APVEBTEWTIEW- met stukken Qi. Aanvankelijk konden de officieren en zeelleden de orde nog hand haven, later echter atormde het waanzinnige publiek naar de booten. Men hoorde schoten knallen. Het geween en geschrei van vrouwen en kinderen, onder wie een paniek was uitgebroken, was niet aan te hooren. Vele vrouwen vielen In zwijm, toen de matrozen haar van baar mannen losscheurden en In de booten droegen. Toen Ik op het bovendek kwam, bemerkte Ik, dat reeds een deel van het schip onder water stond. Ik liep terug om min vrouw en kinderen te zoeken, doch vond ze nergens. Toen keerde Ik weer naar het dek terug, waar Ik In een boot gedrongen werd. Ik hoorde nog het geschrei van bonderden, die radeloos tegen het water worstelden, dat zoo snel gestegen was, dat van redden niets meer komen kon al waren er meer reddingsbooten voorbanden geweest. Isidore Strauss weigerde in een reddingsboot te gaan, maar Het zin plaats aan vrouwen en kinderen over. Zin vrouw wilde hem niet alleen laten en zoo werden belden een prooi van den oceaan. Een ander vertelt, dat hl met nog dertig personen op een vlot gered Is. De ongeloofelljkste dramatische tooneelen worden door de passagiers o'pgedlscht. Zoo zegt Iemand, dat majoor Outt voor de reddingsbooten stond en alle mannelijke derde klasse-passagiers, die In een reddings boot wilde dringen met een revolver neer schoot, totdat bi zelf door een een kogel gewond neerviel. Anderen daarentegen beweren, dat de redding, de omstandigheden In aanmerking genomen, zeer ordelik plaats had. Het grootste aantal passagiers derde klasse was reeds In de beneden ruimten verdronken, voordat z! zich konden redden. Zoo Is het ook gegaan met het grootste gedeelte der bemanning, die In het voorschip sliep dat direct onder water stond. Majoor Oracy vertelt: De aanvaring veroorzaakte geen groote schok, doch de .Titanic" werd onder water als het ware opengespleten. Ook andere passagiers verklaren, dat zij zeer rustig gebleven en kalm naar het dek gekomen zin. Velen wilde niet eens in de reddingsbooten plaats nemen, omdat z! meenden, dat het gevaar niet zoo groot was. In de rook kamer bleef men kaartspelen. Men ver moedde niet dat de .Titanic" zinkende was. De bewuste overste Oracy ging naar zin hut om zich warm aan te kleeden. Toen klonk bevel, dat alle passagiers aan dek moesten komen. Het schip lag stil. De machines werkten niet meer. De man schappen stonden bl de reddingsbooten. Toen eerst bemerkten de passagiers de grootte van het gevaar. Enkele vrouwen weigerden haar mannen te verlaten. Z1 werden daartoe echter door de matrozen gedwongen. Van een paniek heeft hl niets bespeurd. Wel was het gekerm der vrouwen en kinderen vreeselïk om aan te hooren. De minnen hebben zich kranig gehouden. Oracy weerspreekt beslist, dat de mannen voor de vrouwen In de booten wilden dringen. Toen hl In de reddingsboot plaats nam was het één uur 's morgens. De nacht was helder, zonder maneschln. De koude was vreeselïk. Om 2 uur bemerkte de overste, dat de .Titanic" langzaam naar voren zonk en dat het achterschip zich hevig uit het water oprichtte. Nog eenmaal glansden de duizenden lichten op het schip. Toen helde het schip zldeling over en zonk snel. Men hoorde nog wachoops- geroep van een radelooze menigte, die In het water een oogenbllk bleef driven. Toen was alles voorbl. Het verbaal van mr. Beesly. Het volgende is een resumé van het lange verhaal van mr. Beesly uit Londen: Van Queenstown ging de reis prachtig. De zee was kalm. De temperatuur was koud, vooral Zondagavond was het te koud om aan dek te zin. Ik lag ongeveer tien minuten in bed, toen Ik een Hebt gekraak hoordetoen volgde een tweede