APVEBTEWTIEW-
met stukken Qi. Aanvankelijk konden de
officieren en zeelleden de orde nog hand
haven, later echter atormde het waanzinnige
publiek naar de booten. Men hoorde
schoten knallen. Het geween en geschrei
van vrouwen en kinderen, onder wie een
paniek was uitgebroken, was niet aan te
hooren. Vele vrouwen vielen In zwijm,
toen de matrozen haar van baar mannen
losscheurden en In de booten droegen.
Toen Ik op het bovendek kwam, bemerkte
Ik, dat reeds een deel van het schip onder
water stond. Ik liep terug om min vrouw
en kinderen te zoeken, doch vond ze
nergens. Toen keerde Ik weer naar het
dek terug, waar Ik In een boot gedrongen
werd. Ik hoorde nog het geschrei van
bonderden, die radeloos tegen het water
worstelden, dat zoo snel gestegen was,
dat van redden niets meer komen kon al
waren er meer reddingsbooten voorbanden
geweest. Isidore Strauss weigerde in een
reddingsboot te gaan, maar Het zin plaats
aan vrouwen en kinderen over. Zin vrouw
wilde hem niet alleen laten en zoo werden
belden een prooi van den oceaan.
Een ander vertelt, dat hl met nog
dertig personen op een vlot gered Is.
De ongeloofelljkste dramatische tooneelen
worden door de passagiers o'pgedlscht.
Zoo zegt Iemand, dat majoor Outt voor
de reddingsbooten stond en alle mannelijke
derde klasse-passagiers, die In een reddings
boot wilde dringen met een revolver neer
schoot, totdat bi zelf door een een kogel
gewond neerviel. Anderen daarentegen
beweren, dat de redding, de omstandigheden
In aanmerking genomen, zeer ordelik
plaats had. Het grootste aantal passagiers
derde klasse was reeds In de beneden
ruimten verdronken, voordat z! zich konden
redden. Zoo Is het ook gegaan met het
grootste gedeelte der bemanning, die In
het voorschip sliep dat direct onder water
stond.
Majoor Oracy vertelt: De aanvaring
veroorzaakte geen groote schok, doch de
.Titanic" werd onder water als het ware
opengespleten. Ook andere passagiers
verklaren, dat zij zeer rustig gebleven en
kalm naar het dek gekomen zin. Velen
wilde niet eens in de reddingsbooten
plaats nemen, omdat z! meenden, dat het
gevaar niet zoo groot was. In de rook
kamer bleef men kaartspelen. Men ver
moedde niet dat de .Titanic" zinkende was.
De bewuste overste Oracy ging naar
zin hut om zich warm aan te kleeden.
Toen klonk bevel, dat alle passagiers aan
dek moesten komen. Het schip lag stil.
De machines werkten niet meer. De man
schappen stonden bl de reddingsbooten.
Toen eerst bemerkten de passagiers de
grootte van het gevaar. Enkele vrouwen
weigerden haar mannen te verlaten. Z1
werden daartoe echter door de matrozen
gedwongen. Van een paniek heeft hl niets
bespeurd.
Wel was het gekerm der vrouwen en
kinderen vreeselïk om aan te hooren. De
minnen hebben zich kranig gehouden.
Oracy weerspreekt beslist, dat de mannen
voor de vrouwen In de booten wilden
dringen. Toen hl In de reddingsboot plaats
nam was het één uur 's morgens. De nacht
was helder, zonder maneschln. De koude
was vreeselïk. Om 2 uur bemerkte de
overste, dat de .Titanic" langzaam naar
voren zonk en dat het achterschip zich
hevig uit het water oprichtte. Nog eenmaal
glansden de duizenden lichten op het
schip. Toen helde het schip zldeling over
en zonk snel. Men hoorde nog wachoops-
geroep van een radelooze menigte, die In
het water een oogenbllk bleef driven.
Toen was alles voorbl.
Het verbaal van mr. Beesly.
Het volgende is een resumé van het
lange verhaal van mr. Beesly uit Londen:
Van Queenstown ging de reis prachtig. De
zee was kalm. De temperatuur was koud,
vooral Zondagavond was het te koud om
aan dek te zin. Ik lag ongeveer tien
minuten in bed, toen Ik een Hebt gekraak
hoordetoen volgde een tweede schok,
niet hevig genoeg om eenlge angst te
veroorzaken. De machines werden evenwel
stop gezet. Ik ging naar het dek. Anderen
zaten, zonder eenlge angst te toonen, In
de rooksalon kaart te spelen. Ik ging weer
terug naar min hut, zonder eenlg ver
moeden, dat een Isberg het schip zou
spillen.
