Zaterdag SO Augustas 1904.
11
Tweede Blad
ZIERIKZEESUJE
(Z i e r i lx z e e a c li e
NIEUWSBODE.
C o u r a n t).
Versohijnt DINSDAG, DONDERDAG en
ZATERDAG.
De prijs per 3 maanden is f 1,30, franco per post
f 1,60.
Noord-AmerikaTransvaal, Indië enz. verzending
eens per week, f 10,per jaar.
61ste JAARGANG. No. 8042.
reot
Dlreotexir i A. «T. X>E5 LOOZE.
FRANKEL.
WAALE, alleen voor het binnen- en buiten!, nieuws.
Redacteuren
Advertentiënvan 1—3 regels 30 Cts.
meerdere regels 10 Cts.kunnen uiterlijk tot des
Maandags, Woensdags en Vrijdags middags
2 ure bezorgd worden.
Groote letter wordt naar plaatsruimte berekend.
Alle betaling-en moeten uitsluitend geschieden ten kantore van A. J. dk Looze, Hoek Schuitliaven, Zierikzee.
Ingezonden stukken en berichten van correspondenten te adresseeren aan A. FnaNKEL, Meelstraat 386, Zierikzee.
NIEUW S TIJ Dl HGEN.
Rusland—Japan.
Uit Tokio komen nog eenige bizonderheden
over het geveoht van Kamimoera's eskader
met de drio Russische kruisers uit Wladiwostok.
Kamimoera was aan 't kruisen op de hoogte
van Delsan, aan de zuidoostkust van Korea,
toen bij drie oorlogsschepen zag, die in de
richting van Okki-sjima voeren. Zoodra de
drie Russen op hun beurt de Japanners zagen,
trachtten zij een goed heenkomen te zoeken.
Maar zij waren binnen bereik der kanonnen,
en om twintig minuten na vijven 's ochtends
donderde bet eerste schot van het Japansobe
vlaggescbap. Aan Japanschen kant namen aan
het gevecht deel de kruisers Izoemo, de Asama,
de Tokiwa en de Iwate.
Men weet reeds, dat de Rjoerik niet mee
kon, maar ook de Rosia en de Gromoboj
hadden het zwaar onder het vuur van het in
een T-vorm opgestelde Japaneohe smaldeel;
zij vlogen herhaaldelijk in brand.
De verliezen der Japanners bedragen over
de honderd, maar daarmee is Kamimoera's
overwinning, waarmede de keizer hem warm
heeft gelukgewenscht, niet te duur gekocht.
Een ambtelijke lijst van de verliezen,
door de bezetting van Port-Arthur geleden in
de gevechten tusschen 8 en 10 dezer, bevat
de volgende opgaaf:
Gesneuveld 7 officieren en 248 man, gewond
35 officieren en 1553 man, vermist 1 officier
en 83 man.
Te Petersburg is bericht ontvangen dat
generaal Stoesiel's vrouw en kinderen aan
boord van de Rstsjitelni naar Tsjifoe over
gebracht zijn.
Tokio, 17 Aug. Het aanbod van den
Mikado om de niet-weerbaron uit Port-Arthur
te laten vertrekken, gaat vergezeld van den
eisoh om de vesting over te geven. Deze eisch
is Dinsdag gesteldWoensdag wordt het
antwoord verwacht.
Chee-Fu, 16 Aug. Volgons een bier
ontvangen betrouwbaar bericht is de Russische
kruiser «Pallada" in den naobt van 10 Augustus
door een torpedo in den grond geboord.
Nagasaki, 17 Aug. De postzakken, die
door de Russen in de Roode Zee van de Prins
Heinrich weggenomen werden, zijn hier aan
gekomen en geopend in tegenwoordigheid van
de Duitsche, Franeche en Eogeleche consuls.
Veel aaegeteekende en andere brieven worden
vermist. De consuls stellen een krachtig
protest op.
Berlijn, 16 Aug. De Gouverneur van het
Kiaotschau-gebied, de kapitein ter zee Tuppel,
meldt uit Tsingtau, dat gisterenmorgen de
ontwapening van alle daar in de haven liggende
Russische oorlogsschepen heeft plaats gehad,
namelijk van het linieschip «Cesarevitch" en
van de torpedobooten «BezoumDy", «Besch-
poschtadzy" en «Bezstratschay".
Tsingtan, 16 Aug. Admiraal Jkaduki
kwam hedenmiddag aan boord van een Japan-
schen torpedojager de haven binnen om een
bezoek te brengen aan den bevelhebber.