schok, niet hevig genoeg om eenlge angst te veroorzaken. De machines werden evenwel stop gezet. Ik ging naar het dek. Anderen zaten, zonder eenlge angst te toonen, In de rooksalon kaart te spelen. Ik ging weer terug naar min hut, zonder eenlg ver moeden, dat een Isberg het schip zou spillen. Eenigen t]d later ging Ik weer naar het dek, daar de machines weer stop gezet werden. Een vreemd geluld werd gehoord, waarop alle passagiers aan het dek kwamen. Alles was zeer kalm. Er vertoonde zich geen enkel teeken van een naderende ramp, maar plotseling werden de reddlngs- booten van haar dek ontdaan. Toen begon ledereen te begrijpen, dat er Iets ernstigs gebeurde. Aan de dames werd bevolen om op het benedendek, en de mannen op een afstand van de reddingsbooten te gaan staan. Sommige vrouwen weigerden haar mannen te verlaten. Een officier vroeg ml: Zin er nog meer dames op uw dek? Toen lk zelde, neen I antwoordde hl Dan kunt gl in een reddingsboot springen, lk deed dit, de boot werd neergelaten en een angstig oogenbllk volgde. Het water, dat om het schip kolkte, bracht onze reddingsboot In het grootste gevaar. Z1 bevatte 60 ol 70 personen, maar geen officier of lid der bemanning, slechts een aantal stewards. Één der koks werd tot bevelhebber benoemd en met een krachtlgen stoot werd de reddingsboot naar de open zee gebracht. De zee was kalm. De .Tllanlc" was nog zichtbaar en teekende zich als een. zwarte massa tegen de lucht af. Plotseling zonk een gedeelte van hel schip weg. En daarop verdween het geheel. Afrchuwellke tooneelen grepen toen plaats. Honderden dreven In het met Is gemengd water en riepen om hulp. Het was ons echter niet mogellk met onze reddingsboot In hun nabijheid te komen. Dan ontstond een schrikwekkende stilte. De kapitein van de „Carpathla" zegt, dat vier leden der bemanning van de .Titanic" den dood door bevriezing ge storven zin. Kolonel Astor weigerde held haftig het schip te verlaten, alvorens vrouw en kinderen gered waren. Zin laatste daad bestond daarin, dat bij een klein kind In de laatste reddingsboot naast zin moeder neerzette. De kapitein weerstond alle smeekbeden der passagiers om In een reddingboot plaats te nemen. Hl stierf op de brug. Een ander vertelt, dat onder het neer laten der reddingbooten jhet muziekcorps liederen speelde om de wanhopige passa giers wat op te vroollken. Plotseling werd de muziek gestaakt. Op een teeken van den dirigent begon het corps: .Nearer my Ood to thee" te spelen en ging voort met spelen totdat alle Instrumenten één voor één zwegen en alle muzikanten door het water verzwolgen werden. Tragische bizonderheden. Over den toestand der gewonden en zieken kan, volgens een telegram uit New-York, nog niets blzonders gezegd worden. In dat telegram wordt ook gezegd, dat de stormloop op de reddlngbooten zóó sterk Is geweest, dat de officieren van hun wapens moesten gebruik maken. De vrouw van Astor weet nog steeds niet, dat haar man Is omgekomen. Z! moet zwaar ziek zin. Volgens ooggetuigen moeten twee reddingbooten omgeslagen zin. Twee vrouwen zin onderweg gestorven. Ook wordt opnieuw gezegd, dat vele vrouwen en kinderen weigerden In de reddingbooten opgenomen te worden, omdat zl meenden, dat het schip niet zinken kon. Enkele booten, die plaats boden voor 75 personen, waren slechts met 40 bemand. Minnen met zwemgordels om zouden voor de oogen der schip breukelingen gezonken zin. Ofschoon de .Titanic" driemaal ernstig gewaarschuwd was voor het Isgevaar, heeft zl toch met een snelheid van 23 mllen per uur door deze gevaarllke plaats gestoomd. In het geheel zin van de geredden aan boord van de .Carpathla" nog 20 personen gestorven. Vier werden met zeemanseer begraven. 