IERIKZEESCHE NIEUWSBODE. Zaterdag 7 September 1907. Eerste Blad. C o u r a n t). !ü0,500,1000,3000 ol 5000 regels, DE COMMISSARIS DERIONINGIN IN ZEELAND, (Z i o x* i Is. z e e s c h. e Verschijnt DINSDAG, DONDERDAG en ZATERDAG. De prijs per 3 maanden is f 1,30, franco per post f 1,60. Voor het buitenland, verzending eens per week, 10,— per jaar bij vooruitbetaling. 63ste JAARGANG. No. 8510. Directeur: A. J. DE LOOZE. Uitgever-Redacteur: A. FrSnkel. Redacteur: J. Waale, alleen voor het binnen- en buitenlands'ch nieuws. Advertentiënvan 1—3 regels 30 Cts. meerdere regels 10 Cts., kunnen uiterlijk tot des Maandags-, Woensdags- en Vrijdag-middags 2 ure bezorgd worden. Oroote letter wordt naar plaatsruimte berekend. Alle betalingen moeten uitsluitend geschieden ten kantore van A. J. DE LOOZE, Hoek Schuithaven, Zierikzee. Ingezonden stukken en berichten van correspondenten te adresseeren aan A. FRANKEL, Oude Haven D 493, Zierikzee. Dit nummer bestaat uit ree bladen. BERICHT. let Bureau van dit blad (hoek Schuit- >en te Zierikzee) is eiken werkdag >pend van des voormiddags 9 - tot des >nds 9 ure, tot het aannemen van /ertentiën en abonnementen en het :n van betalingen daarvoor. Het adver- rend publiek wordt opmerkzaam gemaakt het voordeel, gelegen in het plaatsen advertentiën bij abonnement van inen het jaar te verbruiken. Het tarief irvoor is aan het Bureau verkrijgbaar, wordt ook op verzoek aan buiten de d wonenden gezonden. De Directeur, A. J. DE LOOZE. E G E L I N G van de scheepvaart enz., in het Veergat, de buitenhaven van het kanaal door Walcheren te Veere, de Zuidvliet of Zamlkreek, de Ooster- Sdielde, het Engelsdie vaarwater, het Keeten, het Mastgat, het Zijpe, de Wester-Sdielde, de Tramweghaven te Zijpe onder de gemeente Bruinisse, het kanaal door Walcheren te Middel burg, de buitenhaven van het kanaal door Walcheren te Vlissingen, de schutsluizen aan die buitenhaven, de haven te Breskens en de buitenhaven en de schutsluizen te Terneuzen, en andere maatregelen in het belang van de handhaving der orde, bij gelegen heid van het bezoek aan Zeeland van Hare Majesteit de Koningin en Zijne Koninklijke Hoogheid den Prins der Nederlanden, in September 1907. ïsluit de volgende voorschriften uit te vaardigen I. Vrijdag 13 September 1907. Veere. Het terrein om de buitenzijde van den Kamp- veerschen toren, benoorden eene lijn, ge trokken loodrecht op den muur, op een afstand van 15 M. bezuiden de waterpoort, is van vijf uur des voormiddags tot een uur, of zoo noodig langer, na liet vertrek van het Koninklijk vaartuig voor het publiek afgesloten. 2. Aan den steiger bij den Kampveerschen toren mag tussehen vijf uur des voormiddags en een uur, of zoo noodig langer, na boven genoemd vertrek niet aangelegd worden, dan door de vaartuigen, welker gezagvoerders daartoe van de ambtenaren of beambten v»an den Waterstaat toestemming zullen ontvangen. Buitenhaven van het Kanaal door Walcheren te Veere. 3. Het in- en uitvaren van de buitenhaven van het kanaal door Walcheren te Veere is ver boden van kwartier vóór acht uur des voor middags tot drie minuten nadat het Koninklijk vaartuig de buitenhaven voorbij is gevaren. De verboden tijd van in- en uitvaren zal worden aangegeven door een blauwe vlag op één der havendammen. 4. De sluismeester te Veere is bevoegd, tussehen zeven uur des voormiddags tot nadat het Koninklijk vaartuig de buitenhaven voorbij is gevaren, schuttingen van uit het kanaal naar de buitenhaven te weigeren en aan de gezagvoerders van vaartuigen, die zich in de buitenhaven bevinden, te gelasten om naar binnen te schutten. Veergat en Zuidvliet of Zandkreek. 