Ingezonden Mededeelingen. Geaaengd Nieuws. houden van het corps. Door aan de beleefde ultnoodiglng der gemeente geen gevolg te geven, beantwoordt gQ dus hare goede bedoelingen met smaad. Laat u dus niet van de wijs brengen door ver keerden raad, weest ronde zeelui, en komt vanavond In grooten getale op naar de tooneelvoorstelllng. QQ zult 't u niet beklagen. Mlnderjarlgeh en miliciens mogen passa gieren tot één uur, en zullen dus na afloop nog tijd genoeg hebben om zich op straal of In café fe vermaken. ik reken op u". QOEDHART, divisie-commandant. Het Is wel teekenend, dat zoodanige order moet worden uitgevaardigd. Zal men nu eindetijk eens leeren begrijpen, vraagt het Haagsche blad, dat de slechte geest bij marine en leger dieper oorzaak heeft, die niet met reclame-artikeltjes Is weg te nemen? LUCHTVAART. De vliegtocht van Parijs naar Brussel Is Zondag goed afgeloopen. De Hollander Wijnmalen vertrok 7.45 's morgens van Parfs en was 1.16 's middags te Brussel; de Franschman Legagneux kwam eerst te 2.25 te Brussel aan. Toen vloog Wijnmalen weer naar Parijs terug, doch wegens den invallenden donker moest hij te St.-Quentin landen, te 5,06 's avonds. Was hij geen twee uren te laat opgestegen, dewijl de tijdaanwijzing ontbrak, dan had hij terug kunnen zijn te Parijs; dit speet hem, zelde hl). Een dichte menigte stond langs den weg om den koenen aviateur toe te juichen. Hij en zijn passagier werden In een auto gebeurd, en naar zijn hStel gereden. Hl) was zeer verkleumd en vermoeid, zijn handen waren Ijskoud; hij was 400 M. hoog geweest. HQ had in deze vlucht het wereldrecord geslagen: 460 K.M. In negen uren afgelegd. HQ heeft Maandagmorgen zQn reis naar ParQs voortgezet en vol bracht, en dus waarschQnlQk den prijs van honderdduizend francs gewonnen. Toen hQ Zondagavond op het balkon van het hótel kwam, werd hQ luid toegejuicht. Hel stedelQk muziekkorps speelde de Nederlandsche volksliederen. Het Fransche luchtschip „Clément Bayard" heeft Zondag den tocht naar Engeland gemaakt. Ten 7.15 te La Motte- Breuit opgestegen, was 't ten 1.30 te Norwood Strubbs. De reis ging over Boulogne en Folkestone. In zee waakten torpedobooten, aan wal automobielen. De Engelschen waren vol geestdrift. Te Ashford liep zelfs midden onder den dienst de kerk leeg. Te Londen manoeuvreerde het schip over de St.-Paul, Trafalgar Square, Bucking- hampalels en Hydepark. Hierover meldt men nog nader: Thans is het eerste bestuurbare lucht schip, de „Clément-Bayard", van ParQs naar Londen gevlogen. De eerste proef is dadelQk uitstekend geslaagd. Over het Kanaal hing een dikke nevel. De luchtkrulser bleef ongeveer 250 M. boven den zeespiegel. De richting was aangegeven door een drietal Fransche torpedobooten. De eerste torpedoboot ont dekte de reizigers, zoodra ze de Fransche kust achter zich hadden gelaten. De tweede lag midden In 't Kanaal. Toen werd de nevel zóó dicht dat men de derde boot miste en het eerst de hulzen van Folkestone ontdekte. Te 12 u. 53 min. vloog de ballon over de grens van Londen. Overal vormden zich menschengroepen. Tegen één uur vloog de ballon elegant om den toren van St.