Vrijdag 24 Mei 1912 llllin KUIIL Paardenmarkt Ilinrriittrj u lolMti Derde Blad. (525 ierili zeesoJie Courant). NIEUWSTIJDINGEN. b| loreos to kerkss. Zierikzee—Rotterdam HOVEHTE-TiE-, OPNEMING TOELATING. te St.-Maartensdijk, op Dondardag 6 Juni 1912, Z1ERIKZEESUHE NIEUWSBODE. ABONNEMENT. Dc abonnementsprijs van dit blad, dat lederen MAANDAO, WOENSDAG en VRIJDAO verschgnt. la voor Zierlkzee I 1,30, voor alle andere plaataen In Nederland t 1,60 per 3 maanden. Voor het buitenland, verzending eem per «eek, I 10 per jaar bQ vooruitbetaling. 68«t» JAAR6ANK. - Nb 9239 HMtcavai-HoofdrmlaotoiirA. FRANKF.L. Radaotaure J. WA ALE. A O V E R T E N TIE N. Van 1—3 regelt 30 cta„ meerdere regelt 10 cta. Qroote letten worden naar plaattruimte berekend. De inzending moet getchleden dei Maandags- Woentdagt- en Vrgdags-mlddags ulterlQk X ara. Alle betalingen moeten geschieden bij den Dlreoteuri A. J. DE LOOZE Jr., Hoek Schuithaven, Zterlkne. Het Kantoor Is geopend eiken werkdag van 's morgens 9 tot 's avonds 8 ure. FRANKRIJK. Parijs, 19 Mei. Twee personen, die bg de cataitrophe bg het „Oare du Nord" gewond werden, zgn hedenochtend over leden. Volgent een cfficieele nola van de prefectuur van politie, werden drie waggont van een trein met beitemmlng naar Pontolie verbrgzeld door de locomotief van een trein, komend uit de richting Montroult. Van de relzlgera, die zich in deze waggont bevonden, weiden elf gedood, onder wie 3 militairen en 39 gewonden. Reedt maakten wg melding van het ernttig spoorwegongeluk, dat Zaterdag avond In de onmlddellgke nabgheid van het .Gare du Nord" Ie Pargt plaats vond. Om ruim hall tien bereikte trein 434, komend van Montoult, de brug Daudeau- ville. Op hetzelfde oogenbllk verliet trein 631 het .Gare du Nord" met bestemming naar Polntolte. Laatstgenoemde trein reed op een tpoor, parallel loopend met dat, waarop trein 434 liep. Plotseling verliet de trein uit Montoult echter haar tpoor, wendde zich naar links en liep met volle vaart op den trein naar Polntolte In. Terstond begreep de machinist wat er gebeurd watmen had verzuimd den wittel over te balen. Hg trachtte tegenstroom te geven, maar bet was te laat. De cataitrophe wat onvermgdelgk. Een vreetelgke botting had plaats. Trein 434 greep In de Sank van trein 631, ongeveer In het midden. De locomotief van den aanstormenden trein had een wagon 3e klatte getroffen, waarin zich talrgke reizlgert bevonden en scheerde letterlgk het bovenste gedeelte van den wagon van het metalen onderstel, dal zgn weg vervolgde. Door den schok verhief de locomotief zich boven de spoorlgn en stortte vervolgens neer op de twee vol gende derde klasse wagons. Ook deze werden geheel verbrijzeld. Hetzelfde lot onderging een eerste klas wagon, die volgde. Ten slotte braken de koppelingen en wat het drama voltrokken. Een geweldige paniek ontstond In beide treinen. Van alle kanten werden nood kreten gehoord en door de ramp als krankzinnig geworden personen holden langs den spoorweg, waar zich een vreeselgk tooneel voordeed. Diep in de ballast Ingewoeld lagen allerlei wrak stukken, houten schotten, verbogen gzeren staven. In deze onbeschrgfelgke chaos tussschen gebroken vensters en onder afgeknapte baaken worstelden van pgn hullende slachtoffers, lagen reedt door den dood onbewegelgk geworden lichamen. Hulp kwam echter niet opdagen. Wel is waar snelden eenlge beambten van een In de nabgheid staand wltselhulsje toe, maar zg vermochten niets tegenover de massa gewonden en gekwetsten. Een kwartier verliep, en nog altijd werd geen hulp verleend. Eenlge reizigers, die niet gekwetst waren, omringden de locomotief van den trein, die het ongeluk veroorzaakte en waarop de machinist beweegloot staat, starend naar het onheil, dat hg beeft aan gericht. Een reiziger wgst hem met den vinger