Eenigen t]d later ging Ik weer naar het
dek, daar de machines weer stop gezet
werden. Een vreemd geluld werd gehoord,
waarop alle passagiers aan het dek kwamen.
Alles was zeer kalm. Er vertoonde zich
geen enkel teeken van een naderende
ramp, maar plotseling werden de reddlngs-
booten van haar dek ontdaan. Toen begon
ledereen te begrijpen, dat er Iets ernstigs
gebeurde.
Aan de dames werd bevolen om op het
benedendek, en de mannen op een afstand
van de reddingsbooten te gaan staan.
Sommige vrouwen weigerden haar
mannen te verlaten. Een officier vroeg ml:
Zin er nog meer dames op uw dek?
Toen lk zelde, neen I antwoordde hl
Dan kunt gl in een reddingsboot springen,
lk deed dit, de boot werd neergelaten en
een angstig oogenbllk volgde. Het water,
dat om het schip kolkte, bracht onze
reddingsboot In het grootste gevaar. Z1
bevatte 60 ol 70 personen, maar geen
officier of lid der bemanning, slechts een
aantal stewards.
Één der koks werd tot bevelhebber
benoemd en met een krachtlgen stoot
werd de reddingsboot naar de open zee
gebracht. De zee was kalm. De .Tllanlc"
was nog zichtbaar en teekende zich als
een. zwarte massa tegen de lucht af.
Plotseling zonk een gedeelte van hel schip
weg. En daarop verdween het geheel.
Afrchuwellke tooneelen grepen toen plaats.
Honderden dreven In het met Is gemengd
water en riepen om hulp. Het was ons
echter niet mogellk met onze reddingsboot
In hun nabijheid te komen. Dan ontstond
een schrikwekkende stilte.
De kapitein van de „Carpathla" zegt,
dat vier leden der bemanning van de
.Titanic" den dood door bevriezing ge
storven zin. Kolonel Astor weigerde held
haftig het schip te verlaten, alvorens
vrouw en kinderen gered waren. Zin
laatste daad bestond daarin, dat bij een
klein kind In de laatste reddingsboot naast
zin moeder neerzette.
De kapitein weerstond alle smeekbeden
der passagiers om In een reddingboot
plaats te nemen. Hl stierf op de brug.
Een ander vertelt, dat onder het neer
laten der reddingbooten jhet muziekcorps
liederen speelde om de wanhopige passa
giers wat op te vroollken. Plotseling werd
de muziek gestaakt. Op een teeken van
den dirigent begon het corps: .Nearer
my Ood to thee" te spelen en ging voort
met spelen totdat alle Instrumenten één
voor één zwegen en alle muzikanten door
het water verzwolgen werden.
Tragische bizonderheden.
Over den toestand der gewonden en
zieken kan, volgens een telegram uit
New-York, nog niets blzonders gezegd
worden. In dat telegram wordt ook gezegd,
dat de stormloop op de reddlngbooten
zóó sterk Is geweest, dat de officieren
van hun wapens moesten gebruik maken.
De vrouw van Astor weet nog steeds niet,
dat haar man Is omgekomen. Z! moet
zwaar ziek zin. Volgens ooggetuigen
moeten twee reddingbooten omgeslagen
zin. Twee vrouwen zin onderweg gestorven.
Ook wordt opnieuw gezegd, dat vele
vrouwen en kinderen weigerden In de
reddingbooten opgenomen te worden,
omdat zl meenden, dat het schip niet
zinken kon. Enkele booten, die plaats
boden voor 75 personen, waren slechts
met 40 bemand. Minnen met zwemgordels
om zouden voor de oogen der schip
breukelingen gezonken zin. Ofschoon de
.Titanic" driemaal ernstig gewaarschuwd
was voor het Isgevaar, heeft zl toch met
een snelheid van 23 mllen per uur door
deze gevaarllke plaats gestoomd. In het
geheel zin van de geredden aan boord
van de .Carpathla" nog 20 personen
gestorven. Vier werden met zeemanseer
begraven. 16 werden In Isverband naar
New-York gevoerd. BI 18 schipbreuke
lingen constateerde men aan boord van de
.Carpathla" arm- en beenbreukenvan 2
personen waren de voeten afgevroren.