5. Van kwartier vóór acht uur des voormiddags tot drie minuten nadat het Koninklijk vaartuig is gepasseerd, is de scheepvaart op het Veergat van af 100 M. benoorden het noordelijk havenhoofd der gemeentehaven te Veere tot aan den mond van de Zuidvliet of Zandkreek en verder op de geheele Zuidvliet of Zand kreek, tot aan de Ooster-Schelde, verboden. 6. Vaartuigen, die zich bij den aanvang van deze stremming der vaart, alzoo te kwartier vóór acht uur des voormiddags, in genoemde vaar waters bevinden, nemen de ligplaatsen buiten het vaarwater in, die hun door de comman danten van de voor het toezicht op de vaart aanwezige torpedobooten, de ambtenaren of beambten van den waterstaat of die van de politie zullen worden aangewezen; zij blijven op deze ligplaatsen tot drie minuten ver- loopen zijn, nadat het Koninklijk vaartuig is gepasseerd. Wanneer zij daarna het Koninklijk vaartuig volgen, mogen zij dit vaartuig niet naderen binnen den afstand van 300 M. of binnen zoodanigen afstand als door de voornoemde commandanten, ambtenaren of beambten zal worden bevolen. Onder geen voorwaarde mogen zich vaar tuigen begeven tussehen het Koninklijk vaartuig en de voornoemde torpedobooten of de vaartuigen, 'waarop zich bevinden de mede met het toezicht op de vaart belaste ambtenaren of beambten van den Waterstaat, of die van de politie, welke laatste vaartuigen voorzien zullen zijn van vlaggen met het opschrift „Waterstaat". 7. De visschersvaartuigen, welke zullen deel nemen aan de revue, moeten ligplaats innemen buiten het vaarwater in de Zandkreek, nabij den mond in de Ooster-Schelde. In geen geval mogen, door welke vaartuigen ook, ligplaatsen ingenomen worden tussehen den mond van de voormalige Middelburgse he haven en Cortgene. 8. Van drie uur des namiddags tot drie minuten nadat het Koninklijk vaartuig op de terugreis is gepasseerd, is de scheepvaart op de Zand kreek van af 100 M. ten westen van den steiger van het Catsche veer tot den mond van de Zandkreek in de Ooster-Schelde, ver boden. 9. Voor vaartuigen, die zich bij den aanvang van deze stremming der vaart, alzoo te drie uur des namiddags in dit deel der Zandkreek bevinden, geldt het bepaalde sub 6. Ooster-Schelde, Engelsche vaarwater, Keeten, Mastgat, Zijpe. 10. De gezagvoerders van vaartuigen, die zich op de Ooster-Schelde, het Engelsche vaarwater, liet Keeten, het Mastgat of het Zijpe bevinden, hebben zorg te dragen, dat binnen de 300 M. afstand het Koninklijk vaartuig noch in tegen-, noch in medeliggende richting stoomende of varende door hun schip gepasseerd wordt, moetende bij de nadering van het Koninklijk vaartuig de gezagvoerders der andere vaar tuigen, óf zorgen", dat de afstand van het Koninklijk vaartuig bij het passeeren minstens 300 M. bedraagt, óf tijdig een ligplaats in nemen beneden winds van het vaarwater, voor zoover dit mogelijk is. 11. De in dezelfde richting stoomende of varende vaartuigen mogen zich niet bij het Koninklijk vaartuig voegen, maar moeten blijven liggen tot de afstand tot het Koninklijk vaartuig bedraagt minstens 300 M. of zoodanige af stand is verkregen als door de sub 6 ver melde commandanten, ambtenaren of beambten zal worden bevolen. Verder geldt voor deze vaartuigen het sub 6 aan het slot vermelde verbod. Tramweghaven te Zijpe. 12. Van half elf uur des voormiddags tot drie minuten na het vertrek van het Koninklijk vaartuig van Zijpe naar Catsche veer, mogen op het Zijpe geen vaartuigen ligplaats nemen tussehen 100 M. benoordbn en 300 M. be zuiden den mond van de tramweghaven te Zijpe. Genoemd tijdsverloop zal worden aange geven door de aanwezigheid van een blauwe vlag op één der havendammen. 