aan en zegt: „Hg (Is hetl Hg Is bet, die bet gedaan heeft". .Ja", roepen anderen, .laten wg hem grijpen en op hem de dooden wreken, die hg gemaakt beeft. Vermoordt hem I" De meening, dat de machinist, wlen absoluut geen schuld kan treffen, de oor zaak van de ramp Is, verspreidt zlcb, en sommigen klimmen reeds tegen de loco motief op. De machinist begrgpt het gevaar, dat hem dreigt en ontvlucht In bet duister. Elndelgk komt een politie agent opdagen, die na volbrachten dienst- tgd op weg naar huls is. Met een oogopslag heeft hg de ramp overzien, loopt naar de vlak bgzgnde Ielefooncel en telefoneert. Vgf minuten later was de eerste reddings brigade aanwezig. De ramp was ernstiger dan men bad kunnen vermoeden. Verscheiden reizigers waren reeds dood, afschuwelgk verminkt. Sommige gewonden bevonden zich in een vreeaelgken toestand. Vier geneesheeren van het hospitaal Larlbolsslère begonnen met het verbinden der gekwetsten, die van alle kanten werden aangedragen en vervolgens naar het hospitaal werden overgebracht. Om één uur des morgen» waren In Larlbolsslère Ir. het geheel 89 gewonden opgenomen. In het geheel verloren 11 personen bij de ramp het leven. DUITSCHUIRD. Over den traglschen dood van Prins Oeorge van Cumberland brengen de Dultsche bladen thans meer bizonder- heden. Volgens dsn chauffeur, die het leven er bij afgebracht heeft, en volgens een man, die het gezien heeft, zou het ongeluk zoo hebben plaats gehad: De Prins zat aan het stuur van zgn 69 P.K. auto, waarmee hg den ochtend le voren van Praag was gekomen. In het bosch bl] Nackel en Segeletz, ongeveer 3 K.M. achter bet stadje Frlesack, was de heuvelachtige, breede en goed onderhouden weg op een plaats opengebroken. Hier raakte de auto uit de richting en week met groote sprongen naar den rechtetkant van den weg. De Prins verloor, door de heilige bewegingen van den wagen, het sluur, en met een snelheid van ongeveer 90 K.M. ging de auto voort. Met sprongen aloeg de wagen links en rechts over den weg en daarna vloog hg het bosch In. Hier rukte de auto een jongen elk uit den grond, daarna twee dennen en raakte elndelgk, zwaar beschadigd, vast lunchen een drietal bg elkaar staande dennen. Van de snelheid van den auto kan men zich een voorstelling maken, als men weet, dat één der dennen werd uit den grond gerukt en drie meter ver voort gesleept. De zware wagen stortte ten laatste voorover In elkaar en was totaal vernield. De man, die In het bosch werkte, vertelt, dat hg een doffen knal hoorde en dacht, dat er jagers waren. Toen bg op het geluld afging, vond hg den Prins dood aan het stuur van den zes meter van den straatweg In het bosch liggenden auto. Zgn chauffeur, die naast hem gezeten had, was van den wagen geslingerd, zonder dat hg zware verwondingen had opge- loopen, terwgl de kamerdienaar Oreve een meter verder stervend op den grond lag. Hg overleed spoedig. Uit Frlesack werd een dokter geroepen en spoedig kwamen ook andere genees heeren. De Prins en zgn dienaar bleken zware schedelbreuken te hebben opge- loopen, ook was de borstkas van den Prins, die op zgn stuur gevallen was, Ingedrukt. De belde Igken en de licht gewonde chauffeur werden naar het land goed van den heer Von der Hagen vervoerd. De vader van Prins George, de Hertog van Cumberland, vertrok dadelgk nadat hg het bericht van den dood van zgn zoon ontvangen had, met de Hertogin per extra- trein naar Om linden. Zg waren op(rels naar Kopenhagen tot bgwonlng van de begrafenis van den Koning van Dene marken. De Groothertog van Mecklenburgh- Scbwerln, de zwager van den verongelukten Prins, Is uit Kopenhagen, waar hg reeds was, eveneens dadelgk naar Qrr.iiiden vertrokken. Toen de Hertog van Cumberland tele- graphlsch van den dood van zgn zoon was op de hoogte gebracht, liet hij dadelgk