Ingezonden Mededeelingen. PREDIKBEURTEN in onderstaande gemeenten van Schouwen en Duiveland. Zondag 8 Augustus 190 9. Oeref. Kerk te Zierikzee: 's Voorm. tien ure en 's avonds half zes ure: ds. Laman. Lokaal voor Evangelisatie, Nobelstraat. Zondag 8 Augustus, 's Voorm. tien ure: Kinder- kerk; 's avonds half zeven ure: de heer C. Taan- man, evangelist. Herv. Kerk te Kcrkwerve: 'sNam. twee ure: ds. Blankert. (Doopsbediening). Herv. Kerk te Serooskerke: 's Voorm. half tien ure: ds. Pols. Herv. Kerk te Burgh: 's Voorm. half tien ure: ds. Van der Linde. Herv. Kerk te Renesse: 's Nam. twee ure: ds. Van Veen. Herv. Kerk te Noordwelle: 's Voorm. half tien ure: ds. Van Veen. Herv. Kerk te Haamstede: 's Voorm. half tien ure: ds. Japchen. Qeref. Kerk te Haamstede: 's Voorm. half tien ure en 's nam. twee ure: ds. Koolstra. Oud-Geref. Kerk te Haamstede: 's Voorm. half tien ure en 's nam. twee ure: Leeskerk. Herv. Kerk te Eikerzee: 's Voorm. half tien ure: ds. Blankert van Kerkwerve. Geref. Kerk te Eikerzee: 's Voorm. half tien ure en 'snam. twee ure: ds. Bruinsma. Herv. Kerk te Brouwershaven: 's Voorm. half tien ure: ds. Van den Broek. Qeref. Kerk te Brouwershaven: '8 Voorm. half tien ure en 'snam. twee ure: ds. Meijer. Herv. Kerk te Zonnemalre: '8 Voorm. half tien ure: ds. De Leur. Geref. Kerk te Zonnemalre: 's Voorm. half tien ure en 's nam. twee ure: ds. Van Sdiaik. Herv. Kerk te Noordgouwe: 's Voorm. half tien ure: ds. Schouten. Chr. Geref. Kerk te Zierikzee: 's Voorm. half tien ure, 's nam. twee ure en 's avonds zes ureds. Wisse. Herv. Kerk te Drelschor: 's Voorm. half tien ure: ds. Van de Griend. Herv. Kerk te Ouwerkerk: 's Nam. twee ure: ds. Van de Griend van Dreischor. Herv. Kerk te Nieuwerkerk: 's Voorm. half tien ure en 's nam. twee ure: ds. Van der Linden. Geref. Kerk te Nieuwerkerk: 's Voorm. 9.30 ure, 's nam. 2 ure en 's avonds 5.30 ure: Leeskerk. Oud-Geref. Kerk te Nieuwerkerk: 's Voorm. 9 ure, 'snam. 2 ure en 's avonds 5.15 ure: Leeskerk. Herv. Kerk te Oosterland: 's Voorm. half tien ure: dr. Weeda. (Bediening H. Avondmaal); 'snam. twee ure: Idem. (Dank zegging). Geref. Kerk te Oosterland: '8 Voorm. half tien ure en 's nam. twee ure: ds. Staal; 's avonds zes ure: Leeskerk. Herv. Kerk te Slrjansland: 's Voorm. half tien ure en 's nam. twee ure: ds. Elenbaas. Herv. Kerk te Bruin Is se: '3Voorm. half tien ure en 'snam. twee ure: ds. Waardenburg. (Doopsbediening). Geref. Kerk te Brulnlsse: '8 Voorm. half tien ure, 'snam. twee ure en 's avonds vijf ure: Leeskerk. Geref. Gemeente te Brulnlsse: 's Voorm. negen ure, 's nam. twee ure en 's avonds vijf ure: Leeskerk. Oud-Geref. Kerk te Brulnlsse: 's Voorm. negen ure, 'snam. twee ure en 's avonds vijf ure: Leeskerk. Evangelisatie te Brulnlsse: 's Voorm. half tien ure en 's nam. twee ure: Gewone dienst. Evangelisatie jeruël II: '8 Voorm. tien ure en 's avonds half acht ure: Gewone dienst. VERKIEZING PROVINCIALE STATEN. Bij de te Rotterdam gehouden herstem ming voor een lid der Provinciale Staten van Zuid-Holland is gekozen de heer J. Visser Jacz. (lib.) met 3128 van de uitge brachte geldige stemmen. De heer H. Spiekman (S. D. A. P.) verkreeg 2291 st. De