ZIERIKZEESCHE
NIEUWSBODE.
Zaterdag 24 Juni 1905.
Mr. R. J. H. PATIJN.
(52» ierikzeesche
Tweede Blad
NIEUWSTIJDINGEN.
De Tariefwet
Winkeliers,
WIDDELBUR6--ZIERIKZEE.
Courant).
Vor&chijut DINSDAGDONDERDAG an
ZATERDAG.
De prijs per 3 maanden ia f 1,30, franco per poet
f 1,60.
Noord-AmerikaTransvaal, Indie ens. versending
•ana per week, f 10,per jaar.
61sta JAARGANG. No. 8171.
DJ rooteur A, 3*. DE] DOOZEL
Redacteuren:
A. FRANKED.
J. WAALE, alleen voor het binnen- en buiteni. nieuws.
Advertentiënvan 13 regels 30 Cte.
meerdere regels lo Cte,kannen uiterlijk tot des
Maandags, Woensdags en Vrijdags middags
2 ore besorgd worden.
Groole letter wordt naar plaatsruimte berekend.
Alle betalingen moeten uitsluitend geschieden ten kantore van A. J. de Looze, Hoek Schuithaven, Zierikzee.
Ingezonden stukken en berichten van correspondenten te adresseeren aan A. FrankedNieuwe Boogerdsiraat 213, Zierikzee.
Rusland—Jspaaa.
St -Petersburg, 21 Juni. De correspondent
van de Nowoje Wremya te Weenon heeft een
der laden van de J «panache legatie aldaar
geïnterviewd, die verklaarde, dat Japan den
vrede wensoht. Het zal niet profiteeren van
dan zeeslag bij Tsoesbima om de eisohen te
verboogeo. De basis van de onderhandelingen
blijft die van de jongste note van Koerino
vermeerderd met den eisch van teruggave
der oorlogskosten.
De Nowoje Wremya is van oordeel dat
hierin geen enkele voorwaarde is, die niet
toegestaan zou kannen worden.
De correspondent van hetzelfde blad te
Goentzoeling, in het hoofdkwartier van de
Rassen, meldt dat het Russische leger bezield
is met een nitaemenden geest en dat zoo
danige posities zija ingenomen, dat Rusland
er alle belang bij heeft den oorlog voort te
zetten om het resda behaalde succes der
Japanners teniet te doen.
Indië.
Uit Batavia wordt aan het Ilbl. geseisd:
Gisterenmiddag zijn Hr. Ms. oorlogsbodems
«De Rnijter", «Zeeland" en «Holland" met
den resident Brugman naar Boni vertrokken
om een oltimatnm aan den vorst over te
brengen.
De Tel. ontving gelijkluidend bericht,
met do toevoeging, dat de vorst van Boni
een week bedenktijd heeft en is het antwoord
onbevredigend, dan vertrekt half Jali een
expeditie naar Celebes.
Amerika.
De New-Yorksche Sun meldt, dat een
nieawe godsdienstige sekte, die in den Ameri-
kaanschen staat Michigan een talrijken aan
hang heeft, te Benton eon reusachtige ark
wil laten bouwen, aangezien hun profeet Ben
jamin voorspeld heeft, dat er in het jaar 1916
een nieuwe zondvloed zal komen.
Dit land hoeft altijd iets buitengewoons.
Kapitein Peary zal den 4deu Juli uit New-
York vertrekken, om een nieuwo pogiog te
doen, teneinde don Noordpool te bezoeken.
Hg neemt zijne vrouw, zijn 12-jarig dochtertje
on eene gouvernante mede. Zijn doohtertje
is tijdens eene vorige pool-expeditie geboren
op ongeveer 80 gr. Noorder-Br.
Cleveland (Ohio), 22 Jani. De expres-
trein van Chicago naar New-York op de
Lakeshoro lijn, ontspoorde door een open
wissel te Montor (Ohio). De trein geraakte
in brand en werd ten deele vernield. Dertien
personen zga gedood en twintig gewond.
Italië.
De Romeinsohe bladen wijzen op de
draagwijdte van de nieawe encycliek van den
pans en zeggen, dat ze feitelijk de opheffing
beteekent vaa de »Non expedit", daar ze de
Katholieken machtigt in bijzondere gevallen
deel te nemen aan de wetgevende bezigheid
in Italië.
