St.-Nicolaas. JUUfEBTENTIEII. R 125,4 pCt Rusland 1880 N°. 348054 niet bewezen en concludeerde tot vrijspraak. Uitspraak over 14 dagen. Landbouw en Veeteelt. Sirjansland. Ooze meestoof >De Een dracht" heeft hare campagne weer hervat. Oud-Vossemeer. Op de fairbank Recht voor Allen" zijn dit jaar 3577661 K.G. bieten afgewogenin 1903 bedroeg dit cijfer 6116483 E.G., waaruit blijkt, dat de afgewogen hoeveelheid heel wat minder bedraagt, wat voornamelijk wel aan minderen uitzaai te wijten is, want het vorige jaar was het gewicht minder. Het volgende lijstje daidt de afgewogen hoeveelheden aan 1902: 3042071 E.G. 1901: 6425966 E.G. 1900: 4967315 1899: 5994460 1898: 5062188 1897: 3229462 1896:7938367 1895:4299490 Sedert het bestaan van de fairbank, d. i. zestien jaar, gaf 1896 de beste resultaten. Men meldt ons uit het eiland: Reeds in 1901 werd, naar aanleiding van een eohrijven uit het Zuiden, der provinoie, door het Hoofdbestuur der Zeeuwsohe Land- bouwmaatschappij besloten aan de regeering vergunning te vragen, een gedeelte van de subsidie voor de bevordering der varkens- fokkerij te mogen gebruiken om aan de veeartsen in Zeeland, die zulks zouden ver langen, een zekere hoeveelheid van het serum tegen varkeneziekte te versohaffen, om zoodoende de inenting meer algemeen te kunnen maken en zie, thans is, wat toen in België reeds bestoqd, n. 1. kostelooze ver strekking van het geneesmiddel aan de vee artsen, ook ten onzent verkregen, en wat heeft het voor ons eiland uitgewerkt? Naar wij vernemen, is tot heden het aantal geënte varkens zeer gering gebleven, ondanks de gunstige resultaten, die er in alle deelen van ons vaderland mee verkregen zijn. Over het algemeen schijnen vooroordeelen, een star vasthouden aan het oude, en een zekere onverschilligheid van velen aan dit versohijnsel nie' vreemd te zijn. Het reeds vroeger medegedeelde voorstel van den beer Vorsterman van OyeD, luidende vAangezien een paardenstamboek, wil het van eenige waarde zijn, alleen paarden moet opnemen van eenzelfde ras, en het onderscheid van warm- en kond-bloed geen voldoende onderscheiding oplevert, dewijl van beide soorten tal van verschillende rassen bestaan, wordt naast het Nederlandsche Paarden stamboek en geheel daarvan afgesoheiden, opgerioht een nieuwe Yereeniging, genaamd i»het Zeeuwsch- .abantsch Stamboek, waarin geen andere paarden mogen worden opgenomen dan die, welke door afstamming uitsluitend behooren tot het Brabantsche ras of door kruising met Brabantsche hengsten uit Zeeuwsohe merriën geboren", is aangenomen. Daarmede is de afscheiding van de Yereeniging »Het Nederlandsche Paardenstamboek" een feii. KEBKIIRVWS. De heer B. G. C. Steenbeek, oandidaat te Loohem, heeft het beroep naar de Ned. Herv. Gem. te Arnemuiden aangenomen. Sirjansland. Deze week is een begin gemaakt met de werkzaamheden in het kerk gebouw alhier in verband met het aanstaand komend orgel. Tot leden van het college van notabelen der Ned. Herv. Eerk te Bruinisse zijn her kozen de heeren M. Jumelet en D. Jumelet met 28 en 27 van de 37 uitgebrachte stemmen. Tot kerkvoogd is herkozen de heer J. Beaufort. St.