telegrammen zenden naar alle souvereinen, behalve den Dultschen Keizer, dien hg, gelgk men weet, als zgn vgand beschouwt In verband met de quaestle van den troon van Brunswgk. Het Igk van den Prins Is naar Qmiiiden overgebracht. Drie Hamburgsche tooneelepeler hadden eenlge dagen geleden In een klein scheepje een zeetochtje ondernomen van Emden en Geesten:iinde. Het scheepje raakte lek en dreef al. De opvarenden hadden mondvoorraad voor één maal meegenomen en bleven vgf dagen rocd- drgven. Toen werden zg half verhongerd opgepikt door de „Kslserln Auguste Victoria". De artsen vreezen voor het leven der schipbreukelingen. De herhaalde kerk- en torenbranden van den laatsten tgd hebben opnieuw de aan dacht gevestigd op het gevaar dat voor waardevolle monumenten dreigt, wanneer de hulp van loodgieters voor reparatie moet worden Ingeroepen. Hoe menigmaal Is niet onvoorzichtigheid oorzaak geweest van kerk- en torenbranden, plus nog de vele gevallen waarin de brand een onmlddellgk gevolg was van het werken van loodgieters, wazrbg ze zelf de grootst mogelgke voorzichtigheid betrachtten. Het werken met soldeerlampen en benzine bouten heeft meer dah eens tot gevolg gehad, dat het hout onder de zink- of loodlaag begon te smeulen en vlam vatte. Steeds Is er op middelen gezonnen om daaraan een eind te maken, om te ver hinderen dat deze moderne gereedschappen konden worden gemist en dat ook de z.g. vuurwagen niet langer noodzakelgk was bg het werk. Want de grootst mogelgk: voorzichtig heid van den meest vertrouwden werkman kan toch ongelukken soms niet voorkomen. Een verbod om vuur bg het werk te hebben en de soldeerbouten naar de be stemde plaats te transporteeren leverde geen noemenswaatd bezwaar op, wanneer die plek niet veraf gelegen was of op niet te hooge punten, doch het werken op kerken en torens en daar juist zgn de veiligheidsmaatregelen het meest gewenscht ging minder gemakkelgk, was, wanneer 't punt heel boog was gelegen, bgna ondoenlgk, want de bouten kwamen koud ter plaatse en 't was niet meer mogelgk om daarmee 't metaal te smelten en In de scheuren en naden te doen loopen. Op even evenvoudlge als vernuftige wgze heefl de heer Brouwer, de gemeente bouwmeester te Middelburg, dit bezwaar ondervangen. Persoonlgk zgn we getuige geweest van het uitvoeren van soldeerwerk op de door hem ontworpen wgze en Inderdaad mag men zeggen dat thans een afdoend middel tegen brandgevaar van de zgde der lood gieters gevonden Is. Op den Abdgtoren, ter hoogte van ruim vgftlg meter, was men bezig scheuren te soldeeren In een vloerbedekking. De wgze waarop 't werk wordt verricht Is de volgende: De bout wordt beneden verhit. Hg wordt In een bus gedaan en dan opgeheichen. De constructie dezer bus Is 't juist, die waarborgt dat de bout niet afgekoeld boven aankomt. De bus ls gemaakt met dubbele wanden en bodem en voorzien van eenzelfde deksel. De tusschenruimte is gevuld met asbest. Zoodra de bout er In Is gedaan, wordt de bus afgesloten en langs den buitenkant van den toren opgehaald. Wanneer deze boven aankomt, na een reis door het luchtruim van ruim anderhalve minuut, Is de bout uitstekend voor het werk geschikt. Opdeplaatsendlegesoldeerd moeten worden ligt het soldeersel in smalle en dunne reepjes opgestapeld en 't op drukken van den bout doet onmlddellgk het metaal smelten. Deze vrg eenvoudige uitvinden zal den liefhebbers van de oude bouwwerken ongelwgfeld zeer welkom zgnl (Af. Cf.) Een drama In de Golf van Blscayc. Te Sunderland is een onderzoek ge houden naar het vergaan van het Engelsche stoomschip „Hughenden" in de Golf van Blscaye, waarbg 25 van de 27 opvarenden het leven verloren. Het schip kwam van Smyrna en kreeg In de Golf van Blscaye slecht weer. De matroos John Mc. Nell, één der twee geredden, verklaarde dat