Engelschen in Zeeland. Zondag 1.1. was het juist een eeuw ge leden, dat Middelburg, na gekapituleerd te hebben, de troepen van Z. M. den koning van Brlttanje in haar veste zag binnenrukken. De Engelsche schepen hadden zich in de laatste dagen van Juli 1809 in het gezicht van Vlissingen ver toond. Tegen den avond van den 29sten werd hun getal grooter; toen waren er meer dan 600 zeilen vóór het eiland, ver deeld in drie afdeelingen: één in de Wielingen, één aan de Deurloo en één in het Veergat. Op 30 Juli ontscheepten zich de troepen der Engelschen op het Breezand, de blokkadevloot deed intusschen een loozen aanval op de batterij Dishoek. De ver dediging van hel eiland bestond uit: 1 regiment Pruisen, in dienst van Frankrijk, sterk 1900 man; 1 bataljon Ieren, sterk 900 man; 1 bataljon koloniale troepen, sterk 1100 man; 1 regiment chasseurs rentrés de l'étranger, sterk 800 man; 1 compagnie Fransche artillerie, 120 man, benevens artilleristen veteranen, in actieven dienst, 50 man, en een aantal Hollandsche kanonniers, samen ongeveer 6000 man. De Fransche generaal trachtte de landing te beletten; op de duinen ontstond een hevig gevecht, onder den Franschen generaal Osten, maar hij was genoopt tot den aftocht. Twee geheele compagniën der Pruisen waren intusschen naar de Engelschen overgeloopen. Middel burg lag voor den vijand open en men besloot tot een eervol verdrag. Vier Mid- delburgsche autoriteiten, de heeren Bijleveld, Schorer, Van Schoor en Van der Mandere werden afgezonden naar het Engelsche kamp en met den Ridder, Luit.-Generaal Sir Eyre Coote werd overeengekomen, dat Middelburg zich zou overgeven, waarbij de veiligheid van alle personen, zoo ambte naren, als burgers en ingezetenen volkomen verzekerd werd, benevens hunne eigen dommen. Op den lsten Augustus trokken de Engelschen Middelburg binnen. Opdien dag kapltuleerde ook Veere. Den 30sten Juli waren de Engelschen in den nacht ook voor Zierikzee reeds ten anker gekomen en den volgenden dag be zetten zij de eilanden Schouwen en Duiveland. Hierna volgde de belegering van Vlissingen met het bekende bombardement en zijn vreeslijke gevolgen. Vóór een eeuw dus deden de Engelschen in Zeeland hun intree; het is bekend hoe ten slotte heel deze expeditie is afgeloo- pen. Het thans nog levende oudere geslacht herinnert het zich nog wel. Weertoeriolit, ontleend aan de opgave van het Koninklijk Ncderl. Metereologisch Instituut te De Bilt bij Utrecht. Verwacht wordt tot den avond van Zaterdag den 7 Augustus a.s.Zwakke tot matige oostelijke tot noordwestelijke wind. Licht bewolkt. Droog weer. Zelfde temperatuur. (Onder verantwoordelijkheid van den inzender). Van 1—5 regels TS Cts.; elke regel meer l£» Cts. Onuitstaanbare folteringen door Rheumatiek. Vijf jaren ellendig geleden. Eene overwinning met den Kloosterbalsem. De heer Jos. van den Dungen-Adrlaans, koopman te Westerhoven (N.