-Annaland. Herkozen tot notabelen der Ned. Herv. Gem. alhier, de heeren Jn. Elenbaas Jbz., Johs. Yerhoole en L. PREDIKI in onderstaande Gemeenten van f Zondag 2 9 JVc De Oeref. Kerk te Zierikzee: Voorin, tien ure en 's avonds ics ure: ds. H. W. Laman. Cat. Zondag 3. Herv. Kerk te Kerkwerve: 's Voorin, hall tien ure: ds. Blankert. Herv. Kerk te Serooskerke: 's Voorm. half tien ure: ds. Mossel. Herv. Kerk te Burgh: 's Voorm. half tien ure: ds. De Jagher. Herv. Kerk te Renesse: 's Voorm. half tien ure: ds. Onnes. Herv. Kerk te Noord welle 's Nam. twee ure: ds. Onnes. Herv. Kerk te Haamstede: 's Nam. twee ure: ds. Brouwer. (Doopsbediening). Oeref. Kerk te Haamstede: 's Voorm. half tien ure en 's nam, twee ureds. Koolstra. Oud-Geref. Kerk te Haamstede: Driemaal Leeskerk. Herv. Kerk te Eikerzee: 's Voorm. half tien ure: Zondagsschool; 'snam. S.30 ure: ds. De Leur. Oeref. Kerk te Elkerxee: '8 Voorm. half tien ure en 's nam. twee ure: ds. Raman. Herv. Kerk te Brouwershaven: 's Voorm. tien ure: ds. Van den Broek. Oeref. Kerk te Brouwershaven: 's Voorm. half tien ure en 's nam. twee ureds. Horjus. Herv. Kerk te Zonnemaire 's Voorm. half tien ure: ds. Brouwer van Haamstede. Oeref. Kerk te Zonnemaire: 's Voorm. half tien ure en 's nam. twee ure: ds. H. G. de Jong. Herv. Kerk te Noordgouwe: 's Voorm. tien ure: ds. Meyer. Herv. Kerk te Dreischor: 's Voorm. half tien ure: ds. v. d. Griend. Herv. Kerk te Ouwerkerk: 's Voorm. half tien urei ds. Kars. Polderman, respectievelijk met 86, 85 en 84 stemmen. 98 kiezers hebben aan de stemming deelgenomen. O I D K B W IJ 6. Tot onderwijzer aan sohool C te Ter- neuzen is benoemd de heer A. M. Polderman te Haoaweert. St.-Filipsland, 24 Nov. Lang heeft 't geduurd, eer de Bond van Nederlandsche onderwgzero hier burgerrecht verkregen heeft. Nu eohter telt bij hier 6 leden. De ouders te Aagtekerke, die voor hun kinderen openbaar onderwijs verlangen, zullen door opheffing van de openbare sobool in die gemeente op 31 December a s. hun kinderen na dien datum naar Domburg moeten zenden, om daar de openbare school te bezoeken. Pont en Telegrafie. Benoemd tot direoteur van het postkantoor te Zntphen G. Bruok, thans te Goes. Het gebouw van 't postkantoor te Goes zal, omdat het te klein ia voor den dienst, worden verbouwd en vergroot. I Staatslieden en diplomaten, veldheeren en strategisten, verwonderen er zioh in den laateten tijd over, dat de Rnseisohe en Japaosohe legers zoo werkeloos tegenover elkander liggen, dat Port-Arthur nog niet geeapituleerd heeft of stormenderhand veroverd is, en dat zelfs geen zeeslag meer tusschen Russen en Japan ners geleverd werd, waarbij het een of ander oorlogsschip de lucht in vloog of naar den kelder giog. Zij praktizeerden zich het hoofd suf, wat tooh wel de oorzaak van dien stil stand op oorlogsgebied kon zijn. Het is sohrijver dezes gelukt de reden er van te weten te komen. St.-Nicolaas, die hem gisteren met een onverwacht bezoek vereerde, heeft hem ingelicht, en hem daarbij tevens verlof gegeven het volgende aan de lezers en lezeressen van dit blad mede te deeien. De Mikado, zóó heet, gelijk men weet, de Eeizer van Japan, en de Czar, zóó beet, gelijk bekend is, de Eeizer van Rusland, zijn met elkaar overeen gekomen om hun soldaten en matrozen ter eere van het aanstaand St.