ZIERIKZEESCHE NIEUWSBODE. Zaterdag 24 Juni 1905. Mr. R. J. H. PATIJN. (52» ierikzeesche Tweede Blad NIEUWSTIJDINGEN. De Tariefwet Winkeliers, WIDDELBUR6--ZIERIKZEE. Courant). Vor&chijut DINSDAGDONDERDAG an ZATERDAG. De prijs per 3 maanden ia f 1,30, franco per poet f 1,60. Noord-AmerikaTransvaal, Indie ens. versending •ana per week, f 10,per jaar. 61sta JAARGANG. No. 8171. DJ rooteur A, 3*. DE] DOOZEL Redacteuren: A. FRANKED. J. WAALE, alleen voor het binnen- en buiteni. nieuws. Advertentiënvan 13 regels 30 Cte. meerdere regels lo Cte,kannen uiterlijk tot des Maandags, Woensdags en Vrijdags middags 2 ore besorgd worden. Groole letter wordt naar plaatsruimte berekend. Alle betalingen moeten uitsluitend geschieden ten kantore van A. J. de Looze, Hoek Schuithaven, Zierikzee. Ingezonden stukken en berichten van correspondenten te adresseeren aan A. FrankedNieuwe Boogerdsiraat 213, Zierikzee. Rusland—Jspaaa. St -Petersburg, 21 Juni. De correspondent van de Nowoje Wremya te Weenon heeft een der laden van de J «panache legatie aldaar geïnterviewd, die verklaarde, dat Japan den vrede wensoht. Het zal niet profiteeren van dan zeeslag bij Tsoesbima om de eisohen te verboogeo. De basis van de onderhandelingen blijft die van de jongste note van Koerino vermeerderd met den eisch van teruggave der oorlogskosten. De Nowoje Wremya is van oordeel dat hierin geen enkele voorwaarde is, die niet toegestaan zou kannen worden. De correspondent van hetzelfde blad te Goentzoeling, in het hoofdkwartier van de Rassen, meldt dat het Russische leger bezield is met een nitaemenden geest en dat zoo danige posities zija ingenomen, dat Rusland er alle belang bij heeft den oorlog voort te zetten om het resda behaalde succes der Japanners teniet te doen. Indië. Uit Batavia wordt aan het Ilbl. geseisd: Gisterenmiddag zijn Hr. Ms. oorlogsbodems «De Rnijter", «Zeeland" en «Holland" met den resident Brugman naar Boni vertrokken om een oltimatnm aan den vorst over te brengen. De Tel. ontving gelijkluidend bericht, met do toevoeging, dat de vorst van Boni een week bedenktijd heeft en is het antwoord onbevredigend, dan vertrekt half Jali een expeditie naar Celebes. Amerika. De New-Yorksche Sun meldt, dat een nieawe godsdienstige sekte, die in den Ameri- kaanschen staat Michigan een talrijken aan hang heeft, te Benton eon reusachtige ark wil laten bouwen, aangezien hun profeet Ben jamin voorspeld heeft, dat er in het jaar 1916 een nieuwe zondvloed zal komen. Dit land hoeft altijd iets buitengewoons. Kapitein Peary zal den 4deu Juli uit New- York vertrekken, om een nieuwo pogiog te doen, teneinde don Noordpool te bezoeken. Hg neemt zijne vrouw, zijn 12-jarig dochtertje on eene gouvernante mede. Zijn doohtertje is tijdens eene vorige pool-expeditie geboren op ongeveer 80 gr. Noorder-Br. Cleveland (Ohio), 22 Jani. De expres- trein van Chicago naar New-York op de Lakeshoro lijn, ontspoorde door een open wissel te Montor (Ohio). De trein geraakte in brand en werd ten deele vernield. Dertien personen zga gedood en twintig gewond. Italië. De Romeinsohe bladen wijzen op de draagwijdte van de nieawe encycliek van den pans en zeggen, dat ze feitelijk de opheffing beteekent vaa de »Non expedit", daar ze de Katholieken machtigt in bijzondere gevallen deel te nemen aan de wetgevende bezigheid in Italië. De politie heeft van het Italiaanvche gezantschap te Washington de waarschuwing gekregen, dat tweo «gevaarlijke" acavohhten naar Italië zijn vertrokken. Zij zouden een