De politie heeft van het Italiaanvche
gezantschap te Washington de waarschuwing
gekregen, dat tweo «gevaarlijke" acavohhten
naar Italië zijn vertrokken. Zij zouden een
aanslag in den zin hebben. De politie heeft
de noodige voorzorgsmaatregelen genomen.
Zwitserland.
J.l. Zondagmiddag gebeurde ia het Bercer
Oberland een treurig ongeluk. De Nederland-
soha studenten club «Holland ia" uit Zurich
maakte een tocht boven in de Alpen, en bij
het zoogenaamde «ruteohen" van eene sneeuw-
helling had de student, Rijks Rgkens, her
komstig uit Breda, candid, chem. III Kurs,
23 jaren oud, het ongeluk in een afgrond te
storten en eonige uren daarna te overigden.
Driedubbele beenbreuk, tal van wooden on
eindelijk hartverlamming waren de oorzaak
van zijn dood.
Rusland.
Moskou, 22 Juni. Officieel is bekend
gemaakt, dat in het Moskousohe militaire
district de mobiliseering morgen begint en de
bevolking is opgeroepen tot het bewaren van
orde en rust.
Lódz, 21 Juni. In de straten had heden
namiddag een groote betooging plaats, waar
aan 70,000 mensoben deelnamen. Met 25
roode vaandels trok de menigte op. Er werden
revolutionnaire redevoeringen gehouden.
De militaire maoht, ia den aanvang niet
tegenwoordig, rukte op en maakte vaa de
wapenen gebraik. Er werden 18 personen
gedood en ongevoer 100 gekwetst.
D© „SSeelan d".
Verleden week werd te Vlissingen de
jaarlijksche algemeene vergadering van aan
deelhouders in de Stoomvaart-Maatschappij
«Zeeland", Kon. Ned. Postvaart, gehouden.
Daarin werd door commissarissen het verslag
over het 30ste boekjaar uitgebracht, waaraan
wij het volgende onlleenen:
Allereerst gevoelen wij ons gedrongen
melding te maken van bet verlies, dat de
Maatschappij in den aanvang van het jaar
trof, door het overlijden van den heer mr.
J. P. R. Tak van Poortvliet, mede-oprichter,
en gedurende eeu reeks vau jaren commissaris
der Maatschappij. Erkentelijk worden hier in
herinnering gebraoht de vele en gewichtige
diensten, door den heer Tak van Poortvliet
aan de «Zeeland" bewezen.
De uitkomsten over het afgeloopen boekjaar
zijn tot ons leedwezen minder ennstig dan die
over het vorige jaar, wat, behalve aan andere
oorzaken, voornamelijk moet worden toe
geschreven aan het kleiner aantal vervoerde
passagiers. Wij vertrouwen, dat deze ver
mindering, een gevolg van de algemeen
bestaande malaise op handelsgebied in Engeland,
een tijdelijke zal blijken te zijn geweest. Een
en ander brengt ons in de noodzakelijkheid,
ook dit jaar niet over te gaan tot nitloting
van obligation.
Op nieuw springt hier in het oog, dat, waar
het totaal der vervoerde brievenmalen stijgende
bleef immers het gewicht der Hollandsche
brievenmalen vermeerderde met 62162 K.G.
de daarvoor genoten betaling niettemin afnam.
Van de 3 pCt. obligatie-leening anno 1886,
werden geen obligatiëa uitgeloot, zoodat in
omloop bleef een bedrag van f 2.856,000.
Uit het ketelfonds (dagbooten) is betaald
een bedrag van f36000 voor vernieuwing der
ketels van het stoomschip «Duitschland",
zoodat dit fonds op 31 December 1904 bedroeg
f464,138,26; daarvan is belegd in gemeente-en
spoorweg-obligatiën en pandbrieven van hypo
theekbanken voor een nominaal bedrag van
f 274,000, waarvan op 31 December 1904 de
boekwaarde f 253,926,25 en de beurswaarde
f 258,336,25 bedroeg.
Voor de vernieuwing der ketels van de
nachtbooten «Koningin Wilhelmina", «Koningin
Regentes" en «Prins Hendrik", is door de
Maatschappij betaald f 281,083,34.
Het reservefonds bedroeg op 31 December
1904 f 26,715,92s, waarvan een bedrag van
f 17,500, nominaal een boekwaarde vertegen
woordigende van f 16,481,25, en een beurs
waarde van f 16,738,12s, is belegd in pandbrieven
van hypotheekbanken en gemeente-obligatiën.
