Ingezonden Mededeelingen.
PREDIKBEURTEN
in onderstaande gemeenten van Schouwen en Duiveland.
Zondag 8 Augustus 190 9.
Oeref. Kerk te Zierikzee:
's Voorm. tien ure en 's avonds half zes ure:
ds. Laman.
Lokaal voor Evangelisatie, Nobelstraat.
Zondag 8 Augustus, 's Voorm. tien ure: Kinder-
kerk; 's avonds half zeven ure: de heer C. Taan-
man, evangelist.
Herv. Kerk te Kcrkwerve:
'sNam. twee ure: ds. Blankert. (Doopsbediening).
Herv. Kerk te Serooskerke:
's Voorm. half tien ure: ds. Pols.
Herv. Kerk te Burgh:
's Voorm. half tien ure: ds. Van der Linde.
Herv. Kerk te Renesse:
's Nam. twee ure: ds. Van Veen.
Herv. Kerk te Noordwelle:
's Voorm. half tien ure: ds. Van Veen.
Herv. Kerk te Haamstede:
's Voorm. half tien ure: ds. Japchen.
Qeref. Kerk te Haamstede:
's Voorm. half tien ure en 's nam. twee ure:
ds. Koolstra.
Oud-Geref. Kerk te Haamstede:
's Voorm. half tien ure en 's nam. twee ure:
Leeskerk.
Herv. Kerk te Eikerzee:
's Voorm. half tien ure: ds. Blankert van
Kerkwerve.
Geref. Kerk te Eikerzee:
's Voorm. half tien ure en 'snam. twee ure:
ds. Bruinsma.
Herv. Kerk te Brouwershaven:
's Voorm. half tien ure: ds. Van den Broek.
Qeref. Kerk te Brouwershaven:
'8 Voorm. half tien ure en 'snam. twee ure:
ds. Meijer.
Herv. Kerk te Zonnemalre:
'8 Voorm. half tien ure: ds. De Leur.
Geref. Kerk te Zonnemalre:
's Voorm. half tien ure en 's nam. twee ure:
ds. Van Sdiaik.
Herv. Kerk te Noordgouwe:
's Voorm. half tien ure: ds. Schouten.
Chr. Geref. Kerk te Zierikzee:
's Voorm. half tien ure, 's nam. twee ure en
's avonds zes ureds. Wisse.
Herv. Kerk te Drelschor:
's Voorm. half tien ure: ds. Van de Griend.
Herv. Kerk te Ouwerkerk:
's Nam. twee ure: ds. Van de Griend van
Dreischor.
Herv. Kerk te Nieuwerkerk:
's Voorm. half tien ure en 's nam. twee ure: ds.
Van der Linden.
Geref. Kerk te Nieuwerkerk:
's Voorm. 9.30 ure, 's nam. 2 ure en 's avonds
5.30 ure: Leeskerk.
Oud-Geref. Kerk te Nieuwerkerk:
's Voorm. 9 ure, 'snam. 2 ure en 's avonds 5.15
ure: Leeskerk.
Herv. Kerk te Oosterland:
's Voorm. half tien ure: dr. Weeda. (Bediening
H. Avondmaal); 'snam. twee ure: Idem. (Dank
zegging).
Geref. Kerk te Oosterland:
'8 Voorm. half tien ure en 's nam. twee ure:
ds. Staal; 's avonds zes ure: Leeskerk.
Herv. Kerk te Slrjansland:
's Voorm. half tien ure en 's nam. twee ure:
ds. Elenbaas.
Herv. Kerk te Bruin Is se:
'3Voorm. half tien ure en 'snam. twee ure:
ds. Waardenburg. (Doopsbediening).
Geref. Kerk te Brulnlsse:
'8 Voorm. half tien ure, 'snam. twee ure en
's avonds vijf ure: Leeskerk.
Geref. Gemeente te Brulnlsse:
's Voorm. negen ure, 's nam. twee ure en
's avonds vijf ure: Leeskerk.
Oud-Geref. Kerk te Brulnlsse:
's Voorm. negen ure, 'snam. twee ure en
's avonds vijf ure: Leeskerk.