-Nicolaasfeest niet ernstig met elkaar te laten vechten, maar hebben besloten dit feest vreedzaam en ge- noegelijk op neotraal grondgebied met elka&c te vieren. Beide potentaten waren van oordeel, dat Nederland zich daartoe voor hen het beste leende, èn omdat daarin het eerste bedrijf der vredesconferentie met zoo groot succes was afgespeeld, èa omdat daarin weldra de tweede acte van hetzelfde blijspel zal worden opgevoerd. Wat de keuze der plaats betreft, meenden de twee majesteiten, dat de residentie 's-Gravenhage voor hun vorstelijk bezoek niet verdiende in aanmerking te komen, omdat zelfs met het beste vergrootglas der wereld er nog geen spoor van een vredes paleis te ontdekken viel, hoewel het geld hiervoor reeds lang door Carnergie beschikbaar was gesteld, en ook omdat er om de plek, waar dit paleis dan eindelijk eens zal verrijzen, zooveel spul geweest is. Bestudeerend de landkaart van ons vaderland, viel waarom weet ik niet hun oog op Zierikzee, Wat een eer voor ona stadjeI Juichtl waarde medeburgers en medeburgeressen, juichtl Arm in arm zullen Czar en Mikado door de straten van Zierikzee wandelen, en ook de verschil lende uitstallingen van de winkeliers alhier bezichtigen.* Ter vermijding van volksoploopen, die vooral aan den Czar niet welgevallig zijn, sollen de Hooge Gasten incognito te dezer stede vertoeven. Eu daar zij, wat hun niet IEUHTEN chouwen en Duiveland. v ember O O Chr. Oeref. Kerk te Zierikzee: '8 Voorm. half tien ure, 's nam. twee ure en 's avonds zes ure: Leeskerk. Herv. Kerk te Nienwerkerk 's Voorm. half tien ure: ds. t>. d. Linden; 's nam. twee ure: geen dienst. Oeref. Kerk te Nieuwerkerk: 'sVoorm. half tien ure* Leeskerk; 'snam. twee ure en 's avonds zes ure: ds. Cramer. Oud-Gerei. Kerk te Nieuwerkerk: *8 Voorm. 9 ure's nam. 2 nre en 's avonds 5.15 ure: Leeskerk. Herv. Kerk te Oosterlacd: 's Voorm. half tien ure: ds. C. J. L. Ruijsch van Dugteren, predikant te Strijen. (Bevestiging van den nieuwen leeraar C. J. L. Ruysch van Dugteren, cardi- daat te Strijen. Collecte voor de Inrichtingen van ds. J. van Dyke Mi. te Doetinchero); 'snam. twee ure: de heer C. J. L. Ruysch van Dugteren, candidaat te Strijen. (Intrede. Collecte voor de Inrichtingen van ds. van Dyke Mz. te Doetinchem). Oeref. Kerk te Oosterland: 's Voorm. half tien ure en 's nam. twee ure: ds. C. Staal; 'savonds zes ure: Leeskerk. Herv. Kerk te Sirjansland: Geen dienst. Herv. Kerk te Brninisse: '8 Voorm. half tien ure en 's nam. twee ore: ds. Bokma van Schiedam. Oeref. Kerk te Bruinisse 's Voorm. half tien ure en 's avonds vyf ure: ds. De Jager. Oud-Gerei. Kerk te Bruinisse: 's Voorm. negen ure, 's nam. twee ure en 's avonds half zes ure: ds. Kievit van Axel. Evangelisatie Bruinisse: 's Voorm. half tien ure en 's nam. twee ure: Gewone dienst. Evangelisatie Jeruël 's Voorm. 10 ure, 'snam. 3 ure en 's avonds 7.30 ure: Het Bestuur. Woensdagavond 8 ure: Idem. kwalijk te nemen is, de taal van odb volk niet verstaan, zoo hebben zij St.-Nicolaaa tot mg gezonden met het verzoek hun tolk en gids te zijn. Ik ben hierover in de wolken. En daar ik in een passend gewaad voor do Monarchen wensch te versobgnen, zoo heb ik besloten mg van mijn oude plunje tu ontdoen, deze aan een welbekend adres naar Den Haag te zendeD, en bg de Firma Oost- moger. die altijd het nieuwste in voorraad beeft, een piekfijn zwart kostuum te bestellen. Uit de stalen zocht ik uit, wet van mga gading was, en nadat mg de maat was ge- Domen, verliet ik, hoogst tevreden over mij zeiven, Ooatmeijer's mooien winkel. Maar, vroeg ik mo zeiven af, zon nu ééa kostuum wel voldoende wezen. Als er eens een sobour of winkelhaak in kwam. Men kan yan te voren nooit weten, wat gebeureD kan. Het is altijd goed, dat men op alle eventualiteiten eenigezins voorbereid is. Flnks begaf ik mij naar bet bekende magazijn van den heer T h i e n op het Havoupleio. en