Woensdag 10 Januari 1912.
Eerste Blad.
(25 ierikzeesohe
C o u r a n t).
Dit nummer bestaat uit twee bladen.
A T TENT I E.
ONDERWIJZERES.
BEKENDMAKING.
D RANK WE T.
HINDERWET.
De Land- en Tuinbouw-
Ongevallen-Verzekering.
Uit Stad en Provincis.
ZiEKiKZEESCHE
NIEUWSBODE.
ABONNEMENT.
De abonnementsprgs van dit blad, dat ledeten
MAANDAO, WOENSDAO en VRIJDAO verachgnt, la
voor Zierikzee I 1,30, voor alle andere plaatsen In
Nederland I 1,60 per 3 maanden.
Voor het buitenland, verzending eent per week, I 10
per |aar bQ vooruitbetaling.
68»ta IAARGANG. No. 9182.
(Htgnvar-Hoofdredaoteur A. FRANKEL.
Hedaoteur i J. WAALE.
ADVERTENTIE N.
Van 1—3 regelt 30 cti., meerdere regelt 10 ctt.
Qroote lettert worden naar plaatsruimte berekend.
De Inzending moet geschieden det Maandags-
Woentdagt- en VrOdagi-mlddagt uiterlQk 1 ara.
A'le betalingen moeten geschieden bQ den Direotouri A. J. DE LOOZE Jr., Hoek Schuithaven, Zlerlktee.
Het Kantoor Is geopend eiken werkdag van 's morgens 9 tot 's avonds 8 ure.
Ter bevordering van den geregelden
gang van zaken, verzoeken wg dringend
de voor ont blad bestemde brieven en
drukwerken te adretteeren alt volgt:
Advertentlgn en abonnementen aan de
administratie, hoek Schuithaven.
Brrlchten en Ingezonden Stukken aan
den Hoofd-Redacleur den heer A Frankel,
Vrge. Klachten aan den Directeur.
A. J. DE LOOZE Jr.
uBfc De DIRECTEUR van het Post-
kantoor maakt bekend, dat van al
15 Januari at. verkrggbaar gesteld worden
strookjes met het opschrltt „Ni.» b-
stallen op Zondag" tegen den prgs
van 1 cent per vel van 50 stuks. De
strookjes kunnen gehecht worden op voor
het binnenland beitemde stukken, waarvan
de bestelling op Zondag niet wordt verlangd.
Aan dc openbare lagere ichool B te Zierikzee
(hoofd de heer P. VAN DER HAVE) komt te
vaceeren eene betrekking van onderwijzeres, In
het bezit der acten voor nuttige handwerken en
vrfle- en orde-oefeningen der Gymnastiek.
Jaarwedde f 600 met minder dan 3 dienstjaren,
en 6 drle-jaarllksche verhoogingen van f 50, ook
voor dienstjaren elders doorgebracht.
Solllcitat'ën (adres aan den Raad op zegel)
worden franco Ingewacht bj den Burgemeester,
vóór den 28 Januari c.k.
De BURGEMEESTER en WETHOUDERS van
Zierjkzee
Gelet op artikel 230 der Gemeentewet en op
de circulaire van de Gedeputeerde Staten dezer
provincie van 8 Augustus 1879, no. 5 (Prov.
blad no. 73);
Brengen ter algemeene kennis, dat b| hen het
voornemen beslaat aan den Oemeenteraad voor
te stellen, een gedeelte van het Havenplein, ge
durende de kermis ln de laren 1912, 1913, 1914
en 1915, aan den openbaren dienst te onttrekken
voor het verstrekken van eene standplaats voor
een caroussel, Ier gelegenheid van de In die
Jaren te houden jaarmarkt.
Z(, die beswaren mochten hebben tegen die
onttrekking van grond aan den openbaren dienst,
kunnen deze aan Burgemeester en Wethouders
schrlftclQk kenbaar maken vdtfr den 16 Januari a.s.
Zierikzee, den 9 januari 1912.
De Burgemeester en Wethouders voornoemd,
D. VAN DER VLIET, Burgemeester.
JAN SNELLEN, Secretaris.
