St.-Nicolaas.
JUUfEBTENTIEII.
R 125,4 pCt Rusland 1880 N°. 348054
niet bewezen en concludeerde tot vrijspraak.
Uitspraak over 14 dagen.
Landbouw en Veeteelt.
Sirjansland. Ooze meestoof >De Een
dracht" heeft hare campagne weer hervat.
Oud-Vossemeer. Op de fairbank Recht
voor Allen" zijn dit jaar 3577661 K.G.
bieten afgewogenin 1903 bedroeg dit cijfer
6116483 E.G., waaruit blijkt, dat de
afgewogen hoeveelheid heel wat minder
bedraagt, wat voornamelijk wel aan minderen
uitzaai te wijten is, want het vorige jaar was
het gewicht minder. Het volgende lijstje
daidt de afgewogen hoeveelheden aan
1902: 3042071 E.G. 1901: 6425966 E.G.
1900: 4967315 1899: 5994460
1898: 5062188 1897: 3229462
1896:7938367 1895:4299490
Sedert het bestaan van de fairbank, d. i.
zestien jaar, gaf 1896 de beste resultaten.
Men meldt ons uit het eiland:
Reeds in 1901 werd, naar aanleiding van
een eohrijven uit het Zuiden, der provinoie,
door het Hoofdbestuur der Zeeuwsohe Land-
bouwmaatschappij besloten aan de regeering
vergunning te vragen, een gedeelte van de
subsidie voor de bevordering der varkens-
fokkerij te mogen gebruiken om aan de
veeartsen in Zeeland, die zulks zouden ver
langen, een zekere hoeveelheid van het
serum tegen varkeneziekte te versohaffen, om
zoodoende de inenting meer algemeen te
kunnen maken en zie, thans is, wat toen
in België reeds bestoqd, n. 1. kostelooze ver
strekking van het geneesmiddel aan de vee
artsen, ook ten onzent verkregen, en wat
heeft het voor ons eiland uitgewerkt? Naar
wij vernemen, is tot heden het aantal geënte
varkens zeer gering gebleven, ondanks de
gunstige resultaten, die er in alle deelen van
ons vaderland mee verkregen zijn. Over het
algemeen schijnen vooroordeelen, een star
vasthouden aan het oude, en een zekere
onverschilligheid van velen aan dit versohijnsel
nie' vreemd te zijn.
Het reeds vroeger medegedeelde voorstel
van den beer Vorsterman van OyeD, luidende
vAangezien een paardenstamboek, wil het
van eenige waarde zijn, alleen paarden moet
opnemen van eenzelfde ras, en het onderscheid
van warm- en kond-bloed geen voldoende
onderscheiding oplevert, dewijl van beide
soorten tal van verschillende rassen bestaan,
wordt naast het Nederlandsche Paarden
stamboek en geheel daarvan afgesoheiden,
opgerioht een nieuwe Yereeniging, genaamd
i»het Zeeuwsch- .abantsch Stamboek, waarin
geen andere paarden mogen worden opgenomen
dan die, welke door afstamming uitsluitend
behooren tot het Brabantsche ras of door
kruising met Brabantsche hengsten uit Zeeuwsohe
merriën geboren", is aangenomen. Daarmede
is de afscheiding van de Yereeniging »Het
Nederlandsche Paardenstamboek" een feii.
KEBKIIRVWS.
De heer B. G. C. Steenbeek, oandidaat te
Loohem, heeft het beroep naar de Ned. Herv.
Gem. te Arnemuiden aangenomen.
Sirjansland. Deze week is een begin
gemaakt met de werkzaamheden in het kerk
gebouw alhier in verband met het aanstaand
komend orgel.
Tot leden van het college van notabelen
der Ned. Herv. Eerk te Bruinisse zijn her
kozen de heeren M. Jumelet en D. Jumelet
met 28 en 27 van de 37 uitgebrachte stemmen.
Tot kerkvoogd is herkozen de heer
J. Beaufort.
St.-Annaland. Herkozen tot notabelen
der Ned. Herv. Gem. alhier, de heeren
Jn. Elenbaas Jbz., Johs. Yerhoole en L.
PREDIKI
in onderstaande Gemeenten van f
Zondag 2 9 JVc
De Oeref. Kerk te Zierikzee:
Voorin, tien ure en 's avonds ics ure: ds. H. W.
Laman.