16 werden In Isverband naar New-York gevoerd. BI 18 schipbreuke lingen constateerde men aan boord van de .Carpathla" arm- en beenbreukenvan 2 personen waren de voeten afgevroren. De passagiers van de .Titanic" zeggen, dat zl reeds den geheelen dag door groote en kleine Ismassa's hadden gestoomd. Van kapitein Smith wordt ultdrukkellk gezegd, dat hl geen zelfmoord pleegde. Hl Is op de brug gebleven tot de .Titanic" In de diepte verdween. De zoon van den Zweedschen gezant te New-York zegt, dat de .Titanic" zonk, zonder een groote draaikolk te veroorzaken. Verdere berichten bevestigen de eerste tldlngen, waarin stond, dat ook vele eerste-klasse-passaglers In hun hut on- mlddelllk na de aanvaring den dood hebben gevonden. New-York, 19 April. Thans Is het bekend, dat niet minder dan 85 passagiers van de .Titanic" naar de ziekenhuizen te New-York gebracht zin. Den dood ontloopen. De heer H. P. Mutters, directeur der meubelfabriek Muiters Zoon te 's-Graven- hage (welke een aantal hutten geleverd had voor de .Titanic"), was ultgenoodlgd om met zin echtgenoote de eerste reis van dit schip mee te maken. De beer Mutters bedankie echter voor de ultnoodlglng, zoo deelt het Vad. mee. En In een Engelsch blad vindt men een verhaal van een droom, die mr. Mlddleton, vice-president van den Akron— Canton-spoorweg van Ohio, redde. Hl had een kajuit besproken reeds op 23 Maart. Doch hl voelde een bange onrust en droomde op 3 April, dat hl de .Titanic" In den Oceaan zag wegzinken. Den volgenden dag droomde hl hetzelfde. En hl zegde zin kajuit op Het gebruik van kali op de kleigronden. De statistieken van het kallverbrulk In Nederland leeren ons, dat er op de klei gronden betrekkellk nog weinig Kallmest gebruikt wordt, alhoewel dat gebruik In de laatste jaren geslegen Is. De voornaamste reden daarvan Is natuurlik, dat ook zonder die meststoffen tot beden goede oogsten konden verkregen worden. En dit komt weer, doordat in kleigronden betrekkellk veel kallverblndingen gevonden worden Intusschen, waar niet blkomt en wel afgaat, komt gebrek. Zeer veel landbouw gewassen op kleigrond, als suikerbieten aardappels en andere knolgewassen, alsook sommige granen, verminderen het Kali- gehalte van den bodem. Daar ataat tegen over, dat In die streken, waar veel vee gehouden wordt, met den stalmest weer een gedeelte van de Kali op het land terugkomt. Vaak gebeurt het echter, dat het Kallverbrulk die teruggave In den vorm van stalmest, verre overtreft. Daar Is of komt Kallgebrek. Wanneer een land bouwer dan ook ondervindt, dat op kleigrond b! voldoende bemesting met phosphorzuur en atlkstol de oogsten alnemen, dan heeft hl te onderzoeken, of de oorzaak daarvan kan zin, het gebrek aan Kali In den bouwgrond. In de laatste jaren zin vooral op lichte kleigronden proeven gedaan om te onder zoeken, welken Invloed een bemesting met de een ol andere Kallstof op den oogst heeft. Op de meeste plaatsen hebben dte proeven tot uitkomst gegeven, dat de opbrengst door toevoeging van Kill aan de gewone meststoffen zeer duldellk op sommige plaatsen zelfs zeer aanzienlik vermeerderd werd. Het Is nu eenmaal niet wel mogellk b! de tegenwoordige prlzen der landbouwgewassen met voldoende winst het bedrlf te voeren, als min niet de hoogste opbrengsten van het land tracht te trekken. Waar men vroeger tevreden was met 10 en 12 H.L. van het gemet, d. I. 24 tot 28 H.L. per Hectare, daar moet men nu 18 h 20 HL. zien te winnen, reap. 40 70. Dan eerst maakt men genoegzame winst In het bedril. Om die hoogste opbrengt op kleigronden te bllven trekken Is het noodlg een volledige bemesting met kunstmest te geven, dus