Evangelisatie te Brulnlsse:
's Voorm. half tien ure en 's nam. twee ure:
Gewone dienst.
Evangelisatie jeruël II:
'8 Voorm. tien ure en 's avonds half acht ure:
Gewone dienst.
VERKIEZING PROVINCIALE STATEN.
Bij de te Rotterdam gehouden herstem
ming voor een lid der Provinciale Staten
van Zuid-Holland is gekozen de heer
J. Visser Jacz. (lib.) met 3128 van de uitge
brachte geldige stemmen. De heer H.
Spiekman (S. D. A. P.) verkreeg 2291 st.
De Engelschen in Zeeland.
Zondag 1.1. was het juist een eeuw ge
leden, dat Middelburg, na gekapituleerd
te hebben, de troepen van Z. M. den
koning van Brlttanje in haar veste zag
binnenrukken. De Engelsche schepen
hadden zich in de laatste dagen van Juli
1809 in het gezicht van Vlissingen ver
toond. Tegen den avond van den 29sten
werd hun getal grooter; toen waren er
meer dan 600 zeilen vóór het eiland, ver
deeld in drie afdeelingen: één in de
Wielingen, één aan de Deurloo en één
in het Veergat.
Op 30 Juli ontscheepten zich de troepen
der Engelschen op het Breezand, de
blokkadevloot deed intusschen een loozen
aanval op de batterij Dishoek. De ver
dediging van hel eiland bestond uit: 1
regiment Pruisen, in dienst van Frankrijk,
sterk 1900 man; 1 bataljon Ieren, sterk
900 man; 1 bataljon koloniale troepen,
sterk 1100 man; 1 regiment chasseurs
rentrés de l'étranger, sterk 800 man; 1
compagnie Fransche artillerie, 120 man,
benevens artilleristen veteranen, in actieven
dienst, 50 man, en een aantal Hollandsche
kanonniers, samen ongeveer 6000 man.
De Fransche generaal trachtte de landing
te beletten; op de duinen ontstond
een hevig gevecht, onder den Franschen
generaal Osten, maar hij was genoopt
tot den aftocht. Twee geheele compagniën
der Pruisen waren intusschen naar
de Engelschen overgeloopen. Middel
burg lag voor den vijand open en men
besloot tot een eervol verdrag. Vier Mid-
delburgsche autoriteiten, de heeren Bijleveld,
Schorer, Van Schoor en Van der Mandere
werden afgezonden naar het Engelsche
kamp en met den Ridder, Luit.-Generaal
Sir Eyre Coote werd overeengekomen, dat
Middelburg zich zou overgeven, waarbij
de veiligheid van alle personen, zoo ambte
naren, als burgers en ingezetenen volkomen
verzekerd werd, benevens hunne eigen
dommen. Op den lsten Augustus trokken
de Engelschen Middelburg binnen. Opdien
dag kapltuleerde ook Veere.
Den 30sten Juli waren de Engelschen in
den nacht ook voor Zierikzee reeds ten
anker gekomen en den volgenden dag be
zetten zij de eilanden Schouwen en Duiveland.
Hierna volgde de belegering van Vlissingen
met het bekende bombardement en zijn
vreeslijke gevolgen.
Vóór een eeuw dus deden de Engelschen
in Zeeland hun intree; het is bekend hoe
ten slotte heel deze expeditie is afgeloo-
pen. Het thans nog levende oudere geslacht
herinnert het zich nog wel.
Weertoeriolit,
ontleend aan de opgave van het
Koninklijk Ncderl. Metereologisch Instituut
te De Bilt bij Utrecht.
Verwacht wordt tot den avond van
Zaterdag den 7 Augustus a.s.Zwakke
tot matige oostelijke tot noordwestelijke
wind. Licht bewolkt. Droog weer.
Zelfde temperatuur.
(Onder verantwoordelijkheid van den inzender).
Van 1—5 regels TS Cts.; elke regel meer l£» Cts.
Onuitstaanbare
folteringen door
Rheumatiek.
Vijf jaren ellendig geleden.