-Paul, en vervolgens over The Strand, Trafalgar Square, Bucking ham Palace en Hyde-Park naar Wormwood Scrubbs, waar de Dally Mali een hal had doen bouwen. Het luchtschip heeft de reis één uur vlugger volbracht dan met den snelsten sneltrein den afstand over land mogelijk zou zQn geweest. De snelste auto's konden den ballon niet volgen. De machine werkte voortreffclQk en de geheele reis was zeer voorspoedig. In een beschrQvIng van zQn tocht van ParQs naar Londen zei de vervaardiger van het luchtschip, dat hQ het Kanaal be reikte op een hoogte van 500 M. De wind werd hevig, en men daalde tot 250 M. Tusschen Boulogne en Cap Qrlsnes waren drie torpedobooten geposteerd om het luchtschip te begeleiden. De eerste zette dadelQk koers naar Folkestone en het lucht schip volgde. De bestuurbare ballon moest onophoudelijk laveeren om de boot in de gelegenheid te stellen mede te komen. Toen Folkestone In 't gezicht kwam Het de „Clément-Bayard" de torpedoboot snel achter zich. Boven de Theems hadden de luchtrei zigers het niet gemakkelQk. Clément-Bayard was zeer bezorgd, dat de landing moelelQkheden zou opleveren, doch de soldaten, die hem zouden helpen, bleken handig geoefend en het publiek hield zich rustig, zoodat de landing, het moellQkste van de geheele reis, met een bestuurbaar luchtschip, zeer voorspoedig tot stand kwam. (Onder verantwoordelijkheid van den Inzender). Van 1—5 regels TS Cte.; elke regel meer ïfi Cts. WATERZUCHT. Blazen onder de oogen, Opgezwollen enkels en handen, en Gezwollen ledematen tooncn aan, dit de nieren nalatig zijn In hel uit het lichaam afvoeren van de vloei bare onzuiverheden en opgeloste vergiften. Waterzucht is een zeer ernstig verschQnsel, omdat dit aantoont, dat de nieren en blaas hun werk niet behoorlQk doen. Langzamer hand verliezen zQ hun kracht om de vloei bare onzuiverheden en opgeloste vergiften uit het lichaam af te voeren. Het buiten sporige water In uw lichaam verarmt het bloed, en het verzwaart aanmerkelQk het werk van het hart. De oogleden van den patiënt worden opgeblazen en bQna doorschQnend. Uw gelaat zwelt op, voornamelijk onder de oogen. Het water verzamelt zich In de handen, enkels en beenen. Daarna zwellen uw ledematen buitengewoon op door het water, en wordt de huid gespannen en glimmend, en wanneer men met den vinger op de zwellingen drukt, blQft die Indruk eenigen tQd zichtbaar. Vroeger dacht men, dat herhaaldelQk aftappen van het water het eenlge middel was om de ernstige waterzucht te doen verdwQnen. Maar de verlichting, die men door aftappen krQgt, Is slechts tijdelijk. De genezingen door Foster's RugpQn Nieren Pillen zQn blijvende genezingen, omdat dit geneesmiddel de werkelQke oorzaak van waterzucht namelQk de nieren bereikt en geneest. Foster's Rugpijn Nieren Pillen werken rechtstreeks op de nieren en blaas, zQ voeren hen zachtjes tot gezondheid en kracht terug, zoodat het opgehoopte water door de natuurlQke kanalen wordt ontlast, en de vloeibare onzuiverheden regelmatig uit het lichaam worden verwQderd. WQ waarschuwen tegen namaak onder gelQkluldende namen. Let er daarom op, dat de handteekenlng van James Foster op de doos voorkomt. Foster's RugpQn Nieren Pillen zQn te Zlerikzee verkrQgbaar bQ den heer M. S. Polak en te Tholen bQ den heer W. Potter, Hoogstraat. Toezending geschiedt franco na ontvangst van post wissel ft f 1,75 voor één - of f 10,— voor zes doozen. Wellman's redding. Londen, 19 Oct. De Dally