13. Van half elf uur des voormiddags tot na het vertrek van het Koninklijk vaartuig worden in de tramweghaven te Zijpe alleen toegelaten, of mogen daarin alleen aanwezig zijn, de vaartuigen van de veerdiensten van de Rotterdamsche Tramwegmaatschappij en het vaartuig, in eigendom behoorende aan den calamiteuzen polder Bruinisse. 14. Gedurende hetzelfde tijdsverloop, of zooveel langer als door de ambtenaren of beambten van den Waterstaat noodig wordt geacht, zijn de beide pontons met daarheen leidende bruggen voor het publiek afgesloten. Alleen aan reizigers, die zich naar of van de vaartuigen aan de vermelde veerdiensten moeten begeven, wordt op de pontons en de bruggen toegang verleend; zij mogen zich daar echter niet ophouden. Kanaal door Walcheren te Middelburg tussehen de stoommeelfabriek en de brug vóór het spoorwegstation. 15. Van acht uur des namiddags tot na afloop van het vuurwerk is de vaart op bovenge noemd kanaalgedeelte en door de brug vóór het spoorwegstation verboden, behalve voor in geregelden dienst varende stoombooten, welke dienst doen tot geregeld vervoer van personen. 16. Vaartuigen, die zich bevinden op genoemd kanaalgedeelte, voor zoover dat bij den Staat in beheer is, moeten te acht uur des namiddags of wanneer dit door of namens den Rijks havenmeester wordt gelast, vroeger, ligplaats innemen ter plaatse, door of vanwege dien beambte aan te wijzen. 17. Het stilstaan op de brug vóór het spoorweg station is verboden. II. Zaterdag 14 September 1907. Buitenhaven van het Kanaal door Walcheren te Vlissingen. 18. Het binnenkomen en uitgaan van vaartuigen is verboden van acht uur des voormiddags tot drie minuten nadat het Koninklijk vaartuig de haven heeft verlaten, en van kwartier over vier uur des namiddags totdat Hare Majesteit de Koningin en Zijne Koninklijke Hoogheid de Prins der Nederlanden gedebarkeerd zullen zijn. De verboden tijden van binnenkomen en uitgaan zullen worden aangegeven door een blauwe vlag op één der havendammen. Van acht uur des voormiddags tot drie minuten nadat het Koninklijk vaartuig de haven heeft verlaten, en van kwartier over vier uur des namiddags totdat het'Koninklijk vaartuig de haven is binnengeloopen, mogen op de West er-Schelde geen vaartuigen liggen binnen den afstand van 300 M. van den havenmond. 19. Vaartuigen, die zich te acht uur des voor- middags of te kwartier over vier uur des namiddags in de buitenhaven zullen bevinden, moeten dan, of, op last van of namens den havenmeester, vroeger, ligplaats innemen ter plaatse, door of vanwege dien beambte aan te wijzen, ook wanneer zij daartoe naar binnen geschut moeten worden. 20. Het bordes, de bruggen naar de beide Rijks pontons aan de westzijde der haven, de zuidelijke Rijksponton en de Provinciale ponton met daarheen leidende brug zijn voor het publiek afgesloten van zeven uur des voormiddags totdat, na de terugreis, Hare Majesteit de Koningin en Zijne Koninklijke Hoogheid de Prins der Nederlanden in het spoorwegstation te Vlissingen aangekomen zullen zijn, of zooveel langer als door de ambtenaren of beambten van den Waterstaat noodig zal worden geacht. Alleen aan reizigers, die zich naar of van de aan de pontons aanleggende, in geregelden dienst varende stoombooten moeten begeven, wordt op het bordes, de bruggen en de pontons toegang verleend; zij mogen zich echter daar niet ophouden. Schutsluizen te Vlissingen. 