IERIKZEESCHE
NIEUWSBODE.
Zaterdag 7 September 1907.
Eerste Blad.
C o u r a n t).
!ü0,500,1000,3000 ol 5000 regels,
DE COMMISSARIS DERIONINGIN IN ZEELAND,
(Z i o x* i Is. z e e s c h. e
Verschijnt DINSDAG, DONDERDAG en
ZATERDAG.
De prijs per 3 maanden is f 1,30, franco per post
f 1,60.
Voor het buitenland, verzending eens per week,
10,— per jaar bij vooruitbetaling.
63ste JAARGANG. No. 8510.
Directeur: A. J. DE LOOZE.
Uitgever-Redacteur: A. FrSnkel.
Redacteur: J. Waale, alleen voor het binnen- en buitenlands'ch nieuws.
Advertentiënvan 1—3 regels 30 Cts.
meerdere regels 10 Cts., kunnen uiterlijk tot des
Maandags-, Woensdags- en Vrijdag-middags
2 ure bezorgd worden.
Oroote letter wordt naar plaatsruimte berekend.
Alle betalingen moeten uitsluitend geschieden ten kantore van A. J. DE LOOZE, Hoek Schuithaven, Zierikzee.
Ingezonden stukken en berichten van correspondenten te adresseeren aan A. FRANKEL, Oude Haven D 493, Zierikzee.
Dit nummer bestaat uit
ree bladen.
BERICHT.
let Bureau van dit blad (hoek Schuit-
>en te Zierikzee) is eiken werkdag
>pend van des voormiddags 9 - tot des
>nds 9 ure, tot het aannemen van
/ertentiën en abonnementen en het
:n van betalingen daarvoor. Het adver-
rend publiek wordt opmerkzaam gemaakt
het voordeel, gelegen in het plaatsen
advertentiën bij abonnement van
inen het jaar te verbruiken. Het tarief
irvoor is aan het Bureau verkrijgbaar,
wordt ook op verzoek aan buiten de
d wonenden gezonden.
De Directeur,
A. J. DE LOOZE.
E G E L I N G van de scheepvaart enz.,
in het Veergat, de buitenhaven van het
kanaal door Walcheren te Veere, de
Zuidvliet of Zamlkreek, de Ooster-
Sdielde, het Engelsdie vaarwater, het
Keeten, het Mastgat, het Zijpe, de
Wester-Sdielde, de Tramweghaven te
Zijpe onder de gemeente Bruinisse,
het kanaal door Walcheren te Middel
burg, de buitenhaven van het kanaal
door Walcheren te Vlissingen, de
schutsluizen aan die buitenhaven, de
haven te Breskens en de buitenhaven
en de schutsluizen te Terneuzen, en
andere maatregelen in het belang van
de handhaving der orde, bij gelegen
heid van het bezoek aan Zeeland van
Hare Majesteit de Koningin en Zijne
Koninklijke Hoogheid den Prins der
Nederlanden, in September 1907.
ïsluit de volgende voorschriften uit
te vaardigen
I. Vrijdag 13 September 1907.
Veere.
Het terrein om de buitenzijde van den Kamp-
veerschen toren, benoorden eene lijn, ge
trokken loodrecht op den muur, op een
afstand van 15 M. bezuiden de waterpoort,
is van vijf uur des voormiddags tot een uur,
of zoo noodig langer, na liet vertrek van het
Koninklijk vaartuig voor het publiek afgesloten.
2. Aan den steiger bij den Kampveerschen toren
mag tussehen vijf uur des voormiddags en
een uur, of zoo noodig langer, na boven
genoemd vertrek niet aangelegd worden, dan
door de vaartuigen, welker gezagvoerders
daartoe van de ambtenaren of beambten v»an
den Waterstaat toestemming zullen ontvangen.
Buitenhaven van het Kanaal door
Walcheren te Veere.
3. Het in- en uitvaren van de buitenhaven van
het kanaal door Walcheren te Veere is ver
boden van kwartier vóór acht uur des voor
middags tot drie minuten nadat het Koninklijk
vaartuig de buitenhaven voorbij is gevaren.
De verboden tijd van in- en uitvaren zal
worden aangegeven door een blauwe vlag
op één der havendammen.
