ZIERIKZEESCHE NIEUWSBODE. Zaterdag 6 Juni 1908. NESTLE3 Derde Blad. (Z ierils-zeesolie Cour an t). Verschijnt DINSDAG, DONDERDAG en ZATERDAG. Voor het buitenland, verzending eens per week, 10,— per jaar bij vooruitbetaling. De prijs per 3 maanden is f 1,30, franco per post f 1,60. 63ste JAARGANG. No. 8626. Uitgever-Hoofdredacteur i A. FRANKEL, Oude Haven D 493. Redacteur: J. WAAL E. Advertentienvan 1—3 regels 30 Cts., meerdere regels 10 Cts., kunnen uiterlijk tot des Maandags-, Woensdags- en Vrijdag-middags 2 ure bezorgd worden. Groote letter wordt naar plaatsruimte berekend. Alle betalingen moeten geschieden bij dep Directeur: A. I. DE LOOZE, Hoek Schuithaven, Zierikzee. Het Kantoor is geopend eiken werkdag van 's morgens 9 tot 's avonds 9 ure. Het nieuwe postcontract met de „Zeeland". In een Zaterdag te Vlissingen gehouden buitengewone vergadering van aandeel houders der maatschappij „Zeeland" is besloten tot het sluiten van eén nieuw postcontract. Aan het in die vergadering door com missarissen uitgebracht verslag, is nog het volgende ontleend: Reeds spoedig nadat de overeenkomst betreffende het postvervoer met den Staat der Nederlandengesloten voor het tijdvak van 1 October 1898 tot 1 October 1908, in werking was getreden, werd het ons duidelijkdat het voordeelig verschil tusschen de ontvangsten en de exploitatie kosten te gering werd of bleef voor vol doende afschrijving op de stoomschepen en tevens voor aflossing der obligatieleening van 1886. Met het oog daarop werden in 1898 onderhandelingen geopend met den directeur-generaal der Staatsspoorwegen en, toen deze tot geenerlei bevredigend resultaat leidden, met den Minister van Waterstaat. Tegenover het verzoek onzer zijds, dat tot verhooging van de vergoeding tusschentijds zou worden overgegaan, met wijziging alzoo van de Joopende overeen komst, werden door de opvolgende Ministers De Marez Oyens en Kraus verschillende bezwarende voorwaarden gesteld, onder welke ook: reorganisatie van onze Maat schappij, in dien zin dat het tegenwoordig aandeelenkapitaal opnieuw zou moeten worden gereduceerd en concessie van obligatieschuld in aandeelen zou moeten plaats hebben. Volgens het laatste reorgani satieplan zou ook het nog onafgeloste deel der hypothecaire geldleening van de Maat schappij in Staatsspoorwegen, in aandeelen geconverteerd worden, terwijl de staat zich dan zou verbinden bij naasting van Staats spoorwegen de aandeelen in Zeeland, bij haar in portefeuille over te nemen. Over verschillende bizonderheden dezer reorganisatie hadden 'gedurende ongeveer 5 jaar onderhandelingen met de regeering plaats, zonder dat overeenstemming kon worden verkregen. Inmiddels was de des tijds zeer onbevredigende toestand onzer Maatschappij gaandeweg verbeterdin 1902 en volgende jaren steeg het over schot der explotatiekosten aanmerkelijk boven dat in voorafgaande jaren. Door dat overschot, na aftrek van het nadeelig saldo der intrestrekening en van een bijdrage aan het ketelfonds der nieuwe stoomschepen, in zijn geheel voor afschrijving te be stemmen (met staking der aflossing van de obligatieleening 1886 en zonder dividend uit te keeren) konden de stoomschepen gaandeweg tot een lager cijfer op de balans worden teruggebracht, terwijl het geheel onzer schuld sterk verminderde door de verplichte, zeer hooge aflossing der hypothecaire geldleening. Deze betere toestand viel samen met een aanzienlijke vermeerdering van het aantal passagiers, vooral na 1905, welke vermeerdering wij meenen op rekening te mogen stellen van de meer algemeene bekendheid bij het reizend publiek met de op onze schepen aangebrachte veilig heidsmiddelen van verschillenden aard, onder welke wij noemen de Marconi-sein- inrichting, de onderwatergeleidingsignalen enz., alsmede door verbeterde treinver bindingen. Door een en ander was de meening ter beurze omtrent de waafde, aan onze obligatien toe te