kocht daar ecu mooi fantaiaie-costuum. In »De Stad P a r ij s" eohafte ik alsau een voor deze ge legenheid passende hoofdbedekking tan, en bij de Firma H o 11 y op den Dam een winterjas, die mg bij een blik io den spiegel als geschilderd zat. Ter completeering van mijn toilet sloeg ik nog bij den heer Joh. Ochtmao, die op de Appelmarkt een oude en uitgebreide manufcotuurzaak heeft, ver schillende kleine bacoodigdhedcn in. Verheugd, dat al deze besognes geregeld waren, spoedde ik me huiswaarts, en stelde, zooals een goed huisvader betaamt, mijn vrouw op de hoogte van al de door mg gedane iokoopen. Mijn vrouw keurde allea goed, maar meende, dat zij een nieuwe japon en een nieuwen mantel hoog noodig had, en verklaarde tevens, dat zij mg volstrekt niet booB zou aankijken, als ik daaraan een obieke bont en mof toevoegde. Wat moest ik doen? Het kiesrecht der vrouw bestaat wel is waar nog niet. Zoo het bestond, dan zoude de wet, wijl althans in Nederland de vrouwen verre in do meerderheid zijn, stellig luiden, dat de man aan de vrouw ge hoorzaamheid verschuldigd is. En in dat geval moest ik natuurlijk doen, wat mga weder helft van mij verlangde. Toch deed ik thans, zondor daartoe door de wet gedwongen te zijn, hetgeen mijn vrouw wenschte. Ik giog namelgk naar het magazijn der Gebr. Wiebola, dat onlangs door aantrekking van het vlak daarnaast gelegen pand aanzienlijk is uit gebreid, en zocht nit een fraaio collectie mantels naar mijn smaak den mooisten uit, die mij ook, wat den prijs betreft, zeer medeviel. Bij den heer Labzowski kooht ik alsnu een prachtvolle bont en mof De groote voorraad in deze artikelen, maakte mij het doen van een keuze uiterst moeilijk. Nu moest er nog voor een japon gezorgd worden. Mejuffrouw BugzeV oor en, in de Nobelatraat, verzoobt ik vriendelijk, daar ik uit den aard der zaak van japonnen geen greintje verstand heb, eenige stalen van stoffen naar mga huis te zenden. Dan kon mijn vrouw zelve uitzoeken. Voordat ik den winkel van mej. Buijze— Yooren verliet, kocht ik er nog een parapluie. Dat was geen luxe, want de mijne, die jarenlang dienst had geda&d, en eenige luohtgaten vertoonde, mocht cu wel eens op non-activiteit gesteld worden. Zie zoo, nu had ik ook het toilet van mijn vrouw geregeld. Laten zij nu maar komen, de Czar en de Mikado. Waardig zullon zjj door ons ontvangen worden. En zij kwamen, beide tegelijk, en zoo vertrouwelijk en vriendelijk waren zij met elkaar, alsof er geen oorlog tusschen hen bestond. Bij de eerste ontmoeting met hen was ik, die andera voor geen geruohtje vervaard is, een weinigje confaus, maar weldra kwam ik weer op mijn gemak, vooral, toen de Mikado mg joviaal de hand eobudde, en mede namens den Czar mij in vloeiend Fransch verzocht hun eeoige winkels aan te wijzen, daar zij eenige inkoopen wecsohten te doen. Onder ons drieëa heerlijk gevoel tusschen twee Majesteiten te mogen in loopen begaven wij ons terstond naar den heer A. G u d d e, op de Schuithaven, die, zonder eenig vermoeden te hebbenwelk hoog gezelsohap zijn fraai geëtaleerden winkel was binnengetreden, ons allervriendelijkst ontving. Verschillende voorwerpen van oud- en nieuw koper werden met groote belungstelliDg bezichtigd, do mooie Japanscho vazen, thee tafels en serviezen, en de Chinee ache kaststellen trokken de vorstelijke aandaohtde beelden uit de Qaovados en die van het genre Cléo de Mérod9 wekten hun bewondering, en uit de schilderstukken