Ingezonden Mededeelingen.
Geaaengd Nieuws.
houden van het corps. Door aan de
beleefde ultnoodiglng der gemeente geen
gevolg te geven, beantwoordt gQ dus hare
goede bedoelingen met smaad. Laat u
dus niet van de wijs brengen door ver
keerden raad, weest ronde zeelui, en komt
vanavond In grooten getale op naar de
tooneelvoorstelllng. QQ zult 't u niet
beklagen.
Mlnderjarlgeh en miliciens mogen passa
gieren tot één uur, en zullen dus na afloop
nog tijd genoeg hebben om zich op straal
of In café fe vermaken.
ik reken op u".
QOEDHART,
divisie-commandant.
Het Is wel teekenend, dat zoodanige
order moet worden uitgevaardigd. Zal men
nu eindetijk eens leeren begrijpen, vraagt
het Haagsche blad, dat de slechte geest
bij marine en leger dieper oorzaak heeft,
die niet met reclame-artikeltjes Is weg te
nemen?
LUCHTVAART.
De vliegtocht van Parijs naar Brussel
Is Zondag goed afgeloopen. De Hollander
Wijnmalen vertrok 7.45 's morgens van
Parfs en was 1.16 's middags te Brussel;
de Franschman Legagneux kwam eerst te
2.25 te Brussel aan. Toen vloog Wijnmalen
weer naar Parijs terug, doch wegens den
invallenden donker moest hij te St.-Quentin
landen, te 5,06 's avonds. Was hij geen
twee uren te laat opgestegen, dewijl de
tijdaanwijzing ontbrak, dan had hij terug
kunnen zijn te Parijs; dit speet hem,
zelde hl). Een dichte menigte stond langs
den weg om den koenen aviateur toe te
juichen.
Hij en zijn passagier werden In een
auto gebeurd, en naar zijn hStel gereden.
Hl) was zeer verkleumd en vermoeid, zijn
handen waren Ijskoud; hij was 400 M.
hoog geweest. HQ had in deze vlucht het
wereldrecord geslagen: 460 K.M. In negen
uren afgelegd. HQ heeft Maandagmorgen
zQn reis naar ParQs voortgezet en vol
bracht, en dus waarschQnlQk den prijs
van honderdduizend francs gewonnen.
Toen hQ Zondagavond op het balkon van
het hótel kwam, werd hQ luid toegejuicht.
Hel stedelQk muziekkorps speelde de
Nederlandsche volksliederen.
Het Fransche luchtschip „Clément
Bayard" heeft Zondag den tocht naar
Engeland gemaakt. Ten 7.15 te La Motte-
Breuit opgestegen, was 't ten 1.30 te
Norwood Strubbs. De reis ging over
Boulogne en Folkestone. In zee waakten
torpedobooten, aan wal automobielen.
De Engelschen waren vol geestdrift. Te
Ashford liep zelfs midden onder den dienst
de kerk leeg.
Te Londen manoeuvreerde het schip
over de St.-Paul, Trafalgar Square, Bucking-
hampalels en Hydepark.
Hierover meldt men nog nader:
Thans is het eerste bestuurbare lucht
schip, de „Clément-Bayard", van ParQs
naar Londen gevlogen. De eerste proef is
dadelQk uitstekend geslaagd.
Over het Kanaal hing een dikke nevel.
De luchtkrulser bleef ongeveer 250 M.
boven den zeespiegel. De richting was
aangegeven door een drietal Fransche
torpedobooten. De eerste torpedoboot ont
dekte de reizigers, zoodra ze de Fransche
kust achter zich hadden gelaten. De tweede
lag midden In 't Kanaal. Toen werd de nevel
zóó dicht dat men de derde boot miste en
het eerst de hulzen van Folkestone ontdekte.
Te 12 u. 53 min. vloog de ballon over
de grens van Londen.
Overal vormden zich menschengroepen.
Tegen één uur vloog de ballon elegant
om den toren van St.-Paul, en vervolgens
over The Strand, Trafalgar Square, Bucking
ham Palace en Hyde-Park naar Wormwood
Scrubbs, waar de Dally Mali een hal had
doen bouwen.