21. Van acht uur des voormiddags totdat het Koninklijk vaartuig de haven heeft verlaten, en van kwartier over vier uur des namiddags, totdat Hare Majesteit de Koningin en Zijne Koninklijke Hoogheid de Prins der Neder landen gedebarkeerd zullen zijn, wordt met de schutsluizen der buitenhaven te Vlissingen alleen geschut met bijzondere vergunning of op last van of vanwege den havenmeester. 22. Het stilstaan op de deuren en op de muren en bestratingen, die den verkeersweg tussehen de beide zijden der sluizen vormen, is ver boden. Wester-Schelde. 23. De boven sub 10 en 11 vermelde bepalingen gelden voor de vaart op de Wester-Schclde Haven te Breskens. 24. De haven te Breskens moet van af peilraai 4, bezuiden de brug van de Rijksponton tot aan den mond in de Wester-Schelde ontruimd zijn en ontruimd blijven, van acht uur des voormiddags totdat het Koninklijk vaartuig de haven heeft verlaten, welk tijdsverloop zal worden aangegeven door een blauwe vlag op één der havendammen. Echter kunnen te Breskens thuis behoorende vaartuigen ligplaatsen innemen op de oostelijke scheepszate, mits zij daar te acht uur des voormiddags aanwezig zijn en blijven liggen tot na het vertrek van het Koninklijk vaartuig. Van acht uur des voormiddags tot drie minuten nadat het Koninklijk vaartuig de haven hééft verlaten, mogen op de Wester- Schelde geen vaartuigen liggen binnen den afstand van 300 M. van den havenmond. 25. De Rijksponton en de toeleidende brug zijn voor het publiek afgesloten van half acht uur des voormiddags tot een uur, nadat het Koninklijk vaartuig de haven heeft verlaten. Voor reizigers met de Provinciale stoom boot geldt hetgeen sub 20 aan het slot is bepaald. Buitenhaven te Terneuzen. 26. Het binnenkomen en uitgaan van vaartuigen is verboden van half twaalf uur des voor middags, totdat Hare Majesteit de Koningin en Zijne Koninklijke Hoogheid de Prins der Nederlanden gedebarkeerd zullen zijn, en van drie uur des namiddags totdat het Koninklijk vaartuig de haven zal hebben ver laten. De verboden tijden van binnenkomen en uitgaan zullen worden aangegeven door een blauwe vlag op één der havendammen. Van half twaalf uur des voormiddags, totdat het Koninklijk vaartuig de haven is binnen geloopen en van drie uur des namiddags tot drie minuten, nadat het Koninklijk vaartuig de haven zal hebben verlaten, mogen op de Wester-Schelde geen vaartuigen liggen binnen den afstand van 300 M. van den havenmond. 27. Voor vaartuigen, die zich te half twaalf uur des voormiddags of te drie uur des namiddags in de buitenhaven bevinden, geldt hetgeen sub 19 voor de buitenhaven te Vlissingen is bepaald. De havenmeester kan bovendien de vaartuigen, die zich in de Westbuitenhaven bevinden, in de Oostbuitenhaven ligplaats aanwijzen. 28. De ponton met toeleidende brug zijn voor het publiek afgesloten, van half twaalf uur des voormiddags tot een uur, nadat het Koninklijk vaartuig de haven zal hebben verlaten. Voor reizigers met de Provinciale stoomboot geldt hetgeen sub 20 aan het slot is bepaald. Schutsluizen te Terneuzen. 29. Van half twaalf uur des voormiddags totdat Hare Majesteit de Koningin en Zijne Konink lijke Hoogheid de Prins der Nederlanden gedebarkeerd zullen zijn, en van drie uur des namiddags totdat het Koninklijk vaartuig de haven zal hebben verlaten, woidt met de schutsluizen te Terneuzen alleen geschut met bijzondere vergunning of op last van of van wege den havenmeester. 30. Van twaalf uur des middags tot een uur nadat het Koninklijk vaartuig de buitenhaven zal hebben verlaten, wordt de voetbrug over het buitenhoofd van de Westsluis te Terneuzen voor het verkeer gesloten, en mag over de deuren dier sluis geen verkeer plaats hebben. De duur dezer sluiting zal, wanneer hun dit noodig blijkt, door de betrokken Water staats-ambtenaren verlengd worden. 