aanslag in den zin hebben. De politie heeft de noodige voorzorgsmaatregelen genomen. Zwitserland. J.l. Zondagmiddag gebeurde ia het Bercer Oberland een treurig ongeluk. De Nederland- soha studenten club «Holland ia" uit Zurich maakte een tocht boven in de Alpen, en bij het zoogenaamde «ruteohen" van eene sneeuw- helling had de student, Rijks Rgkens, her komstig uit Breda, candid, chem. III Kurs, 23 jaren oud, het ongeluk in een afgrond te storten en eonige uren daarna te overigden. Driedubbele beenbreuk, tal van wooden on eindelijk hartverlamming waren de oorzaak van zijn dood. Rusland. Moskou, 22 Juni. Officieel is bekend gemaakt, dat in het Moskousohe militaire district de mobiliseering morgen begint en de bevolking is opgeroepen tot het bewaren van orde en rust. Lódz, 21 Juni. In de straten had heden namiddag een groote betooging plaats, waar aan 70,000 mensoben deelnamen. Met 25 roode vaandels trok de menigte op. Er werden revolutionnaire redevoeringen gehouden. De militaire maoht, ia den aanvang niet tegenwoordig, rukte op en maakte vaa de wapenen gebraik. Er werden 18 personen gedood en ongevoer 100 gekwetst. D© „SSeelan d". Verleden week werd te Vlissingen de jaarlijksche algemeene vergadering van aan deelhouders in de Stoomvaart-Maatschappij «Zeeland", Kon. Ned. Postvaart, gehouden. Daarin werd door commissarissen het verslag over het 30ste boekjaar uitgebracht, waaraan wij het volgende onlleenen: Allereerst gevoelen wij ons gedrongen melding te maken van bet verlies, dat de Maatschappij in den aanvang van het jaar trof, door het overlijden van den heer mr. J. P. R. Tak van Poortvliet, mede-oprichter, en gedurende eeu reeks vau jaren commissaris der Maatschappij. Erkentelijk worden hier in herinnering gebraoht de vele en gewichtige diensten, door den heer Tak van Poortvliet aan de «Zeeland" bewezen. De uitkomsten over het afgeloopen boekjaar zijn tot ons leedwezen minder ennstig dan die over het vorige jaar, wat, behalve aan andere oorzaken, voornamelijk moet worden toe geschreven aan het kleiner aantal vervoerde passagiers. Wij vertrouwen, dat deze ver mindering, een gevolg van de algemeen bestaande malaise op handelsgebied in Engeland, een tijdelijke zal blijken te zijn geweest. Een en ander brengt ons in de noodzakelijkheid, ook dit jaar niet over te gaan tot nitloting van obligation. Op nieuw springt hier in het oog, dat, waar het totaal der vervoerde brievenmalen stijgende bleef immers het gewicht der Hollandsche brievenmalen vermeerderde met 62162 K.G. de daarvoor genoten betaling niettemin afnam. Van de 3 pCt. obligatie-leening anno 1886, werden geen obligatiëa uitgeloot, zoodat in omloop bleef een bedrag van f 2.856,000. Uit het ketelfonds (dagbooten) is betaald een bedrag van f36000 voor vernieuwing der ketels van het stoomschip «Duitschland", zoodat dit fonds op 31 December 1904 bedroeg f464,138,26; daarvan is belegd in gemeente-en spoorweg-obligatiën en pandbrieven van hypo theekbanken voor een nominaal bedrag van f 274,000, waarvan op 31 December 1904 de boekwaarde f 253,926,25 en de beurswaarde f 258,336,25 bedroeg. Voor de vernieuwing der ketels van de nachtbooten «Koningin Wilhelmina", «Koningin Regentes" en «Prins Hendrik", is door de Maatschappij betaald f 281,083,34. Het reservefonds bedroeg op 31 December 1904 f 26,715,92s, waarvan een bedrag van f 17,500, nominaal een boekwaarde vertegen woordigende van f 16,481,25, en een beurs waarde van f 16,738,12s, is belegd in pandbrieven van