Zaterdag SO Augustas 1904. 11 Tweede Blad ZIERIKZEESUJE (Z i e r i lx z e e a c li e NIEUWSBODE. C o u r a n t). Versohijnt DINSDAG, DONDERDAG en ZATERDAG. De prijs per 3 maanden is f 1,30, franco per post f 1,60. Noord-AmerikaTransvaal, Indië enz. verzending eens per week, f 10,per jaar. 61ste JAARGANG. No. 8042. reot Dlreotexir i A. «T. X>E5 LOOZE. FRANKEL. WAALE, alleen voor het binnen- en buiten!, nieuws. Redacteuren Advertentiënvan 1—3 regels 30 Cts. meerdere regels 10 Cts.kunnen uiterlijk tot des Maandags, Woensdags en Vrijdags middags 2 ure bezorgd worden. Groote letter wordt naar plaatsruimte berekend. Alle betaling-en moeten uitsluitend geschieden ten kantore van A. J. dk Looze, Hoek Schuitliaven, Zierikzee. Ingezonden stukken en berichten van correspondenten te adresseeren aan A. FnaNKEL, Meelstraat 386, Zierikzee. NIEUW S TIJ Dl HGEN. Rusland—Japan. Uit Tokio komen nog eenige bizonderheden over het geveoht van Kamimoera's eskader met de drio Russische kruisers uit Wladiwostok. Kamimoera was aan 't kruisen op de hoogte van Delsan, aan de zuidoostkust van Korea, toen bij drie oorlogsschepen zag, die in de richting van Okki-sjima voeren. Zoodra de drie Russen op hun beurt de Japanners zagen, trachtten zij een goed heenkomen te zoeken. Maar zij waren binnen bereik der kanonnen, en om twintig minuten na vijven 's ochtends donderde bet eerste schot van het Japansobe vlaggescbap. Aan Japanschen kant namen aan het gevecht deel de kruisers Izoemo, de Asama, de Tokiwa en de Iwate. Men weet reeds, dat de Rjoerik niet mee kon, maar ook de Rosia en de Gromoboj hadden het zwaar onder het vuur van het in een T-vorm opgestelde Japaneohe smaldeel; zij vlogen herhaaldelijk in brand. De verliezen der Japanners bedragen over de honderd, maar daarmee is Kamimoera's overwinning, waarmede de keizer hem warm heeft gelukgewenscht, niet te duur gekocht. Een ambtelijke lijst van de verliezen, door de bezetting van Port-Arthur geleden in de gevechten tusschen 8 en 10 dezer, bevat de volgende opgaaf: Gesneuveld 7 officieren en 248 man, gewond 35 officieren en 1553 man, vermist 1 officier en 83 man. Te Petersburg is bericht ontvangen dat generaal Stoesiel's vrouw en kinderen aan boord van de Rstsjitelni naar Tsjifoe over gebracht zijn. Tokio, 17 Aug. Het aanbod van den Mikado om de niet-weerbaron uit Port-Arthur te laten vertrekken, gaat vergezeld van den eisoh om de vesting over te geven. Deze eisch is Dinsdag gesteldWoensdag wordt het antwoord verwacht. Chee-Fu, 16 Aug. Volgons een bier ontvangen betrouwbaar bericht is de Russische kruiser «Pallada" in den naobt van 10 Augustus door een torpedo in den grond geboord. Nagasaki, 17 Aug. De postzakken, die door de Russen in de Roode Zee van de Prins Heinrich weggenomen werden, zijn hier aan gekomen en geopend in tegenwoordigheid van de Duitsche, Franeche en Eogeleche consuls. Veel aaegeteekende en andere brieven worden vermist. De consuls stellen een krachtig protest op. Berlijn, 16 Aug. De Gouverneur van het Kiaotschau-gebied, de kapitein ter zee Tuppel, meldt uit Tsingtau, dat gisterenmorgen de ontwapening van alle daar in de haven liggende Russische oorlogsschepen heeft plaats gehad, namelijk van het linieschip «Cesarevitch" en van de torpedobooten «BezoumDy", «Besch- poschtadzy" en «Bezstratschay". Tsingtan, 16 Aug. Admiraal Jkaduki kwam hedenmiddag aan boord van een Japan- schen torpedojager de haven binnen om een bezoek te brengen aan den bevelhebber. De haven-commandant verzekerde den Admiraal, dat de Russiaobo oorlogsschepen buiten gevecht zijd gesteld, de kanonnen zijn onklaar gemaakt, de schietvoorraad is ver wijderd. Daarop vertrok de Japansche Admiraal en verliet