4. De sluismeester te Veere is bevoegd, tussehen
zeven uur des voormiddags tot nadat het
Koninklijk vaartuig de buitenhaven voorbij
is gevaren, schuttingen van uit het kanaal
naar de buitenhaven te weigeren en aan de
gezagvoerders van vaartuigen, die zich in de
buitenhaven bevinden, te gelasten om naar
binnen te schutten.
Veergat en Zuidvliet of Zandkreek.
5. Van kwartier vóór acht uur des voormiddags
tot drie minuten nadat het Koninklijk vaartuig
is gepasseerd, is de scheepvaart op het
Veergat van af 100 M. benoorden het noordelijk
havenhoofd der gemeentehaven te Veere tot
aan den mond van de Zuidvliet of Zandkreek
en verder op de geheele Zuidvliet of Zand
kreek, tot aan de Ooster-Schelde, verboden.
6. Vaartuigen, die zich bij den aanvang van deze
stremming der vaart, alzoo te kwartier vóór
acht uur des voormiddags, in genoemde vaar
waters bevinden, nemen de ligplaatsen buiten
het vaarwater in, die hun door de comman
danten van de voor het toezicht op de vaart
aanwezige torpedobooten, de ambtenaren of
beambten van den waterstaat of die van de
politie zullen worden aangewezen; zij blijven
op deze ligplaatsen tot drie minuten ver-
loopen zijn, nadat het Koninklijk vaartuig is
gepasseerd.
Wanneer zij daarna het Koninklijk vaartuig
volgen, mogen zij dit vaartuig niet naderen
binnen den afstand van 300 M. of binnen
zoodanigen afstand als door de voornoemde
commandanten, ambtenaren of beambten zal
worden bevolen.
Onder geen voorwaarde mogen zich vaar
tuigen begeven tussehen het Koninklijk
vaartuig en de voornoemde torpedobooten
of de vaartuigen, 'waarop zich bevinden de
mede met het toezicht op de vaart belaste
ambtenaren of beambten van den Waterstaat,
of die van de politie, welke laatste vaartuigen
voorzien zullen zijn van vlaggen met het
opschrift „Waterstaat".
7. De visschersvaartuigen, welke zullen deel
nemen aan de revue, moeten ligplaats innemen
buiten het vaarwater in de Zandkreek, nabij
den mond in de Ooster-Schelde.
In geen geval mogen, door welke vaartuigen
ook, ligplaatsen ingenomen worden tussehen
den mond van de voormalige Middelburgse he
haven en Cortgene.
8. Van drie uur des namiddags tot drie minuten
nadat het Koninklijk vaartuig op de terugreis
is gepasseerd, is de scheepvaart op de Zand
kreek van af 100 M. ten westen van den
steiger van het Catsche veer tot den mond
van de Zandkreek in de Ooster-Schelde, ver
boden.
9. Voor vaartuigen, die zich bij den aanvang
van deze stremming der vaart, alzoo te drie
uur des namiddags in dit deel der Zandkreek
bevinden, geldt het bepaalde sub 6.
Ooster-Schelde, Engelsche vaarwater,
Keeten, Mastgat, Zijpe.
10. De gezagvoerders van vaartuigen, die zich
op de Ooster-Schelde, het Engelsche vaarwater,
liet Keeten, het Mastgat of het Zijpe bevinden,
hebben zorg te dragen, dat binnen de 300 M.
afstand het Koninklijk vaartuig noch in tegen-,
noch in medeliggende richting stoomende of
varende door hun schip gepasseerd wordt,
moetende bij de nadering van het Koninklijk
vaartuig de gezagvoerders der andere vaar
tuigen, óf zorgen", dat de afstand van het
Koninklijk vaartuig bij het passeeren minstens
300 M. bedraagt, óf tijdig een ligplaats in
nemen beneden winds van het vaarwater,
voor zoover dit mogelijk is.
11. De in dezelfde richting stoomende of varende
vaartuigen mogen zich niet bij het Koninklijk
vaartuig voegen, maar moeten blijven liggen
tot de afstand tot het Koninklijk vaartuig
bedraagt minstens 300 M. of zoodanige af
stand is verkregen als door de sub 6 ver
melde commandanten, ambtenaren of beambten
zal worden bevolen.
Verder geldt voor deze vaartuigen het sub 6
aan het slot vermelde verbod.
Tramweghaven te Zijpe.
12. Van half elf uur des voormiddags tot drie
minuten na het vertrek van het Koninklijk
vaartuig van Zijpe naar Catsche veer, mogen
op het Zijpe geen vaartuigen ligplaats nemen
tussehen 100 M. benoordbn en 300 M. be
zuiden den mond van de tramweghaven te
Zijpe.
