Vrijdag 24 Mei 1912
llllin KUIIL
Paardenmarkt
Ilinrriittrj u lolMti
Derde Blad.
(525 ierili zeesoJie
Courant).
NIEUWSTIJDINGEN.
b| loreos to kerkss.
Zierikzee—Rotterdam
HOVEHTE-TiE-,
OPNEMING
TOELATING.
te St.-Maartensdijk,
op Dondardag 6 Juni 1912,
Z1ERIKZEESUHE
NIEUWSBODE.
ABONNEMENT.
Dc abonnementsprijs van dit blad, dat lederen
MAANDAO, WOENSDAG en VRIJDAO verschgnt. la
voor Zierlkzee I 1,30, voor alle andere plaataen In
Nederland t 1,60 per 3 maanden.
Voor het buitenland, verzending eem per «eek, I 10
per jaar bQ vooruitbetaling.
68«t» JAAR6ANK. - Nb 9239
HMtcavai-HoofdrmlaotoiirA. FRANKF.L.
Radaotaure J. WA ALE.
A O V E R T E N TIE N.
Van 1—3 regelt 30 cta„ meerdere regelt 10 cta.
Qroote letten worden naar plaattruimte berekend.
De inzending moet getchleden dei Maandags-
Woentdagt- en Vrgdags-mlddags ulterlQk X ara.
Alle betalingen moeten geschieden bij den Dlreoteuri A. J. DE LOOZE Jr., Hoek Schuithaven, Zterlkne.
Het Kantoor Is geopend eiken werkdag van 's morgens 9 tot 's avonds 8 ure.
FRANKRIJK.
Parijs, 19 Mei. Twee personen, die bg
de cataitrophe bg het „Oare du Nord"
gewond werden, zgn hedenochtend over
leden.
Volgent een cfficieele nola van de
prefectuur van politie, werden drie waggont
van een trein met beitemmlng naar
Pontolie verbrgzeld door de locomotief
van een trein, komend uit de richting
Montroult. Van de relzlgera, die zich in
deze waggont bevonden, weiden elf gedood,
onder wie 3 militairen en 39 gewonden.
Reedt maakten wg melding van het
ernttig spoorwegongeluk, dat Zaterdag
avond In de onmlddellgke nabgheid van
het .Gare du Nord" Ie Pargt plaats vond.
Om ruim hall tien bereikte trein 434,
komend van Montoult, de brug Daudeau-
ville. Op hetzelfde oogenbllk verliet trein
631 het .Gare du Nord" met bestemming
naar Polntolte. Laatstgenoemde trein reed
op een tpoor, parallel loopend met dat,
waarop trein 434 liep.
Plotseling verliet de trein uit Montoult
echter haar tpoor, wendde zich naar links
en liep met volle vaart op den trein naar
Polntolte In. Terstond begreep de machinist
wat er gebeurd watmen had verzuimd
den wittel over te balen. Hg trachtte
tegenstroom te geven, maar bet was te
laat. De cataitrophe wat onvermgdelgk.
Een vreetelgke botting had plaats. Trein
434 greep In de Sank van trein 631,
ongeveer In het midden. De locomotief
van den aanstormenden trein had een
wagon 3e klatte getroffen, waarin zich
talrgke reizlgert bevonden en scheerde
letterlgk het bovenste gedeelte van den
wagon van het metalen onderstel, dal zgn
weg vervolgde. Door den schok verhief
de locomotief zich boven de spoorlgn en
stortte vervolgens neer op de twee vol
gende derde klasse wagons. Ook deze
werden geheel verbrijzeld. Hetzelfde lot
onderging een eerste klas wagon, die
volgde. Ten slotte braken de koppelingen
en wat het drama voltrokken.