De haven-commandant verzekerde den
Admiraal, dat de Russiaobo oorlogsschepen
buiten gevecht zijd gesteld, de kanonnen zijn
onklaar gemaakt, de schietvoorraad is ver
wijderd.
Daarop vertrok de Japansche Admiraal en
verliet de torpedojager de haven, gesalueerd
door de Duitsche oorlogeschepen.
De Duitsche overheid liet den Japanners
weten, dat gevuurd zal worden op elk vaar
tuig, dat des nachts zonder lichten op de
haven binnenkomt.
Alle maatregelen zijn genomen om een
herhaling van het «Retchiteloy"-inoident te
voorkomen. Een Duitsche kruiser houdt de
wacht voor de haven, de andere Duitsche
oorlogsBohepen liggen in de haven.
De Japansche schepen hier bestaan uit een
Japanschen kruiser met vier torpedojagers.
De correspondent van de Times te
Tokio seint een belangwekkend verbaal van
den zeeslag bij Tsoe-sjima. Niet alleen dat
de «Roessia" en de «Gromowoj" herhaaldelijk
in brand geschoten werden bij hun pogingen
om de «Rjoerik" te hulp te komen, ook op
«Rjoerik" zelf brak brand uit. De bemanning
slaagde er eohter in den brand te blusschen.
Het Russische geschutvuur richtte weinig
sohade aan; dat van de Japanners des te
meer, het was vernietigend. De «Rjoerik"
zette den oogeiijken strijd heldhaftig voort,
ten slotte met de paar bruikbare kanonnen
die nog overgebleven waren, en zelfs toen
de stuurtocstcl reeds vernield was.
De van de «Rjoerik" goreddo Russen ver
tellen, dat de commandant, de kapitein en
de meeBte officieren gesneuveld zijn. Toen j
de «Rjoerik" begon te zinkeD, stoomden de
«Rossia" en de «Gromowoj" weg, slechts
even aohtervolgd door de Japanners. Kami
moera keerde terug om de schipbreukelingen
van de «Rjoerik" op te visscheo. De Japanners
zagen, dat de Russen de luiken open maakten
om het zinken van de «Rjoerik" te bespoe
digen. De houding der bemanning van het
Russische schip was gedurende den geheelen
strijd bewonderenswaardig.
Do Japansche bladen bevatten oen dank
betuiging van den Keizer aan Kamimoers
de Keizer zegt, dit do admiraal de eenige
hem toevertrouwde taak, het bewaken der
zeeëogte van Koroa, glanergk volbracht heeft.
Dit maakt den indruk van een antwoord op
het verwijt, tot Kamimoera gericht, dat het
hem vroeger niet gelukt is, het Wladiwo-
stokeche smaldeel in te halen.
De Japansche legatie te Londen maakt
bekend, dat de bevelhebber van Port-Arthur
geweigerd beeft zich over te geven of niet-
weerbaren uit te leveren.
Turkije.
Nadat de Porie verklaard heeft de Ameri-
kaaneche eisohen in te willigen, verklaarde do
gezant van de Vereenigde Staten het incident
voor gesloten.
Niettemin blijft het Amerikaansch eskader
nog te Smyrna tot nader order.
Rusland.
Uit Moskou wordt aan de Standard gemeld,
dat besloten is tot het plaatsen van een nieuwe
leening in Frankrijk ten bedrage van 300
millioen roebels, tegen 5 pCt., invorderbaar
binnen zes jaren en tegen den koers van 99|.
Koning Chrisliaan van Denemarken zal
de eerste van de peten zijn over zijn achter
kleinzoon, den czarevitch Alexis. Hij zal zich
bij de doopplechtigheid doen vertegenwoordigen
door den kroonprins van Denemarken, die
naar St,-Petersburg is vertrokken.
Engtland.
Londen, 17 Aug. Volgens een «Lloyds"-
berioht uit Dover, is het Briteche stoomschip
«James Westoll" heden om 3 uur in den
oohtend op het kanaal in aanvaring gekomen
met de Nederlandeohe sleepboot «Hollander".
De «Hollander" zonk en de geheele
bemanning is verdronken, met uitzondering
van één man, die aan boord van de «Westoll"
oversprong.
De op het kanaal gezonken sleepboot
«Hollander", een vaartuig van 600 paarde-
krachten behoorde aan de «Internationale
Sleepdienst-Maatschappij" te Rotterdam.