kennen, gunstigergeworden, in die mate, dat wij zekerheid meenden te hebben, dat aan concessie van te minste 90 pCt. de obligatien in aandeelen tegen den door de regeering verlangden koers (aanzienlijk lager dan de noteering der obligatien op de beurs sedert 1 Januari 1908), niet te denken zou vallen. Ofschoon een reorganisatie, als door de regeering bedoeld, ook naar onze meening niet in strijd zou zijn met het belang onzer maatschappij (daargelaten of de tegen woordige aandeelhouders die, nevens hun andermaal gereduceerd kapitaal, nieuwe preferente aandeelen tot veel grooter bedrag zouden zien deelen in eventueel dividend, reden zouden hebben zich over zoodanige reorganisatie sterk te verheugen), vonden wij in de veranderde omstandigheden vrij heid, in de aanvraag van dit jaar aan de regeering te kennen te geven, dat wij de door haar verlangde reorganisatie als onaannemelijk voor obligatiehouders en daarom onuitvoerbaar moest beschouwen. Wij verklaarden ons echter daarbij bereid, de onderhandelingen voort te zetten over een nieuwe postovereenkomstlos van elke vast te stellen eisch van reorganisatie. Van een wijziging der loopende overeen komst en van geheel vrijwillige verhooging door den Staat, zoo betoogden wij in Januari, kon geen sprake meer zijn, daar de overeenkomst met 1 October 1908 ten einde loopt. Op grond van het zeer sterk vermeerderde vervoer van brievenmalen meenden wij verhooging te mogen verlangen van de ons toe te kennen vergoeding voor bewezen diensten. Wij meenden dus alle recht te hebben, te vorderen, dat bij de nieuwe overeenkomst ons tegenover de zoo sterk vermeerderde bewezen diensten ook ver hooging van de betaling zou worden verleend. Wij vonden de nieuw opgetreden regeering bereid tot een overeenkomst, bij welke van eiken eisch tot reorganisatie afgezien en de door den Staat te betalen som wel niet geheel overeenkomstig het door ons aanvankelijk gedane voorstel, maar dan toch niet onbelangrijk verhoogd werd. Daarom kon een nieuwe postover eenkomst worden gesloten, uit welke over eenkomst voor de „Zeeland" de verplichting voortvloeit tot den bouw van nieuwe schepen over te gaan. Waar onze dagbooten den dienst nog uitstekend verrichten de dienstregeling van de laatste jaren geeft een korteren duur van de reizen Vlissingen—Queenboro der dagbooten aan van 20 minuten, ver geleken bij de dienstregeling der eerste dienstjaren van diezelfde schepen is de contractueele verplichting, om binnen een bepaalden tijd tot aanschaffing van nieuw materiaal over te gaan, welke voort vloeit uit den eisch van versnelling van den dagdienst, een bezwarende .bepaling, welke de door ons aanvankelijk gevraagde verhooging met meer dan f 150.000, zeker ten volle zoude gerechtvaardigd hebben. Toch besloten wij ons neêr te leggen bij de weigering van opvolgende ministers, om verder te gaan dan de verhooging met f 150.000, in aanmerking nemende, dat vermeerderde snelheid ook aan de ontwikkeling van ons vervoer van reizigers ten goede komt. Het ligt in onze bedoeling de nacht booten naar den dagdienst over te brengen en drie nieuwe booten van iets grooter snelheid voor den nachtdienst te doen bouwen. Wij rekenen dat drie k drie en een half millioen voor dien bouw noodig zullen zijn. Wij maken ons sterk, dank zij mede het vertrouwen dat het bestuur der Staats spoorwegen in de toekomst onzer onder neming thans blijkbaar stelt, over de noodige geldmiddelen te zullen kunnen beschikken naar gelang die voor de betaling dier drie schepen gevorderd worden, zonder dat een beroep op de geldmarkt zal behoeven gedaan te worden. Indien de postovereenkomst tot stand komt, zijn ons vanwege de Maatschappij tot exploitatie van Staatsspoorwegen faciliteiten in uitzicht gesteld bij de aflossing van het,nog verschuldigde der hypothecaire geldleening. Uit de artikelen betreffende het nieuw tusschen den Staat en de Maatschappij „Zeeland" te sluiten