Een geweldige paniek ontstond In beide
treinen. Van alle kanten werden nood
kreten gehoord en door de ramp als
krankzinnig geworden personen holden
langs den spoorweg, waar zich een
vreeselgk tooneel voordeed. Diep in de
ballast Ingewoeld lagen allerlei wrak
stukken, houten schotten, verbogen gzeren
staven. In deze onbeschrgfelgke chaos
tussschen gebroken vensters en onder
afgeknapte baaken worstelden van pgn
hullende slachtoffers, lagen reedt door
den dood onbewegelgk geworden lichamen.
Hulp kwam echter niet opdagen. Wel
is waar snelden eenlge beambten van een
In de nabgheid staand wltselhulsje toe,
maar zg vermochten niets tegenover de
massa gewonden en gekwetsten. Een
kwartier verliep, en nog altijd werd geen
hulp verleend. Eenlge reizigers, die niet
gekwetst waren, omringden de locomotief
van den trein, die het ongeluk veroorzaakte
en waarop de machinist beweegloot staat,
starend naar het onheil, dat hg beeft aan
gericht. Een reiziger wgst hem met den
vinger aan en zegt: „Hg (Is hetl Hg Is
bet, die bet gedaan heeft". .Ja", roepen
anderen, .laten wg hem grijpen en op
hem de dooden wreken, die hg gemaakt
beeft. Vermoordt hem I"
De meening, dat de machinist, wlen
absoluut geen schuld kan treffen, de oor
zaak van de ramp Is, verspreidt zlcb, en
sommigen klimmen reeds tegen de loco
motief op. De machinist begrgpt het
gevaar, dat hem dreigt en ontvlucht In
bet duister. Elndelgk komt een politie
agent opdagen, die na volbrachten dienst-
tgd op weg naar huls is. Met een oogopslag
heeft hg de ramp overzien, loopt naar de
vlak bgzgnde Ielefooncel en telefoneert.
Vgf minuten later was de eerste reddings
brigade aanwezig.
De ramp was ernstiger dan men bad
kunnen vermoeden. Verscheiden reizigers
waren reeds dood, afschuwelgk verminkt.
Sommige gewonden bevonden zich in een
vreeaelgken toestand. Vier geneesheeren
van het hospitaal Larlbolsslère begonnen
met het verbinden der gekwetsten, die
van alle kanten werden aangedragen en
vervolgens naar het hospitaal werden
overgebracht. Om één uur des morgen»
waren In Larlbolsslère Ir. het geheel 89
gewonden opgenomen. In het geheel
verloren 11 personen bij de ramp het leven.
DUITSCHUIRD.
Over den traglschen dood van Prins
Oeorge van Cumberland brengen de
Dultsche bladen thans meer bizonder-
heden. Volgens dsn chauffeur, die het
leven er bij afgebracht heeft, en volgens
een man, die het gezien heeft, zou het
ongeluk zoo hebben plaats gehad:
De Prins zat aan het stuur van zgn 69
P.K. auto, waarmee hg den ochtend le
voren van Praag was gekomen. In het
bosch bl] Nackel en Segeletz, ongeveer
3 K.M. achter bet stadje Frlesack, was de
heuvelachtige, breede en goed onderhouden
weg op een plaats opengebroken. Hier
raakte de auto uit de richting en week
met groote sprongen naar den rechtetkant
van den weg. De Prins verloor, door de
heilige bewegingen van den wagen, het
sluur, en met een snelheid van ongeveer
90 K.M. ging de auto voort. Met sprongen
aloeg de wagen links en rechts over den
weg en daarna vloog hg het bosch In.
Hier rukte de auto een jongen elk uit den
grond, daarna twee dennen en raakte
elndelgk, zwaar beschadigd, vast lunchen
een drietal bg elkaar staande dennen.
Van de snelheid van den auto kan men
zich een voorstelling maken, als men
weet, dat één der dennen werd uit den
grond gerukt en drie meter ver voort
gesleept.
De zware wagen stortte ten laatste
voorover In elkaar en was totaal vernield.