hypotheekbanken en gemeente-obligatiën. Het fonds tot aflossing der hypothekaire geldleening, onder beheer der Maatschappij tot exploitatie van Staatsspoorwegen, waarin op 31 December 1903 aanwezig was f1,022,357,38, werd gedurende het ,jaar 1904 vermeerderd met maandelijksche bijdragen f 140,544,90, gekweekte rente f 38,090,83, zoodat het op 31 December 1904 ia totaal aanwijst f 1,200,993,11. De resultaten der exploitatie over het afgeloopen jaar zijn de volgende Gedurende het jaar 1904 werden 732 reizen afgelegd, zijnde twee reizen meer dan in het vorig jaar. De bruto-ontvangsten beliepen io 1904 f 1,768,750,14. Vergeleken met ae beide vorige j3ren werd ontvangen, wegens het vervoer van reizigers en bagage in 1904, f 818,181,54, in 1903 f 856,865,69 en in 1902 f 884,015.36, koopmansgoederen en pakketten 1 533,964,86s, f 533,243,08 en f 498,960,48, brievenmalen enz. f314.75L,52s, f317,667,58 en f 325,421,37, huur van hutten op de stoomschepen f75,120,16, f 75,494,98 en f 70,986,38 en buitengewone ontvangsten f 26,732,05, f 30,019,36s en f 37,194,54, zoodat elke reis opbracht in 1904 f 2416,32, in 1903 f 2483,96 en in 1902 f 2488,46. Het vervoer van reizigers en goederen over de laatste vijfjaren is als volgt: io 1904 aantal reizigers 98,725, aantal tonnen goederen 1000 K.G. 54,822, in 1903 103,396 en 54,381, in 1902 104 576 en 50,931, in 1901 99,246 en 50,076, en in 1900 95,227 en 55,626. Het aantal vervoerde reizigers ging dus terug van 103,396 in 1903 tot 98,725 in 1904, en de opbrengst van f856,865,69 tot f818,181,54, zijnde f 38,684,15 minder dan in 1903. Het vervoerde kwantum goederen en de opbrengst bleven dit jaar ongeveer stationnair. Voor het postvervoer werd ontvangen, brieven malen (gewaarborgde som) f300,000. Voor het vervoer van buitenlandsche brievenmalen, ge durende het jaar 1904, is nog verschuldigd boven de gewaarborgde som, circa f2200. Over 1903 werd dit surplus geraamd op f 3200, terwijl werd ontvangen f 2599,00s. Verder werd ontvangen voor het vervoer van buitenlandsche postpakketten f 8349,42, en binuenlandsche F 6402,36, zoodat de totale ontvangsten voor het postvervoer bedroegen I 316,350,78s, waar van evenwel f 1599,26 afgaat wegens betaalde zegels en leges. Aan brievenmalen werd vervoerd: in 1904, buitenlandsche 2.545,936 K.G., binnenlandsche 455.295 K G., totaal 3.001,231 K.G., in 1903 2,598.370 en 393,133, totaal 2,991,503 K.G., in 1902 2,260,996 en 347,232, totaal 2,608,228 K.G., in 1901 1,882,913 en 316,507 K.G., totaal 2.199.420 KG., en in 1900 1,686,136 en 279,607, totaal 1,965,743 K G. De exploitatiekosten bedroegen in 1904 f 1,375,306,06s of gemiddeld f 4878,83 per reis, tegen f 1,366.530,18 of gemiddeld per reis f 1871,96 in 1903. De ontvangsten in 1904 bedroegen, zooals uit het voorgaande blijkt, f 1,708,750,44 en de uitgaven f 1,375,306,60s, gevende een voordeelig saldo van f 393,443,47 s. Hiervan moet worden afgetrokken: 1°. het nadeelig saldo der intrestrekening, voortspruitende uit de rente der leeningen, na aftrek der rente van uitgezette gelden A f 124,816,312°. bijdrage ten behoeve van het ketelfonds Dieuwe stoomschepen f 25,200, zoodat de beschikbare winst bedraagt f 243,427,16s, welke ingevolge art. 17 der statuten, voor afschrijving is bestemd. (die komt als dr. Kuyper Minister blijft, eu die dus ieder, die Pompe stemt, als het ware mede helpt ia te voeren). Mot woinig kennis van zaken hebben de voorstanders van Koyper en Pompe over die wet gesproken, ze maakten zich er