Cat. Zondag 3.
Herv. Kerk te Kerkwerve:
's Voorin, hall tien ure: ds. Blankert.
Herv. Kerk te Serooskerke:
's Voorm. half tien ure: ds. Mossel.
Herv. Kerk te Burgh:
's Voorm. half tien ure: ds. De Jagher.
Herv. Kerk te Renesse:
's Voorm. half tien ure: ds. Onnes.
Herv. Kerk te Noord welle
's Nam. twee ure: ds. Onnes.
Herv. Kerk te Haamstede:
's Nam. twee ure: ds. Brouwer. (Doopsbediening).
Oeref. Kerk te Haamstede:
's Voorm. half tien ure en 's nam, twee ureds.
Koolstra.
Oud-Geref. Kerk te Haamstede:
Driemaal Leeskerk.
Herv. Kerk te Eikerzee:
's Voorm. half tien ure: Zondagsschool; 'snam. S.30
ure: ds. De Leur.
Oeref. Kerk te Elkerxee:
'8 Voorm. half tien ure en 's nam. twee ure: ds. Raman.
Herv. Kerk te Brouwershaven:
's Voorm. tien ure: ds. Van den Broek.
Oeref. Kerk te Brouwershaven:
's Voorm. half tien ure en 's nam. twee ureds. Horjus.
Herv. Kerk te Zonnemaire
's Voorm. half tien ure: ds. Brouwer van Haamstede.
Oeref. Kerk te Zonnemaire:
's Voorm. half tien ure en 's nam. twee ure: ds.
H. G. de Jong.
Herv. Kerk te Noordgouwe:
's Voorm. tien ure: ds. Meyer.
Herv. Kerk te Dreischor:
's Voorm. half tien ure: ds. v. d. Griend.
Herv. Kerk te Ouwerkerk:
's Voorm. half tien urei ds. Kars.
Polderman, respectievelijk met 86, 85 en
84 stemmen. 98 kiezers hebben aan de
stemming deelgenomen.
O I D K B W IJ 6.
Tot onderwijzer aan sohool C te Ter-
neuzen is benoemd de heer A. M. Polderman
te Haoaweert.
St.-Filipsland, 24 Nov. Lang heeft
't geduurd, eer de Bond van Nederlandsche
onderwgzero hier burgerrecht verkregen heeft.
Nu eohter telt bij hier 6 leden.
De ouders te Aagtekerke, die voor hun
kinderen openbaar onderwijs verlangen, zullen
door opheffing van de openbare sobool in die
gemeente op 31 December a s. hun kinderen
na dien datum naar Domburg moeten zenden,
om daar de openbare school te bezoeken.
Pont en Telegrafie.
Benoemd tot direoteur van het postkantoor
te Zntphen G. Bruok, thans te Goes.
Het gebouw van 't postkantoor te Goes
zal, omdat het te klein ia voor den dienst,
worden verbouwd en vergroot.
I
Staatslieden en diplomaten, veldheeren en
strategisten, verwonderen er zioh in den laateten
tijd over, dat de Rnseisohe en Japaosohe
legers zoo werkeloos tegenover elkander liggen,
dat Port-Arthur nog niet geeapituleerd heeft
of stormenderhand veroverd is, en dat zelfs
geen zeeslag meer tusschen Russen en Japan
ners geleverd werd, waarbij het een of ander
oorlogsschip de lucht in vloog of naar den
kelder giog. Zij praktizeerden zich het hoofd
suf, wat tooh wel de oorzaak van dien stil
stand op oorlogsgebied kon zijn. Het is
sohrijver dezes gelukt de reden er van te
weten te komen. St.-Nicolaas, die hem gisteren
met een onverwacht bezoek vereerde, heeft
hem ingelicht, en hem daarbij tevens verlof
gegeven het volgende aan de lezers en lezeressen
van dit blad mede te deeien. De Mikado, zóó
heet, gelijk men weet, de Eeizer van Japan,
en de Czar, zóó beet, gelijk bekend is, de
Eeizer van Rusland, zijn met elkaar overeen
gekomen om hun soldaten en matrozen ter
eere van het aanstaand St.-Nicolaasfeest niet
ernstig met elkaar te laten vechten, maar
hebben besloten dit feest vreedzaam en ge-
noegelijk op neotraal grondgebied met elka&c