De man, die In het bosch werkte, vertelt,
dat hg een doffen knal hoorde en dacht,
dat er jagers waren. Toen bg op het
geluld afging, vond hg den Prins dood
aan het stuur van den zes meter van den
straatweg In het bosch liggenden auto.
Zgn chauffeur, die naast hem gezeten had,
was van den wagen geslingerd, zonder
dat hg zware verwondingen had opge-
loopen, terwgl de kamerdienaar Oreve een
meter verder stervend op den grond lag.
Hg overleed spoedig.
Uit Frlesack werd een dokter geroepen
en spoedig kwamen ook andere genees
heeren. De Prins en zgn dienaar bleken
zware schedelbreuken te hebben opge-
loopen, ook was de borstkas van den
Prins, die op zgn stuur gevallen was,
Ingedrukt. De belde Igken en de licht
gewonde chauffeur werden naar het land
goed van den heer Von der Hagen vervoerd.
De vader van Prins George, de Hertog
van Cumberland, vertrok dadelgk nadat
hg het bericht van den dood van zgn zoon
ontvangen had, met de Hertogin per extra-
trein naar Om linden. Zg waren op(rels
naar Kopenhagen tot bgwonlng van de
begrafenis van den Koning van Dene
marken. De Groothertog van Mecklenburgh-
Scbwerln, de zwager van den verongelukten
Prins, Is uit Kopenhagen, waar hg reeds
was, eveneens dadelgk naar Qrr.iiiden
vertrokken.
Toen de Hertog van Cumberland tele-
graphlsch van den dood van zgn zoon
was op de hoogte gebracht, liet hij
dadelgk telegrammen zenden naar alle
souvereinen, behalve den Dultschen Keizer,
dien hg, gelgk men weet, als zgn vgand
beschouwt In verband met de quaestle
van den troon van Brunswgk.
Het Igk van den Prins Is naar Qmiiiden
overgebracht.
Drie Hamburgsche tooneelepeler
hadden eenlge dagen geleden In een klein
scheepje een zeetochtje ondernomen van
Emden en Geesten:iinde. Het scheepje
raakte lek en dreef al. De opvarenden
hadden mondvoorraad voor één maal
meegenomen en bleven vgf dagen rocd-
drgven. Toen werden zg half verhongerd
opgepikt door de „Kslserln Auguste
Victoria". De artsen vreezen voor het
leven der schipbreukelingen.
De herhaalde kerk- en torenbranden van
den laatsten tgd hebben opnieuw de aan
dacht gevestigd op het gevaar dat voor
waardevolle monumenten dreigt, wanneer
de hulp van loodgieters voor reparatie
moet worden Ingeroepen. Hoe menigmaal
Is niet onvoorzichtigheid oorzaak geweest
van kerk- en torenbranden, plus nog de
vele gevallen waarin de brand een
onmlddellgk gevolg was van het werken
van loodgieters, wazrbg ze zelf de grootst
mogelgke voorzichtigheid betrachtten. Het
werken met soldeerlampen en benzine
bouten heeft meer dah eens tot gevolg
gehad, dat het hout onder de zink- of
loodlaag begon te smeulen en vlam vatte.
Steeds Is er op middelen gezonnen om
daaraan een eind te maken, om te ver
hinderen dat deze moderne gereedschappen
konden worden gemist en dat ook de z.g.
vuurwagen niet langer noodzakelgk was
bg het werk.
Want de grootst mogelgk: voorzichtig
heid van den meest vertrouwden werkman
kan toch ongelukken soms niet voorkomen.
Een verbod om vuur bg het werk te
hebben en de soldeerbouten naar de be
stemde plaats te transporteeren leverde
geen noemenswaatd bezwaar op, wanneer
die plek niet veraf gelegen was of op niet
te hooge punten, doch het werken op
kerken en torens en daar juist zgn de
veiligheidsmaatregelen het meest gewenscht
ging minder gemakkelgk, was, wanneer
't punt heel boog was gelegen, bgna
ondoenlgk, want de bouten kwamen koud
ter plaatse en 't was niet meer mogelgk
om daarmee 't metaal te smelten en In de
scheuren en naden te doen loopen.