de torpedojager de haven, gesalueerd door de Duitsche oorlogeschepen. De Duitsche overheid liet den Japanners weten, dat gevuurd zal worden op elk vaar tuig, dat des nachts zonder lichten op de haven binnenkomt. Alle maatregelen zijn genomen om een herhaling van het «Retchiteloy"-inoident te voorkomen. Een Duitsche kruiser houdt de wacht voor de haven, de andere Duitsche oorlogsBohepen liggen in de haven. De Japansche schepen hier bestaan uit een Japanschen kruiser met vier torpedojagers. De correspondent van de Times te Tokio seint een belangwekkend verbaal van den zeeslag bij Tsoe-sjima. Niet alleen dat de «Roessia" en de «Gromowoj" herhaaldelijk in brand geschoten werden bij hun pogingen om de «Rjoerik" te hulp te komen, ook op «Rjoerik" zelf brak brand uit. De bemanning slaagde er eohter in den brand te blusschen. Het Russische geschutvuur richtte weinig sohade aan; dat van de Japanners des te meer, het was vernietigend. De «Rjoerik" zette den oogeiijken strijd heldhaftig voort, ten slotte met de paar bruikbare kanonnen die nog overgebleven waren, en zelfs toen de stuurtocstcl reeds vernield was. De van de «Rjoerik" goreddo Russen ver tellen, dat de commandant, de kapitein en de meeBte officieren gesneuveld zijn. Toen j de «Rjoerik" begon te zinkeD, stoomden de «Rossia" en de «Gromowoj" weg, slechts even aohtervolgd door de Japanners. Kami moera keerde terug om de schipbreukelingen van de «Rjoerik" op te visscheo. De Japanners zagen, dat de Russen de luiken open maakten om het zinken van de «Rjoerik" te bespoe digen. De houding der bemanning van het Russische schip was gedurende den geheelen strijd bewonderenswaardig. Do Japansche bladen bevatten oen dank betuiging van den Keizer aan Kamimoers de Keizer zegt, dit do admiraal de eenige hem toevertrouwde taak, het bewaken der zeeëogte van Koroa, glanergk volbracht heeft. Dit maakt den indruk van een antwoord op het verwijt, tot Kamimoera gericht, dat het hem vroeger niet gelukt is, het Wladiwo- stokeche smaldeel in te halen. De Japansche legatie te Londen maakt bekend, dat de bevelhebber van Port-Arthur geweigerd beeft zich over te geven of niet- weerbaren uit te leveren. Turkije. Nadat de Porie verklaard heeft de Ameri- kaaneche eisohen in te willigen, verklaarde do gezant van de Vereenigde Staten het incident voor gesloten. Niettemin blijft het Amerikaansch eskader nog te Smyrna tot nader order. Rusland. Uit Moskou wordt aan de Standard gemeld, dat besloten is tot het plaatsen van een nieuwe leening in Frankrijk ten bedrage van 300 millioen roebels, tegen 5 pCt., invorderbaar binnen zes jaren en tegen den koers van 99|. Koning Chrisliaan van Denemarken zal de eerste van de peten zijn over zijn achter kleinzoon, den czarevitch Alexis. Hij zal zich bij de doopplechtigheid doen vertegenwoordigen door den kroonprins van Denemarken, die naar St,-Petersburg is vertrokken. Engtland. Londen, 17 Aug. Volgens een «Lloyds"- berioht uit Dover, is het Briteche stoomschip «James Westoll" heden om 3 uur in den oohtend op het kanaal in aanvaring gekomen met de Nederlandeohe sleepboot «Hollander". De «Hollander" zonk en de geheele bemanning is verdronken, met uitzondering van één man, die aan boord van de «Westoll" oversprong. De op het kanaal gezonken sleepboot «Hollander", een vaartuig van 600 paarde- krachten behoorde aan de «Internationale Sleepdienst-Maatschappij" te Rotterdam. Er waren 9 mannen aan boord, van welke 8 verdronken. De naam van den eenigen geredde is Cornelia Weltevreden. Aan de Times wordt uit LhaBsa gemeld De staat van zaken is eenigszins verbeterd. De Daila Lama blijkt een regent benoemd te hebben, om de onderhandelingen voort te zetteD, met