Telegraph ontving kort na middernacht 't volgend telegram van Wellman, Dinsdag afgezonden door middel van draadlooze telegrafie aan boord van het stoomschip „Trent", vla New-York: Na Zondagmorgen Nantucket gepasseerd te hebben, legden wQ volgens berekening 140 mQlen af naar het oost-noord-oosten, ons latende voortstuwen door een flinke koelte, zonder dat de motor werkte. Zoo bereikten wQ na den middag 42 graden noorderbreedte en 67 graden westerlengte ongeveer. Hier draalde de wind naar het noord-westen"de „America" werd met een snelheid van 25 mQlen per uur (de snel heid van den wind bedroeg niet minder dan 30 mijlen per uur) voortgedreven. De afhangende kabel met drQver, die beoogde het luchtschip vast In de lucht te doen liggen, werd met geweld over de koppen der golven voortgetrokken, telkens het luchtschip een schok gevend', waardoor het zoodanig begon te rollen, dat het met algeheele vernieling bedreigd werd. Het was een verschrikkelQke nacht, doch de geheele bemanning hield zich kalm, ja zelfs bleef zQ in opgewekte stemming. WQ waren zeer uitgeput; de een na den ander vielen wQ Inslaap, nietsanders[verwachtend, of wQ zouden in den Oceaan ontwaken. De equlllbrateur (de afhangende kabel) deed den ballon hoe langer hoe meer dalen en dreigde de reddingsboot mee te nemen, ons eenlgste redmiddel. WQ kwamen overeen aan boord van het luchtschip te blQven. Om het luchtschip te verlichten wierpen wij gasoline uit. Om drie uur In den morgen werd bevel gegeven den motor In werking te stellen, teneinde te trachten Europa of de Azoren te bereiken. De wind bleef ons aanvankelQk gunstig, maar weldra draalde hQ naar het noord oosten, zoodat het onmogelQk werd om de Azoren te bereiken met onzen verminderden gasollne-voorraad. Er werd dus besloten een poging te wagen om de Bermuda eilanden te bereiken. WQ lieten ons dus weer naar het zuid-westen drQven op den wind, met een snelheid van 15 mQlen ongeveer in het uur, aldus den motor en de gasoline sparend voor een laatste poging. Want wQ waren besloten het luchtschip zoo lang mogelQk te houden. Maandagavond wierpen wQ opnieuw gasoline, alsmede een deel van de machines, die beschadigd waren, over boord, teneinde ons In de lucht te houden gedurende den kouden nacht. WQ waren er van overtuigd, dat het onmogelQk zou zQn ons nog langer dan dezen éénen nacht In de lucht te houden. Een dreigend gevaar was echter, dat de equlllbrateur zou breken of de reddings sloep zou doen zinken; deze werd daarom gedurende een sterken wind met groote moeite neergelaten. WQ hadden namelQk In den vroegen morgen op een afstand van twee uur het stoomschip „Trent" opgemerkt en onze eenlgste kans op behoud was nu de boot uit te brengen, ln plaats van den nacht al te wachten, als wanneer er geen enkele hulp In de nabijheid zou zijn. Het uitbrengen van de sloep werd met groote handigheid verricht. Vanlman (één van Wellman's tochtgenooten) Het den ballon dalen tot dicht bQ de oppervlakte van het water en Slmon (een ander der opvarenden) leidde het te water laten der boot. De equlllbrateur sloeg met geweld langszQ tegen de reddingsboot aan, waardoor deze bQkans omsloeg. Slmon bleef het laatst aan boord van het luchtschip totdat hQ zag, dat allen In de reddingsboot In veiligheid waren; toen verliet