Er waren 9 mannen aan boord, van welke
8 verdronken.
De naam van den eenigen geredde is
Cornelia Weltevreden.
Aan de Times wordt uit LhaBsa gemeld
De staat van zaken is eenigszins verbeterd.
De Daila Lama blijkt een regent benoemd te
hebben, om de onderhandelingen voort te
zetteD, met het doel om de Engelschen zoo
spoedig mogelijk uit Tibet weg te krijgen.
De onderhandelingen zullen dus wel snel op
schieten. De Tibotanen zijn nu niet vijandig
meer. Zij voeren vrij geregeld de benoodigd-
heden voor de Engelsoben aan.
De correspondent van de Daily Telegraph
seint dat de Engelschen thans mondvoorraad
voor zes dagen hebben. De amban verzekert,
dat de Volksraad een antwoord op de Eogelsohe
nota heeft opgesteld, maar de inhoud van dat
antwoord is niet bekend.
Frankryk.
De Matin deelt mede, dat Nelidof, de
Russische gezant te Parijs, aan Deloassé
Rusland's protest tegen de daden van geweld,
door de Japanners in de onzijdige haven van
Tsjifoe op den torpedojager «Restjitelm"
gepleegd, heeft overhandigd.
Het stuk is in de krachtigste bewoordingen
gesteld.
Duitsohland.
Generaal Trotha meldt uit HamakariDe
vjjand is na bet gevecht van den 11 den in
de grootste verwarring op de vlucht geslagen,
met achterlating van zeer veel vee, bezittingen
en tal van lijken. Er is veel Yee buitgemaakt.
Estoiff vervolgde den vijand door hem van
het noorden uit in te sluiten cn versloeg den
15 Jen benden van de Heroro's, die van
Omoeramba wegtrokken. De vijand leed weer
groote verliezen. Aar. ontéii kant zijn 5 man
gesneuvold en 2 officieren en 5 man gewond.
Niets aan te doen
II.
De reederij- en maatschappij-schepen
deze waren de grootste oorzaak, dat er voor
een particulieren schipper zoo weinig te ver
dienen was. Meermalen is op het gevaar
gewezen, dat den particulieren vrachtvaarder
van deze zijde bedreigt. De particuliere schip
perij ligt herhaaldelijk dagen lang onbevracht
met haar schepen aan deu wal, terwijl de
maatschappij-schepen onverpoosd doorvaren.
Eéa maatschappij-schip is grooter concurrent
dan twee drie particuliere vaartuigen. Er
komen hoe langer hoe meer maatschappij
schepen in de vaart, zoodat, indien in dezen
toestand geen verandering wordt gebracht, de
particuliere schipperij den marteldood sterven
moet, het transport te water uitsluitend in
handen komt van een vijftig- of honderdtal
maatschappijen, en de energie van den varens
man gedwongen wordt zich te laten exploiteeren
door het grootkapitaal. Zou dd&r nu niets
aan te doen zijn? zoo vraagt men dikwijls
tot besluit.
't Is voorwaar een zeer lastige kwestie. Een
feit is, dat, indien het maatschappij-wezen
blijft toenemen, zooals dit de laatste jaren
het geval was, de tijd niet ver meer af is,
dat de particuliere vrachtvaarder, behoudens
enkele uitzonderingen, van het tooneel is
verdwenen. Zooals gezegd wordt, verbinden
overzeesche stoomvaartlijnen binneolandsche
lichterdiensten aan hun bedrijf, brengen de
ondernemers van Jgrintbaggermolens, steen-
fabrikanten, graanhandelaren en wie niet al,
vaartuigen voor eigen verboer in de vaart.
De vrachtaanbiedingen op de beurzen en bij
de scheepsbevrachters worden dientengevolge
met den dag minder en een onderlinge con
currentie tusschen de particuliere schippers
wordt geboren, die deze laatsten ten verderve
zal brengen 't is altemaal waar.
Maar 'tgaat natuurlijk niet aan er zelfs
aan te denken om een verbod uit te vaardigen,
waarbij het is verboden onder het beheer van
een maatschappij schepen in de vaart te brengen.
Het gaat niet aan om te beletten, dat iemand
een bedrijf opvat, ook al wil hij dit bedrijf
een groote uitbreiding geven.
Gewoonlijk zegt men, dat dientengevolge de
vrije concurrentie zou worden belemmerd.