De passagiers van de .Titanic" zeggen,
dat zl reeds den geheelen dag door
groote en kleine Ismassa's hadden gestoomd.
Van kapitein Smith wordt ultdrukkellk
gezegd, dat hl geen zelfmoord pleegde.
Hl Is op de brug gebleven tot de .Titanic"
In de diepte verdween. De zoon van den
Zweedschen gezant te New-York zegt, dat
de .Titanic" zonk, zonder een groote
draaikolk te veroorzaken.
Verdere berichten bevestigen de eerste
tldlngen, waarin stond, dat ook vele
eerste-klasse-passaglers In hun hut on-
mlddelllk na de aanvaring den dood
hebben gevonden.
New-York, 19 April. Thans Is het
bekend, dat niet minder dan 85 passagiers
van de .Titanic" naar de ziekenhuizen te
New-York gebracht zin.
Den dood ontloopen.
De heer H. P. Mutters, directeur der
meubelfabriek Muiters Zoon te 's-Graven-
hage (welke een aantal hutten geleverd
had voor de .Titanic"), was ultgenoodlgd
om met zin echtgenoote de eerste reis van
dit schip mee te maken. De beer Mutters
bedankie echter voor de ultnoodlglng, zoo
deelt het Vad. mee.
En In een Engelsch blad vindt men
een verhaal van een droom, die mr.
Mlddleton, vice-president van den Akron—
Canton-spoorweg van Ohio, redde. Hl
had een kajuit besproken reeds op 23 Maart.
Doch hl voelde een bange onrust en
droomde op 3 April, dat hl de .Titanic"
In den Oceaan zag wegzinken. Den
volgenden dag droomde hl hetzelfde. En
hl zegde zin kajuit op
Het gebruik van kali op de kleigronden.
De statistieken van het kallverbrulk In
Nederland leeren ons, dat er op de klei
gronden betrekkellk nog weinig Kallmest
gebruikt wordt, alhoewel dat gebruik In
de laatste jaren geslegen Is. De voornaamste
reden daarvan Is natuurlik, dat ook zonder
die meststoffen tot beden goede oogsten
konden verkregen worden. En dit komt
weer, doordat in kleigronden betrekkellk
veel kallverblndingen gevonden worden
Intusschen, waar niet blkomt en wel
afgaat, komt gebrek. Zeer veel landbouw
gewassen op kleigrond, als suikerbieten
aardappels en andere knolgewassen, alsook
sommige granen, verminderen het Kali-
gehalte van den bodem. Daar ataat tegen
over, dat In die streken, waar veel
vee gehouden wordt, met den stalmest
weer een gedeelte van de Kali op het land
terugkomt. Vaak gebeurt het echter, dat
het Kallverbrulk die teruggave In den vorm
van stalmest, verre overtreft. Daar Is
of komt Kallgebrek. Wanneer een land
bouwer dan ook ondervindt, dat op kleigrond
b! voldoende bemesting met phosphorzuur
en atlkstol de oogsten alnemen, dan heeft
hl te onderzoeken, of de oorzaak daarvan
kan zin, het gebrek aan Kali In den
bouwgrond.
In de laatste jaren zin vooral op lichte
kleigronden proeven gedaan om te onder
zoeken, welken Invloed een bemesting met
de een ol andere Kallstof op den oogst
heeft. Op de meeste plaatsen hebben dte
proeven tot uitkomst gegeven, dat de
opbrengst door toevoeging van Kill aan
de gewone meststoffen zeer duldellk op
sommige plaatsen zelfs zeer aanzienlik
vermeerderd werd. Het Is nu eenmaal niet
wel mogellk b! de tegenwoordige prlzen
der landbouwgewassen met voldoende
winst het bedrlf te voeren, als min niet
de hoogste opbrengsten van het land tracht
te trekken. Waar men vroeger tevreden
was met 10 en 12 H.L. van het gemet,
d. I. 24 tot 28 H.L. per Hectare, daar moet
men nu 18 h 20 HL. zien te winnen, reap.
40 70. Dan eerst maakt men genoegzame
winst In het bedril. Om die hoogste
opbrengt op kleigronden te bllven trekken
Is het noodlg een volledige bemesting met
kunstmest te geven, dus ook Kali. In elk
geval, waar de oogst op kleigrond op den
duur vermindert, of waar men den oogst
wil vergrooten, daar Is een voor de hand
liggend middel, het aanwenden van Kali.