te vieren. Beide potentaten waren van oordeel,
dat Nederland zich daartoe voor hen het
beste leende, èn omdat daarin het eerste
bedrijf der vredesconferentie met zoo groot
succes was afgespeeld, èa omdat daarin weldra
de tweede acte van hetzelfde blijspel zal
worden opgevoerd. Wat de keuze der plaats
betreft, meenden de twee majesteiten, dat de
residentie 's-Gravenhage voor hun vorstelijk
bezoek niet verdiende in aanmerking te komen,
omdat zelfs met het beste vergrootglas der
wereld er nog geen spoor van een vredes
paleis te ontdekken viel, hoewel het geld
hiervoor reeds lang door Carnergie beschikbaar
was gesteld, en ook omdat er om de plek,
waar dit paleis dan eindelijk eens zal verrijzen,
zooveel spul geweest is. Bestudeerend de
landkaart van ons vaderland, viel waarom
weet ik niet hun oog op Zierikzee,
Wat een eer voor ona stadjeI Juichtl waarde
medeburgers en medeburgeressen, juichtl Arm
in arm zullen Czar en Mikado door de straten
van Zierikzee wandelen, en ook de verschil
lende uitstallingen van de winkeliers alhier
bezichtigen.* Ter vermijding van volksoploopen,
die vooral aan den Czar niet welgevallig zijn,
sollen de Hooge Gasten incognito te dezer
stede vertoeven. Eu daar zij, wat hun niet
IEUHTEN
chouwen en Duiveland.
v ember O O
Chr. Oeref. Kerk te Zierikzee:
'8 Voorm. half tien ure, 's nam. twee ure en 's avonds
zes ure: Leeskerk.
Herv. Kerk te Nienwerkerk
's Voorm. half tien ure: ds. t>. d. Linden; 's nam. twee
ure: geen dienst.
Oeref. Kerk te Nieuwerkerk:
'sVoorm. half tien ure* Leeskerk; 'snam. twee ure
en 's avonds zes ure: ds. Cramer.
Oud-Gerei. Kerk te Nieuwerkerk:
*8 Voorm. 9 ure's nam. 2 nre en 's avonds 5.15
ure: Leeskerk.
Herv. Kerk te Oosterlacd:
's Voorm. half tien ure: ds. C. J. L. Ruijsch van
Dugteren, predikant te Strijen. (Bevestiging van den
nieuwen leeraar C. J. L. Ruysch van Dugteren, cardi-
daat te Strijen. Collecte voor de Inrichtingen van ds. J. van
Dyke Mi. te Doetinchero); 'snam. twee ure: de heer
C. J. L. Ruysch van Dugteren, candidaat te Strijen.
(Intrede. Collecte voor de Inrichtingen van ds. van
Dyke Mz. te Doetinchem).
Oeref. Kerk te Oosterland:
's Voorm. half tien ure en 's nam. twee ure: ds.
C. Staal; 'savonds zes ure: Leeskerk.
Herv. Kerk te Sirjansland:
Geen dienst.
Herv. Kerk te Brninisse:
'8 Voorm. half tien ure en 's nam. twee ore: ds. Bokma
van Schiedam.
Oeref. Kerk te Bruinisse
's Voorm. half tien ure en 's avonds vyf ure: ds.
De Jager.
Oud-Gerei. Kerk te Bruinisse:
's Voorm. negen ure, 's nam. twee ure en 's avonds
half zes ure: ds. Kievit van Axel.
Evangelisatie Bruinisse:
's Voorm. half tien ure en 's nam. twee ure: Gewone
dienst.
Evangelisatie Jeruël
's Voorm. 10 ure, 'snam. 3 ure en 's avonds 7.30
ure: Het Bestuur.
Woensdagavond 8 ure: Idem.
kwalijk te nemen is, de taal van odb volk
niet verstaan, zoo hebben zij St.-Nicolaaa tot
mg gezonden met het verzoek hun tolk en
gids te zijn. Ik ben hierover in de wolken.
En daar ik in een passend gewaad voor do
Monarchen wensch te versobgnen, zoo heb ik
besloten mg van mijn oude plunje tu ontdoen,
deze aan een welbekend adres naar Den
Haag te zendeD, en bg de Firma Oost-
moger. die altijd het nieuwste in voorraad
beeft, een piekfijn zwart kostuum te bestellen.