-B.), heeft den ouderdom van 32 jaren en leed, niettegenstaande zijn betrekkelijk jongen leeftijd, al meer dan 5 jaren aan vreese- lijke rheumatiek In de beenen. „De pijnen waren zóó erg, dat ik bijna niet meer kon loopen", zeide de heer Van Dungen ons, en mijne beenen waren zóó zwak ge worden en deden mij zulk een pijn, dat Ik niet, dan met de grootste moeite en pijnen, mijne beenen kon opheffen. Bij vochtig weer schreeuwde ik het uit van de pijn. Ik werd bleek en mager en mijn eetlust was gering. Meermalen had ik last van hoofdpijn en ik gevoelde mij zwak en uitgeput. Hoewel ik vele geneesmiddelen gebruikte, hielp er mij geen een. Mijne vrouw ried mij aan, eens een proef te nemen met den Kloosterbalsem, Klooster Sancta Pauio. Dit deed ik en reeds na het gebruik van het eerste potje gevoelde Ik mij veel beter. De rheumatiek begon langzamerhand te verdwijnen en ik kon weer met smaak mijn voedsel gebruiken, ook de hoofdpijnen waren niet meer zoo erg als vroeger, Ik heb in het geheel 2 potjes van 35 cent opgewreven en was toen genezen, ik kan thans met mijn beenen, die zoo stijf waren, doen wat ik wil. Ik ben gezond, opgeruimd en zoo levenslustig als het maar kan zijn. Het staat u geheel vrij, mijn getuigenis te ge bruiken ten bate van andere lijders". De Kloosterbalsem, Klooster Sancta Paulo, bevat geen schadelijke bestanddeelen en geneest onvoorwaardelijk alle huidziekten, als zweren, abcessen, builen, roven, uitslag, ring-, dauw- en baardworm, hoofdzeer en alle ziekten der hoofd huid. Het is een zeker helpend middel bij rheu matiek en alle rheumatische aandoeningen. Prijs per pot van 20 gram 35 ct., van 50 gram 75 ct., van 100 gram f I 20 en van 250 gram f 2.50. Hoe grooter pot, hoe voordeeliger dus I Verkrijgbaar bij Drogisten, Apothekers en de bekende Depothouders. Een scheepsramp. Wij hebben reeds gemeld, dat op de Doggersbank een visschersvaartuig in den grond werd geloopen, waarbij negen men- schen het leven verloren. Er komen nu nadere berichten daarover uit Frederikslad, in Zweden, waar het aanvarende schip, de ijzeren bark „Qladys" is aangekomen. Kapitein Evans vertelt hel gebeurde als volgt De „Qladys", een Ijzeren schip van omstreeks 1200 reglsterton, kwam van Antwerpen om te Frederlkstad een lading hout in te nemen, naar Melbourne bestemd. Daar het schip enkel ballast in had, lag het tamelijk hoog op de zee. Donderdag morgen waren wij op de hoogte van Doggersbank. Er woei een stijve koelte, zoodat de „Oladys" minstens negen knoop liep. ik zelf stond op de brug en de beman ning was aan hel werk. Plotseling voelden wij een stoot, zóó geweldig, dat het vaartuig schudde. Onmiddellijk daarna bemerkten wij de stukken van een trawler, die voorbij de zijde van de „Qladys" dreven, terwijl wij steeds met goede vaart vooruit kwamen. Wij hadden een Engel schen stoomtrawler in tweeën gesneden. De „Oladys" had hem getroffen tusschen den schoorsteen en den fokkemast. Wij brasten onmiddellijk op en zetten booten uit. Een paar andere trawlers snelden toe om te redden. Maar alles was tevergeefs. Al de opvarenden, negen, waren in de golven verdwenen. Van andere zijde wordt gemeld, dat tijdens de aanvaring nóch op de bark, nóch op den stoomtrawler, die „Prome" heette en te Huil thuisbehoorde, uitkijk werd gehouden. De geheele bemanning van den stoomtrawler was onder dek. De ramp heeft niet aan negen, doch aan elf menschen het leven gekost. Behalve de bemanning van den