het doel om de Engelschen zoo spoedig mogelijk uit Tibet weg te krijgen. De onderhandelingen zullen dus wel snel op schieten. De Tibotanen zijn nu niet vijandig meer. Zij voeren vrij geregeld de benoodigd- heden voor de Engelsoben aan. De correspondent van de Daily Telegraph seint dat de Engelschen thans mondvoorraad voor zes dagen hebben. De amban verzekert, dat de Volksraad een antwoord op de Eogelsohe nota heeft opgesteld, maar de inhoud van dat antwoord is niet bekend. Frankryk. De Matin deelt mede, dat Nelidof, de Russische gezant te Parijs, aan Deloassé Rusland's protest tegen de daden van geweld, door de Japanners in de onzijdige haven van Tsjifoe op den torpedojager «Restjitelm" gepleegd, heeft overhandigd. Het stuk is in de krachtigste bewoordingen gesteld. Duitsohland. Generaal Trotha meldt uit HamakariDe vjjand is na bet gevecht van den 11 den in de grootste verwarring op de vlucht geslagen, met achterlating van zeer veel vee, bezittingen en tal van lijken. Er is veel Yee buitgemaakt. Estoiff vervolgde den vijand door hem van het noorden uit in te sluiten cn versloeg den 15 Jen benden van de Heroro's, die van Omoeramba wegtrokken. De vijand leed weer groote verliezen. Aar. ontéii kant zijn 5 man gesneuvold en 2 officieren en 5 man gewond. Niets aan te doen II. De reederij- en maatschappij-schepen deze waren de grootste oorzaak, dat er voor een particulieren schipper zoo weinig te ver dienen was. Meermalen is op het gevaar gewezen, dat den particulieren vrachtvaarder van deze zijde bedreigt. De particuliere schip perij ligt herhaaldelijk dagen lang onbevracht met haar schepen aan deu wal, terwijl de maatschappij-schepen onverpoosd doorvaren. Eéa maatschappij-schip is grooter concurrent dan twee drie particuliere vaartuigen. Er komen hoe langer hoe meer maatschappij schepen in de vaart, zoodat, indien in dezen toestand geen verandering wordt gebracht, de particuliere schipperij den marteldood sterven moet, het transport te water uitsluitend in handen komt van een vijftig- of honderdtal maatschappijen, en de energie van den varens man gedwongen wordt zich te laten exploiteeren door het grootkapitaal. Zou dd&r nu niets aan te doen zijn? zoo vraagt men dikwijls tot besluit. 't Is voorwaar een zeer lastige kwestie. Een feit is, dat, indien het maatschappij-wezen blijft toenemen, zooals dit de laatste jaren het geval was, de tijd niet ver meer af is, dat de particuliere vrachtvaarder, behoudens enkele uitzonderingen, van het tooneel is verdwenen. Zooals gezegd wordt, verbinden overzeesche stoomvaartlijnen binneolandsche lichterdiensten aan hun bedrijf, brengen de ondernemers van Jgrintbaggermolens, steen- fabrikanten, graanhandelaren en wie niet al, vaartuigen voor eigen verboer in de vaart. De vrachtaanbiedingen op de beurzen en bij de scheepsbevrachters worden dientengevolge met den dag minder en een onderlinge con currentie tusschen de particuliere schippers wordt geboren, die deze laatsten ten verderve zal brengen 't is altemaal waar. Maar 'tgaat natuurlijk niet aan er zelfs aan te denken om een verbod uit te vaardigen, waarbij het is verboden onder het beheer van een maatschappij schepen in de vaart te brengen. Het gaat niet aan om te beletten, dat iemand een bedrijf opvat, ook al wil hij dit bedrijf een groote uitbreiding geven. Gewoonlijk zegt men, dat dientengevolge de vrije concurrentie zou worden belemmerd. Zeer velen verkeeren in den waan, dat juist die maatschappij-schepen een goedkoop ver voer bevorderen en aldus dienstig zijn aan het algemeen belang, dat zij door hun uit- gebreiden werkkring voor lagere vrachten kunnen varen dan een particuliere schipper, en dat hun optredeü, in stede van