ook Kali. In elk geval, waar de oogst op kleigrond op den duur vermindert, of waar men den oogst wil vergrooten, daar Is een voor de hand liggend middel, het aanwenden van Kali. Wanneer de kleiboer kali gebruikt, behoort hl een geconcentreed katlzout te nemen, b.v. zwavelzure kallmagnesla of 40 pCt. kallzout. Dit laatste kallzout Is voor de meeste kleigronden zeer aan te bevelen. Welke hoeveelheid? Dat hangt natuurlik samen met den vruchlbazrheldstoesland van den bodem. Maar als gemiddelde hoeveelheid geve men aan aardappelen van 400 tot 500 H.L. patenkall en aan voeder- en suikerbieten een hoeveelheid van 300 tot 400 K.O. 40 pCt. Kallzout. De kleiboeren die op dit gebied een proef willen nemengeven bovengenoemde hoeveelheden. Naar gelang het resultaat kunnen z] dan die bemesting later wlzlgen. hun minimumloon verkregen, maar het Is niet voor het geheele land vastgesteld, In de wet z]n geen loontarieven voor de districten opgenomen". De overwinning, indien van een overwinning kan worden gesproken, Is niet een beslissende geweest en als alle onbesliste overwinningen is zl dus ontzaglik duur gekocht. Na de staking. De Engelsche mlnwerkersstaklng Is ge ëindigd; nu komen de nabeschouwingen. Drie dingen zegt de Times, hebben deze staking vooral gekenmerkt: de kalmte, die het land onder de staking heeft bewaard; de orderllkheld van de stakers, eenlge weinig belangrlke uitzonderingen daar gelaten; In elk ander land, meent het blad, zou een staking van dien omving en die beteekenls van het begin af aan met bloedstorting gepaard z]n gegaan; en ten derde de uitstekende verhouding, die er tusschen mlnelgenaars en mlnwerkers Is gebleven. Volgens de meeste Engelsche bladen zal het nog wel eenlge weken duren, voor het bedril de kolenmlnen weer In vollen gang Is. Er zin mijnen, die door de staking zóó geleden hebben, dat men rekent ongeveer een week noodlg te hebben, alvorens de gangen weer vrl zin gemaakt en de vertimmeringen vernieuwd. Overal zin bl het hervatten van den arbeid bizondere maatregelen tegen ongevallen noodlg. Het grootste deel der nieuw gewonnen kolen gaat naar de spoorwegen, die lang zamerhand hun dienst weer zullen uit breiden. Op het eind van deze week zouden ook verscheidene lakken van Industrie In staat gesteld zin het bedrlf weer op te vatten. Nu de staking, die veertig dagen duurde, Is geëindigd, geelt de Evening Standard een korte samenvatting van hetgeen z] den lande gekost heefl. In de eerste plaats bespreekt dit blad het financleele verlies der mlnwerkers zeil. Zl verloren ongeveer 96 mlllloen gulden san arbeidsloon en moesten 14,400,000 gulden uit hun weerstands- kassen nemen. Mag men aannemen, dat de hoogere verdiensten als resultaat van de minimumloonwet ruim 1 mlllloen gulden zullen bedragen, dan zal ongeveer twee juen noodlg zin eer het geleden verlies weer is Ingehaald. De financleele verliezen van arbeiders In andere bedrlven, die van de kolen- productie afhankellk zin, waren eveneens belangrlk. Het loonverlies hier berekent de Evening Standard op zeker wel 42 mllloen gulden, het loonverlies van bedienden, agenten en kooplui op 12 mlllloen. Deze cllers gelden echter alleen de bedrlven, die rechtstreeks afhankelQk zijn van de kolen, voor welke kolen feltellk een grondstof Is. De andere bedrlven, die kolen voor beweegkracht noodlg hebben, verloren niet minder, het verlies der spoorwegen loopt In de mll- lloenen, het verlies der scheepvaart ten mlnite wel 9,600.000 gulden. In het geheel mag, zoo becifert het blad, het verlies van de gemeenschap dus ten minste op 224 mlllloen gulden worden geschat en misschien wel op het dubbele, als men alles In aanmerking kan