ook hij den ballon. Ontdaan van het gewicht van de sloep steeg de „America" in de hoogte en verdween weldra In de verte. Men zag 't luchtschip met weinig spQtlg- held na, omdat het zijn doelmatigheid niet had bewezen. WaarschQnlQk zal een grooter en krachtiger luchtschip worden gebouwd. De zware equlllbrateur, die de snelheid van den ballon vertraagde, het luchtschip naar omlaag trok en het sturen onmogelQk maakte, was een noodlottige dwaling van de bouwers van dit luchtschip. De reis Is echter een poging geweest, die de moeite beloonde. WQ hebben over de wereldzee een afstand van duizend mQlen per ballon afgelegd. Hat eind van aan Wellman-tocht, Degenen, die Wellman's poging om den Atlantlschen Oceaan over te vliegen met een bestuurbaren ballon, een dolzinnige poging noemden, hebben gelQk gekregen door het bericht van Wellman's redding. Dinsdag kreeg het blad de New-York Times (dat met de Londensche Daily Telegraph Wellman's ballontocht heeft be kostigd) een marconlgram van den gezag voerder van het stoomschip „Trent" met de tijding dat hQ Wellman en de andere reizigers van de „America" heeft opgepikt, 's morgens om 5 ure. De bestuurbare ballon werd in den sleek gelaten. De redding van Wellman en de zQnen ge schiedde op 35° 43' N.B. en 16.18» W.L. Toen de opvarenden van de „Trent" den bestuurbaren ballon in het gezicht kregen, werden zQ door seinen In de Morse-Code ervan verwittigd, dat de „America" in gevaar verkeerde en geholpen moest worden. Na een moellQk gemanoeu vreer, dat drie uur duurde, slaagde de „Trent" er In alle opvarenden van de „America" ook de kat! aan boord te krQgen. Allen zQn wel. De kat was naar zeemansgebruik mee genomen als een goed voorteeken. De „Trent" had 'moeite den ballon, die een vaart van 20 K.M. In het uur had, te volgen. De neerlating van de reddings boot van den ballon ging zeer bezwaarlijk. Toen de boot los was geraakt, schoot de ballon In de hoogte. Wellman verklaarde zoover uit zQn koers te zQn gedreven, dat hij het niet raadzaam achtte verder te reizen. HQ heeft een onafgebroken vlucht gemaakt van 69 uur, wat in leder geval een record Is. BIQkens de plaats waar de ballon ge vonden werd had Wellman In de drie dagen na zQn vertrek nog geen zesde deel van den afstand hemelsbreed afgelegd. De mist Is blQkbaar zQn groote moellQkheld geweest. Daardoor kon hQ niet bepalen waar hQ was, en toen was het bezwaarlQk den julsten koers te houden. Avonturen in Rusland van Dultsche luchtschippers. Dezer dagen werden op Russisch grond gebied twee reizigers gevangen genomen, Inzittenden van den Dultschen ballon „Elbe", die weer uit hun arrest zQn ontslagen en VrQdagochtend te Chemnitz zQn aan gekomen. Hun ballon was verschelden malen door kozakken beschoten. Omtrent hun gevaar- IQken tocht vertelt één der belde Dultsche luchtschlppers het volgende: Om 11,15 uur des morgens dreven wij op Maandag 1.1. ovtjr de Russische grens, In de buurt van Myslowltz. Even na twee uur werden ten zuiden van Olkoetsch scherpe schoten op ons gelost, en niet minder dan 9 kogels Holen In gevaarlQke nabijheid voorbQ den ballonmand. WQ offerden een zak ballast en ontvloden zoo aan het gevaatlQk bereik der onvrlen- delQke buren. Toen wQ om 4 uur op omstreeks 20 M. hoogte over een heuvel achtig terrein zweefden, zagen