postcontract blijkt, dat zoo spoedig mogelijk, doch uiterlijk van 1 October 1911 af, de overtocht van den dagdienst in hoogstens 7 uur zal wor den afgelegd (thans leggen de dagbooten het traject in 8 uur af). Kool in 't groot. Kool is in den Nederlandschen tuin en landbouw tegenwoordig een voornaam artikel. Het wordt in groote massa's uit gevoerd naar Duitschland. Oansche wagons witte- en roode kool, savoije-kool enz. worden in den drukken tijd voor Duitsch land geladen. Doch ook voor de tegen woordige groente-fabrieken, of als ge wilt jam- en pulpfabrieken wordt het artikel verbouwd en dan natuurlijk ook voor eigen consumptie. Dit alles maakt, dat het hier en daar een massaproduct geworden is, in elk geval een produel, waaraan de aandacht moet worden geschonken. De aandacht, ook uit een oogpunt van be mesting. Wanneer we een gemiddelde opbrengst van 60000 K.G. kool per Hectare aannemen. (In Langendijk wordt 80000 KG. beschouwd als het maximum, dat een Hectare kan opleveren), dan wordt door zulk een gemiddelden oogst ongeveer aan den grond onttrokken 180 K.G. stik stof, 270 K.G. kali en 70 K.G. phosphor- zuur. Alleen dan, wanneer de bodein in zijn bouwlaag die hoeveelheden of van alle drie in die verhouding meer, bevat, is er kans een dergel ij ken oogst of een grooteren ie winnen. Nu wordt een ge deelte dezer voedingsstoffen geleverd door bagger enz., een bemesting, die in de koolstreken tot heden nog voor onont beerlijk wordt gehouden. Een ander deel moet geleverd worden door scheikundige meststoffen. Stellen we, dat de helft der stikstof, kali en van het phosphorzuur nog moet worden toegevoerd door den kunstmest, dan is een bemesting met 600 K.G. chilisalpeter, 550 K.Q. patentkali en 250 K.G. superphosphaat per Hectare voorgeschreven. Intusschen mogen we een zekeren voor raad der genoemde voedingsstoffen in den bodem veronderstellen. Dan zal in de meeste gevallen nog 400 k 500 K.G. chili salpeter, 400 K.G. patentkali en 150 K.G. superphosphaat noodig zijn. Hiermede overeenkomstig zijn de resul taten van de bemestingsproeven op kool te Oudkarspel in 1904—1906 door den Rijkslandbouwleeraar aldaar genomen. Van die resultaten noem ik: a. De gewone baggerbemesting en stal mest hebben doorgaans minder gunstige uitwerking gegeven dan stalmest. b. Een kalitoevoeging verdient in het algemeen aanbeveling. c. De patentkali heeft gunstig gewerkt op het aantal kooien der 1ste soort. d. Indien de grond behoefte aan stik stof heeft, wordt die in den regel het voordeeligst gegeven in den vorm van chilisalpeter. Dit werkte het gunstigst op die perceelen, waar die meststof in één keer, kort vóór de planting werd gegeven. e. Zwaardere bemesting dan 500 K.G. chilisalpeter bleek niet voordeelig te zijn. Met het oog op den afzet in 't buiten land, is het vooral noodzakelijk kool 1ste kwaliteit te leveren en 1ste soort in grootte. De bemesting met patentkali wordt met dit doel in 'toog gehouden. In het algemeen zal een volledige be mesting met scheikundige meststoffen voor genoemd doel het geschiktst blijken. De „Piet Hein" te Kopenhagen. De berichtgever van het Hbl. schrijft uit Kopenhagen Wanneer men in den vreemde nagenoeg geen omgang met landgenooten heeft, en zeer weinig zijn moedertaal hoort spreken, gevoelt men toch, men moge zoo cosmo- politisch zijn als men wil, dat er iels is dat het „vaderland" heet, wanneer men den vaderlandschen bodem onder de voeten krijgt en het oor de bekende lieve klanken kan opnemen overal waar men zich heen wendt. Een dergelijk heerlijk gevoel door tintelde mij, toen ik op de vriendelijke uilnoodiging van den commandant en offi cieren het dek van de „Piet Hein" betrad, waar geheel officieus een thé dansant was georganiseerd. Juist door de afwezigheid van alle deftigheid werd de gezelligheid uitermate verhoogd. Onder de aanwezigen bevonden zich de van geboorte NederJandsche maar genatu raliseerde generaal Nieuwenhuis, de water bouwkundig ingenieur v. Elzelingen, die heel hoog aangeschreven staat als bouwer van havens en andere waterbouwkundige werken, en wien bij de opening van de haven te Skagen, door zijn firma gebouwd, door de autoriteiten en door de Deensche bladen alle hulde gebracht is, met vrouw en dochter, de heer en mevr. Holdtgrefe, dr. Lübbers, oud-officier van gezondheid in Ned.