Het luchtschip heeft de reis één uur
vlugger volbracht dan met den snelsten
sneltrein den afstand over land mogelijk
zou zQn geweest. De snelste auto's konden
den ballon niet volgen.
De machine werkte voortreffclQk en de
geheele reis was zeer voorspoedig.
In een beschrQvIng van zQn tocht van
ParQs naar Londen zei de vervaardiger
van het luchtschip, dat hQ het Kanaal be
reikte op een hoogte van 500 M. De wind
werd hevig, en men daalde tot 250 M.
Tusschen Boulogne en Cap Qrlsnes waren
drie torpedobooten geposteerd om het
luchtschip te begeleiden. De eerste zette
dadelQk koers naar Folkestone en het lucht
schip volgde. De bestuurbare ballon moest
onophoudelijk laveeren om de boot in de
gelegenheid te stellen mede te komen. Toen
Folkestone In 't gezicht kwam Het de
„Clément-Bayard" de torpedoboot snel
achter zich.
Boven de Theems hadden de luchtrei
zigers het niet gemakkelQk.
Clément-Bayard was zeer bezorgd, dat
de landing moelelQkheden zou opleveren,
doch de soldaten, die hem zouden helpen,
bleken handig geoefend en het publiek
hield zich rustig, zoodat de landing, het
moellQkste van de geheele reis, met een
bestuurbaar luchtschip, zeer voorspoedig tot
stand kwam.
(Onder verantwoordelijkheid van den Inzender).
Van 1—5 regels TS Cte.; elke regel meer ïfi Cts.
WATERZUCHT.
Blazen onder de oogen, Opgezwollen
enkels en handen, en Gezwollen ledematen
tooncn aan, dit de nieren nalatig zijn In
hel uit het lichaam afvoeren van de vloei
bare onzuiverheden en opgeloste vergiften.
Waterzucht is een zeer ernstig verschQnsel,
omdat dit aantoont, dat de nieren en blaas
hun werk niet behoorlQk doen. Langzamer
hand verliezen zQ hun kracht om de vloei
bare onzuiverheden en opgeloste vergiften
uit het lichaam af te voeren. Het buiten
sporige water In uw lichaam verarmt het
bloed, en het verzwaart aanmerkelQk het
werk van het hart.
De oogleden van den patiënt worden
opgeblazen en bQna doorschQnend. Uw
gelaat zwelt op, voornamelijk onder de
oogen. Het water verzamelt zich In de
handen, enkels en beenen. Daarna zwellen
uw ledematen buitengewoon op door het
water, en wordt de huid gespannen en
glimmend, en wanneer men met den vinger
op de zwellingen drukt, blQft die Indruk
eenigen tQd zichtbaar.
Vroeger dacht men, dat herhaaldelQk
aftappen van het water het eenlge middel
was om de ernstige waterzucht te doen
verdwQnen. Maar de verlichting, die men
door aftappen krQgt, Is slechts tijdelijk. De
genezingen door Foster's RugpQn Nieren
Pillen zQn blijvende genezingen, omdat dit
geneesmiddel de werkelQke oorzaak van
waterzucht namelQk de nieren bereikt
en geneest. Foster's Rugpijn Nieren Pillen
werken rechtstreeks op de nieren en blaas,
zQ voeren hen zachtjes tot gezondheid en
kracht terug, zoodat het opgehoopte water
door de natuurlQke kanalen wordt ontlast,
en de vloeibare onzuiverheden regelmatig
uit het lichaam worden verwQderd.
WQ waarschuwen tegen namaak onder
gelQkluldende namen. Let er daarom op,
dat de handteekenlng van James Foster op
de doos voorkomt. Foster's RugpQn Nieren
Pillen zQn te Zlerikzee verkrQgbaar bQ den
heer M. S. Polak en te Tholen bQ den
heer W. Potter, Hoogstraat. Toezending
geschiedt franco na ontvangst van post
wissel ft f 1,75 voor één - of f 10,— voor
zes doozen.
Wellman's redding.