Het fonds tot aflossing der hypothekaire
geldleening, onder beheer der Maatschappij
tot exploitatie van Staatsspoorwegen, waarin
op 31 December 1903 aanwezig was f1,022,357,38,
werd gedurende het ,jaar 1904 vermeerderd
met maandelijksche bijdragen f 140,544,90,
gekweekte rente f 38,090,83, zoodat het
op 31 December 1904 ia totaal aanwijst
f 1,200,993,11.
De resultaten der exploitatie over het
afgeloopen jaar zijn de volgende
Gedurende het jaar 1904 werden 732
reizen afgelegd, zijnde twee reizen meer dan
in het vorig jaar.
De bruto-ontvangsten beliepen io 1904
f 1,768,750,14. Vergeleken met ae beide vorige
j3ren werd ontvangen, wegens het vervoer
van reizigers en bagage in 1904, f 818,181,54,
in 1903 f 856,865,69 en in 1902 f 884,015.36,
koopmansgoederen en pakketten 1 533,964,86s,
f 533,243,08 en f 498,960,48, brievenmalen
enz. f314.75L,52s, f317,667,58 en f 325,421,37,
huur van hutten op de stoomschepen f75,120,16,
f 75,494,98 en f 70,986,38 en buitengewone
ontvangsten f 26,732,05, f 30,019,36s en
f 37,194,54, zoodat elke reis opbracht in
1904 f 2416,32, in 1903 f 2483,96 en in 1902
f 2488,46.
Het vervoer van reizigers en goederen over
de laatste vijfjaren is als volgt: io 1904 aantal
reizigers 98,725, aantal tonnen goederen
1000 K.G. 54,822, in 1903 103,396 en 54,381,
in 1902 104 576 en 50,931, in 1901 99,246 en
50,076, en in 1900 95,227 en 55,626.
Het aantal vervoerde reizigers ging dus
terug van 103,396 in 1903 tot 98,725 in 1904,
en de opbrengst van f856,865,69 tot f818,181,54,
zijnde f 38,684,15 minder dan in 1903. Het
vervoerde kwantum goederen en de opbrengst
bleven dit jaar ongeveer stationnair.
Voor het postvervoer werd ontvangen, brieven
malen (gewaarborgde som) f300,000. Voor het
vervoer van buitenlandsche brievenmalen, ge
durende het jaar 1904, is nog verschuldigd boven
de gewaarborgde som, circa f2200. Over 1903
werd dit surplus geraamd op f 3200, terwijl
werd ontvangen f 2599,00s. Verder werd
ontvangen voor het vervoer van buitenlandsche
postpakketten f 8349,42, en binuenlandsche
F 6402,36, zoodat de totale ontvangsten voor
het postvervoer bedroegen I 316,350,78s, waar
van evenwel f 1599,26 afgaat wegens betaalde
zegels en leges.
Aan brievenmalen werd vervoerd: in 1904,
buitenlandsche 2.545,936 K.G., binnenlandsche
455.295 K G., totaal 3.001,231 K.G., in 1903
2,598.370 en 393,133, totaal 2,991,503 K.G., in
1902 2,260,996 en 347,232, totaal 2,608,228
K.G., in 1901 1,882,913 en 316,507 K.G.,
totaal 2.199.420 KG., en in 1900 1,686,136 en
279,607, totaal 1,965,743 K G.
De exploitatiekosten bedroegen in 1904
f 1,375,306,06s of gemiddeld f 4878,83 per
reis, tegen f 1,366.530,18 of gemiddeld per
reis f 1871,96 in 1903.
De ontvangsten in 1904 bedroegen, zooals
uit het voorgaande blijkt, f 1,708,750,44 en
de uitgaven f 1,375,306,60s, gevende een
voordeelig saldo van f 393,443,47 s. Hiervan
moet worden afgetrokken: 1°. het nadeelig
saldo der intrestrekening, voortspruitende uit
de rente der leeningen, na aftrek der rente
van uitgezette gelden A f 124,816,312°. bijdrage
ten behoeve van het ketelfonds Dieuwe
stoomschepen f 25,200, zoodat de beschikbare
winst bedraagt f 243,427,16s, welke ingevolge
art. 17 der statuten, voor afschrijving is bestemd.
(die komt als dr. Kuyper Minister
blijft, eu die dus ieder, die Pompe stemt,
als het ware mede helpt ia te voeren).