van stadsgezichten werden de Nobelpeort, de ZuidhaveDpoort en de dikke toren aangekocht. Bg ons heengaan werd aan een elk onzer een Japacsoh munt biljet ter hand gesteld, dat bij eeu nadere beschouwing een adreskaartje van den heer Gudde bleek te zijn. Met zulke biljetten, zeide de Mikado lachend, kan ik do oorlogs- uitgaven niet bestrijden. De Czar nam een lootje op de Tombola zonder nieten. De Czar had den wensch te kennen gegeven eens het model van een Hollandschen doofpot te willen zien. Lettend op dien wensch, braoht ik het hooge gezelschap naar het magazijn »Het Anker", van de weduwe A. Anker Zonen, op het Havenplein. Nadat de aalonhaarden en vulkachels, de kolenbakken, eu haardstellen, die in Nederland gebruikt wordeuiu oogenechouw waren genomen, werden verschillende doofpotten den Czar vertoond, die wel den eigenaardigen vorm er van prees, maar verklaarde, dat de grootte er van vorro ten aohteren stond bij de doofpotten, die de Russische regeering gewoon was te gebruikeo. Vervolg en slot Maandagavond. ONZEKERE TOEKOMST. Wat zouden we ons al een verdriet hebben kunnen sparen, een genoegen kunnen bereiden, als we altijd vooruit geweten hadden, wat er later gebeuren zou, als we des ochtends reeds zeker waren geweest, van wat de avond brengen zou. Hoe zouden wij ons vaak kunnen bevoor- deelen, als het ons gegeven ware slechts een tipje op te lichten van den sluier, dien de toekomst voor ons verborgen houdt. Doch dat vermag geen enkel mensch. Men moge de toekomst kunnen voorspellen, kunnen raden, ze met zekerheid aaDgeven kan niemand. Ook niet, wat betreft het weer. Zal het, gedurende het volgende voorjaar en den aanstaanden zomer zonnig, mooi en droog weer wezen, of zullen we een nat voorjaar en een regenach- tigen zomer hebben? Ziedaar vragen, waarop niemand met zekerheid kan antwoorden. Ook niet diegenen, die een groot deel van hun leven in de vrije natuur doorbrengen en met wind en weer vertrouwd zijn. Ook niet de landbouwers, die anders nogal over regen en zonneschijn kunnen medepraten en die, wat het gelukken van hun oogst betreft, voor een groot deel van het weer afhankelijk zijn. En juist daarom, omdat zij totaal onzeker zijn van de toekomst, ook wat het weer aangaat, moeten zij de middelen aangrijpen, die hun worden aangeboden, om zich te wapenen tegen alle mogelijke gevallen. En dat kunnen zij b.v. bij de bemesting van hun land, door te bedenken, dat er altijd kans bestaat, dat voor jaar of zomer of misschien beide regen en nog eens regen brengen kunnen. Wie zijn land bemest met echten Peru-guano weet vooruit, dat de regen hem geen kwaad kan doen, maar tevens, dat hij niet bevreesd be hoeft te zijn voor warmte en zonneschijn. Hij wapent zich door die bemesting met een middel, dat voor beide kansen vaak getoond heeft, deugdelijk te zijn. Ingezonden Stukken. Aan het Bestuur der Anti-Revolutionaire Kies- vereeniging te Haamstede. M. H.l In het orgaan uwer partij las ik uw stukje, waarvan «Maakt front voor de openbare school" de aanloop is. En 't spijt mij, dat ik in uw épisteltje ook weer zoo weinig vind van wat de christelijke liefde voorschrijft; gij laat uw licht voor de menschen schijnen, maar niet uwe goede werken zien. Tot de goede werken van uwe partij behoort toch niet het verdacht maken, want hoe zou dat te rijmen zijn met het groote gebod van Jezus: „Gij zult uwen naaste liefhebben als uzelven", een gebod, dat gelijk is aan; „Gij zult