Londen, 19 Oct. De Dally Telegraph
ontving kort na middernacht 't volgend
telegram van Wellman, Dinsdag afgezonden
door middel van draadlooze telegrafie aan
boord van het stoomschip „Trent", vla
New-York:
Na Zondagmorgen Nantucket gepasseerd
te hebben, legden wQ volgens berekening
140 mQlen af naar het oost-noord-oosten,
ons latende voortstuwen door een flinke
koelte, zonder dat de motor werkte. Zoo
bereikten wQ na den middag 42 graden
noorderbreedte en 67 graden westerlengte
ongeveer. Hier draalde de wind naar het
noord-westen"de „America" werd met een
snelheid van 25 mQlen per uur (de snel
heid van den wind bedroeg niet minder
dan 30 mijlen per uur) voortgedreven. De
afhangende kabel met drQver, die beoogde
het luchtschip vast In de lucht te doen
liggen, werd met geweld over de koppen
der golven voortgetrokken, telkens het
luchtschip een schok gevend', waardoor
het zoodanig begon te rollen, dat het met
algeheele vernieling bedreigd werd. Het
was een verschrikkelQke nacht, doch de
geheele bemanning hield zich kalm, ja
zelfs bleef zQ in opgewekte stemming. WQ
waren zeer uitgeput; de een na den ander
vielen wQ Inslaap, nietsanders[verwachtend,
of wQ zouden in den Oceaan ontwaken.
De equlllbrateur (de afhangende kabel)
deed den ballon hoe langer hoe meer
dalen en dreigde de reddingsboot mee te
nemen, ons eenlgste redmiddel. WQ kwamen
overeen aan boord van het luchtschip te
blQven. Om het luchtschip te verlichten
wierpen wij gasoline uit. Om drie uur In
den morgen werd bevel gegeven den
motor In werking te stellen, teneinde te
trachten Europa of de Azoren te bereiken.
De wind bleef ons aanvankelQk gunstig,
maar weldra draalde hQ naar het noord
oosten, zoodat het onmogelQk werd om de
Azoren te bereiken met onzen verminderden
gasollne-voorraad. Er werd dus besloten
een poging te wagen om de Bermuda
eilanden te bereiken. WQ lieten ons dus
weer naar het zuid-westen drQven op den
wind, met een snelheid van 15 mQlen
ongeveer in het uur, aldus den motor en
de gasoline sparend voor een laatste
poging. Want wQ waren besloten het
luchtschip zoo lang mogelQk te houden.
Maandagavond wierpen wQ opnieuw
gasoline, alsmede een deel van de machines,
die beschadigd waren, over boord, teneinde
ons In de lucht te houden gedurende den
kouden nacht. WQ waren er van overtuigd,
dat het onmogelQk zou zQn ons nog langer
dan dezen éénen nacht In de lucht te
houden.
Een dreigend gevaar was echter, dat de
equlllbrateur zou breken of de reddings
sloep zou doen zinken; deze werd daarom
gedurende een sterken wind met groote
moeite neergelaten. WQ hadden namelQk
In den vroegen morgen op een afstand
van twee uur het stoomschip „Trent"
opgemerkt en onze eenlgste kans op
behoud was nu de boot uit te brengen,
ln plaats van den nacht al te wachten,
als wanneer er geen enkele hulp In de
nabijheid zou zijn.
Het uitbrengen van de sloep werd met
groote handigheid verricht. Vanlman (één
van Wellman's tochtgenooten) Het den
ballon dalen tot dicht bQ de oppervlakte
van het water en Slmon (een ander der
opvarenden) leidde het te water laten
der boot.
De equlllbrateur sloeg met geweld langszQ
tegen de reddingsboot aan, waardoor deze
bQkans omsloeg. Slmon bleef het laatst
aan boord van het luchtschip totdat hQ
zag, dat allen In de reddingsboot In
veiligheid waren; toen verliet ook hij den
ballon. Ontdaan van het gewicht van de
sloep steeg de „America" in de hoogte
en verdween weldra In de verte.