het te ver bieden, juist moet worden bevorderd. Wij hebben voorop gesteld, dat verbieden niet opgaat, maar moeten niettemin aanstonds er bijvoegen, dat het hierboven aangehaalde argument, om het bedrijf der maatschappijen te bevorderen, nog veel minder steek houdt. Niet de maatschappijen varen voor lagere vrachten dan de particuliere schepen; niet kunnen zij sterker concurreeren dan de gewone schippers. De vrachten zijn laag, bespottelijk laag zelfs, maar geen enkele maatschappij vaart beneden den aangenomen standaard. Hoe laag echter die vrachten ook staan, toch zou de particuliere schipper daarmede nog een broodje kunnen behalen, indien hij maar steeds werk had voor zijn schip, indien hij niet zoo lang en zoo herhaaldelijk aan den wal be hoefde te liggen. De concurrentie wordt, wat den vrachtprys aanbelangt, geenszins door de maatschappij-schepen hooger opgevoerd dan door den particulieren schipper; wat prijs be- trelt, kan de particuliere schipper zich zeer goed met het maatschappij-schip meten. Ddilrom, om goedkoop vervoer te bevorderen, behoeven voorzeker de maatsohappij-schepen niet te worden gesteund. De vaartuigen, welke in de vaart worden gebracht om eigen goederen of de goederen door overzeesche lijnen aangebracht, naar plaatsen in het binnenland te vervoeren, worden niet in actie gesteld om goedkooper transporten te verkrijgen, zij worden met geen ander doel in de vaart gebracht dan ook de particuliere schippers dit doenom er winst mede te behalen. Dat die maatsohappijen nu nog winsten opleveren en de particuliere vaart niet, komt louter daaruit voort: dat de maatschappij- vaartuigen steeds vracht hebben, steeds in exploitatie zijn, terwijl de particuliere schipper dagen en weken aan den wal moet liggen. De overzeesche stoombootlijn, de steenfabrikant, de handelaar, de ondernemer van een bagger molen, die reeds een bedrijf heeft, een bedrijf waarvan de couranten jaarlijks zeer goede l dividenden vermelden, neemt er het binnen schippersbedrijf bij om nog meerdere winsten te behalen, niet om het algemeen belang te dienen. Het algemeen belaDg wordt geenszins met die combinatie bevoordeeld. Maar wèl wordt langs dien weg het particulier initiatief vermoord. De particuliere schipper is, dank zij de vorderiDgen van den scheepsbouw, in Btaat om tegen de maatschappijen te con curreeren, indien hij iverk voor zijn vaartuig heeft, doch de maatschappij, die óf het vervoer onder eigen beheer heeft, óf wel dit vervoer door een goed gekozen plaatsing van aandeelen bemachtigt, maakt het den particulieren schip per onmogelijk werk te vinden. Hieruit volgt, dat het algemeen belang hoe genaamd uiet door het in de vaart brengen van maatschappij-schepen wordt gebaat, maar het particulier initiatief van den schipper ern stig daardoor wordt in gevaar gebracht. Een toestand wordt daaruit geboren, waarin voor enkele bezitters de gelegenheid bestaat, om tot nog grooter bezit te gerakeD, maar waarin het den werklustigen, eoergieken en flinken schipper onmogelijk wordt zich eenigermate omhoog te werken, omdat hij geen werk kan krijgen. De toevlucht voor zelfstandige schippers wordt: ze/schipper te zijn, de toekomst voor het algemeen wordt: een beperkt aantal maatschappijen en een massa ondergeschikten. Schatrijken en doodarmen, geen middenstand moer. Geen wonder, dat dus de particuliere schip per met zorg het vermeerderen dezer maat schappij-schepen gadeslaat. Geen wonder, dat de schipperij reeds begint te zeggen, wanneer er sprake is van de uitvoering van groote werken, de drooglegging der Zuiderzee bijv., waaruit zeer veel vervoer zou ontstaanOch ja, 't is wel goed dat er voor gewerkt wordt, maar als er niets aan dat