stoomtrawler, die uit negen koppen bestond, bevonden zich nog twee jongens aan boord, die de reis voor hun pleizier medemaakten. LUC HTVA ART. Halte aan de Saaie, 5 Aug. Het militaire luchtschip „Gross II", dat gisteravond 11 uur 20 van het Tegeler schietterrein bij Berlijn was opgestegen, vloog om halfdrie over Halle In de richting van Korbetha, passeerde halfvier Weissenfels en kwam om halfacht vanmorgen opnieuw over Weissenfels gevlogen op den terugweg in de richting naar Halle. Frankfort aan de Main, 5 Aug. Het luchtschip „Zeppelin II" aanvaardde van morgen 4 uur 40 den verderen tocht naar Keulen. Berlijn, 5 Aug. Zeppelin passeerde vanmorgen om 6 uur 20 met groote snel-, heid Limburg, om kwart voor zevenen Neuwied, om 7 uur 50 Bonn. Hier nam het luchtschip de richting naar Briiltl en Düren. Bij laatstgenoemde plaats keerde het naar het oosten en om kwart over tienen bevond het zich boven Blatheim Tengevolge van een dichten nevel kon men de nabijheid van het luchtschip alleen gewaar worden door het snorren van de schroeven. Om 10 uur 35 was Zeppelin voor de ballonloods in Bickendorf zicht baar en sloeg toen de richting in naar den Keulschen dom, dien hij omstreeks II uur in een wijden boog rondvoer. Daarop voer de ballon naar de ballon- loods terug. Keulen, 5 Aug. Het luchtschip „Zeppe lin II" is om 11 uur 35 gemakkelijk geland bi] de ballonloods in Bickendorf, waarop de ballon de loods werd binnengebracht. Da ontwikkeling der Vliegmachines. Het jongste succes van Blériot voert er toe, om de ontwikkeling en vooruitgang der aeroplanes in de laatste jaren, nog eens nader te beschouwen. Uit de volgende lijst moge blijken, hoe hard we op dit punt zijn vooruitgegaan, nadat eenmaal de eerste schrede was gezet. Hieronder volgen alleen de records der „vluchten", die voldoende door getuigen gecontroleerd en dus alleszins geloofwaardig zijn. 12 September 1906 maakt Eilehammer met zijn tweedek aeropiaan een korten luchtsprong. 23 October 1906. Santos Dumont bewijst door een sprong van 50 M. de mogelijk heid eener mechanische vlucht. Juli en Augustus 1907. Blériot maakt sprongen tot 150 M. 30 September 1907 maakt Farman een sprong van 60 M. op een twee-dekker, systeem Volsln. 23 October 1907. Farman vliegt voor het eerst 770 M. 11 April 1908. Delagrange vliegt 3925 M. (twee-dekker Voisin). 29 Mei 1908. Delagrange wint den Archdeacon prijs en vliegt 10.000 M. Op denzelfden dag vliegt Farman voor het eerst met 2 personen over 1250 M. 30 Mei 1908. Delagrange vliegt in 151 minuut 13 000 M. 22 Juli 1908. Delagrange vliegt in 16 minuten 17.000 M. 9 September 1908. Orville Wright ge durende 57 minuten In de lucht, allerlei manoeuvres uitvoerend. 10 September 1908. Dezelfde doet de eerste vlucht van meer dan een uur (in 63 minuten legt hij 65 K.M. af). 12 September 1908 vliegt hij 75 minuten zonder landen. 21 September 1908 vliegt Wilbur Wright In 90 minuten 87 K.M. 30 October 1908 vliegt Farman van Chalons naar Reims en terug. 1 November 1908 vliegt Blériot (eendek- systeem) van Toury naar Artenay en terug (70 K.M 18 December 1908 vliegt Wilbur Wright in 2 uur 99 K.M. 31 December 1908 vliegt dezelfde in 2 uur 20 minuten 123 K M. zonder landen. 