Men zag 't luchtschip met weinig spQtlg-
held na, omdat het zijn doelmatigheid
niet had bewezen. WaarschQnlQk zal een
grooter en krachtiger luchtschip worden
gebouwd. De zware equlllbrateur, die de
snelheid van den ballon vertraagde, het
luchtschip naar omlaag trok en het sturen
onmogelQk maakte, was een noodlottige
dwaling van de bouwers van dit luchtschip.
De reis Is echter een poging geweest,
die de moeite beloonde. WQ hebben over
de wereldzee een afstand van duizend
mQlen per ballon afgelegd.
Hat eind van aan Wellman-tocht,
Degenen, die Wellman's poging om den
Atlantlschen Oceaan over te vliegen met
een bestuurbaren ballon, een dolzinnige
poging noemden, hebben gelQk gekregen
door het bericht van Wellman's redding.
Dinsdag kreeg het blad de New-York
Times (dat met de Londensche Daily
Telegraph Wellman's ballontocht heeft be
kostigd) een marconlgram van den gezag
voerder van het stoomschip „Trent" met
de tijding dat hQ Wellman en de andere
reizigers van de „America" heeft opgepikt,
's morgens om 5 ure. De bestuurbare
ballon werd in den sleek gelaten. De
redding van Wellman en de zQnen ge
schiedde op 35° 43' N.B. en 16.18» W.L.
Toen de opvarenden van de „Trent"
den bestuurbaren ballon in het gezicht
kregen, werden zQ door seinen In de
Morse-Code ervan verwittigd, dat de
„America" in gevaar verkeerde en geholpen
moest worden. Na een moellQk gemanoeu
vreer, dat drie uur duurde, slaagde de
„Trent" er In alle opvarenden van de
„America" ook de kat! aan boord
te krQgen. Allen zQn wel.
De kat was naar zeemansgebruik mee
genomen als een goed voorteeken.
De „Trent" had 'moeite den ballon, die
een vaart van 20 K.M. In het uur had, te
volgen. De neerlating van de reddings
boot van den ballon ging zeer bezwaarlijk.
Toen de boot los was geraakt, schoot de
ballon In de hoogte.
Wellman verklaarde zoover uit zQn koers
te zQn gedreven, dat hij het niet raadzaam
achtte verder te reizen. HQ heeft een
onafgebroken vlucht gemaakt van 69 uur,
wat in leder geval een record Is.
BIQkens de plaats waar de ballon ge
vonden werd had Wellman In de drie
dagen na zQn vertrek nog geen zesde deel
van den afstand hemelsbreed afgelegd. De
mist Is blQkbaar zQn groote moellQkheld
geweest. Daardoor kon hQ niet bepalen
waar hQ was, en toen was het bezwaarlQk
den julsten koers te houden.
Avonturen in Rusland van Dultsche
luchtschippers.
Dezer dagen werden op Russisch grond
gebied twee reizigers gevangen genomen,
Inzittenden van den Dultschen ballon „Elbe",
die weer uit hun arrest zQn ontslagen en
VrQdagochtend te Chemnitz zQn aan
gekomen.
Hun ballon was verschelden malen door
kozakken beschoten. Omtrent hun gevaar-
IQken tocht vertelt één der belde Dultsche
luchtschlppers het volgende:
Om 11,15 uur des morgens dreven wij
op Maandag 1.1. ovtjr de Russische grens,
In de buurt van Myslowltz. Even na twee
uur werden ten zuiden van Olkoetsch
scherpe schoten op ons gelost, en niet
minder dan 9 kogels Holen In gevaarlQke
nabijheid voorbQ den ballonmand.
WQ offerden een zak ballast en ontvloden
zoo aan het gevaatlQk bereik der onvrlen-
delQke buren. Toen wQ om 4 uur op
omstreeks 20 M. hoogte over een heuvel
achtig terrein zweefden, zagen we op eens
uit het woud een troep bereden Russische
grenssoldaten schieten, die jacht op den
ballon begonnen te maken. Toen wQ geen
aanstalten maakten om te landen, legden
de vervolgers onmlddellQk hunne geweren
op ons aan.