Wanneer de kleiboer kali gebruikt, behoort
hl een geconcentreed katlzout te nemen,
b.v. zwavelzure kallmagnesla of 40 pCt.
kallzout. Dit laatste kallzout Is voor de
meeste kleigronden zeer aan te bevelen.
Welke hoeveelheid? Dat hangt natuurlik
samen met den vruchlbazrheldstoesland
van den bodem. Maar als gemiddelde
hoeveelheid geve men aan aardappelen
van 400 tot 500 H.L. patenkall en aan
voeder- en suikerbieten een hoeveelheid
van 300 tot 400 K.O. 40 pCt. Kallzout. De
kleiboeren die op dit gebied een proef
willen nemengeven bovengenoemde
hoeveelheden. Naar gelang het resultaat
kunnen z] dan die bemesting later wlzlgen.
hun minimumloon verkregen, maar het Is
niet voor het geheele land vastgesteld, In
de wet z]n geen loontarieven voor de
districten opgenomen". De overwinning,
indien van een overwinning kan worden
gesproken, Is niet een beslissende geweest
en als alle onbesliste overwinningen is zl
dus ontzaglik duur gekocht.
Na de staking.
De Engelsche mlnwerkersstaklng Is ge
ëindigd; nu komen de nabeschouwingen.
Drie dingen zegt de Times, hebben deze
staking vooral gekenmerkt: de kalmte, die
het land onder de staking heeft bewaard;
de orderllkheld van de stakers, eenlge
weinig belangrlke uitzonderingen daar
gelaten; In elk ander land, meent het blad,
zou een staking van dien omving en die
beteekenls van het begin af aan met
bloedstorting gepaard z]n gegaan; en ten
derde de uitstekende verhouding, die er
tusschen mlnelgenaars en mlnwerkers Is
gebleven.
Volgens de meeste Engelsche bladen
zal het nog wel eenlge weken duren, voor
het bedril de kolenmlnen weer In
vollen gang Is. Er zin mijnen, die door
de staking zóó geleden hebben, dat men
rekent ongeveer een week noodlg te hebben,
alvorens de gangen weer vrl zin gemaakt
en de vertimmeringen vernieuwd. Overal
zin bl het hervatten van den arbeid
bizondere maatregelen tegen ongevallen
noodlg.
Het grootste deel der nieuw gewonnen
kolen gaat naar de spoorwegen, die lang
zamerhand hun dienst weer zullen uit
breiden. Op het eind van deze week zouden
ook verscheidene lakken van Industrie In
staat gesteld zin het bedrlf weer op te
vatten.
Nu de staking, die veertig dagen duurde,
Is geëindigd, geelt de Evening Standard
een korte samenvatting van hetgeen z] den
lande gekost heefl.
In de eerste plaats bespreekt dit blad
het financleele verlies der mlnwerkers
zeil. Zl verloren ongeveer 96 mlllloen
gulden san arbeidsloon en moesten
14,400,000 gulden uit hun weerstands-
kassen nemen. Mag men aannemen, dat
de hoogere verdiensten als resultaat van
de minimumloonwet ruim 1 mlllloen gulden
zullen bedragen, dan zal ongeveer twee
juen noodlg zin eer het geleden verlies
weer is Ingehaald.
De financleele verliezen van arbeiders
In andere bedrlven, die van de kolen-
productie afhankellk zin, waren eveneens
belangrlk.
Het loonverlies hier berekent de Evening
Standard op zeker wel 42 mllloen gulden,
het loonverlies van bedienden, agenten en
kooplui op 12 mlllloen. Deze cllers gelden
echter alleen de bedrlven, die rechtstreeks
afhankelQk zijn van de kolen, voor welke
kolen feltellk een grondstof Is. De andere
bedrlven, die kolen voor beweegkracht
noodlg hebben, verloren niet minder, het
verlies der spoorwegen loopt In de mll-
lloenen, het verlies der scheepvaart ten
mlnite wel 9,600.000 gulden.
In het geheel mag, zoo becifert het
blad, het verlies van de gemeenschap dus
ten minste op 224 mlllloen gulden worden
geschat en misschien wel op het dubbele,
als men alles In aanmerking kan nemen.
Welke winst staat hier nu tegenover?
vraagt het blad. .De mlnwerkers hebben
Tegen de nieuwe Tariefwet.