men het vuur van Ouessant In 't gezicht had, toen het stoomstuurtoestel brak. Het handstuurgerel werd In gebruik genomen, maar ook dit brak niet lang daarna en nu dreef het schip stuurloos rond In de woeste zee, want door de telkens over het schip heenslaande zeeën was het onmogelijk het stuurgerei te herstellen. Een scheeps jongen uit Sunderland en een Duitsch matroos sloegen overboord en verdronken en de tweede stuurman, die toch een poging wilde wagen om het stuurgerei te repareeren, werd door een stortzee op genomen en met zulk een kracht tegen het dek geslagen, dat hg belde beenen brak. Presennlngs en luchtkokers sloegen weg en het water drong In het ruim. De tweede overlevende, de stoker Brandt, zelde, dat het schip zoo goed als plat op zgde lag toen hg des morgens 8 uur op wacht kwam. Het rolde geweldig en de machines stonden stil. Om 10 uur slond hg tot aan de knieën In het water, maar hg moest stoom ophouden en deed het. Om 11 uur werd hg aan dek geroepen. Bevelen werden gegeven om de red- dlngsbooten te slrgken. De booten aan de Igzgde konden niet uit worden gebracht. Zg werden later verbrgzeld. Hg en nog andere personen kwamen In een reddings boot, waarover de le stuurman het bevel voerde. Tegen 12 uur sloeg het stoomschip om en teen het In de diepte verdween, werden de touwen, waarmee de boot was vastgebonden, gekapt. De boot kapsgsde. Hg werd ln zee geworpen, zonk naar de diepte, maar kwam na eenlgen tgd weer boven en wist eenlg wrakhout vast te grgpen, waaraan hg zich wist vast te houden tot hg gered werd door opvarenden van het stoomschip .Devonshire", die hem een Ign toewierpen. Door dit stoomschip was ook de matroos Mc. Neil gered, maar de andere 25 men- schen waren jammerlgk omgekomen. De „Hughenden" voer onder bevel van kapt. J. Barker en bad, toen zg van Smyrna vertrok, een marktwaarde van tusschen de 22 000 en 22 500 p at. De romp en de machinerieën waren ver zekerd voor 28.000 p. St., en de lading voor 2650 p. st. Gemengd Nieuws. Een straattooneellje I Toen op één der rgtoeren Hare Majesteit de Koningin met Z. K. H. den Prins de Prins Hendrik kade te Amsterdam zouden passeereo, ter hoogte van de kruising van het Damrak, speelde zich op dat pleintje een aardig tooneeltje af. Onder persoonlgk toezicht van den commissaris van politie uit de sectie Warmoesstraat, was het geheele terrein door een hoofd-lnspecteur en verscheidene agenten van politie terdege afgezet; lóö, dat alle verkeer daar een klein moment stilstond. Op 't laatste oogenbllk kwam er van den Zeedgk van over de brug een groote handwagen aanrgden, vol beladen met zakken aardappelen. Nu, vooruit dan maar, maar spoedig er door, was het parool van een politie agent I De bestuurder, door dat onverwacht- haastlge bevel wat overstuur, liet midden op het pleintje den wagen tuimelen, met gevolg, dat eenlge zakken aardappelen over den straatweg rolden, losbraken en het plein wgd en zgd opeens vol aard appelen was. Groote hilariteit onder het publiek I De commissaris stak commandeerend zgn parapluie naar de hoogte. De hoofd inspecteur en de agenten schaarden zich om de aardappels, de dienders trokken hun witte handschoenen uit en met vereende krachten werden de aardappelen weer op den wagen geladen. Een 20-tal lagen nog verspreid. Oevaarlgk voor de paarden natuurlgk! Daar kwam de Koninklijke stoet aan rgden I Fluks kwam er een 60-jarig oud klein mannetje uit de omstanders en spreidde zgn grsoten rooden zakdoek op de straat, om daarin de overgebleven aardappels te bergen. Die te ver verwgderd lagen, werden hem door den hoofd-lnspecteur en agenten van politie, geassisteerd door eenlge vroolgke jongedames, toegevoetbaldl Weer groote hilariteit onder 't publiek I Toen kwamen H. M. de Koningin en de Prins aanrgden. Het oude mannetje