Zeer velen verkeeren in den waan, dat juist
die maatschappij-schepen een goedkoop ver
voer bevorderen en aldus dienstig zijn aan
het algemeen belang, dat zij door hun uit-
gebreiden werkkring voor lagere vrachten
kunnen varen dan een particuliere schipper,
en dat hun optredeü, in stede van het te ver
bieden, juist moet worden bevorderd.
Wij hebben voorop gesteld, dat verbieden
niet opgaat, maar moeten niettemin aanstonds
er bijvoegen, dat het hierboven aangehaalde
argument, om het bedrijf der maatschappijen
te bevorderen, nog veel minder steek houdt.
Niet de maatschappijen varen voor lagere
vrachten dan de particuliere schepen; niet
kunnen zij sterker concurreeren dan de gewone
schippers. De vrachten zijn laag, bespottelijk
laag zelfs, maar geen enkele maatschappij
vaart beneden den aangenomen standaard.
Hoe laag echter die vrachten ook staan, toch
zou de particuliere schipper daarmede nog een
broodje kunnen behalen, indien hij maar steeds
werk had voor zijn schip, indien hij niet zoo
lang en zoo herhaaldelijk aan den wal be
hoefde te liggen. De concurrentie wordt, wat
den vrachtprys aanbelangt, geenszins door de
maatschappij-schepen hooger opgevoerd dan
door den particulieren schipper; wat prijs be-
trelt, kan de particuliere schipper zich zeer
goed met het maatschappij-schip meten.
Ddilrom, om goedkoop vervoer te bevorderen,
behoeven voorzeker de maatsohappij-schepen
niet te worden gesteund.
De vaartuigen, welke in de vaart worden
gebracht om eigen goederen of de goederen
door overzeesche lijnen aangebracht, naar
plaatsen in het binnenland te vervoeren, worden
niet in actie gesteld om goedkooper transporten
te verkrijgen, zij worden met geen ander doel
in de vaart gebracht dan ook de particuliere
schippers dit doenom er winst mede te
behalen.
Dat die maatsohappijen nu nog winsten
opleveren en de particuliere vaart niet, komt
louter daaruit voort: dat de maatschappij-
vaartuigen steeds vracht hebben, steeds in
exploitatie zijn, terwijl de particuliere schipper
dagen en weken aan den wal moet liggen.
De overzeesche stoombootlijn, de steenfabrikant,
de handelaar, de ondernemer van een bagger
molen, die reeds een bedrijf heeft, een bedrijf
waarvan de couranten jaarlijks zeer goede
l
dividenden vermelden, neemt er het binnen
schippersbedrijf bij om nog meerdere winsten
te behalen, niet om het algemeen belang te
dienen. Het algemeen belaDg wordt geenszins
met die combinatie bevoordeeld.
Maar wèl wordt langs dien weg het particulier
initiatief vermoord. De particuliere schipper is,
dank zij de vorderiDgen van den scheepsbouw,
in Btaat om tegen de maatschappijen te con
curreeren, indien hij iverk voor zijn vaartuig heeft,
doch de maatschappij, die óf het vervoer onder
eigen beheer heeft, óf wel dit vervoer door
een goed gekozen plaatsing van aandeelen
bemachtigt, maakt het den particulieren schip
per onmogelijk werk te vinden.
Hieruit volgt, dat het algemeen belang hoe
genaamd uiet door het in de vaart brengen
van maatschappij-schepen wordt gebaat, maar
het particulier initiatief van den schipper ern
stig daardoor wordt in gevaar gebracht. Een
toestand wordt daaruit geboren, waarin voor
enkele bezitters de gelegenheid bestaat, om
tot nog grooter bezit te gerakeD, maar waarin
het den werklustigen, eoergieken en flinken
schipper onmogelijk wordt zich eenigermate
omhoog te werken, omdat hij geen werk
kan krijgen. De toevlucht voor zelfstandige
schippers wordt: ze/schipper te zijn, de toekomst
voor het algemeen wordt: een beperkt aantal
maatschappijen en een massa ondergeschikten.
Schatrijken en doodarmen, geen middenstand
moer.