De Par]iche correspondent van De
Nederlander vermeldt de adresien van de
Nederlandsche Kamers van Koophandel
te Londen en Paris legen het Tarltf-
ontwerp-Kolkman en laat dan daarop volgen:
Zonder ml een oordeel aan te matigen
over de opportuniteit van den door de
Nederlandsche Kamer van Koophandel te
Paris, In vereenlglng met die te Londen,
ultgevoerden stap, meen Ik toch het ernstige
ervan te mogen betoogen. Wie draagt beter
kennis van de mogeltke gevolgen eener
tariefsherziening, dan juist die mannen, die
deel uitmaken van zulke deskundige
lichamen als de Kamers van Koophandel
In den vreemde?
Hoe men dus ook gestemd zj over het
beraden of nlet-beraden van het dienaan
gaande optreden der belde Kamers, onze
volle aandacht verdienen de In boven
aangehaald stuk ontwikkelde bezwaren wis
en zeker.
Gsmaanlaraadswarkiazing.
Te Qoes zjn officieel candldaat gesteld
voor een lid van den gemeenteraad (In
plaats van den heer Van de Ven) de heeren
A. F. de Pauw (r.-k) en L. Ruyssenaars
(vrlz.-dem.)
De cbristellke historische klesvereeniglng
.Qroen van Prlnsterer" aldaar heeft be
sloten den r.-k. candldaat niet te steunen.
HeemaoHut.
Aan het bestuur der Rotterdamsche
Tramweg-Maatschappl werd het volgend
schtlven verzonden.
.Nu Uwe Maatschappl binnenkort de
lln Rotterdam—Zlerikzee zal doortrekken
over Renesse en Haamstede tot Burgh,
verzoekt het Dagellksch Bestuur van den
Bond Heemschut tot behoud der schoonheid
van Nederland u, zooveel mogellk bl het
aanleggen van die lln het houtgewas te
sparen, en, op de plaatsen die zich daartoe
leenen, als afscheiding begroeide dlkjes Ie
doen maken, gelik zQ van oudsher op het
eiland Schouwen worden toegepast.
Tevens geeft het Dagellksch Bestuur U
In overweging, zorg te dragen, dat de te
maken wachthuisjes In het landschap
passen. Daar het westellk gedeelte van
het eiland Schouwen juist om zin land-
schapsschoon bezocht wordt, zal het In
het belang Uwer Maatschappl zin, dit
zooveel mogellk te behouden".
Het hondenkerkhof te Amsterdam.
Eenlg In Nederland Is het hondenkerkhof
aan den Amatelveenschen weg 225 te
Amsterdam. Elk graf heeft z]n opschrift:
.Hier rust Fox". .Hier rust onze lieve
Brutje, gest. 15 Mei 1911", enz. Ook van
bulten Amsterdam worden honden ter
begraving op dit kerkhol aangenomen.
De heer H. Lom heelt er tevens een
hondenpension, waarin hondenelgenaars,
die IQdellk uit de stad zin, of om andere
reden hun hond niet kunnen verzorgen,
hem kunnen uitbesteden. Niet alleen voor
gezonde, ook voor zieke honden wordt
daar gezorgd. Ook Is er een asphyx'atles-
toestel, waarmee ongeneesllk zieke honden
door middel van gasverstlkklng pijnloos
uit hun llden worden verlost.
H. M. de Koningin naar Parijs.
De dagen van 1 tot 3 Juni z]n thans
definitief vastgesteld voor het bezoek van
H. M. de Koningin en Z. K. H. den Prins
aan President Falflèrei en aan Paris. Hel
pantserschip „Heemskerck" Is aangewezen
om gedurende het verbllf der konlckllke
familie aldaar, ter reede van Amsterdam
aanwezig te zin.
ingezonden Stukken.
Eiland Tholen, April 1912.
Aan het Bestuur van den Nederlandsehen Bond van
Handelaren in Aardappelen.
M. H.l
Het waf ons aangenaam, dal we in bet nummer
9222 der Zlerlkzeesche Nieuwsbode doel en strek
king vermeld vonden van uw onlangs opgerlchten
bond ter bevordering vso een meer gesorteerden
en netjes afgeleverden comsumptie-aardappel voor
binnen- en bulrenland. W1 zin zoo vrl desbe-
betreffende eenlge kanleekenlngen Ie maken op
uw open brief, en wel voornamellk op die
zinsneden, dal u wederslda wel eens het slacbt-
r Her geweest zin van minder goede prscllken.