25 Juli 1909. Blériot vliegt over het Kanaal in 23 minuten. De Daily Mail, de uitloofster van den prijs, dien Blériot zoo juist gewonnen heelt, schrijft nog nader: „Nu het Kanaal overgestoken is, zal de vlucht van Londen naar Manchester (pl.m. 250 K.M.) ook zeker gelukken, en de wereld zal het binnenkort beleven, dat de door ons daarvoor uitgeloofde prijs van 10.000 (f 120.000) eveneens zal gewonnen worden. Wij verwachten dat de reroplanes nog zoodanig zullen verbeterd worden, dat men bijna bij iedere weersgesteldheid ze zal kunnen gebruiken. Het Engelsche volk heeft zich tot nu toe veilig op zijn eiland gevoeld, omdat het, ten koste van ontzettende oorlogen en opofferingen, de opperheerschappij ter zee veroverd heefi. Nu echter zijn de middelen van transport en plaatsverandering op een element overgegaan, waarin „Dreadnoughts" nutteloos zijn. En nu moeten wij ener- gische stappen doen om, naast onze zeevloot, ook zeer spoedig een luchtvloot te bouwen. Onze zeemacht was een noodzakelijke voorwaarde voor onze existentie, en nu moeten wij ons met dezelfde energie op de verovering der luchten toeleggen. De verdere ontwikkeling der aeroplanes zal niet met bliksemsnelheid geschieden, zoo dat wij tijd tot handelen hebben, maar toch dien tijd niet mogen laten voorbij gaan, en daarom moeten wij, vanaf dit oogenblik, de hand aan den ploeg slaan! Geld te verdienen in de lucht. Op het gebied der luchtscheepvaart is op het oogenblik geld te verdienen en de geluk kige, die er in slaagt de thans nog aan de aeroplans klevende gebreken te ver helpen, heeft toonenden arbeid verricht en kan z'n verder leven In rust doorbrengen. Men leze slechts: Latham is op het oogenblik bezig den prijs van f 50,000 te veroveren, welke bestemd is voor den eersten Engelschman, die het Kanaal over vliegt. Voor een vlucht van Londen—Manches ter is een heele serie prijzen uitgeloofd. De „vlieger", die dezen afstand binnen 24 uur, waarin hij slechts tweemaal mag landen, aflegt, krijgt f 120,000. Verder f 24.000 voor den eersten En gelschman, die dit traject vliegt met f 600 extra, indien de machine en motor geheel Engelsch fabrikaat zijn. Het succes van de Gebroeders Wright is oorzaak, dat in Frankrijk verschillende prijzen zijn uitgeloofd. De Franschman, die tweemaal langer lijd vliegt dan Wright, krijgt f 500, en de Franschman, die Wright's record slaat, eveneens f 500. Voor de vlucht van Brussel naar Ostende en terug, of een vlucht over denzelfden afstand binnen België, is f 5000 beschik baar. Twaalf duizend póp krijgt de En gelschman, die een mijl vliegt met een machine/ geheel van Engelsch fabrikaat. Voor een vlucht van Chalons naar het exercitieveld te Iffy is f 5000 uitgeloofd, terwijl de Franschman, die van 's morgens 10 uur tot 's middags 3 uur onafgebroken boven Parijs vliegt, daarmede f 6000 verdient. Na een tocht over de Hudson van New- York naar Albany, kan de „vlieger" f 25.000 in z'n portefeuille pakken. Het dubbele van dit bedrag is voor den geluk kige, die een passagier van het Seine- departement naar het departement Puy de Dóme brengt binnen 6 uur. Met den kleinsten en llchtsten aeroplane