Thans werd de toestand bedenkelQk en
wQ besloten te landen. Aan het uitge
worpen touw werden wQ naar heneden
getrokken. WQ vertoonden natuurlQk dade
lQk onze geviseerde Russische passen, maar
zelfs dit hielp ons niets, en wij werden
gevangen genomen. Twee dagen hield men
ons vast. 's Woensdags werden we op
open karren naar Olkoetsch gebracht, een
rit van 7 uren, gedurende welke wQ veel
uitstonden. Daar moesten wQ weer voor
het kantongerecht verschQnen, waar we
aan een lang verhoor werden onderworpen.
Daarop, bQna drie dagen nadat men ons
had gearresteerd, kwam uit Petersburg het
bevel om ons vrij te laten.
EERSTE KAMER.
De Eerste Kamer komt 2 November
bQeen om de nog bQ haar aanhangige
wetsontwerpen af te doen.
TWEEDE KA MER.
De Kamer behandelde Donderdag de
Bakkerswet en een ontwerp tot Instelling
van bakkersraden.
De heer Van Idslnga had geen bedenking
tegen het wegnemen van misstanden door
wettelQke maatregelen, maar wel tegen
het ruw IngrQpen zooals hier geschiedt.
HQ was ook tegen colleges als bakkers
raden, omdat hij daarvan gevaar duchtte
voor de Indivldueele vrQheld.
De heer De Beaufort vond de voorge
dragen regeling geheel verkeerd en
ondoelmatig, te:wQ! hQ ook bewaren
maakte tegen bakkersraden.
De heer Schaper laakte het dat de
bakkerswet tal van misstanden ongemoeid
laatz. I. moest er nog beperking van
arbeidsduur In opgenomen worden, daar
het ontwerp anders sociaal lapwerk is.
Met hetgeen in deze wet werd voorgesteld
kon hij zich in het algemeen wel ver
eenigen. HQ was tegen de bakkersraden
en hield een warm pleidooi voor afschaffing
van den ongezonden nachtarbeid.
Door de wet voorgeschreven hoe ge
uw huis bewonen zult.
De Londensche Local Governmentboard
heeft een aantal gezondheidswetten uit
gevaardigd, die binnenkort op de huis
eigenaars en huurders van de voorstad
Nottingham zullen worden toegepast. Deze
wetten leggen den huurders, die minder
dan f 12 huur per maand betalen, den
plicht op, tenminste eens per dag de
kamers hunner woning te stoffen en deze
tenminste eens per week, VrQdags of
Zaterdags, vóór twaalf uur, te dweilen.
Ook moeten de huurders tenminste één
uur 's ochtends en één uur 's middags de
ramen van hun slaapkamers wagenwQd
openzetten. Iedere Inbreuk op de wet zal
met een boete gestraft worden, die tot f 60
kan bedragen.
Een vlschkotter uit Lowestoft heeft In
de Noordzee een haal gevangen, die een
lengte had van bQna 2 meter.
In de RQksvIschha! te IJmutden werd
deze bizonder groote visch aangekocht
door eene firma aldaar, die den haai naar
Dultschland exporteerde.
In De Telegraaf van 17 dezer lezen
wQ het volgende:
Dagboek van een Amsterdammer.
Dit Is een prettig land. Achttien jaar
geleden werd er aan de RQkswerf te
Amsterdam geknoeid. Dit schQnt aan RQks-
werven te behooren. Een werkman, H. F.
Vroons, bracht het uit overmaat van eerlQk-
held een gevaarlQke eigenschap In een
modern burger uit en meende In nog
grooter overmaat van naïveteit recht te
hebben op de dankbaarheid der autoriteiten.
De ezel! Zooals te doen gebrulkelQk Is,
werd de man ontslagen, en het geknoei
werd stevig geheim gehouden. Te vergeefs
trachtte hij recht te verkrQgen zelden
heb Ik naïever mensch gezien en hQ
trok zich de zaak zóó aan, dat zQn zenuw
gestel voor goed geschokt en werken hem
onmogelijk werd.
Welmeenende mannen, die z'n zaak
onderzocht hebben, doen thans een beroep
op het publiek om den armen kerel voor
totale armoe te bewaren, en verspreiden
de volgende circulaire:
Amsterdam, datum postmerk.