nemen. Welke winst staat hier nu tegenover? vraagt het blad. .De mlnwerkers hebben Tegen de nieuwe Tariefwet. De Par]iche correspondent van De Nederlander vermeldt de adresien van de Nederlandsche Kamers van Koophandel te Londen en Paris legen het Tarltf- ontwerp-Kolkman en laat dan daarop volgen: Zonder ml een oordeel aan te matigen over de opportuniteit van den door de Nederlandsche Kamer van Koophandel te Paris, In vereenlglng met die te Londen, ultgevoerden stap, meen Ik toch het ernstige ervan te mogen betoogen. Wie draagt beter kennis van de mogeltke gevolgen eener tariefsherziening, dan juist die mannen, die deel uitmaken van zulke deskundige lichamen als de Kamers van Koophandel In den vreemde? Hoe men dus ook gestemd zj over het beraden of nlet-beraden van het dienaan gaande optreden der belde Kamers, onze volle aandacht verdienen de In boven aangehaald stuk ontwikkelde bezwaren wis en zeker. Gsmaanlaraadswarkiazing. Te Qoes zjn officieel candldaat gesteld voor een lid van den gemeenteraad (In plaats van den heer Van de Ven) de heeren A. F. de Pauw (r.-k) en L. Ruyssenaars (vrlz.-dem.) De cbristellke historische klesvereeniglng .Qroen van Prlnsterer" aldaar heeft be sloten den r.-k. candldaat niet te steunen. HeemaoHut. Aan het bestuur der Rotterdamsche Tramweg-Maatschappl werd het volgend schtlven verzonden. .Nu Uwe Maatschappl binnenkort de lln Rotterdam—Zlerikzee zal doortrekken over Renesse en Haamstede tot Burgh, verzoekt het Dagellksch Bestuur van den Bond Heemschut tot behoud der schoonheid van Nederland u, zooveel mogellk bl het aanleggen van die lln het houtgewas te sparen, en, op de plaatsen die zich daartoe leenen, als afscheiding begroeide dlkjes Ie doen maken, gelik zQ van oudsher op het eiland Schouwen worden toegepast. Tevens geeft het Dagellksch Bestuur U In overweging, zorg te dragen, dat de te maken wachthuisjes In het landschap passen. Daar het westellk gedeelte van het eiland Schouwen juist om zin land- schapsschoon bezocht wordt, zal het In het belang Uwer Maatschappl zin, dit zooveel mogellk te behouden". Het hondenkerkhof te Amsterdam. Eenlg In Nederland Is het hondenkerkhof aan den Amatelveenschen weg 225 te Amsterdam. Elk graf heeft z]n opschrift: .Hier rust Fox". .Hier rust onze lieve Brutje, gest. 15 Mei 1911", enz. Ook van bulten Amsterdam worden honden ter begraving op dit kerkhol aangenomen. De heer H. Lom heelt er tevens een hondenpension, waarin hondenelgenaars, die IQdellk uit de stad zin, of om andere reden hun hond niet kunnen verzorgen, hem kunnen uitbesteden. Niet alleen voor gezonde, ook voor zieke honden wordt daar gezorgd. Ook Is er een asphyx'atles- toestel, waarmee ongeneesllk zieke honden door middel van gasverstlkklng pijnloos uit hun llden worden verlost. H. M. de Koningin naar Parijs. De dagen van 1 tot 3 Juni z]n thans definitief vastgesteld voor het bezoek van H. M. de Koningin en Z. K. H. den Prins aan President Falflèrei en aan Paris. Hel pantserschip „Heemskerck" Is aangewezen om gedurende het verbllf der konlckllke familie aldaar, ter reede van Amsterdam aanwezig te zin. ingezonden Stukken. Eiland Tholen, April 1912. Aan het Bestuur van den Nederlandsehen Bond van Handelaren in Aardappelen. M. H.l Het waf ons aangenaam, dal we in bet nummer 9222 der Zlerlkzeesche Nieuwsbode doel en strek king vermeld vonden van uw onlangs opgerlchten bond ter bevordering vso een meer gesorteerden en netjes afgeleverden comsumptie-aardappel voor binnen- en bulrenland. W1 zin zoo vrl desbe- betreffende eenlge kanleekenlngen Ie maken op uw open brief, en wel voornamellk op die zinsneden, dal u wederslda wel eens het slacbt- r Her geweest