we op eens uit het woud een troep bereden Russische grenssoldaten schieten, die jacht op den ballon begonnen te maken. Toen wQ geen aanstalten maakten om te landen, legden de vervolgers onmlddellQk hunne geweren op ons aan. Thans werd de toestand bedenkelQk en wQ besloten te landen. Aan het uitge worpen touw werden wQ naar heneden getrokken. WQ vertoonden natuurlQk dade lQk onze geviseerde Russische passen, maar zelfs dit hielp ons niets, en wij werden gevangen genomen. Twee dagen hield men ons vast. 's Woensdags werden we op open karren naar Olkoetsch gebracht, een rit van 7 uren, gedurende welke wQ veel uitstonden. Daar moesten wQ weer voor het kantongerecht verschQnen, waar we aan een lang verhoor werden onderworpen. Daarop, bQna drie dagen nadat men ons had gearresteerd, kwam uit Petersburg het bevel om ons vrij te laten. EERSTE KAMER. De Eerste Kamer komt 2 November bQeen om de nog bQ haar aanhangige wetsontwerpen af te doen. TWEEDE KA MER. De Kamer behandelde Donderdag de Bakkerswet en een ontwerp tot Instelling van bakkersraden. De heer Van Idslnga had geen bedenking tegen het wegnemen van misstanden door wettelQke maatregelen, maar wel tegen het ruw IngrQpen zooals hier geschiedt. HQ was ook tegen colleges als bakkers raden, omdat hij daarvan gevaar duchtte voor de Indivldueele vrQheld. De heer De Beaufort vond de voorge dragen regeling geheel verkeerd en ondoelmatig, te:wQ! hQ ook bewaren maakte tegen bakkersraden. De heer Schaper laakte het dat de bakkerswet tal van misstanden ongemoeid laatz. I. moest er nog beperking van arbeidsduur In opgenomen worden, daar het ontwerp anders sociaal lapwerk is. Met hetgeen in deze wet werd voorgesteld kon hij zich in het algemeen wel ver eenigen. HQ was tegen de bakkersraden en hield een warm pleidooi voor afschaffing van den ongezonden nachtarbeid. Door de wet voorgeschreven hoe ge uw huis bewonen zult. De Londensche Local Governmentboard heeft een aantal gezondheidswetten uit gevaardigd, die binnenkort op de huis eigenaars en huurders van de voorstad Nottingham zullen worden toegepast. Deze wetten leggen den huurders, die minder dan f 12 huur per maand betalen, den plicht op, tenminste eens per dag de kamers hunner woning te stoffen en deze tenminste eens per week, VrQdags of Zaterdags, vóór twaalf uur, te dweilen. Ook moeten de huurders tenminste één uur 's ochtends en één uur 's middags de ramen van hun slaapkamers wagenwQd openzetten. Iedere Inbreuk op de wet zal met een boete gestraft worden, die tot f 60 kan bedragen. Een vlschkotter uit Lowestoft heeft In de Noordzee een haal gevangen, die een lengte had van bQna 2 meter. In de RQksvIschha! te IJmutden werd deze bizonder groote visch aangekocht door eene firma aldaar, die den haai naar Dultschland exporteerde. In De Telegraaf van 17 dezer lezen wQ het volgende: Dagboek van een Amsterdammer. Dit Is een prettig land. Achttien jaar geleden werd er aan de RQkswerf te Amsterdam geknoeid. Dit schQnt aan RQks- werven te behooren. Een werkman, H. F. Vroons, bracht het uit overmaat van eerlQk- held een gevaarlQke eigenschap In een modern burger uit en meende In nog grooter overmaat van naïveteit recht te hebben op de dankbaarheid der autoriteiten. De ezel! Zooals te doen gebrulkelQk Is, werd de man