Uit de stalen zocht ik uit, wet van mga
gading was, en nadat mg de maat was ge-
Domen, verliet ik, hoogst tevreden over mij
zeiven, Ooatmeijer's mooien winkel. Maar,
vroeg ik mo zeiven af, zon nu ééa kostuum
wel voldoende wezen. Als er eens een sobour
of winkelhaak in kwam. Men kan yan te
voren nooit weten, wat gebeureD kan. Het
is altijd goed, dat men op alle eventualiteiten
eenigezins voorbereid is. Flnks begaf ik mij
naar bet bekende magazijn van den heer
T h i e n op het Havoupleio. en kocht daar
ecu mooi fantaiaie-costuum. In »De Stad
P a r ij s" eohafte ik alsau een voor deze ge
legenheid passende hoofdbedekking tan, en
bij de Firma H o 11 y op den Dam een
winterjas, die mg bij een blik io den spiegel
als geschilderd zat. Ter completeering van
mijn toilet sloeg ik nog bij den heer Joh.
Ochtmao, die op de Appelmarkt een oude
en uitgebreide manufcotuurzaak heeft, ver
schillende kleine bacoodigdhedcn in. Verheugd,
dat al deze besognes geregeld waren, spoedde
ik me huiswaarts, en stelde, zooals een goed
huisvader betaamt, mijn vrouw op de hoogte
van al de door mg gedane iokoopen. Mijn
vrouw keurde allea goed, maar meende, dat
zij een nieuwe japon en een nieuwen mantel
hoog noodig had, en verklaarde tevens, dat
zij mg volstrekt niet booB zou aankijken, als
ik daaraan een obieke bont en mof toevoegde.
Wat moest ik doen? Het kiesrecht der vrouw
bestaat wel is waar nog niet. Zoo het bestond,
dan zoude de wet, wijl althans in Nederland
de vrouwen verre in do meerderheid zijn,
stellig luiden, dat de man aan de vrouw ge
hoorzaamheid verschuldigd is. En in dat geval
moest ik natuurlijk doen, wat mga weder
helft van mij verlangde. Toch deed ik thans,
zondor daartoe door de wet gedwongen te zijn,
hetgeen mijn vrouw wenschte. Ik giog namelgk
naar het magazijn der Gebr. Wiebola,
dat onlangs door aantrekking van het vlak
daarnaast gelegen pand aanzienlijk is uit
gebreid, en zocht nit een fraaio collectie
mantels naar mijn smaak den mooisten uit, die
mij ook, wat den prijs betreft, zeer medeviel.
Bij den heer Labzowski kooht ik alsnu een
prachtvolle bont en mof De groote voorraad
in deze artikelen, maakte mij het doen van
een keuze uiterst moeilijk. Nu moest er nog
voor een japon gezorgd worden. Mejuffrouw
BugzeV oor en, in de Nobelatraat, verzoobt
ik vriendelijk, daar ik uit den aard der zaak
van japonnen geen greintje verstand heb,
eenige stalen van stoffen naar mga huis te
zenden. Dan kon mijn vrouw zelve uitzoeken.
Voordat ik den winkel van mej. Buijze—
Yooren verliet, kocht ik er nog een parapluie.
Dat was geen luxe, want de mijne, die
jarenlang dienst had geda&d, en eenige
luohtgaten vertoonde, mocht cu wel eens op
non-activiteit gesteld worden. Zie zoo, nu had
ik ook het toilet van mijn vrouw geregeld.
Laten zij nu maar komen, de Czar en de
Mikado. Waardig zullon zjj door ons ontvangen
worden. En zij kwamen, beide tegelijk, en
zoo vertrouwelijk en vriendelijk waren zij
met elkaar, alsof er geen oorlog tusschen
hen bestond. Bij de eerste ontmoeting met
hen was ik, die andera voor geen geruohtje
vervaard is, een weinigje confaus, maar
weldra kwam ik weer op mijn gemak, vooral,
toen de Mikado mg joviaal de hand eobudde,
en mede namens den Czar mij in vloeiend
Fransch verzocht hun eeoige winkels aan te
wijzen, daar zij eenige inkoopen wecsohten
te doen. Onder ons drieëa heerlijk gevoel
tusschen twee Majesteiten te mogen in loopen
begaven wij ons terstond naar den heer
A. G u d d e, op de Schuithaven, die, zonder
eenig vermoeden te hebbenwelk hoog
gezelsohap zijn fraai geëtaleerden winkel was
binnengetreden, ons allervriendelijkst ontving.