De BURGEMEESTER en WETHOUDERS van
Zierikzee maken bekend, dat bij hen een ver
zoekschrift ii Ingekomen van J. J. DE VLIEGER,
bierhandelaar, wonende in deze gemeente, om
vergunning tot verkoop van sterken drank in het
klein, krachtens artikel 1, 2e lid b. der Drankwet,
voor gebruik elders dan ter plaatse van verkoop,
in het benedenlokaal van het perceel staande in
de Meelstraat alhier wijk B no. 415, welke lokali
teit eene oppervlakte heeft van 50 M
Binnen twee weken na de dagteekenlng dezer
bekendmaking kan ieder tegen het verleenen van
de vergunning schriftelijk bezwaren bQ Burge
meester en Wethouders inbrengen.
Zierikzee, den 9 Januari 1912.
De Burgemeester en Wethouders voornoemd,
D. VAN DER VLIET, Burgemeester.
JAN SNELLEN, Secretaris.
De BURGEMEESTER en WETHOUDERS van
Zierikzee maken bekend:
dat op de Secretarie dezer gemeente ter visie
is gelegd een verzoekschrift met b|lagen van
H. J. LANDMAN, wonende in deze gemeente,
waarbf vergunning wordt gevraagd tot oprichting
van een LAKOVEN tot het lakken van rQwielen
in z|ne werkplaats, staande in de Korte Nobet-
straat, plaatselijk gemerkt w|k A no. 76, kadastraal
bekend sectie A no. 825;
dat op Woensdag den 24 Januari aanstaande,
te 12 uur des middags, op het Raadhuis dezer
gemeente in de Vergaderkamer van het Bestuur,
gelegenheid zal worden gegeven tot het inbrengen
van bezwaren tegen de oprichting van bedoelde
inrichting;
en dat zoowel de verzoeker als zQ die bezwaren
hebben in te brengen, gedurende drie dagen vóór
dien tQd, op de Secretarie dezer gemeente kunnen
kennis nemen van de ter zake ingekomen
schrifturen.
Zierikzee, den 10 Januari 1912.
De Burgemeester en Wethouders voornoemd,
D. VAN DER VLIET, Burgemeester.
JAN SNELLEN, Secretaris.
Welke verschillen bestaan er tusschen de
Land- en Tuinbouw Onderlinge en de
Ongevallenwet en waarom zijn die
verschillen In het leven geroepen
II.
BQ de oprichting van de Land- en
Tulnbouw-Onderllnge heelt deze groote
en grootiche gedachte voor gezeten, een
organliatle In het leven te roepen, die
geheel paiaen zou voor het bedryt
Daarvoor wat noodlg, dat die organliatle
zou wortelen in het itedtQI, zich zou
ontwikkelen naar het bedryt, en worden
beituurd door de betjelenaars van het
bedtgi. De organliatlezou dut uit het
bedryt opgroeien, en zou daardoor worden
een practliche organliatle, aanilultend aan
het bedryt.
Ii een wet uitgevaardigd, dan zien wij,
dal de przCtyk van het leven, van het
bediyi, zich daaraan moet aanpanen, en
als dit nu niet gaat, dan ontitaan er
botilngen. Dan moet de wet worden
herzien, doch omdat dit niet leder oogen-
bllk kan geichleden de itaatimachine
werkt niet inel biyven vele gebreken
zeer lang bestaan, en wekken daardoor
ontevredenheid. Somi biykt, dat de heele
opzet van een wet loutiel li geweeit, en
dan wordt het nog erger. Dit aliet voor
komt men, door zooali bij de Land- en
Tulnbouw-Onderllnge li gedaan, de regeling
te laten groeien uit het bedrgt op; al
groeiende ortitaat dan de boom, die van
jongsaf geleld la geworden. De fouten, die
men maakt, worden ipoedlg ontdekt en
dadeigk hersteld, doch bg (en wet gaat
dat maar zoo niet. De wet begint van
boven af, maar de Land- en Tulnbouw-
Onderllnge zgn begonnen van onder op;
vandaar de groote vertchlllen, waarop wg
nu even willen wgzen, en waarbg dan
vanzelf de goede kwaliteiten van de
Land- en Tulnbouw-Onderllnge zullen
uitkomen.