Mot woinig kennis van zaken hebben de
voorstanders van Koyper en Pompe over die
wet gesproken, ze maakten zich er doorgaans
maar af. (Ik spreek alleen op degene, die ik
persoonlijk hoorde, en dia waarvan vertrouw
bare inlichtirgan mij werdon verstrekt).
Alvorens meer speoiaal OTer do tariefwet
to spreken, wil ik u, lezers, eerst uitdrukkelijk
mededeelen, dat alle cijfers en gozegden, die
ik aanhaal, beslist juist zijn, en van de
r*geering zelf afkomstig. Als een wet inge
diend wordt door de regeering, is er bij een
«Memorie van Toelichting", wazrin die
regeering toelicht, wótïrom ze dit of dat voor-
etelt. Als ik nu achter gezegden straks zet
(Mem. van Toel.) dan beteekent dit, dat de
regeering dat zelf gezegd heeft. Die Memorie
van Toeliohting is in druk verschenon, dus
ieder kan zelf nazien, hoor. De Bruinisser
Courant ook natuurlijk, dus dan mooten je
niet gelooven, als de Bruinisser Courant eens
op het laatst mocht komen zeggen, dat er
niets van aan is. Ik zeg dit nu maar zoo
gewoon mogelijk, niet met groote woorden,
dooh heel eenvoudigzoodat ieder bet
begrijpen kan.
De regeering zegt dan: ,,A(aar tevens werd
zooveel mogelijk rekening gehouden met de
betrekkelijke draagkracht van degenen, voor
wier gebruik het artikel meer bizonder bestemd
is. In het algemeen werd hel recht laag gesteld
voor artikelen van algemeene beJwefte, hoogcr
voor die, dienende tot nut of gemak, het
hoogst voor die van weelde of genot".
Let nu op, lezers, hoe de regeeriog dit
opvat.
Versche zeevisoh wordt vrij van belasting
ingevoerd. Yersohe zeevisoh, dio eet go toch
□iet alle dagen, niet waar? dat is fijne waar,
dat is lnxe. Welnu, die wordt vrijgelaten,
dooh gedroogde en gerookte visch (soharretjes,
bokking enz), die de kleine loyden van
dr. Knyper gebruikenworden belast met
f 1 50 en f 5. Dat noemt nu do tegenwoordige
regeering belasting naar draagkraoht.
De regeering zegt: «Het heeft een punt
ton ernstige overweging uitgemaakt, of ook
niet voor paarden, bestemd voor de slachtbank,
een uitzondering (dat is vrijdom) behoorde te
worden gemaakt, omdat paardenvleeich meer
en meer hier te lande als volks voedsel ingang
vindt" (Memorie van Toeliohting). En wat
stelt de regeeriog nu voor, waar zij zelf zegt,
dat het uo/frsvoedsel is Dit:
Paardenvleescb, verech en gezouten, f 6 de
100 KG., en gerookt of gedroogd f 8 de
100 KG., en verwonder u niet, o lezers,
rund- en kalfavleesch, dat is luxe, dat wordt
even hoog belast. Dat noemt de regeering
alzoo belaBtiog naar draagkracht. Verscli
varkonsvleesch, tot dusverre vrij, wordt in dit
ontwerp belast, omdat voor deze epeoiale vrij-
stelliog geen enkele reden bestaat. (Memorie
van Toelichting). Yleesoh in bussen van 4
i Eng. ponden of zwaarder, wjjl dit vleesoh
veelal in 't klein uitgesneden aan minder-
gegoeden verkocht wordt, wordt onder vleesoh
1 gerangschikt. (Memorie van Toeliohting). Dat
I is even hoog als vroeger, een mooie gelegen
heid nu voor de ifgeering om dit recht nu
eens te verlagen voor die mindergegoedon.
Zooals ik meen, dat ds. De Visser in Zierikzse
de liberalen verweet, dat ze het reoht op
petroleam nooit verlaagd hadden.
Bed roeren en dons komen voor een matig
recht io aanmerking. (Memorie van Toelichting).
Dons is tooh zuiver lnxe, eu nu spreekt de
regeeriog van een matig recht. Alwesr naar
draagkracht zeker
We komen aan parelen en edelgesteenten
(no. 141). Dat zal nu eons een flink recht
zgo, zult ge denken, want 't is do grootste
luxe; misgeraden. Ze worden vrij gelaten,
maar o wee, de arbeiders en burgers, die op
de kermis een valsoh edelgesteente, een vahche
lyouterie voor hun kinderen koopen, deze
worden belast met 12 oent van den galden
(post no. 444). Alweer mooie draagkraoht
niet waar?