L. S.
Ondergeteekenden veroorloven zich hierbij
een oogenbllk uwe aandacht te vragen voor
den persoon van H. F. Vroons, ontslagen
werkman der Marinewerf te Amsterdam. In
1892 was hQ betrokken bQ een aangelegen
heid betreffende de werf, waarbQ hQ zich
gedroeg overeenkomstig den plicht van een
eerlQk man, wat niet kon voorkomen, dat hQ
uit 's RQks dienst werd ontslagen.
ln 1899 werd hQ, op zQn verzoek, weder
ln dienst gesteld. Doch zQn zenuwgestel had
zoodanig geleden, dat hQ meer en meer
ongeschikt werd tot werken, waarbQ nog
kwam. dat hem twee ongevallen troffen, die
•hem ten slotte totaal ongeschikt maakten tot
eenigen arbeid, waardoor hQ voor den dienst
werd afgekeurd en met een pensioen van
t 150 's jaars van de werf werd verwQderd.
Sedert Is hQ der armoede ten prooi, terwQl
zQn genezing len zeerste belemmerd wordt
door de gedachte, die hQ voortdurend met
zich omdraagt en die door velen wordt ge
deeld, dat hQ, die oneerlQkheden aan 't licht
bracht en daardoor aanspraak dacht te hebben
op waardeering. Integendeel vooreen leugenaar
werd uitgemaakt en het slachtoffer Is ge
worden van hen, die onthullingen niet
wenschen. Waar ondergeteekenden mede van
meening zQn, dat de oorzaak van Vroon's
IQden, dat thans reeds 18 jaar duurt, gezocht
moet worden ln de eerlQkheid, welke hQ des-
tQds stelde tegenover handelingen, die voor
de overheid verborgen werden gehouden,
achten zQ het plicht, nadat vele pogingen,
Vroons recht te verschaffen, hebben gefaald,
te trachten door het bQeenbrengen van een
bescheiden fondsje, hem en zQn vrouw, die
ook ongeschikt tot arbeiden Is, voor verdere
ellende te vrQwaren.
ZQ twQfelen niet, ot ook u zult daartoe
willen medewerken. ZQ allen zQn met Vroons
bekend en van de zaak-Yroons, die o.a. bQ
herhaling ln de Tweede Kamer jbehandeld
werd, op de hoogte, en verklaren gaarne,
dat giften, voor bovenomschreven doel af
gestaan, zullen strekken tot verzachting van
een IQden, dat allengs ondragelQk begint te
worden.
Ondergeteekenden verzoeken u daarom be
leefd onderstaand biljet Ingevuld te willen
terugzenden aan het adres van één hunner.
Hoogachtend,
Mr. L. P. DÉNEKAMP.
Adv. en Procv 's-Gravenhage, Molenstraat.
Dr. W. I. M. ENOELBERTS,
Pred. Ned. Herv. Gem., Amsterdam,
v. Breestraat 115.
Dr. TH. HERMANS,
Geneesheer, A'dam, Linnaeusstraat 69.
N. MAC. LEOD,
gep. vice-admiraal, RQswQk, Hofrustlaan 3.
Mr. E. M. MEIJERS,
Lid van den Gemeenteraad, A'dam,
Huddestraat 2.
Zou er onder de heeren, die achttien
jaar geleden bQ de knoelerQen betrokken
waren en er vermoedelQk zQ bQ gesponnen
hebben, niet een enkele brave ziel zQn,
die Vroons met een duizend gulden of
wat wil helpen? 't Wordt anders een
beetje gek in een landwaar ze de
schoone spreuk hebben van„EerlQkheid
duurt het langst". „Omdat ze zoo weinig
gebruikt wordt", laten ze er tegenwoordig
al op volgen.
Trekvogels bij honderdduizenden I
De reizigers, die Maandagnamiddag met
den trein van 4,57 Bussum verlieten,
hebben genoten van een niet alledaagsch
schouwspel. Ter hoogte van het Naarder-
meer passeerde n.l. een van tegenover
gestelde richting komende zeldzame troep
trekvogels.