Verschillende voorwerpen van oud- en nieuw
koper werden met groote belungstelliDg
bezichtigd, do mooie Japanscho vazen, thee
tafels en serviezen, en de Chinee ache kaststellen
trokken de vorstelijke aandaohtde beelden
uit de Qaovados en die van het genre Cléo
de Mérod9 wekten hun bewondering, en uit
de schilderstukken van stadsgezichten werden
de Nobelpeort, de ZuidhaveDpoort en de
dikke toren aangekocht. Bg ons heengaan
werd aan een elk onzer een Japacsoh munt
biljet ter hand gesteld, dat bij eeu nadere
beschouwing een adreskaartje van den heer
Gudde bleek te zijn. Met zulke biljetten,
zeide de Mikado lachend, kan ik do oorlogs-
uitgaven niet bestrijden. De Czar nam een
lootje op de Tombola zonder nieten.
De Czar had den wensch te kennen
gegeven eens het model van een Hollandschen
doofpot te willen zien. Lettend op dien wensch,
braoht ik het hooge gezelschap naar het
magazijn »Het Anker", van de weduwe
A. Anker Zonen, op het Havenplein.
Nadat de aalonhaarden en vulkachels, de
kolenbakken, eu haardstellen, die in Nederland
gebruikt wordeuiu oogenechouw waren
genomen, werden verschillende doofpotten
den Czar vertoond, die wel den eigenaardigen
vorm er van prees, maar verklaarde, dat de
grootte er van vorro ten aohteren stond bij de
doofpotten, die de Russische regeering gewoon
was te gebruikeo.
Vervolg en slot Maandagavond.
ONZEKERE TOEKOMST.
Wat zouden we ons al een verdriet hebben
kunnen sparen, een genoegen kunnen bereiden,
als we altijd vooruit geweten hadden, wat er
later gebeuren zou, als we des ochtends reeds
zeker waren geweest, van wat de avond brengen
zou. Hoe zouden wij ons vaak kunnen bevoor-
deelen, als het ons gegeven ware slechts een
tipje op te lichten van den sluier, dien de
toekomst voor ons verborgen houdt. Doch dat
vermag geen enkel mensch. Men moge de
toekomst kunnen voorspellen, kunnen raden,
ze met zekerheid aaDgeven kan niemand. Ook
niet, wat betreft het weer. Zal het, gedurende
het volgende voorjaar en den aanstaanden
zomer zonnig, mooi en droog weer wezen, of
zullen we een nat voorjaar en een regenach-
tigen zomer hebben? Ziedaar vragen, waarop
niemand met zekerheid kan antwoorden. Ook
niet diegenen, die een groot deel van hun
leven in de vrije natuur doorbrengen en met
wind en weer vertrouwd zijn. Ook niet de
landbouwers, die anders nogal over regen en
zonneschijn kunnen medepraten en die, wat
het gelukken van hun oogst betreft, voor een
groot deel van het weer afhankelijk zijn. En
juist daarom, omdat zij totaal onzeker zijn
van de toekomst, ook wat het weer aangaat,
moeten zij de middelen aangrijpen, die hun
worden aangeboden, om zich te wapenen tegen
alle mogelijke gevallen. En dat kunnen zij
b.v. bij de bemesting van hun land, door te
bedenken, dat er altijd kans bestaat, dat voor
jaar of zomer of misschien beide regen en
nog eens regen brengen kunnen. Wie zijn
land bemest met echten Peru-guano weet
vooruit, dat de regen hem geen kwaad kan
doen, maar tevens, dat hij niet bevreesd be
hoeft te zijn voor warmte en zonneschijn. Hij
wapent zich door die bemesting met een middel,
dat voor beide kansen vaak getoond heeft,
deugdelijk te zijn.
Ingezonden Stukken.
Aan
het Bestuur der Anti-Revolutionaire Kies-
vereeniging te Haamstede.
M. H.l
In het orgaan uwer partij las ik uw stukje,
waarvan «Maakt front voor de openbare school"
de aanloop is. En 't spijt mij, dat ik in uw
épisteltje ook weer zoo weinig vind van wat
de christelijke liefde voorschrijft; gij laat uw
licht voor de menschen schijnen, maar niet
uwe goede werken zien.