Nu volgen (no. 217 Memorie van Toe
liohting) «hondenbrood en bereid kippenvoer,
zegt de regeering is als luxe voodingsmiddel
te beschouwen, zoodat tegen het voorgestelde
recht van pl m. C percent geen bezwaar zal
bestaan". Lees goed, luxe, zegt de regeering,
dus belast met 6 peroent, eu kijk nu eens
naar no. 285 van do tariefwet. Daar zegt de
regeeriog: Bij de wot van 1862 werden
klompen van invoerrecht vrijgesteld (dat deden
de libera'en toen); bestendiging dezer vrjj-
steUicg zou strijdig zgo mot de beginzelen
van dit ontwerp. Daar de inlandecho nijver
heid voor een goed deel in de behoefte
voorziet, zal de druk van oen invoerrecht
slechts weinig worden gevoeld, terwijl het
voorgestelde recht, overeenstemmende met
6 percent der waarde, in goede verhouding
staat tot de belasting op schoenwerk. (Memorie
van Toelichting). Dns bondenbrood woelde,
6 peroent, en klompen ook C percent. Arbeiders
let wel, ge znlt dus voor luxe klompen moeten
betalen. Dat noemt dr. Kuyper das weer
belasting naar draagkracht.
Petroleum zal ik niet over spreken, dat
artikel is al zoo dikwgls aangehaald en 't is
net of dan do liberalen niets anders kannen
aanmerken. Alleen wil ik even de woorden
weer van de regeeriog aanhalen, over de
meerdere kosten door de tariefwet: «Volgons
onderzoek is gebleken, dat voor een arbeiders
gezin een meerdere uitgavo van 1^ 2 oent
per week zou bodragen". (Memorie van Toe
liohting). Dat is alweer ruim een gulden per
jtar. Op dit een gulden moer, en op d&t een
gulden meer, maakt vele guldenb moer. De 1
rijken branden gas. Op wie drukt dus die
boosting. Op u arbeiders, kleine burgers en
middenstand.
De heer Diepenhorst wist alleen te Reneeee
op te noomondat champagne niet boog
genoeg belast was, en bij uoodigde een debater
uit om de beurt een artikel te noemen, dat
to hoog of te laag belast was. Gemakkelijk
gezegd. Ds. Onnes, die een massa artikelen
zwaar belast voor arbeidors en middenstand
had opgenoemd, mocht toen niets meer zeggen.
Aan den heer Diepenhorst was het laatste
woord. Waarom heeft hg toen bovengenoemde
artikelen niet genoemd? Genoeg lezers, om
u to doon zien, dat de regeering belasting
naar draagkracht al heel zonderling opvat, en
zeker de kleine luyden van dr. Kuyper hier
het grootste deel zullen betalen.
De invoerrechten brengen nu op pl. m. 11
millioen gulden.
Volgens de regeeriog zullen ze opbrengen
20 millioen (Memorie van Toeliohting), dat is
dus 9 millioen tneer. Bij deze schatting is
groote matigheid betracht 5, Memorie van
Toeliohting), dus arbeiders rekent er gerust
wat bij.
Landbouwers, waar zgo de graanreobten
om u te helpen. Zo zijn niet in het wets
ontwerp opgenomen, hoor, dat heeft de regeering
zeker vergeten.
Yissohers, waarom worden door de regeeriog,
en de heer Pompe steunt dio, vischnetten en
andore netten nu belast met 3 percent (vroeger
onder de liberalen vrjj)? (Zie no. 347),
Zoo zou ik door kunnen gaan. Ge znlt
betalen, onthoudt dit. Waar door de liberalen
afgeschaft is: belasting op tuif, steenkolen,
sohapenvleescb, varkensvleeecb, brood, zeep,
die op zout is verminderd van 9 oent op 3
cent, daar zult ge nu eens merken, als ge de
regeering helpt, en dus Pompe stemt, dat ge
weer in de bours kant tasten. En sla het
Ministerie blijft, als go dus Pompe stemt, dan
komt de tariefwet zeker, want de minister
heeft dat al lang voornit gezegd, en er is
dan geen sprake van.