haastig zgn zakdoek dichtgeknoopt en met het exlra Konlnklgke aardappelmaallje beenen gemaakt. Juist nog bgtgds dat hg niet onderst boven werd gereden. De agenten hadden fluks hun witte handschoenen weer aangetrokkende commissaris weer statig In de rg. Er was groot gejuich; „leve de koningin" werd er geroepen. Hunne Majesteiten wulfden rechts en links recht hartelgk de nog niet van het lachen bedaarde menigte toe. Hef Bat. Nieuwsblad van 23 April schrgft Gisterenmiddag bg vgven hadden de Batavlasche apachen weer ééa van hun laffe streken uitgehaald. Het slachtoffer was ditmaal onze verslaggever, de heer B. In gezelschap van eenlge dames had deze zich naar Petit Trouvllle begeven, waar zich een clubje van een twintigtal jongelieden bevond. Deze lsatcten wilden blgkbaar de badplaats reeds verlaten, doch keerden op hun schreden terug en trokken gezamenlgk naar bet badhuis, waar zg voor één der kamers post vatten. De heer B., nlefs vermoedende, verliet zgn kamer, en bukte zich om de deur le sluiten. Plotseling kreeg hg een hevlgen slag op het achterhoofd. Zich oprichtende vroeg hg zgn aanvaller, zeker D„ wat hg wenschte, waarop D., een oude vgand van den heer Buitriep„Weet je met wlen je te maken hebt, met den grootsten pl van Batavia!" Het laconlsch antwoord„Dat wist Ik wel I" van den beer B. moest deze duur betalen. Plotseling stormde het (geheele clubje op onzen verslaggever af, enkelen grepen zgn handen vast, zoodat hg geen vin kon verroeren, terwgl de anderen hem op aangezicht, achterhoofd en rug sloegen. De heer B. wist zich echter los te rukken, waarop de helden afdropen, razend en vloekend, B. voor een volgenden keer dreigend. Zg zouden hem wel weer vinden. De beer B. vertoonde op voor- en achterhoofd groote bloederige bullen. Intusichen hadden eenlge badgasten op het hooien van „sla hem dood, sla dood 1" om politie getelefoneerd. Toen deze ver scheen, waren de helden echter reeds verdwenen. Achter de badplaats hielden zg een raad, waarop besloten werd, B. op te wachten en af te maken. De polltle-opziener joeg de beraad slagende bravo's uiteen, maar kon hun niet beletten In de nabgheid der badplaats te blgven. Toen het gezelschap van den heer B. wilde opstappen, kwam één der Inlandsche badknechten waarschuwen, dat de bende zich halfverwege Petlt-Trouvllle-Prlok ver dekt had opgesteld, met het kennelgk voornemen, den heer B. nogmaals aan te vallen. Aangezien deze geen enkel wapen had en zich bovendien In gezelschap van dames bevond, was hg zoo verstandig de Prloksche politie te telefoneeren. Toen de polltie-opzlchters na eenlgen tgd verschenen, koos het twintigtal dapperen bet hazenpad. Onder gelelde van de twee politie mannen kon het gezelschap naar het station terugkeeren. STOGMBOOTDIENST en tueschengeleKen plaateen. MEI. Van Zlerikiec: Zaterd. 25'smorg. 7,- Zondag 26 Maand. 27 Dinad. 28 Woena. 29 Dond. 30 Vri|dag 31 6,30 7 10,- 9- 10,- 10,30 Van Rotterdam: Zaterd. 25 'amorg. 11,30 Zondag 26 7#— Mtand.27 'a nam. 2,— Dlnad. 28 2,- Woena. 29 'amorg. 10,30 Dond. 30 11,30 Vr«dag31 11,30 van de Wegen en Voetpaden in de Gemeente Kerkwerve, te beginnen Vrijdag 31 Mei a.s. ti ZIERIKZEE. Zg, die met het begin van den nieuwen cursus tot de Rgks Hoogere Burgerschool wenichen te worden toegelaten, gelleven zich, liefst persoonlgk, aan te melden aan het gebouw der school (Ingang Poststraat C 71), op Zatapdag I Juni a.a., tusschen I en 3 uur 'a nam. Aanvragen tot KOSTELOOZE plaatsing moeten «óór 15 Juni gedaan worden. De Directeur der R. H. B. S. J. A. DE BRUYNE. Tn koop gnvraagdi ROG GE8TROO. Aanbiedingen met prgsopgaaf aan W. L. KLOS, aannemer, Scherpenlsse. levering HALF JUNI. Bestellingen worden aangenomen bg A. VERJAAL Jnz., Drelschor.

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1912 | | pagina 5