-Indië, met een Hollandsche ge trouwd, de heer Kranenburg, voorzitter van de Nederlandsche Vereeniging alhier, helaas zaliger gedachtenis, terwijl ook een aantal Deensche invités, dames zoowel als heeren, o. a. eenige marine-olficieren, er toe bijdroegen het feestje tot één van de aangenaamste herinneringen aan het verblijf van den kruiser hier te maken. Wij zijn dan ook onzen minister van marine zeer dankbaar, dat Z. Exc. de „Piet Hein" naar hier gedirigeerd heeft en den commandant en zijn officieren voor hunne gastvrijheid. De wensch, dat wij met minder lange tusschen ruimten onze vlag in de Deensche vaarwateren mogen zien, kwam uit het diepst van onze harten. De gezellige samenkomst aan boord van den kruiser is een aanleiding geweest tot de stichting eener nieuwe Nederlandsche vereeniging in plaats van de vorige; zij heeft den naam van „Piet Hein" gekregen en zal, naar wij hopen, een minder droevig lot hebben dan haar voorgangster. Ingezonden Mededeelingen. (Onder verantwoordelijkheid van den Inzender). Van 1-5 regels f 1,—elke regel meer f 0,20. Dronkenschap bestaat niet meer. Een monster van het merk waardige Coza poeder wordt gratis toegezonden. Kan ingegeven worden In Koffie, Thee, Melk, Likeur, Absint, Bier, Water of in het voedsel, zonder dat het noodig Is, dat de dronkaard er lets van af weet. Met COZA POEDER bezit de wonderbare eigenschap om tegen zin tot het drinken van sterken drank (bier, wijn, absint enz.) bij den dronkaard op te wekken. Het COZA POEDER werkt ZOO onopgemerkt en zeker, dat de echtgenoote, de zuster of de dochter van den verslaafde het hem toe kan dienen, zonder zijn medeweten, en zonder dat het noodig is, dat de patiënt ooit behoeft te weten waaraan hij zijne redding te danken heeft. Het COZA POEDER heeft het hulsetijk geluk van duizenden gezinnen hersteld, duizenden per sonen van schaamte en oneer gered, en deze personen tot levenslustige en nuttige leden der maatschappij herschapen; het heeft menig jong persoon op den rechten weg teruggebracht en gelukkig gemaakt en het leven van talloozen met menig jaar verlengd. Het Instituut, waardoor dit ongeëvenaard poeder verspreid wordt, zendt gratis aan hen, die daartoe aanvraag doen, een boek met dankbetuigingen en een monster. Het poeder wordt gewaarborgd volkomen onschadelijk te zijn. Correspondentie in alle talen der wereld. Het echte Coza Poeder is verkrijgbaar in alle Apotheken en in het volgende Depöt te Zierikzee: Drogisterij „Het Roode Kruis", Schuithaven. Tholen: W. POTTER, Kerkstraat. Onze DcpOthouder reikt het attestenboek gratis uit aan hen, die er aanvraag voor doen, maar geeft geen gratis proeven. Om deze te bekomen, wendt u direct naar Londen. Coza institute, LoV^:VsZu Wacht U voor namaaksels. Het Coza Poeder is het eenige afdoend middel tegen dronkenschap. KIN DER-I -MEEL. Mel kvoedsel voor Kinderen enZiekenJ Gevaarlijke circus-toeren. In het Berlijnsche hippodroom viel zich onlangs de Franschman Gabbin de borstkas te pletter door een val op een scheef zij vlak, waarop hij zich uit de hoogte neer plofte. Dezen val had hij de laatste maal niet goed berekend. De voorstelling had als eenige ongezonde aantrekkelijkheid de mogelijke verbrijzeling van den koenen springer. Één keer immers moest die sprong mislukken; want van de honderd acro baten van dit slag sterft slechts één enkele op zijn bed. En toch sterft hun soort niet uit, want de groote verdiensten lokken hen aan. Als men zijn leven op deze wijze op het spel zet, kan men in één jaar rijk