEN en Echi- eeuoote betuigen hunnen liartelQkon dank voor de vele bewijzen van belang stelling, ondervonden by de herdenking hunner 25-jarige Echtvereeniging. St-Maartensdijk, 30 April 1914, MONKEY BRAND. TRADE MARK APEN-ZEEP. Maakt de koekepan als een spiegel. Slijpt de messen zonder krassen blank en scherp. Verwijdert vlekken uit hout en marmer. Maakt potten en pannen dadelijk schoon. Zal uw glas- en vaatwerk doen glinsteren. Maakt uw vloerzeil weder nieuw. XZXXXXXXXXXZXXXXXXXZXXXXXX COIFFEUR COIFFEUSE. G. BLOM-SENS. HAVENPLEIN ZIERIKZEE, Atelier voor het maken, vermaken en repareeren van Dames- Haarwerken. Vertegenwoordiger van den Heer HENRI SCHIPPERS, Rotterdam. xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx LEDENVERGADERING op Dinsdag 5 IHei 1914, 's avonds 8 uur, „Huis van Nassai ONDERWERP Volkspetitionnement voor grond wettelijke gelijkstelling van Man en Vrouw. HET BESTUUR. Ingelanden van „De Vrye Polders onder Tholen". Daar de Heer M. CHRIST1AANSE, wegens vergevorderden leeftijd niet kan herbenoemd worden als Gezworene, hebben wy wederom een overtuiging gekregen wat een man met wilskracht en volharding doen kan. Wederom is het zaak de opengevallen betrekking met een dusdanig persoon aan te vullen. Daarom op de vergadering van Maandag a.s. onze stemmen uitgebracht op den Heer die als groot belanghebbende tevens de noodiue kennis in lich sluit tot vervul ling dier gewichtige betrekking. VELE INGELANDEN. Als CANDIDAAT voor Gezworene van het Waterschap „De Vrije Polders onder Tholen" worth aanbevolen IT VELE INGELANDEN.

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1914 | | pagina 4