maatschappij-wezen gedaan wordt, dan is elke verbetering toch uitsluitend ten voordeele van den grooten man als er geen verandering komt, hoe beter dan de scheepvaart wordt, hoe meer maatschappij- schepen er komen, hoe meer het onmogelijk wordt om zelf schipper te blijven, hoe meer de middenstand er uit gaat 't Is treurig, maar er ligt veel waars in die beschouwing, en 't is geen wonder, dat men vraagt: is d&lr niets aan te doen? Verbieden gaat niet, dat kdn niet. Maar als toch duidelijk wordt dat het particulier initiatief gevaar loopt verdrukt te worden, dan is het zeker ook billijk, dat men naar middelen zoekt, om dat gevaar te beperken. Het algemeen belang wordt door dergelijke beperking niet geschaad, de particuliere schip per kan even goedkoop varen als het maat schappij-schip. Zelfs zouden vele bedrijven bij een dergelijke beperking zijn gebaat. Immers waar de particuliere schipper zijn scheeps- behoeften bij den tagrijn koopt, dezen iets laat verdienen, daar heeft dikwijls de maat schappij een eigen magazijn, dat voorzien wordt rechtstreeks van den groothandelaar. Nu zou, ter wille van de individueele energie, ter wille van het behoud van den middenstand, ter voorkoming van aan de ééne zijde uitputting en aan de andere zijde opeen- hooping van kapitaal, dit gedaan kunnen worden. Men zou een scheepsbelasting kunnen invoeren, zoodanig geregeld, dat bijvoorbeeld van het eerste vaartuig 5 cent per ton moest worden betaald, van het tweede 10 cent, van het derde 20 cent enz. werd gevorderd, indien die vaar tuigen onder hetzelfde beheer in eigendom waren. Dergelijke belasting zou niemand an ders drukken dan de groot-kapitalisten, in geen enkel opzicht zou zij den handel belemmeren en zij zou den afsluitboom, welke thans opge richt wordt om den particulieren schipper te beletten mede te dingen naar het vervoer, weg doen vallen. Algemeene bezwaren zijn tegen dergelijke belasliDg moeielijk in te brengen, al zou ook, misschien reeds bij het lezen van deze regelen, het kapitaal zich uitputten in het bijbrengen van gezochte tegenkantingen. Of een dergelijke belasting echter ooit toe gepast zal worden, daarachter plaatsen wij een groot vraagteeken. In de eerste plaats toch worden binnenvaart-zaken slechts uiterst zelden op de plaatsen, waar dit behoorde, behandeld. Maar als zij behandeld worden, als het een of andere college te dier zake wordt benoemd, dan hebben daarin zitting: scheepsreeders admiraals ter zee en dergelijken. Mannen, wier capaciteiten wij geenszins in twijfel trekkeD, maar wier belaug Diet samengaat met dat der particuliere schipperij of wel welke niet vol komen met de fonnenscheepvaartbelangen op de hoogte zijn. Voor den particulieren schipper zelf wordt in de colleges geen plaats gevonden. Deze laatste is in den regel niet eeDs ver tegenwoordigd. In de zalen, waar over het wel en wee van het volk wordt gedelibereerd, waar de belangen van den één tegenover die van den ander worden gewogen, daar ontbreekt de schipperij, 't Is dus zeer verklaarbaar, dat de belangen der schipperij slechts oppervlakkig worden besproken, dat die belangen slechts onvolledig tot haar reoht komen, en dat indien iets mocht worden voorgesteld, wat de maat schappijen in haar streven om alles in enkele handen te brengen, mocht belemmeren, zulks groote kans loopt vierkant verworpen te worden. Opvallend ie het, dat de schipperij zoo weiDig blijken geeft om behoefte aan vertegen woordiging harer belangen te gevoelen. Wan neer iedereen storm loopt om bij verkiezingen mede te werken, dat de man, wien de capaci teiten worden toegekend om de belangen voor te spreken, een zetel in Kamer, Raadszaal of Staten zal verwerven, dan