De minister zeide dan (zie Rotterd. Courant
van 6 April, le bl. C): »Er bestaat dus geen
de minste twijfel of, als het Kabineten de
meerderheid blijveti bestaan, de tariefwet zal
worden aanvaard en aangenomen".
Dat zeide de minister dus al lang van te
voren. Zorgt dus, dat die meerderheid niet
blijft bestaan. Stemt dus niet op Pompe, die
dus wel voor moet stemmen, als de minister
dat zegt, dooh zorgt, dat Patijn voor
Zierikzee naar de Tweede Kamer gaat, en
breagt dus gerust uw stem uit op den heer
houdt uw contanten gereed I
Op een van de meest schadelijke gevolgen
der Tariefwet is nog niet voldoende de aan
dacht gevestigd.
Verreweg alle bniteslandsche fabrikanten
leveren thans franco vracht en rechten. Z{j
verleenen dus den Hollandsohen winkelier
crediet, gedurende een maand, drie maanden,
eon jaar, óók voor do 5 pCt. invoerrechten,
die bij bot inklaren der goederen moeten
worden betaald.
Slggen vracht en rechten echter tot 10,
12 en 15 peroent, dan ljjdt het geen twgfel,
of de buitenlandsche indnatrië9len zullen er
stichtelijk voor bedanken, deze bedragen voor
te schieten. Velen hebben dit hnn afnemers
alvast aangezegd.
Op 68n of meer orders van 30.000 gulden
per jaar toch niet zoo iets buitengewoons
zal dan 4500 gulden vracht en invoer-
reoht kunnen komen.
Eu de winkelier zal dan zelf moeten
inklaren en dat bedrag contant betalen
behalve het crediet, dat bij zgn afnemers moet
toeitaao, zal hij dan ook nog die bedragen
waarvoor bij thane crediet heeft, cash-down
moeten uitschieten.
Winkeliers, als de Tariefwet komt, hondt
dan uw contanten gereed
Z. H. de Paus en de politiek.
De eerbiedwaardige grijsaard, die te Rome
zetelt als het hoofd der Katholieke kerk
heeft, zooals onze lezers uit ons vorig nummer
konden vernemen, een encyoliek uitgevaardigd,
die, voor de Italiaaneche bisschoppen bestemd,
niettemin voor de geestelijkheid in het algemeen
zeker niet zonder beteekenis is.
Het stuk zou zelfs geacht kunnen worden
met het oog op Nederland in de verkiezings-
woelingon te zgn geschreven.
Eenerzijds raadt de Paus ijverige deel
neming der Katholieken aan 't openbaar leven
aan, waarbij de zonen der kerk haar leer
getrouw moeten blijven; dooh met behoud,
anderzijds van de meest mogelijke vrijheid in
de behartiging hunner wereldlijke belangen.
En tot de geestelijkheid richt de Paus de
ernstige vermaning, vreemd te big ven aan
den strijd der partijen.
Zullen de Nederlandsohe Katholieke geeste
lijken dien wenk van don Pans beantwoorden
met verdubbeling van hun ijver als verkiezings
agenten voor de erfvijanden van hun
kerk?
«TOOnOOTDIHHIT
Juni.
AM8TERDAM8CHE TIJD.
Van Middelburg:
Van Zierikzee:
'smorg.
Zaterd. 24 7,30
Zondag 25 7,30
Maand. 26 7,30
Dinsd. 27 7,30
Woens. 28 7,30
Dond. 29 7,30
Vrijdag 30 7,30
'smidd
4,30
6
4,30
4
4,—
4,—
4,—
'smorg.
Zaterd. 24 7,30
Zondag 25 6,30
Maand. 26 7,30
Dinsd. 27 7,30
Woens. 28 8,30
Dond. 29 6,30
Vrijdag 30 7,30
'smidd.
3,—
5,30
3,-
2,30
1,—
3,—
3,—
Des Zondag;» zullen Betonrbil-
jetten worden afgegeven, geldig voor de
terugreis op denzelfden dag.
Middelburg, Zierikzee v.v. 1ste klasse f A,ftO,
2de klasse f
Tussohenveren v.v. le klasse f ft.tO,
2e klasse f 0>80-
Indien reizigers van Zierikzee naar Goes, by den Agent
te Zierikzee, vöór het vertrek der boot, (tydig voor de
ochtendreizen op den voorafgaanden avondvoor 8 oor)
plaats nemen voor den wagen van Oatsche veer, cal om
een bywagen naar Goes worden getelegrafeerd.