Eene overwinning met den Kloosterbalsem.
De heer Jos. van den Dungen-Adrlaans,
koopman te Westerhoven (N.-B.), heeft
den ouderdom van 32 jaren en leed,
niettegenstaande zijn betrekkelijk jongen
leeftijd, al meer dan 5 jaren aan vreese-
lijke rheumatiek In de beenen. „De pijnen
waren zóó erg, dat ik bijna niet meer kon
loopen", zeide de heer Van Dungen ons,
en mijne beenen waren zóó zwak ge
worden en deden mij zulk een pijn, dat
Ik niet, dan met de grootste moeite en
pijnen, mijne beenen kon opheffen. Bij
vochtig weer schreeuwde ik het uit van
de pijn. Ik werd bleek en mager en mijn
eetlust was gering. Meermalen had ik last
van hoofdpijn en ik gevoelde mij zwak
en uitgeput. Hoewel ik vele geneesmiddelen
gebruikte, hielp er mij geen een. Mijne
vrouw ried mij aan, eens een proef te
nemen met den Kloosterbalsem, Klooster
Sancta Pauio. Dit deed ik en reeds na
het gebruik van het eerste potje gevoelde
Ik mij veel beter. De rheumatiek begon
langzamerhand te verdwijnen en ik kon
weer met smaak mijn voedsel gebruiken,
ook de hoofdpijnen waren niet meer zoo
erg als vroeger, Ik heb in het geheel 2
potjes van 35 cent opgewreven en was
toen genezen, ik kan thans met mijn
beenen, die zoo stijf waren, doen wat ik
wil. Ik ben gezond, opgeruimd en zoo
levenslustig als het maar kan zijn. Het
staat u geheel vrij, mijn getuigenis te ge
bruiken ten bate van andere lijders".
De Kloosterbalsem, Klooster Sancta Paulo,
bevat geen schadelijke bestanddeelen en geneest
onvoorwaardelijk alle huidziekten, als zweren,
abcessen, builen, roven, uitslag, ring-, dauw- en
baardworm, hoofdzeer en alle ziekten der hoofd
huid. Het is een zeker helpend middel bij rheu
matiek en alle rheumatische aandoeningen.
Prijs per pot van 20 gram 35 ct., van
50 gram 75 ct., van 100 gram f I 20 en
van 250 gram f 2.50. Hoe grooter pot,
hoe voordeeliger dus I
Verkrijgbaar bij Drogisten, Apothekers
en de bekende Depothouders.
Een scheepsramp.
Wij hebben reeds gemeld, dat op de
Doggersbank een visschersvaartuig in den
grond werd geloopen, waarbij negen men-
schen het leven verloren. Er komen nu
nadere berichten daarover uit Frederikslad,
in Zweden, waar het aanvarende schip,
de ijzeren bark „Qladys" is aangekomen.
Kapitein Evans vertelt hel gebeurde als
volgt
De „Qladys", een Ijzeren schip van
omstreeks 1200 reglsterton, kwam van
Antwerpen om te Frederlkstad een lading
hout in te nemen, naar Melbourne bestemd.
Daar het schip enkel ballast in had, lag
het tamelijk hoog op de zee. Donderdag
morgen waren wij op de hoogte van
Doggersbank. Er woei een stijve koelte,
zoodat de „Oladys" minstens negen knoop
liep.
ik zelf stond op de brug en de beman
ning was aan hel werk. Plotseling voelden
wij een stoot, zóó geweldig, dat het
vaartuig schudde. Onmiddellijk daarna
bemerkten wij de stukken van een trawler,
die voorbij de zijde van de „Qladys"
dreven, terwijl wij steeds met goede vaart
vooruit kwamen. Wij hadden een Engel
schen stoomtrawler in tweeën gesneden.
De „Oladys" had hem getroffen tusschen
den schoorsteen en den fokkemast. Wij
brasten onmiddellijk op en zetten booten
uit. Een paar andere trawlers snelden toe
om te redden. Maar alles was tevergeefs.
Al de opvarenden, negen, waren in de
golven verdwenen.