doorgaans maar af. (Ik spreek alleen op degene, die ik persoonlijk hoorde, en dia waarvan vertrouw bare inlichtirgan mij werdon verstrekt). Alvorens meer speoiaal OTer do tariefwet to spreken, wil ik u, lezers, eerst uitdrukkelijk mededeelen, dat alle cijfers en gozegden, die ik aanhaal, beslist juist zijn, en van de r*geering zelf afkomstig. Als een wet inge diend wordt door de regeering, is er bij een «Memorie van Toelichting", wazrin die regeering toelicht, wótïrom ze dit of dat voor- etelt. Als ik nu achter gezegden straks zet (Mem. van Toel.) dan beteekent dit, dat de regeering dat zelf gezegd heeft. Die Memorie van Toeliohting is in druk verschenon, dus ieder kan zelf nazien, hoor. De Bruinisser Courant ook natuurlijk, dus dan mooten je niet gelooven, als de Bruinisser Courant eens op het laatst mocht komen zeggen, dat er niets van aan is. Ik zeg dit nu maar zoo gewoon mogelijk, niet met groote woorden, dooh heel eenvoudigzoodat ieder bet begrijpen kan. De regeering zegt dan: ,,A(aar tevens werd zooveel mogelijk rekening gehouden met de betrekkelijke draagkracht van degenen, voor wier gebruik het artikel meer bizonder bestemd is. In het algemeen werd hel recht laag gesteld voor artikelen van algemeene beJwefte, hoogcr voor die, dienende tot nut of gemak, het hoogst voor die van weelde of genot". Let nu op, lezers, hoe de regeeriog dit opvat. Versche zeevisoh wordt vrij van belasting ingevoerd. Yersohe zeevisoh, dio eet go toch □iet alle dagen, niet waar? dat is fijne waar, dat is lnxe. Welnu, die wordt vrijgelaten, dooh gedroogde en gerookte visch (soharretjes, bokking enz), die de kleine loyden van dr. Knyper gebruikenworden belast met f 1 50 en f 5. Dat noemt nu do tegenwoordige regeering belasting naar draagkraoht. De regeering zegt: «Het heeft een punt ton ernstige overweging uitgemaakt, of ook niet voor paarden, bestemd voor de slachtbank, een uitzondering (dat is vrijdom) behoorde te worden gemaakt, omdat paardenvleeich meer en meer hier te lande als volks voedsel ingang vindt" (Memorie van Toeliohting). En wat stelt de regeeriog nu voor, waar zij zelf zegt, dat het uo/frsvoedsel is Dit: Paardenvleescb, verech en gezouten, f 6 de 100 KG., en gerookt of gedroogd f 8 de 100 KG., en verwonder u niet, o lezers, rund- en kalfavleesch, dat is luxe, dat wordt even hoog belast. Dat noemt de regeering alzoo belaBtiog naar draagkracht. Verscli varkonsvleesch, tot dusverre vrij, wordt in dit ontwerp belast, omdat voor deze epeoiale vrij- stelliog geen enkele reden bestaat. (Memorie van Toelichting). Yleesoh in bussen van 4 i Eng. ponden of zwaarder, wjjl dit vleesoh veelal in 't klein uitgesneden aan minder- gegoeden verkocht wordt, wordt onder vleesoh 1 gerangschikt. (Memorie van Toeliohting). Dat I is even hoog als vroeger, een mooie gelegen heid nu voor de ifgeering om dit recht nu eens te verlagen voor die mindergegoedon. Zooals ik meen, dat ds. De Visser in Zierikzse de liberalen verweet, dat ze het reoht op petroleam nooit verlaagd hadden. Bed roeren en dons komen voor een matig recht io aanmerking. (Memorie van Toelichting). Dons is tooh zuiver lnxe, eu nu spreekt de regeeriog van een matig recht. Alwesr naar draagkracht zeker We komen aan parelen en edelgesteenten (no. 141). Dat zal nu eons een flink recht zgo, zult ge denken, want 't is do grootste luxe; misgeraden. Ze worden vrij gelaten, maar o wee, de arbeiders en burgers, die op de kermis een valsoh edelgesteente, een vahche lyouterie voor hun kinderen