Tot de goede werken van uwe partij behoort
toch niet het verdacht maken, want hoe zou
dat te rijmen zijn met het groote gebod van
Jezus: „Gij zult uwen naaste liefhebben als
uzelven", een gebod, dat gelijk is aan; „Gij
zult liefhebben den Heer uwen God", enz.
(Mattheus 5, vers 37).
Hebt gij dus uwen naaste niet lief, dan
kunt gij ook den Heer uwen God niet lief
hebben.
Of behooren openbare onderwijzers niet tot
uwe naasten? Toch wel, héJezus ging
immers om met zondaars en tpllenaars? Met
paganisten? Als wij dat zijn!?
Waarom zegt gij, „dat de opstellers van
het boekje dit ook maar al te goed weten"
(n.l. dat de openbare school niet neutraal
kan zijn)?
Zegt ge daardoor niet, dat de opstellers
tegen beter weten in onwaarheid spreken?
Is het wel braaf zoo iets van uwe naasten te
denken? Er is een spreekwoord, dat zegt:
„Zoo de waard is, vertrouwt hij zijn gasten",
'k Hoop van harte, dat ge dit niet op uzelven
moet toepassen.
„Des ondanks hebben de opstellers niet
weinig steun gegeven aan de bewering, dat
het geven van neutraal onderwijs beslist een
onmogelijkheid is", zegt ge. Welnu, dat is
dan koren op uw molen, maar koren, waarvan
100 procent kaf is. De opstellers hebben door
de voorbeelden uit de vaderlandsche geschie
denis willen aantoonen en ook duidelijk aan
getoond, dat op de kerkelijke scholen het
kind geleerd wordt, wat niet des kinds is.
Laat het kind toch zoolang mogelijk buiten
den strijd van godsdienst en politiek. Leert
het zien, dat zoowel een Roomsche als een
Gereformeerde, een Jood zoowel als een Ned.
Hervormde een goed mensch kan zyo. De
vroomheid van het woord verkilt, die van de
daad geeft warmte. Wat zou Jezus zich ergeren
aan - en bestraffend optreden tegen de schijn
vroomheid van zoovelen onzer dagen!
Waarom aan het Gereformeerde of Hervormde
kind geleerd, dat Willem van OraDje de
Roomsche kerk met hare bijgeloovigheden
verlaat en zich voegt bij de gemeente des
Heeren? Als dit geleerd moet worden, dan
stoelen de Gereformeerden en Roomschen toch
wel niet op denzelfden wortel des geloofs?
Waarom moet het uitmoorden van Naarden
een komplot tusschen de Spanjaarden en den
„Roomschen Pastoor" genoemd worden? Mij
dunkt, dat door zoo iets te leeren, niet de
liefde tot den naaste wordt opgewekt in het
kinderhart, maar haat.
Waarom de hostie, het celibaat, de leer
van de mis, de biecht enz. menschelijke inzet
tingen genoemd, die de Kerk van Christus in
verval hadden doen komen, en dat de Souve-
reiniteit Gods plaats gemaakt had voor die
des Pausen? Ik vraag U in gemoede af,
vertrouwende, dat gij dat alles in de finesse
begrijpt, of dat nu kost is voor kinderen
beneden de twaalf jaar?
Dat wordt geleerd op Christelijke scholen!
In Room8ch-katholieke scholen wordt weer
geleerd: Luther randde de heiligste wetten en
geloofswaarheden aan-, zijn goddelooze dwaal
leer moest ontzettend veel kwaad stichten.
Willem van Oranje had bij het ontvangen
van zijn banvonnis de onbeschaamdheid een
verdedigingsgeschrift op te stellenhij was
trotsch en heerechzuchtig; in de kunst van
veinzen en het uitdenken van looze streken
kon hy elk zijner tijdgenooten tot meester
dieneD.
'k Yraag U, waarom zoo'n kennelijk partijdig
oordeel uit te spreken over den Stamvader
der Oranje's, en dat wel tot kinderen?
De openbare school leert den kinderen van
dat alles niets. En dat strekt die school tot
eere. Zij wil niet verbitteren, maar verbeteren.
Gedachtig aan het: Geve den Keizer, wat des
Keizers is en geve Gode wat Godes is, wil de
openbare school het kind geven, wat des
kinds is, Geen godsdienstige dogma's, geen
socialistische ideeën, geen verklaringen van
politieke programs, maar het kind, volgens de
Wet, opleiden tot alle christelijke en maat
schappelijke deugdeD, en de voorgeschreven
kundigheden onderwijzen zonder aanstoot te
geven aan andersdenkenden.