Op even evenvoudlge als vernuftige
wgze heefl de heer Brouwer, de gemeente
bouwmeester te Middelburg, dit bezwaar
ondervangen.
Persoonlgk zgn we getuige geweest van
het uitvoeren van soldeerwerk op de door
hem ontworpen wgze en Inderdaad mag
men zeggen dat thans een afdoend middel
tegen brandgevaar van de zgde der lood
gieters gevonden Is.
Op den Abdgtoren, ter hoogte van ruim
vgftlg meter, was men bezig scheuren te
soldeeren In een vloerbedekking. De wgze
waarop 't werk wordt verricht Is de
volgende:
De bout wordt beneden verhit. Hg wordt
In een bus gedaan en dan opgeheichen.
De constructie dezer bus Is 't juist, die
waarborgt dat de bout niet afgekoeld boven
aankomt. De bus ls gemaakt met dubbele
wanden en bodem en voorzien van eenzelfde
deksel. De tusschenruimte is gevuld met
asbest. Zoodra de bout er In Is gedaan,
wordt de bus afgesloten en langs den
buitenkant van den toren opgehaald.
Wanneer deze boven aankomt, na een reis
door het luchtruim van ruim anderhalve
minuut, Is de bout uitstekend voor het
werk geschikt. Opdeplaatsendlegesoldeerd
moeten worden ligt het soldeersel in smalle
en dunne reepjes opgestapeld en 't op
drukken van den bout doet onmlddellgk
het metaal smelten.
Deze vrg eenvoudige uitvinden zal den
liefhebbers van de oude bouwwerken
ongelwgfeld zeer welkom zgnl (Af. Cf.)
Een drama In de Golf van Blscayc.
Te Sunderland is een onderzoek ge
houden naar het vergaan van het Engelsche
stoomschip „Hughenden" in de Golf van
Blscaye, waarbg 25 van de 27 opvarenden
het leven verloren.
Het schip kwam van Smyrna en kreeg
In de Golf van Blscaye slecht weer.
De matroos John Mc. Nell, één der twee
geredden, verklaarde dat men het vuur
van Ouessant In 't gezicht had, toen het
stoomstuurtoestel brak. Het handstuurgerel
werd In gebruik genomen, maar ook dit
brak niet lang daarna en nu dreef het
schip stuurloos rond In de woeste zee,
want door de telkens over het schip
heenslaande zeeën was het onmogelijk
het stuurgerei te herstellen. Een scheeps
jongen uit Sunderland en een Duitsch
matroos sloegen overboord en verdronken
en de tweede stuurman, die toch een
poging wilde wagen om het stuurgerei te
repareeren, werd door een stortzee op
genomen en met zulk een kracht tegen
het dek geslagen, dat hg belde beenen
brak. Presennlngs en luchtkokers sloegen
weg en het water drong In het ruim.
De tweede overlevende, de stoker
Brandt, zelde, dat het schip zoo goed als
plat op zgde lag toen hg des morgens 8
uur op wacht kwam. Het rolde geweldig
en de machines stonden stil. Om 10 uur
slond hg tot aan de knieën In het water,
maar hg moest stoom ophouden en deed
het. Om 11 uur werd hg aan dek
geroepen.
Bevelen werden gegeven om de red-
dlngsbooten te slrgken. De booten aan de
Igzgde konden niet uit worden gebracht.
Zg werden later verbrgzeld. Hg en nog
andere personen kwamen In een reddings
boot, waarover de le stuurman het bevel
voerde. Tegen 12 uur sloeg het stoomschip
om en teen het In de diepte verdween,
werden de touwen, waarmee de boot was
vastgebonden, gekapt. De boot kapsgsde.