Genoemd tijdsverloop zal worden aange
geven door de aanwezigheid van een blauwe
vlag op één der havendammen.
13. Van half elf uur des voormiddags tot na het
vertrek van het Koninklijk vaartuig worden
in de tramweghaven te Zijpe alleen toegelaten,
of mogen daarin alleen aanwezig zijn, de
vaartuigen van de veerdiensten van de
Rotterdamsche Tramwegmaatschappij en het
vaartuig, in eigendom behoorende aan den
calamiteuzen polder Bruinisse.
14. Gedurende hetzelfde tijdsverloop, of zooveel
langer als door de ambtenaren of beambten
van den Waterstaat noodig wordt geacht,
zijn de beide pontons met daarheen leidende
bruggen voor het publiek afgesloten.
Alleen aan reizigers, die zich naar of van
de vaartuigen aan de vermelde veerdiensten
moeten begeven, wordt op de pontons en
de bruggen toegang verleend; zij mogen zich
daar echter niet ophouden.
Kanaal door Walcheren te Middelburg
tussehen de stoommeelfabriek en de
brug vóór het spoorwegstation.
15. Van acht uur des namiddags tot na afloop
van het vuurwerk is de vaart op bovenge
noemd kanaalgedeelte en door de brug vóór
het spoorwegstation verboden, behalve voor
in geregelden dienst varende stoombooten,
welke dienst doen tot geregeld vervoer van
personen.
16. Vaartuigen, die zich bevinden op genoemd
kanaalgedeelte, voor zoover dat bij den Staat
in beheer is, moeten te acht uur des namiddags
of wanneer dit door of namens den Rijks
havenmeester wordt gelast, vroeger, ligplaats
innemen ter plaatse, door of vanwege dien
beambte aan te wijzen.
17. Het stilstaan op de brug vóór het spoorweg
station is verboden.
II. Zaterdag 14 September 1907.
Buitenhaven van het Kanaal door
Walcheren te Vlissingen.
18. Het binnenkomen en uitgaan van vaartuigen
is verboden van acht uur des voormiddags
tot drie minuten nadat het Koninklijk vaartuig
de haven heeft verlaten, en van kwartier over
vier uur des namiddags totdat Hare Majesteit
de Koningin en Zijne Koninklijke Hoogheid
de Prins der Nederlanden gedebarkeerd
zullen zijn.
De verboden tijden van binnenkomen en
uitgaan zullen worden aangegeven door een
blauwe vlag op één der havendammen.
Van acht uur des voormiddags tot drie
minuten nadat het Koninklijk vaartuig de
haven heeft verlaten, en van kwartier over
vier uur des namiddags totdat het'Koninklijk
vaartuig de haven is binnengeloopen, mogen
op de West er-Schelde geen vaartuigen liggen
binnen den afstand van 300 M. van den
havenmond.
19. Vaartuigen, die zich te acht uur des voor-
middags of te kwartier over vier uur des
namiddags in de buitenhaven zullen bevinden,
moeten dan, of, op last van of namens den
havenmeester, vroeger, ligplaats innemen ter
plaatse, door of vanwege dien beambte aan
te wijzen, ook wanneer zij daartoe naar binnen
geschut moeten worden.
20. Het bordes, de bruggen naar de beide Rijks
pontons aan de westzijde der haven, de
zuidelijke Rijksponton en de Provinciale
ponton met daarheen leidende brug zijn voor
het publiek afgesloten van zeven uur des
voormiddags totdat, na de terugreis, Hare
Majesteit de Koningin en Zijne Koninklijke
Hoogheid de Prins der Nederlanden in het
spoorwegstation te Vlissingen aangekomen
zullen zijn, of zooveel langer als door de
ambtenaren of beambten van den Waterstaat
noodig zal worden geacht.
Alleen aan reizigers, die zich naar of van
de aan de pontons aanleggende, in geregelden
dienst varende stoombooten moeten begeven,
wordt op het bordes, de bruggen en de pontons
toegang verleend; zij mogen zich echter daar
niet ophouden.
Schutsluizen te Vlissingen.