En nu nog een eDkel woord over de open
bare school „zonder God".
Gij dwingt mij haast medelijden met U te
hebben.
Wat een fatale leugen: de openbare school
„zonder God"Een duidelijk bewijs, dat gij
de openbare school niet kent, en daarom moest
gij U ook wachten een oordeel over die school
uit te spreken.
Ik verklaar het bewijs is gemakkelijk
te leveren de openbare school is niet zonder God,
Vraag. Zijn alle openbare onderwijzers
goed
Antwoord. Neen
Vraag. Zijn alle christelijke onderwijzers
goed
Antwoord. Neen!
Geen koren zonder kaf; dat zal ook nog
wel gevonden worden bij bestuursleden van
anti-revolutionaire kiesvereenigingen.
Denk eens aan „het bedekken met den
mantel der liefde".
Noordgouwe, 23 November 1904.
A. P RIN SE,
openbaar onderwijzer.
TKLEfiBAABKI.
's-Gravenhage, 25 November.
Tweede Kamer. Aan de orde is de Indische
BegrootiDg. De Minister van Koloniën was
aan 't woord. Hij verklaarde, dat onze weer
middelen ter zee, in verband met de ver
wikkelingen in het Oosten, voldoende waren
en kwam op tegen de besohuldiging imperialis
tische neigingen te koesteren. Nimmer zal de
Minister medewerken tot oorlogvoeren wanneer
onvermijdelijkheid niet absoluut vaststaat. Ons
optreden in Gajo3-, Alias- en Battik landen was
noodzakelijk door ons in de plaats te treden
van den Sultan van Atjeh en om het verzet
der Atjehera te breken, die uit die landen
steun kregen. De Minister kwam krachtig op
tegon de eenzijdige voorstelling door den heer
De Stucra van het voorgevallene gegeven,
betreurde het vallen van vele kostbare levens,
gevoelde eerbied voor den gevallen vijand,
maar tevens voor het kleine troepje onzer
dapperen, die onder moeitevolle omstandigheden
grooten moed, veel beleid en ernstige ge
matigdheid toonden. Overigens verdedigde de
Minister zijn beleid Daarna vingen de
replieken aan.
377ste Staats-Loterij.
Collecten nit hat 2a district van Zealand.
Trekkingen der le klasse van 21, 52' 23 en 24 Nov 1904.
Pr ij zen van /"SO:
792 8612 10095 10165 10210 19051
5591 8614 10101 10177 15830 19056
6786 10009 10128 10185 15837
8598 10087 10140 10198 15843
8600 10091 10155 10205 19046
Burgerlijke Stand Tan
Zierikzee.
geboren:
22 Nov. Een zoon van J. van der
Wekken en N. 0.
Bevelander.
overleden
24 Nov. H Willemse, 9 m., x.
Zeetijdingen Zierikzee.
INGEKLAARD:
25 Nov. Het stoomschip »Scotion", gezag
voerder 8. Stuard, ledig sohip, als
bijlegger in- en uitgeklaard Tan
en naar zee.
Maandag 28 November hoopt
8. J8 O U M A N te Haamstede zijn 91aten
Geboortedas te herdenken.
EEN VRIEND.
Zoo de Heere wil en zg leeft, hoopt
onze waarde Moeder, Behuwd- en Groot
moeder, KRINA DE HAA8, Maandag
28 November haar 80aten Geboortedag
te herdenken.
Noordgouwe. JOB FOLMER.
Ondertrouwd
J. STOLE Lz.
en
JANNA KIK THd
Dinteloord. v .ftax
24 November 1904.
Bruinisse,
Eenige en algemeene kennisgeving.
Heden overleed ons eenigst geliefd
kindje
Hendrik,
in den leeftijd van bijna 10 maanden.
7ierikzee, 24 November 1904.
JAC. WILLEM8E.
K. P. WILLEMSE-Glleijnse.
Houder van
met Conponblad No. 266237,
wordt verzocht zich bekend te maken tij de
ZEEUWSOHE LANDBOUWBANK te Zie
rikzee, ten einde in het benit vnn het bg het
etuk beboerende Couponblad te worden geateld.