Geen wonder, dat dus de particuliere schip
per met zorg het vermeerderen dezer maat
schappij-schepen gadeslaat. Geen wonder, dat
de schipperij reeds begint te zeggen, wanneer
er sprake is van de uitvoering van groote
werken, de drooglegging der Zuiderzee bijv.,
waaruit zeer veel vervoer zou ontstaanOch
ja, 't is wel goed dat er voor gewerkt wordt,
maar als er niets aan dat maatschappij-wezen
gedaan wordt, dan is elke verbetering toch
uitsluitend ten voordeele van den grooten man
als er geen verandering komt, hoe beter dan
de scheepvaart wordt, hoe meer maatschappij-
schepen er komen, hoe meer het onmogelijk
wordt om zelf schipper te blijven, hoe meer
de middenstand er uit gaat
't Is treurig, maar er ligt veel waars in die
beschouwing, en 't is geen wonder, dat men
vraagt: is d&lr niets aan te doen?
Verbieden gaat niet, dat kdn niet. Maar
als toch duidelijk wordt dat het particulier
initiatief gevaar loopt verdrukt te worden,
dan is het zeker ook billijk, dat men naar
middelen zoekt, om dat gevaar te beperken.
Het algemeen belang wordt door dergelijke
beperking niet geschaad, de particuliere schip
per kan even goedkoop varen als het maat
schappij-schip. Zelfs zouden vele bedrijven
bij een dergelijke beperking zijn gebaat. Immers
waar de particuliere schipper zijn scheeps-
behoeften bij den tagrijn koopt, dezen iets
laat verdienen, daar heeft dikwijls de maat
schappij een eigen magazijn, dat voorzien
wordt rechtstreeks van den groothandelaar.
Nu zou, ter wille van de individueele
energie, ter wille van het behoud van den
middenstand, ter voorkoming van aan de ééne
zijde uitputting en aan de andere zijde opeen-
hooping van kapitaal, dit gedaan kunnen worden.
Men zou een scheepsbelasting kunnen invoeren,
zoodanig geregeld, dat bijvoorbeeld van het
eerste vaartuig 5 cent per ton moest worden
betaald, van het tweede 10 cent, van het derde
20 cent enz. werd gevorderd, indien die vaar
tuigen onder hetzelfde beheer in eigendom
waren. Dergelijke belasting zou niemand an
ders drukken dan de groot-kapitalisten, in geen
enkel opzicht zou zij den handel belemmeren
en zij zou den afsluitboom, welke thans opge
richt wordt om den particulieren schipper te
beletten mede te dingen naar het vervoer,
weg doen vallen.
Algemeene bezwaren zijn tegen dergelijke
belasliDg moeielijk in te brengen, al zou ook,
misschien reeds bij het lezen van deze regelen,
het kapitaal zich uitputten in het bijbrengen
van gezochte tegenkantingen.
Of een dergelijke belasting echter ooit toe
gepast zal worden, daarachter plaatsen wij een
groot vraagteeken. In de eerste plaats toch
worden binnenvaart-zaken slechts uiterst zelden
op de plaatsen, waar dit behoorde, behandeld.
Maar als zij behandeld worden, als het een of
andere college te dier zake wordt benoemd,
dan hebben daarin zitting: scheepsreeders
admiraals ter zee en dergelijken. Mannen, wier
capaciteiten wij geenszins in twijfel trekkeD,
maar wier belaug Diet samengaat met dat der
particuliere schipperij of wel welke niet vol
komen met de fonnenscheepvaartbelangen op
de hoogte zijn. Voor den particulieren schipper
zelf wordt in de colleges geen plaats gevonden.
Deze laatste is in den regel niet eeDs ver
tegenwoordigd. In de zalen, waar over het
wel en wee van het volk wordt gedelibereerd,
waar de belangen van den één tegenover die
van den ander worden gewogen, daar ontbreekt
de schipperij, 't Is dus zeer verklaarbaar, dat
de belangen der schipperij slechts oppervlakkig
worden besproken, dat die belangen slechts
onvolledig tot haar reoht komen, en dat indien
iets mocht worden voorgesteld, wat de maat
schappijen in haar streven om alles in enkele
handen te brengen, mocht belemmeren, zulks
groote kans loopt vierkant verworpen te worden.
Opvallend ie het, dat de schipperij zoo
weiDig blijken geeft om behoefte aan vertegen
woordiging harer belangen te gevoelen. Wan
neer iedereen storm loopt om bij verkiezingen
mede te werken, dat de man, wien de capaci
teiten worden toegekend om de belangen voor
te spreken, een zetel in Kamer, Raadszaal of
Staten zal verwerven, dan blijft de schipper
dood-kalm. Hem raakt dat niet, naar het
schijnt.