Van andere zijde wordt gemeld, dat
tijdens de aanvaring nóch op de bark,
nóch op den stoomtrawler, die „Prome"
heette en te Huil thuisbehoorde, uitkijk
werd gehouden. De geheele bemanning van
den stoomtrawler was onder dek.
De ramp heeft niet aan negen, doch aan
elf menschen het leven gekost. Behalve de
bemanning van den stoomtrawler, die uit
negen koppen bestond, bevonden zich nog
twee jongens aan boord, die de reis voor
hun pleizier medemaakten.
LUC HTVA ART.
Halte aan de Saaie, 5 Aug. Het militaire
luchtschip „Gross II", dat gisteravond 11
uur 20 van het Tegeler schietterrein bij
Berlijn was opgestegen, vloog om halfdrie
over Halle In de richting van Korbetha,
passeerde halfvier Weissenfels en kwam
om halfacht vanmorgen opnieuw over
Weissenfels gevlogen op den terugweg in
de richting naar Halle.
Frankfort aan de Main, 5 Aug. Het
luchtschip „Zeppelin II" aanvaardde van
morgen 4 uur 40 den verderen tocht naar
Keulen.
Berlijn, 5 Aug. Zeppelin passeerde
vanmorgen om 6 uur 20 met groote snel-,
heid Limburg, om kwart voor zevenen
Neuwied, om 7 uur 50 Bonn. Hier nam
het luchtschip de richting naar Briiltl en
Düren. Bij laatstgenoemde plaats keerde
het naar het oosten en om kwart over
tienen bevond het zich boven Blatheim
Tengevolge van een dichten nevel kon men
de nabijheid van het luchtschip alleen
gewaar worden door het snorren van de
schroeven. Om 10 uur 35 was Zeppelin
voor de ballonloods in Bickendorf zicht
baar en sloeg toen de richting in naar
den Keulschen dom, dien hij omstreeks
II uur in een wijden boog rondvoer.
Daarop voer de ballon naar de ballon-
loods terug.
Keulen, 5 Aug. Het luchtschip „Zeppe
lin II" is om 11 uur 35 gemakkelijk geland
bi] de ballonloods in Bickendorf, waarop
de ballon de loods werd binnengebracht.
Da ontwikkeling der Vliegmachines.
Het jongste succes van Blériot voert er
toe, om de ontwikkeling en vooruitgang
der aeroplanes in de laatste jaren, nog eens
nader te beschouwen.
Uit de volgende lijst moge blijken, hoe
hard we op dit punt zijn vooruitgegaan,
nadat eenmaal de eerste schrede was gezet.
Hieronder volgen alleen de records der
„vluchten", die voldoende door getuigen
gecontroleerd en dus alleszins geloofwaardig
zijn.
12 September 1906 maakt Eilehammer
met zijn tweedek aeropiaan een korten
luchtsprong.
23 October 1906. Santos Dumont bewijst
door een sprong van 50 M. de mogelijk
heid eener mechanische vlucht.
Juli en Augustus 1907. Blériot maakt
sprongen tot 150 M.
30 September 1907 maakt Farman een
sprong van 60 M. op een twee-dekker,
systeem Volsln.
23 October 1907. Farman vliegt voor
het eerst 770 M.
11 April 1908. Delagrange vliegt 3925
M. (twee-dekker Voisin).
29 Mei 1908. Delagrange wint den
Archdeacon prijs en vliegt 10.000 M.
Op denzelfden dag vliegt Farman voor
het eerst met 2 personen over 1250 M.
30 Mei 1908. Delagrange vliegt in 151
minuut 13 000 M.
22 Juli 1908. Delagrange vliegt in 16
minuten 17.000 M.
9 September 1908. Orville Wright ge
durende 57 minuten In de lucht, allerlei
manoeuvres uitvoerend.
10 September 1908. Dezelfde doet de
eerste vlucht van meer dan een uur (in
63 minuten legt hij 65 K.M. af).
12 September 1908 vliegt hij 75 minuten
zonder landen.
21 September 1908 vliegt Wilbur Wright
In 90 minuten 87 K.M.