liefhebben den Heer uwen God", enz. (Mattheus 5, vers 37). Hebt gij dus uwen naaste niet lief, dan kunt gij ook den Heer uwen God niet lief hebben. Of behooren openbare onderwijzers niet tot uwe naasten? Toch wel, héJezus ging immers om met zondaars en tpllenaars? Met paganisten? Als wij dat zijn!? Waarom zegt gij, „dat de opstellers van het boekje dit ook maar al te goed weten" (n.l. dat de openbare school niet neutraal kan zijn)? Zegt ge daardoor niet, dat de opstellers tegen beter weten in onwaarheid spreken? Is het wel braaf zoo iets van uwe naasten te denken? Er is een spreekwoord, dat zegt: „Zoo de waard is, vertrouwt hij zijn gasten", 'k Hoop van harte, dat ge dit niet op uzelven moet toepassen. „Des ondanks hebben de opstellers niet weinig steun gegeven aan de bewering, dat het geven van neutraal onderwijs beslist een onmogelijkheid is", zegt ge. Welnu, dat is dan koren op uw molen, maar koren, waarvan 100 procent kaf is. De opstellers hebben door de voorbeelden uit de vaderlandsche geschie denis willen aantoonen en ook duidelijk aan getoond, dat op de kerkelijke scholen het kind geleerd wordt, wat niet des kinds is. Laat het kind toch zoolang mogelijk buiten den strijd van godsdienst en politiek. Leert het zien, dat zoowel een Roomsche als een Gereformeerde, een Jood zoowel als een Ned. Hervormde een goed mensch kan zyo. De vroomheid van het woord verkilt, die van de daad geeft warmte. Wat zou Jezus zich ergeren aan - en bestraffend optreden tegen de schijn vroomheid van zoovelen onzer dagen! Waarom aan het Gereformeerde of Hervormde kind geleerd, dat Willem van OraDje de Roomsche kerk met hare bijgeloovigheden verlaat en zich voegt bij de gemeente des Heeren? Als dit geleerd moet worden, dan stoelen de Gereformeerden en Roomschen toch wel niet op denzelfden wortel des geloofs? Waarom moet het uitmoorden van Naarden een komplot tusschen de Spanjaarden en den „Roomschen Pastoor" genoemd worden? Mij dunkt, dat door zoo iets te leeren, niet de liefde tot den naaste wordt opgewekt in het kinderhart, maar haat. Waarom de hostie, het celibaat, de leer van de mis, de biecht enz. menschelijke inzet tingen genoemd, die de Kerk van Christus in verval hadden doen komen, en dat de Souve- reiniteit Gods plaats gemaakt had voor die des Pausen? Ik vraag U in gemoede af, vertrouwende, dat gij dat alles in de finesse begrijpt, of dat nu kost is voor kinderen beneden de twaalf jaar? Dat wordt geleerd op Christelijke scholen! In Room8ch-katholieke scholen wordt weer geleerd: Luther randde de heiligste wetten en geloofswaarheden aan-, zijn goddelooze dwaal leer moest ontzettend veel kwaad stichten. Willem van Oranje had bij het ontvangen van zijn banvonnis de onbeschaamdheid een verdedigingsgeschrift op te stellenhij was trotsch en heerechzuchtig; in de kunst van veinzen en het uitdenken van looze streken kon hy elk zijner tijdgenooten tot meester dieneD. 'k Yraag U, waarom zoo'n kennelijk partijdig oordeel uit te spreken over den Stamvader der Oranje's, en dat wel tot kinderen? De openbare school leert den kinderen van dat alles niets. En dat strekt die school tot eere. Zij wil niet verbitteren, maar verbeteren. Gedachtig aan het: Geve den Keizer, wat des Keizers is en geve Gode wat Godes is, wil de openbare school het kind geven, wat des kinds is, Geen godsdienstige dogma's, geen socialistische ideeën, geen verklaringen van politieke programs, maar het kind, volgens