21. Van acht uur des voormiddags totdat het
Koninklijk vaartuig de haven heeft verlaten,
en van kwartier over vier uur des namiddags,
totdat Hare Majesteit de Koningin en Zijne
Koninklijke Hoogheid de Prins der Neder
landen gedebarkeerd zullen zijn, wordt met
de schutsluizen der buitenhaven te Vlissingen
alleen geschut met bijzondere vergunning of
op last van of vanwege den havenmeester.
22. Het stilstaan op de deuren en op de muren
en bestratingen, die den verkeersweg tussehen
de beide zijden der sluizen vormen, is ver
boden.
Wester-Schelde.
23. De boven sub 10 en 11 vermelde bepalingen
gelden voor de vaart op de Wester-Schclde
Haven te Breskens.
24. De haven te Breskens moet van af peilraai 4,
bezuiden de brug van de Rijksponton tot
aan den mond in de Wester-Schelde ontruimd
zijn en ontruimd blijven, van acht uur des
voormiddags totdat het Koninklijk vaartuig
de haven heeft verlaten, welk tijdsverloop
zal worden aangegeven door een blauwe vlag
op één der havendammen.
Echter kunnen te Breskens thuis behoorende
vaartuigen ligplaatsen innemen op de oostelijke
scheepszate, mits zij daar te acht uur des
voormiddags aanwezig zijn en blijven liggen
tot na het vertrek van het Koninklijk vaartuig.
Van acht uur des voormiddags tot drie
minuten nadat het Koninklijk vaartuig de
haven hééft verlaten, mogen op de Wester-
Schelde geen vaartuigen liggen binnen den
afstand van 300 M. van den havenmond.
25. De Rijksponton en de toeleidende brug zijn
voor het publiek afgesloten van half acht uur
des voormiddags tot een uur, nadat het
Koninklijk vaartuig de haven heeft verlaten.
Voor reizigers met de Provinciale stoom
boot geldt hetgeen sub 20 aan het slot is
bepaald.
Buitenhaven te Terneuzen.
26. Het binnenkomen en uitgaan van vaartuigen
is verboden van half twaalf uur des voor
middags, totdat Hare Majesteit de Koningin
en Zijne Koninklijke Hoogheid de Prins der
Nederlanden gedebarkeerd zullen zijn, en
van drie uur des namiddags totdat het
Koninklijk vaartuig de haven zal hebben ver
laten.
De verboden tijden van binnenkomen en
uitgaan zullen worden aangegeven door een
blauwe vlag op één der havendammen.
Van half twaalf uur des voormiddags, totdat
het Koninklijk vaartuig de haven is binnen
geloopen en van drie uur des namiddags tot
drie minuten, nadat het Koninklijk vaartuig
de haven zal hebben verlaten, mogen op de
Wester-Schelde geen vaartuigen liggen binnen
den afstand van 300 M. van den havenmond.
27. Voor vaartuigen, die zich te half twaalf uur
des voormiddags of te drie uur des namiddags
in de buitenhaven bevinden, geldt hetgeen
sub 19 voor de buitenhaven te Vlissingen is
bepaald. De havenmeester kan bovendien de
vaartuigen, die zich in de Westbuitenhaven
bevinden, in de Oostbuitenhaven ligplaats
aanwijzen.
28. De ponton met toeleidende brug zijn voor
het publiek afgesloten, van half twaalf uur
des voormiddags tot een uur, nadat het
Koninklijk vaartuig de haven zal hebben
verlaten.
Voor reizigers met de Provinciale stoomboot
geldt hetgeen sub 20 aan het slot is bepaald.
Schutsluizen te Terneuzen.
29. Van half twaalf uur des voormiddags totdat
Hare Majesteit de Koningin en Zijne Konink
lijke Hoogheid de Prins der Nederlanden
gedebarkeerd zullen zijn, en van drie uur
des namiddags totdat het Koninklijk vaartuig
de haven zal hebben verlaten, woidt met de
schutsluizen te Terneuzen alleen geschut met
bijzondere vergunning of op last van of van
wege den havenmeester.
30. Van twaalf uur des middags tot een uur nadat
het Koninklijk vaartuig de buitenhaven zal
hebben verlaten, wordt de voetbrug over het
buitenhoofd van de Westsluis te Terneuzen
voor het verkeer gesloten, en mag over de
deuren dier sluis geen verkeer plaats hebben.
De duur dezer sluiting zal, wanneer hun
dit noodig blijkt, door de betrokken Water
staats-ambtenaren verlengd worden.