ontslagen, en het geknoei werd stevig geheim gehouden. Te vergeefs trachtte hij recht te verkrQgen zelden heb Ik naïever mensch gezien en hQ trok zich de zaak zóó aan, dat zQn zenuw gestel voor goed geschokt en werken hem onmogelijk werd. Welmeenende mannen, die z'n zaak onderzocht hebben, doen thans een beroep op het publiek om den armen kerel voor totale armoe te bewaren, en verspreiden de volgende circulaire: Amsterdam, datum postmerk. L. S. Ondergeteekenden veroorloven zich hierbij een oogenbllk uwe aandacht te vragen voor den persoon van H. F. Vroons, ontslagen werkman der Marinewerf te Amsterdam. In 1892 was hQ betrokken bQ een aangelegen heid betreffende de werf, waarbQ hQ zich gedroeg overeenkomstig den plicht van een eerlQk man, wat niet kon voorkomen, dat hQ uit 's RQks dienst werd ontslagen. ln 1899 werd hQ, op zQn verzoek, weder ln dienst gesteld. Doch zQn zenuwgestel had zoodanig geleden, dat hQ meer en meer ongeschikt werd tot werken, waarbQ nog kwam. dat hem twee ongevallen troffen, die •hem ten slotte totaal ongeschikt maakten tot eenigen arbeid, waardoor hQ voor den dienst werd afgekeurd en met een pensioen van t 150 's jaars van de werf werd verwQderd. Sedert Is hQ der armoede ten prooi, terwQl zQn genezing len zeerste belemmerd wordt door de gedachte, die hQ voortdurend met zich omdraagt en die door velen wordt ge deeld, dat hQ, die oneerlQkheden aan 't licht bracht en daardoor aanspraak dacht te hebben op waardeering. Integendeel vooreen leugenaar werd uitgemaakt en het slachtoffer Is ge worden van hen, die onthullingen niet wenschen. Waar ondergeteekenden mede van meening zQn, dat de oorzaak van Vroon's IQden, dat thans reeds 18 jaar duurt, gezocht moet worden ln de eerlQkheid, welke hQ des- tQds stelde tegenover handelingen, die voor de overheid verborgen werden gehouden, achten zQ het plicht, nadat vele pogingen, Vroons recht te verschaffen, hebben gefaald, te trachten door het bQeenbrengen van een bescheiden fondsje, hem en zQn vrouw, die ook ongeschikt tot arbeiden Is, voor verdere ellende te vrQwaren. ZQ twQfelen niet, ot ook u zult daartoe willen medewerken. ZQ allen zQn met Vroons bekend en van de zaak-Yroons, die o.a. bQ herhaling ln de Tweede Kamer jbehandeld werd, op de hoogte, en verklaren gaarne, dat giften, voor bovenomschreven doel af gestaan, zullen strekken tot verzachting van een IQden, dat allengs ondragelQk begint te worden. Ondergeteekenden verzoeken u daarom be leefd onderstaand biljet Ingevuld te willen terugzenden aan het adres van één hunner. Hoogachtend, Mr. L. P. DÉNEKAMP. Adv. en Procv 's-Gravenhage, Molenstraat. Dr. W. I. M. ENOELBERTS, Pred. Ned. Herv. Gem., Amsterdam, v. Breestraat 115. Dr. TH. HERMANS, Geneesheer, A'dam, Linnaeusstraat 69. N. MAC. LEOD, gep. vice-admiraal, RQswQk, Hofrustlaan 3. Mr. E. M. MEIJERS, Lid van den Gemeenteraad, A'dam, Huddestraat 2. Zou er onder de heeren, die achttien jaar geleden bQ de knoelerQen betrokken waren en er vermoedelQk zQ bQ gesponnen hebben, niet een enkele brave ziel zQn, die Vroons met een duizend gulden of wat wil helpen? 