zin van minder goede prscllken. En daarop moeten wl u eenlge nadere verklaring onserslds legen stellen. Doch allereerst moeten w| u volkomen gelik geven, dat u In uw recht zljt, om op een betere lOrteerlng aan te dringen. Werkelijk vele boeren maken misbruik met het afleveren hunner aard appelen. Hoevele malen ontmoet men bijv. als men van een boer een put weglaadt, dat die aardappelen, die door de horre zijn gevallen uit een vorige vracht, weer opnieuw worden nagezien en direct daarop weer met de volgende wagen vracht worden meegegeven naar het ichlp ol waggon. Hoevele boeren laten hun goed la het voorjaar Ie lang zitten, zoodat er veel schot aan de aardappelen komt. Nu worden de laatste jaren met rieken de aardappelen gekeerd zooals men dat noemt. Maar evenzeer worden b| de levering de aardappelen met schot er aan en met grond, atroo en ander vuil zoo opeens in de sak geschopt en op de wagen naar de onlvangplaats gebracht. Enkele boeren leveren af over de horre, zoodat dan het vuil aan de kuil bljft, maar die zin hier dun. Want alle boeren hebben bier wel een mooie dogkar, maar een deugzame horre om aardappelen te sorteeren of van vuil te reinigen, dat laten se meestal voor den koopman, comraltslonnalr cf schipper over. In zooverre zQt u dus volkomen in uw recht dat uw geach'e bond wil trachten aan die vuile en ook te veel gepoterde aardappelen een einde te maken. Maar wfl als commleslonnahs hebben ook nog een andere reden waarom w| uwen bond zouden toejuichen, zoo bl onder een gewenschte verhouding tusschen boer en commii- •lonnalrs tot stand kwam. Er zou ons Inziens merr vastigheid komen b| het sluiten eener eventueele koop. Want boeren en commlislonnalri z|n ook zoo vaak het slachtoffer der minder goede pract|ken van de handelaars geweest. Immers wat toch Is het geval all de markt nog maar eenlgszlns dreigt terog te gaan en een commisslonnalr heeft gekocht. Dat h| soms in 8 dagen niets over z|n gesloten koop hoort namen» z|n Izitgever gerloten. Daardoor geratkt de HglQd of de leverlngst|d over het gesloten accoord heen. De boer houdt zich dan evenwel nog al mak, omdat het niet vlugger is. Daarentegen is de boer anders als het z-1. Iels beter is. Dan gaat het accoord precies op den dag af en de commii8ionnalr Is de aardappelen kw|t, door drukte of door onachtsaamheid van z|n patroon betreffende den gesloten koop. Nota bene. Commissie wordt in zulk geval niet betaald, om reden er geen levering heeft plaats gehad. Aan wlen de schuld? Heeft de commisslonnalr geen koop gesloten Hoe vaak gebeurt het niet dat een koop ge- Bloten wordt, de schuit of waggon op t|d ter Inlading gereed ls. Alhoewel de koopman vol doende reeds overtuigd is, dat h| beste aardappelen gekocht heeft en de boer bovendien vertrouwd geen andere aardappelen meer beeft en h| zelf de aardappelen per postpakket hem gezonden, gekookt heeft op pulk best, begint h| na aankomst der eerste vracht van schip of waggon reeds van het geleverde te kooken. In den regel ls de markt dan niet vooruitgaande. Een dubbele bedeeiing van zout wordt allereerst aangewend om de aardappelen Hink zout te maken, zocdat de bloem reeds voldoende terug blQft en niet uit de aard appel komen kan door bet vele pekelwater waarin deze gekookt wordt En de uitkomst Is dat de part| voorlooplg wordt afgekeurd, de boer gehaald wordt en deze als het ware geprest wordt (daar h| somtqds met \00 mud In zakken itaat of met 2 ft 3 span aanvoert uit de kuil) s|n gekochte part| 10 ft 15 cent per mud gocdkoopèr te leveren dan de oorspronkel|ke bedongen pr|s. Is zoo'n handel eerlijk tegenover den boer? Wil zoo n boer geen gehoor geven aan de door den