de Wet, opleiden tot alle christelijke en maat schappelijke deugdeD, en de voorgeschreven kundigheden onderwijzen zonder aanstoot te geven aan andersdenkenden. En nu nog een eDkel woord over de open bare school „zonder God". Gij dwingt mij haast medelijden met U te hebben. Wat een fatale leugen: de openbare school „zonder God"Een duidelijk bewijs, dat gij de openbare school niet kent, en daarom moest gij U ook wachten een oordeel over die school uit te spreken. Ik verklaar het bewijs is gemakkelijk te leveren de openbare school is niet zonder God, Vraag. Zijn alle openbare onderwijzers goed Antwoord. Neen Vraag. Zijn alle christelijke onderwijzers goed Antwoord. Neen! Geen koren zonder kaf; dat zal ook nog wel gevonden worden bij bestuursleden van anti-revolutionaire kiesvereenigingen. Denk eens aan „het bedekken met den mantel der liefde". Noordgouwe, 23 November 1904. A. P RIN SE, openbaar onderwijzer. TKLEfiBAABKI. 's-Gravenhage, 25 November. Tweede Kamer. Aan de orde is de Indische BegrootiDg. De Minister van Koloniën was aan 't woord. Hij verklaarde, dat onze weer middelen ter zee, in verband met de ver wikkelingen in het Oosten, voldoende waren en kwam op tegen de besohuldiging imperialis tische neigingen te koesteren. Nimmer zal de Minister medewerken tot oorlogvoeren wanneer onvermijdelijkheid niet absoluut vaststaat. Ons optreden in Gajo3-, Alias- en Battik landen was noodzakelijk door ons in de plaats te treden van den Sultan van Atjeh en om het verzet der Atjehera te breken, die uit die landen steun kregen. De Minister kwam krachtig op tegon de eenzijdige voorstelling door den heer De Stucra van het voorgevallene gegeven, betreurde het vallen van vele kostbare levens, gevoelde eerbied voor den gevallen vijand, maar tevens voor het kleine troepje onzer dapperen, die onder moeitevolle omstandigheden grooten moed, veel beleid en ernstige ge matigdheid toonden. Overigens verdedigde de Minister zijn beleid Daarna vingen de replieken aan. 377ste Staats-Loterij. Collecten nit hat 2a district van Zealand. Trekkingen der le klasse van 21, 52' 23 en 24 Nov 1904. Pr ij zen van /"SO: 792 8612 10095 10165 10210 19051 5591 8614 10101 10177 15830 19056 6786 10009 10128 10185 15837 8598 10087 10140 10198 15843 8600 10091 10155 10205 19046 Burgerlijke Stand Tan Zierikzee. geboren: 22 Nov. Een zoon van J. van der Wekken en N. 0. Bevelander. overleden 24 Nov. H Willemse, 9 m., x. Zeetijdingen Zierikzee. INGEKLAARD: 25 Nov. Het stoomschip »Scotion", gezag voerder 8. Stuard, ledig sohip, als bijlegger in- en uitgeklaard Tan en naar zee. Maandag 28 November hoopt 8. J8 O U M A N te Haamstede zijn 91aten Geboortedas te herdenken. EEN VRIEND. Zoo de Heere wil en zg leeft, hoopt onze waarde Moeder, Behuwd- en Groot moeder, KRINA DE HAA8, Maandag 28 November haar 80aten Geboortedag te herdenken. Noordgouwe. JOB FOLMER. Ondertrouwd J. STOLE Lz. en JANNA KIK THd Dinteloord. v .ftax 24 November 1904. Bruinisse, Eenige en algemeene kennisgeving. Heden overleed ons eenigst geliefd kindje Hendrik, in den leeftijd van bijna 10 maanden. 7ierikzee, 24 November 1904. JAC. WILLEM8E. K. P. WILLEMSE-Glleijnse. Houder van met Conponblad No. 266237, wordt verzocht zich bekend te maken tij de ZEEUWSOHE LANDBOUWBANK te Zie rikzee, ten einde in het benit vnn het bg het etuk beboerende Couponblad te worden geateld.

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1904 | | pagina 2