't Wordt anders een beetje gek in een landwaar ze de schoone spreuk hebben van„EerlQkheid duurt het langst". „Omdat ze zoo weinig gebruikt wordt", laten ze er tegenwoordig al op volgen. Trekvogels bij honderdduizenden I De reizigers, die Maandagnamiddag met den trein van 4,57 Bussum verlieten, hebben genoten van een niet alledaagsch schouwspel. Ter hoogte van het Naarder- meer passeerde n.l. een van tegenover gestelde richting komende zeldzame troep trekvogels. Om een denkbeeld te geven van de lengte van den dicht aaneengesloten troep, dlene, dat de trein eenige minuten werk had 't gezelschap dier gevederde reizigers te passeeren. Er waren er zeker eenige honderd duizenden. Levend verbrand. In het Fransche dorp Valpulseaux, 20 K.M. van Etampes gelegen, hadden de landarbeiders, die, zooals elk jaar om dezen tQd, van elders gekomen waren om bQ den graanoogst werkzaam te zQn, een dag vrQ wegens een gebrek aan de stoom-dorschmachlne. Een troep mannen en vrouwen begaf zich naar een herberg, even bulten het dorp gelegen, waar zQ den geheelen dag bleven en veel dronken, zoodat allen bQ den terugkeer naar het dorp beschonken waren. Op een welland, waar zQ langs moesten, staken zq uit baldadigheid een hooiberg in brand. De boeren snelden toe om het vuur te blusschen, maar het was al te laat, de geheele hooiberg brandde af en men kon er slechts In slagen verdere uitbreiding van den brand te verhinderen. Toen de hooiberg was uitgebrand, vond men het verkoolde IQk van een vrouw, dat later herkend werd als te zQn van één der personen, die den dag In de herberg had doorgebracht. Naar een loopend gerucht, als zouden haar met gezellen haar opzettelQk in den brandenden hooiberg hebben geworpen, wordt door de justitie een streng onderzoek Ingesteld. MARKTBERICHTEN. Zlerikzee, 20 Oct. De aanvoer bestond hoofdzakelQk uit bruine boonen, die tot ongeveer vorige prQzen plaatsing vonden; tarwe, met zeer weinig vraag, kon moellQk koopers vinden; overigens onveranderd. Wllhelmina- arwe f 6 5 f 6,75, tarwe f 8 4 f 8,60; chevallergerst f 5 a f 5,20, wlntergerst f 4,80 5 f 5, zomergerst f 4,20 i I 4,50; rogge f 5 5 f 5,50; haver f 3 5 I 3,25; erwten (kleine) f II 5 f 12; kroonerwten f 12 b f 15; bruine boonen f 10 5 f 12,50. Aardappelen f 2,75 5 f 2,90. Uien, met zeer weinig vraag, f 1,405 f 1,50. Middelburg, 20 Oct. Ter graanmarkt van heden was de aanvoer ruim. Tarwe 25 cent lager. Bruine boonen, witte boonen en kroonerwten werden tot onveranderde prQzen gedaan. De prijzen waren als volgt: jarige tarwe f6517; nieuwe dito f 7 5 f 7,50; rogge f 5,50 5 f 6,50; zomergerst f 4,50 5 1 5; haver f 3 5 f 3,50; paardenboonen f 7 5 f 7,50; kroonerwten f 14 5 f 16; tuln- boonen 16 5 f7; witte boonen I 13,75 5 f 14,75; ronde bruine boonen f 13 a f 14; lange dito f 12,50 5 f 13,50; kool zaad f 7 5 f 11, alles per H.L. Schiedam, 20 Oct. Noteering distilla teurs f 11. Veemarkt te Zierikzee. Donderdag 20 October. Aangevoerd 44 ossen, IJ tot 2\ jaar, en 1 vaars. De prQzen Hepen van f 100 tot f 192,50. Handel slepend, maar duur. Veemarkt te Dreischor. Woensdag 19 October. Aangevoerd 47 stuks jong vee. Weinig kooplust. Burgerlijke Stand van Zierikzee. Geboren: 15 Oct. Een zoon van A. Wllkens en R Gras. Overleden: 15 Oct. W. Put, 29 J., wedn. van N. Kort. 16 E. M. van Aken, 2 m., d. 16 M. Chr. L. Koopman, 2 m., d 20 J. C. van Aken, 73 J. en 10 m., echt genoot van J. H. Weasels.

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1910 | | pagina 6