koopen, deze worden belast met 12 oent van den galden (post no. 444). Alweer mooie draagkraoht niet waar? Nu volgen (no. 217 Memorie van Toe liohting) «hondenbrood en bereid kippenvoer, zegt de regeering is als luxe voodingsmiddel te beschouwen, zoodat tegen het voorgestelde recht van pl m. C percent geen bezwaar zal bestaan". Lees goed, luxe, zegt de regeering, dus belast met 6 peroent, eu kijk nu eens naar no. 285 van do tariefwet. Daar zegt de regeeriog: Bij de wot van 1862 werden klompen van invoerrecht vrijgesteld (dat deden de libera'en toen); bestendiging dezer vrjj- steUicg zou strijdig zgo mot de beginzelen van dit ontwerp. Daar de inlandecho nijver heid voor een goed deel in de behoefte voorziet, zal de druk van oen invoerrecht slechts weinig worden gevoeld, terwijl het voorgestelde recht, overeenstemmende met 6 percent der waarde, in goede verhouding staat tot de belasting op schoenwerk. (Memorie van Toelichting). Dns bondenbrood woelde, 6 peroent, en klompen ook C percent. Arbeiders let wel, ge znlt dus voor luxe klompen moeten betalen. Dat noemt dr. Kuyper das weer belasting naar draagkracht. Petroleum zal ik niet over spreken, dat artikel is al zoo dikwgls aangehaald en 't is net of dan do liberalen niets anders kannen aanmerken. Alleen wil ik even de woorden weer van de regeeriog aanhalen, over de meerdere kosten door de tariefwet: «Volgons onderzoek is gebleken, dat voor een arbeiders gezin een meerdere uitgavo van 1^ 2 oent per week zou bodragen". (Memorie van Toe liohting). Dat is alweer ruim een gulden per jtar. Op dit een gulden moer, en op d&t een gulden meer, maakt vele guldenb moer. De 1 rijken branden gas. Op wie drukt dus die boosting. Op u arbeiders, kleine burgers en middenstand. De heer Diepenhorst wist alleen te Reneeee op te noomondat champagne niet boog genoeg belast was, en bij uoodigde een debater uit om de beurt een artikel te noemen, dat to hoog of te laag belast was. Gemakkelijk gezegd. Ds. Onnes, die een massa artikelen zwaar belast voor arbeidors en middenstand had opgenoemd, mocht toen niets meer zeggen. Aan den heer Diepenhorst was het laatste woord. Waarom heeft hg toen bovengenoemde artikelen niet genoemd? Genoeg lezers, om u to doon zien, dat de regeering belasting naar draagkracht al heel zonderling opvat, en zeker de kleine luyden van dr. Kuyper hier het grootste deel zullen betalen. De invoerrechten brengen nu op pl. m. 11 millioen gulden. Volgens de regeeriog zullen ze opbrengen 20 millioen (Memorie van Toeliohting), dat is dus 9 millioen tneer. Bij deze schatting is groote matigheid betracht 5, Memorie van Toeliohting), dus arbeiders rekent er gerust wat bij. Landbouwers, waar zgo de graanreobten om u te helpen. Zo zijn niet in het wets ontwerp opgenomen, hoor, dat heeft de regeering zeker vergeten. Yissohers, waarom worden door de regeeriog, en de heer Pompe steunt dio, vischnetten en andore netten nu belast met 3 percent (vroeger onder de liberalen vrjj)? (Zie no. 347), Zoo zou ik door kunnen gaan. Ge znlt betalen, onthoudt dit. Waar door de liberalen afgeschaft is: belasting op tuif, steenkolen, sohapenvleescb, varkensvleeecb, brood, zeep, die op zout is verminderd van 9 oent op 3 cent, daar zult ge nu eens merken, als ge de regeering helpt, en dus Pompe stemt, dat ge weer in de bours kant tasten. En sla het Ministerie blijft, als go dus Pompe stemt, dan komt de tariefwet zeker, want de minister heeft dat al lang voornit gezegd, en er is dan geen sprake van. De