31. Het stilstaan op de rolbrug over het binnen-
hoofd der Westsluis is verboden.
Bedekte weg en dijk van den Vloos-
wijkpolder te Terneuzen.
32. Het verkeer over den bedekten weg buiten
de Saspoort en over den dijk van den Vloos-
wljkpolder te Terneuzen is verboden.
III. 13 en 14 September 1907.
Algemeene bepalingen.
33. De tijd, in bovenvermelde bepalingen vermeld,
is de Amsterdamsche tijd.
34. De gezagvoerders en schippers van vaartuigen,
welke ook, worden herinnerd, dat zij verplicht
zijn onmiddellijk de bevelen op te volgen,
:-o-:-:-o-:—
De Zierikzeesclie Courant van den 3den
eptember 1847 bevatte o. a. de volgende
dvertentie:
De ondergeteekende heeft de eer aan zijne
geachte stad- en landgenooten te berigten
dat hij zich alhier heeft gevestigd op de
Appelmarkt B 10; dat hij voorzien is van
alle soorten van Kantoor-, School-, Schrijf-
en Teekenbehoeften, Kerkboeken voor alle
gezindten, Portefeuilles, Albums en verder
alles wat tot eenen wet geconditionneerden
Boek- en Papierwinkel behoort. Tevens
dat bij hem te bekomen zijn alle nieuwe
of vroeger uitgekomen Boekwerken in
onderscheidene Talen, en hij zich belast
met het leveren van alle Drukwerken
Couranten, Maand- en Tijdschriften en het
plaatsen van advertentiën in dezelve.
Van eene alleszins civile en spoedige
bediening kan men zich verzekerd houden,
terwijl hij zich minzaam In ieders gunst
aanbeveelt.
S. OCHTMAN Jz.
Zierikzee, 3 September 1847.
I.B. De winkel zal op aanstaanden Donderdag
geopend worden.
Op a.s. Maandag 9 September zal het
us zestig jaren geleden zijn, dat de
eer SAMUEL OCHTMAN Jz. zijn boek-
andel te Zierikzee begon.
Toen op 9 September 1897 het vijftig-
arig bestaan der zaak herdacht werd en
de stichter en zijne echtgenoote dien dag
mochten beleven, werden zoowel voor den
oprichter als voor zijn boekhandel de
beste wenschen uitgesproken en menig
jaar aan beiden toegedacht. Voor de zaak,
die toen reeds bloeiend was, kon in 1897
met grond voorspeld worden, dat zij nog
menig tiental jaren zou blijven bestaan
maar wie zou op dat tijdstip den reeds
73-jarigen stichter hebben durven verzeke
ren, dat hij nog het zestigjarig be
staan zijner zaak zou beleven en dat niet
alleen hij, maar ook zijne echtgenoote dien
dag zou aanschouwen?
En toch, dit zeldzaam feit doet zich op
aanstaanden Maandag voor!
In tien jaren tijds verandert veel en
menigeen, die het vijftigjarig feest beleefde,
is niet meer onder ons bij het zestigjarig
jubilé.
Wat moet den nu 83-jarigen grondvester
der zaak, bij het terugzien op zijn levens
pad, wel door het hoofd gaan.
Hij kan herdenken, hoe hij als 13-jarige
leerjongen in dienst kwam bij den boek
handelaar P. de Looze te Zierikzee en
achtereenvolgens nog als bediende bij de
firma's W. C. van Kelckhoven te Helmond
en F. G. A. J. van Werkhoven te Alphen
aan den Rijn werkzaam was, alvorens hij
den grond legde voor zijn eigen zaak.
Hij kan, bij een terugblik op dien
levensweg, een vergelijking maken tussehen
het Zierikzee van 1847 en 1907, en zich
verdiepen in het wel en het wee, den
voor- en den tegenspoed eener meegeleefde,
maar nu voorbijgegane wereld.
Waar zijn zij gebleven, de personen, de
geslachten, typische overblijfsels en ver
tegenwoordigers der 18e-eeuw, van wie
er in 1847 nog velen onze stad bevolkten?