koopman lagere bieding, zoo vertrekt de schuit en de koopman meent er ecrl|k uit tez|n, terwijl boer en commisslonnalr overtuigd zijn van den minder netten handel, dien z| hebben zien af gespeeld. En somt|ds gebeurt zoo'n drama reeds ln de vroege morgenuren om op t|d met de schuit of motor te kunnen vertrekken. Nu nog een ander geval waar commisslon nalr of boer zoo vaak de dupe van worden. Vaak ontvangt een commisslonnalr telefonisch orders om te gaan koopen voor zekeren pr|s. Nadat h| één of twee uren, soms ook een halven dag beeft rond gefietst, komt h| verbl|d en vermoeid thuis. Verbl|d omreden hem de kans gunstig ls geweest om te koopen en h| met verlangd gezicht z|n vrouw meedeelt, dat h| aanvankel|k reeds 3 ft 400 mud gekocht heeft. Z|n vrouw evenwel rekt hem een telegram over, dat sinds z|n heengaan gestuurd ls door denselfden patroon waarvoor b| heeft gekocht, en schrik niet lezer, daar staat met zeer duldel|ke letteren op: .Order vervalt, niet koopen". Dus kort en krachtig, zonder omwegen wordt het telefonisch werk door een gril of lagere aan bieding, die sinds dien morgen Inkwam, van elders door zoo'n koopman afgeseind. Eindresul taat ls, dat van den geiloten koop niets terecht komt, de 3 a 400 mud gekochte aardappelen worden eenvoudig geroieerd, en de commisslonnalr wordt bedankt voor z|n moeite, en de boer voor z|n verkoopen- Dit, geachte bond, z|n nu nog maar zeer enkele gevallen van de vele praktQken die op het gebied van den aardappelhandel worden uitgehaald. En vooral de Amsterdamsche kooplui mak?n gedurig gebruik van de opgenoemde reclame-middelenom zoodoende een koop waaraan z| geld meenen te zullen verspelen, ongedaan te maken. En indien nu door het oprichten van uwen bond dergel|ke bewezen prakt|ken streng beboet' worden ln 't vervolg, zoodat iedere toegetreden koopman verplicht kan worden om datgene, wat b| volgens contract van uwen bond gekocht heeft, te ontvangen, zullen de boeren den bond op prQs stellen en sullen zQ gaarne betere levering doen plaats hebben. En doet ze dit niet, zoo is de bond van papier, en ligt h| In één Jaar uit elkander. Op uwen bond ls nog eigenlik van toepassing de les des grooten meesters: Doet eerst den balk uit uw eigen oog, en dan den splinter uit uwes broeders oog. En eindelik bestaat b| doorvoering van uw bond nog dit gevaar, dat enkele, misschien vele kooplui, voorlooplg uit den bond bl| ven. en dat de hoeren wagen om met hem Juist voor 10 ft 15 cent per mud op de oude nu sinds tientallen van jaren gevestigde methode zaken te doen. Daardoor zal de boer allereerst dan ons vragen: Is de patroon la den bond? zoo ja, dan verkoop ik aan-unlet, zoodat w| ten slotte moeten hebben kooplui ln den bond en kooplui uit den bond, en dan den boer bieden f 2,50 b.v. voor een bondskoopaan en f 2,40 voor een antl-bondskoopman. Wie zal nu de meeste aardappelen koopen Wie ltcht daar Om m|n duizeligheid Een Abonné-Landboüwir. Topgrafisch Wssrbsrleht, naar waarnemingen verricht In den morgen van 22 April 1912, medegedeeld door het Konlnkllk Nederl. Meteorologisch Instituut te De B1IL Hoogste barometerstand 771.7 te Stockholm. Laagste barometerstand 744 4 te Nice. Verwachting (van den avond van den 22 April tol den avond van den 23 April): Zwakke tot matigen .Oostellken tot Noord- Oottellken wind, helder lot llchtbewolkt droog weer, leta koeler. Qetrouwd: ANDRIES J. MOL J.Jz. en JANNETJE LINDENBERQH Dd, die bl deze hunnen hartelljken dank betuigen, ook naraena wederzldache Familie, voor de vele bewlzen van belangstelling, bl bun huwellk ondervonden. Kruiningen, 18 April 1912.

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1912 | | pagina 6