31. Het stilstaan op de rolbrug over het binnen- hoofd der Westsluis is verboden. Bedekte weg en dijk van den Vloos- wijkpolder te Terneuzen. 32. Het verkeer over den bedekten weg buiten de Saspoort en over den dijk van den Vloos- wljkpolder te Terneuzen is verboden. III. 13 en 14 September 1907. Algemeene bepalingen. 33. De tijd, in bovenvermelde bepalingen vermeld, is de Amsterdamsche tijd. 34. De gezagvoerders en schippers van vaartuigen, welke ook, worden herinnerd, dat zij verplicht zijn onmiddellijk de bevelen op te volgen, :-o-:-:-o-:— De Zierikzeesclie Courant van den 3den eptember 1847 bevatte o. a. de volgende dvertentie: De ondergeteekende heeft de eer aan zijne geachte stad- en landgenooten te berigten dat hij zich alhier heeft gevestigd op de Appelmarkt B 10; dat hij voorzien is van alle soorten van Kantoor-, School-, Schrijf- en Teekenbehoeften, Kerkboeken voor alle gezindten, Portefeuilles, Albums en verder alles wat tot eenen wet geconditionneerden Boek- en Papierwinkel behoort. Tevens dat bij hem te bekomen zijn alle nieuwe of vroeger uitgekomen Boekwerken in onderscheidene Talen, en hij zich belast met het leveren van alle Drukwerken Couranten, Maand- en Tijdschriften en het plaatsen van advertentiën in dezelve. Van eene alleszins civile en spoedige bediening kan men zich verzekerd houden, terwijl hij zich minzaam In ieders gunst aanbeveelt. S. OCHTMAN Jz. Zierikzee, 3 September 1847. I.B. De winkel zal op aanstaanden Donderdag geopend worden. Op a.s. Maandag 9 September zal het us zestig jaren geleden zijn, dat de eer SAMUEL OCHTMAN Jz. zijn boek- andel te Zierikzee begon. Toen op 9 September 1897 het vijftig- arig bestaan der zaak herdacht werd en de stichter en zijne echtgenoote dien dag mochten beleven, werden zoowel voor den oprichter als voor zijn boekhandel de beste wenschen uitgesproken en menig jaar aan beiden toegedacht. Voor de zaak, die toen reeds bloeiend was, kon in 1897 met grond voorspeld worden, dat zij nog menig tiental jaren zou blijven bestaan maar wie zou op dat tijdstip den reeds 73-jarigen stichter hebben durven verzeke ren, dat hij nog het zestigjarig be staan zijner zaak zou beleven en dat niet alleen hij, maar ook zijne echtgenoote dien dag zou aanschouwen? En toch, dit zeldzaam feit doet zich op aanstaanden Maandag voor! In tien jaren tijds verandert veel en menigeen, die het vijftigjarig feest beleefde, is niet meer onder ons bij het zestigjarig jubilé. Wat moet den nu 83-jarigen grondvester der zaak, bij het terugzien op zijn levens pad, wel door het hoofd gaan. Hij kan herdenken, hoe hij als 13-jarige leerjongen in dienst kwam bij den boek handelaar P. de Looze te Zierikzee en achtereenvolgens nog als bediende bij de firma's W. C. van Kelckhoven te Helmond en F. G. A. J. van Werkhoven te Alphen aan den Rijn werkzaam was, alvorens hij den grond legde voor zijn eigen zaak. Hij kan, bij een terugblik op dien levensweg, een vergelijking maken tussehen het Zierikzee van 1847 en 1907, en zich verdiepen in het wel en het wee, den voor- en den tegenspoed eener meegeleefde, maar nu voorbijgegane wereld. Waar zijn zij gebleven, de personen, de geslachten, typische overblijfsels en ver tegenwoordigers der 18e-eeuw, van wie er in 1847 nog velen onze stad bevolkten? Waar zijn de deftige of ook wel gezellig geïllustreerde tijdschriften dier dagen ge bleven Een „Nederlandsch Magazijn voor alle standen" met zijne aantrekkelijke houtgravureneen „Zeeuwsche Volks almanak", jaarlijks met