30 October 1908 vliegt Farman van
Chalons naar Reims en terug.
1 November 1908 vliegt Blériot (eendek-
systeem) van Toury naar Artenay en terug
(70 K.M
18 December 1908 vliegt Wilbur Wright
in 2 uur 99 K.M.
31 December 1908 vliegt dezelfde in 2
uur 20 minuten 123 K M. zonder landen.
25 Juli 1909. Blériot vliegt over het
Kanaal in 23 minuten.
De Daily Mail, de uitloofster van den
prijs, dien Blériot zoo juist gewonnen
heelt, schrijft nog nader:
„Nu het Kanaal overgestoken is, zal de
vlucht van Londen naar Manchester (pl.m.
250 K.M.) ook zeker gelukken, en de
wereld zal het binnenkort beleven, dat de
door ons daarvoor uitgeloofde prijs van
10.000 (f 120.000) eveneens zal gewonnen
worden. Wij verwachten dat de reroplanes
nog zoodanig zullen verbeterd worden,
dat men bijna bij iedere weersgesteldheid
ze zal kunnen gebruiken.
Het Engelsche volk heeft zich tot nu toe
veilig op zijn eiland gevoeld, omdat het,
ten koste van ontzettende oorlogen en
opofferingen, de opperheerschappij ter zee
veroverd heefi. Nu echter zijn de middelen
van transport en plaatsverandering op een
element overgegaan, waarin „Dreadnoughts"
nutteloos zijn. En nu moeten wij ener-
gische stappen doen om, naast onze zeevloot,
ook zeer spoedig een luchtvloot te bouwen.
Onze zeemacht was een noodzakelijke
voorwaarde voor onze existentie, en nu
moeten wij ons met dezelfde energie op
de verovering der luchten toeleggen. De
verdere ontwikkeling der aeroplanes zal
niet met bliksemsnelheid geschieden, zoo
dat wij tijd tot handelen hebben, maar
toch dien tijd niet mogen laten voorbij
gaan, en daarom moeten wij, vanaf dit
oogenblik, de hand aan den ploeg slaan!
Geld te verdienen in de lucht. Op
het gebied der luchtscheepvaart is op het
oogenblik geld te verdienen en de geluk
kige, die er in slaagt de thans nog aan
de aeroplans klevende gebreken te ver
helpen, heeft toonenden arbeid verricht en
kan z'n verder leven In rust doorbrengen.
Men leze slechts:
Latham is op het oogenblik bezig den
prijs van f 50,000 te veroveren, welke
bestemd is voor den eersten Engelschman,
die het Kanaal over vliegt.
Voor een vlucht van Londen—Manches
ter is een heele serie prijzen uitgeloofd.
De „vlieger", die dezen afstand binnen 24
uur, waarin hij slechts tweemaal mag
landen, aflegt, krijgt f 120,000.
Verder f 24.000 voor den eersten En
gelschman, die dit traject vliegt met f 600
extra, indien de machine en motor geheel
Engelsch fabrikaat zijn.
Het succes van de Gebroeders Wright
is oorzaak, dat in Frankrijk verschillende
prijzen zijn uitgeloofd. De Franschman,
die tweemaal langer lijd vliegt dan Wright,
krijgt f 500, en de Franschman, die Wright's
record slaat, eveneens f 500.
Voor de vlucht van Brussel naar Ostende
en terug, of een vlucht over denzelfden
afstand binnen België, is f 5000 beschik
baar. Twaalf duizend póp krijgt de En
gelschman, die een mijl vliegt met een
machine/ geheel van Engelsch fabrikaat.
Voor een vlucht van Chalons naar het
exercitieveld te Iffy is f 5000 uitgeloofd,
terwijl de Franschman, die van 's morgens
10 uur tot 's middags 3 uur onafgebroken
boven Parijs vliegt, daarmede f 6000 verdient.
Na een tocht over de Hudson van New-
York naar Albany, kan de „vlieger"
f 25.000 in z'n portefeuille pakken. Het
dubbele van dit bedrag is voor den geluk
kige, die een passagier van het Seine-
departement naar het departement Puy de
Dóme brengt binnen 6 uur.