1°. De uitvoering van de Land- en
Tulnbouw-Onderllnge Is geheel In handen
van de land- en tuinbouwers zelf, van
menschen dus, die het bedrgt en het leven
van de arbeiders door en door kennen.
Omdat zg ook de plaatseigke toestanden
zoo goed kennen, weten zg precies, op
welke wyie het best kin worden opgetreden.
Het spreekt vanzelt, dat dit alles veel
doelmatiger en sneller en goedkooper gaat,
dan wanneer dit moet geschieden door
ambtenaren, die bulten het bedigt, bulten
het leven van de arbeiders staan, en niet
bekend zgn met de plaatseigke omstandig
heden
2°. omdat het werk voor de Land- en
Tulnbouw-Onderllnge verricht wordt door
de leden zelf, behoeven deze werkzaam
heden niet duurder te zyn dan de leden
zelf willen. Worden ambtenaren door de
regeering met deze werkzaamheden belast,
dan kost dit In leder teval heel wat meer;
3°. bg de Land- enTulnbouw-Onderltnge
worden de onkosten na het einde van
leder jaar omgeslagen over de leden,
zoodat alleen betaald worden de werkelijke
onkosten, niet meer en niet minder. Deze
belal ng is ook de blligkite. Het rgk schat
de vermoedeiyke onkosten en omdat er
geen tekorten mogen ontstaan, schat de
regeering wat ruim naar den velllgen kant
voor haar, te meer, omdat zg reeds zooveel
leergeld heeft gegeven. Otdurende de vQf
eerste jaren, dat de Ongevallenwet heelt
gewerkt, Is een tekort ontstaan van vfer
mlllloen gulden. Wg kunnen er dan ook
zeker van zgn, dat, als de Regeering de
Land- en Tulnbouw-Ongevallenverzekerlng
zou ter hand nemen, er hooge premlëu
zouden moeten betaald worden
4°. zoodra de land- en tuinbouwers
zich geheel hebben Ingeleefd In de
organisatie en de uitvoering van de Land
en Tulnbouw-Onderllnge en dat hebben
zy meestal apoedlg dan geichledt de
behandeling der ongevallen zeer vlug, wat
vooral daardoor wordt bevorderd, dat de
behandeling plaatselijk geschiedt
5°. het plsatseiyk karakter van de
Land- en Tulnbouw-Onderllnge brengt
ook mede, dat de contróle zeer eenvoudig
en doelmatig Is en bovendien niets kost,
omdat de patroons gemakkeiyk op de
hoogte kunnen biyven van den toestand
van de getroffenen
6°. het la In het belang zoowel van
de knechts als van de patroons, dat er
zóó weinig mogeiyk ongevallen gebeuren.
Afgescheiden van zyn pQnlljk llchameiyk
lettel, ontvangt dn arbeider toch hoogstens
maar van zyn daggeld, zoodat elk
ongeval hem achteruit brengt. Ook den
patroons kosten de ongevallen geld, omdat
zy de onkosten moeten betalen.
Daarom zullen land- en tuinbouwers
zooveel mogeiyk beveiligingen ln hun
bedryi aanbrengen, en dit geschiedt dan
ook reeds. Door de Land- en Tulnbouw-
Onderllnge Is reeds de aandacht gevestigd
op beveiligingen die aan dorsch- en haksel
machines kunnen worden aangebracht en
op een constructie voor een beveiliging
aan den voet van ladders. In deze richting
wordt voortgewerktzoodat het gevaar
voor de knechts minder wordt;
7°. van niet minder belang li het lelt,
dat de Land- en Tulnbouw-Onderllnge
opvoedend werken, omdat zy de aan
gesloten land- en tulnbouwera leeren zelf
hun elgeu bedryt te regelen en zeil de
laaien te dragen, die het bedrgt mede
brengt. Daardoor komen krachten tot
ontwikkeling, die anders sluimerend bleven
en nu weer aanleiding geven tot anderen
arbeid, bet bedrgtaleven rakend.
Maar het allergrootste voordeel is, dat
men door de ervaring, die men nu reeds
met de Land- en Tulnbouw-Onderllnge
heeft opgedaan, gekomen is tot een Land
en Tulnbouw-Ongevallen-Verzekerlng, die
geheel aanpast aan het bedrijf en waarover
werkgever en arbeider ln hooge male
tevreden zgn.