Hg werd ln zee geworpen, zonk naar de
diepte, maar kwam na eenlgen tgd weer
boven en wist eenlg wrakhout vast te
grgpen, waaraan hg zich wist vast te
houden tot hg gered werd door opvarenden
van het stoomschip .Devonshire", die hem
een Ign toewierpen.
Door dit stoomschip was ook de matroos
Mc. Neil gered, maar de andere 25 men-
schen waren jammerlgk omgekomen.
De „Hughenden" voer onder bevel van
kapt. J. Barker en bad, toen zg van
Smyrna vertrok, een marktwaarde van
tusschen de 22 000 en 22 500 p at. De
romp en de machinerieën waren ver
zekerd voor 28.000 p. St., en de lading
voor 2650 p. st.
Gemengd Nieuws.
Een straattooneellje I Toen op één
der rgtoeren Hare Majesteit de Koningin
met Z. K. H. den Prins de Prins Hendrik
kade te Amsterdam zouden passeereo, ter
hoogte van de kruising van het Damrak,
speelde zich op dat pleintje een aardig
tooneeltje af.
Onder persoonlgk toezicht van den
commissaris van politie uit de sectie
Warmoesstraat, was het geheele terrein
door een hoofd-lnspecteur en verscheidene
agenten van politie terdege afgezet; lóö,
dat alle verkeer daar een klein moment
stilstond. Op 't laatste oogenbllk kwam er
van den Zeedgk van over de brug een
groote handwagen aanrgden, vol beladen
met zakken aardappelen.
Nu, vooruit dan maar, maar spoedig
er door, was het parool van een politie
agent I De bestuurder, door dat onverwacht-
haastlge bevel wat overstuur, liet midden
op het pleintje den wagen tuimelen, met
gevolg, dat eenlge zakken aardappelen
over den straatweg rolden, losbraken en
het plein wgd en zgd opeens vol aard
appelen was.
Groote hilariteit onder het publiek I
De commissaris stak commandeerend
zgn parapluie naar de hoogte. De hoofd
inspecteur en de agenten schaarden zich
om de aardappels, de dienders trokken
hun witte handschoenen uit en met vereende
krachten werden de aardappelen weer op
den wagen geladen. Een 20-tal lagen nog
verspreid.
Oevaarlgk voor de paarden natuurlgk!
Daar kwam de Koninklijke stoet aan
rgden I
Fluks kwam er een 60-jarig oud klein
mannetje uit de omstanders en spreidde
zgn grsoten rooden zakdoek op de straat,
om daarin de overgebleven aardappels te
bergen. Die te ver verwgderd lagen,
werden hem door den hoofd-lnspecteur en
agenten van politie, geassisteerd door
eenlge vroolgke jongedames, toegevoetbaldl
Weer groote hilariteit onder 't publiek I
Toen kwamen H. M. de Koningin en
de Prins aanrgden.
Het oude mannetje haastig zgn zakdoek
dichtgeknoopt en met het exlra Konlnklgke
aardappelmaallje beenen gemaakt.
Juist nog bgtgds dat hg niet onderst
boven werd gereden.
De agenten hadden fluks hun witte
handschoenen weer aangetrokkende
commissaris weer statig In de rg.
Er was groot gejuich; „leve de koningin"
werd er geroepen. Hunne Majesteiten
wulfden rechts en links recht hartelgk
de nog niet van het lachen bedaarde
menigte toe.
Hef Bat. Nieuwsblad van 23 April
schrgft
Gisterenmiddag bg vgven hadden de
Batavlasche apachen weer ééa van hun
laffe streken uitgehaald. Het slachtoffer
was ditmaal onze verslaggever, de heer B.
In gezelschap van eenlge dames had
deze zich naar Petit Trouvllle begeven,
waar zich een clubje van een twintigtal
jongelieden bevond. Deze lsatcten wilden
blgkbaar de badplaats reeds verlaten, doch
keerden op hun schreden terug en trokken
gezamenlgk naar bet badhuis, waar zg
voor één der kamers post vatten.