Met den kleinsten en llchtsten aeroplane
is I 500 te verdienen.
De eerste vlieger, die, nadat hij in de
lucht zijn motor buiten werking gesteld
heeft, gedurende de daaropvolgende 5 mi
nuten niet meer dan 50 M. daalt, kan een
chèque van f 5000 in ontvangst nemen.
Ook Italië heeft zijn prijzen. De vlieger,
die van Milaan naar Turijn vliegt, verdient
daarmede f 7200.
in Duitschland heeft men den Opelprijs
van 20,000 mark, voor hem, die binnen
het uur van Frankfort a/M. naar Rüssels-
helm en terug vliegt, nadat hij in Russels-
heim, waar zich de Opelfabrieken bevinden,
geland heeft.
Wie in Nederland looft nu ook een prijs
uit voor den eersten Nederlander, die gaat
vliegen
Gemengd Nieuws.
Een unicum in de verkiezingsdagen.
Sedert onheuglijke tijden, vele ouden van
dagen kunnen zich niet anders herinneren,
bestaat er tusschen de bewoners der dorpen
Wierden en Enter, beide behoorende tot
de gemeente Wierden, een minder goede
verstandhouding, welke maar al te vaak
tot handtastelijkheden aanleiding gaf. Bij
elke gelegenheid, hetzij bij markten, hetzij
bij festiviteiten, komt deze tot uiting en
bij de vóór eenige dagen gehouden her
stemming voor iid van den gemeenteraad
is zij er niet beter op geworden. Wat
toch was het geval? De Wierdenaars
waren van meening, dat Enter twee zetels
in den Raad te veel had en trachtten bij
de herstemming deze naar Wierden te
verplaatsen. Het dorp Enter van zijn kant
probeerde de zetels Ie behouden en zocht
daartoe hulp bij de verschillende buurt
schappen. Daarom was op den avond
vóór de herstemming een vergadering
aangekondigd In de openbare lagere school
te Notter (één der buurtschappen). Toen
nu de kiezers te W. dit vernamen, trokken
zij, een paar honderd in getal, per fiets
en wagen naar Notter, om te hooren wat
er alzoo gezegd zou worden. De burge
meester, bijgestaan door twee veldwachters,
wilde, nu er zooveel publick was, de school
niet afstaan.
In allerijl werd nu door eenige Enterschen
een boerenschuur afgehuurd, terwijl den
Wierdenaars medegedeeld werd, dat zij
niet toegelaten werden. Natuurlijk groote
ontevredenheid aan den kant van W. Doch
nu trokken de kiezers van Notter partij
voor de laatsten en verklaarden niet te
willen vergaderen, of allen moesten toe
gelaten worden. Bovendien wilde de
eigenaar van de schuur thans niemand
meer binnenlaten. Er moest dus maar In
de open lucht vergaderd worden; 't was
inmiddels echter donker geworden.
Tusschen twee groote plaggenhoopen
werd daarop een kring geformeerd en één
der veldwachters tot voorzitter benoemd,
leder der voormannen kreeg op zijn beurt
het woord en zoo „hagepredikte" men
ruim anderhalf uur, waarna de aanwezigen
zingende huiswaarts trokken.
Den volgenden dag verloor het dorp
Enter zijn twee zetels.
Maandagmorgen ongeveer 10 uur
hoorde de veldwachter L. Peeters, op
't gehucht Pieting (België), een kreunen
aan een aardappelveld. Het regende ge
weldig. L. Peeters zocht rond en vond dra
een groot pak, waarin twee kindertjes van
't manneiijk geslacht gebonden waren. Hij
bracht beiden dadelijk naar. een aanpalend
huis. Het grootste kind was ongeveer 2J
jaar en 't andere pas negen maanden oud
het oudste riep aanhoudend om moeder.
Het was aan zijn broerke gebonden ge
worden en in twee rokken gedraaid. De
kindertjes waren slecht gekleed.