minister zeide dan (zie Rotterd. Courant van 6 April, le bl. C): »Er bestaat dus geen de minste twijfel of, als het Kabineten de meerderheid blijveti bestaan, de tariefwet zal worden aanvaard en aangenomen". Dat zeide de minister dus al lang van te voren. Zorgt dus, dat die meerderheid niet blijft bestaan. Stemt dus niet op Pompe, die dus wel voor moet stemmen, als de minister dat zegt, dooh zorgt, dat Patijn voor Zierikzee naar de Tweede Kamer gaat, en breagt dus gerust uw stem uit op den heer houdt uw contanten gereed I Op een van de meest schadelijke gevolgen der Tariefwet is nog niet voldoende de aan dacht gevestigd. Verreweg alle bniteslandsche fabrikanten leveren thans franco vracht en rechten. Z{j verleenen dus den Hollandsohen winkelier crediet, gedurende een maand, drie maanden, eon jaar, óók voor do 5 pCt. invoerrechten, die bij bot inklaren der goederen moeten worden betaald. Slggen vracht en rechten echter tot 10, 12 en 15 peroent, dan ljjdt het geen twgfel, of de buitenlandsche indnatrië9len zullen er stichtelijk voor bedanken, deze bedragen voor te schieten. Velen hebben dit hnn afnemers alvast aangezegd. Op 68n of meer orders van 30.000 gulden per jaar toch niet zoo iets buitengewoons zal dan 4500 gulden vracht en invoer- reoht kunnen komen. Eu de winkelier zal dan zelf moeten inklaren en dat bedrag contant betalen behalve het crediet, dat bij zgn afnemers moet toeitaao, zal hij dan ook nog die bedragen waarvoor bij thane crediet heeft, cash-down moeten uitschieten. Winkeliers, als de Tariefwet komt, hondt dan uw contanten gereed Z. H. de Paus en de politiek. De eerbiedwaardige grijsaard, die te Rome zetelt als het hoofd der Katholieke kerk heeft, zooals onze lezers uit ons vorig nummer konden vernemen, een encyoliek uitgevaardigd, die, voor de Italiaaneche bisschoppen bestemd, niettemin voor de geestelijkheid in het algemeen zeker niet zonder beteekenis is. Het stuk zou zelfs geacht kunnen worden met het oog op Nederland in de verkiezings- woelingon te zgn geschreven. Eenerzijds raadt de Paus ijverige deel neming der Katholieken aan 't openbaar leven aan, waarbij de zonen der kerk haar leer getrouw moeten blijven; dooh met behoud, anderzijds van de meest mogelijke vrijheid in de behartiging hunner wereldlijke belangen. En tot de geestelijkheid richt de Paus de ernstige vermaning, vreemd te big ven aan den strijd der partijen. Zullen de Nederlandsohe Katholieke geeste lijken dien wenk van don Pans beantwoorden met verdubbeling van hun ijver als verkiezings agenten voor de erfvijanden van hun kerk? «TOOnOOTDIHHIT Juni. AM8TERDAM8CHE TIJD. Van Middelburg: Van Zierikzee: 'smorg. Zaterd. 24 7,30 Zondag 25 7,30 Maand. 26 7,30 Dinsd. 27 7,30 Woens. 28 7,30 Dond. 29 7,30 Vrijdag 30 7,30 'smidd 4,30 6 4,30 4 4,— 4,— 4,— 'smorg. Zaterd. 24 7,30 Zondag 25 6,30 Maand. 26 7,30 Dinsd. 27 7,30 Woens. 28 8,30 Dond. 29 6,30 Vrijdag 30 7,30 'smidd. 3,— 5,30 3,- 2,30 1,— 3,— 3,— Des Zondag;» zullen Betonrbil- jetten worden afgegeven, geldig voor de terugreis op denzelfden dag. Middelburg, Zierikzee v.v. 1ste klasse f A,ftO, 2de klasse f Tussohenveren v.v. le klasse f ft.tO, 2e klasse f 0>80- Indien reizigers van Zierikzee naar Goes, by den Agent te Zierikzee, vöór het vertrek der boot, (tydig voor de ochtendreizen op den voorafgaanden avondvoor 8 oor) plaats nemen voor den wagen van Oatsche veer, cal om een bywagen naar Goes worden getelegrafeerd.

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1905 | | pagina 5