blijft de schipper dood-kalm. Hem raakt dat niet, naar het schijnt. Wordt hier en daar een vergadering belegd voor bespreking van schippersbelangen, dan schitteren de meeste schippers door afwezigheid. Nu is als titel boven deze regelen geplaatst: Niets aan te doen? Wij zullen ons niet vermeten hier te zeggen: Als dit of dftt geschiedt, is uw malaise ver dwenen wij zien daar heusch geen gat in. Maar wij wagen het toch den volgenden raad in overweging te geven Tracht u zelf zooveel mogelijk te ontwik kelen, opdat gij uw belangen degelijk kunt verdedigen. Tracht die ontwikkeling bij uw kinderen door goed onderwijs te bevorderen. Probeer zooveel mogelijk gevoel voor de nooden en behoeften van uw bedrijf te krijgen, gevoel, dat zich niet uit in mopperen, in vloeken of verdrukken, maar door kalm en beredeneerd optreden voor uw belangen. Sluit u aan bij vereeoigingen van schippers, houdt samenkomsten in de wintermaanden, laat sprekers optreden uit de schipperswereld, zij zijn er nog wel. Spreek ook zelf. Tracht een band te vormen onder al de sohippers. Niet om een leger van aotie, van verzet, van revolutie te vormen, maar om gezamenlijk te overleggen, wat gedaan kan worden om uw particalier bedrijf hoog te houden, om mannen te benoemen en af te vaardigen, die, waar dit kan, uw speciale belangen verdedigen. Nimmer is tot dusver iets in die richting gedaan. Het programma van geen enkele der bestaande schippersvereeniging slaat op het oeconomisch schippersbelang. Dit moet ver anderen, de tijdsomstandigheden dringen daar toe, de oeconomische vraagstukken op schippers- gebied behooren te worden behandeld, behandeld door der zake kundige mannen. Mocht dit geschieden, mochten de belangen der particuliere schipperij nader worden be sproken, verdedigd en onder de oogen gezien misschien was het dan mogelijk, dat er z/iets aan te doen was"misschien kon dan ook iets worden bedacht waardoor het particu lier initiatief niet de groeikracht werd ontnomen door het maatschappij-wezen. Schuttevaer. Staten-verkiezing in Over^'seL Ia het district Markelo had de verkiezing plaats voor een lid van de Prov. Staten van Overijsel wegens het aftreden van jhr. mr. G. J. C. Schimmelpenninok (lib De uitslag wasG. H. Heilereig (lib.) 1218, L. H. graaf Schimmelpenninok van Nijenbuis (anti-rev.,) 844 en D. Vincent (lib.,) die verzocht had geen stemmen op hem uit te breDgen, 33 stemmen, zoodat gekozen is de heer G. H. Heilersig (lib.) In deze Staten is nu de verhouding: 24 links en 23 reohts. 376$te Staats-Loterij. Collecten uit het 2e district van Zeeland. Trekkingen der 3e klasse van 15,16,17 en 18 Aug 1904. Prijzen van f 45: 4402 5645 9346 9402 13161 13197 4408 5658 9367 9426 13162 13200 5632 9293 9368 9805 13163 18321 Burgerlijke Stand Tan Zlerlkaee. geboren: 12 Aug. Een zoon van M. 0. Reynhoud en M. Kort. 12 b dochter b I. Sternfeld en H. Bloemendal. 13 zoon en dochter van M. van Oeveren en A. A. van As. 15 Een dochter van W. den Boer en C. P. Vis. 16 b b L. Stoel en J. M. Pankow. 16 b i A. Klink en A. Verschoor. overleden: 12 Aug. M. J. Kryger, 52 jaar, ongeh. Burgerl. Stand Tan StaTenlsae. Juli 1904. geboren: 1 Juli. Laurens Marius, zoon van Paulus Dorst en Jannetje van Eeuennaam. 5 b Pieter, zoon van Danker v. d. Berg en Cornelia de Ryke. 12 t Wilhelmina Oeertruida, dochter van Johannis Stontjesdyk en Pieternella Johanna Hage. 15 Margaretha, dochter van Abraham Hage en Cornelia Hage. gehuwd: 13 Juli. Jan Johannes van der Slikke, 27 jj.m. en Maatje Anthonia Stontjesdyk, 25 j., j.d. overleden: 8 Juli. Cornelia van Welien, 65 j., echtgenoot® van Leendert van Iewaarden.

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1904 | | pagina 1