De Land- en Tulnbouw-Onderllnge Is
een sociale regeling, opgekomen en ge
toetst sin de praktgk van het bedryt, en
daardoor een regeling by uitnemendheid.
De toestand Is dan ook zóó, dat de
Lsnd- en Tulnbouw-Onderllnge Ihans
voorbeelden zgn voor de Regeering, hoe
men sociale regelingen practlsch In elkaar
moet zetten. Als de Tweede Kamer de
regeling van de Lind- en Tulnbouw-
Onderllnge aanneemt voor iteun van
arbeiders, die ongevallen In het land- en
tuinbouwbedrgt krijgen, dan heelt men
de meest bruikbare Land- en Tulnbouw-
Ongevallenwet.
Hebben wy in het voorgaande de groote
beginselen besproken, waarop de Land
en Tulnbouw-Onderllnge zyn gebouwd,
en waardoor zg zooveel deugdeigker zyn
voor de patroona en voor de knechts
dan de Ongevallenwet, hoewel de uit
voering toch veel goedkooper is, thans
resten ons nog een paar kleine verschil
punten op te noemen, die wel van niet
veel beteekenls zyn, doch ook nog aan-
toonen hoe rationeel de Land-enTuInbouw-
en Tulnbouw-Onderllnge zyn.
Het komt herhsaldeigk voor, dat aan
Industrie-arbeiders door de Ongevallenwet
zeer kleine bedragen als biyvende rente
worden uitgekeerd. Zoo zgn er arbeiders,
die om de veenlen dagen per poalwlisel
slechts enkele centen ontvangen. Dat Is
natuutiyk een belacheiyke toestand. De
Lind- en Tulnbouw-Onderllnge geven In
zoo'n gevat een som In eens. Daaraan
heelt de getrcffene ten minste nog wat.
De Ongevallenwet geelt by biyver.de
Invaliditeit steeds een rente. Op veizotk
van den arbeider kunnen de Land- en
Tulnbouw-Onderllnge hem, als blijkt, dal
dit in het belang van den arbeider Is, een
som In eens ultkeeren. Op deze wyze kan
een arbeider dan heel wat beier geholpen
worden door de Lind- en Tulnbouw-
Onderllnge dan door de Ongevallenwet.
Vallen wy het voorgaande samen, dan
biykt, dat de Land- en Tulnbouw-
Onderllnge twee organlsatlei zyn, die
zoowel voor de patroona als voor de
knechts verre te verkiezen zyn boven de
Ongevallenwet.
By de Land- en Tulnbouw-Onderllnge
worden de ongevallen vlug behandeld, de
patroona werken In hun eigen belang
mede lot een correcte uitvoering, door
het aanbrengen van beveiligingen tracht
men ongevallen Ie voorkomen, en doordat
de land- en tuinbouwer» zeil de uit
voering verrichten, kunnen zy de admini
stratiekosten zoo klein mogeiyk maken.
Daarom Is de ongevallenregeling, zooali
die Is neergelegd In de Lind- en Tulnbouw-
Onderllnge voor den land en tuinbouw de
meest gewenschte.
In een slot-aitikel zullen wy eens nagaan,
hoeveel goeds er reeds door de Land- en
Tulnbouw-Onderllnge Is tot stand gebracht.
Zierikzee, 10 Jan. In de jongste raads
vergadering werd, zooals men weet, het
ontwerp Algemeene Politieverordening voor
de gemeente Zierlkree artlkelsgewyze be
handeld. De eindstemming over genoemd
ontwei p werd tot de volgende vergadering
uitgesteld. Wanneer, alvorens de eind
stemming haar beslag krygt, geen wyzl-
gingen In het ontwerp meer gemaakt
worden, dan zullen de artikelen 55 en 61
er aldus uitzien:
Art. 55.
Het Is verboden
a. te laden of geloste goederen aan en
op de kaden der havens acuers te
leggen of te stapelen, dan voorgeschreven
is door den Havenmeester;
b. die goederen daar te doen verbiyven
tusschen zonsonder- en zonsopgang,
tenzy met vergunning van den Haven
meester; en
c. met peeënwagens op de Oude- en
Nieuwe Haven bg het laden ol lossen
aan de havens der gemeente te staan
op minder dan 3 M. afstand van den
kaaimuur of de beschoeiing.