En daarop moeten wl u eenlge nadere verklaring
onserslds legen stellen.
Doch allereerst moeten w| u volkomen gelik
geven, dat u In uw recht zljt, om op een betere
lOrteerlng aan te dringen. Werkelijk vele boeren
maken misbruik met het afleveren hunner aard
appelen. Hoevele malen ontmoet men bijv. als
men van een boer een put weglaadt, dat die
aardappelen, die door de horre zijn gevallen uit
een vorige vracht, weer opnieuw worden nagezien
en direct daarop weer met de volgende wagen
vracht worden meegegeven naar het ichlp ol
waggon. Hoevele boeren laten hun goed la het
voorjaar Ie lang zitten, zoodat er veel schot aan
de aardappelen komt.
Nu worden de laatste jaren met rieken de
aardappelen gekeerd zooals men dat noemt. Maar
evenzeer worden b| de levering de aardappelen
met schot er aan en met grond, atroo en ander
vuil zoo opeens in de sak geschopt en op de
wagen naar de onlvangplaats gebracht. Enkele
boeren leveren af over de horre, zoodat dan het
vuil aan de kuil bljft, maar die zin hier dun.
Want alle boeren hebben bier wel een mooie
dogkar, maar een deugzame horre om aardappelen
te sorteeren of van vuil te reinigen, dat laten
se meestal voor den koopman, comraltslonnalr cf
schipper over.
In zooverre zQt u dus volkomen in uw recht
dat uw geach'e bond wil trachten aan die vuile
en ook te veel gepoterde aardappelen een einde
te maken. Maar wfl als commleslonnahs hebben
ook nog een andere reden waarom w| uwen
bond zouden toejuichen, zoo bl onder een
gewenschte verhouding tusschen boer en commii-
•lonnalrs tot stand kwam. Er zou ons Inziens
merr vastigheid komen b| het sluiten eener
eventueele koop. Want boeren en commlislonnalri
z|n ook zoo vaak het slachtoffer der minder
goede pract|ken van de handelaars geweest.
Immers wat toch Is het geval all de markt
nog maar eenlgszlns dreigt terog te gaan en een
commisslonnalr heeft gekocht. Dat h| soms in
8 dagen niets over z|n gesloten koop hoort
namen» z|n Izitgever gerloten. Daardoor geratkt
de HglQd of de leverlngst|d over het gesloten
accoord heen. De boer houdt zich dan evenwel
nog al mak, omdat het niet vlugger is. Daarentegen
is de boer anders als het z-1. Iels beter is. Dan
gaat het accoord precies op den dag af en de
commii8ionnalr Is de aardappelen kw|t, door
drukte of door onachtsaamheid van z|n patroon
betreffende den gesloten koop.
Nota bene. Commissie wordt in zulk geval
niet betaald, om reden er geen levering heeft
plaats gehad. Aan wlen de schuld? Heeft de
commisslonnalr geen koop gesloten
Hoe vaak gebeurt het niet dat een koop ge-
Bloten wordt, de schuit of waggon op t|d ter
Inlading gereed ls. Alhoewel de koopman vol
doende reeds overtuigd is, dat h| beste aardappelen
gekocht heeft en de boer bovendien vertrouwd
geen andere aardappelen meer beeft en h| zelf
de aardappelen per postpakket hem gezonden,
gekookt heeft op pulk best, begint h| na aankomst
der eerste vracht van schip of waggon reeds van
het geleverde te kooken. In den regel ls de markt
dan niet vooruitgaande. Een dubbele bedeeiing
van zout wordt allereerst aangewend om de
aardappelen Hink zout te maken, zocdat de bloem
reeds voldoende terug blQft en niet uit de aard
appel komen kan door bet vele pekelwater
waarin deze gekookt wordt En de uitkomst Is
dat de part| voorlooplg wordt afgekeurd, de boer
gehaald wordt en deze als het ware geprest
wordt (daar h| somtqds met \00 mud In zakken
itaat of met 2 ft 3 span aanvoert uit de kuil) s|n
gekochte part| 10 ft 15 cent per mud gocdkoopèr
te leveren dan de oorspronkel|ke bedongen pr|s.
Is zoo'n handel eerlijk tegenover den boer?