De heer B., nlefs vermoedende, verliet
zgn kamer, en bukte zich om de deur le
sluiten. Plotseling kreeg hg een hevlgen
slag op het achterhoofd. Zich oprichtende
vroeg hg zgn aanvaller, zeker D„ wat hg
wenschte, waarop D., een oude vgand van
den heer Buitriep„Weet je met wlen
je te maken hebt, met den grootsten pl
van Batavia!"
Het laconlsch antwoord„Dat wist Ik
wel I" van den beer B. moest deze duur
betalen. Plotseling stormde het (geheele
clubje op onzen verslaggever af, enkelen
grepen zgn handen vast, zoodat hg geen
vin kon verroeren, terwgl de anderen hem
op aangezicht, achterhoofd en rug sloegen.
De heer B. wist zich echter los te
rukken, waarop de helden afdropen, razend
en vloekend, B. voor een volgenden keer
dreigend. Zg zouden hem wel weer vinden.
De beer B. vertoonde op voor- en
achterhoofd groote bloederige bullen.
Intusichen hadden eenlge badgasten op
het hooien van „sla hem dood, sla dood 1"
om politie getelefoneerd. Toen deze ver
scheen, waren de helden echter reeds
verdwenen. Achter de badplaats hielden
zg een raad, waarop besloten werd, B.
op te wachten en af te maken.
De polltle-opziener joeg de beraad
slagende bravo's uiteen, maar kon hun
niet beletten In de nabgheid der badplaats
te blgven.
Toen het gezelschap van den heer B.
wilde opstappen, kwam één der Inlandsche
badknechten waarschuwen, dat de bende
zich halfverwege Petlt-Trouvllle-Prlok ver
dekt had opgesteld, met het kennelgk
voornemen, den heer B. nogmaals aan te
vallen. Aangezien deze geen enkel wapen
had en zich bovendien In gezelschap van
dames bevond, was hg zoo verstandig de
Prloksche politie te telefoneeren. Toen de
polltie-opzlchters na eenlgen tgd verschenen,
koos het twintigtal dapperen bet hazenpad.
Onder gelelde van de twee politie
mannen kon het gezelschap naar het
station terugkeeren.
STOGMBOOTDIENST
en tueschengeleKen plaateen.
MEI.
Van Zlerikiec:
Zaterd. 25'smorg. 7,-
Zondag 26
Maand. 27
Dinad. 28
Woena. 29
Dond. 30
Vri|dag 31
6,30
7
10,-
9-
10,-
10,30
Van Rotterdam:
Zaterd. 25 'amorg. 11,30
Zondag 26 7#—
Mtand.27 'a nam. 2,—
Dlnad. 28 2,-
Woena. 29 'amorg. 10,30
Dond. 30 11,30
Vr«dag31 11,30
van de Wegen en Voetpaden in de
Gemeente Kerkwerve, te beginnen
Vrijdag 31 Mei a.s.
ti ZIERIKZEE.
Zg, die met het begin van den nieuwen
cursus tot de Rgks Hoogere Burgerschool
wenichen te worden toegelaten, gelleven
zich, liefst persoonlgk, aan te melden aan
het gebouw der school (Ingang Poststraat
C 71), op Zatapdag I Juni a.a.,
tusschen I en 3 uur 'a nam.
Aanvragen tot KOSTELOOZE plaatsing
moeten «óór 15 Juni gedaan worden.
De Directeur der R. H. B. S.
J. A. DE BRUYNE.
Tn koop gnvraagdi
ROG GE8TROO.
Aanbiedingen met prgsopgaaf aan W. L.
KLOS, aannemer, Scherpenlsse.
levering HALF JUNI.
Bestellingen worden aangenomen bg
A. VERJAAL Jnz., Drelschor.