is I 500 te verdienen. De eerste vlieger, die, nadat hij in de lucht zijn motor buiten werking gesteld heeft, gedurende de daaropvolgende 5 mi nuten niet meer dan 50 M. daalt, kan een chèque van f 5000 in ontvangst nemen. Ook Italië heeft zijn prijzen. De vlieger, die van Milaan naar Turijn vliegt, verdient daarmede f 7200. in Duitschland heeft men den Opelprijs van 20,000 mark, voor hem, die binnen het uur van Frankfort a/M. naar Rüssels- helm en terug vliegt, nadat hij in Russels- heim, waar zich de Opelfabrieken bevinden, geland heeft. Wie in Nederland looft nu ook een prijs uit voor den eersten Nederlander, die gaat vliegen Gemengd Nieuws. Een unicum in de verkiezingsdagen. Sedert onheuglijke tijden, vele ouden van dagen kunnen zich niet anders herinneren, bestaat er tusschen de bewoners der dorpen Wierden en Enter, beide behoorende tot de gemeente Wierden, een minder goede verstandhouding, welke maar al te vaak tot handtastelijkheden aanleiding gaf. Bij elke gelegenheid, hetzij bij markten, hetzij bij festiviteiten, komt deze tot uiting en bij de vóór eenige dagen gehouden her stemming voor iid van den gemeenteraad is zij er niet beter op geworden. Wat toch was het geval? De Wierdenaars waren van meening, dat Enter twee zetels in den Raad te veel had en trachtten bij de herstemming deze naar Wierden te verplaatsen. Het dorp Enter van zijn kant probeerde de zetels Ie behouden en zocht daartoe hulp bij de verschillende buurt schappen. Daarom was op den avond vóór de herstemming een vergadering aangekondigd In de openbare lagere school te Notter (één der buurtschappen). Toen nu de kiezers te W. dit vernamen, trokken zij, een paar honderd in getal, per fiets en wagen naar Notter, om te hooren wat er alzoo gezegd zou worden. De burge meester, bijgestaan door twee veldwachters, wilde, nu er zooveel publick was, de school niet afstaan. In allerijl werd nu door eenige Enterschen een boerenschuur afgehuurd, terwijl den Wierdenaars medegedeeld werd, dat zij niet toegelaten werden. Natuurlijk groote ontevredenheid aan den kant van W. Doch nu trokken de kiezers van Notter partij voor de laatsten en verklaarden niet te willen vergaderen, of allen moesten toe gelaten worden. Bovendien wilde de eigenaar van de schuur thans niemand meer binnenlaten. Er moest dus maar In de open lucht vergaderd worden; 't was inmiddels echter donker geworden. Tusschen twee groote plaggenhoopen werd daarop een kring geformeerd en één der veldwachters tot voorzitter benoemd, leder der voormannen kreeg op zijn beurt het woord en zoo „hagepredikte" men ruim anderhalf uur, waarna de aanwezigen zingende huiswaarts trokken. Den volgenden dag verloor het dorp Enter zijn twee zetels. Maandagmorgen ongeveer 10 uur hoorde de veldwachter L. Peeters, op 't gehucht Pieting (België), een kreunen aan een aardappelveld. Het regende ge weldig. L. Peeters zocht rond en vond dra een groot pak, waarin twee kindertjes van 't manneiijk geslacht gebonden waren. Hij bracht beiden dadelijk naar. een aanpalend huis. Het grootste kind was ongeveer 2J jaar en 't andere pas negen maanden oud het oudste riep aanhoudend om moeder. Het was aan zijn