worden. Zij, die het eerst op een tweewieler, en vervolgens in de automobiel den dooden- rit uitvoerden, verdienden eiken avond meerdere duizenden guldens. Maar dit sensatie-nummer verloor vlugger zijn sensatie dan andere. Het publiek immers verloor te snel den smaak voor de zenuwprikkelende seconden, óm welke te genieten men eerst een geduldproef moest doorstaan. Want het in orde brengen van het noodige toestel vorderde te veel tijd. In het Rubenspaleis te Antwerpen moest een meisje voor de eerste maal in de automobiel gemelden doodenrit uitvoeren. De oefeningen waren goed afgeioopen, doch bij het eerste optreden verpletterde zij zich het neusbeen, omdat zij niet stevig genoeg in de automobiel was vastgebonden. Haar broer trad voor haar in de plaats, raakte onder de automobiel en werd gekwetst. Te Parijs geraakte bij zulk een doodenrit het inzittende meisje zoodanig onder dc automobieldat haar hart letterlijk gebroken werd. Het meisje verdiende het brood voor haar oude moeder en hoopte zich na een jaar met een winst van f 50.000 uit de kunst te kunnen terugtrekken. Maar de dood Iaat zich zoolang niet trotseeren. In het circus van Barnum trad indertijd een wielrijder op, die van een twintig meter hooge ladder reed. De geschiedenis had geen andere aantrekkelijkheid dan dat ze gevaarlijk was. Den twintigsfen keer werd de man duizelig en reed zich dood. Daarop kwam het duivelsrad, waarin zich wielrijders aan het slot met een snelheid van 180 kilometer moesten bewegen om er niet uitgeslingerd te worden. Doch het kostte menigeen den dood. Dit rad werd afgelost door den .doodenring, de kogelvormige baan, waarop de wielrijders door de middenpunt vliedende kracht steeds spiraalvormig hooger stegen. Om de ziekelijke sensatie te verhoogen, werden op den bodem van den trechter woedende dieren gezet, zoodat het voor uitzicht bestond, dat een onbekwaam rijder niet alleen verpletterd, maar ook opgevreten werd. Op een Antwerpsch- kermisterrein maakte een arme drommel zulk een vaart twintigmaal voor f 1,20 per keer. De uitvinder van den doodenrit, de Amerikaan Smilhson, heeft zijn waag halzerijen, wonder genoeg, niet met den dood bekocht, maar hem was het beschoren, met een aanzienlijk vermogen op zijn rust te gaan leven. Een zekere Morok voerde dezen zwaai het eerst vrij in de lucht uit; hem volgde het eerst de Fran^aise Tiers met eenzelfde waagstuk. Overigens nemen de honoraria v ïor dergelijke dingen, verbazend snel af, omdat er te veel concurrentie in komt. In den laatsten tijd kon men voor 50 gulden een rijder hebben voor den doodenrit, terwijl Smithson 2000 gulden per avond verdiende. Hen huiveringwekkende ontdekking. De moeders der Noord-Londensche ge meente Islington, zijn in doodsangst voor haar schoolgaande kinderen, door een mis daad, die doet denken aan de jongste kindermoorden van Berlijn en aan de ge heimzinnige gruwelen, jaren geleden in Whitechapel door „Jack the Ripper" ge pleegd, aldus de Londensche correspon dent van de Telegraaf. Zaterdagmorgen verscheen in één der ondergrondsche privaten bij Elephant-and- Castle, een druk kruispunt der Zuid- Londensche gemeente Southwark, een werkman van omstreeks 30 jaar, die de aandacht van den lavatory-bediende trok. Hij was namelijk zeer zenuwachtig, en hijgde onder een groot pak, waarmede hij een closet binnenging. De bewaarder werd een minuut of tien bezig gehouden, en toen hij weer aan den onbekenden man dacht, was deze verdwenen, met achterlating van zijn pak. Dit vond de bediende achter de deur, toen hij die opende. Het zware pak op nemende en naar zijn wachtkamertje brengende, voelde hij daarin iets weeks, wat hem deed denken aan een groot stuk vleesch, door den onbekende wellicht in Farringdonstreet gekocht. Argwaan kwam niet dadelijk in hem op. Hij dacht, dat de man wel om het pak zou komen. Maar

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1908 | | pagina 9