Op den Vlsschersdgk en de Engelsche
kade, behalve over eene lengte van
20 M., gerekend van den oosteigken
muur van het pakhuis plaatseigk ge
merkt wgk D no. 559, af, westwaarta,
waar het blctenladen en pulploasen
geheel verboden Is, zullen de wagens
minstens IJ M. van den kaaimuur ol
de beschoeiing verwgderd moeten
biyven.
Art. 61.
Het Is verboden over de klinker-, voet
en wandelpaden, over de wandelplaatsen,
over .de Batte" wanneer daar geen
psatdenmatkt wordt gehouden, over het
perk rondom de Nieuwe Kerk, met uit
zondering van den toegangsweg tot hel
kerkgebouw, over het begrlnd gedeelte
van het Havenpteln, wanneer daar geen
paardenkeurlngen ol kermis worden ge
houden, en over het grasperk op de Oude
Haven, met eenlg trekdier of voertuig,
aangespannen ol niet, hand- en andere
kirren en kruiwagens, te rgden ol te gaar
Eveneens is het verboden te looper
over het graspet k op de Oude Haven.
Onder voertuigen zyn kinder- en hand-
melkwagens niet begrepen.
tn de bovenzaal van de sociëteit
Verwer vergaderde Maandagavond de ver-
eenlgtng .Algemeene Ontwikkeling". De
voorzitter, mr. H. Potvliet, opende de
vergadering. Door den secretaris, den
heer H. J. van Nouhuy«, werden de notulen
gelezen, die na een aanvulling werden
goedgekeurd. In de plaati van mr. D. van
der Vliet, die bedankt had, werd tot be
stuurslid gekozen de heer J. H. Sloop.
Na eenlge discussie werd K vloten het
ledental van het bestuur met fee uit te
breiden. Hierop werd de verg' 'erlng ge-
schotst.
Bh haar heropening sprak de voorzitter
de icden en hunne dames toe, hun In het
nieuwe jaar al het goede toewerhend.
Hy hoopte, dat 1912 voor de vereenlging
een vruchtbaar jaar zal wezen. Vervolgen»
gaf hy het woord aan dr. Regenaburg tot
het houden van zyn lezing: .Het leven
vóór de geboorte". Hel onderwerp, dat
door teekenlngen en platen aanschouweiyk
werd toegelicht, leent zich niet voor een
veratag In dit blad, zoodat wy meenen te
volstaan, wanneer wy verklaren, dat het
vele wetenswaardige, hetwelk door den
spreker werd medegedeeld, rret groote
belangstelling door het audltoi n gevolgd
werd.
De voorzitter bedankte sprek. voor zgn
belangryke voordracht, daarbg dr wensch
uitsprekende, dat hg nog meermalen de
leden op een lezing vergasten mr -e.
.De atad aan het Veer", In brief
wisseling waar O. F. Haspels de .Onze
Eeuw"-»fleve'lng mede opent, bedoeld,
Is Tholen. Tholen zou bedreigd worden
met aansluiting bg het wereldverkeer.
„Daartegen nu moet gewaarschuwd
worden. Want het la Tholen'a ondergang,
zedeigk en maatschappeigk oeconomlsch
heet dat. geloof Ik. Naaimale Immers de
aandeelen der electrlichergzen, zsktTholen.
Mgn lief Tholen verloor toch al te veel
van zgn cachet, doch wordt dit plan ver-
wezenigkt, dan vaagt de roes van het
Internationale leven het reatje van Tholen'a
oorspronkeiykheld weg. Zoo,n electrlsche
zuigt uit zulke stedekena de goede ele
menten naar de wereldsteden en brengt
er voor In de plaats de ondeugden der
groote wereld, die er onbelemmerd voort-
tieren.
.Maar ook oeconomlsch gaat Tholen ten
gronde. Ik hoor het vader nog aan tafel
repeteeren, toen er sprake was van Tholen's
aansluiting aan het spoorwegnet; de stad
ontvangt eenlge duizenden 's jiars door
de verpachting van het veer; de pachter,
twee knechts, een controleur hebben met
hun gezinnen een goed bestaande reizigers