Waar zijn de deftige of ook wel gezellig
geïllustreerde tijdschriften dier dagen ge
bleven Een „Nederlandsch Magazijn voor
alle standen" met zijne aantrekkelijke
houtgravureneen „Zeeuwsche Volks
almanak", jaarlijks met graagte verwacht
om zijn aardige plaatjesbelangrijke
historische opstellen en gaarne gelezen
poëzie? De vlugschriften, de nieuwsbladen
dier roerige dagende huiselijke lectuur,
meest nog van godsdienstigen tint, de
nieuwjaarsbrieven, de kermis-stoepuitstal-
lingen van dien tijd, in het kort, wat is er
overgebleven van een toestand van zestig
jaren her, die toen in de maatschappij en
in den boekhandel als afspiegeling dier
maatschapgij ook hier gevonden werd?
Dat alles is voorbijgegaan, is veranderd.
En met den tijdstroom, ging ook de nieuwe
zaak mee; maar in goede richting. De
onderneming bleek levensvatbaarheid te
bezitten en het huis wijk B no. 10 werd
spoedig te klein, zoodat in 1853 de ruimere
huizing op den hoek van de Appelmarkt
en de Korte Sint Janstraat werd betrokken
dat perceel, sedert verbouwd, is tot heden
de zetel gebleven van de overal gunstig
bekende firma S. OCHTMAN <S ZOON.
Eene belangrijke gebeurtenis in het
bestaan der zaak had in 1869 plaats, toen
de drukkerij van den heer P. de Looze
er aan verbonden werd, in vennootschap
met de heeren Pieterse en Van Dishoeck,
onder den naam van de firma Ochtman,
Pieterse en Van Dishoeck. Na den dood
van den tweeden firmant werd de drukkerij
voortgezet door de heeren Ochtman en
Van Dishoeck, totdat in 1889 de drukkerij
van den heer Lakenman er aan werd
toegevoegd. Na den dood van den heer
Van Dishoeck werd de firma Ochtman,
Van Dishoeck en Lakenman omgezet in
eene naamlooze vennootschapwelke
zooals bekend is, nog bestaat.
Ook de eigenlijke boekhandel werd door
den oprichter in gemeenschap gedreven;
van 1875 tot 1881 met zijn oudsten zoon
R. W. J. Ochtman, die in laatstgenoemd
jaar uittrad en een eigen papierhandel
begon, en, van dat tijdstip af, met zijn
derden zoon L. Ochtman.
Tot het jaar 1899 bleef de oprichter der
zaak daarin actief deelnemen; sinds dien
tijd geniet hij met zijne, thans 82-jarige,
echtgenoote, eenê welverdiende rust.
Nochtans leeft hij nog geheel met de
zaken tnee en is altijd nog flink en belang
stellend. Behalve voor zijn bedrijf heeft
de heer S. OCHTMAN Jz. zich ook in het
maatschappelijk leven, voor armen en voor
kerk, zeer verdienstelijk gemaakt.
Op het gebied van uitgeven heeft de
firma zich nu en dan bewogen. Zoo
verschenen bij haar; jhr. mr. C. de Jonge,
over de samenstelling en herziening der
Gemeentewet, verschillende geschriften van
jhr. tnr. M. J. Schuurbeque Boeije, mr. P. A. J.
Bouvin, F. W. N. Hugenholtz, Werther
(J. Th. Oosterman), dr. J. Helder, e. a.
Verscheidene collega's, waarvan sommi
gen zich reeds uit de zaken hebben
teruggetrokken, vingen bij de firma OCHT
MAN hun loopbaan aan of waren daar
eenigen tijd werkzaam, o. a. Toussaint
Bokma, boekhandelaar te Sneek, F. B. den
Boer, boekhandelaar te Middelburg, A. A. W.
Bolland, vroeger boekhandelaar te Goes,
P. van der Linden (firma P. C. G. Peere
boom), boekhandelaar te Breda, Chr. W.
Koole (directeur N. V. Amsterdamsche
Boekhandel).
De firma werd vijfmalen bekroond: in
1877, 1889, 1895, 1903 en 1905, hoofd
zakelijk voor bindwerk.
Bij de herdenking van het 50-jarig
bestaan der zaak werd zij benoemd tot
hofleverancier van H. M. de .Koningin-
Moeder.
Bovenstaande schets geeft in het kort
weer de grondlegging, opkomst en bloei
eener zaak, welker stichter het voorrecht
heeft, zich nog dagelijks te kunnen over
tuigen van haren steeds toenemenden omzet
en degelijkheid en aan wien het gegeven
moge worden nog meerdere jaren daarvan
getuige te kunnen blijven, in het genot van
lichatnelijken en geestelijken welstand.