Wil zoo n boer geen gehoor geven aan de door
den koopman lagere bieding, zoo vertrekt de
schuit en de koopman meent er ecrl|k uit tez|n,
terwijl boer en commisslonnalr overtuigd zijn van
den minder netten handel, dien z| hebben zien af
gespeeld. En somt|ds gebeurt zoo'n drama reeds
ln de vroege morgenuren om op t|d met de
schuit of motor te kunnen vertrekken.
Nu nog een ander geval waar commisslon
nalr of boer zoo vaak de dupe van worden.
Vaak ontvangt een commisslonnalr telefonisch
orders om te gaan koopen voor zekeren
pr|s. Nadat h| één of twee uren, soms
ook een halven dag beeft rond gefietst,
komt h| verbl|d en vermoeid thuis. Verbl|d
omreden hem de kans gunstig ls geweest om te
koopen en h| met verlangd gezicht z|n vrouw
meedeelt, dat h| aanvankel|k reeds 3 ft 400 mud
gekocht heeft. Z|n vrouw evenwel rekt hem een
telegram over, dat sinds z|n heengaan gestuurd
ls door denselfden patroon waarvoor b| heeft
gekocht, en schrik niet lezer, daar staat met zeer
duldel|ke letteren op: .Order vervalt, niet koopen".
Dus kort en krachtig, zonder omwegen wordt het
telefonisch werk door een gril of lagere aan
bieding, die sinds dien morgen Inkwam, van
elders door zoo'n koopman afgeseind. Eindresul
taat ls, dat van den geiloten koop niets terecht
komt, de 3 a 400 mud gekochte aardappelen worden
eenvoudig geroieerd, en de commisslonnalr wordt
bedankt voor z|n moeite, en de boer voor z|n
verkoopen- Dit, geachte bond, z|n nu nog maar
zeer enkele gevallen van de vele praktQken die
op het gebied van den aardappelhandel worden
uitgehaald. En vooral de Amsterdamsche kooplui
mak?n gedurig gebruik van de opgenoemde
reclame-middelenom zoodoende een koop
waaraan z| geld meenen te zullen verspelen,
ongedaan te maken. En indien nu door het
oprichten van uwen bond dergel|ke bewezen
prakt|ken streng beboet' worden ln 't vervolg,
zoodat iedere toegetreden koopman verplicht kan
worden om datgene, wat b| volgens contract van
uwen bond gekocht heeft, te ontvangen, zullen
de boeren den bond op prQs stellen en sullen zQ
gaarne betere levering doen plaats hebben. En
doet ze dit niet, zoo is de bond van papier, en
ligt h| In één Jaar uit elkander. Op uwen bond
ls nog eigenlik van toepassing de les des grooten
meesters: Doet eerst den balk uit uw eigen oog,
en dan den splinter uit uwes broeders oog. En
eindelik bestaat b| doorvoering van uw bond nog
dit gevaar, dat enkele, misschien vele kooplui,
voorlooplg uit den bond bl| ven. en dat de hoeren
wagen om met hem Juist voor 10 ft 15 cent per
mud op de oude nu sinds tientallen van jaren
gevestigde methode zaken te doen. Daardoor zal
de boer allereerst dan ons vragen: Is de patroon
la den bond? zoo ja, dan verkoop ik aan-unlet,
zoodat w| ten slotte moeten hebben kooplui ln
den bond en kooplui uit den bond, en dan den
boer bieden f 2,50 b.v. voor een bondskoopaan
en f 2,40 voor een antl-bondskoopman. Wie zal
nu de meeste aardappelen koopen Wie ltcht
daar Om m|n duizeligheid
Een Abonné-Landboüwir.
Topgrafisch Wssrbsrleht,
naar waarnemingen verricht In den morgen
van 22 April 1912,
medegedeeld door het Konlnkllk Nederl.
Meteorologisch Instituut te De B1IL
Hoogste barometerstand 771.7 te Stockholm.
Laagste barometerstand 744 4 te Nice.
Verwachting (van den avond van den
22 April tol den avond van den 23 April):
Zwakke tot matigen .Oostellken tot Noord-
Oottellken wind, helder lot llchtbewolkt
droog weer, leta koeler.
Qetrouwd:
ANDRIES J. MOL J.Jz.
en
JANNETJE LINDENBERQH Dd,
die bl deze hunnen hartelljken dank
betuigen, ook naraena wederzldache Familie,
voor de vele bewlzen van belangstelling,
bl bun huwellk ondervonden.
Kruiningen, 18 April 1912.