Het onderzoek bracht dra aan 't licht,
dat de vondelingen de kinderen waren van
Louis B., een dronkaard, kerel slecht van
gedrag. Zijn vrouw, van Hollandschen
oorsprong, leed naast hem het leven eener
martelares en kreeg meer slagen dan eten.
Men denkt dat de ongelukkige uit ellende
heeft gehandeld. Men vreest zelfs dat zij,
in wanhoop, zich van 't leven zou kunnen
hebben beroofd.
Zooals met de meeste nieuw-gekolo-
niseerde landen het geval is, verkeert ook
Duitsch-Zuidwest-Afrika in „huwbare-
dochters-nood". Men tracht nu aan dit
gemis aan leden der schoone sekse tegemoet
te komen door den invoer van bruiden.
Zoo arriveerden er op één dag met een
Duitsche boot 21 meisjes, die, toen ze pas
een voet aan wal hadden gezet, door
evenveel verheugde bruidegoms begroet
werden.
MARKTBERICHTEN.
Zierikzee, 5 Aug. De aanvoer van het
oude gewas was te onbeduidend om eenige
noteering te maken. Van den nieuwen oogst
was aangeboden karwij, die tot eenige
verlaging moest worden afgegeven; kool
zaad was in Inferieure kwaliteit aangeboden;
ook was van wintergerst de eerste nieuwe
partij ter markt, die niet droog was.
Karwij f 14,50 i f 14,55.
Hooi, in puike kwaliteit, f 40 5 f 44.
mindere - 30 - 38.
Stroo geen handel.
Middelburg, 5 Aug. Ter graanmarkt
van heden was de aanvoer niet groot. De
eerste monsters nieuw koolzaad waren ter
markt; wegens wakke kwaliteit werd daar
geen noteering van opgemaakt.
De prijzen waren als volgt: tarwe
f 11,50 i f 11,75.
Tholen, 4 Aug. Op de heden gehoudene
jaarlijksche paardenmarkt waren aanwezig
107 paarden, 8 veulens en 8 kalveren. Er
waren veel kooplieden; de handel was
zeer levendig. Prijzen waren als volgt:
veulens f 100 i f 165; 1^-jarige paarden
f 250 a f 300 2-jarige f 300 a f 400;
3-jarige f 350 f 450; werkpaarden f 300
f 6C0; paarden met veulens f 500 f 800.
Burgerlijke Stand van Zierikzee.
Qeboren:
29 Juli. Een zoon van J. Geleijnse en P. L.
Boot.
31 C. D. Padmos en J. van
den Berge.
31 dochter P. de Graaf en M. de
Graaf.
31 zoon J. J. Mallander en C.
Dane.
2 Aug. dochter J.J.Lecker en S. Bouwer.
Gehuwd:
2 Aug. A. Ktaasse, 35 j.m. en H. C. Wlerkx,
24 j., J.d.
4 P. Cappon, 24 j,, j.m. en A. Krijger,
23 j„ j.d.
4 W. Htlz, 29 j., j.m. en J. Dekker, 27 j., j.d.
Overleden:
30 Juli. J. J. van den Houten, 50 j., man van
P. van den Ende.
2 Aug. F. H. Dikschel, 62 j., man van M. L.
Kerscheltng.
5 W. Anker, 48 j., weduwe van A. D. van
de Stotpe.
Ats levenloos aangegeven:
5 Aug. Een dochter van L. de Looze en M. J.
van den Hoek.
Burgerlijke Stand van Poortvliet.
Over de maand Juli 1909.
Geboren:
Adriana Wllhelmljna, dochter van Evert Johannls
Nieuwkerk en van Maria Hendrika Reeders.
Johannes, zoon van Dierk Spoor en van Christina
Middellnk.
Martnis Ary, zoon van Cornells Grijs en Maria
Boller.
Ondertrouwd:
Pleter Jacobus van Houdt, van Poortvliet, en
Jacoba van Klooster, van Zonnemalre.
Overleden:
Kornetts van der Sltkke, 74 jaar, weduwnaar van
Kaatje Bergers.
Jacobus Anthonlsse, 74 jaar, echtgenoot van
Willemljna van Sorge.