Wordt hier en daar een vergadering belegd
voor bespreking van schippersbelangen, dan
schitteren de meeste schippers door afwezigheid.
Nu is als titel boven deze regelen geplaatst:
Niets aan te doen?
Wij zullen ons niet vermeten hier te zeggen:
Als dit of dftt geschiedt, is uw malaise ver
dwenen wij zien daar heusch geen gat in.
Maar wij wagen het toch den volgenden
raad in overweging te geven
Tracht u zelf zooveel mogelijk te ontwik
kelen, opdat gij uw belangen degelijk kunt
verdedigen. Tracht die ontwikkeling bij uw
kinderen door goed onderwijs te bevorderen.
Probeer zooveel mogelijk gevoel voor de
nooden en behoeften van uw bedrijf te krijgen,
gevoel, dat zich niet uit in mopperen, in
vloeken of verdrukken, maar door kalm en
beredeneerd optreden voor uw belangen.
Sluit u aan bij vereeoigingen van schippers,
houdt samenkomsten in de wintermaanden,
laat sprekers optreden uit de schipperswereld,
zij zijn er nog wel. Spreek ook zelf. Tracht
een band te vormen onder al de sohippers.
Niet om een leger van aotie, van verzet, van
revolutie te vormen, maar om gezamenlijk te
overleggen, wat gedaan kan worden om uw
particalier bedrijf hoog te houden, om mannen
te benoemen en af te vaardigen, die, waar dit
kan, uw speciale belangen verdedigen.
Nimmer is tot dusver iets in die richting
gedaan. Het programma van geen enkele der
bestaande schippersvereeniging slaat op het
oeconomisch schippersbelang. Dit moet ver
anderen, de tijdsomstandigheden dringen daar
toe, de oeconomische vraagstukken op schippers-
gebied behooren te worden behandeld, behandeld
door der zake kundige mannen.
Mocht dit geschieden, mochten de belangen
der particuliere schipperij nader worden be
sproken, verdedigd en onder de oogen gezien
misschien was het dan mogelijk, dat er
z/iets aan te doen was"misschien kon dan
ook iets worden bedacht waardoor het particu
lier initiatief niet de groeikracht werd ontnomen
door het maatschappij-wezen. Schuttevaer.
Staten-verkiezing in Over^'seL
Ia het district Markelo had de verkiezing
plaats voor een lid van de Prov. Staten van
Overijsel wegens het aftreden van jhr. mr.
G. J. C. Schimmelpenninok (lib
De uitslag wasG. H. Heilereig (lib.)
1218, L. H. graaf Schimmelpenninok van
Nijenbuis (anti-rev.,) 844 en D. Vincent (lib.,)
die verzocht had geen stemmen op hem uit
te breDgen, 33 stemmen, zoodat gekozen is
de heer G. H. Heilersig (lib.)
In deze Staten is nu de verhouding: 24
links en 23 reohts.
376$te Staats-Loterij.
Collecten uit het 2e district van Zeeland.
Trekkingen der 3e klasse van 15,16,17 en 18 Aug 1904.
Prijzen van f 45:
4402 5645 9346 9402 13161 13197
4408 5658 9367 9426 13162 13200
5632 9293 9368 9805 13163 18321
Burgerlijke Stand Tan Zlerlkaee.
geboren:
12 Aug. Een zoon van M. 0. Reynhoud en M. Kort.
12 b dochter b I. Sternfeld en H. Bloemendal.
13 zoon en dochter van M. van Oeveren en A. A.
van As.
15 Een dochter van W. den Boer en C. P. Vis.
16 b b L. Stoel en J. M. Pankow.
16 b i A. Klink en A. Verschoor.
overleden:
12 Aug. M. J. Kryger, 52 jaar, ongeh.
Burgerl. Stand Tan StaTenlsae.
Juli 1904.
geboren:
1 Juli. Laurens Marius, zoon van Paulus Dorst en
Jannetje van Eeuennaam.
5 b Pieter, zoon van Danker v. d. Berg en Cornelia
de Ryke.
12 t Wilhelmina Oeertruida, dochter van Johannis
Stontjesdyk en Pieternella Johanna Hage.
15 Margaretha, dochter van Abraham Hage en
Cornelia Hage.
gehuwd:
13 Juli. Jan Johannes van der Slikke, 27 jj.m. en
Maatje Anthonia Stontjesdyk, 25 j., j.d.
overleden:
8 Juli. Cornelia van Welien, 65 j., echtgenoot® van
Leendert van Iewaarden.