graagte verwacht om zijn aardige plaatjesbelangrijke historische opstellen en gaarne gelezen poëzie? De vlugschriften, de nieuwsbladen dier roerige dagende huiselijke lectuur, meest nog van godsdienstigen tint, de nieuwjaarsbrieven, de kermis-stoepuitstal- lingen van dien tijd, in het kort, wat is er overgebleven van een toestand van zestig jaren her, die toen in de maatschappij en in den boekhandel als afspiegeling dier maatschapgij ook hier gevonden werd? Dat alles is voorbijgegaan, is veranderd. En met den tijdstroom, ging ook de nieuwe zaak mee; maar in goede richting. De onderneming bleek levensvatbaarheid te bezitten en het huis wijk B no. 10 werd spoedig te klein, zoodat in 1853 de ruimere huizing op den hoek van de Appelmarkt en de Korte Sint Janstraat werd betrokken dat perceel, sedert verbouwd, is tot heden de zetel gebleven van de overal gunstig bekende firma S. OCHTMAN <S ZOON. Eene belangrijke gebeurtenis in het bestaan der zaak had in 1869 plaats, toen de drukkerij van den heer P. de Looze er aan verbonden werd, in vennootschap met de heeren Pieterse en Van Dishoeck, onder den naam van de firma Ochtman, Pieterse en Van Dishoeck. Na den dood van den tweeden firmant werd de drukkerij voortgezet door de heeren Ochtman en Van Dishoeck, totdat in 1889 de drukkerij van den heer Lakenman er aan werd toegevoegd. Na den dood van den heer Van Dishoeck werd de firma Ochtman, Van Dishoeck en Lakenman omgezet in eene naamlooze vennootschapwelke zooals bekend is, nog bestaat. Ook de eigenlijke boekhandel werd door den oprichter in gemeenschap gedreven; van 1875 tot 1881 met zijn oudsten zoon R. W. J. Ochtman, die in laatstgenoemd jaar uittrad en een eigen papierhandel begon, en, van dat tijdstip af, met zijn derden zoon L. Ochtman. Tot het jaar 1899 bleef de oprichter der zaak daarin actief deelnemen; sinds dien tijd geniet hij met zijne, thans 82-jarige, echtgenoote, eenê welverdiende rust. Nochtans leeft hij nog geheel met de zaken tnee en is altijd nog flink en belang stellend. Behalve voor zijn bedrijf heeft de heer S. OCHTMAN Jz. zich ook in het maatschappelijk leven, voor armen en voor kerk, zeer verdienstelijk gemaakt. Op het gebied van uitgeven heeft de firma zich nu en dan bewogen. Zoo verschenen bij haar; jhr. mr. C. de Jonge, over de samenstelling en herziening der Gemeentewet, verschillende geschriften van jhr. tnr. M. J. Schuurbeque Boeije, mr. P. A. J. Bouvin, F. W. N. Hugenholtz, Werther (J. Th. Oosterman), dr. J. Helder, e. a. Verscheidene collega's, waarvan sommi gen zich reeds uit de zaken hebben teruggetrokken, vingen bij de firma OCHT MAN hun loopbaan aan of waren daar eenigen tijd werkzaam, o. a. Toussaint Bokma, boekhandelaar te Sneek, F. B. den Boer, boekhandelaar te Middelburg, A. A. W. Bolland, vroeger boekhandelaar te Goes, P. van der Linden (firma P. C. G. Peere boom), boekhandelaar te Breda, Chr. W. Koole (directeur N. V. Amsterdamsche Boekhandel). De firma werd vijfmalen bekroond: in 1877, 1889, 1895, 1903 en 1905, hoofd zakelijk voor bindwerk. Bij de herdenking van het 50-jarig bestaan der zaak werd zij benoemd tot hofleverancier van H. M. de .Koningin- Moeder. Bovenstaande schets geeft in het kort weer de grondlegging, opkomst en bloei eener zaak, welker stichter het voorrecht heeft, zich nog dagelijks te kunnen over tuigen van haren steeds toenemenden omzet en degelijkheid en aan wien het gegeven moge worden nog meerdere jaren daarvan getuige te kunnen blijven, in het genot van lichatnelijken en geestelijken welstand.

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1907 | | pagina 1