broerke gebonden ge worden en in twee rokken gedraaid. De kindertjes waren slecht gekleed. Het onderzoek bracht dra aan 't licht, dat de vondelingen de kinderen waren van Louis B., een dronkaard, kerel slecht van gedrag. Zijn vrouw, van Hollandschen oorsprong, leed naast hem het leven eener martelares en kreeg meer slagen dan eten. Men denkt dat de ongelukkige uit ellende heeft gehandeld. Men vreest zelfs dat zij, in wanhoop, zich van 't leven zou kunnen hebben beroofd. Zooals met de meeste nieuw-gekolo- niseerde landen het geval is, verkeert ook Duitsch-Zuidwest-Afrika in „huwbare- dochters-nood". Men tracht nu aan dit gemis aan leden der schoone sekse tegemoet te komen door den invoer van bruiden. Zoo arriveerden er op één dag met een Duitsche boot 21 meisjes, die, toen ze pas een voet aan wal hadden gezet, door evenveel verheugde bruidegoms begroet werden. MARKTBERICHTEN. Zierikzee, 5 Aug. De aanvoer van het oude gewas was te onbeduidend om eenige noteering te maken. Van den nieuwen oogst was aangeboden karwij, die tot eenige verlaging moest worden afgegeven; kool zaad was in Inferieure kwaliteit aangeboden; ook was van wintergerst de eerste nieuwe partij ter markt, die niet droog was. Karwij f 14,50 i f 14,55. Hooi, in puike kwaliteit, f 40 5 f 44. mindere - 30 - 38. Stroo geen handel. Middelburg, 5 Aug. Ter graanmarkt van heden was de aanvoer niet groot. De eerste monsters nieuw koolzaad waren ter markt; wegens wakke kwaliteit werd daar geen noteering van opgemaakt. De prijzen waren als volgt: tarwe f 11,50 i f 11,75. Tholen, 4 Aug. Op de heden gehoudene jaarlijksche paardenmarkt waren aanwezig 107 paarden, 8 veulens en 8 kalveren. Er waren veel kooplieden; de handel was zeer levendig. Prijzen waren als volgt: veulens f 100 i f 165; 1^-jarige paarden f 250 a f 300 2-jarige f 300 a f 400; 3-jarige f 350 f 450; werkpaarden f 300 f 6C0; paarden met veulens f 500 f 800. Burgerlijke Stand van Zierikzee. Qeboren: 29 Juli. Een zoon van J. Geleijnse en P. L. Boot. 31 C. D. Padmos en J. van den Berge. 31 dochter P. de Graaf en M. de Graaf. 31 zoon J. J. Mallander en C. Dane. 2 Aug. dochter J.J.Lecker en S. Bouwer. Gehuwd: 2 Aug. A. Ktaasse, 35 j.m. en H. C. Wlerkx, 24 j., J.d. 4 P. Cappon, 24 j,, j.m. en A. Krijger, 23 j„ j.d. 4 W. Htlz, 29 j., j.m. en J. Dekker, 27 j., j.d. Overleden: 30 Juli. J. J. van den Houten, 50 j., man van P. van den Ende. 2 Aug. F. H. Dikschel, 62 j., man van M. L. Kerscheltng. 5 W. Anker, 48 j., weduwe van A. D. van de Stotpe. Ats levenloos aangegeven: 5 Aug. Een dochter van L. de Looze en M. J. van den Hoek. Burgerlijke Stand van Poortvliet. Over de maand Juli 1909. Geboren: Adriana Wllhelmljna, dochter van Evert Johannls Nieuwkerk en van Maria Hendrika Reeders. Johannes, zoon van Dierk Spoor en van Christina Middellnk. Martnis Ary, zoon van Cornells Grijs en Maria Boller. Ondertrouwd: Pleter Jacobus van Houdt, van Poortvliet, en Jacoba van Klooster, van Zonnemalre. Overleden: Kornetts van der Sltkke, 74 jaar, weduwnaar van Kaatje Bergers. Jacobus Anthonlsse, 74 jaar, echtgenoot van Willemljna van Sorge.

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1909 | | pagina 2