Om een denkbeeld te geven van de
lengte van den dicht aaneengesloten troep,
dlene, dat de trein eenige minuten werk
had 't gezelschap dier gevederde reizigers
te passeeren.
Er waren er zeker eenige honderd
duizenden.
Levend verbrand. In het Fransche
dorp Valpulseaux, 20 K.M. van Etampes
gelegen, hadden de landarbeiders, die,
zooals elk jaar om dezen tQd, van elders
gekomen waren om bQ den graanoogst
werkzaam te zQn, een dag vrQ wegens
een gebrek aan de stoom-dorschmachlne.
Een troep mannen en vrouwen begaf zich
naar een herberg, even bulten het dorp
gelegen, waar zQ den geheelen dag bleven
en veel dronken, zoodat allen bQ den
terugkeer naar het dorp beschonken waren.
Op een welland, waar zQ langs moesten,
staken zq uit baldadigheid een hooiberg
in brand. De boeren snelden toe om het
vuur te blusschen, maar het was al te
laat, de geheele hooiberg brandde af en
men kon er slechts In slagen verdere
uitbreiding van den brand te verhinderen.
Toen de hooiberg was uitgebrand, vond
men het verkoolde IQk van een vrouw,
dat later herkend werd als te zQn van
één der personen, die den dag In de
herberg had doorgebracht. Naar een
loopend gerucht, als zouden haar met
gezellen haar opzettelQk in den brandenden
hooiberg hebben geworpen, wordt door
de justitie een streng onderzoek Ingesteld.
MARKTBERICHTEN.
Zlerikzee, 20 Oct. De aanvoer bestond
hoofdzakelQk uit bruine boonen, die tot
ongeveer vorige prQzen plaatsing vonden;
tarwe, met zeer weinig vraag, kon moellQk
koopers vinden; overigens onveranderd.
Wllhelmina- arwe f 6 5 f 6,75, tarwe
f 8 4 f 8,60; chevallergerst f 5 a f 5,20,
wlntergerst f 4,80 5 f 5, zomergerst f 4,20
i I 4,50; rogge f 5 5 f 5,50; haver f 3 5
I 3,25; erwten (kleine) f II 5 f 12;
kroonerwten f 12 b f 15; bruine boonen
f 10 5 f 12,50.
Aardappelen f 2,75 5 f 2,90.
Uien, met zeer weinig vraag, f 1,405 f 1,50.
Middelburg, 20 Oct. Ter graanmarkt
van heden was de aanvoer ruim. Tarwe
25 cent lager. Bruine boonen, witte boonen
en kroonerwten werden tot onveranderde
prQzen gedaan.
De prijzen waren als volgt: jarige tarwe
f6517; nieuwe dito f 7 5 f 7,50; rogge
f 5,50 5 f 6,50; zomergerst f 4,50 5 1 5;
haver f 3 5 f 3,50; paardenboonen f 7 5
f 7,50; kroonerwten f 14 5 f 16; tuln-
boonen 16 5 f7; witte boonen I 13,75
5 f 14,75; ronde bruine boonen f 13 a
f 14; lange dito f 12,50 5 f 13,50; kool
zaad f 7 5 f 11, alles per H.L.
Schiedam, 20 Oct. Noteering distilla
teurs f 11.
Veemarkt te Zierikzee.
Donderdag 20 October.
Aangevoerd 44 ossen, IJ tot 2\ jaar,
en 1 vaars. De prQzen Hepen van f 100
tot f 192,50.
Handel slepend, maar duur.
Veemarkt te Dreischor.
Woensdag 19 October.
Aangevoerd 47 stuks jong vee.
Weinig kooplust.
Burgerlijke Stand van Zierikzee.
Geboren:
15 Oct. Een zoon van A. Wllkens en R Gras.
Overleden:
15 Oct. W. Put, 29 J., wedn. van N. Kort.
16 E. M. van Aken, 2 m., d.
16 M. Chr. L. Koopman, 2 m., d
20 J. C. van Aken, 73 J. en 10 m., echt
genoot van J. H. Weasels.